oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. május 08. 06:46,  Félek a hazameneteltől 754 komment

2013. május 08. 06:46 Határátkelő

Félek a hazameneteltől

Kevés nehezebb helyzet akad annál az ember életében, mint ha öt év után kényszerből el kell hagynia azt az országot, ahol már berendezkedett és otthon érzi magát. Így járt mai szerzőnk, Zsófi is, aki a jelek szerint egyre csökkenő reménnyel próbálja a diákvízumát munkáltatóira cserélni az Egyesült Államokban. Vajon bölcsészként mire számíthat Magyarországon, ha haza kell jönnie?

Egyesült Államok, egyetem.jpg

„Öt éve jöttem el otthonról, érettségi után frissen. Itt kezdtem el a továbbtanulást egy kaliforniai állami egyetemen, és itt is fejeztem be négy év alatt, ösztöndíjakból, szülői támogatásból, keményen végigtanulva (hol kevésbé keményen...).

Dolgozni sajnos nem dolgozhattam, az amerikai bevándorlási szabályok titlják, hogy egyetemen kívül munkát vállalhassak diákvízummal, így egészen diplomázásig várnom kellett, hogy élhessek az Optional Practical Training lehetőségével.

A diákvízumom lényegében egy évet biztosít, hogy gyakornokként dolgozhassak és tapasztalatot szerezzek a saját szakmámon belül, rendes teljes munkaidős fizetésért, feltéve, ha találok valakit, aki alkalmaz.

Szereztem egy rendes állást az egyetemen

Szerencsém volt, maradtam az egyetemen, ahol eddig tanultam és szereztem egy rendes állást, ahol mindenféle irodai munkák ellátása mellett lehetőségem nyílt saját projektet fejleszteni, rendezvényeket szervezni, munkaerő-jóléti tanácsadásban tanácsadóként részt venni.

Pszichológus végzettségűként arra szakosodtam, hogy miként tudnám a munkahelyeket szerethetőbbé tenni az alkalmazottak számára és ezáltal hogyan növelhetem a hasznos munkaórák számát, stb.

Mindent összesítve: szeretem a munkám és az embereket, akikkel kapcsolatban vagyok és dolgozok. Látok lehetőséget az előmenetelre, a lehetőségét annak, hogy egyszer lesz belőlem „valaki".

Árak és bevételek

Mivel láttam, hogy sok más posztoló is megosztja a mindennapi élethez szükséges költségeket, így gondoltam, én is így teszek.

A napi bérem $120, ami 20 munkanappal számolva $2400 dollár. Ebből kb. 2000 marad zsebemben a mindenféle adók és egyéb levonások után. Szabadságom viszont nincs, ha beteg vagyok vagy nem megyek be egy nap, akkor aznapra nem kapok fizetést.

Albérletért számlákkal és mindennel együtt kb. $800 dollárt fizetek, így kb. $1000-1200-ral rendelkezem úgy, ahogy akarok egy hónapban. Persze ebből is lejön sok kisebb-nagyobb pénzösszeg, enni-inni-tankolni ugye muszáj, illetve a szüleim is támogatom havi rendszerességgel egy szabad szemmel már látható összeggel.

Mindez amerikai szemszögből nem sok pénz, számomra viszont egyedülállóként már teljesen jó.

Lejár a vízumom

Elmondhatom, hogy jó életem van itt, nekem „bejött" az országváltás; megbecsülik a munkámat és látom magam előtt a lehetőségeimet. A vízumom azonban két hónap múlva lejár – és itt jön az én dilemmám.

Félek a hazameneteltől, hogy mi fog ott várni, jó lesz-e nekem, megérte-e az a kemény négyévnyi munka azt, hogy utána otthon legyek? Lesz-e belőlem több, mint egy mekiben sütögető bölcsész, aki megkérdezi, hogy „kér-e krumplit a kólája mellé"?

Persze, tudom, pályázzak meg munkáltatói vízumot: nem egyszerű. Sok amerikai munkáltató nem szívesen alkalmaz külföldieket, anélkül is van ezer problémájuk, mintsem egy külföldivel adódó papírmunkával bosszantsák magukat, az egyéb bürokratikus bonyodalmakról ne is beszéljünk. Az egyetememnek nincs engedélye munkáltatói vízumot kiállítani, bármennyire is szeretnék, hogy maradjak és bármennyire is szeretnék én maradni.

Külföldről haza szerencsét próbálni

Minden barátom-kapcsolatom itt van; haza a szüleimen kívül más nem köt. Akik magyar barátaim voltak, már más utakon járnak; kimaradoztam az életükből, amikor elköltöztem és nehezen tudtam velük kapcsolatban maradni.

Az én helyzetem kicsit fordított: a legtöbb magyar otthonról jön el, hogy szerencsét próbáljon, míg én úgy érzem, hogy külföldről megyek haza ugyanezt tenni.

Egyelőre marad a bizonytalanság, és a reménykedés a legjobbakban. Vajon milyen lesz otthon bölcsészként? Ti mit gondoltok?"

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: oktatás egyetem Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr695287466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2013.05.08. 23:37:54

@Barátusz: Az elbiralas gyakorlatban lehet hogy mas, de a szabalyok ugyanazok. En legalabbis nem tudok olyan szabalyrol, ami konnyebbe tenne a briteknek az amerikai vizum (barmilyen tipus) megszerzeset. Nem tanulmanyoztam a temat (soha nem akartam USA-ban elni) tehat lehet hogy tevedek. Anekdota-szinten sok sztorit hallottam britekrol akik USA-ban akartak elni es nehez volt nekik vizumot szerezni; forditva is igaz, sok amerikai szeretne Angliaban elni es nem konnyu nekik hosszu tavu vizumot kapni.

BTBTBT 2013.05.08. 23:38:43

@váj mí:
Igen, érezhetően fáradsz, lankad a figyelem.
Lásd a későbbi kommentemet a magyar csajokkal való dolgozással kapcsolatban.

váj mí 2013.05.08. 23:42:05

@Barátusz: Bocs, de 600-felé kellett figyelnem. Most indulnak, be így ünnep előtt, a csajok meg már húznának el.
Szóval, nem, tolmácsolni sem megyek be a vendéggel szobára.

2013.05.08. 23:42:13

@váj mí: Nem akarok altalanositani, de sajnos az angoloknak sokszor valoban ilyen a hozzaallasuk hogy minden 'kulfoldi' dolog gyanus. Nyilvan real-targyak eseteben (IT, mernok stb.) ez nem jelent akkora problemat, de 'human' targyaknal mar lehet gond.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.08. 23:44:01

@váj mí: haggyatok mar ezt a mas kulturat, meg milyen jo megismerni mas kulturat
felall a szor a hatamon
egy europai feherember, egy amerikai, egy ausztral ugyanazt a kulturat kepviselik
az nem kultura kerdese, hogy mast zabalnak pl.
az ertekrend, a felfogas kb ugyanaz egy amerikai kozeposzta;ybelinel, mint egy angolnal vagy magyarnal
minden munkahelyemen secpec beilleszkedtem
Maryvel 2 perc alatt egy hullamhopsszon voltunk
most az hogy angliaban masfajtak a hazak es nincs tejfol tildynek, attol meg a magyarok siman beilleszkednek
ez egy kulturkor
mas kultura az azsia
afrika
azoroszok akajman szigetek, del amerika,a kannibalok stb.

BTBTBT 2013.05.08. 23:44:21

@Mirjam2: Vízum-elbírálásról beszéltem, nem jogszabályokról vagy zöldkártyáról.
Akkor jó, mert mindannyian sok sztorit hallottunk nehézségekről is. Persze nem arra gondolok, amikor az idióta delikvens igennel válaszolt arra kérdésre, hogy részt vett-e már terrorista szerveződésben, és elhajtották. :)

váj mí 2013.05.08. 23:46:46

@Mirjam2: Hm, igen, ha jobban belegondolok, ez az idegenektől való ódzkodás erőteljesen jelen van Agatha Christie könyveiben ;).

BTBTBT 2013.05.08. 23:47:55

@váj mí:
Semmi gond, csak feltűnt.
Azt korábban említetted, hogy nem tartod a gyertyát a csajnak meg a kuncsaftnak.

Ott meg most lesz ünnep? Napos vagy esős?

BTBTBT 2013.05.08. 23:48:50

@hagyma: Teljesen jogos ez a kulturális dolog - de a Túró Rudit kihagytad a "tildynek tejföl" mellől.

2013.05.08. 23:50:05

@Barátusz: 'Az viszont nagyon érdekes, amit a kivándorlás következményeiről EU-szinten írtak, miszerint nem lesz utánpótlás/fejlődés a megüresedett vidékeken.'

De ez mikro-szinten is igy van, nem? Ugy ertem, pl. vilagszerte falvakbol varosokba vandorolnak az emberek, es a falvak leepulnek, elneptelenednek, nem koltoznek vissza a fiatalok, nem fejlodik az infrastuktura stb.

váj mí 2013.05.08. 23:50:50

@hagyma: Az, hogy Maryvel klappolt a szex elsőre is, az nagyon jó. Az még jobb, hogy közben a létező kulturális különbségek feloldódtak ebben a házassággá ért viszonyban. De attól még a fehér ember kultúrája nem homogén.

váj mí 2013.05.08. 23:52:30

@Barátusz: Áldozócsütörtök, az munkaszüneti nap. Állítólag napos lesz. Hm, schauma'mal....

BTBTBT 2013.05.08. 23:57:47

@Mirjam2:
Mikroszinten így van, de ha ez összeadódik egy EU-szinten is, akkor az igen nagyszámú infrastrukturálisan (is) elmaradott területet jelenthet majd.
Volt "szerencsém" a kétezres évek első felében látni, hogy kiket telepítettek be/kik telePÜLtek be például rengeteg elnéptelenedett romániai faluba. Nem a munkakedvükről híresek.

BTBTBT 2013.05.09. 00:00:27

@váj mí:
Nem piszkálódom, de a hagyma által kulturális szempontból említett "egy hullámhosszon voltunk" neked "elsőre klappolt a szex"-et jelent? Vagy ez nálad foglalkozási ártalom? :P

váj mí 2013.05.09. 00:02:18

@Barátusz: Férfi és nő között érzelmi szinten ritkán jelent mást. De ha szerinted James Joycet elemezték, az is oké nekem.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.09. 00:02:48

@váj mí: nem a szexrol beszelek
az barkivel klappolhat
persze, hogy nem homogen
de nincs mas kulturarol szo
annyiszor olvasom, jajj de jo kimegyek angliaba, amerikaba stb es megismerek egy mas kulturat
szo nincs rola
kicsit eltero eletformat maximu
kicsit eltero hozzaallast a melohoz
de ez nem mas kultura
amugy a fekete nok is ugyanugy dugnak mint a feherek,, pedig nekik valoban mas a kulturajuk

BTBTBT 2013.05.09. 00:02:51

@váj mí:

Anyám! Agatha Christie 38 éve halott. A regényei egy másik korszak Angliájában játszódnak. Jórészt 40-90 évvel korábban.

Ja, hogy áldozócsütörtök? Vágom. Jó időt kívánok!

2013.05.09. 00:04:51

@váj mí: Igen, Agatha Christy koraban meg oszintek lehettek az angolok. Nagyon szeretem a konyveit, kulonosen vicces azokat a reszeket olvasni ahol minden political correctness nelkul ecsetelik hogy mennyire eleguk van mar ebbol az idegen orszagbol (persze a sztori tobbnyire 'egzotikus' helyeken jatszodik), mennyire haza akarnak mar menni a civilizacioba. Emlekszem pl. az egyik konyvben Miss Marple kifakad valahol a tropusokon: hogy mennyire unja az idojarast, nincs mirol beszelgetni az emberekkel mert nincs mit mondani, allandoan sut a nap! :)))

Azt birom az angolokban, hogy nem utaljak az idegeneket, nem haragszanak rajuk. Inkabb ugy vannak vele, hogy ezek az 'idegenek' furak, nem lehet rajtuk kiigazodni, megiscsak mindenbol az angol az igazan jo. De ezt a velemenyuket nagyreszt megtartjak maguknak, kulonosen most a political correctness koraban. Bar az 'anyosom' akit a hetvegen latogattunk meg Eszak-Angliaban azert megjegyezte hogy 'nem ertem hogyan tudtok Londonban lakni, az a hely tele van kulfoldiekkel'! :) A baratom emlekeztette ra hogy en is kulfoldi vagyok, mire legyintett hogy 'nem ra gondoltam, a tobbi kulfoldire'.

BTBTBT 2013.05.09. 00:05:37

@váj mí:
A szex mióta megy érzelmi szinten egy férfi számára?
Ulysses-t olvastad tán, hogy Joyce-ot hozod fel? :P
Egyébként lásd hagyma alanti reakcióját .

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.09. 00:06:00

@váj mí: mar reggel az az idiota benyogte, hogy Mary un. elso ejjel szet tette a labat
ha szexeltunk volna elso ejjel, abban sem lett volna 40-esen kivetnivalo, de, bar az elso randink egy vacsora utan nalam aludt, igen, nevetni fogsz vegigdumaltuk a fel ejszakat azutan aludtunk
de ez tok mindegy
amit felsoroltam teny
neked ausztria mas kulturkor mint magyarorszag? vagy anglia? vagy amerika?
lofaszt
viszont ha elmegy mateszalka kulsore, na az mar mas kulturkor

BTBTBT 2013.05.09. 00:09:24

@Mirjam2:

Véletlenül nem azt akartad mondani, hogy a PC-ség miatt az amúgy is tartózkodó angolok nem mutatják, hogy mennyire utálják a külföldieket?

2013.05.09. 00:13:34

@Barátusz: Igen, de ezek szereny velemenyem szerint megallithatatlan tarsadalmi / gazdasagi folyamatok amiket nem nagyon lehet politikai szinten befolyasolni (kiveve persze atmenetileg, diktatorikus eszkozokkel). Az mas kerdes, hogy elore lathatolag nem csak tarsadalmi / kulturalis, de okologiai szinten sem lesz jo vege ennek a trendnek.

2013.05.09. 00:18:27

@Barátusz: Nem, szerintem nem utaljak. Ezt probaltam meg fent megfogalmazni. Egy szemelyes peldanal maradva: tipikus 'kozeposztalybeli' angol anyosom nem utalja a kulfoldieket, minden evben tobbszor utazik kulfoldre, engem kimondottan szeret, de azert megis mindenbol az angol neki a legjobb, es alapvetoen 'gyanus' neki minden ami kulfoldi. Azt szereti ha az ideje nagy reszet Angliaban, angol emberekkel / dolgokkal korulveve toltheti. Szerintem ez nagyon termeszetes, nincs vele semmi problema.

BTBTBT 2013.05.09. 00:18:29

@Mirjam2:
A gazdasági folyamatok diktatórikus eszközök nélkül, hozzáértő, szakmai háttérrel rendelkező döntéshozással leHETnének szabályozhatók, tehát egy jobb karban tartott gazdaság esetén bármely országban lefékeződHETne a kivándorlás.

A multikulti meg már befuccsolt, csak még mindig vannak, akik erőltetik.

BTBTBT 2013.05.09. 00:21:49

@Mirjam2: Az anyósod példáját értem, de az angolokról, mint általános egészről beszéltem.
És nem kötözködésképpen, de aligha hiszem, hogy az "anyósod" majd éppen a te orrodra fogja kötni, hogy valóban utálja-e a külföldieket. Ennyi év után te is tudod, hogy mennyire visszafogottak és zárkódottak az angolok.
Ráadásul némi ellentmondást érzek abban, hogy egyfelől "nem utálja" a külföldit, másfelől meg "gyanus" neki, ami nem angol.

2013.05.09. 00:33:40

@Barátusz: Szerintem az utalat es a gyanakvas egeszen mas. Ha utalna az anyosom a kulfoldieket, nem toltene minden evben legalabb 2 honapot kulfoldon (nyaralas, teleles). Szerintem a gyarmatosito mult utan az angolok nagy resze sokkal nyitottabb annal mintsem hogy 'utalja' a kulfoldieket. Nem tudom neked mik a tapasztalataid, de en tobb mint tiz ev alatt sosem ereztem hogy 'utalnanak' azert mert kulfoldi vagyok - sem munkahelyen, sem a maganeletben. Azt tapasztaltam idonkent hogy leneznek, lesajnalnak, azt gondoljak hogy az 'en orszagomban' minden sokkal rosszabb mint Angliaban; de ez inkabb tudatlansag / elfogultsag, nem utalat. Azt a fajta megvetest, utalatot, gyuloletet, idegenkedest, amit pl. a legtobb magyar feherember tanusit a ciganyokkal szemben; azt en soha nem tapasztaltam Angliaban.

váj mí 2013.05.09. 00:36:46

@Barátusz: Te, most te tényleg azt hiszed, hogy olyannak képzelem el Angliát, amilyennek Agatha Christie anno ábrázolta? Nagyon kedvelem a könyveit, sőt egyenesen vadászom rájuk on-line meg papírformában is, de azért a mostani Angliát nem az ő regényei tükrében nézem.

@hagyma: Hé, hé, hé, nem érdekel mikor volt meg az első szex ... különben meg ja, némiképp másfajta kultúra az osztrák (is).

Mna, akinek nem válaszoltam esetleg attól bocs, de most jóéjt, mert széthasad a fejem. Már alig látok, nyomorult migrén :(.

kék madár 2013.05.09. 00:40:38

@Anija: hol vagy megis, a Humbolt State-en?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.09. 00:50:31

@váj mí: azt hiszem a kulturat tobbfelekeppen lehet ertelmezni
az en ertelmezesmben nem mas
jo ejt
hat az elso szex eleg sokaig varatott magara, olyan 18 lehettem, akkoriban meg voltak erkolcsok es nem voltak kupik

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.09. 00:51:20

mar a lanyoknak volt en mar benne lettem volna 4-5 evvel korabban is:)

BTBTBT 2013.05.09. 00:52:19

@Mirjam2:
Attól, hogy valaki nem utál valamit, még nem szereti azt. Az idegenkedés pedig ott van az angolban.
Ha az anyósod évente legalább két hónapig nyaral, az nem bizonyítja azt, hogy nincs gondja a külfölddel/külföldivel, hanem azt, hogy megengedheti magának. (Nyugi, nem irigykedek.)
Abban egyetértünk, hogy tán a gyarmatosító múlt miatt, tán nem, az angol elfogadóbb - ha csak a felszínen is - más nemzetekkel.

A legelső (angol) házinénim algériai férje hívott már "fucking Hungarian"-nek (persze nem a szemembe, csak hallottam, hogy részegen ordítja a konyhában), amikor elköltözőfélben voltam - de engem ez rohadtul nem tudott/tud érdekelni, különösen ha olyasvalaki viselkedik velem így, aki buta mint a tök. (Mondjuk nem ért meglepetésként, mert a korábban kiköltöző lengyel párt meg "fucking Polish"-nak titulálta az ürge.)
És persze voltam már "you, Eastern Europeans"-körbe is sorolva feka (!) nő által, meg az akcentusom - és azt azt helyesen fel nem ismerők - miatt voltam már lengyel, orosz, dán, finn (!) és német is. :)

A magyar-cigány viszonyt inkább ne keverjük bele ebbe az angolosba, mert amit ott zsigeri gyűlöletként megnyilvánul, az már csak a következmény.
Különösen azért se, mert a munkát és kötelességet nagy ívben elkerülő cigány előszeretettel hívja "paraszt"-nak a magyart, de ha őt a népcsoport után teljesen érthetően "cigány"-nak nevezik, akkor meg sem áll Brüsszelig, hogy elsírja az őt ért "megaláztatást".

BTBTBT 2013.05.09. 00:59:07

@váj mí:
Nem hittem, hogy Christie-snek képzelted el a mai Angliát. A szerinted a regényeiben jelenlévő "idegenektől való ódzkodás"-tra reagáltam.
Abban a 6-7 regényben, amit olvastam tőle, ez nem nyilvánult meg, de ez irreleváns lehet, mivel 80 kötete jelent meg az öreglánynak.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.05.09. 01:04:49

@Babette_: "hogyan jártál be 40 óra menzai munka mellett előadásokra?"

Ez nekem is szoget utott a fejemben:) nem tudom, 10 eve azon a bizonyos egyetemen mi volt a rendszer, de pl. most a lanyom nem vegezhet tobbet, mint 20, max. 25 ora/het, mivel a college is tisztaban van vele, hogy napi 8 ora munka mellett nem lehetne eloadasra jarni + tanulni...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.05.09. 01:13:14

@Attika77: "Sírni mindenki tud, de mindenki annyit ér amennyit ki tud magának alkudni. Ha az nekem nem elég akkor bizony muszáj magamat értékesebbé tenni... "

Az amerikai mentalitast sikerult elsajatitanod, es ezzel valoban lehet sikereket elerni. Ezt el kell ismerni:)

montroyal ( CAN qc) 2013.05.09. 01:27:36

@Sanyi9: karosszeriazni autot fessteni eleg ketkezi munka pl canadaban.. lehet is felre tenni belole..

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.05.09. 01:28:33

@hagyma: hat szerintem az europai felfogashoz lehet meg az uj-zelandi is kozelebb all, mint az amerikai ...

2013.05.09. 01:34:31

@Barátusz: Tehat az angol hazinenid algeriai ferfihez ment felesegul, ennyire utaljak a tipikus angolok a kulfoldieket :). Mindegy, nem akarok vitatkozni, nekem az a szemelyes tapasztalatom hogy Angliaban nincs olyan jellegu gyulolet egyes nepcsoportok kozott mint sok mas orszagban.

Anyosomra visszaterve, neki olcsobb a telet a Kanari-szigeteken tolteni mint a nagy hazat futeni telen Eszak-Angliaban; sajnos egyedul maradt a csaladi hazban es igy probal sporolni a futes-szamlan. Remelem nekem is ilyen gondjaim lesznek mire megoregszem :)

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.05.09. 02:25:59

@Attika77: "Az emberek sírnak, hogy keveset keresnek de nem hajlandók változtatni az életükön. Ma Mo-on hiány van jó, gyakorlott CNC technikusból. Az átlag keresetük 300 nettó körül van minimum. Viszont dunát lehet rekeszteni kommunikáció szakos emberkékből. Tessék átképezni magukat, megfelelő szakmát választani és utána sokat dolgozni. Sírni mindenki tud, de mindenki annyit ér amennyit ki tud magának alkudni."

Egy nappal le vagyok maradva, de ettől a bicska mindig kinyílik a zsebemben.
Ha mind CNC-znénk, meg azon dolgoznánk a bankokban, hogyan nyúzzuk le az utosó bőrt is emberekről, akkor ki tanítaná írni-olvasni a három gyönyörű kislányod, ki gyógyítaná meg őket, amikor influenzások, ki takarítaná ki a csilivili irodádat, ki javítaná a csilivili autódat, stb stb stb.
Pont az a különbség, hogy máshol meg lehet élni ilyen "alávaló" dolgokból is.
Tanárként KIKÉREM MAGAMNAK, hogy az én hibám, hogy rosszul választottam, vagy azt a feltételezést, hogy ha Magyarországon nem fizetnek meg, akkor az azért van, mert semmit nem érek, vagy nem dolgozok eleget. Kikérem magamnak, hogy az egyetlen megoldás átmenni valami zombi melóba, aktatologatni, és nem lelépni olyan országba, ahol hagynak élni, hagynak tanítani, megfizetnek, megbecsülnek.
Gondolom, orvos, ápoló határátkelő kollégák is hasonlóak éreznek, de bárki, aki szereti a munkáját, szakmáját, és nem szeretne mást, csak tisztességes munkával tisztességesen megélni, nem megalázva, nyugalomban.
Örülök, hogy te jól elvagy, és szereted, amit csinálsz, de nem lehet mindenki topmenedzser, nem szeretnénk, és valahogy nem is működne úgy az ország....

PannonBoy 2013.05.09. 02:27:55

Hát, elég szép teljesítmény. De nem javaslom a hazajövetelt, itt valamelyik multinál tudna elhelyezkedni. Ott viszont a HR-esek nem nagyon vannak tisztában a diplomák értékével. Még a magyarországi diplomák tartalmát sem ismerik, nemhogy az US-ban szerzett diplomáét.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.09. 02:44:53

@tildy:): nehez veled vitatkozni, mert sok sok evet eltoltottel ujzelandon is meg amerikaban is
igy elfogadom
en nem eltem magyarorszagon sem, es amerikat is filmekbol ismerem
a volt egyszer egy vadnyugat egesz jo

pappito · http://pappito.com 2013.05.09. 04:33:16

@tildy:): " hat szerintem az europai felfogashoz lehet meg az uj-zelandi is kozelebb all, mint az amerikai"

igy van

kék madár 2013.05.09. 06:05:06

@Chang Yai: @Attika77:
azert ha Attika nem politizal a hozzaallasat ertekelni kell. Eletrevalo. Veled is 100%-ig egyetertek, tanar es orvos es buszsofor is kell es meg kell oket fizetni.

rumitom 2013.05.09. 07:20:48

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: latod, nekem is igy van, mindenhol jol erzem magam, penzem viszont szerncsere, mindenhol volt/van eleg. de egyelore meg magyarorszagon kivul erzem magam jobban. pedig volt, hogy alacsonyabb eletszinvonalon eltem igaz magasabb fizetessel...

magyarorszag nem azert "elhetetlen" mert nyomor van vagy mert az emberek tobbsege keves penzert dolgozik sokat, hanem mert ausztria es a nyugat csillogasa tul kozel es emberek ezt nem szeretik latni, es ettol depresszios lesz a fel orszag...

Balu kapitany 2013.05.09. 07:47:53

@váj mí: pont ezért tudod objektíven megítélni a beszédet, nem voltál involválva abba a túlfűtött (valaki által) hangulatba

Balu kapitany 2013.05.09. 07:52:00

@bpetya75: igen én bízom benne a sok tartózkodó miatt, bár ezzel a sunyi rezsicsökkentéssel nehéz lesz versenyezni, na mindegy a szívem bízik benne

Balu kapitany 2013.05.09. 07:58:05

@valasz a KE-nek: na ez jó hír, akkor alig várom 2014-et

DieNanny CH 2013.05.09. 08:00:19

@aleb19:
"ha a rendszer osszeomli(es osszefog) akkor erre nem hivatkozhat pont laszarjak mennyi jarulekot fizetett be es mikor"

És pont ezért már teljesen felesleges nyugdíjjárulékot fizetni manapság. Azt a 10ezer Ft-ot inkább befektetem - mondhatnám... De hova? Ha bankban van, az is "elúszhat" (kamatadó, egyéb dolgok), ha a matrac alatt, egy kicsivel rosszabb. Akkor már inkább talán aranyat venni...
Az más kérdés, hogy 10e Ft félretevése kutyafüle, minimum 100e-t kellene. Havonta.
És valami biztonságos tárolási módot találni.

Ha az, aki most 250e-t kap nyugdíjként, anno az aktív éveiben azt a 100e nyugdíjjárulékot megtarthatta volna, lehet, az egészségére fordította volna, hogy még 80 évesen is olyan fitt lehessen, hogy évente 3x mehessen világot látni.
Utólag sem lehet igazán megmondani, mi lett volna jobb.

Balu kapitany 2013.05.09. 08:05:08

@Grafogirl: ez az SSC-k megjelenésekor volt így, mostanában már bizony pénzügyes, gazdasági végzettség is szükséges, vagy egy -két másik nyelv alapos ismerete (ügyfélszolgálatos pozihoz)
HR-re viszont jó lehet szerintem és feltételezem az még érdekesebb meló is lenne számára

Balu kapitany 2013.05.09. 08:12:36

@Lobelt Ledfold Reloaded: kár hogy pont most tartunk a (20-50 éves) ciklus végénél, és pl én is éhen fogok halni pár évvel az utcai zavargások után

DieNanny CH 2013.05.09. 08:20:26

@lowbird11:

A magas nyugdíjról:
Nagymamám 89 éves, 6 osztályt végzett, TSz-ben volt szakácsnő, a nyugdíja 95e Ft (gondolom egy rémálom a nyugdíjfolyósítónak. Mármint az, hogy még mindig él.)
Anyukámnak a felsőfokú végzettségével 15e Ft-tal több.
Egy erőműben, diplomás irodistának 190e a nyugdíja.
Szerintem nem igazán kellene pártbeli hovatartozást sejteni mögötte...

Ugyandehogy (törölt) 2013.05.09. 08:30:06

@váj mí: nem küldözgetek képeket nickeknek(!):DDDDD akármennyire is csípem őket:D

Ugyandehogy (törölt) 2013.05.09. 08:32:41

@petrasp: és ennél csak rosszabb lesz. ezt elhiheted.
utólag már tudni lehet, hogy nem éri meg....:(

Balu kapitany 2013.05.09. 08:37:55

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: milyen jó lenne ilyen esetben mondjuk pl egy önfenntartó nyugdíjpillér, nevezhetnénk mondjuk magánnyugdíjpénztárnak is...csak azt a k...va átállási időszakot nehéz abszolválni

onmagam 2013.05.09. 09:25:40

USAn és Hungaryn kívül nincs élet?
Ha nem USA akkor csakis haza lehet és kész?

valasz a KE-nek 2013.05.09. 09:31:10

@Balu kapitany:
Az önnfenntartó nyugdíjpillér most is létezik. Önkéntes magánnyugdíjpénztárnak hívják.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.05.09. 09:33:30

@hagyma: Hagyma veled is, ugyanis a szalmabab erveles igazi nagymestere vagy.

Ne nekem higgy, kerdezd pl. pappitot.

2013.05.09. 09:40:19

@Barátusz: Melyik részével nem értesz egyet?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.09. 09:57:12

@lowbird11:

Megoldás: csökkenteni a nyugdíjjárulákot és a nyugdíjat fokozatosan.

aleb19 2013.05.09. 10:01:18

@Mirjam2:" Komolyan, ami nagyon nem hianyzik nekem Magyarorszagrol, az ez a vilagmegvalto, toketlen bolcsesz-kozeg :)"
az ilyen gyongyszemekert erdemes ezt a bloggot ill. a kommenteket olvasgatni

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.09. 10:01:44

@lowbird11:

Én elsősorban a pókeresekkel foglalkoztam, a sportfogadásokról kevesebbet tudok. De ha valaki túl sikeres a fogadásban, akkor előbb-utóbb maximalizálják a tétjeit, hogy ne legyen érdemes játszania. Kitiltás csak többszörös számla és benfentesség esetén van.

aleb19 2013.05.09. 10:18:31

@DieNanny: nem is kell megmondani kinek mikor mi a legjobb megtakaritasi forma ,de engedni kell hogy a user dontse el es vallaljon felelosseget a dontesert, ha az allam/kormanyzat dont akkor a gyoker politikusok/horn,megyo,gyurcsotany/ ezt szavazatszerzesre hasznaljak fel es nem zavarja oket ha bedontik az orszagot es ezt meglovagolva mas faszkalapok/orban/ csak ratesznek egy lapattal es ez a legrosszabb ami mar meg is tortent otthon mert ebbol csak osszeomlassal lehet kiszalni

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.09. 10:23:00

@tildy:): nekem nem kell kerdeznem,
engem kerdeznek

váj mí 2013.05.09. 10:25:50

@Barátusz: Hm, egyetlen Poirot történet sem akadt az olvasottak között?

@Balu kapitany: Ez elképzelhető, viszont ebbe nem lenne jó belemenni szerintem.

@Babette_: Ok, ok ;)

BTBTBT 2013.05.09. 10:49:29

@Mirjam2:
"Tehat az angol hazinenid algeriai ferfihez ment felesegul, ennyire utaljak a tipikus angolok a kulfoldieket :)."

Iiiimáááádom, amikor félremagyarázzák, amit írtam. Feltűnt, hogy a az algériai férjről beszéltem, nem az angol feleségéről?
És ez nem az angolok idegenek iránti utálatára volt példa, hanem arra a megjegyzésedre, hogy engem értek-e negatív behatások a külföldiségem miatt. :)

BTBTBT 2013.05.09. 10:56:44

@váj mí:
De, akadt - a legelső, a The mysterious affair at Styles, a Hickory, dockory, dock, a Poirot investigates novelláskötet, a műfaj szabályait teljességgel felrúgó The murder of Roger Ackroyd és a Murder on the Orient Express.

Miért? Mert ő sem angol volt? Ha ezért, akkor érdemes utána nézned annak, hogy miért és hogyan jutott el A.C. odáig, hogy ilyen főszereplőt válasszon magának.

BTBTBT 2013.05.09. 10:59:35

@Philosoraptor:
"aztán mindenki lead az igényeiből, ha akar, ha nem."

Ezzel, mert azért ez nem ennyire fekete-fehér, és nem mindenkit fog drasztikusan érinteni.
Pláne mivel azt sem tudjuk, hogyan omlik össze a rendszer.

2013.05.09. 11:02:51

@Barátusz: Azokat nem fogja érinteni, akiknek van megtakarításuk. Ismerve a magyarok pénzügyi kultúráját, nem lehetnek valami nagy arányban.

Az eltartottak mindenféleképpen leadnak az igényeiből, ha nem lesz miből finanszírozni az életüket.

váj mí 2013.05.09. 11:03:05

@Barátusz: Nem, nem azért, hanem mert a Poirot történetekben jobban kidomborodik az angol alsó osztály (cselédek, házvezetőnők, bejárónők és a többi) ódzkodása az idegenektől, mint a Miss Marple történetekben, vagy egyéb írásaiban. Nem is elsősorban Poirottal szemben (bár a párbeszédek elején, de), akinek a karaktere valóban eltúlzottan külföldies, hanem ennek kapcsán ír Christie a témáról egy-egy szereplő szájába adva az ilyen jellegű gondolatokat.

BTBTBT 2013.05.09. 11:08:38

@váj mí:
Nyilván A.C. a saját, felső középosztálybeli tapasztalataiból is merített a szülei és az ő házát is vezetőkkel kapcsolatban.

Nem olvastam többet, mert annyira nincs jó stílusa Christie-nek angolul. (A Tíz kicsi négert meg az Orient Expressz-t magyarul olvastam, a többit nem.)

váj mí 2013.05.09. 11:20:52

@Barátusz: Hm, igen, ez érdekes. Christiet olvastam magyarul és angolul is. Érdekes módon, számomra a magyar fordítás jobban visszaadta azt a hangulatot, amit az eredetiben csak nyomokban fedeztem fel. De így vagyok Dean R Koontz regényeivel is.

BTBTBT 2013.05.09. 11:37:09

@váj mí:
Christie egyszerűen nem ír jól. Hiába csavarosak a történetei - bár akad azért unalmas is köztük -, olyan száraz, nem magával ragadó.

Koontz-tól A szív sötét folyói hatalmas, és olvastam még jó néhányat is magyarul.
Angolul viszont csak egyet, a Velocity-t, de az ultra szar sztori volt, úgyhogy azzal be is fejeztem a szerző műveinek behatóbb ismeretét. :)

váj mí 2013.05.09. 11:55:10

@Barátusz: Talán ezért sokkal jobb ez esetben a fordítás.

A Velocity tényleg nem a legjobb, tőle legutóbb a 77 Shadow Street-et olvastam. Az viszont jó. Adj neki még egy esélyt szerintem.

Hent Gergő 2013.05.09. 12:00:30

Kedves Zsófi!
Eszedbe ne jusson haza jönni, én 13 éve élek kint és szerencsére állampolgár vagyok. Tavaly családi okokból kellett hazajönnöm.
Katasztrófa mi van itt, kialakult egy előemberi szinten lévő réteg , akik borzalmasan rosszindulatúak agresszívak , és jó nagy suttyók is egyben.A közlekedés katasztrófális , a levegő szennyezett szó szerint mérgezett, a kaja sem jó már , mint amilyen régen volt.Nincs már nagy különbség az amerikai kaja és a magyar kaja között, itt is minden mű lett. Az árak köszönő viszonyban sincsenek a fizetésekkel.Zöldség gyümölcs felejtsd el , van banán kivi hulladék méregdrága spanyol eper, a magyar gyümölcs megfizethetetlen áron van.
Kedves Zsófi javaslom keress az egyetemen egy rendes amerikai srácot és kérd meg hogy vegyen feleségül gyorsan megkapod a zöldkártyát, rengeteg jó indulatú ember van aki fog segíteni. Vigyázz nagyon a kinti honfitársainkkal, amíg van érdekük addig kapsz segítséget tőlük, utána , már csak akkor keresnek ha kell nekik valami , tapasztalatból írom.
Sok sikert kívánok neked , és ne gyere haza ha nem muszáj.
Üdv.

BTBTBT 2013.05.09. 12:01:10

@váj mí:
A Velocity szar, de elfogadom, hogy szerinted "nem a legjobb".
Van benne egy kitűnő jelenet, amikor a rendőrök a ház előtt állnak, becsöngetnek, a hulla meg ott van hátul a kertben a pasinál. Na, az ultrakirály volt benne, de az, hogy már a legelső fejezetben rájöttem, hogy az a kocsmában a főszereplőt megszólító alak kavarja a trottyot, na, az padlóra küldte az egészet.

Nem adok neki még egy esélyt, ahhoz irdatlanul sok tényleg fontos regényt kell még elolvasnom életemben.

aleb19 2013.05.09. 13:13:07

@Hent Gergő:

viccesek ezek a friss 1 napos hergelo nickek de hantagergo jobb elnevezes lenne

tanato 2013.05.09. 16:06:22

@Chang Yai: Így van pontosan,de mint tudjuk az oktatás meg az eü.az csak a maradékelv alapján múködik kis hazánkban-Első a bankszektor meg a versenyszféra.

Diffeomorfizmus 2013.05.09. 17:06:49

@valasz a KE-nek:
"Olyan szívesen elbeszélgetnék ezzel a sok sápítozóval, hogy személyesen vajon mit tettek azért, hogy más legyen? "

Kimentek külföldre ;)

Diffeomorfizmus 2013.05.09. 17:11:10

@Azbej Tristan:

Trisztán kedves,

léptél már valamit ( vagyis elöterjesztetted a haverjaidnak ) arra az indítványomra, hogy úgy lehetne a legjobban hazacsalogatni a külföldön dolgozó magyarokat, ha ( legalábbis egy idöre )

AZ EFFEKTÍV ADÓKULCSUK (TBJ+SZJA) 10-15% MAX. LENNE A JELENLEGI 3x% HELYETT ?

(Ez kompenzálná azt az extra kockázatot, amit az ország, a gazdasági helyzete, a vezetöi és a lakosai jelentenek)

Nos ?

Ugyandehogy (törölt) 2013.05.09. 19:51:37

@Diffeomorfizmus:
ez egyrészt elég nehezen megvalósítható lenne,
másrészt pont az ellenkezőjét érné el vele a kormány, mert mindenki kimenne egy kis időre.

Grafogirl 2013.05.09. 23:53:20

@Balu kapitany: Pont HR-re gondoltam, kb. hasonló dolgot csinált..

Azbej Tristan · http://kerdem.blog.hu/ 2013.05.10. 09:32:13

@Diffeomorfizmus: @Babette_:

Sziasztok!

Diffeo, kösz a felvetést, megkaptuk a kérdésedet emailben is. A kiindulási pontod szerintem jó, és egyébként nem csinálunk belőle titkot, hogy a Gyere Haza program konkrét támogatási elemeit külföldi példákból "lessük el". Az anyagi ösztönzőkön mi is dolgozunk, jelenleg is van bent a kormányzatnál pár javaslatunk a fital kereszténydemokraták jóvoltából. Ezeket próbáljuk keresztülvinni: párhavonta számon lehet kérni rajtunk, hogy milyen sikerrel. Az SZJA kedvezmény nem tartozik ezek közé, egyrészt azért mert nem illik az egységes adókulcsos adópolitikába, másrészt pedig a Babette által leírtak miatt.

Mindenestre kösz a konstruktív hozzállást!

sagdiyev 2013.05.10. 10:37:17

@Attika77: Mindig jokat rohogok az ontelt magyarokon, akik arrol papolnak, hogy Magyarorszag milyen jo. Magyarorszag egy fostalicska, ahol penzzel vagy anelkul ugyanolyan rosszul erzed magad. Dollarmilliomos magyar ment haza budapestre a II/A gettoba, de egy ev utan elhanyta magat a suttyo magyaroktol. A csoro bunko magyarnal mar csak a gazdag bunko magyar a rosszabb. En harom hetet birok ki egy levegovel Magyarorszagon es turistakent probalom elvezni, de mindenhonnan kilog a lolab!

Lajosforras 2013.05.10. 19:33:31

@Mirjam2: az én ismerősöm meg angol útlevéllel seperc alatt megkapta a munkavállalásit. fel se tűnt nekik,hogy 2 évvel előtte magyar útlevéllel-ugyanabban az államban-elutasították.

SusuSonia 2013.05.14. 09:51:45

SSC/support centerrel tele van a varos. Szivesen fel fognak venni, de csak kezdo poziba, mert relevans tapasztalatod nincsen. Kb. 200-220 a fizetes. Az angol tudas mindegy. Ebben az orszagban nem kell tudni tokeletesen ahhoz, hogy az ember elvegezzen egy ctrlC - ctrlV munkat. Szellemi munka nincsen sajnos, azokat a poziciokat megtartjak az anyaorszagok. :/

Diffeomorfizmus 2013.05.15. 20:05:26

@Babette_:
ezért kéne 3-5 külföldön eltöltött évhez és p.l. havi 1 mió HUF os magyar jövedelemhez kötni.
@Azbej Tristan: Jó, akkor engedjék el a TBJ-t ( hogy csak a 16%os SzJA-t kelljen fizetni ).

Némi cinizmussal : a kormány számos elvi dolgot felrúgott, miért pont az egységes adópolitikát ne rúgná fel ? Csak akarat kell hozzá, meg elhatáarozás, hogy a jól keresö embereket hazahozzák. Persze ha ez nem fontos, azt én megéertem, de akkor ezt ki kellene öszintén mondani.

Ugyandehogy (törölt) 2013.05.15. 20:06:36

@Diffeomorfizmus: és mi alapján határozod meg, hogy mennyit volt külföldön?

Diffeomorfizmus 2013.05.15. 21:59:44

@Babette_:
(a) külföldi munkaszerzödés, bérszámfejtési ívek
(b) külföldi adóhivatalok által kiállított papirosok
(c) külföldi városi önkormányzatok által adott tanusítvány, hogy be volt jelentve.

Diffeomorfizmus 2013.05.15. 22:05:04

@Babette_: ója, akinek külföldi útlevele van, úgy hogy az á.'p-t felvette ( angol = 5+1 év, holland = 5+1 év, német = 8 év, dán = 9 év,), annak természetesen [ a magyar fizetéstöl függöen ] automatikusan, mert az á.p. megszerzéséhez a fenti dolgokat a fogadó ország rigorózusan leelllenözizte már.

Mondom, mindez csak akarat kérdése, ugyanis NyEu számos országában az adott séma él, létezik és köszöni, jól van. Csak át kell venni.

Ehhez meg az akarat kell és az elhatározás.

Ugyandehogy (törölt) 2013.05.17. 21:37:47

@Diffeomorfizmus: ezzel pl belevetted azokat is, akik itthonról távmunkának külföldi cégnek

Ugyandehogy (törölt) 2013.05.17. 21:40:15

@Diffeomorfizmus: ezzel meg kizártad azokat, akik nem kértek állampolgárságot...

és akkor még ott van az, aki külföldi állampolgár, de már itthon él

kihagytad, hogy mi legyen azokkal, akik nem folyamatosan vannak kinn
hazaköltözés után mennyi ideig kérheti
ha ismét kimegy, mi legyen a kedvezménnyel
stb

gabors 2013.05.31. 19:33:45

@Attika77: Ne basz ... Your are the 1% !!!! es mint mas is irta az a sok kibaszott MBA-s nek lehet kosszoni ami 2008 ota megy illetve hogy mindenhol a vilagon az 1 % maganak szerzi meg a megtermelt javak 90%-at...

azert kosz a tancsert hogy lehet Mo-on is elni

gabors 2013.05.31. 20:16:14

@Attika77: ez azert vicc ugye ???

kockazati toke nem penzpiac ??? hanem mi ??? turo rudi ??

körömpörköltszaft 2013.06.25. 16:41:29

Kedves Zsófi!

Szerintem pszihológusdiplomával itthon sem fogsz rosszabbul élni mint odakint.
Mindig csak a fizetéseket szokás hasonlítgatni, de azt sem szabad elfelejteni, hogy itthon feleannyiból is megélsz ugyanazon az életszínvonalon amit ott megszoktál.
Ráadásul lakáshoz vagy házhoz jutni is sokkal olcsóbb. Akár budapesten is.
Én arra biztatnálak hogy inkább gyere haza és érezd magad jól itthon! Hidd el lehet. Jó diplomád van, az angolod se lehet rossz :) , használd ki itthon!

Ildiko az otodik orszagbol 2014.12.11. 13:24:29

Angliara nem gondoltal?
A mi csaladunk is vizumproblemak miatt kellett hazaterjen az USA-bol, am egy evnyi probalkozas utan fel kellett adjuk Magyarorszagot. Azutan jonehany ev nemetorszagi tapasztalat kovetkezett, vegul lehorgonyoztunk Angliaban. (Ferjem es en termeszettudomannyal foglalkozunk, az nem annyira nyelvfuggo)
En ismerek itt szuletett amerikai bolcseszt is, es neked mint magyarnak szabad a palya!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása