oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. február 10. 06:44,  Az angliai iskola rejtelmei 215 komment

2014. február 10. 06:44 Határátkelő

Az angliai iskola rejtelmei

Aki gyerekkel vág neki a határátkelésnek, annak az egyik legfontosabb kérdés a beiskolázás. Ez nem mindig egyszerű kérdés, különösen érdekes kihívásokat tartogat egy, a magyartól annyira eltérő rendszer, mint az angol. Ebben vág rendet Judit mai, szerintem rengeteg hasznos információt tartalmazó írása.

Anglia, iskola.jpg

„Mivel három különböző korú gyerekkel élek Angliában immár három éve, meglehetősen sok tapasztalatot szereztem az angol (de nem brit – érzésem szerint Skóciában és talán Walesben is mások a szabályok) iskolarendszert illetően.

A kiutazásunk előtt rengeteg energiát öltem abba, hogy a helyi iskolákról és a beiratkozási lehetőségekről tájékozódjam. Ennek ellenére visszatekintve úgy gondolom, hogy az azóta összegyűjtött tapasztalat birtokában ma már jóval ügyesebben választanánk.

Remélem, hogy a kiutazást fontolgató vagy frissen ideérkezett szülők hasznosnak találnának egy rövid iskola összefoglalót, úgyhogy íme. Előre szólok, hogy kicsit hosszú, illetve hogy én csak azt tudom leírni, amit én láttam/hallottam/olvastam, ha valamiben tévednék, előre is elnézést kérek.

Más a megközelítés

Az angol állami iskoláknak világszerte nincs túl jó híre, és a helyi emberek egy részét elnézve ennek van is némi alapja. A magániskolák persze más tészta – mi azonban anyagi okokból ezt a lehetőséget fontolóra sem vettük (bár úgy hallom, oda is lehet ilyen-olyan indokokkal ösztöndíjat szerezni, ha valakinek mindenképpen ez az álma).

Saját tapasztalatom szerint az angol iskola két ponton különbözik gyökeresen a magyartól - a tantárgyak megközelítését és a gyerekek tanulásra való ösztönzését illetően.

Az első azt jelenti, hogy sok tárgyat itt egészen másképp tanítanak – a földrajz inkább a környezet és az ember együttéléséről szól, nem pedig arról, mi hol található a világban, így aztán nem csoda, hogy sokan azt sem tudják, hogy Afrika város-e vagy földrész.

Történelemből nem veszik végig a fontosabb eseményeket az őskortól napjainkig, inkább egy-egy kiragadott korszakot tanulmányoznak mélyebben, általában a források értelmezésére koncentrálva. Így aztán előfordulhat, hogy gyermekünk mindent tudni fog I. Erzsébet uralkodásáról, de mondjuk Nagy Sándornak a létezéséről sem hallott.

Nyelvtant egyáltalán nem tanítanak, angolórán inkább olvasnak, szöveget értelmeznek. Itt sem próbálják végigvenni a világirodalmat, inkább egy-egy könyvet vagy színművet elemeznek jó sokáig.

Összességében nekem szimpatikus, hogy inkább az adott anyag alapos és kritikus megismerésére koncentrálnak, és nem próbálnak túl sok felesleges enciklopédikus ismeretet gyömöszölni a gyerekek fejébe.

Viszont a tanulmányozott témák kiválasztása kissé esetlegesnek tűnik, és fehér foltokat hagy a gyerkőcök műveltségében, melyeket maximum magánszorgalomból fog (ha fog) pótolni, aki akar.

Kerülik a stresszt

Ami a tanulásra való ösztönzést illeti, úgy veszem észre, az angol iskola nagyon, talán túlságosan is igyekszik elkerülni, hogy stresszelje a gyerekeket, akiket teljesítményük szerint csoportokba sorolva oktatnak.

A tanárok többsége - legalább is akikkel én találkoztam – nagyon elhivatott, rengeteg időt és energiát áldoz a gyerekekre, minden tárgyi és emberi feltétel adott a tanuláshoz, de nincs igazán nyomás vagy kényszer.

Ez egyfelől jó, mert a gyerekeket sokkal kevésbé viseli meg az iskola, másfelől viszont a nem kiemelkedően okos és/vagy szorgalmas tanulók egy idő után menthetetlenül lemaradnak.

Nagyszerűen ellébecolnak a többi hasonló szinten lévő nebulóval együtt a nekik kijelölt kis csoportban, és ha nem akarnak, egy büdös kukkot sem tanulnak. Ez különösen igaz, ha a gyerek még nem vagy nem jól tud angolul – rögtön beutalják a leggyengébb csoportba, mondván ott jól el lesz, amíg a nyelvet tanulja.

Miután legtöbbször a jobb csoportokban sem túlzottan magasak a követelmények, akinek fontos az iskolai előmenetel, jobban teszi, ha nem engedi, hogy a gyerekét a gyenge csoportba tegyék. Amúgy eddig minden iskolában nagyon rugalmasak voltak velünk, és igyekeztek minden hasonló jellegű kívánságunkat teljesíteni.

Nem jó, ha egy évvel lejjebb kezdenek

Az angol gyerekek 5 éves korukban mennek iskolába. A kicsik oktatásáról nem sokat tudok, mivel az én legkisebb lányom hatodikban kezdett itt. A korábbi iskolakezdés miatt a magyar gyerekek nem fognak ugyanabba az évfolyamba kerülni, amibe otthon jártak – a születési évük szerint fogják őket beosztani.

Nyilván sokan aggódnak amiatt, hogy a gyerekük, aki ráadásul nem vagy nem sokat beszél angolul, ráadásul még felsőbb osztályba is kerül, ezért igyekeznek rávenni az iskolát, hogy tegye őt vissza egy évvel.

Mi is így kezdtük, de tapasztalatom szerint ez nem szerencsés - egyrészt a felsőbb osztályosok nem feltétlenül (valószínűleg nem) fognak előrébb tartani a tananyagban, másrészt a gyereknek még nehezebb beilleszkednie, ha az osztálytársai mind fiatalabbak nála.

Nem kell izgulni, az itteni iskolák többsége nagyon jól és pozitívan kezeli a külföldről érkezett diákokat, persze van is benne sok tapasztalatuk. Minden magyar gyerek, akivel itt találkoztam, az enyémeket is beleértve, kiválóan megállta a helyét azon az évfolyamon, ahova a születési éve alapján tartozott.

Hogyan kerül be a gyerek az iskolába?

Az iskolai helyeket a mi városunkban az önkormányzat osztja el. Miután az ember megkeresi őket, először kijönnek családlátogatásra - erre csakis akkor hajlandóak, ha a gyerek már Angliában tartózkodik, így előre intézni bármit is nem nagyon lehet -, azután beosztják a lakhelyéhez legközelebb eső iskolába, ahol van hely az évfolyamán.

A férőhelyek viszonylag korlátozott száma egyre nagyobb probléma – az előírt maximális osztálylétszámot nem lehet túllépni, így előfordul, hogy elég távoli és/vagy nem túl színvonalas iskolába kell járnia szemünk fényének.

A döntés ellen lehet fellebbezni, illetve fel lehet iratkozni várólistára azokon a helyeken, ahova szívesebben járna. Elég nagy a jövés-menés, így könnyen elképzelhető, hogy rövidesen felszabadul egy hely. Ha több helyen is van férőhely, a család választhat.

A kulcsszakaszok

Az iskolai „karriert" úgynevezett Key Stage-ekre, röviden KS, magyarul kb. kulcs szakaszokra osztják.

A KS1, az egészen kicsik – elsősök és másodikosok - sokszor még teljesen külön suliba járnak, legalább is a mi környékünkön, aztán harmadiktól hatodikig tart az általános iskola, a KS2.

Hetediktől tizenegyedikig van a középsuli (KS3 és KS4) – hatodikban jelentkezni kell max 3 helyre, és ismét csak az önkormányzat eldönti, ki hova kerül (gondolom, ugyanígy történik az első osztályos helyek kiosztása is).

Az iskolák körzetesítve vannak, így legnagyobb eséllyel a mi csemeténk is a körzetibe fog járni. Itt is lehet fellebbezni – mi megtettük, és sikerrel jártunk, úgyhogy nem reménytelen a dolog.

Az osztályozás

Az angol osztályozás teljesen más, mint a magyar, és számomra egyelőre megszokhatatlanul furcsa. Minden gyereknek van egy target grade-je, kb. „megcélzott jegy", amit az iskola szerint év végéig el kellene érnie.

Hogy ezt mi alapján állapítják meg, az rejtély – azt hiszem, bevisznek róla mindenféle adatokat egy számítógépbe, és az kiköpi a target gradet, amely adott esetben köszönő viszonyban sincs a gyerek korábbi teljesítményével és képességeivel.

A legkisebbik lányomnál – most nyolcadikos – levelek, szintek szerint megy az osztályzás: level 1-2 = semmit sem tud, level 3-4 = gyenge/közepes, level 5-6 = ez már elég tisztességes teljesítmény, level 7-8 = szuper jó. A leveleken belül is van még három szint, mondjuk 4-, 4 és 4+, szóval elég árnyalt a kép.

Csak úgy hétköznap az órán nincs felelés és osztályzás, csak dolgozatra vagy házi dolgozatra szoktak jegyet kapni. Évente háromszor van bizonyítvány, mivel itt nem két félévből áll az iskola, hanem három term-ből, szeptembertől júliusig, egy, időnként két hét szünettel minden term közepén és végén, 6 hét nyári szünettel.

A bizonyítvány

A bizonyítvány legtöbbször szöveges értékelés, leírja, hogy teljesít a gyerek az adott tárgyból, miben ügyes, miből kéne javítania, hol tart a target grade-hez képest, és milyen a szorgalma 1-6 skálán.

Nagyon nagy hangsúlyt fektetnek arra is, ki mennyit hiányzik, bizonyos – szerintem nem túl nagy – mennyiségű hiányzás már komoly büntetéseket von maga után. Amúgy jó tudni, hogy max 5 nap terjedelemig a hiányzást a szülő is igazolhatja, sőt a munkahelyen sem kell orvosi igazolás, csak ha 5 napnál tovább vagyunk betegek.

A középiskola

A középiskolában a gyerekek elég hamar szakosodni kezdenek. Nyolcadikig még mindenki többé-kevésbé ugyanazt tanulja, azután választani kell, ki miből szeretne GCSE-t (kb. érettségi?) tenni. Azt hiszem, ez nem mindenhol zajlik egyformán, ráadásul változni is fog a rendszer.

Nálunk továbbra is fog tanulni a gyerek angolt, matekot, science-t (fizika, kémia és biológia egyben) meg még néhány alap dolgot, és mellé fel kell vennie 6 általa választott tárgyat, melyekből a legkevésbé sikeres kettőt tizedikben majd leadja.

A választható tárgyak skálája igen széles: történelem, földrajz, mindenféle művészeti tárgyak, nyelvek, de vannak gyakorlatiasabbak is, üzleti tanulmányok, vendéglátás, stb.

Tizedikben és tizenegyedikben teszik le a GCSE vizsgákat – annyi tárgyból, ahányból akarnak/tudnak, de minimum 5 GCSE alapkövetelmény, ha az ember tovább akar tanulni. Van olyan tárgy, amit végig tanulnak, van, amit rövidebb ideig. A legtöbből többször is vizsgáznak, és a részeredményekből adódik össze a végleges osztályzat.

Vizsgák minden mennyiségben

Ezen a szinten az osztályzás már nem levelek szerint történik, inkább a magyarhoz hasonló skálán, de betűkkel: A* = csillagos 5, A-C = kb. 5-3, bár szerintem egy C teljesítményre Magyarországon kettest se minden iskolában lehet kapni. Vannak még további betűk is, de az lényegében mind megbukott – a CGSE csak akkor számít, ha legalább C.

Van egy BTEC nevű vizsga is, ez a gyakorlati tárgyakból, pl. számítástechnika, business, vendéglátás, stb. tehető, inkább a gyakorlati alkalmazásra fókuszál, azoknak való, akik nem egyetemen akarják majd tovább tanulni a tárgyat, hanem szakmai alapokat szeretnének szerezni.

Eddig 16 éves korig volt tankötelezettség Angliában – 11. után, aki akarta, abbahagyta az iskolát. A korhatár most 18 évre változott, így 11. után három opció van.

Aki dolgozni szeretne, aprenticeship-re jelentkezik, kb. az otthoni szakmunkás képzés, gyakran maguk a munkaadók szervezik. Szakmát lehet tanulni college-ben is, kb. otthoni szakközép, illetve tovább lehet tanulni Sixth Formban, kb. az otthoni gimnázium.

Ezekbe az iskolákba megint külön jelentkezni kell, de itt már nem az önkormányzat, hanem maga az intézmény dönt a felvételről, így többet nyom a latba a korábbi teljesítmény és a GCSE eredmények.

A Sixth Form kétéves és a többség összesen 4 tantárgyat tanul első évben, majd hármat a másodikban. Itt már tényleg a későbbi egyetemi felvételi tárgyakra kell koncentrálni. Az első – vagyis összességében a 12. évben tett vizsga az AS level, ez önmagában is egy - alacsonyabb - kvalifikáció, a végső vizsga pedig az A level, ez a legmagasabb középiskolai végzettség.

Egyébként mind a GCSE, mind az AS és A level vizsgákat központilag szervezik és egységes javítókulcs alapján értékelik, mint a magyar érettségit.

Bejutás az egyetemre

A legtöbb egyetemen nincs külön felvételi, bár mondjuk Oxfordban vagy Cambridge-ben van személyes elbeszélgetés. Az egyetemek megmondják, melyik szakra milyen eredményeket fogadnak el milyen tantárgyból.

Például a követelmény három A osztályzat vagy két A és egy B, és van egy lista, hogy melyik tantárgyakból lehet (nyilván nem veszik fel orvosnak, akinek zenéből van).

Amúgy az egyetemek – is – elég rugalmasak, mindenféle egyéb – skót, nemzetközi, stb. – végzettséget is elfogadnak. Főleg a kisebb egyetemek nem lehetnek túl válogatósak, amióta kilencezer font per év a tandíj, így minden jelentkezőt egyénileg bírálnak el.

Egyébként is az a tapasztalatom, hogy az angol iskolák nagyon rugalmasak, még ha papíron valami nem is látszik megoldhatónak vagy valamelyik követelménynek nem felelünk meg, érdemes megpróbálkozni a jelentkezéssel, előállni az egyéni kérésekkel. Aki a ridegebb és merevebb magyar iskolákon szocializálódott, kellemesen meg fog lepődni azon, hogy mi minden elintézhető Angliában.

Az oktatás teljesen ingyenes

Még egy, magyar szülők számára kellemes különbség – az angol oktatás teljesen ingyenes, nem kell tankönyvet, füzetet vásárolni, mindent az iskola áll. Azért vannak kisebb költségek persze, iskolatáska, színes ceruza, de a számológépet például a suli kölcsönzi némi betéti díj fejében.

Az egyetlen extra költség az egyenruha, ez szinte mindenhol kötelező. A legtöbb helyen meghatározott színű nadrág vagy szoknya (lányoknál szabadon választható, melyik), fehér ing, meghatározott színű pulóver iskolai címerrel, címeres nyakkendő, esetleg zakó is.

A zakó ára húzósabb lehet (de vehetjük használtan), a többi viszont nem drága, és mivel a gyerek minden nap az egyenruhát hordja, sokkal kevesebb kiadásunk lesz egyéb ruházatra, úgyhogy összességében megéri.

Engem először zavart, hogy nincs tankönyv – szerettem volna tanulni otthon a gyerekekkel, de nem tudtam, mit vesznek az iskolában, ha kérdeztem, miről tanultak, sokszor csak annyi volt a válasz, hogy nem tudom, nem értettem.

Azóta megtudtam, hogy az angol iskolákban nagyon szigorúan előírt tanmenet szerint tanítanak, és minden - de tényleg minden! –, amit tanítanak, megtalálható online, pl. itt. Így máris sokkal könnyebb otthon együtt tanulni, még ha a csemeténk nem is feltétlenül örül ennek a fejleménynek.

Nos, ennyit dióhéjban az angol iskolákról, remélem, hasznos volt. Sok sikert mindenkinek, aki gyerekekkel igyekszik boldogulni Angliában!"

A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: oktatás iskola Anglia Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr85806759

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.02.10. 18:58:08

@Mirjam2:

Ismeretek nélkül vitázni röhejes dolog. A nyugati átlagember egy ostoba blogkommentelő szintjére kerül, aki zsigerből válaszol. Négy lábjó. két láb rossz! - ez a szint.

Ez a rendszer kezd Mo-ra is behatolni, a 30 éven aluliak között egyre több akit már gondolkozni tanítottak, nem magolni, magyarul tudatlan selejtemberek, akiket le kellene géppuskázni.

Tudást adó iskola: - Gyerekek, tanultok meg a szorzótáblát a hétvégén!

Modern, gondolkodni tanító iskola: - Gyerekek, írjatok egy esszét a szorzótábláról, kitérve arra, hogy szerintetek mennyi 8-szlr 6, most meg énekeljünk egy dalt a számoló nyusziról!

2014.02.10. 18:59:30

@cougarcat: a lustasagra neveles is nagyon talalo.

Rohadtul raneveltek, hogy a nevetsegesen es foloslegesen magas elvarasoknak hogy tudok a leheto legkevesebb munkaval megfelelni (hisz az egyetlen tetje a jegy, hasznalni ugysem fogom). Ezt a minimalizmust a mai napig vetkozom lefele... :) De mar egesz jo, fel kell tornaznom az "initiative"-t... :)

Mr Long 2014.02.10. 19:02:43

@nyugtával dicsérd a navot: szakmai alapon, nem neztek a diplomam.

Szilvana1[Bucks, UK] 2014.02.10. 19:18:34

@nyugtával dicsérd a navot: kétszer léptem ki a magyar felsőoktatásból. Itt szereztem az első szakmám, most a másodikat nyomom. Angolul is hanganyagokból tanultam amit le lehetett tölteni a netről, meg anno az éjszakai műszakban az 1000 kérdés 1000 válaszból.

2014.02.10. 19:23:03

@Whave: @Mr Long:

Értem. Tehát ti zsenik vagytok. A magyar oktatási rendszer minden erőfeszítése ellenére, éjt nappallá téve, az ellenséget kijátszva, saját erőből, önszorgalomból képeztétek magatokat olyan szintre, hogy az igen magas igényeket támasztó nyugat-európai munkaerőpiacon megfeleltetek.

Megemelem nemlétező kalapomat előttetek.

Mr Long 2014.02.10. 19:31:08

@nyugtával dicsérd a navot: Nem tudom Whave hogy csinalta, de az en szakmam messze van a diplomamtol, szoval max kozvetetten van szuksegem az iskolai tanulmanyaimra. Kulonben en nem azt mondtam, hogy szar az oktatas mo-n es nyugaton jo, csak azt, hogy a ketto kozt lenne a megoldas. Igaz a nyugatirol nincsen kialakult kepem, mert nem erint, az utodom meg meg vitaminkent sincs az almakban.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.02.10. 19:48:54

@Mr Long:
Persze, ez igy van.
Akkor azon szerencsesek egyike vagyok, akik koran rajottek arra, hogy mi erdekli oket es nem ulnek 40 evesen is anyu szoknyaja mellett, hogy most akkor mi is leszek, ha nagy leszek :)

@Whave:
Nekem gyerekkorom kedvence a ketkotetes Obadovics volt. Nem ertettem belole sokat, de akkor is lenyugozott.
Kotelezot egyet sem voltam hajlando elolvasni, helyette Asimovot vagy Herman Wouk-ot.
"Kotelezok roviden" viszont jo volt :)

@Mirjam2:
A szoban forgo egyen nem matektanar! Amikor pl. en tanitottam (korrepetaltam), akkor a vegeredmeny volt a fontos. Ha kozben koruljarta a galaxist is, az sem erdekelt. Ha tudtam gyorsabb / kevesebb hibalehetoseget ado modszert akkor elmagyaraztam, ill nyilvan vegigjartam en is a gondolatmenetet, mert ha ket hiba miatt lett veletlen jo, azmeg nem jo megoldas.

Persze nekem csak jo matektanaraim voltak, ennyin mulik az egesz.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.02.10. 20:01:20

@nyugtával dicsérd a navot:
Csak egy kerdes: miert nem jegyzik a magyar egyetemeket az elso 100-200-ban sehol?

Azt nem fogadom el, hogy "a hazankat tonkretenni akaro arab-zsido-ballib-amerikai-multi osszeeskuves miatt".

Szerintem egyszeru a valasz a kerdesedre: diplomaszerzesi kenyszer -> irrealisan sok diplomas -> relativ alacsony berek -> konnyu elcsabithatosag -> ingyen kapott szakember.

Sok helyen fizetni kell a diplomasrt, igy valoszinu kevesebb is van. A nemet / sved / angol mernoknek nem tud versenykepes jovedelmet kinalni pl. Magyarorszag.

Miert nagy a magyar (es egyebkent mas is) diplomasokra az igeny nyugaton? Mert van mukodo gazdasaguk, munkaero iranti kereslettel. Hanyan elnek Londonban? 12m? Ha az osszes magyar diplomas odamegy is valoszinu nagyobb igeny lenne rajuk, mint a magyar "iparban".

A gondolatmenetedet kovetve arra jutottam, hogy Szomalianak azert nem kellenek a magyar mernokok, mert a szomaliai mernokkepzes magasan veri a magyart... ugye mennyire valoszinu?

Huzzuk mar ki a nyelvunket a sajat sheggunkbol es kezeljuk a dolgokat a helyukon (na nem a Puskas-Sziriusz-amagyarlanyokkarikasostoraalegszebb tengely menten)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.02.10. 20:22:19

@Don Kartasch:
Minden nagyon szép minden nagyon jó de a 435lóerőt erősen sokallom.

M. Péter 2014.02.10. 20:28:41

@MRN: Még jobb lenne mondjuk a finn oktatási rendszert megcélozni.

kikiva 2014.02.10. 20:33:02

A szintezesre (level-ek) csak gyorsan (tanitotam/tok angol kozep, altalanos es nursery-ben Angliaban).

A National Curriculum Level Descriptor-ok alapjan 'osztalyozzak' a tanarok a gyerekeket Reception class vegetol/Year 1 elejetol.

Van egy altalanos guideline, hogy mit varnak el a 'nagy atlagtol' adott evfolyam vegere. Ez talan megmagyzarazza az elvarasokat: www.devon.gov.uk/fostering-national-curriculum-levels.pdf

Year 1 vegere pl. kb. Level 1a az elvaras. Csak egy kis izelito, hogy ez mit jelent pl irasbol (jelzem, 5-6 eves gyerekek!): spell some key words, use 'and' to connect ideas, open sentences with I/My/The, use capital letters and full stops mostly correctly, think of own ideas for writing, write in a series of simple sentences, form all my letters correctly, read back my writing to check if it makes sense.

Persze, ha egy kozepiskolas gyereknek az eredmenye Level 1 a, b, c akkor az nagyon gaz, mert altalanos vegere kb Level 4a/ 4b-t varnak el. Osztalyzas kb ugy mukodik, hogy 1-1 sublevel-hez (1c-1b-1a-2c-2b-2c...) van kb. 5-8 'statement', amit a tanar hozzavet a gyerek onallo munkajahoz, vagy olvasasi keszsegeihez egy assessment soran, es ebbol szuletik a szintezes.

KS4-tol, vagyis 9. osztalytol mar GCSE szeruen osztayoznak, mert feltetelezheto, hogy a gyerekek Level 6 folott vannak. Meg a top diakokat sem lattam sosem, hogy Level 8-al mertek volna kozepsuliban. DE ez lehet inkabb a votl sulimrol mond el valamit.

Amugy az uj National Curriculum (elvielg 2014 Szept-tol kezdik bevezetni - eljen Mr Gove :( - a level rendszert teljesen felturjak es 3 alszintet akarnak: 'emerging, expected, exceedng' ami szerintem egy gyerek onbizalmanak talan meg rosszab).

GCSE: nem = a magyar erettsegivel. Legalabbis nem azzal a fajtaval, amibol en 2002-ben viszgaztam. Mondjuk ugy saccolo, hogy most egy emelt szintu otthoni erettsegi kb. A level-nek felel meg, amit a 6th Form College-okon, vagy a Further Education college-ok A-level kurzusain lehet tanulni. Az egyetemeket altalanban az A level erdekli, nem a GCSE.

Gyerekek motivalasa tema: sulitol fugg, de pl en akarmennyit is probaltam hazit adni (jo magyar szokas szerint), egy olyan csaladban, ahol 8-10 gyerek van, anyuka otthon, apuka itt-ott dolgozik es a gyerek minden nap suli utan iszlam hittanra jar 17-20h, ez majd hogynem egy szelmalomharc... Na mindegy. Mas a rendszer teljesen...

2014.02.10. 20:33:06

@Kövérmadár [swe]:

Csak egy kérdés? Miért nem jegyzik a svéd egyetemeket az első 100-200-ban sehol?

Ott is van Puszkasz, meg karikás ostor?

SzZoole 2014.02.10. 20:33:44

@Kövérmadár [swe]: hihi:)))
Ha itt vagy meg a heathrown meg hivlak egy kavera:)))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.02.10. 20:38:47

@Kövérmadár [swe]:
Üdv a fedélzeten megint Madár.
Egy átszállás erejéig itt voltál fatornyos kisfalunkban?
:))))))))))))))

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.02.10. 20:43:50

legéppuskázni?
óhogyaza.
komolyan nem is tudom, mit mondjak az ilyesmikre.
ráadásul ha az emberek megbeszélnek valamit, hogy szerintük ez vagy az jobb Angliában / akárhol, az miért jelenti automatikusan, hogy minden ami angol = jóóóó, és minden, ami magyar = nagy rakás szar?
mintha nem lehetne mindenből tanulni.
igen, basszameg, tanulja meg a gyerek a szorzótáblát.
de esetleg annak is lenne értelme, ha közben az oktatás kevésbé menne visszafele a huszadik század eleji zombiképző irányába. hogy mondjuk tudjon másokkal együttműködve dolgozni a gyerek, meghallgatni mások ötleteit, kifejezni a véleményét, önállóan kutatgatni valamit, ami érdekli, meg hasonló, felnőttkori munkahelyre még véletlen sem hasonlító értelmetlenségek.

2014.02.10. 20:46:43

www.shanghairanking.com/ARWU2013.html

Úgy nézem a Szegedi Egyetem az egyetlen magyar az első 500-ban. Tökfőzeléknek esetleg át kell értékelni az "elit" egyetem fogalmát? (hacsak nem oda járt) :)

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.02.10. 20:48:44

ja, ooops, hang on, ja hogy a magyar munkaerőpiacon csak a zombikra van kereslet, direkt hülyítik el a népet, nehogy gondolkozni akarjanak, meg ugráljanak?
hát akkor meg én kérek elnézést.
néha tényleg kezdem azt hinni, hogy csak azt kapjuk, amit megérdemlünk, mert ha ennyire birka egy nép, akkor.....
további jó bégetést minden birkának, és kellemes időutazást a huszadik századba, körmössel, hittannal és agyatlan évszámmagolással.

2014.02.10. 20:52:17

@Chang Yai: Látod ez a zsigerből fekete-fehér, végletekbe eső gondolkodás amire utalsz, is jó példa azokra a nem kivánatos dolgokra, amit a magyar oktatási rendszer kitermel. :) Azt is érdekes lenne tudni, hogy vajon hány jó tanár lépett le külföldre, mert az egyéniségük révén egész egyszerüen képtelenek voltak beilleszkedni a magyar oktatási rendszerbe.

Herr Géza 2014.02.10. 20:56:54

@cougarcat: Rosszul látod: ELTE a dicsö 301-400. helyen. Nem mintha sokkal nagyobb szánk lehetne....

2014.02.10. 21:00:50

@Herr Géza: Valóban, igazad van, átgörgettem ott a zászlón. :) Kösz a korrekciót!

Az én UVic-em is az ELTE-vel van egy kategóriában - pedig országon belül ez csak a sokadik egyetem.

2014.02.10. 21:02:19

@nyugtával dicsérd a navot: Értem, most átváltunk a konspirációs elméletekre, mert a lista nem váltotta be a reményeidet. Ebből a "vitából" kiszállok, köszi. :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.02.10. 21:09:14

Na szóval...

kepkezelo.com/images/hrhcvzpeadcgcp3hi66.jpg

Amióta olvasom ezt a blogot ez volt számomra a leginformatívabb leghasznosabb poszt.
Köszönet érte.
A fiam 4. osztályos és pont előtte vagyunk azoknak a dolgoknak amiről szól az írás.
Én semmit sem tudtam róla idáig.

Az oktatásról.
Egyre inkább úgy látszik hogy kétfelé szakad a társadalom.
Az egyik fele a verjükbeleafejébeatudást, a másik fele a csakazttanuldamiérdekel szisztémát pártfogolja.
Mármár ölre mennek az igazukért.
Mi az amit én tapasztaltam és amit látok?
Nyolc év általános iskolai tananyagából ami megmaradt bennem az az írás-olvasás és számtanból a szorzótábla valamint a négy alapművelet tudása.
Mértanból valamivel több.
Kémiából gyakorlatilag semmi.
Nyelvtanból semmi.
Irodalomból egy kicsi.
Történelemből földrajzból szinte semmi de ezt bőségesen fejlesztettem magánúton.
A nyolc év alatt megtanultakat ami megmaradt bennem azt egy fél év alatt bőven meg lehetne tanítani.Nem tudok megoldani egy egyismeretlenes egyenletet nem tudom mikor volt a Mohácsi vész.
Minden egyéb tudásomat magánúton szedtem össze.
Semmivel sem tudtam többet mikor kikerültem az általános iskolából mint egy nyolc évet angolszász iskolában tanuló gyerek.
Az egy más lapra tartozik hogy három könyvtárat olvastam ki a nyolc év alatt.
Mire a Kőszívű ember fiai kötelező olvasmány lett addigra én már kétszer kiolvastam.
Nagyon divat fikázni az angolszász oktatási rendszert.
Mi a különbség a magyar és az angol rendszer között.
Mindkettőben ráhúznak a gyerekre egy sablont.
A magyar rendszerben ami kilóg azt levágják.
Az angolban meg addig nyújtják amíg lehet.
Azt azért nem lehet mondani hogy egy ország világban elfoglalt helyét nem befolyásolja az oktatás színvonala.
Márpedig jelenleg a világ vezető nagyhatalmai angolszász országok.
Elég szar lehet az oktatásuk hogy csak ennyire tellett nekik, ha a magyar módszert alkalmaznák akkor szerintem már a csillagközi utazás is megvalósult volna.
Ha a VÉGEREDMÉNYT nézem, hogy hol tartanak a magyarok és az angolok akkor nincs kétségem felőle hogy hol szeretném iskolába járatni a gyerekem.

Mr Long 2014.02.10. 21:12:20

@Herr Géza: Szoval ilyen jo az ELTE egyiptologus kepzese, hogy beemelte az elvonalba? :)

Mr Long 2014.02.10. 21:13:57

@nyugtával dicsérd a navot: Ha kozte van a BBC peldaul az osszeallitok kozt, akkor tudjak. Nem lenne egyszerubb azt mondani, hogy kocsogok vagyunk es akkor mindenki megnyugodna.

Hari Seldon 2 2014.02.10. 21:14:45

@nyugtával dicsérd a navot:
Csak fejből tippelem, hogy a Karolinska és Lund benne vannak.

Hari Seldon 2 2014.02.10. 21:15:32

@cougarcat:
Ja, most látom van link is. Bocs.

Mr Long 2014.02.10. 21:19:07

Nem tudom, ha beiratkozom a The University of Manchesterre, akkor jo diplomam lesz? Lenyomok egy eltest?

Na mi újság, Wágner úr? 2014.02.10. 21:20:52

@diggerdriver: örülök, hogy tetszett, sokra tartom a véleményedet.

Mr Long 2014.02.10. 21:21:15

@Hari Seldon 2: Hat a Karolinska csak egy picivel elozte meg az ELTE-t (44), a Lund pedig egy kicsivel a szegedi elott vegzett (101-150). Ja bocsi! Az ELTE-t is megelozte, elneztem ;)

Mr Long 2014.02.10. 21:23:33

@cougarcat: Ja igen, a kinaiak is 28 egyetemmet raktak a listara, biztos megvettek a helyeket :DDDDDDD

2014.02.10. 21:24:38

@Hari Seldon 2: Nem tudtam elképzelni hogy a Nobel dij egyik hazájában ne legyen semmi az élbolyban.... Nyilván nem tévedhetetlen a lista, de mégiscsak jelent valamit, sztem.

2014.02.10. 21:27:30

@nyugtával dicsérd a navot: Látod most indokolatlan és erőltetett túlzásokba esel. Hol állitottam én azokat amiről te irsz? Ha igy gondolkodnál itt, simán kinevetnének, sajnálom. Az arcodból meg vegyél le te...

2014.02.10. 21:28:19

Amugy erdekes, hogy milyen nagy serelem ez az irodalom ezen a blogon is :D Szerintem azert, mert nagy jelentosege volt, ez az egyik "fo targy".... ertheto okokbol amugy, hiszen tenyleg alapveto tudni olvasni es erteni is.... de valojaban ugyanolyan muveszet, mint a vizualis muveszetek, es eleg erdekes hogy mennyire el van hanyagolva az utobbi. Amikor en gimibe jartam, egy sztenderd osztalyban heti 4 ora volt az irodalom es heti 1 max 2 volt rajz, es egy ilyen osztalyban nekik nem is volt kulon muveszettortenet vagy ilyesmi. Merthogy az "keszsegtargy" azt hiszem ezt a nevet adtak az ilyesmiknek, merthogy "tehetseg" kell a rajzolashoz. Naes, az irashoz is. Az informacio 80%a vizualis egy atlagos lato embernel, ehhez kepest elegge megdobbento, hogy semennyire sem kepzik a szemuket egy sztenderd osztalyban. Na mindegy.
Ez amugy az angolszasz kulturakra is jellemzo, az talan meg a magyarnal is jobban human-beallitottsagu, erosen verbalis kultura, nekem legalabbis ugy tunik mas kulturakhoz kepest.... szoval ez most nem osszehasonlitas akart lenni csak eszembe jutott igy, hogy elokerult ez az irodalom tema is :)

2014.02.10. 21:29:20

@nyugtával dicsérd a navot: "Lejjebb kellene venni az arcból ott Kanadában"

Még annyit, bár én hibám hogy beszéltem veled, hogy amint kifogytál az érvekből, jön a személyeskedés. Gratulálok, máskor is gyere!

2014.02.10. 21:31:19

@Mr Long: Most már elárulhatom, én meg kanadai ügynök vagyok :))

Latcho Rom 2014.02.10. 21:35:34

@cougarcat: Ne pipulj be, jo dolgok vannak. Quebec vagy sem buszkek lehetunk a franciakra !!!

2014.02.10. 21:43:25

@shakti_rom: Dehogy pipulok! Tőlem a lányaira is büszke lehet NAV, joggal. De ettől még beszélhetünk problémákról, mert azok meg szokásuk szerint léteznek.

Majd este nézem...

Latcho Rom 2014.02.10. 21:45:03

@cougarcat: Jolvan :) epp biatlon van, meg gold is lehet.

M. Péter 2014.02.10. 21:54:09

@Mr Long: Attól függ, milyen szakon.

Shanarey 2014.02.10. 22:13:09

Jó poszt, informatív és jól összeszedett.
Kár hogy nem érint :-)
Persze ha a csibém mégis errefelé veszi majd az irányt akkor lehet hogy mégis, de ez a jövő zenéje. Ám én szeretem a Sci-Fi-t.

A tanítás mint olyan valahol a két verzió (Magyar -Angol) között lenne az igazi.
Ám az is igaz aki tanulni, és főleg tudni akar dolgokat az utánajár, aki nem az akkor is átlag hülye marad, ha a fene fenét eszik.

@Chang Yai:
:-)))
Ezúton is gratulálok a diákodnak. Jó ötlet volt, és gondolom jól is csinálta, és valahol ez a lényeg.

SzZoole 2014.02.10. 22:22:10

@diggerdriver: :)))
Mondja ezt ugy,hogy gondolom egy zsidot sem ismer......
Mi azert tudnank egy-ket dolgot mondani neki roluk,nem?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.02.10. 22:22:16

@Na mi újság, Wágner úr?:
Hidd el nekem, hogyha még én is megértem, márpedig megértettem akkor jól van megírva. Nagyon jól.
Azt meg úgyis tudod hogyha szar akkor lehúztam volna a sárgaföldig.

SzZoole 2014.02.10. 22:33:25

@diggerdriver: nem tudom.ma egesz nap be sem nezet ide

Shanarey 2014.02.10. 22:46:35

@nyugtával dicsérd a navot:

Nem kért tőled számon senki sem semmit, csak megpróbálták elmagyarázni azt amit te sértett büszkeségből nem akarsz megérteni.

A Magyar oktatási rendszert már leminősítették lásd PISA:
eduline.hu/kozoktatas/2013/12/3/PISA_felmeres_2012_R6M9JG

A fideszbérencezés, pedig pont olyan dolog mint amikor bizonyos egyének azt állítják, az ide, rendszeresen kommentelők többsége mosogat, és csak játsza az eszét, amikor mást állít.

Na ezért is lenne jó, ha a kommentelőknél lehetne látni, éppen honnan is írogat az illető, mely országból.

Azt meg csak úgy halkan jegyzem meg hogy az én időmben sem volt rettentő jó az oktatás, de akkor még működött a tudás átadása, ma már ez csak akkor működik ha a gyerek is hajlandó erre, és a csillagok is jó konstellációban dekkolnak, és a Hoffmann Rózsa sem figyel.
:-)

Ha a személyeskedés fontos neked akkor menj a Blogtérre: blogter.hu

Ott vannak a neked megfelelő, személyeskedést magas szinten űző emberek.

Sics68 2014.02.10. 22:52:52

@maxval a gondolkodó birca:

Szia :)

Szoktam olvasni a hozzászólásaidat... én manapság ritkábban szólok már csak hozzá bármihez.

A témára térve: szerintem az "ismerethiányos" dolog amit írsz nem feltétlenül valódi probléma.

Mondom hogy miért nem: a nálunk dívó "porosz" modellből kikerülő diáknál is jó eséllyel ugyanez lesz!

Jómagam szerettem tanulni általános és középiskolában egyaránt, meg a felsőoktatásban töltött időszakban is voltak tárgyak amiket kedveltem - mégis, mára ezek közül nagyon sok mindenre egyszerűen NEM EMLÉKSZEM. És nem csak a kolloidkémai rejtelmeire nem emlékszem - még a magyar történelemből is sok minden van, amit vélhetőleg akkoriban tanítottak nekünk, és ma (45 évesen) már egyáltalán nem is emlékszem rá hogy valaha is találkoztam az adott ismerettel.

Olyan dolgokra sem emlékszem, amely tárgyakból jó voltam és amiket szerettem anno.

És ezzel nem vagyok egyedül ...

Amit nem használ az ember (az emberi agy) azt elfelejti (törli, törlődik...) ...

Ennek tudatában viszont felmerül a kérdés, hogy mennyire van értelme azon stresszelni, hogy "minden fontos dolgot" belevegyünk a tananyagba.

Egyelőre ennyit írnék, olvasok tovább :)

Sics68 2014.02.10. 22:53:00

@Józsi01:

Amit írsz jogosnak tűnik. Csakhogy nézd meg azt, hogy a mai gyerekek mekkora része tanulja és érti meg valójában a történelmet... illetve milyen gyorsan felejtik el azt a "tényanyagot" amit elvileg tanultak.

Ha ebbe belegondoltunk, netán van róla valamiféle statisztikánk, akkor ezt követően érdemes újragondolnunk, hogy mit is tanítottunk és mennyit is ért az amit tanítottunk ...

Shanarey 2014.02.10. 22:59:18

@Sics68:

Talán ha a történelem könyvekben nem a szám adatokon lenne a hangsúly, hanem magán a történelmen, és olvasmányos mesélő formában akkor a gyerekeket is jobban érdekelné. Nos akkor nem felejtenék el olyan gyorsan.
Persze ehhez kell egy jó tanár, nekem szerencsém volt és volt egy akkor amikor kellett.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.02.10. 23:07:20

@Whave: na de varjal, a metrikus rendszer absozlut logikus, es egyszeru a valtoszam. Ez az angolszaszban nem igazan van meg.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.02.10. 23:16:44

@nyugtával dicsérd a navot: A svedeknel nincs versenyszellem valoszinuleg. A norvegoknal nem volt, valoszinuleg a svedeknel sincs.
Ajanlom ezt a kepet is, talan elmondja , miert nincsenek ott a toppon.

kep.index.hu/1/0/549/5492/54926/5492626_f8172b9fe554cc6ca11de94e6884af31_wm.jpg

Amugy most jottunk epp onnet haza, hat , ha gazdag leszek, egy teli lak befigyel ott. Nagyon, nagyon pozitiv a tapasztalat.

blackhairlady 2014.02.10. 23:18:20

@Herr Géza: "Ami alapvetöen nem tetszik: gyakorlatilag nincs szóbeli számonkérés, azaz felelés. Röpdolgozat, teszt, nagydolgozat: minden írásban. Szóban csak kiselöadás/prezentáció van (ami nagyon szuper), de egy évben max. 2-3 (összesen, nem tárgyanként). Cserébe az osztályzás rendesen szigorú: egy 20 pontos dolgozatnál a 19 pont gyakran már csak 2-es (az osztályzatok fordítva vannak). Ha össze kell foglalnom, akkor mindent egybe vetve nálam kb. 70-30 % a szavazatarány a német javára.."

Nalunk is pont igy van az USAban. Szoban soha nincs szamonkeres, csak project. Minden irasban van, ropdoga, nagydoga, stb...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.02.10. 23:18:45

@kikiva: En ugy tudtama GRADE , az erettsegi kb. GRADE A pedig egy 5-s magyar erettsegivel egyenlo.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.02.10. 23:28:53

@Haloperidol: Hidd el, ez nem tortenelmi evszamok magolasaban van fog fejlodni, hanem megfelelo feladatok megoldasaban.

Mert hiaba a lexikalis tudas, falra hanyt borso, ha eled raknak egy feladatot azt csak kamillazol, hogy kene megoldani.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.02.10. 23:34:40

@nyugtával dicsérd a navot:
Ld. cougarcat valaszat, illetve ott van "svednek" Ibrahimovich illetve Henrik Larsson is akar.

Ugyesen megfogtad a lenyeget, baratom; es az ervelesed is konnyeket csal a szemembe (szemelyeskedos reszert kulon pirospont - na, nekem a hozzad hasonlok miatt nem hazam Magyarorszag).

@Zoole[uk]:
Mar nem, akkor mar a vonaton ultunk. :(

@diggerdriver:
Koszonom :)
Igen, ma 4 orat; odafele pedig talan 1:15-ot (az izgalmas volt, T5-rol T3-ra, eloszor jartunk ott :) ).

@cougarcat:
Oda se neki, nem er annyit az egesz.

SzZoole 2014.02.10. 23:37:58

@Kövérmadár [swe]: don't feed the troll.
Fegyvertelenekel nem erdemes csatat vivni:)))

SzZoole 2014.02.10. 23:39:37

@Zoole[uk]: @Kövérmadár [swe]: ujra,
Fegyvertelenekel nem vivj szellemi csatat

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.02.10. 23:42:27

@Zoole[uk]:
8)

Mi ujsag arra fele?
Meg mikor mentunk, erdekes volt latni, hogy mig So-t belepte a ho, Londonban semennyi sem volt.

SzZoole 2014.02.10. 23:48:24

@Kövérmadár [swe]: nem sok minden,jol meg vagyunk a mosogatasbol:)))
Egyre kevesebb idot probalok itt tolteni,a sok szemelyeskedes miatt

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.02.10. 23:54:09

@Zoole[uk]:
Miert?
Mik tortentek az elmult 10-11 napban?
Sajnalnam, ha elveszitenenk... :(

@diggerdriver:
Majd amikor a karikasostor lecsap rad!

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.02.11. 00:07:14

@Kövérmadár [swe]: na te is akkor vagy tavol, mikor epp ott a szokesegeknel jarunk. Gyonyoru a nyelv, es az eso ellenere a fovaros is jo volt. Meg csak 1 napja itthon, de mar visszavagyunk.

SzZoole 2014.02.11. 00:07:17

@Kövérmadár [swe]: nem szalok ki,csak nem szolok hozza dolgokhoz,pedig lenne mit kommentelnem,a lanyom 17 eves volt,tul van a GCSC-n(egyetlen egy B-je volt a tobbi A)most sixth formba nyomja 4 targybol emelt szinten,az iskola kapasbol segedtanari poziciot ajanlot neki,meg egyebb masban is mentoraljak,a fiam 15 lesz o most al GCSC elot,kiemelt csoportba jar(streberek) es mernoknek keszul az autos szakmaban,de ok sem igy kezdtek,na szoval lenne mit irnom,van eleg tapasztalatom,de hat tudod,mi csak mosogatok vagyunk a gyermekeim meg diplomas mosogatok lesznek:))))

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.02.11. 00:19:48

@tildy[UK]:
Majd legkozelebb! :)

Miket lattatok, hol jartatok?
Gyertek vissza nyaron is, esetleg Midsommar-kor, mert gyonyoru zold minden olyankor. Esetleg osszel, amikor a zoldtol a sargan at a tuzvorosig minden szin megtalalhato a fakon (sajnos csak rovid ideig :( ).

@Zoole[uk]:
De legalabb oriasi elmeleti tudassal kezdenek neki a mosogato businessnek es egy napon a kiralynonek is mosogathatnak ;)

______________ (törölt) 2014.02.11. 00:24:23

@maxval a gondolkodó birca: @Chang Yai:
a szorzótábláról szóló esszéről:

Hauptschule

Bauer verkauft einen Sack Kartoffeln für 50,00 €. Die Erzeugerkosten betragen 40,00 €. Berechne den Gewinn.

Realschule

Ein Bauer verkauft einen Sack Kartoffeln für 50,00 €. Die Erzeugerkosten betragen 4/5 des Erlöses. Wie hoch ist der Gewinn des Bauern?

Gymnasium

Ein Agrar-Ökonom verkauft eine Menge subterraler Feldfrüchte für eine Menge Geld (G). G hat die Mächtigkeit 50. Für die Elemente g aus G gilt g = 1,00 €. Die Menge der Herstellkosten (H) ist um zehn weniger mächtig als die Menge G. Zeichne ein Bild der Menge H als Teilmenge von G und gib die Mächtigkeit der Menge E für die Frage an: Wie hoch ist der Erlös (E) des Agrar-Ökonomen in Einheit von g?

Waldorfschule

Ein Bauer verkauft einen Sack Kartoffeln für 50,00 €. Die Erzeugerkosten betragen 40,00 €. Der Gewinn beträgt 10,00 €.
Aufgabe: Unterstreiche das Wort Kartoffeln und singe ein Lied dazu.

______________ (törölt) 2014.02.11. 00:41:51

@33621:
a cikk képillusztrációjához fűzött kommentár:
így nézne ki a svájci focicsapat, ha nem lennének bevándorlók
(3 fővel játszanák a meccseket)

wirtschaftsblatt.at/home/life/sport/1560873/Schweiz-mit-drei-Mann-zur-FussballWM-2014

lehet, hogy megbánják még a svájciak a mostani döntést.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.02.11. 01:04:45

@Kövérmadár [swe]: Vasa museumban voltunk, az ovarosban laktunk az Anedin hajon, szoval az ovarost is bejartuk, kozel volt. A palotatol nem messze laktunk.

Sajnos masfel napot a harombol szakadt az eso, igy par hely kimaradt. Menni akarunk a skanzenbe is, elvileg van a skynak egy jo kilatoja delebbre.

Illetve szandekszunk meg eszakra is felutazni, egyre bizonyosabb, hogy elobb-utobb egy skandinav tura befigyel.
Arak: londoni vagy afolotti szint, de az emberek kedvessege es segitokeszsege, a varos tisztasaga mindent felulmul.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.02.11. 03:17:42

@szakasz2: " de még magyar irodalomból sem igaz (pl. "mire gondolt a költő, mikor ezt írta (200 éve)?")."

Jajj, ne is emlegesd... fú, de rühelltem ezt a fajta tanítási modellt.Egyrészt kit érdekel, az ő gondja... :D Másrészt mi a bizonyíték, hogy a drága tanárnő jól tudja, hogy lát bele a fejébe?

Ha úgy tanították volna, hogy "vannak olyan feltételezések, hogy a költő, író ezzel és ezzel arra akart utalni, hogy..." ;de ilyesmit számon kérni, visszakérdezni, ami semmilyen szinten nem bizonyított dolog...ááá. :-(( Nem a Newtoni törvényekről beszélünk... Velem is megutáltatták az irodalmat az állandó verselemzésekkel, pedig amúgy olvasni a regényeket, verseket szerettem.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.02.11. 04:31:17

@cougarcat: Hmm.Én csak 4-et számoltam, de kétségtelen, ez pont 4-gyel több mint a magyar iskolák száma... :-))

Amúgy erősen érdekelne, hogy hogy a rákba lehet ezt objektíven mérni, hogy melyik egyetem és hogyan jobb a másiknál.
Illetve jó eséllyel erősen angolszász volt az, aki ezt a listát elkészítette... :-/

2014.02.11. 05:05:35

@geegee: Egy Svédország méretü országtól 4 egyetem az első százban sztem kiváló eredmény. :)

Az egész ott kezdődött, hogy nav ezt kérdezte: "Miért nem jegyzik a svéd egyetemeket az első 100-200-ban sehol?" Én erre a tévhitére reagáltam. Ráadásul Svédország nem angolszász, úgyhogy a rájuk vonatkozó eredményt még angolszász favoritizmussal sem lehet vádolni.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.02.11. 05:15:14

@sorsolo: Haha, és mennyire igaz...meg van még pár ilyen válogatott Európában, kezdve talán a németekkel... :-))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.02.11. 05:17:59

@tildy[UK]: Na, pont ezt akartam kérdezni én is.Ahogy így látom, olvasom a sok angliás posztot, nekem úgy tűnt, hogy ott olcsóbb az élet...
Mi az a sky kilátó?
A Skansent Stokiban csak javasolni tudom, illetve az északi kalandozást úgyszintén... :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.02.11. 05:23:18

@cougarcat: Igen, szerintem se rossz.

Tudom én, hogy hogy kezdődött, olvastam... :-)

Az angolszászozást arra értem elsősorban, hogy mindenben, mindenhol az amerikai egyetemek az elsők.Nekem ez egy kicsikét furcsa.Valszeg amerikaiak állították össze ezt a listát.Az meg úgy nem biztos, hogy releváns...számomra.
Addig okés, hogy a legutolsó afrikai bantu iskolánknál, ahol lábbal tekerik azt a generátort, ami a számítógépnek áramot ad, szóval, hogy ezeknél bármiben jobb pl a Harvard, vagy a Berkeley.De hogy több száz éves európai iskoláknál is, az azért nekem nem teljesen kerek.egy mondatban: minden szentnek maga felé hajlik a keze...

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.02.11. 06:26:18

@geegee:
Node az, hogy a legjobb 500-ba egy magyar kez fer csak bele...

Mr Long 2014.02.11. 07:21:55

@Kövérmadár [swe]: keto van benne, az elte es a szegedi.

kikiva 2014.02.11. 08:27:13

@tildy[UK]: Nem tudom, de a Grade E a GCSE-n olyan szintu nem tudast feltetelez szerinte,, hogy haj... (tanitottam gyerekeknek GCSE Foundation Maths paper-t, szoval csak ebbol gondolom...), meg lattam mar Higher Paper-t is, meg nezegettem AS level past papers-t is. Ha tutira kell az egyenloseg a NARIC-hoz kell elkuldeni a magyar erettsegit. Elgondolkodtato, hogy miert nyujtana az angol oktatas a tanulo 16 eves korara ugyanazt a matek tudast, mint a magyar csak 18 eves korodra... plusz az egyetemeken miert nem eleg a GCSE...miert kell A level? A wikipedia National Qualifications Framework tablazata eleg jol rendszerezi, hogy mi milyen szinten is van. Parom pl egyetemen tanul Level 1-es (egyetemi) matekot, ami elvileg A level szinthez hasonlo az NQF szerint, es az elso 2-3 honap olyan temak voltak, amikre en meg emlekszem a sajat gimis matekoraimrol, meg erettsegirol... Mindenesetre nem egyszeru atvaltani. En a CV-re inkabb azt szoktam irni, hogy 'similar to AS/A level exam' ...AS az az amit a GCSE utan a college-on tanulva tesznek a diakok (a ket eves A level kurzus felenel gyakorlatilag) - ami ugye itt mar azt jelenti, hogy kb. 3-5 tantargyuk van csak a college-on (16-18 evesek) tanuloknak, tehat a matekot pl jeletosen magasabb oraszamban tanuljak, mint kozepiskola alatt.
Persze az otthoni angol erettsegi az a poros nyomaban sincs a GCSE C folotti jegyeknek, mert rendesen tele van essze irassal es irodalommal.

nyuszigonosz 2014.02.11. 08:41:21

Nagyon jól összeszedett, informatív, jó poszt.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.02.11. 09:31:36

@geegee: olyasmi mit itt az Eye.
Skyview egesz pontosan : www.globearenas.se/en/skyview.aspx

Arban folotte van az itteninek, ugye konnyu a valtas, mert kb 10 SEK = 1 GBP , de lathatoan tobbe kerul ugyanaz a vasarlas ott. Nem sokkal, de tobbe.

2014.02.11. 11:12:00

@tildy[UK]: olvasd el a 21st Century Dodos c. konyvet, pl google play storeban fennvan ingyen.

A szerzo megemlekezik az elfeledett dolgokrol, mint pl VHS kazetta, mix hangkazettak, feher kutyasz*r, eltunt edessegek, blabla.

Na, szamara ebbe a kategoriaba esik a regi jo mertekegysegek hatterbeszorulasa a metrikussal szemben. O pl fel tud sorolni par dolgot, amibol latszik, hogy mitol is lesznek logikusak a britek szamara a sajat mertekegysegeik, mindezt a tizes-szazas szorzoval szembeallitva.

Nem mondom, hogy egyetertek vele, de igy legalabb egy kepet kapok, hogy miert is szeretik a labakat, a huvelykeket, a KOVEKET, a yardokat, meg az egyeb marhasagokat :)

Ugyandehogy (törölt) 2014.02.11. 11:12:05

@szakasz2: a magyar iskola a magyar életre tanít-

Sütemény1975 2014.02.11. 11:43:21

ennek alapján lényegesen gyengébb az oktatás mint itthon

2014.02.11. 11:53:37

@Sütemény1975: hu te aztan jol leszurted a lenyeget, a szovegertelmezest nem tanitotta meg a magyar oktatas, vagy mi? :)

kufa 2014.02.11. 13:02:51

Sziasztok!

Az oktatáshoz kapcsolódóan érdeklődnék. Ha olyan gyerkőc kerül egy angol iskolába (8-9 évesen), aki nem beszél angolul, azt segítik valahogy vagy majd belerázódik alapon tanítják? Valahol olvastam, hogy vannak iskolák ahol külön segítőt kapnak az ilyen külföldi gyerekek. Igaz ez, vagy csak beszélnek hozzá angolul és majd megérti egyszer csak?

Köszi!

_Epikurosz_ 2014.02.11. 13:03:02

@Mirjam2: Az a tanár kapjon egy sejtést meg egy határidőt. A szégyellőst meg hagyd. Majd ha írásban sikeres lesz, akkor majd meg mer szólalni, addig csak rosszat teszel vele.

Taxomükke (UK) 2014.02.11. 14:36:52

@kufa: Általában igyekeznek mellé magyar (vagy amilyen anyanyelvű) tanárt adni egy időre.

Na mi újság, Wágner úr? 2014.02.11. 15:16:21

@kufa: Az én kislányom mellé első évben külön magyar nyelvű segítőt vett fel az iskola, és azóta is foglalkozik vele külön segítő tanár, bár ő már nem magyar - leginkább a nyelvhelyességet csiszolgatják.

2014.02.11. 21:48:24

Nagyon tetszett a poszt. Annyi infó van benne hogy még egyszer át kell néznem. Nekem a magyar tananyag túl sok az angol meg túl kevés. Módszerekben vegyes tapasztalataink vannak. Talán ha a kettőt összegyúrnánk...

ookma 2014.02.12. 10:25:32

Aki most tervezi a kimenetelt, mi most szeptemberben nem kaptunk segítőt. Eddig állítólag kaptak rá külön embert, idéntől nem, mert nincs pénz. Aszisztens persze van, de nem külön erre. Angolon az aszisztens javítja amiket ír, olvastatja, de nem viszik ki külön, főleg nem anyanyelvi segítő.....Nem azt mondom, most ez az általános, de valószínűleg függ attól is, melyik iskola, ki a fenntartó, stb...
Ennek ellenére (vagy pont ezért) a nyelv rohamos tempóban ragad rá.
Az első héten kapott egy angol gyereket, hogy eltaláljon az órákra, de kb. ennyiben merült ki a segítése.

qengland 2014.02.12. 15:35:58

Londonban a gyerekekkel nyáron bementünk a legközelebbi önkormányzathoz, kitöltettek velünk pár lapot, be kellett jelölni 3 iskolát, néhány hétre rá megjött a válasz, hogy melyik iskolába vették fel őket.
Én meglepődtem, hogy matekban előrébb voltak az angol gyerekek. Szorzótáblát kikérdezik és nem csak a 10-ig, hanem 12-ig, az itteni 4. osztályban, ami otthon 3., pl. 8as szorzótábla nem ér véget 8x10-nél, hanem 8x11, 8x12 is tudni kell, és nincs vége 10x10-nél, hanem kell a 11-es és 12-es szorzótábla is, szóval az utolsó 12x12.
De persze valami meg könnyebb, pl. kevesebb házi, nincs felelés. De én úgy látom, hogy a mi gyerekeinknek jót tett, bátrabbak lettek, az önbizalmuk javult.

2014.02.12. 17:47:12

A kérdésemre nincs válasz két nap után...

Mr Long 2014.02.12. 18:02:34

@ookma: Londnban peldaul az egyik varos megszuntetett minden ingyenes nyelvi szolgaltatast (pl tolmacs), de nem tudom ez hogy erinti az iskolakat. A cel az angol nyelv eroltetese, hogy ne alakuljanak ki gettok a bevandorlok kozt.

ookma 2014.02.12. 20:12:58

@Mr Long: Ezt a tolmács jár a szülőihez is dolgot sose értettem. Több területen is nemmegszorítások vannak, mondjuk nem csodálom, hogy ezeket kezdik megvonni. Pl. a sulibuszoknál is gondok vannak, és azért most komolyan, melyik fontosabb?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.02.17. 14:46:00

@tildy[UK]: Ja, jó, azt ismerem.Valamiért úgy értettem, hogy ezt a kilátót a Skansenban mondod...De hát onnan azért messze van.Ez is a baja, hogy nem nagyon látni a belvárost.A Kaknásztorony is jó, még magasabb is meg közelebb is van az óvároshoz.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása