oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. március 13. 06:53,  Nincs tervben, hogy hazaköltözzek 384 komment

2013. március 13. 06:53 Határátkelő

Nincs tervben, hogy hazaköltözzek

Svájc és Magyarország sok szempontból összehasonlíthatatlan, mégis érdekes kérdés, vajon mi hiányozna annak, aki ott él, ha vissza kellene költöznie. A kérdést feltettem az összes országfelelősnek, lássuk, milyen válaszokat ad rá a Svájcban élő Tilmir!

cím_24.jpg

"Mi hiányozna Svájcból, ha el kellene hagynom... ?

... nagyon sok minden.

Annak ellenére, hogy nem vagyok Svájc-fun, és négy év távlatából meglehetősen letisztultam látom az itteni problémákat is, kijelenthetem, hogy nehezen szoknám a gondolatot, ha holnap máshol kellene felébrednem.

Nem kell nagy dolgokra gondolni (néhány kivételtől eltekintve), csupa olyan apróságról van szó, ami a mindennapi életet megkönnyíti, vagy legalább nem nehezíti.

Ha az ember belép az országba, önkéntelenül is összehasonlítást végez Magyarországgal szemben. Aki ezt tagadja, az hazudik. :)

Első harapásra szemet szúr a rend, a csend, a béke.

Miben nyilvánul ez meg? Vegyük sorba, a teljesség igénye nélkül:

Közlekedés

Az autópályák és az alsóbbrendű utak is remekül járhatók. Ahol megromlik az utak állapota, ott azonnal megkezdődik a javítás.

Otthon? Maximum egy évre tudunk utat építeni, addig tart a minőség.

Télen, amint elkezd havazni, megjelennek az utakon a hóeltakarító gépek. Mire az emberek munkába indulnak, tiszták az utak és a járdák is.

Otthon? Közútkezelő standard mondata bármikor bevethető: "Nem voltunk felkészülve a hidegre / a váratlan hóesésre" és a többi.

traktor és autó.jpg

A tömegközlekedési eszközök kulturáltak, tiszták, légkondicionáltak, pontosak.

Otthon? Az új metrókocsikat már első nap „megjelölték". Nem tudom, miért okoz az egyeseknek valami perverz kielégülést, hogy kárt tesznek mások, illetve a köz tulajdonában álló dolgokban.

Közbiztonság

Svájccal kapcsolatban sokan emlegetik, hogy rendőrállam. Ez így is van, annak ellenére, hogy nem látni a rendőri jelenlétet. Ahol szükség van rájuk, perceken belül ott vannak, legyen az csak koccanás, vagy erőszakos bűncselekmény.

Természetesen itt is vannak bűnesetek, de nem olyan sűrűn, mint otthon. Nem kell félni, hogy az utcán letépik a táskát, vagy kikapják a mobilt az ember kezéből. A rendőrre itt fel lehet nézni.

Otthon? Nem szívesen engedem a gyerekem az utcára sötétedés után.

zászló az ablakban.jpg

Sport

Itt sok példát tudnék írni, azonban csak egyet emelek ki. Egy 1500 lelket számláló faluban lakom, és van fedett uszodánk. Miként a szomszéd falunak is...

Otthon? Megyeszékhely egyetlen uszodáján próbál osztozni az úszó, a vízilabda, a szinkronúszó, az öttusa és a tömegsport. Se közel, se távol másik uszoda.

Oktatás

Az egész rendszer hiányozna.

Most nem leszek népszerű, de az otthon síró-rívó gimnazistáknak, illetve egyetemistáknak ajánlanám szeretettel. Azt hiszem, félreállna a szájuk széle, tisztelet a kivételnek.

Miért? Ugyan maga az oktatás rendszere sokkal inkább család-, és gyerekbarát, ugyanakkor nem azért tartják az iskolákat és a pedagógusokat, hogy sok gyerek lebzselni járjon középiskolába vagy egyetemre. A gimnáziumban például akinek nincs meg a 4-es átlaga, azt eltanácsolják. Hm...

tó_1.jpg

Hivatalos ügyek

Működik az egyablakos rendszer. Nem kell napokig intézni egy-egy dolgot. Az ott dolgozók kedvesek, és segítőkészek. Persze, ezért kapják a fizetésüket.

Amikor megkaptam a svájci jogosítványt, azt is az önkormányzatnál intéztem. Csak bevittem a szükséges doksikat, és ők megoldották, 2 (kettő) nap múlva hozta a posta az újat.

Otthon? Helyszín: megyeszékely. Bejelentkezés, fotó (a minőség horror), csekk befizetés (persze, csak a postán lehet, mert az ottani pénztár ügyfélfogadása nem kompatibilis az ügyfélszolgálat nyitvatartási rendjével), majd ismét sorban állás.

tó 2.jpg

Az emberek egymáshoz való viszonya

Direkt módon nem jönnek nekem egy zsúfolt térben, még ismeretlenül is köszönnek, előre engednek a boltban, ha épp csak egy kiló kenyérrel állok sorban.

Otthon? Minimum egy nyugtatót kell bevenni egy nagyobb bevásárláshoz. Itt múltkoriban a gyerekem a vonaton hagyta a táskáját, az összes iratával, pénztárcájával együtt. Három nap múlva átvehettük, hiánytalanul.

A boltban hagyott bankkártyám is megkerült.

Persze itt is vannak simlisek és trógerek, mint mindenhol.

Szerintem ez nem egy misztikus dolog, nem attól jó vagy kevésbé „jó ember" valaki, hogy melyik országban él. Azonban a társadalmi hatások nagyon erősen hatnak a tömegekre. Én ezt látom nagyon negatívan az otthoni emberek tekintetében.

út.jpg

Politika

A politika nem rágja be magát a mindennapi életbe. Ha összefut Rózsika meg Gizike, nem ez a fő vezérfonal a beszélgetésük folyamán. Itt is van rivalizálás a pártok között, de amennyiben az ország fontos (!) kérdéseiben kell dönteni, akkor törekszenek a megegyezésre.

Otthon? Nem az lenne a cél, hogy a mindenkori kormány és az ellenzék a köz javáért dolgozzon, az ország haladását tartva szem előtt?

Összefoglalva: örülök, hogy itt élek, és nem látva semmi változást vagy javulást az otthoni dolgok tekintetében, nincs tervben, hogy hazaköltözzek."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: sorozat Svájc országfelelős

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr795131954

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tucano 2013.03.13. 20:25:39

@ctboy: @Philosoraptor: köszi, közben átnéztem a második részhez összegyűjtött 400 cikket, hááááát ez se most lesz kész :(

miegysmàs 2013.03.13. 20:30:11

index.hu/belfold/hirek/2013/03/13/van_labad_majd_kikerulsz/

Ez a jo Svajcban,mert egyertelmü,hogy ilyet nem fogok latni,se beszologatni,se szabalytalankodni nem szokas,valahogy itt felfogjak,hogy a szabalyok betartasa nem korlatozzak az ember eletet,hanem eppen egyszerübbe teszik.
Ugyhogy nekem szemely szerint nem kellett ilyen tekintetben tul sokat alkalmazkodnom,mert pont ennek az ellenkezöje bosszantott,es bosszant meg mindig otthon,annak összes következmenyevel.

bpetya75 2013.03.13. 20:41:27

@madscientist: @DieNanny:

Ez az egyik előnye annak, hogy megszorultunk. Hogy a lányok megismerik a pénz értékét, meg azt is, hogy nem az a minden.

Remélem nem fogják elfelejteni, honnan jöttek.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.13. 20:43:17

megvan az uj Papa!!!
argentinai

33621 2013.03.13. 20:44:39

@Linett96:Igaz hogy még nem vagy nagykorú, de már most is reálisan látod a dolgokat! Sok sikert az életben.

tucano 2013.03.13. 20:45:44

@hagyma:
A pápa argentín,
de az Isten brazil :D

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.13. 20:52:33

@tucano: hat ja, Isten keze Maradonaje volt

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.03.13. 21:29:20

Olvasva a mai termést Határátkelők kontra Otthonmaradottak úgy gondoltam hogy kicsit hosszabban megvilágítom az álláspontom. Kemény leszek és igazságtalan. Voltam már hazaáruló idegenszívű meg zsidóbérenc meg hazafelé köpködő és megkaptam már minden jelzőt amit magamfajta megkaphat. Merthogy ne felejtsem el hogy mit adott nekem a haza. Fordítsuk meg a kérdést. Mit vett el? Milyen lehetőségekről maradtam le? Megélhetést adott? A megélhetés az körülbelül olyan szinten valósult meg mint a rabszolgáknak a mindennapi kenyere. El lehet belőle vegetálni meg elég arra hogy legyen erő másnap az uraságnak dolgozni. Persze szakmát is adtak annak idején megkaptam a kiváló gyapotszedő jelvényt is. Harminc évig dolgoztam ott úgy hogy fizetésem több mint felét elszedték különböző jogcímeken. Például egészségügyi meg nyugdíjbiztosítás. Ha beteg lettem vagy valaki a családban arra ingem-gatyám ráment a nyugdíjat meg ne is forszírozzuk tudjuk hogy mi történt. Úgy érzem busásan kifizettem mindent. Kamatos kamattal. Mikor építkeztem magam csináltam mindent. Én voltam a kőműves az ács a villanyszerelő a vízszerelő az asztalos. Egyedül a vakolásért meg a fűtésszerelésért fizettem szakembert. Erre akár büszke is lehetnék de nem vagyok. Ez inkább szégyen. Nem az én szégyenem.
Tovább.
Az őseim a vérüket áldozták azért a földért? Nem tudom hogy az őseim között volt e aki a vérét áldozta ezért a földért. De ha volt akkor onnan föntről szemlélve mit gondol arról az országról? Mit gondol a rokonomról arról az emberről aki a kisvárdai csirkefeldolgozóban a vért a belet és a tollat válogatja szét havi 80ezerért. Aztán munka után várja otthon négy anyadisznó meg csirke kacsa pulyka. Ezekkel elvan sötétedésig aztán bedől az ágyba és másnap minden kezdődik elölről. Hétvégén meg megy kapálni a néhány hold kukoricáját mert úgy olcsóbb a takarmány. Soha nem látta még a Balatont. Ezekből az emberekből van a legtöbb abban az országban és ők azok akik a szó legszorosabb értelmében az életüket áldozzák. De miért is? A nagy semmiért. Egyesek szerint amit most leírtam az gyalázkodás. Szerintem gyalázat.
Tovább.
A lányom egy multi raktárában dolgozik. Állandó öt fok hidegben, már fáj minden ízülete 28évesen. Naponta undorral megy be dolgozni mert úgy beszélnek velük ahogy én a kutyával sem. Szintén 80ezret keres. Az én házamban lakik. Havi 28ezret fizet csak gázszámlát mind a 12hónapban. Én egy feleakkora lakásban élek itt és szeptembertől márciusig fél évre fizettem 100fontot. Én egynapi keresetemet fél évre ő több mint két havit. Egyesek szerint szerint most gyalázkodtam. Szerintem meg ez gyalázat. Az összehasonlításokat hagyjam ki mert az már gyalázkodás meg hazafelé kiabálás. Engedjetek meg egy példabeszédet. Mikor csecsemő születik egy családban általában összeröffennek a rokonok egy kis babázásra. Azt lehet észrevenni hogy eleinte alig akarják egymásnak odaadni majd egyszercsak szinte tukmálják rá a másikra. Merthogy a gyerek elkezdett szaglani. Na kérem szépen az összehasonlítások ha tetszenek ha nem csatolt áru. Mint a gyereknél a szar.
Egyébként meg én már akkor is elmondtam a véleményemet az országról mikor még nem jöttem ki. Attól hogy itt vagyok miért változott volna a véleményem és miért ne mondhatnám el?
Ha valaki Magyarországon lakik de osztrákiában dolgozik és ott költi a pénzét az kritizálhat? Ő csak a véleményét mondja el mint magyarországi lakos de ha kiköltözik akkor már gyalázkodik?
Tovább…
A haza mindenkinek mást jelent de a probléma nem ez hanem az hogy egyesek azt hiszik nekik többet jelent mint másnak. Nekem egy élhető országot jelent ahol jól érzem magam. Sokszor hallom azt hogy máshol is rosszabbul élnek az emberek mint korábban A rosszabbul élés nem mindenhol ugyanazt jelenti. Kurvára nem mindegy hogy mondjuk a németnek annyit jelent a rosszabbul élés hogy három helyett ötévente cseréli a kocsiját vagy a Bahamák helyett a Spanyol tengerparton nyaral vagy pedig azt jelenti a rosszabbul élés mint a magyarnak hogy nincs miből befizetni a csekkeket a gyerek meg éhesen megy iskolába.
Tovább…
Sok ember világképében a nyugati munkaadó megmaradt a dollárjeles pénzeszsákján ülő kövér szivarozó cilinderes kizsákmányolóvadkapitalistaimperialista emberként. Ezen már a világ egy kicsit túlhaladt. Fel kell hogy világosítsak mindenkit hogy itt jobban emberszámba vesznek mint a fennkölt hazában. Nem a pénz meg az árukínálat hanem EZ a legnagyobb különbség. Ennek van a legnagyobb értéke.
Végül…

Magyarországnak is vannak gyönyörű részei, mint minden más országnak. Hogy mi lennénk a legszebb? Persze, mint ahogy mi vagyunk a legokosabb, legtehetségesebb, legkeményebben dolgozó stb nép is, oszt valahogy mégis a sor végén kullogunk.

Nincs tervben hogy hazaköltözzünk.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.03.13. 21:31:04

@VHB: Az adohatosäg hamarabb "kopogtat", mert itt még a hivatalok is össze vannak kötve. ;-) (Ök viszont csak annyit lätnak, h X5-ösöd van, de azt nem, h melyik évjärat...)
Amugy nekem eléggé "sokk" volt 10éve, h St. Gallenben az egyik föut järdäjän NEM volt eltakaritva a ho csak ott, ahol bolt volt...

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.03.13. 21:38:42

@tilmir: Én egyszer voltam. Az, h közel s tävolban nincs parkolohely, az 1 dolog. Mär megszoktuk. :-) Viszont az, h téves info volt fönt a honlapon, és én ennek köszönhetöen itt älltam érvényes utlevél és személyi nélkül az mär gäz volt. Mivel sväjci iratot nem fogadnak el, mint hiteles iratot, ezért az ällapitsuk meg, h magyar ällampolgär-e teszten kellett volna ätmennem. Mär ott elbuktam, h hol és mikor születtek a nagyszüleim... A hölgy aki ott volt nagyon kedves volt, bär aznap nem én voltam a legbonyolultabb eset. Sajnälatät fejezte ki, h még 1,5 év utän sem sikerült a honlapot frissiteni, én meg közöltem vele, h akkor ö most engem itt nem lätott, és hazacsempésztem magam Mo-ra.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.03.13. 21:42:38

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): Ahogy tudom, nem te voltál az egyetlen, aki ezt az utat választotta.
Jó lenne ha valaki - javítva a mérleget -, valami jóról számolna be velük kapcsolatban. :( Pedig egyrészt ezért vannak...

spangola 2013.03.13. 21:55:25

Tetszik, amit leírt Svájcról, és szeretem is a szabályokat, de valamiért nem vonz, sosem vonzott, bár gyönyörű a táj, ami nagyon fontos nekem, biztonság van, rend van, fegyelem van, de nem tudom, miért, mégsem vonz.

Határátkelő!
Vajon mi lehet azzal a férfi posztolóval, aki kb. 2 hónapja írt, hogy 10 vagy nem tudom hány nap múlva indul Svájcba vagy Németbe, és szegény teljesen kétségbe volt esve, annyira megsajnáltam szegényt. A szüleit sajnálta nagyon itthon hagyni. Részletekre már nem emlékszem, csak az érzésre, amit éreztem, mikor olvastam azt a posztot.
Remélem minden jól alakul nála.

mojoking77 2013.03.13. 22:09:50

@hagyma: Kuwaitban egy rendszamtabla sincs aranybol.. Bocs. Es azert nincs, mert az amerikai katonak lopnak el.. Bocs

Elchango 2013.03.13. 22:37:05

@diggerdriver: te jol vagy ember?
Vizsgaltasd ki magad. Radfer! Sot! Kotelezo szerintem.
Azt nem mondanam,hogy rosszul vagy te osszerakva de valami agybogar megragta az agyacskadat de rendesen.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.03.13. 22:38:22

@Linett96: "Rossz" körökben mozogsz. ;-)
Mert itt igenis szämit, h kinek mije van, hol és miben lakik / jär. Aztän ezt vki vagy leszarja (mi), vagy megy a nyäjjal. Felénk vidék b+en pl a "rejtegetö" életmod a divat. (A lora ugye nincs räirva, h CHF 1,2 millio)
Ismerek olyan munkahelyet, ahol a rongyräzäs ment Gucci, Prada, D&G szinten. (Bär közel van a Foxtown, igy nem nehéz :-) ) Pär éve Zürichben a Lexus volt a menö. Bizonyos autofajtäkat csak azért nem vesznek sväjciak, mert a délieknél menök. A sväjci paraszt meg Subaruval jär, gondolom sejted, h miért.:-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.03.13. 22:49:31

@tableno: Én még egy nagyon régi IPM-ben olvastam, h Sväjc 1848/49-ig nagyon, de nagyon szegény volt. Szegényebb, mint Mo. (Aztän 2testvér ätment Olaszorszägba csokikészitést tanulmänyozni. :-) )
Ez mär nem neked szol.
Miért nem lehet az fölfogni, h itt is emberek élnek. Itt is csalnak adot, szegnek törvényt. Csak az aränyok mäsok.
Itt is vannak nagyon szegény emberek. Ez ugye független attol, h ja, Mo-on még szegényebbek. Itt sokkal nagyobbat lehet zuhanni. Szociälis "hälo"? ide vagy oda.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.03.13. 22:53:01

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):
Tableno / Tucano! Ti okosabbak vagytok, jobban tudjätok valoszinüleg nälam. A 80-as évekig itt is szabadrabläs volt a bankoknäl. Csak itt az ällam huzta be a kéziféket, és szabälyozta be a bankokat. Mert elötte itt is bödületesek voltak a hitelkamatok. Most meg egymässal versenyeznek, h ki tud alacsonyabb kamattal hitelt (nem személyi) adni. :-)

Linett96 (törölt) · http://naline2.blogspot.ch/ 2013.03.13. 22:57:47

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):

Tudod mit?
Este van, én ilyenkor már nem állok le vitatkozni senkivel sem, amúgy sem lenne túlságosan sok értelme, ahogy látom.
Legyen Neked igazad és én totálisan el vagyok tévedve! ;-)

Kellemes Estét!

tanato 2013.03.13. 23:05:48

@tucano: tn.com.ar/envivo/24hs/HD
itt van egy argentin csatorna élőben,nagy fiesta van Buenos Airesben

bpetya75 2013.03.13. 23:24:29

@tanato:

Valószínűleg a mi szempontunkból semmi jelentősége sincs annak, hogy ki a Pápa, valamiért mégis örülök neki, hogy nem európai lett.

tucano 2013.03.13. 23:27:24

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):
A 70-es és 80-as évek fordulóján egyszer már csúnyán elszállt az ország. Odament az olajválság miatt az összes beszart befektető (mint most), ingatlanbuborék (mint most) és döbbenetes pénzerősödés, na ezt sikerült az SNB-nek túlvédekezni és lett belőle azt hiszem 78-ra 6.6%-os infláció és összerogyás. Most sokkal okosabban csinálják. Van egy úgynevezett "Swiss finish" ez azt jelenti, hogy a svájci bankoknak magasabb tőketartalékkal kell rendelkezniük, mint a versenytárs országok bankjainak. Ezenkívül talán két hete szavazták meg, hogy a bankoknak még több tőketartalék kell a kockázatos hitelekre. Rinyálnak is a pénzemberek, de belátják, hogy kell, meg a szabály is nagyon rutinos van megfogalmazva, de nem akarom bő lére ereszteni :)
Most tényleg minden ingatlanra nagyon olcsón adnak pénzt, de ezért jött be a második otthon korlátozás, ami szintén nagyon okos húzás, bár az építőiparban dolgozó honfitársaink csomagolhatnak.
Egyébként a világon mindenhol nagyon alacsonyak a kamatok (kivéve a gyevi bírót), ezért nem is éri meg bankban tartani a pénzt, inkább befektetni.

tucano 2013.03.13. 23:27:59

@tanato: erre nagy összegben fogadtam volna :D

tucano 2013.03.13. 23:32:37

@diggerdriver: ne keseredj el, most tudsz tenni a családodért! Tegyél mindenre, csak ők számítanak. Az, hogy el kellett menned hazulról hiába keserves, amikor ott a remény és a lehetőség.
Egyébként ma olvastam, hogy Iron Maidenék kiadtak egy sörmárkát "The Trooper" néven, ha ott lennék Ángliába, azonnal gurítanék egyet, a fenébe a búsmagyarsággal!

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.13. 23:45:33

@mojoking77: van amugy, de termeszetesen tuzas, hogy mind
az amerikai katonak meg ellophatnak a osszest, mert ha nincsneke, most valami ajatollah ott a sheriff
irak konkretan elfoglalta a fuggetlen kuwaitot, mi meg helyre tettuk a dolgokat 1 honap alatt
nagyon jo pelda hova tartana a vilag ha nem tartanank az utoeren huvelykujjunjkat

tucano 2013.03.13. 23:54:28

@hagyma: Lehet szídni a Pax Americanát, van is miért, de csak rosszabb választás lenne.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.03.13. 23:56:14

@Linett96: Nincs még olyan késön.:-) Nem vitatkoztam, csak közöltem veled (kis v-vel, mert még magyarul irunk), h az, h te nem lätsz ilyet, még nem jelenti azt, h nincs. Mert nagyon is van. Nem azt irtam, h el vagy tévedve, hanem, h nem olyan körökben mozogsz. Ez meg gondolom tudod, h mit jelent: :-)
Kellemes estét (magyarul még ez is kis e-vel van :-)) neked is!

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.14. 00:15:45

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): OK ha valaki nyelvtant oktat
raadasul jogosan is
de a hogy, az miert lesz h?
az a harom karakter megerolteto
a "ogy"

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.14. 00:16:24

persze ha ettol kapsz izuleti gyulladast, maradj a h-nal

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.03.14. 00:16:57

@pamut: "Magyarországot nem azért kell szeretni mert jobb mint Svájc, mert nem jobb, de még azonos szinten sincs. Azért kellene szeretni, mert a mienk (ez nem is értelmi, hanem érzelmi kérdés), "
Jol megfogalmaztad, a hasonlatnal maradva nekem az jutott eszembe, hogy ez az erzelmi viszony kicsit olyan, mint amikor az embernek van egy gyereke, aki nem olyan "okos, ugyes' talpraesett", mint a szomszedek Jancsikaja. Valahol tudom, hogy az en gyerekem nem kepes azokra a dolgokra, megis, amikor valaki leszolja, vedelmembe veszem, es nagyon rosszul esik, ha valaki negativan beszel rola. Elvegre megiscsak az en gyerekem, erzelmi szalak fuznek hozza, megpedig eros erzelmi szalak. Es bar eszreveszem a hibait, azzal egyutt szeretem ot, mert a sajat verem. Valahogy igy vagyunk a hazankkal is, nem? Es amikor a "sajat gyerekunket" szidjuk, akkor az "erted haragszom, nem ellened" motival, szeretnenk jobba tenni, szeretnenk buszkek lenni ra. Aztan hogy sikerul-e javitani rajta, az mas kerdes...

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.03.14. 00:17:31

@tucano: Tényleg ideje lenne megirnod... :-) Mär eltelt 1év is. :-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.03.14. 00:19:45

@hagyma: tudod, én sem köztözködöm. :-) cask ugy less :-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.03.14. 00:22:44

@hagyma: Hogyhogy nem, az mär amugy megvan. Bal kéz kisujjtol könyékig a gépeléstöl, jobbkéz mutatoujj az egérklikkeléstöl. :-)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.14. 00:34:27

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): az a helyesiras ellenorzomtol volt
az elutes elutes amugyis, de h-t irni hogy helyett az kb az mint, hogy en nem indexelek es erre buszke is vagyok

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.03.14. 00:45:00

@hagyma: Az indexelésre ugrok! Föleg, hogy itt is sem szériatartozék mär az index az autokban... :-(
Amugy gyorsan gépelek, mäst is szoktam csinälni közben, és azért röviditek néha-néha. Meg gyorsan elkezd fäjni az ujjam, pedig nem csapkodom a gépet.
De akkor a kedvedért majd figyelek rä, hogy kiirjam, jo? :-) A szämokat is kiirjam, vagy az mehet szämmal? (Csak a miheztartäs végett)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.03.14. 00:46:33

@hagyma: tudom, én irtam a multkor amikor valaki reklamält nälad, hogy a helyesiräsellenörzö javit igy nälam is. Csak huztalak, de lätom a hogy nagyon elködösitette az agyadat. :-)

tucano 2013.03.14. 00:51:00

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): mindig mindent sokrészesre tervezek a lemilen, de sosem folytatom, nagy bunkóság tőlem, pedig csak annyit kell körmölnöm, hogy arra nincs időm, amit örömmel csinálok. De Svájcról napi legalább egy cikket azért írok:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.14. 00:53:14

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): az agyam tiszta mint a forrasviz
mindent ugy irsz ahogy akarsz, de kerlek a hogy az legyen hogy ne h
de ez csak keres
vagyis az sem
banom en:)?

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.03.14. 01:32:46

@tucano: Pedig acai iväs közben a narancssärga napernyö alatt jokat lehet körmölni!:-)

mzgldr 2013.03.14. 01:40:00

@hagyma: én a te izületeidért aggódom, szóvel elárulom, hogy a "menjen" még rövidebb is mint "mennyen" ráadásul még helyes is

svajcineger 2013.03.14. 02:14:24

Hat, nem tudom... En tovabbra is azt mondom, hogy nekem Svajcbol leginkabb - talan egyedul - a fizetesem hianyozna! Egyebkent, nem vagyok hasra esve az orszagtol. Kicsit marketing-izunek erzem azt a sok sztereotipiat, amit az emberek Svajccal kapcsolatban elkepzelnek, megjegyeznek. De legfokepp a fentebb emlitett ok miatt, en sem tervezem a hazakoltozest. :)

zopilote 2013.03.14. 02:26:29

@tucano:
En is igertem egy posztot a lemil - nek par hete egy temetoi setarol (Jardines del
Humaya) de sajnos ido hianyaban (lustasag) eddig meg nem jott ossze. De meg
azt is megigertem, hogy irok majd a Cristero haborurol es a San Patricio zaszlo-
aljrol :( Forrasok, fenykepek, konyveim is vannak, de valahogy nem akar ossze-
allni.:( Raadasul most mar idom sincs, matol dolgozok. Azt, hogy ide nem irok,
erzekenyseggel magyarazom:) A Bope nagy siker volt, gratula!

zopilote 2013.03.14. 02:40:12

@Elchango:
A avatarod valasztasarol mar regebben szerettem volna megkerdezni, hogy ez
tudatos?:) Kovetkezo avatarom La Tuta lesz, tavaly nyaron majdnem osszefutot-
tam vele:) De nem dobtam volna fel meg 2.4 millio dollar verdijert sem. Valami-
ert szimpatikus nekem a Professzor:)

mojoking77 2013.03.14. 02:58:14

@hagyma: Ne haragudj amiert ugy tunik, hogy egyfolytaban teged csesztetlek, de kozel fel evig eltem Kuwait Cityben, ezert mondtam, hogy nincs. Pont ez kulonbozteti meg Kuwaitot a tobbi obol menti orszagtol, elsosorban UAE-tol, hogy marhara nem vagnak fel (az amugy rengeteg) penzukre. Vasloban vannak Rolls Royce-ok, Lamborghinik es Ferrarik, de sokkal kevesbe hivalkodoak, mint mashol. Es megegyszer, nem, nincsenek arany rendszamaik. Nem tudom hol olvastad ezt a hulyeseget.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.14. 03:18:31

@mojoking77: volt egy vizilabda jatekos es edzo Pocsik Denesnek hivtak
egri volt
a 70-es evekben kuvaitban volt poloedzo
tole hallottam tizenevesen
lehet tulzott, de beegett az agyamba
az tuti, hogy volt ilyen, de nincs jelentosege
azert a lenyeg abban van hogy az olajorszagok eleg sok baromsagra koltik e penzuket
kb ez a lenyege, annak amit mondtam ez tuti vagyok benne kuvaitban is van akinek aranybol van a fel kocsija nem csak a rendszama

zopilote 2013.03.14. 03:25:38

@Philosoraptor:
" Te valami szer hatása alatt állsz? "
Nem hinnem, bar " natural high " vagyok szerencsere, igy nem kell koltenem szerekre:)

" Kicsit olyan Imi bácsis Ausztráliából, csak azért, mert ha megtudják, hogy milyen jó
kint, akkor idejön mindegyik! "
Ebben nagyon tevedsz! Nem tartom jogosnak, hogy mostanaban Kanada megszigo -
ritotta a bevandorlasi torvenyeket. Tudod, ugy erzem, hogy 30 ev tavollet utan kezd
ujraertekelodni nalam Magyarorszag. Ide nem kot semmi sem, a gyokereim otthon
vannak. Plusz az ido is megszepiti az emlekeket:) Lehet, hogy te is egyszer atmessz
ezen. (Bar mindenki maskepp eli meg az esemenyeket az eleteben)

Ezennel megkovetem a poszt irojat, Tilmirt is. A poszt cimere reagaltam, nem vettem
figyelembe azt, hogy "vajon mi hiányozna annak, aki ott él, ha vissza kellene költöznie"
Ettol fuggetlenul sok az altalanositas, egyoldalu meglatas. " Naszutas szindroma " :)
Ui: olvasva a blogodat, erdekesnek a talaltam "A svájci építészet "remekei" III. " ira-
sodat, mar csak azert is, mert en is az epitkezesben dolgozom (jelenleg) De ehhez
meg el kell olvasnom a masik kettot is, hogy valami velemenyt tudjak levonni.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.14. 03:31:09

@mzgldr: ah ez csak internetes szleng nalam

tucano 2013.03.14. 03:36:55

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): az biztos:)

@zopilote: köszönöm, te meg írd meg, ha lesz egy kis időd, lemilen nagyon jó társaság van, pillanatok alatt megszakértenek mindent, a posztoknál csak a kommentek jobbak!

zopilote 2013.03.14. 04:02:39

@tucano:
" a posztoknál csak a kommentek jobbak "
Mint itt:) De ez azt hiszem, jellemzo minden blogra, nem csak magyar, de pl angol nyelvuekre is. Az elso blog, amit megkedveltem 1999 - ben a Netslave volt, a kommentek miatt. Ott olvastam elosszor azt a kifejezest, hogy " roadkills of the information superhighway " Ez nagyon bennem maradt:)

zopilote 2013.03.14. 04:17:22

@tanato:
Igen, ebbol indultam ki, a 30 evvel ezelotti " hataratkelesrol ". Bar voltak annak is hatulutoi: elkenyelmesedett az ember:)
(koszonom maskulonben a magyarazatot, a fiatalabb olvasok igy biztosan konnyebben megertik a hozzaszolasomat) :)

pappito · http://pappito.com 2013.03.14. 04:18:19

túl sok minden hiányozna, ha el kéne mennem innen, remélem nem kell még jó darabig
van itt vidéken egyáltalán országfelelős?

DieNanny CH 2013.03.14. 05:17:31

@hagyma:
Imádok úszni, 5 éves koromtól heti rendszerességgel jártam is, és nagyon jól tudok!!! A hideg vizet nem szeretem! Fürödni pont hogy nem szeretek, Jacussitól kiütéseim lesznek - vagyis a bugyborékolástól, ütögetéstől. Egyszerűen a vízben tespedni sem az én műfajom. Még egy kádnyiban sem tudok 10 percnél tovább ücsörögni. Unalmas.

zopilote 2013.03.14. 06:06:57

@DieNanny: orakig el tudok ulni forro vizben. Meleg vizu kadban cigi, kave, konyv:) Neha elalszom, arra ebredek, hogy kihult a viz. A legkozelebbi hoforras 120 km, Banff, neha egy napra kimegyek. Radium Hot Spring 200 km - nel tobb, oda 3 napra szoktam. Otthon majd minden este Egerszalok ( 20 perc vezetes) De az egri strand meleg vizben is el tudok orakig ulni. Nagyon jo az izmoknak, nyugtat. Disszidalasom eveben elvagtam a bal labam motorfuresszel, csontot is felig, hetekig Szalokon voltam, ott is aludtam a vizben:) Jobb lett a serult labam, mint a masik:)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.03.14. 06:15:54

@tucano: "az építőiparban dolgozó honfitársaink csomagolhatnak"
Ez azért nem így van.
A 2. ingatlan szabályozás nem fogja visszavetni az építőipart.
Másrészt: rengeteg a régi épület, amit fel kell újítani. Mi már 2016-ig le vagyunk kötve. (csak új építéssel)
Harmadrészt: végre itt is kezdenek rájönni, hogy nem árt az építőiparban is bevezetni az energiatakarékos rendszereket. Ez is sok munkát fog adni.

zopilote 2013.03.14. 06:20:01

@zopilote:
" hogy valami velemenyt tudjak levonni. "
Esse egy fogalmazasi csoda:) levonni helyett mondani helyesebb let volna a megfelelo ( vagy irni )

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.03.14. 06:22:52

@zopilote: Köszi, de túl vagyok már a mézesheteken, és -szerintem- reálisan látom az országot. Van itt is baromság, dögivel. Csak ahogy írta valaki, az arányok másak, és ettől a kisember mindennapjai könnyebbek.

A jelzett cikkeket érdemes elolvasni, főleg, ha értesz hozzá. Ha mást nem, röhögni lehet rajta. :)

zopilote 2013.03.14. 06:24:11

@zopilote: felrebeszelek mint hagyma baratunk (pedig nem is ittam) Itt az ideje aludni menni.

2013.03.14. 06:29:49

@zopilote: Továbbra se értem (és persze te sem válaszoltál rá), hogy miért akarod bebizonyítani, hogy kimenni könnyebb. Ezt az itthon maradottak szokták hangoztatni kompenzálás céljából, olyantól olvasni ezt, aki meg elment innen x évvel ezelőtt és kint is töltött évtizedeket, meg képmutatás.

zopilote 2013.03.14. 06:31:11

@tilmir:
Nalam 10 evig tartott az un. mezeshetek. 15 ev langyosviz, 5 eve csak a rosszat latom:)
Szigeteles, falszerkezetek, gipszkarton, gletteles a specialitasom:) Az utobbi idoben csak glettelek, tegnap is azt kezdtem. Itt meg a gletteles belul is vannak specializalodasok: kulon szakma sokszor az elvedo feltevese, a csiszolas, a szalag feltevese, a kenes, stb.:)

2013.03.14. 06:39:17

@Elchango: Túl sok igazságot írt és megfeküdte a gyomrodat?

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.03.14. 06:47:17

@zopilote: Itt is mindenre külön szakma van. Azt el se hiszik, hogy egy jó(!) kőműves tud falazni, vakolni, netán burkolni.
:)

zopilote 2013.03.14. 06:49:39

@Philosoraptor:
Megprobalom, roviden, bar mar tanato megmagyarazta erthetobben, a nevemben is. Elosszor, nincsenek hatarok!! Oda megy az ember, ahova akar ( EU) es akkor megy vissza, amikor akar, Sot, munkavallalasi kvótak is megszuntek a legtobb unios orszagban. Ismerek par magyart, akik minimalis nyelvtudassal mentek ki, eladhato szakma nelkul, megis bejott nekik. Igaz, alulrol kezdtek. Leginkabb az egyedulalloknak, gyermektelen fiatal paroknak konnyebb.

zopilote 2013.03.14. 07:01:12

@tilmir: itt olyan, hogy komuves tulajdonkeppen nincs is:) De van teglarako (bricklayer) aki nem ert a belso konnyuszerkezetes fal epiteshez, teljesen mas szerszam kell hozza pl. Van a csempe es mozaik rako, aki nem ert a teglarakashoz pl. De van kulso vakolo, aki csak ahoz ert;) Aki mindenhez ert, nem is szeretik, mert lenyegeben nem is ert semmihez:) Komolyan. Kisegitonek, betanitott munkasnak kituno:) Van egy jo mondas is roluk: "Jack of all trades, master of none" :) Pl a betonozon belul is van az alap betonozo, komoly szakma, talan vasbetonszerelo a megfeleloje, az sem ert mas komuves munkakhoz. Es van a betonozo, akik jardakat, kocsibejarokat, stb csinalnak. Erdekes na. Es nekem ez a termeszetes, a specializalodas.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.03.14. 07:07:18

@zopilote: Ebben igazad van.Egyet tanuljon meg, de azt tudja profin csinálni. Itt is így van.
Nekem eleinte furcsa volt, mert otthon régebben nem volt ennyire szétbontva. Azt nem tudom, mostanság változott-e a helyzet.

zopilote 2013.03.14. 07:29:57

@tilmir:
ennek is meg van az oka, ugyanis az epitoipar itt olyan, mint a szalagmunka. egy csaladi haznak par (3-4) honap alatt meg kell lenni, bekoltozhetoen. ezt egy - ket szakember nem tudna megoldani, mindenhez megvenni a celszerszamot, elvegezni mindhez az iskolat vagy a tanfolyamot. aki csak egy szakmara specializalodik, gyorsabban is tudja azt a folyamatot elvegezni, tapasztalata, gyakorlata, rutinja reven. ez a szalagmunka nagyfoku koordinalast is feltetelez, erre vannak az epitesi general vallakozok, akik tudjak, millyen folyamat mikor kovetkezik, szinte percnyi pontossaggal, tudjak, melyik szakmat mikor kell hivni, mar napokkal elore lefoglaljak, stb. ennek hatranya is van, mert ha kozbejon valami varatlan dolog, akkor az egesz rend felborul, zurzavar lesz. masik erdekes dolog, hogy az epitoanyag kereskedok is specializalodtak, es olcsobban, 10- 20 %- os arengedmenyt tudnak adni a specialis szakma vallalkozojanak. a general vallakozonak anyaggal nincs gondja, mert azt a szakma vallalkozoja adja. ha az elrontja a munkat, nem a general bukja az anyagot pl. hosszan sorolhatnam meg, de tenyleg mennem kell most mar aludni:)

tanato 2013.03.14. 07:51:55

@Philosoraptor: Olvasd el amit írtam a cikk elején,amikor Zopilote kiment,ha sikeres volt a határátlépés,utána már tényleg könnyű volt mint politikai menekültnek a beilleszkedés még nyelvtudás és szakma nélkül is./Ingyen szállás,étkezés,ruházkodás,eü.-ellátás.nyelvtanfolyamok stb./Ma már persze fordított a helyzet, könnyű átkelni a határon,de utána nincs segítség,magadnak kell küzdened,semmit nem kapsz ingyen.

rumitom 2013.03.14. 08:15:07

@tilmir: pontosan errol van szo. a kommentelok velemenyerol es hozzaallasabol meg pontosan meg lehet allapitani ki az aki otthon el es ki az aki kulfoldon. az otthon elok (akik nem eltek par evet kulfoldon), nincsenek a tapasztalat birtokaban milyen kulfoldon lenni igy nem ertem mi alapjan vonjak ketsegbe a velemenyed. lehet elfelejtik aki most kulfoldon el, elete nagy reszet azert megiscsak Magyarorszagon toltotte? sokszor ugy erzem, hogy akik nem tapasztaltak meg a mukodo burokracia es az emberre nem ratelepedo allamot, joggal hihetik azt, hogy otthon is jol mennek a dolgok. nem mennek mindig rosszul, de azert van boven potencial a fejlodesre es ahogy irtad, ez legtobbszor nem penz kerdese

Apeiron (törölt) 2013.03.14. 08:52:22

A kommenteket olvasva úgy tűnik, hogy a rendszeres sportolási lehetőség hiányát pótolni lehet a négy évente megrendezett olimpiák követésével, szurkolással.

Magyarország, én így szeretlek.

bpetya75 2013.03.14. 09:02:43

@zopilote:

Értem én, hogy van előnye a specializálódásnak, meg a szalagmunkának, de erősen kétlem, hogy indokolt lenne ez olyan szinten, amiről írtál: "Itt meg a gletteles belul is vannak specializalodasok: kulon szakma sokszor az elvedo feltevese, a csiszolas, a szalag feltevese, a kenes, stb"

Szerintem embertelen ilyen icipici csavarnak lenni a gépezetben. Nehogy már a csiszolás olyan bonyolult munka legyen, hogy egy csiszoló mester ne lehessen egyszemélyben élvédő-felrakó mester is. Ez vicc.

Kb mintha a fadöntéshez lenne három külön ember. Egy motorfűrész beindító mester, egy fadöntő mester, meg egy motorfűrész leállító mester. Sőt! A fadöntő mester is specializálódhatna. Hajkvágó mester, vagy döntővágó mester lehetne ;-)

30-06 2013.03.14. 09:36:32

Azt azért Svájccal és a bankrendszerével kapcsolatosan nem árt tudni, hogy a nagyon necces bankügyleteket már jó pár évtizede kiküldték a hátsó ajtón és gyakorlatilag Lichtensteini bankok intézik " bérmunkában"

madscientist 2013.03.14. 09:40:22

@bpetya75:

Ebben egyetértek veled, persze van, hogy van értelme a specializálódásnak, de előfordult már, hogy 'a mindenhez, de semmihez' értő k-európai kollega oldott meg 'világrengető' problémákat a svájci specialist helyett.... van ilyen is olyan is.
Ahogy az életben általában, itt is a középút lenne a helyes, nem szabad túlzásokba esni.
Építkezésen tényleg gyorsabb lehet a szalag munka, ebben zopilote-val értek egyet, meg itt amúgy is rögtön, de legalábbis azonnali határidővel kell megcsinálni.

Viszont érdekességképpen sok helyen hallom már, hogy itteni munkahelyen egyre inkább szeretik azt, aki sok vagy több mindenhez (jól) ért és nem ún. 'fachidiot'. Valamint sok helyen hajlandóak befektetni a munkaerőbe, hogy több mindent be/megtanuljon, minél sokoldalúbb legyen. Ezért is becsülik meg a (jó) külföldi szakembert, ők már gyakran eleve ugye így érkeznek.

bpetya75 2013.03.14. 10:01:53

@madscientist:

Lehet, hogy nem jól látom, de a munkavégzést nem hátráltatja az, ha a falat ugyanaz az ember rakja, aki vakolja is. Vagy hogy ugyanaz járólapozza és csempézi is a fürdőszobát.

Az biztos, hogy aki sok dologhoz ért, az semmihez sem ért igazán, a' la Mekk mester, de érthetőnek tartom, amit írtál, hogy egyre több helyen keresnek a full szakbarbárok helyett univerzálisabb embereket.

madscientist 2013.03.14. 10:12:52

@bpetya75:

Pontosan. Szerintem attól, hogy valaki több területet is ismer egyébként, még lehet mindegyikben jó (vagy csak nekem eddig ilyenekhez szerencsém), persze valószínűleg csak egy-kettőben lesz kiemelkedő, de ez még mindig jobb a munkáltatónak is, mint az, ha csak egy valamihez ért jól...ezt már lassan itt is kezdik díjazni.

Rebarbaraa 2013.03.14. 13:05:42

Elgondolkodtato amiket itt olvasok. "kitantorgottak" vs. hatramaradottak irasaibol. En azt latom a magam tapasztalataibol, hogy aki otthon maradt az feltekeny. Mert se lehetosege se ereje nincs elhagyni azt ami elviselhetetlen azoknak akik utra keltek. Azt vettem eszre ebben az alig par honapban amiota eljottem, hogy olyan ismerosok irogatnak nekem akik azelott le sem sza...tak. Sokkal jobb helyzetben voltak mint en. Kenyelmes melohellyel de sosem segitettek, ha kertem. Most pedig eljatszak a jobaratot, szallast kernek, munkahoz segitest, kolcsont. Nem egyet kuldtem el angolosan melegebb eghajlatra. Aztan hallom azt is vissza, hogy milyen jo nekem - hogy a franc egyen meg - hogy en itt kinn vagyok, de amilyen szemet vagyok nem segitek senkinek kijutni. Feltekenyek, rosszindulatuak mindig is lesznek, de a magyarok ezt tokelyre fejlesztettek. Azok akik szurkoltak nekem - latszolag -azok is elkoptak mellolem, mert sikerult. ok nem mondanak szemembe semmi rosszat, de a jot nem akarjak hallani, olvasni, mert az mar faj. tehat bennuk is volt nemi ellendrukk. Van aki meg dicsekszik velem, hogy neki rokona el Angliaban.
A "kitantorgottak" mindig egy voros posztok lesznek azoknak akik hatramaradtak. Mert volt batorsaguk, erejuk es tudasuk boldogulni mashol. Tisztelet a kivetelnek de a magyarok, hiaba nagy koponyak, egy taplo erzelmi intelligenciajaval rendelkeznek. Kistafirozzak magukat (tanulnak, dolgoznak, jatszak a kiemelkedettet) de a genjeiket, a veruket nem tudjak a legtobben megtagadni es taplok maradnak. Nem tudnak igazan felulemelkedni onmagukon. Csak latszolagos a valtozas. Dicsekszenek, hogy na a magyar ezt talalt fel, a magyar azt talal fel. Kusolni kellene, mert az a magyar aki feltalalta, annak el kellett mennie az orszagbol, hogy legyen valami a feltalalasabol. Sutkereznek ennek a magyarnak a fenyeben, amit az a szerencsetlen kiharcolt maganak. Mert Mo.-n nem kellett a kutyanak se. Melyen kussolni kellene azoknak akik most az atyafisagra hivatkoznak. Amikor ott volt, kis emberkent, feltalalokent, akkor nem kellett senkinek. Amikor mar hires lett akkor mar ugy emlegetik mintha rokon lenne. Magyarorszag buszkesege. Hat elarulom: magyarorszag szegyelje magat amiert nem becsulte meg ezeket az embereket. Ezek az emberek mar nem az ovei, el a kezekkel roluk. oruljenek ha hiresse valt hazankfiai magyarnak valljak magukat.
Kussoljon szepen mindenki aki Mo.-n maradt es szidja azokat akik eljottek. Aki rank rosszat mond az egy gyava kutya.
Soha nem fogok visszamenni. Hogy aztan lassam az elegedett kepuket, hogy visszarantottak a szarba.
Ami abban az orszagban megy most az gusztustalan. Eszhez kellene terni es rendet vagni. De ember legyen a talpan aki kepes lenne tobb evtizednyi ganyet, korrupciot, csalast, szegenyseget feltakaritani. Magyarorszag Maria orszaga? Uristen:) Maria sikitva menekult onnan szerintem mar jo reg.
Kapjatok a fejetekhez, fogjatok ossze es teremtsetek egy elhetobb orszagot magatoknak, es legyetek halasak, hogy nem csaptunk nyakon benneteket annyi kinlodas, szenvedes miatt.

A tobbiektol bocs, de mar kezdik kiverni nalam a biztositekot a hatramaradottak.

zopilote 2013.03.14. 13:09:41

@bpetya75:
azert a pl fakitermeles is specializalodva van, eleg regota: egy ember is le tudna donteni a fat, le is gallyazna, ki is hossztolna, be is sarangolna, pl a tuzifat. csinaljak is meg igy, a munla jellegetol fuggoen. de egy nagyobb kitermelesnel mar kulon csinalja mind, sot van akaszto is, huzato gep kezelo is. modern esetben egy gep es kezeloje csinal mindent. a glettelesnel volt olyan, hogy egy nagyobb haznal cask az elvedoket feltenni 3 napig tartott:) a csiszolas 12 orat vet igenybe. egy jobb glettelo mester nem is csiszolt (itt Calgaryban kulon csiszolo brigadok vannak, 3 - an 2 - 3 ora alatt lecsiszolnak egy hazat. ez a specializalodas akkor van, amikor boom van az epitoiparban. most egyedul csinalom az osszes folyamatot. reggebben az USA - ban a szalagot cask feketek ralktak, mert az nagyon koszos munka. termeszetesen itt is jobban szeretik azt neha, aki minden folyamatot el tud vegezni. pl vannak glettelo gepek, azokat kis munkaknal nem gadasagos alkalmazni (aruk 5000 $ korul mozog) van aki nagyon erti, de kezzel nem tud kenni:) es a munkafolyamat konnyebb es koszosabb reszet (csiszolas) szakkepzetlenek is el tudjak vegezni, beloluk kerulnek ki evek mulva a mesterek, haladva a rangletran. de van olyan mester, aki nem is tud pl csiszolni jol. es csiszolassal tonkre lehet vagni egy szep glettelo munkat. europaban a glettelest is festok vegzik legtobbszor, itt az elkepzelhetetlen.
amugy neha nagyon rossz erzes lenni csak egy csavarnak a gepezetben, hat meg a csavar fejenek:) vagy menetnek:)

zopilote 2013.03.14. 13:18:37

@Rebarbaraa: en meg mindig azt tartom, hogy ha nem is gyavasag mindig, de a konnyebb ut valasztasa az orszag elhagyasa. nehezebb a rosszon valtoztatni, sokszor kilatastalan. ezert is van nalam becsulete a " kalandvagybol otthon maradottaknak " :) akik probalnak tenni, akik nem adjak fel.
( en a gyavak koze sorolom magamat) :)
mentem dolgozni:(

bpetya75 2013.03.14. 14:07:56

@zopilote:

"ez a specializalodas akkor van, amikor boom van az epitoiparban"

Na ezt meg tudom érteni. Olyankor tényleg nem mindegy, hogy a speckó brigád fele idő alatt végez, mint egy többfunkciós.

Azért a döntés, gallyazás, darabolás, sarangolás egy ember által végezve nem túl hatékony ;-)

Mikor lehetőségünk volt két éve megvágni a tüzelőnket, akkor mi úgy csináltuk, hogy volt egy döntő. Leborított két fát, azokat egy másikkal legallyazta, darabolta, a harmadik pedig rakta a sarangot, meg húzta félre az ágakat. Így elég hatékonyak voltunk.

Rebarbaraa 2013.03.14. 14:28:27

@zopilote: nem kalandvagybol baradtatok otthon, hanem a meleg hugy megnyugtato biztonsaga miatt. A kaland ott kezdodik amikor szabad akarattal kiaknazhatod a tudasodat, a lehetosegeket es ugy erzed nincs hatar, a csillagos egig emelkedhetsz. Ne altasd magad. Ismered a mondast, hogy : Amikor nyakig er a sza...akkor imadkozz, hogy ne kezdjen hullamozni. ?
Hat biztositalak rola, hogy elkezdett, ugyhogy kalandorkam kosd fel a gatyadat, jo erosen csukd ossze a szadat mert ebbol a szartengerbol amiben van az orszag evtizedekig tart kikecmeregni. Es amilyen balfaszsagokat muveltek es engedtek muvelni, lesz aki meg segit is elmerulni, mert az ertetlensegetek mar faj mindenkinek.

tableno 2013.03.14. 14:41:53

@Rebarbaraa: csak megjegyezném, hogy zopilote kb 30 éve Kanadában él...

tableno 2013.03.14. 14:43:37

@Rebarbaraa: mondjuk abban igazad van, hogy a kivándorlókat gyávának nevezni elég szánalmas hozzáállás...

tucano 2013.03.14. 15:01:59

@tilmir: A hivatalos előrejelzés szerint az üdülőkantonokban 16.000 építőiparban dolgozó ember veszíti el a munkáját 2015-ig, ezek 70%-a külföldi! Hála égnek, hogy rátok nem vonatkozik!

Rebarbaraa 2013.03.14. 15:03:35

@tableno: pedig olyan felreertheto volt amit irt. furcsalltam is...en is ugy tudtam h valahol a nagyvilagban van.:)

Am meg ugy gondolom, hogy az kiabal meg minket aki fel mert egyre kevesebben maradnak akiknek eszuk is van az osszefogashoz. En mar leszoktam az irgalmas szamaritanus es a hazamegmento gondolatokrol, mert dunaba ontott viz es pusztaba kialtott szo az egesz. Eljenek ahogy akarnak. En mar nem tartozom oda. Cosmopolita lettem:) Remelem egyszer majd angol allampolgar is:) A hazamat szeretem, felreertes ne essek. Csak a sok idiota embert nem akik ott elnek,

tucano 2013.03.14. 15:04:52

@30-06: nem, Liechtensteinben "fehér money policy" van már egy éve, inkább az Ázsiába kirakott leánybankokban megy a keverés. Ráadásul és EZ nagyon fontos:
Ha valaki nem magán, hanem céges számlát nyit, akkor egyáltalán nem érintik az új szabályozások Szép nagy vihar egy kanál vízben.
Amerikai banksz. tulajdonosok meg rosszul jártak.

DieNanny CH 2013.03.14. 16:52:15

@tilmir:
Jól tudom, hogy a svájciak hasonlóan gondolkodnak, mint az olaszok, mármint, hogy minél romosabb kívülről a házad, annál kisebb a vagyonadó?
Mert 2 éve tudtam meg, mikor Olaszo-ban voltam, ahol kívül ocsmányak voltak az üzletek, belül Carrarai márvány, hogy az adó miatt csinálják.
Szóval, emiatt vannak a ronda régi házak?
(Mert nekem rondák. Van olyan, ami régiesen szép, látszik, hogy van vagy 200 éves, és van valami, ami megfog benne, de bizony vannak rendkívül elhanyagoltak is. Rájuk is fér a felújítás, vagy lerombolás. Bár most fognak új helyen, de a régi fából egy 900 éves házat felépíteni. Azt hiszem Niderösthaus - vagy hogy hívják. Nem jegyeztem meg. Az jó móka! )

A legtöbb ilyen háznál a belmagasság 190-210 cm. Az én lakásom 230, és pont megfelel. (Kb 40 éves) Annál kisebben már szerintem nem érezném jól magam.

DieNanny CH 2013.03.14. 17:06:59

@zopilote:
"sokszor kilatastalan"
Fura, hogy a kilátástalan helyzetben MARADÓKAT becsülöd... (Úgy értem, hogy aki nem ezt tette, az meg gyáva) Olyan, mint szitával vizet hordani. Egyik népmesénkben azt a falu bolondja tette...

És nem minősítettem senkit, aki otthon maradt! Családom 99%-a otthon van, mert nincs lehetősége menni. Én elfogadom aki otthon van, mindenki saját maga tudja, mik a lehetőségei. Csak az otthon maradottak is fogadják el, hogy mi, külföldön munkát vállalók is tudtuk/tudjuk, mik a lehetőségeink.

bpetya75 2013.03.14. 17:09:32

@tableno:

Így igaz. Viszont ha megnézed, alig pár nick játssza ezt a dedós játékot. Mégis az a helyzet, hogy nem lehet a kritikát kritizálni anélkül, hogy meg ne kapná az ember a beosztását. ;-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.03.14. 20:25:33

@DieNanny: Tudom, nem engem kérdeztél.... :-)
A vagyonado kiszämitäsa nem egyszerü, mert sok minden beletartozik, és pl van ami adoalap csökkentö. És persze, mert miért ne, itt is kantononként vältozik, hogy az ingatlan(nem gazdälkodäsra hasznält) forgalmi értéke, jelenértéke, vagy a kettö keveréke (forgalmi érték a jelenérték alapjän; TI-ben még hozzä jön a m2 är is) az alap. Ezt még az is bonyolitja, hogy benne laksz-e, egyedül vagy csaläddal, vagy bérbe adod. Ez leegyszerüsitve ennyi.
Az, hogy hogy néz ki kivülröl az nem csak izlés :-) kérdése, hanem mindennemü külsö vältoztatäst szokäs szerint engedélyeztetni kell. Gondolom lättäl mär a hirdetötäblän olyat, hogy Hans szeretne garäzst/erkélyt/teraszt stb. épittetni a häzähoz, akinek ellenvetése van eddig és eddig megteheti a Gemeinde-n. A häz szinét is a Gemeinde-n hagyjäk jovä, bele kell illenie a környezetbe.:-) A mäsik meg szerintem az, hogy ältaläban elfogy a pénz, amit a banktol kapnak, és kit érdekel, hogy hogy néz ki kivülröl, az a lényeg, hogy belül megfelelö legyen. Meg ugye igy nem hivalkodo. A mäsik "trükk" amit még szeretnek csinälni, hogy ha visszafizették a fölvett kölcsönt, akkor ugye teljes vagyonado, mert a kölcsön mär nem csökkenti az alapot, ezért fölvesznek kölcsönt fölujitäsra (pl külsö) és ismételten csökkent az adoalap.
Nekem amugy jobban tetszenek a régi häzak, mint a mostani egyenkockäk. Kedvenceim a Riegel- és Bauerhäzak. De tetszenek még Scheune-böl ätalakitottak is. Värosban meg a szecesszios (Jugendstil) stilusban épültek jönnek be. :-)

tucano 2013.03.14. 20:37:12

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): svájciak profik adókalkulátorokban, van egy csomó a neten, kanton szerint lehet fillérre pontosan kiszámolni.
Mondjuk az én kedvencem a svájci fizu kalkulátor, jobb mint egy mesekönyv :D

2013.03.14. 20:49:50

@zopilote: Maradjunk annyiban, hogy senkinek sem könnyű...

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.03.14. 21:27:39

@DieNanny: Ezt halkan, csendben mondom: itt kevésbé igényesek az emberek. Emiatt van sok lepukkant épület.
:)
Sok esetben ott áll az 100 ezres "ótó" az udvarban, te meg seggelsz ki a házból...
:)
Mivel a felújítás leírható az adóból, most kezdik meg modernizálni / vagy bontani a régi házakat. A belmagasság a takarékosság miatt alacsony. :) Fűtés.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.03.14. 21:50:43

@tucano: HAHA
Bevallom, a matek nem az erösségem. (Ehhez képest olyan szakmät välasztottam, ahol majdhogynem non-stop szämolnom kell. :-) ) Volt szerencsém adobevalläst közelebbröl megnézni, hät nem nyerte el a tetszésemet. Addig örülök, amig még nem nekem kell kitöltenem. A netes kalkulätort én is hasznältam amikor lakäst kerestünk. A fizupapiromon eddig még sosem annyi lett az adolevonäs, mint a kalkulätor szerint. :-)
@tilmir: Söt, ha belefér a keretbe, akkor pl a Gemeinde 70%-ban visszatériti a duplaüveges nyiläszärokat.
A mi környékünkön lovakban és old-, valamint youngtimer-ekben utaznak. Elözö lakohelyünkön hozzäjöttek még a vitorläshajok is. :-)

zopilote 2013.03.15. 04:52:38

@Philosoraptor: igy van! :) Thx. (naha direct provokalok) :)
Sehogy sem konnyu, se itt, se ott, se igy, se ugy. De ezert szep az elet. Es mindenkinek meg van a szemelyes oka, magyarazata, hogy miert megy vagy miert marad. El kell fogadnunk.

zopilote 2013.03.15. 04:57:17

@Rebarbaraa:
" Remelem egyszer majd angol allampolgar is:) "
Nekem a kanadai 25 eve van meg, a magyart 2 eve kaptam vissza, de egy mexikoi es egy USA allampolgarsagot szivesen hozzatennek a gyujtemenyemhez. Es nem vagyok cosmopolita (bar a pontos definiciot nem tudom) :) Remeljuk, azert bejon az angol allampolgarsagod.

nzk 2013.03.15. 09:10:17

@Jimmy, a ne tarts egy nagy magnest, ha valaki vent:

miért azzal hasonlítgatná? miért szerencsétlenezed le? van baj...

svajcineger 2013.03.16. 17:44:13

@Rebarbaraa:
Angol allampolgar??? Hmmm... Olyan is van? Nem is tudtam...

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása