oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. január 17. 06:51,  A cukor az élet sója 131 komment

2013. január 17. 06:51 Határátkelő

A cukor az élet sója

Tudjátok, mi az a lechon? Vagy a balut? Esetleg az isaw? Nos, a közelmúltig én sem tudtam, ám akkor megérkezett Marci posztja a Fülöp-szigetekről. Egy ideig nem kaptam levegőt, aztán újra elolvastam és nagyon jól szórakoztam. A képeket (nem mind Marci készítette, csak szólok) azért csak jó gyomrúaknak ajánlom!

cím balut1.jpg

„A Fülöp-szigeteken élek már több mint egy éve. Nem a napi politikai helyzet vagy anyagi megfontolás hajtott el otthonról, egyszerűen kalandot kerestem. Látni a világ másik felét, kitörni a befásult napi rutinból.

Felkerestem hát egy régi ismerősöm, aki itt dolgozott, hogy van-e munkalehetőség – azért csak úgy vakon kijönni nem lett volna okos dolog. Volt. „Akkor lássunk világot" mottóval úgy határoztam, hogy belevágok. Egy előző írásban bemutattam már egy szeletet a fülöp-szigeteki tapasztalataimból (link). Most egy másik szeletet osztok meg.

Azt kell mondjam, hogy itt édes az élet, ha étel kerül az asztalra. Azt is mondhatjuk, hogy itt a cukor az élet sója. Mielőtt kijöttem a távoli trópusokra, azt gondoltam, hogy de jó lesz, milyen egészségesen fogok majd étkezni. Minden nap annyi gyümölcsöt és zöldséget eszek majd, hogy 100 százalékban vitamint izzadok és a sok tengeri hal miatt a hajam csak omega3-tól lesz zsíros.

piac.jpg

A cukor

Itt tartózkodásom során azonban hamar kiderült, hogy ez nem így lesz, mert a legtöbb fülöp-szigeteki ételnek egy metszéspontja van és az nem az egészség, hanem a cukor. A reményt akkor vesztettem el végképp, mikor még az a spagetti is édes volt, amit azért rendeltem, hogy végre valami sósat egyek.

A bolti grill csirkék édes ananászos máztól fénylenek, a McDonalds is előrukkolt a helyiek számára valami igazán fülöpössel, a kólában úszó csokifagyival. Íme, néhány étel, hogy egy kicsit konkrétabb képet kapjatok róla, hogy milyen nyalánkságok és rémségek rejlenek a fülöp konyha mélyén.

mcfloat.jpg

A lechon

Kezdjük a lechonnal (lecson), amihez nem szalvétát, hanem kardiológiai beutalót kéne adni. Ez az abszolút szív- és érrendszergyilkos étel nem más, mint egy egész sült disznó. Fűszerezés után nyársra húzzák az állatot, majd szén felett megsütik, amíg át nem sül a húsa és a bőre nem lesz fincsi ropogós – persze hasonló zsírban tocsogó ételek a magyar konyhában is megtalálhatóak bőven.

lechon.JPG

Az adobo

A nemzeti ételek listáján a következő az adobo. Ez szintén húsos étel, csirke, disznó vagy a kettő kombója az alapanyag. Készítéskor használnak szójaszószt (ez nagyon elterjedt a konyhájukban), ecetet, fokhagymát, feketeborsot. Ízlés szerint calamansival is lehet ízesíteni, ami olyasmi, mint otthon a citrom, vagy mint a lime, csak sokkal kisebb.

A chicharon

Ropogtatnivalók közül a chicharon (csicseron) viszi a pálmát, ami sült disznóbőr és nagy népszerűségnek örvend a turon is, ami olyasmi, mint otthon a palacsinta csak itt banánt tesznek bele és megsütik cukrozott olajban.

A krumpli nem számít népélelmezési cikknek, mint otthon. Viszonylag drága is, cserébe viszont van sokféle rizs- és tésztaétel, na és persze nagyon sokféle hal, rák, kagyló és néha már a bolt bejáratában is érezhető szárított hal.

A magyar virsli

Amin nagyon meglepődtem – a sok más dolog mellett, amin szintén meglepődtem -, hogy milyen népszerű itt a világ másik végén a magyar virsli! Nem viccelek, tényleg létezik itt a híres magyar virsli. Még ha kolbász vagy szalámi lenne, megérteném, de így csak egy a sok anomália közül. Valamelyik furfangos honfitársunk lehetett, aki meghonosította itt és felépítette a Hungarian sausage mítoszt, mert semmiben nem különbözik más virslitől.

magyar virsli.jpg

magyar virsli taxiban.jpg

Összességében elmondható, hogy mindent szeretnek, ami édes. Esznek sokfajta zöldséget, gyümölcsöt, halat, vadat. A vegetáriánus ételek nem jellemzők, de megtalálhatók és persze van mindenféle befolyás és étterem a környező országokból – kínai, japán, koreai, indiai és maláj konyha.

Az utcakaják

Amit pedig már nem lehet megenni, azt utcakajaként eladják, aminek az alapelve, hogy hasznosítsunk mindent, amit lehet. Íme, pár ezek közül!

Kígyótalp, pókhere, ökörszem - vagy valami hasonló kajákat árulnak az egyik Monty Python filmben. Ott még vicces is. Hurkapálcára fűzött csirkebél, perzselt malacfül, csirketalp - ezeket pedig a manilai utcán árulják és így már annyira nem vicces.

A balut

A pálmát mégsem a fentebb felsoroltak viszik, hanem a B-A-L-U-T nevezetű gasztrorém – ejtsd, ahogy írva van. A világ négy tájáról összeszedett gusztustalanságok étlapján dobogós helyet érne el.

Elkészítés: végy egy kacsa- vagy tyúktojást. Főzd meg, aztán tedd valami biztos helyre, ahol a gyerekek nem érik el. Körülbelül 12-14 nap eltelte után vedd elő és már fogyasztható is - valószínűleg ezzel a bonyolult elkészítési móddal ez az egyik legegyszerűbb és legigénytelenebb kaja, hacsak nem fénnyel táplálkozik valaki.

balut2.jpg

balut egyben.jpg

Csak arra kell figyelni, hogy ne túl sokáig érleld, mert akkor a kiscsibének vagy kiskacsának - tojása válogatja - már tollai vannak és az csiklandós, mikor lecsúszik a torkodon.

Fogyasztás: törd fel a tojás héját, idd ki a levet, ami még benne van, utána pedig edd meg a kis madarat. Sokat segít a fogyasztásban, ha nem nézed, hogy mit eszel, még többet, ha annyit ittál, hogy csak másnap képekről tudod meg, hogy balutot ettél.

A legtutibb pedig, ha fegyvert tartanak a fejedhez. Elképzelem, ahogy a manilai fiúk locsolkodás után nem hímes tojást kapnak, hanem balutot. Részemről akár el is hervadhat mindenki!

Az isaw

Az isaw - ejtsd iszáo - nem más mint grillezett bél. Első ránézésre is bizarr, úgy néz ki, mint egy irgalmatlan óriási giliszta, amit inkább ennék meg, ha választani kéne mint a belet, de tartózkodom az ilyenfajta kulináris élvezetektől, mert félek, az ilyen ételek a le is út, fel is út sorsa jutnának. A helyiek szeretik, mert olcsó és elmondásuk szerint finom, ropogós.

isaw.jpg

A választék nem korlátozódik egyetlen fajta bélre. A csirkebél a legelterjedtebb, de lehet kapni más állatokét, mondjuk disznóét is. Ezeket kis pálcikákra fűzik és meggrillezik. A lóbelet nem pálcikára, hanem karóra húzzák, és csak helyben lehet fogyasztani - hahaha, ilyen azért még itt sincs, de a pálcikázás egész Ázsiában nagy divat az utcakaják körében.

Ami még pikánsabbá teszi a csirke isaw ízét, hogy a csirkebél átmérője nagyon kicsi és nem tudják rendesen - vagy inkább egyáltalán - kimosni. Egyszerűen olyan kicsi átmérőbe nem megy bele a víz. Ezért a tisztítás kimerül abban, hogy hüvelyk és mutatóujjukat összecsippentik és áthúzzák köztük a belet. Ami jön, jön, ami marad, az marad, nincs laca-faca.

isaw disznó.jpg

isaw disznó és valami.jpg

Ha szerencséd van, a csirke nem evett vágás előtt három napig, vagy ha igen, akkor sok rostosat. Költöttem is egy kis tanulságos versikét, ami számomra összefoglalja az isaw lényegét:

Ha keserű a falat / sz@r van a fogad alatt.

A sült disznóvér

Ha már a gasztrónál vagyunk, itt is esznek sült disznóvért. Otthon ugye disznóvágás alkalmával kerül ez a csemege az asztalra itt szerintem nincs kifejezett szezonja, de ezt ne vegyétek készpénznek. Megsütik, felkockázzák és betamax néven pálcikára húzva árulják.

Ha csillapíthatatlan kíváncsiság támadt Bennetek a Fülöp-szigetek iránt, látogassatok el a 90milliofulopke.blog.hu –ra."

sült disznóvér.jpg

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: gasztronómia Fülöp-szigetek

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr95021662

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.01.17. 10:52:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.17. 13:14:53

@Gyurcsótány Ferenc:

A pacal mindenhol ismert Közép-Európában és a Balkánon, csak nem ugyanúgy készítik. A Balkánon a leves az alapforma, máshol meg rostom sütik. De egy rakás muszlim országban is eszik, csak ott persze nem disznóból, hanem elsősorban juhból. Törökországban az egy abszolút alapétel.

Kép a Wikipédiából: tr.wikipedia.org/wiki/Dosya:Shkembe-chorba.jpg

Muscari 2013.01.17. 13:21:05

De jo, pont nemreg kezdem el fogyozni, mindjart ebedido, ugyhogy elolvasom megegyszer, kulonos tekintettel a tojasra :-)
Egyebkent jol ertem, a felig kifejlett embrio benne van a tojasban?
Brrrrr!
100 napos tojast ettem mar kinai etteremben, izlett is, nalam gyozott a kivancsiag, csak a gyerekek nem voltak hajlandoak megkostolni...
Na, most akkor olvasom a kommenteket.

Világpolgár2012 2013.01.17. 13:21:30

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Portugaliaban es Franicaorszagban is ismert es nepszeru is egyes reszeken. Sot meg itt Angliaban is van, de nem nagyon elterjedt. Csak, hogy felterkepezzuk a pacal ismertseget a vilagon, ha mar elkezdtuk :)

Határátkelő 2013.01.17. 13:24:21

@RAMBO: Nem, nincs elírás. Illetve van, de az eredetiben. Leleveleztem Marcival, ő kint helyieknél rákérdezett és tényleg meg kell főzni. Majd javítja a sajátját is.

De azért szép találat!!! :)

Határátkelő 2013.01.17. 13:27:05

@Jimbohumeister: Én meg nem vagyok jó megfigyelő, mert nem láttam, hogy már válaszoltál. :)

Muscari 2013.01.17. 13:34:34

@think different: Anyukam kifejezetten szereti a csirke agyat, miutan megfozte a fejet a huslevesbe.

BTW, lenne egy kerdesem. Ti hogy foztok huslevest? Marmint a kulfoldon eloktol kerdem. Itt Angliaban ugyanis nem lehet petrezselyem gyokeret kapni. Van ugyan pasztinak (parsnip), ami elvileg helyettesitheti, de en azt nem szeretem. Igy en a repan kivul teszek bele karorepat (swede), zellerszarat meg petrezselyem levelet. Nalam a husleves az, amirol nem tudok lemondani, de szerintem nem is kell. Ja, es tyuk ugyan nincs, de gyongytyuk rejozik a hutopultokban, Guinea fowl neven, a legfinomabb huslevest belole lehet kesziteni.

Ginix 2013.01.17. 13:37:37

@Világpolgár2012: ecuadorban is levesben eszik.

Világpolgár2012 2013.01.17. 13:41:47

@Muscari:
Kb. ugy, mint te, de en csinalom csirkebol is. En szoktam meg beletenni karalabet (turnip), valamint kelkaposztat es karfiolt is (kis fejeket vagy felnegyedelve). Parsnip es swede azt csak akkor megy bele, ha eppen van itthon.

Muscari 2013.01.17. 13:51:12

@Világpolgár2012: koszi, szerintem a turnip az nem igazan karalabe, az ize szamomra a retekhez all kozelebb inkabb, en kifejezetten keserunek talaltam. En is csinalom csirkebol meg oldalasbol is, az itt nem olyan zsiros, mint otthon. Mert hat olyan, mint husos csont, itt nem letezik. Sajnos annyira jol nem megy, hogy mindig gyongytyukot vegyunk :-)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.17. 13:51:15

a tojason kivul semmii extra, amit mi is nem eszunk otthon
sult malacnal kulonosen nem ertem mitol tocsogna zsirban
a belekbe megy a hurka
najo meg talan a csirkebel szokatlan
az mas kerdes, hogy a sult malacon kivul ebben a formajaban kene a fenenek:)

andaluzkutya 2013.01.17. 13:55:13

Én a balutnál csak azt nem értem (de lehet, hogy valamit félreolvastam), hogy ha az ember nem sokkal az után megfőzi a tojást, hogy az kipottyant a tyúkból/kacsából, akkor a tojás denaturálódik, így nem tud az embrió elkezdeni kifejlődni. Vagy rosszul lett leírva, és 12-14 nap után kell megfőzni, fogyasztás előtt.

hotyb 2013.01.17. 14:02:08

Svédországi ismerőseim 6 éves kicsi lányuk,nagyon imádja a csirkelábat. Amikor Magyarországon járnak, mindig kell csirkelábat beszerezni. Persze a szülök elborzadva látják mit művel a csemete, ők még csak megkóstolni sem hajlandóak. Svédbe nem lehet ilyet kapni, meg szerintük olyan mintha egy kisgyerek kezét enné az ember. Mindig mondják a lánykának, hogy otthon Svédországban nehogy elmondja az iskolába, hogy Magyarországon mit evett, mert az nagy szégyen lenne.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.17. 14:04:44

@andaluzkutya: en se nagyon ertem, de szeintem kifejezetten meleg helyen kell tartan 2 hetig es utana megfozni
ha mar megfozted, abban sose less csirke
szerintem
bar sosem probaltam
mondjuk kacsatojassal plane erdekes lehet...
szoval a balutot, barhogy is keszitik, en kihagyom

zopilote 2013.01.17. 14:07:01

Mivel az erosen edesitett etelekrol is szo volt a posztban, akkor ide sorolhato a Magyaror -
szagon bundas kenyer neven ismert "french toast" is, amit a vilag sok orszagaban vajjal
megkenve, edes sziruppal majd jo adag tejszinnel leontve es gyumolccsel diszitve (pl.
foldieperrel) fogyasztanak.
Egyszer kiprobaltam a kinai kolbaszt is, megkivantam, olyan gusztusosan nezett ki a kinai
hentesnel. Megkostoltam, koptem is ki egybol, mezedes volt:(
Itt emlitem meg, hogy a hungarikumkent ismert langost a kinaiak is ismerik, igaz, az alakja
mas, de a tesztaja, elkeszitesi modja ugyan az. Az angol neve: (salty stick) Leginkabb leves-
be martogatva eszik.
Az emlitett chicharron is eleg nepszeru snack a spanyol nyelvu orszagokban. Termeszete -
sen mas neven, de ismert az USA - ban, Angliaban es Europa legtobb orszagaban. Az el -
keszitesi modja es fogyasztasa nepenkent valtozo. Magyar neve teperto (vagy toportyu) :)
Mexikoban az emlitett sult bel is igen kedvelt, neve "tripa". Tacoban nagyon finom.

andaluzkutya 2013.01.17. 14:11:03

@hagyma: Én is arra gondolok, hogy előbb tárolni kell megfelelő hőmérsékleten (hogy beinduljon az embriófejlődés és ne is zápuljon meg), utána megfőzni és megenni. Tehát lényegen itt egy főtt csirkeembrióról van szó. Biztos zsenge lehet, de én biztos nem próbálnám meg:)

Muscari 2013.01.17. 14:18:44

@andaluzkutya: igazad lehet, de mindenkeppen megtermekenyitett tojas kell hozza. Ha az a tyuk sose latott kakast, termeszetesen nem lesz kiscsirke. Tudom, hoggy te tudod, termeszetesen, de nekem volt olyan tozsgyokeres pesti ismerosom, aki igencsak meglepodott peldaul azon, hogy a tehennek csak ugy lesz teje, ha elobb borja szuletik. Az gondolta, az csak ugy magatol megindul ;-)

Mrs. Clayton 2013.01.17. 14:20:26

no most, ha abból indulok ki, hogy a borjúhús addig számít borjúhúsnak, amíg szopik az állat, és ennek húsából igen ízletes dolgok szoktak készülni, akkor a főtt csirkeembrió is valami hasonló oknál miatt nem lehet rossz, hiszen az állat még fejlődési szakaszban van, nem eszik ugye szilárd táplálékot, s emiatt zsenge még a húsa, gondolom csontjai sem szilárdak stb
nem lehet rossz, de valami izgalmasabb elkészítési mód jobban állna neki,mint egy sima főzés

montroyal ( CAN qc) 2013.01.17. 14:33:14

@hungarisztan: meg a diszno sajtol meg minden belsosegtol a fejet es a belsosegeket eldobjak ogy ahogy van bar majat lehet kapni ... ex- aposomnak vittem a magyar hentestol disnisajtot max sovany volt (nyelv) jo izuen megette csak uanna kerdezte mi van benne .. amikor elmondtam igen elfeheredet es majdne kitaccsolt.. sokszor a fejben van mit szeretunk mit nem hiszen sokszor me sem kostoljuk..

montroyal ( CAN qc) 2013.01.17. 14:36:40

@Gyurcsótány Ferenc: igy van aki legalabb is eszak-amerikaban kovaszos uborkat akar enni a kosher pultokon minden nagy elemiszerboltban megtalalja

mariann49 2013.01.17. 14:47:04

Nem minden tojasban van csirkeembrio, csak a MEGTERMEKENYITETT tojasban, vagyis kakas is kell, nagyuzemi tojasbol sose lehet ilyet kesziteni (szerencsere).
Abbol csak zaptojas lesz.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2013.01.17. 14:47:28

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: A pacalról írtad:
"De egy rakás muszlim országban is eszik, csak ott persze nem disznóból, hanem elsősorban juhból."

Ez mind igaz, csak annyi kiegészítéssel, hogy disznóból nem lehet kinyerni a pacalt, mivel nincs bendője, hanem egyszerű gyomra van neki, mint pl. az embernek. A pacal az összetett gyomrú állatok bendő nevű gyomorrésze, néha egyes országokban a többi gyomorrészt is hozzáadják. Ez lehet marha (borjú), birka (bárány), kecske (kecskegida). Azért írtam a növendékállatokat külön, mert azokból sokkal finomabb, ha grillezik, és nem árt rákérdezni előtte.

Itt Albániában van grillezett is, meg levesszerűen elkészített is. Eleinte nagyon nem szerettem, de mivel itt is nemzeti eledel, néha nem kerülhettem ki, most már megszoktam, igaz nem lett a kedvencem, de különösebb bajom sincs vele. A legfinomabb a kecskegidáé, csak az ritka sajnos.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2013.01.17. 14:51:47

@Határátkelő: Igen, meg kell főzni, de először kell feltenni a polcra "érlelni" és utána kell megfőzni, és melegen árulják.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2013.01.17. 14:55:21

@andaluzkutya: Az eggyel ezt megelőző kommentemben van a folyamat.
Nem voltam még a Fülöp-szigeteken, de olvastam már több helyen.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.17. 14:55:52

@Jani haverja:

Pedig Bulgáriában van disznóból is, sőt az a leggyakoribb változat.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.17. 15:00:53

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: cask tartok tole, az nem nevezheto pacalnak...
valami disznogyomorporkolt...

Muscari 2013.01.17. 15:11:53

@hagyma: igen, tudtommal a pacal a kerodzo allatok gyomrabol keszul, vagyis az egyikbol foleg a bendobol. A disznogyomrot is meg lehet enni, ld disznosajt, de azt szerintem nem hivjak pacalnak. Na hol marad ma gasztronomiai szakertonk? Hogyne, persze, biztosan keresi a nevet, amit elvesztett tegnap ;-)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.17. 15:11:54

@hagyma:

Definíció kérdése. Bolgárul шкембе (skembe, a török işkembe gyomor szóból ered), ami alapból hasat jelent, s lehet bármilyen állatból. sőt viccesen emberre is mondják. Külön van jelezve, hogy a skembe az milyen, ez alapgvetően disznó, vagy marha, az utóbbi drágább.

Itt tőlem 80-90 méterre nyílt egy új Lidl, tegnapelőtt voltam bent, s éppen láttam a húspultnál mirelit tisztított, csíkokra vágott disznóskembét. Van is fényképem az új boltról, talán nem közismert, hogy fényképmániás vagyok, átlag havi 1500-2000 képet készítek. Íme a bolt: maxval1967.files.wordpress.com/2013/02/dsc03149.jpg

Muscari 2013.01.17. 15:16:47

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: szeretsz fotozni? Ki gondolta volna? Legyszi keszits egy kepet a hutopultban hevereszo disznoskemberol is, akkor elhisszuk ;-)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.17. 15:21:18

@Muscari: keves volt a karakter, less most uj
@maxval, a gondolkodni próbáló birca: en ezt nem vitatom, de Magyar ertelemben nem nevezhetjuk/fordithatjuk/ pacalnak
vagyis tehetjuk cask nem fedi azt ami nekunk pacal
mondjuk itt is sertesporkolt krumplival a "gulyas" de attol meg nem less az

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.17. 15:33:34

@Muscari:

Tilos fényképezni a Lidlben, s tömve van biztonsági őrrel, szóval nem tudom ezt vállalni sajnos.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.17. 15:35:12

@hagyma:

Oké, lehet. Megnéztem az előbb a Wikipédiában. A magyar változatban a pacal az csak marha, az angolban meg a tripe az nem csak marha. Szóval én elfogadom, hogy magyarul ez így lehet. Nem értek a témához annyira.

montroyal ( CAN qc) 2013.01.17. 15:37:35

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: minek biztonsagior,, oda is vandorolnak ki magyar romak?

zopilote 2013.01.17. 15:40:01

A kinaiaknal is nepszeru a pacal, sokszor szoktam enni pacalporkolthoz hasonlot, igaz van
benne vese is, es a savanyu pacaljuk is finom.
A pacalleves Mexokoban nemzeti etel, menudo a neve, illetve medungo vagy pancita. Sok
helyen marhalabbal fozik, es ket valtozata van, a feher menudo, ami eszakon divat. Az orszag
kozepso reszeben rojo, az az piros a menudo a piros paprikatol. Regen a szegenyek etele volt
mert vagaskor csak a belsoseg jutott a peonoknak. Legtobb etteremben csak hetfon lehet
kapni, ugyanis a masnapossag gyogyszerenek tartjak. Altalaban cilantrot (friss koriander leve-
let es aprora vagott hagymat tesznek ra fogyasztas elott. A feher (blanco) menudoba van ku -
korica is fozve, nekem nem izlik.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.17. 15:41:10

@Muscari:

"szeretsz fotozni? Ki gondolta volna?"

Sok ideje csinálom, de csak tavaly lendültem bele komolyan. Tavaly rájöttem, hogy nem lehet csak úgy kattogtatni, mert nem jó az eredmény, s vettem a fáradságot, megtanultam egy rakás alapfogalmat. S persze lett új gépem, a születésnapomra vettem magamnak.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.17. 15:45:15

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: en se kulonosebben
10 eve nem ettem pacalt, meg a mai vilagban amikor mar pulykaburger is van...
jaja a tripe az nem cask marha
nem is esznek az amerikaiak pacalt:)
mexikoiak esznek ilyen gyomrokat meg belsoket, de azt sem hivnam pacalnak

Carolka 2013.01.17. 16:36:42

Pacal disznobol,haha...ez a nap vicce. A tripe, tripes, skembe, skembici...es a meg vagy 50 egyeb neven szereplo etel a vilag szinte osszes orszagaban letezik, valoszinuleg a nagyon kulturalt es felvilagosult Amerikat leszamitva es bizony csak kerodzo allatbol keszul. Barmit is mer irni a wikipedia :) Szingapurban ahol Azsia osszes konyhaja jelen van szerepel a kinai, padang, vietnami, thai, burmai es persze pinoy konyhaba is es minden csak nem kulonlegesseg egyikben sem.
Ezzel szemben ujdonsult kinai barataim egy egy nagyobb lakoma alkalmaval, mindig a csirkelabbal tesztelnek. Hogy ha azt meg merem enni akkor nagyon vagany csaj vagyok...haha...Ok mindent tudnak csak azt nem hogy a jo kis cuppogos, ragacsos csirkelab, mar gyerekkoromban a kedvencem volt a csirkepaprikasban. De hogy teljes legyen az orom es nagyon buszkek lehessenek az uj europai baratjukra mindig eljatszom nekik, hogy most eszek ilyet eloszor es borzasztoan izlik :)
Szerintem a fulop szigeteki konyha minden szempontbol a legigenytelenebb az azsiaik kozott.A lechon borzaszto finom, de amilyen egysikuan es kannibal modra azok a jokedvu fillipinok taplalkoznak, na az csucs. Egyik emlekezetes hazibulijukon, 10 edeny kaja volt, ebbol 8 hus(ezen belul is min 5 diszno), 1 rizs es 1 zoldseg.Minden elfogyott, kiveve a zoldseget. Es voltunk kb 15-en. Szerintem csak en ettem belole.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.17. 16:43:16

@Carolka: ne szamitsd le amerikat, foleg ne ilyen lekezeloen
amerika sokszinu
es sokan eszik a a pacalt
pl a mexikoiak
sot mar en is csinaltam
az mas kerdes, hogy, hogy a marhabemdo nem az egyesult allamokbeli feher kereszteny lakossag elso szamu kedvence
es ugy altalaban a belsosegek sem
de pl marhamajat eszik az en csaladom is / kiveve a felesegemet:)/

csirkelab annak idejen nalunk a levesbe kerult es a noverem csemegeje volt
ugy tunik a csirkelab noi kaja:)

Carolka 2013.01.17. 17:34:13

Jaj hat persze csak vicceltem na, hagyma ne vedd magadra mindjart :) Ugy ertettem talan inkabb, hogy a pacal nem kerulne ra az amerikai nemzeti kaja listara, mig szinte barhol mashol buszken ratennek. De hat persze tisztaba vagyok azzal, hogy az ott a korlatlan lehetosegek hazaja es hogy meg pacal is kaphato!

Drout 2013.01.17. 17:39:54

Voltam Manilában, engem is kínáltak a kedves vendéglátók baluttal, de udvariasan visszautasítottam :)
Ettem viszont valamit, ami főtt marhabőrre emlékeztetett szörnyű íze volt

PettyCicuk · http://pettycicuk.blogspot.hu/ 2013.01.17. 17:42:12

@NIKI LAURA:
Szerintem - én ez az én személyes véleményem - Románia lassan sokkal jobb, lakhatóbb, élhetőbb hely lesz, mint Magyarország. Most nem "Erdélyre" gondolok és az ott láblógató szarul élőkre, hanem általában. Imádok ott lenni. :)

ffüttyfürütty 2013.01.17. 18:25:12

Tőzsgyökeres pestiként megkérdezném és előre is elnézést kérek. Az eddig is világos volt, hogy a megtermékenyített tojásból lesz a csirek. De akkor minek tojik a tyúk csakúgy jókedvében? :)

4karika 2013.01.17. 18:27:13

@Bettykeee:

Egyetértek...:)
Mondjuk, láblógatok sok helyen akadnak, és olyanok is, akik nem élnek jól - s nem csak Erdélyben. Olténiában, Munténiába, Moldvában sereget lehetne toborozni belőlük.
De. Moldvában járván volt, hogy leesett az állam. Piatra Neamt - azaz Karácsonykő - olyan szépen rendben tartott város, hogy sok magyarországi településről lehetne tanulmányutakat szervezni oda az önkormányzati vezetők részére... :)

Egyebekben merre élsz itt, ha nem titok?

PettyCicuk · http://pettycicuk.blogspot.hu/ 2013.01.17. 19:44:03

@4karika: Valahogy Romániám keresztülautózva látni a rendezettséget. Hogy az emberek odafigyelnek a környezetükre. Ami nálunk nem elmondható. Ki van gyomlálva a gaz az árokból. Apróság, de szembetűnő. A levágott faág helye gyönyörű fehérre van meszelve. Sorra. Minden háznál. Szereti a szemem.

Budapesten élek. Meg Spanyolországban. Meg bárhol. Én ott vagyok otthon, ahol a párom épp hazavár. (Kasza Tibi után szabadon.) :))

mariann49 2013.01.17. 19:49:21

@ffüttyfürütty: a tojas a tyuk petesejtje, ugye, innentol mar egyedul is tovabb tudod gondolni?
(ivarerett noknel is megerik minden honapban egy petesejt, megse lesz mindbol kisbaba:)

Ugyandehogy (törölt) 2013.01.17. 20:21:20

@ffüttyfürütty:
tőSgyökeres

de azt meg ne kérdezd, hogy ha megtermékenyített petesejtből lesz gyerek, akkor minek van belőle 400 000, és minek vándorol le minden hónapban jókedvébe a méhbe, hogy aztán pocsékba menjen...

2013.01.17. 20:33:36

@ffüttyfürütty: Sot, a haziorvosom azt mondta, hogy mas a koleszterin szintje a megtermekenyitett es a nem megtermekenyitett tojasnak. De mar nem emlekszem, hogy melyik jobb. A piacon nincs ra irva, hogy melyik jott megtermekenyitve:)

4karika 2013.01.17. 21:05:55

@Bettykeee:
Az első, ami nekem is szembeszökő volt anno, amikor először jártam itt, az valóban a rendezettség volt. Még azokon a helyeken is, ahol szegényebb emberek élnek / laknak.

"A szegénység nem szégyen. Csak a piszok szégyen, a rendetlenség."
(Wass Albert)

De szembeszökő volt más is. Az emberek mentalitása, a világhoz és egymáshoz való hozzáállása. Pedig itt többet kell dolgozni ugyanazért a betevőért, mint pl.: Magyarországon, de valahogyan mégis derűsebbek a népek. Pozitívabbak, könnyedebbek.
S persze akadnak kevéssé "jófejek" is, de azok meg nem érdekelnek...:)

Mondanám, irigylem a "kozmopolita létképességed", de az túlzás lenne, inkább érdeklődve gondolok csak bele. Végülis az számít, hogy "kivel", s csak azután a "hol". De ebből a helyből sem a Párom, sem én nem engednénk...:)

33621 2013.01.17. 21:17:04

@4karika:
Posztot kérünk az élményeidről!
Nagyon kíváncsi vagyok mivel szeretem Erdélyt, és kapcsolódom is hozzá családilag és érzelmileg is!

33621 2013.01.17. 21:47:15

@zopilote:
Most akkor a pacalleves Mexikói vagy Erdélyi étel?
Vagy Erdélyi magyarok honosították meg ott, vagy a Mexikóiak Erdélyben?

zopilote 2013.01.17. 21:51:37

@charlieharper:
Meg nem ettem, ellenben a buffalo burgert mar megkostoltam.
Mexikoban egyszer (es utoljara) ettem iguana levest, mentsegemre legyen mondva, azt gon-
doltam, csirke leves. Kesobb odajott az asztalunkhoz az etterem tulajdonosa, vallan egy elo
iguanaval, es mondta, hogy annak a parjat ettem:( Ronda egy allat, el is kapott a hanyinger.
Maskulonben az iguana vedett allat, a sivatagi teknoccel egyetemben, amit a munkasaink
szeretnek megfogni es megenni. A teknoc veret megisszak, azt mondjak, be lehet tole rugni.
Amikor elosszor dolgoztam a Sonora sivatagban, "megkinaltak" vadon szedett chili pequin-
nel, ami rendkivul csipos. Vartak a hatast, de mivel birom es szeretem is az eroset, kertem
meg tobbet. Az vegleg betette naluk a kaput, amikor azt mondtam, Magyarorszagon a gyere-
keknek cukorka gyanant eros paprikat adnak (elhittek) :)))

33621 2013.01.17. 21:55:22

@Bettykeee:
Szerintem meg Erdély a vonzó energia bomba a keleti és észak keleti régiókhoz képest gazdasági viszonylatban!

4karika 2013.01.17. 21:59:54

@33621:
Hmmm, posztot írni... :) Nem érzek magamban elég írói vénát hezzá, de nem mondom hogy nem. Egyszer ejsze megpróbálom, de nem ígérem, hogy hamar lesz. S ha már poszt, akkor elő kell kotorjak néhány - jó, vagy jónak vélt - fényképet is, mert akkor mindjárt színesebb lesz / lehet. Na, majd meglátom.

A pacalleves, azaz ciorba de burta...:) Nekem azt mondták, hogy ez egy román étel, mondjuk szerte Erdélyben kapható - ami nem meglepő, a románság lélekszámának tükrében... :)
De nem is ez a fontos, mert akár román, akár nem, nekem (is) nagyon bejön! De csak a pacalleves, érdekes módon, mert a pacalpörköltet nem állhatom szegényt...:).

33621 2013.01.17. 22:03:54

@zopilote:
A jó kis magyar humor:)

4karika 2013.01.17. 22:06:45

@33621:

"Vonzó energiabomba"
Ez találó volt.
Persze, gazdasági téren is lehet itt még nagyot kaszálni, robbantani, mert sok tekintetben még pár lépéssel Magyarország és a Nyugat mögött járnak, de ez a "hátrány" egyben előny is, mert igen nyitottak a lehetőségekre.
De nem ez a legfontosabb - legalábbis számomra.
Idejössz, és valami olyat találsz, érzel, szívsz magadba, amiről azt gondolod, hogy valami csoda, valami megnyugtató. Kiegyenesít, helyretesz.
Pedig nem csoda, csak valami olyan atmoszféra, ami megvolt "otthon" is, még nem is oly régen, főként, ha elmentél valami csendes, kis vidéki faluba, de sajnos már kiveszőfélben van... Nem is tudom, mivel lehetne megfogni a lényegét.
Emberség. Talán...

zopilote 2013.01.17. 22:08:11

@33621:
Csak annyit tudok, hogy a spanyolok honositottak meg a pacallevest Mexikoban. A spanyo-
lok bizonnyara az oda is elkalandozo magyarok egyik szekely csportjatol kaptak a receptet:)
Maskulonben ettem Torontoban roman pacallevest, nekem egyaltalan nem izlett.

4karika 2013.01.17. 22:15:35

@zopilote:

Jajaja... :) Semmi megleő nem lenne benne, ezek a kalandozó magyarok mindenhová betették a lábukat... :)

Egyébként én is ettem több helyen, itt Erdélyben / Székelyföldön, de nagyon különbözőek voltak a benyomások, és nem mindegyik ízlett igazán.
Azért, gondolom, Torontóban az igazi hozzávalók beszerzése is egyfajta logisztikai gátja az ügynek...

33621 2013.01.17. 22:18:05

@4karika:
A mitite és a csorba leves is Román étel és szerintem igen finom.Ez lehet tejfőlős, hússal zöldbabbal és leostyánnyal, ez a Székely változat. A paprikával és káposztával meg még nem is tudom mivel bővített változat meg a Román leves. Ez most tiszta gasztroblog, de így a jó! Senki sem köpköd és anyázik.

4karika 2013.01.17. 22:30:52

@33621:
Szóval, miccs... :)
Egyebekben egyetértek, ha valami finom és jólesik, az mindig, minden körülmények között független az eredettől...

Székely disznótoros étel, úgy mint káposzatléleves, húsgombóccal, mond valamit? Remélem, kóstoltad, mert isteni! Én halok meg érte! :)

4karika 2013.01.17. 22:32:03

Utálom, amikor melléütök, és csak akkor veszem észre, amikor már késő.... :)

zopilote 2013.01.17. 22:35:28

Az Indafotora tettem fel par kepet a napokban, zopilote neven. Van kozte egy mexikoi ka-
jakat bemutato album is, azon lathato a mexikoi pacalleves.

33621 2013.01.17. 22:37:35

@4karika:
Tavaly voltunk Erdélyben és Tordaszentlászlón szálltunk meg, egy nagyon szép és egyszerű de kényelmes magán szálláson. Kitűnő finom házias kaják híztunk is tőle, de nem szabad lett volna kihagyni, na meg az a vendégszeretet! Megnéztük és végig mentünk a Tordai hasadékon, lementünk a Tordai sóbányába, nem szabad kihagyni ha arra jár az ember. ( Hagymának ajánlom figyelmébe ha esetleg az idén hazalátogat Meryvel, hogy ide is nézzenek el) Két éve voltunk a Parajdi sóbányában és azt sem szabad kihagyni ha van rá lehetőségetek, valamint a Szovátai medvetóban fürdeni, ami olyan tömény sós hogy lebegsz benne.

33621 2013.01.17. 22:40:02

@hagyma: Tavaly voltunk Erdélyben és Tordaszentlászlón szálltunk meg, egy nagyon szép és egyszerű de kényelmes magán szálláson. Kitűnő finom házias kaják híztunk is tőle, de nem szabad lett volna kihagyni, na meg az a vendégszeretet! Megnéztük és végig mentünk a Tordai hasadékon, lementünk a Tordai sóbányába, nem szabad kihagyni ha arra jár az ember. ( Hagymának ajánlom figyelmébe ha esetleg az idén hazalátogat Meryvel, hogy ide is nézzenek el) Két éve voltunk a Parajdi sóbányában és azt sem szabad kihagyni ha van rá lehetőségetek, valamint a Szovátai medvetóban fürdeni, ami olyan tömény sós hogy lebegsz benne.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.01.17. 22:43:17

@Muscari: a parsnip az olyan mint otthon a feherrepa, vagy mifelenk szimplan csak zoldseg, ahogy a petrezselyem is tobbnyire inkabb zoldseg zoldje .
Legalabbis ranezesre annak tunika parsnip , izre meg sosem probaltam itt (otthon is csak 1-2szer) , leven se a repat se ezt nem szeretem.

4karika 2013.01.17. 22:44:42

@33621:
Nem szeretm a föld alatti helyeket - de a parajdi sóbányát megnéztem a barátokkal, amikor meglátogattak itthon. A Medve tavi fürdéshez meg már nem volt jó idő, lévén október volt...:)
De bepótolom, mert Szováta cirka félóra autóval Udvarhelytől.
S gondolj bele...
Ezek még mind csak olyan dolgok, természeti szépségek, amelyek "kiverik" az ember szemét... Mint a Békás-szoros... De ha jársz-kelsz, kicsi, apró falvakban, s itt-ott, olyan dolgokat lehet meglátni, észrevenni, amelyek megbújnak, s nem oly nyilvánvalóak, vagy fel sem tűnnek a nagy dolgok árnyékában.

Északifény74 2013.01.17. 22:49:05

Tényleg édes minden kajájuk. Van kén filippínó kolléganőm,és szoktak készíteni kaját közösbe. Az itt felsoroltak nem játszottak még, de a fasírtszerűség pl.cukros volt,meg a saláták is édesek voltak,nem beszélve a tésztafélékről. Persze azért ehető, finom,ha eltekintesz az édes íztől:)

4karika 2013.01.17. 22:51:03

Nnnna...:)

Hajtsatok fel egy jó pohár köményest:), mindjárt mélyebben fogtok aludni! :) De nem ám kicsit, hanem egészet... :)

Jóccakát nektek!

Muscari 2013.01.17. 23:09:32

@tildy:): a parsnip tutira pasztinak vagy paszternaknak is hivjak, nalunk is termesztik. Fagyasztott husleveszoldseg keverekekbe teszik bele leginkabb, petrezselyem helyett, mert joval olcsobb, eredeti formajaban nem is aruljak. Szagold meg egyszer, egyaltalan nincs az a tipikus petrezselyem illata. A ZOLDSEG az a petrezselyem, bar fogalmam sincs, miert nevezzuk igy, kicsit ellentmondasos. Akko ezek szerint te nem szoktal huslevest fozni :-( Pedig kivancsi lettem bolna, ki mit tesz bele.

PettyCicuk · http://pettycicuk.blogspot.hu/ 2013.01.17. 23:27:22

@33621:
Szerintem még Európa üde színfoltja Lengyenország. Ahogy ott élnek az emberek az lenyűgöző. Imádtam minden részét: a tanyáktól a nagyvárosokig mindent. :)

mariann49 2013.01.17. 23:29:37

@Muscari: Szia, en pasztinakot teszek bele a feherrepa helyett, de nekem a husleves jo izet a zeller adja, (az itt is van) nem kell megenni, csak egy kis darabot belefozni.
Ha teszel a levesbe egy csokor zoldpetrezselymet (az is van), akkor szerintem eleg "magyaros" lesz a huslevesed.
En kulonben elegge elterek a megszokottol, az alap husleves zoldsegezese sargarepa-feherrepa-zeller-fokhagyma-hagyma. En teszek bele 1-2 gombat, kis darab kelkaposztat vagy karalabet, egy egesz krumplit is, 1 paprikat es 1 paradicsomot:)
Gondolom, sokan most azt mondjak, ez mar nem is husleves:)

PettyCicuk · http://pettycicuk.blogspot.hu/ 2013.01.17. 23:35:59

@4karika:

Romániát imádom. Amikor Bukarestben autóztunk párommal mondtam is neki, hogy nagyon szívesen élnék ott. Olyan buzgó volt. Jöttek-mentek az emberek. Vásároltak. Budapesten valahogy ezt sosem így látom.
Szeretek bemenni egy üzletbe, egy áruházba... a piacokra, ahol a helyiek árulják a földes sárgarépát, a homokos salátát. Pesten már a rakottszoknyás néni is Tesco-s zöldsége árul... persze biztosan rossz helyen járok és tudom, hogy van kivétel, de már egyre ritkább.

Még a román nyelvet imádom, mert értem. Holott nem beszélem. De annyira más nyelvekből épül, hogy egy kevés angol, egy kevés olasz és spanyol nyelvtudással már lehet érteni. :)

Azt hiszem egy Amerikát is elcserélnék Romániára. Teljesen más tapasztalat lenne, de biztosan hasznos. :)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.01.17. 23:43:28

@Muscari: szoktam huslevest fozni, de ez megy bele. Aztan meg vagya kukaba, vagy a tobbiek hasaba.

montroyal ( CAN qc) 2013.01.18. 00:31:49

@Bettykeee: jottek mentek? biztos hogy vasarolni mentek es nem lopni....?

M. Péter 2013.01.18. 00:40:36

@hungarisztan: A kukacos sajt a szardíniai casu marzu.

M. Péter 2013.01.18. 00:44:52

@Muscari: A parsnip nem petrezselyem, hanem pasztinák, a petrezselyemnél édesebb. Török boltban láttam Angliában petrezselyemgyökeret.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.01.18. 01:01:53

@Muscari: paszternakot meg eletemben nem hallottam otthon sem.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.01.18. 01:10:56

@M. Péter: Na mindegy , egyiket sem szeretem, lehet ezert nem tudom megkulonboztetni sem oket. Mar ha errola motyorol van szo itt a csokik kozt :D ( Valakinek dieta vege volt :D ) fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/21729_4316579787453_1373996361_n.jpg

hungarisztan 2013.01.18. 01:12:57

Húslevessel problémában lévők: fel kell deríteni a környékbeli bevándorlóboltokat! Sanszos, hogy – hacsak nem valami világvégi helyen vagytok – minden beszerezhető közép-eupai, közel-keleti, balkáni forrásokból. (Pl. lengyel túró (twaróg) egészen hasonlatos a magyarhoz, de ugyanígy van lengyel kovászos uborka is.)
Igen gyakran még olcsóbbak is a hypermarketes áraknál, a választékról („ismeretlen” és ismerős zöldségek, gyümölcsök, fűszerek, saláták stb.) nem is beszélve.
Kísérletezni kell. Az első túróvásárlás nekünk se jött be, mert sózott volt, édes sütibe nem igazán passzolt. :o)

hungarisztan 2013.01.18. 01:23:42

@M. Péter: Na, most hogy utánaolvastam a casu marzunak, láttam, hogy más sajtok is készülnek kukacokkal, sőt, atkákkal is. Utóbbiak közül az egyik az a Mimolette sajt, amit Belgiumban éltemkor – a sajt készítésének technológiáját illetően teljes tudatlanságban – igen sokszor vettem...

tanato 2013.01.18. 09:02:28

@4karika: Fiatalkoromban én is bejártam Erdélyt több soron/nyugatra az én időmben még nem lehetett menni/Javaslom megnézni a SZékelyföld mellett még Erdély románlakta részeit is,nagyon gyönyörű helyeket találtam pl. a Máramarosi-Havasokban,a Déli-Kárpátokban Brassó és Nagyszeben mellett,valamint a magyarországiaknak nagyon közel fekvő Mócok Földje más néven a Nyugati _Havas is csodálatos természeti szépségekkel rendelkezik pl.Biharfüred-Pádis valamint a bélesi mesterséges víztároló és a Hideg valamint a Meleg Szamos forrásvidéke.

PettyCicuk · http://pettycicuk.blogspot.hu/ 2013.01.18. 10:47:40

Én Romániában kevesebbet aggódtam az értékeimért mindig, mint máshol. Itthon/otthon, amikor megállok a Tesco parkolóba 10x ellenőrzöm, hogy nincsen-e valami értékem előhagyva. Akár egy telefon- vagy navigációtöltő, aprópénz középen. Mert vannak rossz tapasztalataim. Romániában nyugodtan vásárlok a Selgros-ban úgy, hogy a két ülés között ott figyel a laptoptáska. Ezvan. Biztosan én aggódom túl. :)

4karika 2013.01.18. 11:11:54

@Bettykeee:
Úgy, biza'... :)
Nekem is időbe telt megszokni, hogy itt nem kell ezerféle óvintézkedést tenni, mielőtt bemegyek vásárolni valahová.
S volt már olyan is, hogy elfeledtem bezárni az autót, s úgy töltötte az éjszakát az utcán - igaz ez nem városban volt, hanem mellette egy közeli faluban - de a fene sem nyúlt hozzá. S ez talán nem szerencse kérdése. De azért nyilván nem ez a rendszeres... :)
Zárni szoktam, "pánikbanelpakolnimindentjanehogybajessék" már nem...

M. Péter 2013.01.18. 11:15:58

@hungarisztan: Ezt nem tudtam mimolette-ről, pedig ettem már. Mindenesetre a felszínen vagy annak közelében levő atka nem zavar, a sajt belsejében ugráló kukac, pontosabban lárva, igen.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2013.01.18. 14:43:16

@hungarisztan: A belga gueuze sör se semmi. Csak Brüsszelben készül, de szerintem csak azért, mert senki más nem bírja meginni, olyan pocsék íze van :)

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2013.01.18. 14:47:09

@Nordstjernen: A cukorban úszó kaja nem csak ott népszerű, hanem például Japánban is. Ők a cukrozott omlettet európai eledelnek gondolják :)

ffüttyfürütty 2013.01.18. 15:48:07

@Babette_: Kösz mindenkinek a felvilágosítást a tojás mibenlétéről :D
(a tősgyökeresen elgondolkodtam, aztán a zs-s változat tűnt jobbnak)
Tudtam én hogy csupa hülyeséget tanítottak környezetismeretből meg biológiából (pl zöld szemes ostoros egysejtű) aztán ilyet nem tudok hogy a tojás az egy petesejt :/
azért nem tűnik ez túl gazdaságosnak tyúk szempontból

Ugyandehogy (törölt) 2013.01.18. 16:02:52

@ffüttyfürütty: :))

tősgyökeres: ha nem jutna eszedbe legközelebb és gondolkodnál, akkor egy kis segítség: tő + gyökér. gyökeres. tős.
csak ne a tövesgyökeres jöjjön ki a végén:DDDD

ffüttyfürütty 2013.01.18. 16:21:29

@Babette_: igen, emiatt gondoltam hogy az s jobb lenne a végére, de valahogy az rémlett hogy én még ezt csak zs-vel láttam leírva :S

Muscari 2013.01.18. 16:47:12

@tildy:)@mariann49: koszi lanyok, jo egy kis korkepet kapni. Ezek szerint a karorepara csak en kattantam ra, de en nagyon szeretem.

hungarisztan 2013.01.19. 00:58:57

@Étteremkritikus: Én ugyan egy árva csepp sört nem ittam (pedig ott lett volna a választék majdnem 7 évig!), de a lambik söröket mindenki szerette, akivel kóstoltattam (és azért kóstoltattam, mert hozzáértők szerették).
A barátnőmnek például a kedvenc sörévé vált, pedig ő nem egy nagy sörbubus. Szóval szerintem az relatív, hogy a Gueuze mennyire pocsék! :o)

2013.01.19. 02:23:31

a szaznapos tojastol meg messze van az az erlelt csoda...a kinai ugy is hivnak, h felerett :D

azsia ilyen, mindent megesznek aminek legalabb 4 laba van es nem asztal...

Ez ugye viccesen hangzik, de amikor az ember a dzsungelban meg neszezest sem hall, mert elpusztitottak mindent, akkor mar inkabb szomoru teny...

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.01.19. 03:03:30

@zseketto88: Van vmi vicc is erröl, h az äzsiaiak azt fözik meg ami még mozog, és azzal füszereznek ami mär nem mozog...v vmi ilyesmi.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2013.01.19. 19:17:04

@hungarisztan: A lambic söröket általában én is szeretem, de a Gueuze külön állat :) Összeöntenek egy friss és egy 2-3 éves lambic sört, majd másodjára is erjesztik, még az üvegben is folyamatos a fermentáció. Az íze az élesztőre hasonlít a legszalonképesebb hasonlat szerint.

Én eddig minimum 50-féle belga sört kóstoltam, ez volt az egyetlen, amit nem bírtam meginni és egyelőre nem ismerek senkit a belgákon kívül, aki meg tudja inni fintorgás nélkül, pedig nemzetközi asztaltársasággal kóstoltam.

smile750 2013.09.20. 19:36:02

Szerintem India után a Fülöp Szigetek a másik hely, ahová nem mennék soha.
Mindkettő nép képviselőivel tele van itt az Emirátusok, és nem igazán nyerte el a tetszésem egyik "kultúra" sem, a konyhájuk meg még úgy sem.
Engem már a curryvel is ki lehetne kergetni a világból ( megjegyzem, hogy a pacallal, és agyvelővel is), az ilyen gusztustalanságoktól pedig mint a balut egyenesen hányingerem támad, ha csak rágondolok. Elképzelte valaki, hogy egy olyan nővel csókolózzon, aki ilyet evett előtte? :/

A hab a tortán, hogy itt nagyon sok konyhai dolgozó filippínó, miközben otthon náluk még a tiszta víz is ritkaság, nem, hogy olyat ismerjenek, hogy élelmiszer-biztonság, és hasonlók.
Volt, hogy az egyik felszolgáló csaj, a céges szálláson az étteremben, csodálkozva mondta, hogy nem érti, hogy mi európaiak miért nézzük olyan nagyon a szavatossági időt a joghurton, meg a többi kaján, ők otthon soha nem szokták az ilyesmit nézni. Persze, hogy nem, hiszen azt sem tudják jóformán, hogy az mit is jelent, miért van odanyomtatva.

Valami, számomra érthetetlen oknál fogva a britek között nagyon népszerű filippina barátnőt, valamint feleséget tartani. Bár, a kockatestű brit csajokat elnézve, még talán ezek a kis majmocskák is jobbak náluk. Sokan vesznek, vagy építenek ott házat miközben itt dolgoznak, a házban meg ott lakik a nő egész családja, ami nem ritkán 10 főt is kitesz. Aztán persze az is előfordul, hogy mire kész a ház, a brit srác pedig menne "haza", a nő elválik, a családnak pedig lett egy fasza kis kéglije. :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása