oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. február 06. 06:30,  Hátramaradt szülők: „eldöntöttük a család szétszakadását” 75 komment

2019. február 06. 06:30 Határátkelő

Hátramaradt szülők: „eldöntöttük a család szétszakadását”

Nem csak itt a blogon, de a szakirodalomban is meglehetősen kevés szó esik azokról a szülőkről, akik gyermekei külföldön próbálnak meg boldogulni. Pedig a felnőtt gyerekek határátkelővé válása sokszor vezethet a szülők társas elszigetelődéséhez, ráadásul az idősek gondozásának és támogatásának korábbi gyakorlatát is megváltoztatja. Ma olyan történetek következnek, melyekben a határátkelő fiatalok és a hátrahagyott szülők a főszereplők.

no_idos_szomoru_foto_pixabay_com_publicdomainpictures.jpg

Miközben Európában általános jelenség a társadalom elöregedése, az Európai Unió nyújtotta lehetőségek és az abból következő határátkelés alapvetően változtatja meg azt is, miként funkcionál egy olyan család, melynek egy része külföldön él, miként tudják támogatni az (idősödő) szülőket és általában véve milyen hatása van a szülők egészségi állapotára a gyerekek elköltözésének. 

Az MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Migráció Alulnézetből című kötetében  Váradi Monika Mária írt erről egy nagyon érdekes tanulmányt (ezen a linken a 199. oldaltól olvasható), ebből szeretnék pár érdekes példát megmutatni.

Ami közös ezekben a sorsokban, hogy miközben a fiatalok külföldi munkavállalását különböző okok váltották ki, a szülők számára határátkelésük megrendítő tapasztalat volt, gyakorlatilag életük jó részét újra kellett értelmezniük. 

„Ez pedig nagyon nehéz, ha nem lehetetlen feladat, hiszen a racionális belátásokat felülírják a földrajzi távolságból, a fizikai közelség és az intimitás hiányából fakadó fájdalmak. 

Minden család kidolgozza a telefonos, skype-os kapcsolattartás szokásait, rituáléit, fontosak, elmaradhatatlanok ezek a beszélgetések, a napi, heti eseményekről megosztott információk ide-oda áramoltatása” - írta a szerző. 

Bence története 

Bence érettségi után a szülők vendéglőjében kezdett dolgozni, ám 22 évesen úgy döntött, inkább Ausztriában folytatja a barátnőjével, miközben arra is kíváncsiak voltak, hogyan bírják majd család nélkül. 

Ismerőseik már dolgoztak kint, és noha a német nyelvtudással hadilábon álltak, végül olyan helyre kerültek, ahol a szálloda dolgozói jórészt magyarokból álltak. Bence barátnője szobalánynak, ő mosogatónak jelentkezett. 

Azóta már előrelépett (főzött, reggeliztetett, stb.), más kérdés, hogy ennek ellenére ugyanúgy minimálbért keresett. 

„Konkrétan azért keresnek magyarokat, mert a magyar olcsó és jó munkaerő. Ezt ők mondták kint. Helybeli nem jelentkezik ilyenre, a pénz miatt. (…) Magamnak azt mondtam, nem is panaszkodhatok, mert nem tudok németül, amit megegyeztünk, bért, megadták, a szállást, ellátást biztosították, az, hogy egy kicsit többet kell dolgozni, de nem szakadtam meg, többet is tudtam volna csinálni” - mesélte. 

Bencéék célja az, hogy annyi pénzt összeszedjenek, amennyiből tudnak venni egy lakást. Azt azonban még ő sem tudja, ehhez hány szezont kell lehúzni Ausztriában. Egyelőre azt mondta, a családi vállalkozást nem venné át. 

Csaba története 

Csaba Bence 5 évvel idősebb bátyja. Ő nyolc hónapot dolgozott Angliában. 

„Dolgozott itt is a vendéglőben, és úgy gondolta, hogy kimenne egy étterembe mosogatni (…) A mai napig visszasírja a londoni napokat, hónapokat, annyira jól érezte magát. Visszajött, de már érezhető volt, hogy nem érzi jól magát itt” - mesélte édesanyjuk, Bea. 

„Ennek többnyire az volt az oka, hogy a barátai nyolcvan százaléka elment itthonról, nem csak az országba, hanem külföldre is. Miamitól kezdve Angliáig, Írországig, Németországig, Hollandiáig mindenütt vannak azok a barátok, akik eredetileg itthon kellene, hogy legyenek. Szerintem magányos volt. Itt a vendéglői történet már nem elégítette ki, főleg egy London után” - tette hozzá. 

A most Budapesten dolgozó Csaba régóta vágyott Londonba, édesanyját nem is nagyon lepte meg, hogy végül kiment: „Akinek ez nagy meglepetést okozott, az a párom volt. Ő Excel-táblákat csinált neki, hogy jövedelemben egyáltalán nem éri meg, hogy kimész, mert itt is megkeresed ugyanazt. És nem lehetett meggyőzni”. 

Bea egyik megjegyzése azért sokat elárul arról a kettősségről, amiben a határátkelő fiatalok szülei élnek, akik egyrészt nyilván szeretnének gyerekeiknek egy biztosabb jövőt, másrészt valahol nyilván azt érzik, mint Bea: „csak én bíztam abban, hogy nem jön össze – hát összejött”. 

A szülők most próbálják hazahívni Csabát, miként az édesanya fogalmaz, „én nagyon bízom abban, hogy mindkét fiam hazakerül”. Az egy másik kérdés, hogy a szülők nagy álmát, a közös családi vállalkozást meg lehet-e valósítani... 

Mit gondol az édesanya? 

A fiúk döntéséhez az édesanya persze felemásan viszonyul, hiszen magát a határátkelést jó lehetőségnek tartja arra, hogy egy fiatal kipróbálja magát, rendesen megtanuljon egy (vagy több) nyelvet, más kultúrákkal ismerkedjen meg, nem beszélve az anyagiakról. 

Ez persze az elmélet, más a helyzet akkor, ha a saját személyes, családi sorsot nézzük.

„Engem megvisel. Engem megvisel. Akár a saját családomat nézem… és ezért dühös is vagyok igazán, hogy nem tudunk olyan gazdasági helyzetet teremteni, hogy itt tartsuk a fiataljainkat. Mi lesz velünk?! Mi lesz velünk?! És az egész tragédiája, hogy ha kimennek, és ott megalapozzák az életüket anyagilag, akkor kint is fognak maradni. (…) Ha meg hazajönnek, akkor itthon nem fognak tudni olyan gazdasági stabilitást teremteni, mint kint, mert felélik. Mi ezt próbáljuk nekik elmagyarázni” – mondta az édesanya. 

Beát jól láthatóan frusztrálja, hogy minden erőfeszítésük ellenére sem tudtak megfelelő anyagi hátteret biztosítani a gyerekeiknek. 

Amikor az anya egyedül marad Magyarországon 

Akadnak olyan élethelyzetek is, melyekben egy család gyakorlatilag szétszakad, ráadásul úgy, hogy a gyerek és a férj megy külföldre, az anya pedig (valamilyen okból) otthon marad. 

Ez történt a nyugdíj előtt álló, pedagógus Márta és férje, András, valamint gyerekük, Tamás esetében. A család a rendszerváltás környékén nyitott két kisboltot, ami egy ideig jól ment, aztán lassan egyre nehezebb lett a megélhetés, jöttek az egymást követő hitelek, végül a svájci frank – és ebből következően az egyetlennek tűnő megoldás, a külföldi munkavállalás (ismerős történet, nem?). 

A fiú, Tamás 2009-ben, huszonhat évesen ment Ausztriába dolgozni, három évvel később követte akkor 56 éves édesapja is. Mivel mindketten jól beszéltek németül, könnyen találtak munkát. 

Tamás gyakorlatilag elsőre megtalálta a helyét egy szállodában, ahol az édesanya szerint a tulajdonosok szinte gyermeküknek tekintik, jó fizetése van, ünnepek idején ajándékot kap – jó dolga van. Mivel ez szezonális munka, két szezon között Magyarországon Ausztriából behozott használt áruk értékesítéséből van bevétele. 

Édesapja, András több szállodában is dolgozott már szintén szezonális munkát, az ő fizetése gyakorlatilag egy az egyben megy a törlesztésre, de még így sem elég, Tamásnak is be kell segítenie. 

Természetesen felmerült, hogy az édesanya is csatlakozzon a két férfihoz Ausztriában, ám ez egészségi állapota miatt nem lehetséges, így aztán a család (legalábbis az év egy részében) szétszakadt. 

Ha ez nem lenne elég, még legalább tíz év kellene ahhoz, hogy visszafizessék az adósságukat (ráadásul az apa kora is nehezíti a helyzetet). 

„Én lassan tönkremegyek ebben, az adósság elvitte minden tartalékunkat, semmi olyat nem tudok adni a gyerekemnek, amivel el tudnám indítani, inkább ő az, aki támogatja a családot. Megtehetné azt, hogy fütyül az egészre, gyűjtöget magának. Ördögi kör, én mondom, lassan tönkremegyek ebben” – mondta Márta. 

Az, hogy a fia külföldre menjen dolgozni, közös döntés volt, és nem is az egyszerűek közül való. 

„Elhúzódó döntés, utólag bánjuk is, hogy ennyire elhúztuk, hiszen ez alatt az idő alatt a mínuszaink is növekedtek. Nehéz azért! Tulajdonképpen ezzel a döntéssel eldöntöttük a család szétszakadását. Ezért húzódott. Éveken keresztül beszélgettünk. (…) Tulajdonképpen ez a helyzet teljesen tönkretette a családot. Teljesen” – mondta.

Négy évvel az indulás után szeretnénk tovább fejleszteni a Határátkelő oldalát. Segítsetek nekünk ebben egy kérdőív kitöltésével, amit ITT TALÁLTOK! Szóljatok bele ti is, merre menjen tovább a Határátkelő! Köszönjük szépen!

(Fotó: pixabay.com/publicdomainpictures)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: család Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr1614609388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2019.02.06. 07:19:43

egészségi állapota miatt nem lehetséges...Persze mert itt könnyebb betegen...

Hari Seldon 2 2019.02.06. 07:48:40

"És az egész tragédiája, hogy ha kimennek, és ott megalapozzák az életüket anyagilag, akkor kint is fognak maradni. (…) Ha meg hazajönnek, akkor itthon nem fognak tudni olyan gazdasági stabilitást teremteni, mint kint, mert felélik. "

Egyrészt: EZ mért baj? Mármint az, hogy a gyereke csinált magának egy normális életet? (az, hogy egy földrajzilag hol van az abban az irányban majdnem mindegy)
Másrészt: még mindig nem érti. - Felélik... - A "feléléstől való félelem" azt jelenti, hogy azt várja, hogy menjen csak vissza abba a színvonalba kuporgatni. DE fel ne élje. Ezzel implicite azt mondja, hogy beismerem, hogy itt nem fogsz olyan jól élni, mint ott.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.02.06. 08:20:06

Dönteni kell: mi a fontosabb, a család vagy a pénz. Ilyen egyszerű ez.

Mindenki kiválasztja a maga prioritásait.

tanato 2019.02.06. 08:24:59

@MAXVAL bircaman közíró: Mind a kettő Birka,mind a kettő fontos.meg kell találni az arany középutat.A kuporgatás a családi életet is megmérgezi/te miért erre költöd azt a keveset miért nem arra az fontosabb,stb./
Család:Neked mi a család:?A feleséged és a gyermekeid akik veled együtt kitántorgók lettek vagy a MO.-on hátrahagyott rokonságod,?

Csodabogár 2019.02.06. 08:46:26

Néha muszáj önzőnek lenni. Engem a szüleim nem akartak egy percig se lebeszélni, mert látták mennyire kilátástalan az életem és hogy szenvedek a bezártságtól.
Az első történetben az anya végtelenül önző, ami egy anyától nem szép. Nem is értem, miért akarja a felnőtt fiait magához láncolni.

Csodabogár 2019.02.06. 08:51:31

Néha muszáj önzőnek lenni. Engem a szüleim nem akartak egy percig se lebeszélni, mert látták mennyire kilátástalan az életem és hogy szenvedek a bezártságtól.
Az első történetben az anya végtelenül önző, ami egy anyától nem szép. Nem is értem, miért akarja a felnőtt fiait magához láncolni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.02.06. 09:13:42

@tanato:

Nem lehet minden egyszerre fontos.

Nyilván a család a közvetlen család, nem a rokonság.

tanato 2019.02.06. 09:18:06

@MAXVAL bircaman közíró: Igen az már kellemetlenebb ha a szŰk család is otthon marad/jellemzően ez esetben nem kitántorgásról van szó hanem vendégmunkásokról/

Pöffetegecske 2019.02.06. 09:32:26

A tanulmányokban mindenki mosogat, az egyszerűség kedvéért gondolom, mert a mosogató jóval rövidebb, mint a karosszéria lakatos vagy a fogászati szakasszisztens és mentálhigiénikus, vagy az asztalitenisz egyesületi vezető és szakedző vagy neurobiológus, vagy endokrinológus. Megkérdezte a miniszterelnök úr, hogy amit főzött megennénk-e, különben el lehet menni a 3.14 csába. Illen egyszerű ez, nem kell túltolni a gondolkodást.

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2019.02.06. 09:41:50

Van az a pont amikor el kell dönteni, hogy kinek az érdekét nézed, és hogy kinek az életét éled. A sajátodét vagy pedig a tágabb családodét. Nem könnyű. Főleg ha az embernek van lelkiismerete. Mert valakit mindig hátrahagysz, cserben hagysz. Ha elmész akkor a szülőket, nagyszülőket. Ha pedig nem mész akkor önmagadat és/vagy a saját gyermekedet.

Aurora Borealis het noorderlicht 2019.02.06. 10:18:23

@Csodabogár: mármint a második (Csaba/Beaanyu) történetre gondolsz?
én azt olvastam hüledezve, hogy a saját anyja abban bízott-bízik, hogy nem jön össze a gyerekének a külföld - vagy valamit nagyon félreértek.

@ChristineK: mondjuk én már bőven idősebb vagyok, mint a fenti írásban a fiatalok, de nem érzem úgy hogy cserbenhagytam volna a szüleimet a külföldre költözéssel, sőt. Ha otthon maradok, még 25+ évig kéne dolgoznom, tehát az időközben lerogyó szüleimet nem tudnám felügyelni, mivel nem tudnék időt szakítani rá, pláne, hogy 50 km-re élnek a legutolsó magyar lakhelyemtől. És megfizetni sem tudnék egy hivatásos ápolót, és nem csak azért, mert már egy sincs otthon, hanem mert a stat.átlag fizetésem nagy része elment az albérletre, nagyon alapszintű megélhetésre.

Most pedig minden hónapban simán félreteszek 800-1000 eurót úgy, hogy a megélhetésem már nem alapszintű, hanem végre emberhez méltó. Egyelőre csak gyűjtögetek, nyaralásra, mert utoljára 1998-ban voltam nyaralni. De ha kell a szüleimnek támogatás, esetleg fizetett ápolónő, nem lesz probléma. Otthon élve pedig élő egyenesben, tehetetlenül nézhetném végig, ahogy elsorvadnak esetleg :( szóval részben épp a lelkiismeretem hozott ki...

@Pöffetegecske: igen, rólam sem fognak írni :))))
(műszaki rajzoló és szakszövegíró vagyok)

Arthamyr 2019.02.06. 10:21:50

"Tamás gyakorlatilag elsőre megtalálta a helyét egy szállodában, ahol az édesanya szerint a tulajdonosok szinte gyermeküknek tekintik, jó fizetése van, ünnepek idején ajándékot kap – jó dolga van. Mivel ez szezonális munka, két szezon között Magyarországon Ausztriából behozott használt áruk értékesítéséből van bevétele." - Szerintem Márta kicsit el van tájolva, és azért gondolja, hogy jó fizetést kap ott a fia, mert ahhoz viszonyít, amihez szokva van (azt pedig a hitel visszafizetéséhez szükséges jövedelem hiánya tökéletesen illusztrálja). Ez a szezonális vendéglátózás nagy valószínűséggel nem egy örömteli élethelyzet...

Az, hogy Bea bízik benne, hogy valami nem jön össze a fiának, elég rosszul hangzik. Ahogy az is, hogy azt gondolja, neki kell a már felnőtt gyerekei életét elrendezni, ez már kicsit késő. Ezt azzal kellett volna, hogy olyan oktatást biztosít nekik, hogy ne mosogatni kelljen menniük (valamiért nem gondolom, hogy ez volt az álmuk gyerekkorukban), már kicsit késő a felnőtt gyerekei életét megoldania.

Arthamyr 2019.02.06. 10:25:57

@Aurora Borealis het noorderlicht: Milyen nyaralás az, amihez mérhető ideig gyűjtögetni kell, ha havi 1k-t félreraksz? Lehet, hogy ilyen nyaraláson én még életemben nem voltam és nem is leszek... :D

Aurora Borealis het noorderlicht 2019.02.06. 10:34:31

@Arthamyr: nem tudom, honnan vetted, hogy hátralevő életemben összesen egyszer szeretnék elmenni nyaralni :D

mostantól évi kettő simán belefér, akárhova. Tényleg akárhova.

Két hét a Maldív-szigeteken simán megvan 1500 euróból plusz költőpénz.
BoraBora "kicsit" drágább, az úgy 8000 eurótól indul.

Minden további félretett euró pedig jól néz ki a számlámon, főleg ha hirtelen hozzá kell nyúlni. Pl. nagyon jó lesz majd nyugdíjkiegészítésnek.
Illetve 2-3 év múlva szeretnék itt házat venni, kb. 10% önerő szükséges hozzá.

azért említettem egyedül a nyaralást, mert perpillanat ez a mocsok személyes önző vágyam a legfontosabb számomra 2019-ben.

Arthamyr 2019.02.06. 10:47:52

@Aurora Borealis het noorderlicht: Igen, erre mondtam, hogy egyik helyen sem voltam, és nem is leszek. :)
Mindenesetre ha 20 éve nem lettem volna nyaralni, tuti nem ezzel az árkategóriával kezdeném. Ez a 20 év amúgy hogy jött össze, mi akadályozott meg benne, elég durván hangzik?

London2009 2019.02.06. 11:29:42

@Aurora Borealis het noorderlicht: egy het van meg talan 1500 eurobol a Maldiv-szigeteken. De ha igazi maldiv-szigeteki elmenyre vagysz, akkor jobban a zsebedbe nyulsz.

London2009 2019.02.06. 11:51:20

@Arthamyr: nem mindenki szuletik egyforma kepesegekkel. Lehet, hogy ez a srac nem volt alkalmas felsofoku kepzesre, ki tudja. Bar akkor valami jo szakmat kitanulhatott volna. Mindenesetre en az anyjaval ertek egyet. Teljesen ertelmetlen dolognak tartom a londoni mosogatast. Kulonben tenyleg vicces, hogy mindenki mosogat a cikkben. Bevallom, en meg egy londoni magyar mosogatoval sem talalkoztam/ismertem. De biztos leteznek! Igaza van a szuloknek, hogy egyaltalan nem eri meg itt mosogatni es az abbol a szukos jovedelembol finanszirozhato beka segge alatt levo szinvonalon tengodni evekig. Ha a srac bulizgatni jott, meg egy kis elettapasztalatot szerezni, akkor elhiszem, hogy jol erzi magat. De hosszu tavon ez ertelmetlen, erre majd biztos radobben elobb utobb. Amit ir, hogy ebbol kint meg fogjak tudni alapozni az eletuket egy hulyeseg, nem fogjak tudni megalapozni, foleg nem Londonban. Ugyanott fognak tartani, ahol a part szakad, biztos egzisztencia, lakas, jelentos megtakaritas stb. nelkul.

Aurora Borealis het noorderlicht 2019.02.06. 11:56:51

@Arthamyr: szarul mentem férjhez, úgy. A drága exem az összes pénzünket eltüntette, majd miután elváltunk, egyedül tartottam fenn magam albérletesdivel.
Hollandiában élek, mégis hova kéne mennem nyaralni? Napfényre van szükségem, illetve nem az Északi-tengerre :)))
Épp ez a jó, hogy bárhova mehetek, és igyekszem minél messzebbre menni majd, hogy kevesebb esély legyen magyarokkal találkozni. A bakancslistás helyeimet pedig kivétel nélkül szétbarmolták az elmúlt években (Damaszkusz, Egyiptom, stb.)

Amikor pedig nem nyaralni mennék, akkor vagy automotive jellegű rendezvényekre megyek majd itt helyben, legalább egyet tartanak a környéken havonta, illetve szeretném meglátogatni az összes működő és nem működő világítótornyot Hollandiában. Azért ez is jár némi útiköltséggel, illetve szállással, ha messze északra megyek fel.
úgy gondolom, van bőven pótolnivaló élményem, az elmúlt 20 évet csak végigrobotoltam, háromszor átképeztem magam, nyelveket tanultam, és semmi értelme nem volt az életemnek, főleg ha a házasságomat nézem.

Kár, hogy 42 évesen kell megtanulnom élni, és csak bízhatok abban, hogy halok meg még jó ideig :)

Miffy 2019.02.06. 11:57:06

Annyira nem egyszerű ez a penz vagy család kérdés. Egyrészt messze nem mindenki a pénz miatt költözött el. Sőt! Mi pl. azért, mert nem láttunk (és most sem látunk) perpektívát az országban. Anyagi gondjaink nem voltak, viszont egyrészt meguntuk, hogy az állam átgondolatlan és kiszámíthatatlan, az érintettek feje felett eldöntött intézkedéseitől függ az, hogy mennyi pénzhez jutunk hozzá, másrészt pedig azt szerettük volna, ha a gyerekünk egy egészséges értékrendszerű társadalomban nő fel, mert, Magyarország egy elég nyomasztó hely lett és ez az elmúlt években csak rosszabbodott.

Tudom, hogy lehet jól élni Mo-n, valamennyire ki lehet vonni magunkat a valóságból, élhetnénk valahol Budapest elit részén, járhatnánk autóval és vannak magániskolák is, de attól még így is azt tapasztalnánk, hogy az emberek bunkók, frusztráltak, agresszívak. Lehet, hogy sokakat ez nem zavar, bennünket igen.

Nekünk arról kellett döntenünk tehát, hogy a szüleink vagy mi és a a gyerekünk. Szerencsére, soha nem szekáltak vele, hogy miért megyünk el, ismerve a család történetét, alapvetően nem vagyunk egy túl “röghöz kötöttek”.

Aurora Borealis het noorderlicht 2019.02.06. 11:57:14

@London2009: mondjuk nincs igényem nagy luxusra, nem fogok egy valag pénzt kiadni csak azért, hogy a hotelszobám nagyobb legyen, mert egy kertes ház, és aranyszínű legyen a csap :D
nyilván én sem 1500-tel számolok, illetve nem tudom, van-e különbség, hogy melyik országból indulsz (Mo. vagy NL), illetve melyikben szervezed le egyáltalán.

Eddig csak egy gyors szűrést csináltam, majd később gyűjtök még infót, mire kell figyelni, hova nem szabad menni, de az első gyors szűrés 11 éj a Kaani Beach Hotelben plusz repjegy + járulékos fizetnivalók 1377 eurótól elérhető. Az értékelések alapján 4,2/5 és top property jelző is ott van a nevük mellett (az expedia.com oldalt használom)

drága luxushotel helyett szívesebben költök búvárkodásra, a szigetek közötti utazgatásra, illetve evésre :)

Golf2 2019.02.06. 12:14:38

@Aurora Borealis het noorderlicht: Magyar?országról drágább,kerüld el.

London2009 2019.02.06. 12:24:28

@Aurora Borealis het noorderlicht: aha, oke, szerintem egy kicsit akkor nezz jobban utana, hogy ebben mi van pontosan. Peldaul benne van e a repterrol a transzfer a szigetre. Ha nincs, akkor hozza is szamolhatsz rogton 4-500 eurot. A szigetek kozti utazgatas baromi draga kulonben. Ez nagyon gyanusan olcsonak tunik, foleg repjeggyel egyutt, bar kerdes milyen repulo, kozvetlen jarat e stb. A luxus szallodak arai nem itt kezdodnek. De ha az ember kiad tobb ezer eurot, akkor inkabb tegyen hozza meg valamennyit es szerezzen egy szuper elmenyt, mint egy fapadosat. Nyilvan van akinek az szamit, hogy ott volt, nekem mondjuk az, hogy ha mar ott vagyok, akkor valoban tokeletes elmenyben legyen reszem.

2019.02.06. 12:27:00

Az én szüleim azt mondtak, hogy haza ne merjünk jönni bármi is történjen.

2019.02.06. 12:35:09

@London2009:

Minek a lukszus he, minek kőteni arra?

A gugli sztrítjú alkalmazásával mindenhova eljúcc, nem igaz? :-)))

London2009 2019.02.06. 12:37:50

@CyberTroll: az elejen nekem azt szerettek volna ha visszakoltozom, mondjuk akkor meg terveztem is. Utana meg teljesen palfordulas es a haza ne menjek mantra, addigra mar el is vetettem ezt a kosza gondolatot. : )

London2009 2019.02.06. 12:43:27

@CyberTroll: Hehe. A luxus nem itt kezdodik. Vannak szallodak napi tobb tizezer fontert, meg maganszigetek meg a jo eg tudja micsodak. Na az luxus es valoban aranybol lesz a csap is. Marmint igy kepzelem el en is. Viszont utalom az ilyen atveros utazasi irodas hirdeteseket amikor megadjak, hogy ennyitol kezdodik az ar, aztan mire odakerulsz meg kiderul, hogy kulon kell ezt meg azt fizetni. Ne adj Isten ha kiguglizod, hogy mondjuk a booking.comon mennyi lenne a szalloda, kiderul, hogy te tobbet fizettel erte. Ennyit az ellenallhatatlan ajanlatrol. Ezert is szervezunk mi minden utat evtizedek ota magunknak.

2019.02.06. 12:51:50

@London2009:

Ne nekem bizonygasd :-))

London2009 2019.02.06. 12:55:09

@CyberTroll: bizonygatasrol szo sincs, csak elmondtam a velemenyem. Inkabb azt mond, hogy jo e otthon? Talalkozol e az osszes baratoddal es rokonoddal? : )

2019.02.06. 12:55:31

Na menyek me vár a biznyic, kőtöm a százezreket, hunvagy golf, légy a vendégem :-))

2019.02.06. 12:59:00

@London2009:

Háhogynemár, mendegyikel, épp most megyek a varrodába a barátomhoz, a jobb karomra var egyedi ingujjat :-)))

Arthamyr 2019.02.06. 15:16:01

@London2009: Nem gondolom, hogy mindenki egyenlő képességekkel születik, sosem írtam ilyet.
Aki egészséges, annak azért kizárt, hogy a mosogatás és a hozzá hasonló munkák lettek volna az álmai. Ahogy az is, hogy a született képességei miatt többre ne lenne képes. Van elég sok lépcsőfok a mosogató és a bankigazgató közt.
Azzal meg főleg nem tudok egyetérteni/szimpatizálni, aki azért szurkol, hogy a felnőtt gyereke valljon kudarcot.

Arthamyr 2019.02.06. 15:24:59

@Aurora Borealis het noorderlicht: Szarul, no de ennyire, és ilyen sokáig? :) (Ne válaszolj, nem tartozik rám, csak nem értem.)
Napfény azért akad közelebb és sokkal olcsóbban is mint a Maldív-szigetek/Bora-Bora, még a karib-tengeri helyek is sokkal olcsóbbak, nem is beszélve pl. a Kanári-szigetekről vagy a mediterrán országokról. Főleg, ha luxusra nincs igényed, mert a két lokáció azért abban erős és amiatt drága. Ha szívesen szánsz pénzt evésre, az ott tud fájni, simán el tud menni több száz euro egy étkezésre.
42 évesen szerintem van még időd bőven, legalábbis ha csak a világból szeretnél többet látni és az életet élvezni, emiatt értelmetlen aggódni.

Arthamyr 2019.02.06. 15:31:16

@London2009: Nekünk nagyon jó tapasztalataink voltak az utazásszervező irodával. Odamentünk, mondtuk, hogy mit szeretnénk, körülnéztek, visszamentünk, megmutatták mit találtak, kíváncsiságból keresgéltünk kicsit mi is, és kb. semmit sem tudtunk olcsóbban vagy akár csak olyan olcsón (persze ha az ember sokat vadászik, meg rugalmasan alkalmazkodik, az más), mint ahogy az iroda elintézte.

London2009 2019.02.06. 15:54:16

@Arthamyr: azert szurkol, hogy lassa be, hogy nem biztos, hogy Mo-n nem boldogulna e jobban. Igy ertelmeztem, foleg az apuka altal keszitett Excel tabla leirasa utan.

London2009 2019.02.06. 15:57:58

@Arthamyr: utoljara talan a szuleimmel utaztunk irodan keresztul. Ok a mai napig azzal utaznak, kiveve ha en megszervezem nekik es veluk megyek. Mi mindig magunknak szervezzuk az utakat, mondjuk nekunk a repulojegy altalaban adott, ugyhogy csak a szallas, transzferek es a program szervezese marad rank. A rugalmassag es a tapasztalat nem art a sikerhez. Nyilvan az irodanak muszaj dragabbnak lennie, hiszen valamibol nekik is meg kell elni.

Arthamyr 2019.02.06. 16:32:32

@London2009: "Nyilvan az irodanak muszaj dragabbnak lennie, hiszen valamibol nekik is meg kell elni." - Viszont az iroda kap(hat) kedvezményt, amit mi nem, azzal a felkiáltással, hogy ők nagyobb forgalmat hoznak, vagy ügynökként működnek (és jutalékot kapnak, nem te fizeted - vagyis nyilván igen, de nem drágább lesz, hanem ők kapják olcsóbban). A tárgyalási pozíciójuk is jobb pont ugyanezen okból. Így nem szükségszerűen drágábbak. Ezen felül jól informáltak, ami szintén számos előnnyel jár.

Pöffetegecske 2019.02.06. 16:39:02

Ha most azt nézem, hogy a mosogatás vagy az előző munkáim - eus projektek pü elszámolása determinál többre, akkor egyértelműen a mosogatás. Gyors, hatékony, tiszta eredménye van, nyugodtan alszol, tisztességes meló. Utóbbiról egyik sem mondható el pláne az államigazgatásban. Na? Ettől függetlenül el lehetne már eresuteni ezt a mindenki mosogat vonalat.

Arthamyr 2019.02.06. 16:46:30

@London2009: Én csak ezt értelmeztem így, nem tudom úgy értelmezni, ahogy te, még ha az sokkal elfogadhatóbb is lenne:

"Bea egyik megjegyzése azért sokat elárul arról a kettősségről, amiben a határátkelő fiatalok szülei élnek, akik egyrészt nyilván szeretnének gyerekeiknek egy biztosabb jövőt, másrészt valahol nyilván azt érzik, mint Bea: „csak én bíztam abban, hogy nem jön össze – hát összejött”. "

gabors 2019.02.06. 16:49:26

Az mar regen alap hogy mosogatasert hataratkelni/kivandorolni nem eri meg DE NEM IS mosogatonak ment es megy ki a tobbseg ... csak az otthoni propagandistak (meg ez a tanulmany is) nyomja ezt ...

a vendegmunkas az persze mas

London2009 2019.02.06. 16:52:29

@Arthamyr: ebben en nem hiszek, a tapasztalataim nem ezt igazoljak. Ha iroda rakta volna ossze az utjainkat, akkor fele annyit nem lattunk volna es dupla annyiba kerult volna. Ettol fuggetlenul hasznalom en is az irodak katalogusait meg honlapjait, gyakran veszek toluk ihletet. Ha esetleg olvassa @Aurora Borealis het noorderlicht: a Maldiv szigetekre a Kuoni iroda specializalodott. Valamint en sokkal jobban szeretem a spontan szervezodeseket, nem szeretem a teljes ellatast, kiveve ha nincs mas lehetoseg (pl. Maldiv-szigetek), utalok egy szallodaban lenni vegig stb. Tehat nekem egy iroda egyszeruen nem tudja azt nyujtani, amit keresek.

London2009 2019.02.06. 16:55:37

@Arthamyr: itt egyedul mar csak az egyedul a kerdes, hogy de megis mi jott ossze?

London2009 2019.02.06. 16:56:42

@gabors: kulonben ez sem fog soha kiderulni. Lehet, hogy nem propaganda es a magyar kivandorlok tobbsege minimal beres munkat vegez. Siman lehet, soha nem fogjuk megtudni.

Arthamyr 2019.02.06. 17:08:02

@London2009: Én meg igen, és az én tapasztalataim meg ezt igazolják. :) Valamint egyik sem szükségszerűen következik az irodák használata esetén: nem kell teljes ellátás, nem kell egy szállodában lenni, nem kell fix program sem stb. Szerintem te bizonyos irodák előre összeállított ajánlatairól beszélsz, ez azokra jellemző, én viszont nem arról beszéltem, hanem arról, hogy szépen bemegyünk az irodába, ahol egy tea mellett elmagyarázzuk, mit szeretnénk, az ügynök meg ez alapján elvégzi a kutatómunkát, emailezi, amit talált, egyeztetünk, majd véglegesítjük a dolgokat.
Amit egy jó iroda pl. nyújtani tud, az az, hogy olcsóbb repülőjegyet szerez (mert nem mindenki jut hozzád hasonlóan repülőjegyhez automatikusan), vagy olcsóbban lefoglalja a szállást (akár azt is, amit kinéztél magadnak), esetleg feltérképezi, hogy hova érdemes menned, ami magadtól nem jutna eszedbe. Keresgélést, adminisztrációs munkát végez helyettünk, esetleg pénzt spórol, ok téged az első nem zavar (ha jól emlékszem), mi viszont nem szívesen foglalkozunk ilyesmivel.

AvéCézárVavan 2019.02.06. 17:14:43

@MAXVAL bircaman közíró: A helyes kérdésfeltevés így hangzik: Mi a fontosabb, a tisztes megélhetést fedező PÉNZ vagy az Orbán-CSALÁD.

Ezért tudják oly sokan a választ!

Arthamyr 2019.02.06. 17:21:40

@London2009: Ezt úgy értelmeztem, hogy a kinti élet bejött neki.

Nem feltétlenül azért, mert racionálisan jobb lett neki, hanem azért, mert valami furcsa emberi ok miatt egyszerűen jobban érezte magát, akár mosogatóként is. Meg ki tudja, mit és mennyiért kellene csinálnia a magyar vendéglőben (lehet ott is mosogat meg hasonló dolgokat csinál), meg lehet, hogy egyszerűen élvezte a londoni pezsgést, esetleg azt, hogy távol van a mamától, aki így nem szól bele semmibe. :)

Mi esik jobban egy huszonéves fiatalnak: a szülők kisforgalmú, perspektíva nélküli kisvendéglőjében becsülettel dolgozni (feltételezem, hogy nem most kaptak bib gourmand minősítést), vagy Londonban mosogatni beleszarok üzemmódban, vagy esetleg némi szerencsével élni az ottani lehetőségekkel, ha sikerül? Ha nem, legalább addig sem baszogatja anya/apa, és ha nem tetszik a munkahely, mehet máshová, anyát/apát jóérzésű viszont ember nem szívesen küldi el a picsába, a random senkiházi kisfőnököt simán. :)
Nekem nem esik nehezemre megérteni, hogy fiatalok ilyen feltételek mellett nem akarnak részt a családi vállalkozásban, gondolom ez nem az a fajta családi vállalkozás, amivel a szülők már a jogsi mellé adják a zsírúj 5-ös bömöst is az érettségi előtt. Látták, mit hoztak össze a szülők hosszú évek munkájával, és nem győzte meg őket.

Golf2 2019.02.06. 17:23:03

@CyberTroll: légy a vendégem :-)) A végén még összefutunk 1 mekiben? Vicvót.

London2009 2019.02.06. 17:30:42

@Arthamyr: igen, ez igy van. Imadom az egesz kutatomunkat a kezdetektol a vegeig. Kizart dolog, hogy az iroda olcsobb es jobb legyen, mint en! Nem letezik!: )

Arthamyr 2019.02.06. 17:34:53

@London2009: Te ügyes vagy és lelkes, én egyik sem, szóval nálam még a béna iroda is olcsóbb. :) Majd ha megyünk valahova, szólok neked, hogy szervezd le. :P

London2009 2019.02.06. 17:39:39

@Arthamyr: sok itt a feltetelezes, nem tudjuk mi a teljes igazsag. Ha nekem lenne egy huszoneves gyerekem vagy en magam lennek ujra huszoneves, akkor teljesen massal probalkoznek. Ezt en teljes idopocsekolasnak tartom es mindenkit lebeszelnek rola. Annyi mas lehetoseg van, amibol tenyleg lehet egyrol a kettore jutni, ebbol nem. No mindegy. Remelem, hogy majd jol alakul a srac sorsa.

2019.02.06. 17:40:38

@Golf2:

Mekiben, viccelsz, ilyen és hasonló helyekre benem teszem a lábam :))

Arthamyr 2019.02.06. 17:42:45

@London2009: Nem mindig az a cél, hogy egyről kettőre juss.
Én csak értelmeztem egy magyar mondatot (amit idéztem), amit nehéz másképp értelmezni, minden más csak feltételezés, ahogy mondod.

London2009 2019.02.06. 17:48:13

@Arthamyr: ugy ertelmeztem, hogy itt az a cel. A kovetkezot irja az edesanya.
„És az egész tragédiája, hogy ha kimennek, és ott megalapozzák az életüket anyagilag, akkor kint is fognak maradni. (…) Ha meg hazajönnek, akkor itthon nem fognak tudni olyan gazdasági stabilitást teremteni, mint kint, mert felélik. Mi ezt próbáljuk nekik elmagyarázni”
Na es itt latom az egeszben az atverest.

London2009 2019.02.06. 17:52:51

@blackhairlady: igen. Egesz pontosan 1 es 3/4-e evtizede. Kis tulzassal ket evtizede. De koszonom, hogy ily fiatalnak gondoltal. : )

Arthamyr 2019.02.06. 18:07:42

@London2009: Vagy a szülők gondolják, hogy az a cél. :) Mint ahogy talán azt is, hogy a "gyerekeknek" örömöt és kielégülést okozott volna a családi vállalkozásban való részvétel.

London2009 2019.02.06. 18:12:59

@Arthamyr: az is lehet. Na leptem mara, mert igy sem fogok jutni egyrol a kettore! Pa magukkal! : )

Csodabogár 2019.02.06. 19:14:45

@London2009: @Mmj Drtmmj: Ismertem egy ilyen srácról, aki először mosogatott, majd építkezésen dolgozott. Ott nagyjából megtanulta amit kellett, majd haza jött és elkezdett itthon maszekban építkezéseken dolgozni. Aztán ház és lakásfelújításokat vállalt. Karácsonykor hallottam, hogy már kész a saját háza, összeköltözött a barátnőjével és gyereket terveznek.
Ha lenne gyerekem kikergetném külföldre, akár mosogatni is. Utána másként látja az életet, megtanul közben egy nyelvet és megtanul rendesen dolgozni. Fital korban nyugodtan el lehet így egy-két évig míg meg nem unja.

Csodabogár 2019.02.06. 19:51:58

@London2009: Amíg igazán utaztunk minden felé,mindig magunk szerveztünk mindent. Ez nekünk külön szórakozás is volt.Nyugdíjas ráér.:-)
Mostanában van két iroda svájci illetve német, akik kifejezetten komolyzenei programra szerveznek utakat. Azokkal nagyon jó a tapasztalatunk. Először is az út ott kezdődik ahol a program van, egyénileg jutunk oda, ha egy mód van rá vonaton. A vezetők nagyon kultúráltak és felkészültek, no meg a közönség is ugyan arra van kihegyezve mint mi. Folyami hajózásokat is élveztük, megyünk az idén is.
Ha napfényre vágynék, Dubaiba mennék, mert csak 5.5 óra az út, direkt lehet Pestről repülni az Emiratesel. Szállodát keresnék a neten. De az idén itthon se volt túl sötét a tél, tehát nem megyünk sehova.

Hari Seldon 2 2019.02.06. 20:12:57

@London2009:
Nálunk is ugyanez. Elképzelhetetlen, hogy valami utazási irodával menjünk bárhová. Akkor összejön egy rakás idegen ember, egyikre mindig várni kell a busznál. Másiknak mindig valami baja van... ÉS szóvá teszi jó hangosan. Harmedik buszon eszik foghagymát. ÉS ki is engedi magából az eredményét. A következő típus az okoskodó. Mindig mindet megkérdez százszor. Aztán van a tudálékos, hozzátesz a idegenvezető szövegéhez lényegtelen dolgokat, holott senki sem kérdezte. Aztán meg a mindent lefitymáló, aki csak azért jön, hogy elmondhassa, "... amikor itt voltam 15 éve akkor ez még jobb volt..."
Stb...
És miután, ahogy mondtam Mme Seldon azt gondolja hogy kicsit antiszociális vagyok, nekem nincs türelmem ezeket elviselni.

Ja persze azon túl, hogy eleve drágább az ilyen út, mintha magad intéznéd. - Legalábbis Európán belül a frekventált helyek esetében biztos így van.

Belzebubo 2019.02.06. 22:23:07

Van olyan megoldás is, hogy a szülő is utánamegy a gyereknek, mint én is tettem, amikor meguntam az otthoni vegetálást. Csak én nem Londonba, ahová a fiam, hanem Linzbe. :-) De azóta már ő is odébb költözött, most épp Brüsszelben van, ez azért már közelít :-) De komolyan, ez a K-európai élet (ha annak lehet nevezni) már csak ilyen: szlovákiai magyar munkatársnőm fia Kanadában kötött ki, a lánya Budapestre költözött - na mondjuk az nem távolság, szegény sóhajtozott is, hogy szétesett a család, de neki az a legfontosabb, hogy a gyermekei jól érzik magukat ott ahol vannak.

somlobodog 2019.02.06. 22:38:15

@MAXVAL bircaman közíró: nem kell dönteni, tulok. Megy egyszerre is. Ahogy neked is. Ott a család és dől a leva

Gery87 2019.02.07. 00:03:00

@MAXVAL bircaman közíró:

Sokszor pénz kell ahhoz hogy legyen egyáltalán család!

gabors 2019.02.07. 02:47:32

Ma eppen (mint mindig) a helyi NPR-t hallgattam WNYC (tudom tudom a HA podcastot lett volna illendo ...) es ez volt ... hogyan akarja mostani kormanyzat elmismasolni az akkor kormanyok es magyarok felelosseget .... nem semmi

www.npr.org/2019/02/06/691909937/controversy-surrounds-planned-hungarian-holocaust-museum

FutureFry 2019.02.07. 07:14:54

@London2009: @Csodabogár: @Hari Seldon 2:
Léteznek “Adventure Travel” jellegű utazási irodák is akikkel olyan helyekre lehet menni ahova egyéni szervezéssel általában csak igen körülményesen lehetne (pláne ha az idő a szűk keresztmetszet). A szállás lehet vitorláshajó-kabin, tengerparti sátor vagy őserdei bungalló (esetleg egy túrán belül), és némelyik csak gyalogosan, esetleg fél napot evezve érhető el. Egyes túrákon még az is feltétel, hogy az ember jó kondícióban legyen (orvosi papírt is kérhetnek). Ráadásul az ilyen típusú irodáknál (már csak az út jellegéből adódóan is) a csoport létszáma sem nagy (pl. max. 7-8 fő) és a (nemzetközi) társaság minősége is átlag feletti szokott lenni (pl. előfordulhat volt nagykövet is). Igaz, az utak nem olcsóak (kb. $5-$10K per főtől, repülőjegy(ek) nélkül).

Zsuzsi25 2019.02.07. 08:04:19

@MAXVAL bircaman közíró: Normalis embernek a csalad a legfobtosabb. De szeretetbol nem lehet jol lakni.

Zsuzsi25 2019.02.07. 08:04:31

@Gery87: Hát ez az! Es ezt nem erti meg a fidszesz. Amig nem lesz adocsokkentes, meg normalis lakas program, (mert nemhogy a 3., az elso gyerekek sem szuletnek meg) addig mi a szart varnak? Normalis, MAGYAR Nő, nem szul a semmire, a gyerek penzkerdes.

stavvy 2019.02.07. 10:43:22

Hát, nem könnyü téma ez. Én lassan 10 éve élek Németországban, a feleségem (akkor még csak a barátnöm) az elsö év után jött utánam. Nagyon jó itt, nem is tervezzük h hazaköltözünk (mérnökként dolgozom egy nagyvárosban, szerencsére nincsenek anyagi gondok). Ami viszont kicsit megváltoztatta a gondolatmenetet, az a gyermekünk születése volt - és hogy mennyire fontos h a nagyszülök, unokatestvérek, stb. a közelben legyenek. Tavaly majdnem 3 hónapot töltöttünk otthon (igen, apuka is gyesen van), teljesen megváltozott a család otthon lévö részével a kapcsolat, próbálunk minden alkalmat megragadni h a nagyszülök az unokával lehessenek (nemcsak virtuálisan, szerencsére még tudnak ök is utazni). Szóval nem könnyü történet, és ahogy öregednek a szüleink, csak nehezebb lesz.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.02.07. 11:10:04

@Zsuzsi25: @Gery87:

Ha a pénzre koncentrálsz, sose lesz család. Mert mindig oda fogsz jutni "még nem elég" a pénzed.

tikk 2019.02.07. 22:33:43

Ahh. Mindkét fiam már itt usaban született.
Remélem tudok olyan kompetens felnőtt embereket nevelni belőlük hogy ne tegyék tönkre a családot teljesen , de teljesen , ha Magyarországon, Kamcsatkában vagy a Holdon akarnak élni.
Nevetséges , mi tenne abban tönkre hogy felnőtt ember az életét éli , barmi is motivalja abban?
A soha fel nem növő emberek földje e z a Magyarország.
Teljesen, de teljesen.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása