oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. november 04. 06:30,  A londoni közlekedés gyötrelmei 78 komment

2019. november 04. 06:30 Határátkelő

A londoni közlekedés gyötrelmei

Aki ismeri az igazán nagyvárosokat, az tudja, hogy az egyik leginkább neuralgikus pont a közlekedés. Nincs ez másként Londonban sem, erről osztja meg tapasztalatait Világpolgár, aki előbb reagál a korábbi posztjai kapcsán érkezett megjegyzésekre, illetve a Brexit körüli huzavonára. (Korábbi posztjait itt és itt olvashatjátok el.)

london_victoria_station_forras_youtube.jpg

„Nagyon úgy tűnik, hogy a Brexit szavazás rasszista mivoltát nem csak én vettem észre, hanem például a Washington Post, a Guardian többször is, a BBC, a Nature, stb. (Az oldalak neveire kattintva elolvashatók az eredeti cikkek.)

Mindez teljesen összhangban van az én 10 éves mindennapos tapasztalataimmal. Vigyázni kell velük, mert nem mindig mutatják ki őszintén. Nagyon jó cikkek vannak arról, hogy a politikai elit hogyan fűtötte a meglévő idegengyűlöletet és hogyan kovácsolt belőle politikai tőkét. De ha úgy jobban tetszik, hívhatjuk diszkriminációnak is a rasszizmust.

A korábbi posztban utaltam 18 ezer állásra, ami a Brexit miatt kerül el az országból, a szóban forgó bank áthelyezi működését Frankfurtba. Ezt korábbi cikkekből és nyilatkozatokból is tudom. Fő problémájuk a rendezetlen szabályozás, és a bizonytalanság.

Amennyire leszűrtem, a londoni központot helyezik át Frankfurtba, és csak a brit piacra szükséges dolgok maradnak. Minden más uniós tevékenységet a német városból fognak működtetni. (Erről itt van például egy cikk.)

Sok cikk született arról is, hogy a cégek vonulnak ki Nagy-Britanniából, és láttam statisztikákat arról, hogy 2016 óta több cég ment csődbe, mint korábban. Vannak kormányzati statisztikák is erről. Szóval szerintem itt azért érezhető egy komoly folyamat.

Természetesen vannak más tényezők is. Aki ezt érdemben elemezni akarná, az inkább olvassa el Samuelson kb. 400 oldalas könyvét a gazdasági válságokról és kezelésükről. Ezt régen én még a Szabó Ervin Könyvtárból mentettem meg… Sajnos már nincs meg, de nagyon érdekes olvasmány volt.

Még hozzátenném, hogy a £130 milliárd GDP-növekedés veszteség, amit a mostani megállapodás okozhat, se semmi.

Boltbezárások

Szeretnék még kitérni a kiskereskedelmi boltok bezárásának jelenségére is, mert azzal például egyetértek, hogy az internetes áruházak befolyásolják a folyamatot. Ez nem is kérdés. Ez egy összetett folyamat.

A Brexit is befolyásolja, meg tapasztalataim alapján a rossz, begyepesedett angol cégvezetési kultúra is. Meg ugye kb. 400 oldalt is lehet írni a folyamatokról. Nem tudnak alkalmazkodni az internetes kereskedelemhez. Ez persze cégfüggő is, de akkor is probléma.

Személyesen is megtapasztaltam, amikor megkerestem egy csőd szélén álló DVD-kölcsönzőt és felajánlottam nekik, hogy megcsinálom az internetes streaming és egyéb szolgáltatásokat. Persze angol szokásukhoz híven teljesen hülyének néztek.

Pedig ezek a szolgáltatások működne, míg ők csődbe mentek. Az evidens, hogy az a kiskereskedelmi cég, amelyik nem orientálódik az internetes kereskedelem fel, hátrányba kerül.

Ehhez a témához szeretném még hozzátenni, hogy itt nem kis boltok megnyílása, meg bezárása a fő probléma (persze az is gond), nagy cégekről beszélünk, ahol több 10 ezer állás van veszélyben.

Volt egyszer egy beszélgetésem egy ellenzéki önkormányzati képviselővel Angliában, aki az utcán kampányolt a Brexit ellen. Elmondása szerint csak az ő körzetében kb. 8000 állás fog megszűnni.

Megkérdeztem, hogy miért. Azt válaszolta, hogy nagyon sok uniós befektetés van az országban és a szabályozás hiánya vagy nem megfelelő változása miatt sokan ki fognak vonulni.

Az általam csatolt cikkek mutatják, hogy ez a folyamat valójában beindult. Itt csak néhány példát hoztam fel, de ez egy elég komoly jelenség, ami még szerintem tovább fog romlani a Brexit-tárgyalások eredményének függvényében.

Ingázás Londonba

Szeretnem leírni saját tapasztalataimat a London belvárosába való ingázás szempontjából.

Valaki emlitette a Bedfordshire, Cambridgeshire vonalat. Akkor megemlíthetjük például a következőket is: Suffolk, Northamptonshire és Oxfordshire. Suffolk az az East Anglia régió, a többi meg Midlands néven fut. Még van pár megye, de azok távolabb vannak.

A lényeg, amit ki akarok hozni ebből az az, hogy itt kb. egy 100 km-es rádiuszról beszélünk London körül az északi oldalon. Esetleg picivel több, vagy kevesebb.

Ez mondjuk Budapest viszonylatban olyan, mintha kb. Siófokról, Veszprémből, Győrből, Szolnokról vagy Kiskunfélegyházáról ingáznánk Budapestre. Cegléd, Tatabánya és Székesfehérvár közelebb vannak.

Akad egyébként, aki ezt tényleg vállalja, de ez a legszerencsésebb helyzetben is kb. 1,5 óra ingázás egy irányban. Este haza is kell menni. Az is igaz, hogy az említett angliai zónákban valóban jóval olcsóbbak az albérletek például.

Ehhez tegyük hozzá, hogy a budapesti tömegközlekedés meglehetősen jó. Kb. 20 éve járom a világot, majdnem minden európai fővárosban megfordultam, Európán kívül is jártam. Tapasztalataim alapján a budapesti tömegközlekedés hatékony és gyors.

A londoni ezzel szemben iszonyatosan rossz. Bár el kell ismerni, hogy a város infrastruktúrája nem rossz, ha éppen minden normálisan működik. Amint kiveszünk egy metróvonalat Londonban, akkor viszont gondok lesznek.

Például egyszer megesett velem, hogy Boris Johnson alatt, ha jól emlékszem, éppen felújították a Circle Line-t. Metrópótló buszok közlekedtek a vonalon. Tudni kell, hogy akkora forgalom esetén ez abszolút káoszt jelent.

Megpróbáltam feljutni egy ilyen buszra, de az ötödik után, ami nem volt képes felvenni a várakozók felét sem, meguntam. A Towertől elsétáltam Eustonig, kis városnézés sosem árt alapon. Ez jó 45-60 perc gyalog, talán több is.

Egyébként érdemes ott sétálgatni, Londonra érdemes rászánni pár napot városnézés címszóval, de ott élni egészen más dolog.

Földalatti nélkül nem megy

Azt tudni kell, hogy Londonban igazából egyedül a metró használható közlekedési forma. Persze ez területfüggő is, de a központi részeken nagyon igaz. Ebbe a City is beletartozik. Iszonyatosan zsúfolt.

Nagyon durva forgalmi dugók szoktak lenni. Főként a reggeli csúcsidőszakban, amikor az ember éppen ingázna a munkahelyére.

Mondok pár, velem megtörtént példát. A busznak az említett 100 km-es zónából 3 óra kellett, hogy eljusson a Victoria pályaudvarig a forgalmi dugók miatt. Ebből kb. 2 óra a bejutás a belvárosba, és onnan még a City-be is el kell jutni.

A Victoria pályaudvaron zárják reggel a bejárat egyik szárnyát, hogy ki tudjanak jönni az emberek, hogy beférjenek azok, akik a metróval (Underground, ha így jobban tetszik) szeretnének utazni. Ez véresen komoly.

Párszor sikerült belekeverednem ebbe. A peron és az állomás maximálisan tele van. Hangsúlyozom, hogy ez a reggeli csúcsforgalom és a Victoria pályaudvar. Munkába menet.

De az egész város zsúfolt, egymást érik a metrók. Ennél sűrűbben már nem lehet járatni és a teli peron elé beáll egy maximálisan megtelt metrókocsi. Ezt gondolom budapesti ésszel nem lehet elképzelni.

Annyira maximálisan megtelt, hogy egy embert nem lehet már felpréselni rá. Aztán jön a következő, ami megint ennyire tele van. Kis szerencsével valahova felpréseli magát az ember.

Ha valaki ezt vállalja minden nap, akkor az az ő döntése. Kocsival meg a dugók miatt nem lehet közlekedni.
Ebbe az egészbe belejátszik, hogy London iszonyúan zsúfolt város. Annál zsúfoltabbat én még nem láttam, még New York sem annyira vészes. Mondjuk például Tokióban, vagy Hongkongban még nem jártam.

Az ingázással kapcsolatban a másik tényező, hogy a London környéki városok szintén nagyon drágák szállás szempontjából. Az utolsó tényező meg az, hogy gondolom ezekből kifolyólag sok cég nem szeret más kerületből alkalmazni embereket. Itt azért vannak komoly tényezők, amik befolyásolják a City-beli munkavállalást.”

(Fotó: YouTube)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr4715283898

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

UtazóTódi · utazotodi.blog.hu 2019.11.04. 09:16:48

Londonnak két problémája van, ami mindenre kihat:
1. Egy XVIII. századi infrastruktúrán próbálnak meg egy XXI. századi várost üzemeltetni. Nem erre a forgalomra lettek annak idején méretezve az utak, járdák, metró vonalak, de ide vehetjük a szennyvíz csatorna hálózatot és a mobil telefon antenna hálózatot is.
2. Az előrelátás és flexibilitás teljes hiánya. Az angolok ész nélkül ragaszkodnak évszázados szokásokhoz és dolgokhoz még akkor is, mikor ezek már egyértelműen nem működnek. Nem képesek es nem akarnak változtatni, de nyavalyogni tudnak végtelenségig.

Arthamyr 2019.11.04. 09:17:04

"Személyesen is megtapasztaltam, amikor megkerestem egy csőd szélén álló DVD-kölcsönzőt és felajánlottam nekik, hogy megcsinálom az internetes streaming és egyéb szolgáltatásokat. Persze angol szokásukhoz híven teljesen hülyének néztek.

Pedig ezek a szolgáltatások működne, míg ők csődbe mentek." - Hol működnek? :S Még a Disney, Apple stb. szolgáltatásai is köhögősek, pedig azokba talicskával hordják a pénzt. A Netflix is addig hasított igazán, amíg nem volt versenytársa, most majd lesz marakodás, sok exkluzív tartalommal, egymás és a nézők szivatásával. Mondjuk arra történetre befizetnék, amikor egy "csőd szélén álló DVD-kölcsönző" ezen a pályán szeretne játszani. :D

Érdekes, én akárhánymikor voltam Londonban az évek során, nem volt gondom a közlekedéssel. Mondjuk ebben szerepet játszhatott, hogy mindig a munkahelyhez/ügyfélhez közel laktam, és nem nagyon kellett kimennem a belvárosból, de érzetre a belvárosi közlekedés teljesen rendben volt. Az is tény, hogy metrot használtam leginkább, ha az nem lett volna, én is biztos más véleményen lennék.
Egyébként az ingázás szerintem mindenhol kisebb-nagyobb szopás, soha többé nem fogom csinálni, és másnak is csak azt tudom javasolni, hogy ezt minél hamarabb iktassa ki az életéből.

Európai téridő 2019.11.04. 09:24:11

Hát, bizony, a párizsi metrót jól kiegészítő RER-hálózathoz hasonló Londonban is elkelne.

puhacica 2019.11.04. 10:16:38

tudnek meselni. city, peak time, central line... egyre nehezebben viselem.

Golf2 2019.11.04. 10:53:17

Off. A szaudiak hordónként 2,8 dollárért termelik ki az olajat, aminek a világpiaci ára 60 dollár körül alakult,és így profitja is hatalmas 111 milliárd dollár 1 év alatt...Rablók.

O1.G 2019.11.04. 10:56:49

@puhacica: Gyere haza fiatal,Leányfalu élhetöbb...

Arthamyr 2019.11.04. 11:03:55

@Golf2: Azt ugye tudod, hogy te hordónként mennyiért veszed?

Bár szerintem igen hülye hozzáállás, de lehet az arabokat rablónak tekinteni, viszont ez esetben vannak náluk sokkal nagyobb rablók is.

És most komolyan, ezt mi értelme volt ideoffolni? :/

Hari Seldon 2 2019.11.04. 11:43:25

@Európai téridő:
Talán a Thameslink-féle vonalak nagyjából úgy funkcionálnak mint a RER. - De az lehet, hogy ritkábban járnak, legalábbis nekem úgy tűnt.

adg 2019.11.04. 12:19:00

@O1.G: oh, egy golf? Ez lenne a nikk kifejtve, igaz?
Teljesen mindegy, mit melyikkel irsz, ugyanannyi ertelme van.

adg 2019.11.04. 12:23:05

@Arthamyr: hat az apple meg a netflix is igy indult, ha jol emlekszem. A disneyt nem tudom.
Szoval minden eselye meglett volna ennek a tekanak is, csak hat leragadtak a 18-ik szazadban. Mint a mobilhalozat. :)

Golf2 2019.11.04. 13:07:13

@adg: te má csak tudod ott a világ végén...

Golf2 2019.11.04. 13:16:56

@Arthamyr: Értelme hogy sokan nem tudták a hússzoros rabló felárat.Te biztos tudtad,én nem.

puhacica 2019.11.04. 13:19:56

@adg: ugyan, mit tudsz te onnan? nem kellett volna olyan messzire menni, mindjart tajekozottabb lennel. talan meg arra is tudnad a valaszt, hogy @O1.G: koma miert akar engem mindenaron leanyfalura koltoztetni. :D

adg 2019.11.04. 13:23:46

@puhacica: leanynak falun a helye, a sparhelt mellett. Nemegy szaros londoni csehoban kaparni a szart a lofejuek tanyerjarol.

adg 2019.11.04. 13:24:31

@Golf2: a masik nikkednek irtam. Nem tunt fel? :)

puhacica 2019.11.04. 13:25:48

@adg: na, tudsz te, ha akarsz ;D

UtazóTódi · utazotodi.blog.hu 2019.11.04. 13:55:18

@adg: Speciel London Bridgenél pont olyan gyors a mobilinternet manapság, mint volt a XVIII. században! :)

Golf2 2019.11.04. 14:00:44

@adg: Ha nem tudnád o1g= orbán 1 ....(szerintem is).

Golf2 2019.11.04. 14:34:15

@adg: Nekünk kár beszélgetnünk.

Európai téridő 2019.11.04. 15:00:41

@Hari Seldon 2: Na ja, az egy "költséghatékony" magáncég, nemde?

O1.G 2019.11.04. 15:00:48

@puhacica: Ha növénnyel etetik a teljesen húsevő macskát, nagyon gyorsan megjelennek nála a kóros tápanyaghiány tünetei, és nemsokára meghal...

puhacica 2019.11.04. 16:33:56

@O1.G: igazi szerencse, hogy zoldseget es hust is eszikezek.

London2009 2019.11.04. 17:00:21

Valtozatlanul nem ertem, hogy miert kinozza itt magat Vilagpolgar, ha minden ennyire rossz es meg a nyakunkon a Brexit is?
A metro mellett azert meg figyelmebe ajanlom a dlr-t is, illetve a vonatokat. Gondolom attol fugg, hogy merre el az ember de a felenk kozlekedo vonatok gyorsak, pontosak, tisztak. Blackheath-Victoria 21 perc egesz pontosan, Charring Cross 20 korul, London Bridge meg kevesebb.
Aki vallalja a hosszu ingazast az altalaban egy szep, nagy kertes hazert teszi, amit Londonban nem tudna megfizetni. Ugyhogy valamit valamiert alapon feltetelezem, hogy ez van akinek megeri.
Az emlitett varosok kozul mindnek rosszabb ezerszer a tomegkozlekedese, mint Londonnak. Javaslom a megtekintesuket a kemeny kritika megfogalmazasa elott. Abban egyeterunk, hogy Bp-nek a tomegkozlekedese szuper. Autoval jarni viszont borzalom, az agglomeraciobol valo bejaras megoldatlan.
Nem kotelezo nagyvarosban elni, itt aztan igazan lehet talalni rengeteg kozepes, kismeretu varoskat, amik nem unalmasak es munkalehetoseg is van.

London2009 2019.11.04. 17:01:20

@puhacica: egy evig birtam. Utaltam, pedig tiz evvel fiatalabb voltam! :P

shaktele 2019.11.04. 17:53:59

@London2009: tündérkert az, s Boris a főangyalka..

Golf2 2019.11.04. 18:23:14

Off.Szorul a hurok Trump nyaka körül, át kell adnia az adóbevallásait,kötelezi az ügyészség.Remélem elzavarják!

GABOR 2000 2019.11.04. 18:43:22

Könyvtárból lopsz? A beszámoló amúgy elég egyoldalúra sikeredett, csak a negatívumokat sorolja, azzal meg nem törődik, hogy a brexiterek mit kapnak. Miért rajonganának érted az angolok? Nem szeretnek, nem örülnek neked, ez még nem rasszizmus. Csak neked forog a föld körülötted.

Hari Seldon 2 2019.11.04. 19:23:57

@Európai téridő:
Nem ismerem a londoni közlekedést annyira. Lehet, hogy költséghatékonyabb.
Kevesebbet járok Londonba mint Párizsba, ez csak olyan benyomás-féle volt, hogy valahol ugyanazt az ingázó utazóközönséget kéne kiszolgálnia.

Etniez 2019.11.04. 19:26:45

@UtazóTódi: Ugyanezt akartam leírni. Az utak és forgalmi sávok szélessége, parkolóhelyek mérete, kanyarok fordulóköre nem 21. századra vannak tervezve.

A másik a forgalomszervezés, nincsenek egérutak, mint Budapesten. Minden mellékutca rá van terelve a főútra, ez generálja a hatalmas dugókat. Te mondjuk a mellék utcában laksz, 5 sarokra mennél valamit intézni, akkor is rá kell hajtanod a főútra, mert csak az köti össze a kettőt és nem csak te jársz így, hanem mindenki és akkor elindul a dugó.

Erre rátesz a hagyományokhoz ragaszkodás akkor is, ha teljesen értelmetlen és káros.
Mindjárt linkelek egy jó példát, de előbb leírom.
Van egy út, amin van egy apró kanyar, régen városhatár volt , ezért épült oda egy vámház. Kb 300 éve. A városhatár már 40 km-el arrébb van, de a vámház még ott áll a kanyarban. Mi ezzel a baj? Hogy belóg az útra, két autó nem fér el egymástól, ezért valakinek mindig meg kell állnia ott. Amikor nagyobb a forgalom, ez iszonyatos dugót generál minden egyes nap, talán 50 éve. Mennyi feleslegesen elégetett üzemanyagot, elvesztegetett időt okozott már egy régi vámház, ha összeadjuk?

Erről a helyről van szó: https://www.google.com/maps/@51.5697306,-0.1739242,3a,75y,3.04h,67.99t/data=!3m6!1e1!3m4!1s9AsRk9PS1uFRRyxb9aZ4sw!2e0!7i16384!8i8192

Mindenki megnézheti, 2 sávos út, ami szépen beszűkül egy kanyarban, emelkedőn... Ideális blokkoló.

shaktele 2019.11.04. 19:26:46

@Golf2: Ezért IS koltozott le most Floridába.

Hari Seldon 2 2019.11.04. 19:37:29

@GABOR 2000:
A brexiterek azt kapják jutalmul, amit a remain-esek büntetésből... És amennyire demokratikus, egyik csoport sem fog örülni.

FutureFry 2019.11.04. 19:52:51

@Arthamyr: Érdekesség, hogy bár errefelé is a legtöbb videokölcsönző bolt bezárt (csakúgy a nagyobb láncok mint a kisebb helyi boltok) azért van, hogy mutatóban marad itt ott egy. Ezek - pláne, ha az utolsó - akkor esetleg csak a kuriózumból/nosztalgiából megélnek (még) egy ideig [1]. Egyébként maga a DVD/Blu-ray kölcsönzés nem ment ki a divatból (mert pl. nem ér el mindenhova a szélessávú internet, vagy mert egyes filmek előbb elérhetőek lemezen mint streaming módon) csak az automata kioszkok (pl. RedBox) vagy a postai úton való kölcsönzés vette át az üzletek helyét. Mellesleg ez utóbbi módon indult a Netflix is, és még manapság is sokan használják így (ráadásul továbbra is nyereségesen) [2].

[1] www.nytimes.com/2019/03/06/business/last-blockbuster-store.html
[2] www.vice.com/en_us/article/59ngk3/netflix-dvd-rental-service-5-billionth-dvd

puhacica 2019.11.04. 20:24:18

@London2009: ez van. majd nemsoka en se birom, koltozunk leanyfalura. :D

shaktele 2019.11.04. 21:06:52

@Hari Seldon 2: Britek mindig elvoltak valahogy, legrosszabb esetben megint elfoglalják Fr-t.
:-))

p.s. Mindenki:

Nagyon erdemes megnezni a Netfixen a The King-et, Henry 5..battle of Agincourt, le Roi fou, Falstaff. Jo sekszpiri szovegekkel.

marczy 2019.11.04. 21:06:58

Az Overground, Thameslink, DLR olyanok, mint az RER, vagyis a párizsi HÉV. Azzal is volt szerencsém már utazni. És igen, a metró örökösen tele van, tudom.
A metró expressz-vonalai jelentenék a valódi segítséget, de ez Londonban sajnos nehezen működik. Párizsban az RER gyakorlatilag Párizs _intra_muros_ területén talán ha 3-4 helyen megáll... És viszonylag sűrűn is jár, bár amikor hétvégén kellett kijutnom egy délen lévő, Gödöllő-szerű kis porfészekből a reptérre a városon keresztül, az durva volt. Fél órát vártam az állomáson, mert az orrom előtt ment el a vonat. És igen, a reptéri vonalat éppen nagyban újították fel, alig értem el a gépemet...
Igazából az Overgroundot kéne esetleg ellátni expressz-vonalakkal...

Platonica 2019.11.04. 21:07:54

En nemreg ertem haza par nap Oxford utan. Hat ott se szeretnek elni, az tuti.

SzZoole 2019.11.04. 21:20:45

@Platonica: pedig Oxford kutyafasza Londonhoz képest.
Tudom mert minket helyet rendszeresen járom.
Jovohet végén mi megyunk Aberystwyth-be, voltunk ott párszor, na ott aztán van nyugalom :-)

négyzet 2019.11.04. 21:26:46

Az a csudálatos budapesti tömegközlekedés. Na, az is szerintem csak turistaként jó.
Azt egyébként érdemes megnézni, hogy a budapesti tömköz mekkora területet fed, meg mekkorát kell lefedni más nagyvárosokban, mondjuk Londonban vagy nem beszélve más, szellősebb nagyvárosokról. Budapest elég kompakt. Meg van rutinjuk a metrópótló buszok küldésében, mert volt rá jó sok alkalom... Közben Budapest népessége nem is igazán nőtt az elmúlt kb. 30 évben, max az agglomerációban, de ott meg szinte semmi fejlesztés nem volt.
Nekem 12 éves emlékeim vannak Londonról, akkor még nem volt túlzsúfolt. Biztos nagyon más már.

Platonica 2019.11.04. 21:28:36

@ZooLeka: Hat nyugalom itt is van, ahol lakunk, ehhez kepest volt sok(k) Oxford. Londonban is hasonloan szoktam erezni magam, hogy pont eleg az a par alkalom (akkor is 1-2 napnal nem tobb egyszerre), es kezzel-labbal jonnek vissza. Most is igy volt Oxfordban, de halistennek nem nekem kell ott elni, gyerek meg csipi:-)

SzZoole 2019.11.04. 21:43:55

@Platonica: megértem :-)

Meg meg sem köszöntem a tanácsaidat, hasznosak voltak, szóval utólag is koszonom :-)

Platonica 2019.11.04. 22:00:45

@ZooLeka: Nagyon szivesen, de fogalmam sincs, milyen tanacsok lehetnek:-D

shaktele 2019.11.04. 22:12:18

@Platonica: Sokkal tobbre saccoltam..

University of Oxford/Undergraduate tuition and fees
9,250 GBP
2017 – 18

keeper1 2019.11.04. 22:13:32

Nos , bizonnyal egy élhetelen város, azé' törekszik oda a vagy 8-9 milliót szaporítani a sok gyökér ....és ezt csinyájják megint , meg megint , 1666 óta legalább. No majd most a Brekszit, az majd rendet vág köztük ...elmegy legalább 50.000...a maradóknak lesz hely a metrón....ezek meg jönnek bejárni pl Bp.re. Ahol , ha az autós őrület című megközelítést választom, a (résztáv) Monor-Széna tér durván 35km-re 140perc a csúcsom .( semmi durva , 20autós baleset , no Putin/ Erdogan/Cedenbal visit , csak " Monday as usual"..)

shaktele 2019.11.04. 22:14:44

@Platonica: zseni a gyerek vagy ti vagytok olyan gazdagok hogy birjátok az oxfordi tandijjat? :-)

Platonica 2019.11.04. 22:30:45

@ZooLeka: Ja, oke! Orulok.

@shaktiii: Na most akkor sokallod vagy kevesled a tandijat?:-D
Egyebkent minden egyetem ennyibe kerul. A ranglista 100. helyezettje is;-)

Európai téridő 2019.11.05. 04:06:17

@Hari Seldon 2: Idézőjelbe tettem a "költséghatékony"-t, mint a ritkább járatok lehetséges okát. A párizsi RER-nek van a RATP (a párizsi városi közlekedési vállalat) és van az SNCF (a franciák MÁV-ja) által üzemeltetett vonala is. És a vonalak már jó ideje "összetalálkoztak" Párizs városának központi részei alatt. A Thameslinkről is elmondható ez?

shaktele 2019.11.05. 04:06:23

@Platonica: ahogy írtam, többre gondoltam

shaktele 2019.11.05. 04:06:32

@Platonica: Igen..nézem a többit, ua a tutition fee, a külföldieknek kétszerese..

Local tuition 9,250 GBP, International tuition 18,408 GBP at London School of Economics

Hova fog egy magyarországi lakos sorolni a Brexit után?

CSOKKI MÁLNA 2019.11.05. 04:06:41

"Ehhez tegyük hozzá, hogy a budapesti tömegközlekedés meglehetősen jó. Kb. 20 éve járom a világot, majdnem minden európai fővárosban megfordultam, Európán kívül is jártam. Tapasztalataim alapján a budapesti tömegközlekedés hatékony és gyors."

Fú te mit fogsz ezért kapni..

Én meg ezért: A fejlett Japán:

www.youtube.com/watch?v=E7kor5nHtZQ

Vajon a fehér kesztyűs bácsik kapnak kalóriapénzt? :))

somlobodog 2019.11.05. 04:06:53

@Golf2: wow. Üdv a piacon. :)) ha teheted te is a lehető legdragabban adod el a rendelkezésre álló javakat. Ennyi. Don't hate the player, hate the game...

Hari Seldon 2 2019.11.05. 07:02:56

@Európai téridő:
Értem.
Én értelemszerūen Párizst ismerem (sokkal jobban).

Platonica 2019.11.05. 09:41:08

@shaktiii: Csak azert kerdeztem, mert irtad, h tobbnek saccoltad, utana meg, h 'gazdag', aki ki tudja fizetni;-) A tobbseg egyebkent diakkolcsont vesz fol.
Brexit eseten a Mo-rol palyazok international fee-t kellene, h fizessenek a dolgok jelenlegi allasa szerint. Mas a helyzet persze, ha 3+ eve itt elnek v mar megkezdtek a tanulmanyaikat.
@CSOKKI MÁLNA: Legtobb nagyvarossal igy vagyok, csak ez most konkretan friss elmeny volt:-)

korxi 2019.11.05. 11:17:48

@London2009: "Abban egyeterunk, hogy Bp-nek a tomegkozlekedese szuper. Autoval jarni viszont borzalom, az agglomeraciobol valo bejaras megoldatlan."

Rossz megközelítés. Nem annak kell "megoldottnak" lennie, hogy autók tömegei az agglóból Bp-re, legalábbis annak belsőbb részeibe bejussanak.

korxi 2019.11.05. 11:17:49

@CSOKKI MÁLNA: Tőlem nem kap. Tényleg hatékony és gyors.

2019.11.05. 11:18:02

Pont ezért baj, hogy a megszavazott brexitet évek óta szabotálja az ellenzék - ez egy nagyon fájdalmas folyamat aminek egyelőre semmi előnye, ami lenne az az önálló szabályozással alakulna ki 1-2 év alatt, de ahhoz le kell zavarni végre...

RCH 2019.11.05. 11:18:14

"Akad egyébként, aki ezt tényleg vállalja, de ez a legszerencsésebb helyzetben is kb. 1,5 óra ingázás egy irányban."
Bp 17. kerületébôl Óbudára valamivel több, pedig csak bô 20 km a távolság.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2019.11.05. 11:18:26

Ezt az 'oszd meg és uralkodj' elvet nagyon szivesen alkalmazták a britek mindig is, ld. India/Pakisztán. Csak ahogy a bolygó háromnegyedét uraló világhatalomból egy Michigan méretű országra szűkült össze a birodalom, mostmár a saját polgárok látják a kárát.
Sok szerencsét az egyedüli úton, így is az egyik legkevesebbet betevő és legtöbb engedményt kapó állam volt, igazán csodálkozom hogy a brüsszeli pszichopaták még nem rakták ki őket erővel.

N. Barbie 2019.11.05. 11:18:36

"Ehhez tegyük hozzá, hogy a budapesti tömegközlekedés meglehetősen jó. Kb. 20 éve járom a világot, majdnem minden európai fővárosban megfordultam, Európán kívül is jártam. Tapasztalataim alapján a budapesti tömegközlekedés hatékony és gyors.

A londoni ezzel szemben iszonyatosan rossz. Bár el kell ismerni, hogy a város infrastruktúrája nem rossz, ha éppen minden normálisan működik. Amint kiveszünk egy metróvonalat Londonban, akkor viszont gondok lesznek."

Hat ezzel abszolut nem ertek egyet.
Nyilvan alapbol sem tul sportszeru osszehasonlitani egy mondjuk lehalt metrovonal miatti zsufoltsagtol szenvedo napot az atlag, ezzel eppen nem kuszkodo pesti tomegkozlekedesi nappal.

8 evig jartam londoni tomegkozlekedessel, nem volt vele gondom. Nyilvan voltak kellemetlenebb napok, mikor az altalam hasznalt metrovonal vagy busz nem mukodott valami hiba miatt, meg nyilvan a belvaros zsufolt, mint minden mas nagyvarosban, de ebbol nem altalanositok.
Rengeteg busz, metro stb vonal, a teljes varos szepen be van halozva. Jol mukodo rendszer.

Es ezzel szemben a budapesti tomegkozlekedes a szerzo szerint hatekony, gyors es jo.
Na ne rohogtessuk mar ki egymast. Kezdve mondjuk a meg mindig oriasi szamban mukodo 40 eves, nem alacsonypadlos buszokkal meg a regi ugyanilyen villamosokkal. Sok sikert hozzajuk babakocsival.
Nevetseges.

_Neville 2019.11.05. 13:23:54

N. Barbie: "Es ezzel szemben a budapesti tomegkozlekedes a szerzo szerint hatekony, gyors es jo.
Na ne rohogtessuk mar ki egymast. Kezdve mondjuk a meg mindig oriasi szamban mukodo 40 eves, nem alacsonypadlos buszokkal meg a regi ugyanilyen villamosokkal" Ne legyél már funkcionális analfabéta. Attól, mert régi és lepukkant a járműpark egy része még igaz, hogy a bp-i hálózat kimondottan sűrű, jól szervezett, nagy gyakorisággal járó. Sokaknak fogalma sincs, mennyire el vannak kényeztetve itt sok más városhoz képest.

Hari Seldon 2 2019.11.05. 14:17:38

@shaktiii:
Haha. 5. Henrik ideje régen volt.
Most először a PARLAMENT szavaz (vagy elhalasszák a szavazást) a hadüzenetről. Ez eltart kb másfél évig, míg eldöntik, hogy milyen feltételekkel üzenhet hadat a miniszterelnök. Utána jönnek a részletek tárgyalása.
Megszavazzák, hogy hol NE szálljanak partra.
Na ez is eltart két évtizedig. De lehet, hogy háromig, ha lesz közben néhány előrehozott parlamenti választás...

A következő körben eldöntik, hogy hagyják-e magukat legyőzni, és ha igen milyen feltételekkel. Ha nem hagyják, akkor önként lemondanak-e Észak Írországról? - ha lemondanak, akkor az írek javára, a franciák javára, vagy éppen az ENSZ javára. Közben az ellenzék összeáll a kormánypárt egy részével, hogy egyáltalán tárgysorozatba lehet-e venni... Stb...

Megannyi fontos szavazni való lenne előtte a parlamentben!
Szóval szerintem, ha a parlamenten múlik, akkor a következő évszázadban biztonságban vagyunk tőlük.

CSOKKI MÁLNA 2019.11.05. 14:48:56

@N. Barbie: @_Neville:

Hát én dél-Pesten járok rendszeresen. Nemigen látok már régi buszt a Köki terminál alatti buszvégállomáson..

shaktele 2019.11.05. 14:49:05

@Platonica: khm..úgy tűnik a blogmotor büfizett időrendben..:-)

xingie 2019.11.05. 14:49:16

@Etniez: A link megnyitása előtt is már éreztem, hogy ez a hely amiről beszélsz

shaktele 2019.11.05. 14:49:23

@Hari Seldon 2: Lehet hogy nem is kell megszállás, majd átkuldik a kelet-europai migransok tomeget, had szokjátok :-))

lüke 2019.11.05. 16:52:12

@puhacica:
Leányfalu szimbólum, nem a háziasszonyoké
- az elit lakik ott
- Szentendréről Bp- re soha nem lehetett bejutni,folyamatos közlekedéssel
- Ismerd meg hazádat!

London lakossága cca egyenlő MO lakosságával,
Bp hálózata pedig 1,8-1,9 + agglomeráció ,szolgál ki
mindkettő inszufficiens

lüke 2019.11.05. 16:59:23

@RCH:
Na és Gödöllőre,az egyetemi városba?
Ez volt MO egyetlen faluja ,ahol egyetem volt,míg nem kapott városi rangot
Sissi gyorsabban ment ki Bécsből,mint ma
Vonat: a síneket felszedték, Péceltől pótló busz van
HÉV : pótló Busz
Kelenföldről 2,5 óra az út, jellemző a vonatokra nem szállhatsz fel!
Metro 14 perc a Keletibe, ez remek!
Wien Hauptbahnhofra 2 h 20 perc ma az út Kelenföldről

puhacica 2019.11.05. 17:06:30

@lüke: kepzeld, szentendrerol koltoztunk londonba! es budara jartunk dolgozni, olykor folyamatos kozlekedessel, olykor meg nem. leanyfalun se egyszer jartam.
szoval a kerdes nem erre vonatkozott, koszonom a foldrajz orat. azt szeretnem tudni, hogy a feleszu miert hozza fel unos-untalan leanyfalut, ha meglatja a nickemet. :)

M. Péter 2019.11.05. 21:10:44

@shaktiii: Van diákhitel, amit a fizetéstől függően kell törleszteni.

M. Péter 2019.11.06. 10:32:27

@shaktiii: Végigtanulmányoztad az összes országot Afganisztántól Zimbabwéig? A lényeg a részletekben van. A brit diákhitelnél az éves fizetés 25000 font feletti részének 9%-át kell törleszteni, míg Magyarországon akkor is fizetni kell a minimálbér alapján, ha az illetőnek nincs jövedelme.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása