oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. augusztus 21. 06:30,  Kubai és mexikói autóskalandok 20 komment

2020. augusztus 21. 06:30 Határátkelő

Kubai és mexikói autóskalandok

Más-más okokból ugyan, de Mexikó és Kuba is meglehetősen izgalmas terep az oda látogató turistának, pláne akkor, ha az kilép a szervezett keretek közül és például autót bérelve kalandozna egy sort az országban, mint azt Stevenék is tették. Aztán ez lett belőle.

kuba_lovas.JPG

„Életem folyamán rengeteget béreltem autót. Legtöbbször munkámmal kapcsolatosan. X városba kellett repülni valami építkezéssel kapcsolatos találkozón részt venni.

Odarepülsz, a kocsi már le van foglalva, 5 perc, míg a formaságokon túlesel. Általában egy vállalatnál bérlek, az AVIS-nél, ezek mindent tudnak rólam, csak ránéznek a jogsira, és uzsgyi, mehetek.

A kocsi visszatérítése még kevesebb időbe kerül. Lefésülik a kocsit egy kézi micsodával, van egy kód rajta, megnézik, hogy tele van-e benzinnel, leírják a km órát, és körülsétálják, van-e karcolás. Ezután máris nyomja a nyugtát a masinája, a hitelkártya információ már meg van nekik. Máris mehetek a repülőtérre vissza.

Mexikó

Az eset jó pár éve történt. Feleségem és én elhatároztuk, hogy két hétre Mexikóba megyünk egy télen, a Yucatán-félszigetre. A reptér Cancun mellett van, de mi a kb. 100 km-re levő Playa del Carmenba mentünk, ami akkor még fejlődőfélben volt. Ide és utána egy másik hét maya romnézésre, kocsit béreltem. Szokás szerint AVIS-nél.

Estefele meg is érkeztünk. A repülő utasainak legtöbbje szervezett egyhetes vakációra jött. Buszaik és vezetőik várták őket. Csakhamar eltűntek a közeli Cancun irányába.

Mi a reptéri Avishez battyogtunk. Az ügynök kezdte adataimat felírni, majd egy fehér Ford Fiestához vezetett. Ez lesz a kocsink, mondta. Körülmegyek, nem tetszett, hogy egy nagy AVIS-logó volt az oldalán. Ez hirdetni fogja, hogy turisták vagyunk, és így kirabolhatnak.

Mondom neki, le lehet ezt a kocsiról venni? Sí, senor - mondta és kezdte lehúzni a matricát a kocsiról. Na, ez megvolt, még egyszer körülsétálom a kocsit, megdöbbenésemre most észreveszem, hogy nincsen rendszámtáblája.

Mondom, nincsen rendszáma??? Ó, senor, jön a válasz, nem probléma! Új kocsi, lám itt van az adásvétel papír a hátsó ablakra belülről ráragasztva! Ez jobb, mint a rendszámtábla, nem tudják majd ellopni a rendszámot és a rendőrök sem tudják lecsavarni, ha illegálisan, parkolok!

Furán éreztem magamat, de elvittük a kocsit az éjszakába.

Kuba

Ha turistaként egyedül (nem csoportban) utazol Kubába és kocsit akarsz bérelni, akkor a nagy multi cégek, köztük az általam kedvelt AVIS, nem állnak rendelkezésre.

Van pár állami cég, neked pedig egy Kubára specializálódott utazási ügynökségen keresztül kell foglalnod. Mi is így cselekedtünk. Egy Toronto melletti ügynökség kezelte összes foglalásunkat, a hotelt, a repülőjegyek vételét és az autóbérlést.

Ezeket mind előre ki kellett fizetni és a cég papíron nyugtákat küldött mindegyik foglalásról, amiket nekünk ott a helyszínen fel kellett mutatnunk. A számítógépes foglalás akkor még ismeretlen volt Kubában.

kuba_1.JPG

Hotelünk amolyan Hotel Gellértnek megfelelő (szép szecessziós épület) volt Havannában, a Hotel Inglaterra. Itt mellesleg a választott autóbérlőnek volt egy irodája is.

Négy napot töltöttünk Havannában, a kocsi bérlése az utolsó napon kezdődött. Az egyik nap le is mentem, mutattam papírjaimat, mondtam, holnaputánra van foglalásunk, majd jövök. A hivatalnok elhessegetett, jöjjek, amikor aktuális.

Nos, eljött a nap. Becsomagoltunk, kijelentkeztünk a hotelból és lemegyek a kocsiért. Mutatom papírjaimat, most aktuális. A hivatalnok ránézett és elkezdett telefonálni. Több hívás is lezajlott, mire megkérdeztem mi történik? Aszongya, kocsit keres nekem, egyelőre nem talál!

Hiába mondtam, le volt foglalva, ki volt fizetve és én két napja itt voltam őket emlékeztetni, csak a fejét rázta. Nincsen kocsi. Szerintem 20 dolcsit akart belőlem kicsikarni. De én bepipáltam, ráordítottam és megfenyegettem, hogyha kell, Castróig is elmegyek, mert ami történik, az botrány.

Láss csodát, lett kocsi. Összesen egy órába tellett.

Kubában a kocsit feltankolva hozzák, a benzint ott ki kell fizetned, és „üresen” kell visszahoznod, ami lehetetlenség, mert ugye nem akarsz visszahozás közben szárazra futni, úgyhogy a benzin, amivel a kocsit visszahozod, az övék. Másutt ugye feltankolva kapod, feltankolva kell visszaadnod. Egyszerű.

kuba_autoval.JPG

Tudtam, hogy Kubában bérelt kocsival utazni nem lesz könnyű. Kezdeti nehézség, hogy hogyan kerülsz ki Havannából a megfelelő útra? Az utcák a belvároson kívül nincsenek jelölve, az országutakat néha mutatják, néha nem.

Mi egy Trinidad nevű történelmi kisvárosba tartottunk, kb. 200 kilométerre. Ebből vagy 120 km-t dél irányába a kubai (egyetlen) autósztrádán kell hajtani, amit A1-nek hívnak, majd kb. 80 km egy másik kis országúton.

Havannában vettem egy igen jó térképet. De útjelzés hiányában ez nem sokat segít. GPS még nem volt Kubában. Szóval Havannában indulásunk előtt érdeklődtem.

Azt a tanácsot kaptam, hogy Varadero (ismert nyaralóhely) irányba kell először menni, majd rövidesen jobbra egy a Havannát körbemenő „gyűrű” útra kell térni és erről rátérni déli irányba az A1 autósztrádára.

Nem is volt baj a kezdetben. De a Varaderóba menő utat a nekünk kellő elágazás előtt javították és egy kitérőn kellett volna menni, ami nem volt jól mutatva. 20 perccel indulás után eltévedtünk, valahol a Havannán kívül. Nem egy jó érzés.

Ahogy eltévedtünk, az autóstopposok mind integettek, hogy 1, rossz irányba megyünk, 2, vegyük őket fel, majd útba igazítanak!

Tudniillik Kubában az országutakon rengeteg autóstoppoló van. A távolsági közlekedés a helybélieknek csapnivaló. Turisták persze csodás, új, légkondicionált kínai buszokban utazhatnak, de ez a helybélieknek megengedhetetlen magas ár. Ezért rengetegen stoppolnak és szokásos üres teherautóknak ezeket felvenni.

Meg kellett álltunk. Nagy tömeg gyűlt össze. Többen is beszéltek angolul. Mindenki más irányt javasolt, gondolom ahova ők akartak menni. Legtöbbjük azt mondta vissza kell mennünk Havannába és onnan más irányba újra elindulni.

Gondolom legtöbbjük úti célja Havanna volt. Na de ilyen hülye én nem vagyok.
Kis idő múlva Fernandóra esett a választásom, aki mondta, hogy tényleg megmutatja, merre van a körgyűrű, ami nekünk kell.

Ő is arra megy, „munkába” mondta. Déli 11 óra volt. Jól beszélt angolul, egy barátját is akarta hozni, de mondtam nem.

Feleségemnek még Fernandó sem tetszett, fintorgott, nem tetszett neki az egész, de hogyan találjam meg a nekünk kellő utat? Fernandó a hátsó ülésen a légkondicionált kínai kocsiban kezdte magát jól érezni. Sokat beszélt, kérdezősködött. Érezte feleségem nemtetszését, ezért hozzá beszélt, nyugtatta, hogy ő tudja az utat.

Nos, Fernandó tényleg rávezetett a körgyűrűre és egy idő múlva mintha láttam is volna egy táblát, hogy a keresett A1 sztráda elágazása 20 km-re van. De egy kis idő múlva Fernandó azt mondja, térjünk le jobbra. Nem tetszett nekem, mondom nem láttad a táblát? De mondja az az út szintén karbantartás alatt van, erre kell mennünk, kerülővel. OK.

Gyanús. Letértem, de mondom nejemnek (magyarul) ki fogom tenni ezt a Fernandót az első adandó alkalommal, mert nem hiszek neki, ez minket oda vezet, ahova ő akar menni.

Az alkalom hamarosan egy kisvárosban adódott. Sok ember, biciklista, volt egy rendőr is. Itt megálltam, mondtam Fernandónak köszönöm segítségét, de ki kell szállnia. Meglepte, próbált vitatkozni majd megsértődötten kiszállt.

Én meg rükverc, vissza az útra, amiről letérített. Vagy fél órát vesztettünk és tényleg egy idő múlva láttuk a sztráda jelzését és rátértünk. Megkönnyebbültünk, pedig utunk kezdetén voltunk csak.

Ez a sztráda nagy élmény volt. Alig volt rajta forgalom. Néha rozoga teherautók, állami tulajban levő személyautók és egypár, mint mienk, bérelt kocsi. Ezeknek mind más színű a rendszámtáblája, a helybéliek tudják ki kicsoda.

Az út burkolata borzalmas álláspontban volt, tele lyukakkal, amik nem voltak jelölve. Mintha építése óta nem lett volna karbantartva. Az úton lassú járművek, néha, ugyan tiltva van, biciklisták, háziállatok.

60-nál gyorsabban menni nem volt ajánlatos, ugyan 100 km/ó van megengedve. Na, egy idő múlva látjuk az elágazásunkat. Cienfuegos város volt az irány, ugyan nem oda tartottunk, a mi utunk e város előtt tért el Trinidad városka irányába.

Az országút Cienfuegos fele romantikus. Számtalan falun megy át. Bizony nem gazdagok, még motorbiciklit is ritkán látsz. Távol Keleten lépten-nyomon mopedek, robogók tengerébe kerülsz, de itt, ezek a lakosság számára még elérhetetlenül drágák.

kuba_szinhaz.JPG

A Cienfuegos előtti útelágazásnál a stopposok befeketítették az irányjelző táblát. Így idegen autósoknak meg kell állni és kérdezősködni. Mi is ezt tettük, mert nem voltunk biztosak milyen irányba forduljunk?

Az ott álló egyik férfi angolul mondta merre kell menni, majd kérdezte „én is arra tartok, elvinnél?”. Nejem már húzta a száját, nekem sem akaródzott, de megsajnáltam. Bólintottam. Beült Pedro, egy 35 éves férfi, egy sportszatyorral.

Kiderült Pedro a fiát látogatta Cienfuegosban. Fia kórházban van, elfelejtettem miért. Pedro a mi cél városunk (Trinidad) mellett élt, és egy tengerparti üdülő búvároktatója volt.

Igazi végzettsége történész, de azzal semmi pénzt nem lehet keresni, míg így többre jut borravalókból. Cienfuegos (a nagyobb város) és Trinidad között nem volt rendes távolsági busz, Pedro a fiát stoppal járta látogatni hetente egyszer.

Nagyon rendes ember volt, plusz rendkívül iskolázott, de még utazott is. Apja egy időben magas rangú tiszt volt a kubai katonaságban. Pedro volt Párizsban, járt Törökországban és Afrikában, apját kísérendő. Beszélt franciául is.

Feleségem felengedett. Az egy órán keresztül egy echte, értelmes kubaival tudtunk társalogni. Nagyon élveztük. Pedro mesélte, hogy az orvosi ellátás ingyenes, de amint orvosságról van szó, baj van, mert Kuba a legtöbbjét nem gyártja. Importálni kell és olyan magas áron kellene venni, ami az ittenieknek megengedhetetlenül drága.

Trinidadba érkezvén megmutatta, hol van a hotelünk, még meg is hívott búvárkodni a nem messze levő hotelba, másnapra.”

Utazd be a világot a Határátkelővel!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

� Blue Cave �� �: @tamas_w0606 #greece #görögország #bluecave #antipaxos

Határátkelő (@hataratkelo) által megosztott bejegyzés,

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Kuba Mexikó

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr6016171756

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FutureFry 2020.08.21. 15:56:54

“… Másutt ugye feltankolva kapod, feltankolva kell visszaadnod. …”
A legtöbb amerikai autókölcsönzőnél (az Avis-nél is) meg szokott lenni a lehetőség, hogy előre fizessen az ember egy tank benzint, és akkor nem kell feltankolni a visszavitel (vagy “visszatérítés”? :)) előtt. Bár a gallononként felszámolt ár így általában olcsóbb mint egy benzinkútnál, azért persze (pénzügyileg) nem éri meg, mert - ahogy a post is írja - nehezen lehet (közel) üres tankkal visszavinni egy autót (ami egyesek szerint esetleg nem is tenne neki túl jót), bár lehet van aki megpróbálja (pl. kb. ahogy Kramer a Seinfeld-ben [1]).
Egyébként egyszer pont az Avis-nél (Hawaii-n) a kölcsönzéskor figyelmeztettek, hogy majd számlát is be kell mutatni a visszavitel előtti teletankolásról, ami egy max. 5 mérföldön belüli benzinkútról kell, hogy legyen (igaz, aztán végül is nem kérték).

[1] youtu.be/TuEdU_lrtZk

littke 2020.08.21. 16:04:18

@FutureFry: ha csak rövid időre bérlesz és keveset hajtasz, a benzinóra alig, vagy nem mozdul. Ezért kérnek bizonyítékot, hogy tényleg fel "toppoltad", pár dollárról van szó a benzinkútnál,és ott kell nyugtát nyomtatni.

2020.08.21. 22:06:17

@littke: nekem sem all mindig a mutato a legmagasabb jelzes utan (ami tipikus, ha telitoltik), de most ha hianyzik egy gallon, kit erdekel. meg soha nem szoroztek ezen, meg en sem firtattam soha. multkor egy dodge charger-t bereltunk, nem tudom hany merfolddel a repter elott tankoltuk tele, de egy akkora dognel biztos hianyzott belole, mire a repterhez ertunk, foleg, hogy nem is kimeltuk :)

SzZoole 2020.08.21. 22:11:06

@Rayovac: egy dodge charger-t én sem kímélnék :-))

A második szomszédomnak egy Hell Cat motorral szerelt változat van, öröm hallgatni ahogy alapjáraton is elgurgúlàzik az utcán :-)

littke 2020.08.21. 22:14:12

@Rayovac: Mindegy. Észrevettem, hogy egy rövid távos,(kevesebb mint 24 óra) bérlés esetén gyanúsabbak. Akkor kell a nyugta mert kérhetik. Olykor jobb helyeken is.

2020.08.21. 22:22:29

@SzZoole: ja-ja, errefele is van par, onnan lehet tudni, hogy melyik van kezivaltoval, mert azokat mindig 5000-en porgetik :)

2020.08.21. 22:24:36

@littke: elhiszem, hogy igy van, csak kicsit olyan szarragosnak tunik. Szerintem 2 gallont mar eszre lehet venni a mutaton is, az alatt meg 5-6 dollar kit erdekel. Tolem amugy meg nem kertek soha, avisnal sem.

El ungaro 2020.08.21. 22:29:52

Mexikóban nem az adásvételi szerződést ragasztják az ablakba, hanem egy 30 napos engedélyt, hogy használd az autót amíg nincs rendszámtáblád.

FutureFry 2020.08.21. 23:10:49

@littke: Ott mindenkinek mondták, hogy kérnek majd számlát a közeli tankolásról, bérlési idő/táv-tól függetlenül (pl. egy hetes kölcsönzésnél is), szóval ezt én inkább a hawaii-i magasabb benzináraknak tudtam be (bár máshol Hawaii-nn meg nem mondták, hogy kérnének, igaz, ahogy mondtam a visszavitelnél végül ott se érdekelte őket, ahol mondták, hogy kell majd). Meg ugye a benzinkutakon is ki szokták írni, hogy “please, do not top off”. Egyébként (máskor) hybrid bérlésénél is csak a benzin mutatót nézték, pedig azzal elektromos üzemmódban is megtehető jópár mérföld, szóval lehet, hogy tele a tank de az aksik le vannak rendesen merítve :) (igaz, mondjuk az általában azért nem lenne túl sok gallonban).

2020.08.22. 01:38:03

es amugy hol vannak a kubai kepeken azok a kiraly 50-es evekben keszult amcsi kocsik? vagy az mar nem ugy van?

littke 2020.08.22. 13:45:42

@Rayovac: De úgy van,csak nem tettem fel ezeket ide.

efi 2020.08.23. 00:02:16

"GPS még nem volt Kubában"
Ez biztos így volt?

littke 2020.08.23. 00:41:10

@efi: Ja, persze ez a kubai út 10 éve volt, talán ma már van. De az idén voltunk Kínában, (januárban a járvány tiltások előtt), közlöm ott sincs az átlagnak GPS. Az én telefonomon nem működött.
PS most gugliztam: GPS még ma is illegális Kubában.....

UtazóTódi · utazotodi.blog.hu 2020.08.23. 07:50:13

Én rosszul vagyok az ilyen szervezetlen kalandoktól, igyekszem elkerülni az ilyeneket.

A benzines dolog nyilván egy direkt kedvezőtlen megoldás, amivel le lehet húzni a gazdag turistát. Az is lehet, hogy hivatalosan lenne lehetőség teli tankkal visszavinnni de elhallgatják a bérlő elől. Ha elég sokáig verné az ember az asztalt lehet beadnák a derekukat. Vagy kocsi nélkül távozhatna.

agravet 2020.08.23. 09:05:10

Érdekes, mi is bereltunk autót Playa del Carmenben, és Havanaban ugyanúgy par nap után után leutaztunk Trinidadba. Nem lepődnék meg ha ott a Brisas del Marban laktatok. Úgy tunik hasonlóan szeretjük a vakációinkat megtervezni.
Kubában hasonló élményeink voltak a stopposokkal.
Ezekutan kíváncsi vagyok ha van a miénkkel hasonló tapasztalatotok Arubaban, Floridaban, Phuketben, Baliban vagy Dubaiban.

efi 2020.08.23. 15:03:21

@littke:
Nem egészen értem. Az "eredeti" amerikai NavStar műholdak a Föld minden pontjáról látszódnak. Lent zavarják a jelet?

littke 2020.08.23. 15:31:06

@efi: Szóval a GPS működédéhez 2 dolog kell. A műholdak, az mindenütt meg van és azt nem hiszem hogy zavarják. A másik egy jó térkép amit a telefonodba letöltesz a nettről. Itt van a baj. Kubára és Kínára ilyen nincsen az "Offline map"-ek között, avagy ha van is az nagyon nem részletes, magyarül vacak. Így aztán használhatatlan......

FutureFry 2020.08.23. 19:49:55

@littke: Van sok openstreemap alapú megoldás:
wiki.openstreetmap.org/wiki/Comparison_of_Android_applications
wiki.openstreetmap.org/wiki/Comparison_of_iOS_applications

Pl. A maps.me [*] (ingyenes) Android és iOS App-ja is (navigációval), igencsak részletes előre letölthető térképekkel az egész világról (úgy tűnik Kubáról és Kínáról is).

[*] Caveat: orosz tulaj és fejlesztők

M. Péter 2020.08.24. 02:15:48

@FutureFry: Mapfactor Navigator-t szoktam használni, ez cseh, OpenStreetMapre épül, és szintén le lehet tölteni hozzá a térképeket. Néhány év óta már google térképben is ki lehet választani egy területet, és letölteni a térképét.

FutureFry 2020.08.24. 03:59:36

@M. Péter: A google maps sajnos nem mindenhol engedi letölteni a térképet (pl. Kínánál is azt mondja, hogy “Offline maps unavailable in this area”) [1]. Egyébként IMHO a Google Maps UI néz ki a legjobban eddig minden kijelzőn (legyen az telefon vagy autó), szóval azt szeretem használni (és most már - ahol engedi - a letöltött térképek is általában egy évig érvényesek (régebben egy hónap után újra le kellett tölteni őket))
Köszi a tippet, de a maps.me-ben az egyik nagy plusz, hogy tud CarPlay-t/Adroid Auto-t (mintha ezt a mapfactor nem tudná). Ja és, open source [2].

[1] support.google.com/maps/answer/6291838
“Note: Downloading offline maps isn't available in some regions because of contractual limitations, language support, address formats, or other reasons.”
[2] github.com/mapsme/omim

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása