oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. december 14. 06:30,  Tíz dolog, amit bárcsak előre tudtunk volna 74 komment

2018. december 14. 06:30 Határátkelő

Tíz dolog, amit bárcsak előre tudtunk volna

Mindannyiunk életében akadnak pillanatok, amikor felsóhajtunk, „ha ezt előre tudtam volna…”, aminek persze éppen az a lényege, hogy nem tudjuk előre. Utólag viszont igen és nem árt, ha ezekből a tapasztalatainkból tanulunk és esetleg megosztjuk másokkal. Nincs ez másként a határátkeléssel sem, úgyhogy most következzen tíz olyan dolog (nem fontossági sorrendben), amit jó lett volna tudni külföldre költözés előtt. Nem mindegyikre van megoldás és nem is mind kikerülhető, de a lelki felkészülés is fontos.

Neked mi az a tíz dolog, amit jó lett volna, ha tudsz és másként csináltál volna? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre!

baratnok_foto_pixabay_com_adinavoicu.jpg

#1 A közösségi média lesz a legjobb barátod… és a legnagyobb ellenséged 

Külföldön élve a közösségi oldalak hirtelen fontosabbak lesznek, mint otthon voltak, már nem csak a macskás képeket és mémeket nézegeted rajta, hanem a kapcsolattartás és az ismerkedés egyik legfontosabb platformjává válik. 

„Hirtelen teljesen normális dolog (mi több, a túlélés egyik záloga) lesz vadidegenekkel felvenni a kapcsolatot a különböző oldalakon. Ennek híján könnyen lehet, hogy egyetlen barátot sem tudtam volna szerezni az új lakhelyemen” – írta Melissa. 

A Facebook, az Instagram és társai ugyanakkor az ellenségeid is lesznek, mert kiderül, hogy odahaza ugyanúgy zajlik az élet nélkülünk, mint korábban. Látjuk a bulizós képeket, amiken nem vagyunk rajta, partikat, amikre nem hívtak meg és ez azért olyasmi, ami okoz nehéz pillanatokat még akkor is, ha egyébként nagyszerűen érezzük magunkat. 

#2 Nehéz dolog a barátkozás 

Az iskolában, esetleg egyetemen, majd az ember húszas éveiben a barátkozás viszonylag könnyen megy. Hasonló korosztály, hasonló érdeklődési kör, élethelyzet, közös nyelv, kultúra, gyökerek – adja magát a dolog. 

Felnőttként külföldön élve teljesen más a helyzet. A munkahely adott, ott megpróbálhat az ember barátkozni, de azért ez nagyon nem egyszerű egy más kultúrában felnőtt, más anyanyelvű társaságban. 

A barátkozás nehézségeit két podcast-társam, Tamás és Bandosz is megtapasztalta Los Angelesben és Londonban. Érdemes felidézni, mit meséltek róla! 

„Most már elmondhatom, hogy vannak barátaim itt, ami szerintem nagyon fontos azoknak, akik külföldön vannak. Alapvetően magyar társaság, de nagyon sok benne a vegyes kapcsolat. Ez egy különleges lehetőség az életemben, külföldön nagyon sokan a színtiszta magyar társaságban találják meg a barátaikat, itt vegyesebb a csapat” – mondta Tamás. 

„Őszintén szólva nekem nincsenek angol barátaim. London egy mini-Bábel, van grúz, hongkongi, japán indiai, karibi, magyar, orosz barátom - igazi angol barátom nincs. Volt angol feleségem, akkor volt helyi brit baráti köröm, akkor jobban be voltam ágyazva, de amikor szétmentünk, akkor ez is szétesett” – ez már Bandosz tapasztalata. 

„A munkahelyváltás vízválasztó, mert nagy kérdés, hogy utána megmaradnak vagy elvesznek az ott kiépített jó kapcsolatok. Sok ilyenen átmentem, hogy volt egy jó társaság, aztán az idővel eltűnt. És ez megismétlődött a következő helyen. Fontos különbséget tenni a „mate” (a haver) és a „friend” (a barát) között” – vélekedett Bandosz. (A podcastot egyébként itt hallgathatjátok meg, érdemes.) 

#3 Nem is beszélve a párkeresésről 

A randizás meglehetősen rögös útja külföldön talán még rögösebb, mint otthon, hiszen nem csak a szokásos nehézségekkel kell megküzdeni, hanem egy másfajta kultúrával is. 

„A számla fizetésétől a flörtölésig, nem is gondoltam volna, hogy a randizás etikettje ennyire különböző lehet a különböző országokban” – írta Melissa. 

#4 Hiányozni fog az otthoni élet 

Akármilyen borzasztónak érezted, szinte elkerülhetetlenül lesznek olyan pillanatok, amikor hiányozni fognak az otthoni élet bizonyos részei, ha nem is mind. Ugyanez igaz fordítva is, az első időszak rózsaszín köde egy idő után eloszlik majd külföldön élve is. (Nesze neked, kultúrsokk!) 

#5 A család hiánya 

Igen, az ember indulás előtt is tisztában van vele, hogy hiányozni fog a családja (és a barátai, persze), de egy dolog ezt tudni, egy másik átélni. Nincs az a Skype vagy FaceTime, ami pótolhatja a személyes találkozás hiányát. 

Ha pedig gyermekei is vannak az embernek, akkor meg kell birkózni azzal a lelkifurdalással, amit a nagyszülők hiánya jelent – írta Joanna. 

#6 A honvágy a legváratlanabb pillanatokban érkezik 

Találsz egy kósza tízforintost a tárcádban. Megcsap egy otthonra emlékeztető illat. A bolt alsó polcán belefutsz egy magyar termékbe (velem ez borral történt meg egy londoni sarki boltban). Puff, már be is ütött a honvágy. 

Ilyenkor nem tudsz mást tenni, mint túljutni valahogy rajta és menni tovább. De lesznek ilyen pillanatok. 

#7 Elveszíted a barátaid nagy részét 

Senki sem indul úgy a határátkelésnek, hogy annak részeként barátokat veszít majd el. A rossz hír az, hogy ez elkerülhetetlen velejárója a dolognak, hiába a mindenféle chat, Skype és egyéb platform. Minél hamarabb fogadjuk ezt el, annál több szívfájdalomtól kíméljük meg magunkat. 

Külföldről a barátságok fenntartása extra erőfeszítést igényel, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy egy idő után sok mindent másképp, egy másik kultúra szűrőjén át látunk majd. 

„A kezdeti időszakban persze mindenki izgatottan várja majd a híreket és érdeklődik arról, milyen az új életed, de ez idővel elhalványul. A te életed és az otthon maradtak élete más irányt vesz, ami azoknak, akik ilyet még nem tapasztaltak, nehezen lesz feldolgozható” – írta Cecilia. 

Mindez eltérő mértékben, de igaz a családra is, akikkel ugyan nem veszíted el a kapcsolatot, de könnyen előfordulhat, hogy egy idő után más hullámhosszra kerültök és ami neked érdekes és izgalmas, az számukra csak egy udvarias bólintást ér. 

#8 Otthon is nehéz beilleszkedni 

Akárhányszor hazalátogatsz, egyre kevésbé érzed magad oda tartozónak. Már nem ismered a legújabb celebeket, tévéprogramokat (mondjuk egyikhez sem kell feltétlenül külföldre menni…), a korábban ismerős szupermarket-polcokon új, ismeretlen termékek sorakoznak. Egyáltalán egyre nehezebb lesz meghatározni, mi és hol van az „otthon”… 

#9 Az időjárás 

Egy dolog elképzelni (vagy egy-két hétig megtapasztalni), milyen lehet mondjuk egy fél év tél valamelyik északi országban, vagy a párás hőség valamelyik déliben nyáron, és megint más átélni. Nem beszélve az észak-angliai vagy írországi esőkről. Esetleg arról, milyen az, amikor télen két hónapig gyakorlatilag nem süt a nap – ilyen is előfordult már Londonban. 

#10 Kockázat nélkül nem megy 

Nyilván értelmes mértékű kockázatról van szó, de néha muszáj kockáztatni a siker érdekében. Határátkelőként sokszor érzed magad a komfortzónádon kívül – új emberek, idegen nyelv, új szabályok… 

Néha eleged lesz belőle, legszívesebben hazamennél, de legalábbis elbújnál a kuckódban – na, pont ezt nem szabad tenni. 

„Az utóbbi 8-10 évben többféle átalakuláson mentem át, több munkahelyet kipróbáltam és mindegyiken tanultam valamit. Mindez megtanított arra, hogy nem kell félnem attól, hogy valami baj lesz holnap. Tudom, hogy boldogulni fogok és megtalálom a helyem. Muszáj volt túlélni, leszállni a magas lóról, a tudásomat kellett kamatoztatnom és eltartanom a családomat” - mondta Bandosz a legutóbbi podcastban erről a helyzetről.

Joanna itt, Melissa itt, Cecilia pedig itt írta meg tapasztalatait.

A nap idézete

Itt semmin nem kell, sőt, nem lehet idegeskedni. Ha idegeskedsz, nem értik, mi bajod. Amikor kérnek valamit a munkahelyen például, azt nem kérik magyar módra tegnapra. Ők úgy gondolják, majd minden szépen megoldódik a maga módján.”

(Fotó: pixabay.com/AdinaVoicu)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: kultúrsokk

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr6214479610

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hari Seldon 2 2018.12.14. 07:25:31

Ezek hülye felvetések, mert mind nagyon személyiség függő. Egy extrovertáltnak tényleg jelethetnek ez gondot. Nálam ezek a kérdések értelmezhetetlenek.
1 A közösségi média lesz a legjobb barátod… és a legnagyobb ellenséged
Nem vagyok fent.
2 Nehéz dolog a barátkozás
Nincs rá igényem.
4 Hiányozni fog az otthoni élet
Na az aztán a legkevésbé. Nem véletlenül döntöttünk arról, hogy továbbiakban nem ott élünk. Miért hiányozna?
5 A család hiánya
Családunk együtt van. Nem érint.
6 A honvágy a legváratlanabb pillanatokban érkezik
Egy pillanatra sem volt. De gondolom ez is személyfüggő.
9 Az időjárás
Itt jobb. A hőséget utálom. A tél kicsivel enyhébb.

Olliék 2018.12.14. 07:34:16

@Hari Seldon 2: csatlakozom. A közösségi oldalt én is töröltem. A család nekünk is egyben, aki akar bàrmikor jön ( és tényleg jön is) a baràtok szintén. Legutóbb 3 napot töltöttünk csak csajok Pràgàban. Honvàgy? Nézem, olvasom az otthoni híreket, eseményeket. Nem hiànyzik.

Olliék 2018.12.14. 08:01:40

@Golf2: mostmár igen. De az elején nem volt könnyű. Nem kalandvàgyból jöttem, felelős voltam két gyerekért, stb... Ha megtalàlod a szàmítàsaid, ezek a problémàk ( a 10 pontban felsoroltak) egyszerűen nem lesznek. Na jó. Talàn az időjàràs az, amit nehêz megszokni.

Hari Seldon 2 2018.12.14. 08:04:41

@Olliék:
Nekem szociális hálóként bőven elég ennyi amit itt hozzászólok. (nagyritkán ha van valami Franciaországos cikk még médiában azt elolvasom, esetleg kommentelem)
Ennyi a "közösségi médiám"... :-)

Olliék 2018.12.14. 08:15:39

@Hari Seldon 2: A magyar kommunikàcióm nekem is itt zajlik. Németül gasztrózok, meg szakmai oldalakat olvasok.

Olliék 2018.12.14. 08:19:28

Valaki tudna nekem segíteni, hogy itt No- ban miért ilyen elterjedt ( minden hàzon, irodàn,kocsmàn) a Betlehemi csillag és otthon miért a jászol a jellemző?

Arthamyr 2018.12.14. 08:30:46

1. "Külföldön élve a közösségi oldalak hirtelen fontosabbak lesznek, mint otthon voltak" - Nem lesznek.
2. Ez életkor/élethelyzet függő. "Otthon" sem könnyebb szinte semmivel, sőt, garantált, hogy külföldön többet ismerkedik az ember, mert muszáj lesz.
3. Nem próbáltam, de azért az látszik, hogy a külföldiségből lehet előnyt kovácsolni. Nem gondolom, hogy különösebb extra nehézségekkel kell szembesülni.
4. Nem fog.
5. Talán. Na nem mintha ez annyira meghatározó része lenne az élménynek. Ha teszem azt 200km-rel arrébb lakik a család többi része, mennyivel többször találkoztok?
6. A honvágy fel van fújva. Számomra sosem volt, sosem lesz.
7. Sajnos ez velejárója a dolognak.
8. Nem éreztem... Az meg totál wtf, hogy nem ismerem a celebeket, tévéprogramokat. Ki a faszt érdekelnek? Otthon sem volt tévénk. Nehogymár az legyen a beilleszkedés mértéke, hogy ezzel a szeméttel képben van az ember.
9. Írországban (legalábbis Dublinban) nem esik sok eső. Csak ritkábban süt a nap, és többet fúj a szél. Na nem mintha az meglepetés erejével kellene, hogy hasson valakire, hogy más az időjárás. Nem is képzeltem el előre, nem is ért nagy meglepetésként, bár az kis, kellemes meglepetés volt, hogy a rossz híre ellenére nem annyira esős az itteni időjárás.
10. Ez nem függ attól, hogy hol van az ember. Az extra kockázatot egyébként a határátkeléssel már felvállalta, utána olyan, mintha otthon lenne...

Arthamyr 2018.12.14. 08:36:27

"Meg nem arra, hogy hogyan kell elsunnyogni egy-egy feladatot, hátha megússzák" - Pedig ez kulcsfontosságú képesség a mai világban, főleg, ha valaki nagy cégnél dolgozik. Mondhatni best practice. :)

Din Serpahis 2018.12.14. 08:45:16

En a mostani fejemmel tobb evet raszannek a szakmai felkeszulesre. A szektor amiben dolgozom annyira mas mint Magyarorszagon, hogy egyszeruen az otthoni tapasztalataimat egyaltalan nem tudom hasznalni, sok szempontbol mintha palyakezdo lennek. Kellett volna par ev otthon egy olyan cegnel, ami kicsit felkeszit erre, Morgan Stanley, Msci vagy hasonlok, akkor konnyebb lenne. Most neha nagyon nehez.

Arthamyr 2018.12.14. 08:58:26

@Din Serpahis: Nem tudom, ezt miből gondolod, hogy jobb lett volna. Én pont az egyiknél húztam le pár évet, annyira sokat nem ér az. Felébred az ember, és látja, hogy Magyarország nem pálya, ha pénzt vagy komoly munkát szeretne, de sokkal jobban jársz, ha az adott cég frekventáltabb helyen lévő irodáiban dolgozol, pl. Londonban, New Yorkban, Hong Kongban (ezt lehet belőle hamar "megtanulni"). A feladatok is mások, a juttatás is más ligában van. Jobb egyből külföldön kezdeni, ha lehetséges, sokkal gyorsabb a haladás.

Din Serpahis 2018.12.14. 09:12:40

Ket dolog... Svajc egy referenciafetisiszta hely, mondjuk be akarsz kerulni a Credit Suissehez, meg a cv fazison se jutsz tul, ha nincs az oneletrajzodban legalabb egy multinacionalis nagybank. Vendorcegekkel ezt meg lehet kerulni, de az egy nagyon nyogvenyelos modszer.

A masik az maga a banking domain... Egesz egyszeruen nem ugyanazt ertik bank alatt mint Magyarorszagon. Itt olyan temak meg projektek vannak, ami egyszeruen otthon nincs, ergo tapasztalatod sem lehet belole, igy meg hogy jutsz be akarhova. Mondjuk teszem azt algorithmic trading..m ki csinal ilyet Mo-n a Morganon kivul? Szerintem senki.

Pöffetegecske 2018.12.14. 09:20:04

@Olliék: Jézus jász volt, jász ólban született.

NorthPier 2018.12.14. 10:07:19

@maxval balcán bircaman: #12 Ó, ha megérnénk, hogy ez veled fordul elő...!

Arthamyr 2018.12.14. 11:36:03

@Din Serpahis: "Svajc egy referenciafetisiszta hely, mondjuk be akarsz kerulni a Credit Suissehez, meg a cv fazison se jutsz tul, ha nincs az oneletrajzodban legalabb egy multinacionalis nagybank." -
1. Szerintem attól függ, milyen pozícióra jelentkezel.
2. A fene akar bekerülni. :D

Mostanában azért volt még pár hasonló bank, pl. haverom Citi-nél volt egy darabig. Algo tradingben nem ezek a "multinacionális nagybankok" a királyok, és nem azért eredményesek, mert náluk lennének a legjobb cuccok. Azért tényleg megéri csatlakozni egy ilyen céghez, hogy lássad, hogy mennyire tudsz úszni a corporate bullshitben, akit ez éltet, annak ott a helye.

Arthamyr 2018.12.14. 11:37:33

@Kövérmadár [swe]: :D Még mindig vehetsz elkezdheted. :D

Din Serpahis 2018.12.14. 12:11:27

@Arthamyr: Nekem marhára bejött a Credit Suisse, egy tök normális, emberközeli hely. (ellentétben mondjuk az UBS-el, ami életem legpocsékabb munkahelyi élménye volt, valami katasztrófa)

Most lehúztam itt másfél évet egy egész jó kis projekten, sajnos external voltam és cost cut miatt most megszűnt a pozim - úgyhogy elkezdtem nézelődni, és most már, hogy van pár évem nagybankoknál, kezdenek képbe kerülni egész jó kis állások.

London2009 2018.12.14. 12:29:37

@Arthamyr: jajj mar, azert nagyon sok jo oldala van nagy cegeknek dolgozni. @Din Serpahis:-szal vagyok. Het eve vagyok ennel a cegnel es alapvetoen szeretem. Mondjuk en szinte csak multinal dolgoztam egesz eletemben. Talan 2-3 kisebb cegnel dolgoztam es nem tennem ujra. Vagy multi, vagy sajat ceg.

Arthamyr 2018.12.14. 12:52:39

@Din Serpahis: @London2009: Igen, erre írtam, hogy ki tud úszni a corporate bullshitben, akit ez éltet annak ott a helye. Ti úgy, mint Hosszú Katinka a vízben, én meg mint a nyeletlen balta. Van, akinek bejön, van, akinek nem, én az utóbbiak közé tartozom. Nem mindenki lehet olyan jó, mint ti, sőt, a többség nem olyan jó.
Sok exkollégámnak bejött, én max. akkor mennék újra ilyen helyre, ha nagyon muszáj lenne vagy irdatlan sokat fizetnének, szerencsére/sajnos mindkettő valószínűtlen az esetemben.
Ha két évenként promotion lett volna, és most MD lennék évi fél milláért (vagy kettőért), akkor persze én is bentről helyeselnék.

kronikas 2018.12.14. 12:58:53

#1 A közösségi média lesz a legjobb barátod… és a legnagyobb ellenséged

- Nem vagyok fent.

#2 Nehéz dolog a barátkozás

- Nekem nem :-) Már több nem magyar barátom van mint magyar.

#3 Nem is beszélve a párkeresésről

- Párommal jöttünk ki, szóval ez nem játszik, amúgy nem úgy tűnik, nehéz lenne - sok a vegyes pár.

#4 Hiányozni fog az otthoni élet

Egy kicsit sem hiányzik, az ott nem is élet volt csak kinlódás.

#5 A család hiánya

Van mobil, van skype s ki tudom fizetni hogy ha meg akarnak látogatni itt. Voltak s még jönnek is.

#6 A honvágy a legváratlanabb pillanatokban érkezik

Honvágy nuku.

#7 Elveszíted a barátaid nagy részét

Az ott történt, alig volt barátom, aki a bajban is az.

#8 Otthon is nehéz beilleszkedni

Nem látogatok oda, sokkal jobb helyek vannak a világban!

#9 Az időjárás

Egyszerűen remek, folyton süt a nap, közel az óceán (5 perc) , az esős évszak se gond. Nagy zuhé azután megint süt a nap. (5 perc)

#10 Kockázat nélkül nem megy

Itt elég a tudás, hozzáértés a boldoguláshoz, s előkésztés után már elég heti 2-3 napot dolgozni.

London2009 2018.12.14. 13:40:04

@Arthamyr: azert azt nem mondtam, hogy imadom a corporate bullshitet. Foleg igy a year end reviewk ideje kornyeken. :D De vitathatatlanul sok elonye van egy multinak, peldaul egy kis cegnek en nem szeretnek dolgozni soha tobbe. Egyszeruen azt mondanam, hogy megszoktam mar a masfel evtized alatt es sokkal tobb az elonye, mint a hatranya. MD soha nem leszek, de igy sem tudnek mashol ennyi penzt keresni, mint itt. De mondjuk ha Hosszu Katinkanal maradunk, akkor itt van a ferjem, aki valoban lubickol a coroporate vilagban. Egyszeruen erre termett, hihetetlenul jo benne.

Mrs. Clayton 2018.12.14. 13:46:37

ajjajj, egyesek nem tudjak kovetni mikor mit hazudoznak :-D

London2009 2018.12.14. 13:55:09

A cikkhez meg annyit, hogy ez teljen eletkor meg szemelyisegfuggo. Illetve minden egyes pont azzal is valtozik, hogy miota el kint valaki. De azert osszessegeben jo felsorolas, de igy tiz ev tavlatabol mar emlekeztetni kellett magamat, hogy valamelyik ponttal valaha azonosulni tudtam volna e. Nyilvan most mar mindegyik pont irrelevans.

Arthamyr 2018.12.14. 14:02:57

@London2009: Nem csak "kis cég" és több tíz- vagy százezres mammut van, bár kérdés, hogy mire gondolsz, amikor kis cégről beszélsz. Fogalmam sincs, mi az, amit egy ilyen gigacég tud adni, és egy jó hátterű, párszázas/párezres meg nem, ha leszámítom azt, ha valaki lubickol abban a környezetben és magasra ér gyorsan.

Mrs. Clayton 2018.12.14. 14:03:57

@London2009: jo hogy figyelmeztetsz, az enyem jan 16 es csak most fogadtam el az idopontot, mar ki is ment a fejembol, altalaban szo nincs corporate bulshitrol, de hat en nem a canary wharfon dolgozom

London2009 2018.12.14. 14:14:46

@Arthamyr: ez elott egy spanyol cegnek dolgoztam, ami lenyegeben mondhatjuk, hogy multi volt, mert tobb ezer alkalmazottja volt vilagszerte, de a londoni irodaban mondjuk 40-en voltunk osszesen. Magasabb pozicioba kihalasos sorrendben lehetett kerulni, nem fizettek jol, nem volt magannyugdijpenztar, magan egeszsegugyi juttatas stb., a gymet talan fizettek, de talan ennyi volt a benefit. Azert egy jo benefit csomag, meg egy szuper bonusz es jutalek szerzodes nekem mondjuk megeri azt a par corporate bullshitet ahogy te hivtad oket.

Arthamyr 2018.12.14. 15:05:21

@London2009: a magánnyugdíjpénztár, eü, gym, az összes "benefit" mind konvertálható pénzre, ráadásul általában elég kevésre. Most komolyan, kit érdekel, hogy kifizetik a gymet, meg a havi párszáz fontos biztosítást, és kicsit több nyugdíjat? Ráadásul ezt sokszor claimelni kell, határidőre, számlákat vinni a költségekről. Hát dugják fel maguknak, inkább adjanak havi pár ezer fonttal többet, aztán majd elhasználom arra, amire jól esik. Pl. most azzal kell szívnom, hogy a nyugdíjpénztáraimat konszolidálom, mennyivel jobban jártam volna, ha ezt szépen odaadják a számlámra (megkérdeztem, az opció az volt, hogy nem kérem, hát anyád :D), de az is lehet, hogy hagyom a picsába, annyira utálom az ilyen adminisztrációt (ok, ezt a feleségem nem fogja engedni, meg azért ellenkezik a józan ésszel is). A benefiteket én épp ezért mindig "diszkontáltam" kicsit, amikor egy ajánlatot értékeltem.
A fizetés, a bónusz, a jutalékszerződés, az egész csomag simán lehet olyan jó kisebb cégnél is, sőt... Én pl. egy kb. 700 fős cégnél kaptam a legjobb csomagomat. Persze a plafon alacsonyabban van kis cégnél (mondjuk ez sem feltétlen igaz, mert ha kapsz részvényt az elején az nagyot tud szólni), de ez tök irreleváns, ha messze vagy a plafontól.
A review-któl, goal-októl, az ilyen-olyan policy-któl, amik gyakran a juttatásokat is szabályozzák, a cég teljesítményétől nagy mértékben függő bónusztól (jó vs. rossz év) és hasonlóktól meg falramászom. Megcsinálom, amit kérnek, az kéri, akinek kell, kifizetnek, aztán viszon'látásra, jöhet a következő.

London2009 2018.12.14. 15:52:54

@Arthamyr: igen, ja, nyilvan ez mind atkonvertalhato penzbe. Mondjuk a gym juttatas onmagaban majdnem 2000 font evente, szoval johetne keszpenzben is, ugyis elfogadnam. A nyugdij is rohadt sok penz, az eu. biztositasok is, de oke, johetnenek tenyleg egy egyosszegu kifizetesben is. A lenyegen nem valtoztat, tobbet fizetnek es kesz, nekem kis ceg nem tudna ezt nyujtani. Nem beszelve arrol amit Din Serpahis is irt, azert az is nagy elony. Kis tulzassal mindig lesz munkam, mert ezek a nagy cegek orommel fel fognak venni barhol a vilagon. Mig ha dolgozok mondjuk egy Balogh es Tsa. Bt-nel, valoszinuleg az interjuig sem jutok el, vagy legalabbis sokkal nehezebben, ha utana mashol szeretnek dolgozni. Adminisztracio meg azert mindenhol van. Mondjuk az teny, hogy nekem sem hianyozna egy percig sem ez az irtozatos dokumentalas minden vacakrol, meg a traningek szazei. Elegge rutinbol nyomom mar, de mondjuk egy business tripet ledokumentalni fel nap. Bescannelni az osszes vacak szamlat, megirni a meeting notesokat, diagnostic sales analizist csinalni, mittomen, egy remalom az egesz. De ez van, ez ezzel jar. Tovabbra sem panaszkodom egy percig sem, nekem ennel csak rosszabb sorom lenne barhol mashol.

Golf2 2018.12.14. 16:04:26

Off.pénteken este rendőrök szállták meg Bige László milliárdos nagyvállalkozó nyíregyházi villáját...Így költözzetek haza bármennyi pénzzel.

Arthamyr 2018.12.14. 16:48:32

@Golf2: Ó szegény! :( Lacibá mindig ekkora nagy ellensége volt az állnok, gaz hatalomnak, csakis azért lehetett milliárdos, mert ő is okosabb, mint a Zuckerberg és tudja, hogy kell a saját lábán állni. Vajon ő mondja majd Sanyibára, hogy egy deci geci?

Ha valakinek mondjuk századannyi vagyona és mellé csak feleannyi esze van, mint neki, az nem fog Magyarországra költözni, nem szolgáltatja ki ezt a vagyont a NER hercegek ragacsos kezeinek, és főleg nem használja arra, hogy velük ujjat húzzon.

Csodabogár 2018.12.14. 17:08:43

@London2009: Férjem volt ilyen nagy cég a jó beállítottságu. Nekem a kis cég volt a nyerő, mert ott látták, hogy én húzom rendesen az igát nem a másik 5-6. Néhány emberrel mindig jó kijöttem, a tömeget cégnél se szerettem. Mikor bankba akarak a kezdetben irányítani, mondtam, hogy én nem akarok az ezerből a 526. lenni. Persze nem gondoltam soha valami nagy pozicióra, csak fizessenek meg rendesen és ezt kis cégnél mindig megkaptam.

London2009 2018.12.14. 17:17:34

@Csodabogár: az a lenyeg, hogy mindenki tudja, hogy neki mi a jo. Nekem ez a jo, nem is szoktam ezen torni a fejem kulonosebben. : )

Mrs. Clayton 2018.12.14. 17:54:28

@London2009: nem tudom nalatok hogy megy, de nalunk lefotozom a szamlat a concour appjan a telomon, ha kocsival mentem akkor beirom a mellekelt terkepen h A-B-A-ba mentem az kiszamolja h hany merfold, megadom h mi celbol mentem es az app kiszamolja h az hany font. Azt en elkuldom egy gombnyomassal, ujabban miota reklamaltam valaki kb 2 oran belul a penzugyrol leellenorzi, azt tovabbkuldi a fonokomnek jovahagyasra, aki altalaban 10 percen belul ezt meg is teszi es onnan azonnal megy fizetesre.
Fel evig voltak gondok a fizetessel, de ma mar 3 nap mulva a szamlamon van a penz.
Ha vonat/repulojegy az egyszerubb, mert nem kell a terkeppel szarakodni.
Ez kis cegeknel ugy megy, hogy papir alapon megy minden es honap vegen fizetnek, de oda is csak a blokkok kellenek meg egy merfold elszamolas.
Hogy jon ez ki nalad fel napra?

gabors 2018.12.14. 17:59:07

ebbol a 10-bol a honvagyat kiveve mind megvan/meglehet Mo-on is (sot ott meg nem honvagya lenne hanem elvagyakozna )

ez a poszt nem lesz a dobogosok kozott

London2009 2018.12.14. 18:29:43

@Mrs. Clayton: nem tudom ez miert fontos, de ha erdekel akkor gyorsan leirom. Nekunk van egy ceges hitelkartyank, azzal veszunk mindent. A repjegyet, szallast egy rendszeren keresztul kivalasztom, lefoglalom majd a tranzakcio megjelenik a rendszerben. Utana ha mondjuk a legutobbi utamat veszem, akkor volt mondjuk 30-40 kulonbozo szamlam. Vacsorak, ebedek, italok, entertainment, taxi, vonat, mittomen micsoda. Van erre egy kulon rendszer ahol egyesevel vegig kell menni, hogy ki volt jelen peldaul a vacsoran, a szalloda szamlan mennyi ebbol a city tax es mennyi a szallas koltsege stb. E mellett vettem ki keszpenzt is, azt meg bonyolultabb bevinni a rendszerbe. Ez csak az anyagi resze volt. Utana pedig minden egyes megbeszelest, folyamatot szinten dokumentalni kell. Lehet, hogy a fel nap nem is eleg ra.

blackhairlady 2018.12.14. 18:34:12

@Olliék: "De az elején nem volt könnyű. Nem kalandvàgyból jöttem, felelős voltam két gyerekért, "
De akkor az elejen megis csak voltak problemak.

Ezt mar nem neked, csak ugy: Nekem a csaldhoz tartoznak a testverek, szulok is, azert ok is hianyozhatnak ha szorosabb volt a kapcsolat otthon.

gabors 2018.12.14. 18:39:09

@Golf2: "Off.pénteken este rendőrök szállták meg Bige László milliárdos nagyvállalkozó nyíregyházi villáját...Így költözzetek haza bármennyi pénzzel."

a migransokkal nem szorakoznak sokat :-)

blackhairlady 2018.12.14. 18:46:04

@London2009: Otthon is multinal dolgoztal?

London2009 2018.12.14. 18:47:24

@blackhairlady: igen, par honapot egy kisebb cegnel leszamitva.

Mrs. Clayton 2018.12.14. 19:03:40

@London2009: erdekes, mi hotelt, repulot, vonatot egencian keresztul foglalunk es ezek kb 90%-ban elore fizetettek. De mint irtam elszamolni ezeket kb 5 perc. Legutobb fel evre visszamenoleg kellett a szamlaimat beadnom es az tartott egy orat.

London2009 2018.12.14. 19:13:45

@Mrs. Clayton: az Egencia az stimmel, de az csak a foglalas es nem az elszamolas. Arra van egy masik belso rendszer amibe ezeket a szamlakat egyesevel be kell vinni. Nagyon utalja mindenki es gondolom egy rakas penzt kifizettek erte. Meg nyilvan attol is fugg, hogy milyen hosszu ut, mennyi szamla gyulik ossze stb. De meg ez meg is van alapvetoen gyorsan. Ami sok ido az nyilvan a meetingek dokumentacioja. Nekunk ezt minden honapban 15-eig le kell adni. Bele is orulnek ha fel evre visszamenoleg nem csinalnam meg, tekintettel arra, hogy mennyit utazok. Inkabb gondolni sem szeretnek mar erre, mar le van adva!!

London2009 2018.12.14. 19:24:30

@Mrs. Clayton: gondolom akkor ezek szerint mar munkat valtottal es mar nem az iskola konyhajan dolgozol. Good luck.

Mrs. Clayton 2018.12.14. 20:50:35

@London2009: soha nem dolgoztam iskola konyhajan.

London2009 2018.12.14. 21:09:38

@Mrs. Clayton: pedig meg arra is emlekszem, hogy azt irtad, hogy suvickoltatok az edenyeket, amikor jottek a minoseg ellenorok, hogy minden szep legyen, meg gyumolcs kerult a kosarakba. Csak annyit tudok, amennyit megosztanak itt az emberek. Az ominozus wc papir sztori is kitorolhetetlen az emlekezetembol! :D

Mrs. Clayton 2018.12.14. 21:27:57

@London2009: szerintem te kevered a szezont a fazonnal. En biztosan nem irtam ilyet, h en edenyt suvickoltam volna, igy nem is ertem hogy honnan veszed, hogy konyhan dolgozom. Vagyis persze h ertem. Nem volt ez titok sosem egyebkent, korabban mint area es business manager dolgoztam, a mostani cegemhez mint general managert vettek fel, de miota uj igazgatom van, azota operations managerkent dolgozom. Egy kitchen assistantnak viszont valoban szukseges edenyeket suvickolnia, de a kitchen assistant pozicio tolem elegge messze van. Ellenor eddig egyszer jott hozzank miota itt vagyok es neki sem suvickoltunk edenyeket, mert az ellenor altalaban olyan, hogy nem szol elore ha jon. Mindamellett tovabbra is 5*-os minositesu mind a ket ugyfelem konyhaja.

Shanarey 2018.12.14. 21:51:58

Ki, avagy kik hordták össze ezt a sok hülyeséget?

kardio1 2018.12.14. 22:58:09

@Shanarey: egyértelműen a FideSS tette be a lábát ! :)

London2009 2018.12.14. 23:26:00

@Mrs. Clayton: Itt van a hozzaszolasod. Honnan mashonnan vettem volna a suvickolast? Te magad irtad.

kepkezelo.com/images/ax462hkfiepvuy1lg2cc.jpeg

Shaktee 2018.12.14. 23:58:18

@London2009: Azt írja hogy suvickolTUK, nem azt hogy suvickolTA. Érzed a difit?

Milyen kis elmentős típus vagy :)

London2009 2018.12.15. 00:29:17

@Shaktee: vagyis? Ezzel mit akarsz mondani? A suvickoltukat en ugy ertelmezem, hogy o is suvickolt. Suvickoltak, ha o maga nem suvickolt. Nem en mentettem el. Megvan ra az emberem. :D Nekem amugy tok mindegy, hogy ki mit csinal, suvickol vagy sem. Azt szeretnem ha velem is pont ennyire foglalkoznanak. Semennyire. Elfer szerintem itt sok kommentelo egymas mellett, ha akar. Legalabbis ez lenne az idealis felallas. Talan akkor kevesebb ertekes hozzaszolo tunne el. Te meg milyen kis vedelmezo tipus vagy. Zsak a foltjat? :P Jo ejt.

gabors 2018.12.15. 02:09:04

@London2009: amugy a linket is be lehet siman tenni vagy masolni magat a posztot nem kell ilyen komplikalt screensaver upload meg utanna link....

amugy valszeg a kiralyi tobbes szam masodik szemelyt hasznalta vagyis magat nem vette bele marmint azok koze akik suvickoltak max project managementtel jarult hozza mindehez ...

a helyesebb talan kisuvickoltattuk .... bar mar regen tanultam mar nyelvtant nem ugrik be ez milyen mod ...

gabors 2018.12.15. 02:14:02

@Shaktee: "Milyen kis elmentős típus vagy :) " nem kell elmenteni siman meg lehet keresni az archivumban emlekszem en is csinaltam ilyet mikor hagyma valtoztatta a sztorit akarkinek barmelyik bloghoz irt posztjat meg lehet keresni nem olyan nehez ...

csak egy kicsit korulmenyessen tette be (szerintem) nem hiszem hogy ezt akkor elmentette volna :-) azert nem semmi hogy megkereste lehet ilyen research dolgot csinal amugy is :-)

ha van kedved birkanak is vannak posztjai nem is olyan regrol amikor az akkori liberalis kormanyt vedte mindenhol

Shaktee 2018.12.15. 02:32:24

@gabors: kimélj az archiv birkákkal :)

Arthamyr 2018.12.15. 10:20:06

@gabors: "siman meg lehet keresni az archivumban" - Meséld már el, hogy hogyan, én semmiféle keresőt nem láttam, csak az Aktivitás-t, ami nagyon rosszul használható.
Olyanról sem tudok, hogy beírok egy kulcsszót, és akkor kidobja azokat a hozzászólásait a felhasználónak, amiben benne van.

Mrs. Clayton 2018.12.15. 10:32:17

@London2009: kesz szerencse h csak munkaidoben jarsz ide, bar gondolom skype meeting volt az ejszaka amerikaval...
Az a helyzet, h visszakeresheted az osszes hozzaszolasomat de hazugsagon nem fogsz kapni es nem azert mert emlekszem, h mikor mit mondtam, hanem mert nem hazudozom.
Egyebkent az igazsag szebb fenyben valo feltuntetesevel sincs igazan bajom, csak vicces amikor kibukik.

tanato 2018.12.15. 11:22:43

@London2009: Suvickolás téma,:Tőlem Shakti megkérdezte,jár e hozzánk valaki aki segít lakást suvickolni.
Most én ugyanezt kérdezném tőled,egyedül suvickolod a lakásodat vagy van segítséged?

kifordított nagyanyó 2018.12.15. 13:18:00

@Hari Seldon 2:
@Olliék:
Na ott a pont!
Aztán ha egyszer kijutok meglátom.:))

gabors 2018.12.15. 16:04:04

@Arthamyr: "@gabors: "siman meg lehet keresni az archivumban""

igazad van inkabb talan ugy kellett volna mondanom hogy siman meg lehet talalni az archivumban, keresni valoban nem lehet :-)

Arthamyr 2018.12.15. 16:04:52

@gabors: :D Kár, azt hittem te tudsz valami hacket.

London2009 2018.12.17. 11:19:44

@gabors: Nem engem illet a dicseret. Igy kaptam emailben ezt a kepet es ezert ezt toltottem fel es nem a linket kuldtem. De, hogy miert kepet kaptam es nem linket, azt ne tolem kerdezd… Sok baratot szerzett itt ezek szerint rajtam kivul is. : )

Dikusz 2018.12.17. 11:56:04

@gabors: @Arthamyr: Kedves ismerősöm (maga is informatikus, nem alapfokon) mesélte tegnap, hogy a fia előző nap 16 év fotóit tüntette el úgy a gépről, hogy nem lehet visszahozni.

Tényleg van olyan, hogy egy szakember sem tudja visszaállítani azt, amit valaki véletlenül (a srác helyet akart csinálni a saját dolgainak a gépen) eltüntetett?

Arthamyr 2018.12.17. 12:45:52

@Dikusz: Van olyan, hogy erre specializált szakemberek sem tudják visszaszerezni, ezt egy ilyen cég meg tudja mondani.

Ugye ez függ a háttértár fajtájától, és attól is, hogy mit takar az "eltüntetés". Van, hogy egy törlés csak logikai törlés, akkor még visszaszerezhető lehet, amíg valami nem ír a helyére. Ha egy SSD-n TRIM történt, azt nem hinném, hogy visszaszerzik neki...

Szóval lehet, hogy elveszett, de megéri beszélni egy data recovery céggel.

Az ilyen jellegű adatokat szerintem célszerű valami cloudban tárolni az ilyen hibák elkerülése végett (emellett nem kell migrálni, ha új eszközt veszel, a meghibásodás esetén is védettebb stb.).

Dikusz 2018.12.17. 12:57:28

@Arthamyr: Amikor kérdeztem tőle, hogy a Kürt (biztos hallottál róluk) nem tudná-e visszaszerezni, azt mondta, hogy nem olyan a probléma, hogy ők meg tudják oldani.
Kérdeztem tőle, hogy a külső vinyóról (vagy miről) nem tudja-e visszaállítani, azt mondta az is tönkrement. Fogalmam sincs, hogy ez mit jelent...

Arthamyr 2018.12.17. 16:00:07

@Dikusz: Nem hallottam még róluk eddig, de ha a adatmentes.kurt.hu/en/data-recovery-prices/ a cég, és a helyzet pontos megismerése után ezt mondták, akkor nem áll jól...

gabors 2018.12.17. 16:10:15

@Dikusz: erre nehez valaszolni mert sokmindentol fugg, de ha hamar rajott a bajra es nem csinalt sok mindent utanna egy hagyomanyos merevlemezrol azert vissza tudnak hozni sok mindent az evvel folgalkozo cegek de ez altalaban igen draga es nincs ra garancia.

itt a reszletek nagyon fontosak hogy pontosan milyen rendszeren mit is csinalt. ... elromlott vinyorol is sokmindent vissza lehet szerezni ... de mint irtam nem olcso az ilyen es ha meg annyira sem voltak ezek a kepek fontosak hogy legyen legalabb egy masolat valahol akkor az arat nem fogjak megfizetni .

A Kurt-rol halottam de nem tudom hogy most eppen mi van a piacon evvel kapcsolatban ...

Dikusz 2018.12.17. 17:08:58

@Arthamyr: félreérthetően írtam. Én kérdeztem tőle tegnap, hogy nem tudna-e segíteni nekik ez az adatmentéssel foglalkozó cég.
Erre mondta ő, hogy a probléma nem ilyen jellegű, a cég nem tud segíteni.
Ahogy kivettem a szavaiból (tegnap beszéltem vele, az eset szombaton történt) a fia mindent törölt.

A Kürt állítólag adatmentés terén világhírű.

Dikusz 2018.12.17. 17:22:08

@gabors: Majd ha többet megtudok az esetről megírom.

Ismerős tapasztalt szakember, gondolom amit lehetett (alig kétnapos az eset) megpróbált. Nem mertem nagyon kérdezgetni, látszott, hogy nagyon el van keseredve.

16 év munkája veszett oda, tényleg profi fotók, profi géppel, sok külföldi (ahová nem jutnak el mégegyszer), hazai útról. Nekem a szívem szakadna meg ilyen esetben.

Azt mondjuk én sem értem, hogy miért nem mentették el valahova (hiába volt külső vinyón, az is tönkrement). Nem vagyonos emberek, de azt azért megengedhették volna maguknak, hogy a srácnak külön gépe legyen, amelyiken csinálhat helyet a sz*rjainak úgy, hogy ne tüntessen el pótolhatatlan dolgokat a gépről.

Arthamyr 2018.12.17. 17:29:53

@Dikusz: Pedig hagyományos háttértár esetén érdemes (ha megér neki párszázezer forintot, mert ahogy láttam 150k-ról indulnak). @gabors: leírta a lényeget.

Dikusz 2018.12.17. 18:53:05

@gabors: @Arthamyr: Köszi mindkettőtöknek az infót:)
Alkalomadtán majd rákérdezek tőle, sikerült-e visszahoznia a képeket.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása