oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. október 03. 06:30,  „Nem az a baj, ha valaki elmegy…” 113 komment

2018. október 03. 06:30 Határátkelő

„Nem az a baj, ha valaki elmegy…”

Több mint 1700 fiatal magyar kutató töltötte ki a Magyar Tudományos Akadémia felmérését, melyben rengeteg minden más mellett azt is megnézték, milyennek látják a jövőjüket, miért mennének el (vagy éppen költöznének haza) a 45 évnél fiatalabb tudósok.

kutato_2_foto_pixabay_com_jarmoluk.jpg

Mivel az eredmények kifejezetten érdekes, ezért arra gondoltam, érdemes kicsit közelebbről is megnézni a felmérés minket is érdeklő (azaz a határátkelésről szóló) szakaszát. (A teljes felmérés egyébként itt érhető el.)

Érdekes, hogy a válaszadók 60 százaléka nem volt még három hónapnál hosszabb külföldi tanulmányúton, ezen a téren valamivel magasabb a nők aránya (67,5 százalék szemben a férfiak 54,4 százalékával). 

Az speciel nem meglepő (már csak az életkor miatt sem), hogy a legnagyobb arányban a vezető pozíciójúak dolgoztak külföldön (63,2%), legkevesebbet pedig a tudományos segédmunkatársak (23,7%). 

Az viszont már tényleg csak érdekesség, hogy a matematikusok (70 százalék) és a fizikusok (57,4 százalék) voltak a leginkább hosszabb külföldi tanulmányúton. Aki viszont volt, azok esetében 10-ből 8 életben tartja a külföldi kapcsolatait, és ennél is többen (84 százalék) gondolják úgy, hogy ismét elmennének külföldre. 

“Kötelezővé kellene tenni” 

Az is elég egyértelmű, hogy aki járt már külföldön, az kifejezetten hasznosnak tartja az ott szerzett tapasztalatokat. 

“Kötelezővé kellene tenni, hogy a PhD négy évéből az utolsó kettő évben legalább egy félévet külföldön kelljen tölteni egy másik intézményben kutatóként. Ez óriási motivációt és szakmai, tudományos lökést adhatna a kutatónak. Ehhez plusz ösztöndíj rendszer lenne szükséges” - vélte például az egyik megkérdezett (a felmérés szerzői sem adtak meg neveket, amikor véleményeket idéztek). 

Akadt ugyanakkor olyan, aki megfordította a kérdést: “Nem az a baj, ha valaki elmegy innen világot látni és máshol tanulni, az a nagyon nagy baj, hogy ide nem jön senki a fejlett világból”. 

Negatív hatások 

Sokan ugyanakkor úgy látják, a magyar tudományos élet egyszerűen nem készült fel arra, hogy fogadja a külföldet megjárt kutatókat. 

"A professzori kinevezés MTA doktori címhez kötése a magyar karrierutat lapossá teszi európai (még inkább az USA-val történő) összevetésben. Hasonló a helyzet a docensi kinevezés habilitációhoz kötésével: mindkettő akadálya annak, hogy egy mondjuk 4-8 éves külföldi szakmai tapasztalattal rendelkező kutató tervezhető módon hazatérjen. A hazahívó pályázatok ugyan segítenek, de nem ideális megoldás pályázatokból élni” - írta egy kérdezett. 

Márpedig ebből vagy az következik, hogy valaki el sem megy (mert nem látja biztosítottnak a hazatérés utáni karriert) vagy ha elmegy, akkor pedig nem jön vissza. Nyilván egyik sem ideális helyzet. 

“Közben viszont elvárás az is, hogy legyünk mobilisak, de az egyetem hosszabb időre nem biztos, hogy elenged, mivel rengeteg az óraszám, és azt senki nem tudja átvállalni (vagy a kollégáinkat nyomorítjuk vele)” - tette hozzá egy másik. 

A kérdőívet kitöltőktől megkérdezték azt is, mekkora valószínűségét látják annak, hogy 5 év múlva hosszú távon is külföldön élnek és dolgoznak majd. Nos, a nyolcfokú skálán (melyen az 1 az egyáltalán nem valószínű, a 8 pedig a nagyon valószínű) 3,72-es átlagérték jött ki. 

Leginkább az orvosi (4,06), biológiai (3,9) és földtudományok (4,04) terén dolgozók mennének, míg legkevésbé a műszaki területen (3,24) működők. 

magyar_tudosok_tablazat.jpg

Ami a korcsoportok szerinti megoszlást illeti, a legelégedetlenebb a 30 év alatti korosztály, szakmai előrejutás terén pedig a tudományos segédmunkatársak és tanársegédek. Szintén nagyobb valószínűséggel költöznének külföldre a nem házas párkapcsolatban élők (4,24), mint az egyedülállók (3,85) és a házasok (3,47). 

Miért mennének el? 

Érdekes módon elsősorban a nők és a vidéken dolgozók (valamint a Magyar Tudományos Akadémián dolgozók) értékelték nagyobbra a külföldi élet és munka előnyeit. Akik a felsőoktatásban vagy más szektorokban dolgoznak, azok már kevésbé voltak pozitívak a határátkeléssel kapcsolatban. 

Akadtak azonban olyanok is, akik egyértelműen a magyarországi viszonyok miatt fontolgatják a határátkelést. “Távol szeretnék lenni a magyar közélettől’”, írta valaki, míg egy másik válaszadó úgy fogalmazott: “szeretnék utazni, más országban élni, más kultúrákat megismerni”. 

Ami a határátkelés okait illeti, túl nagy meglepetéseket az indokok között nem találunk: az alacsony fizetés, a munkakörrel járó túlzott adminisztrációs terhelés, a túlzott bürokrácia, a munkahelyek rendszerszintű hibái, valamint a magyarországi politikai-társadalmi helyzet és az erkölcsi, társadalmi, szakmai megbecsülés hiánya mind megjelennek. 

Többen is akadtak, akik a családjuk jövője érdekében mennének el (például a jobb oktatás és egészségügy miatt) - és érdekes módon a szakmai okok csak ezután következnek. 

Miért maradnának? 

Miként a határátkelés, úgy a maradás (esetleg hazatérés) esetében sincsenek túl nagy meglepetések. A legfontosabb visszatartó erő a hazaszeretet, a család, valamint az elhivatottság a magyarországi helyzet jobbítására. 

Persze az is sok családos kutatót visszatart, hogy iskoláskorú gyermeke esetleg nem ismeri az adott ország nyelvét. 

“Itthon szeretném jobbá tenni a viszonyokat, elhivatott vagyok, de nagyon elkeserítő a kollégák demoralizáltsága, anyagi megalázottsága, kiégettsége” - írta valaki. 

“Nem szeretnék külföldön élni, itt van a hazám, a családom, a barátaim, itt van feladatom” - íme, még egy hasonló vélemény. Más kérdés, hogy még az otthon maradás mellett érvelők közül is többen megjegyezték, előfordulhat olyan helyzet, amikor elképzelhetőnek tartják a határátkelést. 

És erre azért érdemes lenne odafigyelni. 

Változott valami négy év alatt? 

Ádám négy éve írta meg történetét a Határátkelőre. Akkor még a BSc diploma lezárásához közelítő mérnökhallgató volt Budapesten, aki úgy döntött, Ausztriában folytatja. Akkor így írt az okairól

"Nehéz szívvel hagyom el Magyarországot, pedig a karrierem mellett a magánéletem is Ausztriába húz. De nem azért tanultam ennyi éven keresztül, hogy csekkeket kelljen „tologatnom” és hogy örüljek, ha megengedhetek magamnak egy hetet a Balatonnál. Hogy havi százötven-ezer forintért nekem kelljen alkalmazkodni, és örülhetek, ha van munkám. 

Ehhez járul még néhány apróság, hogy normálisan működik a tömegközlekedési hálózat, hogy ingyenes a felsőoktatás nekem is, szerződések és röghöz kötés nélkül, a 13. és 14. havi fizetés, az utazási költség visszatérítése adójóváírásként, hogy mindkét fél tartja magát a megkötött megállapodásokhoz. Igen, az Állam is. Továbbá az, hogy nyugaton a munkavállaló is ember, az ő igényei is számítanak. 

Valójában arról van szó, hogy ott látom a jövőmet. Látom azt, hogy ha elhivatottan elvégzem a munkámat, megkapom, amit elvárok cserébe. Azt, hogy elmehessek nyaralni anélkül, hogy legózni kéne a pénzzel. Hogy ne a termékek ára, a minősége lehessen az elsődleges szempont. Hogy ne fulladjak bele a hitelekbe. Nem hiszem, hogy ez irreális elvárás. 

Magyarország ehhez képest egész egyszerűen nem versenyképes. Ez hosszú távon igen komoly problémát jelent, hiszen így a képzett és ambiciózus emberek elmennek innen, pusztán azért mert egy normális és fenntartható életet szeretnének maguknak. Ezért pedig nem ítélheti el őket senki. 

De akkor ki marad? Mi lesz itt két évtizeden belül? Emiatt nagyon aggódom, és úgy gondolom a döntéshozók is aggódhatnának. A röghöz kötés ezt nem oldja meg. A képzésem költsége a fizetésemhez képest ugyanis aprópénz.” 

Szóval: változott valami?

Jön az első Határátkelő Klub!

Október 12-én találkozhattok vendégekkel (az egyikük régi ismerős, a másik szakember, a harmadik pedig...), beszélgethetünk határátkelésről, hazatérésről. Ha érintett vagy, esetleg csak érdekel a téma, gyere el! Csak 70 hely van, szóval minél hamarabb jelentkezz! (A belépés ingyenes.) 

(Fotó: pixabay.com/jarmoluk)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr1614278203

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.10.03. 07:14:26

Bevett dolog a tudományos életben a sok helyen való létezés.

Továbbá vannak egyes tudományágak, melyek nagyon pénzigényesek, s ezért ezeket szinte csak a leggazdagabb országokban lehet művelni magas szinten.

Az pedig a jelenlegi világrendtől függ, hogy melyik ország gazdag. Remélhetőleg lassan bukik ez az elnyomó világrend, forronganak a világ népei, de ez hosszú harc kérdése. S egy mai tudós nyilván ezt nem fogja kivárni. A mai tudomány nagyon merev, hiererchikus struktúra: aki nem megy a kitaposott úton, az kimarad belőle.

Ez teljesen igaz a természettudományokra, de még a társadalomtudományokra is nagy részben, bár ott még ma is lehetnek rendszerellenes remeték sikeresek.

kék madár 2018.10.03. 07:16:16

"Szóval: változott valami?"
Magyarorszag a legjobb hely lett Europaban, es aki elmegy innen, az hulye

Golf2 2018.10.03. 07:51:49

"De akkor ki marad? Mi lesz itt két évtizeden belül?" Puszta.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.10.03. 09:01:44

Azért a főiskolás hallgató sirámait nem kellene a kutatókkal összehasonlítani, nem ugyanaz a kettő.

@maxval balcán bircaman: Nem kifejezetten a pénzigényes kutatásokat végzők mennek külföldre, például az elméleti matematikusok is kimennek Angliába vagy Amerikába.
Ha bukik a nyugati vagyis a katolikus-református civilizáció fölénye, akkor az miért lesz jó? Várod a muszlimok felemelkedését?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.10.03. 09:24:09

@Online Távmunkás:

A nyugati civilizációnka volt egy szerencsés pillanata. Lejáróban van. Ennyi az egész.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.10.03. 09:37:38

Érdekes volt látni a százalékokat. Jó poszt.

Palazeti 2018.10.03. 10:19:06

@maxval balcán bircaman: Baromság, ez a szerencsés pillanat már több mint 200 éve, azaz az ipari és tudományos forradalom óta tart, azóta pedig sikerült olyan fejlett társadalmakat kiépíteni ezen országokban, hogy hosszú távon is biztosított a fejlődés és a modernitás..

sörm 2018.10.03. 10:29:47

Amit én a mi tanszékünkön láttam: mi néhányan akik ambiciózusak, tehetségesek voltunk és kuxxxva keményen dolgoztunk mind leléptünk 1-3 év után. Akik ma átvették a helyünket azok az ambiciózus nagyon közepesek (vagy a munkamorál, vagy a tehetség hiányzik). Tudom ez nagyképűen hangzik, de a 2-3-as, erősen középszerű évfolyamtársaink tanítják az új nemzedéket. Többnyire fokozat nélkül vagy kamu fokozattal (értelmetlen téma amihez nem kell sok, de az egyetem elintézi hogy megkapják a fokozatot mert kétségbeesetten szükségük van rá a statisztikákban). Az én helyemre 5 éve nem találnak senkit, az öregek viszik a kutatóintézetet, a létszám 8ról lement 3ra. Minden évben megkérdezik visszajövök-e? Tavaly már azt is megpedzegették hogy intézetvezetőnek (amihez abszolút nem vagyok elég képzett de lassan nincs opciójuk). És én inkább választom hogy általános iskolában tanítok külföldön és szabadidőmben publikálgatok, mint hogy hazamenjek karriert építeni. Pedig mocskosul hiányzik az egyetemi légkör.

London2009 2018.10.03. 11:15:20

@sörm: Meg szeretnem kerdezni, hogy es miert? Tenyleg annyival jobb Svedorszag? Igazabol csak magambol indulok ki, de ha en ennyire tehetseges lennek valamiben es lehetnek intezetvezeto es evek elteltevel is szeretnek ha visszamennek en atgondolnam. Klimajat tekintve Magyarorszagon nekem szazszor jobb lenne, mint Svedorszagban. Illetve szerintem ha valakinek van eleg penze Magyarorszagon, akkor azert nagyon jo tud ott lenni az elet.

Sean MacTíre 2018.10.03. 11:53:56

@London2009: csak eleg sok penz kell hozza amennyiben gyerekeid is vannak es buborekban akarod oket tartani.

London2009 2018.10.03. 11:58:28

@Sean MacTíre: mas orszagrol nem tudok nyilatkozni, de itt kitanittatni Angliaban egy gyereket egy vagyonba kerul.

Golf2 2018.10.03. 12:25:20

@London2009: "nagyon jo tud ott lenni az elet."Mint itt élő mondom hogy nagyon nem.

lapetiteparisinne 2018.10.03. 12:28:08

@London2009: én is pont ezt îrtam valakinek a múltkor, hogy nagyon nem mindegy, h gyerekkel/ gyerek nèlkül vagy.. karrier szempontbol valszeg nekem is jobb lehetőségeim lennének ( most mar) otthon, de arányaiban irgalmatlan pénzt emésztene fel a gyerekek normalis iskolába járatása/ ellátása.

London2009 2018.10.03. 12:28:39

@Golf2: jajj mar, de bal labbal keltel fel! Lehet, hogy akkor nagyon sokat valtozott az elet az elmult 10 evben es biztos a latogatasaim soran is sok minden elkerulhette akkor a figyelmemet, de szerintem Magyarorszagon meg mindig lehet nagyon is jol elni. Kulonben meg te miert elsz akkor ott ha ilyen rossz? Nem emlekszem a tortenetedre, ne haragudj, nem tudom, hogy mi tart ott ha annyira rossz.

London2009 2018.10.03. 12:42:09

@lapetiteparisinne: A maganiskolara gondolsz? Nincs ez egy kicsit tullihegve? Nekunk az a tapasztalatunk, hogy annyira gyerekcipoben van meg Magyarorszagon a maganiskola, hogy sajnos az egyik rosszabb, mint a masik. A noverem gyerekei kiprobaltak egy jo parat az elmult 4-5 evben. Vegul csak az egyikuk maradt a maganban (ami a harmadik probalkozas volt), a masikuk viszont nagyon jol erzi magat az allamiban. Masreszt pedig ha Mo-on szeretne reszt venni a felsooktatasban, akkor en nem vagyok meggyozodve arrol, hogy van ertelme a maganiskolanak. Reszemrol en allami suliba jaratnam a gyerekem es inkabb arra keszitenem, hogy kulfoldre menjen egyetemre. Maganiskola helyett inkabb kulonorakra koltenem a penzt. Nyelvorak illetve minden egyeb, ami egy sikeres kulfoldi egyetemi felvetelihez kell.
Egyelore Magyarorszagon meg ingyenes az oktatas, az termeszetes, hogy ettol fuggetlenul vannak jarulekos koltsegei. Ezzel szemben, mint irtam, itt Angliaban a szulonek nagyon a zsebebe kell nyulnia es a maganiskolak csak a gazdagok kivaltsaga, ugy felso kozeposztalytol felfele.

Arthamyr 2018.10.03. 12:43:48

@Sean MacTíre: @lapetiteparisinne:

Mit akartok még, itt van pl. a szuper oktatás egy előjele, a nemes magyar vezetők is azt forszírozzák:
index.hu/belfold/2018/09/29/retvari_az_iskolai_neveles_nem_lehet_felekezetileg_fuggetlen_mert_magyarorszag_kereszteny_orszag/

Hasonló finomságokat hetente (akár többször is, ha valaki keresi) lehet olvasni. :D

Arthamyr 2018.10.03. 12:49:06

@London2009: Nagy öröm lehet sima suli után még különórákra is járni, pl. jó arra, hogy már gyerekkorban kezdje el megutálni az életét az ember... :/
"Egyelore Magyarorszagon meg ingyenes az oktatas, az termeszetes, hogy ettol fuggetlenul vannak jarulekos koltsegei. Ezzel szemben, mint irtam, itt Angliaban a szulonek nagyon a zsebebe kell nyulnia es a maganiskolak csak a gazdagok kivaltsaga, ugy felso kozeposztalytol felfele. " - Tudtommal Angliában is kb. ugyanúgy ingyenes, és Magyarországon is a felső középosztálytól felfele játszik a magánsuli (főleg a jó magánsuli, de nem jónak meg mi értelme?).

sörm 2018.10.03. 12:49:17

@London2009: Egyszerű: mikor eljöttem 139bruttót kaptam. 80-90nettó nem vicces Pesten. Ez nyilván ma több lenne, de még mindig a svéd életszínvonalam töredékét tudnám elérni. De ezt még bevállalnám. El tudom képzelni (sőt sokáig abszolút az volt a terv) hogy akkor nincs gyerek, család, az egész életem felépítem erre. De szakmailag se jutsz sehova. Tudod mikkel kínlódtam amíg egyetemen dolgoztam? Pl hogy 1 projektor volt 20-25 emberre. Hiába foglaltam le időben (egy füzetben vezettük ki mikor használja) az idősebb kolléga elviszi, mert mit pattog a fiatal, ő 20 éve itt van. Na most próbálj művészettörténetet tanítani képek, albumok nélkül... Kiállsz 50-80 hallgató elé és beszélsz Michelangeloról - de egy képet sem mutatsz. Nevetséges... Amikor elnyertem egy külföldi ösztöndíjat megmondták hogy ha elmegyek, nem várnak vissza. (Ez az elején volt, azóta bezzeg). Konferenciára menni saját költségen, munkaidőn kívül, akkor is ha előadsz. És persze a teljesen röhejes mennyiségi szemlélet, írj havonta 5 publikációt, a minőség mindegy, csak a számokat teljesítsd (futószalagon nem lehet minőséget). Munkaidőben ülj az irodádban, nem mehetsz könyvtárba - mégis anyag nélkül mi az ördögöt kutassak, írjak tanulmányt az iroda sarkában élő pók hangulatingadozásáról? Végül a munkám érdemi részét munkaidőn kívül csináltam, munkaidőben meg unatkoztam mint a fene és próbáltam elkerülni hogy rámnyomjanak egy csomó adminisztratív feladatot. Amikor már semmi érdemi munkához nem biztosított infrastruktúrát az egyetem, de egyre több lett a szervezd meg ezt, adminisztráld azt, akkor beláttam hogy ennek semmi értelme. Nem hiszem hogy ez a szemlélet 5 év alatt gyökeresen változott.

tanato 2018.10.03. 12:55:04

@Golf2: @London2009: Sok pénzzel persze úgy általában jó,de ahhoz tényleg sok kell hogy a gyerekekről magas szinten lehessen gondoskodni,=Oktatás,segítség a lakáskérdésük megoldásában,stb.)Tudom éppen benne vagyunk mindkét gyerek oktatásában,lakásgondjaik megoldásában.Egyedül nélkülünk szülők nélkül nagyon nehéz volna.

London2009 2018.10.03. 12:56:20

@Arthamyr: mint irtam, szinte nincs jo maganiskola. Igy Mo-n ez nem igazan opcio. Nem tudom, nem haltam bele a maganoraba, meg az eletet sem utaltam meg. :D Igazabol, evekig abbol eltem, hogy harom nyelven beszelek magas szinten. Ezt iskolaban nem tudtam volna ilyen szinten meg annyi idosen elsajatitani.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.10.03. 12:58:44

@London2009: az a nagyhírű intézményt, ahol apám egykor tanszéket vezetett és tanított (s bár lett volna lehetősége külföldre menni, vendégelődásokon, rövidebb tartózkodásokon kívül nem ment) teljesen szétverték, felaprózták. Sírnivaló állapotban van a hely. Azt mondjuk, aláírom, hogy a romlása nem Orbánék alatt kezdődött, de azóta csak felgyorsult. Minek menne bárki is vissza oda, "jól élni"? Oktatóként-kutatóként annyi pénzt nem keresel, a napi nyalánkságok láttán pedig csak gyomorideget kapsz.

London2009 2018.10.03. 13:06:32

@sörm: biztos naiv kerdes, de pont intezmenyvezetokent nem lehetne tenni ez ellen?

Olliék 2018.10.03. 13:06:35

Elmennek màshovà más módszereket, tanulási,fejlődési,kutatási .... Lehetőségeket is megtapasztalni. Ez szuper!!! Csak legyen hely, ahol ez előnynek számít és a megszerzett tapasztalatot megoszthatja.
@sörm:
Nekem te vagy az igazi inspiráló példakép! A te posztod volt a megerősítése a régi már elvetett gondolataimnak, hogy tanuljak.
Mondanám,hogy menj vissza, mert a hozzád hasonlókból borszató nagy hiány van. Csak kérdés,hogy szakmailag, emberileg ki tudnál-e teljesedni....

London2009 2018.10.03. 13:08:21

@kisrumpf: @sörm: bevallom, hogy nem gondoltam volna, hogy a felsooktatasban is ennyire gyengek voltak a fizetesek. Ez bizts? 139 brutto... ez mennyi lehet most? Azt gondoltam, hogy egy egyetemi oktato azert olyan 200-300 nettot hazavisz.

London2009 2018.10.03. 13:09:28

@tanato: egyetertek. ha nincs anyagi hatter es nem tudjak elinditani a gyereket, akkor nagyon nehez dolga lesz. Viszont ez mas orszagban sincs maskent.

London2009 2018.10.03. 13:18:52

@Olliék: illetve varj...ez minden csak nem vicc...

Olliék 2018.10.03. 13:23:26

@London2009: der nem ám! Ezek az emberek hosszú hosszú éveket tanulnak, dolgoznak, kutatnak, fejlődnek, és gombokat kapnak fizetésként.

Sean MacTíre 2018.10.03. 13:27:40

@London2009: itt ingyenes az oktatas mindenkinek aki nem tudja megfizetni (pl. akinek medical card is jar), akinek meg fizetnie kell, annak a konyvet, ruhat kell fizetnie.

Kulonorak plusz penz mindenkinek.

Sot egyebkent az egyetemi oktatas is mindenkinek ingyenes, csak a vizsgak nem :) (ott szerintem ugyanugy a raszorulasi alapu osztondij van).

Mas kerdes, ha pl. olyan szerencses vagy, hogy a gyerek bekerul a Trinityre de te nem Dublinban elsz, akkor az szep penz ott lakasra.

Szoval ingyenes is meg nem is.

A preschool es a napkozi az nagyon draga.

Ha pl. elvalsz az asszonnyal es a gyerekek vele maradnak akkor valoszinu megkapjak az osztondijat es a medical cardot, szoval erdemes valni strategialiag ha az asszony mar dolgozik. :D

tanato 2018.10.03. 13:40:39

@London2009: Nyilván mindenütt így van.AZ utóbbi időben a lakhatási költségek nagyon elszabadultak,ez nyomja meg a családi kasszát főleg.

tanato 2018.10.03. 13:50:24

@Olliék: Ami a linkelt cikkben a legaggasztóbb hogy a cseh vagy szlovák kollégák 2 szer 3 szor annyit kapnak mint itthon.Ez hosszabb vagy középtávon nagyon rossz irányba mutat lemaradásunkat illetően.

Golf2 2018.10.03. 13:56:53

@London2009: Mi tart itt? 1 hajszál meg a rokonok.Hiába van pénzed akár a rózsadombon mégis ha elmész valahová belvárosba vagy egyéb emberekkel zsúfolt helyre mindjárt érzed a légkört.

Olliék 2018.10.03. 14:04:48

@tanato: persze, a pénz is nagyon fontos, de a megbecsülés teljes hiánya is borzasztó!

Olliék 2018.10.03. 14:07:06

@Golf2: Azt tedd, ami a te érdekeded, jövödet helyezi előtérbe. A rokoni kapcsolatok a Marsra költöve is megmaradnak, ha mindkét fél ápolja a kapcsolatokat. Magadat nézd.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.10.03. 14:17:06

torimaskepp.blog.hu/2018/09/30/igy_eltek_az_amerikaba_kivandorlo_magyarok

Már akkor is utat törikett az igazság, csak asztal alatti kutya lehetett az ember külföldön...
:-|

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.10.03. 14:20:28

Az oktatás meg kábé pont nem biztos hogy az a téma, ami odahaza egyszerűbb...
Rendre jönnek minden évben a cikkek, hogy mekkora megterhelés egy kisiskolás tanévkezdése is.Idekint meg semmibe sem kerül, ténylegesen semmibe.
Odahaza egy háromgyerekes család szerintem szeptemberenként tönkremegy a költségek miatt.
És kis gyerek csak "kis" gond, a nagy gyerek meg még nagyobb, ilyen szempontból.

London2009 2018.10.03. 14:22:47

@Golf2: Nem tudom, Budapest meg mindig nagyon jo varos. Egy csomo jo resze van az orszagnak, ahol szerintem sok gond nincs a legkorrel. Kelet-Mo. viszont ahol pl. a szuleim elnek, nekem fojtogato. Rokonok miatt viszont biztos, hogy nem maradnek sehol. Bar lehet, hogy akkor nektek nagyon szoros a kapcsolatotok. A rokonaimat en pont annyit latom most is, mint amikor ott eltem. Egy evben kb. egyszer. :D

Golf2 2018.10.03. 14:25:38

@Olliék: Gyereket nem vihetem nehéz ügy de köszi

tanato 2018.10.03. 14:31:53

@Olliék: A kettő általában együtt jár.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.10.03. 14:34:34

@zalap:

Nem.

A pillanat a fejlettebb Kelet-Európa zuhanása az iszlám hódítás miatt, majd a nagy földrajzi felfedezések, melyek révén a nyugat hatalmas vagyonokat tudott begyűjteni.

kék madár 2018.10.03. 14:54:24

villaminterju
- birca ur, on szereti szelektalni a tenyeket, de meg inkabb ujakat kitalalni es arra ektelen, eszement koncepciokat alapozni, amiket utana eloszeretettel hajigal be a blog.hu-ra, es amire meg eddig meg a legtaplobb fideszesek kozott se talalt vevore?
- igen!

kék madár 2018.10.03. 15:00:24

@sörm: "Nem hiszem hogy ez a szemlélet 5 év alatt gyökeresen változott."
de valtozott, a mellekelt abra szerint erosodott.

Arthamyr 2018.10.03. 15:02:23

@tanato: Sosem értettem, miért lenne a szülő feladata a gyerek lakásgondjának megoldása.
Ennyi erővel nekem is megoldhatták volna, meg ha már arra járnak, a mindennapi megélhetést és a családfenntartást is, én meg felkelnék délben, elmennék gyúrni, utána átfüvezném a délután fennmaradó részét, azt este majdcsak lesz valami....

Arthamyr 2018.10.03. 15:07:41

@London2009: A feleségem is 110 nettót keresett egyetemi oktatóként. Inkább átment ügyfélszolgálatra dolgozni, kétszerannyiért, majd vállalati középvezetőnek a sokszorosáért. És nem csak a 110 nettó volt a gáz, hanem azok is, akiket tanítania kellett.
A 3-400 nettó sok év után elérhető (pl. egy volt osztálytársam ennyit kap, heti kb. 10 óra munkával, ami már teljesen korrekt összességében), de odáig valahogy el is kell jutni, és át kell vészelni az addig tartó inséges időszakot.

Arthamyr 2018.10.03. 15:10:41

@Sean MacTíre: A student accommodation azért nem olyan horror, sokkal olcsóbb, mint egy "rendes" lakás, még akkor is, ha az utóbbin több diák osztozik.

London2009 2018.10.03. 15:14:56

@Arthamyr: ennek ellenere megis visszakoltoztok? :D :P
Nem a szulo feladata megoldani a gyereke eletet teljes mertekben, de ha tud segiteni, akkor miert ne tenne?

London2009 2018.10.03. 15:15:50

@kék madár: ez munkassag kerlek. Tobb ezer komment es iromany szuletett mar, ezeket mar csak rendszerezni kell es akkor megkapjuk a szocpolitikat!!! :D

Olliék 2018.10.03. 15:18:28

@geegee: 300.000brutto
3 gyerek utàn 346.500
2 gyerek utàn 264.100
1 gyerek utàn 223.200
Mindhárom esetben egyedülálló szülővel számoltam.
Pont a nagycsaládos érzi meg kevésbé ezeket.

kék madár 2018.10.03. 15:21:09

@London2009: nem tudom mit kapunk meg, de minden kommentje olvasasatol elpusztul par millio agysejtem. A szociopata sok szempontbol sikeres harca az ertelemmel

tanato 2018.10.03. 15:24:18

@Arthamyr: Meg azért nem oldottuk,de segítettünk az indulásban.

London2009 2018.10.03. 15:29:19

@kék madár: csak eszembe jutott a Polgar Jenos video. Ne kerdezd, hogy miert es honnan. : ) Masnak is mondtam mar, neked is mondom, nem kell olvasni. Teljesen felesleges. Hadd irja, ha akarja a baromsagait, meg dolgozzon a Munkassagan, engem nem zavar.

kék madár 2018.10.03. 15:34:01

@London2009: ha azt terjesztem, hogy a Nyugatibol 2-kor indul Balira egy gyorsvonat, 2 ora alatt er oda es 50 forint a jegy, es tobbezren kimennek, azzal nem okozok kart?

London2009 2018.10.03. 15:39:38

@kék madár: nekem nem. Nyilvan nem ulnek fel egy ekkora baromsagnak. Aki viszont elhiszi es varja a balira tarto vontatot, az meg is erdemli.

Arthamyr 2018.10.03. 15:41:59

@London2009: Nem az egyetemen fogunk tanítani, max. hobbiból. :D Viszont ugye az a @sörm: által leírt egyéb hülyeségek és a "diákminőség" miatt nem valószínű, hogy sok örömet okozna...

@tanato: Ezt london2009-nek is: a segítséggel nincs gond, főleg, ha a szülőnek tényleg nem teher, de sem nem szükséges, sem nem elvárható.
És könnyen előfordulhat az is, hogy kontraproduktív lesz (ha a "gyerek" csak beleül a készbe), láttam már ilyet is. A lakhatás az élet (egyik) legnagyobb megoldandó feladata, ha valaki ezt szignifikáns segítséggel oldja csak meg, kérdéses, mennyire talpraesett, az életét mennyire életképes stratégiával vezeti, mennyire becsüli meg a dolgot, mennyire felelősségteljesen dönt esetleges krízishelyzetekben. Pluszként amiben valakinek (több) évtizedes munkája van, azt hajlamos megbecsülni, felelősséggel kezelni. Más munkáját kevésbé, még akkor is, ha azért pl. a szülei dolgoztak meg (arról ugye nem is beszélve, ha a szülei sem dolgoztak meg érte, mert számukra meg aprópénz egy lakás).

Olliék 2018.10.03. 15:46:53

@Arthamyr: Szerintem Tanato arra gondolt, ha ott lapul a zsebében egy lakás ára, akkor vesz a gyereknek belőle ő lakást, a gyerekeg neki törlesszen ne egy uzsorás banknak. Ez már egy óriási segítség. Mi anno a felét kaptuk meg, ami szintén hatalmas segítség volt.

Arthamyr 2018.10.03. 15:48:21

@London2009: Az a baj, ha valami olyat propagálsz, ami nem csak azt érinti elsősorban, aki bekajálja. A balis vonat is valamennyire ilyen, ha több ezren kimennek, és akadályozzák az értelmes emberek utazását.
Ráadásul tipikusan azt szankcionálják, ami azt érinti elősorban, aki bekajálja, nem pedig az, ami az értelmesebb emberekre is rendelkezik mellékhatásokkal. :(

Amúgy igazad van, nem kell vele foglalkozni, mást nem lehet tenni, ha a bloggazda által felállított szabályokat betartja. Vagy meg lehet győzni a bloggazdát, hogy változtasson a szabályokon, vagy egyszerűen csak szubjektívan tiltsa ki.

London2009 2018.10.03. 15:55:37

@Arthamyr: Attol fuggetlenul, hogy lattam mar en is kontraproduktiv peldat, ahol a gyerek valoban nem becsult meg semmit, amit a szuloktol kapott, ez nem tudom, hogy mennyire altalanos felallas. Ha nem extrem eseteket veszunk, peldaul egy sportautot a 18-ik szuletesnapra vagy vilagkoruli utat, hanem mondjuk egy lakast, vagy egyetemi tandijat, mert egyszeruen a szulo megteheti, azzal szerintem nincsen semmi gond. Engem is segitettek, ezert mindig is halas voltam. Ha egyszer aktualis lenne, biztos, hogy en is ugyanigy segitenem a gyerekem, ha tudnam. Az igazsag pedig az, hogy ezek oriasi elonyt jelentenek az eletben. Az pedig szuper ha egy gyerek talpraesett, eletrevalo es kivalo donteshozatali kepessegei vannak krizishelyzetekben, de nem minden gyerek ilyen. A szulo pedig ha teheti, az ilyen gyereket talan meg jobban tamogatja.

Arthamyr 2018.10.03. 15:56:53

@Olliék: Hagyjál már az ilyen hülyeségekkel, hogy "uzsorás bank"... Alapvetően az utóbbi 15-20 évben kb. mindig megérte lakáshitelt felvenni, ha az ember ésszel vette fel (gondolom előtte is, csak akkor még nem foglalkoztam vele, mivel engem nem érintett). Másrészt ha a gyerekednek adsz kölcsön, akkor pont annyit buksz, mint a tőkejövedelem és a törlesztés különbözete.

Én semennyit sem kaptam (ok, _miután_ megvolt a ház, örököltem kb. a 10%-ának megfelelő összeget), és mégis megoldottam, sok ismerőshöz hasonlóan.
Lehet, hogy segített volna, ha megkapom a felét, de simán lehet, hogy lezüllöttem, elkényelmesedtem volna tőle, nem lettem volna motiválva bizonyos lépések megtételére stb. Erre írtam tanatonak is a füves hozzászólást.

Arthamyr 2018.10.03. 16:01:42

@London2009: Szerintem a középút az, ha a szülő vesz egy befektetésként is működő ingatlant, és azt használja a gyerek. Aztán ha szeretne sajátot, oldja meg magának (persze egy kis szülői segítség beleférhet abba is). Így megvan a védőháló is és a marad valami kis motivátor is.
De igazából leszarom, nincs huszonéves gyerekem, majd ha lesz, és pénzem is, majd meglátjuk, mit fogok csinálni. Lehet, hogy csak a pofám jár most, és én is a gyerek segge alá rakok egy lakást? Majd időben kiderül. :)

London2009 2018.10.03. 16:02:02

@Arthamyr: meg egyszer mondom, hogy ha valaki tenyleg azt hiszi, hogy megy kozvetlen vonat Balira a Keletibol, az megerdemli a hulyesege kovetkezmenyeit. A dugo valoban idegesito lenne nekem is, de letekernem az auto ablakat es jot nevetnek a "birkakon" es kozben meg kialtoznek is, hogy hanyatlo Nyugat es hatterhatalom, mocskos kapitalista ballibek! :DDD Ja varj, a ballibek mi vagyunk!
Mar mondtam a bloggazdanak tobbszor is, hogy tiltsa ki a fenebe, de tartja magat az elveihez. :D

Olliék 2018.10.03. 16:04:30

@Arthamyr: :) én hagylak.
Sokan ha megtehetik segítik a gyerekeiket, hogy ne kelljen kamatot fizetni. Ennyi. Te nem fogod. Rendben.

Arthamyr 2018.10.03. 16:04:53

@London2009: De aki vonattal menne onnan, az nem tudja letekerni az autó ablakát és jót nevetni a birkákon, akik közben a pénztárnál vitatkoznak, hogy miért nem megy vonat Balira.

Csodabogár 2018.10.03. 16:11:19

@London2009: Nekem elhiheted, hogy lehet itt jól élni. Persze nem a napi politikával kell foglalkozni. Gondolom per pillanat Londonban se vidám ha valakinek a napi politika képezi az élete középpontját. Svédországról jelenleg szintén jobb nem is beszélni. Már nem is tudom, hol van ilyen szempontból nyugalom és béke.:-(

Arthamyr 2018.10.03. 16:17:42

@London2009: Pont ez a (nagy) baj. De ez van, nincs mit tenni. Pont mint bircával is.

London2009 2018.10.03. 16:28:40

@Arthamyr: Szerintem ez hulyeseg. Ha valaki delutan otthon fuvezo tipus, az nem azon mulik, hogy sajat lakasban vagy alberletben teszi. Tuti, hogy segitenel te is a gyerekednek, ha szuksege lenne ra es megtehetned. Szinte behozhatatlan elony, az az igazsag. Kulonben az en barataim is megoldottak, azok is, akik nem kaptak anyagi szempontbol a szulotol semmit. Viszont sokan kozuluk nyogik a svajci frankos hitelt, azota is alberletben vannak stb. Egy jo idoben kapott anyagi segitseg rengeteget tud szamitani es nem jelenti azt, hogy ezzel majd a gyereket erkolcsi fertobe taszitanad. :D

London2009 2018.10.03. 16:43:12

@Csodabogár: valtozatlanul azt gondolom, hogy leginkabb penz kerdese. Sok minden kellemetlenseget el lehet kerulni, ha van penzunk megfizetni a jobb szolgaltatast. De ez mindenhol igy van.
Szivesen eltoltenek kulonben ujra Budapesten mondjuk egy evet, vagy fel evet legalabb. Szerettem ott lakni nagyon. Nagyon jol ereztem magam Balatonfureden is az ott eltoltott majdnem egy honap alatt. Egyedul azt nem tudom mar elkepzelni, hogy dolgozzak Magyarorszagon. Ugyhogy elhiszem, hogy nyugdijaskent jol erzed magad. Maradjon is igy. : )

Dikusz 2018.10.03. 17:02:55

@tanato: index.hu/belfold/2018/10/03/honvedkorhaz_igazgato_tamas_robert/
ezt olvastad? Meg azt, hogy az államtitkárasszony is lemondott?

tanato 2018.10.03. 17:16:33

@Olliék: Sajnos ott még nem tartunk hogy mindkét gyereknek egy kész tehermentes lakást vegyünk,de annyit tudtunk segíteni hogy az önerőbe beszálltunk jócskán és így nekik főleg a havi törlesztőrészletek maradtak,igaz azok 10,másik esetben 17 évig.De ezáltal mindkét gyerek tulajdonában van egy lakótelepi lakás,igaz nincs kifizetve csak a beugró.

tanato 2018.10.03. 17:18:55

@Dikusz: Köszi nem tudtam még,de sajnos az eü. tényleg romokban van,menekül aki tud.És ez teljesen pártfüggetlen már a rendszerváltás óta elhanyagolt az ágazat,úgy anyagi mint erkölcsi téren.

tanato 2018.10.03. 17:22:04

@kék madár: @London2009: www.youtube.com/watch?v=U7x4UdowsIc

Itt a Balira menő gyorsvonat,igaz nem a Keletiből indul,de azért szép tájakon halad át.

Olliék 2018.10.03. 17:45:55

@tanato: ez is óriási segítség! Egy 20-30 millàs lakàsra a minimum önerőt egy fiatal aligha szedi össze egy drága albérletben. Ráadásul gyerek nélkül nem osztogatnak kedvezményt, így a teljes költség horror. Nézzétek meg mennyi lesz a teljes visszafizetett hitel.

London2009 2018.10.03. 17:50:39

@Olliék: @tanato: szerintem is oriasi segitseg. Biztos, hogy eletuk vegeig halasak lesznek erte. : )

tanato 2018.10.03. 17:54:59

@Olliék: Pontosan,mi még anno a 80-as években szülői segítség nélkül tudtunk önerőt biztosítani egy lakótelepi lakás vásárlására,igaz be kellett ígérni előre a két gyereket,a másodikkal ki is csúsztunk egy évet a határidőből így volt egy kis bünti is amíg meg nem született a kisebbik.
De mostanság nem tudták volna önerőből ezt meglépni a mi gyerekeink.Szerencsére itt két szegedi lakótelepi lkasról van szó ami nem pesti 20-30 "csak"10-15 milla között van.Addig viszont albérletben lakott mindkettő ami tényleg sokat elvitt.

London2009 2018.10.03. 17:55:01

Ez tegnapi hir, de lesz itt ne mulass, ha ez tenyleg igy lesz... Jobb lesz, ha sok magyar inkabb kezd hozzaszokni az otthoni legkor gondolatahoz, mert hamarosan ujra elvezheti. 30k minimum fizetesrol meg egy csomo szigoritasrol szolnak a legujabb hirek a Brexit utani EU migrancsok helyzetet illetoen.

www.bbc.com/news/uk-politics-45714413

tanato 2018.10.03. 18:04:34

@London2009: Ezt én már régóta mondtam itt /is/a blogon,hogy csukódik az Aranykapu ami igazából teljesen csak 2011-2016 között volt nyitva minden gazdag EU tagország irányában.
Hisz az egész Brexit ellenünk.k-európai bevándorlók,munkavállalók,letelepedni kívánók ellen lett kitalálva.
Megvan ez a cikk magyarul is a neten valahol..Kőkemény szigorítások,csak jól képzettek,nyelvet magas szinten beszélők mehetnek jövőtől és szigorúan család nélkül.

London2009 2018.10.03. 18:09:20

@tanato: oszinten szolva ebben nincs semmi meglepo. Igazuk is van, mindenki ezeket a bevandorlokat akarja...
Biztos lesz azert valami athidalo idoszak, egy par ev, ami alatt sokan tudjak rendezni a helyzetuket. Nagyon kivancsi vagyok, hogy mi lesz ebbol az egeszbol...

tanato 2018.10.03. 18:25:42

@London2009: Hatalmas kavar lesz belőle,utána meg jön az illegalitás,turistavízummal,feketén,bujkálva stb.

Olliék 2018.10.03. 18:45:27

@London2009: nekünk is a szülők adtàk bele a felét. Ha nem szívjuk meg a devizàval, nagyon jól jövünk ki belőle. Én idén márciusban örököltem "sajnos" ( nagymama hàza) amiből vissza is adtuk a kapott segítséget a maradékból meg kinullàztuk a lakáshitelt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.10.03. 18:56:09

@kék madár:

Mint a természetes jó talpnyalója nem vagyok megzavarható az agonizáló világrend híveinek tombolása által.

0214 (törölt) 2018.10.03. 18:56:14

A sima egyetemi kutatók nyugaton is keveset keresnek még egy jó műbútorasztaloshoz képest is. A jól fizető kutatói állásokat cégeknél lehet elérni, ahhoz jól működő gazdaságra, fejlődő nagyvállalatokra van szükség. Magyarországra előbb a bicikli és éjjeliedény összeszerelő üzemeket kellett idecsábítani /Ha már a saját jól működő vállalatainkat tönkre vágtuk, eladtuk 1990 környékén./!
Ma már ezek jól működnek, látszólag a GDP is menő tőle. A következő lépés, hogy a kutatási központokat csábítsuk ide, most ez a szakasz van folyamatban.
Azok a kutatók, akik a Richternél, Nokiánál, Eli-Alpsnál, stb. vannak kutatói állásban, azoknak eszükbe sem jut külföldre menni, legfeljebb a kibocsátó nagyközpontba mennek ki dolgozni.
Az egyetemi kutatás is lehet nyereséges, ha nem sültgalamb repülési szakemberek irányítják, pl a veszprémi egyetem a kutatási bevételéből finanszírozza nagyobbrészt a kollégiumokat, tanulmányi ösztöndíjakat és láss csodát még kutatói ösztöndíjat is tud fizetni.
A magyar felsőoktatás legnagyobb hibája, hogy kizárólag elméleti szakembereket képez, a kikerült "szakemberek" nem is tudnak gyakorlatiasan gondolkodni. Elméleti szakterületeket keresnek, pedig minden tudomány annyit ér, amennyi haszna van belőle a társadalomnak.
Egy egyetemi kutatónak a napi pár órás munka mellett lehetősége van tanulmányok, tankönyvek írására, előadások tartására cégeknél, ... találmányokat is beadhat, menedzselhet, stb. Ráadásul a fizetéseik valóban sokat emelkedtek az elmúlt években, bár igaz, hogy lehetne több is, de a közszolgák fizetésének ütemének mindig a piaci alapon működő alkalmazottak fizetése után kell menni /Az ő adójukból fizetik őket!/, ez nyugaton is így van.
www.uni-miskolc.hu/humangazdalkodasi-osztaly

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2018.10.03. 19:41:46

@Csodabogár:
Teljes a nyugalom, elkergettek azt a vizfeju marhat! :)))

Jobb lett volna egy 3.5%-os szocdem + 1% alatti miljöpartiet eredmenynek, de ez sem rossz, eddig.

M. Péter 2018.10.03. 19:51:51

@London2009: Vannak ösztöndíjak, pl. Manchester Grammar School éví 29000 font családi jövedelemig ingyenes.

sörm 2018.10.03. 22:46:00

@Kövérmadár [swe]: Többieknek bocsi az offért, ezt láttad? Épp a Vänsterpartietről tanulunk, a diákjaim szétröhögték magukat.

m.youtube.com/watch?v=K4TuPyGVskE&t=10s

Csodabogár 2018.10.03. 23:10:07

@tanato: Rá kellene térni az amerikai útra. Most irta egy ismerősöm, hogy szerencsére a biztosító is fizet, de a férjének a pacemaker beültetés 77ezer valahány száz dollárba került. Mondjuk így könnyű, szuper eü-t csinálni.

London2009 2018.10.03. 23:27:23

@M. Péter: koszi! Ez irto hasznos info volt. Nem szeretnek soha ilyen helyzetbe kerulni, ingyenes iskola ide vagy oda! :D

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.10.04. 01:01:57

OFF: talan paran emlekeztek, hogy nemreg "reklamoztam" kicsit itt egy fiatal magyar srac nem mindennapi vallalkozasat. Nos, a kaland sikeresen vegetert, es David atgyalogolt Amerikan New York-tol Los Angelesig! :) Az utolso 9 km-t egyutt tettuk meg vele, es meghato volt latni az oromkonnyeket a szemeben a befutonal, Santa Monica molojan. Vicces volt, mikor a ferjem spontan otlettol vezerelve "kozhirre" tette a kozelben setalo turistaknak, hogy a magyarorszagi David abban a percben fejezte be a kozel 5000 km-t:) Erre mindenki elokapta a kamerajat, es fenykepeztek a "hiresseget" :)))
Ugyanilyen spontan unneples volt a kozeli etteremben is, ahova vacsorazni mentunk, es a pincer, miutan hallotta a sztorit, az ott ulo vendegekkel egyutt nagy tapssal koszontotte a sracot :)

ujpest.hu/hir/11433/Sikerult_Keresztulgyalogolt_Amerikan_az_ujpesti_Nagy_David/

kék madár 2018.10.04. 02:07:01

@Zsuzsi65: nagyon raert a gyerek, en orulnek, ha annyi szabadsagom lenne, hogy kocsival atmenjek :)
viccen kivul: nem kis tura

kék madár 2018.10.04. 02:10:03

@maxval balcán bircaman: ezt meg a gyogyszerezes elott irtad?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.10.04. 06:31:22

@kék madár:

Állandó gyógyszerezés alatt állok. Napi szinten 9 szert szedek. De ez hogy jön ide?

tanato 2018.10.04. 07:26:22

@Csodabogár: Sajnos a pénzen sok múlik,fejlesztés műszerek gyógyszerek,bérek.Az eü. nagyon drága/ha jól akarják csinálni,ha nem az más persze/

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.10.04. 15:43:00

@Olliék: Jó, hát lehet, akkor az a sok dinka hír augusztus végenként mind fakenyúz...
:D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.10.04. 15:57:41

@Olliék: De legyen itt két link is (link, mint a véres hurka...), hogy ne csak a szám járjon:

eduline.hu/kozoktatas/2017/8/29/Kiderult_mennyibe_kerul_a_tanevkezdes_iden__TDJSO7

www.origo.hu/gazdasag/20180831-iskolaztatasi-koltsegek-2018-szeptembereben.html

Elég szép összegek vannak benne, magyar bérekből nem egyszerű ezeket kifizetni.Persze nyilván kinek hogy, meg nem kell minden évben mindenből új.

P.Elliot 2018.10.04. 16:05:36

@Csodabogár: Aposomnak van pacemakerje, nyugdijas, valami 900 dollar korul fizetett zsebbol a tobbit a biztosito allta.
Mas ismerosomnek is van de nem hiszem hogy sokat fizettek volna mert van biztositasuk es akkor elmondtak volna.
Elhiszem hogy belekerul a mutet, az orvos, a muszerek es minden ami hozzatartozik tobbnapos befekvessel nyersen 77 ezer dollarba de mindig azt kell nezni hogy a biztosito mennyit fizetett ugyanis akkor nekunk csak annyiba kerult amit mi fizettunk...

Ezert kell mindenkinek biztositast venni mert senki nem hiheti hogy ingyen van minden, nem komunizmus ez!

blackhairlady 2018.10.04. 16:22:53

@P.Elliot: Azert ez a biztositas tema nem annyira egyszeru mint ahogy te sokszor allitod. Kerlek ne vedd tamadasnak, de az elmult 8 ev tapasztalataibol eleg nagy ralatasom van kulonbozo helyzetekre ezzel kapcsolatban es nagyon osszetett ez a kerdes, sokkal tobb annal mint hogy vegyunk biztositast es rettentoen elkeserito tud lenne a helyzet.

P.Elliot 2018.10.04. 18:34:31

@blackhairlady: Nekunk mindig volt biztositasunk es az evek alatt alig fizettunk valami extrat.
3x volt mutetem es darabonkent vagy 250 dollart fizettunk magunk, a tobbit a biztosito. Most nyugdijban van a Medicarehez egy kiegeszito biztositasunk, havi kettonknek 600 koruli dollarert, most meg annyit sem fizetunk, sem a haziorvoshoz sem a specialistahoz nem kell vizitdijat fizetni egy centet sem, soha ilyen biztonsagban nem ereztem magamat. Jo biztositast kell keriteni illetve olyan munkahelyet ami jot ad nem valami vackot ami nem szol sokmindenre. Itt New Jerseyben igazan meg vagyok elegedve az ilyen szolgaltatasokkal, tudom hogy mas allamokban nem mindenutt jo.
A mostani eszemmel is csak azt csinalnam mar kezdetetol fogva hogy a nagyon jo biztositast fizetnem, nem szamit ha dragabb, megeri.
Fogaszatot mi fizetjuk, a szemuveges is a markat tartana ha kellene szemuveg mert arra sincs de meg nem is kell, a szemorvoshoz evente megyek ellenorzesre es nem fizetek semmit.
Azt gondolom hogy a te biztositasod nem lehet a legjobb, nem kellene valami kiegeszitot vagy akarmit hozzavenni? Ha sokat jarsz az orvoshoz akkor nagyon megeri.

blackhairlady 2018.10.04. 21:31:06

@P.Elliot: Pontosan ebbol a hozzaszolasodbol latszik, hogy nem erted pontosan hogyan mukodik a biztositas. Szoval csak ugy valtson munkahelyet az ember ha nem megfelelo? Ezt te sem gondolod komolyan. En a ferjem biztositasan vagyok. A ceg egy tobb ezer fos vallalat. Ezt a biztositast kapja a betanitott munkas is meg a ferjem is aki felso vezeto. Most tenyleg az lenne a megoldas, hogy munkahelyet valtanak? Tavaly mas volt a biztosito. Az meg masban volt rossz. Nem tudom te sajat magad toltottel-e ki ev vegen biztositasi kerelmet a kovetkezo evre? Ott althatod, hogy mennyi minden van ami miatt valtozhat a havi dij, a vizit dij es akkor meg az onreszrol nem is beszeltunk. Szerintem inkabb kerdezd meg a ferjedet, hogy mennyit fizettetek havonta, hogy kevesebbet kelljen fizetni a korhazi es egyeb ellatasokert.
Sokan azert enm is kotnek biztositast, mert az onreszt ugy sem tudnak kifizetni ha barmi kezelesre szorulnanak. es akkor te meg meg a kiegeszito biztositast javaslod amikor mar igy is sok szaz dollar egy csaladi biztositas minden honapban.
El van ez szurva alaposan akarhogy is akarjuk szepiteni.

blackhairlady 2018.10.04. 21:37:11

@P.Elliot: raadasul egy mutetnel pl. az altato orvos teljesen kulon van a kezelo orvostol es nagyon sok esetben o nem fogadja el azt a biztositast amit a mutos orvos, igy szepen kiszamlazza neked az altatas arat.
Vagy amit sokszor emlitesz, hogy senkit nem hagynak ellatatlanul. Ez igy van, nem hagynak meghalni, stabilizaljak az allapotodat, de ha nincs biztositasod akkor szepen elbocsajtanak es az alap problemat nem fogjak kezelni, meggyogyitani.

P.Elliot 2018.10.04. 22:26:28

@blackhairlady: Rengeteg ev ota a ferjem es a lanyom is az en biztositasomon volt, havi 78 dollart fizettem ertunk, a tobbit a vallalat, ektelen jo biztositas volt, volt vizitdij 10 dollar, 20 a specialistahoz, a ferjem 2x volt muteten, 2-300 dollart kellett fizetni, az altato orvos dijahoz.
2000 valahanyban elkoltozott a munkahelyem, jobban mondva kihuzott Kinaba, a csalad ugy dontott hogy fejezzem be a munkat, ne keressek masikat. A ferjem kapott a munkahelyen biztositast de abba en nem tartozhattam bele, / kis tervezo iroda/ tehat nekem fizetni kellett a biztositast magamra, az volt nagyjabol vagy 1100 dollar havonta. Tudom hogy sok de nem szerettunk volna szembenezni a bajjal ha netan komoly orvosi segitsegre szorulnek es kiuritenek a bankbetetet. Kozben nem is dolgoztam, mihelyt lehetett elmentem korai nyugdijba ami 62 eves korban volt, meg ezutan ki kellett huzni 3 evet hogy vegre jarjon a Medicare es ahhoz valtottam kiegeszito biztositast ami ram nagyjabol 300 havonta. A nyugdijam kevesebb lett a korai nyugdij miatt de nem sokkal, meg volt a vallalattol pension is szoval megvoltunk.
Hidd el nekunk is sok volt az az 1100 dollar havonta csak ezert de nem bantam, egyreszt mert szeretem a biztonsagot es a nyugalmat, masreszet egy percig sem kepzeltem soha hogy ingyen barmi jarjon.

Van akinek ingyen is jar minden persze.
Amerikai egyik szomszedom egy 76 eves oregember, a haz nem az ove, berli, illetve a lanya berli, o belefizet, minden orvosi kezeles ingyen van neki, egyreszt ha valami baja van megy az Emergencyre mert sajat orvosa nincs, nem is akar, szivbeteg, orokke valami nyavajaja van, napokig bennt van a korhazban mindenfelevel, szinte masodik otthona, kap gyogyszert is persze, pontosan nem tudom hogy most o Medicaren van-e vagy Medicade, minden szamlat valami charity care fizet, esze agaban sincs barmilyen biztositast valtani, illetve akkor volt neki utoljara amikor meg dolgozott.
Mindig amuldozok rajta...

blackhairlady 2018.10.04. 23:00:58

@P.Elliot: De latod most pont magadat cafolod meg, mert nektek is egy vagyonba kerult a jo biztositas. Szerinted kitudna fizetni havonta annyi penzt mindenki? Ugye hogy enm? Mert akkor nem marad a haz torlesztesre vagy alberletre meg a kajara meg a gyerekekre. Ez itt a problema.
En tudom, hogy lehet jo biztositast is venni de azt nem mindenki engedheti meg maganak, a sok munkahely altal kinaltak meg szinte mindig van valami problema .
Persze ahogy irod is, sokszor segitenek charityk de az sem megoldas.

A ferjed hogy van? Remelem minden ok vele.

P.Elliot 2018.10.05. 01:39:14

@blackhairlady: Varjal csak, ha nem tudtam volna fizetni a biztositast akkor elmentem volna dolgozni olyan helyre ahol kaptam volna biztositast, vagy a fizetesem nagy reszet erre koltottem volna. A sajat illetve a csalad valasztasa volt hogy maradjak otthon, majd kifizetjuk valahogy, marmint a megtakaritasbol meg atrendezzuk a koltsegesebb kolteseket amig nem tudom megkapni a medicaret.

Igenis van jelentosege annak hogy a munkahelynel megerdeklodom hogy milyen biztositas jar es nekilatok szamolni hopgy megeri-e odamenni.
Mar idos baratnom egy nagy cegnel dolgozott, Johnson& Johnson-nal, korai nyugdijba ment mert felajanlottak neki meg 50 valahany eves koraban egy bizonyos osszegu nyugdijfelet ha eltakarodik, masnak is mert be akartak zarni azt az egesz reszleget es a szakszervezet nem hagyta volna csak ugy elkuldeni, kesobb a rendes nyugdijnal kapta a pensiont is hozza, na neki olyan biztositast ajanlottak fel hogy mindent fizetnek, egy fillerjebe nem kerul, egeszen a halalaig, meg a ferjenek is aki rajta volt a biztositasan, nemcsak a Medicare-ig.
Annyi sok fajtaja van itt a biztositasoknak, sok fugg a munkaadotol, a szakszervezettol is.
A ferjem most aranylag jol van de lehetne jobban is....

2018.10.05. 17:03:59

" ... a baj az, hogy kint is marad".
Szerintem összegeztem a poszt és a kommentek lényegét ;)

2018.10.05. 17:05:54

@maxval balcán bircaman: Mert látszik a kommentjeiden, amikor még a gyógyszerek előtt írod őket.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.10.05. 17:36:49

@Pink Petsch:

Nem, kétszer szedem naponta őket. Felkeléskor és lefekvéskor.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása