oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. október 09. 06:12,  Ami van, az a mi művünk 327 komment

2012. október 09. 06:12 Határátkelő

Ami van, az a mi művünk

Anita élt már külföldön, nem is keveset, aztán visszakeveredett Magyarországra, és most szomorúan kapkodja a fejét, hogy mi is folyik szülőhazájában. Megint menne, mint mondja, elsősorban nem a pénz miatt, hanem az egymás iránti tisztelet és megbecsülés hiánya miatt.

UK border controll.jpg

„25 éves lány vagyok. Jelenleg Magyarországon élek. A történetem 18 évesen kezdődött, amikor egy iskolai ösztöndíj program keretében 6 hónapot élhettem, tanulhattam és dolgozhattam Anglia egy kisvárosában. (Igen, ismét Anglia, de legalább nem London, hanem egy kisebb déli kikötő, nagy hadihajókkal, angol emberekkel, army fiúcskákkal.... :-))

Vendéglátós voltam egy hotelben, miután idegenforgalmi szakon tanultam, nem is nagyon lehettem más egy ösztöndíj keretében. Nagyon élveztem az ottlétet, annak ellenére, hogy egy staff house-ban laktunk, aminek két fürdője volt 10 szobára, és az egyik fürdő használhatatlan volt.

Egy barátnőmmel ketten laktunk egy szobában, de szerencsére nem dolgoztunk eltérő műszakokban így nem keltettük fel egymást. A konyhában a mikro hangja a régi 4-es villamoséra emlékeztetett és nem volt mosógép. Amíg rá nem jöttünk, hogy vannak mosodák, ahova be lehet pénzért menni mosni, egy csapban mostuk minden ruhánkat. Ennek ellenére jó volt.

Akkor még igen jól is kerestünk, legalábbis diákhoz mérten, a lakhatási és étkezési levonás után is maradt több mint 600 fontunk minden hónapban. A kollégák kedvesek voltak, nagyrészt segítőkészek is.

Haza kellett jönni

6 hónap után persze befejeződött a kaland, haza kellett jönni, le kellett érettségizni és volt még egy technikusi év. A barátnőm nem várt soká, és már az érettségi után visszament, én még elvégeztem a technikusi évet, majdnem férjhez mentem, felépítettem egy közös életet, majd kivágtam az ablakon, és utána mentem.

Másodjára nem volt ugyanaz. Már nem voltunk diákok, akiket minden törvény és egyesület véd. Felnőtt bevándorlók lettünk. Saját lakást kellett bérelni, ami nem volt olcsó mulatság. Egy ideig persze kaptunk a hotelben (ahova visszamentem dolgozni) szállodai szobát, de csak amíg nem tudunk kiköltözni.

Egy akkori fiúmmal és addigra már legjobb barátnőmmel költöztünk össze egy 2 hálós lakásban. Eleinte katasztrófa volt, nem volt fűtés és injekciós tűket találtunk itt-ott takarítás közben, meg egy kis mexikói pénzt.

Többször előrevetítettem a kínhalált, amikor a drogos mexikóiak visszajönnek a köteg pénzért. Később kiderült, a köteg értéke 8 fontra rúgott. :-)

Ketten már nem ment

Aztán a lakást végül megszerettük, és hárman szépen fenn is tudtuk tartani, jól elvoltunk, sokat nevettünk, még többet dolgoztunk, de azt is mind egy helyen, szóval tényleg mindenhol együtt voltunk. A hármas fiú tagjával szétváltak útjaink, így a lakást is elhagyta.

Hamar rájöttünk, hogy ketten a barátnőmmel már nem igazát tudjuk fenntartani, így (én eleinte hazaköltözés céljából, később maradás céljából...) visszakéredzkedtünk a hotelbe, ahol pár hónapig ismét lakhattunk, így anyagilag kicsit helyrejöhettünk.

Ám mivel én mondogattam, hogy esetleg hazamennék, majd be is jelentettem, jövő év januárjától nem alkalmaztak. Akkor hazajönni épp nem akartam (pár hónap alatt rengeteg minden változott), így állás és lakóhely nélkül néztem elébe az új évnek.

Megspórolt pénzből és segítséggel tudtam egy szobát kivenni egy shared house-ban, nagy szoba volt, igényes és fűtött!! Állásom is lett, kopogtatós ügynök lettem a SkyTv-nél, teljes jutalékrendszerben.

Egy plátói szerelem beteljesülése és...

Pár hónap alatt rájöttem, hogy a "hol van pénz, hol nincs", nem fog sokáig működni. Szerencsére a landlord igazán kedves ember volt, így mindig elnézték, ha csúsztam vagy nem fizettem, sőt 3 hetet el is engedtek. Május környékén, a nyári szezonra tekintettel visszahívtak a hotelbe, ezúttal a bárban dolgoztam. Semmi nem volt ugyanolyan, semmi nem volt jó, letörtem.

Volt már egy hét éve húzódó, nagyrészt plátói szerelmem egy félig német fiúval, és akkoriban repjegyeket vett nekem, és elkezdtünk találkozgatni. A családja régi barátja az én családomnak, pár nála töltött nap is honvággyal töltött el. Gyerekkoromban a családommal és az Ő családjukkal rengeteget jártunk össze.

Végül úgy éreztük, hogy megtaláltuk egymásban az igazit, a hét éve húzódó beteljesülést, és karácsonyra (igaz már novembertől) összeköltözést terveztünk. Ennek okán én már októberben hazajöttem Magyarországra, hogy egy kicsit a családdal is legyek. Végül 2 egész hetet töltöttem Hamburgban, amikor a srác kitalálta, hogy "áááá mégsem". Visszakozott.

Lett állásom, és új párom is

Azóta itthon vagyok. 1-2 hónapig az önsajnálatban fel sem tűnt, hogy tényleg hazajöttem, majdnem 3 év után ismét itthon élek. A nagyszüleimnél, egy, az agglomerációban lévő községben húztam meg magam egy kb 4 nm-es szobában.

A lakás, amiben azelőtt laktam, hogy kiköltöztem volna, épp ki volt adva, és jó magyar szokás szerint a hónapok óta egyébként nem fizető (számlákat sem) lakókat pedig nem lehetett utcára tenni.

Januárban kezdtem el állásokat keresni és februárra volt is állásom. Egy multicégnél lettem ügyfélszolgálatos 3 műszakban, jól megfizetve. Édesapám bérének majdnem kétszeresét vittem haza, szerencsém volt.

Később előléptettek marketingessé, ami csak egy műszak lett, megismertem a mostani Kedvesem, kitettük végre a bérlőket, felújítottam a lakást. A nagy rohanásban nem volt időm gondolkodni, nem volt időm semmire.

A kecsegtető multinál Kedvesem állását megszüntették, és a jó vezetők helyére mindenütt diszfunkcionális idiótákat telepítettek. A közel 100 fős leépítést felmondási hullámok követték, így amikor Kedvesnek új állása lett, én is felmondtam.

A több hónapos álláskeresésben végre lett időm gondolkodni. Átláttam a magyar munkakeresők helyzetét. Láttam, ahogy az emberek vért nem sajnálva ölik egymást a 173E buszon, hogy fölférjenek.

Mikor kerültem ebbe a diliházba?

Lett állásom, ismerősnél, ugyanannyiért, mint azelőtt. A munkát szeretem, a főnökkel is jól kijövök és egyáltalán nem élünk rosszul. Nincs okom panaszra.

Vezetni tanulok, és egyre többször érzem a farkastörvényeket. Mindenki mindenkin keresztülgázol, menni, eltiporni. Ha ilyen erőszakos a magyar nép, miért hagyjuk, hogy az állam mindent lenyomjon a torkunkon? Este megnézem a híreket és forog a gyomrom.

Elszörnyedek, a tömegközlekedési járműveken hogyan viselkednek az emberek. Az egész olyan nekem, mint egy felbolydult hangyaboly, akik az eltaposottak tetemeit is viszik megenni.

Persze amikor szóvá teszem, megkérdezik, "miért, hol élsz?? Itt eddig is ez volt. Különben is mit panaszkodsz, neked jut rezsire! Ez van, ezt kell szeretni! Sosem lesz jobb, a rosszhoz kell alkalmazkodni!" - Mikor lettünk ilyen elfogadók? És ha elfogadjuk, miért vezetjük le másokon a felhalmozott feszültséget?

Nincs miért vádolni azt, aki elmegy

Azóta megfordul a fejemben, hogy menni kéne, de itthon egyelőre van "hiteles" lakásom, és állásom, ami egyelőre finanszírozza a fenntartásom. Én nem az anyagiak miatt mennék. Hanem amiatt, hogy ami Magyarországon megy, mindenkinek természetes.

És amikor mondom, hogy ami van, az mind a mi művünk, megdobálnak kővel, hogy nem ez az állam műve, vagy Gyurcsány műve, vagy a rendszer műve, meg egyébként már Rákosi elrontotta.

Szerintem a mi művünk, és amíg nincs meg az emberekben a hajlandóság és az akarat a változtatásra, addig nincs miért vádolni azt, aki elmegy. Akár mosogatni. Van, akinek megéri a nyugalom és a tisztelet minden nap.

És ezt mindenkinek el kell fogadni, hogy nem mindenki önfeláldozó nagymagyar, aki bele akar halni a rendszerbe, mert itt "élned, halnod kell". Végig kéne gondolni, hogy az energiát, amit abba teszünk, hogy utáljuk, irigyeljük, leköpjük a másikat bele lehetne tenni a változásba. És a változás kell."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország Anglia Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr394828003

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

01234567 2012.10.09. 17:41:19

@Zlot: 14." A kulfoldi rendszamos, rokkantkartyas, kigyurt, kopasz, fuxos fenegyerekek, es barbi babaik. "
Erről egy volt kollégám mondása jut az eszembe:
"Vazze itt még a három zsömlédért is izomból kell lemenni a közértbe, annyi házipittbull van!" :)

ZmanUK 2012.10.09. 17:44:44

@Nyulz of the World:
1. Szerintem szerencsed volt.
2. Angliat hoztam peldakent, itt nem talalkoztam szurkefoglalkoztatottsaggal, es nem csak a sajat, hanem ismeroseim koreben sem. Persze ugye ugyeskedok mindenhol vannak, de nem mindegy hogy milyen szazalekos aranyban.
3. A rendszervaltas elott, sem utan nem volt jogbiztonsag
4. Szinte csak kelet-europai gyakorlat ez, nem jellemzo mas orszagokra ilyen szinten. Angliaban a buszvezetonek esze agaban sincs nem adni jegyet ha buszra szallok, vagy az ellenor zsebbe kerje a birsag felet ... stb. Azert nem kell elvakultnak lenni
5. En jartamban keltemben, uton-utfelen belefutok. Latom mi tortenik az autopalyan, latom mi megy az utakon. Lattam mar idiotakat masok ajtajat feltepni, leszoritani, satuzgatni elotte, leturni, stb. Ha ezeket nem veszed eszre, nem tudom mire figyelsz ...
6. Ok, meggyoztel. Biztos otthon is 28 napig vissza lehet cserelni mindent, minden ok nelkul. Mar bocsanat, de probaltam en mar visszacserelni ruhat, muszaki cikket, tescoban, auchanban, plazakban, stb, sehol nem volt egyszeru menet. Angliaban indoklas nelkul cserelik ... nem ugyanaz
8. ez is megint kizarolagosan "szemelyes" megnyilvanulas. Nem zavar teged, mert nagydarab vagy es meg tudod vedeni magad. Nos kapaszkodj meg, vannak akik kicsit, es nem tudjak megvedeni magukat. Ahogy a felesegem, a fiatalok, a gyerekek, stb. A kozbiztonsag hianya ne csak akkor erdekeljen ha eppen "veszelyeztetett" vagy.
9. Javulo tendencia, de minden evben van szerencsem BKV-n utazni, es neha nincs kedvem leulni sem az ulesekre ...
10. Angliaban en meg hajlektalant nem lattam buszon
11. Nem egy adott ugyintezorol beszelek. De probalj meg ceget nyitni, epitkezni, esetleg olyan hivatalos dolgot intezni, ahol hivatalok sokasagan kell atverekedned magad. A burokracia valami hihetetlen Magyarorszagon. (Csak azert utazz esetleg 120km/ert, mert az "ottani" okmanyirodaban voltal utoljara bejelentve ... na kosz)
13. Ez annyiban is latszik , hogy mennyire tudnak keresztbe tenni egymasnak egy munkahelyen ha valaki elorebb akar lepni ...
14. Akkor gondolom nem kozlekedsz az utakon, nincs esetleg rokkant rokonod, aki parkolni szeretne, nem jarsz soha plazakba, stb. Ertem
15. Hat most kapaszkodj meg, de Angliaban pornoszinesznobol sosem lesz celeb ... Magyarorszagon meg nem egy peldat tudnek hozni.
16. "Engem" eddig ketszer allitottak meg. 1x. hivatali jogkorrel visszaelve akartak penzt kerni tolunk. Mind a negy rendort feljelentettuk az ugyeszsegen. (18 evesek voltunk a haverral), masodszor kozuti ellenorzes. Meglatta az angol jogsimat, es elkoszont azonnal. Viszont megint ne csak a sajat orrodig lass. Mi volt az orszagban az egeszsegugyi dobozzal, a mai napig az izzokeszlet, bicikliseknek a lampa, stb. Az angol rendorseg egy kicsit mashogy all ezekhez ....

Summa summarum, kicsit azt erzem, hogy te csak sajat magad, vagy a kozvetlen kornyezetedet nezed, ahogy lejon az elobbi hozzaszolasodbol, es ennek megfeleloen egy kialakitott eletvitel mellett neked nem is olyan rossz otthon. Orulok neki.

ZmanUK 2012.10.09. 17:45:43

@Nyulz of the World: Jo, hat ennyivel akkor mondjuk azt, hogy egy koszovoi albannak meg az igeret foldje Magyarorszag.

bpetya75 2012.10.09. 17:52:11

Érdekes ez a kommentfolyam. Kulturált keretek között tök jól elbeszélünk egymás mellett :-D A vigyor a kulturáltságnak szól.

Az jut eszembe magunkról, amit a traktor-oktatónk mondott az egyik évfolyamtársamnak: "Török úr! Maga kétállású kapcsolóként kezeli a gázpedált!"

Mintha a kritika támadás lenne, az ellenvélemény meg a védhetetlen mentegetése. De az tök jó, hogy úgy igazán nem ugrottunk egymás torkának.

váj mí 2012.10.09. 17:55:05

@01234567: Hm, nem vagyok szaki, de a legtöbb korkedvezményes nyugdíjas még simán abban a fizikai és szellemi állapotban volt/van, hogy még minimum10-15 évet simán tud dolgozni.(és általában dolgozik is, csak feketén).
Az meg a ló másik oldala, hogy a tényleg munkaképteleneket is baxtatják. Ilyen az, amikor az egyensúly felborul. Mi mást mondhatnék?

@bpetya75:
1. Mert van, aki ezen felszívja magát ;).
2. Hm, no ez most miért is?
3.No egen, ezeket az energiavámpírokat próbálom kiirtani én is a környezetemből, akár úgy is, hogy kirúgatom őket. Tettem már ilyet, lelkiismeret-furdalás nélkül. Muszáj. Rinyálni otthon, apunak, vagy anyunak. Ha elviseli.

2012.10.09. 17:57:09

@Zlot: "kicsit azt erzem, hogy te csak sajat magad, vagy a kozvetlen kornyezetedet nezed, ahogy lejon az elobbi hozzaszolasodbol, es ennek megfeleloen egy kialakitott eletvitel mellett neked nem is olyan rossz otthon."

Igen, pont erre probaltam ramutatni. Hogy mindenki a sajat tapasztalatai alapjan itel. Es nekem nem olyan rosszak, mint neked. En - foleg, amiota nem Pesten elek - nagyon jol elvagyok. Pesttel is inkabb az volt a bajom, hogy falusi gyerekkent nekem tul nagy es tul zavaros. De, (negyedszer is :) Magyarorszag nem budapest. :)

ZmanUK 2012.10.09. 18:00:07

@Nyulz of the World: Vagom, de pont ezt rovom fel neked, es a sok hasonlo "magyar"-nak. Ha megnezzuk az eletkorulmenyeket, akkor nem csak a sajat korulmenyeinket kell nezni, hanem mondjuk egy kozosseget. Azaz, van a rokkantaknak fentartott hely, akadalymentesitve vannak e a hivatalok, utcak, jardak, stb?

Megallnak-e az emberek segiteni ha baj tortenik? Van-e, rendor, jon-e, ha baj van? Stb.

Mert lehet, hogy te szemely szerint meg elkerulted a bajt, es eleteros emberkent eszre sem veszed a hianyossagokat, de ezek meg attol ott vannak ,....

2012.10.09. 18:11:09

@Zlot: Most nem akartam megint tetelesen vegigmenni a listan, mivel lassan lejar a munkaidom, es megyek haza. :)

De en nem csak sajat korulmenyeimet nezem, nekem is vanak fiatal no ismeroseim, volt felesegem, van kisgyerekem, van 75 eves edesanyam, van rokkantnyugdijas rokonom, stb. Es nem minden tetszik, sot sok minden nem tetszik.

Nemreg Pesten esoben egy ilyen vagany csavo esoben beallt ego cigivel a buszmegalloba. Senki nem mert szolni neki, en meg siman kikaptam a szajabol a cigit es kidobtam az esobe. Erre elkezdett pofazni, majd amikor megigertem, hogy repul o is utana, akkor duhongve elrobogott, hogy meg talalkozunk. De ennyi. Csak a szaja jart. Ugyanez a vonaton a cigany gyerek, aki maximumon hallgatja a telefonjan a dajdajt. Szoltam, durrogott, de kikapcsolta. En szovateszem, ha valami zavar. De nem csinalok mindenbol altalanositast, es nem mondom minden egyes serelmemre, hogy ez Magyarorszag hibaja, itt ez jellemzo, es emiatt ez az orszag elhetetlen. Becsben is talalkoztam eleg bunko seggfejjel, neha nagyobbakkal, mint otthon. Arrol nem is beszelve, amikor a vagany osztrakok atjonnek "vagizni". De ettol meg nem gondolom, hogy minden osztrak ilyen, csak azt hogy az adott ember egy seggfej.

01234567 2012.10.09. 18:24:04

@váj mí: Ezeknél a korkedvezményes nyugdíjaknál ott van nekem a gond, hogy ez ezekkel az emberekkel papíron fixált megállapodás. Tehát amikor ő odament dolgozni, erre garanciát kapott, és nyilván szerepe volt abban hogy ezt a munkát választotta az illető. (különben ki menne rendőrnek pl. :) ) Aztán egyszer csak állambácsi azt mondja baj van, és írott szavát megváltoztatja, egy tollvonással. Aki egyszer ilyet tesz az ezután bármikor bárkivel megteszi. Főleg ha azoknak olyan érdekérvényesítő ereje van, mint a magyar dolgozó tömegeknek :) Bár én már itt magánnyugdíj, MALÉV , BKV..stb.. után nem csodálkozom semmin...

padlas 2012.10.09. 18:54:27

@Nyulz of the World: @Zlot:
Zlot most szerintem nagyon jól rátapintott valamire, nekem is gyakori problémám ez a hozzászólásaiddal Nyulz: hogy úgy érzem, téged csak az érdekel, neked legyen jó, ha a te szűk mikrókörnyezetedben nagyjából rendben mennek a dolgok. Kvázi ha Sopron szépen fejlődik, akkor Magyarország helyzete egészen pöpec. Nekem ez nagyon furcsa, mintha hiányozna belőled az úgynevezett társadalmi érzékenység, vagyis a fogékonyság mások problémáira akkor is, ha azok nem közvetlenül téged (vagy valaki számodra fontosat) érintenek. Nagyon sok jelenség van, ami engem nem azért zavar, mert nekem személy szerint rossz élményem van róla, hanem mert bántja az igazságérzetemet, az erkölcsi érzékemet. Te meg sok ilyen kérdést elintézel azzal, hogy hát téged nem érint, te nem találkozol vele - na és akkor mi van, attól még nem probléma?

padlas 2012.10.09. 18:59:41

@Nyulz of the World: ja és még valami:
"nekem is vanak fiatal no ismeroseim, volt felesegem, van kisgyerekem, van 75 eves edesanyam, van rokkantnyugdijas rokonom, stb."

Pont az a lényeg, hogy nem azért kell aggódni mondjuk a rokkantnyugdíjasok helyzete miatt, mert neked valakid rokkantnyugdíjas, hanem azért, mert ők is a társadalom részei. De ezt sajnos sokan nem értik meg, nagyon hiányzik a társadalmi szolidaritás a magyar közéletből szerintem. Amelyik társadalomból meg ez hiányzik, az nem sok jóra számíthat szerintem. Tudod van erről egy mondás, bár nem biztos hogy pontosan idézem:
Mikor elvitték a kommunistákat, nem szóltam, mert nem voltam kommunista. Mikor elvitték a zsidókat, nem szóltam, mert nem voltam zsidó. Mikor elvitték a kulákokat, nem szóltam, mert nem voltam kulák. Most, mikor engem visznek el, már nincs, aki értem szóljon...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.10.09. 19:04:39

@GolyofogoToni:

Azért ez így mítosz. Ha az ember ki akarja rúgni a bérlőt, meg lehet oldani. Még erőszak sem kell, sőt teljesen legális.

Az univerzális megoldás: kikapcsoltatni a villanyt az elektromos művekkel. A bérlő nem tudja visszakapcsoltatni, mert nem szerződő fél. A legtöbb bérlőt a sötétség elkergeti a lakásból.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.10.09. 19:12:23

@leblebi:

Ennek is van rossz oldala.

Kubában - ahol 6 évet éltem - vannak nagyon meredek dolgok. A lakásajtót bezárni súlyos udvariatlanságnak számít. Bárki szomszéd bármikor bejön, bemegy a konyhába. eszik egyet, aztán kölcsönvesz egy ruhát, s elmegy. Máskor bejön, tévét néz, elálmosodik és elalszik. A vadonatúj ismerős a megismerkedés 2. órájában már kéretlen szexuális tanácsokat ad. Ha az ember lepihen egy parkban és üldögél fél órát, vadidegenek jönnek oda s megkérdezik jól van-e, mert sokáig üldögél, kell-e esetleg segítség.

Ezek után az ember álmodozik egy olyan helyről, ahol a szomszéd nem köszön, mindenki leszarja a másikat, s ha valaki meghal, akkor se veszi észre senki a hiányát.

2012.10.09. 19:18:01

@padlas: Erre most írhatnám, hogy z nem így van, de lenne értelme? Azt gondolom, hogy a társadalmi problék iránti fogékonyságnem azonos azzal, hogy egyedi problémákat rendszerszintűnek tekintünk és akként kezelünk. Ha már a rokkantnyugdíjasokat hoztad fel példaként, szerintem ez tipikusan egy olyan rendszer, amhez hozzá kellett nyúlni, mert szar volt. Az más kérdés, hogy így sem lett jobb, sajnos.

A mikrokörnyezetem elég tág, és habár 2 éve Sopronban élek, azért az előző évtezedekben nem itt éltem, emiatt a környezetem nagy része sem itt él. Vagyis sok mindent látok Sopronon kívül is. Az tény, hogy értelmiségi családból származom, ahol a család nagyrésze rendezett anyagi körülmények között él és jó munkahelyen dolgozik, és a baráti körömre is ez igaz, vagyis valóban nem sok munkanélküli hajléktalant ismerek. Lehet az én hibám, hogy nem a megfelelő gimnáziumba és egyetemre jartam. Én azt látom, hogy körülöttem mindenkinek, minden korosztálynak egyre nehezebb a gazdasági lehetőségek beszűkülése miatt, de azért még ezzel együtt is a legtöbbjüknek van munkája és megél. És azt látom, hogy aki nagyon akar, az tud haladni, még ha nem is mindig könnyen. És tudom, hogy van, aki nem. de azt gondolom ugyanakkora hiba azokból általánosítani, akiknek nem mgy, mint azokból, akiknek megy. Erre írtam, hogy azt is megértem aki elmegy, mert nem jön be neki itt, de nem gondolom, hogy ettől még mindenkinek élhetetlen ez az ország. Még ha valóban nagyon komoly gondok is vannak helyenként, azért az élhetetlentől szerintem ez még messze van. És főleg nem gondolom, hogy máshol meg minden annyival szuperebb.

bpetya75 2012.10.09. 19:18:03

@Zlot:

Aki azt mondja, hogy nincs különösebb baj Magyarországon, az vagy hazudik, vagy vak. Evvel egyetértek. Mi viszont voltunk néhányszor kiszolgáltatott helyzetben és az akkor tapasztaltak alapján is állíthatom, hogy nem igaz, hogy kiveszett volna az emberekből pl a segítőkészség. Pl kétszer törtem tk-ra az autónkat. Először BAZ-ban, két kisgyerekkel. Az arra jövő első 10 autóból 10 állt meg, és nem azért, hogy nézelődjön, hanem hogy segítsen. Másodszor Somogyban, akkor "csak" egy gyerek volt velem, a tapasztalat ugyanez volt.

Nem azért kardoskodok amellett, hogy nem is olyan szörnyű a helyzet, mert búra alatt élek, hanem azért, mert elég szerteágazó tapasztalataim vannak (tény, hogy főleg vidékről), és ezek közt bőven vannak jók is.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.10.09. 19:18:17

@Zlot:

Magyarország abszolút átlagos hely közlekedési szempontból.

Régebben hallottam egy német ismerőstől, hogy a közlekedési szokásokban egy vonalat lehet húzni, a vonal Skandináviában indul és Indiában ér véget. Minél közelebb vagyunk Indiához a vonal mentén, annál “szabadabb” vagy másként fogalmazva felelőtlenebb a közlekedési stílus. Skandináviában a sofőr inkább áll két órán keresztül a hibásan állandóan pirost jelző lámpánál, de akkor se megy át a piroson, ha az élete ettől függ. Németországban ez esetben átmennek a pirosan, de amint gyalogost látnak a zebránál, illemtudóan megállnak, várva a gyalogos áthaladását. Magyarországon a zebránál várakozó gyalogos nem fejt ki hatást a sofőrökre, de ha a gyalogos már lelépett a zebrára, akkor megállnak. A Balkánon a zebrára lelépett gyalogos érdektelen tényező a sofőrök szempontjából – lehet, hogy csak nézelődik az a gyalogos, nincs miért megállni tehát -, csak a határozottan a zebrán haladó gyalogos készteti az autóst megállásra. Törökországban már a zebrán haladó gyalogos is kevés, ha nem halad eléggé gyorsan. Irakban és Iránban a gyalogosnak nincs elsőbbsége (a szabályok szerint persze van, de a gyakorlatban nincs), így a gyalogos kézzel jelez az autósoknak, hogy átmehessen a zebrán. A “legszabadabb” India, ahol a kocsik semmi szín alatt nem állnak meg a zebránál, csak lassítanak és lassítva szlalomoznak az átkelő gyalogosok között. Bulgária valahol a Balkán és Törökország között van a fenti skálán. A határozatlanul zebrán lépegető gyalogosra a közeledő autók rádudálnak és rávillantanak, sőt a kicsit agresszívebb sofőrök még ki is kiabálnak, hogy pl. “gyorsabban, nem kecskét legeltetsz otthon a tanyán!”.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.10.09. 19:19:50

@Catgirl:

A Balkánon ugyanez a mondás létezik, azaz nem egyedi magyar jelenség ez.

váj mí 2012.10.09. 19:20:32

@01234567: Értem én persze, hogyne, hogy szegények most át lettek vagy lesznek verve a magyar állam által. De hát ugye nem ők az egyedüliek a szép magyar hazában, akikkel állambácsi kiba..tt. Gondolj csak a pedagógusokra. Eddig sem volt valami irigylésre méltó a fizetésük. De Matolcsy megint megcsinálta, hogy még szarabb legyen. Tündérország, b+, az!

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.10.09. 19:25:01

@Zlot:

Érdekes. Én jelenleg Bulgáriában élek. S összes pontod igaz ittenre is, kivéve az 1. és a 7. pontot.

01234567 2012.10.09. 19:49:42

Pedagógusnak lenni Mo.-n? Azt még Bear Grylls sem vállalná!!!!!!!!!!
És ez itten a baj! A tanárt nem érdekli a rendőr, a MALÉV-ost a BKV-s és így tovább. Ezek, a politikusok, erre jöttek rá, és látták meg benne a lehetőséget. Most olyanról hogy magyar szakszervezetek ne is beszéljünk, még kimoderálnak...

váj mí 2012.10.09. 20:40:10

@01234567: Én egy olyan csomagot szeretnék már látni, amikor az a fasz Matolcsy a maga, az elvtársai és a sleppje kárára téved 100 milliárdocskát. Hát, itt fogok megrohadni a hanyatló Nyugaton, ha erre várok, azt hiszem.

Dragonlady (Bp, Hun) 2012.10.09. 20:45:12

Nyilván nem lehet általánosítani, hogy "Magyarországon otthagynak megdögleni az árokszélen" vagy akármi, de alighanem mindannyiunknak vannak meghatározó élményei.
Anyukámnak,amikor 9hónapos terhesen elesett, és senki nem segített neki percekig. Nekem amikor egyszerűen elájultam a buszmegállóban, bele egy pocsolyába, és jópár ember beszólt, hogy mér vagyok részeg reggel 10-kor, és senki nem segített (nincs egy hajléktalan ábrázatom, 22 éves voltam).
Lehet, hogy egyszerűen szerencsétlen rossz időzítés,és lehet, hogy máshol is megtörtént azóta (habár akárhány motorral esésre, kutyaharapásra, bazinagy eltanyálásra emlékszek az elmúlt 10 ázsiai évből, mindig volt ott valaki).
És vannak emberek, szerintem, akik simán jól elvannak akkor is, ha körülöttük mindenki morc, depis, és vannak olyan személyiségek, akikre sokkal erősebben hat a kollégák, szomszédok, buszon tülekedők stb negatív "energiamezője". Nem feltétlen az ország hibája. Én pl ilyen sérülékeny vagyok, nagyon megvisel a szurkapiszka, hátbatámadás, munkahelyi negatív hangulat. De még az is,hogy értem, mit nyavalyognak mögöttem a buszon. Én imádom annak a pozitív mellékhatásait,
hogy nem értem az embereket körülöttem,vagy csak direkt odafigyelve értem (ez nem azangolra vonatkozik sajnos). Egyszerűen nem szívja le az energiámat. Mást ez halálra frusztrálna, hogy nem tudja állandóan kontrollálni, mifolyik körülötte.
Szóval, miért is kéne, hogy mind ugyanúgy működjünk?

01234567 2012.10.09. 20:58:22

50 év és elérjük azt ahol most tart a Német, Osztrák gazdaság...
..csak idő kérdése. Az a baj 20 éve voltunk tőlük 25-re...

01234567 2012.10.09. 20:59:04

@váj mí: 50 év és elérjük azt ahol most tart a Német, Osztrák gazdaság...
..csak idő kérdése. Az a baj 20 éve voltunk tőlük 25-re...

leblebi 2012.10.09. 21:08:42

@Gondolkodni Próbáló Birca: :DD hehe, ez azért meredek.
Persze, mindennek van jó és rossz oldala, asszem írtam is a kommentben.
Mindettől függetlenül a fapofa magyarokra ráférne egy kis rakkendroll, én azt mondom.

váj mí 2012.10.09. 21:11:30

@Chang Yai: Nem kell, dehogy. Sőt, Isten őrizz, hogy mindenki egyforma legyen. Brrr!
De az általános búvalbaszottság azért előbb-utóbb mindenki optimizmusát kikezdi, szerintem. Persze, nem is kell állandóan fakutya-üzemmódban vigyorogni, de azért valahol a kettő között lenne normális. No szerintem, persze.

@01234567: Én ennél pesszimistább vagyok e tekintetben.
Hm, lehet, most kiröhögsz, de amikor a 2000-es évek közepe felé Budapestre költöztem, szinte az összes karaktert felfedeztem a Szomszédok című elévülhetetlen teleregényből, akár a buszmegállóban is. Horváth Ádám ezért még a pokolban fog meglakolni, amikor végtelenítve levetítik neki mind a 331 fejezetet. Az örökkévalóságig.

tinu 2012.10.09. 21:18:51

Eddigi első kommentem. : ) De a beszélgetés során előkerült egy téma, ami nekem a legmarkánsabb élményemet feszegeti, amit akkor éltem meg, miután hazaköltöztem Pekingből majdnem 2 év után. (Nyilván nem a véletlen műve, hogy hasonlót fogok írni, mint Lobelt Ledford.)
Elöljáróban csak annyit, hogy Budapesten születtem és ott nőttem fel, nem is éltem máshol Magyarországon belül. Mielőtt Kínában kötöttem ki, én is azt gondoltam (asszem ez "divat"), hogy Budapest élhetetlen város stb. Budapestet akkor szerettem meg először, mikor 8 hónapot töltöttem Kína egyik legszebbnek mondott városában (Hangzhou). Mit ne mondjak, mikor hazaértem, Budapest hirtelen megszépült számomra. De ez az élmény halványult, míg végül 5 év múlva újból Kínába, méghozzá Pekingbe vetett a sorsom. Mikor idén januárban hazajöttem, euforikus boldogságot éreztem olyasmik miatt, amiket korábban természetesnek vettem, vagyis fogalmazhatnék úgy, hogy semmibe vettem. De Peking megtanított rá, hogy élvezni tudjam az olyan "apróságokat", mint a nap látványa az égen, a tiszta levegő (igen, Budapesten tiszta a levegő). Rájöttem, hogy Budapest egy élhető város, hiszen másfél óra alatt simán át lehet érni rajta tömegközlekedéssel. Szinte alig van ember a metrón. : ) Az utak szűkek, a forgalom nem túl nagy, minden emberléptékű. : ) És igen, őszintén úgy éreztem, hogy az emberek udvariasak, mosolygósak, kulturáltan viselkednek. Az autósok megállnak a zebráknál, ha gyalogost látnak. Igen, igen, Magyarországról és Budapestről beszélek. : ) Vagyis ha kellő távolságból nézzük a dolgokat, meg kell állapítanunk, hogy Budapest igenis Európában van. : ) Tudom, hogy minden relatív, mert én meg Nyugat-Európában nem éltem.
És azt is beismerem, hogy azóta az eufóriám meglehetősen lanyhult. : ) Már észreveszem, hogy az emberek mennyire frusztráltak, hogy pár perc alatt egymás torkának esnek a buszon, vagy a játszótéren, puskaporos a hangulat, na. De Peking után szignifikánsan kevesebbet panaszkodom Budapestre, ez biztos.: )

padlas 2012.10.09. 21:31:12

@Nyulz of the World: sok mindenben igazad van, tényleg néha nagyon felnagyítanak egyéni problémákat az emberek, és az sem helyes. Nem is igazán szeretem az ilyesfajta általánosításokat, pont azért szoktam sokszor statisztikákat, mutatószámokat, nemzetközi összehasonlításokat felhozni, mert egyéni élettörténetek alapján mindenre lehet példát és ellenpéldát is mondani.

Ennek szemléltetésére vegyünk mondjuk valami semleges témát: kutatások kimutatták, hogy a dohányzás növeli a tüdőrák kockázatát. Nemdohányzó férfiaknál 1 százalék körüli a kockázat, dohányzó férfiaknál ez 17 százalék. Tehát a kockázat a dohányzóknál magasabb, viszont mivel közel sem száz százalék, rengeteg olyan személyes sztorit el lehet mondani, hogy "az én nagyapám világéletében dohányzott, és mégis 90 évesen halt meg természetes módon". És persze több ilyen sztori lesz, mint olyan, hogy a dohányzó nagyapám meghalt tüdőrákban, mert a 17 százalék még mindig jóval kevesebb mint az esetek fele. De ettől még az igaz, hogy a dohányzás növeli a tüdőrák kockázatát, mert a 17 százalék sokkal magasabb mint az 1 százalék, és aki ilyen "sokáigéltdohányzónagyapám" sztorikkal próbálja bizonyítani az ellenkezőjét, az hibát követ el.

Na de a kérdés az, hogy amikor te azt mondod, hogy nem is bonyolult Magyarországon a hivatalos ügyintézés, mert te mindig kedves ügyintéző nénikkel találkoztál, akkor vajon mit csinálsz? Mert szerintem ugyanúgy általánosítasz egy személyes sztoriból, mint azok, akik szerint Magyarország élhetetlen hely, mert csúnyán nézett rájuk a szomszéd.

Annak fényében meg különösen érdekes a kedvesnénis érvelésed, hogy a magyarországi ügyintézés bonyolultságára szakmai elemzések is rendre rámutatnak. Szóval ezért érzem néha úgy, hogy az összképet kevésbé veszed figyelembe, elég neked ha a te szűk környezeted rendben van.

De nem akarok igazságtalan lenni veled szemben, szóval hadd szögezzem le, egyáltalán nem gondolom, hogy ezt a hibát kiugróan sokszor követed el. Azt hiszem, inkább azért tűnik fel tőled jobban, mert annyiszor rámutatsz arra, hogy a másik oldal általánosítása milyen butaság, hogy nagyon kontrasztos, amikor a saját részedről elköveted ugyanezt a hibát, és nem ismered fel. Meg azért is, mert aki jobb körülmények között él, attól nagyobb rálátást várok el. Jobban meg tudom érteni, ha egy egyik napról a másikra élő szerencsétlen a maga bajával van elfoglalva, és ezért nem veszi észre a tágabb társadalmi történéseket, mint ha egy jómódú ember teszi ugyanezt.

bpetya75 2012.10.09. 21:35:09

@tinu:

Csak hogy maradjunk a szubjektívumoknál: 16 éves koromban egy két hetes természetvédelmi táborban voltam a németeknél. Amikor hazafelé a Déliben vártuk a vonatunkat, majd leesett a fejünk ahogy forgolódtunk a "jó nők" után. Azért az idézőjel, mert visszagondolva szerintem legalább a fele max átlagos volt, de két hét koplalás után felüdítő és (a nyakunkra nézve) fájdalmas volt újra itthon lenni :-D

váj mí 2012.10.09. 21:35:17

@tinu: Te, ez teljesen rendben van, amit írsz, hiszen minden valóban relatív. Viszont egyelőre Magyarország Nyugat-Európához szeretne felzárkózni (állítólag). No, ahhoz képest legalább két generációnak kellene kihalnia hirtelen, hogy elérjen bármit is, ami előrébb löki. Kínát talán még megelőzi életszínvonalban, de ezzel a stílussal, ami dívik, leküzdi magát, ne félj. Hamarosan ott érezheted magad, csak a rassz lesz más.

bpetya75 2012.10.09. 21:42:54

@padlas:

Lehet, hogy rosszul látom, de szerintem természetes dolog az, amit Nyulznál (vagy akár nálam, esetleg Lobeltnél, bocs, ha valakit kihagytam) felfedezhetsz.

Ha az inga kileng az egyik irányba (a poszt utolsó "fejezete" és az arra rímelő hozzászólások), akkor nyilvánvaló, hogy a másik irányba is ki fog. Az egyensúly a legalapvetőbb természeti törvényszerűségek közé tartozik, az pedig így alakulhat ki. Persze csillapított rezgőmozgással hamarabb elérhető a nyugalmi állapot, de ennyire simán nem lehet bevinni a fizikát az emberi kommunikációba azt hiszem ;-)

tinu 2012.10.09. 21:46:59

@váj mí: én nem is az életszínvonalról beszéltem : ). A legtöbb dolog kulturális különbség, és ez nem fog változni, mert viselkedéskultúránkat tekintve mégis csak európaiak vagyunk.

01234567 2012.10.09. 21:51:47

@váj mí: A magyarországi magyar emberek. A párom vajdasági. Hát igen érdekes az ő szemével látni minket. És érthetőbbé tesz sok mindent a számomra. Ó mennyi vérmélymagyar elcsodálkozna ha akár csak egy határontúlit is normálisan végighallgatna. Sokat segített egyébként nekem a külföldön töltött több mint 7 év. ott nyílt ki igazán a szemem. Ez az alapjában tehetséges nép a mentalitása miatt reménytelen. És azért hogy hagyta hogy az a koszos tehetségtelen gerinctelen primitív 20% felülre verekedje magát, és élősködjön rajta. Egyik a másikból fakad.

Sanyi9 2012.10.09. 22:17:25

@tinu: Szoval te eltel eleg hosszu ideig ket kinai nagyvarosban es most egyszeruen ki akarod szurni a szemunket egy sima hozzaszolassal?! Es meg buszke is vagy magadra!?!?! Micsoda emberek...

Viccet felreteve, tenyleg irhatnal egy posztot. Engem nagyon erdekel Kina (meg Del-Kelet-Azsia, meg Hong Kong/Macau/Taiwan, meg Japan, meg Korea. A tobbi orszag nem annyira... :D)

váj mí 2012.10.09. 22:29:16

@tinu: Hohohohoooo! Ahogy a Mikulás mondaná. Ok, ő lehet hosszú "ó"-val ....
Egyáltalán nem az életszínvonali különbségekre gondoltam. Azok adottak, tisztán láthatja mindenki pro és kontra, aki csak kicsit is kidugta az orrát az országból.
Éppen hogy a viselkedéskultúrára, illetve annak különbözőségére céloztam. Bocs, ha nem voltam egyértelmű.
És csatlakozva @Sanyi9: -hoz, én is szeretnék egy posztot olvasni tőled. Minél szubjektívebbet, ha lehet ;)-.

váj mí 2012.10.09. 22:33:51

@01234567: De nem hallgatnak. Érzékelhetted te is, amikor leírtam azt, hogy én magyarországi magyarokkal csak szívtam eddig külföldön, lett itt hirtelen olyan össznépi összefogás, amit másra kellene inkább mozgósítani. Ok, én erdélyi vagyok, az meg vörös posztó, mert majd ők biztos mind a Vityára meg a Vityáért, meg a lófaszt mama! Már akkor is röhögtem rajta, amikor Tusványoson alakított a csíkos ingében, a másik bohóc, Lacika mellett. Pedig Tusványost még szerveztem is anno ...

padlas 2012.10.09. 22:55:39

@bpetya75: ami igaz az igaz, nehéz ezzel vitatkozni. Azért a lelkem mélyén kicsit irigyellek Petya, hogy ennyire jól meg tudod fogni a dolgokat :)

01234567 2012.10.09. 23:01:20

@váj mí: Normális tiszta politikai erő, nem vezette ezt az országot 1848 óta, az országért önzetlenül tenni akaró,művelt társadalmi elitünk is a reformkorban volt utoljára...az igazi baj a kilátástalanság, hogy irigyeltem a svédet, hollandot, franciát, norvégot, volt mire hazamennie, nekik élmény, kaland volt külföldön, nekem meg a hátország nélküli muszáj....

váj mí 2012.10.09. 23:12:23

@01234567: Ezt azért nem gondolod komolyan, szerintem. Ugye, nem? Mármint a hátország nélküliséget. Ne hülyéskedj, ennyire nem lehet rossz.
Ha nekem bajom van, tényleg komolyabb bajom, akkor hazamegyek Brassóba. Pedig ott már csak hotelben tudok megszállni, de leülök a Cenk tövébe, felmászok a Kockavárház, kigyalogolok a Hétlétrákhoz, és visszajön minden, a gyerekkor, meg hasonlók. Megnyugszom. Otthon vagyok. És az jó. Még ha az otthon meg is változott. Neked is van biztos ilyen "otthonod".

01234567 2012.10.09. 23:21:03

Ez a része nekem is meg van. De kenyeret nem ad. És én nem akarok külföldön élni, nem is tudnék. De otthon sem éhen halni. Így meg nem telhet el az életem. És ebben nem értettem egyet a posztíróval, ez nem az emberek hibája, erről a politikusok és a gazdasági elit tehetnek. Egzisztenciálisan élhetetlenné ők tették az országot, a morális válság, és a társadalom káosza részben ennek is következménye. Idióta szöveg: EU gyarmat, a k@rva anyjukat, mi saját magunk gyarmata vagyunk.

ZOH 2012.10.09. 23:27:45

@01234567: "ez nem az emberek hibája, erről a politikusok és a gazdasági elit tehetnek." -- es a politikusokat kik valaszottak meg? ja hogy az emberek...

enrobag 2012.10.09. 23:39:58

@váj mí: most olvasom a napi termést. A legostobább hozzászólást azért neked sikerült megszülnöd. Pedig erős volt a mezőny. De ez a sommás vélemény azért megérdemli a külön elismerést.
"mondjuk az sem deríti jókedvre a még aktív és otthon, nem állami szférában dolgozó réteget, hogy az ő kárukra döntenek sorban a mindenkori kormányok csak azért, hogy a cirka 3 milla nyugdíjas szavazatát megkaphassák. " Ha esetleg nem tudnád a "nyugdíjasok" nem egy homogén csoport. Sem kor szerinti megoszlásuk (akár 50 év is lehet a két szélső érték között, korkedvezményes rendőr és 95 éves öregségi nyugdíjas.) Összetételük iskolázottság és társadalmi státusz szerint kb. követi az aktív munkavállalók megoszlását. Így aztán rendkívül ostoba dolog azt hinni, hogy a nyugdíjasokra en bloc kimondható a politikai képzetlenség, a totális befolyásolhatóság és pláne az egyöntetű, egyirányú szavazás négyévenként.

váj mí 2012.10.09. 23:41:03

@01234567: Nem, kenyeret más ad. Azért élek ott, ahol. Hogy ki meg mi tehet erről? Már rég nem érdekel vérre menően. Valamikor még érdekelt annyira, hogy aktívan részt vettem benne. Most már csak annyira érdekel, hogy majd elmegyek szavazni. Mert valszeg, egyszer majd haza-haza költözöm.
Magyarországot is szeretem,de még nyugdíjasként sem látom a nyugodt 1-2-3 évtizedemet ott.
A saját maga gyarmata .. na igen, önmaga tette magát azzá, amivé. Romániába is betelepült a szolgáltató-ipar. Én '97-ben Bukarestbe ingáztam Brassóból a Nationalnek meg a Discoverynek fordítani és feliratozni. No, ne tévedjünk, angolról magyarra, nem románra ;). De Románia túl nagy ország egy egy-lépéses "gyarmatosításhoz". Magyarország meg pont megfelelt, pláne, hogy önként ajánlotta fel magát. És nem tudta kihasználni a helyzeti előnyét, csak élvezte a pillanatnyi "celeb-létet", de nem épített ... sajnos.

váj mí 2012.10.09. 23:46:55

@enrobag: Köszönöm szépen az elismerést, de ezt sok szeretettel tolmácsold a mindenkori magyar kormánynak. Mert az ő politikája tükrözi ezt a hozzáállást. Ha nem vetted volna észre ...
(A személyeskedést viszont nagyon nem ajánlom neked a saját nagyszüleimet illetően, mert mindannyian elhunytak, és ha mégis megpróbálkozol, olyat írok vissza, hogy kimoderálnak egyből. Csaxóltam, előre, hogy tudd).

bpetya75 2012.10.09. 23:47:04

@padlas:

Kevés igazán jó tulajdonságaim egyike, hogy bárkitől képes vagyok tanulni. Ezt a megközelítést pl egy enyhén kocka évfolyamtársamtól tanultam. ;-)

ZS0LT 2012.10.09. 23:48:43

@nigara:
"@váj mí: csak a vény nélkül kaphatóakat lehet reklámozni mindenhol a világon."

Na mondjuk erre mérget ne vegyél. Az USAban raklámozzák a vényköteles gyógyszert is, hogy ha ilyen-meg-ilyen betegséged van akkor kérdezd meg az orvosod, hogy jó-e neked?

01234567 2012.10.09. 23:55:10

@váj mí: Ami Mo.-al történt külön blogot töltene meg. Nekem csak az a furcsa, hogy az emberek nem hogy azt nem fogják fel mit tettek velük, az országukkal, azt sem fogják fel mit tesznek, és látom, soha nem fognak megálljt parancsolni ennek...

enrobag 2012.10.09. 23:56:05

@váj mí: hogy jönnek ide a nagyszüleid? Mi a fenéről beszélsz?
Mindegy is. Én lefekszem, hogy reggel, a csúcsforgalomban kipihenten tudjak kommandózni a kerekes táskámmal a buszokon:-)))

váj mí 2012.10.10. 00:03:11

@enrobag: Csak úgy, hogy életük utolsó
10 illetve 15 évében ők is nyugdíjasok voltak csak elejét akartam venni ...
De a személyes száltól eltekintve azért a lényeg átjött, nonem? Nem én vizionálok ugyanis 3 milla nyugdíjasnak (függetlenül a nyugdíjak mértékétől) kedvező kormányokat, hanem a kormányok vizionálják maguk mögé a 3 milla nyugdíjast, szavazóbázisként. (aztán, hogy így jön be, hogy úgy ...).

váj mí 2012.10.10. 00:04:39

@01234567: No, és úgy gondoltad, te majd felveszed a harcod?
Hm, hány életed is van?

mommmmo 2012.10.10. 01:46:27

Hm, nekem is udoto Budapest Azsia utan... Lasd kihivok egy vizvezetekszerelot, akkorra jon, amikor mondja (nem fel nappal kesobb) tobbet tud a csovekrol mint en, es nem is arasztja el vizzel a lakasomat, ami az emirsegekben standard volt egy ilyen latogatas alkalmaval...
Megmondom oszinten ott csak azert volt erdemes ilyen "szakembereket hivni" mert ha o probalkozik a szerelessel es nem en, megiscsak ot fogja agyoncsapni az aram ami megiscsak pozitivabb, mintha engem...

Es amugy en nem ertem ezt a sok kesergest az emberek viselkedese miatt, ok, nincs a fejunkre ragasztva az allando vigyor, mint masoknak, de peldanak okaert az angolok kozott van egy olyan hangos ordenare reteg, ami aztan tenyleg meghatarozza az utcakepet... Es a tipikus poszkombunko viselkedes, ja az letezik, de en pl Kelet Magyarorszagon sokkal inkabb latom mint Budapesten... En igy, hogy felevente kukkantok haza,ugy latom, az kihaloban van.
Amit en problemanok latok az egyreszt az, hogy egy rakas dolog sz@rul van menedzselve, es hogy bar megvannak a demokratikus intezmenyek, az emberek meg mindig nem tudjak hogy mi az hogy erdekkepviselet. De az emberek viselkedese szerintem pozitivan valtozik, lasd mar a metromozgolepcson is oldalra allunk, a legtobbszor legalabbis.

mommmmo 2012.10.10. 01:55:01

@bpetya75:
Bocsi, off: Es hogy miert irok kismamakent hajnali 2~kor: a babanak novesi rohama van, es ugy fesziti a bordaimat, hogy egy dekat nem birok aludni...

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2012.10.10. 03:31:19

hát ez gyönyörű. őt nem érdekli a pénz, de legalább négy mondatban leírja hogy mennyit rakott félre, hogy mennyivel többet keres az apjánál, hogy mennyire jól meg van fizetve. hát persze. őt nem érdekli a pénz. gondolom angliába is csak azért megy mert jobb érzés idegen ország szavait hallani nap mint nap mint a sajátját.

a legszebb az egészben (egyfajta pont az amúgyis elég komikus alapra) amikor leírja nagy bőszen hogy a mi népünk tehet arról hogy relatíve szarban van és hogy amíg nincs hajlandóság a változásra akkor bizony nem lesz semmi. egyrészt aki ilyen kijelentést tesz az pl nem ismeri a saját hazánk történelmét illetve fogalma sincs arról hogy itt mi zajlott meg máshol mi nem. de továbbra is lehet nyomatni a nyugaton jobban dolgoznak meg megbecsülik egymás dumát, a marketinges holdudvarod biztos elhisz ilyen baromságokat.. de könyörgöm, legalább ne írj le ilyeneket hogy mi nincs az emberekben...miért benned mi van? az hogy kimész máshová, azt meg leszarod itt mi van? te kevesebbet teszel azért hogy jobb legyen mint bárki aki otthon van és ott dolgozik. heló.

Lobelt Ledfold Reloaded 2012.10.10. 05:51:40

@tinu: „A legtöbb dolog kulturális különbség, és ez nem fog változni, mert viselkedéskultúránkat tekintve mégis csak európaiak vagyunk.”
Pontosan :-)
A többi nem Tinunak szól, csak bele a nagyvilágba :-)

Tovább megyek. Ég és föld a különbség. Egy Budapest méretű település az konkrétan kisváros Kínában (közel 100 olyan város van, ami hivatalosan is 2 millió feletti lakossal rendelkezik).
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cities_in_the_People's_Republic_of_China_by_population
Arányaiban olyan, hogy Budapest Kínába helyezve kábé egyenrangú lenne a hazai lista szerinti Sajószentpéterrel vagy Maglóddal.

Ezek a kínai városok amúgy fejlettek, főleg a nagyobbak, jóval fejlettebbek mint Budapest (infrastruktúra, tömegközlekedés, tervezettség stb.). Miért fontos ez? Mert pölö Pekingben a 13 zsír új metróvonal (370km összesen, Budapest 31) ellenére is horror közlekedni, magyar szemmel nézve legalábbis. Namost, Peking a világ egyik legdrágább (20. hely környékén Forbes lista szerint) és legmodernebb városa (konkrétan a 2-3 szintnél magasabb épületek 80%-át 10 éven belül húzták fel: érdekes adat - en.wikipedia.org/wiki/List_of_tallest_buildings_in_Beijing).

Csakhogy a világ lakosságának többsége nem modern helyeken lakik és még csóró is, Peking alighanem a világ nagyvárosainak top helyei között szerepel élhetőség szempontjából.

Járt már valaki Manilában? Azért hozom fel ezt, mert oda volt szerencsém elmenni. Budapest (Magyarország) koszos, ótvar, lerobbant, élhetetlen hely lenne? Hihi… nem is sejtitek. És akkor én még nem jártam Afrikában, de még sorolhatnám a neccesnek gondolt környékeket…

Ha egy három-négyszer termelékenyebb (azaz gazdagabb, legyen GDP alapján kijelentve) országot (mondjuk Ny-EU) veszünk alapul akkor ott sok olyan dologra is jut pénz, amire odahaza nem. Hülye gyerekek által felkent graffitiket el lehet tüntetni és lehet időben cserélni a kiöregedett gépparkot is. Ha dübörög a gazdaság és jól élnek az emberek kevésbé frusztráltak, ezek mind segítenek. Aki Ny-EU módon akar élni, az menjen Ny-EU-ba, ez tökéletes rendben van. Érezze jól magát.

Csak ne higyje azt, hogy az a “normális”. Az a kiváltságos, az etalon ha úgy tetszik, de nem a “normális”. Ha Manchester meg Budapest között kellene választani, hogy hol kellemesebb és egyszerűbb az élet, objektíven én is az előbbit választanám. Ez mégsem jelenti azt, hogy Budapest a poklok bugyra. Az ugyanis köztudottan Detroit.

2012.10.10. 06:51:12

@Lobelt Ledfold Reloaded: Nem kellene annyit lopni, és akkor jutna itthon is sok mindenre pénz. :S

Lehet, hogy valaki megelégeli ezt a mutyizós, urambátyám rendszert, ahol legózni kell a sárga csekkekkel, esetleg úgy gondolja, hogy nem tud szakmailag fejlődni külső okok miatt, és emiatt dobbant. Nem hiszem, hogy manapság ez bűn lenne, mert senkinek sem kötelező itt leélni az életét. Az meg szerintem elég nonszensz hozzáállás, hogy mi nekünk tökéletesen jó ez a posvány, amiben élünk nap mint nap.

tinu 2012.10.10. 07:02:10

@Sanyi9: nem akarnék írni Kínáról, vagyis az én (mi) élményeimről, mert én utálom Kínát. Most miért akarnék negatívat írni? Nem célom senkit elriasztani Kínától. Mondjuk nem is hiszem, hogy tudnék. Aki szereti, vagy vágyik oda, az úgyis megy, aki nem, az meg úgyse megy, akkor miért értelme lenne egy negatív hangvételű, kiábrándult írásnak? : )))

bpetya75 2012.10.10. 08:00:24

@mommmmo:

Ezek a mai fiatalok! Már odabentről megmondják az embernek, hogy mikor mit tehet ;-)

Remélem azóta azért sikerült pihenned!

01234567 2012.10.10. 08:01:42

@váj mí: Óh neeem! Ebben az országban minden reménytelen. Itt nem kell az "Oszd meg, és uralkodj!". Itt saját magát megosztja a társadalom, csak uralkodni kell. Reménytelen.

bpetya75 2012.10.10. 08:15:10

@01234567:

Francokat! Csak nem lehet egyik napról a másikra megváltani.

Kis közösségek, helyi csoportosulások. Összetartás kicsiben. Addig is, amíg összeérnek a körök élhető életet élhet, aki benne van. Aki kimarad, annak marad a kesergés, a csömör, meg a "nem a pénz miatt mentem el".

nigara 2012.10.10. 08:18:40

@ZS0LT: Ugyan az USA-ban nem dolgoztam, de a vényköteles (és az OTC is eléggé) gyógyszerek tekintetében szinte minden folyamat harmonizálva van. Ez akkor talán kivétel. Az EU-ban mindenesetre tiltott.

mommmmo 2012.10.10. 08:27:22

Szerintem a baj a rendszerrel van, es nem az emberekkel, amugy igaza van azoknak hogy lehetne jobb is..
Ha peldaul Manilaval hasonlitjuk ossze, vagy azsiai helyekkel, ahol volt szerencsem megfordulni: ok, hogy buzlenek a nyomortol, de milyen az emberek atlag kepzettseg\kulturalis szinvonala?
Dulik az analfabetizmus, es az agyament "hagyomanyok", esattobbi.

Budapesten az emberek atlagos kepzettsegi\kulturalis szinvonala olyan mint Nyugat Europaban, megsem vagyunk ott, gazdasagilag ez a szomoru.
Vagyis igazabol szerintem egy dologban vagyunk alattuk, demokratikus viselkedesi kulturaban, es ennek a levet isszuk..

bpetya75 2012.10.10. 08:39:14

@mommmmo:

Ez hasonlít a gyerek mozgásfejlődésére. Ha kimarad a kúszás-mászás, mert egyből a járást erőltetik nála, annak a későbbiekben komoly következményei lehetnek. Ez van most nálunk szerintem. '89-ben nyakunkba szakadt a demokrácia, de nem volt szerető, óvó kéz, ami terelgette volna az újsrácokat.

Azt elképzelni sem tudom, hogy a sorstársak közül azok, akik jobban jöttek ki a dologból hogyan csinálták, de mi nem jó irányba haladunk, az biztos. Hogy ez kisebb vagy nagyobb eltérés a kívánatostól, azt szerintem nem tudjuk megítélni. Nem is feladatunk ez. Hiszek abban, hogy ha mindenki megteszi a magáét, akkor minden egyéb körülménytől függetlenül javulni fog a helyzet.

01234567 2012.10.10. 09:02:08

@ZOH: Ember!Eleve választani a lakosság 40 % megy el.Ebből a 40%-ból szavaz a parlamenti pártokra 30% kb., max 35. Azaz 3000000 ember van az országban aki "ezeket" hatalomhoz juttatja.

Frau Holle 2012.10.10. 09:04:14

@01234567: Ha elfogadjuk reménytelennek, az lesz.
Miért kellene beletörődni? Ez - most tényleg ne haragudj meg rám, nem rád értem csak erre a gondolatra - de butaság.

01234567 2012.10.10. 09:07:02

@bpetya75: Már én is látok erőket a "mélyben" amik ha zászlót bontanak ott vagyok. Mezőgazdasági végzettségű révén nekem Ángyán nagyon ott van. De őszintén megmondva, én tartok tőle, hogy a pitiáner, önző, bunkó, primitív, gazdasági és politikai elit az összeomlásig és egy komoly felfordulásig viszi az országot.

Sanyi9 2012.10.10. 09:09:41

@tinu: ezt nem igazan ertem. Ha utalod Kinat, miert eltel ott evekig? Vagy ez ido alatt utaltad meg?

Frau Holle 2012.10.10. 09:10:11

@bpetya75: Nekem van erre elképzelésem. Kevésbé voltak megfelelési kényszeresek (kishitűek, kevésbé mertek kicsik lenni, a sor ízlés szerint szabadon folytatható). Jobban merték felismerni, védeni az értékeiket,érdekeiket, nem akartak mindenkinek aki arra jár (megmondóember, befektető, akárki) megfelelni. Ha előnyosnek látták, akkor megfogadták a tanácsot, üzletet kötöttek, eladták az üzemet, de csak azért hogy megsimogassák a kis fejüket, csak azért nem.
Szerintem. (Sarkítottam persze.)
Épp ezért nem tetszik ez az itt-minden-rossz-mi-is-rosszak-vagyunk hozzáállás. Hihetetlenül káros.

bpetya75 2012.10.10. 09:18:01

@01234567:

Ez a veszély fennáll, már csak ezért is roppant fontosak a lokális összefogások. Ha borul a bili, egyedül nem marad talpon senki. Közösségben igen.

@Frau Holle:

Lehet benne valami, bár az még mindig kérdés számomra, hogy mi volt az oka ennek a kishitűségnek, olcsójánosságnak vagy akárminek.

Mondjuk az is kérdés, hogy jól látjuk-e a helyzetet. Magyarok vagyunk, a magyar viszonyokat ismerjük a legjobban, ettől várnánk a legtöbbet, ezzel szemben a legnagyobb bennünk a csalódottság. Birca hozzászólásából is látszik, hogy nem olyan egyértelmű, hogy ez itt Európa alja. Bár ettől megnyugodni nyilván nem szabad...

Igen, ez az általad kritizált hozzáállás engem is zavar, én is károsnak tartom. Nem segít a javulásban, sőt hátráltat.

01234567 2012.10.10. 09:19:49

@mommmmo: Én személy szerint meg tudok őrülni a "vazee születhettél volna Afganisztánban is" típusú lózungoktól. (van még egy pár)Nem b@zdmeg én Magyarországra születtem, ahol az emberek a rendszerváltáskor éltek egy bizonyos társadalmi, kulturális és egzisztenciális nívón. Hát most igen csak alatta vagyunk. És nem a bantu négereknek jött el a demokrácia, hogy hujjé van cola a boltban, sőt egyáltalán van bolt! De ez igazán már ott sem megy, lásd az arab országokat, Irakot . Én tudod még emlékszem a jelmondatra Antal Józsi bácsi mögött a lepedőn:" Semleges Magyarország, erős forint, erős gazdaság!"Ja....

Nitnitnit · http://lifewiththecats.com 2012.10.10. 09:20:38

@Gondolkodni Próbáló Birca: nagyon sok bérlőt semmi sem kerget el. Fűtés, víz és villany nélkül magára zárja az ajtót. :-) No meg, amikor a földszinti, szolgálati lakást elfoglalják önkényes lakásfoglalók és a számlát, amit felhalmoz, amíg a rend őrei ki nem vizsgálják és ki nem teszik (2.5 év, saját példa), azt szétdobják, mint a ház adósságát és minden lakónak fizetnie kell. Hát nem szép? :-)

01234567 2012.10.10. 09:21:53

@bpetya75: Ha borul a bili, azt is mindig a kisember szívja meg. Ugyan kevés esélyt látok, de reménykedjünk benne, talán mégsem.

Frau Holle 2012.10.10. 09:26:01

@bpetya75: Igen, az ok feltárása nagyon fontos lenne. Már csak azért is, hogy levonjuk a tanulságot, hogyan kerülkhessük el.
Én egyenlőre megelégednék azzal is, ha végre mernénk hinni magunkban. Ez még pénzbe sem kerül.

01234567 2012.10.10. 09:26:33

@Frau Holle: Aki állítja a máglyát az ellen harcolhatsz. De aki a rőzsét hordja hozzá, körbeállja és üvölt hogy gyújtsuk meg?

bpetya75 2012.10.10. 09:29:21

@01234567:

Nem tudom mekkora bili-kiborulásra gondolsz, de egy bizonyos szint fölött már minél mélyebben vagy, annál kisebbet esel.

Egy totális restart sokkal jobban meg fog viselni egy brókert a Wall Streeten mint egy kazah birkapásztort a legelőn ;-)

Azért remélem, odáig nem jutunk el. Önző módon leginkább azért, mert közelebb vagyok a brókerhez, mint a pásztorhoz...

01234567 2012.10.10. 09:32:24

@Nitnitnit: Eszembe jut az az ismerősöm, aki kiment melózni, kiadta a lakását, azok meg tovább adták. 6 cigány költözött be 5 pittbullal. Amikor hazajött nem volt elég hogy a látványtól elájult, a közös képviselő még fel is jelentette, és őt baszogatta rakja ki a brigádot. 50 kg-os nőről van szó :) .Aztán komoly erőket megmozgatva, nem kis pénzért 1 év után sikerült...

Nitnitnit · http://lifewiththecats.com 2012.10.10. 09:33:32

@01234567: "erről a politikusok és a gazdasági elit tehetnek" - és ők hogy kerültek hatalomra? ott teremtek?

01234567 2012.10.10. 09:37:40

@bpetya75: Az biztos hogy nem a brókerek felkelése lesz :) . Vagy a cigányok kezdik vidéken éhséglázadás formájában, vagy a szinte leírt parasztság vagy az ellehetetlenített, totális egzisztenciális csődbe taszított, szinte csicskaként élő egyszerű dolgozó réteg, 56 szerű formában. Egyik sem szimpatikus verzió. De ez nem is kívánságműsor.

01234567 2012.10.10. 09:41:58

@Nitnitnit: A média, és az emberek kezdeti megtévesztése, majd később manipulálása révén. Mivel tehetségük, tudásuk nincs. Hatalmuk fentartása érdekében pedig megosztják és egymás ellen uszítják, a média segítségével is, folyamatosan a társadalom különböző csoportjait (ok, lásd fent) Ennyit tudnak, de mint a pri itív, bunkó , öntelt, önző emberek általában, ezt jól.

Frau Holle 2012.10.10. 09:42:58

@01234567: Ebben a tekintetben én is bpetyával értek egyet, a mikroközösségek sokkal fontosabbak, mint hinnénk.

Frau Holle 2012.10.10. 09:44:35

@Nitnitnit: A gazdasági elit speciel nem választással. Az első törvény, ami lehetővé tette cégek alakítását, még 1988-ban született. Nem véletlenül...

Nitnitnit · http://lifewiththecats.com 2012.10.10. 09:45:13

@házelőtthinta: itt vagyok, itt dolgozom. Az anyagi dolgokat azért kötöttem ki, hogy mindenkinek tiszta legyen, hogy az alapvető megélhetési dolgaim, hol, hogyan alakultak. Mert rengeteg itt az olyan kedves ember, mint pl Te is, aki azonnal kihúzza belőle a pénz részét, ha benne van, azért, ha nincs benne, azért.
Mert gondolom ez a lényeges, neked is, látszik mi ragadta meg a figyelmed.
Annak kihangsúlyozásaként került bele, hogy nem csak azért lehet elvágyni az országból, mert ellehetetlenítették a megélhetést egy jelentős réteg számára.

Egyébként jogot tanulok, aminek ugye tehetős része történelem, politológia, politikatörténet. De természetesen nem ismerem az ország történelmét, igazad van :-)

Érdekelne, Te mit teszel naponta a Hazádért?

mommmmo 2012.10.10. 09:49:52

Amugy igen, a demokratikus kultura hianya epp errol szol.. hogy mindenki sir a bunko haszontalan politikai elitre.
Miert szavaztunk ra?
Mert nincs mas.
Miert nincsen mas?
Na igen.. itt jon a valasz, hogy azert, mert az atlag magyarnak goze nincs hogy kell a demokratikus intezmenyrendszert hasznalni.

Es ne jojjon itt senki se azzal, hogy elnyomas van, meg eroszak, es azert nincs alternativa, mert eroszakkal lenyomjak. Egy fraszt, nincsen. Egy kivert szem egy politikai tuntetesen meg nem eroszak..
Egyszeruen csak politikai analfabetizmus van.. es mivel az van, az emberek nem lesznek loyalisak a vezetoikhez, meg az allamhoz sem, pedig ez utobbi mar azt is jelenti, hogy Magyarorszag mint kozosseg nem igazan mukodik...

Amugy ebben az egeszben semmi csodalatramelto nincsen a mi tortenelmi hatterunkkel, es szerintem az is mese habbal, hogy masoknak "annyival jobb" ebben a regioban. Lasd velem a pragai repteren ugy bunkoztak, hogy az aztan tenyleg buzlott a posztkommunizmustol, meg akkor is, ha a gazdasagi mutatoik aktualisan jobban allnak.
Egyaltalan mi a fraszt mondanak a gazdasagi mutatok egy ilyen regioban ahol ilyen elkepeszto merteku a fekete\szurke gazdasag? Szerintem szinte semmit. En csak azt latom, hogy az altalam igenybe vett szolgaltatasok 30%-ert nem kapok szamlat, viszont az osszes Costa Coffe tele van a sok csori magyar emberrel:) hala a jo istennek.
Bar tudom, hogy ez a sok "feketezes" meg "szurkezes" megint teljesen igazsagtalan ujraelosztashoz vezet, szoval megertem a panaszokat. Szerintem lehet, hogy nem is a szegenyseg faj, hanem az, hogy az egesz annyira nem fair, mert annyira sz@rul van menedzselve..

Off Pedroatya: nem, nem pihentem ki magam, 4 orat aludtam, most meg dolgom va.. nem bantam volna, ha a gyerkoc csak a szuletese utan kezdi el ezt az ejszakai menetrendet.

Frau Holle 2012.10.10. 09:59:59

@mommmmo: Off: Próbálj meg aludni bármikor, amikor csak teheted! Menni fog. :) Szükséged lesz rá....:) On.

01234567 2012.10.10. 10:03:33

@Frau Holle: Volt már buta, primitív, öntelt szomszédod? Azt meghatotta a lakógyűlés? Ezeket sem fogja. az ilyen dolgok jól működnek egy okos profik vezette országban. Azok ezeknek a rezdülése alapján vezetnek, mert tudják csak így lehet. A magyar gazdasági és politikai elit mint okos profik...röhej..

Frau Holle 2012.10.10. 10:09:34

@01234567: Egy idealizált világban biztosan. De olyan nincs.
Volt ilyesmi szomszéd, addig hőzöngött, amíg el nem magyaráztuk neki hogy ez tényleg nem menő. A többiek nem voltak rá vevők. Dúlt-fúlt, de lehiggadt.
Ezért is írtam azt, hogy nem elfogadni, nem beletörődni, nem reménytelennek tartani a helyzetet. Keress minden nap a környezetedben valami pozitívat! Koncentrálj arra! Beszélgess erről másokkal! Például itt is. És akkor máris - ha csak kicsivel is - de egyből jobb lesz a világ. A pozitív válik normává.

2012.10.10. 10:45:19

@padlas: "aki jobb körülmények között él, attól nagyobb rálátást várok el. Jobban meg tudom érteni, ha egy egyik napról a másikra élő szerencsétlen a maga bajával van elfoglalva, és ezért nem veszi észre a tágabb társadalmi történéseket, mint ha egy jómódú ember teszi ugyanezt."

Tovabbra sem erzem, hogy ilyen lennek, de ezen mindenkeppen el fogok gondolkozni, mert abszolut egyetertek azzal, amit irsz.

Sajnos ez nemikepp tortenelmi hagyomanyunk, a magyar nemesseg soha nem arrol volt hires, hogy kulonosebben erzekeny lett volna a jobbagysag sorsara, es ez a kesobbiekben a gazdag varosi retegekre is igaz lett. Es sajnos ezt a tortenelmi hagyomanyt a mai elitunk is hiven orzi. Szoval csak bizom benne, hogy nincs igazad velem kapcsolatban, mert ah igen, akkor nagyon szegyenlem magam. :(

Kivetelek pedig mindig is voltak, mondhat aki akar, de en pont emiatt vagyok nagy tiszteloje Karolyinak, meg ugy is, hogy latom a hibait is. Megneznem, hogy akik ma lelkesen kommunistazzak, azoknak a felmenoi kozul hanyan dolgoztak a kulonbozo birtokokon jobbagykent? Mert ha marad az a rendszer, akkor bizony ok is foldet turnak, es nem az emelvenyrol szornak a demagog gondolataikat... Na, de ez mar messze vezet...

Lobelt Ledfold Reloaded 2012.10.10. 11:21:00

@01234567: "Én személy szerint meg tudok őrülni a "vazee születhettél volna Afganisztánban is" típusú lózungoktól."
Egy globalizált világ globalizált társadalmának vagy tagja, objektíven. Mivel a gazdaság is globalizált (főleg az) az van, hogy bár erre még nem a többség nem jött rá (pedig elég jól látható), de lényegében minden egyes időpillanatban egy kíniaval, filippínóval, kolunmbiaiaval, nigériaival versenyzel. A munkahelyedért is, de valójában sokkal rosszabb a helyzet. Az ivóvízért, a kajáért, minden csepp benzinért, úgy általában a szűkös erőforrásokért. Mivel Magyarországra születtél lehet, hogy csak negyedannyi jut Neked, mint a németnek (de mivel Magyarországra születtél van rá lehetőséged, hogy a németekhez menj és ott boldogulj), de mégis ötször-tízszer annyi jut átlag magyarként, mint a földi népesség messze többségének...
en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_Human_Development_Index (Mo. 2011-es adatok szerint a 38. 187 országból az ún. Human Development Index listán, mely jelentése: "HDI is a comparative measure of life expectancy, literacy, education, standards of living, and quality of life for countries worldwide."
Nem jár Neked, de jut. A németnek sem angolnak sem jár, de jut. Egyelőre.

"...én Magyarországra születtem, ahol az emberek a rendszerváltáskor éltek egy bizonyos társadalmi, kulturális és egzisztenciális nívón. Hát most igen csak alatta vagyunk."
Ez a Te szubjektív érzeted.
Nemzetgazdaság szintjén minden létező gazdasági és bővített mutató egészen mást mutat. Ha erre az az érv, hogy ezek kamu mutatók, akkor megkérdőjelezed az amúgy többé-kevésbé egzakt közgazdaségtudományt, amihez persze jogod van.
A kultúrális nívóval amúgy egyetértek, hülyülünk, de nem ez nem magyar sajátság.
Az egzisztenciális nívót pedig köszönik szépen a mai harmincasok meg az ő gyermekeik is. Ilyen-olyan módon fizetni fogják még vagy ötvön évig azt az akkori nívót sajnos. Aki jobban él mint amit stabilan megtermel az így jár, vad világ a globál kapitalizmus.

padlas 2012.10.10. 11:35:04

@mommmmo: "Egyaltalan mi a fraszt mondanak a gazdasagi mutatok egy ilyen regioban ahol ilyen elkepeszto merteku a fekete\szurke gazdasag? Szerintem szinte semmit. En csak azt latom, hogy az altalam igenybe vett szolgaltatasok 30%-ert nem kapok szamlat, viszont az osszes Costa Coffe tele van a sok csori magyar emberrel"

És szerinted akik gazdaságelemzéssel foglalkoznak, azok erre még nem jöttek rá? Azért nem a falvédőről jöttek le ezek az emberek, meglehetősen alapos képzést kapnak arra, hogy az ilyen jelenségeket figyelembe vegyék, megvan ennek a maga módszertana. Nem csak neked jut eszedbe megnézni a tényleges fogyasztást és felhalmozást, a kutatóknak is feltűnik, ha minimálbérre bejelentett emberek rózsadombi házakat vesznek. És az átlagemberrel ellentétben egy kutató mondjuk képes reprezentatív mintavételre alapozni. Ez alapján jelenleg nagyjából a GDP 15 százalékára becslik a feketegazdaság arányát Magyarországon.
(Egyébként a 90-es évek elejére valószínűleg igaz amit mondasz, annyi minden volt átalakulóban, hogy képtelenség volt a standard módszerekkel követni mi történik, főleg hogy azokat stabilabb gazdaságokra alakították ki. De most már több mint húsz évvel vagyunk a rendszerváltás után, EU-tagok vagyunk, én nem félnék attól, hogy a nyugati módszertan nem alkalmazható)

padlas 2012.10.10. 11:45:04

@mommmmo: a hozzászólásod első felével viszont teljesen egyetértek.
Az off-fal kapcsolatban meg igazából eléggé irigyellek, bár már ott tartanék én is, hogy pár napra vagyok attól, hogy kezemben tartsam a kisbabám.

mommmmo 2012.10.10. 12:18:48

Off:@padlas: hat azert meg nem nap, honap:)) persze, tok jo az egesz.. de valahogy ugy helyezkedik el az egesz babszekcio, hogy nagyon erzem ahogy no.
On:Persze, tudom hogy vannak becslesek a feketegazdasag nagysagara, es elhiszem, hogy eleg megbizhato modon meg lehet becsulni.. arra vonatkozott amit irtam, hogy az abszolut lemaradasunkat azt altalaban a gdp alapjan szoktak megallapitani es a szituacio sokkal komplexebb annal, hogy az eleg legyen.. plusz en ugy latom, a tobbi kelet europai orszagban is megvannak ugyanazok a strukturalis mentalitasbeli problemak mint nalunk, csak a gazdasagi kovetkezmenyek mas utemben jonnek elo..

váj mí 2012.10.10. 15:04:36

@01234567: Sajnos, én is úgy látom.

@bpetya75: Sok sikert kívánok hozzá! Tényleg. De én nem hiszek benne. A politikai elitet nem sikerült leváltani több mint 20 éve, és végső soron ott dőlnek el a dolgok ...

Semmitmondó 2012.10.10. 17:02:10

Jó kis írás, kellett is egy ilyen ezen az esős napon...
Tetszik az őszintesége, a bohém, fiatalos természete, hogy leírja a saját maga által feltárt hibáit és annak konzekvenciáit is.. Tök jóóó!.
Sok sikert a továbbiakban, szerelemben, munkában és magában az életben és jó, hogy valaki végre valahára nem görcsösen éli a napokat...már kezdtem magam egyedül érezni... :)

LIKE!!!

tinu 2012.10.10. 17:08:44

@Sanyi9: Mikor először mentem ki Kínába, csak követtem a leendő férjemet. Hazajövetelemkor megfogadtam, 2 hétnél hosszabb időre nem megyek többet Kínába. Aztán 5 év alatt halványultak a negatív érzések. Jött egy lehetőség számomra, és a családunk jövője érdekében hoztuk meg azt a döntést, hogy irány Kína megint. Gondoltam, minden más lesz, talán jobb lesz, és hát nem utolsósorban már tudom, mi vár rám, nem lesz meglepetés. Két kisgyerekkel mentünk. Most már turistáskodni sem mennék Kínába. Amúgy pedig minden ellenére is megérte nekünk kimenni, ha újra döntenék, ugyanarra a döntésre jutnék.

bpetya75 2012.10.10. 19:43:20

@váj mí:

Nem számít, hogy hiszel-e benne. Ha tényleg sok sikert kívánsz, akkor az a lényeg :-)

karalabe4 · http://eletazortoronyutan.blogspot.com/ 2012.10.11. 09:09:59

@Gondolkodni Próbáló Birca:
"Ezek után az ember álmodozik egy olyan helyről, ahol a szomszéd nem köszön, mindenki leszarja a másikat, s ha valaki meghal, akkor se veszi észre senki a hiányát."

Ez tetszett. Valóban minden csak viszonyítás kérdése.

A cikk és az egész blog nagyon tetszik. Egyetértek a cikk írójával:
"Szerintem a mi művünk, és amíg nincs meg az emberekben a hajlandóság és az akarat a változtatásra, addig nincs miért vádolni azt, aki elmegy. Akár mosogatni. Van, akinek megéri a nyugalom és a tisztelet minden nap."

Véleményem szerint mégis az a legjobb dolog, ha akik visszajönnek, azok meglátják azokat a dolgokat, amik itt folynak és kezdenek kiállni a jogaikért akár az élet apróbb dolgaiban is. Pl: a boltokban, az ügyfélszolgálatokon és az ilyen blogokon is akár. Mert a sorsunkat magunk írjuk és ha nem írjuk át a rossz beidegződéseket a saját személyes életünkben, akkor itt csak halnunk kell, mert élni azt lehetetlenség.
A külföldet járt emberek másként látják a hazai helyzetet is, nyelvet is megtanulhatnak, így nem a gödör aljáról ugatnak az égre.

Természetesen az senkin nem fog segíteni, ha itt sem akar dolgozni, meg ott sem, mert ha önmagunkkal nem vagyunk tisztában, akkor mindegy hol élünk, úgyis rossz lesz. (talán a magyarok látványos önsajnálat és szenvedéstudata nem kap akkora hátszelet más országokban....)

Natalienewmann 2012.10.14. 12:23:42

a posztíró húzzon már el rómába vagy jabában esetleg indiába és nézze már meg, hogy ahhoz képet nálunk minden busz szellő....

ez a poszt megint egy akkora tragédia volt.

balage_81 reloaded (törölt) 2012.10.15. 16:16:18

nem olvastam el, lehet nem az enyém az első ilyen komment, de 100%-ban egyetértek a szerzővel, el kell húzni a büdösbe innen és soha vissza nem jönni

az hagyján, hogy épp téglánként szedik szét alattunk az országot, de a kurva mentalitás mind az utcán, mind a multiknál egyszerűen menekülésért kiált

régen nem tűnt fel, hogy mennyi faszfej van itthon, sokkal jobb volt külföldön élni

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása