oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. március 07. 06:53,  Kiállni az igazunkért 140 komment

2013. március 07. 06:53 Határátkelő

Kiállni az igazunkért

Folytatódik a „Mi hiányozna..."-sorozat, melyben arra kértem az országfelelősöket, írják meg, mi hiányozna nekik a jelenlegi életükből, ha el- (vagy éppen Magyarországra vissza-) költöznének. Ma a spanyol felelős, Roxi listáját olvashatjátok.

Madrid kávézó.jpg

„A minap egy Facebook-csoporton és a Határátkelő mail listán is felvetődött a téma, hogy mi hiányozna innen Spanyolországból. Megpróbálom összeszedni néhány mondatban.

Nehéz objektívnek maradni, mivel én nagyon szeretem ezt az országot, szeretek itt lenni.

Nagyon hiányozna, hogy itt Madridban max. 3 hónap a tél, hogy a leghidegebb -4 fok volt, hogy februárban már nem mindig kell télikabátban járni, és hogy a tavasz hamarabb érkezik, a nyár hosszabb és az ősz is... a tél tényleg csak december-január, és mondjuk február egy része.

Hiányozna az infrastruktúra, a fejlett közlekedés, hogy gyorsan és egyszerűen el lehet jutni bárhonnan bárhová, hogy a közlekedési eszközök tiszták, rendezettek.

Parkok, sport

Hiányozna a sok zöld park: a Madrid belvárosát bejáró turisták nem nagyon tudják, de a külső kerületekben (Campo de las Naciones, Arturo Soria, Valdecarros) és a Madrid környéki városokban (Coslada, Alcobendas, Alcalá, Rivas Vaciamadrid, stb.) rengeteg zöld park van, játszóterekkel, kutyafuttatóval, stb.

Szintén hiányoznának a szabadtéri kondigépek, ahová bármikor bárki mehet gyakorolni, erősíteni. Hiányozna az, hogy még a legkisebb faluban is van polideportivo municipal, vagyis sportközpont, ahol focipálya, kosárlabda pálya, uszoda, tenisz- és padelpálya, stb. van.

Hiányozna az, hogy itt minden kerületben (faluban) van idősek napközi otthona, ahol szakképzett személyzet foglalkozik az idősekkel, programot szerveznek nekik, nem hanyagolják el az embereket, azért mert idősek.

Itt az idősebbeket nagyon tisztelik, és az idősek is sokáig nagyon aktívak. Itt nyugdíjasok is járnak túrázni, kirándulni, és a legtöbb nagy cég felismerte, hogy különösen most, a válság idején a nyugdíjasok, akik ugye mindenképpen rendszeres havi jövedelemmel rendelkeznek, tehát potenciális vásárlóerőt képviselnek.

A gyerekekre gondolva

Hiányozna az, hogy itt a gyerekekre is gondolnak: az iskolában, vagy a colegio infantil (gyermekek iskolája, ahová már 6 hónapos kortól járhatnak a gyerekek, persze ez nem ingyenes) már minden gyerek egészen kicsi kortól nyelvet tanul (persze ez sem volt mindig így, ezért van az, hogy a spanyol felnőttek többsége nem beszél nyelveket), ezen kívül egészen kicsi kortól sportra nevelik a gyerekeket.

A gyerekek itt is potenciális célpontok, már ami a fogyasztásélénkítést illeti, de hát hol nem? Itt is az üzletek polcán a chuhcería (nassolnivaló: édességek, chipsek, stb.) nekik megfelelő magasságban van elhelyezve, de ha nem csak ezt nézem, akkor az összes világmárkának megvan a maga gyerekruha-áruháza is: Zara Kids, vagy a Kiddy's Class (ez a Cortefielé) és még sorolhatnám.

Hiányoznának a gyönyörű városok: hiányozna Sevilla, Segovia, Toledo, hiányozna, hogy 96 perc alatt AVE-val (gyorsvasút) a tengerparton lehetek, hiányozna a rengeteg tengeri étel: a tintahal, a rák, a kagylók sokasága, mindez ugyanolyan árban, vagy esetenként picit olcsóbban hozzáférhető (fajtafüggő), mint a húsfélék (szintén fajtafüggő).

Gasztronómia

Hiányozna a reggelizés kultúrája: itt nem a metróban rohanva kapod fel a péksütit, hogy aztán az automatából vett kávéddal gyorsan befald (miközben az íróasztalodnál ülve már dolgozol valamin), itt rászánnak 15-20 percet arra, hogy elszürcsöljenek egy kávét, megegyenek mellé egy croissant, vagy egy tostada con tomate-t (pirítós darált paradicsommal és olívaolajjal), miközben vagy beszélgetnek, vagy elolvassák az aznapi újságot. Hétvégén aztán még több időt töltenek a kávé mellett a teraszokon üldögélve.

Hiányozna a chorizo (a jamón serranót, a helyi sonkát nem szeretem), hiányozna az olívabogyó, és egy csomó finom étel.

Hiányoznának a szezonvégi kiárusítások, itt nagyon jól tudják, hogy kell leértékelni a ruhákat, cipőket, egyebeket.

Hiányoznának az itteni barátok, ismerősök. Hiányoznának a megszokott boltjaim.

Kiállnak magukért

Hiányozna az, ahogy itt az emberek ki tudnak állni a vélt, vagy valós igazukért. Itt mindenki mindenért kivonul az utcára, mert ha joga van hozzá, akkor él is vele. itt nem lehajtott fejjel kullognak az emberek, hanem emelt fővel állnak ki a legnagyobb blődség mellett/ellen is, ha arról van szó.

Nem csak az utcára vonulás, de a fogyasztóvédelem is nagyon erős: az emberek a legképtelenebb dolgokban fordulnak a fogyasztó védelmi szervekhez (OCU, OMIC, stb.), mert lehet, hogy nincs igaza, de joga mindenképpen van hozzá, hogy jelezze, ha valamivel nem ért egyet. Azt hiszem, ezt is megtanulhatnánk tőlük...

Hiányozna az, hogy itt egymást segítik az emberek, nincs az a fokú fúrás-irigykedés.

Szóval annyi minden hiányozna, hogy remélem, egy ideig mindezeket nem kell nélkülöznöm, és még jó sokáig élvezhetem a második hazámat.

Ja, és hiányozna az Hala Madrid!"

(A kép forrása.)

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: sorozat Spanyolország országfelelős Mi hiányozna

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr415119804

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2013.03.07. 07:42:00

Szegény posztoló, majd megkapja, hogy elmenekült, mert az könnyebb (!), meg persze hazaáruló is egyben. Azt mondanom se kell, hogy itthon minden a legnagyobb rendben van, a negatív dolgokat, amit leírt, csak bevizionálta, amikor itthon volt. :)

THEHUNGARIANMINGLE · WWW.THEHUNGARIANMINGLE.COM 2013.03.07. 07:54:23

jo a poszt, erezni hogy lubickol a szabadságban a posztoló! megértem :) sok sikert a jovot illetoen :)

cristallo 2013.03.07. 08:04:33

Posztolótól kérdezném, milyen most ott a gazdasági helyzet? Mennyire érződik még a válság?

LyukasBogrács 2013.03.07. 08:14:16

"emelt fővel állnak ki a legnagyobb blődség mellett"

Egy bolond százat csinál.

b@rlang 2013.03.07. 08:26:06

Bennem ez a poszt azt erositi, hogy mindegy, hol lakik az ember, ha szereti, akkor hianyoznanak dolgok, amikor elkoltozik.

A felsoroltak kozul kb az egyetlen, amit a fejlett vilagban nem kap meg barhol, az a klima, es azzal maximalisan egyetertek, hogy a klima, azon belul is foleg a napsuteses orak szama, az neki tulajdonitottnal sokkal nagyobb mertekben meghatarozza, hogy mennyire jol erzi magat az ember valahol.

Amugy 2013-ban Spanyolorszag gazdasagilag meg mindig eleg ramaty allapotban van, 20% koruli munkanelkuliseg, fiatalok koreben meg tobb, es emiatt hatalmas elvandorlas. Biztosan van spanyol "hataratkelo" blog is! ;)

Alice in Wonderland 888 2013.03.07. 08:51:54

Örülök, hogy így szereted az országot!
Sok sikert!

zopilote 2013.03.07. 09:05:49

" a klima, azon belul is foleg a napsuteses orak szama, a neki tulajdonitottnal sokkal na -
gyobb mertekben meghatarozza, hogy mennyire jol erzi magat az ember valahol. "
A napsuteses orak szama felrevezetheto, ugyanis ahol elek, 2400 orat sut a Nap evente,
de mit er, ha 6 honapig tart a tel:( Most is -9C van, es neha augusztusban is elofordul egy
kisssebb hozapor.
Tavaly meloztam egy helyen egy spanyol sraccal, mondta, hogy sokan jonnek at Kana -
daba, mert naluk az epitoiparban keves a melo (illegalisan jonnek termeszetesen, turista
vizummal, es mexikoiakkal szeretnek egyutt dolgozni, azok nagyon ertik az ilyesmit)
Ha Spanyolorszagban elnek, en is csak latogatoba mennek haza azok alapjan, amit a
posztolo leirt.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2013.03.07. 09:21:15

Hát igen, a mediterrán éghajlat nagyon jó! Albánia is sok mindenben hasonlít Spanyolországhoz, nemcsak az éghajlatot illetően. Itt is kedvesek az emberek, odafigyelnek a másikra, nagyon tisztelik az időseket, és a gyerekek mindenek felett!
Itt is szánnak elég időt az étkezésre, az ételek nagyon jó minőségűek, és mindennek megadják a módját. Soha nem sietnek, mégis mindennel elkészülnek.
Ahol több a jó, mint a rossz, könnyű elfogultnak lenni. Mi is így vagyunk itt.

artbrigitta 2013.03.07. 09:30:29

Spanyolországban nagyon nagy a munkanálküliség ezért nem hiszem, hogy jó célpontja lenne a kivándorolni szándékozóknak.

01001100au (törölt) · http://ittmindenilyen.blogspot.co.uk/ 2013.03.07. 09:34:40

"itt rászánnak 15-20 percet arra, hogy elszürcsöljenek egy kávét, megegyenek mellé egy croissant,"
Aham ezt ismeretem ezért dolgozik na spanyol kis srác csak fele annyit mint mindenki más. Meg sétál zsebre baszott kézzel körbe körbe.

pamut 2013.03.07. 09:35:16

Kicsit felszínes poszt volt, mindezt én is felsorolhattam volna, pedig sose jártam még ott (sajnos). Ráadásul mindezt szinte bármelyik nyugat-európai országról elmondhatjuk (illetve időjárásban csak a déliekről, bár ki ne tudná milyen a mediterrán időjárás). Szóval egy ott élőtől kicsit mélyebb írást vártam volna, mert érdekel a téma, de sebaj, majd legközelebb :)

Meg tudom nem ez a téma, hogy a rossz oldalát is mutassuk meg, de ha valaki ott él, és a kaján meg a jó időn kívül érdekli több is, érdekelne hogy hogy látják a spanyolok a súlyos gazdasági válságukat, Katalónia kiválását, a saját kivándorlásukat, a fiatalok extrém magas munkanélküliségét, a múltjuk sötétebb foltjait, stb. Ez is érdekes lehetne :)

SilentDreams 2013.03.07. 09:40:12

@pamut: Ez most a „Mi hiányozna..."-sorozat egy része, hogy jönne ide a "hogy látják a spanyolok a súlyos gazdasági válságukat, Katalónia kiválását, a saját kivándorlásukat, a fiatalok extrém magas munkanélküliségét, a múltjuk sötétebb foltjait, stb." téma? :))))

nyuszigonosz 2013.03.07. 09:49:53

Kedves, pozitív poszt.
Roxi jól érzi magát, ott ahol él. És ezt volt jó olvasni.
A legjobb az lenne, ha mindenki jól érezné magát, ott ahol él, bármelyik ország is az.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.03.07. 10:03:09

@Pickles: Na bameg, értelem az van benned rendesen... Biztos azért dolgozom itt is a ny-európai bér feléért, mert kávézom munka közben...

gyapjasmaki 2013.03.07. 10:41:26

Szerintem is jó poszt lett. Mivel az a kérdés mi hiányozna neki, elég durva lett volna, ha azt sorolja mivel van ott gondja, vagy a spanyoloknak mivel van gondja. Azért is tetszik a poszt, mert olyan dolgokat emelt ki, amik Magyarországon kevésbé vagy egyáltalán nincsenek jelen, így ezek tényleg hiányozhatnának neki. Arról nem is beszélve, hogy ezek mind nekem is hiányoznának, vagyis hiányoznak Magyarországon :(. Kivéve az éghajlatot, abban csak az idegesítő, hogy minimális lehullott hó, milyen szinten képes zavarba hozni a hóeltakarítókat, BKV-t, tömegközlekedést, autósokat,... Jó sonkáink nekünk is vannak, bár messze nem (olyan) híresek. :)

dean23 2013.03.07. 10:44:52

"...itt nem a metróban rohanva kapod fel a péksütit.... ....egy tostada con tomate-t (pirítós darált paradicsommal és olívaolajjal)..."
De itt meg van lángoló metroban sült kenyér gépolajjal nyakonöntve! ;)
Kétszer voltam spanyolba nyaralni és a parkok tényleg gyönyörűek.

sophie0607 2013.03.07. 10:52:55

Szia Roxi, mindig nagy élvezettel olvasom az írásaidat Spanyolországról, nagyon jól fogalmazod meg azokat az érzéseket, amit én is érzek! :) Én Alcalában tanultam Erasmus ösztöndíjjal félévet, majd a 6 hónapos szakmai gyakorlatomat Madridban csináltam, bár akkor is Alcalában laktam. Soha nem éreztem még magam ennyire otthon egy helyen sem, mint Alcalában, hihetetlen az emberek kedvessége, segítőkészsége, mentalitása, az élethez való hozzáállása. Imádom, hogy esténként lépni se lehet a Calle Mayoron, kinn vannak a családok az utcán, gyerekek, nagymama-nagypapa. Remélem, egyszer még visszajutok az én gyönyörű Spanyolországomba :) Elég nehéz a gazdasági szituáció, de több, hozzám hasonlóan gazdasági végzettségű fiatal magyar példája mutatja, hogy jó nyelvtudással és szakmai tapasztalattal nem lehetetlen elhelyezkedni, bár kétségkívül nem könnyű. Majd meglátjuk :) Addig is ¡viva España!

Tökfőzelék (törölt) 2013.03.07. 11:28:05

"itt rászánnak 15-20 percet arra... "
"Itt mindenki mindenért kivonul az utcára"

A versenyképtelenség a mai világban hosszú távon nem tartható fenn sok szakszervezettel, ki nem rúgható, lusta, keveset és nem hatékonyan dolgozó alkalmazottakkal.
Hála az outsourcingnak, minden visznek el Kelet-Európába vagy Ázsiába, mert ott sokat dolgoznak, olcsón és összességében annyi pénzért, amit ott kapnak hatékonyan.

Az utcára vonulás meg a randalírozás nem old meg semmit.

www.bbc.co.uk/news/business-17753891

"a fejlett közlekedés, " "szakképzett személyzet foglalkozik az idősekkel," "idősebbek potenciális vásárlóerőt képviselnek."

Persze ez még mindig jobb, mint nálunk, de erőteljesen romlani fog a gyenge gazdasági helyzet miatt. A nyugdíjakat megvágják/nem emelik kellő mértékben, infrastruktúrára nem jut elég pénz, minden államközeli szolgáltatás le fog épülni/romlani fog többé-kevésbé. Ez zajlik nálunk is, csak egy alacsonyabb szintről indul.

5-10 múlva meg 20-30-40%-kal kevesebb reálbérért, mint most nem hinném, hogy még mindig ugyanolyan vonzó lesz Spanyolország, mint most a jó idő ellenére.

De szerintem a jó idő sem feltétlenül mindig igaz. Most igen, mert tél van, de nyáron a 40-45 fok szerintem nem nevezhető jónak.

DrJazz 2013.03.07. 11:34:59

@artbrigitta: Mindenhol nagy a munkanélküliség...

DrJazz 2013.03.07. 11:39:40

@Tökfőzelék: Véleményem szerint mindig is vonzó lesz, az emberek többsége nem csak az alacsony bérek miatt hagyja el az országot ;)

Tökfőzelék (törölt) 2013.03.07. 12:00:55

@DrJazz: Igen, de valahogy mégis mindenki gazdagabb országba vágyik, nemigen olvastam, hogy valaki Romániába, Ukrajnába, Szerbiába, vagy Bulgáriába vágyik, és célzottan azért tanulja meg a nyelvet még itthon és áldoz arra éveket, hogy ott rosszabb körülmények között tudjon élni, mint otthon.

Ezt el lehet mondani a világ többi szegényebb országáról is.

Szerintem a pénz igenis befolyásolja nagy mértékben azt, hogy hogyan érezzük magunkat. Tágabb értelemben pedig szinte mindennel összefügg.

bpetya75 2013.03.07. 12:27:49

@Tökfőzelék:

Nem igaz, hogy mindenki gazdagabb országba vágyik. Úgy tűnik, hogy Max jól érzi magát Bulgáriában, vagy Jani Albániában. Legalább két posztra emlékszem, amit Romániába költöző magyar írt. Szóval nem ennyire egyértelmű a helyzet, bár tény, hogy messze gyakoribb cél Anglia vagy Németország, mint a Balkán.

Abban is igazad van, hogy az anyagi jólét fontos része az ember boldogságának. Viszont nagyon változó, hogy kinél mi számít a boldogsághoz elegendő jólétnek. Ezért van az, hogy az egyik ember boldogan tud élni egy szegényebb országban, a másik meg nem.

tanato 2013.03.07. 12:45:08

@bpetya75: Ez így van,ha többet süt a nap minden ember kevésbé depressziós és kevésbé akkurátus a saját pénzügyeit illetően.Persze egy normál anyagi színvonal azért minden családnak Kell/ene/.Mint azt már nemrégen fejtegetted sokan azért vannak rosszul itthon mert látják hogy a többieknek jobban megy,neki meg nemigazán telik semmi plusszra a csekkek befizetésén kívül.És pl. irritálja hogy pl. a Hollandiában dolgozó volt szomszédja az Antillákon telel és ő is szeretne külföldön élni,hogy utolérje a volt szomszédját,pedig egyebek miatt esze ágában sem volna a külföldi munkán gondolkozni.Ez tényleg nem igazán az anyagiakról, inkább megcsillanó lehetőségekről szól.A gond sajnos akkor van igazán ha az itthoni család nemhogy az Antillákról nem tud gondolkozni,hanem már egy tisztességes egy heti balatoni nyaralás sem fér bele a családi kiadásba.Ilyenkor tényleg érthető a határátlépésen való gondolkozás.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.07. 13:19:44

@bpetya75:

Igen, ez így van. Bár hozzáteszem, BG nem a kedvenc országom. De alapvetően van más szempont is, mint a pénz. A pénz nagyon fontos szempont, de önmagában nem elég.

Egy született angol haverom pl. egy cseh kisvárosban él, Prágáról 30-40 km-re. Azt mondja: semmi pénzért nem menne Londonba, mert ott iszonyú szar az élet minősége, London csak évente 2-3 hétre jó turistaként, ez Ő mondta. Jenleg a jövedelme 1000 euró körül van, s Londonban meg lenne legalább a 3-szorosa, de akkor sem akar menni, pedig ő nem emigráns lenne ott, hiszen ONNAN ment Csehországba.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.07. 13:26:11

@Pickles:

Az egyes népek és fajok között igenis vannak különbségek, elsősorban az élethez való viszonyban.

Saját szemmel láttam Spanyolországban, hogy egy tárgyaláson a spanyol és a német fél mennyire másképpen viszonyult ugyanahhoz. Ebédet szerveztek, mire a németek megjelentek okmányokkal, s készültek, hogy ebéd közben a munkáról lesz szó. A spanyolok pedig csak nem voltak hajlandók arról beszélni. A németek 3. próbálkozására, hogy legyen szó az üzletről, a spanyolok vezetője kifakadt: “miféle emberek vagytok ti? nézzétek milyen szép az ég, a tenger, madarak vannak az égen, kutyák ugatnak, éppen jól ebédelünk! élvezzétek az életet egy kicsit! az üzlet ráér ebéd után, nem szalad el, ha meg elszalad, akkor az nem is volt olyan fontos”. A németek erre egymásra néztek, majd nevetni kezdtek.

Grafogirl 2013.03.07. 13:35:43

@DrJazz: A spanyol munkanélküliséghez! Nyilván, ha mindenkit regisztrálnak, úgy elég gyorsan felszökik a munkanélküliek száma. Mo-on lecsökkentették a munkanélkülit, gyakorlatilag csak azért minek regisztráljanak, ha nem kapnak semmit. Spanyolországban tanulhatsz munkanélküliként új szakmát, nyelvet stb.
Csak meg kell nézni a munkerőpiaci részvételt. Spanyolországban a munkaképes korú lakosság nagyobb százaléka dolgozik ,mint Magyarországon. Akkor hogy is van ez a munkanélküliség?

tanato 2013.03.07. 13:48:08

@Grafogirl: Igen ez a foglalkoztatottsági arány amiről beszélsz,ez fejezi ki igazán a munkanélküliséget,nem a munkanélküliségi arány,mert az csak arra vonatkozik aki bejelentkezik.

tanato 2013.03.07. 13:49:30

www.origo.hu/nagyvilag/20130226-kivandorolnak-a-kepzett-fiatalok-del-europabol.html?beuszo
Na nem csak magyar a probléma hanem globális a fiatalok határátlépési aktivitása.,mi csak beálltunk a sorba

satie · http://321.hu/sas 2013.03.07. 14:23:20

normális, anonim kártyahasználat viszont nagyon hiányzik itt Madridban :)

Grafogirl 2013.03.07. 14:33:42

@tanato: Igen, a foglalkoztatási ráta mutatja igazán, hogy a lakosság hány százaléka dolgozik. Magyarország esetben általában 55% körüli a mutató szezonálisan változik.
Dél-Amerikába is sok fiatal jön, főleg Spanyolországból és Portugáliából. De még csak most kezdődik az igazi hullám. Egyrészt mert Brazília vagy Chile gazdasága dübörög, de komoly szempont, hogy nem beszélnek idegen nyelveket pl. a spanyolok ezért adott a lehetőség, hogy valamelyik spanyol nyelvű országban keressenek munkát. Kifejezetten csak a diplomás szakembereknek érdemes kijönni, és csak hiányszakmák esetében. Kétkezi munkásnak európait nem vesznek fel, arra ott a helyi iskolázatlan, vagy a perui, bolíviai bevándorló akik ráadásul anyanyelvi szinten beszélik a nyelvet.

kifordított nagyanyó 2013.03.07. 14:34:55

Nem lehet rossz hely.Sok sikert!

Gilda66 · http://azeletgenfbenmagyarkent.blogspot.hu/ 2013.03.07. 15:07:38

Spanyolország jó hely, finomak az ételek, kedvesek az emberek.
Mi idén is ott töltjük a Húsvétot, tavaly nagyon jól éreztük ott magunkat.
Azt persze nem tudom, hogy ott élni, dolgozni milyen, de pihenni tökéletes.

szcsongor 2013.03.07. 15:55:56

Éltem egy darabig Alicantéban (kicsit több, mint egy évig), de boldogan hagytam el az országot a végén. Éltem és dolgoztam előtte is és azóta is más országokban is, de kevés bürokratikusabb, lustább nemzetet ismertem meg, mint a spanyol.
Turistáskodni, tengerparton dögleni kiváló hely, de munkakeresés céljából messze el kell kerülni. Pláne, most, hogy azóta még nagyobb lett a munkanélküliség ott is.

montroyal ( CAN qc) 2013.03.07. 16:06:13

@Grafogirl: nem tudom hogy szamoljak ki a munkanelkulieket canadaban az a munkanelkuli aki dolgozott es elvesztete allasat es jelentkezik a munkanelkuli segelyert ...azt egy bizonyos ideig kapja utana mar nem ..tehàt nincs benne a statistikaba aki sohasem dolgozott vagy az ideje nem eleg az social segelyt kap es az is akinek lejart a munkanelkulije ... ezek nem kepezik a reszet a munkanelkuliseg szazalekanak holott valoszinuleg tobben vannak mint a munkanelkuli segely kapok

montroyal ( CAN qc) 2013.03.07. 16:12:19

@montroyal: foglalkoztatotsag aranya jo kifejezes de valos adatok-e.. nem tudni.. mennyi a fekete munkas illegalis bevandorlo kivandorlo stb..

hádeváu 2013.03.07. 16:15:01

@satie: mit jelent az,hogy anonim kártyahasználat?

artbrigitta 2013.03.07. 16:16:44

Spanyolországban az élet minôsége jó, vagyis inkább az életminôség jó. Lehet, hogy most gazdaságilag gondban vannak és vannak megoldandó problámák de ez az élet minôségén nem változtat. Nemcsak a pénzen múlik, hogy az ember élvezni tudja az életét és megadja a módját neki vagyis minôséget adjon neki. Az olyan dolgok mint a barátokkal megivott kávé délután a bárban, a vasárnapi ebéd az összegyûlt családdal a nagymamánál, segítik azt emberi kapcsolatokat is. Az ebédben is a legjobb, a végén elfogyasztott kávé melletti dumcsizás, amit ha lehet, jól elhúznak. Az idôsek sincsenek egész nap bezárva a házba. Rengeteg lehetôség van arra, hogy közösségi életet éljenek. Kirándulásokat vagy bálokat szerveznek MAGUKNAK! az ilyen lehetôségek mindig civil kezdeményezések. Vagy ha nem akkor is kiülnek a parkokban amikor már nem túl nagy a hôség, pletykáznak, kártyáznak vagy petancat játszanak. Mikor látom ôket mindig eszembe jutnak a saját nagymamáim akiknak semmi ilyen nem adatott meg.
A városokban nem olyan egyértelmû de a falvakban még most is jól érzékelhetô a vasárnapi nap "klasszikus" eltöltése. Nem kelnek korán, elôkészítik az ebédet, az után mindenki megy misére 1 órakkor! (13.00) kivéve a fiatalok akik még a szobati bulit alusszák. Utána irány a bár meginni a vermutot. Elbeszélgetnek az után 3-ra hazamennek ebédelni.Addigra a fiatalok is felkelnek. Az ebéd eltarthat 6-ig is a beszélgetéssel vagy a siestával, Azután újra irány a bár, kártyaparti vagy hasonló.Vacsora 9 után. Este mozi esetlegesen.
Ha jó az idô akkor esetleg családilag vagy egy baráti társaság felkerekednek és elmennek kirándulni és kint a szabadban ebédelnek ha lehet visznek magukkal valami húst vagy szardiniát és megsütik kint. Van egy csomó erre alkalmas park. Szóval a hétvége mindig a barátoké vagy a családé.
Ebbôl is látszik , hogy a spanyol idôbeosztás egész más. Az iskola 9-kor kezdôdik, a délelôtt 14.00 óráig tart a délután 20.00 óráig. A boltok is eddig vannak nyitva vagy tovább. Igaz van szieszta délben mikor bezárnak. Vacsora igy persze csak 9 után van a gyerekek sem fekszenek le csak 10 után. Persze ez lehet, hogy nem mindenkinek jön be de nekem nagyon.
Amúgy az sem igaz, hogy a spanyolok lusták lennének. Mindennek megadják az idejét. De ha kell igenis tudnak dolgozni, Nem beszélek a hivatalnokokról de egy földmûvesnek egy bányásznak vagy egy halásznak azért dolgozni kell, nem beszélve arról akinek esetleg saját vállalkozása van akár fodrász vagy hotel vagy bár, autószerelô akármi.

qengland 2013.03.07. 16:16:52

Én csak azt szeretném kirpóbálni, hogy milyen lehet magammal beszélni.

qengland 2013.03.07. 16:18:18

@qengland: Szerintem tök jó, én már próbáltam. Az a jó benne, hogy habár tudod, hogy mit fogsz gondolni, leírva mégis másként hat, vagy lehet, hogy meggondolod az írás közben magad. És ez frenetikus érzés.

qengland 2013.03.07. 16:19:43

@qengland: Ne legyetek ennyire idióták, szerintem meg ez nagy hülyeség. Ha magaddal beszélgetsz, akkor jobb, ha már kivándorolsz, csak, hogy a témánál maradjunk.

artbrigitta 2013.03.07. 16:24:13

Spanyolországban nem csak az számít munkanélkülinek aki kap valami segélyt. Te egyszerûen bemész a hivatalba és bejelenkezel munkanélkülinek. Nem fogsz kapni semmi pénzt de felirják az adataidat meg. hogy milyen munkát keresel és értesítenek ha van valami és ha szerveznek tanfolyamokat amiken részt vehetsz és általában ingyenes. És akkor is lehetsz munkanélküli ha van valami részidôs munkád vagy kapsz valami jutattást de az nem több mint 300 vagy 400 euro havonta.

micsoda? 2013.03.07. 16:34:28

Amit itthon meg kell védenem az a "fogyasztóvédelem", nekem még mindig rendezték a dolgaimat. Persze, nem hirtelen felindulásból fordultam hozzájuk, mint egy- két honfitársam. Nagyszerű dolgokat olvashattam a posztban, ami itt nincs. Ezek szerint az időseket ott nem "nyugerezik". Különben Spanyolország nem a kedvencem a hóditó történelme miatt.

montroyal ( CAN qc) 2013.03.07. 17:07:52

@qengland: azert akàrkivel ne àllj szoba..

zooey5 2013.03.07. 17:11:41

Szerintem is feluletes ez a leiras. En 11 eve lakom Spanyolorszag egy tengerparti varosaban. A gyerekeket itt valoban szeretik, de nem nevelik, rajuk hagynak mindent, vadak, nagyszajuak, egoistak. En anya vagyok es tanarno. Tudom. Az iskolakban masodik osztalyban mar lehetelen egy orat megtartani nekik. En ezt most nem kitalalom, tapasztalat. Pedig nem vagyok egy vaskalapos tanar, de azert en nem erre szocializalodtam. A fiam itt szuletett es ha hazamegyunk siman "hiperaktivnak" hiszik, holott itt egy teljesen visszafogott gyereknek mondjak. Maga a tanitasi rendszer is borzalmas, harom evesen irni tanitjak oket, asztal melle kenyszeritik, ceruzat a kezbe...teljesen szakbarbarok, ami a pedagogiat illeti.

Fejesrob 2013.03.07. 17:17:45

Az időjárásukkal én is kiegyeznék. Frankó hely, éldegélnék ott.

Az életminőség pedig nagyon szubjektív dolog. Van egy ismerősöm, kis faluban éldegél. Gondozza kis kertecskéjét, kis földecskéjét, mindent megtermel magának úgy, hogy egyáltalán nem dolgozza magát hülyére. Hatalmasakat kirándul, legalább hat embert lát el ingyenesen gombával úgy, hogy cserére is jut.

Akármikor odamegyünk, Bp-től 50 km) mindig azt látom, hogy pihen, lazul, soha sincs az, hogy most nem ér rá velünk foglalkozni, mert a kertben dolgoznia kell.

Heti 3 napot dolgozik, kb. 90 ezret keres és nagyon jól megvan. Autót tart fent, sőt egy évben egyszer szeptemberben eltölt egy hetet a tengerparton is. Mindig van pénze, orvosnál vagy 20 éve nem járt.

Nálam ő a csúcs életminőség tekintetében.

Mások ilyen jövedelem mellett a parlament elé járnak, segélyeket követelnek, miközben fikáznak mindenkit.

montroyal ( CAN qc) 2013.03.07. 17:31:08

@zooey5: A gyerekeket itt valoban szeretik, de nem nevelik, rajuk hagynak mindent, vadak, nagyszajuak, egoistak.
HOL nem azok?nalunk allando tema hogy a pedagogusok elhagyjak a palyat depressziosak stb..ferfiak kihaloban ezen a pàlyan ...es a kiraly gyerekek ..amikor arra nevelik oket hogy jogaik vannak es jar nekik a tisztelet.. iskola felhivja a figyelmuket hogy kotelesek a szulok veluk szembe viselkedi ( ha nem vagy egy taslit adtal vagy kiabaltal- jelentsen fel) a szulok pedig azt ragjak a gyerekek fuleben a tanarnak tisztelni kell oket es ha valami nem tetszik feljelentjuk az iskolat .. en nem tudom megitelni mert ha en panaszkodtam a tanaromra anyam azt mondta mindjat ad egy taslit mert az a tanar a felnott es halgatnom kell rà...

artbrigitta 2013.03.07. 17:34:03

Tanárként és magyarként nekem is kész döbbenet volt látnom, hogy itt az iskola 3 évesen kezdôdik és a legtöbb gyerek már négy évesen ir - olvas. Mi nem erre vagy szocializálva ugyabár. De a gyerekeknek igazából meg se kottyan (mondjuk a spanyolban csak 22 betût kell megtanulni :) ) másrészrôl pedig szülôi elvárás. Itt ugyanis ez a normális.Tényleg vadaknak tûnhetnek és hangosak de én úgy érzem, hogy ez is csak kulturális különbség.
A gyerekek nagyon is figyelmesek tudnak lenni és szoros a családi kötelék. Az én tapasztalatom az, hogy egy jó tanár bír velük és kifejezetten kötôdnek egy-egy tanárhoz.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.07. 17:59:44

@artbrigitta:

A spanyolban 27 betű van. Sőt amikor én tanultam, még 29 volt, de azóta 2 megszűnt.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.07. 18:03:21

@artbrigitta:

Kubában sokban hasonló volt. Bár ott az emberellenes marxizmus kiirtotta a sziesztát, sok dologban maradtak európai szemmel szokataln dolgok. Pl. szombat este 8 órakor egy lélek nincs az utcán, az emberek csak 10 körül indulnak bulizni.

artbrigitta 2013.03.07. 18:09:58

@artbrigitta: Habár azért tanulják a ch és a ll is. úgyhogy 29

nebulo a tanítvány 2013.03.07. 18:13:08

@Jani haverja: Neked fizetnek ott, hogy ennyit reklámozd? Nem bántásképpen, csak szinte reklámszerűen beszélsz róla.:)

Jó poszt, nekem tetszett.

DieNanny CH 2013.03.07. 18:27:49

@montroyal:
"mert az a tanar a felnott es halgatnom kell rà... "

Még én is ugyanígy lettem nevelve! Bármennyit panaszkodtam a tanárra, szüleim elhallgattattak azzal, hogy ő a pedagógus a diplomával, neki van igaza. Emiatt mindig tiszteltem a tanáraimat.
Persze érettségi utáni évektől kezdve, mikor iskolai élmények jutottak eszembe, szüleim elismerték, hogy valóban nekem volt igazam, és a tanár volt hülye.
De ártana egy mai gyereknek egy ugyanilyen nevelés??? És nem csak azért kérdezem, mert én is pedagógus vagyok...

kirándulóutak · http://kiranduloutak.blogspot.hu/ 2013.03.07. 18:36:10

Szabadtéri sporteszközök Budapesten is vannak egyre több helyen, és előszeretettel használják is őket.

01234567 2013.03.07. 19:00:32

A posztból megtudhattuk milyen a spanyol társadalom alapjában. A kommentek egyes hozzászólásaiból pedig hogy milyen a magyar. Az előbbi nekem érdekes volt, csak nyaralni voltam Spanyol o.-ban, az utóbbi elég unalmas, és mivel 2 éve itthon élek egyre irritálóbb.
Gratulálok a poszthoz.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.07. 19:22:18

@b@rlang: es ennek ellenere nyugodtan sziesztazgatnak reggel, mi meg csak nyomjuk mekis reggelit vezetes kozben
hat ezert tart ott az orszag

zopilote 2013.03.07. 19:30:16

@micsoda?:
" Különben Spanyolország nem a kedvencem a hóditó történelme miatt. "
Ha egy orszagnak a tortenelmet nezzuk - kulonosen a kivulallo szemevel - akkor mind-
nek van szegyenkezni valoja, meg Magyarorszagnak is. Tobb szempontot figyelembe
kell venni ennek megertesehez. Korunk europai emberenek nem a mult felhanytorgata-
sa, hanem a multbol valo tanulas es megbocsajtas lenne a feladata, az egyes europai ne-
pek erenyeinek, jo tulajdonsagainak felismerese, stb. Nem azt kellene nezni, ami meg -
kulonbozteti oket, hanem ami osszekoti. Sajnos, meg mindig vannak sotet erok szerte
a vilagban, akiknek a nepek, osztalyok, vallasok, korosztalyok kozotti viszony kieleze-
se az erdeke, rovidtavu politikai, gazdasagi, hatalmi celjaik eleresert. A spanyolokra
visszaterve, del-amerikai hoditasaiknak volt azert jo oldala is, amibe most nem mennek
bele. Azt is ki merem jelenteni, hogy tobbet tettek az ott elo nepekert, mint az angolok
barhol a vilagon: ahol nem irtottak ki vagy nem zartak rezervatumokba az ott elo oslako-
sokat, csak kaoszt, nyomort, megosztottsagot hagytak maguk utan a legtobb helyen.

zopilote 2013.03.07. 19:36:55

@artbrigitta:
" De a gyerekeknek igazából meg se kottyan (mondjuk a spanyolban csak 22 betût kell
megtanulni :) ) "
Lehet, hogy csak 22 betut,de mennyi igeidot!!! :) Inkabb tanuljak 38 betut, mint 3 - nal
tobb igeidot! :))

(deleted) (törölt) 2013.03.07. 19:43:55

@tanato @Grafogirl:
Nem, a munkanélküli nem az, akit regisztrálnak a munkaügyi hivatalban és kapja (vagy nem kapja) a segélyt, jobban mondva az álláskeresési járadékot. A Magyarországon a KSH által publikált adat az ún. munkaerőfelmérésből jön, minden hónapban megkérdeznek x számú háztartást a munkaerőpiaci helyzetükről, majd ebből népességarányosan teljeskörűsítik az adatokat. Ezt nemzetközi metódus szerint csinálják így. Ezért a spanyol munkanélküli és a magyar munkanélküli definíciója ugyanaz, adott megkérdezéskor aktívan munkát keres, heteken belül munkába tud állni, ja és nem dolgozik, persze, éppen. Ehhez tehát nem kell munkaügyi központba menni.

Ellenben a munkaügyi központban regisztrált álláskeresőkről is van stat, de ezt a Foglalkoztatási Szolgálat teszi közzé, és az ebből képezhető munkanélküliségi ráta jellemzően kicsit magasabb a másiknál. Mivel ez adminisztratív és nem megkérdezéses, személy szerint ezt preferálom, különösen mióta szigorodott a munkanélküli ellátás, még inkább mutatja a tényleges munkanélküliséget (már nem éri meg annyira regisztrálni feketemunka mellett, meg úgyis gyorsan lejár a segély).

Amúgy az igaz, hogy a foglalkoztatási ráta jobb indikátor. Ugyanis a kettő, azaz a foglalkoztatás és a munkanélküliség között is van egy űr, az inaktívak köre, amibe nagyon sok minden tartozhat. Azonban a déliek, így a spanyolok foglalkoztatottsági rátája is igen alacsony. Az utóbbi időben a spanyol már alacsonyabb, mint a magyar, de korábban sem volt túl acélos.

Egyébként Spanyolországban az építőipari lufi előtt is magas volt a munkanélküliség, úgyhogy itt nem csak a mostani válság hatása húzódik meg, mélyebb okok vannak, de nagyjából közösek a többi déli országgal.

(deleted) (törölt) 2013.03.07. 19:44:56

@kirándulóutak: bizony, például van egy Óbudán. tök jó tényleg

zopilote 2013.03.07. 19:46:23

@hagyma:
" mi meg csak nyomjuk mekis reggelit vezetes kozben "
Mar aki!:) Valaki csak a WC hasznalata miatt jar a mekibe, akkor is csak a vegso
esetben. A kovetkezo nagy huzasa a mekinek a gepileg eloragott hamburger lesz:)
Kevesebb energia felhsznalas az evesre, tobb marad a munkara:)

(deleted) (törölt) 2013.03.07. 19:48:35

@montroyal: azok a munkanélküliek, akik már nem keresnek állást (mert reménytelenek, vagy mert mondjuk néha feketéznek valamit), azok az európai statisztikákban sincsenek benne. Azokról van szó, akik aktívan keresnek állást, legalábbis ezt mondják. Hiszen ez egy megkérdezéses statisztika (ahogy fentebb írtam). A regisztrált álláskeresők más tészta, de a kettő teljesen együtt mozog, és nincs nagy difi.

Taxomükke (UK) 2013.03.07. 19:49:07

@hagyma: Amerika viszont szerencsere nem ott tart, ahol Albania meg Europa meg a vilag tobbi resze. Csak azt nem ertem, ha annyira kurvajo orszag, akkor miert akarja a vilag tobbi reszet megrendszabalyozni allandoan, miert nem torodika sajat dolgaval?

zopilote 2013.03.07. 19:55:13

@Taxomükke:
" Csak azt nem ertem, ha annyira kurvajo orszag, akkor miert akarja a vilag tobbi reszet
megrendszabalyozni allandoan, miert nem torodika sajat dolgaval? "
Ecceru:) Mert ok tudjak, hogy milyen jo mekit enni vezetes kozben!! Ettol lesz egy or-
szag boldogabb, termelekenyebb, sikeresebb. Tehat lenyegeben jot akarnak!! :)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.07. 19:57:49

@artbrigitta:

Nem, azok nem betűk már vagy 15 éve a RAE döntése alapján.

Az új szótárokban e miatt a betűrend is másképp van már.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.07. 20:01:27

@zopilote: hat enn ritkan eszek mekit,, de meg az aranylag tisztasag ellenere is eleg utolso /mondhatnam vegso/ esetben mennek ott budira
@Taxomükke: en sem ertek egyet, hogy ekkora anyagi es emberaldozatot hozunk a Foldert, dehat ez van
azert kivancsi lennek mi tortenne, ha amerika, anglia, nemetorszag aszondana
matol szarunk bele
hogy mi tortenne?
mondjuk mi tortenne teszem azt magyarorszagon, ha holnaptol feloszlatnak a rednorseget/ hadsereget nem irok, mert az nincs/

amugy nem szeretnek spanyolorszagban elni, mar mondtam kb letojom a meditterran idojaras fontossagat
amit a posztolo felsorolt, az minden normalis orszagban mukodik
najo nalunk csak a mexikoiak sziesztaznak es ejjel 2-kor bezarnak a kocsmak
nade so....

artbrigitta 2013.03.07. 20:02:33

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Persze, de attól még meg kell tanulni ôket olvasni és írni is az iskolában. Különben hogy fogja olvasni?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.07. 20:04:57

@zopilote:

Igen, ez így van.

Az egyes európai hatalmaknak más-más volt az amerikai politikájuk.

Az angolok, franciák, dánok, hollandok megoldása:
- a helyi lakosság teljes ignorálása (rosszabb esetben irtása),
- tömeges fehér telepesítés,
- tömeges néger rabszolgabehozatal.

Ezzel szemben a spanyolok és a portugálok inkább a helyi lakosság fokozatos integrálását preferálták, s jelentős volt a vegyes házasság is.

Így egy rakás spanyol/portugál latin-amerikai államban a lakosság zöme ma mesztic és indián és része az illető ország nemzetének. Míg Kanadában és az USÁ-ban az indián és az eszkimó ma is inkább idegen, kisebbség, s nem része a nemzetnek.

Persze lehet fordítva is nézni: míg az angol gyarmatokon a kirekesztés miatt megmaradt az indiánok/eszkimók saját kultúrája, addig a spanyol gyarmatokon nemigen, a nagy többség nem indián identitású.

micsoda? 2013.03.07. 20:05:30

@zopilote: Ami megtörtént azt soha nem lehet nem megtörténté tenni. Azért kell úgy élnünk, hogy az utókor ne szégyenkezzen. Remélem ebben egyetértünk.
Angolok irodalmát szeretem, az mentes minden hódítástól.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.07. 20:05:38

engem kifejezetten idegesit a lustasag, a lassusag a kenyelmesseg
de lehet a spanyolok nem ilyenek csak gondolom roluk

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.07. 20:08:29

mindenesetre a "manyana" az kulcsszo naluk

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.07. 20:10:54

@artbrigitta:

Ez irreveláns. Az, hogy valamit betűnek nevezünk vagy sem nincs erre kihatással. Lásd a magyar nyelvet. Fél évszázada még arról beszéltek, hogy a magyar ábécében 38 vagy 42 betű van (szoros ábécé és tág, teljes ábécé). Aztán már csak 42 betűről, ma meg már 44 betű van a magyar ábécében.

A kiejtést így is meg kell tanulni, kevés a teljesen fonetikus nyelv, ahol betű=hang kivételek nélkül. Se a magyar. se a spanyol nem fonetikus. Sőt a magyar írás bonyolultabb a spanyolnál, mert vannak esetek amikor a leírt alakból nem lehet megállapítani a kiejtést! (A spanyolban ilyen nincs: ha az ember megtanulja a betűket + pár szabályt, minden spanyol szót el tud olvasni.)

zopilote 2013.03.07. 20:13:54

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Kedvenc polom himzett felirata is ezt hangsulyozza: " Nem vagyunk latinok, nem vagyunk
meszticek, mexikoiak vagyunk! " :)

Grafogirl 2013.03.07. 20:15:10

@montroyal: Többféle számítási mód létezik a munkanélküliség megállapítására. Röviden:
1. ILO - International Labour Organization. Amely reprezentatív felmérésen alapul és egy adott életkoron belül, azt tekinti munkanélkülinek, aki munkát keresett egy adott időszakon belül és hajlandó lenne elhelyezkedni, ha találna munkát.
2. A másik módszer a regisztrált munkanélküliek számából indul ki. Érthető módon, azokban az országokban, amelyben vmilyen jutattást, segélyt, bármilyen kedvezményt jelent a regisztrált munkanálküliség, ott magasabb is lesz a számuk. A regisztrált munkanélküliek számát az aktív keresőkéhez viszonyítják és így jön ki a munkanélküliségi ráta.
Kb. ez a két alaptípus és ezeknek még léteznek különféle variációi!

artbrigitta 2013.03.07. 20:16:12

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Jó, de én arról beszéltem, hogy 3-4 éves gyerekek hogyan tanulnak irni, olvasni. Tanítják nekik a ch és ll sôt a rr is. Ugyanúgy ahogy azt a pár szabályt is. Igy tanulnak olvasni.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.07. 20:22:35

@artbrigitta:

Ez nyilvánvaló. A magyar gyereknek is megtanítják, hogy a ccs az cscs, s még sincs ccs betű a magyarban.

Az, hogy mit tekintünk betűnek, teljesen szubjektív döntés kérdése. Mint ahogy a spanyol története is mutatja. Az rr-t sosem tekintették betűnek, a ch-t és az ll-t meg igen, ma megint egyiket sem tekintik annak.

A RAE így döntött és kész. Olvasás szempontjából semmi jelentősége annak, hogy betű-e a ll vagy sem.

Grafogirl 2013.03.07. 20:24:55

@hagyma: Az hogy a spanyolok, vagy a latinok lusták ugyanolyan sztereotípía, mint hogy a négereknek jó a ritmusérzékük és a németek hidegek! A magyarok meg mindenhez paprikát használnak.
Egy sao paulo-i azt mondja a rioinak, hogy lusták és a sao paulo-iak munkájából és dübörgő gazdaságából élnek, egy chilei meg azt gondolja a brazilokról, hogy mindig késnek és lusták, a spanyolokról, meg azt gondolják a chileiek, hogy keveset dolgoznak és túl sok a szabadságuk, nem hiába van válság náluk és bezzeg a chileiek jó sokat dolgoznak és nem ismerik a sziesztát. Persze észak-chilében van szieszta. Akkor most, hogy is van? Ja hát észak-chile az már majdnem peru és ott is lusták az emberek. Megjegyzem sok helyen már Spanyolországban sincs szieszta, hiszen van légkondi.

artbrigitta 2013.03.07. 20:27:39

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Nem is mondom, hogy betûk, csak hogy meg kell tanulni.

zopilote 2013.03.07. 20:28:20

@micsoda?:
Termesztesen egyuttertunk.
" Angolok irodalmát szeretem, az mentes minden hódítástól. "
Olvass pl. Kiplinget. De ne A dzsungel konyvet! Es Dickenst. (bar o nem a gyarma-
tositasrol ir) Ettol fuggetlenul eleg nagy repertoarja van az angol birodalom hoditasa-
inak irodalmukban. Mi sem Wass Alberttel buszkelkedunk :)

Muscari 2013.03.07. 20:33:09

@hagyma: hat, tudod, en is oda vagyok a mediterran eghajlatert, de imadom a mediterrran novenyeket is. Kepzeld el, hogy egy evben sem fagy el a barack es a farol eheted a fuget, (jo, tudom, ezt Pecsen is megtehetem)
Azt tervezzuk, hogy ha megoregszunk, egy mediterran szigeten fogjuk majd tengetni oreg napjainkat, kerteszkedunk meg horgaszunk meg ilyesmi. Spanyolban meg nem jartam ugyan, de tervben van, Roxi meg inkabb kedvet csinalt hozza.

zopilote 2013.03.07. 20:37:51

@hagyma:
" engem kifejezetten idegesit a lustasag, a lassusag a kenyelmesseg "
Ugyanezt el tudom mondani az amerikaiakrol is. Akarhanyszor lenn dolgoztunk Ne-
vadaban, Idahoban vagy Californiaban, soha nem vettunk fel helyi munkaerot, inkabb
Kanadabol vittuk meg a segitoket is. Pont az altalad emlitett okok miatt:) Eleinte pro-
balkoztunk, de szinte mindig csak a baj volt veluk, tobb kart okoztak, mint hasznot.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.07. 20:40:08

@Grafogirl: es mint minden eloiteletnek, ennek is van alapja, meg a tobbinek is amit felsoroltal
a feketek tobbsegenek kibaszott jo ritmuserzekuk van
mikor van itt egy fekete eskuvo es elkezdenek tancolni....
hat az valami felelmetes
nemetek zome is detto, hat nem sokkal kimertebbek mint egy olasz?
@Muscari: nyugdij utan en is ilyesmit tervezek, de sem a kerteszkedeshez, sem a horgaszashoz nem kellenek a tropusok
sosem hagynam ki mikor osszel hullanak a levelek, feherlenek a hegyek telen, tavasszal feleld minden es jon a nyar
di kenek hogy
ma piszok hideg volt es milyen jo begyujtani a kandalloba:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.07. 20:43:27

@zopilote: hat ahol en eltem. florida KY. NC. ott nem jellemzo kemnyen meloznak
az afroamerikaiak /sztereotipia, de teny/ zome kicsit lassabb
a mexikoiak is tudnak kemenyen melozni, de hat nem eszkombajnok/tudom sztereotipia/
az is teny, hogy a legjobbak a bevandorlo feher europaiak, mint en:)

Muscari 2013.03.07. 20:51:24

@hagyma: tanultal te foldrajzot? En a mediterraneumrol beszelek, nem a tropusokrol. Ott is megvan a 4 evszak, csak a nyar hosszabb es a tel kevesbe hideg, valamint tobbet sut a nap. Egy floridai jellegu idojarast en sem tudnek sokaig elviselni.
Nalunk is hideg volt ma, az eso is esett megint, sajnos kandallonk nincs igy csak feljebb csavartam a radiator szelepet ;-)

Egyebkent milyen magas az Appalache?

artbrigitta 2013.03.07. 20:53:37

Lehet, hogy nem mindenkinek jön be a spanyol élet. Van aki nem birja a kényelmes tempót és szeret korán kelni,és egész másként gondolkodnak mondjuk a gyereknevelésrôl meg hasonlók..
De Spanyolország akkor is egy nagyszerû hely. ha nem is élni de megismerni igen. És ne feledjük Spanyolország nem csak egy tengerpart és nem csak 40 fok nyáron. Rendkivül változatos mind tájban, mind éghajlatban. Északon pl inkább óceani, folyton esik az esô, a kultura inkább kelta, Nincs flamenco de van skótduda. MIndig zöld minen, vannak eukaliptusz erdôk és megterem a kiwi. Vannak magas hegyek ahol nyáron is van hó és végtelen síkságok. Sivatag és mocsár. Fehér homokos tengerpart és a sziklákat verô hullámok, Holdbéli táj és marsbéli táj. Erdôk vad vizekkel és végtelen búzamezôk vagy vörös földön izzó szôllôtôkék. Van ôsemberfestette barlang és iber, kelta, görög, föniciai, római, vizigót, romok sôt nem csak romok. A modern építészet remekei. Mórok és keresztények. Európát formáló zarándokút.
Vadon élô medvék, farkasok, flamingók és majmok. Még lehetne folytatni. Szóval van mit megismerni.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.07. 20:59:23

@Muscari: bizonyos esetekben a beszedben -es irasban- a hatas kedveert erdemes tulozni
ezert volt a "tropusok""
amugy most belenyultal mert foldrajzbol voltam a legjobb, mondhatnam mindenkori osztalyelso:)
namost az apalachet meg sosem mertem meg, de azt tudom ha 2 merfoldet kimegyek a varosbol mar bedugul a fulem
@artbrigitta: kulonosen a vizigotok keltettek fel az erdeklodesemt

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.07. 21:00:44

Egyik álmom végtelen búzamezőn flamencózó örökzöld vizigót mór medvével összeismerkedni, de persze csak akkor, ha dolgos, s alkalmas arra, hogy fehér kelet-európai módjára keményen dolgozzon kaliforniai építkezésen...

:-))))))))))))

Muscari 2013.03.07. 21:11:18

@hagyma: akkor legy oly szives vedd elo a centit es indulj! ;-)))))
Aki ilyen jo foldrajzbol, annak illik tudni az ilyesmit.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.07. 21:16:55

@artbrigitta: jo, akkor legyenek a morok, de a vizigotok nekem jobban bejonnek

artbrigitta 2013.03.07. 21:18:51

A nyugat római birodalom bukása után Hispániát a vizigótok foglalják el. Toledo a fôvárosuk. Egészen 711-ig mikor is a félszigetet elfoglalják a mórok.

zopilote 2013.03.07. 21:23:22

@hagyma:
" kulonosen a vizigotok keltettek fel az erdeklodesemet "
Akkor olvass roluk. Gardonyi is megemliti oket A lathatatlan emberben. Erdekes egy
nep. Mint minden europai. Attila hunjainal talaltak menedeket vandorlasaik soran egy
idoben. Csak kesobb tovabbmentek nyugat fele:) Attila is europer volta a maga mod-
jan, osszefogta a kulonbozo nepeket:)

Rebarbaraa 2013.03.07. 21:25:11

Nekem mar e rovid ido eltelte utan is hianyozna Mo-n sok minden: Az udvariassag (de olyan foku, hogy megdobbento), hogy az emberek mosolyognak, hogy nem lokdosnek a nyugdijjasok a buszon.:)) Hogy tudok ugy vasarolni, hogy nem megy ra a gatyam is (elelmiszer, ruhazat, muszaki cikk). Hogy mar megismernek a kedvenc kis uzleteimben. A peksegben tudjak melyik a kedvenc sutim. Es igenis van jo kenyer itt Angliaban. Imadom a tiger kenyeret. A ropogos kulseje es imadnivaloan finom puha belseje.Babgulyashoz isteni. Hianyozna a landlordom aki elmondta, hogy itt magatol ertetodo, hogy ha elromlik valami akkor azt neki kell megcsinaltatnia a sajat koltsegen. Hianyozna a tiszta tomegkozlekedes ahol a sofor mosolyogva koszont. Gyalogoskent pedig ugy vigyaznak ram az autosok, hogy csak na. Autoskent ugyancsak udvariasak. El sem tudom mondani milyen nyugalmam van. Nem kell reszketnem, hogy megkapom e a fizumat.Hianyozna, hogy ingyen vehetek ki penzt a bankszamlamrol barhonnan. Hianyozna h sorbanallas nelkul, bankautomatanal tehetek be penzt a szamlamra. Hianyoznanak a kis turik amik itt sokszor jobban neznek ki mint egy magyar butik:)Ezert is jottem csak egy kisboronddel:)Egyszoval MINDEN hianyozna:) Ugyse megyek vissza, szal nem fognak hianyozni:))

Muscari 2013.03.07. 21:32:51

@hagyma: Kircsi. Sipalyak is vannak arrafele? Imadom a hegyeket is egyebkent, ilyen szempontbol irigyellek egy kicsit.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.07. 21:37:11

@Rebarbaraa: azert abban van nemi baly, hogy a kedvenc angol kenyered az osi brit etelhez a babgulyashoz eszed:)

Muscari 2013.03.07. 21:40:02

@Rebarbaraa: Megertelek, de szerintem te meg a naszutas korszakodat eled. Meg fogod majd latni a kevesbe szep dolgokat is, de az osszbenyomas akkor is pozitiv lesz, ezt 2 ev London utan mondom. Te videkre jottel ki, ugye jol emlekszem? Ezek szerint jol vetted az elso akadalyokat :-)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.07. 21:40:06

@Muscari: vannak
az igazsag az hogy, valami elkepeszto az elovilag es a termeszet errefele
kesz vadon
komolyan
sosem hittem volna
vizek es hegyek es fak es allatok, sziklak
mi is ki fogunk koltozni, de nem teljesen magasra, mert az hihetetlen mennyire elzart

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.07. 21:41:26

@Muscari: hat igen, meg sugarzik a lelkesedes:)
de jo is az

Muscari 2013.03.07. 21:58:55

@hagyma: Eszak-Amerikaban gyonyoru a termeszet, ha masert nem is, ezert ellatogatnek oda. Hegyek, folyok, szurdokok, vizesesek, tavak, hatalmas erdosegek... hat igen.Egy elet is keves lenne mindent megnezni.

goAus 2013.03.07. 22:01:30

@Rebarbaraa: háhhh, de jól összefoglaltad.:)

bpetya75 2013.03.07. 22:04:42

@zooey5:

Amikor ilyet olvasok, mindig Vekerdy jut eszembe, meg egy rémtörténet egy ismerős kisfiúról, aki 4 évesen olvasott és tudott nyomtatott betűvel írni, de egy morzsát nem volt képes felvenni a földről, mert a szabad játék által kifejlődő finommotorikában piszkosul el volt maradva. (A pedagógus nagymama kitett magáért).

bpetya75 2013.03.07. 22:12:19

@Fejesrob:

Jó lehet, amikor ennyire a helyén van az ember. Erre gondoltam, amikor az igényeknek megfelelő pénzről írtam. Remélem sokáig élvezheti az életet az ismerősöd :-)

montroyal ( CAN qc) 2013.03.07. 22:14:21

@szerengeti: OK koszi megtudtam megint valamit

zopilote 2013.03.07. 22:17:30

@bpetya75:
Nekem a te tortenetedrol az egyszeri varosi gyerek jut eszembe: szinten koran megta-
nult irni, olvasni, felismeri az allatokat kepekrol. Egyszer elviszik az Allatkertbe, es meg-
allnak az elefantoknal.
- Na, mi ennek az allatnak a neve? - kerdezi a buszke apuka a gyerektol
- Pipimadar - valaszolja hosszas gondolkodas utan a gyerek:)

zooey5 2013.03.07. 22:26:06

@montroyal: En csak arra akartam utalni, hogy nem hagyjak a tanitot dolgozni...azert ez messze van a maflastol..arra semmi szukseg..de nincsenek jol szocializalodva..mert nem figyelnek masra csak onmagukra..

zooey5 2013.03.07. 22:28:22

@bpetya75: Ja igen, innen egy Vekerdy-fan igyekezne minel elobb kimenekiteni a gyereket az altalanos iskola infantil reszebol (3-6 ev). En is az voltam, de itt le kellett rola szoknom...hisz ahogy mondjak.."igy is felnonek"..

zopilote 2013.03.07. 22:36:08

@Muscari:
" Eszak-Amerikaban gyonyoru a termeszet, ha masert nem is, ezert ellatogatnek oda.
Hegyek, folyok, szurdokok, vizesesek, tavak, hatalmas erdosegek... hat igen "
Ez mind igaz. Egyszoval csodalatos. Nagyon sokszor atkeltem mar a Sziklas - hegy -
segen, mindig lenyugoz, akarhanyszor latom. De! Tavaly nyaron elmentem Szilvasva-
radra, a Szalajka volgybe. Megdobbentett szepsege. Hozza kell tennem, gyerekko -
romba sokszor jartam ott, iskolai gyakorlatok, taborozasok alkalmaval. Akkor fel sem
tunt. De tavaly ujra felfedeztem. Igy vagyok Egerrel is, a Matraval, Budapesttel, egesz
Magyarorszaggal. Amikor ott eltem, termesztesnek vettem, hozzatartozott az eletem-
hez. Kesobb visszaterve vesszuk eszre az igazi ertekeit. Es ez a mienk, a mi tortenel-
munk, gyerekkorunk. Ezert kozelebb is all hozzank, mint pl. a Sziklas - hegyseg.

zooey5 2013.03.07. 22:36:11

@artbrigitta: Akkor nektek szerencsetek volt. A baratnom kisfia novemberi, ha itt elsz, tudod, hogy mar ket is fel evesen be kell iratni az infantilba a novemberben, decemberben szuletetteket is. Nos, folyton panaszkodnak ra, hogy nem ul rendesen az oran...es meg csak novemberben toltotte a harmat! Ez mi? Tobb ismerosom hazautazott, mert feltette a gyereket az iskolai kudarcoktol, mivel a gyerek ot evesen meg nem tudodtt olvasni, es figyelmeztettek a szuloket, hogy jovore, ha kezdi a primariat bajban lesz. A kisfiam, masodikos, tanitoja folyton panaszkodik, hogy nem tud orat tartani a zajtol es az allando beszedtol. Ennek ellenere minden heten irat 3-4 dolgozatot!! Teljes a kaosz. Egyebkent ha megnezed a 16 eves kor elott kimarado tanulok aranyat Europaban itt a legnagyobb. Azert a statisztika biztosan nem hazudik.

artbrigitta 2013.03.07. 22:37:34

@zooey5: Mellesleg annak ellenére, hogy a leirtak alapján úgy tûnhet fôleg egy Vekerdy-fannak egyáltalán nem stresszelik a gyerekeket

bpetya75 2013.03.07. 22:39:08

@zopilote:

Na ja. A valóság 3D-s, meg még hangok és szagok is társulnak hozzá, szóval marhára nem olyan, mint a könyvben, vagy a tévében ;-)

@zooey5:

Nyilván alkalmazkodni kell az adott rendszerhez. Gondolom nagy odafigyeléssel lehet ellensúlyozni a túl korai kötött foglalkozások rossz hatásait. Meglepő kapcsolatok vannak. Él a falunkban egy festőművész rajztanár, aki szokott vállalni "problémás" gyerekeket. Egy elsős kissráccal, akinél mindenféle diszt megállapítottak (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia), fél éven keresztül kézműveskedett. Gyurmázás, kötögetés, később rajzolás. Félóránként kiment vele a kertbe, kicsit hadd szaladgáljon a gyerek. A második félében kezdtek el a tananyaggal foglalkozni. Harmadikra a srácról lekoptak a diszek.

montroyal ( CAN qc) 2013.03.07. 22:41:30

@hagyma: ma piszok hideg volt es milyen jo begyujtani a kandalloba:)
a piros gombbal a taviranyiton?

zooey5 2013.03.07. 22:41:44

Bocs, csak meg eszembe jutott, hogy egy igazan jo kornyek bekes altalanos iskolajaban - ahova mi jarunk - az teljesen normalis - mondtam iment, milyen a tanitas kb. - hogy a masodik osztalyt 5 lebukott tanuloval kezdtek!! Es nem rossz csaladbol szarmazo hatranyos helyzetu gyerekek buknak le!

bpetya75 2013.03.07. 22:48:18

@zopilote:

Mi is úgy gondoljuk, hogy először ezt a kicsi, de változatos országot ismerjük meg. A világ ráér később, ha egyáltalán ;-)

Egy ismerős mesélte, hogy mutogatta a barátainak a Veszprém környéki dombokon készített képeit. Mindenféle külföldi tájakra gondoltak (még a Sziklás hegységre is, biztos nem látták sosem), de hogy Magyarországon készültek a képek, az fel sem merült bennük.

@artbrigitta:

Szerintem egy 3-6 éves gyereknek elég stressz az, hogy 20-30-40 percig egy helyben kell ülnie és figyelni. Középsőnk most kezdte az iskolát, úgy látom, hogy 7 évesen is bőven sok neki ez a kötöttség.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.07. 23:02:37

@montroyal: nebassz
indian ver is folyika felesegem ereiben
en meg voltam uttoro
es az apalacheben nem faval kandallozni
necsinald

montroyal ( CAN qc) 2013.03.07. 23:25:20

@zooey5: persze valtoznak az idok en sem vagyok hive az erozaknak semmilyen szinten...és tanar sem vagyok meg nekem is van mit tanulnom..

montroyal ( CAN qc) 2013.03.07. 23:28:00

@hagyma: akkor az nagyon romantikus... es medve bunda is van a kandallo elott mert azon jo ....

zopilote 2013.03.07. 23:30:22

Kozben valogatok kepeket a Sziklas - hegysegrol, az utobbi par ev " termesebol ".
2-3 ora mulva fenn lesznek az indafoton: indafoto.hu/zopilote
(sajnos 2 harddrive-om is tonkrement, amin regebbi kepek voltak megmentve,
click click click szindroma)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.07. 23:37:04

@montroyal: nincs
azon amugy igy latatlanban mondva sem lehet jo
jelzem nagyon klassz mikor eg a tuz a kandalloban, de melos
meg a tavalyi fabol is van

artbrigitta 2013.03.07. 23:55:44

Amúgy hogyha valaki látni szeretné milyenek is a spanyolok és tud spanyolul ajánlom az "Un pais para comerselo" cimû tévé dokumentum sorozatot. www.rtve.es/television/un-pais-para-comerselo/

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.08. 00:52:27

@Taxomükke: ekezet hianyaban igy gondoltam megkulonboztetni a bajtol

zopilote 2013.03.08. 02:15:54

@zopilote:
Felertek a kepek, a Rockies es az alap albumokban lehet megnezni.

Spacecake 2013.03.08. 02:24:15

@artbrigitta: te képben vagy!!!:-)
teljesen igazuk van,lazán kell felfogni,hova kapkodjanak???:-)
a munka nem szalad el!!!:-)
nem kell görcsölni,egy jó üveg bor mindennap jobb,mint 1 Audi TT 1-2 év gürizés után:-)
persze ha össze tudod kombinálni a kettőt ,akkor nyertél!!!:-)

DieNanny CH 2013.03.08. 06:54:07

@Rebarbaraa:

Igen, igen, írjál! Többet! Még ha csak a nászutas korszakodban is vagy! Milyen volt MEGÉRKEZNI!? - Merthogy annyira vártad...

DieNanny CH 2013.03.08. 06:59:14

@bpetya75:
:-) vagy inkább :-( ?
Pont szerdai élményem: 8 hónapos kisfiú, akire vigyázok, a kis házi porszívónk... Amit a bátyjai reggelinél az asztal alá morzsáznak, ő, a mászásai során szépen felszedegeti. Még fel is vettem videóra, ahogy a pici ujjait addig görbíti, míg pont a megfelelő kettőt csippenti össze, hogy a morzsát megfoghassa. Tüneményes volt!

tanato 2013.03.08. 07:08:07

@bpetya75: Magyarországot tényleg nem lehet megismerni egy egész élet is kevés volna ehhez,annyira változatos tájai vannak,és akkor még nem is számoltam bele a kétharmadrésznyi valaha volt Magyarországot a magashegységi tájaival együtt./Mint már sokszor említettem,gyermek és ifjúkoromban amikor nem nagyon volt lehetőség nyugatra utazni az esetek döntő többségében ezen valaha volt magyar hegyi tájakon nyaraltunk/meg teleltünk néhányszor/ a szomszéd országokban.

DieNanny CH 2013.03.08. 07:23:53

@bpetya75:
Ilyen emberből kéne sok! Van a Mo-i városomban egy 80! éves logopédus, unokatesóm 2 gyereke is rettentő beszédhibás volt, 2 év alatt rendbe jöttek. Csak azon imádkozom, sokáig éljen. (Ja, magánúton, zsebbe fizetéssel, mert a városnak nincs pénze megfelelő mennyiségű logopédusra.)
Amúgy, itt Svájcban is, a községben, ahol lakom, óvodásokat csak délelőtt tudnak fogadni, sőt van ilyen iskolás is. Mert a délután kell a nagyiskolásoknak. Itt sincs elég logopédus.
Nemrég olvastam, hogy az itteni nagyüzem egyik részlegfőnöke alatt 16 gyakornok van. Mondta, a legnagyobb gond, hogy a gyerekek - 16-tól felfelé - nem értik meg az írott szöveget, pl, hogy egy berendezés hogy működik.
Amit meg szóban mondanak, azt harmadnapra elfelejtik. Ja, és botrányos, ahogy olvasnak...

Ha egy gyereket "rendbe tesznek", akkor tud figyelni az órán, tanulni otthon, és 18 évesen nem munkanélküliként kezd. Ezt hívják hosszútávú befektetésnek.

Rebarbaraa 2013.03.08. 10:06:49

@DieNanny: "Igen, igen, írjál! Többet! Még ha csak a nászutas korszakodban is vagy! Milyen volt MEGÉRKEZNI!? - Merthogy annyira vártad.."

Akkor leirom:D Amikor felszallt a gep nagyon szedultem:)) Amikor bemondta a pilota, hogy elhagytuk magyarorszag legteret akkor okolbeszoritott kezzel mintha oldaliranyba egy rolot huznek le - mozdulattal vigyorogva halkan elnyomtam egy yeee-t:D A legifolyosokba fordulaskor majdnem igenybe vetem a szep zacsikat. Osszessegeben elveztem a repulest. Ahogy kozeledtunk a leszallashoz mar konny szokott a szemembe, hgy vegre itt vagyok. Amikor leszalltunk es igyekeztem ki a gepbol, eskuszom leterdeltem volna Anglia foldjere es megcsokoltam volna. Kicsit hulyen jott volna ki, szal letettem rola. De esku, igy ereztem. Valahol mar leirtam nemsokkal utana, hogy az elso elmenyem az iratellenorzeskor egy magyar nyugdijjasparhoz kapcsolodik, ugy tolakodtak elem, hogy a no konyekkel a bordaim koze vagott es majdnem beestem a pult melle, a vamtiszt (vagy mi) megdobbent, hatra utasitotta oket engem meg osszeszedett.
Busszal mentem tovabb nem sokkal kesobb. Nagyon keves volt a sofor, mosollyal invitalt a buszba. Az utam nagyon kellemesen telt. A vegallomasomnal kicsit elkeveredtem, nem talaltam a baratomat aki vart ram de az informacios pultnal levo segitsegemnek koszonhetoen (szo szerint elkisert a baratomhoz, elotte felhivta h merre talaljuk) minden oke volt. Elso napomon mentem a bankba, mar vartak, volt idopontom. Minden lazan ment, bankszamla megnyitva. 3 napon belul kezemben volt a bankkartyam. Bementem, megtanitottak penzt betenni automatan keresztul. A mobilszolgaltatom is kedvesen fogadott, mindenben segitettek. Uj telefonom beallitasatol a feltoltesig mindenben. Megismerkedtem a kismillionyi apropenzzel. Mostmar a tapintasukrol tudom melyik mennyit er.Megismerkedtem a postasommal is. Kedves ember. Megadta a szamat h ha olyan kuldemeny erkezik ami csak sajat kezbe adhato akkor tudjam hivni mikor vagyok itthin, hogy atvegyem.
Alapvetoen ugy erzem, hogy azert tetszik itt nekem annyira mert en is egy igencsak udvarias ember vagyok, es bizony est Mo-n nagyon furcsalta mindenki. Itt az utcan ha veletlen ugyanabba az iranyba indulsz mint a veled szembe jovo, mar akkor elnezeskeresek ozone indul meg, hogy akadalyozott. A boltban sokszor elorekuldenek a sorban amikor csak egy-egy termeket vasarolok. Es ha szabadkozom, hogy nem fontos, tuszkolnak elore kedvesen. A penztaros mar mosolyog elore, hangos hello-val vagy heya koszontessel, bepakol a taskamba (amikor sorra kerul valaki akkor felteszik neki a kerdest, hogy megengedi e, hogy ok elcsomagoljak neki a vararolt termekeket, segitsegere lehetnek e.Sokszor latom, hogy a sajat bevasarlotatyokat eloreadja a vevo es abba pakol a penztaros.) Nem dobaljak a cuccokat, ahogy a magyar szupermarketekben, hogy alig birod kapkodni. Itt ez elkepzelhetetlen. Lehet, hogy naszutas korszakomat elem, de ugy gondolom, hogy minel jobb,emlekezetesebb egy naszut, annal hosszabb a hazassag.:) Imadom az itteni heti piacnapokat, szerdan es szombaton. Nem kisvaros ez, amolyan fel pest meretu, szal nagy.
En alapvetoen nyilt szemelyiseg vagyok, nemi zarkozott beutessel (merthogy a maganeletemet nagyon vedem, nem engedek kozel akarkit, ez igaz az angolokra is) szoval en jol megleszek itt.

bpetya75 2013.03.08. 10:23:22

@tanato:

Mostanában sajnos gyakran anyagi akadályai vannak nem csak a nagyvilág, hanem az ország megismerésének is. Mondjuk Öcskös új melót talál, ingázni fog Helsinki és Kenya között, ha a választások után biztonságosnak találják az országot. Ha működni fog neki a dolog, akkor ott szívesen meglátogatnám 2-3 év múlva. Talán addigra lenne rá fedezet is ;-)

@DieNanny:

Azt nem értem, hogy ez miért felel meg nekik így? Merthogy itthon nem próbálnak változtatni, annak sejtem az okait, évek óta veszik ki a pénzt az oktatásból, kutatás/fejlesztéből, úgy meg nehéz. Node ha valahol, akkor Svájcban lenne pénz hatástanulmányokra, meg a változtatások megfinanszírozására. Vagy mégis van valami a "szándékos lebutítás" conteo-ban?

tanato 2013.03.08. 11:04:32

@bpetya75: Hú,egy kenyai szafárira én is beneveznék szívesen.De tényleg nem olcsó sajnos,főleg ha egy egész család menne.

vuvuvu2 2013.03.09. 08:06:39

@zopilote: azért tegyük helyre a fogalmakat: nem hódításról van szó hanem gyarmatosításról. és rabszolgatartásról, kereskedelemről amelyben a spanyolok élenjártak. továbbá ne feledkezzünk meg a déli kontinens iszonyatos méretű kirablásáról sem.

DieNanny CH 2013.03.09. 18:17:45

@Rebarbaraa:
Köszönöm szépen! Hosszú, boldog "házaséletet"!

DieNanny CH 2013.03.09. 18:22:44

@bpetya75:
Én arra gondolok, hogy fejlesztő pedagógus ugyanannyi van, mint régen. Csupán a fejlesztendő gyerekek létszáma lett a duplája. Unokaöcsém osztályában kb 80% a nem tiszta svájci, 50%-nál egyik szülő sem az. Velük is logopédus foglalkozik. Mert ez viszont olyan munkakör, amit tényleg csak német anyanyelvű tölthet be.
Gondolom...

Vaga Bond 2013.03.16. 03:11:42

@Rebarbaraa: en epp angliai kisvarost keresek a "hataratkeleshez" - kivancsi lennek, hogy melyik varosrol irtal.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása