oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. január 13. 06:30,  Jobb a cseh kórház, mint a magyar? 50 komment

2020. január 13. 06:30 Határátkelő

Jobb a cseh kórház, mint a magyar?

A magyar kórházak és általában az egészségügy sok problémával küzdenek, a Határátkelőn is több olyan poszt volt már, amelyben külföldi tapasztalatokról számoltatok be. Ilyenkor persze általában felmerül, hogy „könnyű egy német / holland / osztrák” kórháznak. Nos, Béla története egy cseh kórházban játszódik – nem kicsit tanulságos.

Van külföldi kórházi élményed? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre!

cshorszag_ostrava_korhaz.jpg

„Kétéves szerződéssel kerültem ki Csehországba úgy hogy ellentétben eddigi rendszeres külföldi munkáimmal szervezetileg is át kellett jelentkeznem cégünk cseh vállalatához és elvárták, hogy ott is lakjak. Lakást béreltek nekem és cseh rendszámú szolgálati autót kaptam.

Mindez 2013 januárjától indult, akkor lettem „csesztnyí cseszki”, azaz čestný český, azaz tiszteletbeli cseh.

Életem rendben zajlott, ahogy az lenni szokott. Kicsit zavart, hogy fizetett hazautazás (500 km autóval) csupán évente négyszer volt engedve, miközben én Európa más területeiről 5-6 hetente haza szoktam látogatni a mindenkori projekt terhére…

Nem volt nehéz megszokni az életet, elkezdtem csehül tanulni, egyébként mindenkivel angolul beszéltem. A cseh emberek kedvesek, bár a munkához való hozzáállásuk speciális (*), de most nem ez a téma.

Én igen jelentős térfogattal :) és súllyal bíró ember vagyok, ezért nem csodálkoztam rajta, hogy a 4. emeleti lakásba való mindennapi le-föl járkálás igénybe vette a szervezetemet. Ugyanakkor föltűnt, hogy fölfelé menet egyre gyakrabban van légszomjam. De ezt a testsúly számlájára írtam.

Egyik alkalommal egy igen komoly csőtörés volt a házban, az első emeleti (és alatti) lakás, valamint a lépcsőház elázott, és a lépcsőház falát hamarosan vastagon beborította a penész.

A kárelhárítás bár működött, de így is hetekig (!) ebben a lépcsőházban járkáltam, így amikor a levegővétel egyre és egyre nehezebb lett, a penészgombák és spóráik elleni allergiás reakcióra fogtam a dolgot.

Egyik nap azonban minden megváltozott

A munkahelyemre menet az utcai céges parkolóban álltam meg minden nap, ez kb. 200 méterre volt a bejárattól. Ahogy mentem a bejárat felé, kb. félúton gyakorlatilag elfogyott (!) a levegőm. meg kellett állni, mert valami olyan fulladás jött rám, ami döbbenetesen ijesztő volt, nem kívánom senkinek.

Elmosódott a világ, elszédültem, meg kellett kapaszkodnom, hogy el ne essek. De kis idő elteltével és nagy levegővételekkel ez "normalizálódott" és én tovább mentem.

Az irodába lifttel kellett bemenni, de ahogy beléptem oda, a korábbi eset egy sokkal súlyosabb rohammal megismétlődött. Kivert a veríték, és ha nem ülök le, akkor biztos elvágódok, bár öntudatnál maradtam.

Azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy kórházba kell mennem. Egy kedves kolléganő mellé ültem be a kocsijába, aki elvitt a nem messze lévő ostravai Városi Kórházba (igen, ahol nemrég lövöldöztek) és igen, aminek a neve městská nemocnice, ha nem is a híres „városszéli nemocnyice na kráji mésztó :)” a cucilizmusból ismert csehszlovák sorozatból, Blázsej doktorral…

A vizsgálatok

Ott azonnal kerekesszékbe tettek, majd a betegfelvételi vizsgálóban ágyra feküdtem, és hirtelen rettentően izgatott hangú zsongás kezdődött mellettem. A kolléganő közben elintézte a beteg bejelentést, elvitte az irataimat és a betegbiztosítást igazoló plasztikkártyát is.

Tőlem kb. négy fehérköpenyes ember vért vett, EKG-t csinált, angolul kérdezgettek, azt hiszem kaptam egy injekciót is, majd elküldtek valami MRI vagy CT-szerű eszközhöz vizsgálatra. Én azt kérdezgettem, oké, akkor mikor is mehetek majd haza, mert én igazából penészgomba spóra által kiváltott tüdőgyulladásra gyanakodtam.

Amikor azonban megjött ez a CT (vagy mi), na meg a vérvétel eredménye, a személyzet kb. elsápadt, majd közölték, hogy kétoldali tüdőembóliám van. Azt nem tudtam addig, mi az a tüdőembólia, és mivel semmi nem fájt, meg jókedvű voltam (sőt, élveztem a sürgés-forgást), én nagyon nem ijedtem meg. Még akkor sem, amikor közölték, lehet, hogy percekre vagy órákra voltam és vagyok a haláltól. Puff neki!

Azonnal fölvittek a szívológiára (bocs!) vagyis a keringési megbetegedésekkel foglalkozó osztályra, mindkét lábamat iszonyúan szorosan befáslizták, infúziót kötöttek belém, aminek valami 5 vagy 6 óra alatt kellett lefolynia, és fölvettek állományba.

Én továbbra sem fogtam föl, mit jelent tüdőembóliásnak lenni, amikor lefolyt az infúzió és persze ki kellett menni, hát elgyalogoltam a kórterem WC-jébe, amiért elég kemény leszidást kaptam. Mozdulatlan lenni, ez volt a jelszó, amit nem értettem, mert akkorra már kb. semmi „érzékelhető” bajom nem volt.

A kórterem

A kórterem egy közös bejáratú, közös fürdőszoba + WC előtér helységből (azaz onnan nyílt) kettős szoba volt, mindkettőben 4-4 elektromosan állítható ággyal. Tip-top, ragyogóan tiszta, minden modern, szép, világos, kellemes szoba.

Amikor bekerültem, hárman voltunk, ez a létszám aztán változott, ahogy a betegek jöttek-mentek. Volt időszak, hogy egyedül voltam.

A másnapi viziten megkaptam egy nálam legalább 25 évvel fiatalabb doktornőt kezelőorvosnak, aki folyékonyan beszélt angolul, hasonlóképpen az összes orvos és főorvos is.

Ő kikérdezett, elmondott mindent, összeírta milyen gyógyszereket szedek, milyen adagolásban és azokat azonnal ki is írta (hahó! a KÓRHÁZ adta attól kezdve a gyógyszereimet, nem nekem kellett behozni a sajátokat).

Elküldtek röntgenre, ultrahangra és szerintem valami CT-re. Az ultrahang harmadnap volt, na ott derült ki, hogy egy kb. 32 cm hosszú mélyvénás trombózis van a bal combom alsó felén, ami az egész galibát okozta.

Minden orvos perfekt volt angolul, az ultrahangos azonban németül tudott. Mivel azt anyanyelvi szinten beszélem, jobban el tudtunk diskurálni. Ő azt mondta, nem érti, mert ilyen és akkora trombózisnál jajgatva szokták az embereket behozni, vérvörös végtagokkal, én azonban semmi ilyen tünetet nem produkáltam. Minden gép XXI. századi szintű volt, digitális, a leleteket azonnal a kezelő orvosnak továbbította.

Több mint három hét kórházban

Innentől kezdődött a 3+ hetes tartózkodásom, ami gyakorlatilag a napi rutinokból állt. Naponta egyszer megkaptam a „moszkítócsípésnek” nevezett hasi injekciót (břišní injekce), amit röviden csak bzsíhá-nak (břicha) hívtam. Kaptam infúziókat, a gyógyszereimet és hát megfigyeltek és gyógyítottak.

A kórházban 4 szintű tevékenységeket láttam. A zöld ruhát viselő takarító személyzet végezte a mindennapi takarító munkát, a fölmosástól a szemét kivitelén át a fürdők és a WC-k fertőtlenítéséig.

A fehér ruhás (szerintem segéd) nővérek adták a mosott pizsamát, cserélték az ágyneműt, ürítették amit kellett, adták a gyógyszert, mérték a lázat, stb.

A szakképzett (szintén fehér ruhás) nővérek kötötték be az infúziót, adták az injekciókat, és ellenőrizték a gyógyszereket, stb.

A kezelőorvosom minden nap meglátogatott és megbeszélte velem, merre, meddig, délután pedig az ügyeletes orvos látogatott meg mindenkit és beszélt (!) minden egyes beteggel.

Úgy emlékszem, talán 12 kórterem lehetett, amelyek közül akkor éppen egyet-egyet (duplát, ugye) festettek, így tehát szerintem 40 ágy lehetett aktív az osztályon, amelyben kb. 30+ beteg fekhetett.

Az osztályvezető főorvos rendszeresen tartott főorvosi vizitet is, de az is előfordult, hogy este, vagy éppen vasárnap megjelent és ő járta végig a pácienseket.

A kaja

ELMONDHATATLANUL jól éreztem magam a kórházban, a kaja nem volt se jó, se rossz, abszolút az üzemi étkezde színvonalán volt. Én diétás menüt kértem, soha nem éheztem és soha nem kellett semmi pluszt venni. Mondjuk a 3 hét után fogytam egy kicsit.

Csiszolgattam betegtársaimmal a cseh beszédemet, igen jól megvoltam a személyzettel, a végén már úgy neveztek engem, mint a „jókedvű magyart” azaz én voltam Wojtek, a „veselý Maďar”. Wojtek a Béla szláv megfelelője.

Nyilvánvaló, hogy Osztravában előbb a jó Isten, utána a kórház megmentette az életemet, történetem a családban való elmesélés után nagyjából mindenki egyet értett, sokszorosan mázlista voltam, hogy ez a "csapás" Csehországban ért és nem Magyarországon.

Ha mást nem is, a kb. szálloda minőségű, tiszta és jól felszerelt kórház szempontjából ezer százalék, hogy igaz.

(*) Utóirat:
A csehek 7-től 16 óráig dolgoznak ¾ óra regisztrált ebédszünettel, ami azt jelenti, hogy reggel hétre bejönnek, elfoglalják az összes WC-t, ott kb. fél, háromnegyed órát trónolnak, majd megreggeliznek és kvaterkáznak, és kb. 9-kor elkezdenek dolgozni.

11 órakor kilőnek a környező éttermekben ebéd menüt ebédelni, ahonnan 12-kor jönnek vissza. 16 órakor kiesik a kezükből a toll és a ceruza, leteszik a telefont, még ha valaki beszél is abban, lelövik a számítógépeket és villámgyorsan elhúzzák a csíkot.

Ja, akár dohányos, akár nem, óránként 10 percet MÁSHOL és mással töltenek, a dohányosok lemennek az utcára cigizni a nemdohányosok meg a közös helységben dumcsiznak.

Csehországban jó élni és jó dolgozni.”

Kövesd a Határátkelőt az Instagramon is!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

�: Ági #rainforest #esőerdő #southamerica #délamerika

Határátkelő (@hataratkelo) által megosztott bejegyzés,

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: egészségügy Csehország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr8515404286

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hari Seldon 2 2020.01.13. 08:33:18

Nagyon jó hangulatú írás. Annak külön örülök, hogy a posztoló láthatóan jól van egy ilyen eset után.

Európai téridő 2020.01.13. 10:14:02

Képzeld, Magyarországon is van ilyen kórház, nem kell bezzegkedni!

Hari Seldon 2 2020.01.13. 10:39:17

@Európai téridő:
Jó elképzelem a négyágyas szobákat. Mondjuk nehéz elképzelni. Mert a kórterem alapból egyágyas, vagy nem? Na jó, azért az akad pár kétágyas is, de inkább csak a testvéreknek. - Szóval biztos van ilyen jó nálatok is.

zserzsenne 2020.01.13. 11:45:58

@Hari Seldon 2: Én feküdtem francia kórházban, és azt kell mondanom, hogy túlzol. 4 ágyas szobában voltam, a gyógyszereimet a barátaimnak kellett hozni, senki nem beszélt angolul hozzám egy nővérkét leszámítva. Az utolsó napomon senki nem szólt, hogy elmehetek, csak késő délután csodálkozott rá a nővérke, hogy mit keresek még itt.
A többit le sem írom, mert megint felhúzom rajta magam.

Hari Seldon 2 2020.01.13. 13:49:26

@zserzsenne:
Hát angolul továbbra sem nagyon beszélnek itt a népek, bár az iskolában igyekeznek már a tanítani 7 éves kortól. Azt viszont nem tudom mióta van ez. A kórházat csak hármat láttam/ok sűrűbben, az elmúlt években belülről, itt nem igazán van több ágyas kórterem. Hogy az ország melyik részében voltál, nem tudom.

Herr Géza 2020.01.13. 15:20:55

@zserzsenne: Úgy azért megkérdezném, hogy egy francia kórházban miért várod el, hogy bárki is szóljon hozzád angolul? Hát magyarul se nem tudnak? Hú, azannyuk....
Kontra: meg lennél lepve, ha a UK-ben senki nem “ugatja” a franciát a kórházban?
És a magyar kórházban? Szerinted?

Arthamyr 2020.01.13. 15:45:52

@Herr Géza: Az angol nyelv a (fejlett) világban betöltött szerepe miatt, meg azért, mert a cikkben is arról írtak, hogy a cseh kórház személyzete elég jó volt ezen a téren.
Az UK-ben valószínűleg egészen jól beszélnek angolul, így annyira nincsen szükség más nyelv ismeretére (bár pl. itt, ahol a legtöbb ember anyanyelve az angol, elég sokan, talán a legtöbben pont franciául tanultak és/vagy tudnak). Angol > francia, német, kínai, spanyol stb. Az angol de facto világnyelv, a többi meg nem, akkor sem, ha baromi sok ember beszéli anyanyelvként, sőt, akkor sem, ha több embernek anyanyelve, mint az angol. Ilyen egyszerű, szóval tök felesleges ezt állandóan felhozni.

Herr Géza 2020.01.13. 17:24:27

@Arthamyr: Nem arról van szó, hogy az angol mennyire világnyelv, hanem arról, hogy beesel egy kórházba mondjuk Nyüzbegisztánban, akkor ne várd már el, hogy ott mindenki beszéljen angolul (mert az világnyelv, ugye...).
Csakis erre reagáltam: “ Én feküdtem francia kórházban, és azt kell mondanom, hogy túlzol..... senki nem beszélt angolul hozzám egy nővérkét leszámítva. “
Miért is kellett volna?
Fordítva: betolnak egy nyomoronc franciát egy ír kórházba, majd ír róla egy posztot, hogy “dehát senki nem tudott franciául”, az rendben van? Hisz a francia is világnyelv. No persze a magyar is....

Hari Seldon 2 2020.01.13. 18:30:02

@Herr Géza:
Persze elvileg az EU-ban minden nyelv egyenlő, és hivatalos. De ha valaki beesik egy vidéki kórházba, mondjuk a Bourg-Saint-Maurice egy 5000 lakosú kisváros az Alpokban, ahol van egy kihelyezett részlege a Grenoble-i kórháznak. - Jön hirtelen egy "sima EU egészségbiztosított" ember (mert ugye nincs francia egészségbizosítása, mert miért lenne?) akkor ott csak a sürgősségi ellátásra jogosult.

Ott az Alpokban meg különben is, fel vannak készülve a traumára, a síbalesetek miatt. Gyakorlatilag azt csinálják 0-24-ben télen. Azért ahhoz, hogy begipszeljenek, nem kell Shakespeare idézetekkel traktálni a kedves beteget, így nem használják az angolt. El is kopik egy idő után, ha nem hasznlja a nyelvet. Amikor meg hirtelen kell, akkor majd munka közben lehet, hogy legkisebb gondja az, hogy angol szavakat keresgéljen.

Mme Seldon 2020.01.13. 18:38:11

Nagyon remélem, hogy Magyarországon már megszüntették a 16 ágyas kórtermeket, mert egyetemista koromban (igen, még a XX. században) egyáltalán nem volt ritka. Az egy borzadály volt betegnek, orvosnak, nővérnek, hallgatónak, takarítónak egyaránt. Még paraván se nagyon volt.

dikusz. 2020.01.13. 18:57:54

@Csodabogár: Igen, a Szent Imre kórház.

Fringe minority with unacceptable views 2020.01.13. 20:30:53

@Herr Géza: az angol korhazakban van tolmacs.
Jo eselyed van emelett, hogy talalnak egy hindi vagy urdu anyanyelvu doktort is.

sutyerák 2020.01.13. 20:30:53

affrancba! nekem is tüdőembóliám van,-ugyenezek a tünetek. :o

MEDVE1978 2020.01.13. 20:30:53

A négy négy ágy egy WC-re elég sok, még talán magyar viszonyok között is. Édesapám most töltött pár hetet kórházban: alapvetően a gasztroenterológián 2-4 ágy volt szobánként és két szoba volt egy fürdőblokkra. Ugyanakkor ez volt a legrosszabb: a belgyógyászaton, érsebészeten, hematológián 1-4-en voltak a szobákban és mindegyikhez külön WC volt. Mondjuk ez a Honvéd kórház, de anno a Tétényiben sem láttam nagyon mást. Plusz pénzért ugye a Jánosban, a Honvédben és a Tétényiben is kapsz elit szobát, de az valóban pluszba kerül és nem két fillér.

Manapság a magyar kórházakból inkább sajnos a szakmai személyzet: ápolók és orvosok hiányoznak. Több szép és modern kórház van, viszont hiába ultramodern a röntgengép, ha nincs aki kiértékelje a felvételt.

Muhammad Balfas 2020.01.13. 20:31:12

Egy dél-magyarországi kórházban simán lehetnek hasonlóan pozitív élményeid.Bp az utolsó a fejlesztések terén,mivel a fejletlenebb régiók elsőbbséget élveztek az EU-s eü támogatások tekintetében..

Muhammad Balfas 2020.01.13. 20:31:12

@Herr Géza: Persze ha egy magyar kórházban nem beszélnek angolul,akkor már kezditek is a bugrismagyarozást..

Arthamyr 2020.01.13. 21:02:43

@Herr Géza: Ezért mondtam, hogy a francia sem világnyelv, az angol meg igen. És Franciaország nem Nyüzbegisztán, hanem egy kultúrált, fejlett ország. Így ha valami, akkor az angol alapvetően joggal elvárható, bárhol (ok, nem a Nyüzbegisztán kaliberű helyeken), a francia meg nem.

dikusz. 2020.01.13. 21:04:50

@Mme Seldon: A János kórház férfi sebészetén még biztos, hogy van 16+ ágyas kórterem, és nem mindegyik ágy mellett van paraván. Hogy a női sebészeti osztálynak van-e ekkora kórterme, azt nem tudom.

Hari Seldon 2 2020.01.13. 21:29:54

@Arthamyr:
Részben igazad van. De a francia nagyon rátarti tud lenni. Főleg olyan esetben, ha mondjuk simán le tudja venni az illetőről, hogy mondjuk egy kelet európai országból jön, és egy bonjourt sem hajladó kinyögni, helyette, erősen nyomatja az amerikai szlenget, szinte texasi stílusban előadja, hogy "sorry, I don't speak French... bla bla..."

-> Akkor az egyszeri vidéki azt gondja: Igen, pajtás. Na akkor inkább gyere az én utcámba, meglátjuk kinek van nagyobb szüksége a másikra...

Ezzel a fellépéssel el lehet lenni mondjuk még Holladiában is. De csodálkoznék, ha a németeknél ez a texasi nagyfiús stílus, hogy nem beszélni nyelvet szintén működne. - Persze ők nem tudják eltagadni, hogy beszélnek angolul, így esetleg válszolnak rá.

Arthamyr 2020.01.13. 21:50:23

@Hari Seldon 2: Bárki le tudja tagadni, miért ne tudná a német? És nem tudom mitől "texasi nagyfiús" stílus, ha valaki közli, hogy márpedig ő nem beszél olyan nyelven, mert hát tényleg nem. Te még sosem voltál olyan országban, aminek nem beszéled a nyelvét? Nekem angolul is kényelmetlen lenne a kórházi szaknyelv, pedig nagyon régóta használom, és sok éve angol nyelvű környezetben élek. Egy harmadik nyelven meg... Inkább nem is gondolok bele, milyen lenne ezzel szerencsétlenkednem mondjuk spanyolul.
Egyébként valamilyen szinten érthető, hogy a kórházi személyzet nem szeret angolul beszélni, mert ehhez tényleg elég jól kell tudni, és nem csak nekik, de a betegnek is, hogy nehogy félrekommunikáljanak valamit. Viszont azért elég nagy plusz, ha beszélnek idegen nyelven, és ha igen, azért elég jó esély van arra, hogy ez az angol legyen.

Taxomükke (UK) 2020.01.13. 21:54:36

@Herr Géza: Az angliai korhazakban nagyon sok nyelven tudnak az orvosok es az apolok.
:)))

Fringe minority with unacceptable views 2020.01.13. 22:12:58

@Mme Seldon: nem tudom most mi az altalanos helyzet nalatok, de a UKben meg par eve siman lattam 16-os kortermet
Van ugyan privacy screen, de attol meg hallod a szomszedot nyogni az agytalon

Willkommenskultur 2020.01.13. 22:13:11

En is Csehorszagban elek es annyit megjegyeznek, hogy az expatokat eleve nem viszik szar helyre korhazba, mert ez az ellatas van a szerzodesukben. Az Audis kulfoldiek se a ciganyokkal dekkolnak a varoban Gyorben....

Egyebkent tenyleg sok orvos beszel angolul, de en is expat helyekre jarok ugye, szerencsere befekudnom sosem kellett, csak Magyarorszagon, es semmi problemam nem volt ott sem az ellatassal, gondolom hol ilyen hol olyan.

Hari Seldon 2 2020.01.13. 22:18:52

@Taxomükke (UK):
Ez igaz. Amikor az egyik lányunkat bevitték kisebb baleset után (mert rossz felé nézett az úton lelépésnél) volt indiai orvos, magyar műtős segéd, orosz ápolónő. De találtak volna olyan orvost aki franciául beszél, csak nem volt rá szükség, mert csak egy éjszakát kellett bent lenni.

Muhammad Balfas 2020.01.13. 23:24:48

@Taxomükke (UK): Sztem azért angolul elég jól tudnak..:)

somlobodog 2020.01.13. 23:25:04

@Hari Seldon 2: mégis mit mondana ha nem beszél franciául??? Mi az a Texasi stílus? Hogy tudom megkülönböztetni pl az arizonaitol vagy a Delawareitol? Komolyan én beszélek franciául, igaz elég kopott már (szóval ez egy erős túlzás:)), de egy kórházban vagy komolyabb ugyintezesnel mit mondjak? Ja beszélek franciául, lecci nyomd le nekem a teljes korkepemet majd hátha a 20%at megertem? Nem. Angolul nyitok mert egy orvosnak tudni kell angolul. Legalább ennyit hogy tájékoztasson. Bárhol. Fáj vagy nem, az angol a vilagnyelv, a szakmai cikkek is angolul vannak nagyrészt. Ez van.

M. Péter 2020.01.13. 23:54:54

@Se vasalo se munka: Szerződés van valamilyen céggel, és szükség esetén fel tudják hívni a tolmácsot telefonon. Az orvosoknak van egyéb dolga is, mint hogy más betegének tolmácsoljanak. Adam Kay "Ez fájni fog" című ír egy olyan esetről, amikor a tolmács nem állt a helyzete magaslatán, és a hemofíliást hermafroditának fordította.

Mme Seldon 2020.01.14. 00:14:35

@somlobodog:
Na jó. Úgy látom ez nem ment át. Kezdem elõrõl. Nem feltétlen most az orvosok nyelvtudásáról beszéltem, hanem általában a itteniekérõl. A texasi csak egy erõsen karakírozott jelzõ a részemrõl arra a keleteurópai típusra, aki dafke nem akar még köszönni se a helyi nyelven. Sõt. És fölényeskedõen amerkai akcentussal próbálja eladni az amcsit. - de körben làtszik rajta hogy csak így akar fölénybe kerülni a másik felett.
Na erre mondtam, hogy ilyenkor persze még inkább beállnak a helyiek is a dologba.

Arthamyr 2020.01.14. 01:26:01

@Mme Seldon: Az hogy "itteniek", elég tág fogalom. Nyilván egy olyan ember, aki nem szükséges, hogy külföldiekkel érintkezzen, a nagyvilágból szerezzen tudást, miért is beszélne idegen nyelven? Megvan nélküle, mittomén a francia borászatban dolgozóknak talán nem kell (de azért aki vezeti a borászatot, annak már nem árt, ha eljutnak hozzá a világ fejleményei). Egy egyetemet végzett, karrierjét az internet korában megélő ember azért más teljesen más kategória, az orvosok, diplomás ápolók meg ilyenek, kivéve, ha idősebbek (minimum 50-es éveik elejét tapossák, de inkább még idősebbek). Nagyon kevés olyan országban voltam egyébként, ahol a fiatalabb (most már 40-es) értelmiségiek sem beszéltek semmit angolul. Még az olyan, bizonyos nyugati kultúrkörrel "ellenséges" országokban is elég sokan és jól beszéltek angolul, mint Kuba vagy Oroszország.
A kelet-európaiak meg boldogak lennének, ha "amerikai akcentussal" tudnának beszélni, szerintem ez elég kevésnek megy. Én még életemben nem láttam kelet-európait, akire azt mondanák, hogy "amerikai akcentusa" van, bár ugye az is kérdés, hogy ez milyen. Van budapesti magyar akcentus is? Mert kb. olyan az amerikai akcentus... Egyébként aki betegen fölényeskedik egy külföldi kórházban, az meg is érdemli, de az az elenyésző kisebbség. Ez nem az a helyzet általában, amikor pattogni szoktak, inkább az aggódalom a jellemző érzés.

gabors 2020.01.14. 03:43:37

@somlobodog: "Hogy tudom megkülönböztetni plvagy a Delawareitol? "

l hat ez azert eleg konnyu ... :-)))

gabors 2020.01.14. 03:48:51

@Mme Seldon: " A texasi csak egy erõsen karakírozott jelzõ a részemrõl arra a keleteurópai típusra, aki dafke nem akar még köszönni se a helyi nyelven. Sõt. És fölényeskedõen amerkai akcentussal próbálja eladni az amcsit. - de körben làtszik rajta hogy csak így akar fölénybe kerülni a másik felett."

ez hulyeseg mar attol kezdve hogy "texasi" akcentus kb nincs is mert az egyik legnagyobb allam es talan az egyik legtobbszinubb is a csak spanyolul beszelo "oslakolsoktol" az alabami hataron elo "deli feketekig" meg a floridai partokon elo new yorki zsidokig ...

honnan vetted ezt a "texasi" akcentust el nem tudom kepzelni .... ja ott franicaban igen akkor mar ertem

Hari Seldon 2 2020.01.14. 07:26:14

A fene, az előbb bent maradt Mme Seldon belépője. Értelemszerűen én írtam.

kardio1 2020.01.14. 12:12:55

Nem gondolnám, hogy az angol nyelv ismeretének feltétlenül elvárhatónak kéne lennie egy francia kórházi dolgozó számára. Ugyanakkor kár is lenne tagadni, hogy a francia idegennyelv-oktatás meglehetősen rossz hatásfokú, nem kell a mundért védeni.

Hari Seldon 2 2020.01.14. 15:13:00

@kardio1:
Valóban eléggé le vannak maradva mondjuk egy németországi vagy hollandiai angolnyelv oktatáshoz képest. Mondjuk a gyerekek már második osztályban elkezdték. Az más kérdés, hogy ez majd felnőttkorban hogy fog működni a gyakorlatban.

kardio1 2020.01.14. 16:41:10

@Hari Seldon 2: nem tudom, ti mennyire beszéltek angolul. Itt jó eséllyel egy erős francia akcentussal megspékelt angolt fognak megtanulni a gyerekeid (ld. a th ejtése, amit szisztematikusan z-nek tanítanak, a h esetleges ejtése stb.). Plusz nyelvtanilag is megújítják az angolt a francia nyelvoktatásban: szerintük csak két igeidő van az angolban...
Szóval nagy reményeid ne legyenek !

Hari Seldon 2 2020.01.14. 18:36:25

@kardio1:
Igen, a "h" hangot nekünk kellett megtanítani. A gyerekek váltig ragaszkodtak how, here, és hasonló szavak iskolai kiejtéséhez... :-)
"kijelentették, hogy a maîtresse így mondta, ezért így van..."
Kellett ki idő, amíg elhitték, hogy hiába mondta így, attól még nem így van.

kardio1 2020.01.15. 12:19:23

@tanato: nem véletlenül mondtam már eddig is, hogy komoly gondok vannak az egészségügyben Franciaországban

BéLóg 2020.01.15. 15:57:03

Úgy látom, a cseh téma keveseket érdekel... :-)

@Willkommenskultur: Én nem expat voltam, csak STA (Short Term Assignment-es, azaz rövidtávú "kitelepült") és az "első" kórházba vittek, ami éppen az Osztravai Városi Kórház tök átlagos tök átlag pácienseknek.

nyuszigonosz 2020.01.15. 16:07:17

@BéLóg: De, érdekel. :-)

Magam is voltam cseh kórházban, teljesen "mezei" biztosítással és minden rendben volt, söt! Mindeféle ismeretség, hálapénz és hasonló marhaságok nélkül: tökéletes ellátás, gyógyítás, rendezett kórház, tisztaság, szak és föorvos odafigyelése, növérek és további kórházi alkalmazottak profi hozzáállása.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása