oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. február 02. 06:30,  Miért bringáznak a svédek? 41 komment

2020. február 02. 06:30 Határátkelő

Miért bringáznak a svédek?

Magyarországról nézve menőnek tűnnek a skandinávok, akik szép ruhában, sportosan, pirospozsgás arccal menő bringákon járják a tiszta, jó levegőjű nagyvárosaikat. Kicsit közelebbről nézve például Stockholmban azért jóval árnyaltabb a kép.

bringa_2.jpg

A svéd fővárosban élő Bandirepublic szerint ugyan rengeteg pozitívuma akad a bringázás támogatásának, de ha kicsit megpiszkáljuk a jelenséget, akkor azért árnyaltabb lesz a kép.

„Stockholmban is rengetegen bicikliznek minden nap a munkába. A jól kialakított kerékpárutakon reggel és délután csúcsforgalom van. A svéd kormány adóvisszatérítéssel támogatja az elektromos rásegítésű bringák vásárlását, virágzik a kétkerekű kultúra, tök jó, hogy már hipszter is lehetsz, ha a megfelelő esztétikával tekersz.

Ennek a fenntartható közlekedési módnak további előnye, hogy ha minden nap kétszer 25 percet cangázol, akkor már a sportolást is kihúzhatod a teendőid listájáról.

Közben látom, hogy Budapesten megy az ideológiai harc. A vesztes kormányoldal próbál mindenhol beleszállni a bringásokba (lásd a hírhedt interjút a főpolgármesterrel vagy a Critical Mass szervezőjével) és sajnos a magyar főváros teljesen gépkocsifüggő.

Számomra elképesztő, hogy a helyi lakosok kvázi ingyen parkolhatnak az utcákon, anno a Nagykörúton a lámpákat úgy állították át, hogy a zöldhullám az autóknak kedvezzen a 4-6-os helyett. A légszennyezés lassan Új-Delhiével vetekszik, tarthatatlan a helyzet.

Itt levonhatnám a következtetést, hogy bezzeg a svédek mennyivel okosabbak és menőbbek, de most inkább árnyalom a képet picit.

Stockholmban a városvezetés hosszú évek óta durván szorítja ki az autózást a városból. Van brutális dugódíj, ami folyamatosan emelkedik és egyre hosszabb periódusban kell fizetni (ezen már korábban kiakadtam).

A parkolási díjakat több, mint a másfélszeresére emelték, amióta itt lakunk (az elmúlt nyolc év…), szisztematikusan csökkentik a parkolóhelyek számát. A régi gépkocsikat kitiltják a belvárosból, minden fronton megy a harc.

Sokszor elgondolkodtam már, hogy egyáltalán kell-e nekünk autó? Én, aki szerintem függő vagyok. Egyrészt imádom az autókat, másrészt azt a szabadságot, amit ad, hogy bármikor bepattanok, és oda megyek, ahová csak akarok. Nekem ez az érzés sokat megér (és sokat is fizetek érte, de még nem adtam fel). (...)

Tömegközlekedés

Az SL-nek (nagystockholmi BKK) vannak kifejezetten szimpatikus vonásai. tök jó, hogy régióban gondolkodnak és a bérletek, jegyek több-tíz kilométeres utazásokra is érvényesek, hogy 75 percig használhatsz egy vonaljegyet.

Van 100 metróállomás, két vonalat is bővítenek jelenleg. A helyközi vonatok (pendeltåg) is remekül működnek az agglomerációból való ingázáshoz, ahol természetesen nagy P+R parkolókban lehet hagyni ingyen a kocsikat.

Viszont ez a rengeteg fejlesztés sokba kerül. amit nem csupán a beszedett dugódíjból fedeznek, hanem a jegyek, bérletek árát is folyamatosan emelik. Ezt azonban én problémásnak találom. Az elvet is és a mértéket is. (...)

Amin a legjobban ki vagyok akadva, az a vonaljegyek ára. Mivel én otthonról dolgozom, és a feleségem munkahelye is séta/bringatávolságban van a lakhelyünktől, egyikünknek sem éri meg bérletet vásárolni.

Így marad a vonaljegy. A teljes árú jelenleg 45:- koronába kerül, ami 1435,- forint a cikk írásának idején. Ez agyrém, még szerencse, hogy van feltöltőkártya, ami alacsonyabb áron kínálja ugyanazt a szolgáltatást.

Reskassa-nak hívják, 2017-ig 20:- korona volt egy 75 perces utazás. Ez nagyon baráti szerintem. (...)

Nos a fent említett reskassa boldog használója vagyok immáron nyolcadik éve, de idén valami eltört bennem. Már a tavalyi emelés is felért egy gyomrossal, de idénre még 5 koronát emeltek.

Eljutottunk oda, hogy 37:- korona egy út. Ha be kell ugranom a városba az asszonnyal és a gyerekkel, akkor az 2*37+25=99 korona egy irányba, összesen 198:- (egy liter benzin 15:-, egy óra parkolás 15:-, egy dupla sajtburger menü a mekiben 50:-), ez brutálisan drága.

Annyira, hogy ezt már nem vagyok hajlandó megfizetni. ezért inkább kocsival járunk mindenhova. Még akkor is, ha marhára nem szeretnék sem kényelmi, sem környezetvédelmi okokból a belvárosba beautókázni. (...)

Kerékpározás

Stockholm sokkal kisebb, mint Budapest. Mi a dél-keleti határán lakunk. Innen a legészakibb pontot fél óra alatt elérem bringával; 8,1 km, sík terep (tömegközlekedéssel 43 perc khm)

Budapesten ez kb. olyan, mint Csepelről Káposztásmegyerre, ami 31 km és kocsival fél óra így vasárnap reggel. A google szerint bringával meg se próbáld! (...)

Kényszerből erényt

Ezt meg a magyarok szokták mondani. Azt hiszem, ez tökéletesen leírja, hogy miért bringáznak olyan sokan Stockholmban és más skandináv nagyvárosokban. Mert autóval lehetetlen, BKV-val meg megfizethetetlen közlekedni.

Szerinted ebből a szemszögből nézve is menő bringázni?"

A teljes posztért ide kattints! (Ha pedig segítenél Bandirepublicnak egy rövid kérdőív kitöltésével a határátkelők kokárdaviselési szokásairól, akkor egyetlen kattintás ide és 2 perc az idődből és már segítettél is.)

Úszásoktatás Kanadában

Ha már sportolunk, akkor ugorjunk el Kanadába és a Juharszirup blog segítségével nézzük meg, hogyan okítják ott a gyerekeket!

uszas_1.jpg

„Az úszásoktatás életkortól és tudástól függ, a tanfolyamok egymásra épülnek. Ebben az uszodában 6 éves kor alatt a Preschool csoportokat ajánlják, ezek még elég játékosak, ugyanakkor minden 3-4 hónapos tanfolyam végére meg kell tudni csinálni egy sor feladatot ahhoz, hogy a következő szintre léphessen a gyermek.

Kiscsoportos az oktatás, 4-5 gyerekre esetenként 3 oktató is jut, ami szuper, és a feladatok is szépen egymásra épülnek. Az órák hetente egy alkalommal 30 percesek.

Azt látom, hogy ez a fél óra pont elég a gyerekeknek, főleg mert átfáznak. Annyira még nem mozognak intenzíven, hogy ennél több időt legyenek a vízben.

Szülőként az öltözőben szoktunk segíteni – most már a nagyfiúval az ellenkező nemű szülő-gyerek párosoknak kialakított öltözőbe járunk. Kis fülkékben lehet átöltözni, aztán bepakoljuk a ruhákat egy öltözőszekrénybe.

Nálunk mindig van egy lakat (saját) és be is zárom a szekrényt, de elég ufónak tűnünk ezzel, ez nem szokás. Mikor üres szekrényt keresve nyitogatom az ajtókat, többnyire jól telepakoltakat találok. Azután is, hogy eltűnt tárgyakra tett panaszok után kiplakátolták az öltözőt, arra kérve a vendégeket, zárják már be a cuccaikat.

Öltözés után bekísérem Márkot a medencetérbe, ahol minden csoportnak kijelölt találkozóhelye van. Ott megvárjuk az edzőt. Ezután fel szoktam ülni a kilátóteraszra, ahonnan látom, mit csinálnak. Szoktam közben telefonálni, vagy blogbejegyzést írni. (…)

Óra után érte megyek, meleg vízben zuhanyozik egy fél órát, szigorúan fürdőruhában, mert ugye ez egy vegyes nemű öltöző. Jobban belegondolva a nőiben is fürdőruciban zuhanyozik mindenki, mondjuk nincs pl. zuhanyfüggöny meg hasonló luxuscikkek.

És gyanús, hogy nem anyagi korlátok miatt, mert WC- és kéztörlő papír mindig van (mondjuk MINDENHOL, de tényleg). Zuhany után sorban állunk egy öltözőfülkéért, ebből csak 4 van, ami határozottan kevés.

Legutóbb annyira vacogott szegény gyerek, hogy segítettem neki átöltözni az öltözőszekrények előtt. Máskor a haját szárítja, amíg várunk, az is átmelegíti kicsit.

Kifigyeltem, hogy az ügyesebb szülők rögtön pizsamába öltöztetik a gyereket, erre húzzák aztán a csizmát meg a télikabátot. Jó ötlet, itthon már nem kéne átöltöznie.

Az első tanfolyam nem tűnt komolynak. Visszagondolva, hogy tanultam úszni anno a TF-en, ahol az edző egy 4 méteres farúddal állt őrségben a lazázókra, és le is csapott.

A gyerekek itt simán elbohóckodják az órákat, mert hagyják a kis bruttó 19 éves tanárok. A Preschool A nevű első turnus végén nem sikerült teljesíteni a feladatokat, úgyhogy ismételt, aztán a B-t is kétszer járta végig. Igaz, amikor először járta a B-t csak az órák felén volt jelen, mert az első pár héten épp Magyarországon nyaraltunk.

Szeptembertől új tanár érkezett a B csoportba: Omar. Nem sokkal idősebb, mint elődei, cserébe elég határozott és közben játékos módon terelgette a gyerekeket. Nem engedte, hogy kihagyjanak feladatokat, arra biztatta őket, próbálják meg újra.

A játékosságra jó példa, hogy sikeres teljesítés után high five volt a jutalom: nem is akármilyen! Omar eljátszotta, hogy hanyatt esik a vízbe, amikor egy erős tenyérbecsapást kapott. A gyerekek imádták ezt, és gyorsan verseny is lett belőle, ki tudja többször „felborítani” az edzőt.

A korábbi tanfolyamokon az volt a legnagyobb problémánk, hogy Márk nemigen akarta a fejét a vízbe meríteni. Úszószemüvegben sem. Ezért a háton fekvés, siklás mindig jól ment, de hason ugyanez, vagy például a vízbe ugrás gyenge pontok maradtak.

Hogy mit mondott neki Omar, nem tudom, de egyszer csak áttört ez a gát, és egyre ügyesebben kezdett elmerülni.”

A teljes sztorit itt találjátok.

Szülés Magyarországon és Hollandiában

Nyilván minden országban azt gondolják, hogy az a normális, ahogyan ott szokás a szülés. Aztán persze amikor külföldön mást tapasztal az ember, mint például Hollandiában Vera, akkor jön a meglepetés.

gyerek_1.jpg

„Nem fogok választani melyik a jobb. Viszont beszélgettem sok nővel az itteni élményeiről szülés- terhesgondozással kapcsolatban, néhányat megosztok, ezek alapján mindenki el tudja dönteni számára melyik a vonzóbb.

Jöjjön elsőként Anna története, akiknek van összehasonlítási alapjuk, mivel végigcsinálták ezt Magyarországon és Hollandiában is.

2011-ben terhes lettem a kislányommal (tervezett baba). Hollandiában a terhesgondozás és a szülés egész más, mint otthon. Hagynak mindent a saját ütemében történni, nincs annyi vizsgálat.

Először a háziorvoshoz kell menni a 7. hétben, aki hivatalosan is megállapítja a terhességet. Utána már csak a szülésznőhöz kell 2-3 hetente, majd hetente járni. Ő hasonló itt, mint otthon a védőnő csak ő vezeti le a szülést is.

Nem csinál ultrahangot, viszont van három kötelező vérvizsgálat (egy komplett és kettő ujjbegyből) és mér vérnyomást, súlyt, pocak térfogatot néz és kitapintja a baba fekvését, meghallgatja a szívverését.

Emellett kérhető a 12 hetes nyaki redő vizsgálata, ami egy vérvételből s egy ultrahangból áll. Ezt a kórházban csinálják és nem kötelező, mert vannak vallások, amik tiltják, így ezt is szem előtt tartják.

Én kórházi szülést választottam, mert idegenkedtem az otthonszüléstől és biztonságosabbnak tartottam a kórházat. Mivel az első baba „gyorsan” megszületett (még otthon) ezért a szülésznő azt ajánlotta, hogy rendeljünk szülőágyat, mert nem biztos, hogy lesz idő a kórházba menni.

Ezt az ágyat a biztosító állta, nem kötöttünk plusz biztosítást. Mikor megindultak a fájások, felhívtam a szülésznőt, aki kijött, megvizsgált, mondta, hogy még várjunk, ezzel hazament.

Éjjel 11-kor 2 perces erős fájásokkal újra felhívtam és akkor bementünk az ő kocsijával a kórházba, ahol már vártak. Kaptunk egy külön szobát tusolóval. Mondták, hogy zuhanyozzak le addig, amíg csak akarok. Megkérdezték, mit szeretnénk inni. Apa kapott kávét én pedig egy ásványvizet.

Aki már szült Magyarországon, az tudja, ott mi az ilyenkor szokásos eljárás (előkészítés, egyebek). Nos, itt semmi ilyesmi nincs! Hajnali 3 körül burkot repesztettek és tolófájások közepette is küldtek volna tusolni.

Mivel nem vagy kipányvázva szülés közben, nyugodtan mozoghatsz, ahogy neked kényelmes - apára is figyelnek - és a szülésnél sem siettetnek. Az egész barátságosabb: csak te, apa, egy babás nővér és egy szülésznő van a szülőszobában.

Minden gép és gyógyszer oda van készítve, de csak akkor adják ha valóban kell. A szülésznő nem csinálhat gátmetszést.

Miután megszületett a baba nem vitték el, hanem még ott a szobában megvizsgálták. Érdekes volt, hogy itt nem mérik meg, hogy hány centi, néztek is rám nagy szemekkel, amikor megkérdeztem.

Természetesen gyorsan kerestek egy centit és megmérték. Mivel minden komplikáció nélkül ment, ezért még 2,5 órával a szülés után már itthon is voltunk.

Sokkal nyugodtabb és barátságosabb volt az egész, mint Magyarországon.
Négy héttel később van még egy kontroll a szülésznőnél, de csak a gátvarratot nézi meg és kérdezget, plusz beszél veled a fogamzásgátlásról. Szülési szabi 16 hét, ebből 4 hét a szülés előtt és 12 hét utána.

Anyakönyvezéskor kapsz egy nemzetközi és egy holland szülési anyakönyvi kivonatot. Mivel mi mind a ketten magyarok vagyunk, ezért a kislányunk is magyar.

A nemzetközi anyakönyvi kivonatra kell kérni egy apostille pecsétet (hitelesítés) a bíróságon. Mi kértünk mind a kettőre, ami kb. fél óra alatt kész és 10 euró volt. Eztán ezt egy hivatalos fordítóval le kellett fordíttatni (az árára nem emlékszem), ezzel irány a konzulátus apával és a picivel együtt.

Ami a csecsemőgondozást illeti, szülés után jön a kraamzus, aki ellenőrzi a kicsit: mikor, mennyit evett, rendben van-e az anyagcseréje (pelus kontroll), köldökcsonkot ellenőriz és súlyt mér.

Nálunk a hazaérkezésünk után öt percen belül megérkezett. (Szülés utáni három órán belül.) Segít anyának ellátni a babát, ha kéred, összetakarít vagy foglalkozik a másik gyerekkel.

Négy hetesen van az első látogatás a védőnőnél. Az oltások ugyanazok, mint otthon csak az agyhártyagyulladás és a fülgyulladás elleni is kötelező itt.

Az otthoni oltási kiskönyvet viszont általában le kell fordíttatni - nekünk mindkét esetben az orvos maga intézte. Viszont például gyerekorvos külön nincs. Azt mondják, hogy a gyerek is ember.”

Csilla történetét (is) a Frízföld blogon olvashatjátok el.

Kövesd a Határátkelőt az Instagrammon is!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

�Hilversum, Hollandia �: @missmcray #hilversum #hollandia #netherlands

Határátkelő (@hataratkelo) által megosztott bejegyzés,

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Kanada Svédország Hollandia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr7715450186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2020.02.02. 07:27:40

gyerekorvos külön nincs...Bezzeg sajtra nem sajnálják.

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2020.02.02. 08:01:22

a parttalan vitákat megelőzendő kérlek ne kezd el storstockhomot – pláne stockholm län-t – méretben összehasonlítani budapesttel. az én példám budapest város és stockholm stad közigazgatási határain belülre érvényes. köszi

adg 2020.02.02. 10:23:59

Hol a podcast??
A heten nem is volt... :(

adg 2020.02.02. 11:17:20

De volt. Kaptam hatteremailt. Nem tunt fel...

Csodabogár 2020.02.02. 11:42:02

@bandirepublic: Az igazság az, hogy Stockholmban legnagyobb akkori meglepetésemre, már 50 éve is rengetegen jártak biciklivel. A város igen alkalmas erre a célra, mert többnyire lapos. Utolsó oda látogatásomkor kb. 5-6 éve, jólesően nyugtáztam, hogy milyen kevés az autó a belvárosban, ellentétben Pesttel. A parkolási díjakat már igen régóta emelték, talán a dugódij bevezetése óta. Nem véletlenül kellett a belváros közepén lebontani illetve átépíteni, néhány, a 70-es évek elején nagy lelkesedéssel felhúzott parkoló házat.
Szerintem ma az a tendencia, hogy ki az autókkal a belvárosokból és ennek én nagyon örülök. Ami itt Pesten van, az kész őrület, dugó a belvárosban egész nap. Igaz pl. Buda abszolute alkalmatlan a normál biciklizésre, de az elektromosok ebben nagy segítségre lehetnek.

Hari Seldon 2 2020.02.02. 11:44:42

Tényleg jó megoldás lehet a bicikli, de nem tudom, ez hogy működik télen? Akkor azért amikor minusz 5-10 fokok vannak, ez nem igazán jó opció.

sörm 2020.02.02. 12:33:31

@bandirepublic: Én másfél éve költöztem be Sthlmba, ja, ugyanannak az autónak a fenntartása kicsit több mint 3xára (!!!) ugrott. Olyan szívesen szavaznék egy zöld pártra, de az MP egyetlen stratégiája hogy adóztassuk rommá az átlagpolgárt. Szerencsére azért a klímakérdés az összes többi pártnak is fontos (kivéve SD).

De mindennel együtt nekem mocskosul drága lett a biciklizés Stockholmban. Másfél év alatt két biciklit és egy elektromos rollert loptak el tőlem (a minőségi, dràga zárak ellenére). Mostanra feladtam, sétálok. Sundbyberg centrum totális wild wild west lett ilyen szempontból, a rollert fényes nappal szétszerelték (tehát a szpeciális szerszámmal felkészülve jöttek), miközben tele volt járókelőkkel a centrum. De az elvesztett lóvé még hagyján. Azzal hogy nem tudok biciklizni/rollerezni a pendelig napi kb 2x0,5 órával több a munkába járási időm. Azt a napi egy órát nem a családommal, hobbijaimmal, magammal töltöm. Így korlátozza az átlagpolgár szabadságát hogy szabadrablás van az utcán... Hát mindegy, ezen lehet dühöngeni, csak felesleges.

dikusz. 2020.02.02. 13:40:54

@bandirepublic: Lehet, hogy valamit félreértettem ebben a kommentedben (és a saját oldaladon is). Ha igen, akkor kérlek, javíts ki.
Azt kéred, hogy ne hasonlítsuk össze Budapestet, és Stockholmot. De te nem ezt teszed a posztodban? Mit tudnék én tenni azon kívül, hogy összehasonlítom, a két főváros biciklis kultúráját? Én csak az itthonit látom, te mindkettőt ismered. Gyalogosként tapasztalom meg, hogy a budapesti biciklis morál milyen. Nem tudom dicsérni...
Talán nem kell részleteznem, de két példát hadd említsek: 1. Saját szememmel láttam, hogy az egyik barom úgy tekert a Móriczon a két kanyarodó 47-es villamos között, hogy semmit nem láthatott. 2. A másik népművészeti cserépedény a Deák téri gyalogátkelőn neki pirosban úgy tekert át, hogy nem is lassított.

Nem kötözködni akarok, csak mi mást tudnék hozzáfűzni, mint amit írtam?

Csodabogár 2020.02.02. 14:06:55

@Hari Seldon 2: Megszokták. Még a hóban is láttam biciklizni embereket. Náluk a kinti mozgás egy életforma Nem lehet olyan rossz idő, ami őket zavarná bármiben.

Csodabogár 2020.02.02. 14:09:35

@sörm: Biciklire nincs biztosítás? Mármint lopás ellen. Ezek szerint bőven megérné.

Csodabogár 2020.02.02. 14:12:23

@dikusz.: Ajánlanék neked egy kiruccanást illetve kettőt. Amsterdamm és Koppenhága. Ott meg lehet ismerkedni a biciklistákkal.:-)))

OKdoki 2020.02.02. 14:47:35

Hali!
Kamaraerdő-Kőbánya hazafelé a bicikli tesztnapról (saját trekkingel), miután már a tesztnapon kifárasztottam magam a biciklizéssel és nem vagyok igazi biciklista csak hobby huszár. Szóval, 33,78 km 1h 45 m 41 s. Szint emelkedés 277 méter és közben elhaladtam Káposztásmegyer mellett. Light tekeréssel Káposztásmegyer-Csepel Központ egy óra tizenöt perc alatt megvan. Ez bármikor igaz, mert végig van bicikliút. Autóval nagyon változó. Van, hogy csak egy hídon átjutni majd egy óra.

puhacica 2020.02.02. 15:41:12

@Csodabogár: biztosan van, itt is van. fizetnek is, de azert amikor az uj, gyonyoruszep bringat lopjak ki alolad, amiert nem keveset dolgoztal, az eleg fos erzes. :(

@Hari Seldon 2: valoban nem a legjobb, de megfelelo ruhazattal egyaltalan nem veszes.

OKdoki 2020.02.02. 15:51:47

Egy szaros trekkingel. 110 kilo vagyok, de csak 179 centi magas. Úgyhogy, nem egy tipikus biciklis alkat. strava.app.link/jerP7pdGK3 Budapesten is egy csomóan biciklizhetnének.

Herr Géza 2020.02.02. 16:11:52

@OKdoki: Kamaraerdőtől Kőbányára menet elhaladtál Káposztásmegyer mellett? Nem kéne a térképedet frissíteni? :)))

Arthamyr 2020.02.02. 17:08:49

"Ennek a fenntartható közlekedési módnak további előnye, hogy ha minden nap kétszer 25 percet cangázol, akkor már a sportolást is kihúzhatod a teendőid listájáról." - Aha, pont így.
Bár ez attól függ, ki mit vesz sportolásnak, nyilván a semmihez képest ez is nagyon sok...

@Hari Seldon 2: "Tényleg jó megoldás lehet a bicikli, de nem tudom, ez hogy működik télen? Akkor azért amikor minusz 5-10 fokok vannak, ez nem igazán jó opció." - Semmi gond a -5-10 fokkal, a hó/jég és a szél a gond inkább. Ha az ember arra rendezkedik be, hogy mindig biciklivel jár, van olyan felszerelése, ami megvédi az időjárás viszontagságaitól. Bár az is lehet, hogy ott a hóra/jégre is van megoldásuk, mivel viszonylag rendszeresen előfordul?

@sörm: "Hát mindegy, ezen lehet dühöngeni, csak felesleges." - Felesleges, de mi más lehet tenni? :( Én egy időben rászoktam, hogy felhozom a lakásba a biciklit, mert a bekamerázott, csak kártyával nyitható garázsból is kilopták a bicikliket.

Golf2 2020.02.02. 17:09:41

@sörm: szabadrablás van az utcán... Tennék rá pénzt hogy kelet Európai banda állt rá.

Csodabogár 2020.02.02. 17:32:12

@puhacica: Persze, de mikor szépen kirabolták a lakásom, elég jól esett hogy legalább a biztosító fizetett tisztességesen.
A hiány, amikhez emlékek fűztek sajog azóta is. Biciklit lehet venni újat, kevésbé flancosat a pénzen.
Barcelonában a sarki bicikli tárolóban csak az odaláncolt első kerekek voltak meg. Azok aztán ott is maradtak, amíg ott voltunk.

sörm 2020.02.02. 18:22:30

A télen biciklizés nem gond a megszállottaknak, szuper szegecses gumikat lehet kapni a kerékre. Nekem bevallom itt megy a határ. Amíg nincs fagy szívesen tekerek, de öltözzön be és kínlódjon a fagyos szélben akinek két anyja van. Ennyire sosem leszek viking.

Ja, a következő biciklire már nyilván lesz biztosítás. A biciklibiztosítás amúgy benne van a lakàsbiztosításunkban, ezért nem volt biztosítva az első drágább járgányom. Aztán kiderült h csak akkor érvényes, ha a ház biciklitárolójából lopják el. Hja kérem, tessék elolvasni a 32 oldalas lakásbiztosítás apróbetűs részét ;) A második canga már használt volt. A rollert meg nyilván mindenhova vittem magammal, munkaidőben az asztalom alatt, éjjel a lakásban volt. Sajnos a boltba nem vittem be magammal, az meg elég volt h megfújjàk.

sörm 2020.02.02. 18:24:35

@Golf2: 200% hogy nem kelet-európaiak :)

2020.02.02. 19:19:18

Én ott meg lennék lőve, ugyanis nem tudok biciklizni, a leírtak alapján meg a tömegközlekedés rohadt drága. Azt gondolná az ember, hogy ha már az autó-mentesíteni akarnak, akkor a tömegközlekedést elfogadható áron "mérik", mint mondjuk Bécsben. De ha nem, hát nem ....

puhacica 2020.02.02. 20:31:54

@Csodabogár: en ezzel a magas lorol idekopott, lehet venni kevesbe flancosat megjegyzessel nem tudok mit kezdeni.

Arthamyr 2020.02.02. 21:09:15

@Pink Petsch: Ez a tömegközlekedés rohadt drága egy tök relatív fogalom.
Ha Bandirepublic beleszámolta volna az autója összes költségét, meglepődnék, ha versenyképes lenne pusztán az anyagiakat figyelembe véve. Kivéve persze, ha valami lelakott, öreg és/vagy kicsi autóval jár. Meg nyilván ha már van autója, és az mindenképp kell neki, mert anélkül nem élet az élet, akkor azokat a figyelmen kívül hagyott, de igencsak jelentős költségeket ígyis-úgyis kifizeti. Egy tisztes középkategóriás autón sokezer eurot buksz, ahogy kihozod a szalonból, ezen azért elég sokat lehet taxizni/tömegközlekedni még stockholmi árakon is... Meg ugye stockholmi árak mellé stockholmi bevétel is jut. :)

Csodabogár 2020.02.02. 22:50:55

@puhacica: Általában a drára csodajárgányokat lopják. Mikor vég kocsink itt Pesten, mindig jó volt tudni, hogy ha egy BMW és Audi közt álltunk, tutti nem a mi mazdánkat lopják el. Egy nem túl új, enyhén leharcolt bicikli nem túl csábító.
A mazdát aztán megvette tőlem valaki, akinek már két vadiúj Audiját ellopták és évekig járt a mi öreg mazdánkkal. Szomszédom volt, láttam.

Csodabogár 2020.02.02. 22:55:40

@Arthamyr: Pontosan ezt szoktam elmondani mindig ha valaki nagyon ragaszkodik az autójához, vagy értetlenkedik, hogy én miért járok taxin. Rendszerint tömegkozlekedem de ha úgy alakul akkor taxizom. Mindenhol, Bécsben is és Stockholmban is, bárhol.

Csodabogár 2020.02.02. 22:57:10

@Csodabogár: Késő van már. Szóval mikor még volt kocsink ......

sörm 2020.02.02. 23:14:14

@Arthamyr: A sima vonaljegy pofátlanul drága, megértem Bandit. Nekem nincs opcióm igazából, kénytelen vagyok autót is fenntartani, bérletet is venni. Ha meg van bérlet akkor az 30kr egy napra a korlátlan utazás - ammeg belefér, egyefene. Bandi akkor érezheti jobban magát, ha arra gondol, hogy minden hónapban amikor 1-2x alkalmakként 200krért bemennek a belvárosba, akkor mégsem 4x900kr kellett kifizessenek, ami a havibérlet 4 főnek. (Már a felnőtt, nem tudom a gyerkőcök milyen idősek.) Szóval még ha taxizgatnak is hébe-hóba, sokkal jobb helyzetben van mint az autós stockholmiak döntő többsége, akiknek muszáj mindkettőt kicsengetni.

dikusz. 2020.02.02. 23:31:47

@Herr Géza: Ezt én se értettem, hogy a Kamaraerdőtől Kőbányára tartva hogy került @OKdoki: útjába Káposztásmegyer...

dikusz. 2020.02.02. 23:33:42

@Csodabogár: Nem tudok biciklizni, még a rollerról is leszédülök.:)))

Herr Géza 2020.02.02. 23:46:45

@Csodabogár: Tudok rá ellenpéldát. Ebayen “lőttem” egy ingyen elhozható biciklit, amikor a sajátom 10 év után megadta magát. Nem mondanám, hogy többet ért, mint a másik biciklimről származó szintén 10 éves zár. Kettő nap (!) után úgy lopták el (zárral együtt), mint a sicc. Én meg nem akartam elhinni, hogy a bicikliparkolóban lévő összes gép közül valakinek pont a legszakadtabb kellett. Pedig de.

2020.02.03. 01:58:20

@Arthamyr: Igaz, vonaljegyről írt, lehet az éves bérlet olcsóbb napra számítva. Ez Bécsben 1 euró per nap, korlátlan utazással, ugye. Ha ennél többe kerül -oké, legyen max, 1,50 euró- (arányaiban értendő, tehát stockholmi fizetéseket és megélhetési költségeket is beszámítva), akkor szerintem drága.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.02.03. 02:15:15

Bandirepublic egy kicsikét le van maradva, a bicajok támogatási rendszere már jó vastag másfél éve le van állítva.
Még a választások előtt megállították a dolgot, hogy várjuk ki hogy szavaz a nép.Aztán nagy nehezen újraalakult ugye a kormány, és annak dacára, hogy nagyjából ugyanaz lett az irányítás, mint volt, nem folytatták valamiért.Én is megvettem a gépet, de mivel nem igényeltem vissza azonnal, hanem csak egy idő múlva, így jól rábaxtam.Na mindegy, nagyobb bajom ne legyen sose.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.02.03. 02:22:29

@Herr Géza: Bakker, eskü, ugyanezen agyaltam...Bár végül is nem került akkorát így, mint ha Szegedet is megjárta volna.
:-)))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.02.03. 02:31:25

@Herr Géza: Jártunk mi is így, pont Stoki-alsón.A nejem kb 10 e forintos gépét lopták el, ami le volt láncolva, de levágták, pedig kábé a legolcsóbb gép volt az összes ott álló 40-50-60 bicikli közt...
Azóta vettünk egy drágábbat neki (egyéb okokból is), azt már nem is akarja senki se ellopni.Loááááll...
:-))))))))))
Lehet, tényleg nem szabad túl olcsó géppel parkolni.
:D

stone pit(er) 2020.02.03. 11:29:45

@Herr Géza: Ez inkább Csepelre volt példa. Természetesen csatolhatom a Kamaraerdő-Kőbányát is.

OKdoki 2020.02.03. 11:29:45

Herr Géza: strava.app.link/s6vt2FS5L3

Tudom. Most azt fogod kérdezni, miért más a felhasználónevem. Mert ezt most a telefonomról küldöm. A Stravat csak oda töltöttem le. Ahogy mondtam, csak egy koca biciklis vagyok. Pont azt reklámozom, hogy Budapest sem nagy. Jó, nem 35-50 kilométerre gondolok az átlagembereknél, de 10 km nem megerőltető és azzal már sokan elérnék a munkahelyüket. Persze, egyre többen jönnek erre rá.

Arthamyr 2020.02.03. 14:57:09

@sörm: Sima vonaljegyet nagyon ritkán kell venni, turistaként sem igazán szoktam (mindig van valami napijegy, bérlet, kártya stb., ami jobban megéri), annyi meg belefér, elhanyagolható költség.
Én 15+ éve élek autó nélkül, és semmi gondom nincsen, szerintem nagyvárosban/vonzáskörzetében az autó nem szükséges (esetleg gyerekekkel, de úgy sem feltétlenül, ha az ember jó helyen lakik). Azt nem állítom, hogy nem lenne az autó kényelmesebb, mert de, és néha tényleg jól jönne, csak annyit, hogy elfogadható életminőséget lehet biztosítani nélküle is, és akármilyen tömegközlekedésnek többszörösébe kerül, ha a teljes fenntartását és az amortizációját is beleszámolja az ember (+ némi macera is). A lassan inkább 20 évből majdnem 8 évet Dublinban voltam, ahol a tömegközlekedés rosszabb, mint Stockholmban (vagy Budapesten), nem sokkal olcsóbb (a Stockholminál), és itt sem vettünk autót.

Herr Géza 2020.02.03. 15:49:36

@OKdoki: Nem, nem kérdezem. De a linken sem látom, hogy mit kerestél volna Budaörs-Kőbánya viszonylatban Káposztásmegyer felé. Hagyjuk inkább..., tök mindegy.

Mohojojo 2020.02.03. 15:58:14

Nagyon érdekes, nekem Sthlm mindig is nagyobbnak tűnt, mint Budapest, igaz én az összes hozzánőtt kistelepülést is beleszámoltam a méreteibe (ahol nincs X km üres tér a két terület között, úgy mint sok agglomerációs környék és a BP között).

A bringalopás sehol sem jobb, ugyanúgy ellopják Kecskeméten, Budapesten, Győrben, Berlinben, Prágában vagy Londonban.

~~~~~

A szülési történet is érdekes, meglepő, hogy ilyen gyorsan útnak indították a friss anyukát (2.5h), azt hittem, hogy legalább egy napot vagy kettőt hagyják gyógyulni.

puhacica 2020.02.03. 16:14:12

@Csodabogár: nekem ne mondd, ezt csinaltam/csinalom en is. de azert ez nem normalis, ugye? nem lehet annyival elintezni, hogy vegyel olcsobbat/leharcoltabbat, azt majd nem lopjak el. ahogy olyat se mondunk, hogy ne huzz miniszoknyat, akkor majd nem eroszaknak meg.

négyzet 2020.02.03. 23:13:25

Hogy mennyire drága a tömegközlekedés: ha átlagbéreket veszünk alapul, a stockholmi havi bérlet (ami ugye plusz környéki bérletként is működik, mert az egész elővárosi szerű vonathálózatra is jó, meg minden buszra is az egész térségben), szóval a nettó átlagkereset 4%-a (900kr/25 ezer kr, forrás Numbeo). A BKK havi bérlet 10 ezer Ft/ 250 ezer Ft (szintén Numbeo), ez is 4%, és akkor környéki bérletet is kell venni annak, akinek kell, gondolom, ez nem változott (és az is jó drága).
Csak a svédek enyhén szólva többet fejlesztik a tömegközlekedést.

Lehet, hogy benéztem valamit, de ez így most eléggé ütős, mármint nekem, hogy a BKK ennyire drága. Valójában.

Nekem olyan kopott bringám van, hogy egész nyáron nem kellett senkinek. Pedig csak a vázra hegesztett küllőakasztóval (fogalmam sincs, mi a neve) volt lezárva. Eközben a két kulcsra zárt alagsorból lopkodták a dolgokat.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása