oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. november 03. 06:30,  Négy bevándorló, aki először szavaz Amerikában 95 komment

2020. november 03. 06:30 Határátkelő

Négy bevándorló, aki először szavaz Amerikában

Eltelt négy év, az Egyesült Államokban ismét elnökválasztás jön. Még soha annyi bevándorló nem adta le voksát, mint idén. Georgia az egyik állam, ahol rekordot dönt az első szavazó bevándorlók száma, ráadásul olyan államról van szó, ahol még messze nem dőlt el a győztes kiléte. A CNN négy, most először szavazó bevándorló portréját rajzolta meg.

szavazas_3_foto_pixabay_com_fill.jpg

Carlos Garcia (40 éves, Mexikóból érkezett)

„Amikor az ember odajut, hogy ott áll a bevándorlási tisztviselő előtt, hogy felemelt kézzel hűséget fogadjon az Egyesült Államoknak, az olyan… nos, ezért hívják álomnak. Mert igen, ez egy álom, nehezen hihető.

Ezért dolgoztál olyan keményen, esetemben 21 éven át, és most ott vagy. Sikerült, nem úgy, mint sok barátodnak. Nagyot sóhajtasz. Huszonegy éven át csendben voltam, minden hivatalos képviselet nélkül. Nem nagyon bújhattam elő az árnyékból. (…)

Huszonegy éve várok arra, hogy az elnyomásom ellen szavazhassak. Huszonegy évet vártam erre a pillanatra. Kibírok 21 óra sorbaállást azért, hogy leadhassam a szavazatom. Nem érdekel, mi történik, senki sem tarthat vissza.

A legtöbb ismerősöm nem szavazhat, ezért is érzem fontosnak, hogy én megtegyem. Úgy érzem, ez nem csak az én szavazatom, hanem sok más emberé is, talán százaké, akik nem hallathatják a hangjukat. (…)

Szavazáskor nagyon büszke leszek, egy amerikai zászlót ábrázoló maszk lesz rajtam, amit a szomszédom adott ajándékba, amikor megkaptam az állampolgárságot. Ők vonalas Trump-szavazók. Ez a maszk lesz rajtam, amikor Trump ellen szavazok.”

Khadija Barati (43 éves, Afganisztánban született)

„Katonaorvos voltam Afganisztánban. Kockázatos dolog volt. Az amerikai hadsereghez csatlakoztam, még a családom sem tudott róla, csak annyit mondtam nekik, hogy „a klinikán dolgozom”.

Veszélyes volt, nem volt könnyű csatlakozni, de megtettem. Az amerikai bázison erősnek éreztem magam, azt, hogy nőként tisztelnek. Félelem nélkül besétálhattam a bázisra, mert tudtam, az amerikai tanácsadók mögöttünk állnak és támogatnak.

Amikor otthagytam a hazám és ide jöttem egy jobb és biztonságosabb élet reményében, úgy éreztem, ide tartozom. Amerika az otthonom.

Egész életemben most először szavazok. Afganisztánban nem szavaztam, mert értelmetlennek éreztem, úgyis azt tesznek, amit akarnak. Itt viszont úgy érzem, a szavazatom számít, mert hiszek az igazságban.

Meghallgatom az elnökjelölteket. Nem kapkodom el a döntést, mert friss állampolgárként nem akarok a szomszédaim vagy a munkatársaim véleménye alapján dönteni.

Nem fogok csak magamra gondolni. Menekült vagyok. Nem fogok csak egyetlen dologra összpontosítani. Nem okos dolog önzőnek lenni. Az Egyesült Államok minden polgárára gondolnunk kell, mi az, ami mindenkinek jó.

Mindkét oldalon van, ami tetszik, abban is, amit Trump és abban is, amit Biden mond. Trump például nyomást gyakorol az országomban a kormányra és a tálibokra, hogy üljenek le tárgyalni, amire még nem volt példa. Ez tetszik. Nem csak a pusztításra, a harcra, harcra, harcra gondol.

Biden pedig azt mondja, ha elnök lesz, sokkal nyitottabb lesz az ide vágyó menekültekkel. Ami jó. Tetszik, hogy ezt akarja. Amerika hatalmának része a sokszínűsége, az ide bevándorló sok jó ember miatt.”

Justine Okello (35 éves, Ugandában született)

„A demokráciát becsben kell tartani. Az az igazi demokrácia, ahol az embereket komolyan veszik, ahol számít a hangjuk.

Új szavazónak lenni ebben az országban nagyon komoly érzelmeket szabadít fel bennem. Az, hogy szavazhatok olyasmi, ami a világon sokaknak nem adatott meg. (…)

Most először szavazok. Már a legutóbbi elnökválasztás idején is itt voltam, nagyon nehéz volt végignézni. Akkor nem szavazhattam, nem voltam még állampolgár. Most már mehetek és teljesíthetem állampolgári kötelességem. Nagyon jó érzés. Izgatott vagyok.

Úgy érzem, van remény, az ország felgyógyulhat abból a rengeteg fájdalomból, amin átment. Amikor az emberek leadják a szavazataik, akkor nem tesznek mást, mint oldják a fájdalmat.”

Jeum Ran Son (84 éves, Dél-Koreában született)

„Az első benyomásom az amerikai választásról, hogy nagyon nehéz, nem csak a nyelv miatt, hanem mert regisztrálni kell, megtalálni a kijelölt szavazóhelyiséget. Egyszerűen mintha Amerikában választani nagyon nehéz lenne.

Kapok segítséget és egy koreai tolmácsot, mert személyesen szavazok. Ez az első alkalom, hogy elnökre szavazhatok, meg akarom tapasztalni az élményt.

Ami azt illeti, én Trumpra akartam szavazni, de még gondolkodom. Remélem, mire a szavazófülkéhez érek, dönteni tudok. A jövőre is gondolnom kell, nem csak a sajátomra, de a gyerekeimére és a jövő generációkéra.

Velem sok jó dolog történt, amikor Trump elnök lett, ezért is hajlok felé. Olyasvalakit szeretnék, aki mindenkinek az életét képes jobbá tenni.

Rengeteg ember szenved, különösen a Covid-19 miatt. Én egy idős közösségben élek, látom a hatását a szomszédaimon, a barátaimon és a gyerekeiken. Hallom és látom, hogy szenvednek a családtagjaik.

A templomban is sokan vannak, akik elveszítették a munkájukat. Nehezen tudnak megélni, akár az alapvető élelmiszerekhez hozzájutni.

A választás sokszor téma. Vannak, akik lelkesek, alig várják, hogy szavazhassanak. Aztán akadnak olyanok, akiket egyáltalán nem érdekel. Sokan idős koruk és egészségi állapotuk miatt hezitálnak, nem igazán szeretnének személyesen szavazni. Nekik azt szoktam mondani, ez nem csak rólunk szól, hanem a jövő generációkról is.”

Utazd be a világot a Határátkelővel!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

�Göteborg, Svédország �: @sved_otthon #göteborg #sweden #sweden��

Határátkelő (@hataratkelo) által megosztott bejegyzés,

(Fotó: pixabay.com/fill)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr7316270288

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kék madár 2020.11.03. 07:46:46

sohasem fogjuk megtudni, hogy a fuggetlenek, akik meg el is gondolkoztak rajta, miert szavazak Trumpra

Csodabogár 2020.11.03. 07:48:12

Holnap ilyenkor már egy picit okosabbak leszünk, vagy nem. Tegnap este Európában élő amerikaiakkal hallgattam egy vitát. A választási rendszerükről nekik se volt valami jó véleményük. Arról meg amit most ott demokráciának és igazságnak neveznek, pláne nem.

dikusz. 2020.11.03. 08:29:03

@Csodabogár: "Arról meg amit most ott demokráciának és igazságnak neveznek, pláne nem." - ezt biztos, hogy amerikai hírekben hallottad...? (*irónia*)

fhdgy 2020.11.03. 08:55:29

Elgondolkodtam! Jól vagy rosszul. ki tudja.

90 körül összeomlott a szocialista blokk. megszűnt az ellenség a jenkik szemében. Ellenségkép nélkül már nem lehetett összetartani az amerikai társadalmat?

Addig csak egy főellenségre kellett figyelni, azóta a terror lett, ami nagyon szerteágazó és ráadásul szinte láthatatlan. Létezik, tapasztalják, de igazából senki nem tudja, hogy hogyan is kellene ellene harcolni.

Ráadásul ott van Kína is, azzal sem tudnak igazán mit kezdeni.

Káosz a köbön!

takarék-láng 2020.11.03. 11:14:46

"„A demokráciát becsben kell tartani. "

-akkor is, ha Trump nyer?

Csodabogár 2020.11.03. 11:32:37

@dikusz.: Az igazság az, hogy részben talán korai olvasmányaim alapján, meg abból amit az a néhány ember mesélt, akik valóban voltak ott még a régi időkben, valahogy soha nem volt nekem szimpatikus Amerika. 56-os ismerőseim se voltak olyan mértékben elragadtatva, mint az amerikaiak vannak önmaguktól. Ettől függetlenül elismertem, hogy egy szabad demokratikus állam.
Az előző választáskor, mikor Clinton 3 millió szavazattal többet kapott, mint Trump és mégis Trump lett az elnök, beleolvastam magam az amerikai választási rendszerbe, meg általában az állam felépítésébe és működésébe. Szóval hírek nélkül is meg van a véleményem és egyáltalán nem tartom kizártnak, hogy Trumpot hasonló módszerrel újra választják.

Wilhelmus80 2020.11.03. 12:19:50

Tényleg nagyon bonyolult regisztrálni és szavazni az amerikai választásokon? Koreaiként akár a saját nyelvén is regisztrálhat. Az angolon kívül, úgy láttam, a legtöbb államban még további 13 nyelven lehetőség van a regisztrációra, akár online is. Maga az adatlap rövid, a formanyomtatvány csak azért tűnik hosszúnak, mert tartalmazza az államonként különböző határidőket és szabályokat, de abból mindenkinek csak a sajátja fontos.

Hari Seldon 2 2020.11.03. 13:32:53

Az amerikai választási rendszer tényeg nagy áll*ság. Simán lehet, hogy valaki több szavazatot kap 5-10 millióval mégis bukik, mert pár államban a másik nyer mondjuk 10 000 szavazattal, és azt az egész államot az viszi. Rohadt igazságtalan kidobni ennyi szavazatot.
Mindegy, ezek a "játékszabályok", még ha nagy baromság is.

Azt mondom tipp szintjén, hogy ha a szavazás napján Trump 55%-45%-al (vagy kevesebbel) vezet Pennsylvaniában, akkor a levélszavazatokkal azt el tudja hozni Biden.

Ha Trump ennél többel nyer a személyes szavazáson, akkor akkor behúzhatja az államot. - És ezzel az egész választást is.

littke 2020.11.03. 14:04:19

Szóval ez a választási rendszer: "first past the post" az Angliából ered,és tényleg lehetséges mint 2016-ban, hogy aki nyer arra kevesebben szavaznak.

Nálunk is ez van itt Kanadában.

Vagy 10 éve egy szavazáskor volt itt Ontarió tartományban egy referendum, és a népek ennek megtartására szavazott, nem annak elvetésére. Engem is meglepett én az elvetésre/megváltozásra szavaztam, a vesztes oldalra.

A rendszer előnye, azóta beláttam, hogy megakadályozza azt hogy az országot a nagyvárosok véleménye uralja.

Golf2 2020.11.03. 16:05:52

@Wilhelmus80: Koreaiként... Mit vársz tőle,84 éves ráadásul trump-os.

SzZoole 2020.11.03. 16:16:08

@Golf2: +1

“ Koreaiként... Mit vársz ”

Em hiszem, hogy @Wilhelmus80: koreai lenne :-))

SzZoole 2020.11.03. 16:26:07

Na most ezt nem értem, amerikások világosítsatok fel:

“Kapok segítséget és egy koreai tolmácsot, mert személyesen szavazok. Ez az első alkalom, hogy elnökre szavazhatok, meg akarom tapasztalni az élményt.“

A 84 éves koreainak gondolom amerikai állampolgársága van, hogy ha szavazhat az elnök választáson, de vajon az állampolgárságot is tolmács által tette le, vagy most hogy???

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.03. 16:38:05

@littke: pontosan errol van szo. Ha nem a mostani rendszer lenne, par nagy letszamu allam/varos szavazatan mulna egy 300 millios orszag sorsa.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.03. 16:46:03

@SzZoole: nem tudom, a szavazo gepeket milyen nyelveken lehet hasznalni, mert en eddig mindig levelben szavaztam, angol nyelvu szavazo lappal. A szavazaskor sok helyi szintu uj torvenyjavaslatra (proposition) is szavazunk (legalabbis itt CA-ban) .ennek a megertesehez jo szovegertesi kepesseg kell (es meglatni, milyen politikai manipulalas van a szoveg mogott ;)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.03. 17:08:37

Ez csak erdekessegkep, angolul tudoknak. CA szavazashoz ezt az oldalt lehet bongeszgetni. Jeloltekrol info, torvenyjavaslatokrol pro es contra elemzesek.
votersedge.org/ca

SzZoole 2020.11.03. 17:10:08

@Zsuzsi65: ezt a részét értem, azt nem értem, hogy hogy tudott USA állampolgárságot szerezni, mert gondolom van neki, ha szavazhat, értékelhető nyelvtudás nélkül, mert gondolom az is kell az állampolgársághoz.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.03. 17:13:51

@SzZoole: bizonyos kor felett (talan 70 v 75 ha jol emlekszem) az allampogari vizsganal nem kell nyelvtudas. Ami egyebkent is vicc kategoria, mert 3 mondatot kell hallas utan leirni, ill elolvasni. Mint pl. "Washington was the first president."

SzZoole 2020.11.03. 17:17:27

@Zsuzsi65: ez tényleg egy vicc....,,

Azt nem értem, hogy ezek az emberek, hogy tudnak boldogulni/érvényesülni a mindennapi életben segítség nélkül, mert ugye mindig nem lehet vele egy angolul tudó ember, szerintem :-)

Arthamyr 2020.11.03. 17:29:28

@littke: @Zsuzsi65: Ez nem inkább a körzeteken múlik? Egy teljesen arányos rendszerben, pl. ha nincsenek körzetek, egyszerűen csak összeszámlálják a szavazatokat, pont ugyanannyit ér a 20 millió nagyvárosi állampolgár szavazata, mint a 20 millió vidékié, mindegy, hogy ki hol lakik.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.03. 17:35:58

@Arthamyr: azert nem ilyen egyszeru, mert pl egy 10 millios LA -nek a nagy resze liberalis szavazo, es aranytalanul az egyik iranyba nyomja a merleget
Vagy forditva, mondjuk egy deli allam nagy tobbsege konzervativ szavazo, es akkor meg a masik iranyban aranytalan a reprezentacio.

Csodabogár 2020.11.03. 17:50:28

@Arthamyr: Ez lenne az én demokrácia érzékem szerint igazságos szavazás. Aztán a szenátorokra szavazhatnának az államok külön. De hála az égnek nem az én dolgom, ilyesmivel foglalkozni. Amerikás emberem szerint már igen sokszor akartak az elector szisztémán változtatni, aztán ha nyernek, a változtatni akarók, akkor már nem érdekes. Aki nem nyer, az nem tud változtatni sem.

@Zsuzsi65: Az én igazságérzetemnek ez nem elfogadható. Ha van Amerikában mondjuk 100 millió szavazó, akkor az nyer, aki ebből megszerzi a többséget. Persze már alapból az se jó, hogy csak két rossz közül lehet választani. A több párt rendszer, szerintem sokkal egészségesebb.

fhdgy 2020.11.03. 17:54:42

@Csodabogár: Nyugi! Győzni fog az igazság!

A nagyon hülye majd legyőzi a másik nagyon hülyét.

Épeszű nem indult.

Arthamyr 2020.11.03. 18:15:13

@Zsuzsi65: Mi az, hogy "aránytalanul az egyik irányba"? Nem inkább a számosságukkal _arányosan_?

SzZoole 2020.11.03. 18:16:42

@Zsuzsi65: az még mindig tervben van, hogy LA leválik az USA-ról?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.03. 18:24:08

@Arthamyr: ez a wikipedia cikk viszonylag jol elmagyarazza az elekori rendszert. Talan jobban ertheto lesz utana, amit az "aranytalansagrol irtam.
hu.wikipedia.org/wiki/Az_Amerikai_Egyes%C3%BClt_%C3%81llamok_elektori_koll%C3%A9giuma

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.03. 18:28:30

@SzZoole: az CA lett volna, sot CA-n belul is volt otlet ketteosztani az allamot :)) de ezek csak amolyan orult otletek, ami gyakorlatilag nem valosithato meg...

Arthamyr 2020.11.03. 18:30:32

@Zsuzsi65: Van fogalmam az elektori rendszerről, csak az arányos/aránytalan szavak használatát vitattam. Ha közvetlen választanátok az elnököt, az lenne az arányos. A szavazók számával legalábbis.

Te miről írtad, hogy aránytalan, amivel szerinted arányosnak kellene lennie?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.03. 18:36:20

@Arthamyr: Ha megnezed a wikipedian azt az abrat, ahol az egyeni szavazatok vs. az elektor szamok vannak feltuntetve (a jobb oldalon), latszik, mit is akartam ezzel mondani.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.03. 18:44:49

@Arthamyr: ez a cikk jobban elmagyarazza, mint en. Az elektori szavazas nelkul - ha csak a szavazati arany szamitana, a jeloltek jobban koncentralnanak a millios nagyvarosokra, es igy a kisebb, kevesbe nepes allamok hatranyba kerulnenek, nem lennenek ugy kepviselve, mint a nagy, nepes allamok.
Ugyanakkor az elektori szavazas hatranya lehet, hogy bizonyos retege ugy erezhetik, a szavazatuk nem sokat er. Pl ilyen CA, ahol a liberalis szavazok (es igy elektorok) vannak tobbsegben. Sok konzervativ pl ezert evekig nem is ment el szavazni, igy meg jobban bebetonozodott a bal oldal. Most kezd kicsit mozgolodni a konzervativ oldal, miutan CA annyira bal oldalra billent, hogy az mar a mersekelteknek is sok(k)...A kormanyzo mostani, COVID-os intezkedesei kozott sok alkotmany-ellenes volt. CA allam legfelsobb birosaga eppen most hozott iteletet errol. Mar megindult az alairas gyujtes a kormanyzo visszahivasarol...

Arthamyr 2020.11.03. 18:46:57

@Zsuzsi65: Egy ábra van, azon én pont azt látom, hogy a "közbenső lépcső" beiktatása eltorzítja az arányosságot, és létrehozza az aránytalanságot.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.03. 18:48:14

Haha, az Index cikk cime jellemzoen megint dramai :)))
"Feszult a hangulat, ma eldol, ki lesz a vilag ura" ..

Arthamyr 2020.11.03. 18:52:44

@Zsuzsi65: "Az elektori szavazas nelkul - ha csak a szavazati arany szamitana, a jeloltek jobban koncentralnanak a millios nagyvarosokra, es igy a kisebb, kevesbe nepes allamok hatranyba kerulnenek, nem lennenek ugy kepviselve, mint a nagy, nepes allamok." - Ez a mondat megint érdekes. milliós _nagyváros_ vs. kisebb kevéssé népes _államok_.
Az meg szerintem teljesen természetes, hogy a nagy, népes államok jobban vannak képviselve (pontosan annyival, amennyivel népesebbek).

Arthamyr 2020.11.03. 18:54:27

@Zsuzsi65: :)

Amióta lelépett a stáb, annyira nem olvasom sokat. Na nem mintha előtte nem lett volna sok primitív, kattintásvadász cím...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.03. 18:57:03

@Arthamyr: ok, bocs, elirtam :) CA jar a fejemben, mint pelda. Mert itt mind az allam, mind LA aranyaiban sokkal nagyobb, mint mas allamok/varosok. Allamokra gondoltam termeszetesen. Egy New Hampshire vagy Rhode Island labdaba sem rughatna az olyan nagy allamok mellett, mint CA. A jeloltek el sem mennenek kampanyolni ezekbe a kis allamokba, hiszen a lakossaguk szama annyira kicsi a nagy allamokehoz kepset, hogy gyakorlatilag ki lehetne dobni a szavazatukat az ablakon. Az elektori rendszerrrel azert kapnak egy kis hangot - persze a lakossag szamanak aranyaban. De ez meg mindig tobb, mint a semmi.

FutureFry 2020.11.03. 19:12:58

@Zsuzsi65: @Arthamyr:
Tény, hogy Amerikában (legalább is az elnökválasztás esetében) nem mindenki szavazata számít egyenlően az Electoral College miatt. Pl. a Princeton egyetem modellje szerint [1] a jelenlegi választások esetében, Arizonában a legnagyobb egy szavazó befolyása (voter power: 100), míg az államok több mint felében ez a szám szinte 0 (vagy 0) (ahogyan Kaliforniában is). Azokba az államokba nem is nagyon ment egyik jelölt sem kampányolni (esetleg csak pénzgyűjtésért a gazdagabb államok esetében).

[1] election.princeton.edu/presidential-race-voter-powers-by-state/

“... Typically, voter power is greatest in tipping-point states that are just enough to be pivotal in getting a candidate over the top. Voter power also tends to be greater in low-population states. ...”

Arthamyr 2020.11.03. 19:13:40

@Zsuzsi65: "A jeloltek el sem mennenek kampanyolni ezekbe a kis allamokba, hiszen a lakossaguk szama annyira kicsi a nagy allamokehoz kepset, hogy gyakorlatilag ki lehetne dobni a szavazatukat az ablakon. Az elektori rendszerrrel azert kapnak egy kis hangot - persze a lakossag szamanak aranyaban." - Hát passz, ez végülis igaz, mert a különbséget könnyebben "ki lehet dobni az ablakon", mint az összeset. Nem vitatom, talán súlyt ad a kis államoknak. Viszont nem erről beszéltetek az elején, hanem a nagyvárosokról. Amik nem szükségszerűen nagy államokban vannak.
És azt továbbra sem látom, hogy megéri-e az árát.

Na mindegy, sok sikert a kívánt eredményhez! :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.03. 19:14:43

@Arthamyr: igen, egyetertek...a szinvonal folyamatosan zuhan...EN is csak most kivancsisagkeppen neztem be, nem igazan szoktam olvasni az oldalt.

SzZoole 2020.11.03. 19:33:26

@Zsuzsi65: mikorra várható az eredmény?

Clown vs. Pedo :-))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.03. 19:41:18

@Arthamyr: lelekszamot tekintve nagy allamok ezek, nem feltetlenul teruletileg (kivetel talan CA, ami teruletileg is nagy).
Csak aranyok osszehasonlitasa miatt egy kis statisztika:

CA lakossaga kb 40 millio,
LA (megye) lakossaga kb 10 millio.
CA terulete: kb. 424,000 km2 (hozza tartozo partszakasszal egyutt - lsd. Wikipedia)

New York allam lakossaga: kb. 20 millio
New York varos lakossaga: kb. 8,5 millio (nem szamolva a kulvarosokat)
Terulet: 141,000 km2

Wisconsin allam lakossaga: 5,8 millio
Milwaukee (legnagyobb varos) lakossaga: 590,000
Terulet: kb. 170,000 km2

Wyoming allam lakossaga: kb. 580,000
Cheyenne (legnagyobb varos): kb 86,000
Terulet: 253,000 km2

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.03. 19:46:13

@SzZoole: ha nagyon szoros lesz (a battle field allamokban valoszinu) akkor meg napokig (vagy hetekig) nem lesz :(
Valoszinunek tartom (es sokan ettol felnek), hogy az elhuzodo szavazat szamlalas miatt meg jo par nehez nap/het var rank.

Csomo helyen mar most bedeszkaztak a kirakatokat, bankokat stb. Persze a "peaceful protesters" nem a secondhand uzleteket celozzak meg, hanem Beverly Hills, Fifth Avenue designer boltokat ;)
www.cbsnews.com/news/election-day-2020-retailers-board-up-stores-anticipate-unrest/

SzZoole 2020.11.03. 19:54:36

@Zsuzsi65: igen, erre gondoltam én is :-)

A következő kérdésem pont az lett volna, hogy az üzletek bedeszkázása milyen része a választásnak, de már előre megválaszoltad :-))

Most néztem a BBC-n, meg a fehér hazát is körbe kordonozták.

Csodabogár 2020.11.03. 21:16:30

@Zsuzsi65: Trump is huzatot maga köré gyorsan még egy keritést, csodálom, hogy bástyát meg falat.

Hari Seldon 2 2020.11.03. 22:19:06

@littke:
Mert most meg a falusi térségek lakossága befolyásolja aránytalanul.
Ez jobb?
Szerintem már csak logika szintjén is: a nagyvárosokban arányaiban IS sokkal több a dilpomás / értelmesebb ember.
- Lehet megsértődni a Montanai tehénpásztoroknak... Mindegy -
A lényeg, én inkább bíznám egy ország vezetését arra a rendszerre, ahol nincs felül reprezenálva a kevésbé iskolázott.

Hari Seldon 2 2020.11.03. 22:21:46

@Zsuzsi65:
Inkább mint a kevésbé iskolázott falusiak legyenek felülreprezentálva.
- Lásd: pl bible belt és hasonló értelmes vidékek döntenek a sziliciumvölgy jövőjéről. (áttételesen) - Már a logika mentén sem lehet normális kifutása hosszú távon.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.03. 22:27:36

@Hari Seldon 2: "bible belt és hasonló értelmes vidékek döntenek a sziliciumvölgy jövőjéről. (áttételesen) - Már a logika mentén sem lehet normális kifutása hosszú távon."

Hat erre nem igazan lenne esely, eppen amiatt, hogy CA sokkal nagyobb szamban reprezentalt a lakossag szama miatt. De a Bible beltben eloknek is - a demokracia alapertelmezese szerint - joguk van hallatni a sajat hangjukat. Egyebkent meg a sajat allamukban lehet egy csomo olyan torvenyuk, ami federalis szinten nem letezik es vice versa.

kék madár 2020.11.03. 23:14:32

joguk van hallatni a sajat hangjukat

kék madár 2020.11.03. 23:15:31

" joguk van hallatni a sajat hangjukat" kar, hogy jobban hallatjak mint ahanyan vannak, tobb az elektoruk nepessegaranyosan. Ez nem kepviseleti demokracia

Hari Seldon 2 2020.11.03. 23:16:34

@Zsuzsi65:
Szerintem elbeszélünk egymás mellett.
Nem azt vitattam, hogy LA-ban, vagy CA (részletkérdés) többen laknak. Hanem, hogy országosan jogos-e, hogy egy 300 milliós országban kb 30 millióan döntenek az elnökről. - Mert lényegében erről van szó: Pennsílvania Michigan, Wisconson dönt (esetleg bejön mellé egy kettő meglepetés, de nem jellemző)
A te szavazatod, ha Trumpra szavaztál (nem gondolok semmit, nem is érdekel, csak eshetőséget mondtam) kb semmit nem ér.
Ez IS tök igazságtalan. Vagy igazságos, hogy megy a kukába? Ahogy mondjuk a Alabama dem szavazó (esetleg ott is található pár) szavazata is, kb vulgárisan sz*t sem ér.
Ez a 300 millió ember - 30 millió dönt,minden csak kb nem egy normális demokrácia, hogy lényegében a lakosság 10%-a választ.

ÉS lehet ezt "ideologizálni", hogy de "igy van szava a wyomingi boltosnak is" , mert pont hogy ugyanúgy NINCS szava. - Ott is lefutott a választás.
Tehát tök lényegtelen, hogy szavaz-e ott (mert ott mindenki Trump szavazó) - Tehát lényegében így SEM a kisvárosok döntik el. - Hanem ahogy megindokoltam az a pár állam.

Sőt továbbmegyek: a jelöltek sem foglalkoznak vele egáltalán, mert minek? - Pontosan így maradnak ki minden döntésből. Még kampányolni sem érdemes oda menni!

kék madár 2020.11.03. 23:20:39

@Hari Seldon 2: es ha rajtam mulna, egy vizsgahoz kotnem a szavazati jogot, nem komoly, de azert ilyen kerdesek, hogy:
adot fizetnel-e
a fold lapos-e
magasabbrendu-e a feherember....

kék madár 2020.11.03. 23:22:27

@Hari Seldon 2: ezert az a normalis megoldas, hogy minden szavazat egyet er, es az elektori rendszer megy a kukaba, teljesen elavult, arra az idore talaltak ki amikor lovon jartak az emberek egy evben ketszer a varosba

Hari Seldon 2 2020.11.03. 23:41:44

@kék madár:
Igen. Erről van szó. De mára "megideologizálják" azzal, hogy így a vidél is hallatja a hangját. Ez kb a legnagyobb önámítás. - Ment el egyáltalán kanpányolni bármelyik jelölt is egy stabil államba? Minek menne el? Érdekli bármelyik jelöltet, hogy abba az államba mit gondolnak? Kb le se tojják - és szempotjukból jogosan.
Csak kapnak egy lózungot, hogy így beleszólnak. Mibe is? Mert kb mindenki letojja, mi van Montnában, vagy akár NJ-ben (oldaltól függően). Mert azok úgyis stabilan húzan be ide vagy oda.
De megideologizálni mindent lehet.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.03. 23:46:54

@Hari Seldon 2: Abban teljesen igazad van, hogy pl egy dontoen liberalis allamban egy konzervativ szavazata szinte semmit nem er es vice versa, egy konzervativ allamban a liberalis szavazatok ugyanigy..
Pl sokan ezert nem is szavaztak regebben itt CA-ban a konzervativok (ami szvsz nem jo gondolkodas, mert az igazan husba vago, tehat helyi torvenyekrol valo dontest is masokra hagyja ezzel az illeto)
A fenti linkben amit beraktam eleg jol osszefoglaltak, a mostani rendszer pro/con erveit...

"Mert most meg a falusi térségek lakossága befolyásolja aránytalanul."
Ezt mibol gondolod? bar az teny, hogy a varosok alapvetoen liberalisabb beallitottsaguak, azert szokott meglepetes lenni. Most tobben mondogatjak, hogy a "closet Trump suporterek meg meglepetest okozhatnak...haaat, meglatjuk elobb-utobb...
En csak azert drukkolok, hogy a valasztasi eredmenyek utan ne legyen nagy hajciho (a fosztogatas, gyujtogatas nem igazan a Trump hivokre jellemzo - ok inkabb utrol leszoritosdit jatszanak, de boltokat nem szokasuk fosztogatni, felgyujtani...(szvsz)

kék madár 2020.11.04. 00:00:33

" gyujtogatas nem igazan a Trump hivokre jellemzo"
csak a tomegbe hajtas, kormanyzo elrablas. fegyverrel tuntetesre menes, ott tuntetok lelovese stb. stb. de egy boltfosztogatonak se a demokrata part mondja, hogy fosztogasson, szemben Trumppal aki az eroszakra, agressziora buzdit

kék madár 2020.11.04. 00:30:29

@Hari Seldon 2: alapvetoen a republikanusok eroltetik a terulet alapu, elektori szavazast, persze ha ez a demokrataknak allna erdekeben ok se eroltetnek a valtoztatast.

littke 2020.11.04. 00:39:46

@Hari Seldon 2: Mondottam volt, hogy ez a rendszer megváltoztatása egy referendum tárgya volt itt Ontarioban, kb 30 milló lakos, és ebből kb 10 millió nagyvárosi, és a válasz az volt hogy maradjon a régi rendszer. Szóval demokratikusan megmaradt ez a rendszer. És ma már én is azt hiszem ez így van jól....

Arthamyr 2020.11.04. 04:34:16

@Hari Seldon 2: "Mert most meg a falusi térségek lakossága befolyásolja aránytalanul." - Akkor magyarázd már el légy szíves te is, hogy miért van így. Mert ezt - véleményem szerint - @Zsuzsi65: sem vezette le, ahogy senki más sem (@littke: is csak mondta).
Azt elfogadtam, hogy a "first to pass the post" jellegű elektori rendszer növelheti a kis államok jelentőségét, és az teljesen egyértelmű, hogy a billegő államokban leadott szavazatok értékét is.
Azt továbbra sem látom bizonyítottnak, hogy a falusi térségek vagy a nagyvárosok jelentőségét ez megváltoztatná.

Hari Seldon 2 2020.11.04. 07:37:45

@Arthamyr:
Mert nem is változtatja meg. Annyit állítottam én is hogy "baromi demokratikusan" lényegében kizárják a lakosság döntő többségét a választásból, vagyis hogy érdemi beleszólásuk legyen.
Ez a "falusi térségek" témát csak porhintésnak mondják.
Az, hogy nem akarják megváltoztatni, szerintem az angolszász "ragaszkodás a hagyományokhoz" szokásából ered. Ott mindenéle régi 1000 éves szokásokhoz ragaszkodnak még mai is, és valószínűleg ez a mentalitás van az USA-Kanada viszonylatban is.

Eddig így volt, legyen tovább is így. -> De hogy sz*r? Áh, nem! Inkább keresünk valami indokot, hogy miért nem sz*r.

kék madár 2020.11.04. 07:59:17

@Arthamyr: hat azrert nyernek a "faluk" mert sokkal tobb elektor jut rajuk, ami meg csak egy csepp a tengerben, de szenator is. par szaz ezer emberre jut egy szenator, mig a nag allamokban 10-20 millio emberre

Hari Seldon 2 2020.11.04. 08:29:13

@kék madár:
Igen. Szenátor választásnál még torzabb a rendszer. Európai szemmel nézve, ez rohadtul szánalmas. - mármint, hogy nem érdekli őket, és inkább "megmagyarázzák" miért jó.

Arthamyr 2020.11.04. 08:35:40

@kék madár: De milyen faluk? Nem államonként vannak az elektorok?

@Hari Seldon 2: Ok, csak azért írtam, mert az általam hivatkozott hozzászólásban nem raktál idézőjeleket, sőt, igazából építettél is erre a későbbi részben, ezért azt gondoltam, hogy te így gondolod. Az meg, hogy valami szar, és így marad, nem ritka dolog. Valamint azt is figyelembe kell venni, hogy a változás után nem biztos, hogy jobb lesz. Bizonyára nem igazságos az amerikai választási rendszer (ezt a nézetet akár még osztom is), de van sok rosszabb. Az angolszász világ, benne az Egyesült Államok pedig nagyon sok téren mind a mai napig a legjobb (legkevésbé rossz) hely, ahol a legkevésbé rosszul (legjobban) működnek a dolgok.

Golf2 2020.11.04. 09:46:55

@Hari Seldon 2: Akkor agyarországnak is vége.

Golf2 2020.11.04. 16:18:57

@SzZoole: a minusz az plusz a plusz meg minusz ugye

Hari Seldon 2 2020.11.04. 18:47:22

@Golf2:
update: Biden mégis fordított és valószínű, hogy behúzza. De szerintem ezt már mindenki tudja.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.04. 22:31:49

@Hari Seldon 2: Melyik allamra gondolsz? So helyen meg napokig (hetekig?) nem lesz eredmeny...Tuti, hogy mindket fel ujraszamlalast es/vagy Superior Court -ugyet ker majd...
De addig legalabb nyugton maradnak a "bekes tuntetok"...;)

Hari Seldon 2 2020.11.04. 22:36:35

@Zsuzsi65:
Figyemedbe ajánlom ezt a cikket:
azonnali.hu/cikk/20201103_az-antidemokratikus-rendszer-amely-a-vilag-legfontosabb-demokraciajanak-alapja
"De az Elektori Kollégium nem csupán a szavazati jog és annak végső értéke miatt érdekes.
Már a kampányt is meghatározza: hiszen a politikusoknak így rögtön kevésbé lesz fontos számos, általuk biztosan nyerhető vagy épp elvesztendő állam."

- Tehát ahogy mondtam: a jelöltek nyugodtan ejhetik a biztos államokat, és igényüket a billegők javára.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.04. 22:58:39

@Hari Seldon 2: Ezt en sem vitattam...CA-ba se nagyon jonnek kampanyolni, evtizedek ota demokrata allam :) Bidennek nem sok energiat kellett forditania a szolid kek allamokra, az biztos :) Mint ahogy Trump sem sokat kampanyolt a Bible belt-ben :)

Szvsz a szavazoknak foleg a helyi (state) szavazasra kell(ene) koncentralni, mert a mindennapi eletunket nem a szovetsegi, hanem a helyi torvenyek befolyasoljak inkabb...pl. nalunk CA-ban osszetehetjuk a kezunket, hogy azert nem voltak annyira agymosottak az emberek, hogy megszavazzanak egy olyan torvenyt, ami gyakorlatilag visszahozta volna a diszkriminaciot.

Ez volt a javaslat: (erdemes a trukkos megfogalmazasra figyelni, ami "diverzitasrol" szol. Azt akarja, hogy megengedheto legyen a "diverzitas" figyelembe vetele nem, borszin, nemzetiseg stb. alapjan. ) ergo, valakit nem az alkalmassaga alapjan, hanem az alapjan alkalmazhatnanak, hogy mi a neme, borszine stb.

"ALLOWS DIVERSITY AS A FACTOR IN PUBLIC EMPLOYMENT, EDUCATION, AND CONTRACTING DECISIONS

Permits government decision-making policies to consider race, sex, color, ethnicity, or national origin in order to address diversity by repealing constitutional provision prohibiting such policies.

Bar azert az is elarul valamit CA vezetoinek sikeres agymosasi tevekenysegerol, hogy erre a torvenyjavaslatra 43% igent mondott. Szerencsere azert meg letezik a jozan esz is CA-ban :)

votersedge.org/ca/en/ballot/election/87-7f8f3a/address/null/zip/91040/measures/measure/4202?&date=2020-11-03

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.04. 23:10:57

@Hari Seldon 2: Ez egy jo cikk (bocs, nem tudom, angolul olvasol-e) Szoval ez is arrol szol, hogy az elektori rendszer egy kompromisszum volt az alapito atyak reszerol, es soha nem allitotta senki, hogy tokeletes.
www.history.com/news/electoral-college-founding-fathers-constitutional-convention

M. Péter 2020.11.05. 09:16:04

@Zsuzsi65: A közvetlen választást ellenzők nagyon jól látták a jövőt: "a populist president appealing directly to the people could command dangerous amounts of power".

Az alkotmány az államokra bízza az elektorok választását, érdekes lenne utánanézni, hogy mikor kezdődött az, hogy az államban a legtöbb szavazatot szerző jelölt kapja az állam összes elektorát.

Az eredeti alkotmányban még az volt, hogy a második helyezett, vagyis valószínűleg az elnök legnagyobb politikai ellenfele legyen az alelnök. Érdekes lenne Trump alelnökként Biden mellett, vagy fordítva.

Golf2 2020.11.05. 12:01:26

@SzZoole: Ezermilliárdos állami vagyont menekítettek ki, amelyet Orbán Viktorék tucatnyi egyetemi és egyéb alapítványnak juttattak. Ezzel akár évtizedeken át finanszírozni tudják saját szellemi hátországukat.

SzZoole 2020.11.05. 14:34:48

@Golf2: így van, +1000, bár fogalmam sincs miről beszélsz

kék madár 2020.11.06. 09:12:38

@Arthamyr: de allamonkent, de a kis nepsurusegu allamokban (ahol sok a falu) sokkal tobb elektor jut egy emberre

kék madár 2020.11.06. 09:14:33

egyszeruen nem hiszem el, nem merem elhnni, hogy nem kell tobbet nezni az aljas sotet zavarodott fejet ennek a torzszulottnek tobbet, hihetetlen (lenne) no more covfefe

Mikkamak 2020.11.06. 15:38:13

@Hari Seldon 2: Az USA-ban igazából nem egy választási rendszer van, hanem 51, mert az alkotmány az államok hatáskörébe helyezi a választások szabályozását (+DC).

Mikkamak 2020.11.06. 15:38:13

@Zsuzsi65: A Supreme Court elvben csak akkor jöhet képbe, ha az egyes államon belül már minden jogorvoslati lehetőséget kimerített. De még ekkor is mondhatja, hogy hatáskör híján (mert a választást az alkotmány az egyes államok hatáskörébe helyezte) nem foglalkozik az üggyel, mint ahogy tette ezt már kétszer azzal kapcsolatban, hogy Pennsylvania a péntek estig beérkező, de választás napján (bizonyítottan) feladott levélszavazatokat is beszámítja (bár állítólag nem sok ilyen van).

Mikkamak 2020.11.06. 15:38:13

@kék madár: Azt hiszem ezt pont azért szabályozták így, hogy a nagy államok ne tudják elnyomni a kis államokat. Ezért kap minden állam két szenátort, miközben a képviselőházi helyeket népesség alapján osztják el és osztják újra 10 évente a népszámlálást követően.

És mellékesen szerintem a törvényhozás, főleg a szenátus mint hatalom sokkal nagyobb, mint az elnökség - ugye 6 évre választják őket és sok államban nincs megválaszthatósági terminus limit.

FutureFry 2020.11.06. 19:24:14

@Mikkamak: “… szenátus mint hatalom sokkal nagyobb, mint az elnökség …”
Pláne, hogy pl. (bár vannak “átmeneti kiskapuk”) az elnök által kinevezett kormánytagokat (cabinet members), és még jópár más kormányzati pozícióra jelölt embereket (pl. nagyköveteket) a szenátusnak is jóvá kell hagynia.

en.wikipedia.org/wiki/List_of_positions_filled_by_presidential_appointment_with_Senate_confirmation

FutureFry 2020.11.06. 19:29:17

@kék madár: Nem lepődnék meg ha Trump lenne Amerika 47. elnöke. Addig meg Twitter & “Trump TV”.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.06. 19:58:34

Bar meg mindig nem dolt el semmi, de ha Biden megis osszehozza, es megtortenik a terfelcsere, akkor a konzervativok tul.kepp orulhetnek, mert megint a kispadrol lehet szidni a kormanyt :)) A Biden-csapat meg mutogathat ujjal Trumpra, ha a beigert dolgokat nem sikerul osszehozni...Nincs uj a nap alatt, ugye? :)))
Nekunk, kozepen alloknak meg megy az elet tovabb :)

FutureFry 2020.11.06. 23:35:43

@Zsuzsi65: A “középen álló” az olyan valaki akinek mindegy, hogy (egy kétesélyes választáson) melyik jelöltből lesz elnök? (rhetorical question) Gondolom ők ezért nem szavaznak elnökre, vagy csak 3rd party jelöltekre, esetleg beírnak valaki mást, pl. Kanye-t, nehogy véletlenül alelnök legyen. :)
www.tmz.com/2020/10/10/kanye-west-california-voters-write-in-presidency-american-independent-party/

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.06. 23:51:08

@FutureFry: a "kozepen allot" reszemrol csak annyit jelent, hogy nem elfogult egyik iranyban sem. Bar termeszetesen en is szavaztam az egyik oldalon, de az a fajta vagyok, aki nem fogja azt hinni, hogy ha a masik oldal gyoz, a vilag osszeomlik :)
Vannak tobben. akik kb igy gondolkoznak :) (halkan hozzateszem, hogy a cry babies inkabb a liberalis oldalon vannak)
Trumpistak max. kicsit megszorongatjak a kampany buszokat, haha :)
www.desmoinesregister.com/story/news/local/columnists/kyle-munson/2017/01/11/how-crying-liberal-iowan-became-worldwide-meme-gloating-over-trumps-win/96252908/

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.06. 23:54:53

@FutureFry: haha, Kanye nem is lenne rossz (just kidding)...Lehet, hogy 24-ben ujra megprobalkozik, ezek utan mar semmi nem lehetetlen :)

www.billboard.com/articles/news/9477791/kanye-west-admits-election-defeat-eyes-2024

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.07. 00:03:31

@FutureFry: a fenti (snowflakes/crybabies) temahoz LOL

Vannak koztuk nagyon jok :)) www.pinterest.com/hooahh808/liberal-snowflakes/

FutureFry 2020.11.07. 00:29:29

@Zsuzsi65: Hát nem tudom, szerintem szerintem egy síró nő kevésbé veszélyes (lám, lám, még szórakozni is lehet rajta), mint ha valaki a politikai ellenfelét megpróbálja letolni az autópályán, esetleg fegyverrel próbálja meg a szavazatszámlálást befolyásolni [1], vagy egy állam kormányzóját elrabolni [2].
És pesze a “liberal cybaby”-nak is meg van a redneck megfelelője [3], azon is jól lehet szórakozni!

Egyébként meg (“rhetorical question”): youtu.be/nWN7POyT1wk

[1] www.washingtonpost.com/nation/2020/11/06/philadelphia-attack-plot-vote-count-election/
[2] www.npr.org/2020/10/08/921655143/militia-members-plotted-to-abduct-michigan-gov-whitmer-fbi-says
[3] youtu.be/hpmc13r1PjM

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.07. 00:58:33

@FutureFry: "És pesze a “liberal cybaby”-nak is meg van a redneck megfelelője [3], azon is jól lehet szórakozni!"

Persze, nem allitottam, hogy a masik oldalon mindenki tokeletes :))
Mondjuk az ilyen "allegedly" sztorikra azert nem kell merget venni :) (es persze azt is tudjuk, hogy az altalad idezett mediak sem a partatlansagukrol hiresek (hozzateszem, manapsag nagyitoval sem talalsz partatlan mediat - egyik oldalon sem)

FutureFry 2020.11.07. 01:46:01

@Zsuzsi65: “"allegedly" sztorik”: Szóval ezek az esetek meg sem történtek? Pl. senki sem akarta elrabolni a michigani kormányzót és az FBI ártatlan embereket tartóztatott le? Honnan lehet megtudni mi is történt igazából?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.11.07. 02:50:14

@FutureFry: "Honnan lehet megtudni mi is történt igazából?"
Pontosan ez a nagy kerdes :) a TELJES igazsagot a mediabol soha nem fogod megtudni, meet attol fuggoen, melyik oldalrol szeded a hireket, mindig valamilyen iranyban bias lesz, ezt ugye manapsag mar nem kell magyarazni. A fuggetlen ujsagiras mint olyan, gyakorlatilag nem letezik :(

blackhairlady 2020.11.07. 03:37:07

En election officer voltam a valasztason, itt Texasban 3 het early voting volt plussz a szavazas napja.
A county masodik legnagyobb szavazo helyisege voltunk, 24 ezer koruli volt a szavazok szama.
Texasban nem lehet online regisztralni es nincs same day regisztracio sem, 30 nappal korabban kell regisztralni amit sokan elmulasztottak es nem szavazhattak.
A kozben koltozok is megjartak, mivel torveny, hogy ott szavazhatnak ahol laknak, viszont nem csinaltak meg a texasi regisztraciot. Az early voting idejen kaphattak limited ballotot ahol a federal es state emberekre,dolgokra szavazhattak de a helyiekre nem. A szavazas napjan, 3.-an viszont erre mar nem volt lehetoseg. Ilyenek is eleg magas szamban voltak.
A level szavazatot is sokan toroltettek es inkabb szemelyesen szavaztak.
Ami a legnagyobb meglepetes volt,hogy a fiatalok, elso valasztok nagy szamban jelentek meg a szavazo fulkeknel.

FutureFry 2020.11.07. 04:29:07

@Zsuzsi65: "... mindig valamilyen iranyban bias lesz ..."
Igen, ahogy Colbert mondta: “reality has a well known liberal bias”.

kardio1 2020.11.07. 15:40:32

@FutureFry: Colbert melyik oldalhoz húz ? Táncsak nem a demokratákhoz ?

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása