oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2021. május 10. 06:30,  Amikor visszaszedik a határátkelőktől a pénzt 58 komment

2021. május 10. 06:30 Határátkelő

Amikor visszaszedik a határátkelőktől a pénzt

A gyermeknevelés mindenhol kemény és drága menet, pláne az Svájcban. Egy korábbi posztban azt írtuk, hogy hivatalos becslések szerint is alsó hangon 200 ezer frankkal kell számolnia annak, akinek gyermeke születik. A sok évnyi helyi tapaszlatból beszélő Fehér Holló posztjából kiderül, szerinte ez egy nagyon konzervatív becslésnek tekinthető.

svajci_frank_ermek_foto_flickr_com_marcel_grieder.jpg

„Nem kevés ott töltött év után mondom, hogy a 200 ezer frankos becslés lehet sokkal durvább is, ha tényleg mindent beleszámítunk. És ez bizony a híres-neves „svájci fizetések” mellett is igen komoly tétel.

Sőt, azt mondanám, hogy ez az a pont, ahol az ország visszaszedi a bevándorlótól a pénzt, aminek ígéretével odacsábították (van még egy, a „saját ingatlan” szerzése).

Lakhatás

Mindenhol érvényes, a folyamatosan ingatlanlufit fújó Svájcban meg fokozottan: egy 4-5 tagú családnak jóval többe fáj egy adott kategóriájú lakóingatlan.

Ehhez vegyük hozzá, hogy kb. ZÉRÓ esélyed van egy kertes házra – ami azért például a szomszéd németeknél, franciáknál vagy épp a briteknél egyáltalán nem luxus.

Vegyük hozzá, hogy a bérlőket előszeretettel szívatják „felújításokkal”: lezárják, feltúrják a fél lakásodat, hónapokig jönnek-mennek a melósok, majd a végén emelnek a lakbéreden 20 százalékot. Két helyen is kifogtunk anno ilyet – képzeljük el ezt pici gyerekekkel…

Egészségügy

Az egészségügy fizetős: bár a gyerekek „csak keveset fizetnek”, azért ott is repkednek a frankok rendesen. Pláne, ha befigyel a cikkben nem részletezett, körülbelül 10 ezer frank költségű fogszabályzó – felszorozva 2-3 gyerekre (válasz: fizess „biztosítást” – na ja, csak ez nem más, mint az x ezer frank terítése több éves időtartamra).

Gyermekfelügyelet

Simán megvan gyerekenként havi 2 ezer CHF egész napokkal, amit akkor is fizetsz, ha 3 hétig lázas beteg a gyerek és külön felvigyázót kell fizetned mellé, mert ha te maradnál otthon, búcsúzhatsz a szipiszupi munkahelytől!

Az óvoda masszív napi 3, azaz három óra, ha anyuka dolgozik (hogy képzeli nő létére?!?!), akkor reggelre és ebédtől estig is fizetős felügyeletet kell külön szerveznie. Iskola hasonló, nulla ebéd – hacsak nem vagy mázlista tagesschule-s környéken.

Az „újszülött kerül a legkevesebbe”

Nem osztottam-szoroztam végig, viszont ami tény: az anyasági szabadság „masszív” 16 hét (!!!). Igen, az, ami a németeknél, skandinávoknál egy egész év, magyaroknál 3 év.

Utána dugd be a picit bölcsibe havi 2500 frankért – vagy áldozzátok be az egyik teljes fizetést és az egyik szülő (90% anyuka) otthon marad.

Szülők munkahelyi előmenetele

Heti 42 órás munkaidő (!) és évi 20 nap szabadság mellett elég sokan mondják azt, hogy szeretnék a gyerekeiket is látni. Irány a „részmunkaidő” - ami kb. elmegy egy német vagy francia 100 százaléknak.

Ezzel viszont kampec bármilyen előmenetelnek, leírtak, maradsz a dobozban – sőt, esélyesen egy alacsonyabban lévő dobozba kell bemászni. A fizud lesz a korábbi 60%-a miközben a költségeid alig csökkennek.”

(Fotó: flickr.com/Marcel Grieder)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Svájc

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr1016527516

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Taxomükke (UK) 2021.05.10. 07:19:25

Rideg, kegyetlen, embertelen világ.

Golf2 2021.05.10. 08:18:19

Rideg, kegyetlen, embertelen világ.LENNE,ha itthon maradt volna.De meg lehet próbálni.

HakapesziM 2021.05.10. 08:43:00

Na, ilyenkor mit szokás írni? Nekem is vannak rokonaim Svájcban, kint született, magyarul nem is beszélő unokatestvéreim.

A franc tudja, a kislányom Pesten úgy járt négy évig oviba, hogy havi pár ezer forint volt az ebédje és slussz. Már elsős lett közben.

Jó, tudom, tudom....

istvankah 2021.05.10. 08:44:18

Nem véletlenül ilyen gazdagok!Viszont fentebb már írták a pénzt csak pénzzel lehet élvezni!Meg is teszik a svejciek!

Csodabogár 2021.05.10. 09:42:47

Ha ennyire borzalmas minek van ott a poszt író? Kötelezte őt valaki a svájci létre?

deppate frog 2021.05.10. 10:19:15

Ez a cim ez mi?
Amugy teny, hogy a magas fizetesek altalaban magas megelhetesi költsegekkel jarnak. En ugy latom, hogy ha az igenyeink igazodtak volna a helyi atlaghoz, akkor azert nehez lenne a sporolas. Mig mi hitelt törlesztünk, addig versenytarsainkak örökölt ingatlanjukban csak azt kell atgondolni, hogy hova menjenek iden nyaralni, ill. milyen kocsit vegyenek.
Cserebe valamikor a gyerekeink talan ugyanonnan indulhatnak, mint a bennszülöttek gyerekei.

négyzet 2021.05.10. 10:56:00

Soha nem költöznék olyan országba, ahol az az alapállapot, hogy az egyik szülő (jellemzően az anya) otthon marad a gyerek önjáró koráig. Még ha lenne is pénzem a magánfelügyeletre, de hát közben ilyen gyöpös a társadalom...

A részmunkaidő egyébként máshol is ilyen. Észre sem veszik egyébként, hogy ugyanannyi munkát adnak, mintha 100%-ban dolgozna az ember, mondjuk nekem még így is megéri, megcsinálom, bár stresszesebb az tény. Értékeléskor sajnos ez sehogy se jön elő pluszként, de akármilyen kicsi vezetői pozícióhoz sem lehet jutni részmunkaidősen. Ki tudja miért... talán a team leader az ilyen óvónéni, akinek mindig ott kell papporászni az emberek feje felett?

külföldre szakadt 2021.05.10. 11:46:10

Minden szavával egyetértek, több mint 10 Svájcban töltött év után. Ki kötelezte ott élni...amikor az ember elmegy valahova dolgozni, tanulni stb, nem biztos, hogy átlátja még, hogy x évvel később milyen lesz az adott országban a gyerekes élet.

svajcineger 2021.05.10. 12:26:13

Svájcban mindennek ára van. A jó fizetéseknek is. Gondoskodnak róla, hogy a kiosztott pénzeket valamilyen módon vissza is vegyék.

nyuszigonosz 2021.05.10. 14:15:38

Egy irtó buta cím, de lényegében a cím is azért ilyen, mivel maga a posztíró írja " Sőt, azt mondanám, hogy ez az a pont, ahol az ország visszaszedi a bevándorlótól a pénzt, aminek ígéretével odacsábították (van még egy, a „saját ingatlan” szerzése)."

Szóval a poszt íróját valaki odacsábította? Ki is? A kígyó az almával, ami svájci frankból volt?

Szóval a bevándorlótól elszedik a pénzt az oviért meg így? Miért, a svájciaknak ez ingyen van? Fenét van ingyen.

Kedves "odacsábított és vagyonából kiforgatott" poszt író: menjél oda ahol minden ingyen van.
Vagy akkor nem lehetne panaszkodni?

BogyóHollandi 2021.05.10. 17:04:33

@svajcineger: Úgybizony, nehogymár a sunyi bevándorló elvigye a hasznot! Sokan elfelejtik, hogy kőgazdag uraság cselédjének lenni nem feltétlen jobb.

BogyóHollandi 2021.05.10. 17:04:39

@deppate frog: Hány év törlesztés után lesz tiéd egy ház arrafelé? Egyáltalán milyen feltételek mellett kap hitelt egy bevándorló?

BogyóHollandi 2021.05.10. 17:05:00

@nyuszigonosz: Ha neked annyira tetszik az ország, menjél, ne itt siránkozz, hogy sértegetik a kiskedvenced. A posztoló úgy tűnik fiatal korában "benézte", és nem kutatott utána minden apróbetűs résznek.
A svájcinak pl ott van esetleg a nagymama, aki hazaviszi a napi 3órás oviból a gyereket?

Buchhalter 2021.05.10. 17:54:40

@BogyóHollandi: A stílusodból ítélve olyan hej de szittya magyar vagy . Svájcban nekem is van rokonom. Ő gyógyszerész a párja gyógyszerkutató. A kölök ott jár egyetemre. 10 éve vannak kint,de már nem vágynak haza. 5 éve belevágtak egy vidéki ház hitelezésébe. Ha annyira tudni akarod ott is kell önrész meg a szokásos egy év határozatlan idejű munkaszerződés. Ha annyira szar lenne Svájc mint te szerinted ,nem élne ott cirka 23-25 000 magyar. A németeknél is annyira tré, hogy ott csak 230 000 magyar él és évente már oda születik 6-700 magyar bébi.

nyuszigonosz 2021.05.10. 17:57:21

@BogyóHollandi: Eltévedtél: nem Svájcban élek. Svájc nem a kiskedvencem, a nagy kedvencem sem. A gyerek meg mindenhol drága dolog. Ingyen semmi nincs.
Meg szerintem nem minden svájcinak van ott a nagymama, mert az még maga is dolgozik, esetleg jóval messzebb lakik vagy ugyan nem dolgozik, nem is lakna nagyon messze, de utazik és a saját életét éli.

Csodabogár 2021.05.10. 18:05:21

A svájciak tényleg sokan örökölnek, ezt már én is tapasztaltam. Ugye ott nem csak háború nem volt, de szocializmus se, amikor is mindenkitől elvettek mindent. A 40 év szocializmus lényegesen több kárt csinált, minden szempontból mint a háború. Ez van sajnos.:-(

Különben meg rengeteg svájci vándorol ki, olcsóbb országokba, különösen mikor a nyugdíj közeleg. Van bennük tartás, tudják, hogy csak magukon tudnak segíteni. Segélyér nemigen mennek, még akkor se ha szó szerint nyomorognak. Tudom ez nehezen hihető, de volt barátnőm, aki szociális vonalon dolgozott és ő is megdöbbent ezen a tényen. Persze lehet, hogy a mai fiatalok már másként látják a dolgokat, nekik talán már nem szégyen, ha segélyt kapnak.

Csodabogár 2021.05.10. 18:07:12

Aki szociális "jólétre" vágyik, menjen skandináviába. Sok minden "ingyen" van, viszont az adók igen tisztességesek.
Svájc egy kapitalista ország, az menjen oda, aki az olyat szereti. Nekem bejött.

odamondó 2021.05.10. 18:43:12

@BogyóHollandi: például B-s papírral ingatlant se vehetsz. Kell a C az minimum 5+ év. Ugyanúgy adnak hitelt utána mint bárkinek. Például lakás 800-1000 ezer chf annak 20%-a előleg a maradék hitel. Aztán utána például kifizetni sem érdemes, mert akkor fizethetsz rá adót. Ezért is vesznek fel nyugodtan 50 év hitelt. Így örökké tulajdon nélkül maradsz.

A poszthoz. Ez a bölcsőde sírás értelmetlen. Majd a gyerek kinövi. Addig drága viszont ha a nő beáldozza a munkahelyét akkor pár év múlva se lesz meg az a pénz...

Hari Seldon 2 2021.05.10. 21:15:57

@nyuszigonosz:
A bevándorlók általában ott számítják el magukat, hogy nekik kell fizetni a lakhatást, a helyieknek meg eleve (miután ott életek), jó eséllyel lakást örököltek, vagy valamilyen más jellegű családi örökség miatt nem a nulláról kezdik. A legtöbb magyar meg onnan kezdi.

nyuszigonosz 2021.05.10. 21:31:13

@Hari Seldon 2: Perszehogy kell fizetni a lakhatást, de: azt is mindenhol kell fizetni. Még akkor is, ha a lakás/ház a sajátod, na akkor van adó, biztosítás, minden javítás, csere az saját költség, hó elrámolás, akármi. Persze, sokan örökölt ingatlanban élnek ahol élnek, de nem mindenki örököl ingatlant, sokan ugyanúgy saját költséggel jutnak igatlanhoz. Na de ez akkor ís úgy van, ha valaki nem vált országot, csak esetleg várost.

Arthamyr 2021.05.10. 23:40:13

@Hari Seldon 2: Ti olyan ingatlant örököltetek, ami elég értékes és huszonévesen a tietek lett?

Nem az a jellemző, hogy az emberek csak úgy beülnek az ingatlanba, és minden rendben. 40-50-60 évesen már nem akkora segítség ez, főleg, ha nem is értékes (vagy csak egy részét örökli az illető).
Ugyan Svájcot pont nem ismerem személyesen, de más országokból kiindulva ott sem örökölnek "jó eséllyel", legalábbis a többség nem időben és/vagy nem eleget örököl ahhoz, hogy a lakhatási problémáját megoldja.

somlobodog 2021.05.11. 06:29:09

Jó. És? Nem kell odamenni ha nem éri meg. Nem túl bonyolult a képlet. Van 10 másik opció csak az EU-ban.

somlobodog 2021.05.11. 06:29:16

@BogyóHollandi: "Hány év törlesztés után lesz tiéd egy ház arrafelé"

A válasz 0-vegtelen. Mint minden egyes kölcsön esetében amit x évre veszel fel de elotorleszted vagy refinanszirozod vagy halasztod stb.

somlobodog 2021.05.11. 06:29:19

@Csodabogár: teljesen egyetértek ezzel.+1

Hari Seldon 2 2021.05.11. 07:58:35

@Arthamyr:
"Ti olyan ingatlant örököltetek, ami elég értékes és huszonévesen a tietek lett?"

Hát nem tudom ki hogy örököl, nem is érdekes. De feltethetően egy unoka örökölhet (valamennyit) nagyszülőtől is kezdőtőkének. Feltehetően egy svájci nyugdíjból többet tud az unokájára hagyni, mint egy magyar.

deppate frog 2021.05.11. 08:02:19

@BogyóHollandi: a kerdesed nem megvalaszolhato, hiszen függ attol, hogy
- mennyi volt az önresz,
- mekkora a kamat,
- mennyi a vetelaron felül az egyeb költseg,
- mennyit akarsz/tudsz havonta hiteltörlesztesre költeni.
- stb
szoval somlobodog valasza realis, 0 es vegtelen között.

Ami erdekesebb lenne, hogy hany evi fizetes egy atlag ingatlan erteke, erre mar lattam itteni statisztikakat. Talan egy atlag 70 negyzetmeteres lakas 10 evi brutto ber (AT).

Arthamyr 2021.05.11. 08:14:50

@Hari Seldon 2: Nem is érdekes? Akkor miért írsz róla (ismét)?

A nagyszülőtől nem az unokák örökölnek alapesetben.

BogyóHollandi 2021.05.11. 10:46:05

@somlobodog: olyan szitut fel tudsz fogni, hogy odamegy még évekkel azelőtt, hogy gyereket vállalt volna, felépíti a karrirerjét, aztán amikor családalapításra kerül a sor, jön a hidegzuhany? Persze, "el lehet menni", csak amikor a közepén vagy, ez már nem olyan könnyű.

BogyóHollandi 2021.05.11. 10:46:26

@deppate frog: "Ami erdekesebb lenne, hogy hany evi fizetes egy atlag ingatlan erteke" - nyilván erre utaltam. Rendkívül 1xerű megnézni, immoscouton beírod mit szeretnél és hol, már adja is. Ahol munka is van (Bázel, Zürich ingázható közelsége - nem ám a város maga) alsóhangon félmillió franktól kezdődnek az ekkora lakások. Nem ház kerttel, nem tavi kilátás, egy mezei PANEL a valahanyadik emeleten.

Jó kérdés, mi az "átlag" ingatlan, az ember mondjuk gondolkodna házban, az millió frank felett kezdődik.

Ehhez társul full munkaidő mellett mondjuk évi 60e frank fizetés.

Örömhernyó 2021.05.11. 10:46:36

@Buchhalter: Németországban azért sokkal egyszerűbb gyereket nevelni melós bérből, mint Svájcban. Svajcban dolgozó távoli ismerősöm hagyta a 3 gyereket és asszonypajtást Magyarországon, csak a pénzt küldi haza meg néha látogatja őket. Gyerekekkel oda költözni melós fizetéssel kész öngyilkosság

deppate frog 2021.05.11. 14:11:18

@BogyóHollandi: itt Innsbruckban es környeken az arak hasonloak azokhoz, amiket te irsz. Cserebe nincs svajci fizetes, de van osztrak adozas. Szoval itt meg rosszabb a helyzet.

Amit somlobodognak a tovabballasrol irsz, azt teljesen at tudom erezni.

Congeria 2021.05.11. 14:47:22

@Örömhernyó: Neked bevált, de ha jól emlékszem, nem volt tapasztalatod gyermeknevelésben?

Congeria 2021.05.11. 14:47:25

@Örömhernyó: Elnézést, előző megjegyzésem @Csodabogár: -nak szólt.

BogyóHollandi 2021.05.11. 14:47:31

@deppate frog: Brutál. London környéke is ilyen, tolják az európai szemmel nem túl magas fizetéseket, aztán elkérnek 1000 font havi albérletet egy lyukért.

arncht 2021.05.11. 20:12:31

Igen, itt jon elo, hogy koltsegeket is nezni kell, nem csak a fizetest. Ausztriaban is az “ingyenes” iskola havi 400-500 euronkba kerul, ugy, hogy egy nap kivetelevel haromkor elhozzuk a gyereket.

BogyóHollandi 2021.05.11. 21:35:41

@Hari Seldon 2: Attól függ, hova megy nyugdíjba. Beszéltem egy nénivel Tapolcán, aki egész életében a Bázeli gyógyszeriparban dolgozott technikusként a kutatásban - gondolom nem csúcs de azért nem is takarítófizetésért. Azt mondta, hogyha maradnak svájcban, akkor szociális segéllyel kellett volna kipótolni a nyugdíjukat, hogy elég legyen egy ottani idősotthonra. Inkább kp-re házat vettek Magyarországon és élnek mint Marci hevesen: az unokák-gyerekek így örökölnek majd pénzt is, házat is.

Din Serpahis 2021.05.12. 09:14:13

Nagyon egyszeru a dolog, Svajcot egy bizonyos elethelyzetben erdemes megprobalni...ez elsosorban a gyermektelen, magasan kepzett parokat jelenti, aztan mire lesz gyerek valoszinuleg felkuzdik magukat annyira hogy annak a koltsegei se jelentenek gondot. Vagy tovabbcuccolnak olyan helyre, ami sokkal gyerekkozpontubb. Mi most vagyunk ebben a szituban, meg ket ev az allampolgarsagig, azt meg kihuzzuk, aztan tipli.

Din Serpahis 2021.05.12. 09:19:50

@Arthamyr: persze hogy nem, vannak svajci barataink, 80as idos par, az egyik fiuk ugyved a masik kozepsulis tanar (itt azok brutal fizetest kapnak) multtkor panaszkodtak, hogy a gyerekek vert pisaltak mire tudtak venni sajat lakast, persze hitelre. Az orokseg csak akkor jatszik, ha a nagyi meghal, de itt siman elelnek 90 evig, hat marha nagy segitseg 60 evesen orokolni... Egyebkent a hazban ahol lakom ott is lakik egy ket idosebb par, ez ezek ugye berlakasok, szoval nincs mindenkinek sajat...

svajcineger 2021.05.12. 10:39:50

@Din Serpahis:
Svájciak akartok lenni, vagy csak egy biztonsági tartalék a sviccer pass?

Golf2 2021.05.12. 11:38:33

@Din Serpahis: allampolgarsagig, azt meg kihuzzuk, aztan tipli...Ha ezt tudnák...Nem ott élőktől visszaveszik 1 idő után?

Arthamyr 2021.05.12. 11:58:18

@Golf2: Már megint árad belőled a jóhiszeműség. :) Mi bajuk származik abból, hogy magasan képzett embereknek, akik baromi sok adót fizettek, és amúgy zavartalanul elférnek (nem terhelik a szociális rendszert, beilleszkednek a környezetükbe stb.), állampolgárságot adnak? Ha aki elköltözik, attól pusztán emiatt visszavonnák, annak szerinted milyen üzenete lenne? Mi hátrányuk származik abból, hogy svájciak (akik amúgy zavartalanul elférnének) külföldön élnek, és inkább az ottani erőforrásokat terhelik? Svájc jól menedzselt, civilizált ország, én azt inkább kinézem belőlük, hogy valahogy a külföldön élő svájciakról is legombolnak egy kis pénzt (meg persze az állampolgárságért is, de az alap), ahelyett, hogy olyan primitív módon szívóznának az állampolgáraikkal, hogy elveszik tőlük az állampolgárságot, ha el merészelnek költözni.

@Din Serpahis: Én is így gondoltam, ezért is vitattam @Hari Seldon 2: örökséges álláspontját. Szerintem ha valaki, akkor az lepődik meg azon, hogy külföldre költözve a lakhatás sokba kerül, aki otthon örökölt... Mert kvázi nulláról indulva világ életemben ez volt a legnagyobb költség, és a környezetemben is ezt láttam, akárhol is éltem, ehhez el sem kell költözni.

svajcineger 2021.05.12. 12:10:03

@Arthamyr:
Vissza valóban nem veszik, de az ilyen terveket azért jobb nem emlegetni az állampolgársági vizsgán. :)

Arthamyr 2021.05.12. 12:22:47

@svajcineger: Hát igen, nem ez a legjobb módja a szimpátia elnyerésének. :)

Golf2 2021.05.12. 13:17:43

@Arthamyr: primitív módon szívóznának...azt majd megtapasztalod magyarisztánban. ..

Arthamyr 2021.05.12. 13:39:27

@Golf2: Benne van a pakliban, de ez nem is Svájc. :)

Rudi a szezonalis Renszarvas 2021.05.12. 15:14:17

Fura, de találó cím. 11évvel ezelőtt érkeztem meg Svájcba, mint akinek Mo.-gon sz.rt+hugyot akartak fizetni nyelvtudással, diplomával. Rögtön a szakmámban kezdtem, nagyjából 6x-os fizetéssel, ami egyedülállóként vastagon elég volt. Egészséges fiatalként még az egészségügyet is csak úgy ismertem, hogy a biztosító levon havi 140Fr-ot a számláról, egy Baugenossenschaft-tól béreltem egy pici lakást kb a fizetés ötödéből. A heti 41 órás munkaidőt kicsit furcsálltam Ny-EU-ban, de mivel egyedül voltam a melóhelytől 10p buszozásra, nem zavart túlságosan.

Hurrá, mondtam, megtaláltam az Eldoradót.

Aztán elkezdődött az élet, és szembesültem többel is, mint amit a poszt írója leírt. Amíg párban gyerek nélkül él az ember, addig kb folytatódik a "kánaán", esküvő után aprócska "meglepetéssel" a fizetéspapíron, amit a helyiek Heiratsstrafe-nak hívnak.

Gyerkőcöt tervezve az ember hirtelen realizálja, hogy hopp, igencsak durva apróbetűs részbe futottunk: őszintén, egyedülálló pasiként érkezve eszem ágában nem volt utánajárni, hány hét(!!!) szülési szabadság jár, mennyibe fáj a bölcsi, milyen dolgokért kell fizetni, ami otthon állami kasszából ment. Még egy dolog történt időközben: az ingatlanpiac elszállt. Totál. Értelemszerűen nem akartunk a bérbeadók kénye-kedve szerint élni, de hiába spórolgatott az ember, a célvonalat folyamatosan odébbrakták.

Szóval, az Eldorádóról 5év karrierépítés, berendezkedés, szociális háló kiépítés után kiderült, hogy arany helyett piritből van. A páromat választás elé állították: a "nagylelkű" 18 hetes születési szabiját (államilag előírt minimum: 16hét) megtoldhatta az aktuális évre járó, elvileg regenerálódást szolgáló 5héttel, utána vissza, neki is heti 41órában melózni - vagy ha ez nem tetszik neki, akkor fel is út, le is út. Két helyi bölcsitől is kaptunk árajánlatot: 2400CHF/hó, kedvezmény nuku, mert a kettőnk fizetése már "túl sok". Úgyhogy inkább egykeresős család lettünk. Természetesen, egy nagyobb lakásban ami az első 3x-osába került (idővel a bérbeadók is "észrevették", hogy ingatlanlufi van...) - a picibe nem is engedtek volna gyereket.
A költségvetés egyébként még így se lett mínuszos éppen, de már fényévekre jártunk a "6x annyi mint a magyar" szintektől.
Újabb feketeleves, hogy amikor Anyuka vissza akart térni a munka világába, úgy néztek rá, mint eszkimó a tevehajcsárra. Lyuk a CV-ben?!?! Gyerek van?? Mégis hogyképzeli? Következőt...

Pár évig még nyűglődtünk ezen, Anyukát az ősbűn - hogy képzeli a migráns hogy szaporodik - szülés után már csak párhónapos ideiglenes melókra vették fel - bölcsit meg ugyebár egész évben fizetni kell.

A második gyerkőc már a határ német oldalán született...

Rudi a szezonalis Renszarvas 2021.05.12. 19:25:34

@Rudi a szezonalis Renszarvas: Ja, és amikor a nagyobb lakásból elköltöztünk, a patyolatra pucolt kégli után még hozzánkvágott a tulaj cég egy 800 frankos "takarítási és helyreállítási számlát": a hulladék anyagokból összefércelt lakásuk selejt "padlóján" mélyedések képződtek egy teljesen standard kanapé lábaitól, ÉS valahogy a közös költségben is találtak plusz ránksózható 1600frankot. A Hausratversicherung (évi 200frank!) cseszett fizetni, a bérlők "jogvédő szervezete" (Mieterverband) meg füle botját se mozgatta.

Rudi a szezonalis Renszarvas 2021.05.12. 19:25:49

@Rudi a szezonalis Renszarvas: Az egészségügyről még annyit, hogy 3tagú családként a legeslegolcsóbb biztosítót kiválasztva havonta fizettünk 550 Frankot, ami a felnőttek esetén csak a költségek 2500 frank fölé eső részét fizeti. Az orvosok cerkája pedig igencsak vastagon fog, ha felhívsz egyet, a telefon felemeléséért kiszámláz 20frankot - neked, mert még messze önrészben vagy. Volt év, amikor az egykeresős családi kasszából a "biztosítás" mellett több, mint 2000 frank ment a dokik zsebébe.

AvéCézárVavan 2021.05.12. 19:27:57

Van az a vicc, amikor Záli elmegy a rabbihoz/Juliska elmegy a plébános úrhoz, és elmondja, hogy mily rettenetes, hogy őtet a szerelmével üldözi a Kohn, a Grűn meg Schwartz/a Jóska, a Pista meg a Béla, amire a rabbi/plébi csak annyi mond: Záli, Záli/Julis, Julis, te nem panaszkodsz, te dicsekszel!

2021.05.22. 23:47:12

@Golf2: nem veszik vissza.

2021.05.22. 23:47:26

@BogyóHollandi: ez persze attól függ hogy mikor ment nyugdíjba. Svájcban 1985 körül kezdtek a magánnyugdíj pénztárt bevezetni, illetve ettől fogva kellet kötelezően a munkáltatónak és a munkavállalónak befizetni a fizetése alapján. 1985 előtt csak állami nyugdíj volt és az ez alapján megállapított nyugdíj tényleg szerény max. CHF 1700 körül. Idén kellenek a kiegészítő támogatások. Ezért is mennek sokan haza az idősek közül.

2021.05.22. 23:47:37

@BogyóHollandi: élnek mint Marci hevesen:igaz de így másodszor is emigráltak. Mivel mi szeretjük a gyerekeinket és az unokákat és része akarunk lenni életüknek, egy haza település nem volt reális opció. Hetente kétszer háromszor együtt vagyunk és nem csak Skype-n beszélgetünk.

vándor madár 2021.05.23. 02:21:18

@Örömhernyó: "Svajcban dolgozó távoli ismerősöm hagyta a 3 gyereket és asszonypajtást Magyarországon, csak a pénzt küldi haza meg néha látogatja őket. Gyerekekkel oda költözni melós fizetéssel kész öngyilkosság"

Ettől azért megkímélnek, mert be sem engednek, ugyanis elő van írva, hogy hány személyre mekkora jövedelem és mekkora lakás szükségeltetik, csak ez nem nyilvános. Ha az nincs meg, akkor nem adják meg a tartózkodási engedélyt.

@BogyóHollandi: "Azt mondta, hogyha maradnak svájcban, akkor szociális segéllyel kellett volna kipótolni a nyugdíjukat, hogy elég legyen egy ottani idősotthonra. Inkább kp-re házat vettek Magyarországon és élnek mint Marci hevesen: az unokák-gyerekek így örökölnek majd pénzt is, házat is."

Ez így van, de a szociális segélyt behajtanák a gyerekeiken. Egyébként pedig minek kellene idősotthonba menni? Senkit nem kényszerítenek idősotthonba, van ambuláns ápolási szolgálat, amelyik naponta házhoz jár. De ha ők élnek Mo-n, mint Marci hevesen, akkor még segítségre sem szorulnak.
Az viszont teljesen más tészta, ha van Svájcban saját ingatlanuk, de alacsony a nyugdíjuk. Én már találkoztam 90+ -os svájci bácsival, aki azért vett Mo-n házat, hogy ne ússzon el az ottani háza, ugyanis azt fel kell élni, mert szocsegély csak annak jár, akinek gyakorlatilag semmije sincs.

@Arthamyr: "akik baromi sok adót fizettek,"

Ez azért relatív, mert más országokhoz képest Svájcban nem annyira baromi sok az adó, persze a gyermektelenek eleget fizetnek és bizonyos kantonokban akár a duplája is lehet az adó, mint a jobb helyeken, de ott viszont a megélhetés túl drága.
De abban mindenképpen igazad van, hogy aki megkapja az állampolgárságot, az ott már az ő mércéjük szerint is eleget fizetett mindenért és ha bármi foltot találnak rajta, nem kapja meg.

@Rudi a szezonalis Renszarvas: "3tagú családként a legeslegolcsóbb biztosítót kiválasztva havonta fizettünk 550 Frankot"

Ez a biztosítás még 1 felnőttnek is csak egy közepesen jó biztosítás lenne valami rendesebb helyen, nem 3 személyre, még ha a gyerekre keveset is kell fizetni. De az egészségbiztosítás nagyobb részét és az egészségügyi költségeket is le lehet vonni az adóalapból, ha azok a nettójövedelem 5%-át meghaladják, ami nálad valószínű nem haladta meg, így sajnos saját költség lett. Ezt ki kell okoskodni, hogy jó legyen.
Az orvos nem számlázhat ki semmit hasraütésre, hanem meg van adva a TARMED-ben, hogy mit és mire mennyit lehet kiszámlázni, de ebben van 4500 tétel, úgyhogy lehet szemezgetni.
www.comparis.ch/krankenkassen/steuern/tipps/steuerabzug
Azon kívül Svájcban rengeteg kiadást le lehet vonni az adóalapból, amiről Mo-n álmodni sem mernének, úgyhogy ez az adótéma szerintem nem annyira borzasztó még gyermekteleneknek sem, a gyerekeseknek meg pont ezzel kompenzálják valamilyen szinten az egyéb többletkiadásokat.
Ami pedig a gyerektémát illeti, mégis sokan vállalnak több gyereket is (nem csak a migráncsok), bármennyire súlyos anyagi vonzata van. Nekem is volt svájci kollégám, aki lyukas cipőben járt, kilométereket biciklizett télen is a munkába, elég fiatalon volt két gyereke, akik akkor már nem is kicsik voltak, de a felesége nem tudott miattuk dolgozni és soha nem hallottam panaszkodni. Biztosan nem örököltek, mert bérelt lakásban laktak és a szülők sem vigyáztak a gyerekekre, mert ők is dolgoztak és szerintem nem is ott laktak, valamint ott egyáltalán nincs meg az az önfeláldozás a gyerekek és unokák felé, mint ami Mo-n divat, sőt elvárt, úgyhogy ebben @nyuszigonosz -nak teljesen igaza van. Sokan Mo-ról szerveznek valami segítséget, de azt én nem mondtam, hogy ez mindenkinek járható út.
Valamiért csak nem hajlandók bevezetni a gyermeknevelési ellátás semmilyen formáját.

Arthamyr 2021.05.23. 08:20:47

@vándor madár: Nem az adókulcs nagyságát értettem ezalatt, hanem egyéb ottani adófizetőkhöz képest fizetett adót (magasan képzett párokról volt szó, akik az ottani átlagnál többet keresnek).

Rudi a szezonalis Renszarvas 2021.05.31. 07:25:24

@vándor madár: jó hogy említed az adót: Na ezen olyan veszettül sokat nem tudtunk spórolni, mert alapból alacsonyak az adókulcsok. Így amit az adóhivataltól visszakapsz, igen messze jár az egy gyerek után fizetendő évi kb 25kFr bölcsipénztől.
Svájcban minden "profin" be van árazva: ha alacsony adókulcsú kantonban élsz, akkor igen valószínű, hogy drágább lesz az albérleted, azaz bevándorló dolgozóként semmit se profitálsz abból, hogy mások millió frankokat spórolnak két utcával odébb. Gyerekkel meg egyenesen rosszabb: az albérlettel már lesápolták rólad a kanton adóelőnyét, viszont az alacsonyabb adóból kevesebbet kapsz vissza.

A schwytzerek nagyon egyszerűen úgy vállalnak több gyereket, hogy anyuka otthon ül 10-12évig, apuka pedig karriert épít. Ezt írtad is és én is láttam ilyet. Két gyerek napközije már egy normálisabb fizetést is lenulláz, hárommal már erősen veszteséges az egyik szülőnek dolgozni. Bevándorlóknál az a baj, hogy kitől tanulja meg rendesen szerencsétlen gyerek azt a szerencsétlen nyelvet, ami utat nyit neki később a ténylegesen jobb melókhoz? Az otthonmaradt nemsvájci anyukától aligha...

Rudi a szezonalis Renszarvas 2021.05.31. 07:25:24

@vándor madár: "Valamiért csak nem hajlandók bevezetni a gyermeknevelési ellátás semmilyen formáját." Egy kicsit arról, hogy mikről szavaztak/nem szavaztak az elmúlt pár évben:
- a derék svájciak leszavazták a 6hetes szabadságot,
- eszük ágában sincs emberi hosszra nyújtani a szülési szabadságot a 4hónapnyi semmiről
- valamit vicceset löktek most apasági "szabadság" címen, de ha jól rémlik, ez semmivel se több, mint amit annakején én a munkahelyemtől megkaptam.

Ehhez tudni kell, hogy svájcban, mint mindenütt a szavazó a helyi nyugdíjas, akinek lehet 50-60éve nehéz élete volt és nem akarja, hogy a migrinek bármivel jobb legyen. Az állampolgárságra várakoztatott külföldinek, aki dolgozik-adózik, kuss a neve. Ezt azért azok figyelmébe is ajánlom, akik a "demokrácia és véleményszabadság" miatt kedvelik svájcot: amíg nincs meg a piros útlevél, addig bizony az ember megtarthatja a politikai véleményét magának, hiába múlik a kérdésen a fél élete.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása