oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. szeptember 16. 06:43,  Kikerülve a magyaroskodó propaganda alól 421 komment

2013. szeptember 16. 06:43 Határátkelő

Kikerülve a magyaroskodó propaganda alól

Sokan csak külföldön csodálkoznak rá arra, hogy a Magyarországon általános igazságként elfogadott sztereotípiák (a magyar oktatás minőségéről például) nem feltétlenül felelnek meg a valóságnak, és hogy másként is lehet csinálni a dolgokat. Így járt mai szerzőnk, Máté is, aki Angliában élve jött rá minderre.

„Nagyon szerencsésnek tartom magam, mert így vagy úgy, kisebb kitérőkkel, kerülőkkel, de vagy mindig úgy alakult a sorsom, ahogy szerettem volna, vagy ha nem, azt meg nem bántam. Bő három és fél éve azért költöztem Angliába, mert vonzott, de hazamenni már azért nem akarok, mert taszít, amit otthon látok.

Gimnázium alatt egy évet külföldön (USA) tanultam. Nagyon tetszett, még az is megfordult a fejemben, hogy ha lehetne, maradnék tovább, hogy ott mehessek egyetemre. Nem volt honvágyam.

De nem lehetett, így otthon fejeztem be a középiskolát és tanultam tovább. Egyetem alatt viszont már egyáltalán nem volt kedvem külföldön tanulni, úgy éreztem eleget láttam a világból, nem vonz többé, elég nekem Magyarország.

2009 nyarán végeztem, mint villamosmérnök, motortervezésre szakosodva. Ötödév alatt részmunkaidőben dolgoztam egy cégnél, azzal az ígérettel, hogy diplomázás után felvesznek teljes állásba.

Diplomázás előtt egy hónappal beütött a válság, létszámstopot rendeltek el és visszamondtak korábbi ajánlatukat. Nyáron elkezdtem futni a köröket a kisszámú, motortervezéssel foglalkozó cégeknél, de már mindenhol létszámstop volt.

Mesébe illő volt az egész

Szeptemberben érkezett a nem várt hívás. Kacifántos történet, tömören annyi, hogy egy amerikai cég angol leányvállalatához kerestek motortervező mérnököt. Ötödév alatt már megtalált egyszer egy angol fejvadász cég, ami el is indította bennem a vezérhangyát külföldi munkavállalás ügyben, de akkor még nem mertem elhinni, hogy akár össze is jöhet.

Most viszont úgy éreztem, a sors küldte ezt a lehetőséget, mesébe illő volt az egész. És így is folytatódott. Novemberben kihívtak interjúzni, januárban már költöztem is ki.

Kitelepülés előtt, ahogy általában lenni szokott, feleségemmel mi is kitaláltuk a tervet: 3 évig maradunk, havi X-et teszünk félre és hazaköltözés után veszünk egy kis lakást, jó esetben hitel nélkül. Egyszerű, mint a szög...

A cég egy kicsi, a túlélésért küzdő motorgyár volt az angol Midlandsben, ami technológia és mentalitás terén is megragadt a 60-as években, de tapasztalatszerzésnek jó lesz - gondoltam.

Folyton az országot szidták

Összességében a környezet nem volt rossz, a munkatársak is elfogadták a külföldieket (volt pár magyar még), nem volt ebből gond, de a lehetőségek nagyon limitáltak voltak, ami sok magyart kikészített, akik ezért gyakran megutálták Angliát.

Folyton az országot és annak apró hülyeségeit (bal oldali közlekedés, külön csapok, angol mentalitás...) szidtak, ment a bezzegmagyarországozás. Általánosítás, de sajnos sokunkra igaz, hogy bevándorlóként a befogadó országot szidjuk, otthon élve, célországként (direkt nem befogadót írok) meg a „rohadt" bevándorlókat - a lényeg, hogy mi csak okosak lehetünk, mindenki más hülye.

A kiköltözés egyik érdekes velejárója egyébként, hogy kikerülsz a hazai „magyaroskodó propaganda" hatása alól. Hogy a magyar oktatás az egyik legjobb a világon, hogy minden valamire való híres külföldi ember igazából magyar származású és hogy a világ intellektuális örökségének jelentős része magyar agyból pattant ki...

Rájöhetsz, hogy máshogy is lehet csinálni dolgokat, nem csak egy jó megoldás van és minden más rossz, hanem sok különböző megoldás létezik. És szembesülhetsz a valósággal, hogy a "világhírű" Műegyetemről senki sem hallott, hogy Magyarország 2009-es PISA szereplése (bár nem sokkal), de gyengébb, mint az Egyesült Királyságé, vagy hogy Magyarország sajnos nem teljesít jobban...

Már csak Angliában gondolkodtam

Ami a munkát illeti: egy izgalmas, a cég mércéjével mérve előremutató, önálló projektet kaptam. 9 hónap után viszont kiderült, hogy nincs rá pénz, csak az igazgató nagyra törő víziója volt az egész.

Elhatároztam, hogy váltok, de az eszembe sem jutott, hogy otthon nézzek munkát, már csak Angliában gondolkodtam. Visszatekintve ez egy meghatározó mozzanat volt a jövőmre nézve. Ezúttal nem voltam kényszerhelyzetben, volt időm és főleg lehetőségem nézelődni.

Elsőre egy, a tapasztalatomon túlmutatónak gondolt pozícióra jelentkeztem, félig csak azért, hogy lássam, mit mondanak. Meglepetésemre behívtak interjúzni és meg is kaptam az állast.

Új időszámítás kezdődött

Ég és föld volt a különbség a két hely között, teljesen más dimenzió. High tech, modern, „cutting edge" szakmai körülmények, a fizetés immár ténylegesen nyugati színvonalú, dél-angliai környezet...

Új időszámítás kezdődött. Beleszerettem az új cégbe, imádtam ott dolgozni, úgy éreztem itt meg tudom valósítani magamat, mint kutató mérnök, itt valóra válthatom álmaimat. Tudtam, hogy ilyen lehetőséget Magyarországon sehol nem tudnak adni, de meg csak megközelíteni sem.

Valami megváltozott bennem. Láttam, tapasztaltam, hogy a tehetségemmel, szaktudásommal mit érhetek el itt. De ami talán még fontosabb, úgy éreztem szabad az út, önerőből, egyedül váltottam munkahelyet, be lettem fogadva.

Otthon a multik külföldi központjai (főként német és ázsiai) diktáljak a fejlesztés irányát, és még ha Te is végzed magát a munkát, a szakmailag fontos, nagy horderejű döntések meghozatalába nem vonnak be, gyakran még a véleményedet sem kérik ki.

Az új cégnél viszont a tűz közelében vagyok, a főnököm vezeti a kutatást, az ő főnöke pedig a stratégiai döntéshozást. Részese vagyok a folyamatoknak, az én ötleteim is hatással vannak rájuk.

Mérnökként ez felbecsülhetetlen alkotói szabadságot ad, nem kötik gúzsba az ember kezét a bürokratikus és politikai játszmák. Amik persze itt is vannak, de legalább van rá lehetőség, hogy szakmailag érveljek ellenük.

Letelt a 3 év, de...

Lassan 3 éve már ennek, árnyalódott persze a kép azóta, de továbbra is nagyon szeretem a munkámat. És letelt közben az eredetileg tervezett 3 év, amit leginkább feleségem megnyugtatása végett tűztünk ki, de kb. 1 év kint lét után, közös megegyezéssel, már 5-6-ra módosítottuk és azóta sem csökkent, sőt... Tavaly tavasszal viszont megszületett a kislányunk, itt Angliában, ami külön csavart ad a kérdésnek.

Eredetileg azt mondtuk, legkésőbb 5 éves koráig maradunk, járjon otthon iskolába és előtte még szocializálódjon egy évet magyar óvodában. Azóta ez elkezdett átértékelődni, a belém oltott „megkérdőjelezhetetlen hit" a magyar oktatás felsőbbrendűségében szép lassan bomlik le.

Nem gondolom már, hogy rosszabbul járna, ha nem otthon kezdené az iskolát, már csak azért sem, mert itt 4 évesen amúgy is el kell kezdenie azt. A kérdés inkább az, hány éves korában alakul ki benne az identitástudat és minek fogja tekinteni magát: magyarnak vagy angolnak?

Magyar származású vagy magyar?

Persze ez kimagasló mértékben múlik rajtunk, a szülein is, de naiv, aki azt képzeli, hogy ennyivel el lehet intézni a dolgot. Angliába születve, angol környezetben, angol közösségben, angol barátokkal angolul beszélve egyáltalán nem evidens, hogy magyarnak fogja magát titulálni.

Az nem kérdés, hogy velünk majd magyarul fog beszélni, hogy mesélünk neki Magyarországról és a magyar kultúráról és, hogy évente 1-2-szer hazamegyünk „nyaralni" és találkozik a nagyszüleivel.

Ő kétségbevonhatatlanul magyar származású, a kérdés csak az, hogy magyar is lesz-e vagy csak onnan származó. És hogy itt akarunk-e maradni addig, hogy ezzel a kérdéssel szembesülnünk kelljen, mert lássuk be, ha ő itt ver gyökeret, akkor már nem szívesen fog hazaköltözni.

És hogy ebben mi a dilemma? Az, hogy eldöntsük, jobb sorsa / sorsunk lenne-e, ha itt maradnánk, és bánnánk-e, ha ő nem tartaná magát magyarnak... Hogy „baj-e", és ha igen, kinek, hogy ő minden öröksége ellenére esetleg nem tartja magát annak?

A lakást egyébként idén nyáron megvettük, bár kellett hozzá hitel. Ki lesz adva..."

A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Anglia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr75515747

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Többnyelvű családok, többnyelvű gyerekek (2. rész) 2013.09.17. 15:51:19

A nyitó bekezdésben bemutatott kanadai családnak (és általában az összes soknyelvű családnak) bele kell nyugodnia abba, hogy a nyelvi kavalkád egyúttal tudásszintbeli, aktivitásbeli kavalkád is lesz. Egy átlagos vegyes házasság kétnyelvű gyer...

Trackback: Keleti szülők, nyugati gyerekek 2013.09.17. 14:33:31

Érdekes és nagy vihart kavaró könyv jelent meg alig egy hónappal ezelőtt az USA-ban. A címe Battle Hymn of the Tiger Mother ("A tigrisanya harci himnusza"); magyar nyelvű recenziót már közölt például a Heti Válasz, és az Átmeneti Állapoton megjelent ci...

Trackback: Románia jobb hely, mint Anglia 2013.09.17. 11:46:32

. Olcsóbb a sör, jobb a kaja, szebbek a lányok. Ügyes turisztikai kampánnyal vágtak vissza a románok az arrogáns brit bevándorlás-ellenes kampányra. Emlékszel még a kanadai óriásplakátokra Miskolcon, amelyekkel távol akarták tartani a magyar bevándor...

Trackback: "Hálát adunk, hogy Erdély Romániához tartozik" 2013.09.17. 11:44:25

. "Ez nem magyarság. Ez egy fogyó nép pökhendi felfuvalkodottsága" - írja a határon inneniekről egy határon túli magyar. Mit gondol egy erdélyi az anyaországi magyarok pökhendi, kirekesztő, melldöngető magyarkodásáról? Megírta kommentben:   "Má...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sexual Harassment Panda 2013.09.17. 10:54:24

@Barátusz: Igen!
Nagyon szép, de kissé rurcsa.Mindíg sós a levegő,és rohadtsok turista van!
A tömegközlekesés csak buszokat jelent.
2 font a buszjegy, bárhoza mész.
Egyébként nem vagyok frusztrált, csak a hulyeségeket hagyjuk már!:)Csináltam nektek egy képet, hogyan lehet belinkelni??

BTBTBT 2013.09.17. 10:57:52

@Sexual Harassment Panda:
Az jól hangzik. De csak egy képet csináltál? :)
A sós levegőn ne csodálkozz. Ha a sziget nagyobb lenne, kevesebbnek tűnne a sok turista. :)
Oyster-kártya arrafelé nincsen?

Van olyan, hogy www.kepfeltoltes.hu, ott csatolod a képet, lejjebb görgetsz, ad egy linket, amit bemásolsz ide a kommentedbe, és mindenki meg tudja nézni.

Sexual Harassment Panda 2013.09.17. 11:02:21

@Barátusz: nemcsak 1-et, de túl sokat sem, rögtön elkezdtem dolgozni.A szállásomat is elintéztem, egy teljesen új ház a kikötőben.
Furcsa egy kicsit, de majd megszokom.
Az igazság az, hogy én Németországba akartam menni, de ez sikerült.
Számomra Európában a friccek a "non plus ultra"

BTBTBT 2013.09.17. 11:08:15

@Sexual Harassment Panda:
Biztosan szép onnan a kilátás. Egyedül laksz a házban, vagy többen vagytok?

Még eljuthatsz Németországba - ha addigra nem lesz belőled angol állampolgár. :)

A Mr. Long-nak írt kommentedre -
A barátod a londoni City-t és Szingapúrt vagy Angliát és Szingapúrt hasonlítaná össze, ha megkérnéd?
Véletlenül nem mosod össze a City-t a Canary Whart üzleti negyeddel?
A City egyébként minden, csak nem cigánytelep, bármihez is hasonlítják. Azok a patinás kőépületek simán kenterbe verik a modern beton-üveg csillogást.

Sexual Harassment Panda 2013.09.17. 11:15:20

@Barátusz:
" barátod a londoni City-t és Szingapúrt vagy Angliát és Szingapúrt hasonlítaná össze, ha megkérnéd?
Véletlenül nem mosod össze a City-t a Canary Whart üzleti negyeddel?
A City egyébként minden, csak nem cigánytelep, bármihez is hasonlítják. Azok a patinás kőépületek simán kenterbe verik a modern beton-üveg csillogást"
nyiván túlzott, én nem tudom sem megerősíteni, sem cáfolni, nem jártam egyik helyen sem.

A házban természetesen többen vagyunk.
Ha jól tudom, ez Nagy-Britanniában teljesen normális, legalábbis 5000gbp/hó jövedelem alatt:)
A ház teljesen új, ST.Peters port-ban.Van egy double room-om, net, tv, stb.A házat a cég bérli aki alkalmaz, és csak kollegákkal vagyok itt.
Minden 2 szobára jut 1 konyha, fürdő.
Összesen asszem 6-an vagyunk.
Biztos nem leszek brit állampolgár, ugyanis szerinte Nagy-britannia ne szebb hely mint Magyarország, sokkal inkább élnék a fricceknél, momdjuk Schwarzwald, vagy Düsseldorf.
De még bármi lehet!
Pont velem egyidőben egy barátom éppan Németországban helyezkedett el, egy teljesen átlagos fizetésért (3500br.)
és tud magának lakást bérelni, autót venni, és állítása szerint sírva röhög az árakon, annyira alacsonyak.
Talán legközelebb!

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.17. 11:20:08

@Sexual Harassment Panda: mondjuk kotottpalyas tomegkozlekedest kialakitani mocskosul draga lenne a szerintem.

Sexual Harassment Panda 2013.09.17. 11:21:23

@Barátusz: Oyster-kártya??Hahaha!
Ilyen lélekvesztő buszok vannak, St Peters portban van egy buszvégállomás, egy jegy 2 font, (guernsey-resident csak 1)
és ennyi.

Ginlia 2013.09.17. 11:22:10

Érdekes, én nagyon jól szórakozom azon, amikor külön hideg és meleg vizes csapot találok. Egy angol barátommal szoktuk szivatni egymást a kulturális és szokásbeli különbségekkel. Ő megjegyzi, hogy ha ők nem lennének, akkor még mindig szekéren járnánk, én meg azt mondom, hogy azt a gőzgépet még mindig kovakővel próbálnák begyújtani nélkülünk. Jól szórakozunk ezen.

A magyar oktatás fantasztikus minősége pedig egy urban legend.

A posztolónak azt tanácsolnám, hogy ott éljenek ahol jól érzik magukat. Ha a szülők kiegyensúlyozottak, akkor a gyerek is az lesz.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.17. 11:22:33

@Sexual Harassment Panda: azert egy netto 2000bol is berelsz lakast magadnak egyedul.

Sexual Harassment Panda 2013.09.17. 11:23:12

@Mr. Long: ja, és a buszutazás csupa izgalom!Az uta szélessége kb 2méter, 2 autó egymás mellett nem fér el!
Tehát iszonyatos kavarodás és dugó van, amikor a busz megy, az autók felállnak előle járdára/parkolórkra/kertekbe/
nagyon vicces!!

BTBTBT 2013.09.17. 11:25:51

@Sexual Harassment Panda:
Jól hangzik a ház leírása, különösen a 2 fő/szoba/fürdő/konyha-dolog.
Angliában normális a szobabérlés, de ötezres jövedelemnél már nem (jóval kevesebbnél sem), mert annyival inkább veszel egy házat/lakást, és lakbér helyett a jelzálogot fizeted. Amit aztán vihetsz magaddal, ha költözni támad kedved az országon belül. :)
És akkor a szállás költségeit levonják a fizetésedből, vagy eleve annyival kevesebbet kapsz?
Hány órát dolgozol hetente? A kajádat is a cég állja? (Mondjuk a bolti kaja Angliában is olcsó.)

Nem ismerem a németországi viszonyokat, de azt kicsit furcsállom, hogy valaki, aki csak most ment oda és kezdett el dolgozni, az elmúlt 2 hétben (mióta kint vagy) vett autót is.

A kép mikor érkezik?

Sexual Harassment Panda 2013.09.17. 11:26:00

netto 2000fontból?
Ja, de egy lakás 800-1500körül van.
De nem tudom hogy a 2000nettó mennyire átlag.
Míg a Karesz haverom 3000-et kap készhez, állítólag ez tök átlag, és 300euróért bérel egy lakást, kis kerttel, Baden-Württembergben, Ketsch nevű faluban.
Tehát a fieztéséhez képest sokkal minimálisabb a rész.

BTBTBT 2013.09.17. 11:27:38

@Mr. Long:
Simán. Még Londonban is. Csak nem kell a 400 font/hétre árazott környékekre menni.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.17. 11:28:22

@Sexual Harassment Panda: na majd elmegyek megnezem a szigetet. nekem bejon a tengeri levego. manchesterben junius vegem taknyom-nyalam egybefolyt (szipogtam, mint egy rendes angol :) ), de amikor atlatogattam liverpoolba egy napra semmi bajom nem volt. tervben is van az atkoltozes csak napi 2*1 oa lenne az utazas, meg kb £300 havonta a vonatberlet.

Sexual Harassment Panda 2013.09.17. 11:28:51

@Barátusz: a fizetésen 25k + teljes ellátás.
Heti 5x10 óra a munka.
És igen Károly már vett autót is magának, kemény 800!!!!euróért:)
A képet nem tudtam feltölteni egyenlőre.
Pedig tengerpart lett volna:)

2013.09.17. 11:30:35

@Sexual Harassment Panda: Singapore tenyleg klasszisokkal tisztabb London barmelyik reszenel (City vagy a Wharf mindegy) En csak ugy hivom, hogy steril.
Ha bemesz egy mall-ba (minden 5 meter egy kis tulzassal), ha mar par eves a mall, az mar regi es ujitjak fel. Kb mintha aMammut2-t renovalnak, mert regi.
A tomegkozlekedessel mindenhova eljutsz, Oyster megfeleloje azt hiszem ePass neven fut, $1.60 volt egy simajegy, kb 80 penny. Londoni metronal tomottebb, de tisztabb.
Kaja olcsobb, mint Londonban, kozlekedes olcsobb, ado 10 es 20% kozott van, kereset fuggo. Adot egyosszegbe kell befizetni, evkozzben a grosst kapod (addig befekteted, stb)
Kiadas fo resze Singben a lakas, $4-5000 Sing nehez. Egyedulallo ismeroseim igy is rohogve megelnek, ha nincs auto. Autok ara rohej, kulon engedelyt kell venned, ha autot akarsz.
Ha gyeked van, akkor amagan iskola a nagy penz, ugyanis helyi iskolaba, mint expat nem tudod jaratni. Legolcsobb az ausztral iskola, evi $20K/ gyerek. Hogy nemi osszehasonlitas legyen, a nemet iskola Sigben evi 40K/gyerek.
Munkaengedely rohejesen konnyu, ha havi $8K folott keresel minimum. Gyakorlatilag egy A4-es lap kitoltese es kapod a kis kartyat rovid idon belul. Altalaban az adminrola munkatarsaim jokat meselnek. Viszont erdekes modon egyik senior pozicioba sem latok helyit, aki Singben tanult volna Sing iskolaban. Amerikai, ausztral, illetve EMEAbol vannak foleg a vezetok. Par ev utan a legtobb tovabball.

Ettol fuggetlenul nem laknek ott, ezert nem is fogadtuk el az ajanlatot, jo ez a romos buzos UK.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.17. 11:30:35

@Barátusz: gondolom hasznalt autot. ahoz csak nem kell tobb eve ott elni.

Sexual Harassment Panda 2013.09.17. 11:30:38

@Barátusz: Akkor én tudtam rosszul az albérleteket Angliában, bocs.Sok olyan ismerősöm van, aki komoly beosztásban (bank)dolgozik, átlagon felüli fizetésért,(35k) és mégis roomshare-ban él.

Sexual Harassment Panda 2013.09.17. 11:32:50

@charlieharper: értem, és igazad is van, én csak aztakartam mondani, hogy nem egy súlycsoport Uk vs MO.

BTBTBT 2013.09.17. 11:33:36

@Sexual Harassment Panda:
Emlékszem, hogy a fizetésről beszéltél, mielőtt kimentél. Az meg külön jó, hogy a teljes ellátás még rá jön.
Milyen beosztásban húzol le napi 10 órát a szállodában, ha nem vagyok indiszkrét?
Mennyire tudod gyakorolni az angolt?

Mondjuk úgy tényleg nem nehéz autót venni - közben olvastam a másik kommentedet -, ha a lakbérre csak a fizetése 1/10-ét költi valaki.
Ez Londonban - de még vidéki nagyvárosokban is - sokkal többe kerül. A számlák viszont nevetségesen alacsonyak. Meg a már említett kaja is.

M. Péter 2013.09.17. 11:36:04

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Hol van a határ Ázsia és Óceánia között?

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.17. 11:37:52

@Sexual Harassment Panda: ezt nyilvan embere valogatja. en is csak azert berlek lakast, mert asszonnyal ketten elunk. egyedulallokent nem csinalnam en sem, mert a feleert mar jobb ket-harom szobas lakasban berlek szobat. de hat igy mar nem fekszik a kozos lakas, foleg, hogy Mo-n az elmult ot evben ketten laktunk csak egy lakasban.

2013.09.17. 11:40:45

@Sexual Harassment Panda: ha egyedulallo 20-as vagy 30-as elejenjaro lennek, biztos bevallanam Singet vagy HK-t penzt osszeszedni. 2 evnel tovabb nem birnam, de azalatt rendesen ossze lehet szedni penzt es hosszu hetvegere Balira vagy Malaysiara atugralni.

Sexual Harassment Panda 2013.09.17. 11:42:11

@Barátusz: Cukrászvezető helyettes vagyok
Teljesen, a konyhán csak angolok vannak!
Ez egy 5csillagos luxusszálloda.
(wwww.bellalucehotel.com)
Az állás teljes állás.(full time permaent,,meals, accomodation uniform on duty provided)
Németországban már voltam látogatóban, és teljesen el voltam bűvölve.
Az árak a fiezetésekhez képest röhejesek!A szállás is.
Hihetetlen rendezett, tiszta az egész.és a németek nagy része, sztem 40 alattik mind beszélnek angolul.Vajon hány brit beszél idegen nyelvet?
A tervem, lehúzni Guernsey-n 1-2 évet, és utána Németország.
A szakmámban Németországban van a legtöbb állás, tapasztalataim szerint.

Sexual Harassment Panda 2013.09.17. 11:44:06

@charlieharper: Pontosan erről beszélek, Nagy-Britannia biztosan remek hely, sokkal jobb az életszínvonal mint otthon, de minden realitás kérdése.Vannak országok ahol az arány éppen fordítva van.
Malajzia!Na igen, ott szívesen élnék én is!

BTBTBT 2013.09.17. 11:45:38

@Mr. Long:
Én is használtra gondoltam, de SHP már megmagyarázta, hogy azért, mert a lakhatás olcsó a faluban. Onnan meg nyilván nem jár sűrűn busz a városba, ahol dolgozik a srác.

@Sexual Harassment Panda:
Évi 35 ezret (havi kb. 2200-at) kereső vagy gyűjt, tartalékol a jövőre, vagy házvásárláshoz önrészre - vagy nem értem, hogy mi másért kuporog néhányadmagával egy lakásban, és kerülgeti a többieket.

@charlieharper:
Most felkeltetted az érdeklődésemet Szingapúr iránt, mert viszonylag sűrűn járok a CW-nál, de nekem egyáltalán nem tűnik koszosnak.
A City sem, de ott több a turista meg a forgalom, úgyhogy érthető, ha az embernek az a benyomása, hogy nem tiszta.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.17. 11:49:52

@Sexual Harassment Panda: amilyen spanyol b**ik kinezem beloluk, hogy beszelik paran. illetve itt nalunk van par manager akik beszelnek nemetul, franciaul. legalabbis a linkedin profiljuk szerint. oda meg csak hazudjak be a nyelvtudast.

BTBTBT 2013.09.17. 11:56:33

@Sexual Harassment Panda:
Jól hangzik. Akkor ott kenni-vágni fogod a szakmai angolt is.
Pöpec helynek látszik a képek alapján.

Nemcsak Németország, hanem már Ausztria is hihetetlenül rendezett és tiszta, ahogy Sopron felől átléped a határt.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.09.17. 12:20:59

@Don Kartasch: A legjobb egyetem címeknél nem a csinos egyenruha vagy az evezőcsapat számít, hanem például a publikációk/szabadalmak vagy a külföldi hallgatók száma. Mivel a döntően angol nyelvű folyóiratokat néznek, az angolszász országok vannak előnyben, a külföldi hallgatók száma miatt pedig a gazdagabb országok felé lejt minden lista.

Der Piefke 2013.09.17. 12:27:14

"A kérdés csak az, hogy magyar is lesz-e vagy csak onnan származó?" - Az első nem Magyarországon született generáció még általában többá-kevésbé kettős kötődésű, de a kapcsolatai már egyértelműen a befogadó országhoz kötik. Ez igazán nem is a scalád döntésének kérdése, hanem egyszerűen a szocializáló közegé.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.17. 12:27:47

@Online Távmunkás: egy angliai egyetem minden szempontbol elonyben van a kulfoldi hallgatok szamat illetoen. Hisz meg magyarorszagon, spanyolorszagban, olaszorszagban, franciaorzagban mindent tanitanak az adott orszag nyelven, addig pl angolul eleg keves kepzes folyik. nyilvan nem tanulnak meg olyan szinten az angol mellett mondjuk spanyolul is, hogy spanyol egyetemen tanuljanak, ha megtanulnak angolul es mennek angol egyetemre. (bar lehet a spanyol nem a legjobb pelda, de akkor legyen olasz mondjuk)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.09.17. 12:28:09

@PannonBoy: A magyar felsőoktatás része a CEU is, ami külföldön is elismert. A QS szakonkénti listáján a világ 150 legjobbjában volt 3 képzésük is tavaly, az egyik pedig a legjobb 100-ban.
Az MBA programjuk pedig első Közép-Európában és 18. Európában. Talán nem véletlen, hogy 2010-ben az MIT-ről jött a CEU üzleti iskolájának dékánja.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.09.17. 12:38:38

@Püspök utcai gombaszedő: A felmérések szerint az Angliában tanuló magyar diákok kétharmada a legnevesebb kutatóegyetemeken van. Pár hónapja azt nyilatkozta a nemzetközi fizika diákolimpiát megnyerő végzős magyar diák, hogy Cambridge-ben folytatja a tanulmányait...

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.17. 12:40:16

Plusz nem szabad elfelejteni, hogy ezen egyetemek mogott mocskosul sok penz van, igy nem problema megvenni kutatokat, oktatokat, muszereket a kutatasokhoz.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 12:50:39

@M. Péter:

Nincs erre egyértelmű válasz, különösen ami Indonéziát illeti. Én ezt maxval1967.files.wordpress.com/2012/12/mpasih.png a verziót fogadom el.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 12:52:24

@Der Piefke:

Az első nemzedék jellemzően lebeg valahol, s nem tartozik sehová.

andaluzkutya 2013.09.17. 12:53:10

@bpetya75: Javaslom azért azt is, hogy menjél így egy nagyobb városba és ott kerülj olyan helyzetbe, hogy beszélgetni kelljen másokkal. Biztos vagyok benne, hogy a kokárda a táskán, ill. a nemzetiszín szalag az autónból a többség azt a következtetést fogja levonni, hogy a magyarországon jobboldalinak nevezett akármihez tartozol, vagy a jobbikhoz.
De kívánom, hogy tévedjek:)

Sexual Harassment Panda 2013.09.17. 12:55:54

@Barátusz: "Nemcsak Németország, hanem már Ausztria is hihetetlenül rendezett és tiszta, ahogy Sopron felől átléped a határt"

Akkor nem csak nekem tűnt fel?!:)

bpetya75 2013.09.17. 13:01:20

@andaluzkutya:

Kaposvár nagyobb városnak számít? ;-)

Egyre kíváncsibb vagyok a dologra.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.17. 13:03:06

@Sexual Harassment Panda: konkretan ahogy koszegnel atmesz a hataron egybol jobb minosegu az aszfalt es a padka is rendezett. Konkretan a magyar oldalon olyan az ut allapota (volt amikor arra jartam legutobb), hogy komolyan lassitani kell, ha nem akarom szetverni az autot. Pedig magyar szemmel nezve koszeg tersegeben aztan rendezett falvak vannak a magyar oldalon (Bozsok, Koszegszerdahely, Cak, Velem, stb)

flamer 2013.09.17. 13:07:56

@Sexual Harassment Panda: "Nekem ne gyere azzal kedves posztoló. hogy Magyarországon olyan rossz a képzés.Ta akkor pl hogyan kerülhettél ki???"

Tényleg elég rossz lehet a képzés, ha ezt komoly ellenérvnek szántad. (Itt most ironizáltam, ha magadtól nem ismerted volna fel.)

Egyrészt lehet, hogy a honi képzés _ellenére_ került oda, másrészt egy ország oktatási rendszere nem egy homogén valami, az egyes részei különböző minőségűek, ezért elég nagy hiba lenne egyetlen oktatottból az oktatás egészére vonatkozó következtetéseket levonni, még akkor is, ha eltekintünk attól, hogy az oktatási rendszer messze nem az egyetlen lehetséges forrása bármiféle megszerzett tudásnak.

A magyar oktatási rendszer tényleg rengeteg problémával terhelt és ha megnézzük az eredményességi mutatóit (PISA, funkcionális analfabéták száma, stb), azok sem túl rózsásak.

vladimir964 2013.09.17. 13:07:56

Magyarországon két óriási probléma van, ami miatt nem változnak a dolgok, bármilyen pártállású vezetőség is legyen:
1.Az agyakba bele van égetve Werbőczi Tripartituma, ergo kész tényként fogadja el mindenki a feudalizmust álruhában.
2.Magyarországon a kooperáció helyett a destruktivizmus és széthúzás dominál. Ha négy kerék négyfelé halad, annak szétesés vagy egy helyben állás a vége.

thwarter 2013.09.17. 13:07:56

En nem ertem, miert akkora para, ha a gyereke majd nem erzi magyarnak magat. Ha barmifele csoport (ezuttal nep/nemzet/orszag) nem kepes az esetleges tagokban odatartozasi erzest kelteni, akkor az nem is erdemli meg, hogy uj tagokkal bovuljon.

marczy 2013.09.17. 13:07:56

Az identitásról.
Az, hogy a gyerekben kettős-hármas identitás fejlődik-e ki, ezer és egy dologtól függ. Pl. ha az X nyelvhez valami negatív dolog kapcsolódik, pl. azon a nyelven veszekedtek sokat a szülők, akkor érthető okokból ellenállás alakulhat ki a gyerekben az adott nyelvvel és közvetve az adott kultúrával szemben.

Ismerek olyan Z országban X-Y vegyes házasságból született gyereket, akiben megmaradt a fogadókészség az X és Y kultúra iránt is, és bár nem tanították direktben X és Y nyelven (a családban leginkább a Z nyelvet használják), mégis elegendő alapja van arra, hogy ha ezen országok egyikébe kerül, továbbfejlessze a meglévő nyelvtudását. (Sőt ugyanezen gyerek még más, U, V, W kultúrákból is megismert szeleteket.)
De ez nem minden esetben van így. Pl. az említett gyerek testvéreinél sem biztos, hogy így alakul a dolog: ott már egyértelműnek tűnik a Z kultúra és a Z nyelv dominanciája.

epresgulyas 2013.09.17. 13:07:56

Az én történetem hasonló volt, én is mérnökként dolgozom és pontosan ugyanazt gondolom szinte mindenről mint a poszt szereplője. De én tovább mennék és nem fogalmaznék olyan árnyaltan, nagyon sokszor szégyenkeztem a honfitársaim miatt, mert nagyon sokan szidnak, lefitymálnak mindent, lenéznek mindenkit, még a lengyelek közt van ilyen sok korlátolt ember. Ilyen a kultúránk...ennyi. Elég megnéznin otthon mi megy. Régebben jobb volt, mert főleg a nyugatos, nyitott értelmiség jött ki, de ma már jön a sok tudatlan, korllátolt ember is. A legviccesebbek azok a "hazafiak", akik valami miatt, úgy tűnik, hogy mégsem szeretik az otthoni világot (pedig az most nekik való! nekik épül! minek jönnek ide?) és azért érdekes módon, annyira nem antikapitalisták meg rasszisták :D, hogy ne jöjjenek ide élvezni a jobb jövedelmet, és az általuk mélyen lenézett liberális demokrácia minden vívmányát... :D de persze, annyira viszont aljasok, hogy itt is nyomják ugyanazt a gyűlölködő dumát amit otthon (cigányozzák az indiaiakat, paksiztániakat, zsidóznak stb.). Elég megnézni egy-egy magyar Facebook csoport kommentjei. A brit egészségügy sem tetszik nekik (pedig ezerszer jobb a hazainál), sírnak az óvodák miatt, fanyalognak az itteni nem szegregált és befogadó oktatás miatt, ahol az ő gyerekeik is saját nyelvtanár kaphatnak - és mindent teljesen ingyen... és simán bejuthatnak a világ legjobb egyetemeire stb..
Szerencsére van itt nagyon sok másféle magyar is! Akik csendben segítenek másoknak, viszonzás nélkül, de a legtöbben, különösen most, hogy egyre többen jönnek, csak másokon élősködnek, már egész iparágak épültek ki egymás lenyúlására, a lakás kiadástól kezdve a fodrászon át, a maszőrségig... mert ugye a magyar masszőr és a magyar fogorvos az ezerszer jobb ezeknek, mint az itteni. Meg mi lenne velük Fornetti nélkül? Elképzelni sem tudom... :D Csak tudnám, hogy akkor minek vannak itt? Szörnyű és egyre szörnyűbb lesz, ahogy egyre többen vannak... De azért nem szabad ugyanolyannak lenni, ahol lehet segíteni kell, mert azelőtt nekünk is segítettek, csak szűrni kell, ami nem könnyű.

seahawks 2013.09.17. 13:07:56

Én 7 évet éltem külföldön és rühelltem, hogy a kinti magyarok szerint mi fostuk még a spanyol viaszt is. Hogy mi milyen okosak vagyunk az ottaniakhoz képest milyen fasza az oktatásunk, milyen szorgalmasak vagyunk ..bala-bla-bla.
Hogy nálunk a legtöbb az egy főre jutó nobel díj és olimpiai bajnoki cím(hazugság mindkettő, pláne hogy minden nobel díjasunk Zsidó származású ..ha a sok szittya ezt megtudná, levetné magát a völgyhídról).
Kérdem és: ha ilyen fasza gyerek a magyar, akkor miért ilyen szar az országunk? Miért ilyen köcsög irigykedőkkel van tele? Miért rühelljük egymást? Miért van ekkora adósságunk? Miért majmolunk mindenki mást?
Az oktatásunk? Lehet, hogy zsenik vagyunk mikor leérettségizünk, magasabb az általános műveltségünk, mint egy amerikaié, de az egyetemeken elhagynak minket, olyan profi tudást adnak a kezükbe.
Nálunk meg még évekig tart míg valaki belejön a képzettségébe és önállóan tud dolgozni…
Azzal a hatalmas általános műveltséggel meg kitörölhetjük a seggünket, max a kocsmába tudunk vele büszkélkedni…az életbe nem fogjuk hasznosítani. Se a deriválást, integrálást.

Kösz, hogy leírtad te is.

seahawks 2013.09.17. 13:07:56

ja még valami: mi már itthon lakunk, de a gyerekeinkkel otthon angolul beszélünk elsősorban. nem szeretnénk, ha itthon maradnának, szokják a többnyelvűséget.

Mrs.Columbo 2013.09.17. 13:07:56

Szerintem már egyáltalán az, hogy dillemát okoz a hazaköltözés, egyértelműen választ ad a kérdésre...

Vagy pl. képzeld el azt, hogy ott maradtok és mondjuk 20 év múlva, egyszer, amikor itt vagytok látogatóban, felhozod neki, hogy majdnem visszaköltöztetek ide. Szerinted haragudna rád, hogy nem itt éltetek, vagy megköszönné?

marczy 2013.09.17. 13:07:57

A "hol a jobb az oktatás" kérdés nem ennyire egyszerű, és nem szabad csak és kizárólag a PISA-felmérésekre hivatkozni, mert azok a nagy átlagot mutatják és az egyes városok, országrészek közötti különbséget elmossák.
A tesztek eloszlásának jellegét is vizsgálni kéne, ezt persze nem teszik meg. Más kérdés, hogy a matek teszt is nagyon erős szövegértési készséget kíván, tehát igazából nem azt méri, amit mérnie kellene.

Ha hazajön a posztíró, akkor megválaszthatja, hova, melyik városba költözik, és kinézheti a legjobb iskolát. És ez igen komoly különbség.

Magyarországgal IS az a baj egyébként, hogy óriási különbségek alakultak ki az oktatás színvonalát illetően az egyes iskolák között, és nagyon nem mindegy, hogy egy piszlicsáré falusi gimnáziumba kerülsz, vagy egy megyeszékhelyen lévő, ill. pesti elit gimnáziumba.

Vagy olyan is van, aki az osztrák iskolából szinte menekült át a magyarba. És nem nyelvi problémák miatt: az illetőt születésétől fogva két nyelven nevelték.

1945 után a magyar oktatás lassan elkezdett sorvadozni, mára a nagy átlag már sajnos nem jobb, mint máshol. Kivéve azt a néhány "elit" helyet, ahova érdemes menni.

Az angol közoktatást annyira nem ismerem, de nem hallottam róla túl jókat. Az amerikairól annyit, hogy kint kutató professzor ismerősöm egészen Svájcig(!!!) röptette a gyerekét, hogy normális iskolát találjon. Mert egyszerűen egész Amerikában nincs olyan középiskola, amilyen nálunk a Fazekas és amit az ő professzori(!) fizetéséből meg tud fizetni. És tényleg mindent végigpróbált. Ez a helyzet nem hiszem, hogy néhány év alatt túl sokat változott volna a legjobb(nem az átlagos!) magyar iskolák rovására. Mert a legjobb magyar iskolák még mindig tartják magukat, a többi meg megy a süllyesztőbe...

A svájci oktatás néhány apróbb hibája ellenére (a XX. század előtti történelemről alig tanítanak valamit!!!) a világ egyik legjobbja, projektcentrikussága és piacorientáltsága miatt. Akárki megnézheti a svájci iskolák tantervét, én is megtettem. Sőt még magyar viccre is mutat onnan link...
Svájcban a diplomámmal együtt sem tudnék emelt szinten leérettségizni!

És Svájcban nincs az, mint Amerikában, hogy a harlemi néger gyerek akármilyen tehetséges, esélye nincs normális iskolába bejutni, már csak a magas tandíjak miatt sem.
Amerika még mindig Európából szipkázza el az agyat, aztán meg könnyen irányítható népséget csinál a gyerekekből.

Magyarországról a legjobb angol egyetemekre ösztöndíjat kapni úgy van esély, ha a gyerek nemzetközi diákolimpián érmet (lehetőleg aranyat) szerez (magam is oldottam meg felkészülés jelleggel ilyen feladatokat), az említett elit magyar helyeken tanulva lehetséges ez. Magyarországon kívül maradva meg jobb nem olyan országba menni, ahol az ehhez szükséges szintet csak ottani mércével is komoly pénzekért lehet megkapni vagy még azért sem (Amerika).

Ha viszont nem az értelmiségi elit igényeiről beszélünk, a tömegoktatás szempontjából majdnem mindegy, a gyerek hol tanul, de akkor olyan országot érdemes választani, ahol a szakiskoláknak, szakközepeknek is van presztízsük, becsületük.

Magyarországra ez a legkevésbé sem igaz: Svájcban e téren is SOKKAL jobb a helyzet, mint nálunk, de Németországban is (ajánlom Bajorországot, az ottani oktatás Németország legjobbja) másként állnak a dologhoz.

marczy 2013.09.17. 13:07:57

@Chang Yai: A napi 10-12 óra Magyarországon is kijöhet, ha a gyereket mindenféle különórára járatják (szakkörök, zeneiskola, nyelvórák, edzés, miegyéb).

Ensiada Arkoveitie (törölt) 2013.09.17. 13:07:57

Érdekes, én sok országban jártam, és nem szoktam szidni az ottani dolgokat, kivéve Angliát, ahol volt mit és volt miért. A "lehet másként is csinálni a dolgokat" legtöbbször úgy nyilvánul meg, hogy valami logikátlan, abszolút nem praktikus megoldást erőltetnek csak azért, mert hagyomány vagy hogy ne úgy csinálják, mint a kontinensen. Ez szinte minden hétköznapi életben előforduló használati eszközre igaz. Emellett meg még ott van az az extrém konzum idiótaság, amiben az egész világot lepipálják.

Egyébként Magyarországon is elég gyakori, sőt egyre gyakoribb ez a szemlélet, amiért Angliát nem szeretem.

marczy 2013.09.17. 13:07:57

@Alter E: Ez nem hiúsági kérdés, hanem sokkal inkább az, hogy nyelvi hátrányból indulva még az egyébként tehetséges gyerek is komoly gondokkal küzdhet. Főleg akkor, ha a nyelvi integráció kérdése az adott országban nincs megoldva. Hogy pl. Ausztriában a nem német anyanyelvű gyerekektől is ugyanolyan anyanyelvi szintű kompetenciát várnak el németből az új központi érettségi rendszer bevezetése óta, mint a született osztrákoktól.
(Vegyes házasság esetén ez a probléma kevésbé vagy nem jelentkezik.)
Ez az osztrák mentalitás a szegregációt konzerválja és nem segíti a bevándorlók integrációját.
Svájcban ez sincs, külön nyelvi előkészítő osztályok indulnak a bevándorlók számára.

Ja és mondok valamit: Teller Ede csak azt fogadta tanítványává, aki hajlandó volt megtanulni magyarul (mindezt úgy, hogy még zsidó is volt! Ettől még nekem ő jó magyar hazafi marad mindig is). Mert ő osztotta azt a nézetet, hogy a magyar nyelv szerkezetéből adódó sajátosságok a gondolkodást is befolyásolják egy bizonyos irányba.
Vagy éppen a kínai nyelv tonális volta miatt rengeteg jó kínai zenész és énekes is van, abszolút hallással, miegyébbel.

Szóval a nyelvi kérdés ennél összetettebb. De nem kell azonnal abból kiindulni, hogy jaj-jaj, mert London is már tele van magyarral. Persze angolul muszáj tudni. De ha valaki csak angolul tud, az ugyanolyan rossz, mintha csak magyarul tudna. Egy amerikainak spanyolul és esetleg franciául célszerű megtanulnia, mert Mexikótól lefele bizony nó szpík inglis, rohadt kis gringók meg "melting pot" nyelve van...
Erre most kezdenek ők is rájönni...

Hollandiában meg "kisebb" nyelveket is tanítanak, a magyar sem áll ott rosszul, én nem is egy hollandot ismerek korábbról, akik bizony nem is csak bészélnek kicsi mágyár, hanem közel tökéletesen teszik ezt.

petrol pet 2013.09.17. 13:07:57

Nem volna pedig rossz, ha a poszterhez hasonló, értelmes emberek vissza tudnának /akarnának jönni az országba. Nélkülük sokkal lassabban juthatunk előre. Én itthon élek (nem BP), norvég barátnővel sok éve, és ő is szeret itt lenni.

bpetya75 2013.09.17. 13:08:08

@Mr. Long:

Ami még érdekesebb, hogy esély van rá, hogy ugyanaz a cég csinálta az utat a határ mindkét oldalán.

andaluzkutya 2013.09.17. 13:18:10

@bpetya75: Erre nem tudok válaszolni. Próbáld ki, aztán ha semmi reakció, akkor menj tovább Budapestig. Ha ott sincs semmi, akkor ezek szerint téves volt az alapfelvetés, vagy változott a helyzet. Vagy szerencséd volt:)
Velem rendszeresen előfordult, hogy mivel úgy nézek ki, ahogy a szélsőjobbosok szerint egy szélsőjobbosnak ki kell nézni (ami azért vicces, mert pl. apai dédapám román származású:) ), így rendszeresen pajtáskodni próbáltak velem pl. buszmegállóban, és kb. két mondat után előjött, hogy "ezek a rohadt stb.stb" (gondolom rájössz, hogy melyik népcsoportokat emlegették előszeretettel). És ehhez elég volt csak az, hogy ilyen a küllemem. Mi lett volna, ha még magyar zászló is van a ruhámon?:)

BTBTBT 2013.09.17. 13:24:39

@Sexual Harassment Panda:
Persze, hogy nemcsak neked tűnt fel.
Semmi gondom Németországgal - csak nem élnék ott, mert nem beszélem a nyelvet, és korántsem biztos, hogy sikeresen tudnám ott végezni a munkámat.

@Mr. Long:
Nemcsak az utak, hanem a szántóföldek is. Meg a házak. Átmész a határon, és eszméletlen rendezettség tárul a szemed elé. 15 éve is, most is.

2013.09.17. 13:24:52

@marczy: ne higgy annak az ismerosnek. Vannak nagyon jo islolak is az USAban. Az egy mas dolog, ha a gyereket nem vettek fel, mert nem utotte meg a mercet.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.17. 13:36:07

@seahawks: "…az életbe nem fogjuk hasznosítani. Se a deriválást, integrálást." Mondjuk te lehet, hogy nem, de paran igen.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.17. 13:39:56

@Barátusz: es a nagy szollosok korul nincs kerites, se kapu az uton, a traktor csak ott all a haz elott, nincs minden lebetonozva, hogy ne klopjak el, stb.

bpetya75 2013.09.17. 13:44:50

@andaluzkutya:

Akkor azért komolyan smasszer fejed lehet. Velem ilyesmi nem szokott történni, pedig mióta a hajkoronám felét erre-arra elhullattam, 1-1,5 centinél nagyobb hajam nincsen ;-)

Ha Pestig nem is megyek el mostanában, azért a környéket be fogom járni. Ősztől a Zselicet járjuk, meg persze a zselici falvakat alkalomadtán. Amikor nem, akkor meg a megye legnagyobb faluját. Majd beszámolok az esetleges tapasztalatokról.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.09.17. 14:35:33

Ami még eszembe jutott - mindig vannak kivételes helyzetek, vészhelyzetek, de szerintem nagyon nem árt, ha átgondolják a szülők, milyen koncepcióval vágnak neki a gyerek iskolás éveinek. Ha valószínű, vagy tervbe van véve, hogy visszaköltöznek Mo-ra, akkor nem árt olvasni tanítani, stb.
Elképesztő, hogy olykor milyen helyzetekbe tudják hozni szülők a gyerekeket csak mert akár egy évre előre se tudnak gondolkodni, hogy mi a terv, mit kellene, milyen nyelven, hogyan. Ez főleg durván vissza tud ütni olyan családoknál, ahol mondjuk egy dán-kínai vegyespáros gyereke jár angol nyelvű iskolába Thaiföldön. Ha a szülő nem figyel oda, a végére a gyerek egyik nyelven se fog tudni semmit normálisan.
Felmerült most nálunk olyan is, aki ugyan kétéves kora óta angol bölcsibe jár itt, napi 12 órában mindenki csak angolul beszél körülötte, de otthon nem ez a nyelv. A gyereknek olyan súlyos fejlődési problémái vannak, hogy talán egy nyelvvel otthon megbirkózna, itt a kettősséggel nem, és harmadikos létére semmilyen nyelven nem tud írni, olvasni, vagy elfogadhatóan kommunikálni. És akkor a mezei tantónéni oldja meg a 16 másik gyerek mellett, köszi.
Nekem egyébként az volt mindig is a terv, hogy nem akarnék magyarul beszélni a gyerekkel (ha összejön valaha), viszont két hete valaki a kezembe nyomott egy négyhónapos kölyköt két percre megőrzésre, és hiába csak évi 7-8 órát beszélek akárkivel is magyarul, hiába angolul megy az életem nagy része kivéve Határátkelő meg pár tucat blog olvasása, az agyam csakazértis magyarul szólt a gyerekhez (szegény), ahogyan csak magyarul tudok rendesen számolni, káromkodni, állatokhoz beszélni is. Szóval jól eltervezem, hogyan is legyen, aztán simán lehet, hogy képtelen lennék nem magyarul szólni a saját kicsi gyerekemhez.

bpetya75 2013.09.17. 14:44:21

@Chang Yai:

"az agyam csakazértis magyarul szólt a gyerekhez (szegény), ahogyan csak magyarul tudok rendesen számolni, káromkodni, állatokhoz beszélni is. Szóval jól eltervezem, hogyan is legyen, aztán simán lehet, hogy képtelen lennék nem magyarul szólni a saját kicsi gyerekemhez. "

Ezt simán el tudom képzelni. Akinek mondtak mesét, énekeltek altatót, vagy csak simán vállra fektetve dúdoltak, annak szerintem jó eséllyel ezek az élmények jönnek elő, amikor egy kis ember kerül a kezébe. Nyilván vannak kedves altatók, versikék bármilyen nyelven, de nekem logikusnak tűnik, hogy egy magyar anyanyelvűnek a Bóbita jusson például eszébe. Kíváncsi lennék egy-két au pair tapasztalatára evvel kapcsolatban.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.09.17. 14:57:00

@bpetya75: A dolog érdekes része, hogy angolul sokkal több mesét, dalt stb tudok (szakmai ártalom). Aztán lehet, hogy ez pillanatnyi bekattanás volt, és át tudnék állni nagyon gyorsan és könnyen, lehet, hogy egyáltalán nem, képtelenség megjósolni, de eddig azt gondoltam volna, ez főleg elhatározás és nyelvtudás kérdése, aztán hoppá, jön valami ösztön, másnak nem tudom hívni. Akkor aztán hiába gondolom racionálisan, hogy hülyeség lenne a körülmények miatt a sorrendben negyedik fontossági helyen álló magyart bármibe is belekeverni.

BigPi 2013.09.17. 15:00:49

@Don Kartasch: Az egyetemek rangsorát első sorban nem az alapján állítják össze, hogy ki milyen ismereteket szerez meg ott. Hanem, hogy melyik a legjobb kapcsolati töke generátor. Magyarán az ott végzetek milyen politikai és pénzügyi hatalomra és vagyonra tesznek szert.
Mivel kis hazánkban sokan elfelejtik, hogy az egyetem egyik fontos feladata a kapcsolati töke építése. Egy szét darabolt egyetem (szakosodott) soha sem veheti fel a versenyt egy olyannal ahol a szegény de tehetséges tanuló együtt tanul az átlagos, de gazdaggal. Plusz még a különböző szakok tehetségei is könnyebben találkoznak egymással az utobbi intézményekben.

ErrOr 2013.09.17. 15:00:49

Nem értem. Szar az oktatási rendszer, mégis minden további nélkül alkalmazták kint. Akkor lehet mégsem annyira szar... Ismerős kint dolgozik Németországban és közelében sincsenek tudásban a kollégái.
A külön csap meg kifejezetten idegesítő egy "kurvafejlett" országban. :D

flamer 2013.09.17. 15:00:49

@Online Távmunkás: "A magyar felsőoktatás része a CEU is"

A "világhírű magyar oktatás" alatt általában nem a CEU-ra szoktak gondolni. Ráadásul a CEU magánegyetem, a magyar oktatáspolitikától nagyjából függetlenül működik és legjobb tudomásom szerint a képzésnek csak egy része akkreditált Magyarországon (ellenben az USA akkreditáció teljeskörű).

fvipera 2013.09.17. 15:00:49

@Sexual Harassment Panda: a hazai képzés hiányosságát a kommented fényesen igazolja.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2013.09.17. 15:00:49

(Mióta kell előmoderálni ezen a blogon? Hát ide jutottunk? ... hajjaj)

A poszternek üzenem, hogy az aggodalma jogos, de alaptalan. 11 éve nem lakunk Magyarországon, a fiam Kanadában született,, most az USA-ban élünk, a gyerek hatéves, itt jár iskolába. Kanadai-magyar kettős állampolgár, ebben a szellemben is neveljük (magyarul beszélünk itthon, teljesen egyértelmű, hogy "magyarok vagyunk", ámde tudja, hogy Kanadában született és a szülei szerint ez nagyon jó hogy így van, a kanadai barátainkat megkértük, hogy külön is tartsák vele a saját szintjén a kapcsolatot, előfizettek neki pl. egy kanadai gyerekújságot, küldenek neki kanadai matricás könyvet, pólót, télen amikor ott van hó de itt nincs, papírból kivágott hópelyheket; a gyerekszoba falán ott lóg a tarka Kanada térkép). A kölök hangulatától függ, hogy kanadainak vagy magyarnak tekinti magát, Budapesten a játszótéren a kérdés fel se merül, mi magyarok vagyunk akik Amerikában laknak, de amikor az itteni óvónők erőltették a dzsekit novemberben, akkor ő köszöni nem fázik, mert ő kanadai :)
Nem olyan rettentő nehéz magyarnak nevelni egy külföldön élő gyereket, mi ismerünk másodgenerációst, aki jól beszél magyarul ( értve ez alatt azt, hogy tud Arany Jánost szavalni is) , pedig már az anyja is az USA-ban született.

randomuser1 2013.09.17. 15:00:49

a magyar nyelv a lexebb, legkifejezőbb és legbonyolultabb
a magyar lányok a lexebbek
a magyar konyha világhírű
a legtöbb nóbeldíjas magyar
a magyar oktatási rencer világhírű
ezek tények, aki ezzel nem tud azonosulni, mehet isten hírével külföldre
mert amúgy a magyar nép a legtoleránsabb is
na, azért

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2013.09.17. 15:00:49

@Chang Yai: Lám, megmondtam :P
De tényleg; én is elképzelhetetlennek tartottam, hogy ne magyarul beszéljek a sajátomhoz. Egyszerűen mert máshogy nem tudnék.
"a magyar apuka azt még talán meg tudja mondani, hogy vau-vau helyett mit mond a kutya angolul (vagy franciául), de hogy mit mond a kacsa, az egér, a ló? Tyúkom mondja, kitrákotty - és egy magyarnak ez mindig így lesz :-). Hiába élsz már tíz éve idegen országban, jó eséllyel nem vagy alig ismered a helyi gyerekdalokat, mondókákat; nem tudod, hogy mondják az idegenek azt, hogy hinta-palinta, se azt, hogy felséges királyom, életem-halálom kezedbe ajánlom."
Ezt azóta is így gondolom, és azóta is, akárhová megyek, akárki jön, magyarul döngicsélek a barátok, ismerősök kisbabáinak, legyenek bár százszor németek, amerikaiak vagy franciák. (És a hozzánk jövő ukránok meg ukránul döngicséltek anno az enyémnek, meg is tanultam a mondókájukat :))

bpetya75 2013.09.17. 15:06:46

@Chang Yai:

Miközben írtam, felsejlett bennem, hogy pont Te még tudhatsz is ilyeneket idegen nyelven is.

Akárhogy is, szerintem természetes, hogy egy csecsemő ösztönös reakciókat vált ki az emberből.

bpetya75 2013.09.17. 15:12:51

@Felicitasz:

Oka van a dolognak. A posztok végén ott van vastagon szedve: "A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz."

Nem szoktak furán nézni rád a magyarul döngicsélés miatt? Mármint nem a babák, hanem a szüleik.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.09.17. 15:15:52

@Felicitasz: de jó téged látni. eltűntél nagyon, és egyébként is "követelem" a Montessoris téma folytatását a blogodban, meg minden más gyerekes külföldes témát, mert egyszerűen senki nem ír ezekről a dolgokról olyan jól, mint te. :-) remélem, nagyon jól vagytok, minden ok, csak kicsit sűrű lett az élet.
egyébként érdekes, hogy kanadai tényleg akárki lehet, de mondjuk próbálhatja akármikor is egy tiszta szőke de Thaiföldön született, nyelvet odavissza beszélő kiskölyök (ugyanaz a helyzet, mint a tiétek, de pepitában) azt mondani, hogy thai.
jól megszívták olyanok, akik így nőttek fel, pl évtizedekig itt élő misszionáriusok gyerekei, soha nem éltek máshol vagy másképp, de soha a büdös életben nem lehetnek állampolgárok, permanent residentek, vagy hiába milyen színűek "belül", úgyis mindig mindenki idegeneknek gondolja őket. ezek az itteni állampolgárságok csak és kizárólag vérségi alapon mennek.
(nem tudom végig a Bóbitát, grrrr, újra kéne tanulni egy csomó mindent.)

bpetya75 2013.09.17. 15:27:24

@Chang Yai:

Nekem van egy rövid kis dalsorom, amivel altattam a gyerekeket kiskorukban. Bóbita, Tavaszi szél, és Elment a két lány virágot szedni. Szerintem több, mint ezerszer énekeltem nekik. Szerették.

A Bóbitához még hozzá is költöttem két versszakot, de az lekopott, nem sikerült elég jóra. ;-)

P. dictus Magister 2013.09.17. 16:09:52

Nem szeretem a "magyarkodó" kifejezést, de itt most kicsit más környezetben volt szerencsém olvasni. Összességében én csak annyit szeretnék hozzáfűzni az olvasottakhoz, hogy én teljes mértékben megértem, hogy ha valaki a jobb megélhetés érdekében külföldön dolgozik, vagy akár kivándorol, ugyanakkor azt is hangsúlyoznám, hogy ha minden hadra fogható ember távozik innen, akkor nagyon súlyos lesz a helyzet, sokkal súlyosabb mint jelenleg. Nyilván nem várom el mindenkitől, hogy a saját boldogságát, a létbiztonságát kockára téve létezzen a magyar valóságnak nevezett langyos fosban, de ilyenkor patetikus dolgok is az eszembe jutnak, hogy itt tényleg emberek haltak meg azért, hogy ez az ország megmaradjon. Félreértés ne essék én nem ostorozok senkit aki kivándorolt, én csak annyit tudok, hogy minimális felelősséggel tartozunk egymásért, és most nem is arra gondolok, hogy minden külföldi munkavállaló adja haza a keresetét meg ilyen agyrémek. A lényeg szerintem a saját kultúránk megőrzése. A levélíró felvetésére reagálva szerintem az a helyes ha magyar identitásúnak neveli a csemetéjét. Külföldi környezetben csak a pozitív dolgokat adják át neki a szüleik a kultúránkból. Az önostorozást, az önsorsrontást, az önfeladást abba a kukába kell beletenni ahova a külföldi trendek majmolása és a "magyar ugarozás" is való. Én hiszem, hogy ha így nevelődik fel egy gyerek magyar identitással, de brit állampolgárként a világ bármely pontján meg fogja állni a helyét.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2013.09.17. 16:09:52

@bpetya75: Köszi, megnézem őket :)

A szülők örülnek. (És én is, ha japán, lengyel stb. vendég a saját nyelvén döngicsél.) Igazából laikusként egyszerűen csak aranyos dolog valami másik nyelv elragadtatott gügyögését hallgatni, nyelvészként meg az ember megtanulta a szakirodalomban, hogy a korai idegen nyelvi imput, legyen az bármi, lenyűgözi a kisbabákat, és előhúrozza a tapasztalatot, hogy léteznek más nyelvek, ritmusok, hangzók, hanglejtések stb. Ez jót tesz a későbbi nyelvtanulási készségnek is.

Ugyandehogy (törölt) 2013.09.17. 17:25:47

@Emmanuel Goldstein:
"magyar nyelv a lexebb"

és ezt ezzel a mondattal jelented ki?

bpetya75 2013.09.17. 17:36:38

@P. dictus Magister:

"Az önostorozást, az önsorsrontást, az önfeladást abba a kukába kell beletenni ahova a külföldi trendek majmolása és a "magyar ugarozás" is való. "

Ez nagyon tetszik!

Egyébként nem értek veled egyet a patetikus gondolataidat illetően. Szerintem manapság nagyon kevés ember hal meg az országért. Sokan maradunk és tesszük, amit tehetünk. Van, aki csak sodródik és panaszgyárat üzemeltet, de vannak olyanok is, akik keresik a jót és a jót tevés lehetőségét. Merem remélni, hogy előbb-utóbb utóbbiak hatása fog erősebben érvényesülni.

@Felicitasz:

Nem tudtam róla, hogy ekkora hatással lehet egy kis idegen nyelvű gügyögés a babákra.

randomuser1 2013.09.17. 18:23:51

@Babette_: azt, olyannal.
mért, nem ércc egyet?

PannonBoy 2013.09.17. 19:43:15

@Mr. Long: Abban igazad van, hogy a fejben levő tudás határozza meg, hogy ért-e hozzá valaki vagy sem.
Mégis, bizonyos egyetemek papírja többet ér, míg másoké szinte semmit.
Csak egy példa (nem bántásból): Aki Magyarországon a Kodolányin szerez diplomát, annak maximum wc papírja lesz, míg akinek mondjuk a Corvinus-ról van gazdasági diplomája, az kapós lesz. Itthon.
Ha most továbbmegyek és külföldet (pl. Angliát nézem), akkor melyik az a papír, ami után kapnak és nem úgy néznek rá, hogy WTF? A CEU-t és az IBS-t ne számítsuk. Hát nem lesz olyan, ugyanis a közép-európai diplomák az angolok szemében nem túl értékesek. - Az UK-ban van a világ legjobb és legelismertebb felsőoktatása.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.09.17. 20:46:22

@Kovermadar: A fenet, frissen felujitott lakasban is lattam mar kulon csapot.

@rezsoatya: Koszonjuk tudjuk. Nalunk is van, ettol fuggetlenul meg nem kedvelem ahol nincs. Pl. pubban, vagy valamelyik repteren. Ott csak nem cserelem mar le:)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.09.17. 20:48:38

@Barátusz: Mondoma mi keverocsapunk okes. de egyik ismerosnela frissen felujitott furdoszobaba is kulon csapot rakott a tulaj a mosdohoz, illetve a masik ismerosnel a akdcsaptelep olyan, egybefolyik, de megsem teljesen, a kifolyo viz egyik oldala jeghideg, masik tuzforro.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 21:03:51

@M. Péter:

Úgy számítják jellemzően, hogy ami a Japán-főszigektől olyan messze esik keletre, hogy nemzetközi víz is van köztük, az már Óceánia, nem Ázsia. www.theora.com/images/Bonin%20Islands.gif

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.09.17. 21:11:12

@tildy:):
Akkor vagy mi vagyunk az ostobák, vagy ők a perverzek... :)

BTBTBT 2013.09.17. 22:07:53

@tildy:):
Értem.
Csak azért kérdeztem a víz hőfokszabályozást, mert nekem is két csapom van a mosdóhoz (a mosogatóhoz viszont keverőcsap), a kádhoz szintúgy, de tudom állítani mind a fűtés mind a csapvíz hőmérsékletét.
Annyira, hogy zuhanyzáshoz még sosem nyitottam ki a hidegvizes csapot.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.09.18. 04:01:14

Próba, ez vajon elmegy azonnal e?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.09.18. 04:02:48

Bocs mindenkitől, a pontos nikkel voltam belépve, de ugyanaz vagyok ezzel is... :-) Valszeg ez a komment megelőzi a korábban írottakat emiatt.

geegee. · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.09.18. 06:32:59

@Püspök utcai gombaszedő: Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...! :D Basszus, ezentúl inkább nem is mondok olyat, hogy már csak ez, vagy az hiányzik, mert mindig lesz valami idióta gyártó, amelyik megcsinálja. :-))

geegee. · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.09.18. 06:33:00

@Kovermadar: Áááhh, nem tudom, de ez nekem is magas nagyon... :D

geegee. · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.09.18. 06:33:00

@Kovermadar: Ne is mondd, rettenetes az a bitumen-származék, a karácsonyi Julimusttal meg Páskmusttal együtt.Brr.

geegee. · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.09.18. 06:33:00

@tildy:): Affrancba, pedig esküszöm, teljesen magamtól jött az ötlet, sőt még nem is jártam Angliában...

geegee. · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.09.18. 06:33:00

@charlieharper: Köszi a fotót.Én mondjuk raknám simán az egyik lukba a keverőcsapot, a másik meg elmenne túlfolyónak.:-) Nem lennék frusztrált tőle.

geegee. · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.09.18. 06:33:01

@rezsoatya: Én mondjuk magasról sz@rok az esztétikára, ha megold praktikusan a cucc egy problémát... :-) Főleg egy rühes bérlakásban, ahol lakik az emberrel együtt még vagy 15 másik idegen.Már ahogy a kint élő kommentelők, poszt-tolók leírásából olvasom...Kösz a választ.

Taxomükke (UK) 2013.09.19. 18:04:25

@szelephézag: Szóval te is idősápoló vagy?

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása