oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. május 28. 06:52,  Kultúrsokk avagy a hal szaga 542 komment

2013. május 28. 06:52 Határátkelő

Kultúrsokk avagy a hal szaga

A mai poszt Spanyolországba visz bennünket, de amellett, hogy kiderül, mikor és mit esznek és isznak a spanyolok, ismételten bizonyságát kapjuk annak, mennyire nem elég csak a nyelvet tudni, hanem a kultúrát is ismerni kell. Egy biztos: ArtBrigittától olvastam a határátkelés egyik legszebb definícióját.

Madrid, kagyló.jpg

„Már vagy 15 éve, hogy Spanyolországban élek, ezért ez egyfajta emlékezés a részemről, hogyan is éltem át azt a folyamatot, ahogy egy másik ország lett, mondjuk úgy, a hazám.

Több mint 18 éve, hogy először jártam Spanyolországban. Először mint turista vagyis inkább zarándok, merthogy az akkor még alig ismert El Caminót jártam végig, sőt mivel Pamplona a zarándokúton van és mikor odaértünk, pont akkor kezdődött a San Fermin, hát azon is részt vettünk. A San Fermin igen erőteljes élmény, azóta is mindig Hobó sorai jutnak eszembe róla: „Ez egy nedves kor, nappal vér folyik éjjel bor".

De annyira megfogott az egész légkör, (Spanyolországé, nem a San Ferminé) hogy elhatároztam, ha alkalmam nyílna rá, mindenképpen vissza szeretnék majd jönni ebbe az országba, hogy jobban megismerjem.

Visszatérés au pairként

Pár évre rá el is jött ez a lehetőség. Madridba kerültem, mint au pair. Akkoriban még nem voltunk EU-tagok, ez volt a legkönnyebb lehetőség, pénzkeresésre és nyelvtanulásra. Egyéves szerződést kötöttem.

Délelőttönként egy nyelviskolába jártam. A beiratkozásnál kellett egy tesztet csinálni, mely alapján meghatározták a tudásod szintjét és beosztottak egy csoportba. Hat szint volt.

A magyar nyelvoktatásról szerintem sok mindent elárul az, hogy én a négyes csoportba kerültem a teszt alapján, holott meg sem tudtam szólalni, és semmit az ég egy adta világon nem értettem abból, amit mondtak nekem.

A gyerek szüleivel is eleinte írásban kommunikáltunk, mert úgy legalább ki tudtam szótározni a szavakat, de a nyelvtant azt tudtam. A kérésemre aztán a harmadik csoportba raktak és onnan jutottam egyre feljebb. A nyelvtani alap végül is nagyon jól jött.

Egy rejtélyes felirat

Az első hónap nagyon nehéz volt, de utána már csak úgy ragadtak rám a szavak. Eleinte sokat fordítgattam és mindent elolvastam, amit csak láttam - az utcán a feliratokat, az ételek dobozain a leírásokat, a hirdetéseket -, aztán próbáltam megfejteni a jelentésüket.

Nem mindig volt könnyű. Például egyszer láttam egy „prohibido fijar carteles" feliratot egy falon. Prohibido az tilos, a carteles az plakát, de a fijar... nem tudtam hova tenni, mert addig csak olyan környezetben hallottam ezt a szót, hogy: mirar fijamente = mereven néz, meg fijate! ami olyan, mint figyelj vagy nézz csak oda! Szóval tilos lenne nézni a plakátokat? Kicsit furcsa. Aztán megnéztem a szótárat és kiderült, hogy a fijar végül is ragasztást jelent. Szóval tilos plakátot ragasztani. Na ja, így már érthető.

Sokat olvastam is, eleinte olyan könyveket, amiket már magyarul olvastam előtte, mondjuk Isabel Allendét vagy Garcia Marquezt. Sokat néztem tévét és sokat jártam moziba is. Később, amikor már jobban tudtam a nyelvet, rengeteget hallgattam a rádiót.

Mondhatni anyanyelvi környezetben tanultam meg a nyelvet, egy idő után már felhagytam a fordításokkal is. Például a tengeri herkentyűk és halak neveit spanyolul tanultam meg. Ha kimegyek a piacra vásárolni, meg tudom mondani melyik hal a rodaballo, vagy a lenguado, vagy a gallo, vagy a rapé, de bevallom, fogalmam sincs, mi lenne a magyar nevük, így 15 év után sem sikerült megkeresnem a szótárban.

Amikor már eljutottam odáig, hogy nem kellett végigpörgetnem magamban egy ige ragozását a használata előtt, és ha nem tudtam egy szót, egyszerűen körbemagyaráztam, rájöttem, hogy hiányoznak az árnyalatok és egyfajta háttértudás, nem éreztem például a rokonértelmű szavak között a különbséget.

Nem elég a nyelvet tudni

Magyarul nem kell elmagyarázni mi a különbség a hahotázik vagy kacag vagy vihog között, mégis érzed. Idegen nyelven ez sokkal nehezebb. Nem elég csak a nyelvet tudni, ismerni kell a kultúrát is, ami mögötte van.

Ha otthon találkozáskor azt mondom valakinek: „üdvözöllek, dicső lovag", nem kell magyarázkodnom miatta, mindenki tudja, mit is idézek. Ezek a finomságok eleinte nagyon hiányoztak. Hiába tudsz beszélni, sok sejtetést és utalást nem értesz, mert nem ismered a mögötte megbújó történetet. Kívülállónak érezni magad.

Persze ezen is lehet segíteni, olvasni kell és beszélni, és kérdezni, kérdezni, magyarázatokat követelni stb. Egyszóval tanulni.

A másik dolog, ami nehéz volt eleinte, hogy sokszor nem tudtam elmagyarázni az ismereteimet, hiányoztak a szavak és a szakszavak. Sokszor éreztem nagyon ostobának és tudatlannak magam, és voltam biztos benne, hogy mindenki annak is néz.

Hiába tudok sokat irodalomból vagy történelemből, ha egy másik nyelven nem tudom elmondani, Hiába tudom mi a fotoszintézis, vagy hogyan kell törteket összeadni, ha nem tudom elmagyarázni. (Legkisebb közös többszörös? Benne van ez egyáltalán a szótárban?)

Erre nekem nagy segítség volt például a gyerekek tankönyvei. Mondhatni újratanultam az általános és középiskolás tananyagot.

Másképp van meleg vagy hideg

Szóval eleinte minden furcsa volt. Nem mondanám azt, hogy idegen, mert nem éreztem magam idegennek, inkább ismeretlen. Szóval furcsa. Más színe van a világnak, mások az ízek, a szagok, másképp van meleg vagy hideg, nem mondom, hogy a fűzöldebb lenne, mert Spanyolországban, ahol nem locsolnak ott már áprilisra kiszárad a fű, de az ég az tényleg sokkal kékebb.

Persze először belebotlasz a legszembetűnőbb dolgokba. Hogy a postaládák itt sárgák és kerekek, hogy nincs villamos, troli, viszont van rengeteg metróvonal és egyformák a taxik. Ráadásul mindig hátra kell ülni bennük, a sofőr mellé nem lehet. Hogy az újságosnál nem lehet bélyeget vagy buszjegyet venni, viszont a dohányboltokban igen.

Az étkezési szokások

Aztán ott voltak az egyéb furcsaságok, mint mondjuk az étkezési szokások. A spanyoloknál a reggeli majdnem mindig édes, kávéval vagy narancslével. Az ebéd az 3 körül van, a vacsora meg 9 után. A vacsora is főétkezés, van 2 fogás meg desszert.

Habár az első fogás sokszor zöldség, és a halat meg a húst is salátával eszik, köret nélkül.

Az első fogás bármi lehet, amiben nincs hal vagy hús, nemcsak leves. Első fogás lehet például spagetti, vagy makaróni, vagy lencse, vagy egy rizses étel, ami nekem kicsit furcsa volt.

A második fogás hal vagy hús. A spanyolok sok halat, de sokfajta húst is esznek, gyakori a borjú, a bárány, a nyúl is a csirke meg malac mellett. Kacsát viszont nem nagyon fogyasztanak.

Eleinte nem nagyon értettem, miért esznek reggelre mindig édeset, de egy végigbulizott éjszaka után, amikor beültünk hajnalban egy bárba reggelizni (lefekvés előtt, az éjjel lezárásaként), megvilágosodtam. Rendkívül jót tesz a vércukornak egy ilyen reggeli.

A spanyolok amúgy sokat buliznak, és sokat isznak. Persze ennek is megvan a hagyománya. Délelőtt bor vagy sör (kis adagban; itt nem nagyon adnak korsóban sört), ebéd előtt vermut, ebéd után konyak. Délután megint bor, sör, de este töményt isznak keverve (vodka narancs, gin tonik, cuba libre (Bacardi kólával)).

Persze ez most nem azt jelenti, hogy most mindenki végiginná a napot, hanem hogy így szokás kérni. Ha délelőtt kérsz egy cuba librét, az furcsa, de az is, ha este fröccsöt akarsz.

Generációkon átnyúló hagyományok

A spanyolok amúgy elég hagyománykövetők. Tisztelik a hagyományaikat, a szokásaikat és megadják a módját. Ez ugyanúgy vonatkozik a nagy körmenetekre vagy a Három Királyok felvonulásra, mint a vasárnapi ebédre, ahol összeül a család a szépen megterített asztalnál, vagy már az előbb említett mikor mit lehet enni vagy inni szokására.

A szokások persze változnak, modernizálódnak, de van bennük egy fajta folytonosság, ami átnyúlik a generációkon. Például sok helyen a kisgyerekek rövidnadrágban járnak télen is. Meg a tipikus V kivágású pulcsiban, alatta inggel. Néha úgy érzem, amikor bemegyek az iskolába a fiamért, mintha a Pál utcai fiúk közé kerülnék.

Mielőtt véget ért volna az éves szerződésem, megismerkedtem életem párjával és későbbi gyerekeim apjával, és ott maradtam. A legnagyobb segítséget tőle kaptam abban, hogy behozzam a kultúra nem ismeréséből adódó hátrányt.

Persze lehet mondani, hogy így könnyű. Ha van egy párod, automatikusan bekerülsz egy családba és / vagy egy baráti közösségbe, így minden könnyebb mintha mindezt magadnak kellene létrehozni.

Befogadni és elfogadni

A spanyol amúgy nagyon nyílt, baráti, befogadó nép, és én a kezdetektől imádtam őket, minden hibájukkal együtt, de ez nem jelenti azt, hogy azonnal spanyol akartam volna lenni.

Befogadni és elfogadni nem azt jelenti, hogy most olyanná kell lenned, mint ők. Beilleszkedésről és nem beolvadásról van szó. Engem évekig úgy emlegettek az ismerősök meg a szomszédok, hogy La Húngara (A magyar lány), amit én büszkén viseltem. Nem kell mindent, úgy csinálnom, ahogy ők, ha az ember nem provokál, akkor elfogadható a másság és mindenki boldog.

A szokások persze az évekkel rád ragadnak, ami eleinte furcsa, az megszokott, majd a sajátod lesz. Az első évben alig bírtam elviselni, hogy az ebéd és a vacsora olyan késő van. Kettő körül már kopogott a szemem az éhségtől, meg délután 8-kor is, és még mindig volt legalább egy óra az étkezésig. Bizony volt úgy hogy duplán vacsoráztam vagy ebédeltem.

A kulturális feszültségek

Sok apró kulturális különbség előjöhet az együttélés folyamán. Nekem a párommal nem voltak nagy összeütközéseink emiatt. De családi szinten kicsit nehezebb. Például mikor hazamentünk eltölteni egy kis időt a szüleimmel, este 9-kor megkérdezte a párom, hogy akkor mi is lesz a vacsora, a szüleim meg csak néztek döbbenten: Mit akarunk mi ilyen későn enni?

A másik a cipőlevétel. A spanyolok nem veszik le a cipőt, ha elmennek valakihez vendégségbe. (Sőt néha a kabátot se.) Mikor a párom és egyéb barátaink először szembesültek azzal, hogy Magyarországon le kell venni a cipőt, ha valakihez bemegyünk csak hüledeztek, esetleg megkérdezték, hogy mi akkor most japánok vagyunk?

Ezen persze lehet vitatkozni, de a szokás az szokás és kész. Persze eleinte próbálkoztam azzal, hogy rászoktassam a spanyolokat a cipő levételére. De miután az egyik ismerősünk, akinek problémái voltak a lábszagával és csak az én kedvemért behintőporozta a lábát, hogy ne legyen zavaró, amikor leveszi a cipőt, utána pedig porszívózhattam a fehér lábnyomokat a szőnyegből, na ott feladtam. Nem kell levenni a cipő és kész.

Lehet, hogy különbözőek a szokásaink, de (most kéne mondani olyasmiket, hogy a szerelem mindent legyőz?) meg lehet találni a középutat. Nem számít a különbség, összeillünk. Ő az én másik fél narancsom, ahogy itt mondják.

A Télapó és a hal szaga

Miután megszülettek a gyerekek előjöttek olyan problémák, hogy akkor most mit is ünnepeljünk. Karácsonykor most ki hozza az ajándékot: Télapó? A Három Királyok? Jézuska? Persze ott a megoldás, hogy december hatodikán jön a Télapó, Karácsonykor Jézuska, január hatodikán meg a Három Királyok. De nem lesz az egy kicsit sok?

Vagy a Húsvét? Miután a párom megtudta, hogy nálunk locsolnak, mindig eléri, hogy valahogy leöntsön egy adag szódával vagy valahogy összevizezzen nagy kárörvendő mosollyal. Se kölni, se locsolóvers persze. A gyerekkel is festünk tojást, de csak lakásdíszítési céllal.

Emlékszem mikor először sétálva Barcelonában megláttam a tengerpart közelében a piacon a jégre kirakott halakat, felfordult a szaguktól a gyomrom. Valami rettenet volt.

Azután kezdtem megszokni és imádni a tengeri halat. A tengeri hal rendkívül finom és alig szálkás, egy idő után már a szagát is elviselhetőnek majd normálisnak tartottam. El is felejtkeztem róla.

Azután jó pár évvel később, egy Karácsonyt Magyarországon ünnepeltünk. A párommal bementünk egy nagy bevásárlóközpontba, ahol egy nagy tartályban úszkáltak a pontyok, a párom elkezdett fintorogni meg öklendezni, hogy rosszul van a hal szagától, kibírhatatlannak tartja. Akkor eszembe jutott az a barcelonai séta, és hogy milyen rosszul voltam a tengeri haltól. Na, akkor most melyik hal is a büdös? A tengeri vagy a folyami?

A tenger és az ég között egy hegyoldalon

A múltkor egy barátom megkérdezte tőlem: Neked most már az a haza? 

Nem nagyon tudtam mit válaszolni neki. Mi is az, hogy haza? Én otthon érzem magam Spanyolországban, de attól még ugyanúgy szeretem Magyarországot is.

Ha most azt mondom, az az Anyaföldem, akkor tovább is vihetjük a fogalmat. A szüleit is elhagyja az ember, amikor felnő, de attól még nem szűnik meg szeretni őket. Választ magának párt vagy marad egyedül, de választ és megy tovább. Én is választottam magamnak egy párt és egy országot. Akkor ez most haza?
Hogy is mondja Radnóti?

"Nem tudhatom, hogy másnak e tájék mit jelent,
------
Itthon vagyok. S ha néha lábamhoz térdepel
egy-egy bokor, nevét is, virágát is tudom,
tudom, hogy merre mennek, kik mennek az uton,"
------------
"s az iskolába menvén, a járda peremén,
hogy ne feleljek aznap, egy kőre léptem én,
ím itt e kő"

Hát ez az! Nincs meg a kő. Tudom a bokrok s virágok nevét itt is ott is, de mikor Magyarországon vagyok, minden más. Annyi minden változott a sok év alatt, hogy már nincs meg az a kő, amire léptem, hogy ne feleljek aznap.

A házakat lebontották vagy átépítették, a fákat kivágták, amik alatt sétáltunk. Sok hely, mely gyermekkoromat idézhetné, már nem létezik, és bizony lassan több látogatást kell tennem a temetőben mint a baráti házakban. Ez néha fáj.

Sokat utaztam életemben, sokat költöztem, sok helyen éltem. Nem hazát kerestem soha, csak otthont, amit pedig úgyis magadnak teremtesz.

Akkor most hol is a haza?

"Belőle nőttem én, mint fatörzsből gyönge ága
s remélem, testem is majd e földbe süpped el."

Azt hiszem, ha majd egyszer egy olyan helyre találok, ahol szeretném, ha eltemetnének, az lesz a hazám. Van egy jelölt. Hogy hol? Egy újabb idézet annak, aki tud spanyolul:

"Y a mí enterradme sin duelo
entre la playa y el cielo...

En la ladera de un monte,
más alto que el horizonte.
Quiero tener buena vista.

Mi cuerpo será camino,
le daré verde a los pinos
y amarillo a la genista...

Cerca del mar. Porque yo
nací en el Mediterráneo..."

Habár én nem ott születtem, szeretném ott végezni. A tenger és az ég között egy hegyoldalon, hogy jó legyen a kilátás."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Spanyolország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr1005321549

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.05.28. 22:59:33

@diggerdriver:
Na mindent kétszer írok kétszer írok:))))

Mrs. Clayton 2013.05.28. 23:00:22

@nyuszigonosz: hát előfordulhat semmisség is, de az igen elenyésző, aszály, jégeső sokkal gyakoribb és jellemző, a lényeg h pár 1000 hektár fölött van a dolognak értelme, alatta szenvedés, kín, stressz és baromi sok meló

2013.05.28. 23:00:52

@Jess G: oooo, eleg regota tolom az ipart, de meg nem hallottam a szamocarol a commodities exchange-en. Ok, nem a commodities a specialitasom...

Mrs. Clayton 2013.05.28. 23:05:08

@charlieharper: mér mivel kereskedsz? mondjuk a búza, arany tényleg menőbb, mint a szamóca :-D én csak értékpapírral szoktam azt is csak kicsiben

2013.05.28. 23:06:50

@Jess G: Equities, high frequency trading. Sajat celra viszont ETF

Mrs. Clayton 2013.05.28. 23:07:12

@charlieharper: szakadok a röhögéstől, h belegondoltam mennyi lehet a szamóca világpiaci ára, sztem június végéig folyamatosan esni fog

nyuszigonosz 2013.05.28. 23:09:31

@Jess G: Tudom. Saját valamikori tapasztalat.

M. Péter 2013.05.28. 23:11:29

@charlieharper: Nem legenda, pl. www.guardian.co.uk/world/2008/feb/06/spain.property

Sok helyen épültek házak engedély nélkül vagy törvényellenesen kiadott engedéllyel, mert az építési vállalkozó lefizette a tanácselnököt. (Valenciában a kormányzó Néppárt korruptabb a magyar pártoknál, ami nem akármi.) A vevőnek vagy nem volt saját ügyvédje, vagy az építési vállalkozó által ajánlott ügyvéddel szerződött, aki szintén benne volt a buliban. Aztán valamikot a hatóságok elhatározták, hogy mégis érvényt szereznek a törvénynek, és lebontatták az illegálisan épült házakat.

Azoknak az ismerőseimnek, akik nem tengerparti üdülőhelyen vettek házat, nem volt semmi gondja.

Mrs. Clayton 2013.05.28. 23:12:45

@charlieharper: mit jelent az ETF? exchange trading funds? mik ezek pontosan? én csak olyan részvényeket szoktam venni adni, amik a Bux top 3-5-ben vannak

Mrs. Clayton 2013.05.28. 23:13:53

@M. Péter: óóó, akkor ez tiszta Horvátország :-)

2013.05.28. 23:18:17

@M. Péter: spanyoloban nem szabad az elado ugyvedjehez menni. Sumakolas van ott. Ilyen pl Franciaoban nincs. Ezert szokott Franciaora billeni a merleg, de meg egyikben sem vettunk.

Spanyoloknal az egyik miniszter valamelyik eszaki reszen ketszer (vagy tobbszor) nyerte meg az el gordot, vagyis a lotto 5-ost. Epitettetett egy repteret, amit ka utya nem hasznal es a sajat szobra van ott kirakva. A lanya is parlamenti kepviselo es leplebsezte a valsztoit. Hat, ez is Spanyolo.

twiga 2013.05.28. 23:22:10

@orange85: hat vazze, akkor ezt sem olvasod, mert sem a Hollandiaban, sem a Del-Afrikaban vasarolt laptopom nem tartalmaz magyar ekezeteket. Azert mert az agyad korlatolt, nem fogok valtoztatni masik tobb tucat olvasoval. udv

2013.05.28. 23:22:22

@Jess G: exchange trade funds, de index fundsot nem veszek. Csak pension fundba. Altalaban leveraged fundsot.
Egy idoben FX optionoztam, de azt mar egy jo ideje nem.

M. Péter 2013.05.28. 23:23:25

@andaluzkutya: Budapesten és Londonban majdnem miliméterre ugyanannyi az éves csapadék mennyisége, szóval az eltérő szokásokat nem lehet csak az időjárással magyarázni.

2013.05.28. 23:27:56

@Jess G: hat ha a Buxon regisztralt termekeket nezed, akkor nagyon limitalta teszed a sajat kereskedesedet.

Mrs. Clayton 2013.05.28. 23:28:01

@charlieharper: akkor értem már mi a stressz a munkádban, a fene se csinálná, már bocs, nincs az a pénz, anno elmerültem a japán gyertyák és egyebek világában, de ez nekem túl nagy stressz, egyszerűen nem éri meg a rizikó

2013.05.28. 23:28:56

@Jess G: en nem tradelek. Mi az algot adjuk hozza

Mrs. Clayton 2013.05.28. 23:30:31

@charlieharper: így van, és főleg h Mo-n igaziból shortolni sem lehet, olyan kicsi a piac, ezért fog megszűnni/beolvadni máshová a tőzsde

Mrs. Clayton 2013.05.28. 23:33:53

@charlieharper: ezt nem értem, milyen algoritmust csinálsz?
nekem egy időben volt előfizetésem különböző előrejelzésekre, ezeket csinálod?

M. Péter 2013.05.28. 23:36:59

@charlieharper: Az eladó ügyvédjéhez sehol se mennék.

Alighanem a Castelló de la Plana-i repülőtér lesz az. Nem annyira északon van, de a többi stimmel.

2013.05.28. 23:40:10

@Jess G: nem, azt a Research csinalja. Minden nagyobb investment banknak vagy egy Research resze, ami sectorra mukodik; healthcare, steel, automotive, chemicals, utilities, etc... Researcheket adnak ki es azt aruljak, mint termek. Ha pl az egyik asset manager az egyik investment bank ugyfele, a researcheket bedobjak ingyen, legalabb egy ideig, mint freebie. Ezeket csinalja Researc analyst, amit egy senior analyst nez at (ok vannak nagyon megfizetve) kiadas elott. Az o munkajuk is stresszes, sokan nem tudjak.
Az algok a kulonbozo piaci kondiciokban tradeet csinal vesz/eladn equitiest. Ez napi tobb szazezer kereskedest folytat. Az algo intellectual property, igy eladhato mas bankoknak es asset managereknek, hedge funoknak. Szokasos szerzodesi feltetelek mellett.
Ez nagyon nem sikerult magyarul.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.28. 23:44:23

@montroyal: ahhoz kepest eleg gyakran vagy
a nem dolgozas, nem egyenlo a semmittevessel
nagyon sok mindent lehet csinalni pl nyugdijaskorban is
mint minden halando, ha ramszakadna a lotto hatos, akkor beleszarnek az egeszbe, utazgatnek, horgasznek, vadasznek
/itt jelzem, nem csak a plazacicak vasarolgatnak/
a felesegem messze all tole, de szeret elmenni 7 vegen bevasarolni, meg neha a szuksegleteinket beszerezni, farmer, cipo, alsogatya, bugyi/

Mrs. Clayton 2013.05.28. 23:44:49

@M. Péter: elvileg egy ilyen ügyletben az ügyvédnek mind a két felet képviselnie kell, tehát nem csaphatja be az egyik érdekeltet, csak azért mert a másik fizeti
egyszer Németo-ban voltunk ahol a helyi kamara embere végigvezetett bennünket a bíróságon, egyik kollégám látott egy polcot teli fakkokkal, megkérdezte mi az, azt mondta a vezetőnk, h az ügyvédek itt leveleznek egymással, mire a magyar kolléga, és h garantálják, h az ügyvéd akinek a fakkjába levél lett téve nem fogja letagadni azt, hiszen nincs róla bizonyíték, h be lett téve a levél, mire a kísérőnk értetlenül nézett, majd megjegyezte, h kérem, mi ügyvédek vagyunk, itt senki nem enged meg magának ilyet, h letagadja, h levelet kapott

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.28. 23:46:51

@Jess G: ez ilyen ferfi vonas lehet
en is mondtam az elso felesegemnek, hogy mondja le es vegye fel a leanykorti
szart ra es jol tette:)
jo par eve uj ferje van igy a dolog megoldodott
de a zigaz sokkall tobb problemaja volt a neve miatt a papirmunkaval az allampolgarsag felvetelekor, mint nekem:)
azota is boldogan elunk, mig meg nem halunk:)
halistennek kulon utakon, de nem haragban

2013.05.28. 23:47:40

@charlieharper: mielott valaki belekotne, nem csak equities algo van, abbol van a legnagyobb mennyiseg.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.28. 23:48:47

@charlieharper: hat ha akarhol veszed akkor befektetes
en 52 vagyok
otthon volt sajat
itt mar 15 eve berlemeny, de most ugy erzem kell nekunk egy sajat oregsegunkre:)
keressuk is ezerrel
nem spanyolorszagban termeszetesen, hanem itt asheville kornyeken

Mrs. Clayton 2013.05.28. 23:49:56

@charlieharper: hát próbálom elképzelni h mit mondasz, de ennyire bankszektorban nem vok otthon, akkor te most egy elemző vagy v mi?

pappito · http://pappito.com 2013.05.28. 23:53:39

@Tökfőzelék: "elfelejtettél válaszolni, amikor bebizonyítottam neked, hogy nem légbőlkapott faszság, amit mondtam. Kikerestem neked, válaszoltam neked, de Te még válaszra sem méltatsz. Bunkó vagy."

Dehogy felejtettem el, nem volt mire válaszolni. Az pedig nem bunkóság, hogy ingyen megtanulhattad, hogy nem elég a levegőbe beszélni és guglizni küldeni a másik felet. A szó, amit keresel: a köszönöm.

Nem tesz semmit.

Btw, amit hoztál az pár százalégos gender pay gapről szól, tudom, hogy elszomorító, de mégisncsenek a nők annyira szar helyzetben (etéren) de azért a világért se gondold, hogy én el akarom tőled vitatni az ezen derpegés jogát.

Mrs. Clayton 2013.05.28. 23:53:55

@hagyma: igen, az nagyban más, ha nincs harag és a papírmeló sem egyszerű
én most még az angol jogsi miatt is szívtam, mert még a házassági anyakönyvemet is elkérték, mivel a férjes nevemre szólt a magyar, míg leánykorira a személyi, szóval sztem baromság nevet változtatni, csak mert férjhez megy az ember lánya, ha szeretsz leánykori névvel is szeretsz

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.28. 23:54:04

@Jess G: eper miert ne lenne a foldon?
nem csak faeper van

Mrs. Clayton 2013.05.28. 23:56:46

@hagyma: a népnyelv szt van, az a földi eper, ami valójában a szamóca, hadd ne írjam még latinul is, bár az lenne a tuti

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.28. 23:59:43

@Jess G: hat en nem szeretlek mert nem ismerlek
/ez humor volt, fergeteges/
namost en Marynek megmondtam azt csinal amit akar a nevevel
felajanlottam, hogy megvaltoztatom az enyemet, mert neki ez kiejthetetlen es meg sok variacio
O ragaszkodott hozza, hogy mivel a felesegem felveszi a nevemet
eleg nehezen ejti es mindenhol betuzi
de azert ez igy jo
csak mas az ha valaki a ferje nevet viseli, nem a leanykorit
O Mary T Hagymasi, mert O a kedvesem, a kedvesem es ez jo nekem:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.29. 00:02:40

@Jess G: hat igen a foldi eper igen elterjedt megnevezese
sot manapsag csak a vadon elot nevezik szamocanak
nade most kiterhetnenk arra hany neve van a buszkenek?
de minek:)

Mrs. Clayton 2013.05.29. 00:03:47

@hagyma: akkor a tisztánlátás kedvéért:morus alba/negra-eper (fehér/fekete), szeder fructus fruticosus, szamóca fragaria x ananossa

Muscari 2013.05.29. 00:03:54

Fragaria x ananassa ;-)
Marmint a szamoca latinul. Az x azt jelenti h hibrid.

Egyebkent nagyon jo volt a mai poszt, kar h nincs nagyon idom meg energiam kommentelni...

Muscari 2013.05.29. 00:06:44

@Jess G: oh, well done, bar a szedret en Rubus ceaseusnak tanultam, ez a Fructus nem tudom h micsoda

Mrs. Clayton 2013.05.29. 00:09:32

@hagyma: amikor hozzámentem a volt férjemhez, szerettem volna a saját nevemet megtartani, azonban ő meg azt szerette volna, ha a nevemben is látszik, h a felesége vagyok, így ragaszkodott az xyné-hez, akkor úgy gondoltam, h jó legyen, azonban a valóéletben egy ilyen névvel lehetetlenség létezni, hiszen ha bemutatkozom sem tudja senki h hogy hívnak, így megváltoztattam az ő vezetéknevére és az én keresztnevemre, majd amikor elváltunk közölte, h elvárja h lemondjak a vezetékneve használatáról, gondolom azt hitte, ha a korábbi kapcsolataimat, így könnyebben felhasználom a későbbi boldogulásomra, azt el sem tudta képzelni, h én erről hallani sem akarok és inkább élek külföldön, mint a közös kapcsolatok és a neve révén

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.29. 00:10:12

@Muscari: nekem foldi eper volt vilageletemben
a buszke meg buszke, de sokan azt sem tudjak mi az:)?

Mrs. Clayton 2013.05.29. 00:12:00

@Muscari: hibrid mert a kertben terem, bár lehet van, aki vad tövet tart otthon, bár kétlem, lehet a szederben tévedtem

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.29. 00:12:04

@Jess G: OK
minden kulonbozo
ha mi elvalnank gondolom Mary is elhagyna a nevemet
ahogy az elso ferjeet is elhagyta
de ez a veszely nem fenyeget
nincs biztosabb pont az eletunkben a hazassagunknal

Muscari 2013.05.29. 00:13:40

@hagyma: a ferjem is igy hivja az egrest, o egyebkent borsodi :-)
Akkor te azt is tudod hogy mit jelent valamit kigorni? Hosszu o-val.

Mrs. Clayton 2013.05.29. 00:14:34

@hagyma: 18 évig én is ezt hittem, bár kétségtelen, h 4 felett az ember nem ugrál csak úgy, ettől még a születési nevem marad a nevem örökre, a leckét megtanultam

Muscari 2013.05.29. 00:17:13

@Jess G: Par eve meg a kerteszeti egyetemen igy tanitottak. A hibrid meg azt jelenti h ket kulon faj keresztezesebol jott letre.

Ugy irigyellek h van kerted egyebkemt, nekem annyira hianyzik. Jo ultetgetest!

pappito · http://pappito.com 2013.05.29. 00:19:25

@hagyma: dehogynem, piszke :) meg egres meg köszméte, pöszméte is :)

Mrs. Clayton 2013.05.29. 00:23:04

@Muscari: én is itt csodálkoztam rá, h mit ki lehet hozni pár nm-ből, és nem mellesleg imádok kertészkedni is
ok hibrid, de mást otthon nem is tudsz ültetni, ha csak nem szedsz fel az erdőben pár tövet

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.29. 00:43:01

@Jess G: ugralni ugralhatnek
de megtalaltam 6 eve az igazit
hiabainkkal egyutt:)
@Muscari: en hevesi vagyok
nalunk egres vagy buszke,de utobbi popularisabb
mindig utaltam
/mai napig:)/

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.29. 00:44:22

nem is tudom itt van -e?
angolul segedfogalmam sincs
latinul sem
de nem hianyzik:)
buszkefozelek tukortijassal
oh maj gad:)

Shanarey 2013.05.29. 00:46:30

@hagyma:
Basszus, most hogy bele gondolok nem ettem egrest, minimum 20 éve, ha nem több.

2013.05.29. 01:03:58

@artbrigitta: Nagyon szep poszt, koszonjuk hogy megirtad. Tovabbi sok boldogsagot kivanok.

tucano 2013.05.29. 01:06:30

@miegysmàs: ugyan, ahhoz semmi sem kell, hogy az ember elinduljon dél felé :D

2013.05.29. 01:08:20

@Jess G: Vicces ez a nevvel, hasonlo tortent egy baratnommel itt Londonban. Felvette a volt ferje vezeteknevet (a ferj keresere), aztan valas utan a ferj azt mondta hogy 'nincs joga hozza' hogy az o nevet hasznalja :). A baratnom csak azert is megtartotta, pedig azota ferjhez ment valaki mashoz.

2013.05.29. 01:35:37

@chocco channel: Pontosan, ha pl. Angliaban laksz, foleg angol emberekkel fogsz kapcsolatba kerulni, igy jo esellyel angol lesz a hazastarsad ha eleg sokaig maradsz, ilyen egyszeru. (Kiveve persze ha nem vagy hajlando megtanulni angolul es csak magyarokkal baratkozol.) Mi koze az egesznek a penzvadaszathoz? Az teljesen mas helyzet mikor valaki pl. Oroszorszagban el es direkt nyugat-europai hazastarsat keres maganak pl. az interneten; nem azt mondom hogy elitelem az ilyen embereket, de ez nem osszehasonlithato azzal mint amikor elsz, dolgozol egy orszagban es egy ido utan talalkozol valakivel aki hozzad illik.

Azokat a kommenteket vegkepp nem ertem akik arrol irnak hogy evekig nem koltoztek ossze a nyugat-europai pasikjukkal mert nem akartak kitartottak lenni (?). Mi nagyon gyorsan osszekoltoztunk az angol baratommal, mert mindketten pont koltozni akartunk amugy is, tudtuk hogy a kapcsolat komoly lesz kozottunk, es mindketten felet fizettuk az osszes koltsegnek (alberlet, szamlak, etel, tisztitoszerek, minden). Tobb ev utan is 50-50%-at fizetjuk az alberletnek, es a napi koltsegeknek (etel stb.) is kb. 50-50%-at, persze nincs pontosan kiszamolva de atlagban igy van. Tutira nem azert vagyok a baratommal hogy 'kitartassam magam'. En nagyon kiszolgaltatottnak ereznem magam ha nem lenne sajat jovedelmem, es ezzel gondolom a legtobb ember igy van.

montroyal ( CAN qc) 2013.05.29. 01:39:47

@hagyma: szerencsere ilyenkor vagyok amikor zarok 5-6 ora fele telen tenyleg itt teszem a semmittevest a gep elott..

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.29. 01:51:33

@montroyal: en hektikusan vagyok
ha raulok a gepre a hataretkelot megnyitom, de hat sok minden massal is foglalkozom itt
mar a NET-en

mzgldr 2013.05.29. 01:51:35

@Jess G: ne legyél benne olyan biztos. 1000 hektárból tényleg jól meg lehet élni támogatás + búza (vagy bejön vagy nem) alapon. Az egyik ismerősöm normális életszínvonalat tart fent, gazdálkodó. Normális alatt ne az X6-ost, meg a spanyol nyaralót értsd, hanem családi ház, középkategóriás új autó kápéra, kölköket kitanítatta, talán még egy pecót is vett az egyiknek. Amikor kivitt a földjére. megkérdeztem, hogy aha és hol a többi? Maximum hat hektár. Csemegekukorica, paprika, petrezselyem, ilyesmi.

Persze meg kell küzdeni a locsolással, napszámosokkal, az olyan napszámosokkal, akiket nem hív, hanem éjszaka jönnek, az eladással (piacozás, út mellett ücsörögni egy kicst). Persze ha ezt Franciaországban csinálod, akkor hasraesik tőled mindenki, itthon maximum a büdösparaszt jelzőt kapod meg. A határátkelőn még ki is röhögnek, azért mert a magad ura vagy, volt egy jó ötleted és megélsz belőle. Nem csak 100 millió tonna takarmánykukorica fölött kezdődik a megélhetés ebben a szektorban, igenis rohadt jól ki lehet jönni egy kis sütnivalóval szóval én Niki sztorijában csak azt nem értem hogy minek kell neki annyi traktor. De gondolom mind a 10 hektárt nem szamócával (földieperrel) vetette be fóliásan.

montroyal ( CAN qc) 2013.05.29. 02:12:56

@hagyma: az ido elteres miatt reggelinel amikor megnyitom mar 200 comment van jo ha a postot elovasom este a tobbit de mar 500 comment van minden ki lett targyalva . azert szivesen olvasom..
az viszont nem fer a fejembe hogy hetvegen le lehet kovetni aki egesz nap itt van .. reggel kinyitom... kirandulok, termeszet egyeb programok szorakozas stb este belenezek ; vegig ugyan azok.. annal jobb nekik ,de en beindulok majdnem minden hetvegen...latod a FB-n
es ha bejon a strandido...
persze azt is megertem aki a munkahelyrol netezik... valahogy el kell utni az idot...
pedig nekem a fonok se szolna ...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.29. 02:35:58

@montroyal: az en szokasom. hogy reggel felebredek, zuhany. megnezem a hireket
otthonrol
itthonrol
van a HA
meg meg 1 blog a magyar oldalon
oda benezek
utana altalaban melo

melobol ritkan lepek fel
es van az este
most eppen beszelgetek Maryvel, nezzuk a voicet, mert O szereti
kalandozok mindenhol beszelgetes kozben
hat igy

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.29. 02:39:24

@montroyal: es ha egyutt vagyunk offosok, akkor nem kerdes
irany horgaszni, lassan vadaszni:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.29. 02:40:30

de ez nem igazan hetvege nekunk
inkabb hetfo kedd

montroyal ( CAN qc) 2013.05.29. 02:46:34

voice egy 15 perc mulva lesz nalunk szoktuk nezni de mostanaban a hockey megy..@hagyma:

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.29. 02:50:24

most itt van byealex parja noben
sikeres
ugyanaz a nadrag szemuveg zako
hangja jobb
es szeretik:)
en is

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.29. 02:51:57

@montroyal: nalunk a Mary showjai szentek, kiveve ha football van:)

bglrk 2013.05.29. 02:57:00

@artbrigitta: mennyire vagy eszakon (eszak-nyugaton )? Lehet hogya finisterre -i temeto az ?

Spacecake 2013.05.29. 03:23:49

@Philosoraptor: Pl a versenysport pár dologban world class.Legalábbis engem,'2nd level' ,párszoros OB meg EB bajnok(kenu) senkiházit hidegen hagyott h menjek NZ, vag USAba bohóckodni edzőként..
annál jobban élek itt:-)
és ez már rég volt:-)

montroyal ( CAN qc) 2013.05.29. 04:52:58

@hagyma: csak 2 TV kell es meg van oldva..bar mi is egyutt nezzuk a TV-t..

Shanarey 2013.05.29. 05:17:02

@hagyma:
Nos, biztos nem fogok ámokfutást rendezni miatta, mint páran itt a határátkelőn a túró rudi miatt.
:-))

Ugyandehogy (törölt) 2013.05.29. 06:52:16

@NIKI LAURA: és még valami. mesélj a locsolórendszerről is, mert azon a homokon anélkül nemigen él meg semmi.

London2009 2013.05.29. 10:39:28

@Tigerwill: Sajnos nekem az a tapasztalatom, hogy ez még egy mindig erősen létező sztereotípia. Állítólag már változik és az emberek többsége már nyitottabb, de én ezt különösebben nem érzékelem. A kelet európaiak többsége a vendéglátásban meg kétkezi melósként helyezkedik el még mindig. Tehát rögtön erre asszociálnak, hogy szegény kelet európai, idejött dolgozni meg férjet fogni. Mi vagyunk az easy girls különben is /na mondjuk ebben van valami : )/ Nálunk a cégnél kb 2000-en dolgoznak és ebből 7 a magyar, abból pedig 3 a lány.
Nem hinném, hogy ez kifejezetten a pénzügyi világhoz kötődne. Az a baj, hogy nekik Kelet Európa az egy orszag joforman. Tehát a lengyelt, az oroszt, a litvánt, a románt, a magyart mind egy kalap alá veszik. Az oroszokat még meg is értem, hogy kell nekik az útlevél, de én mit csináljak egy angol útlevéllel? Sok mindenre nem jó.
Mindenesetre ez egy jó szűrőként is működik. Szóba nem állnék soha olyannal aki nem tudja kezelni, hogy márpedig én egy magyar lány vagyok...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.29. 13:51:36

@montroyal: egesz pontosan 4 tv-nk es 5 computerunk van:)
de munka utan egyutt szeretunk lenni es ha indulo majd a footballszezon, akkor meg O nezi azt:)
vasarnap nincsenek showk

2013.05.29. 14:07:03

@Spacecake: Ez igaz. Személy szerint engem hidegen hagy a sport nézése és a szurkolás, elismerem az munkát benne, de nem hat meg különösképpen. Nem igazán hiszem, hogy érdemi befolyása lenne bármire is. Gazdaságunk ugyanolyan szar marad, a korrupció, mutyi, uram-bátyám rendszer sem tűnik el ettől még.

Spacecake 2013.05.29. 14:54:19

hat en nem tom,en probalom latni a jo dolgokat...ahogy latom, ez neked kevesbe sikerul.

vegyuk pl csak a MAI(!!) index cimlapot,amirol aztan tudjuk h nem lehet eppen kormanypartinak nevezni:

index.hu/gazdasag/2013/05/29/andor_megszunik_a_hianyeljaras/
index.hu/gazdasag/2013/05/29/szebbnek_latja_magyarorszagot_brusszel/
index.hu/gazdasag/2013/05/29/oecd_nagyobb_lesz_a_magyar_novekedes/
index.hu/gazdasag/2013/05/29/telitalalat_matolcsy_hitelprogramja/

persze lehet DE,DE,DE-zni,meg karogni,csak hat...

minek

2013.05.29. 15:09:27

@Spacecake: "hat en nem tom,en probalom latni a jo dolgokat...ahogy latom, ez neked kevesbe sikerul."

Ez csak belemagyarázás meg maszatolás, jó hogy már azt nem mondod, hogy frusztrált is vagyok, mert nem tudok örülni a magyarok sporteredményeinek.

Beszéljünk inkább arról, hogy miért készül ilyen lassan a négyes metró, vagy miért van több mint 1 millió munkanélküli (vagy még több, ki tudja, mennyit kozmetikáznak), vagy miért csinálják ki a felsőoktatást. Soroljam tovább? Ilyenkor szokott jönni a hallgatás, meg a hápogás.

Indexes cikket én is tudok linkelni:
index.hu/belfold/2013/05/28/nincs_jol_a_magyar/.

2013.05.29. 15:10:32

@Spacecake: Amúgy 2050-re elérjük az uniós átlagot(!), olvastam indexen. Kérdés, hogy addig lesz-e még egyáltalán unió, és ki fog még dolgozni. itthon De azért viccnek jó volt.

2013.05.29. 15:16:14

@Spacecake: Amúgy nem vagyok FIDESZ ellenes, egyforma arányban utálom mindegyiket. Mielőtt még megkapnám...

artbrigitta 2013.05.29. 15:24:11

@bglrk: Asturiasban élek. Habár finisterre is jó hely, tetszik

Spacecake 2013.05.29. 15:26:56

@Philosoraptor: azert ennyire ne huzd fel magad!!:-)

mind2en tudjuk mennyi van a poharban es mennyisegre is ugyanazt latjuk,nincs vita.

csak te felig uresnek latod,en meg felig telinek.

:-)

2013.05.29. 15:32:58

@Spacecake: Ez az egész téma nem éri meg a magasabb vérnyomást.

Nem, te fejlődésnek hiszed azt, ami más országban teljesen normálisan működik, itt meg esetleg talán működik, de általában inkább fordítva és rosszul.

Nyilván pesszimizmus az, ha nem a saját kis világomban élek, és nem csukom be a szememet. De látod, nem válaszolsz arra, amit írtam, csak megint megy a maszatolás meg persze hülyének nézel.

:-)

Spacecake 2013.05.29. 15:39:03

@Philosoraptor: ezt a legutolsot Te mondtad,nem en:-)
es vajon miert??

2013.05.29. 16:00:26

@Spacecake: Azért mert kitérsz a válaszadás elől, és a pakliból bármikor előhúzható, "te pesszimista magyar vagy, semminek sem tudsz örülni" kártyát játszottad ki.

Mercel 2013.05.29. 18:52:35

@hagyma:

A "Párom" kifejezéssel kapcsolatban igazad van, hülye szocreál általánosító és személytelen megnevezése annak a valakinek aki számodra kedves.
Mindig agybajt kaptam azoktól a nőktől akik a páromként utaltak a fickójukra.

Nade
Byealex lehet, hogy európa szerte kedvelt, de itthon a legtöbben már konkrétan hánynak a kedvesemtől, és a figurától is.
Sajnos vagy szerencsére sok jövője szerintem nem lesz a srácnak.
(Idiótának beöltözve nulla énekhanggal szó szerint végignyafogni egy számot hátizé..)
Amúgy a "csókolom" című száma amivel közismert lett sokkal eredetibb, és szerintem a mondanivalója is mélyebb mint a hihetetlenül affektált és rájátszott kedvesemnek.
Az egynek jó lett volna, eredeti és különleges volt, de erre a stílusra építeni...
Mondjuk ez csak egy vélemény, örültem neki, hogy egyáltalán helyezést ért el az eurovíziós dalfesztiválon (brrr ez is milyen szocreál elnevezés már..) , de mondjuk abban a kommersz felhozatalban nem csodálkozom rajta.
Ettől függetlenül nyilván jóleső érzés, hogy magyarként jegyezték őt, még akkor is ha azonnal elkapcsolok ha meghallom vagy látom a figurát.

"Frigyes"

Mercel 2013.05.29. 18:54:37

@Philosoraptor:

" Amúgy nem vagyok FIDESZ ellenes, egyforma arányban utálom mindegyiket. Mielőtt még megkapnám..."

A droidoktól így is megkapod ne izgulj:D
Ilyenkor azt mondják, hogy ez csak önigazolás, vagyilyesmi:)

"Frigyes"

Grafogirl 2013.05.29. 19:54:10

@hagyma: Inkább a "párom" szót a szociban silányulhatott el. Regi szó. Nagyon sok népdalban szerepel, de operettben is pl. Csárdáskirálynő: "Egy a szívem, egy a párom" stb.
Gyakran "a barátom-a barátnőm" kifejezést akarja helyettesíteni, amikor már komolyabb a kapcsolat, de még nem házasság. Nem feltétlenül együttélésre vonatkozik! Pl. amikor olyan személyre(ekre) utalok, akiknél nem tudom pontosan milyen kapcsolatban állnak, lehet hogy férj-feleség, lehet hogy nem, de nem is fontos. Ezt kikerülendő használatható a "párod". Spanyolba is létezik "mi pareja", de szintén csak a társam szó szinonimája. Nem az együttélésé. Aki itt együtt él valakivel, függetlenül attól, hogy jogilag házasok v. sem, simán férj és feleségként is bemutatkozhatnak. Aki akarja használja, aki nem nem. Ez pusztán egy szinonímia a többi között

tanato 2013.05.29. 20:40:14

@Grafogirl: Ezek szerint a pár latin eredetű,Mi pareja?Úgy emlékezem franciául is pair.,paire.A magyarban tényleg vannak ilyen kifejezések,házaspár,vagy katonaságnál járőrpár meg a pár-cipő vagy zokni.Meg a közmondás:két hülye egy pár.

artbrigitta 2013.05.29. 21:34:54

@tanato: A spanyolban létezik a par szó leginkabb úgy használják, hogy un par ami egypárt jelent csak amíg a magyarban az egypár kifejezés inkabb néhányat jelent spanyolban az un par az kettô mindig
Ha mondjuk valaki azt mondja csinálok egypár szendvicset akkor kettôt fog csinálni nem hármat-négyet

Grafogirl 2013.05.29. 23:27:01

@artbrigitta: @tanato: Eredetileg az "egy pár" a magyar nyelvben is kettő darabot jelent. Úgy mint egy párt alkot, egy pár cipő stb. vagy nincs párja, pár: mint főnév.
A csinálok "egypár" szendvicset az határozatlan számnév egypár= néhány, valahány, stb. tehat ezert nem 2 db. szenvics az egypar
Tehát a spanyol un par= egy pár, algunos= egypár, néhány

Szerintem lehet, hogy a par szó latin eredetű. :)

2013.05.30. 08:41:10

@Mercel: Egyszerűen nem tudok megfelelni a magas elvárásoknak. :(

BTBTBT 2013.05.30. 09:28:14

@Grafogirl:

Nem a par spanyol vonatkozásával kapcsolatban, de...
A megboldogult magyartanárnőm szerint "egy pár" a cipő meg a virsli. Minden más néhány.

Egyáltalán helyes az, hogy "egypár"? Nem tűnik annak. Az más kérdés, ha helytelenül használják is.

Grafogirl 2013.05.30. 17:00:22

@Barátusz: A megboldogult magyar tanárnőd régen tanulta a magyar nyelvtant én nem túl régen és fősulin.
pár- főnév így bővíthető határozott számnévvel, melléknévvel stb. pl. szép pár, párban sétálnak, sztárom a párom, a zoknim párja. Ma este két pár és egy szingli jön hozzánk vendégségbe, v. Ma este egy pár és két egyedülálló vacsorázik nálunk. Két pár cipőt vettem, mert a második pár akciós volt.

egypár-határozatlan számnév egybeírva, szinonima: pl.néhány és létezik. Csak egypár mondat és befejezem dolgozatot. Csak egypár darab szendvicset készítek és indulunk.
A nyelv állandóan változik, ez van. De nézz utána nyugodtan. Biztosan megfogod találni az "egypár" szót pl. a helyesírási szabályzatban.

BTBTBT 2013.05.30. 19:54:42

@Grafogirl:
"szép pár, párban sétálnak, sztárom a párom, a zoknim párja. Ma este két pár és egy szingli jön hozzánk vendégségbe, v. Ma este egy pár és két egyedülálló vacsorázik nálunk. Két pár cipőt vettem, mert a második pár akciós volt."

Nem a fentiekről, hanem az "egy pár"-ról írtam korábban. Pl: "pár perc" helyett "néhány perc".
Amely főneves példákat említesz, azokban nem ez a konkrét "egy pár" kifejezés szerepel, és egyébként szerintem - meg a magyartanárnőm szerint is - helyesek.

Illetve ahogy említettem, vannak dolgok, amiket a beszélt nyelv átvesz/átalakít, de nem feltétlenül helyes.
Ettől függetlenül az "egypár" nekem idiótának tűnik mind leírva, mind kimondva. Nem, leírva idiótább. :)

Grafogirl 2013.05.30. 20:15:50

@Barátusz: Lehet, hogy furcsán hangzik, de létezik :) Ha bekerült a helyesírási szótárba, akkor helyes és használható. Ha neked furcsa, akkor használd helyette a néhányat.
Csak azért írtam a főneves példát és a határozatlan számneveset is, hogy lássuk a különbséget.
A határozatlan számneves "egypár" -midig egybeírva, főnévként: egy pár - 1 pár

tudasbazis.sulinet.hu/hu/magyar-nyelv-es-irodalom/magyar-nyelv/nyelvtan-6-osztaly/a-nevszo/tortszamnev-es-sorszamnev
wikiszotar.hu/wiki/magyar_ertelmezo_szotar/T%C3%B6rtsz%C3%A1mn%C3%A9v

BTBTBT 2013.05.31. 02:27:18

@Grafogirl:
Nekem jó lesz a néhány.
A wikis hivatkozásokat nem tekintem éppen szentírásnak.

Grafogirl 2013.05.31. 16:06:05

@Barátusz: Én sem, azért is van két link: tudasbazis.hu Ha otthon vagy akkor nézz bele a legújabb Helyesírási szabályzatba, vagy a Kis Magyar Nyelvtan c. könyvbe. A gépemen van egy elektronikus helyesírási szabályzat, de azt nem tudom megmutatni :)

BTBTBT 2013.05.31. 17:18:37

@Grafogirl:
Annyira ritkan vagyok otthon (mar ha Mo.-ra celoztal), hogy a 80-as evekbeli HSZ es KMNY melle nem igazan fogom beszerezni az uj kiadast. Illetve bizom a kepessegeimben, helyesiras szempontjabol is. :)

DieNanny CH 2013.05.31. 18:25:49

@orange85:

Engem jobban zavar, ha valaki a mondatot kisbetűvel kezdi, vagy írásjelek - pont, vessző és tsai - után nem rak szóközt.

Grafogirl 2013.05.31. 21:59:41

@Barátusz: :):): Azért jó a magyar nyelv mert van választék, bőven. Amúgy ha jól belegondolok én sem igazán használom az "egypár"-at :)

bpetya75 2013.05.31. 22:21:15

@Jess G:

Ez már majdnem jó. Annyi, hogy a szeder inkább a málnához hasonlít. Csak a málna ugyebár piros, az elterjedtebb fekete szeder pedig éretten fekete, míg az ártereken élő hamvas szeder kék ;-)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása