oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. szeptember 30. 06:30,  Jó, ha az embernek két hazája van 68 komment

2019. szeptember 30. 06:30 Határátkelő

Jó, ha az embernek két hazája van

János azon határátkelők közé tartozik, akkor ugyan nem 56-ban, de a hatvanas évek végén emigráltak (szó szerint életüket kockáztatva átlépve a határt). Pár év Európa után végül Kanadában kötött ki.

kanada_magyarorszag_zaszlok.jpg

„Kedves Magyar Testvéreim,

Elsősorban miért hívlak benneteket testvéreimnek? Mert 51 év kanadai élet után minden magyart testvérnek szólít az ember, akárhol él. A barátaidat megválaszthatod, a testvéreidet nem, őket olyannak kell elfogadnod, amilyenek, a rosszat is, a jót is.

Kanadai életemről csak annyit, hogy 1967-ben az ideköltözés volt életem legnagyszerűbb ötlete.

Keserű gyermekkor

Nem volt gyermekkorom Magyarországon, illetve ami volt, az rossz volt, nagyon rossz. Valóban sokat sírtam és akkor nem értettem meg, hogy miért is kellett nekem oly sokat szenvedni.

Csak évekkel később ébredtem rá, adtam köszönetet a Jóistennek, hogy „megengedte” azt a sok keserűséget. Nem voltam nagyravágyó, ha csak egy kicsit is jobb lett volna az élet, akkor maradtam volna.

Hát igen, szükségem volt arra a sok keserűségre, úgy, mint egy „fenékberúgásra” ahhoz, hogy az életemet kockáztatva kiszökjek a határon.

Rengeteg időt töltöttem az előkészületekkel és a tervvel, és hálával tartozom a Jóistennek, hogy végül sikerrel jártam.

A kegyetlen gyermekkornak az volt az egyik nagy előnye, hogy soha nem volt honvágyam. Valaki nagyon helyesen azt írta: „Nem mi hagytuk cserben a hazánkat, hanem a hazánk hagyott cserben minket.” Én ezzel 100 százalékban egyetértek!

Nem emlékszem rá, melyik magyar gróf mondta azt, hogy „jó, ha az embernek két hazája van. Az egyik, ahová az ősei és a kultúrája köti és egy másik, ahol szépen tud élni és kiváló jövőt tud biztosítani a családjának”.

Én ezzel egyetértek. Ráadásul a Biblia is azt tanítja és valóban, ez a javaslat Istentől van, hogy „népesítsétek be a Földet!”.

Két tojástól 165 tojásig

1956-ban 14 éves voltam, már akkor is azon gondolkodtam, hogy mit ígért az a rendszer és megvalósította-e. Az első munkahelyem a Tungsram Rádiócső végellenőrző részlege volt, majd később elektroműszerészként 8 forintos órabérben dolgoztam az EMG-ben.

Akkor (a hatvanas évek elején) egy tojás 2 forintba került, tehát egy órai keresetemből 4 tojást tudtam venni, 20 évesen. Ilyen bérek mellett a családalapítást el lehet felejteni.

Miután kiszöktem a határon, egy évig Salzburgban éltem és a Koertingnél óránként 36 tojást kaptam rádió-TV technikusként 1967-68-ban.

Aztán történt egy szerelmi csalódás, én pedig úgy határoztam, hogy elhagyom Európát. Kanadába mentem, ott az 1970-es évek elején körülbelül óránként 165 tojásért dolgoztam már elektrotechnikusként.

Szeretek tanulni! Harminc évet töltöttem nukleáris területen Nuclear Control Technician beosztásban, az utolsó 4 évben nukleáris technikai utasításokat írtam.

A hazámat képviseltem

Ötvenkilenc évesen mentem nyugdíjba, most már közel 20 éve élvezem a nyugdíjas életet. Kanadában jelentős elismerésben részesültem, mert néhány technikai ötletem több millió dolláros hasznot hozott.

Mindig úgy dolgoztam és álltam hozzá a dolgokhoz, hogy én itt a Magyar Hazámat képviselem, ez adott erőt arra, hogy Magyarország „jó hírét” keltsem.

Ötvenegy év kanadai élet után még mindig emlékszem és dalolok 170 régi magyar nótát, amiket a nagypapámtól tanultam. Éveken keresztül anyagilag is támogattam, támogatom a magyar kultúrát.

Hazalátogatások vegyes tapasztalatokkal

De hazamenni Magyarországra és ott élni már nem tudnék, és ez még ötlet szintjén sem fordult meg a fejemben.

Turistaként többször hazalátogattam, vegyes tapasztalatokat szerezve. Két napba telt beváltani 300 CAD-t a bankban, ahol ennyi idő volt, amíg két ember egy függönyt felszerelt – amikor eljöttem, még nem voltak kész.

Magyarországot a korrupció, irigység, kapzsiság, önteltség és sokszor a szeretet hiánya jellemzi. Nagyon sajnálom, de hosszú évekbe telik, mire jóra változik ott minden, ha egyáltalán eljön majd ez az idő.”

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Kanada

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr215181044

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Narina 2019.09.30. 08:34:47

Nagyon, nagy tiszteletem! Főhajtás önnek! Örülök, hogy erős maradt a szíve!

Csodabogár 2019.09.30. 09:37:18

Kanada jó hely nem vitás. De igen régen lehetett az a látogatás, mikor canadai dollárt beváltani nehézségbe ütközött. Talán még a rendszerváltás előtt.
A függöny meg, nevetséges. Nálam a mult héten két abalakredőny motorját kellett cserélni, kb. 40 perc alatt megtörtént.
Kár volt oda biggyeszteni ezt az utolsó bekezdést a poszthoz.:-(

Arthamyr 2019.09.30. 09:39:19

Jó sok benne a jóisten. Bár legalább utólag hálás, ez még mindig jobb annál, mintha a tőle várná a segítséget vagy az útmutatást.
Az 59 évesen nyugdíjba vonulással ma elég sokan kibékülnének, bár a fegyverrel őrzött határon való átszökést már nem sokan vállalnák be ezért sem.

nyuszigonosz 2019.09.30. 09:52:28

Pátosz a köbön, meg az úristen.
- na meg hát az is olyan dolog: eltünni valahonnan, mert olyan szörnyü, aztán meg azt képviselni akarni, ami ugye olyan szörnyü volt. :-)

London2009 2019.09.30. 10:36:56

@Csodabogár: nekem tobbszor volt, hogy meg kellett rendelni a fontot mert nem volt annyi a bankban amennyire szuksegem volt...

Golf2 2019.09.30. 12:26:08

@nyuszigonosz: Egyáltalán nem fellengzős. Más generáció( Gott sei Dank).

svajcineger 2019.09.30. 13:31:10

@London2009:
Bármelyik pénzváltóban kapsz, amennyit csak szeretnél. Bankban pénzt váltani? Nem is értem...

Csodabogár 2019.09.30. 13:32:24

@London2009: Mikor kellett itthon bankban pénzt váltani? Emlékezetem szerint csak a rendszerváltás előtt. Különben is a posztoló kanadai dollárt akart forintra váltani, ha jól értelmeztem a dolgot. Forint meg általában mindig akadt a bankokban.

Csodabogár 2019.09.30. 13:40:43

@Golf2: Hagyjál már! Gondolom kb. 10 évvel fiatalabb nálam.
Különben meg az első élettársam Kanadából jött haza közel 50 év után. 56-os volt. Remekül érezte magát itthon, amig meg nem halt sajnálatos módon. Se a pénzzel se a függönnyel nem volt problémája. Itthon is megtalálta magának a teniszpartnereket és ráadásnak nem csak engem kapott meg, hanem sok szinház, opera, hangverseny élményt is európai utazgatásokkal fűszerezve. De nem ő volt az egyetlen, ismertünk még jó néhányat akik szintén haza jöttek és jól voltak, amíg éltek. Mindannyian 56-osok voltak. Nem voltunk testvérek, hanem haverok.

London2009 2019.09.30. 14:41:42

@Csodabogár: @svajcineger: videki bank, tobbszor elofordult, teny, hogy nem 200 fontot kellett valtani, de azert meglepett. Ugy kellett berendelniuk a fontot.

Dzsínom Dzsánom, dzsanázod? 2019.09.30. 14:46:40

@nyuszigonosz: mostanában szinte csak kritikus megjegyzéseid vannak. Nem? Régen mintha máshogy lett volna.

sak ti 2019.09.30. 14:46:45

Üdvözlet a szomszédból János, szépet, őszintét irtál.

(Számolom épp a tojásaimat). :)

jennyferrush 2019.09.30. 14:46:50

Tetszik a hamburgerindex=tojasindex. Ilyen kis aranyos bacsinak kepzelem posztirot

Shaktee 2019.09.30. 14:46:56

@Csodabogár:

3 éve Szentendrén probaltam bevaltani a traveler's checket, nem voltak hajlandok, nem tetszett az alárirásom, oltari bunkoba adta elo az uzletvezeto. Kisetaltam a fenébe.

Hozzak meg ilyeneket?

Shaktee 2019.09.30. 15:21:21

@Csodabogár: Ezek az emberek kinthagytak csapot-papot, gyerekeket unokákat, vagy hozzad hasonloan gyerektelen párok voltak?

littke 2019.09.30. 16:29:12

Én is Kanadában élek 69 óta, manapság két évente hazalátogatunk. Semmi probléma pénz átváltással és mindig jól érezzük magunkat.
Az utólsó paragrafus kissé erős, de van benne valami igazság.
Dehát más ország Magyarország mint Kanada, vannak ennek jó és rossz oldalai, ezért sem telepednénk vissza, se oda se máshova az EU-ban. Megtehetnénk.
Megszokja az ember az itteni (kanadai) életet.

Csodabogár 2019.09.30. 16:47:01

@Shaktee: Azt hiszem többnyire elváltak vagy özvegyek voltak és egy kivételével mindegyik párra talált itthon. Gyerekek szerte a világban, ugyse sokat látták őket. Enyém ember csak egyszer volt 7 évig házas, de már réges régen elvált és tőlem függetlenül is kacsingatott haza, mielőtt megismertem. Már csak egy haverom él kint Torontoban ő biztos nem fog haza jönni. Feleség is magyar, de már kint született.
A traveller cheque gyakorlatilag kiment a divatból, szerintem bárhova mész nehézséged lesz vele. Tudnék hosszasan irni a kanadai bank "élményeimről" de minek. Majd ha egyszer itthon leszel és még élek szivesen elmondom személyesen.

Csodabogár 2019.09.30. 16:52:51

@London2009: De miért akartál forintért fontot váltani? Nekem az egész egy képtelenség. Az viszont igaz, hogy Svájcban és Ausztriában is előfordult velem, hogy nagyobb összeget kp csak előzetes igénylés után lehetett kézhez kapni. Sőt mikor Amerikából akartuk haza hozni a fejenként megengedett 10ezer dollárt, a lakás eladás után, akkor is előre kellett szólni a banknak.

fhdgy 2019.09.30. 16:53:13

@svajcineger: A posztoló egy régebbi világról írt, nem a mostaniról.

Vannak még itt idősebbek, magam is, akiknek még nem száradt az eszük a lábuk szárába és emlékeznek régi dolgokra.

1988 előtt három évente maximum egyszer lehetett turistaként nyugatra utazni és egy alkalommal 5 azaz ÖT amerikai dollárnak megfelelő konvertibilis valutát lehetett költőpénznek hivatalosan váltani. Ha több volt és elkaptak, akkor deviza bűncselekmény...

Látogatóba azt hiszem évente egyszer lehetett menni, de meghívó levél, nyilatkozat a költségek vállalásáról, stb.

Aztán vagy kapott útlevelet az illető vagy nem.

Volt egy másik világ valamikor, nem kellene elfelejteni!

Én a kapitalista relációra nem emlékszem igazán pontosan, mert engem nem érintett, Jugoszlávia igen, hasonlóak voltak a szabályok, de nem azonosak.

Kb. 1975-ben dinárt sem lehetett csak úgy váltani. Utazási csekket adtak, de csak az OTP-nél vagy az IBUSZ-nál, és kp.-re csak Jugoszláviában lehetett átváltani. Volt ebből gondom, mert egy napig egy huncut buznyákom se volt ott, mert a csekket nem tudtam beváltani, mert nálunk hétköznap volt, de ott nemzeti ünnep, minden bank zárva.

London2009 2019.09.30. 16:58:20

@Csodabogár: mert volt sok keszpenzem es igy volt a legegyszerubb. Budapesten lehet, hogy az ilyesmi nem gond, de videken mas volt a helyzet.

puhacica 2019.09.30. 17:10:11

@London2009: budapesten se az. mikor koltoztunk, alig talaltunk penzvaltot, ahol hajlandoak voltak fontot rendelni. mind attol felt, hogy atveres lesz. :D
pedig csak valami nehanyezer fontrol volt szo.
de ez a nagyobb osszeg miatt van szerintem, nem hiszem, hogy mindennapos, hogy enberek milliokat akarjanak barmilyen kulfoldi penzre valtani.

Platonica 2019.09.30. 18:12:36

@London2009: Mi is belefutottunk parszor ugyanebbe.

Latcho Djuri 2019.09.30. 18:59:26

@Csodabogár: Tehát egyik sem élt egy szoros családi kotelekben.

Latcho Djuri 2019.09.30. 18:59:29

@Csodabogár: A magyar hivatalok bunkosaga viszont nem ment ki a divatbol..:/

Csodabogár 2019.09.30. 19:16:20

@Latcho Djuri: Bunkóság sajnos mindenütt van. Nekem pl. a Scotia bank tűnt nagyon is bunkónk, sőt direkt rosszindulatunak.

Dikusz 2019.09.30. 19:26:03

@fhdgy: : 45 dollár volt szerintem az az 5, ha jól emlékszem.

fhdgy 2019.09.30. 19:31:34

@Dikusz: én még emlékszem az ötre! Hányban volt szerinted a 45?

Golf2 2019.09.30. 19:34:50

@Dikusz: Kb. 50-60 német márkát lehetett 3 évente váltani a 80as évek elején,de az még pénz volt.Meg vízum is kellett,nem volt átjáróház a nyugat mint most...

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2019.09.30. 19:41:37

amennyiben "a posztoló egy régebbi világról írt, nem a mostaniról", peldaul "1988 előtt"-rol amikor "három évente maximum egyszer lehetett turistaként nyugatra utazni", akkor az orszagrol alkotott velemenyet is erdemes ehhez mert helyen kezelni.

Latcho Djuri 2019.09.30. 19:41:42

@Csodabogár: Royal bankot utaljuk, soha nem adtak egy kanyit se, de bunkok sose voltak :-)

Shanarey 2019.09.30. 19:44:32

@fhdgy:

Szerintem 50 dollár volt, nem öt.

Dikusz 2019.09.30. 19:46:43

@London2009: Én most megmondom a tutit, amit mindenki más is tud, valószínű jobban, mint én... :)))
Nagy összegű valuta vásárlásánál Budapesten is gond, a nagy összeg miatt, mert nem biztos, hogy van a bankban annyi font/dollár/euró, hogy rögtön ki tudják adni. Az összeg nagysága miatt elég macerás is (áthozni a központi fiókból), sokáig tarthat. Gondolom ez nem csak itthon van így.

Csak itthoni, saját tapasztalatot tudok említeni: pénztáros voltam abban a hivatalban, ahonnan nyugdíjba mentem. Ha 2m Ft felett volt az összeg, előző nap jelezni kellett, hogy másnap megyünk a pénzért.
A banki ügyintézés ideje meg attól függ, hogy milyen gyakorlott az ügyintéző. Ismerősömnek volt olyan átváltásos ügye, amit nem tudott aznap elintézni, mert éppen nem volt benn az ügyintéző, aki ért hozzá.
Az nem merült fel, hogy ne bankban, hanem valutaváltóknál váltsál?

taga20 2019.09.30. 19:51:21

@Latcho Djuri:

haver nem tudom átvenni, me ott tényleg cenzúra van, és az ikszedik nicknevemet tiltotta le az a tanulatlan migráncs:)))

az a helyzet, hogy má csak ide írogathatok szabadon;)

ja és hogy a poszthoz is hozzászóljak.

"Magyarországot a korrupció, irigység, kapzsiság, önteltség és sokszor a szeretet hiánya jellemzi."

ez a mai nermagyarországra nagyon ül. lehet itt, hümmögni, meg mis-másolni, de evan.

Dikusz 2019.09.30. 19:54:26

@Shanarey: Igazad van, utánanéztem -bár akkor is 45-re emlékszem:-, a meghívó útlevéllel 50, a turpista útlevéllel 70 dodót kellett kivinni.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.09.30. 21:03:32

@Shaktee: travelers check nem igazan jo otlet, bonyolult bevaltani (oszinten, en meg soha nem probaltam, de tobbektol hallottam). Ma mar sok helyen lehet hasznalni kartyat, az atvaltas sem veszes. Szerintem egyszerubb, en legalabbis a kartyat preferalom, es igy a kolteseimet is jobban tudom kovetni :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.09.30. 21:10:02

@Dikusz: @fhdgy: A kettőtök összege, 50 dollár volt az a keret. a 80-as évek legvégén, a 90-esek elején.
Itt van egy link, olyan, mint a véres hurka.Ezek mondjuk 60-at említenek...

www.szeretlekmagyarorszag.hu/amikor-a-magyaroknak-a-mariahilfer-strasse-maga-volt-a-nyugat/

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.09.30. 21:10:31

@fhdgy: valamikor a 60-as evekben (?) lehetett $5. A nagynenem 68-ban emigralt UJ-Zelandba (a magyar, de mar Uj-Zelandban lako ferje utan utazott), es ha jol emlekszem, a csaladi tortenet szerint ennyi valutat kapott. Anno egy ilyen kontinens valtas a mai esszel szinte felfoghatatlan volt - a kb. 2 hetes hajo ut, es minden, ami az emgiracioval jart.

A 80-as evekben mintha $20 lett volna a fejadag, nem? Mar nem emlekszem pontosan, de lehet, hogy Dikusznak van igaza a $45 -tel..

sak ti 2019.09.30. 21:50:04

@taga20: ""Magyarországot a korrupció, irigység, kapzsiság, önteltség és sokszor a szeretet hiánya jellemzi."

ez a mai nermagyarországra nagyon ül. lehet itt, hümmögni, meg mis-másolni, de evan"

Jánosnak jo antennái vannak.

Dikusz 2019.09.30. 23:05:20

@fhdgy: A hetvenes évek közepén.

Dikusz 2019.09.30. 23:09:17

@taga20: @sak ti: Már meg ne haragudjatok rám, de tisztelettel megkérdezem tőletek: Mire jó ez?

gabors 2019.09.30. 23:41:16

@littke: "Semmi probléma pénz átváltással és mindig jól érezzük magunkat."

most nem neked direct irom hanem mindenkinek aki eddig a penz valtassal jott az elmult 25 evben SOHA nem vittem magammal dollart azert hogy atvaltsam ugyanazzal a hitelkartyaval mint itt fizettem ahol lehetett es az itteni ATM kartyaval vettem ki eppen annyi keszpenzt amennyi kellett. Autoberlest elore itt foglaltam es fizetem ki, igaz szallasra nem kellett koltenem de mas orszagokban azt is hitelkartya meg soha nem volt gond ebbol.

Miert kell egyaltalan "valtani" penzt ????? Ha van is 1- 2- 3 % koltsege a hitelkartyaval fizetni de eddig mindig jobban valtottak at a dollart forintra mint a helyi bankok vagyis kb ugyanott voltam. Es meg aggodnom sem kellett hogy mondjuk egyszerre ellopjak a nalam levo nagyobb osszeget.

Ez a valtas dolog addig volt buli amig feketen joval tobbet adtak a dollarert mint a hivatolos arfolyam de ennek mar min 30 eve vege van.

Arthamyr 2019.09.30. 23:53:01

@gabors: Igen, én is kb. így szoktam csinálni, és egyáltalán nem lehúzósan váltanak. Bár biztos lehet vele spórolni, de nem gondolom, hogy pont itt lehet nagy pénzeket megfogni.

gabors 2019.09.30. 23:56:03

@fhdgy: "@Dikusz: én még emlékszem az ötre! Hányban volt szerinted a 45?"

a 80-as evek masodik feleben mar inkabb 45 korul volt azt hiszem meg van valahol a valutalapom ha hamar megtalalom megirom mennyi volt amit utoljara vettem.

De mar boven a rendszer valtas utan 1994 vagy 1995-ben sem lehetett valutat papir nelkul kihozni pl dollart... ezt nem tudtam es mikor mentem haza New Yorkba kilepeskor a vamosok kerdeztek mennyi penz van nalam bemondtam hogy harom de max negyszaz dollar .... (persze banki papir nelkul hiszen kb 500 keszpenzt vittem magammal innen mikor beleptem senki nem kerdezte.) Akkor is kerdeztek honnan van mondtam sajat bankbol a mivel kint elek es dollarban fizetnek. Hopa hopa mondtak ezt igy nem lehet akkor sem kivinni ha en magam hoztam be. ... mondom jo de l minden penz nelkul mit csinalok majd New Yorkban ... nagy kegyesen $50-t engedtek es szerencsemre meg ott voltak a szuleim es eszre is vettek. Vegul az lett a megolda hogy nekik odadtam a penz maradek reszet (ezt is nagy kegyesen megengedtek a vamosok). Akkoriban meg magyar allampolgar voltam csak.

Vegul a nagybatyam aki mar akkor is usa allampolgar volt par honappal kesobb elhozta a penzt szuleim nem akartak megtartani :-)))

De volt ennel jobb esetem is a vamosokkal majd maskor azt is megirom ... az is joval a rendszervaltas utan. Egyelore usa utlevellel meg nem voltam latogatoban.

gabors 2019.10.01. 00:05:44

@Arthamyr: "Bár biztos lehet vele spórolni, de nem gondolom, hogy pont itt lehet nagy pénzeket megfogni."

Igy van ha koltenek max 5000 ejrot egy ket hetes utra (ketten) ha mindenert fizetni kellene forintban szalloda/reggeli/kaja/taxi/vagy autoberles.... etc. nem hiszem hogy 5%-ot ezen sporolni lehetne de ha igen akkor ha nem ferne bele a 250 ejro akkor inkabb otthon maradnek :-)

Ja ennyi a repjegyekkel azokat meg nem forintba veszi az ember :-) Igy mar inkabb 3000-rol indulna vagyis inkabb csak 150 lesz az

Arthamyr 2019.10.01. 00:19:41

@gabors: Szerintem még az az 5% is nagyon nagyvonalú. A bank két árfolyama közt nincs ekkora különbség, a kártyahasználat meg ingyenes. :) A kártya- (vagy telefon-) telefonhasználat ellen kb. csak az szól, ha valahol valamiért nem fogadják el. A tököm se akar a kp-val bohóckodni...

M. Péter 2019.10.01. 02:06:10

@fhdgy: Több, mint 5 dollár volt az. Már a 60-as években is 70 dollár volt a turista valutakeret.

gabors 2019.10.01. 02:39:35

@Arthamyr: " A bank két árfolyama közt nincs ekkora különbség, a kártyahasználat meg ingyenes. :) "

persze az a hasznalat maga ingyenes, de itt van sok olyan kartya ami atszamolja X arfolyamon (altalaban deviza ami jobb mint a sima hely banki) plusz erre szamol fel valamit %x, es ahogy mondod ez azert kevesebb altalaban min %5 ... en erre gondoltam mint koltseg ... az hogy kulfoldi ATM-re az adott bank mit szamit fel penzkivetel eseten azt erdemes megnezni de az sem szokott egetvero lenni es altalaban fix osszeg nem % vagyis ilyenkor mar erdemes odafigyelni es nem minden nap 3x 5000Ft kivenni hanem egyszer ketszer elore jo par napra ... de meg evvel egyutt sem erdemes keszpenzt vinni es nemcsal Mo-on hanem barhol hely valtassal szorakozni (ahol akar jol be is csapnak)

élhetetlen 2019.10.01. 07:08:13

@Csodabogár: “kb. 40 perc alatt megtörtént.”. Úgy látszik javul a szolgáltatások minősége. Ja, nem. A barátnőm fiának a pontosan megtervezett lakásfelújítása fejre állt, mert egy mester csúszott két hetet, és az utána következők kiszálltak, mert nem tudnak várni, két hét csúszással már másik munkájuk van lekötve. Most házilag barkácsolnak, talán karácsonyra készen lesznek. És egy abszurd sztori, csak szórakoztatásként. Rendeltem egy felhúzható szúnyoghálót (nem motoros), mikor érkeznie kellett volna, most nem tud jönni, mert taxis sztrájk. Aztán, hogy lelépett a segédje. Feladtam, pihi, fél év múlva másik cég. Csak fehér és szürke szúnyoghálójuk van. Felhívtam a régit, hogy, ha már nem hozta, mondja meg, hol lehet ilyen széles feketét kapni. A válasz, hölgyem, itt van a sarokban a szúnyoghálója. Akkor hozza. De nincs segédje. Nem baj, segítek. (Három szárnyas ablak, az egyiken kidugja, a harmadikban meg kell fogni valakinek, de erre még képes vagyok), felszereltük. Ott ült a terméken, amibe pénzt és munkát tett, csak nem volt képes elmondani, hogy mi a problémája, mert alapvetően ő is 40 perc alatt szerette volna felszerelni, csak úgy látta, hogy ez nem megy. Brrrr…

élhetetlen 2019.10.01. 07:08:22

@Golf2: “Kb. 50-60 német márkát lehetett 3 évente váltani a 80as évek elején”. Csak volt egy másik út is, az Ibuszon, vagy min keresztül. Jó, nem Londonba vágytam, hanem tengerpartra, a volt Jugo, Rab szigetre fizettünk be, és annyi költőpénzt válthattunk, hogy előtte megszálltunk Jajcében, Dubrovnyikban, a spliti palotát körülvevő épületben a sétány mellett, vacsiztunk a sétányon, és még maradt egy heti költőpénzünk. Tehát a három évente kiválthatót ki lehetett váltani társasutakkal. Így is lehetett disszidálni is, nem csak hason csúszva a zöld határon. A férj, feleség befizetett egy társasútra a finnekhez, mehettek, mert itthon hagyták a gyereket a nagymamánál, a nagyi befizetett a gyerekkel egy leningrádi útra. Ennyi.

arncht 2019.10.01. 08:09:04

Nem fog... magyaorszag mindig is ilyen volt, es ilyen lesz. Erdemes elolvasni a mit irtak magyarorszagrol es az itt elo nepek mentalitasarol 100 vagy akar 500 eve az utazok. Pontosan ugyanezt, de a pl ciganyok is hasonloan viselkedtek.

aaaaaaaaaaaaaaaa 2019.10.01. 08:16:39

Van egy (már kettő) könyv a Magyarországra visszatértekről. Az a címe, hogy Visszidensek. Hátha valakit érdekel.

mojoking77 2019.10.01. 09:22:56

Jo reg volt mar hogy olvastam (arrol nem is beszelve, hogy milyen regen postoltam) a hataratkelore, lassan egy eve nem is vagyok igazan erintett, de ket dolog is meglepett. Egy, hogy a bacsi mennyire nem is akar irni semmit Kanadarol, csak a sajat eletenek alakulasarol. Ez nem feltetlenul baj, ilyen is kell, amikor a hataratkeles csak egy hatter, es a sajat eletunk alakulasairol irunk..
Ketto, hogy mekkora az egyetertes a hozzaszolok kozt. Mindenki egyet ert, hogy ez milyen jo, meg ja ja a regi szep idok, sehol egy kritika, hogy mi hianyzik a postbol, miert irta az oregur egyaltalan, hogy miert lathatja Magyarorszagbol azt amit lat. Nem mondom, hogy baj, csak a regi, kicsit vitriolos, velemenyek utkozteteset felvaltotta egy csendes, labaztatos nyugdijasklubb feeling. Aztan persze lehet, ha megint elkezdem olvasgatni a blogot, ismet talalok postot, ami utan felporog egy kicsit az elet itt is...

Buchhalter 2019.10.01. 09:45:34

@Zsuzsi65: szerintem a bankkártyás váltással csak megfontoltan! Lehet a külföldi bankok az ügyfeleiknél baráti árfolyamot számolnak ,de a magyar leánykák szerintem nem. Horvát nyaralás alatt kis csapatunk mind a 4 tagja használta .Nem kellett volna : kiszámoltuk ,hogy például nálam a 100 ezer Ft-os vásárlás 8 ezer Ft-tal lett volna olcsóbb ha váltok rendesen Kunát.A bank saját eladási árfolyamán számol ami a váltóknál sokkal rosszabb és még hozzád vág mindenféle egyéb költséget is.

puhacica 2019.10.01. 09:52:59

@Arthamyr: @gabors: azzal azert ti is biztosan tisztaban vagytok, hogy van, amikor szukseges a penzvaltas.

БУММЕР 2019.10.01. 12:38:04

Imàdom ezt a blog izét!

Azért az 56-osok története igen igen màs mint ami most van!

Keserü emberek, bezzegelése a külföldi élet kapcsàn...több mint 13 éve élek Mo.-n kivül màs màs orszàgokban...

A többség kolbàsz keritésröl àlmodik de nagy csalodàsok jönnek...svàjcban pl az emberek többsége nem vagy csak nagyon nehezen tud megkapaszkodni...németorszàgban màr könnyebb a helyzet, de ott meg még nagyobb a fizetések differenciàltsàga, oroszorszàgban meg csak a legkvalifikàltabbak élnek jol...dània is màs történet ahogy svédorszàg is...

Lényegében aki jol élt Mo.-n az külföldön is jol fog...aki meg nem, az feleslegesen vàrja a hirtelen felemelkedést a lokàcio vàltozàsàtol...

Valamint az egyéni élethelyzeteken pro és kontra bezzegelni szintén egy érdekes szokàs...

Dzsínom Dzsánom, dzsanázod? 2019.10.01. 13:16:11

@gabors:
remek tanács a hitelkártya, de egész másról volt szó. Forintot akart London 2000 váltani fontra.

@Többiek:
Egyébként nem csak a " nagyösszegű" valutaváltas nem megy egyszerűen, bankba besetalva. Nagy összegű forint felvétel sem. 1 vagy 2 millió Ft már nagy összeg a magyar bankokban. Előzetesen, legalább 1-2 nappal előbb szólni kell nekik, különben súlyos ezekre rugó 'büntetés' jár:
bankmonitor.hu/cikk/nagy-osszegu-keszpenzfelvetel-ezekre-jobb-ha-odafigyelsz/

Dzsínom Dzsánom, dzsanázod? 2019.10.01. 13:16:17

@БУММЕР:
'svàjcban pl az emberek többsége nem vagy csak nagyon nehezen tud megkapaszkodni...németorszàgban màr könnyebb a helyzet, de ott meg még nagyobb a fizetések differenciàltsàga, '

Mit jelent a"megkapaszkodas"? Nem nagyon van olyan dolog, ami Svájcban különosen nehéz lenne. Ha van német nyelvterületen szerzett munkatapasztalatod, egyszerűen kapsz munkát.

Európában messze itt a legmagasabb a külföldiek aránya (talán a törpe államokat kivéve), tehát egy külföldinek itt a legkönnyebb beilleszkedni.

Nem tartom valószínűnek, hogy a német fizetések "differenciáltabbak" lennének. Szerintem épp ellenkezőleg, Németországban kisebbek a különbségek, bár nem lehet túl nagy különbség.

gabors 2019.10.01. 13:43:50

@puhacica: "@Arthamyr: @gabors: azzal azert ti is biztosan tisztaban vagytok, hogy van, amikor szukseges a penzvaltas."

kb mikor ? Mo-on az elmult 20 evben egyetlen egyszer sem valtottam dollart helyi penzre. Ha kellet keszpenz egy bankban levo banki automatabol vettem ki Forintot ugyanez tortent mas orszagokban is bankba vagy penzvaltonal nem valtottam keszpenzt keszpenzre ..

Neked mikor volt ez szukseges (mert hogy nem volt mas lehetoseg ?)

gabors 2019.10.01. 13:47:03

@Öreg Tőgy (Erdei Galand): "Forintot akart London 2000 váltani fontra."

akkor o tert el a targytol mert en a posztban emlitett valtasrol beszelek hogy migrans magyar megy haza 5 ezer dollarral a zsebeben es otthon valtja forintra ... nagyon sok itteni magyar csinalta ezt mert sem itt sem ott nem biztak semmilyen kartyaban de ez kezdett valtozni ugy 2001 utan ....

puhacica 2019.10.01. 14:21:18

@gabors: amikor koltoztunk, mint fentebb irtam.
de forditott iranyba is megengedem barkinek, hogy ha valtassal erzi jobban magat, akkor hajra. meg ha en okosabb otletnek is tartom a kartyat.
csomoan nem hasznaljak a contactless kartyajukat sem "erintessel", inkabb pin kodoznak. nekik igy jobb. nekem meg mindegy.

gabors 2019.10.01. 15:49:38

@puhacica: "@gabors: amikor koltoztunk, mint fentebb irtam."

but ez megintcsak nem az fajta valuta valtas amit a posztolo emlit es nagyobb osszeget igy nem olyan regen lehet "valtani" en mar nem voltam ott igy pontosan nem tudom melyik evben toroltek el a hatarokat... de mint irtam a valtas utan meg evekig kellett "valuta kiviteli engedely"

puhacica 2019.10.01. 17:06:30

@gabors: de en rad reagaltam. konkretan arra, hogy amig a penzvaltas legalis es nem faj masoknak, addig miert ne valtson, aki akar? lehet, hogy el akarja asni. vagy azzal akar begyujtani. akarmi.

Dikusz 2019.10.01. 20:54:51

@Öreg Tőgy (Erdei Galand): Ez így van!
A tegnapi 19:46:43-as hozzászólásomban írtam is.

Montroyal 2019.10.02. 05:15:31

@sak ti: nekem konnyu .. az elso paros szam ..
amugy telerektam tojasokkal mar nehany cruise hajot ...

London2009 2019.10.02. 09:12:07

@Dikusz: nem, a bank volt a legjobb opcio akkor. Mas esetben valtottam penzvaltoban Budapesten. Ott is ugy szedtek ossze a nagyobb mennyisegu, par ezer fontot. De nem volt semmi gond az egesszel. Csak azert irtam, hogy nem elkepzelhetetlen, hogy nem volt a valtas egyszeru. De ez mar par eve volt es csak a keszpenz miatt volt ra szukseg. Kulonben en sem viszek soha penzt magammal csak a bankkartyat hasznalom.

sak ti 2019.10.02. 22:20:01

@taga20:

Eszméletlen koma, épp néztem Putint ahogy Trumpot védi, a tátottszáju bamba ruszkikat oltogatja, hogy a donald itt az áldozat, MERT he was wiretapped :-))

Nem tudja hogy minden szot, beszelgetest Kotelezo rogziteni a feher házban? S ezen bukott Nixon is?

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása