oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. november 07. 06:53,  Nacionalista írek és xenofób angolok 168 komment

2012. november 07. 06:53 Határátkelő

Nacionalista írek és xenofób angolok

Kalandvágyból indult neki mai szerzőnk, Péter és párja, először Írországnak, majd Angliának. Kalandból ki is jutott nekik, miközben rájöttek, hogy az írek szimpatikusan nacionalisták, és nem nagyon van bürokrácia, míg az angolokról néha leszakad az álarc.

Írország déli táj.jpg

„Nagy valószínűséggel most minden trollt megetetünk határon innen és túl, ezért előre elnézést kérünk, de ez az írás magunknak is szól, gondolatrendező memoárnak, valamint az utóbbi időkben kissé elveszett az, amiért a határátkelőt mi olvastuk régen. Nem ígérem, hogy most mindenkire ráadjuk a rózsaszín szemüveget, de remélem azért mérsékelten élvezetesre sikerül.

A kezdetek

Magyarországot sokakkal ellentétben nem gazdasági megfontolásból hagytuk magunk mögött, sokkal inkább egyfajta kulturális tudattágítási vágy hajtott bennünket, megtapasztalni a különbségeket egy objektív képért, hogy legyen mivel összemérni azt, amit otthon természetesnek veszünk.

Emellett (lévén párommal a 20-as éveink legvégét tapostuk) családalapítás előtt még világot szerettünk volna látni, és bár gyerekkel sem lehetetlen feladat világot járni, de azért az már a következő nehézségi szint.

Fontos szempont volt továbbá az angoltanulás, mert bár párom gyakorlatilag anyanyelvi szinten beszélte, belém ezen a téren sem tehetség sem szorgalom nem szorult, ráadásul az iskolában is németet igyekeztek a fejembe verni mérsékelt sikerekkel.

Otthon rengeteg pénzt elköltöttem nyelviskolákra és magántanárra, de semmiféle eredményt nem sikerült elérnem az évek alatt ezen a téren, pedig nagy szükségem lett volna rá, mert bár nagyjából annyit kerestem, mint most itt, sőt, kicsit többet is, az előrelépések alkalmával a nyelvnemtudás falába ütköztem.

Ezek az okok vezettek minket, mikor 2010 tavaszán elhatároztuk, megyünk, és talán pont az láttat meg velünk más dolgokat, tartunk másokat fontosnak elmondani, hogy nem gazdasági menekültek vagyunk itt.

Párom lediplomázott (fúúú, 20-as évei végén! hallom máris idáig trollékat. Igen. Második egyetem) és szeptemberben repülőre ült, hogy hódító útra induljon Írországban.

A kopár gyönyörűség, Írország

Dél-Írország volt a cél, de a várt recepciós állás titokzatos körülmények között felszolgálóra módosult az utazás alatt, amit a párom visszautasított. Másnap a kisvárost egy alig nagyobbra cserélte és megérkezése után azonnali CV nyomtatás és szétszórás következett, ahogy az lenni szokás.

Következő hétfőn már egy mobilszolgáltató call centerében kezdett, mint agent. Én nem sokkal később felmondtam, repjegyet vettem, bár elszámoltam magam, mert az utolsó munkanap és a repülés közötti két nap határozottan szűk volt a cuccaink költöztetéséhez, búcsúzáshoz, a lakás (vagyis sajnos még a bank lakása, lakáshitel ugye) albérlőknek átadásához és úgy egyébként egy berendezett otthoni élet lezárásához.

(Később szerepe lehet, hogy tudjátok honnan jöttünk, ezért leírom, hogy a főiskola után - ami ideje alatt, ha tehettem, szintén dolgoztam - nem a szakmámban kezdtem el dolgozni és bolti eladóból küzdöttem fel magam hat év alatt négy cégen keresztül saját irodáig, belvárosi, de pici garzonig. A párom az egyetemi évei alatt szintén munkából tartotta fenn magát, szóval szoktuk a szántást, nem úri családból jöttünk.)

Egy fizetés elég volt

Írországban én tanultam angolt, ő dolgozott. Egy fizetés elég volt, hogy éljünk és félretegyünk, albérletben lakjunk és utazzunk. Ezt nem szeretném sokáig ragozni, egészen biztosan voltak már írások és matematikai levezetések a fizetés / megélhetés = életminőség képlet alakulásáról Írország témakörében.

Az Írországban széles körben elterjedt, de bicskanyitogató szokást mi megúsztuk, azaz, hogy teljesen rugalmasan bánnak az óráiddal és a munkaszerződésekben csak egy minimális óraszámot garantálnak, nálunk nem okozott gondot, de sokakról tudunk, akiknek ez keseríti meg az életét.

Hiába a contract, a jó órabér, ha csak 20-30 órát kapnak hetente.

Párom kiegészítése

Kicsit a call centeres munka gyönyöreiről: a hely, ahol állást kaptam, egy elég nagy "outsourcing" cég, ami azt jelenti, hogy külső cég üzemelteti a szolgáltatók ügyfélszolgálatát.

Ebben magában semmi furcsa nincs, de elég sajátságos élmény besétálni egy majdnem focipálya nagyságú terembe, ahol az országban működő összes mobilszolgáltató képviselteti magát, és a jelentkező szerencséjén múlik, hogy a terem melyik sarkában kap munkát.

Megközelítőleg 200 ember ül fülhallgatós mikrofonnal a fején, a folyamatos emberi zsongást a légkondi duruzsolása egészíti ki. Aki egy ilyen helyen sem talál olyan embereket, akikkel jól tudja érezni magát, hát sehol. Mindenki fiatal, nyitott és általában segítőkész, még a csoportvezetők is nagyon barátságosak és figyelmesek.

Szükség is van erre, mert az ügyfelek tudnak elég érdekes szituációkat produkálni és a napi 70-80 bejövő telefonhívás elég nagy tapasztalati tőkét jelent, ha az ember szociális kísérletként fogja fel a feladatot. Mérhetetlen türelem szükségeltetik az ilyen és ehhez hasonló munkakörökhöz.

A nyelviskola nagy bukta volt

Heti öt nap, napi négy óra ugyan, de egy kezdő csoportban kezdtem, csupa arab lány között. Őket még latin betűkre tanították, személyes névmásokra, aminél azért kissé előrébb jártam, de nem volt pre-intermediate csoport, így egyenesen az intermediate-be kerültem a második nap.

Szintén sátorba kényszerített lányok között, akik egyrészt előrébb jártak, mint én, másrészt az ő oktatásukat a council fizette, cserébe természetesen havonta sikeres vizsgát várt, így a tanárok is az ő előrehaladásukkal törődtek a folyamatos és biztos pénz miatt, nem az én felzárkózásommal, mindez 210 euróért hetente.

Ehhez még hozzáadódik, hogy nagyon jó vagyok bizonyos területeken, de a nyelv sajnos nincs közöttük és tanulási nehézségekkel küzdök ebben a tekintetben. Több nyelviskola abban a városban nem volt.

Az írek nagyon nacionalisták, de...

Ezzel valószínű még titkot nem árulok el, de az ő nacionalizmusukat kicsit másképp kell elképzelni. Ők nem azt mondják, amit a szó sugall, hogy én Ír vagyok, ez Írország, szóval miért is vagy itt? Ők kíváncsiak és büszkék.

Ők azt mondják, de jó, ki vagy te? Nézd - mondja büszkén csillogó szemmel – mi így csináljuk, hogy megy ez nálatok? Ha egy állásra jelentkezik ír és külföldi is, az írt részesítik előnyben, de ez így is van rendjén, és aki a törvényről, egyenlőségről vagy diszkriminációról hörög, az üljön le egyessel.

Hiába az Unió, ha kimész, a befogadó országban te leszel a kisebbség kisebbsége, akár tetszik akár nem. Ezt érdemes belevésni a fejekbe, mielőtt elindulnak otthonról. Az utazó megy valahova, nem őt hívják. Neki kell alkalmazkodni, nyitottnak lenni, elfogadni az országot a szokásaival, hibáival együtt, és nem fordítva!

...könnyen elfogadnak

Az írek azonban jól bánnak a kisebbséggel, leszámítva talán a travellereket, ami a tévhittel ellentétben nem egy rassz, hanem egy életforma, de még a velük szembeni toleranciájukból is sokat lehetne tanulni. Ha személyesen megismernek, könnyen elfogadnak, és ha ez megvan, gyakran az első találkozás alkalmával, onnantól megszűnnek a gátak. Olyan, mintha bekerülnél valamiféle belső körbe, roppant könnyen közel engednek.

Az íreknek saját bevallásuk szerint három nemzeti sportjuk van. Az ivás, a sportfogadás és a kocsmai verekedés. Ezt tényként közlik és a tapasztalat is ezt mutatja. Mulatni írekkel kell, bárhol is legyél a világban! Igaz, az öltözködésük legalábbis egyedi. Mindennapos látvány, ahogy óriási testek miniruhába gyömöszölve egymást húzzák-vonják a földön talaj részegen egyik pub-ból a másikba. Egyszerre vicces és szánalmas.

Párom kiegészítése

Az írek nemzeti elve a „craic", ami leegyszerűsítve talán az „érezd jól magad!" filozófiája, aminek a mérhetetlen alkoholfogyasztás mellett a legfőbb jellemzője, hogy nagyon jóízűen tudnak nevetni saját magukon, és nagyon szeretnek beszélgetni.

Jól példázza ezt az az eset, amikor először jártam Dublinban, és megkérdeztem egy használt CD-ket áruló üzlet középkorú eladóját az O'Connell street díszéről (Spire of Dublin névre hallgat), az úriember nevetve annyit mondott, hogy azért állították ezt az oszlopot a belváros közepére, hogy a kedves ide látogató turisták kénytelenek legyenek odamenni egy helyihez megkérdezni, hogy mi a bánat lenne ez, és ezzel beszélgetést kezdeményezzenek.

A magam részéről be kell vallanom, hogy működött a dolog, mert legalább egy órát beszélgettem az eladóval, és két, akkoriban elég nehezen fellelhető Jon and Vangelis CD-vel gazdagabban jöttem ki a boltjából.

Az ír mentalitásra jellemző még, hogy általában butának mondják magukat – ez leginkább az angolok feléjük irányuló előítélete, ennek ellenére általában egészséges világlátás, és jó szándékon alapuló életbölcsesség jellemezte az embereket, akikkel találkoztunk.

Az adminisztrációjukat is meghonosítanám pár helyen, bár erről nincs széles körű tapasztalatunk, de az én PPS számom (egy szám mind fölött, adószám, tb-szám, stb.) kikérése például mindössze annyi volt, hogy mindenféle időpontfoglalás nélkül beballagtunk, leültünk, 10 perc múlva sorra kerültünk.

Elmondtam, miért jöttem, elvette az útlevelem, majd legnagyobb megdöbbenésemre elővett egy magyar nyelvű nyomtatványt, mindössze egy oldal. Amíg kitöltöttem, addig csevegett a hölgy, akkor is leginkább a párommal, és ennyi. Én felkészültem a sötét szobára, a szembevilágító lámpára és a végeérhetetlen kérdéssorozatra, hogy miért is vagyok itt, de szerencsére csalódnom kellett.

Csodás zöld

A táj, hát az valami gyönyörű. Kopár, dombos-hegyes pusztaság. A birkatenyésztés fenséges célja érdekében beáldozták gyakorlatilag az összes erdőt az országban, ami eleinte furcsa látvány, de mikor megszokja a szemed, nem marad más, csak a szuperzöld fű.

Soha, de soha nem láttam még olyan zöldet, mint ami betakarja azt az országot. Hozzájön, hogy egész kevés a szántó is, így csak az a fenséges zöld van, mit a rengeteg kőkerítés sem tesz bántóan pixelessé, inkább csak kiemel.

A kerítések között, amikkel az egész ország fel van parcellázva, gyakori a védett, mert saját növényviláguk van, hisz több száz évesek, és rengeteg növény kipusztult volna, csupán ezekben a sövénykerítésekben élte túl a mezőgazdaság következményeit.

Nagyon nagy élmény túrázni az országban, még azzal együtt is, hogy mindenhol birkák legelnek, és sajnos tapasztalat, hogy a hegyről lefelé hatalmasat lehet esni a hátrahagyott nyomaikon egy-egy óvatlan lépéssel.

Jó tanács, hogy a séták alkalmával ne felejtse senki el maga után becsukni a kerítéskaput, mert bár bárhol áthaladhatsz, de mindenhol kinn vannak az állatok. A birkákat például mindössze nyírásra terelik be, egyébként egész évben kinn bóklásznak a hegyekben minden felügyelet nélkül.

Párom kiegészítése

Ha az ember kirándulásra adja a fejét Írországban, ami kötelező és kihagyhatatlan, nagyon nagy előny, ha saját autóval teszi, mert elég sok olyan gyöngyszeme van az országnak, ami másképp rejtve marad. Vannak persze gyönyörű helyek, ahová egész méltányos áron el lehet jutni busszal, és nagyon kényelmes buszos kirándulásokat lehet tenni idegenvezetéssel például Kerry környékén is, mi nagyon élveztük.

Kicsit esik, de gyakran

Az időjárás nem épp vendégmarasztaló, de megbocsájthatunk neki, hisz a táj ennek köszönheti, hogy ilyen gyönyörű, tekintve, hogy majd minden nap esik. Nem sokat, csak kicsit, legtöbbször néhány percet, de azt szinte tényleg minden nap.

A rutinos versenyzők állandó viseletéhez kapucni tartozik vagy összecsukható esernyő, de végszükség esetén ott vannak a mindenhol fellelhető pubok, ahol át lehet vészelni a rövid záport. Érdekes tény, hogy milliméterre jelentősen nem esik több eső, mint otthon, még a nyugati hegyekben is alig másfélszer annyi, csak sokkal gyakrabban.

A szél azonban már más tészta. Az ország nagyon szeles és az óceántól meg a sok esőtől iszonyú nyirkos, így hiába szinte ismeretlen a mínusz az országban, mégis rettenetesnek érződik a hideg, illetve a mindennapi gyötrelmekhez tartozik a penész elleni küzdelem a lakásban.

Páromnak elege volt az ülő munkából, az éjfélig tartó műszakokból, az emberekből, akik üvöltöttek vele telefonon, hogy neki miért számláznak Áfá-t és ő csak a perceit fizeti, de semmiféle Áfá-t nem, plusz nekem sem volt nyelviskola, csak otthon tanulás, hát menni kell. Nagyobb város, az kell nekünk. Osztottunk, szoroztunk, 2011. augusztus, irány London!

A képmutatóan multikulturális Anglia

A párom szereti a vakrepülés izgalmát, én ennél biztonságkedvelőbb vagyok, ezért készültünk. Készültünk, de nem erre. Az első 5 hét a legvisszafogottabb fogalmazásban is kalandos volt.

Úgy indultunk, hogy pár hetet nyaralunk, terepszemlézünk, eldöntjük, jó lesz-e itt nekünk. Ha nem, akkor irány vissza a kisebb szigetre, csak más városba. Megérkeztünk, a megbeszélt heti 130 fontos szoba felugrott 190-re, mire ideértünk, mondván, csak két hetet akarunk maradni (annyi volt a terv az igaz, hisz utána vagy vissza, vagy ha maradunk, akkor keresünk olyat, amit meg is tudunk nézni, mielőtt bevackolunk, és ugyan szóltunk előre, a főbérlő már csak a megérkezéskor közölte a tényállást).

A 10 ember egy házban egy fürdőre, egy WC-re ennyiért elég éles váltás volt az írországi három hálószobás belvárosi lakáshoz képest, amit 390 euróért béreltünk havonta, lakótársak nélkül, de nem volt mit tenni, aludni kell, 36 órája voltunk ébren és szombat volt.

Turisták, mérsékelt odaadással

A hétfőt a bankkal indítottuk. Terms and Conditions Írországban csekkolva, lakcímigazolás sem kell, EU tagállamból érkezőknek csak fényképes igazolvány. Meglepő, de jó, gondoltuk. Hát ismét tévedtünk.

Az ügyfélszolga lobogtat egy cetlit, egy tollal kiegészített rongyosra kopott listát, hogy de bizony ezekből az országokból érkezőknek kell. Mit lehet tenni, hívjuk az NI (az itteni szám mind fölött) interjút, úgyis kapunk visszaigazolást tőlük, az jó lehet. Időpont megkapva, három héttel későbbre (messze van ez az ír „beesek az utcáról" lehetőségtől) ami nem olyan vészes, beleillik egy igazi a bürokrácia működését elképzelő fogalmainkba.

Amíg a levelekre vártunk, addig turistát játszottuk, de csak mérsékelt odaadással és élvezettel, mert a leírások sajnos nem hazudtak, drága a város. Ugyan akkor még nem vettük észre, de azóta megfigyeltük azt az érdekes tényt, hogy a nőket valahogy diszkriminálja a bürokrácia arctalan gépezete itt, ugyanis mindent mindig egyszerre intéztünk, mégis a párom mindig mindent 1-2 héttel később kapott meg, mint én, kivétel nélkül.

Itt megemlítem, hogy három héttel később az interjú itt sem remegtette meg a térdünk, valamivel részletesebben voltak ránk kíváncsiak, és az időpont ellenére is eltartott egy órát, mire kijöttünk, de senki ne aggódjon, aki előtte áll. Fáradtak az ügyintézők, mint a legtöbb helyen a közszolgák, de segítőkészek és mérsékelten kedvesek is, még mosolyra is futotta nekik, plusz az időpontfoglaláskor kérhető tolmács is.

Itt nagyon büszke voltam magamra, mert ez volt az első találkozásom a bürokráciával párom mankója nélkül és itt bizonyosodott be, hogy már van olyan angolom, ami ha nem is jó, de már nem kell szégyellnem.

Bürokrácia teljes lendületben

A levelek megérkeztek egy hetes különbséggel, előbb az enyém, így azzal elindultunk, hisz egy bankszámla is több a semminél, de elkeserítő eredménnyel zártunk. Örülnek a lakcímigazolásnak, de egy munkáltatói igazolás is kellene. Ugyan időközben megjött a párom levele is, de igazolás is kellene, a pénz is fogy, hát keressünk munkát.

Utolsó simítás a CV-ken este, pénteken felkeltünk és elindultunk, szerencsére délután már mindketten tudtuk, hol fogunk kezdeni hétfőn. Kiimádkoztunk egy munkáltatói igazolást, a saját albérlet bankszámla híján nem jött össze, pedig pofás lakást is láttunk tűrhető áron, ezért a régi szobaárat alkudtuk le az eredeti árra.

Útlevéllel, lakcímigazolással és munkáltatói igazolással felfegyverkezve öt, azaz öt különböző bankból dobattuk ki magunkat egy szombat délelőtt még úgy is, hogy ott azonnal 2000 euró font megfelelőjét tennénk rá és nem, nem akarunk credit cardot, csak egy sima debit kártyát. Nem, nincs számla.

A Lloyds közölte, hogy van lehetőség, csak vigyünk valakit, aki legalább egy éve náluk vezet számlát. Kérdeztük, kezes kell netán? Neem, csak valaki. Tehát ha berángatok valakit az utcáról, az rendben van? Igen, jött a válasz.

Nálam itt elpattant egy húr, a Barclays-ban felajánlottak egy savings accountot, ami semmit nem tud, csak egy számlaszám, amire rá tudják utalni a fizetésem én meg készpénzben kivehetem, de a párom nem adta fel.

Felcsíptünk menet közben egy rendőrt, mint ismerőst, hát bement vele a rendőr saját fiókjába. Mint ismerős ügyfelet köszöntötték az urat, a megszokott ügyintézőjéhez mentek, megnéztek minden papírt, beírtak minden adatot, de a rendszer csak visszadobta.

Az ügyfélszolgálatos hölgy telefonált, mi lehet a baj, majd elfelejtkezett magáról, legalábbis remélem, hogy csak ez történt, mert szó szerint közölte a hallottakat a vele szemben ülő párommal, hogy a központ azt mondja, nem nyithatunk neked számlát, mert magyar vagy. Mindezt a rendőr füle hallatára.

Az egész csak képmutatás

Itt ez van. A diszkrimináció elleni küzdésben az éllovasokhoz tartozó Anglia, direkt nem Nagy-Britannia, mert Skóciáról, Walesről és az északírekről nem tudok első kézből nyilatkozni, csupán politika tekintetében és nevelésben az, aminek látszik, de valójában xenofóbok és ezt nem ebből a példából szűröm le.

Azt sulykolják beléjük, hogy a diszkrimináció és a rasszizmus rossz és elfogadhatatlan és próbálnak eszerint viselkedni úgy, hogy a természetük alapvetően nem ilyen, így az egész csak képmutatás és ez a feloldhatatlan ellentét, ami a valós természetük és a társadalmi elvárásnak megfelelő viselkedés között fennáll, vezet túlkapásokhoz, és ismét nem a fenti példáról beszélek.

Van egyfajta távolságtartás bennük az idegenek felé, amit ha tud az ember, nincs vele baj, akkor lehet vele mit kezdeni, de eleinte nem tudja hová tenni az ember.

(A párom itt szólt mosolyogva, hogy ez már túlnő egy poszton és inkább folytatásos regény lesz, ezért a képeket kihagyom, hátha úgy leközölhető méretű marad.)

Szóval míg az írek nyíltan nacionalisták, egy ír filmben láttam, hogy ekképp nyilatkozik a főszereplő „Rasszista? Hiszen ír vagyok. Nálunk nemzeti sport a rasszizmus!", ami poén, azért, mert van mögötte igazságtartalom, még ha nem is ennyire éles, addig az angolok ugyanezek, csak egy udvariassági álca mögé bújva. Nehezebb esetek, de ha már tudja ezt az ember és figyelembe veszi, semmi baj sincs velük.

A józan paraszti ész teljes hiánya

Az angol ostobaság majdhogynem az amerikaival vetekszik, mondják. Ez nem teljesen igaz. Mikor megkérdeztem a kollégámat (született angol), hogy hány perc múlva megy haza, a szeme fennakadt a szája mozgott és éppen csak nem kezdett el az ujjain számolni, mikor egy 10-15 másodperces hatásszünet után kibökte, hogy hét. Tudom, szélsőséges példa, de jól leírja az oktatási rendszerüket.

Valaki írt nem is olyan rég az angol oktatásról, hogy egész fiatalon megszabhatják az irányt a gyerek tehetsége és érdeklődési körének fényében, és arra koncentrálnak. Nos, szerintem épp ennek köszönhető, hogy angolok a saját választott területükön nagyon pengék, de máshoz nem igen értenek.

Leginkább az általános műveltség és a józan paraszti ész teljes hiánya jellemzi őket, ami nem azonos a butasággal, hisz azon a szűk sávon, amire a gyerekkori tanulmányaiktól fogva koncentráltak, abban, ha nem is verhetetlenek, de nagyon jók.

Turistáskodni nagyon megéri

A legtöbb múzeum ingyenesen látogatható, legtöbbször csak az ideiglenes tárlatokért kell fizetni. Az angol birodalomról, ha mást nem is, azt lehet tudni, hogy a nagyobbacskák között gondolhatunk rá, ennek egyenes következménye, hogy temérdek kincset lopkodtak össze a világ minden tájáról. A British Museumban egy nap alatt nem sikerült végigjárnunk a földszintet, és másodjára sem értünk a végére, mindezt ingyen.

A vidék ugyan nem az a mellbevágóan lélegzetelállító szépség, mint Írországban, de vannak erdői, és így már határozottan versenyben van. A nemzeti parkok szépek, gondozottak, a kastélyaik pedig, nos, a lenyűgöző szó tolul az ujjaimra. Épek, gondozottak és gazdagon, korhűen berendezettek, kár, hogy legtöbbször fizetős.

Érdemes egy társaságnál váltani éves tagdíjat (a National Trustot ajánlom, ők a legnagyobbak), mert egy évig ingyenesen látogathatod az általuk felügyelt helyeket (kastélyok, kertek, szélmalmok, apátságok, Stonehange, stb.), plusz ingyen parkolhatsz.

Az egyéves tagdíj kettőnknek 79 font volt, és kaptunk egy vastag útikönyvet, mellé plusz egy nagy térképet a több mint 350 látogatható helyszín bejelölésével. Ha Írországban a táj az, amit egyszer mindenkinek látnia kell, akkor az angol kastélyok megtekintését is kötelezővé tenném.

Mikor Bath-ba, a kosztümös filmek kedvenc városába indultunk első itteni távolabbi kirándulásunkra, az egyik kollégám szólt, hogy szokott lenni ingyenes idegenvezetés. Indulás előtt google és tényleg vannak.

Tudatosan érkeztünk a főtérre, ahol egyszer csak felbukkant két nyugdíjas bácsi, viccelődtek kicsit, hogy a körülöttük lévők elkezdjenek rájuk figyelni, majd szóltak, hogy márpedig itten idegenvezetés lesz. Középen kettévágták a tömeget, a tér egyik fele az egyik, másik a másik után indult.

A mi nyugdíjas tanár bácsink olyan élvezettel és kellő humorral ecsetelte a város történetét, megspékelve pikáns részletekkel különböző korokból, hogy az én akkori mérsékelt tudásommal is élvezet volt hallgatni. Tette mindezt legalább annyira a saját, mint a mi szórakoztatásunkra. Igen, ilyet is tud Anglia. El is határoztam, nyugdíjas koromban én is ezzel fogom elütni az időt.

A jelen

Menni kell. Ismét. Mindketten szerződéssel dolgoztunk, aminek elérésével itt sokak küzdenek. A párom egy ügyfélszolgálaton volt agent ismét, amíg a cég át nem helyezte székhelyét a napos Málta szigetére, és szélnek nem eresztette itteni alkalmazottjait. Most itthon tanul, én dolgozom, de valami nincs rendben.

Én raktáros vagyok azóta az első bizonyos pénteki nap óta, ugyanott. Élvezem és pont ez a baj. Nincs irodám, mint otthon, nincsenek határidőim, mint otthon, nincs kötelező túlóra az állandó határidők miatt, a kollégáimat két csoportba oszthatom, a jó fejek, és akiken halálra röhögöm magam, és ebbe beletartoznak a főnökeim is.

Ha nem is várom, hogy mehessek dolgozni, életemben először nincs bajom azzal, ha a munkahelyemen kell lennem. Éppen ezért nem veszem figyelembe a tényt, nem is izgat, hogy alig 15 százalékkal keresek többet a minimálbérnél, ami szánalmas, és az eszem tudja, hogy hosszú távon ez nem lesz jó.

Egy évet még elsüt az ember a CV-ben, mondván nyelvtanulás, de sokat már nem lehet. Maga az ország is kissé balkezes és London, ami igazából egy nagy falu egy szűk belvárossal, megfojt minket. 5 mérföldre dolgozom az albérlettől, ami két busszal másfél óra, kocsival kicsit kevesebb, mint egy ezért motorral járok ebben a csapadékszegény országban. Kimegyünk az ajtón, 6 perc a metró, majd egy óra zötyögés a belvárosba és nem a város szélén lakunk!

Ezért megyünk. Tavasszal. Cél a mesterképzés páromnak és egy egyetem nekem egy olyan szakkal, amiben végre dolgozni is szeretnék. Remélem az új országból és az új kultúráról is tudok majd mesélni nektek, legyen az bárhol is.

Utazzatok, lássatok és tapasztaljatok sokat addig, hogy ezekkel a tapasztalatokkal gazdagodjatok ne csak ti magatok, de gazdagíthassátok vele a helyet, amit végül majd az otthonotoknak, és ha úgy alakul, hazátoknak hívhattok.

Politikailag inkorrektnek tűnhet az írás, ahogy végül nem sikerült elkerülnöm, hogy szembeállítsam a két országot. Úgy tűnhet, míg az egyiket magasztalom addig a másikat sárba tiprom, de nem az volt a cél. Valóban, az írek sokkalta befogadóbbnak tűntek, de tudom, Angliát sem szabad megítélni London alapján, mint ahogy semelyik országot sem a fővárosa alapján, de ezeket a benyomásokat megéltük és a kezdeti pár hét itteni gyötrelme sem múlt el nyomtalanul még egy év távlatából sem.

Eddig raboltam az időtöket. A képek a fent említett okból kimaradnak, és lehagyom a végére tervezett apró szösszeneteket, mint az ehető tescocsíkos, a vigyázz, nincs állóhely a buszon, fel sem szállhatsz a rá, ha nincs szabad hely és egész sokáig lehet ott dekkolni a következő távolsági buszra várva, a menetrendek viszonylagosságát, és az ehhez hasonló tapasztalatokat. Majd legközelebb."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Anglia Nagy-Britannia Írország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr74894538

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jesus.Green 2012.11.07. 13:48:42

Hajjaj, irorszagi kisvarost osszehasonlitani Londonnal kicsit meredek. Na olvasom tovabb a posztot.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.11.07. 13:55:25

@tildy:): de jogsid van
es ha kellene akkor tudnal vezetni
naugye
nem mindenki a belvarosban lakik, meg nem mindenki szeret orakat metrozni, mint a posztolo
es neha akar pont egy jogsin mulhat sokminden
/eljutok eppen itt is a boltba kocsi nelkul, csak kocsival 6 perc, busszal oda-vissza, varakozassal 2-3 ora.../
hasznalnak azert itt is buszt akik rakenyszerulnek
nem egyszeru

SilentDreams 2012.11.07. 14:01:24

@mommmmo: Saját tapasztalat alapján nagyon nagy a verseny Anglában a bankok között, ezért minél jobb és jobb feltételekkel próbálnak bankszámlákat ajánlani.

Igy egy egyszerü folyószámlához már ajándék kölcsön, elég jó kamat (lekötés nelkül) és akár ajándék pénz + + + járhat, hogy odacsábítsák az ügyfelet. mindez egy teljesen hétköznapi folyószámlára.
Namármost, megérkezik bármilyen külföldi Angliába, és ö is nyitna egy ilyen kis menö bankszámlát, de mint feljebb írtam, simán elbukik azon, hogy nem (még) nem rendelkezik az ottani elöírásoknak megfelelö alkcímigazolással (egy nyomorult közüzemi számla pl.). Igy telejsen mindegy, hogy magyar-e vagy nem, nem fogják neki megnyitni ezt a csili-vili számlát.
A normális bankoknak van "kezdö" vagy alap" folyószámlája is, amit bárkinek megnyitnak. Ez persze absz. nem olyan jó, de kezdésnek megfelelhet.

Nekem nem felelt meg, ezért mentem tovább, ahogy elöbb írtam, egészen a Llloyds-ig... :)

Szóval az az elszólás, hogy "mert magyar" szerintem a jobb számlák esetén a legtöbb angol banknál simán helyettesithetö azzal, hogy "mert nem angol és nem élt még itt".

SilentDreams 2012.11.07. 14:04:44

@tildy:): na ez a fizetös hsbc-s sza´mla 2009-ben sem kellett, de persze, ha a Lloyds nem kegyelmez meg rajtam, akkor átmeneti megoldásnak elment volna.... :)))

Jesus.Green 2012.11.07. 14:15:40

Bankszamla: mint mar be lett itt linkelve, HSBC nyit passport accountot, konnyu es egyszeru. Ja, hogy van 6 honap husegido es havi 8 fontba kerul? Hat istenem, nem lehet minden ingyer'.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.11.07. 14:22:15

6 honaop husegido???
muhahaha, az mit jelent
48 font minimum barmi tortenik?

SilentDreams 2012.11.07. 14:25:50

@Jesus.Green: Persze, jobb mint a semmi, de 48 font kifizetésénél jobb volt a Llloyds bankszámlája (current account with vantage), amivel 6 hónap alatt kb ugyanennyi kamat járt, ha mondjuk 1200 font/hó-val tudod növelni az egyenleget.

Szóval -48 font vs + 48 font

Majdnem 100 font különbség van a 2 között csak fél év alatt.
(feltételezve, hogy a HSBC passport account nem fizet semmi kamatot)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.11.07. 14:32:15

@SilentDreams: amugy mi sem ingyenest nyitottunk, hanem LLOyds Silvert. Havi 8 font volt, cserebe utasbiztositas , mobilbiztositas, es meg rengeteg dolog jart vele.

SilentDreams 2012.11.07. 14:38:23

@tildy:): Igen, emlékszem, erre rá akartak beszélni, de ügyesen elhárítottam, hogy "majd késöbb meggondolom..." :)))
Ha ki tudja használni az ember az elönyeiet, akkor persze jó.

Egyébként a Lloydsnál megtarthattam a bankszámlámat úgy is, hogy (egy idöre?) nem Angliában dolgozom/élek. A másik angol bank, amelyiknél még voltam, csak annak tartja fent a számlát, aki Angliában él, kivéve a "régi" ügyfeleknek...

Szóval nálam a Lloyds a csúcs, de nem vagyok Lloyds-ügynök... :)

mommmmo 2012.11.07. 14:43:33

@SilentDreams: egyetertek, es meg ott nem elo kulfoldikent is nyithatott volna szamlat 2000 font deposittal.
Szoval inkabb "csori nem angol, aki nem el meg itt" lehetne a megfogalmazas. Hogy a magyart mert miert kellett ebbe betenni, hat az csak szimpla tahosag volt, a professzionalis kommunikacio megcsufolasa.

Mrs. Clayton 2012.11.07. 14:59:17

@mommmmo: érdekesek itt a bankos policyk, ugyanis ha a kártyáddal külföldön fizetnél akkor azt jó előre lebeszélni a bankoddal, h biztosan megteheted-e, én elolvastam a szabályzatukat, abban az állt, h EU-n belül semmi gond sőt ingyenesen vásárolhatok, tehát nincs plusz ktg, azért bementem megkérdezni, h ez így van-e, az ügyintéző megkérdezte h hová akarok menni, mondom neki Mo, ja az + x%ktg, kérdezem miért, ha EU, erre ő mutat egy listát, h nem szerintük Mo nem EU

psyery 2012.11.07. 14:59:37

@legszebbferfi: Igazad van,lehet,hogy inkább ez a fő ok,de szerintem a mi stabil gazdaságunk sem túl vonzó. Legalábbis nagyon udvariasan,de ezt magyarázták nekem.

Viszont azt nem gondolnám,hogy az ügyintézőkön múlik,mert nekem a Nationwide-nál csak az ügyintéző kedvessége miatt lett számlám,amit a head department felülvizsgált,és szépen le is zárták a számlámat abban a minutumban,ill. a Lloyds-nál is az ügyintézőnek köszönhetően lett végül számlám,mert hajlandó volt ráírni a papírra,hogy már 2 éve ismer a család engem,holott csak 2 hónapja.

2012.11.07. 15:05:51

OFF:
Norbi, remelem ott voltal, es irsz errol egy posztot nekunk:
index.hu/kulfold/2012/11/07/megdolt_egy_norvegiai_koolajipari_platform/

I. Pipi 2012.11.07. 15:18:43

"A birkatenyésztés fenséges célja érdekében beáldozták gyakorlatilag az összes erdőt az országban"

Hm. Nekem csak ez utotte meg a szemem.

-->
...This industry required
large numbers of wooden staves to
manufacture wine casks and other
barrels, and in tandem with iron-working,
has been cited by both contemporary
and later sources as one of the major
contributing factors in the decline of
native Irish woodland in the early
17th century
By the time of the death of Elizabeth I
in 1603 AD, tree cover in Ireland was
diminished to the extent that, according
to estimates, woodland cover accounted
for no more that 12.5%, and as low as
2%, of the land area

http://www.woodlandsofireland.com/docs/No[1]._2_-_Woodland_Management_History.pdf

The Big Tourist 2012.11.07. 15:20:57

Az amerikai bankokat se a bevándorlók döntötték be. Teljesen igazságtalan ez a megítélés. Ezen kívül egy ír sokkal megbízhatatlanabb pénzügyi ügyekben.
Az európai útlevél teljesen jogos, ideje lenne már bevezetniük.
Az ír rasszizmus tapasztalataim szerint sokkal erősebb minthogy szimpatikusnak lehetne nevezni, csak nagyon kevesen fognak egy bevándorlót egyenrangúnak tekinteni.

cindbl 2012.11.07. 15:36:44

"elég éles váltás volt az írországi három hálószobás belvárosi lakáshoz képest, amit 390 euróért béreltünk havonta, "

ez hol volt, melyik varosban? mert nem valami nagyobban, az biztos :)

Mrs. Clayton 2012.11.07. 15:41:24

@Nyulz of the World: ezt már megírta Norbi, nyilván itt halt meg a kollégája, amikor próbálta újraéleszteni

Jesus.Green 2012.11.07. 16:02:20

@SilentDreams: Igen, te talaltal, a postolo meg valamiert nem. Beggars cannot be choosers, tartja a mondas, es ha nem talalok mast, csak fizetost, akkor evvan.
Asszem passport account fizet kamatot.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.11.07. 16:05:47

@cindbl: hat en mindig ezt hianyolo
melyik varos
melyik ceg
mit kell mindent korulirni
foleg hogy mar leleptek
nade igeret van fotokra
gondolom lesz
egy kis Ir varosbol elkoltozott egy kicsit nagyobba
ott nincs a varosoknak neve?

Jesus.Green 2012.11.07. 16:10:11

@hagyma: hagyma, te mar jo ideje kint elsz, de emlekszel meg, hogy minden magyar bankszamla fizetos, a.k.a. van kezelesi es tranzakcios koltseg? Na ez tudtommal ma is igaz, ugyhogy ennek fenyeben nem tragedia, hogy egy olyan bankszamla utan, amelyet szinte mindennemu papir nelkul nyithatsz (azaz a bank bevallalja azt a rizikot, hogy esetleg nem tud utanad menni UK-n belul ill. adott esetben par tiz/szaz font forgalom fejeben foglalkozik veled, mert azert nem az az altalanos, hogy friss bankszamlara rogton jonnek a havi /par/ezer fontok), fizetsz havi 8 fontot 6 honapig. Utana barmikor bezarhatod vagy havonta hosszabbithatsz, ahogy akarod.

cindbl 2012.11.07. 16:10:15

@hagyma: van nevuk, de a kisebb varosok nevei szinte leirhatatlanok :D kiejteni meg plane lehetetlen oket :)

de 390 euro egy 3 haloszobas belvarosi lakasert max nagyon videken lehetett... corkban az max egy szobara eleg a belvarosban.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.11.07. 16:14:53

@Jesus.Green: OK
en nem orulnek, ha fizetnem kellene, hoghy hasznalhatjak a penzemet
igaz, kamatot sem kapok, csak ha elkulonitem egy reszet
\na mindegy nem szivesen fizetnek majd 100 dollart, hogy legyen szamlam
de halistennek nem is kell
ez a huseg utotte meg a szememet, nem mobiltelefon ez...

balage_81 reloaded (törölt) 2012.11.07. 16:15:08

bankos témához: dublin, 2008 körül. már 1 éve ügyfele vagyok az egyik helyi mobil szolgáltatónak, át akartam állni számlásra és elvinni egy jobb telefont. mondja a srác, hogy azt nem, vagy csak magas kaució ellenében lehet. kérdezem miért? hát sajnos sok ügyfelük visszaélt a lehetőséggel, kamu címmel vett olcsón előfizetéses telefont, kikódolta, eladta a feketepiacon, majd eltűnt. felteszem, nem írek voltak. sajnos minden "kirekesztő" procedúra mögött ott van a bevándorlók sunyisága

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.11.07. 16:21:39

@cindbl: nem tudom az ottani arakat, bar lehet 2 mp alatt csekkolni a berleti dijjakat azert van az internet, de engem nem erdekel, mert nem akarok odakoltozni

amit mondani akartam viszont
nem egyszerubb leirni, hogy kikoltoztunk " mezokovesdre" majd a parom nem akart pincerkedni ezert atkoltoztunk" Gyongyosre"

minek korulirni?
ha igy belegondolok azt sem tudom ki irta a posztot
Peter vagy a parja?
akinek szinten nincs neve...
O a par

SilentDreams 2012.11.07. 16:28:19

@balage_81 reloaded: Erdekes a kamu cím, de persze simán bemutathat valaki egy a nevére/címére érkezö számlát olyan hellyel, ahol már nem is lakik.
Viszont gondolom kamu nevet ilyen könnyen nem tud igazolni az illetö, így ha meglépi ezt a csalást, akkor a nevéhez szépen rögzítik ezt az esetet, és gondjai akadnak majd mindenfelé, ahol credit check-et csinálnak. Legalábbis úgy gondolom, hogy épp erre lenne jó a credit check.

Ez persze nem vigasztalja a legelsö mobilcéget, akinél a csalást meglépte az illetö, hisz a kárát nem tudja behajtani rajta, ha nem ismeri a pontos tartózkodási helyét....

De megéri valakinek ilyennel örökre leírnia magát egy országban? Remélem, hogy tényleg müködik a rendszer, és sosem jut majd az illetö semmihez a késöbbiekben...

Kormányváltás, önáltatás. Volt, lesz. (törölt) 2012.11.07. 16:34:17

@legszebbferfi:

Ki nem egyenlített „számlavezetési díj”? Azt hiszed, ha nálunk van ilyen aljasság, mindenhol van? Mert mondjuk Angliában pont nem jellemző.

SilentDreams 2012.11.07. 16:34:39

@Jesus.Green: Igazad van. A lényeg az, hogy megoldható a dolog, ha az ember szán idöt arra, hogy megismerje a helyzetet.
Ha pedig több idöt szán rá, akkor akár sokkal jobbat is találhat.

Ez utóbbi pedig már egyéni döntés kérdése. (pl. megéri-e valakinek a dolog a plusz idöbefektetésért cserében)

Szakura 2012.11.07. 16:37:17

A barátom amerikai és informatikus. Október 1. óta bérel lakást és nem nyitnak neki bankszámlát. A cége próbált segíteni neki, de meg kellett várni az első közüzemi számlát. És kellett a jogsija, hogy az előző lakcímét Amerikában bizonyítani tudja.
Azt hiszem, ez is csak a bevándorlást nehezítő lépések egyike, mint a tandíj brutális emelése.

Kormányváltás, önáltatás. Volt, lesz. (törölt) 2012.11.07. 16:38:41

Remélem nem minősíti a posztoló trollságnak, ha megemlítem, hogy ha neki hamarabb intéztek el dolgokat, mint a párjának (34 éve Angliában élve, nagyon meglep!), akkor nem a nőket diszkriminálják, hanem a fériakat. Esetleg azt mondhatja, hogy a nőket pozitívan diszkriminálják.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.07. 16:42:40

Amikor Budapesten egy bankban dolgoztam pár hónapig, csak magyar állampolgár vagy tartózkodási engedéllyel rendelkező külföldi nyithatott "csak úgy" számlát. Ezen kívül mégbárki a magyarországi cégének.

Más számlanyitásához a központtól kellett egyedi engedély. Emlékszem bejött egy ukrán-izraeli állampolgárságú emberke, aki csak oroszul beszélt, s nagyon akart számlát nyitni, mert arra majd jön neki pénz. El lett utasítva. A végén csak céges számlát nyitottunk neki, miután bemutatta a Man-szigeteki cége papírjait. Onnan tudom, hogy az egész fiókban csak én beszéltem oroszul, így én tolmácsoltam közte és a fiókigazgató között.

Kormányváltás, önáltatás. Volt, lesz. (törölt) 2012.11.07. 16:45:50

Az nagy félreértése a posztolónak, hogy azt képzeli az angoloknak az idegenek irányában van távolságtartása. Nem, Ők ilyenek egymással is. Kicsit sem függ nemzetiségtől– SŐT külföldinek többet néznek el, ha az ő fölfogásukban illetlen! Az emberek nem nagyon képesek egymással beszélni, hacsak nem olyasmiről, amiről nem érdemes.

SilentDreams 2012.11.07. 16:46:58

@ByA: A posztolót Péternek hívják. A párja feltételezhetöen nö, s a párjára irta, hogy ö kapott meg mindent 1-2 héttel késöbb. Ez alapján írta a nök (negativ) diszkriminációját.

Ugyandehogy (törölt) 2012.11.07. 16:47:02

@Frau Holle: ezt ugye nem tudhatjuk, míg nem látjuk a policyt. csak azt tudjuk, mit mondott az ügyfél. az ügyfél meg ugye azt mondja, amit hallott, és általában nem azonos azzal, amit mondtak

Ugyandehogy (törölt) 2012.11.07. 16:47:41

@hagyma: eu-n belül nem kell útlevél. alapesetben.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.11.07. 16:52:56

@Babette_: csak bankszamlanyitashoz
ezek szerint
meg munkavallalashoz?
meg ki tudja

Ugyandehogy (törölt) 2012.11.07. 16:59:18

@hagyma: a szabad mozgáshoz nem kell.
hogy a bank mit kér, az már nem egészen az eu sara.

2012.11.07. 16:59:33

@Babette_: Mondjuk pont a britekhez nem art... :D Haveromat nem akartak beengedni 2 eve a repteren, mert nem volt vizumja, hanem csak szemelyivel ment, es a tiszt ragaszkodott hozza, hogy Magyarorszag nem schengeni tag. Kb. 3 ora balhezas utan engedtek be.

Ugyandehogy (törölt) 2012.11.07. 17:00:26

@Nyulz of the World: minden szabályozásnak a humán faktor a leggyengébb pontja....

Kormányváltás, önáltatás. Volt, lesz. (törölt) 2012.11.07. 17:01:13

@SilentDreams:

Várj! Tényleg hülye vagyok, de nem azért.

Ezt írta:

„ugyanis mindent mindig egyszerre intéztünk, mégis a párom mindig mindent 1-2 héttel később kapott meg, mint én, kivétel nélkül.”

Ezek szerint hapsinak nem buli lenni mégsem, őket diszkriminálák (Én az egészben rettentően kételkedek, nyilván valami más ok lehetett, egybeesés, nem tudom miért.)

Frau Holle 2012.11.07. 17:03:29

@Babette_: Ebben tökéletesen igazad van, ezért is írtam úgy, hogy akkor, ha...
A konkrét esetről nehéz is lenne véleményt alkotni ezzel a minimális információval.

Ugyandehogy (törölt) 2012.11.07. 17:06:02

@Frau Holle: de egyébként elárulom, hogy MO-n is van bank, amelyiknek van tiltólistája, és azon bizony országok vannak felsorolva.

SilentDreams 2012.11.07. 17:06:38

@ByA: Ha ezt Péter (a szerzö) írta, és a párja még mindig nö :), akkor a párja kapott meg mindent késöbb, szoval a nöket diszkriminálják, nem? (a szerzö szerint)

Amúgy én sem nagyon hiszek a nemi diszkriminációban. Ha többször is elöfordult, hogy a párja (a nö... :)) késöbb kapta meg a dolgokat, az még mindig lehetett véletlen is: melyik ügyintézöhöz kerül, postai kézbesítés, vagy valami esetébn lassítja - következetesen - az ügyintézést, ami nem azzal függ össze, hogy éppenséggel nö...

2012.11.07. 17:06:49

@Babette_: en meg egyik masik orszagbol sem hallottam hasonlot, Angliabol viszont mar nem is egyet, amikor tavaly mentem ki, kulon tobben felhivtak a figyelmemet, hogy utlevelet vigyek, ha nem akarok orakat vitatkozni a hatarorokkel a repteren. Mondjuk en altalaban viszek, ha kulfoldre megyek, egyedul Ausztriaba nem.

Kormányváltás, önáltatás. Volt, lesz. (törölt) 2012.11.07. 17:09:42

@SilentDreams:

Én azt hiszem a nő írta posztot. Biztos hogy bele fogok zavarodni. Szerintem engem diszkrimálnak. Na várj, nekifutok mégegyszer, mielőtt beveszem a cián tablettát.

SilentDreams 2012.11.07. 17:10:36

@Nyulz of the World: Nekem is van ismerösöm, akinek problém´ja adódott az angol határon azzal, hogy "csak" személyije volt. De 1-2 (több) órás balhézással megoldható a dolog, föleg, ha tud az ember angolul :))))

En azért a békesség kedvéert mindig útlevéllel megyek mindenhova.... :)
(már csak idötakarékossági szempontokból is.. :)

Frau Holle 2012.11.07. 17:11:56

@Babette_: Akkor lehet gond, ha EU tagállamok is vannak rajta. Remélem, nincsenek. (Ez nem kérdés volt!)

tableno 2012.11.07. 17:12:40

@SilentDreams: Teljesen normális dolog, hogy Angliába belépéshez útlevél kell, ugyanis Nagy-Britannia NEM Schengen-tag (Írország sem az)! Ezt nem árt észben tartani utazáskor, mert jogosan megtagadhatják a belépést.

SilentDreams 2012.11.07. 17:13:15

@ByA: Hahahhh, azért még ne ciánozd be magad :)))

"Kalandvágyból indult neki mai szerzőnk, Péter és párja, először Írországnak, majd Angliának. "

Ebböl gondoltam, hogy Péter a föszerzö és neki van párja.
Szerintem az téveszthet meg, hogy bár Péter irja a story-t, de idönként párja is beleír a történetbe kiegészítést, de az mindig dölt betüvel van jelezve... :)

Frau Holle 2012.11.07. 17:14:40

@SilentDreams: Nálam ez elvi kérdés. Egy tagállam legyen olyan kedves elfogadni egy másik tagállam bármely megfelelő okmányát. Eddig még mindig elfogadták, de volt, hogy nem elsőre. Max. tíz percet vett igénybe a magyarázat.

Jesus.Green 2012.11.07. 17:16:52

@ByA: Nem akarok melyebben belemenni, de a posztot Peter irta es a parja latta el szeljegyzetekkel, akinek a neme mindeddig ismeretlen :) Mondjuk ez teljesen mindegy is, csak igy nem beszelhetunk noi/ferfi diszkriminaciorol.

Kormányváltás, önáltatás. Volt, lesz. (törölt) 2012.11.07. 17:17:56

@SilentDreams:

Igazad van. De nem az tévesztett meg, hanem, hogy félreolvastam ezt:

Párom lediplomázott (fúúú, 20-as évei végén!

a fúú-t, fiúnak. Így maradt meg bennem, hogy a csaj írt.

Asszem, jobb ha nem foglalkozok ezzel tovább, úgyis minek. Megnyugodtam, hogy a nőket diszkriminálják. Kezdtem már aggódni.

Frau Holle 2012.11.07. 17:18:03

@tableno: Ez két különböző dolog. Schengen azt jelenti, hogy a külső határon van ellenőrzés, belsőn nem feltétlenül. Mo. schengeni csatlakozása előtt is lehetett utazni személyivel az unión belül. Persze az angolok nem véletlenül közlekednek a másik oldalon. :)

SilentDreams 2012.11.07. 17:18:35

@tableno: Lehet, hogy rosszul tudom a szabályt, de EU-n belül elég lenne a személyi, nem?
Schengenen belül meg nincs a határon ellenörzés...

Schengenen belül elég csak a személyi?

nigara 2012.11.07. 17:20:07

@tableno: ezt most nem értem...
SOHA nem útlevéllel mentem egyikbe sem, és kb 10-szer mentem személyivel -soha soha soha semmi gond nem volt.

Jesus.Green 2012.11.07. 17:24:15

@ByA: Mielott lezarom a gepet meg gyorsan tisztazom, hogy a hangsulyt inkabb a nemi diszkriminacio nemletere helyeztem es nem a posztolo szexualis orientaciojara, amihez egyebkent semmi kozom :) bocs egyebkent ha felrehallhato, amit irtam, nem allt szandekomban bantani senkit.

tableno 2012.11.07. 17:26:40

@Frau Holle: @SilentDreams: @nigara: Szóval a szabályozás a következő: a Schengeni határon belül szabadon lehet közlekedni személyivel, nem kell útlevél. A trükk az, hogy nem minden EU-ország tagja a Schengeni egyezménynek (UK, Írország, Románia, Bulgária), viszont pl Svájc Schengen-tag de nem EU-tag. Eddig követitek? :) Na most, amennyiben EU-állampolgárként Schengeni övezeten kívüli EU-országba személyivel akarsz beutazni, beengedHETnek, de el is utasíthatnak, saját mérlegelés alapján. Remélem, így már világos.

SilentDreams 2012.11.07. 17:28:32

@nigara: Akkor ugyanúgy tudjuk. Meg Frau Holle is ezt írta elöttem. Szóval már 3-an írtuk ugyanazt :)

Kb 10-szer Irország és UK?
Az már szép. Es jön már a következö ország...? :)

tableno 2012.11.07. 17:28:42

@tableno: Ja még egy dolog: Schengeni övezeten belül nincsen határellenőrzés, de a repülőtéren MINDIG van, akkor is, ha két Schengen-ország között repülsz.

tsík 2012.11.07. 17:29:07

@hagyma: "hat nem tudom angliaban hogyan van, de pl. itt ha valaki ugyeskedik, bizony akar 100-200 dollar minuszba si elmehet a bankjanal"

nekem egyszer itt svájcban sikerült egy 0-át elütni az automatánál, és a bank simán engedte a maestro kártyás folyószámlámat (nem hitelkártya!) elmenni 4000 CHF mínuszba... egy levelet nem küldtek, meg se nyikkantak. a következő fizuval ismét pozitív volt a balansz

azt mondjuk nem merném kipróbálni, mibe kerülne, ha 30 napon túlszaladna a téma.

bobsys 2012.11.07. 17:29:10

En sohasem ertettem az ilyen bankszamla nyitos baromsagokat bizonyos orszagokban. Teljesen felesleges, minek? Az en erdekem, hogy megadjam a valos cimem nem? Ha meg sima bankszamla nincs credit kartya akkor meg minuszba sem lehet nagyon lemenni, ha igen akkor hulye a bank.
Ausztralia, erkezes masnapjan bankba be, utlevel es a benne levo vizum bemutatasa utan szamla megnyitva, 5 percel kesobb debit kartya a kezbe. Cimet meg bediktaltam mindenfele igazolasos baromsag nelkul.
USA szinten. SSN + zoldkartya es cim bediktalva. Se utlevel se jogsi se kozuzemi szamlas baromsag. 5 perc mulva szinten debit kartya a kezbe. 1 het mulva meg megjott a csekk konyv.
Ezt a tulbonyolitast nem ertem.
Oke, Id-hoz, jogsihoz kellett igazolni a lakcimet de az mas foleg az USAban, mert jogsi kiallitaskor leelenorzik a bevandorlasi statuszodat.
Amikor meg valami papirt kell veletlen kitoltenem magyarotszagi ugyintezeshez akkor meg remalmaim vannak utanna, teljesen tul van bonyolitva minden.

SilentDreams 2012.11.07. 17:30:12

@tableno: Ur isten, ehhez nekem már késö van... :)

De kb felfogtam.
Akkor továbbra is mindenhova viszem magammal az útlevelet :))))

tableno 2012.11.07. 17:31:35

@SilentDreams: Az a biztos, én is ezt csinálom. :)

nigara 2012.11.07. 17:34:29

@SilentDreams: na ez nem mind az idén volt.... :)))

De tényleg, szerintem az elvi kérdést, amit tableno írt, már a gyakorlatban leegyszerűsíthették - persze lehet, hogy tényleg egyénenként mérlegelnek, ha mégsem engednek be vkit személyivel.

Mondjuk azt nem értem, hogy mennyivel "biztonságosabb" a brit határrendészet szerint az útlevél...

Frau Holle 2012.11.07. 17:35:56

@tableno: Világos, de szerintem nem így van.
"Hazánk Európai Unióhoz történő csatlakozása napjától (2004. május 1.) a közösségi jog alapján a magyar állampolgárok is élvezhetik a személyek szabad mozgása alapszabadságának fontos részjogosítványát, így utazhatnak személyazonosító igazolvánnyal az Európai Gazdasági Térség* (EU tagállamok + Norvégia, Liechtenstein, Izland) tagállamaiba."

Forrás:
www.euvonal.hu/index.php?op=mindennapok_utazas&id=149

nigara 2012.11.07. 17:37:37

@Frau Holle: mondom én hogy így van :)

nigara 2012.11.07. 17:38:56

@Frau Holle: meg Svájcba is mintha személyivel mentem volna...

nigara 2012.11.07. 17:41:11

@bobsys: "En sohasem ertettem az ilyen bankszamla nyitos baromsagokat bizonyos orszagokban. Teljesen felesleges, minek? Az en erdekem, hogy megadjam a valos cimem nem?"

Teljesen igazad van, egyébként Spanyolországban sem kell lakcímigazolás - bemondás és kész.

Frau Holle 2012.11.07. 17:42:08

@nigara: Oda meg valamilyen külön egyezmény alapján, igen.

Szakura 2012.11.07. 17:43:10

@Babette_: Barlays Bank. És ráadásul van valami Barclays offshore számlája is a külföldi utalásokhoz. De a szabály az szabály most nekik.

tableno 2012.11.07. 17:45:26

@nigara: Mint írtam, Svájc Schengen-tag. De mindegy, lehet hogy tévedek, és elvileg a szigetekre sem kell útlevél. Viszont, ha valaki azt akarja, hogy biztosan beengedjék, szerintem nem árt, ha van nála...

Szakura 2012.11.07. 17:50:46

A debit kártya mehet mínuszba. Ha pluszban vagy, és bemész valahová vásárolni, enged fizetni. De aztán napi 8 font a kamat. Egyszer így jártam még az elején. Talán 30 pennyvel került többe, amit vettem. De a kamat, anyám ne hagyj el! Szóval más a rendszer.

TilosazA (UK) 2012.11.07. 17:57:45

@tableno: Na most ez a "nem árt ha van nála", ez ha jól emlékszem úgy 10.000,- forint. Már az útlevél készítés ma Mo-n. Lehet hogy nem jól rémlik, mert a kislányomnak is kellett csináltatni. :)
De egyetértek, ha valaki tartósan külföldön tartózkodik, ne adj Isten kivándorol, muszáj hogy legyen útlevele. Bankszámlanyitás, előfizetéses telefon, akármilyen szolgáltató, lakásbérlés, mindenhol lehetnek olyan szőrös szívűek, és kérhetik. Persze nem muszáj adni, de akkor kereshetsz másik lakást amit bérelnél pl.

TilosazA (UK) 2012.11.07. 18:02:09

khm. 7500-28.000,-ig, attól függ hány évre, és hogy új útlevél vagy pótlás...

Ugyandehogy (törölt) 2012.11.07. 18:02:30

@Frau Holle: jól tudod.
schengennel kapcsolatban meg a határellenőrzés szűnt meg.

és igaz a kivétel, hogy a repülőnél van ellenőrzés, ezért oda kell útlevél (ezért írtam, hogy alapesetben nem kell csak)

xylon 2012.11.07. 18:17:10

Szerintem az egesz EU teruleten lehet szemelyivel kozlekedni fuggetlenul hogy valaki Schengeni vagy sem. Ez csak arrol szol hogy a dokumentumokat felismerik szemelyazonositasra es nem kell vizum sehonnan sehova.

A Schengennek az a lenyege hogy SEMMILYEN ellenorzes nincs. Repteren szerintem nem ellenorizik a Schengeni orszagba meno utasok iratait csak csomagatvilagitas van. Legalabbis Ferihegy 1-en atraktak a hataroroket amikor beleptunk Schengenbe.

Hozzateszem ha tenyleg attol fuggene hogy utazhatsz-e vagy sem szemelyivel hogy az adott allam Schengeni vagy sem akkor tuti SENKI nem tudna bejonni az UKba szemelyivel. Olyan nincs hogy kidumalod magadat a hataron.

Debit overdraft: nekem regebben a kartyamon volt egy hologrammos matrica ami mutatta hogy 300font, annyit akkor is fizethettem vele ha semmilyen eszkozuk nem volt az egyenlegem leellenorzesere. Mondjuk sose kellett hasznalnom a mostanin meg mar nincs rairva,

2012.11.07. 18:41:58

Tetszett a poszt, élvezet volt olvasni. :)

A Tyne folyó déli partja 2012.11.07. 18:54:03

@hagyma: na, akkor jövök én, én ugyanis csakis a pénzért jöttem ki. nyelvet már tudtam akkor is anyanyelvi szinten, kalandvágyó meg nem vagyok egy csöppet sem. a kijövetelem is kb. véletlen volt, munkát kerestem, így általánosságban, nem angliai, vagy külföldi munkát.

2012.11.07. 19:03:48

@Babette_: A legtöbb reptéren külön kapu van a schengeni utasonak, és ott nincs útlevélellenőrzés, csak csomagellenőrzés van. Azért kell valami igazolvány, hogy igazold, hogy tiéd a repülőjegy.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.11.07. 19:19:44

@legszebbferfi: Itt tobbnyire nincs szamlavezetesi dij... Tobbnyire. PErsze vannak olyan szamlak ahol van.

@Szakura: Elkepzelheto. Orosz ismeroseim szerint vizumot kapni ide lassan mar nehezebb lesz, mitn az USA-ba.

Egyebkent; lehet hogy utazgatni az EUban siman lehet szemelyivel, de ez csak hivatalos szerveket erinti. Ha egy ugynokseg nem fogadja el a szemelyid, vagy egy bank, akar azt is megteheti , igy erdemes utlevelet is vinni az embernek magaval.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.11.07. 19:21:59

@Nyulz of the World: Igy van. De UK schengenen kivul van, igy ha innen megyunk haza, ott is van utlevelellenorzes, es ha kifele jovunk akkor is.
Mig pl. Bp-Thessaloniki utvonal eseten senki nem csekkolta az utlevelunket sehol.

Taxomükke (UK) 2012.11.07. 19:45:46

UK-határon elég a személyi. Ám ha gyorsan be akarsz lépni, jó, ha chippel ellátott útleveled van, külön sor van, alig pár ember előtted (Lutonban legalábbis, de alighanem másutt is).

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.11.07. 20:18:39

@tsík: hat en is onnan tudom, hogy vagy 2 eve veletlenul rossz kartyat hasznaltam egy check pointon es siman kiadott 400 dolcsit ugy, hogy volt a szamlan vagy 20
aruvasarlaskor is bejon
ezt csak hallottam
szoval mindennek meg van az oka
@bobsys: jogsit kernek
@A Tyne folyó déli partja: az en kijovetelem mindenek egyuttes halmaza volt
20 eves korom ota amerikaba akartam jonni, maganelet, + jobb elet /+ tobb penz remenye/
kopp kopp
bejott, de teny othhon is meg tudtam volna elni
fene tudja most hol tartanek, ha maradok / pl. ha nem rug ki a csajom:)/

Ugyandehogy (törölt) 2012.11.07. 21:04:54

@Nyulz of the World: köszi, a gyakorlatban nem vagyok naprakész:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.11.07. 22:18:05

@Szakura: hat ha kernek egy jogsit, az nem egy nagy nehezites
@tildy:): USA-ba nem a vizumot a legnehezebb megszerezni, hanem a zold kartyat, hogy melozhass

lexicus 2012.11.08. 00:03:50

@hagyma: Ugyan tildynek írtad még délelőtt, hogy ha már költözni akar, akkor Ausztráliát vagy Amerikát ajánlod, mert Európában nincs jobb hely Mo.-nál, pedig többször hangoztattad, h pl. Angliát nem ismered. Írnál néhány érvet, hogy szerinted Amerika miért jobb, mint bármelyik európai ország? :) Csak érdekelne, mert pár éve még kacérkodtam a gondolattal, h teszek egy próbát odakinn, de ez mostanra valahogy elhalványult

2012.11.08. 08:41:27

@lexicus: Nekem az volt a furcsa, hogy Kanadát nem írta oda az ajánlottak közé. :)

A Tyne folyó déli partja 2012.11.08. 19:26:55

@tildy:): nem teheti meg. az, hogy ők hülyék, és az ügyintézőnek fingja nincs a törvényről, egy dolog. törvényileg bizony nem teheti meg. nekem pl. nincs útlevelem,és elég sokszor kellett vitáznom idióta ügyintézőkkel. de nem tehetik meg. törvény az, hogy a személyi ugyanolyan értékű okmány, mint az útlevél. a reptéren meg pláne nem tehetik meg, de egy sima ügyintézésnél se tehetnék.

A Tyne folyó déli partja 2012.11.08. 19:30:46

@tableno: ez nem igaz. köteles elfogadni a személyit. speciel nekem az amszterdami reptéren volt egy emberke, aki nem ismerte a személyit,de a kollégája megnyugtatta, hogy persze, elfogadjuk.

A Tyne folyó déli partja 2012.11.08. 19:38:14

@hagyma: azért, mert a hiedelmekkel ellentétben az angol igenis egy bürokrata nép. egy sima múzeumba is volt, hogy lakcímigazolás kellett (mert a helyi lakosoknak ingyenes volt, másnak nem. így vinnem kellett a lakcímigazolást, hogy ott lakom-e . más kérdés, hogy azt, hogy az én vagyok-e, meg hogy ott lakom-e, a kutya nem ellenőrizte le. de kellett a cucc.)
bankszámlanyitáshoz is kellett, meg egy levél a munkáltatótól, hogy fog rá jönni pénz (hogy ez minek kell nekik, ne kérdezd.) útlevél meg azért, mert személyi nincs, így kell valami irat. valami azonosító.

A Tyne folyó déli partja 2012.11.08. 19:45:07

@hagyma: nem útlevél kell, hanem azonosító okirat. na de mivel személyi nincs, ez a legtöbb embernél útlevél lesz. de amúgy, ez se kötelező, semmilyen irat sem kötelező, de marhára megnehezíted a dolgodat, ha semmid nincs.

A Tyne folyó déli partja 2012.11.08. 19:47:19

@tableno: óriási tévedés. el KELL fogadni a személyit, ugyanolyan értékű okmány, mint az útlevél. csak sok a sötét ügyintéző, akinek fingja nincs a dolgokról.

Vile Boy 2012.11.08. 21:27:52

@Taxomükke: Igaz, chip-pes útlevél mindent visz :)

Decemberben cseréltettem otthon, ilyet kaptam, de nem foglalkoztam vele addig, amíg ki nem derült Luton-on, hogy beelözhetek vele kb 800 embert.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása