oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. február 24. 06:30,  Osztrák kórházban nővérként és betegként 77 komment

2020. február 24. 06:30 Határátkelő

Osztrák kórházban nővérként és betegként

Érdekes helyzet lehet, amikor valaki szakemberként kénytelen megtapasztalni, milyen egy adott intézmény a másik oldalról nézve. Az Ausztriában nővérként dolgozó Márta éppen így járt, hiszen amikor az alábbi történetet megírta, éppen egy ottani kórházban feküdt.

Neked is van külföldi kórházi élményed? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre!

ausztria_eisenstadt_korhaz.jpgAz ausztriai Eisenstadt (azaz Kismarton) kórháza

„Ausztriában dolgozó diplomás nővér vagyok. Férjem is Ausztriában dolgozik. Sopron környéki ingázók vagyunk. Mindkettőnk Ausztriában biztosított.

A gyermekvállalással problémáink (endometriózis, 5 leiden faktor, ölősejt gondok) voltak. Ausztriában, bécsi lombikklinikán fogantak a gyermekeink. Innentől kezdve egyértelmű volt, hogy Ausztriában csinálunk végig mindent.

2017 decemberében született kislányunk, Sára az eisenstadti kórházban. Jó biztosítónál van a biztosításom, ezért automatikusan kétágyas szobába kerültem.

(Ausztriában több biztosító van, van bizonyos selbstbehalt, azaz amit a biztosított maga fizet. Én például a vérvételért 5 eurót fizetek alkalmanként, de ha kórházba kerülök, jár a kétágyas szoba. Más biztosító fizeti például a szemüveget, de nem kerülhet a beteg kétágyas szobába.)

Tizennyolc órán keresztül vajúdtam. Végig velem volt a szülésznő. Két ügyeletes orvos figyelt meg. Együtt döntöttünk 18 óra után a császárról. Figyelembe vették azt is, hogy kínkeserves lombik árán lettem állapotos.

Felszereltség, ötféle ebéd

Minden szülőszobáiban automatikusan van inkubátor, szóval felszereltségben és munkaerőben jól el vannak látva. Büféreggeli minden nap, illetve ötféle ebéd közül lehet választani.

A kórházba nem kell betétet, törölközőt, babaruhát, pelenkát, popsitörlőt, hálóinget, stb. vinni. Ez nagy könnyebbség.

Tavaly, azaz 2019 augusztusában ikerfiaink 35 hétre érkeztek. Sajnos Eisenstadtban nem volt elég gyermekinkubátor, ezért a wienerneustadti kórházba irányítottak minket.

A fiúk jól voltak, de sajnos a szülés után komplikációk alakultak ki nálam. Belső vérzésem volt. Intenzív osztályon kötöttem ki. Tizennyolc palack vért kaptam, mélyaltatásban voltam, négy nagy műtétem volt, négy kicsi, vénagyulladás, fertőzés, stb. Hat hétig voltam kórházban, több százezer euróba kerülhettem.

Nem tudni a szülés közben hibáztak-e, és soha nem fog kiderülni, de mindent megtettek azért, hogy rendben legyek. Volt kb. 10 CT, terápiák, pszichológus. Kétágyas szobában 6 hétig egymagam, hogy gyógyulhassak, hogy se engem ne zavarjon senki, se én ne zavarjak senkit.

Soha egy türelmetlen nővér nem volt. Mikor kiengedtek, képeslappal búcsúztattak. A fiaimat a gyerekosztályról minden nap hozták. Elintézték, hogy a férjem a fiúkkal beköltözzön hozzám.

Egyetlen, de nagy probléma

Az egyetlen és nagy probléma, hogy gyakorlatilag nincs kezelőorvos... Itt mindenkinek mindenki az orvosa. Ezért amennyi orvos, annyi meglátás. Amikor érkezik a főorvos, akkor helyreigazít, aztán megint jön a káosz. Szóval egy idő után, csak a főorvossal beszéltünk.

Összességében itt is emberek dolgoznak.... Nem különbözőek mint nálunk. Rengeteg magyar orvos és nővér van itt, akik mind-mind szeretettel kezeltek.

A különbség a felszereltség és érezhető, hogy jobban meg vannak fizetve, mint itthon. (Én is nővér vagyok, 2200 euró a bérem.) Szívesen fogadnak csokoládét, virágot... De itt tilos és nem is fogadnak el pénzt. Nem ismerik a borítékot.”

Kövesd a Határátkelőt az Instagrammon is!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

�Berlin �: @____bettina____ #berlin #germany #németország

Határátkelő (@hataratkelo) által megosztott bejegyzés,

(Fotó: flickr.com/Josef Lex)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.  

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: kórház egészségügy Ausztria

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr9215488536

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dikusz. 2020.02.24. 07:32:56

Korrekt poszt. Érdekelt volna Márta, itthoni tapasztalata/hozzáállása nővérként.
Kinti betegként azt írja, hogy jó a biztosítása, és azért kapott helyet kétágyas szobában. Arra kíváncsi lennék, ha nincs valakinek jó biztosítása, akkor milyen ellátást kaphat, van-e ötféle menü, és hány ágyas szobába kerül?

Nekem nincs viszonyítási alapom, mert csak az itthoni kórházakkal van tapasztalatom, meglehetősen sok. Mégsem tudok az itthoniról rosszat írni az adott helyzetet ismerve, egyedül az étkezésről. Nem azt mondom, nem is várom el, hogy büféreggeli, ötféle menü kell, de az, amit a legutóbb volt szerencsém megismerni, valami egész különlegesen rossz volt. És ha jól tudom, a VIP-ellátást fizetők se kapnak mást.

SzZoole 2020.02.24. 08:09:15

Kirándulós képek nincsenek hozzá, úgy lenne az igazi, kórház, szülés, kirándulás, ilyen poszt még nem volt :-))

SzZoole 2020.02.24. 08:10:59

@dikusz.: “ Nem azt mondom, nem is várom el, hogy büféreggeli, ötféle menü kell, de az, amit a legutóbb volt szerencsém megismerni, valami egész különlegesen rossz volt. És ha jól tudom, a VIP-ellátást fizetők se kapnak mást.”

Meg egy jófajta házi pálinka is, nem? :-)))

Vicc volt

Golf2 2020.02.24. 08:21:06

A vajúdáson kívül mázlisták.Itthon a fele sikerült volna talán.

Csodabogár 2020.02.24. 08:35:30

@dikusz.: A térdemet itthon egy ismert privátkórházban operálták. A reggeli jó volt, mert azt a helyszinen csinálták és azt kaptam amit kértem. A többi valami hihetetlenül rossz volt. Nem tudom hol találtak a belváros közepén olyan ócska kantint ahonnan hozták az ebédet és vacsorát. Igaz válogatni lehetett az étlapból, de mit válogassak a pocsék kajákból? Szerencsére csak 3 napig voltam bent.
Utána ránéztem a facebook oldalukra, ahol a valódi pestiek el voltak ájulva a kórháztól, az ellátástól és mindentől, amitől az én lelkem svájci fele sikitófrászt kapott.:-)

Fenti kérdésedre Svájcban úgy volt, hogy ha u.n. általános biztosításod volt, akkor akármekkora szobába berakhattak, de én 4 ágyasnál nagyobbal nem találkoztam. A félprivát biztosítottnak járt a 2 ágyas szoba, a privátnak az egyágyas. Ma már biztos másként van, mert pl. tudom, hogy új kórházban már nem is építenek több ágyas szobákat.

dikusz. 2020.02.24. 10:09:07

@SzZoole: Írjak olyan posztot, amiben vannak kirándulós képek? Félig kész van.:)))

dikusz. 2020.02.24. 10:10:14

@SzZoole: Kár, hogy csak viccvót...

dikusz. 2020.02.24. 10:38:59

@Csodabogár: Kösz a választ.
Az érdekelne még, hogy az általános biztosításhoz is van étlap, és választható menü? Mit tud kapni egy olyan beteg Svájcban, akinek nincs pénze extra biztosításra?

A Szent Imre kórház majd minden osztályát voltam kénytelen megismerni. Egy alkalommal a hozzánk kijövő ügyeletes háziorvos azt mondta, hogy az ország egyik legjobb infrastruktúrájával rendelkező kórháza. Többségében 2 ágyas kórtermek vannak, 4 ágyasok is, többágyast (régi ággyal) csak a mai nevén krónikus bel-osztályon láttam. Van VIP-részleg is, de ott -az olvasottak alapján- ugyanazt az étkezést kapják a betegek. A térítési díjban (talán 6000 Ft) a külön szoba van csak benne.

SzZoole 2020.02.24. 10:54:07

@dikusz.: olyat írjál, amiben kirándulás közben rad jött a szülés és valami puccos kórházban beluga kaviárt és don perignon pezsgőt szolgáltak fel, természetesen sok-sok fotóval :-)))

Benikuty 2020.02.24. 11:01:27

@SzZoole: az opciókból kihagytad a fiatal tangás fiúkat...

Benikuty 2020.02.24. 11:06:26

Nem értem, hogy miért a nyígás a kaja miatt. Amikor jó 20 éve kb. 10 napra bekerültem az Irgalmasba, örültem, hogy nem volt csábítóak az ételek, mert így legalább az igen szemrevaló vászoncseléd személyzet ritkábban közelített a fajansszal a szőrös scheggemhez. Meg persze nem híztam, mert saját személyemben IS undorodom a hájas nyuggerektől.

Golf2 2020.02.24. 11:07:06

@Benikuty: Rossz oldalra katintottál melegügyben...

Benikuty 2020.02.24. 11:22:13

@Golf2: figyu, goldfinger! Gusztustalan buzizásodat kissé elcímezted, idősödő hetero vagyok, aki ide és három gasztrobogra járok. Mivel nem akartam tőled elkapni semmit, eddig is kerültelek, elég volt röhögni rajtad. Én továbbra is ehhez tartom magam!

Arthamyr 2020.02.24. 11:30:20

"De itt tilos és nem is fogadnak el pénzt. Nem ismerik a borítékot." - És ezt honnan lehet tudni, kedves Mária? Kipróbáltad, hogyan reagálnak a borítékra? Mert ez többek közt pl. Magyarországon is tilos, nem csak Ausztriában, de azért mégis akad, aki elfogadja.

Határátkelő 2020.02.24. 11:32:19

@Golf2: @Benikuty: Némi visszafogottságot, ha kérhetnék. Köszönöm.

Arthamyr 2020.02.24. 11:34:05

"Hat hétig voltam kórházban, több százezer euróba kerülhettem." - Annyira megnézném, hogy ebben mi kerül több százezer euróba. Nem kétlem feltétlenül az összeget, csak azon a véleményen vagyok, hogy ha tényleg ennyibe kerül, pár dolog ott eléggé túl van árazva.

Benikuty 2020.02.24. 11:42:39

@Határátkelő: Szíves figyelmedbe ajánlom az utolsó 2 mondatom. Ebből következően nyitott kapukat döngetsz, javaslom másra fordítani alkotó energiádat! Figyelmed megköszönve maradok...etc.

Arthamyr 2020.02.24. 12:07:37

@dikusz.: Fogalmam sincs.

Csak annyi volt az észrevételem, hogy ha tényleg valahol ez több százezer euro, azt sokallom, és úgy gondolom, hogy valami nincs vele rendben.

Fmarta 2020.02.24. 12:21:14

Mert ha valaki elfogad hálapénzt, és kiderült... (pl egy kolléga vagy másik hozzátartozó látja) kírúgják. A munkahelyüket pedig kevesen kockáztatják.
Több száz ezer euróba kerültem. Ikerfiaink akikkel semmi gond nem volt, tehát még egy infúziót sem kaptak, szimpla gyerekosztályon voltak 4 hétig. Az ő számlájuk fejenként 25 ezer euró volt. 6 hét kórház, ebben intenzív osztály is. Nekem 4 hasi műtétem volt, 3 kisebb beavatkozás, összesen 22 palack vér, (ami a véradotól a beadásig- 1 palack- 8000 eurós összeget tesz ki.)
Ezen felül a CT-k, röntgenek, infúzió, injekciók, labor vizsgálatok, fizio terápia, pszichológus.... Stb... Szóval az orvosai szerint volt annyi.

Dammiel 2020.02.24. 12:24:47

Csak egy szösszenet az osztrák hozzá nem értésről: Tulln-ban az asszonyt a hasán 3 helyett 1 öltéssel varrták össze egy műtét után, sokáig nem akart gyógyulni. Háziorvos megnézte, visszaküldte. Ment a sàrdobálàs, felelősségtolás, végül egy harmadik (sebész doki) is megmondta, h ez îgy nem jó, és összevarta...odakint rohadt modern bútorok, eszközök és szuper feltételek közt ülnek, akàr hozzáértők, akár nem. De ott se minden arany...

Arthamyr 2020.02.24. 12:52:30

@Fmarta: Köszi a választ.

1. Én ettől még nem lennék erről meggyőződve. Szerintem Magyarországon is szankcionálják, ha kiderül, még azt is el tudom képzelni, hogy a sima kirúgásnál sokkal csúnyábban (pl. szabadságvesztés?), más kérdés, hogy mennyi ilyen történik meg. Nyilván a 2200 euros bér esetén sokkal kisebb a motiváció és az állás is értékesebb (a kockázat nagyobb), mint 4-600 euros bér esetén, és nem is megszokott, ez vitathatatlan.
Amúgy be kellene vezetni a fizetős és differenciált szolgáltatást, és egyből megszűnne a hálapénz, mivel legálisan is lehetne fizetni, amiért számonkérhetően el lehetne várni a jobb szolgáltatást.

2. Na akkor az pl. az a vér is egy a túlárazott dolgok közül, főleg azt tekintve, hogy a véradó egy árva centet sem kap belőle (vagy Ausztriában ezer eurokat kap egy véradó?). Nyilván tárolni, szállítani, beadni stb. is kell, ami nincsen ingyen, de nagyon érdekes lenne látni, hogy mi kerül benne 8k-ba.

Fmarta 2020.02.24. 13:01:22

@Dammiel: egyetértek teljes mértékben. A körülmény nem minden.

Fmarta 2020.02.24. 13:01:23

@Arthamyr: nem kicsit van túlárazva. De ápolónőként 2200 euró a fizetésem. Magyarországi keresethez képest ez is túlárazás... A személyzet is drága az eszközök pláne.

Fmarta 2020.02.24. 13:01:23

@dikusz.: itthon pszichiátrián dolgoztam. Sajnos a szakember hiány volt a legnagyobb probléma. Én is úgy érzem nem az 5 menüvel váltják meg a világot.

Fmarta 2020.02.24. 13:01:23

@irdesmond: ne gondold hogy az esetemmel kapcsolatban nem történt jogi lépés. Ausztria ide vagy oda!

Arthamyr 2020.02.24. 14:20:18

@Fmarta: A 2200 eurot egyáltalán nem érzem "túlárazásnak" egy diplomás ápoló munkájáért, inkább a magyar kollégáid dolgoznak nyomott fizetésért... Ha pl. 2000 eurot keresnének Magyarországon is (az orvosok meg arányosan többet), akkor ott is ritkább lenne a boríték (vagy legalábbis nem pénz lenne benne).
Másrészt egy adag vérhez hány ember-óra munka kell? Szerintem annyira kevés, hogy teljesen elhanyagolható részét képzi a költségeinek.

Arthamyr 2020.02.24. 14:25:06

@Fmarta: Apósomék is ott dolgoztak, csak ők orvosok voltak. Botrányosan alacsony fizetésért. Most, hogy nyugdíjba mentek (bár apósom részmunkaidőben még szerződéssel dolgozik idén nyugdíj mellett), esélytelen lesz a pótlásuk, de ebben semmi meglepő nincs. Szerintem az lenne a furcsa, ha nem lenne hiány a szakemberekből. Mégis ki akarná ezt a nagyon komoly felelősséggel járó, nehéz/veszélyes munkát végezni ezekért a nevetséges juttatásokért? Biztos van pár megszállott ember (vagy szerencsétlen, akinek nincs más lehetősége vagy azt hiszi, hogy nincs), de azért nem az lesz, hogy válogatni lehet az emberekből...

Fmarta 2020.02.24. 14:30:12

@Arthamyr: igen... A túlárazás szót másképp értelmeztem. A kinnt élő osztrák nővéreknek a 2200 euró kevés. Ha ma itthon ennyit keresne egy nővér valóban elégedett lehetne. Minden országban régen gyökereznek szokások és megszokások... Társadalom függő is. De úgy tudom Magyarországon is van hálapénz ellenes osztály és kezdeményezés.

Arthamyr 2020.02.24. 14:54:13

@Fmarta: Van, picsognak is ellene a médiában is rendszeresen, szerintem teljesen indokolatlanul, mert a hálapénz csak egy tünet, önmagában nem is igazán kezelhető.

És a 2200 euro nem annyira kevés, mint Magyarországon az 4-600, azért az ausztiai átlag-/mediánbér nem 4-5-6-szor annyi, mint a magyar, ahogy az árszínvonal sem.

Csodabogár 2020.02.24. 17:24:23

@dikusz.: Az általános biztosított is megkap mindent, de nincs egy ágyas fürdős szoba és választható orvos. Mindez már ma nem ér. Pár éve olvastam, hogy Zürichben az egyik nagy kórház mellé felhúztak egy újat, csupa egyágyas szobával Ez ugyanis olcsóbb volt mint a régit felújítani. Gondolhatod milyen hevesen gondoltam a mi 1800-as évek végéről származó rettenetes kórházainkra. A János pl. ami óriási drága telken fekszik sok kisebb épület, totál korszerütlen. A Tétényi útiról már én is sok jót hallottam, de nagyon remélem sikerül valahol utközben meghalnom és nem kell kórházba mennem.

Csodabogár 2020.02.24. 17:30:56

@Fmarta: Nem kell mérlegelniük, hogy elfogadnak-e vagy nem, mert nincs normális ember, akinek akár megfordulna a fejében ilyesmi. A maximum, hogy a kávékasszába tesz az ember egy összeget, ha nagyon meg volt elégedve.
Ezt a hülye hálapénzt itthon találták ki. Nem tudom más szocialista országokban hogy volt, de pl. a DDR-ben holt biztos ismeretlen fogalom volt

Csodabogár 2020.02.24. 17:34:36

@Arthamyr: Hiába mérgelődsz, az egészségügy már csak ilyen. Zürichben kórházban könyveltem, láttam mi mibe kerül és miket számolnak el. Nincs válogatás, ha beteg vagy bemész és a biztosítód kifizeti.

SzZoole 2020.02.24. 17:43:34

@Benikuty: gondold @dikusz.: -t még felizgatnák a fiatal tangás fiúkák, nem hiszem, szerintem sokkal jobban felizgatná az, ha elvenné valaki a nyugdíjat :-)

kék madár 2020.02.24. 18:04:28

az mar volt, hogy az USA-ban egy ragtapaszert leszamlazhatnak 80 dollart, de csak akkor ha nincs biztositasod?

Benikuty 2020.02.24. 18:16:02

@SzZoole: gondolom! Már ha van humorérzéke (hehe)

SzZoole 2020.02.24. 18:20:23

@Benikuty: van neki, akkora göndöröket tud kacagni, hogy csak úgy zeng körülötte minden, hidd el, tudom :-)

Arthamyr 2020.02.24. 18:26:07

@Csodabogár: Nem tudom, miből gondolod, hogy én mérgelődök bármin is.
Azt sem osztom, hogy "az egészségügy már csak ilyen". Milyen? Pazarló? Mennyire, mint a magyar vagy az osztrák vagy a svájci? Vagy milyen? És miért lenne szükségszerűen olyan?

kék madár 2020.02.24. 18:31:01

az osszes tangas vicc megvolt mar?

Sarakawa 2020.02.24. 18:36:28

@Fmarta:
Túlárazás?:
Egy távol-keleti kórházba voltam kénytelen bevinni a nejemet vesekövel. Kétszeri vizsgálat, egy CT, kétszeri törés -ez elsőnél csak középen elrepedt, nem mozdult- kb. 15.000,- usd-ba került.Egy-egy órát fektették a törések után. Az orvos, vizsgáló középkategóriás, a törés a főváros legnagyobb kórházában -"luxus" helyekről is ide hozták a betegeket.

Csodabogár 2020.02.24. 18:40:25

@Arthamyr: Az egészségügy mindenütt drága. Az emberek kiszolgáltatottak és megfizetik. Illetve a biztosítást fizetik az meg a kórházaknak fizet. Eddig a leghajmeresztőbb összegeket Amerikából hallottam, ahol a biztosítás se olyan egyszerü mint itt Európában. Nyilván senki sem dolgozik ingyen, a biztosítók is jól akarnak élni. Hiába mondod, hogy pl. a vér túlárazott, mit tudsz tenni? Ha szükséged van rá, megfizeted.

Benikuty 2020.02.24. 18:53:34

@SzZoole: konspirálunk, frakciózunk? :D

dikusz. 2020.02.24. 19:08:39

@irdesmond: @Fmarta: Ismerősömnél előfordult olyan eset, amikor VIP-szobát kapott, mielőtt a baba megszületett. Azonnal műteni kellett a szívét. Nem pereltek, örültek/örülnek a babának.

Fmarta 2020.02.24. 19:20:29

@dikusz.: igazából majdnem meghaltam mert későn reagáltak. A méhemet kivették. Szülni már nem szülhetek. Maradandó fizikai károsodásaim lettek. Ugye a pszichés behatásokról nem beszélve. Nővér vagyok. Ismerem a másik oldalt is. Szóval hibáztak. Örülünk a babáknak, de ez két külön dologként kezelendő. Minden eset más és más. Nincs két egyforma ember. Jogi biztosításom volt. Kihasználom.

dikusz. 2020.02.24. 19:34:20

@Fmarta: Hűha! Félreértés ne essék, nem kifogásoltam, hogy kihasználtad, csak leírtam ismerősöm esetét.

Fmarta 2020.02.24. 19:59:40

@dikusz.: én értettem félre bocsi.

kék madár 2020.02.24. 20:26:31

@Benikuty: igen, az izgalmak miatt ne valtsunk temat :)

Arthamyr 2020.02.24. 21:07:33

@Csodabogár: Itt lehetne a szabályozóknak beavatkozni. És pl. itt is be lehetne vezetni a verseny valamilyen formáját. Elmegyek vért adni, akkor ott adhassam, ahol többet fizetnek érte, a kórház meg onnan vehesse, ahol olcsó. Jelenleg úgy tűnik a "vérpiacon" hiánygazdaság van, és mesterségesen meghatározott ára van, ami nem jó.

Az egészségügy meg leginkább a sok potyautas miatt drága. Amerikában is, csak ott a szolgáltatók a potyautasok. :) A biztosító meg lehet, hogy jól akar élni, de ne éljen jól, örüljön, hogy élhet. Erre is jó lenne a szabályozó beavatkozása, vagy egyenesen állami kézbe vétele, ha már olyan baromi nyereséges ágazat, teljesen felesleges, hogy magánszereplők kaszáljanak belőle (és akkor szépen meg lehetne csinálni, hogy csak kicsit legyen nyereséges, és ne az állampolgárokat húzzák le).

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.02.24. 21:29:31

OFF: eloben nezhetitek Kobe Bryant memorial service-t tobb helyen is...Nagyon meghato, es mivel en itt elek LA-ben, valahogy kozelebb all a szivemhez…

www.youtube.com/watch?v=v8tv8zSAe_8

vándor madár 2020.02.24. 21:48:52

Ebből a posztból most legalább megtudtuk, hogy Ausztriában sem jobb feltétlenül az eü. ellátás, mint Mo-n, csak jobb a körítés.

Arról sajnos nem derült ki semmi, hogy milyen az "osztrák kórházban nővérként", mint ahogy a cím ígéri, de betegként majdnem sikerült a posztírót eltenni láb alól. Nekem ezek után valahogy nem jutott volna eszembe ennyi jó a jelentéktelen dolgokról.

Engem már az idegzsába környékez, mikor jön a poszt a csodálatos kórházi kajáról meg az 1-2 ágyas szobáról és a dolgozók legendás kedvességéről. Én Münchenben voltam pl. 3 hétig egy 6 ágyas kórteremben, de eddig ott éreztem magam a legjobban, mert elszórakoztattuk egymást és figyelni is tudtunk a betegtársakra, ha pl. valaki nem tudott csengetni.
Elég sokszor voltam kórházban Németországban is és Svájcban is, de kedves ápolószemélyzettel még sehol sem találkoztam. Németországban tudnak eléggé nyersek lenni még a magánkórházban is, Svájcban azért jobb a helyzet.
Biztosan Mo-n is jó vagy jobb lenne a kaja a kórházban, ha ott is minden páciens napi 10 eurót fizetne érte, hacsak nem a szükségtelen stratégiai tanácsadók bérére és milliós jutalmára úszna el.
Boríték pedig mindenhol van, csak máshol nem az egyén zsebébe dugdossák bérkiegészítés gyanánt, hanem a kávékasszába adják és nem azért, hogy jobb ellátást kapjanak.

Nem véletlenül választ az ember Mo-n orvost, ha valami komolyabb ügye van, míg az emberek külföldön az egyéb körítések netes értékelése alapján inkább kórházat választanak, ahol adott esetben senki sem illetékes igazán.

@Fmarta: Mi az, hogy nem derült ki, mi történt? Ha te eddig nem léptél, akkor azok már régen meghamisították a dokumentációt és tényleg soha nem fog kiderülni az igazság.
A számlamásolatot jogod van kikérni a kórháztól.
1 palack vér nem kerül 8000 euróba, kb. az összes került annyiba sürgősségi /hétvégi / éjszakai felárral.
www.falter.at/heureka/20130424/boeses-blut-unter-medizinern/fd5d0158a4
"Mindkettőnk Ausztriában biztosított." Remélem nem lesztek munkanélküliek, mert akkor csak magyar munkanélkülire lesztek jogosultak, ha Mo-n laktok.
@Arthamyr: A 2.200 euró bruttó azért elég kevés, nagyon érezhető rajta Kelet-Európa bérletörő hatása, mert az ország nyugati felében ez akár 1.000 euróval is magasabb lehet. De azért azt is figyelembe kell venni, hogy Ausztriában 14 havi bér van egy évben, ha valaki alkalmazott, nem 12. Az ottani béreket nem a magyarral kell összehasonlítani, véleményem szerint.

Arthamyr 2020.02.24. 22:34:24

@vándor madár: Nem írtam, hogy sok. Azt írtam, hogy magasabb fizetési decilisbe kerülnek a fizetésükkel, mint a magyar kollégáik.

dikusz. 2020.02.24. 23:45:36

@Arthamyr: "Elmegyek vért adni, akkor ott adhassam, ahol többet fizetnek érte, a kórház meg onnan vehesse, ahol olcsó. Jelenleg úgy tűnik a "vérpiacon" hiánygazdaság van, és mesterségesen meghatározott ára van, ami nem jó."

Ez melyik országban van, hogy ott adok vért, ahol többet fizetnek? Itthon csak a plazmaadásért fizetnek, ez valóban oltári nagy biznisz, de nem annak, aki adja a plazmát...

dikusz. 2020.02.24. 23:55:48

@Zsuzsi65: Tudom, és megértem. A fiam kedvenc játékosai közé tartozott.

De ha már őt említed, nekünk is van szomorú hírünk, ma olvastam.
index.hu/kultur/2020/02/24/meghalt_csukas_istvan/
Felnőttként is kedveltem a meséit, és a derűs mindig mosolygó lényét, nevető szemét.

Ma írtak kora egyik legjobb focistája haláláról, Göröcs "Titiről" is, és
talán hallottad, hogy Wichmann Tamás is elment. Őt ismertem is, jó ember volt.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.02.25. 00:08:09

@dikusz.: igen, hallottam sajnos :( es az is mostani hir, hogy Csukas Istvan is elment :( Az egyik kedvenc gyerekkonyv ironk volt

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.02.25. 00:09:20

@dikusz.: bocs, csak a commented egy reszere fokuszaltam (Wichmann Tamas), es utana lattam, hogy Csukas IStvanrol is irtal

Arthamyr 2020.02.25. 00:29:47

@dikusz.: Ez az előző két mondatban kezdődő gondolatmenet folytatása...

peter3374 2020.02.25. 08:27:51

Aki volt korhazban Magyarorszagon az elmult par evben es van ugyfelkapuja az feltehetne a kezelesenek a szamlajat, nyilvan csak az osszegeket az adatai nelkul. Az lenne az erdekes, ha lenne hasonlo bezegseggel tobb orszagbol ember akik tudjak, hogy mennyibe kerult a dolog.

cattaneo 2020.02.25. 08:27:56

@Fmarta: nem akarok a zsebedben turkálni, csak erdekel. Ez bruttó bér? Hány év munkaviszony után?

toncsi64 2020.02.25. 08:28:10

A minap unalmamban megnéztem Michael Moore Sicko c. filmjét ami az amerikai egészségbiztosítási rendszert mutatja be. Ha csak a fele igaz (bár gyanítom az egész az) az is döbbenetes.
Ha valakit érdekel a Videa-n fent van ;)

videa.hu/videok/film-animacio/sicko-2007-dokkumentum-michael-moore-cUrDmqsQiiU1Pu4c

Egyébiránt olaszországi kórház tapasztalataim nagyjából megegyeznek a fent írt ausztriaival, mind ellátás mind kórterem tekintetében.

Golf2 2020.02.25. 09:12:10

@Benikuty: Úgy látszik humorod sincs.

Benikuty 2020.02.25. 09:37:50

@Golf2: Az lehet, de a tiéd elég sajátos. Béke van...

vándor madár 2020.02.25. 10:44:09

@dikusz.: "Az érdekelne még, hogy az általános biztosításhoz is van étlap, és választható menü? Mit tud kapni egy olyan beteg Svájcban, akinek nincs pénze extra biztosításra?"

Igen, van étlap és általában kétféle menü közül választhatsz. Ezen kívül jogod van pl. vegetáriánus, tejmentes, gluténmentes ételt kérni és reggelire is többnyire kiválasztani egy listából, hogy mit kérsz, pl. barna vagy fehér kenyeret, zsömlét, felvágottat, tojást, lekvárt , kávét, zöld teát vagy piros teát vagy mittudomén. Az extra biztosítás elsősorban kényelmi szolgáltatásokat takar, pl. 1-2 ágyas szoba és főorvosi vizitet meg pár laborvizsgálattal többet, mint a alapbiztosítás. Ezekre egyébként nem is biztos, hogy szükséged van. Egyébként az alapbiztosítás is több száz frank havonta, úgyhogy abban benne van minden, ami szükséges a rendes ellátáshoz. Azon kívül Svájcban az első lehelettől kezdve az utolsóig mindenki fizet betegbiztosítást, úgyhogy ezáltal is sokkal több pénz jut az ellátásra. Nincs olyan, mint Mo-n vagy Németországban, hogy pl. az összes gyerek az állam vagy az apa által biztosítva van ingyért. Azon kívül a saját zsebedből kell fizetni napi 15 frankot a kórházban kajára, ha úgy tetszik.

"Ez melyik országban van, hogy ott adok vért, ahol többet fizetnek? Itthon csak a plazmaadásért fizetnek, ez valóban oltári nagy biznisz, de nem annak, aki adja a plazmát..."

Nem azt írta, hogy ez van, hanem ez lenne ideális. Az EU-ban valószínű mindenhol hasonlóan működik a dolog. A baj az, hogy a plazmaügyet megkaparintotta valami dögkeselyű, a teljes vér adását meg karitatív szervezetek és kórházak csinálják ingyen vagy alamizsnáért. Egyébként van ahol fizetnek a teljes vér adásáért is és nyilván ezt is előbb-utóbb legalizálni fogják.
Pár évvel ezelőtt benne volt a médiában, hogy buszokkal hordják Nyugat-Mo-ról Ausztriába a plazma donorokat, ahol 20 eurót kaptak érte, ez már némileg több lett, de gondolom, már nem hordják őket oda.
www.plasmazentrum.at/wien/
www.valaszonline.hu/2019/05/09/verplazma-uzlet-vascular/
ukm-blutspende.de/index.php?id=aufwandsentschaedigung

Thomas P. Johnson 2020.02.25. 11:39:25

Itthon kb. 900 000 Ft-ért egyágyas szülést kapsz magán klinikán, garantáltan rendes kiszolgálással.
Amikor az emberek milliókat elnyaralgatnak, meg veszik az új autókat, presztízs kocsikkal parkolgatnak a panelházak előtt, akkor szerintem erre is lenne pénz. Csak az egészségébe nem hogy nem fektet senki, hanem elvárja, hogy azt a lófasz tb-ért még "ingyen" meg is kapja.
Persze a jó egészségügyi ellátással nem lehet vetíteni instán, így inkább várnak hónapokat olyanok is mindenféle vizsgálatra, akik megtehetnék, hogy kifizetik. Pedig, ha a társadalom egy nagyobb részét ki tudnák szervezni a magán-egészségügybe, akkor a normál színvonala is jobb lenne.
De tudom, az ellátás az jár...

HaD 2020.02.25. 14:42:43

@Arthamyr: onnan lehet tudni hogy nem fogadnak el hálapénzt hogy egy osztráknak eszébe nem jutna adni miután megfizette a SVs-t. Amúgy sem fizetnek egy centet sem semmiért pluszban amiért egyszer már leszedték őket az állam részéről:)...vagy bárki részéről...osztrák az... nem hülye:)...szóval egyszerűen fel sem merül..plusz ha kiderülne hogy valaki ad és el is fogadják akkor kicsit felgyújtanák a kórház négy sarkát...merthogy ez inkorrekt velük szemben....mint mondtam nem hülyék...így ne is veszik őket(annyira) hülyére...

HaD 2020.02.25. 14:42:51

@Fmarta: 14x2200+ 100% táppénz:)

Fmarta 2020.02.25. 16:34:27

@vándor madár: a kerestem 10 év után 2200 euró netto+13,14 havi bér. Én is az egészségügyben dolgozom. A számítógépben egyértelmű ki mikor mire kattintott. A mi intézményünkben is zajlanak perek. Nálunk soha senki nem nyúlkált bele, mert nem tudott. De az Osztrák jogi rendszer hasonló. Orvosok összezárnak. Fél év kelett mire a sebeimből felépültem. Idő energia a kicsik melett.

Arthamyr 2020.02.25. 17:19:25

@HaD: Milyen kár, hogy te nem (született) osztrák vagy... :/

dikusz. 2020.02.25. 19:35:43

@vándor madár: Köszönöm a választ.
Teljes véradást a Vérellátó szolgálat, és a Vöröskereszt szervez, nem adnak kp-t, 1/2 liter ásványvíz, szelet csoki, 500 Ft-os étkezési utalvány. Kórházba is a Vérellátó megy.
Amikor rákérdeztem, egy alkalommal, hogy adjak-e plazmát, azt mondta akitől kérdeztem, hogy hivatalból nem mondhat semmit, de ő nem adna...
Viszont annyira kevés a teljes véradó a plazmaadás miatt, hogyha a donornak nincs olyan problémája, ami miatt nem adhat teljes vért, a véradáson rendelő orvos engedélyezheti a véradást 65 év felett is.
A plazmaadást meg lehet szépíteni, de ott a pénzről szól minden, nem az embertársak megsegítéséről.

toncsi64 2020.02.25. 20:01:26

Thomas P. Johnson: Azért ha megnézed a fentebb linkelt filmet az amerikai magán egészségbiztosítási rendszerről, lehet megváltozna a véleményed ;)

Cluster123 2020.02.25. 20:01:41

Most voltam Délpesti kórházban 4 napot perfekt volt minden 2 ágyas szobában. Volt minden mentes választás is kajára...

Kedvesek voltak az orvosok és a nővérek!
Egyszerűen hihetetlen.

De a János Kórházba nem mennék... tudjátok miért. Mondjok volt ott onkologian ismerős és túlélte a rákot is nem csak a kórházat

Zed is not dead yet 2020.02.25. 21:50:19

@Thomas P. Johnson: És gondolom te is magán-eüben utazol, szóval nem érdeked egyáltalán, hogy mindenki fizessen jó sokat, akármi is a baja, meg akármennyi évig is fizette a tb-t úgy, hogy sose volt beteg és így tovább.

Vagy semmi közöd az egészhez, csak irritál a szomszéd új autója a panel előtt.

Igazából az a helyzet, hogy nem túl sok pénzből meg lehetne mondani bárkiről, hogy eddig életében mennyit fizetett be a tb-be és eddig mennyi szolgáltatást vett igénybe, ehhez nem kéne kapzsi befektetők zsebébe tömni a zsét, amikor már az ember egy élet munkájából a levonásokkal vastagon kitömte az államot is vele.

Mondjuk az, hogy Kásler az ún "saját támogatási keretéből" (MICSODÁBÓL???) az Edda amerikai koncertjére adakozik, miközben az eü. nem fizeti ki a beszállítók tényleges, megtörtént és igazolt, múltbeli teljesítményeit se, az EU bármelyik másik tagállamában (except Hu) azonnal a bársonyszékébe került volna, minimum.

hummel8 2020.02.27. 11:14:08

Nekem is pont ez eisenstadti korhazzal vanak sajnos többszörös tapasztalataim a balesetin... a gond az orvosok teren az emberhiany es a többszörös tulterheltseg itt is...de nekem emberi hozzaallasal meg soha nem voltmitt gondom, mig pl magyar korhazban szamtalanszor..
azert amit mondjuk egy szombathelyi kardiologus megengedett maganak egy 78 eves beteggel szemben, osztrak korhazban szerintem jo esellyel felmondas jart volna... Mikor bevitte a rohammentö szivinfarktus gyanuval az ismerösünket, a kardiologus azt kerdezte szo szerint, "miert maga meg meddig akar elni?"
illetve a belgygyasz, aki eltette a jol kiparnazott!!! boritekot, majd utana közölte, hogy a nagynenem rakos, menthetetlen (elötte nem volt ilyen diagnozis) es kiment a szobabol..

Egy kiszolgaltatott beteg emberneka környezet, a hozzaallas az emberseg is nagyon fontos, es ez az ami a nyugati korhazakban altalaban/atlagban sokkal jobb...

isti75 2020.03.01. 07:05:26

@dikusz.: Szia! Ausztriában élek, és több saját tapasztalattal elmondhatom, hogy koránt sem olyan szép az osztrák egészségügy, mint ahogy itt le van írva. Egy sima biztosítással itt sem kerülsz egy ágyas szobába. Waidhofen-ben pl 4-6 ágyas szobák vannak. Menüböl lehet választani, de nem ingyen. A kezelés után kiküldik a számlát, az étkeztetésedet ugyanis nem fizeti a biztosító. Tavaly egy négy napos korházi tartózkodás után kaptam egy 200€-s számlát. Lehet TV-t nézni, minden ágyhoz tartozik saját monitor. Ott kezdödik hogy meg kell venni bele a kártyát, 10€ plusz a fülhallgatót, mert annélkül nem nézheted, ne zavarj másokat. A kártyán meghatározott idötartamú perckorlát van, ha lejár fel kell tölteni. A lakásomhoz 35€ havonta a tv+internet szolgáltatás, a kórazban 4 nap alatt egy 20-as ment el erre. Orvos hiány van, ez azért rányomja a bélyegét az ellátásra is. Paraszolvencia az tényleg nincs, de ez nem azt jelenti hogy nincsennek gondok. Páromat vesegörcs miatt bevitte a waidhofeni kórházba a mentö Kedd este. Csak fájadalomcsillapítást kapott, mert urológus nincs, csak minden Csütörtökön. Szerdán csináltak UH-t meg néhány vizsgálatot, Csütörtökön az urológus átküldte a steyr-i kórházba. Péntek reggel hívott a párom, hogy menjek be a waidhofeni kórházba és kérjem el a CD-t amin a vizsgálati erdemények vannak, mert annélkül semmit nem tudnak az orvosok kezdeni vele. A mentösök is, meg az orvosok is elfelejtették. Így is lett, Péntek munka után rohantam a kórházakba. Délután amikor bevittem a CD-t a steyr-i kórházba, közölte az orvos hogy hétvégén a fü sem nö, szombaton délután jöjjek be a páromért, és vigyem haza hétvégére. Az a kórház tölünk kb 40km-re van. Hétfön reggel meg vigyem vissza… Tudnék még mit mondani, de gondolom ennyi is elég.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása