oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. április 30. 06:30,  Mi ér többet: a kelet-európaiak egészsége vagy a nyugat-európai élelmiszerellátás? 170 komment

2020. április 30. 06:30 Határátkelő

Mi ér többet: a kelet-európaiak egészsége vagy a nyugat-európai élelmiszerellátás?

A kérdés az elmúlt hetekben egyre hangosabban szól, hiszen a határok lezárása és a lakhely-elhagyási szigorítások mellett is több nyugat-európai ország megtalálta a módját annak, hogy Kelet-Európából idénymunkásokat szállítson zöldséget és gyümölcsöt betakarítani.

sparga_betakaritas.jpg

Európa északnyugati részén az április végi kedvelt zöldségek egyike a friss spárga, olyannyira, hogy Németországban például egyenesen fesztiválokkal ünneplik a szezon kezdetét.

És itt kezdődnek a bajok: egyedül Németországban 300 ezer idénymunkásra van szükség a spárga betakarításához. Ennek a 300 ezer embernek a jelentős része az elmúlt tíz évben romániai falvakból érkezett, ahol nagyon sokaknak ez szó szerint életmentő bevételt jelentett.

Az idei április persze nem hasonlítható a korábbiakhoz, az új koronavírus-járvány miatt bevezetett korlátozásokat nem is részletezném itt, volt már róluk elég szó. Romániában a szigor a jelek szerint működött, annak ellenére, hogy nagyon sok külföldön élő tért haza a járvány alatt Olaszországból és Spanyolországból.

Jött a német lobbi…

Csakhogy jött a német mezőgazdasági lobbi, a berlini kormány pedig megkérte a románt, hogy tegyen kivételt az idénymunkásokkal és nyisson légifolyosót nekik, hogy visszatérhessenek dolgozni Németországba – írja a Guardianben Costi Rogozanu román újságíró és Daniela Gabor, az UWE Bristol közgazdász professzora.

A román kormány rábólintott, ezzel részben elismerve, hogy képtelen megfelelő anyagi támogatást nyújtani ezeknek az embereknek, a spárga pedig legyőzte a világjárványt még úgy is, hogy korábban Németország úgy döntött, nem engedi be a külföldi munkaerőt, a román korlátozásokat pedig meghosszabbították.

Ami ezután jött, arról már én is írtam korábban, de érdemes feleleveníteni: komoly tülekedés alakult ki a kolozsvári repülőtéren, amikor a németországi munkára toborzó ügynökségek nem a repülőgépek indulási sorrendjében rendelték a reptérre az idénymunkásnak jelentkezőket, így mintegy 2000 ember torlódott össze.

Az embereket összesen 13 chartergéppel szállították Berlinbe, Baden Badenbe és Düsseldorfba. A reptéren egyébként végül a rendőrségnek kellett rendet tenni, eljárás is indult a járványügyi intézkedések akadályozása miatt, a román miniszterelnök pedig a felelősök megbüntetésére szólított fel.

…aztán a brit

A német megoldást látva fejükhöz kaptak a britek is és elkezdték nyomni a kormányt, hogy kezdjenek valamit a helyzettel, különben összeomlik a brit mezőgazdaság. Ennek eredményeként speciális charterjáratok szállítanak hetente több száz idénymunkást Bukarestből az Egyesült Királyságba.

Az idénymunkások ráadásul meglehetősen kiszolgáltatott helyzetben vannak, hiszen nekik legalább annyira kell a munka és a vele járó pénz, mint a munkáltatóknak az ő munkaerejük.

A helyzet ugyanis úgy áll, hogy a járvány miatt ha akarnának sem tudnának máshol dolgozni, mint ahová eredetileg vitték őket, még akkor sem, ha napi 12 órát kell dolgozniuk heti 7 nap – jegyezte meg a Guardian cikke.

A német szakszervezetek már fel is emelték a hangjuk, tisztességes fizetést, megfelelő munkakörülményeket és a koronavírus elleni védőfelszerelést követelve az idénymunkásoknak.

Más kérdés, hogy ha el is kapják a vírust, nem a német egészségügynek kell majd megbirkóznia vele, hiszen a munkaadók hazaküldik őket azelőtt, hogy lejárna az a 115 nap, ameddig kivételt kapnak a német társadalombiztosítás alól.

Nem csak a mezőgazdaságban dolgozó kelet-európaiak kerülnek ilyen helyzetbe, kevesebb figyelem összpontosul ugyan rájuk, de sok (elsősorban román és bolgár, de magyar is bőven akad köztük) nő dolgozik osztrák idősotthonokban vagy magánházaknál ezekben a hetekben, hónapokban is.

„A posztkommunista univerzális katona”

A brit lap szerzői szerint a mezőgazdasági munkások, az ápolók és társaik Európa leghatékonyabb munkaereje: olcsók, rendkívül termelékenyek és adó szempontjából sem kerülnek sokba.

„Európa politikai gazdasága megteremtette a posztkommunista univerzális katonát, aki az idény változásával képes átalakulni mezőgazdasági munkásból építőiparivá vagy ápolóvá. A szabad mozgás a túlélés migrációjává vált és még ez a privilégium is a jó fizikai állapotban lévőknek jár” – fogalmazták meg a szerzők.

Akik szerint összességében azok az emberek, akiket repülőn szállítanak a német, olasz vagy brit földekre sem a saját országukra, sem az Európai Unióra nem számíthatnak, ami felveti a kérdést, mit várjanak a kelet-európaiak évekkel a csatlakozás után: ennyi az egész?

A Guardian szerzői szerint ideje lenne másfajta Európát követelni, újratárgyalva a társadalmi szerződést. Garantálni kellene a határátlépők biztonságát és emberi méltóságát.

Vajon miért nem európai kérdés azoknak a millióknak a sorsa, akik karanténból ki-be mászkálva alapvető fontosságú, de alulértékelt munkát végeznek? – hangzik a kérdés.

„Az Európai Unió keleti bővítése több millió munkavállalónak biztosított túlélési lehetőséget. De ez nem nagyvonalú ajándék. Nyugat-Európa ellátási rendszere és alapvető szociális szolgáltatásai függnek tőle” – fogalmazták meg a szerzők.

Az eredeti cikket itt olvashatjátok el.

Kövesd a Határátkelőt az Instagrammon is!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

�: @nikolettalugossy

Határátkelő (@hataratkelo) által megosztott bejegyzés,

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Európai Unió Bulgária Románia Németország Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr915648866

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benikuty 2020.04.30. 23:18:57

@gabors: A helyi, szezonális zöldségekről beszélte, sajnálom, ha érthetetlen vagyok.
@Herr Géza: vidéki vagyok, olyat még nem láttam:D

Herr Géza 2020.04.30. 23:22:40

@gabors: Itt is van vazze karácsonykor cseresznye, januárban paradicsom, februárban eper, meg októberben spárga, etc., de azok vagy a “mezőgazdasági műanyagipar remekei” díjért indulhatnának, vagy a világ végéről kerülnek ide, lehetőleg aranyárban, és mindennek nevezhetők, csak frissnek nem.

gabors 2020.04.30. 23:22:59

@élhetetlen: "@gabors: Én mondjuk nem tudom, az, hogy néha keresztbe-kasul, de kurvára nem értettünk egyet, az mire lenne kizáró ok egy értelmes embernél?"

valoban semmire ... akkor nem is keresem meg a csatabardot mert ":romanokkal" amugy sem szeretek harcolni .... :-)

na fel is hivom a roman baratomat regen beszeltem vele valahol queensben el ha igaza *ha meg el"

2020.04.30. 23:25:16

@Herr Géza: Szerintem a legtutibb dolog a német Kurzarbeit-rendszer vészhelyzetekre, mint most ez a Sars-vírus, vagy a 2008-as válság.
Igen, igaz, én a legmegbaxottabb területen dolgozok, és a cég már áprilisban igényelte 3 hónapra. Májusban még zárva leszünk, júniusra tervezi a nyitást a menedzsment. Szívesen elmennék szabira 3 hétre, de csak februárban kezdtem, még nem adhatják ki hivatalosan a teljes szabimat a 3 hónapos próbaidő miatt ...
Viszont, annyit elárulhatok a-mennyit-is-keresek-nettóban égisze alatt (amit voltál szíves feszegetni :DDD), hogy a mostani, kurzarbeit-os 207,13 eurós állami hozzájárulás, a normál adóm 1/4 és 1/3-a között van, és speciel a munkanélküli támogatásra irányzott és levont összegnél kevesebb az, amit most a német államtól visszakapok.
Rohadt nagy mázlim van, hogy egy hotelláncnál vagyok, és nem Jürgen gasthaus-ánál Feldbergben ...

Herr Géza 2020.04.30. 23:28:13

@gabors: Ne légy már ilyen szűkagyú. :) Ha neked a pizza/hamburger/sült krumpli/szalonnás tojás meg a szupermarktok “zöldség”részlege a gasztronómia világa, akkor nincs miről beszélni.

Benikuty 2020.04.30. 23:28:23

@gabors: Ha jól számolom, az 30 éve...:)
" aki kiment a piacra SPARGAT venni ... szoval ennyi ...."
Szóval annyi, hogy én kisétálok a piacra, veszek spárgát, hazahozom, elkészítem reggelire, ahogy szeretem.
Szezonban kb. tíz éve.
Nem kergettek engem sem az asztal körül. Ezt érted?

gabors 2020.04.30. 23:30:39

@Herr Géza: "de azok vagy a “mezőgazdasági műanyagipar remekei”"

azert tudod hogy ez hulyeseg (remelem) ... de lehet terjeszteni ...

(mert pont az van hogy eppen akkor valahol eppen terem az adott eper vagy barmi ... )

DE NE vedd meg az epret vagy cseresznyet csak ha nalad is a kertben eppen erik ....

Csodabogár 2020.04.30. 23:33:17

@Pink Petsch: Nálunk már gyerek koromban is nagy öröm volt, mikor jött a spárga szezon. Az egész család imádta, zöld akkor még nemigen létezett, legalább is mi soha nem láttunk zöldet. Az meg,hogy kinek izlik vagy nem, elég egyéni. Te nem szereted, kész. Ettől még akár finom is lehet. Pont nem nagyon kell fűszerezni. Főzőlébe só kevés cukor, aztán mehet.

2020.04.30. 23:36:33

@Herr Géza: Ne idegesíts már .. egy sima kiskés .. az a célszerszám, meg az a 2 perc türelem, amíg rájössz arra a rohadtul-bonyolult-mozdulatsorra, amivel lefejted egy fehér spárga külső héját Éppen annyira bonyolult, mint egy szárzellert megtisztítani ... :P

gabors 2020.04.30. 23:36:34

@Herr Géza: ne izelj mar

sajat kertben sajat zoldseget termelek .... itt is tobbszor volt mar

paradicsomra nem koltok majustol kb oktoberig ... van emelett zoldbab, uborka soska spenot rebarbara, mind sajat .... semmi vegyszer.... semmi mutragya ....

magam vagom a fuvet is (tavaly korhazban voltam egy darabig akkor jottek a mexikoiak.... ) ....

szoval nem kene mar !!!! de sparga az hulyeseg .... mar bocs

Herr Géza 2020.04.30. 23:38:36

@Pink Petsch: Fejtegette a halál, csak jeleztem, hogy ahogy én, úgy más “hozzáértő” is 30 mp fejszámolás után belövi a fizudat, amit nem biztos, hogy akarsz.
Utoljára a bolond Hintagyerek pakolta fel a bérlapját a netre... :)))
Aztán ja, így igaz, ez az emberek 90%-ának nem “ajándékpénz”, hisz legtöbbje előtte éveken/évtizedeken át fizette a munkanélküli “biztosítást” és a Kurzarbeitergeldet az Arbeitsamt állja/fizeti abból a fazékból (is).

élhetetlen 2020.04.30. 23:38:37

@gabors: Nem csúsztál kicsit fére? Egy szót sem ejtettem románokról, csak azt írtam, hogy szeretem a spárgát. Ennyi. Itt ne is keresd a csatabárdot!

2020.04.30. 23:42:15

@Csodabogár: Tévedsz, én szeretem, már legalábbis annyira, mint egy sárgarépát, vagy egy karfiolt, vagy egy zellert, spenótot ... Szóval, nincs nekem bajom vele, az árával viszont nagyon is ... soha nem fogok kifizetni 2,50 eurónál többet egy köteg spárgáért, ami 500 gramm. Egyetlen más más zöldségért sem fizetek többet, arányosan leosztva .... Akkor már inkább megveszem TK, töredék áron .... nálam úgyis TK végzik a maradékok.

gabors 2020.04.30. 23:44:58

@Csodabogár: "Nálunk már gyerek koromban is nagy öröm volt, mikor jött a spárga szezon."

most nem azert bar 90-ben megszoktem es egy videki kis varosban nottem fel utanna 80-as evek BP, de NEM LATTAM SOHA a piacon vagy akar a boltban spargat halottam rola DE soha nem lattam ...

mikor volt ez hogy orom volt a sparga szezon ????

most komolyan ... ilyen NEM VOLT legalabbis a 70-90-es evekben ...

gabors 2020.04.30. 23:46:55

@élhetetlen: bocs valoban nem neked akartam valaszolni ..... van ilyen

a csatabardon kivul barmi masert is elnezest ....

Herr Géza 2020.04.30. 23:48:53

@gabors: A műanyagipar remekei alatt én azt a cuccot értem, amit műföldben, turbóérésgyorsítókkal, műnapfény alatt termelnek és magát a zöldséget/gyümölcsöt halálba tenyésztették, hogy a hülye begyöpösödött agyú konzumbuziknak minden igényét kielégítse. Legyen nagy, egyforma formájú, egyforma színű, stb. A szállítás miatt aztán még félig éretlenül le is szedik, esetleg kapnak még egy kis vegyszert is, hogy bírják az utat/időt.
Csak ízük nem marad semmi a tortúra végére.

Csodabogár 2020.04.30. 23:48:56

@Pink Petsch: Mi egyszer egy elég drága ajándékkosárban kaptunk egy ilyen befőtt spárgát, Svájcban. Nem volt rossz, de magamnak soha nem vennék. A spárga olyan, hogy most van most kell enni, ha lehet hetente többször, mert aztán egy évig megint nem lesz.

gabors 2020.04.30. 23:52:37

@Herr Géza: es mindezt te magad is elhiszed vagy csak nekem kellene ????

ne mar !!!!!

2020.04.30. 23:54:08

@Herr Géza: Oké, akkor inkább megadom önként ... 1800 és 2400 nettó között hivatalosan :P Ugyanis rohadtul egyszerű kiszámolni az alapot, mióta minimálbér-kötelezettség van egyes szakmákra és azokon belül is pozíciókra lebontva.
Én meg ugye, Chef de Partie vagyok .... :PPP
Kellemes találgatást mindenkinek, mindezen túl ;) Bár nem tudom, kinek lenne ez érdekes, pár idiótát kivéve, akiket viszont, sajna csípőből tudok megnevezni ... :P

Csodabogár 2020.04.30. 23:54:38

@gabors: A gyerekkorom a 40-es évekre esett. Vad Rákosi időben nem tuidom volt-e, mert pénzünk akkoriban kajára is alig volt. De 56 után már volt mindig.Anyám spárga szezonban extra kiment a lehel piacra. Gondolom valami őstermelőnél vette. Sarki közértben nemigen árultak spárgát.
Most is csak akkor megy az Ember a piacra, mikor spárga szezon van és már ismerjük a termelőt. Ők tényleg azt hozzák be, amit frissen szedtek. Sajnos itt nem olyan hosszú a spárga szezon, mint a németeknél.

Herr Géza 2020.04.30. 23:56:18

@Pink Petsch: Nana. Van rá egyszerű célszerszám, a helyi gazdák Hofladenjeiben már fél kiló spárga mellé is reklámajándékként osztogatják, nem a WMF- és hasonszőrűek 20-30 eurós kütyüjeire gondolok.
Ha te kiskéssel pucolod, bármikor kiállok ellened egy ilyen “vacakkal” a kezemben és fogadok rá, hogy egységnyi idő alatt minimum 2x annyit elrendezek, fele akkora veszteséggel és optikailag is kultúráltabb kivitelben. Deal? :))

élhetetlen 2020.05.01. 00:00:48

@Pink Petsch: De, ennyire fasz vagyok. Nem vennék sem tojádbefőttet, sem krumplibefőttet, amíg tojás, és krumpli van. Amit üvegben látsz spárgaszálakat, azt nem a fonyadt, megfásult maradékból rakják el, ahogy te javasoltad, “Elteheted befőttnek .. már a fonnyadtabb spárgát” . Ennyit azért tudnod kéne szakácsnőként. De, ha nem tudod, hát nem tudod. Nem egy főiskola volt, ahol alapismereteket is tanítanak, csak egy gyorstalpaló tanfolyan? Sajnálom.Ennyi.

2020.05.01. 00:01:55

@Csodabogár: Te, szerintem is .. olyan, mint az eper-befőtt ... oké-oké, hogy van némi eperíze, de az igazi a szezonjában van, pont, mint a spárgának ;)
Bár, ha valaki annyira imádja a spárgát, akkor hajrá ... és sokan imádhatják itt Németországban, ha megéri befőttnek meg fagyasztva is árulni. Igaz, csak a fehéret, ami szerintem eléggé ízmentes, már úgy alapból ... Ha már spárga, akkor inkább szerintem, zöld ...

2020.05.01. 00:05:59

@élhetetlen: Kösz, hogy kioktatsz, m indig jó tanulni egy olyan polihidztortól, mint te vagy. Már csak a szarkazmust kell gyakorolnod .. de gondolom, az elveszett nálad, valahol .. Moszkva felé ... félúton :P
Ja, mellesleg, a fonnyadt spárgát főzd bele egy alaplébe, az egyetlen módja, hogy valamennyire is felhasználhasd. :PPP

Herr Géza 2020.05.01. 00:07:22

@gabors: Mert nincs így? Ha nem így nézne ki a “modern” mezőgazdaság, akkor te miért termelsz mindenfélét a kertben? Nem lenne egyszerűbb, és még akár olcsóbb is, szarért-húgyért megvenni a sarki Walmartban? Azt meg még ki is hagytam, hogy lehetőleg egyesével csomagolva, jó sok műanyagba?
Boltban én még olyan paradicsomot pl. az életben nem vettem, mint amit a nagyszüleim, szüleim, és amikor tehettem én magam a saját kertben termeltünk. Nem volt kerek, mint a biliárdgolyó, nem pont 45+/-5 mm volt az átmérője, nem RAL színskála szerinti paradicsompiros volt mindegyik, itt-ott volt rajta hiba, de paradicsomíze volt. A szomorú meg az, hogy már a piacokon se nagyon sikerül.

Tamáspatrik 2020.05.01. 00:09:26

Demagóg és hatásvadász cím, a közgazdasági összefüggéseket nem nagyon veszi figyelembe.
Ha a német fogyasztó nem kap spárgát, mert ott rohad a földeken, akkor vesz majd valami más zöldséget. Akkora szívóerőt gyakorol a piacra, hogy a kelet-európai termelőknek megéri inkább exportálni, felnyomja nálunk is az árakat, amelyek már így is magasak.
Ha le akarnák zári a határokat bizonyos termékek elől, nálunk az agrárlobbi úgyis kisírná, hogy a "termelők nehogy tönkremenjenek".
Ha nem szedik le a spanyol narancsot, az nálunk az almalevet is megdrágítja, mert aki narancslét venne, az most almalét fog helyette, ha más nincs.

Mellesleg aki olyan jó erőben van, hogy kint tud dolgozni a földeken egy másik országban, gyakorlatilag zéró az esélye, hogy belehalna a vírusfertőzésbe.

Tamáspatrik 2020.05.01. 00:09:26

Abban viszont igaza van a cikk szerzőjének, hogy az egyre inkább idegen ellenes nyugat-európai polgárok számára kiderült, hogy mennyire függnek a mobilis kelet-európai munkaerőtől.

vrana 2020.05.01. 00:09:39

@gabors: málenkij roborta se bilincsben vittek, de, ha van ilyen képed, akkor rakd fel. A "bilincs" sokféle lehet. A legálságosabb az ilyen önként vállalt. Még szeretni és akarni is kell. Kérni, sorban állni. Hálásnak lenni.
Ám tedd, ha neked ez a fenséges jelszavak megvalósulása. A létező világok legjobbika.

2020.05.01. 00:16:53

@Herr Géza: Deal hát! :D Mert az a "célszerszám" a sima turnir-kés pengevonalát követi, ami minden szakács alapkészletében megvan ;)) Igaz, egy jó turnír-kés 7-8 euró környékén kezdődik ;)))

Bandibacsi34 2020.05.01. 00:20:35

Talán elkapják a koronavirust es 1:99 vagy 1:999 hez az esélye, hogy elhaláloznak. Főleg ha 80 év felettiek az idénymunkások. Vagy éhenhalnak 80%-ban otthon vagyis ennek 80:20 az esélye, mert nincs munka, vagy fosztogatni kezdenek és beléjük lőnek. A karanténnal mindenki veszít, véget kéne vetni ennek a marhaságnak. A svédek sok h..yeséget csinaltak az utobbi 40 évben, de most ők a legokosabbak!!! (csodálkoztam is!!)

Herr Géza 2020.05.01. 00:23:44

@Pink Petsch: Tévedsz. :D Nix turnír kés pengevonala. Mindjárt keresek egy képet, hogy melyikre gondolok.
Vagy küldök egyet, van vagy 3 a fiókban. :)

gabors 2020.05.01. 00:23:56

@Herr Géza: tok igazd lehet meg is haltunk mar 15 ettol a mergezesto

azert kerteszkedem mert (nem olcsobb) hanem mert jol erzem magam azt hogy jobb-e tisztabb-e amit termelek NEM TUDOM mert a kornyeken mindenki mast csinal permetezestol gyomirtozastol barmi

azert csinalom mert JOL ESIK ....

tovabbra sem hiszem el amit irtal de nem gond rohadt nyomorult "meszarosok" mergeznek teged is meg engem is ....

Herr Géza 2020.05.01. 00:28:12

@Herr Géza: Kb. így néz ki, persze van tök gagyi dizájnnal, műanyag nyéllel, de a lényeg ugyanaz.
www.kochform.de/WMF-Sparschaeler.htm

gabors 2020.05.01. 00:31:40

@vrana: "https://www.youtube.com/watch?v=9v9Z_3RPXNY"

nezd meg ...

nem onkent mentek a repulore !!!!

2020.05.01. 00:33:57

@Herr Géza: Pedig de ... hajlított penge ... nem annyira markánsan hajlított, mint turnír-késnél, de alapjában véve, ha leveszed a felső nagyon-görbült csücsköt, ugyanaz ....
Különben meg, figyelj, én már tisztítottam spárgát halkéssel is .. mindennel lehet, a körmöddel is, ha van olyanod ;)))
Örök szívfájdalmam, hogy a melóm miatt gyakorlatilag nincs körmöm, és a DM, Müller, Rossmann és hasonlók körömlakk-hostess lánykáit messzire le kell hajtanom magamtól ;)

gabors 2020.05.01. 00:38:27

@Herr Géza: "@gabors: Mert nincs így? "

en nem tudom de ugy tunik te elhiszed ami OK csak nekem ne keljen mar ebben is hinnem ... hittem mar annyi mindenben (vagy is kellett volna) .....

Muscari 2020.05.01. 00:38:57

@kardio1: szia :-) Régen jártam erre, az biztos. Jól vagytok?

élhetetlen 2020.05.01. 00:39:26

@Pink Petsch: Nem adod fel, ugye? Mert a te “szarkazmusod” az már nagyon fejlett lett, ott nyugaton. Tudod, vegyél a saját háztartásodba fonnyad, fás spárgát alaplének, egy teljesen más ízvilágú ételhez, de nekem semmi okom nincs megvenni a selejtet, akkor sem, ha belefőzhetném egy alaplébe. Miért is kéne megvennem? Mit nem értesz ezen? Gondold már át, hogy mit zagyválsz, mikor szakembernek adod elő magad.

2020.05.01. 00:44:14

@élhetetlen: Tudom, hogy sosem érhetek fel hozzád és a Trapper-farmer csencselésedhez Moszkvában, úgyhogy bocsáss meg Mester, hogy hozzád szóltam!
És tényleg nem érted ... szerinted, mennyire javasoltam komolyan, hogy tedd el befőttnek a fonnyadt spárgát? Jézusom ... !

gabors 2020.05.01. 00:51:59

hogy ebbol a spargabol mi lett ???

egesz magyarorszag ezt ette mindig mig en SOHA nem is lattam nyilvan valami tirpak vagyok .... meg azt is megtudtam hogy otthon is volt ennek szezonja .... istenem mik nem volt a 80-as evekben ....

most meg 10Eu egy kilo ... meg jo hogy lehet kapni es ha a brazilok nem mennek No-ba szedni mar nepfelkeles is lett volna ...

hataratkelo !!!!!

2020.05.01. 00:57:45

@gabors: Azért ennyire ne szarj be;) Amíg sör van, minden rendben, nem lesz Anschluss :DDD

gabors 2020.05.01. 01:01:46

@Pink Petsch: "Amíg sör van, minden rendben, nem lesz Anschluss :DDD"

sor inkabb palika nem ??? persze ott vagy itt vagy ize ???? hol nem kell aggodni ...

anschlussnak sokan megint NAGYON ORULnenek ..... azt hiszem ..

2020.05.01. 01:22:54

@gabors: Nem akarsz te német pálinkát inni, hidd el nekem ... ;)
Az anschluss meg már megvolt, csak Merkel nem annyira látványos, mint az osztrák festő. De azért egész Kelet-Európa remegve várja a német autógyárak újranyitását .... Vitya szarja magát össze a leginkább :p

2020.05.01. 01:53:23

@Herr Géza: Khm, nem akarlak nagyon kiábrándítani de az egy szimpla "gemüse-schäler". A parasztvakítás meg rajta a szakmai körökben ultragagyi márkanév (WMF), de legalább még a Wüsthofnál is bír drágább lenni. Pedig már a Wüsthof is felüláraz némely terméket, akár 3-4x-es áron is ...
De oké nem megyek bele itt nyilvánosan a konyhai profi kések és kiegészítők világába, mert jó eséllyel még téged sem érdekel.
Mindenesetre, egy jótanács: Soha ne vegyél WMF terméket!
Nem azért, mert szar. Mert nem szar. Átlagos. Na, ahhoz képest, meg kurvára felülárazott.
Csak mondom, nem kell megfogadni ...

gabors 2020.05.01. 01:59:36

@Pink Petsch: "Vitya szarja magát össze a leginkább :p"

ez jo a tobbi is ....

de tenyleg otthoniak MIERT jo az ha az autogyarak mehetnek ... az kinek jo ...??abbol enne nem lehet ?
mi van a helyi tejgyarakkal ?? peksegek es hasonlok ???

tenyleg az opelt/audit kell nyomni ???

Muscari 2020.05.01. 02:12:49

@Herr Géza: már nem így van. Nálunk van Anglia legnagyobb üvegháza, nem tudom, hogy hány ezer négyzetméter, de sok. Termesztenek főleg paradicsomot, de paprikát és uborkát is. Na most életemben nem ettem olyan finom édes paradicsomot, mint amit ott termesztenek. Magában szoktam enni, mint a gyümölcsöt.

Azért, mert kőzetgyapoton termesztik és nem földben, még lehet jó

Herr Géza 2020.05.01. 02:24:17

@Pink Petsch: Mi van már, ma mindenki megkettyent?
Mit írtam neked korábban? “ ...nem a WMF- és hasonszőrűek 20-30 eurós kütyüjeire gondolok.” Viszont képet csak a WMF-cuccról találtam, azért tettem be, mert erre a fajtára (nem márkára!) gondoltam (mivel spárgahámozóból is van még kb. 6 féle, különböző pengékkel, a nyéllel párhuzamos késekkel, dupla késsel, stb.). Majd reggel küldök egy képet az enyémről, és meglátod a lényeget. Egy vasamba nem került, ám idestova 10 éves lesz, és teszi a dolgát. És egy késsel sem érsz nyomába se... :D

2020.05.01. 02:32:06

@gabors: A német gyárakból van bevétele az államnak is .. már, ha azok éppen működnek ... a Két-csalfa-macska pékségből a Belvárosban, bármennyire is jó legyen, meg a Mercihez képest, nulla, vagy legyen 0,000000001 ... És szerintem túl kevés nullát írtam a tizedesvessző után ... Hát így. (És ja, ez csak a legális bevétel, nem a plusz sarc :p)

gabors 2020.05.01. 02:38:58

@Pink Petsch: ezt a balkani hozzallast ertem, sot, is irtam is tobbszor itt errol .... voltam is minden ... de MOST lathato hogy mi is van ezzel a balkani hozzallasal (azt sem tudjak ki hol mi mennyi csak OV be van oltozve)

de mikkor rahelnek nem lesz pogacsa akkor mi lesz ???

2020.05.01. 02:42:36

@Herr Géza: Ja, ha ajiba kaptad, úgy nem ér :P
Viszont lefogadom akármibe, hogy én érek késsel a nyomába. Viszont egy hozzád hasonló átlaguser, valszeg nem.
Ezt már egyszer eljátszottam Irl egy nagyon-magabiztos polgárral szemben, aki egy speckó articsóka-hámozóval dzsaszkarizott nekem, amíg meg nem untam .... Nekem egy átlag zöldséghámozó késem volt, míg neki valami spéci articsóka-hámozó szerszáma ... A második cigimre gyújtottam rá, mire ő végzett (és nem volt tökéletes a szív, mert rajta maradtak negyedrészt pihék ... csakmondom ...)
És hát khm .. egy articsóka megtisztítása némiképp bonyolultabb, mint 20 másodperc alatt egy spárgát konyhakészre aplikálni ...

Herr Géza 2020.05.01. 02:57:03

@Muscari: Küldjél belőle ! :))) Nem állítom, hogy mesterséges körülmények között ne lehetne jót termeszteni. Csak sajnos nem ez a trend. Ipari tömegtermelés megy, ahol ugye elsőrendű szempont az ár, utána jönnek azok, amiket írtam feljebb, azaz minden az igénytelen, ám “költségtudatos”, szemmel vásárló polgárok és a kereskedelem igényeit szolgálja (értsd, tök mindegy milyen szar, óccsó legyen, de szép, meg egyforma és sok legyen, meg ne kelljen vele sokat dolgozni).
És ezekre a célokra nemesítik (?) ki a fajtákat. Sajnos.
Másik példa: őszibarack. Éltem pár évet Érd/Diósd barackosai mellett. Az volt az utolsó idő, amikor őszibarackízű őszibarackot ehettem. Este melóból hazafelé menet vettem egy ládával a szomszéd utcák egyikében (kb. minden második portán árulták szezonban), reggelre már nem volt belőle.
Itt betonkemény, éretlen, nullaízű szart kapsz a boltokban a legnagyobb szezonban is, made in italy or spain. Nyilván náluk is vannak finomak, de azokat nem lehet kamionnal Németországba szállítani, mert mire végigfutnak a logisztikai láncon, addigra lekvár lesz belőlük. Ergó még ha amúgy jó is a fajta, leszedik zölden, hogy kibírja a 2-3 napot, mire az itteni bolt pultjára kerül.
Komolyan mondom, hogy ha ezekből a szupergyümölcsökből vágok egy egységes darabot, leturmixolom (hogy a textúra ne legyen árulkodó), bekötöm a szemedet és kóstoltatlak, akkor lehet, még azt is megérjük, hogy az uborkát összekevered a sárgadinnyével, vagy speciel pont a paradicsommal.
Van persze a gourmet boltokban meg a piacon is first class cucc (legalábbis a szupermarketek választékához képest), de akkor nem kell csodálkozni, hogy az Aldis spárga kilója 4-8 euró, míg a termelőnél a spárgaföld szélén ugyanez 10-20 között van.

Herr Géza 2020.05.01. 03:06:20

@Pink Petsch: Szavadon foglak, már most kezdj gyakorolni! Ne felejtsd, hogy nem vagyok ugyan profi chief dö izé, de a spárgapucolás témájával valszeg hamarabb kezdtem megküzdeni, mint ahogy gondolnád... És mint mondám, nem csak az idő számít, hanem a “hulladék” aránya és a forma is. Ha ezt késsel hozod, biz isten ellátlak életed végéig extra finom spárgakonzervvel :))))

Muscari 2020.05.01. 05:32:56

@Herr Géza: ennél a cégnél kifejezetten magas minőségű árut állítanak elő. Sajnos az is trend, amit te írsz, az olcsó tömegtermelés. A kereskedők iszonyat módon presszionálják a termelőket. Egy időben szinte kizárólag a hosszú polcontarthatóság volt a szempont az ár mellett, az íz csak másodlagos. Ez azért szerencsére változik, folyamatosan jönnek elő új fajtákkal a nemesítők.
Régebben a spanyol eper teljes ízetlen, kemény valami volt, mostanában már kezd íze is lenni. Sajnos a barackkal nincs mit tenni, olyan helyre kell költözni, ahol megterem. Az nekem is hiányzik nagyon. Van, ami nem szállítható éretten. Illetve van már a lapos barack, az nagyon finom és viszonylag sokáig eláll.

dikusz. 2020.05.01. 06:54:28

@Pink Petsch: Ez a márka nagyon hajaz arra, amit a Spar a hülye hűségpontos akcióiban "akár 80%-os kedvezménnyel megveheted" sóz rá a kuncsaftokra, kb 3000 Ft-ért.
Miközben a piacon tizedannyiért vett fanyelű hámozó sokkal jobb.:)))

Benikuty 2020.05.01. 07:16:02

@Herr Géza: pont ezt a tipust használom, de Victorinox a márkája. Nem ilyen előkelő a megjelenése, viszont 600Ft-ért vettem, több darabot is, lévén fogyóeszköz. A késeim gyártóját nem merem ideírni... :D

havrilla 2020.05.01. 07:17:21

A spárgaevés a rögeszméseké.
Se energia, se érdemi tartalom, se vitamin. Még a sima mezei fű is jobb és éltetőbb. 50 éve nem tudom megérteni a németeket.
Maximum hús mellé köretnek, de akkor , ha van burgonya is mellette.

Benikuty 2020.05.01. 07:20:22

@Muscari: Teljesen igaz, pl. a világhírű holland Plagronnak van olyan rendszere, ami ilyen technológiához igazodik.
Én a "100% terra" táplálási rendszerüket használom, a kiültetés előtti palántáim kb. háromszor fejlettebbek, mint azelőtt.

Dammiel 2020.05.01. 09:40:04

@havrilla: szeretnek büdöset pisilni.

Herr Géza 2020.05.01. 10:20:22

@havrilla: Mielőtt hülyeségeket írsz, olvass...

www.mindmegette.hu/sparga-a-zoldsegek-kiralya-32158/

Semmi gond, hogy te nem szereted, attól még sokan mások igen.

Benikuty 2020.05.01. 10:52:08

@Herr Géza: A link elég jól összefoglalja a spárga-témát, de tartalmaz pár túlhaladott információt.
Nem akarom idézni, mert a madam reménytelen, de az általa képviselt csirízes spárgaételek vonal is idejétmúltak.

Benikuty 2020.05.01. 10:54:03

@havrilla: Bocs, de amiket leírtál, magukat minősítik, nem akarom írni, hogy téged, mert nem akarlak megbántani.

Dammiel 2020.05.01. 10:56:29

@Benikuty: :-D. Ezért nem szeretem a spárgát.

Herr Géza 2020.05.01. 10:56:47

@Pink Petsch: Imhol, ahogy ígértem:

i.imgur.com/yOlHN21.png

Ez az én high-tech kütyüm. Áfával együtt pont 0 euróba került, 10 éves, túl van biztos 100-200 kg spárga meghámozásán és még mindig kiválóan műxik.

Herr Géza 2020.05.01. 10:59:26

És most megyek, megcsinálom az ebédet. Mondjam mi a menü, vagy kitaláljátok? :)))

Herr Géza 2020.05.01. 11:07:32

@Benikuty: Igazából csak a vitaminok, nyomelemek, stb. téma miatt linkeltem pont ezt. :D Aztán láttam, hogy van némi történelmi visszatekintés is, meg a gyógyhatásokról is ír. A recepteket nem néztem...

Cluster123 2020.05.01. 11:12:22

Elég érdekes, hogy itt mindenki csak a spárgát látta meg a cikkben, de az alapvető problémát, hogy a közép-kelet európai országok még mindíg a perifériára vannak szorítva, és nagyon nem egyenlőek, a nyugat-európai országokkal na azt meg véletlenül sem. Az hogy az onnan jövő emberek simán feláldozhatóak az nem probléma.

Herr Géza 2020.05.01. 12:15:10

@Cluster123: Miért is “feláldozhatóak” az onnan jövő emberek? Miért vannak a kelet-európai országok a perifériára szorítva? Kb. harmadszorra rágtuk át a témát, mit kell ezen még ragozni?

dikusz. 2020.05.01. 12:33:16

@Herr Géza: Virsli, sör, vattacukor?

Cluster123 2020.05.01. 12:44:10

@Herr Géza: Olvastad a cikket?

De akkor itt egy másik (az első része szól erről, a második, hogy itthon is ezt kellett volna tenni,):

azonnali.hu/cikk/20200501_ut-szelen-hagyott-munkavallalokkal-hogyan-akarnak-munkaalapu-tarsadalmat

De röviden, a saját munkavállalókat mentik az országok, de más országokét nem, mert a saját gazdasági érdek többet ér. Erről szólt a cikk, a spárga helyett lehetett volna más zöldség, és N. ország helyett lehetett volna Anglia is.
Igazából mind1, nem akarom ragozni nagyon, nem rendszeresen olvasok itt, lehet, hogy volt ez már téma

pkovaks 2020.05.01. 12:55:33

Ha ilyen munkalehetösegek, idenymunkak vannak akar a nemeteknel akar az angoloknal akkor nem ertem mit keresnek a roman es bolgar koldusok tömkelege Svedorszagban, minden bejaratnal es kijaratnal ott ul valamelyikuk...es a birka nep meg ad is nekik..Ja, mas orszagban dolgozni kell a penzert, megelhetesert de itt meg eltartjak a semmirekellö munkakerulöket az "adomanyozok"...mar reg ki kellett volna dobni öket es megtiltani a koldulast de itt minden jöttmentnek a kedveben akarnak jarni nehogy mar megszolja valaki is ezt a befogado liberalis tesze-tosza orszagot...Es erre meg ideologiat is tudnak gyartani...

gabors 2020.05.01. 14:39:47

@Pink Petsch: "@gabors: A német gyárakból van bevétele az államnak is"

olyan sok nincs mert evtizedekre kaptak adokedvezmenyeket abbol van valami bevetel hogy az ott dolgozok fizetnek mindenra AFA-t de ha jol tudom sem az audi sem a mercedes NEM FIZET semmit az allamnak .... sot egy csomo egyebb kedvezmenyt kaptak ezert mentek Mo-ra es nem valamelyik masik balkani regioba ....

gabors 2020.05.01. 14:45:49

amugy csak hogy mindenkinek legyen valami megnezte ma a helyi ABC (stop and shop) $4/lb ami kb 9 dollar kilora ez ilyen verszegeny zoldes vizban allitgatott sparga .... de van uvegben is meg dobozos is ... konzervkent ... azt nem tudom (egyelore) hogy ez kosher vagy nem mert az is szamit am ....

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.05.01. 15:26:09

pl 2016

"Az Audi 2016-ban összességében 34,8 milliárd forint adót fizetett be a magyar költségvetésbe ebből 2,1 milliárd forintot társasági adó, 11,1 milliárd forintot iparűzési adó és 21,6 milliárd forintot bérjárulékok formájában. "

novekedes.hu/elemzesek/ennyi-az-audi-befolyasa-a-magyar-gazdasagra

szivesen olvasok forrast a "NEM FIZET semmit az allamnak"-ra.

gabors 2020.05.01. 15:40:49

@droid_: ez semmi nezd mar meg hogy mennyit koltottek stadionra ......

2.1 tarsasagi ado .... ??????? viccelsz ???

kb 400+ milliard volt a teljes tarsasaig ado 20190-ben ... na ehhez kepest audi nagy lofasz ....

gabors 2020.05.01. 15:47:35

@droid_: ja a berjarulek abbol csak ennyit tudnak elcsalni azzal hogy NEM kozvetlenul dolgoztatnak embereket ... kerdezz korul es meglatod (vagy lathatod) hogy 3/4-e a a dolgozoknak NEM az AUDI-nak dolgozik ... hanem ize ... akarminek ...

nyilvan vannak dolgozok ezek utan muszaly is fizetni ... de lathatod magad is a szamok alapjan hogy ez vagy igen szar uzlet (2.1 miilard csak ennel meszarosek is tobbet fizetnek) vagy valami nagyon budos ...

kardio1 2020.05.01. 16:02:00

@Pink Petsch: pontosan milyen chef de partie vagy ? Melyik terület tartozik hozzád ?

2020.05.01. 16:03:35

@Pink Petsch: szerintem ők így vezekelnek valami régi, az őstörténelem ködébe vesző bűnért.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.05.01. 16:03:55

lel, az egesz orszagban beszedett ossz tarsasagi adonak 2%-a egy cegtol. az tenyleg szinte semmi. ha igy ertetted, akkor nincs tobb kerdesem.

2020.05.01. 16:03:55

A legjobb spárga a Mihalik Enikőé.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.05.01. 16:03:55

na, hamar kuldtem el. fel szazaleka az egesz orszagnak. a tobbit fenntartom.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.05.01. 16:03:55

nahat, ha 3/4-e nem az audinak dolgozik, hanem mindenfele alvallakozok, akkor megis stimmel a 2%.

2020.05.01. 16:04:36

@Benikuty: és én azt is tudom, ki gyártotta. Nem német volt.

2020.05.01. 16:04:42

@Cluster123: Az alapvető problémát 40 év szocializmusnak, és 30 év posztszocialista oligarhiának hívják.

élhetetlen 2020.05.01. 16:05:54

@Pink Petsch: Azt írtam Benikutynak, hogy akkor lesz 600 ft egy csomó, ha a maradék az árusokra fonnyad, de azt nem veszem meg. Erre jöttél te, “Ja, mellesleg, a fonnyadt spárgát főzd bele egy alaplébe, az egyetlen módja, hogy valamennyire is felhasználhasd”.
Csodabogárnak is a befőttről írtál, és az ilyen mondatok, “Elteheted befőttnek .. már a fonnyadtabb spárgát… mivel itt kapni, és fogy, annyira szar nem lehet”.
“spárgabefőttet életemben először Németországban láttam, meg olyan embereket is, akik vettek is belőle. Kurva szar nem lehet”. És ehhez még a “Ne légy már ennyire fasz ...”. Ja, hogy nálad ez a szarkazmus. Arról nem is beszélve, hogy milyen elegáns egy 40 éves sztorit felhozni ebben a témában. Igazi úrinő lehetsz. Még szerencse, hogy nem ismerlek személyesen.

kardio1 2020.05.01. 16:08:18

@Muscari: igen ! :) Már amennyire a mostani furcsa időkben lehet.

kardio1 2020.05.01. 16:17:58

@Herr Géza: ezért jó olyan helyen élni, ahol az éghajlati és földrajzi adottságok kedveznek a zöldség-, és gyümölcstermesztésnek. Ilyen szempontból szerencsésnek tarthatom magamat. És persze tényleg igaz, hogy a termelőtől vett zöldség, gyümölcs íze nem hasonlítható a nagy boltokban vettekéhez.

2020.05.01. 16:26:08

@gabors: miért mennyi kéne legyen? Hány cég van az országban? Saccolj, majd azzal a számmal oszd el a 400+ milliárdot ...

somlobodog 2020.05.01. 16:26:08

@gabors: ne legyél demagóg. A nem fizet és a 34milliard közt azért van egy kis gap, ugye érzed? Ráadásul Magyarországon 9% a Tao ami ezer kedvezménnyel csökkenthető (beruhazasok kamata pl). Mindenkinek. Nem csak az audinak. Az egyéni tamogatasuk meg politika ahogy mindenhol a világon az az ilyen cégek esetében (ld Amazon központok).

havrilla 2020.05.01. 19:30:47

@Benikuty:
De szép is lnne , kár, hogy nem igaz. Erőteljesen túllihegett.
De hát sok zöld csak beveszi ezeket.

Benikuty 2020.05.01. 19:42:57

@havrilla: Akkor csak edd a krumplit! Szabad ember vagy:D

kardio1 2020.05.01. 20:02:20

Na mi volt ma ebédre ? Spárga bizony ! :)

gabors 2020.05.01. 21:47:07

@somlobodog: igazad lehet .... vissza kellene kapniuk meg valamit ???

mit gonodolsz MIERT MO-on csinaljak amit csinalnak es NEM N)-ban .... ja ertem demagogia az hogy olcsobb (sokkal) ...

adg 2020.05.02. 03:15:55

@somlobodog: ugyse nyersz. Eselyed sincs. :)

somlobodog 2020.05.02. 07:52:45

@gabors: megint demagóg. Állításod az hogy nem fizet. Erre írtuk hogy de 34 milliárdot. A többi egy kis hatter info volt. Nem azt állítottad hogy magyaroszagon olcsó minden hanem azt Higy nem fizet. Majd mikor megkapod hogy fizet 34 milliárdot akkor elkezded tolni hogy de kéne neki visszaadni?? Elegánsabb leirni hiyg bocs nagyot mondtam és fingom se volt róla mint új vitasikot nyitni. Persze hogy azért jön egy cég valahova mert a termelés olcsó. És nem fizet annyi adót mint no-ban. De fizet annyit amennyiért az államnak is megeri odavinni. És arról nem a cég tehet hogy a Tao pl MO 9 nemetorszag meg nemtudom 16? Részemről ennyi, nekem elég hogy a 34mrd több mint a 0. Ennyi volt a vita nem több.

dikusz. 2020.05.02. 09:13:37

@somlobodog: " Elegánsabb leírni hogy bocs nagyot mondtam"

Na ezt nem fogod tőle sose olvasni.

lüke 2020.05.03. 11:42:00

@élhetetlen:
a termelői piacon 800 / kg

lüke 2020.05.03. 11:42:22

Ketteválasztanám
1) spárgaszedők
nyugaton a kelet európaiak mg. rabszolgák ,a fehér spárgát napfelkelte előtt kell kihúzni a földből!
ilyen még az eper, s az uborka szedése is,s a mg munkák nagy hányada
(Ismerősi körben volt olyan,aki marxista közgáz diplomával húzogatta)
2) spárga
( diuretikum)
ma mindenkit megtalál,aki szereti
regen kevesen ették,nálunk otthon gyakran volt (Párom sose evett életében,apám se)
a piacon :spargelkopf, azt szoktam venni, mert azon kevés a pucolni való,nem fás,igaz hogy “hulladék”, de a spárga legjobb része
a főzővízbe: só, cukor,vaj ,kenyér kell- osztrák recept

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása