oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. március 13. 06:44,  Tabuk nélkül Ausztráliáról 259 komment

2016. március 13. 06:44 Határátkelő

Tabuk nélkül Ausztráliáról

A határátkelés után el kell tennie pár hónapnak, mire véget ér a kezdeti rózsaszín időszak, az ember lassan belezökken a hétköznapokba – ez történt a Grafoterápia blog szerzőjével is, érdekes látni, mennyire ír másként most, mint egy hónappal ezelőtt. De nem csak ez a poszt szól Ausztráliáról, hanem az első cikk is, melyben kint élő magyarok vallanak a mentalitásról, kulturális különbségekről, beilleszkedésről. Végül ellátogatunk Máltára, ahol egyfelől elmaradt idén a tél, elszálltak viszont az ingatlanárak.

ausztralia_tengerpart_foto_pixabay_com_holgi_1.jpg

Kezdjük tehát Ausztráliával, hiszen az Ez+Oz oldal ott élő magyarokat kérdezett tapasztalataikról. Lássuk!

Az ausztrál mentalitás

Az itteni mentalitás merőben más, mint az otthon megszokott. Valakinek pont az jön be hogy nyugodtak az emberek, nem kapkodnak, de van olyan, akit pont ez idegesít.

Az emberek kedvesek, szinte mindig mosolyognak. A bolti dolgozó, a pénztáros a pult mögött, a szomszéd néni, vagy egy idegen is rád mosolyog az utcán. Viszont akkor is mosolyognak és kedvesek, ha éppen azt közlik veled, hogy nem téged vesznek fel a munkára, vagy épp kirúgtak,

A beilleszkedés

Azoknak mindig kicsit könnyebb dolguk van, akinek a férje illetve rokona már itt él, hiszen van kitől tájékozódni, tanácsot kérni.

Mária beszámolója erről: „Mivel a férjem már itt élt, könnyebb volt a beilleszkedés, Ő nagyon sokat segített nekem, ismerte a törvényeket, a lehetőségeket, hogyan kell ügyeket intézni. Nem tudtam angolul, az első lépés az volt, hogy beíratott egy nyelviskolába. Én is csak egy bőrönddel jöttem ki, mint mások, de nekem itt már megvolt a lakás, berendezés, autó, férjem által a barátok, ismerősök, akik azonnal befogadtak, ami könnyebbé tette a beilleszkedést.”

Akik az utóbbi években jöttek ki különböző típusú vízumokkal, a nulláról indultak mindenfajta segítség nélkül, mivel az első 2 évben nem kapnak támogatást, illetve csak nagyon keveset.

Az Ausztrálián kívül szerzett képesítést a legtöbbször nem fogadják el, annak ellenére, hogy az ausztrál oktatás nagyon alacsony szinten van a magyarországival szemben.

Magdolna erről így mesél: „Annak idején nagyon nehezen fogadták el más országba szerzett végzettséget. Kötelező volt továbbképző iskolába menni a szakmádnak megfelelően, és le kellett vizsgázni. Az első vizsgán sosem engedtek át csak a másodikon. Az egyik barátunk 2 diplomás (otthon szerzett diploma) gyógyszerész és 2 évig kellett újból egyetemre menni, vizsgázni kétszer is, ezen felül 200 óra gyakorlati munkát végeznie. Mire befejezte, már belefáradt a gyógyszerészkedésbe".

Egy fodrász ugyancsak arról számolt be, hogy az otthon szerzett fodrász szakvizsgáját és a 10 éves otthon szerzett munkatapasztalatát nem fogadták el, újra iskolába kellett járnia, es levizsgázni.

Ellenben ha elvégezzük az igencsak költséges, Ausztrália nyújtotta tanfolyamot, akkor már bizakodhatunk benne, hogy megfelelő munkát is kapunk.

A nyelvtudás

Hogy milyen szinten beszéled a nyelvet, igencsak sokat számit, sőt mondhatnánk úgy is, hogy csak ez számít! Egy felkínált állásra azt fogják alkalmazni, aki jobban beszéli a nyelvet, nem pedig azt, akinek magasabb végzettsége, vagy több tapasztalata van.

Így könnyen lehet, hogy egy egyetemi végzettséggel rendelkező, de középszinten beszélő pályázó és egy anyanyelvi szinten beszélő, de csak szakmunkás bizonyítvánnyal rendelkező jelentkező közül az utóbbi fogja megkapni az állást

Csilla így emlékszik vissza: „Nyelvtudás nélkül egy rémálom volt a kezdet. Az egész család együtt költözött ki és így tudtuk egymást mindenben támogatni. Ha én voltam „lent” a párom és a gyermekeim segítettek, ha ők voltak mélyponton, rajtam volt a sor. Mindenki keményen harcolt a nyelvvel, mire olyan szintre jutott, hogy komfortosabban használta. A gyermekeim már folyékonyan, anyanyelvi szinten beszélnek és túl vannak az egyetemen is. Az ő történetük egy sikersztori”.

Kulturális különbségek

Ausztrália multikulturális ország. Nem lehet egyértelműen semmire rámondani, hogy ez ausztrál, vagy, ahogy ők hívják „aussie”, hiszen nagyon sokféle nép keveredik itt. Mindenki hozott magával egy picit a saját kultúrájából. Ausztráliában nem találhatóak régi épületek, régi romok, és nagy történelmi múlttal sem rendelkezik.

Az emberek mentalitása is igencsak eltér a mi magyar kultúránkról. „Nekem személy szerint kicsit nehéz volt felfogni a másfajta prioritást. Nekünk nagyon fontos az otthon, a berendezés, az otthonosság. Nehéz volt megérteni, hogy az ausztrálok nagy többségének a „Home just a house” a mentalitása, gondolkodás nélkül költöznek, barmikor, bárhova. Akár fél év után is eladnak mindent, aztán vesznek helyette mást. Nekünk a tárgyaink többsége valamilyen érzelmi kötődést is jelent, nem tudom csak úgy eldobni es majd venni később egy hasonlót.” – tette hozzá Edit.

Arról is beszámolt, hogy megdöbbentette, amikor először szembesült azzal a szituációval, hogy egy születésnapi partin, ami egy étteremben volt mindenki saját magának fizette ki a fogyasztást. Itt ugyanis, jellemző, hogy a vendégek nemcsak az ajándékot hozzák a születésnapi vagy egyéb partikra, de az ételt, italt is, valamint a tortáról is gyakran a vendégek gondoskodnak.”

A teljes írást itt olvashatjátok el.

A nászutas időszak vége

Mint azt már a poszt elején említettem, körülbelül egy hónappal ezelőtt jelent meg a Grafoterápia blog szerzőjének írása, aki akkor három hónapja élt Ausztráliában. Nos, azóta eltelt még egy – lássuk, hogyan zajlanak most a hétköznapok. Tanulságos lesz…

„Elkezdtem élni az ausztrál diák-áloméletet: tanulás, munka, tanulás, munka, némi alvás, spórolás a tandíjra. Vizsgaidőszak van, szóval elég nagy a hajtás, egyelőre boldogulok, bár a menedzsment accountingtól izzadok, mint k.va a templomban, de meglesz, meg kell lennie.

Ráálltam a spóroló kisdiák üzemmódra, mert ahogy vége ennek a trimeszternek, azonnal jön a másik és ugyebár fizetni kell, nem is keveset. Szóval nem megyek sehová, nem járok el (eddig sem jártam itt), a legutóbbi dajdajozásom a csoporttársakkal volt kb. 3 hete, amikor is rommű égtem és a mai napig vedlek, szóval így. Néha nagyon hiányzik a társaság, az a helyzet. (…)

Ahogy véget ért a kezdeti nászutas időszak, egyre inkább elkezdtem „alábbadni”. Nem eszem annyit kint, mint eddig, mert jó nekem a pirítós is, aztán veregetem önnön vállamat, hogy király vagy, ma is spóroltál x dollárt. (…)

Dolgozom is, amennyit tudok és lehet, de az a helyzet, hogy a tanulás mellett épp elég ennyi, így is kivagyok. A munkám elég fárasztó, így mire hazakeveredek, legkevésbé sem hasonlítok egy wannabe menedzserre. (…) Soha nem végeztem ezelőtt fizikai munkát, így büszke vagyok magamra, hogy nem hullottam ki, és nem rohantam el visítva az első műszak után.

Csaba mondja mindig, hogy most szopó, de hosszú távon jó lesz. Hiszek neki, mert én is így gondolom. Minden nap, amikor dolgozni megyek, ez lök ki az ágyból. Mert bármennyire is sajognak a végtagjaim, bármennyire is borzalmas állapotban vannak például a körmeim, olyan vagyok, mint Donald a Kacsamesékben. A szemem előtt pörögni kezdenek a dollárjelek és megyek előre.”

Ha érdekel a teljes poszt, azt itt értheted el.

A tél elmaradt

Nagyon kedvelem az MP Goes to Malta blog szerzőjének stílusát és írásait, sajnos elég ritkán posztol, de amikor igen, akkor az mindig érdekes. Most találtam egy friss írást, ami az elmúlt hónapok eseményeit foglalja össze röviden. Például arról, hogyan próbált meg a helyi kormány úrrá lenni a dugók okozta feszültségeken.

„Volt olyan nap, amikor a sziget bármelyik pontjáról, úrvezető autóval maximum 40 perc alatt megközelíthető reptérre 2 óra 40 perces menetidőt sikerült, taxisoknak (!) abszolválni. A hiányzó utasok miatt várakozó gépek pedig a légiforgalomban okoztak némi problémát.

Aztán a kormány huszáros vágással feltalálta a spanyolviaszt: ha az utakat nem tudjuk kiszélesíteni, akkor a járműveket keskenyítsük. Azaz: legyen minél több motoros.

Az elgondolást tett követte, így idéntől a 125 köbcentiméternél kisebb motorokra az éves útadó mindössze 10 euró. Egyetlen probléma maradt, az EU-s jogsi kategóriákat csak nemrég fogadták el, és egységesítették, így csináltak egy csak helyben érvényes kategóriafélét, azoknak, akiknek már van B kategóriás jogsijuk.

Érdeklődés hiányában a tél elmaradt

Tavaly 2 fokkal sikerült rekordot döntögetni, idén fél évszázados szárazsági rekord dőlt meg. Élvezzük ugyan a jó időt, de a lehűlés hiánya segíti a kórokozók elterjedését (ezeket a sorokat épp bedugult orral, a házi karanténból írom), és a gazdák rendesen morognak a szárazság miatt. Az eper ugyan már szuper, de az idei dinnyetermésre valószínűleg keresztet vethetünk.

Ingatlanárak

Nézem a hirdetéseket, és szóhoz sem jutok. Szépen lassan elszállnak az árak, korrektebb 2-3 szobás kiadó ingatlan 600 € alatt nagyon nincs. Aki mást mond, az biztos festi magát. Az idei évre olyan 3%-os drágulást prognosztizáltak a lakáspiac eladási áraira.”

A teljes posztot itt találjátok, lehet kattintani.

(Fotó pixabay.com Holgi)

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Ausztrália Málta

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr538471108

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2016.03.13. 06:47:33

3% éves szinten nudli,Pesten 20%.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2016.03.13. 07:12:16

Nekem meg mindig tetszik Ausztralia :) pont illene hozzam :)

adg 2016.03.13. 07:17:15

"Az Ausztrálián kívül szerzett képesítést a legtöbbször nem fogadják el, annak ellenére, hogy az ausztrál oktatás nagyon alacsony szinten van a magyarországival szemben."

Az ilyen kinyilatkoztatasoktol konkretan agyfaszt kapok. :)
A legtobb normalis vegzettseget el lehet ismertetni nehany orszagspecifikus kivetelevel, pl magyartanar vagy jogasz ertelemszeruen nehezen konvertalhato ausztral kepesitesre. Ha meg mar van vizumod, altalaban a kutyat nem erdekli, hogy a szakmad el van-e ismertetve. Tolem meg senki nem kerdezett ilyet, meg csak meg sem neztek a diplomamat, pedig angolul is benne van minden.
Az oktatast inkabb lassabbnak gondolom, valahogy a kollegaimon egyaltalan nem latom, hogy nagyon alacsony szintu kepzesben vettek volna reszt. Mas a tempo, ennyit latok. Targyi tudasuk es a szemleletuk is teljesen rendben van. Persze lehet, hogy nem kopik fejbol Babits Mihaly szulinapjat.

Pl fodrasznak minek elismertetni a vegzettseget? Ha a vizumhoz, akkor lehtobbszor a szakmai gyakorlat szokott a problema lenni, mert azt papirokkal kell igazolni. Mint pl jovedelemigazolas. Szoval a sajat zsebre bejelentetlenul vegzett munka igen korulmenyesen igazolhato. Nem tudom persze, hogy ez volt-e az eset mogott, csak ugy mondom.

"Így könnyen lehet, hogy egy egyetemi végzettséggel rendelkező, de középszinten beszélő pályázó és egy anyanyelvi szinten beszélő, de csak szakmunkás bizonyítvánnyal rendelkező jelentkező közül az utóbbi fogja megkapni az állást"
Ez meg mi ez??? Mi az az allas, amihez valaki egetemi vegzettseggel palyazik, de amugy a szakmunkas is jo?? Hat oda nem kell egyetemi vegzettseg termeszetesen, ha kellene, nem lenne eleg a szakmunkas. Ha meg eleg, akkor tok mindegy az egyetemi vegzettseg, pl arufeltoltonek, pincernek, stb. Ez igy baromsag. Nyilvan nem fognak egy szakmunkast valasztani villamosmernoknek, mert jobban beszel angolul.
Vagy ha acsot keresnek, akkor nyilvan valasztanak egy acs vegzettsegut, mint egy orvost. :)) Meg ilyen marhasagot...

A tobbi resze ok

A masodik nem rossz.

Harmadik meg hatra van.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2016.03.13. 07:26:11

@adg:
Ez azert van, mert "mindig mas a hibas, sosem mi" ;)

Taxomükke (UK) 2016.03.13. 07:35:50

@adg: Tudhatnad, hogy mindig egyszerubb mast hibaztatni.
En pl. tokeletes vagyok, csak hat azok a franya korulmenyek, meg a tobbi hulye ember...

Muscari 2016.03.13. 07:46:42

@Kövérmadár [swe]: ne is mondd, neked még összejöhet, nekem már nem, az biztos :-(
Attól még azonban ugyanúgy vágyom oda.

DieNanny CH 2016.03.13. 07:47:36

@adg:

Nahát! Már tényleg nem tudom, mit gondoljak Au-ról. Azt hittem, csak Svájc ennyire mindenhol-másmilyen...
Remélem, jön a blogíró és meg tudod vitatni vele ezt a dolgot. Most már tényleg nagyon kíváncsi vagyok, hol az igazság...

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2016.03.13. 08:07:09

Nagyszerűre sikerült a mai válogatás! A Grafoterápia posztjait kár, hogy nem lehet kommentelni. Akkor ide írom: rendkívül jól megírt, jó adag humorral fűszerezett írások. Ritka adottság a divatról mindenki számára érthető, szórakoztató módon (Straya Fashion posztban) írni. Az Ügyfélszolgálati IQ-fight-ért pedig külön gratuláció/köszönet jár.
:-)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2016.03.13. 08:13:12

@Muscari:
Sok esely sajnos nincsen ra, ahhoz nagyon ra kellene fekudni a tanulasra es a szakmai tapasztalatra. Ha holnap nekivagnek is kb. 10 ev lenne (rendes, elismertetheto diploma + 5 ev tapasztalat).
Marad a turistaskodas, esetleg a nyitott szem es ha valami csoda folytan beesik az ablakon egy lehetoseg, akkor miert is ne :)

Addig meg gyujtok a jamaicai nyugdijra :D

Muscari 2016.03.13. 08:17:51

@adg: köszi a korrekciót, tudtam, hogy rád mindig lehet számítani :-)

Muscari 2016.03.13. 08:25:13

@Kövérmadár [swe]: kolléganőm a jövő héten megy 6 hétre Jamaikába, mondjuk neki könnyű, ő ott született. Ismerek jópár jamaikait, de ők nem terveznek visszamenni, főleg azért, mert itt vannak a gyerekeik.
Én meg majd turistaként látogatok el egyszer, ha úgy hozza a sors. Öregségemre én megelégszem a Földközi-tengerrel :-)

adg 2016.03.13. 08:31:40

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: ezen nincs mit megvitatni. :)
Ha egy allasnal elonyben reszesitenek egy szakmunkas egy egyetemi vegzettseguvel szemben pusztan a nyelvtudasa miatt, az azt mutatja, hogy ahhoz az allashon NEM kell egyetemi vegzettseg, vagyos teljesen lenyegtelen, hogy van-e, vagy sem. Feltetelezem, hogy az adott szakmunkas vegzettsegere sem volt szukseg, mert akkor mit keresett volna ott hosunk az egyetemi vegzettsegevel?

Szoval pl ilyet tudok elkepzelni, hogy arufeltoltonek vagy pizzafutarnak vagy akarmilyen szaktudast nem igenylo munkara jelentkeztek. Itt teljesen irrelevans ugye a vegzettseg, a masik viszont nyilvan jobban beszelt angolul, ez fontosabb lehetett az adott allashoz, igy ot valasztottak.
Persze rosszul esik, hogy annyi tanulas utan a masikat valasztottak. Plane, hogy abban a primitiv ozi rendszerben tanult, ami milyen alacsony szinten van mar a vilaghiru magyar oktatassal szemben. :)

adg 2016.03.13. 08:39:22

@Kövérmadár [swe]: @Taxomükke (UK): valahogy ugy. :)
Nem tudom, rengeteg nalam jobban beszelo ember van errefele, nem is ertem miert engem vettek fel, miert nem egy peket vagy egy cukraszt.
Pl tok jokat tudna sutni, amig a tobbiek szamolgatnak. :)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2016.03.13. 08:44:52

@Taxomükke (UK):
Az am :)

@Muscari:
Dolgozni en sem ott szeretnek, de nyugdijaskent lehet jo hely. Meleg, tenger, palma, ez-az ;)

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.03.13. 09:03:52

@adg: frappáns válasz, reméltem h írsz. :-)

SzZoole 2016.03.13. 09:06:17

@Kövérmadár [swe]: jossz velem Jamaicaba,engem meghívtak:)
3 haverom is van onnan.Mutattak videókat ahogy a tengerparton vannak szol a reggae a nagyseggu lanyok,tudod az igazi nőies nők ott twerkelnek es mindenki röhög:)))

2016.03.13. 09:41:09

@adg: Hat igen, ez igy van. Minel tobb ertelmetlen adatot magoltatnak be az evek soran, annal magasabban van az oktatas szinvonala. Ausztralia egyertelmuen vesztes Mo.gal szemben (es akkor meg a mindennapos testnevelesrol, enekorarol, hit- es erkolcstanrol nem is beszeltunk :))).

2016.03.13. 09:48:25

Azt nem ertem a posztban, hogy az mihez kepest megdobbento kulturalis kulonbseg, hogy az etteremben tartott bulin mindenki maga fizeti a fogyasztasat. Miert, Mo.on az unnepelt fizet, ha meghiv mondjuk 10-20 embert egy etterembe? Ha igen, az nekem eleg megdobbento, es nem tudom elkepzelni hogy hogy tudjak megengedni maguknak. Minden szuletesnapi bulin, ahol eddig voltam, a vendegek hoztak a tortat, nem ertem, kinek kene hoznia, az unnepeltnek? Mindenesetre tenyleg jo hogy nem tervezek visszakoltozni Mo.ra, ugy tunik hogy sulyos kultursokkot kapnek es egy elet nem lenne eleg ra hogy hozzaszokjak.

**mimi** 2016.03.13. 09:52:31

@Mirjam2: nem tudom másoknál hogy működik, de nálunk ha elmegy a baráti társaság szülinapozni, akkor mindenki fizeti a saját fogyasztását...persze vannak rongyrázók is :)))

Taxomükke (UK) 2016.03.13. 09:56:06

@Muscari: Amúgy is: Jamaika a jamaikaiaké!
Ezzel szemben Borneó és Celebesz magyar volt és magyar lesz!

Taxomükke (UK) 2016.03.13. 09:57:31

@Zoole[uk]: Ja, aztán elfogy a fű, pár óra múlva magunkhoz térnek, körülnéznek: "Mi ez a szar zene???"
Csak vicc volt.

SzZoole 2016.03.13. 10:02:02

@Taxomükke (UK): neeeem,a reggae zene tisztan is elvezheto.
Ez a kedvencem;Bob Marley No Women No Cry:)))
Nagyon jo zene.

youtu.be/jGqrvn3q1oo

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2016.03.13. 10:04:20

@Mirjam2:
A problemat abban latom, hogy sokszor, akik kulfoldre koltoznek, fuggetlenul attol, hogy honnan es hova, megprobaljak a hazai ertekrendet, kulturat, szokasokat folytatni. Ez nyilvan egy teljesen bukott dolog, sokszor meg egy adott orszagon belul is.

Ez nem magyar "betegseg", ugyanugy megvan itt is a frissen erkezett arabok, szomaliaiak, magyarok, nemetek, lengyelek kozott is. Nyilvan megvan egy Magyarorszagra koltozo olasz, roman, amerikai eseten is. Sokszor, biztosan nem minden esetben.

Mas kornyezet, mas kultura, mas tortenelem es ebbol adodoan egesz mas eletutat bejart tarsadalom.

Nem tudok nagyobb primitivseget elkepzelni annal, mint megerkezni egy uj kornyezetbe es folyton kritizalni azt. Ha olyan rossz ott, lehet menni haza vagy tovabb mashova. De kritizalni egy 99%-ban altalunk valasztott uj helyet ugy, hogy mi ott idegenek, kvazi a helyiek kegyebol megturt emberek vagyunk, nagyon gaz.

Itt sem minden olyan, mint otthon. Volt, amit konnyu volt feldolgozni, volt, amit nehezebb. Amit nem tud megszokni az ember, afolott vagy szemet huny vagy igyekszik elkerulni vagy nem tudom. Ausztralia nem Magyarorszag. India nem Nemetorszag, az USA nem Svedorszag... aki egy csoppet is intelligens, ennek tudataban van es elfogadja, nem pruszkol.

2016.03.13. 10:05:18

@**mimi**: Ez megnyugtato, akkor te sem kapnal hatalmas kulturalis sokkot Ausztraliaban :)

©________ 2016.03.13. 10:10:59

"akkor is mosolyognak és kedvesek, ha éppen azt közlik veled, hogy nem téged vesznek fel a munkára, vagy épp kirúgtak,"

Mert hogyan is kene...?

©________ 2016.03.13. 10:11:47

@Kövérmadár [swe]: nekem is:-)
Majd te mesz elore, kiirtod a pokokat. Ha kesz, szolsz es jovok:-)

©________ 2016.03.13. 10:15:06

@Zoole[uk]: okeee, azt tudod, mit mond a jamaikai, amikor elfogy a fu?:-)

adg 2016.03.13. 10:15:12

@Mirjam2: mandjuk kicsit tobb testneveles nem volna nagy gond. Ami van, az nulla, a gyerekek meg nonek szepen, mi t az amoba. :)

adg 2016.03.13. 10:17:20

@Babette©: ma kiirtottam egy red backet, johetsz. :)

Ez volt az elso, amit lattam, tok szep. Sajnaltak kicsit, de nem akartam, hogy valaki belenyuljon.

geeeteee 2016.03.13. 10:20:46

Mosolygok a képen, HÁ honnan vetted? Körülbelül az ausztráliai magyarok egy százaléka tudja, mi is van rajta, ők pedig valószínű, hogy jártak is ott. A bal parton van, a posztolók meg a másik oldalon, messzebb mint LA New Yorktól :D

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2016.03.13. 10:24:17

@adg:
Ez a szulok felelossege is, nem?
En is megnottem anno, kozepiskolaban 100+ kg voltam. Nem az iskola, nem az orszag, nem a kormany tehetett rola, hanem en es a szuleim, akik nem figyeltek oda erre mar egeszen kiskoromban sem. Szerintem.

Ez olyan kicsit, mint az amerikai tulsuly problema. Mitol is alakult ki? Hamburger? Sultkrumpli? Az orszag tehet ertol? Nem kapni ott vsirkemell filet? Rizst? Nincs zoldseg Eszak-Amerikaban?
Vagy csak a lusta es nemtorodom egyen a felelos?

Herr Géza 2016.03.13. 10:38:43

Az elsőre: te jó isten, hogy lehet ennyi faszságot leírni? Karakterre fizettek érte? Már az első mondatra agyfaszt (copyright by @adg: ) kaptam: "Az itteni mentalitás merőben más, mint az otthon megszokott." Jé, micsoda meglepetés! Grrrrr.....
Pókvadász barátunk (:D) megspórolt nekem pár sort, de azt még szintén kiemelném, hogy aszondja: "Hogy milyen szinten beszéled a nyelvet, igencsak sokat számit,....", vagy ez: "Csilla így emlékszik vissza: „Nyelvtudás nélkül egy rémálom volt a kezdet" Hát mégis mit vártak? Hogy mire odaérnek az ausztrálok megtanulnak magyarul? Fáj.....
Biz' isten már csak azt vártam, hogy még az is jön, hogy itt nem lehet egy rendes húsleves+rántott hús kombót kapni, meg nincs túrórudi. Nagy az isten állatkertje.
Sztem ez a "csemege" @HÁ: bossszúja volt, mert a tegnapi paródia nem aratott nagy sikert.... :)))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.13. 10:39:44

@Taxomükke (UK): Én nem vagyok tökéletes. Hiányoznak a hibáim...
:))))))))))))))))))))))))

Herr Géza 2016.03.13. 10:44:51

Ja, és még egy kritikai megjegyzés, kedves HÁ: ennél hülyébb címet nehezen lehetett volna ennek a szösszenetnek találni... Milyen tabuk is lettek itt "ledöntve"???????

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.13. 10:46:21

@Mirjam2:
Nézd, ez országspecifikus jellegzetesség. Magyarországon alapállás az hogyha valaki MEGHÍV akkor ő fizeti a számlát.
Az angoloknál más a szokás. Mi is furcsálltuk. Na most ettől még nem jobb vagy rosszabb bármelyik változat. Egyszerű kialakult szokásról van szó.

Herr Géza 2016.03.13. 10:55:20

No, ennek a mondatnak is neki kéne futni még egyszer (és nem csak a nyelvtan miatt...):
"Az emberek mentalitása is igencsak eltér a mi magyar kultúránkról."
:)))))

2016.03.13. 11:03:38

@diggerdriver: Lehet hogy nem hiszed el, de en nem tudtam hogy Mo.on ez a szokas, es nagyon csodalkozom rajta. Neked az angol szokas volt furcsa, nekem meg ez furcsa, meg sohasem hallottam rola es nem ertem, hogyan tudjak ezt az emberek megengedni maguknak, mikor maskor meg arrol irnak hogy atlagemberek nem tudnak etterembe jarni Mo.on (nemhogy meg egy egesz tarsasagot meghivni). De mondom, nem tudom mi a helyzet Mo.on, mert nagyon regen nem elek ott, es mikor ott eltem, szo szerint orultem hogy nem haltam ehen ho vegen, ezert ujdonsag szamomra hogy atlagosnak szamit egy egesz tarsasagnak fizetni etteremben a szamlajat. Engem egeszen biztosan nem hivtak ott meg olyan bulira ahol valaki mas fizetett, nem is hallottam ilyenrol, de nyilvan nem megfelelo korokben mozogtam.

adg 2016.03.13. 11:04:44

@Kövérmadár [swe]: nem felelossegrol beszeltem. Csak ha mar elvileg van a tanitasi ido alatt egy erre szant keret, akar csinalhatnanak is valamit. Jo, a holapatolas az kenyszermunia, ez tegnap kiderult, meg amugyis hianyoznak a targyi feltetelek errefele, men lehet holapatot kapni, anelkul meg nehez.. De az ora intenzitasarol elmond valamit, hogy nem kell atoltozni. (!) Es nem lesznek izzadtabbak vagy budosebbek. Pedig eleg meleg van. (Az itteni egyenruhak altalaban ilyen sportosabb anyagbol vannak, pont a meleg miatt, de hat ez akkoris milyenmar) Eddig negy iskolabol van tapasztalatunk. Lehet, hogy helyi specialitas, nem tudom mashol hogy van. Iskola utan sajnos csokken a lehetoseg a kicsik eseten, mert ugye elvinni valahova, azt csak ugy lehet, ha van aki taxizik. Ha mindket szulo dolgozik, akkor ez kiesik. Marad a hetvege. Nagyobbaknak mar szerveznek a suliban is ezt-azt, meg ok meg tudjak oldani az utazast is, de minel korabban kellene ezt elkezdeni. Az allam egyebkent probalja valamilyen szinten tamogatni, minden evben kapnak a gyerekek parszaz dollarnyi vouchert, amit erre lehet forditani.
Szoval persze, szulo felelossege foleg, de azert kivehetne az iskola is a reszet a megvalositasbol, a lehetoseg adott.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.13. 11:09:34

@Mirjam2:
Na várjál...
Itt is összejönnek társaságok étteremben. Mindenki fizeti a saját számláját.
Arról van szó hogyha valaki konkrétan MEGHÍV valakit vagy valakiket akkor fizeti mindenki fogyasztását. Nem arról van szó hogy Jucika minden vasárnap találkozik Micikével a cukrászdában egy Rigó Jancsi elfogyasztására. Vagy valakik megbeszélik hogy be kéne ülni egy dumapartira valahova.
Meghívásról van szó.

2016.03.13. 11:10:04

@adg: Persze, ha ertelmesen toltik el az erre szant idot, nem lenne gond, sot.

Határátkelő 2016.03.13. 11:10:08

@Herr Géza: Az eredeti cikknek ez a címe.

DieNanny CH 2016.03.13. 11:11:04

@Herr Géza:

Szerintem nem rossz, hogy leírta, nyelvtudás nélkül nehéz volt. Mert még mindig annak olyanok, akik úgy keresnek állást, hogy nincs nyelvtudásuk. És csodálkoznak, hogy nem találnak. (Ha meg találnak, akkor meg azon, hogy senki nem kíséri őket boltba és hivatalba...)

nemor 2016.03.13. 11:11:52

@Mirjam2: hiába élek ősidők óta Magyarországon, még mindig nem tudtam megfejteni, ki is az a "magyarországi átlagember". Pedig tanultam statisztikát, szociológiát és egy csomó más "büfétudományt" is.
Egyre inkább az az érzésem, hogy az átlagember az, akire lehet hivatkozni egy érvnél tények nélkül :S

adg 2016.03.13. 11:13:51

@Mirjam2: ez igy megy magyarorszagon altalaban. Aki meghiv, az fizet. Nem muszaj etterembe, ha nem akarsz egy vagyont otthagyni.
De ha otthonra hivsz vendegeket, akkor is te szerzed/keszited a kajat altalaban.
Azonban szinten eleg elterjedt, hogy hozzon mindenki valamit, es akkor annyival egyszerubb a dolog. Nem neznek ufonak akkor sem.

Nekunk marha nagy csaladunk van, mert a paromnak ot tesoja van, es mind eleg jol sokasodik, szoval mi kertuk a vendegeket altalaban, hogy a sutit legalabb dobjak ossze, vagy kis salatat hozzanak, ilyesmi. Mi meg megcsinaltuk a fo kajat, fel m3 leves, par szaz kg hus, eleg volt az is. :D

De ha ettermi buli van, akkor egyertelmuen a meghivo fizet. Sose lattam maskepp. Illetve egyszer de, mert a kollegakat hivtam meg kajalni egy szuletesnapomon, es amikor mentem fizetni, a pincer mondta, hogy a fonokom aljas modon mar rendezte. :) Tobbet nem hivtuk meg oket kajaldaba, csak otthonra.

adg 2016.03.13. 11:15:30

Na, digger beelozott...

2016.03.13. 11:16:37

@diggerdriver: Ertem hogy mirol van szo. Engem is hivtak mar meg szulinapi buliba, en is hivtam meg embereket, etterembe is. Ez Angliaban volt, mindenki maga fizette amit fogyasztott, fel sem merult hogy a meghivo fizessen sok szaz fontot, es a vendegek hoztak a tortat is, tobbszor en magam rendeltem mert en ismerek egy jo helyet Kelet-Londonban ahol finom es olcso tortakat csinalnak es barmit hibatlanul rairnak, rovid hataridore (keresre privatban elkuldom az elerhetoseget :))). Az en bulimra pedig a baratnom hozott tortat, meg az eskuvoi tortankat is a vendegek hoztak, bar ez gondolom nem altalanos (es ott az etelt mi fizettuk).

Mo.on 'csoro' korokben mozogtam es csak hazibulikra hivtak meg, ott elvart volt hogy mindenki vigyen etelt-italt. Fogalmam sem volt hogy Mo.on elvart hogy ha meghivsz etterembe egy tarsasagot mert szuletesnapod van pl., akkor te fizesd a szamlajukat. Most hallok errol eletemben eloszor, es csodalkozom rajta.

nemor 2016.03.13. 11:18:02

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: bizony.
Ha látnád, innen a végekről milyen magabiztossággal indulnak el, mondván, magához a munkához nem kell a nyelv (és a puszta munkaműveletekhez valóban nem is kell). A kapcsolódó ügyintézést vagy akár olyan egyszerű dolgokat, mint te is írod, pl. bevásárlás, figyelmen kívül hagyják. Zömük jön is vissza pár hónap múlva nagy csalódásokkal.

2016.03.13. 11:18:16

A rózsaszín köd eltűnéséhez nem hónapok kellhetnek, hanem inkább évek. Legalábbis szerintem. Alapból nagy hiba úgy kimenni bárhova is, hogy ott majd minden tökéletes lesz, mert annál nagyobb lesz utána a koppanás. Érdemes ezt is a helyén kezelni, tökéletes ország nincsen, mindenhol vannak problémák.

DieNanny CH 2016.03.13. 11:18:39

@Mirjam2:

Hát, ezt én sem tudtam Mo-ról. Én még sosem voltam meghíva baráti társaság által.
Sem munkahely által.
Még csak családtagokkal voltam étteremben. Akkor apukám fizetett... :-)
Vagy mi tartottunk otthon családi összejövetelt 50 embernek, de ekkor mi készítettük a húsos kajákat meg köreteket, a vendégek - vagyis családtagok - meg süteményeket, innivalókat hoztak.

Itt, mikor a bölcsivel mentünk bulizni, a bölcsi fizette. Az italt is.
Pár éve osztálytalálkozón voltam Mo-on egy pizzériában, ott mindenki a sajátját fizette.
Tavaly elsőáldozáson voltam Svájcban, ott a gyerek szülei fizették az éttermi számlát. Mindennel együtt.
4 hete temetés utáni ebéden voltam Mo-on, ott a temetést intéző családtag fizette a 40 fő éttermi fogyasztását.

Szóval, szerintem nem inkább ország, mint helyzet kérdése, ki mit fizet.

2016.03.13. 11:20:37

@adg: Ertem, ez szamomra erdekes es egzotikus szokas, meg sosem hallottam rola. Ezert erdemes olvasni a HAt, miket meg nem tudok Mo.rol! Egy biztos, en soha nem hivnek meg igy vendegeket, mert nem tartanam fairnek hogy nekem kelljen fizetnem, ill. vendegkent kenyelmetlenul ereznem magam ha nem en fizetnek; de jo tudni hogy ez a szokas, miheztartas vegett.

DieNanny CH 2016.03.13. 11:24:31

@Mirjam2:

"Ezert erdemes olvasni a HAt, miket meg nem tudok Mo.rol! "

:-DDDDDDDDDDDDDD

2016.03.13. 11:25:44

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Ebben igazad van, bar a fentiekbol vilagos hogy Mo.on pl. az unnepelt fizet ha meghiv egy tarsasagot etterembe, mig Angliaban egyertelmuen nem. Ha munkahely hiv meg, az mas, ott termeszetesen ok fizetik a fogyasztast, legalabbis nem hallottam meg olyanrol hogy nem, egyik orszagban sem. (Illetve Angliaban volt olyan hogy osszedobtunk a munkatarsakkal penzt es abbol mentunk egyutt bulizni, de az nem hivatalos munkahelyi buli volt.)

2016.03.13. 11:27:21

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Ez komoly, en egy egesz csomo dolgot errol a blogrol tudtam meg Mo.rol (hogy ennek kovetkezteben mennyire torz kepem van rola az mas kerdes :))).

DieNanny CH 2016.03.13. 11:27:22

@Mirjam2:

Amúgy, belegondolva, mondjuk meghívnak egy nívósabb helyre, én meg kidobott pénznek tartok mondjuk 20 frankot egy salátáért - merthogy elképzelhető, hogy aki engem meghív, az anyagilag sokkal jobb helyzetben van, mint én, és a saját anyagi helyzetének megfelelő étterembe hív meg - na, az ilyen dolog az, amiről nem is igazán tudom, mit tudok mondani...

adg 2016.03.13. 11:27:43

@Mirjam2: mndjuk adott tarsasagban idovel kiegyenlitodik. Elobb utobb sorrakerul mindenki. De teny, hogy sokan nem engedhetik meg, hogy komolyabb tarsasagot etterembe hivjanak.
Ilyenkor jon az otthoni, vagy valami piknik jellegu dolog, ott meg mar minden tovabbi nelkul ossze lehet dobni a kajat.

Igy megy ez.. :D

2016.03.13. 11:30:26

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Akkor nem kell elfogadni a meghivast. A meghivo jo esetben a meghivottak anyagi helyzetehez illoen valasztja a helyet, de ha tul draga valakinek, az nem megy el.

Herr Géza 2016.03.13. 11:35:05

@Határátkelő: Oké, látom, hogy ez volt az eredeti írás címe, de ugye ez csak az egyik volt a háromból, no meg van olyan is, hogy " írói/költői szabadság"..... :))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.13. 11:35:28

@Mirjam2:
A dolog nem ilyen egyszerű.
A meghívásnál a meghívott tudja hogy a számlát a meghívó fizeti. Ebben az esetben a meghívó személye dönti el hogy elfogadom vagy nem a meghívást. Ha viszont tudom hogy meghívnak valahova és nekem kell fizetni akkor a meghívó személye ÉS a pénztárcám állapota dönti el hogy elmegyek vagy nem. Én nem tartom fairnak hogy meghívok valakit és naki csinálok költséget úgy hogy tudnám megengedheti-e magának. a magyar szokás ahol ezt kétfelé választják és mindenki tudja hogy ki fizeti a révészt sokkal igazságosabb mint az angol rendszer.
Ha te Angliában meghívsz valakit és annak nincs pénze akkor mit fog mondani? Megmondja hogy csóró vagy hazudik egy polcorrect kifogást?
Milyen alapon rendelkezhetek én más pénzével?
Mindezek mellett én elismerem hogy ez egyszerű szokásjog de attól még a magyar gyakorlatot tartom jobbnak.

adg 2016.03.13. 11:44:06

@diggerdriver: _en_ szeretnem, hogy osztozzanak oromomben, unnepeljenek velem, es ebben ne gatolja oket az anyagi helyzetuk. Es menjunk olyan helyre, amit megfelelonek tartok, ne kelljen elotte kutatnom, hogy mindenki megengedhesse maganak az adott helyet, de ne is legyen, aki szerint nagyon otvar.
Mint a lakodalomban, az oromszulok (oromapa, oromanya, oromlany :D) esetleg lejatszak egymas kozt a ki mennyit, de a vendegek bukszaja nem korlatozza az unneplest.

De ez valoban csak szokas kerdese. Szemmel lathatoan mindketto mukodik.

geeeteee 2016.03.13. 11:45:13

@Mirjam2: Ne cifrázzátok már ezt, normális emberek között a világ minden táján nullszaldós mutatvány. Magyarország sem egzotikus. Meghívsz egy baráti házaspárt, fizeted a számlát, aztán majd visszahívnak, akkor ők fizetnek. Lakodalomban bejön a nászajándékon meg a menyasszonytáncon, ballagási ebéden az ajándékokból, stb. Kocsmai körözésről se halottál még, szinte mindenütt van, négyen mentek, akkor az négy kör, vagy a négy többszöröse. Eszem megáll, UFO-k vagytok?

P.Elliot 2016.03.13. 11:48:32

@Mirjam2: Ez nekem is furcsa hogy Magyarorszagon az unnepelt latja vendegul a rokonokat, baratokat, mindegyik baratnom akikkel beszelek, sut, foz, majd megszakad a munkaban hogy az erkezo vendegeket maximalisan ellassa, teljesen ki van nyulva a vegere es a penztarcajat is igencsak kiuritette.
Itt nalunk a szuletesnaposnak ugy hozzak a tortat, kiviszik ebedelni egy etterembe vagy meglepetes partit rendeznek neki. Egyetlen fillerjebe sem kerul es ajandekot is kap.
Mar en sem tudnam megszokni az ellenkezojet.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.13. 11:49:34

@adg:
Az első bekezdésed rengeteg ellentmondás és konfliktus forrása.
Honnan tudhatom én bárki más anyagi helyzetét? Honnan tudhatom hogy valaki megengedhet magának egy helyet a másik viszont rangon alulinak tartja? Ha azt szeretném hogy osztozzanak az örömömben akkor én fizetek. Minden más esetben olyan lesz a vendéglátás mint a falusi lakodalom. MINDIG van valaki akinek módot talál hogy megsértődjön.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.13. 11:50:54

@geeeteee: Pont arról beszélünk hogy Angliában ez mennyire nem így van.

Pernilla 2016.03.13. 11:53:29

@geeeteee: a kocsmai körözéssel pl. én is csak Magyarországon találkoztam, máshol mindenki magának fizetett. Nem is találom nagyon logikusnak ezt a körözést.

Amúgy ez, hogy az egész társaság cehjét én fizetem, azért inkább csak nagyobb alkalmaknál szokás, nem? Valami kerek szülinap, házassági évforduló stb. Azért erre gyakrabban tényleg csak komolyabb egzisztenciával rendelkezőknek van keret, szerintem. Persze nyilván a meghívottak számától függ.

adg 2016.03.13. 11:55:22

@diggerdriver: ugyanmar. Olvasd el meg egyszer. A tiedet akartam alatamasztani. Pont azt akarom, hogy ne arnyalja a vendegek penztarcaja vagy a vacak hely a bulimat, ezert en fizetek, igy mindenki johet, ha akar. Mint a lakodalomban. Igy oke? :)

nemor 2016.03.13. 11:55:23

@P.Elliot: ez pontosan így van, hullafáradt az ember, mire mindenki végigköszönti. Én fel is emeltem ellene a szavam a tág családban, kis foganatja már van, majd szűkítem tovább a kört. Baráti kör, munkahely ettől még marad a régi felállásban :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.13. 11:56:26

@adg: Jaaa akkor félreértettem. Az nem volt ott hogy te fizetsz:))))))))))))))))))))))))))

adg 2016.03.13. 12:00:44

@diggerdriver: vegig e mellett erveltem x kommenten keresztul. :))

@Pernilla: itt is koroznek a kocsmaban. De ez dreamland, mint tudjuk, bar ma lehet hogy nem, meg nem volt meg a mai kinyilatkoztatas. :)
A korozesnek az a lenyege, hogy minel gyorsabban minel tobbet igyon mindenki. Ugye, senki nem akar kimaradni, mert az milyen mar. :))

adg 2016.03.13. 12:02:23

@adg: illetve nem erveltem mellette, csak rola beszeltem. Na mindegy

geeeteee 2016.03.13. 12:02:27

Jöjjön egy találós kérdés. Mi van a képen látható hosszú stég végén?

Pernilla 2016.03.13. 12:08:54

@adg: az egyáltalán nem releváns, hogy ti ott fejjel lefelé mit csináltok. Tündérkert.

Mondjuk itt Ausztriában is voltam ilyen vacsorán, ahol a meghívó fizetett. Úgy fogadtam el a meghívást, hogy nem tudtam, nekem kell-e majd fizetni. De azért így is csodálkoztam. A nyugdíjba menő kolléganőm hívott meg minket (kb. 30 embert) egy borzasztó puccos helyre, és mindent ő állt (3 fogásos vacsora és italok).
Nehéz lehet az osztrák nyugdíjasélet. Bár ha belegondolok ezt az én adómból finanszírozta! :D

P.Elliot 2016.03.13. 12:10:35

@nemor: Egyszer a baratnom mondta hogy sporolnia kell a nevnapjara a vendegek miatt. Mondtam neki hogy muszaj azt dobra verni? Azt mondta hogy tudja mindenki hogy mikor van es csak sertodes lenne belole ha kihagyna a vendegseget es hisztizett hogy milyen faradt, ket napig csak keszul es meg sem kell hivni a vendegeket mert jonnek, akiknek nem szol azok is beallitanak egy-ket szal viraggal vagy itallal, rokonok foleg de munkatarsak is, mar probalta hogy nem lesz otthon de abbol akkora rokoni harag lett hogy tobbe ilyet meg sem probal. Mondtam neki hogy mondja meg mindenkinek hogy ezentul maskeppen unnepel, egyedul, magaban, illetve nem tartja tobbe az unnepet, nem fogad el ajandekot es nem engedi hogy felkoszontsek.Azt mondta hogy ebbol meg nagyobb cirkusz lenne mert a rokonok unnepeire el kellene ugyis mennie es ott egesz ido alatt arrol lenne szo hogy o nem hivott meg senkit de masera bezzeg elmegy, szoval remenytelen...Nagy kotottseg a rokoni szokasok.........Pedig talan ugy is meg lehetne csinalni hogy tartani egy szuletesnaposok, nevnaposok napjat, osszejonni mindig masnal es egyszerre unnepelni azon a napon mindenki szuli es nevnapjat, mindenki unnepelt es letudni egesz evre mindenkiet azon a napon.

adg 2016.03.13. 12:17:44

@geeeteee: egy viz alatti obszervatorium? A deli foldreke leghosszabb faszerkezetu moloja alatt. Ami amugy 2 km hosszu. Busseltonban van, es a sekely tenger miatt ilyen hosszu. Meg egy sinpar is fut rajta.
Gugli jobarat, koszi a figyelemfelkeltest, erdekes volt.

nemor 2016.03.13. 12:20:01

@P.Elliot: pontosan.
Amikor fiatal voltam, tényleg komoly tervezést igényelt anyagilag, hogy vállalható is legyen a vendéglátás és meg is tudjam fizetni.
Most meg egyszerűen időm nincs arra a rengeteg előkészületre, de mivel elkerülhetetlen, sokszor az éjszakák mennek rá, vagy más dologra szánt idő, amit szívesebben csinálnék.
Érdekes, de csak a név- és születésnapokkal vagyok így. A karácsonyi tömeget és a rákészülést nagyon élvezem (igaz, olyankor szabadságon is vagyok).

P.Elliot 2016.03.13. 12:27:40

Karacsonykor mindenki unnepel mindenkit, tenyleg mas de van aki ahhor is hullara dolgozza magat ha vendegeket var.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.03.13. 12:34:10

@Mirjam2: szerintem is mindenki maga fizet nagy társaságnál pláne, ez az alap. Koltozhetsz vissza mégis ;-)

nemor 2016.03.13. 12:34:16

@P.Elliot: azért az más, hogy akkor egész nap az a dolgom, vagy hogy munkából késő este hazaesve kell nekiállni. De szerintem a nyitja annyi, hogy azt önként csinálom és lelkesen, ezt meg kényszerből és elvárásra. Magyarul, nekem se tetszik a magyar önköszöntős rendszer.

Herr Géza 2016.03.13. 12:34:51

Szerintem ezt a "ki fizet a kocsmában" kérdést egy kicsit árnyaltabban is lehet / kell kezelni. Az tény, hogy a klasszikus magyar etika szerint a meghívó fizet. Gyanúm szerint pont ezért nem jellemző otthon a szülinapos 10-20 fős társaság meghívása étterembe/kocsmába. Munkahelyen, hasonló közösségekben meg ugye a fenti elvből következően a szülinapos állja a piát/szendvicset, akármit, már ahol ennek még egyáltalán nagyobb feneket kerítenek. A hétköznapi "üljünk be egy piára valahova" jellegű akcióknál meg szerintem már rég nem téma azt mondani, hogy oké, cimbora, de én épp le vagyok égve, úgyhogy te fizetsz. Naná, hogy ezt is illik "egyszer te, egyszer én" alapon kezelni.
Az is tény, hogy itt N.o.-ban sem igaz a meghívó fél fizetési "kötelezettsége", tehát alapeset az, hogy mindenki maga fizeti a cechjét, és a pincérnél is ez a kiindulási alap. Ez például egyszerűen megoldja azt a hazai problémát is, hogy ne érezd magad kínosan, ha éppen az étlap legdrágább kajáját kívántad meg. Hányszor értük meg azt otthon, hogy meghívsz valakit, aki aztán pusztán "udvariasságból" arról győzköd téged, hogy már hetek óta arról álmodott, hogy végre egy menő étteremben ehessen egy gyerekadag bolognai spagettit.... :))))) Pont, mint a nagymamám, akin már gyerekként átláttunk, amikor bőszen bizonygatta, hogy a csirkének ő kizárólag a lábát, nyakát és max. a hátát szereti és kimondottan utálja a combját, vagy a mellehúsát. :)))))))
Itt egyébként nekem nagyon tetszik, hogy a családiasabb hangulatú cégeknél az a szokás, hogy a szülinapos hozza a csapatnak a tortát/süteményt/szendvicset, pár üveg piát (hol mi a divat), a csapat meg összedob perselyezéssel egy kis pénzt, amiből közösen vesznek ajándékot az ünnepeltnek. A meló után meg összeröffen a társaság az irodában egy fél órás, órás süti-pezsgő-small talk kombóra.

Herr Géza 2016.03.13. 12:38:03

@Pernilla: Látom meg vagy fertőzve rendesen a hülyeséggel.... :))))))))))))

Pernilla 2016.03.13. 12:45:17

@Herr Géza: remélem ki lehet heverni :)))

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.03.13. 12:46:36

Ez hülyeség. Szerintem ilyen flancolos formális minde n t én fizetek meghívás max esküvő, halotti tor, kerek szülinap, nyugdíjba menés ilyesmi.
Speciel épp ma van a szülinapom, részemről ha valaha is ilyen éttermi marhaságot csinálnék akkor vagy én fizetnék de akk ok r max 10 ember és ugy i s mindenki ellenkezne mert úgy illik, vagy nemtom, az egész tot a l életszerű tlen.
Kollégákkalmax olyan volt h akib e k a sszülinapja van annak kifizetjuk a számláját. Ja mert a tortát meglepit ilyenkor alapból az ünnepelt hozza (gyerekek kis ajand e kot tortát mindenki n ek)

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.03.13. 12:48:55

@Herr Géza: ez nem így va n mindenhol? Mármint a munkahelyi köszöntés? ??? Wtf?

geeeteee 2016.03.13. 12:50:07

@Pernilla: Sajnálom, de ugye azt, hogy Runde meg turn nem én találtam ki? :D

2006-ig tudom jól az árakat, akkor egy éttermi ebédre, vacsorára fejenként az 5-10 ezer bőséges volt, ez 4-6 emberrel max 60 ezer, de 30-ért sem putrában lettetek volna. Ok, relatív.

geeeteee 2016.03.13. 12:50:12

@diggerdriver: Nem mondtam az ellenkezőjét, sőt. Ott alapból nullszaldós, ha mindenki a magáét fizeti, nemde? Arról írtam, hogy a magyar rendszer sem ráfizetéses, semmi egzotikum. De még van benne egy olyan plussz, hogy megelőlegez egy folytonosságot, értsed, XY-ékkal eljárunk vacsorázni. Teljesen normális. Egy két ezresen meg nemhogy nem vesztünk össze, de még szóba se került. Hosszútávon meg ha zavar, akkor leiszod.

geeeteee 2016.03.13. 12:50:14

@adg: Megéri élőben is, nekem a szívem csücske, obszervatórium nélkül is, gyönyörű az a bícs, és a Norfolk pine is kedvencem.

Pernilla 2016.03.13. 13:00:41

@geeeteee: nem állítottam, hogy nem létező fogalom. Arra utaltam csak, hogy én manapság nem találkoztam vele Mo.-on kívül, így szerintem az sem fura, ha más sem ismeri az ilyen szokásokat (pl. Mirjam, aki azt hiszem nem is fogyaszt alkoholt :-))
Magyarul nem magától értetődő.

4-6 ember az egy kisebb család, nem egy társaság. 30 ember meg akkor a te számaid szerint 150-300.000 Ft. Na szerintem ez sok, és nem hiszem, hogy sokan megtehetik, hogy ennyit kiadjanak egy bulira.

SzZoole 2016.03.13. 13:01:28

@Dragonlady (Bp, Hun): milyen erzes ,mar 22-nek lenni:)))

P.Elliot 2016.03.13. 13:04:03

@Dragonlady (Bp, Hun):
Nahat! Happy Birthday neked. Had jegyezzem meg hogy nekem is ma van a szuletesnapom es szinten ma van a vejemnek is es az anyosom is ezen a napon szuletett, tovabba a lanyom ket nagyon kedves baratnojenek is ekkor van, a tovabbi 3 baratno is marciusi tehat szamara ez a nap kesz anyagi leeges, hehehe...Hogy hogy kerultunk igy egybe marcius 13-ak azt el sem tudom kepzelni. A koronat mar csak azzal lehetne feltenni az egeszre ha a valamikori unokam is ezen a napon szuletne.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.13. 13:07:06

@geeeteee:
Én sem mondtam hogy az ellenkezőjét mondtad.
Csak mondtam hogy az angol szisztéma más. Nekem nem szimpatikus. Lehetőleg ne más ossza be a pénzemet.

kardio1 2016.03.13. 13:08:09

@P.Elliot: @Dragonlady (Bp, Hun): Boldog szülinapot nektek! Nekem majdnem pont egy héttel előttetek volt, hétfőn :-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.13. 13:10:38

@Zoole[uk]: 22? 16!!!
Fel kéne jelenteni azt az ázsiait pedofíliáért.
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

P.Elliot 2016.03.13. 13:11:01

@kardio1: Koszonom...Utolag neked is kivanok minden jot.
Az a fulhuzogatas otthon mibol alakult ki? Mit jelkepez?

P.Elliot 2016.03.13. 13:17:46

@Zoole[uk]: Kepzeld csak el hogy milyen erzes lenne ezen a napon 22 evesnek lenni ujra, ugy kinezni es olyan mentalitassal....
Valoszinu hogy remulten neznem az idos ferjemet hogy ezzel itt most mit kezdjek? Nem feltetlenul szex teren ertem. A kora, lassusaga, mas erdeklodesi kore azonnal besorolna az apai szerepbe, nem tudnam komolyan venni mint ferjet, a lanyomnal joval fiatalabb lennek, szinten nem tudnek felnoni a komolysagahoz. Azt hiszem elobb-utobb elmenekulnek a csaladbol vagy ha maradnek akkor nagyon furcsan ereznem magamat, valoszinu hogy ok is hasonloak lennenek iranyomban.
Kepzeld el magadat 18 evesnek most csaladon belul.

SzZoole 2016.03.13. 13:38:53

@diggerdriver: nekem,laikuskent,kortalannak tunnek az azsiai fiatalok,ertem ugy,hogy a 16 eves ugy nezz ki mint egy 30 eves.

P.Elliot 2016.03.13. 13:51:11

Koszonom.
Hat igen, a csaladot kihagyni nagy hiba lenne, amig az embernek nincs gyereke addig nem is tudja aterezni hogy mit is jelent ha van....

©________ 2016.03.13. 14:09:15

@Zoole[uk]: tudod, hogy sorban olvasok:-)

©________ 2016.03.13. 14:11:30

@Mirjam2:
Hat magyarul a meghivas szoban jelenteseben benne van, hogy ameghivo fizet. Ld. "Hagyd mar, meghivtalak", amikor fizetni probalsz.
Nyilvan nem kell tudnod ezt, hisz eleg koran mentel mas nyelvteruletre.

2016.03.13. 14:17:21

@diggerdriver: Jo, latom mar hogy erre rendezkedtel be hogy ezentul barmit mondok, te ellent fogsz mondani - nekem erre se idom, se kedvem. Szerintem az angol szokas fair, nem fogok hosszu perceket ennek az indoklasaval tolteni.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.13. 14:21:15

@Mirjam2:
Szerintem te arra rendezkedtél be hogy ellentmondást nem tűrően kinyilatkoztatsz. Nekem van időm és kedvem ellentmondani.
Szerinted az angol szokás fair, amit hajlandó vagyok tiszteletben tartani amint alátámasztod érvekkel. Elismerem, ez most ebben az esetben nehéz.

tanato 2016.03.13. 14:21:36

@P.Elliot: @Dragonlady (Bp, Hun): Boldog SZülinapot Kívánok!

Egyébként ha szülinapot tartok vagy évfordulónk van és társaságot rokonságot hívok/mostanság étterembe,régebben otthonra/természetesen én fizetem a cechet/időnként bizony borsosat ha sokat is iszik a csapat/,ezért nem minden névnapot és szülinapot ünneplünk nagycsaládilag csak a kerek évfordulókat.
Most pl. március végén 30. házasságink lesz,ott lesz egy kb 20-30 közti létszám szülők/már csak egy maradt a négyből/testvérek és azok gyermekei .unokái.Erre bizony készülni kell anyagilag is. Szülinapom előtte 5 nappal van,de az csak páratlan 57.,azt majd 3 év múlva ünnepeljük nagycsaládilag.
Munkahelyen névnapozni szoktunk,ott is a hívó,ünnepelt fél biztosítja a harapnivalót/Hidegtál,sütemény üdítő,pezsgő.de ez ugye körbejár éves szinten egyenlítődik a dolog.

©________ 2016.03.13. 14:23:16

@Mirjam2:
Amikor en fiatal voltam, a hazibulinal is kulon keellett jelezni, hogy a vendeg hozzon kajat meg italt, ugy hivtuk batyusbuli.

2016.03.13. 14:23:24

@Babette©: Ez szerintem szubjektiv, szamomra messze nem ilyen egyertelmu. Pl. angolul is ugyanugy van mint magyarul, az 'invite' jelentheti azt hogy megkertel valakit hogy elmenjen veled valahova, meg azt is hogy fizeted a fogyasztasat. A legtobb ember szamara egyertelmu az adott helyzetbol hogy mikor melyik jelentesrol van szo. Ha valaki meghiv valakit valahova, pl. buliba, az messze nem jelenti azt hogy a fogyasztasat is fizetni fogja. Legalabbis Angliaban nem, es mikor engem hivtak hazibuliba Mo.on, akkor is ki nem mondott szabaly volt hogy vinni kellett etelt vagy italt ami kb. fedezte a meghivott fogyasztasat, tehat ott sem 'ingyen ebedre' hivtak meg.

tanato 2016.03.13. 14:25:00

Ja, egyetemi évfolyamtalálkozók,érettségi találkozók alkalmával persze összedobjuk a pénzt előre.,és a szervező társ intézkedik,az italokat meg mindenkim külön fizeti.

adg 2016.03.13. 14:26:28

@geeeteee: egyszer talan sorra kerul. Marha messze van ott a deli sarkon a vilag vegen. Iden keleti part van soron, bne-gc-byron bay, jovore akar johet a nyugati is.

2016.03.13. 14:28:04

@Babette©: Mikor en voltam fiatal, akkor nem :). De ez nagyreszt a nyockerben volt, lehet hogy magatol ertetodonek vettek hogy mindenki csoro es hozni kell a hozzavalokat, nem tudom. Azt tudom hogy elvart volt par zacsko keksz, csipsz, uditok, bor. Bennem soha fel sem merult hogy a meghivonak kene allni mindent, most hallom / olvasom ezt itt eloszor.

tanato 2016.03.13. 14:33:25

A poszthoz is valamit,épp egy órája beszéltem egy fiatal sráccal,kollégával,sebészeti szakvizsgájára készül,egy éve van még addig,utána Ausztráliába kíván menni dolgozni,eléggé nehéz a dolog,különbözeti nyelvvizsgát és különbözeti szakvizsgát is csinálni kell neki a követségen,több soron,de már nekikezdett.Járt ott régebben látogatóba és határozottan megtetszett neki a kontinens-ország.Családja nincs még neki,egyedül könnyebben mozdul olyan messzire.

2016.03.13. 14:34:18

Most mar tudom hogy soha-soha nem mehetek vissza Mo.ra elni. Kizart dolog, hogy en valaha reszt vegyek ebben, hogy masoknak en fizessem a fogyasztasat vagy hogy az enyemet fizessek, ez teljesen idegen tolem. Mekkora mazli hogy leleptem meg mielott egyaltalan rajottem volna hogy ilyen szokasok leteznek - ez valoszinuleg csak a jeghegy csucsa, ki tudja mi derult volna meg ki menet kozben :)))

adg 2016.03.13. 14:35:37

O mar, fiuk-lanyok. Ez azert nem annyira fontos kerdes. Csinaljuk azt, hogy tok mindegy. Egyebkent a magyarban ismert szo az elhiv is, ami nem azonos a meghivval. Elhivlak kajalni, vagy meghivlak kajalni, ez pontosan az eddig ecsetelt kulonbseget jelenti. De ez teljesen megegyezes kerdese, tok felesleg nyirni egymast. Egyik sem jobb mint a masik, itt ez a szokas, ott meg az, ennyi.
Roppant fontos. :)

©________ 2016.03.13. 14:36:32

@P.Elliot: tragedia, ami szokasok vannak itthon, esmilyen sertodeseket birnak produkalni:-(

SzZoole 2016.03.13. 14:36:44

@diggerdriver: nekem az angolokal vegyes tapasztalataim vannak.
Elofordult mar az is,hogy mindenki a magaet fizette,de olyan is volt,hogy;bee my guest.
Meg olyan is volt,hogy a magyarok ramszabadultak/meghivattak magukat es leraboltak a hutom hiena modjara

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.13. 14:40:34

@Zoole[uk]: Megbeszélhetünk egy hétvégét.

Ezzel az egész meghívásos dologgal semmi baj nincsen amíg az ember tudja mire számítson.

2016.03.13. 14:42:58

@diggerdriver: Ha elolvastad volna amit irtam, es nem csak kotozkodni probalnal, rajonnel hogy mar megindokoltam az eredeti kommentemben. Szerintem nem fair, hogy masoknak a fogyasztasat en fizessem, vagy hogy az enyemet fizessek. Nekem nincs ket-haromszaz fontom arra hogy masok megunnepeljek az en szuletesnapomat, egyebkent is nonszensznek tartom hogy en fizessek, mikor en vagyok az unnepelt. Attol pedig nagyon kenyelmetlenul ereznem magam ha mas fizetne helyettem; amit en fogyasztok azt en szeretnem fizetni. Ennyire egyszeru, nem kell tulkomplikalni. A barataimmal vagyok annyira joban hogy nem fognak egy szamomra tul draga helyre meghivni, ha pedig megis, akkor nyugodtan megmondhatom nekik hogy ez nekem tul draga; lehet hogy masoknak is az, es akkor mashova szervezzuk a talalkozot, ilyen egyszeru. Ha ennyit sem lehet veluk megbeszelni, akkor felesleges veluk baratkozni.

P.Elliot 2016.03.13. 14:46:52

@Babette©: Na ebbol a serodottsegekbol kimaradtam miutan kikoltoztem de azert telefonon ismertettek minden csaladi dolgot ugy hogy idovel egyre jobban tudtam orulni hogy leleptem es magam mogott hagyva a rokonsag dolgait. Nem voltak beketlen emberek de sertodosek igen ha valaki megszegte az iratlan rokoni szabalyokat. Amikor kiderult hogy egymast segito /ha valaki bajban van/, rokoni szabalyokat egy nagyon sulyos esetben megszegtek es nem penzrol volt szo csak kicsit segiteni, utananezni a masiknak hogy ne bolonduljon meg az aggodalomtol/ egy gyerek sulyos, gyogyithatatlanna valt betegsege miatt/, szoval amikor ilyen szempontbol suket fulekre talaltam es is rajukvagtam az ajtot miutan ismertettem a velemenyemet az egesz szivtelen bandarol es azota sem akarok tudni roluk. A gyerek egyebkent meghalt, nem akkor, evekkel utana de nem tudom nekik elfelejteni azt a kozonyos, nem rokonhoz illo stilust. Le vannak.....

2016.03.13. 14:47:33

@Dragonlady (Bp, Hun): Koszi az infot, meg meggondolom :)))

2016.03.13. 14:53:06

@Kövérmadár [swe]: Hozza kellett volna tenned, hogy csak eros idegzetueknek :)))

P.Elliot 2016.03.13. 15:04:34

@Zoole[uk]: Ez a huto dolog ismeros. Valaki meselte hogy a Magyar Klubba jott bemutatkozni ket fiatal pasas hogy nemreg jottek es ez a hazaspar elhivta ebedre oket mert panaszkodtak hogy nem tudnak fozni, nagyon draga az etterem, ok csak most jottek es segitsegre szorulnak/ ugyan mar, rendes munkajuk volt, asztalos az egyik, vizvezetek szerelo a masik, mondja az ismeros hogy rettento sokat ettek/ ez meg oke, orult hogy izlik/, mondtak hogy vinnenek belole haza is hogy legyen holnapra es hogy ugye maskor is johetnek? A hazaspar meg meghivta oket vagy 2x de nagyon szemtelennek talaltak a stilust.
Ra vagy 2 honapra folyt a furdoszoba csapjuk, felhivtak oket hogy meg tudnak-e csinalni, gondoltak hogy nem kernek sokat hiszen ok is segitettek, erre olyan osszeget kertek hogy a hazaspar nem kapott levegot. Kifizettek persze mert kifizettek, de azota nem tamogatnak senki kijovot.
Egyebkent az hogy valaki ker hogy vihessen haza a haziak etelebol nem feltetlenul ritka dolog amerikainal sem.
Nalam utoljara karacsony elott kertek ilyet, erre a masik vendeg is beszallt hogy akkor o is visz, majdnem ossze is marakodtak a talon amikor azt mondtam hogy ez az etel frissen jo csak, nyugodtan vihetik az egeszet, tehat megosztottak/. Chicken scallopini/, a ferjem mondta is hogy feltunoen jo ize volt/. Masnap viszont kaptam egy finom kis tortacskat az egyiktol, egy doboz kavet a masiktol, egyutt hoztak at.
A 2 magyar fiunal en inkabb azt a szerelest nem ertem. 3x ettek ott, vittek is magukkal, nem illett volna kerni egy centet sem azert a kis 15 perces munkaert. Vagy legalabbis kevesebbet.

33621 2016.03.13. 15:04:50

@Mirjam2: Természetesen vannak olyanok Magyarországon akik megengedhetik maguknak, hogy étteremben tartsák a szülinapjukat!
De az átlagemberek inkább otthon tartják és oda hívják a vendégeket. Ezért általában ők készítik el a menüt, ami esetleg olcsóbban jön ki mint az étteremben, de több munkával is jár természetesen.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.13. 15:26:46

@Mirjam2:
Még egyszer kérdem hogy milyen alapon ver engem költségbe?
Milyen alapon feltételezi hogy én AKAROK magamnak fizetni bármit is? Ennek semmi köze a barátsághoz. Ennek a pénztárcához van köze. TE hívsz meg engem és NEKEM kell eldönteni hogy megengedhetem magamnak vagy nem.
Tegyük félre a pénz dolgot. Pusztán az ELV már sántít. Hiszen te az én pénzemmel rendelkezel. Eldöntöd hogy én mire költsem?
Ez szerinted fair?
a magyar rendszerben bármilyen találkozó ami nem meghívásos egyértelműen saját költséges. A meghívás meg egyértelműen a meghívót terheli. Mindkét szisztéma lehetséges viszont mindenki tudja ki fizet. Nem hozom kényelmetlen helyzetbe a másikat.
Képzeld el hogy te Magyarországon meghívsz valakit egy ebédre. Aztán a végén az illető döbbenten konstatálja hogy a sajátját neki kell fizetni.
Képzeld el hogy meghívsz valakit Londonban. Az illető tudja hogy ő fizeti a fogyasztását. elhint valami polcorrect hazugságot hogy bocs de ellik a tehén vagy hozzák a szenet de nem tudok menni.
Nem fogja mondani hogy bazmeg nincs rá pénzem.
Azt értsd meg hogyha itt meghívsz valakit akkor beletúrsz a pénztárcájába. Vagy nem?

tanato 2016.03.13. 15:55:19

@33621: Saját lakásunk sajnos kicsi nagyobb vendégséghez,mindig külön kellett kérni asztalt és székeket a szomszédoktól.Így szoktunk rá az étteremhez.

Csodabogár 2016.03.13. 16:05:04

@Mirjam2: Születésnapra ha én meghívok embereket étterembe magától értetődően én fizetem. Előre megbeszélem a menüt és azt kapják. Eddig még senki nem akart mást. Torta is tőlem származott. Ez csak a dolgok egyszerűsítése, mert nem vállalom, hogy itthon főzök 10-12 emberre. Régebben meg még többre.
Ha valaki meghívna egy születésnapra és nekem kellene fizetni, nagyon dühös lennék. Nem a pénz miatt, hanem mert ezt nem illik csinálni. Szerencsémre Europa különböző országaiban még soha nem találkoztam ilyesmivel. Ez talán ausztrál specialitás.

kardio1 2016.03.13. 16:14:23

@Csodabogár: Mirjam angol. Anglia meg nem Európa, csak földrajzilag :-)

Csodabogár 2016.03.13. 16:14:45

@diggerdriver: Sokszor hívtak meg nálam módosabb ismerősök. Ilyenkor én mindig a legszerényebb kaját választom. Ha az illetőnek nem lenne pénze nem hívna meg, de én nem akarom kihasználni.
Ha meg nem meghívás, akkor tényleg nem kell elmenni, ha drágának találom a helyet. Lehet mindig szerencsém volt, de soha nem kerültem ilyen okból kellemetlen helyzetbe. Pasiktól meg csak akkor fogadtam el meghívást, ha már nagyon jól ismertem, vagy kikötöttem, hogy ok de a magamét én fizetem.

2016.03.13. 16:27:56

@Dragonlady (Bp, Hun): Boldog szulinapot :) @P.Elliot: Neked is :)

Csodabogár 2016.03.13. 16:29:01

@tanato: Majd meglátod az évek múlásával egyre szükűl a vendégsereg.:-(
Az 50. születésnapomon 40 körüli volt a létszám, én fizettem és nem Magyaroszágon hanem Svédországban. Ha megnézem az ott készült képeket, már csak ketten élnek a vendégek közül. A 70. már nagyjából új emberekkel ünnepeltem és 16-an voltunk. Tavaly a 80-ra nagy nehezen tudtam ösze szedni 12 embert. Több valószinű már nem lesz.

2016.03.13. 16:34:55

@diggerdriver: Nagyon faraszto mar ez a tema... A mai napig soha, egy percig eszembe sem jutott hogy fizethetne a meghivo. Rengeteg kozos etkezesen reszt vettem, en is hivtam meg baratokat, engem is hivtak meg, etterembe is, otthon is. Karacsonyi bulit evekig mindig ugyanannal a baratnonel tartottuk, elore kiszamoltuk hogy mennyibe fog kerulni az etel, elosztottuk a resztvevok szamaval, mindenki befizette. Megbeszeltuk hogy ki megy vasarolni, ki foz, ki hozza a dekoraciot stb. Soha, egy pillanatra fel sem merult bennem hogy ez problema lenne. Ha nekem kene fizetni mindenki reszet, en senkit nem hivnek meg, es ha az en reszemet fizetnek, nem szivesen mennek el. Valoszinuleg a legtobb brit ember igy van ezzel, ezert alakult ki naluk az a szokas hogy mindenki maganak fizet. Ez van. Nekem ez felel meg, neked mas. A koltsegeken valo agonizaciot nem ertem. A barati korombol mindenki elmegy etterembe havonta nehanyszor meghivas nelkul is; meghivas eseten annyi a kulonbseg hogy adott idopontban egyszerre megyunk. Soha nem merult ez fel problemakent az ismeroseim koreben hogy valaki nem tud 15-20 fontot kifizetni egy etkezesre, ha pedig problema lenne valakinek, pl. munkanelkuli, akkor az o reszet kifizetjuk (elofordult mar). Nekem / nekunk sok eve mukodik ez a rendszer problema nelkul, soha eszembe sem jutott hogy maskepp is lehetne, es nem szeretnem ha maskepp lenne.

Csodabogár 2016.03.13. 16:50:58

@diggerdriver: @tanato: Majd meglátod az évek múlásával egyre szükűl a vendégsereg.:-(
Az 50. születésnapomon 40 körüli volt a létszám, én fizettem és nem Magyaroszágon hanem Svédországban. Ha megnézem az ott készült képeket, már csak ketten élnek a vendégek közül. A 70. már nagyjából új emberekkel ünnepeltem és 16-an voltunk. Tavaly a 80-ra nagy nehezen tudtam ösze szedni 12 embert. Több valószinű már nem lesz.

Mellesleg ez a meghívás dolog nem magyar speccialitás. Anglia nem Europa. Hasonló mint nálunk a dolog Svédországban, Németországban, Svájcban is. Ennyi helyen tapasztaltam meg személyesen, de feltehetően Ausztriában sem más.

tanato 2016.03.13. 16:52:45

@Csodabogár: Az attól függ,ha figyelembe veszed az azóta elhunyt vendégek leszármazottait nem is olyan kevés a létszám.Persze ilyen távlatból már nem szokás meghívni a leszármazottakat.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.13. 16:52:57

@Csodabogár:
Aha. Értem. Érdekes lenne megnézni országonként az európai gyakorlatot.

SzZoole 2016.03.13. 16:58:10

@diggerdriver:
"Ezzel az egész meghívásos dologgal semmi baj nincsen amíg az ember tudja mire számítson."

Körömpörkölt jo lesz?
De lightosan csak,sok köröm keves krunpli:)))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.13. 17:04:28

@Zoole[uk]:
Nagy duzzogva...
Kobe bélszínre számítottam de majd valahogy letolom a gigámon a körömpörköltet is.
Csaxólok hogy akkor a jó mikor a szaftja olyan ragadós hogy ollóval kell elvágni mikor a csontot elveszed a szádtól.
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

SzZoole 2016.03.13. 17:09:44

@P.Elliot: a kommentem utolso mondatat viccnek szantam.
Ezt.
"Meg olyan is volt,hogy a magyarok ramszabadultak/meghivattak magukat es leraboltak a hutom hiena modjara"
Ennek a mondatnak digger a foszereploje.Meg a regi kommentelok kozul mondtak egy paran,hogy amikor digger eljon hozzank akkor kieszik a vagyonombol es osszetorik a szek is alatta.
Persze ez nem igaz.

SzZoole 2016.03.13. 17:11:56

@diggerdriver: ne aggodj en is ugy szeretem Es olyan is lesz,konyokig ragacsos leszel:)))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.13. 17:12:43

@Zoole[uk]:
Tudod hogy én csak csipegetek. Mint egy madár. Mint egy Madár nevű ló...
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Taxomükke (UK) 2016.03.13. 17:15:59

@diggerdriver: Ismerunk itt tobben is. Tudjuk, milyen egyszalbelu vagy...
:)))

Csodabogár 2016.03.13. 17:20:09

@tanato: Ezek mind barátok voltak, Különben se voltam itthon. De amugy se voltunk egy összejárós család, kevesen is voltak rokonok, amit egy cseppet sem bántam. Barátok leszármazottjai szétszéledtek a világ minden tája felé.

Csodabogár 2016.03.13. 17:24:06

Ma, főzés közben hallgattam a Kossuth rádió híreit. Azt mesélték, hogy a svédországi magyarok haza akarnak jönni, mert már nincs igazán biztonság Svédországban, valamint megcsappannak a szociális juttatások. Mindez persze a migránsok miatt. Ment az elszívó talán nem hallottam mindent, de elég furcsának tartottam a storyt.

SzZoole 2016.03.13. 17:25:33

@diggerdriver: persze persze,csak kis falatokban,mint a krokodil:)))

tanato 2016.03.13. 17:46:29

@Csodabogár: Ja úgy már jogos, barátok leszármazottait már tényleg nem tartjuk számon,azon kívül persze hogy tudunk róluk.Rokonságban azért más a helyzet,testvérek ,unokatesók gyermekei azért még időnként meg vannak híva.Tartjuk a kapcsolatot,kivel mélyebben kivel felületesebben.

tanato 2016.03.13. 17:49:31

@Csodabogár: Kormánypárti propaganda.Ha volna alapja és SVédben polgárháborús helyzet volna már jönnének vissza a magyarok hosszú tömött sorban.Illetve ha ilyen lesz jönni is fognak.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2016.03.13. 17:54:18

@Csodabogár:
Az ismeretsegi koromben levo magyaroknak eszuk agaban sincs hazamenni. Mondjuk ez nagyon szuk ismerosi kor.
Szerintem is propaganda, ahogy @tanato: irta. Akirol tudom, hogy ezetleg lepne innen, az Angliaba es Hollandiaba menne.

Herr Géza 2016.03.13. 18:40:25

@Csodabogár:
"Ma, főzés közben hallgattam a Kossuth rádió híreit."
Ajajj, orvos látott már???? :))))))

Taxomükke (UK) 2016.03.13. 18:45:39

@Csodabogár: Meg tudom erositeni a hireket.
En az M1-en lattam.

Csak vicc volt.

Herr Géza 2016.03.13. 18:46:35

@Csodabogár: Ezt jól láttam? Vagy csak én vagyok lemaradva? Te 81 éves vagy??????? Azannya.....
Azt tudtam, hogy nem tegnap voltál tinédzser, de a 81 azért rendesen meglepett...

Taxomükke (UK) 2016.03.13. 18:52:25

@Herr Géza: Figyelj, Geza, nem lehet mindenki ilyen ifju taknyos, mint mi. Digger is csak azert eszik harom helyett, mert betoretlen fiatal csiko...
;)))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.13. 18:52:52

@Herr Géza:
Szeretnék én 81 évesen szellemileg olyan friss lenni.

SzZoole 2016.03.13. 18:53:22

@Herr Géza: most olvasom,hogy 'anyatok' partja bukik tobb tartomanyban is.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.13. 18:53:55

@Taxomükke (UK):
Menjapicsába:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

svédnyugger 2016.03.13. 18:55:52

@Taxomükke (UK):
Persze, hogy propaganda, de sajnos van alapja. Pár év és kérhetünk menedéket M.o-on :)

SzZoole 2016.03.13. 18:57:39

@Taxomükke (UK): dehogy csiko,egy igazi taltos paripa:)))

tanato 2016.03.13. 19:07:18

@svédnyugger: Természetesen van alapja,de úgy tudom ott is bekeményítettek,nem engednek be korlátlanul mindenkit bemondásra.

svédnyugger 2016.03.13. 19:15:44

@tanato:
Sajnos, de...
Még most sem kérnek papirokat, elég ha bemomdod, hogy menekültstátuszt kérsz. Viszont most a határlezárások miatt kevesebben jönnek, 300-500 hetente. 2 év mire eldöntik, hogy maradhat-e, aztán ha nem, akkor a júliusban bevezetendô törvények alapján nem kap segélyt továbbra. Ennek az új törvénynek sok az ellenzôje, akik még azt hiszik, hogy nem az ô zsebükre megy, no meg akiknek politikailag korrektnek kell lenniük.
A baj az, hogy szinte mindent megtehetnek, ha törvény elé kerülnek, akkor nevetséges büntetést kapnak és ezt ôk is tudják. Nagyon nehezen, de kissé jobb irányba fordult a menekült politika, de pár éven belül nem várható lényeges változás.

puhacica 2016.03.13. 19:18:12

@Csodabogár: te elmultal 80??? :O de jo, hogy ebben a korban is ilyen frissen tudsz gondolkodni! :)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2016.03.13. 19:28:28

@svédnyugger:
Talan 2018-ban, a kovetkezo valasztasokon, fordul kicsit a szeljaras. Nem reprezentativ minta, de az eddig birkalelku kollegaim is rancoljak mar a homlokukat.

@Zoole[uk]:
Ugy ugy, lassan mehet a mami a hid ala, meglatjuk megszanjak-e a dedelgetett cimborai egy kis baranysulttel :)

Csodabogár 2016.03.13. 19:33:26

@Herr Géza: Van egy százéves konyha rádióm. Kizárólag a Kossuth jön be rajta. Már erősen kersek egy újat de még nem találtam. Konyhában ugyis csak a felét hallom a dolgoknak.

Csodabogár 2016.03.13. 19:34:49

@Herr Géza: Pontosan juliusban leszek 81. Még nem érzem a korom, ezt le is kopogom háromszor.

Csodabogár 2016.03.13. 19:36:25

@Zoole[uk]: A legnagyobbat az SPD bukta. Sajnos a szélsőjobb nagyon berobbant.:-(

Csodabogár 2016.03.13. 19:39:07

@Kövérmadár [swe]: Csak halkan mondom, hogy Frau Merkelnek hívják és nagy kár, hogy nincs több hozzá hasonló politikus jelenleg sehol.

kardio1 2016.03.13. 19:40:23

@Zoole[uk]: a paripa voltaképpen herélt lovat jelent, csak szólok :-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.13. 19:53:49

@kardio1:
Az a kappan is tudja aki írta:))))))))))))))))))

SzZoole 2016.03.13. 20:46:34

@Csodabogár: nem csodalkozom a szelsojobb menetelesen.

SzZoole 2016.03.13. 20:48:25

@kardio1: tudom,hogy mit jelent a paripa jelentese,azert irtam,akinek cimeztem,csaxolok:)

Herr Géza 2016.03.13. 21:17:44

@Csodabogár: Ez most teljesen várható volt, az idegenellenesség most bárkinek szavazatokat hozott. Azonban ne feledjük, hogy csak 3 tartományi választásról van szó. Az AfD most bekerül a tartományi parlamentekbe, ahol szépen bebizonyítják, hogy a: nincsenek valamirevaló politikusaik, b: egytémás párt lévén semmi más témához nem értenek, nincs programjuk, csak a "Scheissausländer"-ezéshez. 2017-re a mostani protesztszavazóik már ki is fognak belőlük ábrándulni és majd vissza is lesz vágva a szarvuk az össznémet választásokon.
Sachsen-Anhalt meg végképp nem meglepő. Ők a rendszerváltás óta simán neonáci fellegvárrá fejlődtek.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.03.13. 21:24:56

köszönöm a jókívánságokat.
a családban senki se hallott erről, hogy meg szokás hívni mindenkit és fizetni az egész cehhet, kivéve esküvő, de akkor úgyis visszajön az egész.
generációs különbség lehet? :-D
bocs srácok, ezt nem hagyhattam ki.
na de elolvasom a kommenteket is, biztos már rég túl van tárgyalva.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.03.13. 21:31:21

@P.Elliot:
hű, akkor neked is boldog szülinapot.
anyukám mindig azt szokta mondani a "hány éves vagy" témában, hogy "27 múltam". arról ugye nincs szó, hogy mennyivel :-D

Herr Géza 2016.03.13. 21:34:23

@Zoole[uk]: @Kövérmadár [swe]: Na azért nem csak matekból áll a politika. A CDU-tól ugyan vett el az AfD is nem kevés szavazatot, de pl. a mi "főnökünk" (Kretschmann-Zöldek), ill. a rajna-pfalzi régi/új győztes, Malu Dreyer (SPD) is Merkel néni vonalát támogatta, szóval nem olyan egyszerű a kép.
Én viszont megértem, amit a Zöldek hajdani porondra lépésekor nem gondoltam volna: Svábországban immár nem csak a miniszterelnök jön a Zöldektől, de immár a parlament legerősebb pártja is lettek. Itt, ami mindig is CDU hazai pálya volt, ugyanúgy, mint a bajoroknál a CSU.

kardio1 2016.03.13. 21:40:10

@diggerdriver: pont téged védtelek, hogy ne "vádoljanak" igaztalanul!
Csak szólok :-)

kardio1 2016.03.13. 21:41:17

@Zoole[uk]: nem gondoltam, hogy direkt volt :-) Cs. sz.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.13. 21:42:57

@kardio1: Tudom és köszi, azért írtam hogy az az ártány is tudja aki írta.:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))

kardio1 2016.03.13. 21:43:21

@diggerdriver: ha az lennék, nem szeretném így a karácsonyt! Itt a kappan az egyik tipikus karácsonyi étel. :-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.13. 21:43:56

@kardio1:
Látod a takony kölök már a kort sem tiszteli:)))))))))))))))))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.13. 21:46:58

@kardio1:
Viszont arra kiváncsi lennék hogy nagyüzemileg hogyan csinálják.
A kakast komoly műtét kiherélni mert a test belsejében van a heréje.
Az én nagyanyám még régi nagytudású parasztasszonyként még ismerte a módját a kappancsinálásnak.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.13. 21:47:39

@kardio1: Nem. Szimplán hülye...
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

kardio1 2016.03.13. 21:49:56

@Dragonlady (Bp, Hun): nem hinném, hogy generációs kérdés volna. Nekem is természetes, hogy ha meghívok valakit, akkor én fizetek. Szerintem, ahogy Kelet felé halad az ember, hagyományosan egyre inkább a vendéget jól tartó tradíciók élnek a népekben. Nem úgy mint Mirjam hazájában, a hideg, rideg északi robotvilágban :-)

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.03.13. 21:51:05

@diggerdriver:
szerintem ha konkrétan MEGHIVASRÓL van szó, akkor fizet a meghívó, nem? de ha ez így nem hangzik el, hanem szervező, aki összehozza a dolgokat, az más?
vagy te fizetted a cehhet a HÁ találkozó után, csak mert te szervezted?
szerintem két külön dologról van szó, vagy nem?

kardio1 2016.03.13. 21:52:14

@diggerdriver: nem tudom. Majd megkerdezem valamelyik idősebb, 85 év feletti nobetegemet, hátha ilyen helyen dolgozik :-)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2016.03.13. 21:52:47

@Herr Géza:
Matek ide, politika oda, rettenetes mennyisegu ember jott ide. Olyanok, akik jo resze nem igazan fog hozzatenni az itteni gazdasaghoz, inkabb csak felelni.
Az SFIben tanito ismerosom hajmereszto dolgokat meselt, Flen egyes reszei katasztrofalisan le lettek lakva.

Nem elvaras, hogy aki menwkultkent jon az azonnal dolgozzon, de az a minimum, hogy alkalmazkodik. Nem erdekel a vallasa, a kulturaja, ha bomlaszt es problema van vele, huzzon vissza a homokozoba. Ez ugyanugy all a roman koldusokra es mindenki masra is.
Nyilvan a tobbseggel nincs kulonosebb baj, de akivel igen, az az elso geppel mehet haza es ennyi volt.
Mert az nem megy, hogy az adofizeto magyarok, svedek, nemetek, romanok stb eltartsak a rendbonto sopredeket, mert jajj szegenyek.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.03.13. 21:56:41

@kardio1:
a generációs megjegyzés szurkapiszka akart lenni Gézának és Diggernek :-)
arra jutottam, hogy más a formális meghívás, és más, hogy ha egy társaság megszervezi, megbeszéli, hogy elmennek valahova.

SzZoole 2016.03.13. 22:09:18

@kardio1: doki,a kosher nem en vagyok,az a tino lakik gettoban,zsido gettoban Es öt most fogjak herelni(vagy metelni?),hogy igaz zsido valjon belole:)))

kardio1 2016.03.13. 22:09:25

@Dragonlady (Bp, Hun): tudom. Én még fiatal vagyok hozzájuk képest :-)
Egyébként egyetértünk.

Herr Géza 2016.03.13. 22:14:07

@Kövérmadár [swe]: Én nem is pro vagy kontra foglaltam állást menekült ügyben, mert épp elég összetett téma ez...
Csak ennek a három tartományi választásnak pusztán a matematikai eredményéből igen elhamarkodottnak ítélem meg bármely nagy tanulságot ilyen iziben levonni, főleg a német belpolitika alaposabb ismerete nélkül. Nem is rád gondolok első sorban, hisz a bulvár már itt is nyomja a "Horroreredmény Merkelnek" stílusú főcímeket. Csak beljebb derül ki, hogy a horror elsősorban a nagykoalíció másik pártjának, az SPD-nek az eredményére vonatkozik, na meg az AfD előretörésének.

Herr Géza 2016.03.13. 22:20:36

@Csodabogár: És mi még itt tavaly virtuális farokméregetést tartottunk, hogy ki a korelnök, és 50+-szal az élbolyban volt az ember.....:)))))))

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.03.13. 22:21:17

@diggerdriver: @kardio1:
ok, akkor sikerült magamban összrakni a dolgot. az zavarhatott be, hogy tényleg nem szoktam ilyesmit csinálni, vagy a környezetemben senki.
egyébként alap volt persze az iskolában, hogy nem fogadunk el meghívást a nálaunk sokkal kevesebbet kereső kollégáktól, sőt ha mondjuk neki van szülinapja, azért hívjuk meg, ha neküönk, akkor meg azért. úgyis hozták otthonról a sütiket ők meg, vagy a frissen szedett mangóhegyeket, vagy ilyesmit.
juteszembe 2, senkit nem sajnáltam gyereket még annyira triviális dolgot miatt, mint azt a csóri jehovista családba csöppent kislányt, akinek a diliflepnis anyja pont ezektől az idiótáktól hallott először a keresztényekről, nem baptistáktól vagy relatíve normális társaságtól. ja mert ezek semmit se ünnepelnek. a szerencsétlen gyerek kb kéthetente ott ült a tanáriban lógó orral, amikor az osztálytársai szülinapi tortát hoztak. se karácsony, se nemzeti ünnepek, se keresztény ünnepek, SEMMIT nem szabad. namost én nem szoktam senki valllására beszólni, elég jól tolerálok sokmindent, utánaolvasok, tanulok, de az ilyen szintű sötétség úgy veri ki a biztosítékot, jó kis képzavarral, hogy a lábam nem éri a földet. egyébként egy viszonylag józan (tehát nem lila ködös), segítőkész, kedves ember volt a kollégám, de nemcsak a gyerekkínzás mindenféle formáját nehéz megbocsátani, hanem nekem valamiért ezt is nehéz volt elfogadni, hogy ilyen sivár létbe rángatja bele a pici gyerekeit, ahol minden nap ugyanolyan, és semmit, semmit nem szabad ünnepelni, semmi világi dolognak örülni :-(

kardio1 2016.03.13. 22:22:22

@diggerdriver: borzasztó, mennyire nem értek már magyarul. :-( Azért csak leesett, mit is írtál pontosan...

Csodabogár 2016.03.13. 22:34:00

@Herr Géza: Tudom persze, állandóan a német tv-t nézem, per pillanat ARD.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2016.03.13. 22:37:33

@Herr Géza:
Igazad van.
Itt sem tudni, hogy mi lesz 2 ev mulva, most erosodott az SD, 2 ev mulva az en voksom is az ovek lesz, ez 95%. Aztan lehet utana engem is elzavarnak, meglatjuk :)

adg 2016.03.13. 22:40:20

@Dragonlady (Bp, Hun): konkretan a meghivasrol volt szo, nem a hazibulirol haverok kozt.
Pl szuletesnapomon meghivom a kollegaimat, vagy a csaladot, akkor en fizetek.
Osztalytalalkozon vagy hazibuliban meg kozosen.

Errol volt szo, csak a vitaban resztvevo felek legendasan rugalmasak es komoly szandek munkalkodik bennuk a masik nezopontjanak megertesere. :)

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.03.13. 22:49:47

@adg:
igen, közben kitisztult a kép.
egyébként javaslom, hogy Digger jövőre, ileltve idén, meghívjon mindenkit a HÁ találkozóra, ne szimplán szervező legyen. olyan kicsike tud lenni a különbség a szervező fázisban, oda kell figyelni a szavakra :-)

SzZoole 2016.03.13. 22:52:42

@Dragonlady (Bp, Hun): miert a következőre elmennel?

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.03.13. 22:56:40

@Zoole[uk]: csak ha valaki kifizeti ;-)
egyébként elmentem volna valszeg, ha nem messze alvásidő után lett volna, hanem délben vagy ilyesmi.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.03.13. 23:05:36

@Zoole[uk]: peeeersze, aztán hány évig hallgathatnám itt az élcelődést? :-D

SzZoole 2016.03.13. 23:17:58

@Dragonlady (Bp, Hun): te,nem feleségül kertelek es nem is ajánlatot tettem:)
Kérdezd meg puhacicat vagy Diggert hányszor voltak mar a vendégeim es soha nem éltem vissza vele,na jo néha viccelodunk rajta,de ez barátok közt belefér:)

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.03.13. 23:19:51

@Zoole[uk]:
ja, hogy nem veszel feleségül? akkor tárgytalan :-D :-D :-P

Csodabogár 2016.03.13. 23:22:11

@kardio1: Közben eszembe jutott a londoni barátnőm, aki mindig hiányolta a kontinensen lévő vendéglőkben a "Női étlapot" Mint mondta, angliában van olyan, hogy ha egy férfi meghív egy nőt, akkor a nőnek olyan étlapot adnak, amin nincs ár. Ezt én nagyon szimpatikusnak tartottam, miután ha meghívtak mindig csak a legolcsóbb dolgokat rendeltem, nem azt amihez gusztusom lett volna. Sajnos angliában soha nem hívott meg senki vendéglőbe, igy csak a már örök idők óta ott élőre tudok hivatkozni.

SzZoole 2016.03.13. 23:23:01

@Dragonlady (Bp, Hun): ilyenkor nagyon csipazom a burad,amikor erted es benne vagy a viccben:)))
A baratnodet is megtanithatnad ra,mert mostanában egy kicsit besavanyodott:)

Herr Géza 2016.03.13. 23:25:59

@Csodabogár: Tekerek ezerrel, de ennyire azért nem vagyok optimista.. :)

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.03.13. 23:36:30

@Zoole[uk]:
sokszor vagyok fáradt, úgy lelkileg inkább, és vannak olyan témák, mint mindenkinek, amikre én is ugrom. :-(
Mirjam szerint egyébként meg gondolom, mindenki más van besavanyodva, aki a szabvány kis határátkelő életét éli. olyan sok szurkapiszka volt itt az évek alatt azokkal szemben, akik nem a klasszik módon csinálják, hogy nem csodálom :-( sokmindenért hajlamos az ember befeszíteni. aztán már nehezebb lazítani. bizonyos mértékig mind ezt csináljuk.

FutureFry 2016.03.14. 00:30:30

@Mirjam2: Saját tapasztalatom szerint az “invite” szó igencsak formális (pl. szülinapi bulira (papíron), vagy esküvői meghívón, és persze akkor nem kérdés ki fizet - legalább is az ételt/italt). Barátok/kollégák között a mindennapokban inkább kevésbé formális kifejezések használatosak, mint pl. “Want to grab a beer?”, vagy “Want to meet for/have dinner at ...?”. Ezt viszont mindenképpen érdemes kvalifikálni ha tényleges meghívásról van szó, pl. a “my treat” hozzáadásával (amit a delikvens akár vissza is utasíthat, ha maga akarja fizetni)

blackhairlady 2016.03.14. 04:19:10

En nem tudtam ezt az otthoni mimdenki maga fizeti a sajat fogyasztasat dolgot, igaz, csak a ballagasok, kerek hazassagi evfordulok voltak ettermeben kiterjedt csaladdal.
Itt maximum 8-an vagyunk ha etterembe megyunk, mindig a meghivo fel fizet. A legkisebb gyereknek volt baratokkal szulinapi buli minden evben bowlingos helyen meg Chuck e cheeseben, kulon szulinapi csomagok vannak amit termeszeteszen a szulinapos fizet, a tortat is o hozza. Ami meglepo volteloszor, hogy az unnepelt kulon mindkinek ad egy kis ajandekot is, egy pluss allatot vagy akarmit amit jonak lat. Mi ezt kihagytuk, ne hogy mar en adjak ajandekot a vendegeknek:))))))))))))
A legtobbszor egyebkent itthon tartjuk, otthon is ez volt, en foztem, sutottem, de nekem nem volt faradsag, mert kedvelem a rokonaimat es jol esett mindig meghivni oket.
Sot, nalam bevett szokas az is, hogy annyit sutok, fozok, hogy csomagolok is mindenkinek, hogy ne legeyen gondja a vacsoraval.

blackhairlady 2016.03.14. 04:41:53

@P.Elliot: @kardio1: @Dragonlady (Bp, Hun): Boldog szulinapot kivanok mindegyikotoknek :)

2016.03.14. 07:49:26

@FutureFry: Az en tapasztalatom szerint az 'invite' hasznalatos teljesen informalis ertelemben, baratok kozott is; nyilvan az USAban maskepp van. A 'my treat' kifejezes nekem super cheesy-nek hangzik, soha nem hasznalnam, a barataim sem, de mondom, ez nem USA :). UKben inkabb ugy szokott lenni hogy ha pl. ket ember kavezik egyutt, akkor az egyik mondja a vegen hogy 'I'll get this' / 'I've got this', vagyis o fizet, de nagyobb etkezesnel es foleg tobb resztvevo eseten ez nem szokott elofordulni, es semmikeppen sem altalanos vagy elvart. Ha meghivnak egy etterembe valakinek a szuletesnapja alkalmabol, magatol ertetodik hogy mindenki a maga szamlajat fizeti, ezert ezt nem kell kulon megbeszelni.

2016.03.14. 07:53:36

@Zoole[uk]: Tudom hogy nehez megerteni, de nem az a celom az itteni kommentelessel hogy a te szemedben 'laza csaj' legyek.

2016.03.14. 07:55:58

@Csodabogár: Meg soha nem hallottam ilyenrol, bar konnyen el tudom kepzelni hogy a multban letezett. Ma mar szerencsere nagyon kevesen kovetik Angliaban ezt a regimodi szokast hogy a ferfi fizet a nonek, ez engem mindig is halalra idegesitett.

adg 2016.03.14. 07:59:13

@Mirjam2: Hat, na de hat ez most igy hogy? Mi akkor a te celod az itteni kommentelessel, ha nem az? A Zolee szemeben laza csajnak lenni, az azert mar minimum egy eletcel. :DD

adg 2016.03.14. 08:04:15

@Mirjam2: Ez az ar nelkuli etlap engem elegge megleppett. Mintha azt feltetelezne, hogy a nok nem tudjak arak nelkul, hogy melyik kaja a draga, es igy nyugodtan valasztanak libamajat, pedig ha latnak az arat, akkor csak a fel adag spagetti lenne. Ez nekem eleg lealacsonyitonak tunik.

mertcsak 2016.03.14. 08:05:57

- Del-afrikaiak ha meghivnak vendegsegbe magukhoz, vinned kell a sajat italod, mert a hazigazda nem fogja torni magat azert, h olyan itallal rukkoljon elo, amit szeretsz.
- Vendegsegben neha elvarjak, hogy vigyel hozzavalot, sutit, salatat, vagy csak osszedobjak a hus arat (karacsony csaladdal).

Ezeken a mai napig ki vagyok akadva, mert amikor en szerveztem hazibulit (meg Magyarorszagon), alap volt, hogy megkerdeztem, ki mit szeretne inni s ugy vasaroltam. Ahogy a csaladi karacsonyi osszejovetelkor sem ugy indult a buli, h elore meguzenik sms-ben, kinek mennyi penzt kell majd beleadnia.

A szakmunkas-egyetemi diplomas temahoz, hatha erre gondolt a költő: linkedinen tobbszor lattam mar, hogy sima erettsegivel voltak emberek olyan dontesi pozicioban, amihez masnak tan az egyetem is keves lenne, s pusztan azert mert 18 evesen dolgozni kezdett, megmaszta a rangletrat, a tapasztalata nyomott annyit a latban + a jo angolja, hogy az egyetemet vegzett kulfoldinek eselye sincs.

2016.03.14. 08:12:15

@Herr Géza: Na most nem tudom hogy nevessek vagy sirjak :)

2016.03.14. 08:15:18

@adg: Aljas modon, onceluan, szellemi kikapcsolodasra hasznalom ezt a blogot mikozben unalmas dolgokat kenyszerulok irni es olvasni a szamitogepen :))). Ez tenyleg nagyon onzo magatartas, latszik hogy az individualista Nyugaton toltott ido rombolta a karakteremet.

2016.03.14. 08:28:09

@adg: Egyszer egy regi munkahelyemen a fonokom megjarta ezzel. Meghivott (abban az ertelemben hogy o fizetett) egy holgyet hivatalbol egy 'munka-ebedre' egy draga etterembe. A csaj rendelt egypar dolgot, fonok nem inyenc, nem tunt neki fel hogy az egyik dolog amit a vendeg rendelt, veletlenul white truffle volt. Mikor kijott a szamla, nem tudta elkepzelni hogy mi lehet az az extra tobb mint ketszaz font a szokasos aron felul... Ez sajnos meghaladta az egy etkezesre hivatalosan engedelyezett keretet, igy kenytelen volt zsebbol kifizetni a kulonbozetet a fonok. A not 'feketelistara' tettuk, tobbet senki nem hivhatta meg sehova. Nem derult ki hogy direkt rendelte-e a vilag egyik legdragabb kajajat, vagy egyszeruen nem nezte az arakat.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2016.03.14. 09:31:52

@Herr Géza: Valószinüleg az elsö idökben ir´dtak ezek a gondolatok és akkor még jóval húsbavágóbbak ezek a felismerések mint késöbb.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.14. 11:19:37

@Mirjam2:
Egyet nem értek.
Minek neked férfi?
Te egyszemélyben egyesited a transzcendentialis nirvána ying és yang pólusait.
:)))))))))))))

FutureFry 2016.03.14. 15:00:14

@Mirjam2: Az "I've got this" (vagy az amerikai köznyelvben gyakrabban használatos egyszerűsített "I got this" változat) errefelé is ismert formula, utólagosan amikor fizetésre kerül sor. Pl. amikor hozzák a számlát (és leteszik az asztalra, általában udvariasan megpróbálva mindenkitől egyenlő távolságra lerakni) ezzel a kifejezéssel nyúl utána a fizetést felajánló delikvens. (Aztán lehet udvariasan vitatkozni vele, attól függő mértékben mennyire akarjuk - vagy nem akarjuk - hogy tényleg ő fizessen.)

FutureFry 2016.03.14. 15:37:15

@Mirjam2: Ja, és ha a "my treat" kifejezést "super cheesy"-nek találod akkor van másik is - gyakran használom/hallom az "it's on me" változatot is (meghíváskor előre, vagy akár amikor fizetésre kerül sor).

FutureFry 2016.03.14. 15:46:36

@adg: @Mirjam2:
Ár nélküli menüt már láttam - bár az egy olyan helyen volt, ahol minden menü ilyen volt (gondolom az "If you have to ask, you can't afford it" szellemében).

Ezentúl (legalább is amerikában) létezik a "gift receipt" fogalma: Amikor az ajándékozott az ajándékkal együtt kap egy számlát, amin nincs összeg (de így pl. visszaválthatja (más méretre) vagy garanciát tud később érvényesítettni). Persze ezen tevékenységek közben könnyen kiderülhet a termék ára is (de legalább nem az ajándékozásnál).

Igaz, ezek mind nemfüggetlenek.

adg 2016.03.14. 16:08:52

@FutureFry: ez a gift receipt tetszik, bar itt mondjuk szuksegtelen. Visszacserelnek, visszavesznek barmit, szamla nelkul is. Ha onnan szarmazik es jem hianyos, hasznalt persze. Muszaki cikkeket meg par nap hasznalat utan is neha, amin meg vagyok rokonyodve. Gondolom a kukaban vegzi. Egy eleg jo ismeros meselte, hogy kellett neki egy nagynyomasu moso egy alkalomra. Megvette, megcsinalta a dolgat, majd visszavitte, hogy nem kell neki, vacak. Szerintem netto bunkosag.
Ruhat is vittunk mar vissza kicserelni, semmit nem kertek. Ugyanigy hibas termeknel is csak adtak egy masikat. Amit visszavittem, ki sem bontottak, hogy tenyleg hibas-e, vagy legalabb az van-e a dobozban. Paron telefonja amikor beszart, neten kellett jelezni. Kuldtek az ararol egy vouchert, es le sem kellett adni, semmi. Azota is megvan. Mondjuk az imei szamat meg kellett adni, lehet, hogy letiltittak, nem tudom. Tenyleg nem mukodott.
amikor eloszor probaltam garancialisan kicserelni valamit, nem tudtam szamlat vinni, mert a hopapirrol eltunt a felirat. Magyar reflex, valoszinuleg baszhatom, sose tudom bizonyitani, hogy ott vettem es mikor. De a csaj leolvasta a vonalkodot es ott volt elotte minden. Kaptam az uj cuccot.

Viszont a mosogatogepet 4. alkalommal birta megjavitani a szakember, ket honap alatt. Ezen kicsit morcos voltam. Szerencsere volt egy tartalek, de elegge felhuzott.

blackhairlady 2016.03.14. 18:08:07

@FutureFry: illetve a pincer mindig megkerdezi, hogy egybe vagy kulon szamoljon.

blackhairlady 2016.03.14. 18:09:45

@FutureFry: ez jutott nekem is eszembe aaz ar nelkuli etlaprol. Karacsonykor mindig kerek ilyet az ajandekaimhoz, szerintem jo otlet.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.03.14. 21:05:52

@adg: tegnap láttam h találtak felétek vmi halevő pókfajt? Hiába próbálod ezeket kimagyarazni, felesleges :-D

M. Péter 2016.03.15. 20:51:19

@mertcsak: Vagy a papája a cég tulajdonosa.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása