oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. március 24. 06:45,  A fiatalok elmennek innen 116 komment

2016. március 24. 06:45 Határátkelő

A fiatalok elmennek innen

Kicsit pesszimisták, nem nagyon látnak perspektívát, és nem tetszik nekik az az irány, amelyikbe a politika tart. Nem, nem magyar fiatalokról van szó, hanem németekről, igaz, az ország egyik elmaradottabb tartománya a helyszín. A mai poszt kicsit fordít a perspektíván, hiszen arról lesz szó, hogyan látják Európa egyik leggazdagabb és leginkább prosperáló országának fiataljai a helyzetüket.

nemetorszag_magdeburg_foto_flickr_com_marcbiskup.jpg

A cikk, melyben a véleményeket gyűjtötték össze, a Spiegel egyik mellékletében, a Bentóban jelent meg a hónap közepén. A szerző Bianca Xenia Mayer a helyi választások apropóján látogatott el Szász-Anhalt tartományba (azon belül is Magdeburgba), hogy fiatalokat kérdezzen arról, milyennek is látják az életüket.

A 230 ezres Magdeburg egyébként az újraegyesülés után lett tartományi főváros, manapság közlekedési, ipari és kereskedelmi központ. Gazdasága a volt NDK-s városok között nem mondható rossznak, ugyanakkor a keleti országrészre jellemző lemaradás azért még érezhető.

Még egy kis háttér: a megszólalók közül többen is emlegették az Alternatíva Németországnak (AfD) nevű pártot, amely egyébként komoly sikert ért el a tartományi választásokon.

Az elsősorban a szövetségi kormány menekültpolitikáját bíráló szervezet Baden-Württembergben és Rajna-vidék-Pfalzban a harmadik helyen végzett, Szász-Anhaltban pedig még ennél is jobban szerepelt, hiszen 24,2 százalékot elérve a második számú politikai erő lett.

Ezt érdemes tehát tudni a mai poszt hátteréhez, melyhez az ötletet és a fordítást is Gergely adta, amiért maximális köszönet és hála neki!

Már a cikk alcíme is beszédes: Hogyan élik meg a fiatalok a hangulatot Magdeburgban? (A nagyon helyi, aktuálpolitikai utalásokat nem fordította le Gergely, akit érdekel, az eredeti cikkben megtalálja.)

Hogyan látják ők?

Lássuk tehát, ki hogyan látja a magdeburgi hétköznapokat és a kilátásait a megkérdezett fiatalok közül!

Alex (25)

A hétköznapi rasszizmus az elmúlt két évben érezhetően megerősödött, ez tapasztalható a villamoson, a városban. A nemzetközi ösztöndíjjal itt tanuló egyetemisták már nem mernek kimerészkedni a városba, ha demonstrációk vannak. A Willkommenskultur-t (azaz a befogadás kultúráját – Határátkelő) erősíteni kellene.

Johanna (19)

A tartományi gazdaság nincs jó helyzetben és a politikai jelölteknek valamit változtatni kellene. […] Magdeburg az otthonom, és mindig szeretni fogom, de egyre inkább úgy érzem, el kellene mennem. […] Az ember itt egyáltalán nem lát külföldieket, ha a villamoson ül.

Max (18)

Jól érzem magam és nem szeretnék elmenni. Az kétségtelen, hogy a munkaerőpiac nincs túl jó helyzetben, szakácsnak tanulok, ez az utolsó évem. Látszik, hogy a fiatalok elmennek innen. Berlin nincs olyan messze, mégis az ott az egész világ, itt [Magdeburgban] pedig nincs semmi.

Felix (24)

Mivel Szász-Anhaltban nincs tandíj, sokan jönnek ide tanulni Niedersachsenből. A baj az, hogy utána vissza is mennek. A tartomány el van adósodva, ez mindenekelőtt a kultúrán és a képzésen látszik meg.

Madeleine (23)

Azt állítják, hogy az itt demonstrálók csak aggódó polgárok, [...] de a helyzet egyre veszélyesebb. [...] Magdeburg a második legzöldebb város Németországban. [...] Amit a tartományi politikában változtatni kellene: a képzést nem rövidíteni, hanem beruházni és az embereknek perspektívát adni. Jelenleg ez nem így megy.

Jan-Hendrik (25)

Öt éve jöttem Magdeburgba, tulajdonképpen gazdasági bevándorlóként. Magdeburg kicsi és esténként szinte sosincs rendes program. Ez egy olyan város, ami felbosszantja az embert.

Gergely szerint egyébként összességében a vélemények nagyon hasonlóak, mint Magyarországon azok körében, akik nem otthon, hanem külföldön akarnak dolgozni, bár ez alighanem részben életkori sajátosság is.

Kelet és Nyugat

Ami még érdekes lehet, egy tavaly év végi (tehát viszonylag friss) felmérés szerint a német fiatalok pártolják a bevándorlást, ugyanakkor félnek az idegengyűlölettől.

Olyannyira, hogy a megkérdezettek egyharmada (29 százaléka) tart a bevándorlóktól, miközben közel fele (48 százaléka) a xenofóbiától (utóbbi, azaz az idegengyűlölet esetében ez az arány 2010-ben még 40 százalék volt).

Az is érdekes, hogy míg 2002-ben 48, 2006-ban pedig 58 százalékuk mondta, hogy gátat kellene vetni a bevándorlásnak, addig tavaly már csupán a fiatalok 37 százaléka volt ezen a véleményen.

Ugyanakkor (és jelen poszt szempontjából ez is fontos), a Shell októberi kutatása jelentős különbségeket talált a nyugati és a keleti országrész között, hiszen míg nyugaton 35 százalék vélte úgy, hogy csökkenteni kellene a bevándorlást, addig keleten (a volt NDK területén, ahol ugye Magdeburg is található) már 49 százalék.

Amiért nekem érdekesek voltak ezek a vélemények, az egyrészt az, hogy lám, mindenhonnan el akar menni valaki, másfelől hogy vajon a mehetnék és az elégedetlenség mennyire életkori sajátosság… Mit gondoltok?

(Fotó: flickr.com/marcbiskup)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr338521604

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2016.03.24. 06:49:52

Miért maradjon keleten ha jobb nyugat-németben.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.03.24. 06:58:54

Unokatesóm 2. generációsként született ott. Fogdoki.
Elkezdtek agyalni, hova menjenek az országból. És ő már nem 20-as éveiben jár, kész egzisztenciát készül elhagyni.

LittleG (uk) 2016.03.24. 07:13:21

@svájci sapka (ch): Es mi a fook? A bevandorlok? Milyen uticelokban gondolkodnak?

LittleG (uk) 2016.03.24. 07:18:04

Mostmar noncs is mobilverzio? Gondoltam megprobalom, de a fooldal aljan nem talalok valasztasi leehwtoseget, hogy mobil vagy teljes... Igy vagy tul picik a betuk, vagy ha beleenagyitok, foolyton elcsuszkal a lap...

2016.03.24. 07:18:43

Erről is a faszkópé Orbán tehet. Oh wait.

Nagyon helyes, hogy elmennek a fiatalok, legalább világot látnak, meg élettapasztalatot gyűjtenek. Aztán utána már csak rajtuk múlik, hogy hol kamatoztatják a megszerzett "tudást". Ami Mo.-t illeti, ha kap az ember egy jól fizető állást meg normális munkakörülményeket, és magasról letudja szarni a politikai-társadalmi acsarkodást, simán megérheti visszaköltözni.

2016.03.24. 07:25:10

"hogy lám, mindenhonnan el akar menni valaki, másfelől hogy vajon a mehetnék és az elégedetlenség mennyire életkori sajátosság… Mit gondoltok?"

Persze, hiszen mindenki a saját szintjén nyomorog. A kitántorgás pedig nem életkori sajátosság, nem is a végzettségből fakad, szimplán a fiatalok azok, akiknek nincsenek kötelezettségeik, nincsen családjuk, ezáltal is sokkal rugalmasabbak, "megtehetik" gond nélkül, hogy máshová költözzenek.

Der echte Weihnachtsmann 2016.03.24. 07:33:32

@Golf2: a keletiek ugyanolyan fogadtatasban reszesülnek nyugaton mint a többi volt cucilista orszagokbol jövök. Ettöl kicsit idegenkednek.

Keleten szerintem meg 49 % -nal is nagyobb a rasszista eszme követök szama, ami reszben annak is betudhato, hogy nincs munka. Eltengödnek sokan a segelyböl es raernek ilyesmivel foglalkozni, egymast hergelni. Mondjuk az, hogy nincsen munka az java reszt a nyugati oldalnak köszönhetö.
Egyebkent az idegengyülölet a nyugati oldalon is egyre nagyobb.
Meg egyelöre mi vagyunk itt keleten a "büdös nacik" de meg egy par Köln, ne adj isten Parizs es Brüssel, (öszinte reszvetem az aldozatok hozzatartozoinak) es vege lesz ott is a nagy befogadasosdinak.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.03.24. 07:52:09

@LittleG (uk): Igen. :(
Olyan elképesztő dolgokat meséltek, hogy csak lestem. Még nincs konkrét döntés, de a szakmája, plusz 3-4 nyelv ismeretével nem probléma.

Golf2 2016.03.24. 07:58:14

@Der echte Weihnachtsmann: Azért csak számít a német anyanyelv.Te a keleti részén vagy? Én Chemnitzben voltam régebben.

THEHUNGARIANMINGLE · WWW.THEHUNGARIANMINGLE.COM 2016.03.24. 08:09:08

erdekes ez..
itt Dublinban rengeteg "kelet"-nemet van es dolgozik az adocsalo :) Tech cegeknek, mint telefonos ertekesito vagy supportos. Miert vannak itt? Mert evekig nem tudtak elhelyezkedni otthon. Bevallaljak, hogy ide koltoznek evi 35-40 ezer euroert es ketten , harman laknak egy lakasban. Hozza kell tenni, jelenleg Dublinban nem talalsz kecot 1200 euro alatt. Szoval ok is ugynevezett gazdasagi menekultek a nagy es gazdag Nemetorszagbol.

Dániel B. Dóka 2016.03.24. 08:09:13

@33621: szerinted ez kit tántorít el?

LittleG (uk) 2016.03.24. 08:09:15

@svájci sapka (ch): Csak kivancsi lettem, milyen orszagokban gondolkodik egy onnan elvagyodo, arra tippelnek, hogy a kontinensen kivulre mennenek, Kanada, Amerika vagy akar a tavolkelet?

Der echte Weihnachtsmann 2016.03.24. 08:17:57

@Golf2: az anyanyelv annyiban szamit, hogy legalabb mar jo messziröl meg lehet tudni ki honnan jött. Mast nem szamit. Soha többet nem lesz ez egy nemetorszag. ill. egy haboru talan összehozna megint.
Igen, Thüringiaban vagyok, itt születtem, itt is fogok megp...
Chemnitz vagy akkor meg Karl Marx Stadt volt mikor ott voltal?

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.03.24. 08:30:37

@LittleG (uk): Mivel pici a gyerek, ehhez próbálják igazítani a terveket. T-Kelet kizárt, de M.o. is szóba került. :)

Der echte Weihnachtsmann 2016.03.24. 08:31:26

@LittleG (uk): ahogy en hallom, nagyon sokan eszak fele veszik az iranyt es igen kedvelt celpont meg Kanada. Bar oda kicsit körülmenyesebb bejutni.

Golf2 2016.03.24. 09:05:24

@Der echte Weihnachtsmann: Még bőven Karl... volt 80-82-ben voltam,békés,más világ volt.Ráadásul onnan és akkor átmehettem kétszer is a nyugati oldalra turistaként vissza szinte csak én jöttem.Thüringia szép,Weimarban voltam,Buchenwaldot megnézni.

Golf2 2016.03.24. 09:09:03

@Der echte Weihnachtsmann: Érdekes nekem teljesen lekopott a szász tájszólás (ich-is,mich-mis,keine-kéne),biztos a tévénézéstől.

DieNanny CH 2016.03.24. 09:14:13

Mindenkinek egyéni az ízlése. Az tetszik neki, amit akar. Örök körforgás van.

Der echte Weihnachtsmann 2016.03.24. 09:22:27

@Golf2: hahaha:-)) egyedülikent jöttel vissza. Vizualisan el tudom kepzelni ahyogy maganyosan kullogsz visszafele es mindenki csak nez. En akkor meg vidam kis Pionier voltam. Gyerekkent nincsenek rossz emlekeim abbol az idöböl, felnöttkent biztos maskepp eltem volna meg.
Buchenwaldban meg nem jartam, ( pedig aztan tenyleg itt van egy köpesre), ugy hallottam mostanra mar nem sok minden van ott.
Ha egy szasz elkezd beszelni en röhögögörcsöt szoktam kapni. Nem tehetek rola, valahogy ram jön.

Sexual Harassment Panda 2016.03.24. 09:23:36

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: Talán.Nem mindnenki a pénz miatt megy el.Hanem a nyugalom, és kiszámíthatóság miatt.
Én pl Mo-n 500k fizetést kaptam.

THEHUNGARIANMINGLE · WWW.THEHUNGARIANMINGLE.COM 2016.03.24. 09:23:44

@LittleG (uk): pl irorszag, itt az osszes IT ceg ..az IBM nem 4000 eurot fizetnek annak a kolleganak aki beajanl valakit es sikeres lesz az intervju. kapnak 3000 euro atkoltozesi hozzajarulast :) mi kell meg?

Mighty Duck 2016.03.24. 09:24:26

Ebben a történetben mi a meglepő? Adott egy helyi viszonylatban nem túl jól prosperáló régió egy nem túl nagy központtal. Ilyen MO-n és az EU más országaiban is van nem egy, nem kettő, vándorolnak is el a fiatalok.

Der echte Weihnachtsmann 2016.03.24. 09:30:08

@Mighty Duck: ez ketsegtelenül igy van. De ami az erdekes itt. Thür.-ban kezd megfordulni a Trend es egyre többen szivarognak vissza.

FeketeMacska73 · http://olcsomobilhivas.hu?ajanlom=1ha 2016.03.24. 10:07:06

@33621: most miert kell panikot kelteni. Nem lesz nyugdij es kesz. Miert tartson el a kovetkezo generacio? Eleg szomoru legtobb ember ugy varja a nyugdijat mint egy kisiskolas a nyari szunetet... rohej...

fhdgy 2016.03.24. 10:23:20

@FeketeMacska73: Mondd kérlek, ér a te munkád annyit, amennyi pénzt kapsz érte vagy az általad létrehozott javak értékéhez képest erősen túl vagy fizetve?

Golf2 2016.03.24. 10:29:15

@Der echte Weihnachtsmann: Tényleg üres volt a vonat visszafelé kifelê tele nyugdíjassal csak azok mehettek nêztek is hogy a fiatal rossz vonatra szállt.Chemnitz-Hof-Nürnberg-Stuttgart...Még vízum kellett.

LittleG (uk) 2016.03.24. 10:30:19

@THEHUNGARIANMINGLE: Miert csalogatjak igy oda az embereket? Engem is akart mar tobb rekruter is Dublinba hivni, de meg tobben Belfastba. Irtad feljebb az adot, azert?

Bal 2016.03.24. 10:42:56

Németország érdekes eszmetörténeti helyzetben van. A második VH után az értelmiségük megfogadta, hogy soha többé, a humanizmus világító bástyája lesznek. Az EU lényegében ennek következménye. Na meg a régi német nagyhatalmi politika "szoft" verziója is, kulturális bufferállamokkal, mint Magyarország. Ez a rendszer most megsérült, és a náci szembenézésre hasonlító átértékelés jön. Az inga biztosan kilendül, és csak remélni lehet, hogy nem túl messzire.

Ez egy nagyon jó cikk volt a témában tavaly:

hvg.hu/velemeny/20150910_Szellemidezes_Nemetorszag_arnyai

Herr Géza 2016.03.24. 10:49:24

Magdeburgban éltem 5 évet egyetemistaként 81-86 között... Kultúra, szórakozás szempontjából akkor sem volt a város egy nagy was-ist-das, a szétbombázott és szocreál stílusban újraépített belváros miatt meg még randa is volt.
Magdeburg az NDK nehéziparának központja volt, így a rendszerváltás/újraegyesülés után a sorsa meg is volt pecsételve, most látom, hogy jelenleg kb. 230e lakosa van, akkoriban pont százezerrel többen laktak ott.... Maga Sachsen-Anhalt akkor még a vegyiparával volt híres (Bitterfeld), ill. a néhai NDK egyik nagy éléskamrája volt (mezőgazdaság). Na ez a mix nem volt egy nyerő párosítás.
A szocialista langyos, de biztos nihilből kihulló emberek, főleg a fiatalok aztán hamar meglátták a külföldiekben minden bajuk okozóját, a radikalizálódás törvényszerű volt. Pláne, hogy a szoci időkben tömegesen az országba hívott vietnámi, angolai, stb. vendégmunkások nagy része élt a hirtelen adódott lehetőséggel, hiszen úgy tudtak "nyugatra" disszidálni, hogy meg se kellett mozdulniuk, azaz hirtelen szem elé került egy nem elhanyagolható, messziről is jól láthatóan külföldi "tömeg".

Herr Géza 2016.03.24. 10:55:19

@Sexual Harassment Panda: Ööö, 500k szakácsként M.o.-on? Azt ne mondd, hogy még nettó is értendő.... Hol dolgoztál ilyen király állásban?

Sexual Harassment Panda 2016.03.24. 12:25:32

"kulturális bufferállamokkal, mint Magyarország"
ez mit jelent?Tényleg érdekel.

Sexual Harassment Panda 2016.03.24. 12:25:40

@Herr Géza: Tisztázzuk.
Németországban 5 év után nem jár letelepedett státusz?
Én abban a hitben éltem eddíg, hogy nekem azt 5 év után kérvényeznem kell, addíg én mint bevándorló vagyok nyilvántartva.Nem így van?

THEHUNGARIANMINGLE · WWW.THEHUNGARIANMINGLE.COM 2016.03.24. 12:25:52

@LittleG (uk): mert kulonben nem tudnanak adot csalni :) embereket foglalkoztatnak beruhaznak es azt szepen leirjak a 12.5 % os adobol :) Belfastot nem ismerem

Sexual Harassment Panda 2016.03.24. 12:26:12

@Herr Géza: Ne haragudj, de az h "szakács" nem fedi a valóságot.
A konyhán számtalan pozíció van, a commis de cuisinitól, (beosztott, kezdő szakács, 1300euró) a chef de aprtie (részlegvezető 1600euró) souschef (helyettes, 2-3000euro) a konyhafőnökig.(5-8-10k euro/ho)
Magyarországon a Grandhotel Royalban 2002-2006között 350k bruttó volt a bérem, aztán a Chateu Viszben pl 460k bruttó, bejelentve!, ebből kaptam 260nettó, plusz 30k benzinpénz.
Ma sincs ez másképp, Budapesten egy normális étteremben 250nettó simán megvan.
Szóval én nem a pénz miatt jöttem ki, hanem nyelvet tanulni, és szakmában fejlődni.
Aztán megfogott az, hogy itt kiszámíthatóság van, nyugalom.Tudsz előre tervezni.Rengeteg állás van, gyakorlatilag ha ma kirúgnának, holnapra lenne állásom.A vendéglátás nem a legjobban fizető állások egyike ez tény, de 1600-2000eurót nettóba bármikor, simán, plusz teljes ellátás.

2016.03.24. 12:29:38

@Sexual Harassment Panda: Wow! Na ezt en sem tudtam, jo hogy leirtad.

DieNanny CH 2016.03.24. 12:52:53

@Sexual Harassment Panda:

Várjál, te ezt írtad:

"Én pl Mo-n 500k fizetést kaptam."

Akkor most mikor mondasz igazat?

adg 2016.03.24. 13:16:17

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: hat a 460 meg a 30 benzinpenz az mar elegge kozeliti. Nem mondta, hogy netto.
De mindegy is, mert nemetorszagban, ha a feje tetejere all sem kereshet 2000 euronal tobbet. Ez teny. :)
Otthon meg dozsoles van, tancolnak a konyhaban es rohognek a nemeteken. Ez van. :)

©________ 2016.03.24. 14:39:27

@Der echte Weihnachtsmann: csak keresni kell egy hazassagszolgaltato nenit.
most Hallottam, hogy vannak, akik direkt ebbol elnek:)

©________ 2016.03.24. 14:41:45

@FeketeMacska73: akkor nem is kene nyugdijjarulekot fizetnu....nem?

Herr Géza 2016.03.24. 14:44:13

@Sexual Harassment Panda: Oké, a szakma meg a beosztás két külön dolog, ez nekem is tiszta. Csak nekem is van szakács a családomban, aki komoly helyeken dolgozva, konyhafőnökként se volt fullra bejelentve, és a fekete pénzzel együtt sem járt 200k nettó fölött sűrűn, na és mindazt havi 200+ órákkal... Ő ezért ment külföldre, nem a nyugalomért...
Csak ezért csodálkoztam.

rumitom 2016.03.24. 14:49:18

@Babette©: nem is. Meg utadot sem mivel nem utakra koltik. Helyette lehetne stadion meg kisvasut adot fizetni, az sokkal jogosabb lenne.
Az hogy adot fizetsz vmire meg nem jelenti hogy az arra van elkoltve, foleg nem egy olyan budzseben, ahol minden egy kozponti zsakba megy.

Herr Géza 2016.03.24. 14:51:46

@Sexual Harassment Panda: Nem jár semmi. Mint mondottam vala, EU polgárként itt élve, a választójogod kivételével gyakorlatilag ugyanolyan státuszod van, mint az itt született polgárnak. Ezen nem változtat semmiféle öt év semmit. Az állampolgárságot viszont csak (egy-két kivételtől eltekintve) folyamatosan itt töltött 8 év után kérvényezheted, de még akkor sem "jár", csak megadhatják.

©________ 2016.03.24. 15:08:07

@rumitom: az egbizt es nyugdij jarulek ugyan adok modjara behajthato, de nem ado

Főgebra 2016.03.24. 15:24:35

@rumitom:
"...nem is. Meg utadot sem mivel nem utakra koltik..."

A járulék és az adó közt van egy hajszálnyi különbség! A járulékot csak arra lehet költeni amilyen célból beszedték!
Az adó egy másik mise, azt arra költik amire úri kedvük tartja!

Ezért találták ki a vállalkozásokat terhelő költségeknél a TB és nyugdíjjárulék helyett a "szociális hozzájárulási adó"-t (27%), így már az is mehet a levesbe!!

Sexual Harassment Panda 2016.03.24. 15:24:38

@adg: ööö..már most is többet kapok 2000nél, de ez ne zavarjon.

Sexual Harassment Panda 2016.03.24. 15:24:44

@Herr Géza: Eliszem.Na ez az ami pl Németországban nincsen, vagy sokkal kevesebb, nem vagy fullra bejelentve.
Magyarországon szakácsként, magas beosztásban 4-500e bruttó simán.

Der echte Weihnachtsmann 2016.03.24. 15:32:09

@Babette©: ezt most kanadara irtad? Vagy nem ertem.

adg 2016.03.24. 15:47:36

@Sexual Harassment Panda: az nem lehet, hiszen csak az infosok erik el a 2000-et. Kajafronton meg az 1500 is hihetetlen jonak szamit. Nem olvasol Hintat? Pedig nala van az igazsag, es o olvas teged is. Biztos vagyok benne, hogy megemlekezik rolad is hamarosan, vagy mar meg is tette. :)

Ne vedd komolyan. Ha esetleg lemaradtal volna rola, digger blogjan megtalahatod a sracot. Errol ertekezik sok ezer kommenteken keresztul es megdonthetetlen ervelese van. Ha itt valaki megemlit egy szamot, ot percen belul idezi a vonatkozo statisztikakkal. Azt is jobban tudja, hogy az en fizetesem mennyi, pedig en nem is beszeltem meg ilyenrol. Siman kiguglizza. Amit nem o tud jobban, az nem letezik.

2016.03.24. 15:55:13

OFF: gyors kerdes, meg tudna nekem mondani valaki hogy Mo.on melyik napokon lesz munkaszunet a Husvet miatt? Koszi!

Pernilla 2016.03.24. 15:58:39

@Mirjam2: csak hétfőn (márc. 28)

SzZoole 2016.03.24. 16:44:01

@adg: varjal,ma dolgozik.
Gazdageknal takarit €10/ora.FEKETEN:)))

Sexual Harassment Panda 2016.03.24. 16:50:42

@Herr Géza: és mi van pl azokkal, akiknek az eus állampolgárságuk megszűnik időközben?
Pl a Németországban élő britek?

Sexual Harassment Panda 2016.03.24. 16:50:49

@adg: amikor 2002-2004 között Budapesten dolgoztam, a konyhafőnök már akkor 10k eurót keresett.
A múlt havi fizum pl 2600nettó volt, és ebben semmi különös nincsen.

Herr Géza 2016.03.24. 17:31:00

@Sexual Harassment Panda: 2600 nettó az lehetetlen. Mi hiteles forrásból (Hinta) tudjuk, hogy te max. almosogató-helyettes lehetsz nyugaton, az meg N.o.-ban a minimálbért sem kapja meg, mert a kubuk feleannyiért is dolgoznak. Különben a német szakácsok sem kapnak többet nettó 1300-nál, mert azt meg Lukas M. mesélte, akinek informatikusként full rálátása van a bérekre... :))))))))

Golf2 2016.03.24. 17:33:37

@Herr Géza: Jól emlékszem hogy a 80as években 5év után megadták volna magyarnak az állampolgárságot? Akkor még lehettem volna politikai menekült...

Herr Géza 2016.03.24. 17:42:23

@Golf2: Ezt speciel nem tudom. De akkor még volt olyan, hogy "korlátlan idejű tartózkodási és munkavállalási engedély", sztem azt kaptad meg 5 év ittlét után. Az állampolgárságot soha nem osztogatták egyszerűen, max. akkor, ha német felmenöket tudtál igazolni.

Herr Géza 2016.03.24. 17:46:38

@Herr Géza: A 80-as évek vége felé nekünk magyaroknak már a politikai menedékjog sem volt egyszerü, akkor már elég konkrétan igazolni kellett, hogy otthon téged üldöznek, stb.

Golf2 2016.03.24. 17:58:38

@Herr Géza: Ha így haladunk tovább a kisvasúttal akkor lassan újra lehetünk üldözöttek...

Hari Seldon 2 2016.03.24. 18:30:06

@svájci sapka (ch):
Ha olyan eképesztő dolgokat mesélt, akkor miért látjuk minden német statisztikában, hogy a németek még mindig nagyon szeretik a menekülteket?
Még a CDU-ban is tartja magát a Merkel vonala, és láthatólag még nem fogtak padlót. Bár a mostani választás kicsit kellemetlen volt neki, de például B-W-ben, a ZÖLDEK (!) nyertek!!!

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.03.24. 18:33:52

@Hari Seldon 2: Nézd, mindenkinek más a tűréshatára. Neki eddig tartott.

DieNanny CH 2016.03.24. 18:46:20

@Sexual Harassment Panda:

Erre akkor érdemes visszatérni, ha ez bekövetkezik. Van amúgy brit munkatársad?

2016.03.24. 18:54:05

@Sexual Harassment Panda: Birca szerint mindenki a pénz miatt megy el... :)))) Amúgy pontosan annyira nyugodt tudsz lenni Mo.-n is, ha teljes mértékben leszarod, hogy mi vesz körbe, és meg van a kellő anyagi háttér is.

2016.03.24. 18:56:00

@adg: Így is van. Áldassék a neve! :DDDD

2016.03.24. 18:56:26

@Hari Seldon 2: Mas a statisztika es mas a valosag, kerdezd csak meg a kolni (es egy egesz csomo masik hasonlo, kevesbe publicizalt) atrocitas aldozatait.

2016.03.24. 19:00:11

@Sexual Harassment Panda: Mivel ilyen meg soha nem volt, nincs ra precedens, senki sem tudja mi lesz. Ha megtortenik, majd eldontik mi legyen.

Der echte Weihnachtsmann 2016.03.24. 19:05:21

@Hari Seldon 2: kurvara nem szeretjük a menekülteket! (Nemetek)
Azt hogy ez a hülye kurva (Merkel) mit pofazik mar senkit nem erdekel itt. A media persze meg ugy allitja be a dologokat ahogy ö akarja. A vasztasok eredmenye pedig ugyan annak betudhato mint Mo-n. Az ellenzek egyszerüen nem megy el mert nincs alternativa. Van az AFD, nagyon jol hangzik amit mond, de nincs semmifele programja, a zöldek meg ott nyernek ahol igazi agymosott green peace-esek vannak.

Herr Géza 2016.03.24. 19:05:28

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Így van.... Majd lesz arra is forgatókönyv, HA eljön az ideje. De biztos nem úgy fog müködni, hogy kilépnek a britek pl. és másnap minden britet feltesznek a repülöre a németek... :))))

Sexual Harassment Panda 2016.03.24. 19:36:53

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Nincs.Csak skót.Amikor lebriteztem, majdnem újra kellett éleszteni.De ha neki letelepedett státusza van, akkor nem fogja érinteni.(3éve van itt)

Sexual Harassment Panda 2016.03.24. 19:36:53

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: Lehet, én nem a pénz miatt jöttem.Kifejezetten jó családi háttérrel, Budapest XVI kerületi kertváros, középosztálybeli fiatalként nem a pénz motívált, mert otthon a seggem ki volt nyalva, kaptam 3-400.000ft bruttót, abból klszhez kaptam 260-at, és saját magamra szórhattam el.
Ami miatt szívesen vagyok itt, az az, hogy kiszámítható, tervezhető az élet, nyugalom van, és mivel egy nagyon pici faluban vagyok, itt a bajor falusi élet keresztmetszetét kapom, a nyelvvel, a szokásokkal.Tehát semmi extra nincs itt, semmi különös, ugyanúgy élek mint a helyiek, egy vagyok a sokból.
Viszont nyugalom és kiszámíthatóság van.

Sexual Harassment Panda 2016.03.24. 19:36:53

@Herr Géza: Én arra tippelnék, hogy eleve nem visszamenőleges törvényt hoznak a németek, ergo aki már itt él, (legálisan persze) arra nem lesz különösebb hatással.
Akinek folyamatos munkaviszonya van, arra meg pláne nem lesz hatással.De egy ilyen kilépés évekbe tellik, aki most itt van 3éve pl, az, mire ez bekövetkezik, jó eséllyel állampolgárságot kérhet majdnem.

Csodabogár 2016.03.24. 19:40:14

@Golf2: Akkoriban lehetett kérni 5 év után de le kellett mondani a magyarról, ami + másfél év volt.

Herr Géza 2016.03.24. 20:28:10

@Der echte Weihnachtsmann: " a zöldek meg ott nyernek ahol igazi agymosott green peace-esek vannak."
Na ácsi bácsi: a svábokról sok rosszat el lehet mondani, de hogy agymosott Greenpeace-esek lennének, azt nagyon nem. A Zöldek meg ma már rég nem egyenlőek a szakadt, hosszúhajú alternatív radikálisokkal, akik a kezdeti időszakot jellemezték valahol a 80-as évek végén, 90-es évek elején. Gondolom emlékszel még a Joschka Fischerre, akinél a konszolidáció azt jelentette, hogy ugyan öltönyben, de hozzá fehér tornacipőben járt be a Bundestagba meglett fejjel....:) Ehhez képest BW-ben már az előző ciklusban is Zöld miniszterelnök volt, most már a parlamenti többség is az övék (megelőzték az őshonos CDU-t !) és jelentősen többen mentek el választani, mint az elmúlt x évben valaha.

2016.03.24. 20:42:04

@Sexual Harassment Panda: Nekem nem tartozol elszámolással, csak próbáltam cinikus lenni. :D Mindig azt mondom Bircának is, hogy aki jól keresett otthon is, mégis lelépett, az baromira nem a pénz miatt dobbantott.

Hari Seldon 2 2016.03.24. 21:07:07

@Mirjam2:
Nyilván más és más a személyes tapasztalat. Csak az a baj velük, hogy nem reprezetatív. Ami az az csak a válaszási eredmény lesz/volt. És hát az hogy Baden Würtembergben a ZÖLDEK (!) nyertek, az a reprezentatív. (ettől azért eldobtam az agyamat, hogy mi van ott Gézáékkal)
A németek egy szuicid nép lett...

2016.03.24. 21:09:35

@Ödenburger [Hu/At]: Jó kis gumicsont.

Ha meg mégis tényleg bekövetkezne, akkor sem lesz gond, OV vigyáz majd ránk.

Azt imádom ebből az egész terrorveszély-migránsáradat hírverésből a legjobban, hogy a magyar média úgy csinál, mintha mi bármelyikben is érintettek lennénk. Ezzel nem azt mondom, hogy elképzelhetetlen lenne a terror itthon, de figyelembe véve a TEK képességeit, ők is a hírekből tudnák meg, hogy kik voltak az elkövetők. De legalább lehet Orbánnak fontoskodni, találkozni mindenféle komoly figurával a világban. Mintha mi komoly potenciállal rendelkeznénk a világban, lenne bármilyen súlyunk is. Majd aztán a V4!!! Oda fogunk baszni! Mert ugye a magyar külpolitika itt k-európában nagyon népszerű, mindenki szeret minket, és mi is mindenkit szeretünk. Hahaha. :D

Csodabogár 2016.03.24. 21:17:23

@Hari Seldon 2: Baden Würtembergben nem annyira a párt, mint a vezetője nyert. Eddig is ő volt a miniszterelnők a tartományi kormányban. Az igazi mélyzöldek nemigen szeretik. Kampány alatt mondta, hogy ő vallásos nevelésben részesült és minden nap imádkozik Merkelér!

Csodabogár 2016.03.24. 21:21:11

Kb. 6 éve voltam Párizsban utoljára. Tele volt a város, állig felfegyverzett rendőrrel/katonával. A frász jött rám állandóan, hogy minek állnak ilyen fegyveresen minden sarkon, metroban stb.
Szerintem semmi értelme nincs. Titkosszolgálatokat kellene erősíteni és koordinálni államok közt is, azzal sokkal több hasznot hajtanának. Erről persze tárgyalnak EU szinten, minden merénylet után, atán mintha mégse működne.

Saman · http://reszvetelidemokracia.blog.hu/ 2016.03.24. 21:24:56

A fiatalokra kenünk valamit, ami az előző generáció, a fiatalok szüleinek a sara.

A mai 40-es 50-es korosztályok találták ki és vezették be azokat a rabló szisztémákat, amelyek nem engedik, hogy az embereknek legyenek céljaik.

A családi életstratégia csődje nem a 20-as generációjé.

Ez a kudarc öröklött!

Lassan majd megjelenik az EMBER ki kiönti ezt a szennyeződést. És tiszta vizet önt majd az új kor a korsóiba.

Herr Géza 2016.03.24. 21:40:20

@Hari Seldon 2: Hát én is így voltam vele 2011.-ben, amikor a Zöldek 27% felett teljesítettek és a Kretschmann lett a miniszterelnök (ráadásul Grüne+SPD koalícióval).... Aztán tessék, elmúlt öt év, BW köszöni jól van, a zöldek meg mára lenyomták a CDU-t is. És Kretschmann népszerű a nem őket választók között is, tavaly év elején 72%-os népszerűségi indexe volt a teljes lakosság körében. Most meg jön az újabb próba, koalíció a CDU-val....
És igen, Kretschmann-t a szülei papnak szánták, de bigott katolikusnak nem mondanám. Az egyetemi évei alatt még a kommunizmus híve volt, de abból hamar "kiábrándult". :)))))

Fajankó 2016.03.24. 21:46:47

@Herr Géza: Szerinted érdemes rámenni?

Herr Géza 2016.03.24. 22:01:35

@Fajankó: Nézd, mivel a magyart megtarthatod mellette, mit veszíthetsz? Most mondjam azt, hogy a jelenlegi politikai helyzetben akármi is elképzelhető meg annak az ellenkezője is?
Ha a többi feltétel adott, itt még a pénzügyi vonzata se nagy: 255€/Kopf (gyerekeknek 51€, ha a szülőkkel együtt intézik), plusz 25€ az állampolgársági teszt és kb. egy százas a nyelvvizsga (már akinek kell :D).

Herr Géza 2016.03.24. 22:35:43

@Saman: Ez nagyon szép lett:
"És tiszta vizet önt majd az új kor a korsóiba."
KERETbe kéne foglalni..... :)))))))))

2016.03.24. 23:08:13

@Csodabogár: "Erről persze tárgyalnak EU szinten, minden merénylet után, atán mintha mégse működne."

Imádnak tárgyalni, főleg miután már megtörtént a baj. Nem megelőzni kell, hanem feltétlen meg kell várni, míg újra és újra meghalnak ártatlan emberek... Persze gondolom én hülye, megegyeznek minden szépben, aztán megy minden tovább, mint eddig is. Ez az EU. :D

2016.03.24. 23:09:21

@Saman: Általánosságban mondod, vagy csak Mo. specifikusan? :)

pappito · http://pappito.com 2016.03.25. 00:23:00

@Bal: "A második VH után az értelmiségük megfogadta, hogy soha többé, a humanizmus világító bástyája lesznek. Az EU lényegében ennek következménye."

nem, ez szimplán butaság, kicsit nézzél utána az EU múltjának, miből nőtte ki magát és miért.

Bal 2016.03.25. 01:11:01

@pappito: ha azt hiszed, a száraz történelmi tényekben minden benne van, akkor talán inkább neked kéne kicsit a színfalak mögé nézni. A világot nemcsak gazdasági szükségszerűségek és vélt-valós előnyök, atomfegyverek és védelmi szerződések vagy demográfiai projekciók mozgatják, hanem esetenként irracionális divathullámok, eszmék is. A németek választhatták volna a svájci vagy az osztrák utat is, mégsem tették. Megállhattak volna egy szűkebb integrációnál is, mégsem tették. Olvasd el a cikket, amit belinkeltem. Ha úgy sem érted, sebaj.

pappito · http://pappito.com 2016.03.25. 01:17:14

@Bal: bocs, nem tudtam, hogy neked alapból igazad van

Bal 2016.03.25. 01:28:59

@pappito: eddig én se, hogy csak el kéne olvasnom a wikit, és egyből rájönnék, hogy milyen buta is vagyok ;) Fölényeskedésből nálam is van itthon dögivel. Nem érdemes.

soad1221 2016.03.25. 07:44:45

@Sexual Harassment Panda: maradjunk annyiban, hogy te nyilvánvalóan nem létezel... amit leírsz nem létezhet, a többiek már leírták miért :)

rumitom 2016.03.25. 08:17:26

@Mirjam2: kolnnel konkretan meg egy honappal az eset utan is foglalkozott a mainstream media, tv-ben, fomusoridoben hivtak be noket akik ott voltak stb. nehezen elmondhato, hogy kevesbe lett volna publicizalt.

rumitom 2016.03.25. 08:21:39

@Főgebra: igen, amikor minden beszedett penznek kategoriankent megvan a maga fiokja, hogy az mire koltheto, es erre van egy felugyeleti szerv, hogy az ugy is legyen. de amikor minden egy zsakba megy?

tralalala 2016.03.25. 08:23:45

Jó nagy clickbait cím, de érdekes a cikk viszont.

Főgebra 2016.03.25. 10:20:38

@rumitom:
"...de amikor minden egy zsakba megy?"

Amit te szeretnél, az a felpántlikázott pénzek rendszere.
Mutass nekem a költségvetésben egyetlen fejezetet, amelynek külön megjelölik a forrását.
Persze van olyan, hogy a szerencsejátékból származó bevétel hány százalékát kell költeni sporttámogatásra, de alapvetően nem úgy néz ki a dolog, hogy van egy nagy kredenc tele fiókokkal és az fel van cimkézve, hogy mi kerül oda és azt mire lehet költeni.
Ilyen egyetlen országban sincs!!
És bizony, minden egy zsákba megy!

2016.03.25. 10:52:22

@Ödenburger [Hu/At]: Teljes mertekben egyetertek, szerintem is ez iszonyu gaz. :(

Sexual Harassment Panda 2016.03.25. 13:56:25

@soad1221: természetesen csak vicc volt, nem akartam senkit +bántani!

soad1221 2016.03.25. 15:18:09

@Sexual Harassment Panda: az enyém is, egy brain élete jelentre asszociáltam.. :)

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2016.03.25. 16:00:04

@Ödenburger [Hu/At]: pontosan. azt meg már ismerjük, hogyan hárít veszélyt Viktor Pintérrel és Bakondival a kisbuszban, vagy a napokban jegyzetfüzettel az operatív törzs - bármit is jelentsen ez - ülésén.
hallani lehetett magyar állampolgári Facebook felállításáról is, akkor online lehet a besúgás és jelentés. ugye mindenki ezt akarja, aki Magyar?

2016.03.25. 21:32:35

@Ödenburger [Hu/At]: Az emberek ezt is be fogják nyelni. A mi népünk már a honfoglalás óta arra van trenírozva, hogy behódoljunk valakinek v. valaminek.

2016.03.25. 21:35:53

@adamskij: Besúgás szerintem onlány felület nélkül is ment, és fog is menni. Fodrászom egyik kliense a nav-nál dolgozik, és ő általa hallottam olyasmit, hogy annyi a lakossági bejelentés, hogy nem is győzik. Persze, tudom, nem reprezantív a felmérésem. No de akkor is... Aki ezen meglepődik, az kurvára nem itt élt eddig sem. :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása