oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. március 14. 06:30,  Amikor beüt a ménkű 70 komment

2019. március 14. 06:30 Határátkelő

Amikor beüt a ménkű

Az alábbiakban egy egészségügyi (szerzője, Márti szerint) „élménybeszámoló” következik Hollandiából. Nem kevés megpróbáltatáson mentek keresztül a családjával, így aztán volt alkalmuk alaposan kitapasztalni a holland rendszer működését.

cim_212.jpg

„Hülye dolog élményekről írni, ha az ember rendszeres kórházjáróvá lesz. Mégis, a sok kalamajka és baj ellenére mindig érnek meglepetések még így közel 20, Hollandiában töltött év után is. 

A holland orvosi ellátás kulcsa a háziorvos. Minden bajunkkal hozzá fordulunk, s az esetek legnagyobb részében ő, vagy a praxisát segítő különböző szakemberek (dietetikus, pszichológus, különböző dolgokra specializálódott szakápoló) jelentik a megoldást. Szakrendelésre is a háziorvos utal, amennyiben szükséges. 

A háziorvosi ellátás ingyenes, de a laborvizsgálatok, a szakorvosi és kórházi ellátás bizony nagyon drága. A számla pedig mindenről érkezik, pontosan látjuk, hogy például egy vérvétel €22,50. 

Az egészségbiztosítás havi kb. €120 fejenként, de ezen felül az első €365 évente saját költségünk. (Ez kb. egy szakorvosi vizitet és pár gyógyszert fedez.) Sok, igen. De a valamit valamiért elv nagyban érvényesül. 

Jött a rossz hír 

A ménkű két éve csapott be, amikor a férjem éjszaka rosszul lett, mentővel kórházba került. Reggel 6-kor úgy hagytam ott, hogy akkor kezdték el a vizsgálatokat. Délutánra pontos diagnózisunk volt: bélrák. 

Olyan gépezet indul be ilyenkor, hogy a páciensnek se pánikba esni, se álmélkodni nincs ideje. Jól kidolgozott protokoll szerint, végtelenül emberségesen, maximális empátiával dolgoznak orvosok, ápolók. 

A kezelésbe bevonják a közvetlen hozzátartozókat is. Rám is figyeltek, s ki teát hozott, ki velem külön beszélgetett, hogy hogyan tudjuk megszervezni az életünket a beteggel és a gyerekekkel, s hogy én hogy bírom a megpróbáltatásokat fizikailag és pszichésen is. 

Kamaszainkat külön szakápoló hívta beszélgetésre, segítette az apjuk betegségének feldolgozásában, sorstársakkal együtt programokra vitte őket. Soha nem realizáltam eddig, hogy mindez mennyire fontos. S a beteg szempontjából is, hisz így ő teljesen a gyógyulásra tudott összpontosítani. 

Hetente három délelőttöt a kórházban töltöttünk fél éven keresztül. Az infúziók idején minden négy beteggel egy szakasszisztens foglalkozott. Hetente jött a dietetikus, a pszichológus, a családgondozó a férjem ágyához. 

Közben naponta kétszer gyönyörűen szervírozott, tápláló snackeket szolgáltak fel, s ebédet is választhattak a betegek. Mindent megtettek azért, hogy az amúgy nehezen evő páciensek kondícióját javítsák. Merthogy ez a normális s a gyógyulás egyik legfontosabb része.

etel.jpg

Őszinte gondoskodás és profi szaktudás 

Az elmúlt pár hónapban saját bőrömön is megtapasztaltam sajnos, hogy ez a fajta ellátás nem kivételes, hanem mindennapos a holland kórházakban. 

S bár a világ minden pontján rossz dolog betegnek lenni, a gyógyulás folyamán nagyon sokat számít, hogy hogyan és miként gondoskodnak az emberről. Olyan őszinte gondoskodás és profi szaktudás vett körül, amitől tátva maradt a szám. 

Azért hozzátartozik a történethez az is, hogy egy súlyos pajzsmirigy-műtéttel két éjszakát töltöttem a kórházban összesen. Mivel mindenki pontosan tisztában van a kórházi ellátás, a vizsgálatok és diagnosztikai módszerek árával, a legszükségesebb és leghatékonyabb kezelést kapja a beteg. 

Gyermekvállalás Hollandiában 

Hasonló élményeim voltak már a gyerekvállalás és szülés körül is. Az asszisztált reprodukciós módszerek közül a leghatékonyabbat választotta az orvos. 

Amikor egy viszonylag egyszerű vizsgálattal nyilvánvalóvá vált, hogy a spontán terhességre kicsi az esélyünk, nem vetettek be mindenféle időrabló, fizikailag és pszichésen megterhelő vizsgálatot, amelyek nem segítettek volna a kívánt cél elérésében. 

Ez azért is volt feltűnő, mert az ugyanebben az időszakban ezt a procedúrát otthon járó barátnőm közel egy évvel később és sok szenvedés, kísérletezgetés után végül feladta a próbálkozást, jórészt lelki és anyagi okokból. 

A terhesség és a szülés Hollandiában nem betegség, hanem az élet természetes velejárója. A nők többsége ma már ugyan nem otthon szül, de ha nincs rá orvosilag indokolt ok, nem is kórházban. Jól felszerelt szülőotthonokban a saját szülésznő segíti világra a babát. 

A terhesgondozást is a szülésznők végzik, kényelmes, gyerekbarát és kórházra, egészségügyi intézményre a legkevésbé sem hasonlító rendelőikben. A kismama átesik a szükséges és szokásos ultrahangos vizsgálatokon, vérvételeken, s amennyiben kell, azonnal orvosi kezekbe kerül. 

Nincs saját, választott orvos, de szükség sincsen rá. Mindenki egyforma lelkiismeretesen teszi a dolgát. A nap bármely szakában. Az ikreimet nem tervezett császárral, nem a doktor bácsinak megfelelő időben szültem. 

Két héttel túlhordva a csapatot, 12 órás vajúdás után végül éjjel 11-kor császároztak. Pillanatok alatt lett két nőgyógyász, két gyermekorvos, számtalan ápoló, s a legnagyobb meglepetésemre legalább 10 szakorvos-jelölt is, merthogy a kórház nemcsak 8-tól 4-ig oktatókórház... 

Két évvel később, a legkisebb gyermeknél újra a kórház vendége voltam. Kicsi fiamat azonnal a mellkasomra kaptam, s csendben magunkra hagytak minket (a férjemmel és a picivel), hogy ismerkedjünk a félhomályban. 

Csak közel 20 perc elteltével tértünk át a prózai dolgokra, mint köldökzsinór és placenta. Szuper élmény volt, mindig hálás maradok érte. Mivel már este 10 óra volt, mire minden lezajlott, a kórházban aludtunk, de reggel 9-kor már otthon voltunk, s várt minket a házigondozó. Az első 8 napban ő látja el a babát, mamát és a családot is. A rendszer része. 

Pénzkérdés vagy valami más? 

Mi a nagy különbség a magyar és a holland egészségügy között? Min kellene változtatni, javítani? Azt látom, hogy nem feltétlenül pénzkérdés az ellátás javítása, hanem szemléletformálásra is szükség van. Elsősorban arra, hogy a beteget lássák, gyógyítsák, ne csak a betegséget. 

Elegendő számú, pihent és jól szakképzett személyzet végezze a munkáját, s a beteggel és közvetlen környezetével együttműködve tegyenek a mielőbbi felépülésért. Csak ezt talán sokkal nehezebb elérni, mint milliárdokat pumpálni a jelenlegi rendszerbe...”

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: egészségügy Hollandia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr2214685998

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2019.03.14. 08:11:06

Meggyógyult a férj? Már ezért megérte Hollandia.

Platonica 2019.03.14. 08:52:08

Nem hiszem, hogy pusztan penz kerdese. Ilyesminek itt Angliaban nagyon kevesse van nyoma, ha egyaltalan.

Shanarey 2019.03.14. 09:04:33

Magyarországon egy efféle dologba simán belehalnak az emberek.
Anno az apósomnak lett egy végbél sipolya, kikezelték, de amit kivágtak, azt nem küldték el szövettanra. Az apósom két év múlva meghalt.

Platonica 2019.03.14. 09:21:57

@Shanarey: ez sajnos nem magyar sajatossag. Itt a UK-ben se tul rozsas a helyzet te'ves/hianyos diagnozis v varolistak teren:-( Kulonosen a betoltott helyzetukhoz kepest.

Shanarey 2019.03.14. 09:26:00

@Platonica:

Tudom, a magyar sajtó bulvár szekciója, ezekkel a hírekkel riogatja az esetleges határátkelőket.

glorianna 2019.03.14. 09:59:13

"Elsősorban arra, hogy a beteget lássák, gyógyítsák, ne csak a betegséget."
Ez a képzés során sajátítható el - vagy nem. Abszolút közelről két orvost ismerek, egyikük Mo-n tanult, Angliában dolgozik 12 éve, másikuk Németországban tanult és dolgozik, mindketten kórházi orvosok. Előbbi tüneteket lát, és a protokoll szerint kezeli a betegséget, utóbbi a beteget gyógyítja. Érzékelhető a különbség civilben, szakmán kívül is. A magyar kórházakban (sajnos, az utóbbi időben sok tapasztalatot gyűjtöttem a témában) a betegséget akarják megszüntetni, a beteg jólléte, érdekei, vagy egyszerűen csak a pihenése a legtöbb orvos és ápoló számára jelentéktelen mellékkörülmény, amire nem kell figyelni. A hozzátartozót pedig végképp távol kell tartani minden információtól. Azt gondolom, hogy Mo-n elég nehéz a betegközpontú, emberséges gyógyítást-ápolást megtanulni, nagyon kevés a példa.

Platonica 2019.03.14. 10:13:13

@Shanarey: ha itt elsz, mint en, akkor valoszinuleg tudod, mennyire nem bulvarhir.

Csodabogár 2019.03.14. 10:37:20

Miután sajnos közvetlen hozzá tartozóval megéltem már néhány rákos betegséget, fatalista lettem. Mikor olyan a baj nem használ, a svájci ellátás és biztosítás sem. Ugyanakkor itthon ellátott rokonom él és virul valamint több ismerősöm is. De itthoniak közül is haltak bele a betegségbe, mert ez sors kérdése nem ellátásé.
Svájcban se pátyolták az én lelkemet. Az ellátás a betegnek csodás volt és ez a lényeg. A rák meg sajnos azt csinál amit akar. Persze ma már előbbre vannak mint 20 évvel ezelőtt, de ma se tudnak mindenkit meggyógyítani, sajnos.

Hollandiában egy barátnőm élt. Ő arról panaszkodott, hogy mikor 78 évesen megoperálták a csipőjét, 3 nap mulva haza küldték. Semmi utó kezelés vagy torna stb. Lehet, hogy azóta javultak.

Remélem posztoló férje meggyógyult.

_Luthien_ 2019.03.14. 10:54:41

A posztoló férjének mielőbbi teljes gyógyulást!

@glorianna: Valóban így van, a legtöbb orvos inkább csak betegséget gyógyít és minimalizálja a betegnek és rokonoknak adott információt. Ennek szerintem két oka van: egyrészt így tanulták és így szocializálódtak, másrészt a túlterheltség miatt ez egy olyan lehetőség, ahol tudnak időt spórolni. 0 tájékoztatás nem kerül időbe, míg elmagyarázni valamit és kérdésekre is válaszolni igen, miközben várják a türelmetlen betegek, akikre szintén nem lesz elég idő.
Amíg a magyar kórházakban a 60+-os orvosok maguk gépelik be 2 ujjal a tüneteket, diagnózist, kért vizsgálatokat, addig a második szempontból nem várható érdemi javulás, sajnos.Mert nem csak orvoshiány van, hanem a meglevő orvosok kapacitását is borzasztóan rosszul használják ki sok esetben.

Shanarey 2019.03.14. 11:30:47

@Platonica:

Magyarországon bulvár hír, Angliában nem. Na meg kapom a sok petíciót, a change.org ról, amely ezen balfogások okán keletkezik.

Saját tapasztalatom még nincs, mert egészséges vagyok, a GP akkor látott először és utoljára, amikor beregisztráltam náluk.

sörm 2019.03.14. 11:33:29

A legjobbakat a posztoló férjének, remélem jó a történet vége!!

Sajnos az elmúlt 5 évben mindkét szülőm átesett ezen. Egyiküknél még korai stádiumban fedezték fel, másikuknál úgy nyitották fel hogy nem tudták van-e értelme műteni vagy csak visszavarrják. Ott már sok áttét volt.

A körülmények szörnyűek, anyámnak pl nem jutott párna, de ez csak este derült ki amikor már mi se vihettünk be neki, amikor a műtét előtti éjjel kért egy altatót azt mondták hogy tudnak adni egy receptet, de gyógyszert nem (az egyetlen ügyeletes gyógyszertár a város másik végén). Kaja ehetetlen.

De: a diagnózis után 4 ill.6 nappal a műtőben voltak. Saját tapasztalatom nincs a svéd onkológiai kezelésekről de ez itt szerintrm elképzelhetetlen. Anyuét egy olyan rutin szűrővizsgálaton fedezték fel ami itt nem létezik. Mindketten élnek és virulnak, én nagyon hálás vagyok a magyar egészségügynek.

London2009 2019.03.14. 12:18:09

@Platonica: mire gondolsz, hogy itt a UK-ben kevesse van nyoma? Minek?

Platonica 2019.03.14. 13:10:32

@London2009: Annak a szinvonalnak, annak a komoly (hozzatartozokra is kiterjedo) 'personal care'-nek, amirol a posztolo ir.
Pl 'Hetente jött a dietetikus, a pszichológus, a családgondozó a férjem ágyához.'
Itt me'g annak se nagyon jut pszichologus, pszichiater, akinek konkretan az kellene (mental health-re gondolok). Hogy csak egy dolgot emlitsek.

Platonica 2019.03.14. 13:17:20

@Platonica: meg ami talan me'g fajdalmasabb, irtam a varolistakat is korabban. Erre pont most az elobb hallottam az autoban a hireket, hogy milyen rosszak megint a mutatok.

London2009 2019.03.14. 13:44:22

@Platonica: hala a jo egnek nincs sok tapasztalatom ezzel kapcsolatban. Az aposom sajnos tavaly sokat volt korhazban, miutan baleset erte, leesett a letrarol. Ugyhogy csipo, comb, terdtores. 7 percen belul kiert a mento a hazhoz. Nagyon szuperul osszeraktak. Azota is jar hozza fizioterapeuta, kapott uszas, gym berletet, otthoni felszerelest ingyen es bermentve. De ez nyilvan nem egy reprezentativ pelda. Csak csaladon beluli tapasztalatokat tudok, szemmutet, magas vernyomas, orrpolip stb., illetve terhesgondozas, de szerencsere, le is kopogom egyeb komolyabb betegseg idaig meg nem volt es nem is lesz. Ezek viszont kivetel nelkul pozitiv tapasztalatok voltak.

Platonica 2019.03.14. 13:49:53

@London2009: En is orulok a pozitiv tapasztalatoknak, akarhol.
Otthonrol is sokat tudok emliteni, a legkomolyabb betegsegekig.
Ittenit belulrol latom, bar -halistennek- nem hasznalokent.

Kacag óra 2019.03.14. 14:18:56

Mindez nagyon jol hangzik, de az orvosi ellatas azert nem ilyen egyszeru Hollandiaban sem. Hazi orvoshoz csak akkor menjel, ha a tuneteid tobb, mint 3 napig kitartanak, es ha a praxisnak tul sok betege van, akkor asszisztensek kuruzsoljak a beteget. Aztan vagy szerencsed van, vagy nem. 4 eve a hazi orvosom siman hazakuldott agyhartya gyulladassal, es masnap az intenziven ebredtem, hala a gondoskodo anyukamnak, aki eppen itt volt, es riasztani tudta a hollandul beszelo fiamat, aki mentot hivott, de az is csak orditozasra jott ki (mert a tunetek ugye ennel a betegsegnel nehezen felismerhetok). Teny, ha mar szakorvoshoz kerultel, akkor nagyon odafigyelnek rad. 16 napot voltam korhazban, egy szavam nem lehetett az ellatasra, kedvessegre, korrektsegre. Etel, ital, pszichologus, orvosok, apolok... boseg, kedvesseg. Fel fulre suket maradtam, hazi orvos szerint pedig, ez gyakran elofordul.
Amugy az egeszsegbiztositas nem ingyenes, havonta fizetsz egy altalad valasztott csomagot, de min havi 100 euro (alapcsomag). Valoban van egy sajat kockazat extra koltseg, de hogy az mibol jon ossze 10 ev utan is rejtely. Ha elvisz a mento, akkor biztos, hogy jon a 385 euros szamla. A gyogyszerek tobbsegeert viszont nem kell fizetni! Igy nem kapsz latvanyos csomagolasban tobb tucat gyogyszert, aminek a fele par ev mulva jobb esetben a patikaban landol megsemmisitesre, hanem az adott patika logojaval ellatott dobozban annyit kapsz, amennyit az orvos felirt.
Bar vannak szulo otthonok, azok meg a korhazakon belul vannak (Belgiumban vannak mar kifejezett szulomotelek), es kb 450 euroba kerul bemenni a szuloszobara szulni orvosi indok nelkul. Egy premiumabb biztositas ennek kb a 90%-at fedezi, a tobbit neked kell kifizetned. Valo igaz, hogy a szulesznod jon veled, aki az egesz terhesseget gondozta, es ha nem kersz fajdalomcsillapitast, akkor o vezeti is le. Szules utan max 2 orat toltesz meg ott, utana mehetsz haza, ahol var egy csecsemogondozo, aki 2 hetig meg kijar minden nap hozzad, hogy ne neked kelljen mindent csinalni (ennek is van onkoltsege).
Vegul pedig oktatokorhazban ellatast kapni nem olyan fenyes, mint az irasbol erre gondolnank. Egy vizsgalat siman ketszer annyi ideig is eltarthat, mint normal esetben, mert a tanulo is kikerdez, meg az orvos is. Rosszabb esetben elbaltazza a vizsgalatot (mint az uton levo kicsinyem 20 hetes ultrahangjat, amin bealudt a baba es nem tudtak valamit megnezni. Probaltak felrazni (!), de nem sikerult. Emiatt kb egy oraval kellett tovabb maradnom, lepcsozni, enni stb, hogy forduljon meg a gyerek).
De teny, hogy osszessegeben a rendszer jobban mukodik, mint otthon, es bar a hollandok szerint a korhazaik jobban voltak felszerelve, amig az allam finanszirozta oket, a technologia, a meret, a belso kialakitas, es a dolgozok elhivatottsaga igy is fenyevekkel megelozi sok mas orszaget.

Hari Seldon 2 2019.03.14. 14:24:24

@Platonica:
Majd most lesz még több pénz, hogy majd lehet az egészségügybe berakni a Brüsszelnek szánt pénzt a brexit után... - ja, várjunk csak...

Shaktee 2019.03.14. 14:45:53

Gyogyulast kivanok..

takarék-láng 2019.03.14. 14:46:19

@Shanarey: "Az apósom két év múlva meghalt.
"
- miben?

Shanarey 2019.03.14. 15:14:48

@takarék-láng:

Végbél rák. A sipoly, volt a kezdet, ám nem nézték meg hogy amit kivágtak az valójában jóindulatú, avagy nem.

London2009 2019.03.14. 15:31:10

@Kacag óra: "Rosszabb esetben elbaltazza a vizsgalatot (mint az uton levo kicsinyem 20 hetes ultrahangjat, amin bealudt a baba es nem tudtak valamit megnezni. Probaltak felrazni (!), de nem sikerult. Emiatt kb egy oraval kellett tovabb maradnom, lepcsozni, enni stb, hogy forduljon meg a gyerek)."
Csak kivancsisagbol kerdezem, hogy ez miert az orvos hibaja ha bealudt a baba?
Koszi, hogy leirtad, jo tobb fele velemenyt is hallani.

Platonica 2019.03.14. 15:50:14

@Shanarey: nagyon szomoru. Pontosan ez a problema volt egy angol bnom edesanyjanal, tavaly osszel temettuk, csak 65 eves volt:-((

@Hari Seldon 2: kis almodozo...

Platonica 2019.03.14. 15:57:16

@Kacag óra: hu, koszi, erdekes ez is.

(A nyitoban is azt irtak egyebkent, hogy nem ingyenes az eu. bizt..)

Csodabogár 2019.03.14. 16:07:00

@sörm: Ez egy jó hír a szüleidről. Tényleg rémesek néhol a körülmények, de szerintem és tapasztalatom szerint, hihetetlen jó orvosok vannak. Nekem legalább is ez volt a tapasztalatom. Nem ők vagy a körülmények tehettek arról ami végül is történt. Pénzt egy fillért nem fogadott el a főorvos, pedig körbe kergettem a kórházon a borítékkal, miközben a beosztottai kuncogtak, mert tudták, hogy nem fogom tudni átadni a boritékot.

Platonica 2019.03.14. 16:15:56

@Csodabogár: En is odakat tudnek zengeni az anyukam megmentojerol. Igaz, h csaladi barat, de anyu pont azt csodalta benne, hogy mennyire nemcsak vele olyan, amilyen, hanem az osszes betegevel. Volt alkalmunk megtapasztalni a hosszu honapok alatt.

tanato 2019.03.14. 16:34:21

Itthon sajnos az egyre növekedő szakember hiány miatt az/normális/ ellátás sztem. a végét járja.FŐleg persze annál rosszabba helyzet minél távolabb élsz a centrumtól,a fővárostól meg a megyeszékhelyektől.De már ott katasztrofális kezd lenni a munkaerőhiány.

Shaktee 2019.03.14. 16:44:09

@tanato: Mit vársz a három epulo pesti csudakorhaztol?

Kacag óra 2019.03.14. 16:53:41

@London2009: csak annyiban, hogy mar addig is egy oraig nezte a vegzos (!) tanulo a gyereket.
elozo csemetemmel nem oktato korhazban voltam a 20. heti ultrahangon, fel ora alatt keszen voltunk, pedig ott is lelkiismeretesen megneztek mindent. itt most ez 2 orat tartott. Mondtam is a szulesznonek, hogy en tobbet ide nem megyek. Ja, igen. Amugy ha van valasztasi lehetoseged, akkor siman valaszthatsz, hogy hova kuldjenek vizsgalatra, igy legkozelebb ide biztos nem. Ha lesz legkozelebb ;-)

Kacag óra 2019.03.14. 16:53:55

@Platonica: igazad van, megneztem, o azt irta, hogy a hazi orvosi ellatas ingyenes, ezt neztem be. (amugy az sem az, van egy alapdija, de az nem terheli a sajat kockazatodat. En ugy lattam, hogy az en orvosom havi 13 eurot szamlaz fejenkent.
Amugy igen, meg ezt is hozza szerettem volna tenni, hogy minden koltsegedet online meg tudod nezni, ha kell reklamalni (mert neha egesz furcsa szamlak is bekerulnek am a rendszerbe), es siman latod, hogy mennyit hasznaltal fel es mire, vagy eppen mennyibe kerult a betegseged a biztositonak (az agyhartya gyulladasom idejen azt hiszem 37 ezer euros osszeget lattam az utogondozassal egyutt; utogondozas: pszichologus, es hallastesztek sora.
Vicces, de Magyarorszagon kertem masodvelemenyt a fulemre, de ott is hivatalosan is suketnek nyilvanitottak a bal fulemre. Majd elmondtak, hogy szocialis elet szempontjabol eppen olyan erteku ember vagyok, mint mindenki mas, aki mindket fulevel hall. Mondtam az orvosnak, hogy kapok majd cross-(hallo)keszuleket (ezt is fedezi az extra biztositas vagy 100%-ban, vagy csak 75-ben), de o azt mondta anelkul is lehet nagyon jol elni. Ebben igaza van, mert megszokja az ember, de a kulonbseg eg es fold, amikor bent van, vagy amikor eppen kifogy belole az elem.
Bocs, ma valahogy beszedes hangulatomban voltam. Altalaban csak olvasok.

tanato 2019.03.14. 17:15:58

@Shaktee: Ember is kell azokba a kórházakba.Vagyis kellene.

Sir Galahad 2019.03.14. 17:35:29

No igen, ahol annyi az egészségbiztosítási díj, mint Hollandiában (és azt nagyjából fizeti is mindenki), ott könnyű magas színvonalú egészségügyi ellátást nyújtani. Lehet mondani, hogy nem minden pénz kérdése, de a végén mégis oda jutunk... A szemlélete is akkor lehet pozitív és betegközpontú az orvosnak, ápolónak, ha jól meg van fizetve, jó körülmények között dolgozhat és nincs kiégve.

tanato 2019.03.14. 17:51:18

@Sir Galahad: Vannak szegény országok és vannak gazdag államok.Nyilván Kongóban nem ugyanaz ez eü ellátás színvonala mint Kaliforniában.Mo. a kettő között persze.Kicsit jobb már abérhelyzet mint régen amikor egy jó szaki símán kenterbe vert anyagilag egy jó szakorvost/Most nem a sztárorvoskról beszélek/,mert a munkaerőhiány miatt nagyobb fizut vagy ügyeleti órabért tud kiharcolni magának egy talpraesett kolléga egy kórháznál vagy egy ök.ná-l,ugyanúgy mint más munkaerőhiányos szakmákban.Viszont a túlmúnka miatt a kiégés nagyon komoly gond.

Csodabogár 2019.03.14. 19:52:00

@Shaktee: Szerintem egy se épűl, csak igérgetés van.

Shaktee 2019.03.14. 20:03:55

Gáborka!!!!!!!!!!!!!!!!!!

5 min ago
Senate votes to block Trump's emergency declaration
The Senate voted to block President Trump's emergency declaration, with 12 Republicans joining Democrats.

The final vote was 59 to 41.

What this means: The vote is a defeat for the White House. Both Trump and Vice President Mike Pence campaigned against the measure and now Trump will be forced to veto the resolution -- the first veto of his presidency.

Shaktee 2019.03.14. 20:04:44

@tanato: Nem tudsz orvost aki hazament vagy keszul hazafele?

sörm 2019.03.14. 20:35:15

@Csodabogár: Igen, most mar csak az imadkozas marad hogy ne ujuljon ki semmi.

En is igy latom, hogy otthon borzasztoak a körulmenyek, de a szaktudas sokkal magasabb szinten van mint itt. A svedek a surgössegi ellatasban fantasztikusak, legalabbis mindenki ezt mondja. En azt tudom hogy amikor eddig egyetlen egyszer itt orvosnal voltam, akkor mar 10 napja volt lazam es nagyon fajt a mellkasom, fajdalmas volt levegöt venni. Mondom az orvosnak hogy az elmult 10 evben 5x volt tudögyulladasom, valamiert könnyen kialakul nalam. Legyintett ra hogy nyugi, influenzaszezon van, elmulik.

Ez igy is lett. De en akkor sem ertem hogy mer egy orvos elengedni valakit anelkul hogy megvizsgalja. Az idö alatt amig gyözködött hogy ez csak influenza, felemelhette volna a sztetoszkopot hogy meghallgasson. Meg azt is gyorsan megvizsgalod akinek semmi tunete sincs, nem? Dokik javitsatok ki.

tanato 2019.03.14. 21:18:46

@sörm: Nyilván sec perc alatt megvan az a hallgatódzás.

tanato 2019.03.14. 21:19:30

@Shaktee: De, kettőt aki hazajött Angliából és itt van a környéken.

Csodabogár 2019.03.14. 21:33:22

@sörm: Én anno bekaptam az ázsiai influenzát. 39 fölötti láz, köhögés meg minden. Felhívtam az orvost, aránylag új voltam ott még akkor, megkérdezte, hogy melyik patikába küldjön receptet.
Viszont 10 éve egy öreg barátom strokot kapott, ő fantasztikusan el lett látva. Az igaz, hogy a felesége látogatta és soha egy orvossal nem tudott beszélni. A felesége még él és őt is pátyolják, de nem az orvos, hanem a többi személyzet. Tényleg mindent megkap, otthoni takarítást, ebédet, taxit és a gyógyszereit napra és órára leadagolva. Neki is volt már strokja, de egyedül él a lakásában. Van két felnőtt gyerek, de azok persze dolgoznak. Szóval elég ambivalens vagyok az ottani eü-vel szemben is, de bizots jobb mint itthon, főleg technikailag. Humanitásban azt hiszem mi vezetünk.

Golf2 2019.03.14. 21:54:09

Off. Idén is Bécset ítélte a világ legélhetőbb nagyvárosának a külföldiek számára a Mercer tanácsadócég, amelynek ranglistáján Budapest – tavalyhoz hasonlóan – a 76. helyen szerepel...csak 200km...

sörm 2019.03.14. 21:55:17

@Csodabogár: Az biztos hogy itt fantasztikus, hogy van ez a hemtjänst, amikor az állam fizeti a házi segítséget. Ismerős nagymamája azt hiszem betöltötte a 90-et, eltörte a combját. Napi kétszer kimentek hozzá, vittek neki kaját, kitakarítottak, lefürdették. A család tud tovább dolgozni, képzetlen munkaerőnek munkát ad, a néni meg tudja tartani a saját lakását, ami neki nagyon fontos.

Ami negatív hogy évről-évre szigorítanak és szűkítik, hogy kinek jár. De ez van, nem bírja az ország ezt a szociális hálózatot, túl sok lett a nem fizető utas. Pedig a gazdaság sok éve szárnyal, el se tudom képzelni mi lesz egy recesszió esetén.

Az a svéd jóléti állam amit Te ismersz már rég nem létezik. Magyarországhoz képest még mindig nagyvonalú, de én ámulva hallgatom mikor anekdotáznak a kollégák micsoda jó világ volt itt valaha.

Csodabogár 2019.03.14. 23:54:09

@sörm: Mikor utóljára, van vagy 5 éve, ott voltam, én is csak csodálkoztam. No persze a szociális hálóról nem kaptam új képet, de a városra alig ismertem rá. Feltünt, hogy mennyivel kevesebb az autó a belvárosban,no és hogy pl. a Sergels torgon alig beszélt valaki az utcán svédül. A régi időkhöz képest nekem koszosnak tűnt a város, viszont rengeteg vendéglő kávézó lett egészen emberi áron. Régen egy vendéglői vacsorába bele lehetett rokkanni, mert jószerével csak nagyon drága helyek voltak, vagy ócska kifőzdék.

gabors 2019.03.15. 00:25:35

@Kacag óra: "Amugy az egeszsegbiztositas nem ingyenes, havonta fizetsz egy altalad valasztott csomagot, "

Miert lenne az egeszsegbiztositas ingyenes ???

Sehol sem ingyenes senkinek ... remelem azert erted.

gabors 2019.03.15. 08:10:45

@Shaktee: "Senate votes to block Trump's emergency declaration
"

1. ez volt a varhato kimentel a 12 repi szavazat azert tobb mint amit varni lehetett. de nem jelent sokat lasd 2.pont

2.nem veto biztos a dolog (sot tutti hogy vetot nem tudjak leszavazani mar kongresszben sem) ... de legalabb vetozasra kenyszeritik.

3. majd a birosagtol fugg hogy ebbol mi lesz ha de a legfelsobb birosagba sajat emebereket rakott igy varhato az 5:4 ott (de kozel sem biztos) ha ott veszit na az lesz egy komolyabb hir

montroyal ( CAN qc) 2019.03.15. 18:38:20

off ki tud segiteni meghacceltek a FB oldalamatnem tudok ramenni az E-mail mintha hivatalosan aFB kuldte volna ujitsan meg az ID met fenykepet kuljek ID szuletesi bankszmla stb stb csak hogy azonostsag a rendes nevem ... OK ez egy szar de én nem tudok semmit csinalni az oldalam megvan de csak mas lathatja én nem tudom kinyitni
Facebook <case++aazsrguo5jsddh@support.facebook.com>

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2019.03.18. 01:04:07

@London2009: placenta previa szinte napra pontosan egy éve , hatalmas vérzés , ijedelem, hogy 36 hetes terhesen veszitek el a lányunk, szinte napra pontosan egy éve : 40 perc alatt ért ki a mentő . Kelet London, legközelebbi kórház gyalogosan 20 mentővel kb 7 percre amúgy

London2009 2019.03.18. 11:42:49

@tildy[UK]: ne is irj ilyeneket, meg belegondolni is borzaszto... De tudom, hogy happy end lett, ugyhogy inkabb el is felejtem! Gondolom tudtal a placenta previarol? Milyen messze van toletek mentoallomas? Bar nem tudom, hogy ez szamit e a kierkezesi idoben. Csak azert kerdezem mert aposomektol meg tolunk is kb. ket percre van mentoallomas. Ezzel nyugtatom magamat, hogy remelem gyorsan kiernenek ha kellene. : ) Bar lehet, hogy en kocsival berontanek a surgossegire ha kellene, bar gondolom a mentoben azonnal elkezdik amit kell es a korhazban is elsobbseget vegez. Szerencsere meg sosem hivtam mentot, le is kopogom, bizom benne, hogy soha nem is fog kelleni. : (

adg 2019.03.18. 12:01:18

@London2009: ti terveztek gyereket? Ha tul indiszkret, akkor bocsanat, es csak ignorald nyugodtan.
Eleg jol ertesultnek tunsz a temaban.
Nekem van annyi, hogy szolhatnek a miniszterelnoknek, hogy jobb helyeken a nejemnek nem kene adot fizetnie soha tobbet. :D

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2019.03.18. 12:45:11

@London2009: Igen , tudtunk, de 36 hetig nem volt gond, meg dolgozni is bejartam. NEm tudom milyen messzi a mentoallomas , kocsink nincs. Autoval amugy 7 percre van.. Raadasul az egy eleg rossz korhaz, ahol a fiamat szultem, a mentosoknek is konyorogtem ne oda vigyenek.

London2009 2019.03.18. 14:13:05

@tildy[UK]: lehet, hogy inkabb pihenned kellett volna. Ez most mar nyilvan igy utolag sokat nem segit. A lenyeg, hogy vegul minden rendben lett. : )

London2009 2019.03.18. 14:15:13

@adg: aha, tervezunk. Ne is mondd, mi egy filler juttatasra nem vagyunk jogosultak. Majd heti husz fontot fogunk kapni a gyerek utan. Nulla adokedvezmeny vagy egyeb. A bolcsode havi 1300 font. Meghozza az ember kedvet a gyerekcsinalashoz, nem ugy mint Mo-n! Szep remenyek. : )

Shaktee 2019.03.18. 15:42:41

@London2009: na végre :-) Lehetek keresztapa? :-))

London2009 2019.03.18. 15:52:37

@Shaktee: ilyen Corleone fele? Olyan lehetsz! :D

peter3374 2019.03.18. 15:55:04

Kar osszehasonlitani a magyar es a gazdagabb orszagok rendszereit...
Magyarorszagon sokan a havi azt hiszem eppen 7320Ft-ot fizetik, de a maximalisan megfizetendo eho is 450.000Ft/ev. Ezekhez az osszegekhez kepest a magyar egeszsegugy egesz jol mukodik. Nem tudom melyik orszagban kell havi 22 eurot fizetni, azt is ugy, hogy gyerek, nyugdijas nem fizet semmit.

Platonica 2019.03.18. 17:48:00

@London2009: Juj, de izgi! Legjobbakat:-)
Na mi uez a kategoria, heti £20, az is lejar majusban:-x Nem mintha ebbol fizettuk volna a tandijait:-)) Bolcsibe mondjuk nem jart se itt, se mashol.
@tanato: enyem 10 eve volt eloszor ilyenben, majd me'g parszor, igaz nem extrem tematikaval.

Shaktee 2019.03.18. 17:48:14

@London2009: sokba fog ez nekem kerulni :P

London2009 2019.03.18. 18:15:04

@Platonica: ne is mondd! Koszi!
Ja en is gondolkozom, hogy bolcsi helyett mit lehetne, de talan az lesz a legkezenfekvobb. Esetleg childminder. Majd ha odakerulunk, akkor jobban utana nezek. Mindenesetre eleg hihetetlen, hogy itt ez a rendszer es nulla segitseg. Mo. tenyleg a kanaan ilyen szempontbol. No nem a hitelekre gondolok, hanem az adokedvezmenyekre...

Shaktee 2019.03.18. 18:25:54

@Platonica: Hungarian Cultural Centre London
1 hr ·
On Wednesday, 20 March London-based writers and poets will be performing their works responding to the great Hungarian novelist Krasznahorkai. Secure your place on bookings@hungary.org.uk and enjoy the original pieces of literature written exclusively for this occasion.

Platonica 2019.03.18. 18:42:38

@London2009: tenyleg nehez megmondani, mi lenne a legjobb. Nekem anno az otthonmaradas es a nagyon part time melo volt 2 eves kora utan. Igy nem kellett intezmenybe vinni 4 eves koraig.

@Shaktee: sajnos ez nekem nagyon messze, es mivel dolgozom 20-an, szoba se johetne utazas miatt:-( De koszi!

London2009 2019.03.18. 18:49:54

@Platonica: nekem az nem az opcio, hogy ne menjek vissza dolgozni. Anyagilag sem, meg nem szeretnem ujra kezdeni az egeszet jo par ev kihagyas utan. Megelnenk boven egy fizetesbol is, de sajnalnam az en bevetelemet eluszni. El nem tudom kepzelni, hogy milyen az ha nem jon fizetes a szamlamra. Illetve tok jo munkahelyem van es orultseg lenne veszni hagyni. Szerintem a gyerekek egy ido utan igenylik a masik gyerek tarsasagat. Majd keresek valami jo nurseryt azt gondolom es heti 4 napra majd be lesz szegeny iskolazva. Azert biztos kicsit sajnalni fogom, de mi is igy nottunk fel a noveremmel, a tesom gyerekei is, ugyhogy mukodik ez. (remelem)

London2009 2019.03.18. 18:50:27

@Shaktee: regebben en jartam rendszeresen ide. Mondjuk inkabb a zenei estekre. Nagyon szuper rendezvenyeket tartanak.

Shaktee 2019.03.18. 18:59:28

@London2009: Kraszna nagyon jo iro s fazon is..

Platonica 2019.03.18. 19:26:09

@London2009: az a lenyeg, h mindenkinek jo legyen! En gyermekem nem volt tarsas-igenyu sokaig (most se kimondottan), es tok jo, hogy ezt tiszteletben tudtam tartani, egyreszt mert talalkozott az en elkepzelesemmel, masreszt mert olyanok voltak a korulmenyek (nem az anyagiakra gondolok pusztan, hanem pl a lehetosegre, h ket havonta egy heteket dolgozhattam). Bankszamlat meg ma'r megvitattuk:-) En sose latom igazan, mi megy a kozosre:-) Csak hasznalom:-))

adg 2019.03.18. 23:02:24

@London2009: hat igen, ha nem ilyen brexites okorseggekkel foglalkozna a fonokasszonyod, hanem elmenne pestre egy tanulmanyutra, beszelhetne a magyar kollegaval, percek alatt eveket okosodna!
Sajnos nem mindenhova jutnak rendes politikusok.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása