oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. június 06. 06:30,  Svéd oktatás egy magyar tanár szemével 147 komment

2018. június 06. 06:30 Határátkelő

Svéd oktatás egy magyar tanár szemével

Úgy hozta az élet (szerencsére előfordul az ilyesmi), hogy nem sokkal azután, hogy bő egy hete megjelent Kati szülői benyomásokat összegző írása a svéd iskolarendszerről (ha nem olvastad, itt pótolhatod), kaptam egy másik levelet is, ami szintén a svéd iskolával foglalkozik – de a tanár szemével. Nekem nagyon érdekes volt olvasni a hasonlóságokat és a különbségeket, remélem, ti is így lesztek vele! Következzen tehát Sörm posztja a svéd suliról, méghozzá a tanár szemszögéből! (A fotókat természetesen külön köszönöm!)

egy_ve_gzo_s_e_lete_utolso_gimna_ziumi_vizsga_ja_val_ku_zd_a_to_bbiek_ma_r_feladta_k.jpgEgy végzős élete utolsó gimnáziumi vizsgájával küzd. A többiek már feladták.

„Nem akarom azt a látszatot kelteni bárkiben is, hogy én megmondom a tutit a svéd oktatásról, csak azért mert benne dolgozom. Gimnáziumi tanár vagyok, abban is relatíve pályakezdő (korábban is tanítottam csak más keretek között), iskolába Magyarországon jártam és nincs itt iskolás korú gyermekem. 

Ezért aztán én csak egy szeletét látom az itteni oktatási rendszernek: egy „elitgimnáziumban” tanítok, ebből kiindulva tudom megosztani veletek a tapasztalataimat. Ez a poszt akkor lesz hasznos és informatív, ha ti is hozzáteszitek azt az oldalát, amit ti ismertek, szóval hajrá! 

Amiről otthon csak álmodtunk… 

Az anyagi erőforrások. Igen, az iskolák többségében minden gyerek kap laptopot vagy iPadet. A projektor minden tanteremben alap. El se tudom képzelni otthon hogyan tanítottam számítógép nélkül. Hajnalig gyártani a szemléltető eszközöket… 

Természetesen a dolog árnyoldala is jelentős és sokszor sóhajtozom: bárcsak az ifjaknak ne lenne laptopjuk. Rengeteget ad, de nagyon sok figyelmet el is vesz, a rév és a vám tipikus esete. 

És igen, amikor megkaptam a kódot a fénymásolóhoz, megkérdeztem mennyi a keretem. Nézett a kollégám nagyokat, kb. negyedóráig magyaráztam mire megértette mit kérdezek. Nincs keret vagy fénymásolóstopp mert az iskola nem tudja megvenni a patront. 

Anekdota otthonról: dolgozatot íratnál és stopra mész be reggel. Nincs más opciód mint kirohanni a sarki fénymásolóba és saját költségre nyomtatni. Majd miután halál stresszben pár perces késéssel odaérsz, a diákok ki vannak borulva és délután hívnak a felháborodott szülők, hogy a csemetének három perccel kevesebb ideje volt bizonyítani a tudását. Amiben nyilván igazuk is van. 

Ez a példa talán érzékelhetővé teszi, hogy ha nem ehhez hasonló, csupán anyagi erőforrásoktól függő küzdelmekben őrlődsz nap mint nap az bizony erősen hozzájárul az oktatás minőségéhez. És ezen túl is léphetünk, senki számára nem meglepő hogy Svédországban több pénz terem mint otthon. 

Végre egy életre nevelő oktatás vagy tartalom nélküli humbukk? 

Magyarországi iskolákban szocializálódott emberektől általában két véleményt hallok a svéd oktatásról: 

1. Fantasztikus, a gyerekem a hétköznapi életben használható tudást kap, nem magolni kell.

2. Ez egy vicc, lógnak egész nap, nincs tárgyi tudás, borzasztóan alacsony a színvonal. 

Őszintén szólva én is a kettő között ingázom oda-vissza, olykor egy nap többször is. Azt hiszem ennek az alapja az hogy az otthonihoz hasonlítunk, ami természetes, de nem feltétlenül gyümölcsöző megközelítés. 

Való igaz, ami otthon általános műveltség volt, az itt a klasszikus tantárgyakból szerényebb. Egy számomra riasztó példa, hogy a gimnazisták többsége mindössze egy éven keresztül tanul történelmet. 

Erre nem tudok igényesebb reakciót produkálni mint hogy WTF??? A második világháborún kívül halvány gőzük sincs arról, mi történt a sumérok óta. A saját történelmükről sem. 

A jelen viszont annál hangsúlyosabb. Nem hiszem, hogy van svéd gimnazista, aki ne lenne képben a szíriai polgárháború okairól, szereplőiről, tényezőiről. Otthon szerintem a képzett felnőtt lakosság jó része is csak pislog, amikor nézi a híreket. 

kila_ta_s_az_e_n_termembo_l_igen_ebe_dszu_netben_ma_jusban_szoktunk_u_szni_egyet_tana_rok_dia_kok_ko_zo_sen_van_pa_r_kajak_is_a_bal_oldali_e_pu_letben_a_jobb_is_az_iskola_e_egy_ka_ve_zo.jpgKilátás az én termemből. Igen, ebédszünetben májusban szoktunk úszni egyet tanárok, diákok közösen. Van pár kajak is a bal oldali épületben. A jobb is az iskoláé, egy kávézó.

Másban viszont jóval erősebbek. Egy példa lehet a közgazdasági és pénzügyi ismeretek (nationalekonomi / privatekonomi) kurzus, ami mindenkinek kötelező. Mikor jársz jól ha hitelt veszel fel, mikor borítékolható, hogy bukni fogsz rajta. 

Hogyan működik a gazdaság, kereslet-kínálat, mi a kamatos kamat, hogyan lehet felépíteni egy portfóliót. Készítsük el a Larsson család havi büdzséjét, ha az egyik szülő otthon van a gyerekkel, számoljuk ki, mennyi kell legyen a havi bevétel, ha külvárosi kertes házban akarnak élni, mennyi ha megelégszenek a panellel. 

Az én gazdasági ismereteim az iskolából kikerülve abban merültek ki, hogy ha meggebedsz is kerüld a hitelt, és dolgozz, amennyit ép ésszel bírsz. Ennél lehet okosabban is csinálni… És szuper hogy ezt a svéd fiatalok megtanulják – remélhetőleg a magyarok is, most már otthon is van ilyen. 

A másik az a szakirány, ami leendő vállalkozókat képez (företagsutbildning). A gimnáziumi évek alatt céget alapítanak a diákok, amit teljesen hivatalosan bejegyeznek és minden segítséget megkapnak hozzá. 

Jogi ismeretek, marketing, terjesztés, stratégiai terv, büdzsé, milyen kötelezettségeid vannak milyen állami szervek felé, hol kapsz segítséget stb. Amikor leérettségiznek már tudják hogyan kell csinálni. Mondja azt valaki hogy ez nem hasznos tudás! 

Amit tudok mondani: lépcsőzetesen van felépítve az oktatás. Az általános iskola hatodik osztályig magyar szemmel valóban nyaralásnak tűnhet, valójában arról van szó, hogy a szociális kompetencián van a hangsúly és nem a tananyagon. 

Az itteni egyetemen azt mondta egy tanárunk, hogy általános iskolában pedagógus vagy, akinek a szakja egyfajta hobbi, de végső soron a lényeg annyi, hogy a gyerekek biztonságos környezetben megtanulják menedzselni a társas kapcsolataikat. 

Ez nyilvánvalóan sok magyart rettenetesen frusztrál, azt érzi, hogy már megint három hete a toleranciáról meg a szociális médiáról beszélgetnek az órákon, és még semmi kézzelfoghatót nem tanultak. Nyugi, ez högstadietben (lsd. később) és gimnáziumban radikálisan változni fog. 

A másik, ami sokszor feszültséget okoz, hogy csak hatodiktól kapnak jegyet. Ezért az aggódó szülő pánikol, hogy nem tudom a gyerek bukik matekból vagy ötös? Sokan úgy érzik, hogy nincs referencia, nincs kapaszkodó, fogalmuk sincs, hogyan teljesít a csemete. 

Szintén nyugi. A szóbeli értékelésből ki fog derülni, ha baj van, egyébként meg szuper, hogy van lehetőség különböző életkorban beérni. Utólag szégyenkezve vallom be, hogy nekem furcsa volt, amikor a szuperintelligens keresztlányom harmadikban még törve olvasott. 

Azt gondoltam: milyen iskolarendszer az, ahol a legtehetségesebbektől kevesebbet várnak el mint Magyarországon a lemaradóktól? Nálunk első osztályban megbuktatták két osztálytársamat, mert hétévesen nem ment folyékonyan… Nem kell megijedni, hogy nincs az a tempó, mint otthon, a gyerek ugyanolyan szinten fog megtanulni olvasni, hosszabb idő alatt, de kevesebb stresszel. 

Gimnáziumban már felgyorsul és keményednek a követelmények, egyetemen pedig végképp. Nagyon jó képzettséget lehet itt szerezni, az viszont nagyon fontos, hogy ne hagyja abba az ember a tanulmányait 16 évesen. 

Ahogy én látom, egy átlag 16 éves gimnazista otthon nagyobb tudással rendelkezik mint egy svéd. Egyetem végére ez már nem igaz! Talán-talán tárgyi tudás több van bizonyos szakokon, de a szakmája elvégzéséhez szükséges kompetenciákban a svédnek hatalmas előnye van, ami álláskeresés és munkavégzés szempontjából is sokkal fontosabb. 

Akkor hogyan is épül fel az oktatás? 

Óvoda után egy év iskolai előkészítő év jön (förskola), ezt követi kilenc év általános iskola (grundskola), ami három szakaszra van osztva, kb. alsó (1-3. osztály, lågstadium), középső (4-6, mellanstadium) és felső (7-9, högstadium) tagozat. 

A förskola miatt egy évvel később kezdik az iskolát, mint a magyar gyerekek, ez azt jelenti, hogy az általánost 16 évesen fejezik be, ami egyben a tankötelezettség kora is. Vagyis a gimnázium nem kötelező, és korábban egyáltalán nem volt ritka, hogy munkába álltak az ifjak. 

A mai munkaerőpiacon már senki sem rúg labdába gimnázium nélkül, így az elsöprő többség folytatja. Érdekesség lehet, hogy az igazi éles váltás nem is az általános iskola és gimnázium, hanem a mellan- és högstadiet között van. Högstadietben már szaktanárok tanítják a tantárgyakat, jegyet kapnak és keményednek a követelmények. 

A gimnázium hároméves, 16-19 évesek uralják a terepet. Ez a pár év eltérés a magyar rendszerhez képest (14-18 év) óriási különbség a tanár szemszögéből, sokkal kevesebb a szociális felelősség és jobban lehet a tananyagra koncentrálni. 

Én otthon felsőoktatásban is voltam, és sokkal inkább egyetemi a feeling, mint otthoni gimnáziumi (nem a tananyag mélysége, hanem a diákokkal való kapcsolat szempontjából, illetve hogy nekik maguknak mekkora felelősségük van a saját fejlődésükben). 

Erősebb a specializáció, már a gimnázium elején dönteni kell, milyen spect választ a diák. Társadalomtudományi (ezen belül nyelv- vagy társadalomtudomány), természettudományos, vállalkozói szakirány szinte minden intézményben van, de ezeken kívül nagyon széles a paletta a repülőgépszerelő spectől a táncművészetig. 

Az oktatás kurzusokra épül, valahogy úgy mint otthon az egyetemi kreditrendszer: X kurzus X pontot ér, ha összejön Y pont, az érettségit ér. Ez ad egyfajta kontrollált szabadságot és választási lehetőséget. 

Oktatási kérdések a politikában 

Ősszel itt is választások lesznek, és az oktatás természetesen fontos kampánykérdés. A probléma a következő: mocskosul sok pénzt öntenek az oktatásba, csakhogy – a legtöbb kritikus szerint – nagyon ineffektív módon használják fel ezt a pénzt. 

A mostani felállásban vannak önkormányzati (a kommunt fordítom ennek) és alapítványi iskolák (friskolor). Ez utóbbi máshogy néz ki, mint a magyar magániskola: a szülő sohasem fizet, az oktatás mindenki számára ingyenes. 

Sokkal több van belőlük, az összes gimnázium kb. 35%-a alapítványi, általános iskolában kisebb az arány. Az önkormányzati iskolák esetében tiszta a képlet: az iskola kap x összeget per diák per félév az államtól, ebből kell kigazdálkodja a kigazdálkodandót. 

Alapítványi iskolák esetében ugyanez a felállás, csak az iskola fenntartója nyereséget is akar termelni ugyanebből a pénzből. Nem túl gyakori, de előfordul az ún. icke-vinstdrivande intézmény, ahol az iskolát fenntartó alapítvány minden pénzt visszaforgat az oktatásba, nem vesz ki nyereséget. 

Gyakoribb azonban az, hogy a fenntartó nyereséget realizál az oktatásra átulalt adópénzből. Hogy tudja ezt megcsinálni? Miért hatékonyabb az alapítványi iskola mint az önkormányzati? Ebben nyilván benne van az önkormányzati bürokrácia ineffektivitása, de egy másik prózai ok is: ők megválogathatják, hogy kit vesznek fel, míg az önkormányzati köteles mindenkit felvenni.

Vagyis az alapítványi iskola felveszi a komplikációtól (mindenféle dis-, adhd, nyelvi segítséget igénylő külföldi, autista, stb.) mentes diákokat, hiszen ők várhatóan nem kerülnek sokba.

Ezt természetesen nem kimondott diszkriminálással éri el, hanem tanulmányi eredményhez köti a felvételt – márpedig a svédül még nem tudó, rengeteg forrást igénylő gyermek nyilván nem fog bejutni, bármennyire tehetséges is.

tanulmanyi_kirandulas_mult_heten_az_elso_so_kkel_go_ro_gorszagban.jpgTanulmányi kirándulás múlt héten az elsősökkel Görögországban

Ez nyilvánvalóan egy egyre durvuló szegregációhoz vezet, ami voltaképp a társadalom nagyobb részének érdeke. Bár átlagsvéd Svensson elég polkorrekt ahhoz, hogy sohasem ismerné el, de nem akarja a gyerekét egy problémás diákoktól hemzsegő iskolába adni. 

Így bár azt vallja, hogy mindenki egyenlő és visszaálmodja magát a csodálatos svéd szociáldemokrácia 1960-80-as éveibe, ebben a kérdésben a jobboldalt támogatja. Hiszen az alapfelállás a következő: a jobboldal szerint szabad a nyereség, éljen a friskola, a baloldal szerint ez az ördögtől való. 

Persze Svensson rögtön rosszabbul érzi magát, amikor kiderül, hogy a gyereknek különórára van szüksége matekból általános iskolában (az iskola köteles biztosítani, ez az intézmény büdzséjét terheli), a bizonyítvány sem éppen színjeles, és ezért végül csak egy olyan gimnáziumba kerül be, ahol alig van más középosztálybeli Svensson. 

Épp tegnap látogattam meg egy tipikusan rosszhírű iskolát Södertäljeben. Három órán ültem benn, a három osztályban csak szírek voltak. Svédek, európaiak soha nem adnák oda a gyerekeiket, az afrikaiakat a szírek mobbingolják ki onnan, a szegregáció száz százalékos. 

Svensson ezt a problémáját végül megoldja hosszú ingázással, rosszabb esetben költözéssel, a fia nem fog ide járni. Az ide járó szírek meg a svéd nyelvet megtanulják ugyan, de egyébként nem fognak integrálódni és esélyük sincs továbbtanulni. Ebben az iskolában, bár vannak tehetséges fiatalok is, nem lehet olyan eredményt elérni, amivel bejutnak felsőoktatásba. 

Akik az oktatás alapján is szavaznátok ősszel: sokszor bicskanyitogató olvasni a médiában a cikkeket, hogyan lettek bizonyos entreprenőrök rövid idő alatt milliomosok iskolaalapítással, hébe-hóba megtartott különórákra felvett extra támogatásokkal és egyéb korrupciós botrányokkal. 

Nyilván a befizetett adót szívesebben látnánk viszont az oktatásban és nem magánemberek vagyonában. De ezért aztán igazán kár balra szavazni. A mostani zöldszoci kormány ugyan megpróbálkozott egy halvány javaslattal, hogy ésszerű keretek közé terelje a nyereség mértékét (max 7%), de semmi nem lett belőle. 

Túl sok pénz van ebben a bizniszben, nem lehet hozzányúlni a rendszerhez, és itt vissza is tértünk ahhoz, hogy miért annyira ineffektív ahhoz képest, hogy mennyi pénzt öntenek bele. Hangsúlyozom: alapvetően jó és színvonalas itt az oktatás, a legtöbb iskolában teljesen rendben van. De ennyi pénzből jóval messzebb is lehetne jutni. 

Akik iskolát készültök választani: nyilvánvalóan minden iskola más, és végső soron a tanári kar a legfontosabb, az fogja az oktatás minőségét meghatározni. De egy erős általánosításként megáll, hogy a legjobb iskolák az icke-vinstdrivande (nyereséget nem termelő) vagy az erős branddel rendelkező alapítványi iskolák (pl. Internationella Engelska stb.), ezután az önkormányzati.

Végül pedig azok a friskolák, ahol a nyereség a fő szervező erő. Nyilván az az iskola amelyik pl. az alkalmazottak bérén spórol és ezért képesítés nélküli tanárokat alkalmaz, nem fog minőségi oktatást nyújtani. 

Van egy politikai vitákban sokszor vitatott kifejezés: hot knowledge. Ez azt jelenti, hogy a szülőhöz társadalmi státusza révén eljut az információ, hogy melyik iskola jó, melyiket kell elkerülni. 

A bevándorlócsaládokhoz, akiknek nincs kapcsolati rendszerük, ez sohasem jut el, rendszerint elküldik a gyereket a legközelebbi iskolába. És mivel jó eséllyel olyan városrészben telepedtek le, ahol sok földijük van (hiszen egyedül ott van esélyük albérletet fizetni), a gyereknek máris esélye sincs a színvonalas oktatásra. 

Ez nem csupán az Európán kívüli bevándorlókra igaz, a legtöbb magyar is úgy érkezik, hogy nem tudja melyik iskola jó, melyik kerülendő. Sajnos muszáj azt mondanom, hogy túl nagy a különbség egyes intézmények között ahhoz, hogy alapos utánajárás nélkül csak úgy bárhova beírassátok a gyereket. Ez 15 éve talán még nem így volt, ma már igen. 

Ti, akik relatíve frissen érkeztetek, kérjetek segítséget más magyaroktól, kollégáktól, info bárhonnan az iskola honlapját kivéve (hiszen ott minden iskola tökéletesen teljesít). 

Minden iskola szervez nyílt napot, az is nagyon jó tájékozódási pont lehet. Amit az oktatáspolitikában el lehet szúrni, azt a svédek sajnos el is szúrták az elmúlt 10-15 évben. 

Ezt még egyelőre kompenzálja az a rengeteg anyagi forrás, amit beleöntenek, így még mindig azt mondanám, hogy egy átlagiskolában legalább olyan jó, ha nem jobb (én abszolút efelé hajlok) az oktatás mint otthon. Szülőként észnél kell lenni és jól választani, ha ez megvan, akkor szuper oktatást fog kapni a gyerek. 

Tanárként 

Talán mondanom sem kell: a legalapvetőbb különbség, hogy nem a társadalom legalja vagy (itt a fizetésre gondolok), hanem a középosztályhoz tartozol. Azért itt sem rózsás a helyzet. A tanári szakma társadalmi megbecsültsége alacsony. 

Az anyagi megbecsülésről már nehezebb nyilatkozni. Pár éve még rávágtam volna, hogy egy tanár rosszul keres. Mára már akkora a hiány, hogy a fizetések kb. olyan ütemben nőnek, mint a pesti lakásárak. Nincs bértábla, ki mennyit tud kialkudni.

mo_sspa_tagning_sapkafelve_tel_uppsalaban_ahogy_mi_szalagot_avatunk_a_sve_d_ve_gzo_so_k_ilyen_fehe_r_sapka_ban_ja_rnak_amibe_bele_van_hi_mezve_a_nevu_k_az_iskola_juk_e_s_az_e_rettse_gi_e_ve.jpgMösspåtagning (sapkafelvétel) Uppsalában. Ahogy mi szalagot avatunk, a svéd végzősök ilyen fehér sapkában járnak, amibe bele van hímezve a nevük, az iskolájuk és az érettségi éve.

Így jön ki, hogy a problémásabb iskolák sokszor kénytelenek többezer koronával többet fizetni, hogy legyen tanerő, míg a jobb hírű iskolákban a kellemes diákanyaggal öröm dolgozni, de a pénztárcád is karcsú marad. 

Én a nyár végén iskolát váltok, úgyhogy az elmúlt hetekben interjúkra jártam. Sajnos egyértelmű a tendencia: választani kell a jó fizetés, de cserébe problémás diákoktól hemzsegő iskola és az alacsony fizetés, de kellemes munkahelyi környezet között. 

Így történhet meg, hogy az Apáczaiban doktori fokozattal tanító tanár ugyanannyit vagy kevesebbet keres, mint az ózdi általános iskola alkalmazottja (mutatis mutandis, nyilván itt átfordítottam magyar viszonyokra a szituációt). 

Mindent összevetve sokkal kevesebb munkával és felelősséggel sokkal több pénzt lehet Svédországban keresni, mint tanárként. De ezt a szakmát általában nem is azért választja az ember, hogy meggazdagodjon. Hanem valami bohókás idealizmusból… 

Szeretnék úgy meghalni, hogy tudom: azért dolgoztam, hogy kevesebb idiotizmus legyen a földön… ja meg a nyári két hónap szabadság sem rossz. 

És végül egy érdekesség, hogy ne kelljen a tanárok és a nyári szünet témájú viccekkel indítsátok a kommentelést: a legtöbb svéd iskolában teljes állás esetén heti 48 óra áll a szerződésben, és bizony ez bőven ki is jön ennyire. Így dolgozod le a szüneteket, és éves viszonylatban ugyanannyira jössz ki, mint bárki más.”

Egészen meglepő dolog miatt lesznek határátkelők a sofőrök

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: oktatás iskola Svédország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr6214025606

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hari Seldon 2 2018.06.06. 07:48:01

‘Való igaz, ami otthon általános műveltség volt, az itt a klasszikus tantárgyakból szerényebb. Egy számomra riasztó példa, hogy a gimnazisták többsége mindössze egy éven keresztül tanul történelmet.’

Kíváncsi vagyok, hogy gimnázium és gimnázium között mekkora különbségek vannak oktatási anyag szempontjából. Egyik erre a másik arra specializálódik, vagy nagyjából mindenki ugyanazt tanulja?

‘Erre nem tudok igényesebb reakciót produkálni mint hogy WTF??? A második világháborún kívül halvány gőzük sincs arról, mi történt a sumérok óta. A saját történelmükről sem.’

A második világháborúről? Aztán pont arról? Nem is vettek benne részt! – Szerencséjükre.

Virago_1000 2018.06.06. 07:57:46

"A második világháborún kívül halvány gőzük sincs arról, mi történt a sumérok óta. A saját történelmükről sem. "

- ez a nagyarokra is igaz, hiszen a tortenelemszemleletet a "Magyar" "Tudomanyos" Akademia illetve az altaluk diktaltak
hatarozzak meg vegso soron. Igy nincs fogalmunk eleg Matyasrol, Attilarol, de a vilaghaboru igazi okairol sem. Mint ahogy arrol sem, hogy Szechenyi torvenytelen fia, Petofi hogy elte le eletet es hany gyereke szuletett. Ez utobbira is bizonyitekok tomkelege all rendelkezesre, amit eltikolnak. Es folytathatnank a sort.

Virago_1000 2018.06.06. 07:57:57

Szoval ott eszakon van penzugyi ismerete a gyerekeknek? Tenyleg tanulnak arrol, hogy a penzkibocsatas joga nem az allame, hanem magankezben levo monopolium, az allam csak kolcsonoz, kamatra, amit nekunk kell nyogni orok eletunkben?
Pedig a penz onmagaban egy ertektelen jel amit a semmibol allitanak elo.

Virago_1000 2018.06.06. 07:58:09

"Az én gazdasági ismereteim az iskolából kikerülve abban merültek ki, hogy ha meggebedsz is kerüld a hitelt"
- nagyon helyesen, hiszen a hitel fuggosegben tart, ezzel azt okozva, hogy a vilag nagy resze a vilag kis reszenek dolgozik. TeHat ilyen ertelemben a magyar oktatas gyakorlatiasabb bar nagyon hianyos az is, meg egyetemi szinten is.
Tenyleg tanulnak a sved diakok a bankrendszerrol, a FEDrol, annak kialakulasarol? Meg lennek lepve.

Határátkelő 2018.06.06. 08:06:35

@Virago_1000: Kedves blogolvasók, úgynevezett "szórakoztató" tartalmat láthattok.

(Ettől függetlenül jut eszembe, de ha már itt vagyok leírom, hogy a tudatmódosítók rosszak, csúnyák és kerülendők.)

Hari Seldon 2 2018.06.06. 08:37:48

Erős kezdés, így kora reggel...

Csodabogár 2018.06.06. 08:54:31

Nagyon érdekes volt olvasni. Az én gimnáziumi tanár ismerősöm, úgy 40 évvel ezelőtt, sokkal sötétebb képet festett a svéd oktatásról. Sajnos már nem él, nem tudom megkérdezni, hogy ma hogy látja.
Azért lenne egy kérdésem, ha gimnázium nélkül már nincs élet a svédeknél, akkor pl. hol képzik ki az szakiparosokat. Jó asztalos, épületburkoló, szakács, stb. Gondolom ilyesmikre ott is szükség van.

fhdgy 2018.06.06. 10:33:22

" ... ami leendő vállalkozókat képez (företagsutbildning). A gimnáziumi évek alatt céget alapítanak a diákok, amit teljesen hivatalosan bejegyeznek és minden segítséget megkapnak hozzá ...", az egész posztot érdekesnek találtam, de az ütött!

Még 16-17 éves a gyerek, de már vállalkozása, cége lehet! Magyar "ésszel " nem is értem, hogy tudják vele betartatni a fiatalkorúakra vonatkozó munkavégzési szabályokat??? -:)

fhdgy 2018.06.06. 11:05:47

A poszterinához lenne egy kérdésem, kérésem! Akár egy hozzászólás keretében is, tudna, lenne kedves többet írni a diákok vállalkozásával kapcsolatban? Ez a dolog nagyon elgondolkodtatott, akár elvi szinten is, még akkor is, ha nem látok reális lehetőséget arra, hogy belátható időn belül Mo.-on ebből bármi is realizálódjon.

Ha nem is közvetlen szomszédomban, de van egy szomszéd fiatal srác, még iskolába jár. Az autók a mindene. Nem Ferrarikról. meg hasonlókról ábrándozik, hanem autókat bütyköl, de azt megszállottan. A svéd rendszerben egy kiváló, sikeres vállalkozó, mester lehetne belőle. Félek, hogy itthon ez csak ábránd lenne.

szakasz2 2018.06.06. 11:09:09

Köszi a posztot, érdekes és tartalmas volt. Svájcban némileg más a rendszer, de azért filozófiájában inkább ehhez áll közelebb, mint a magyarhoz. Az egész sokkal inkább gyerekközpontú mint teljesítményorientált.
Sok rosszat tudnék írni a magyar oktatási rendszerrel kapcsolatos tapasztalatainkról, és 6 évvel ezelőtti kivándorlásunk legfontosabb oka volt az azóta csak romló politikai kultúra/irányvonal mellett.
Ez idő alatt - részben speciális okok miatt - anyagiakban nem sokkal lettünk előrébb, mint ha otthon maradtunk volna, de közben a feleségem és a 4 gyerekünk felsőfokú/anyanyelvi szinten megtanult németül és a többi nyelvben is sokkal jobban állnak, mint otthon. Hasonlóképpen biztosnak tartom, hogy egészségileg is jobban vagyunk, mintha otthon maradunk volna, kezdve azzal, hogy itt mindennap lényegében friss alpesi levegőt szívunk. Összességében a jövőbeli kilátások itt sokkal jobbak és biztosabbak, mint Magyarországon.

adg 2018.06.06. 11:59:05

@Csodabogár: “hol képzik ki az szakiparosokat.”
Kelet Europaban. :)

Orochimaru 2018.06.06. 12:03:16

Én úgy tudtam, hogy a magyar oktatás világszínvonalú, ráadásul a tanárok Mo.-n alig dolgoznak, meg szétfizetik őket, plusz ott van a 3 hónap herevere minden évben. Nem is értem a kivándorlást a tanárok esetében.

Antal Jozsa 2018.06.06. 12:03:26

@szakasz2: pontosabban (gondolom) megtanultak a svajci nemet dialektust.

Lanyom ovis es egy szot nem beszel nemetul csak dialektusban, nagy kár...lehet otthon nyelviskolaban hamarabb meg lehet tanulni nemetul mint itt.

Antal Jozsa 2018.06.06. 12:03:33

@szakasz2: de az megvan hogy svajcban kb 20 % erettsegizik le? De akik tovabbtanulnak azok a legjobbak.de akkor is keves a 20%.En emiatt is felnek itt maradni, a nemet sem lenne tokeletes nyelvtudas,mellette a magyar is feledesbe merulne.dialektust meg 50 kilometerrel arebb sem ertik sokat nem ér. Kulfoldi gyerekkent gondolom dupla olyan nehez tovabbtanulni. Hogy nem jutottatok elorebb anyagilag abban gondolom az is kozrejatszik hogy negy gyereknel nehez megoldani a felugyeletet mivel nincsen full time ovoda, bolcsode iskola..a feleseg ritkan megy vissza dolgozni.

Antal Jozsa 2018.06.06. 12:03:37

@szakasz2: orvosi ellatas jobb (bar fizetos kapitalista rendszer) fizetes jobb ha bürogummi vagy. De ha melozol itt is nehez sztem.

sörm 2018.06.06. 12:09:25

Sziasztok, én követtem el a posztot, kb két óra múlva jövök!

adg 2018.06.06. 12:19:24

A hat ez egy tok jo poszt volt, koszi.

adg 2018.06.06. 12:21:31

@adg: marmint: Na, hat....

London2009 2018.06.06. 13:03:24

Szuper jo es erdekes poszt volt. Az iskolavalasztasos reszt teljesen ra lehetne Londonra is huzni. Ha nem laksz szuper jo kornyeken, akkor nem fogod tudni a jo iskolaba jaratni a gyerekedet. Itt meg raadasul egy csomo penzbe is tud kerulni, ha a gyerekedet nem allami suliba szeretned vinni. Nagyon erdekes latni ket iskolat, a munkaba vivo utamon mindig figyelem oket es szinte par utcanyira vannak egymastol, de az egyik egyhazi, a masik allami. Az egyikbe csupa fekete meg kendos gyerek jar, alig latni par feher gyereket koztuk. A masik iskola elott pedig orulet a kozlekedes az iskola vegeztekor, ahogy a szulok megerkeznek a nagy autoikkal felszedni a csemeteiket. Na es persze ott meg fekete gyereket nem latni, ugyhogy a 100%-os szegregacio itt is mukodik. Videken teljesen mas a helyzet, ugyhogy ez a megallapitas Londonra vonatkozott kizarolag.

Csepp a tengeriben · http://www.vasalobolt.hu 2018.06.06. 13:58:46

Nem csoda ha egyre többen mennek külföldre tanulni

sörm 2018.06.06. 14:05:28

@Hari Seldon 2: Nagy a különbség iskola és iskola között. Sajnos. Persze van állami kerettanterv kidolgozva minden egyes kurzusra, ebben van némi iránymutatás - de többnyire általános, nesze semmi fogd meg jól megfogalmazások vannak benne. Ami jó tanár esetén szuper, hiszen szabadságot ad. Rossz tanár esetén nem lehet belekötni hogy miért nem mentek át pl. a második világháborún. Motivált diákokkal messze lehet jutni, nem motiváltakkal örülsz ha tudják melyik évszázadban volt és kik vettek részt benne.

Ami szülőknek érdekes lehet hogy ezek a kerettantervek letölthetők a Skolverket honlapjáról. Úgyhogy a szülő, ha érdekli, tudja követni hogy kb. miről lesz szó abban a félévben.

sörm 2018.06.06. 14:12:31

@Csodabogár: Többnyire gimiben :) Bár ebbe a részébe én alig látok bele, nem én vagyok a leghitelesebb forrás. Vannak elméleti és gyakorlati gimnáziumok, az utóbbiban 20-50%-ban inasok valamelyik cégnél, és autószerelőként, burkolóként stb. végeznek. Ezek a gimnáziumok mind adnak érettségit, de nem mindegyik érettségivel lehet felsőoktatásba jelentkezni - erre figyelni kell amikor gimit választ az ember.

Idősebb korosztálynak vannak kb OKJ-képzésnek megfelelő sulik, ahol 1-3 év alatt bármit ki lehet tanulni.

sörm 2018.06.06. 14:23:12

@fhdgy: :) Első két év elmélet, utolsó évben megy a saját cég projekt. Legkésőbb harmadik előtti nyáron mindenki betölti a 18-at, úgyhogy ez no problem.

De mivel egyébként is csak 16-ig iskolakötelesek, vannak állami programok, amik az ilyen fiatal vállalkozókat segítik. Úgy hívják hogy Ung Företagare (UF- fiatal vállalkozó). De amúgy fogalmam sincs hogy papírozzák le hogy csak 16 éves de cége van. Biztos megvan a módja. :) De nyilván nem gyakori jelenség ez. Amikor meg a gimnáziumon belül csinálják akkor a formalitásokkal az iskola is segít.

sörm 2018.06.06. 14:36:13

@fhdgy: Igen, ezt én is így látom. Ez teljesen hiányzik otthonról, pedig ez az egyik oka a sok sikeres kis- és családi vállalkozásnak itt. Meg egyáltalán a vállalkozókedvnek. Otthon ha valaki ért valamihez elkezd maszekolni meg bütykölgetni, ami érthető, soha senki nem magyarázta el neki 1. ha van egy tudásod amire van kereslet, akkor hajrá, alapíts céget! 2. mi kell hozzá 3. hogyan kell elindítani 4. fenntartani és működtetni egy vállalkozást. Előnyei a bejegyzett vállalkozás kontra feketézésnek. Ha pl a fodrásztanulóknak, autószerelőknek be lenne építve 1-2 ilyen tantárgy otthon, szerintem feleannyian se feketéznének. Az egész szemlélet hiányzik.

Pl. múlt héten találkoztam egy lánnyal aki tavaly végzett. Három kreatív csaj az osztályból összeállt, Olaszországból importálnak márványt és abból faragnak csodálatos ékszereket. Egy év alatt eljutottak oda, hogy mindháromnak kb. fél fizetést biztosít, de akkora a kereslet hogy legalább egyikük fel kell mondjon a másik munkahelyén, mert nem bírják a megrendeléseket. Megtalálták a piaci rést, megkapták a segítséget, struktúrát és információt a kezdéshez, és megy a szekér. Ez az autószerelő srácnak tökéletes lenne. Megkapná az infot hogyan kell elkezdeni (pl hol és milyen hitelt tud és érdemes felvenni a kezdéshez, amíg beindít egy műhelyt) aztán hajrá.

De a legnagyobb értéke a dolognak szerintem a szemlélet, hogy van egy ötleted és egy tudásod? Hajrá, merd kipróbálni!

sörm 2018.06.06. 14:46:23

@szakasz2: Ha eszem lett volna Svájcba megyek gimnáziumi tanárnak. Igen, kevesen mennek gimnáziumba, de az aztán tényleg elit képzés. És a kezdő fizetés több mint duplája az én mostanimnak... Talán háromszorosát is megkereshetném mint most. De ettől van színvonal is, ahogy hallom, nyilván nem látok bele.

tanato 2018.06.06. 14:54:22

@Határátkelő: Nagyon nyomja az Index ezt a szevasztok árnyékblogot=Vagy koppintós utódblogot?

Határátkelő 2018.06.06. 15:13:59

@tanato: Egészségükre. :) Én nem bánom, kíváncsi vagyok, meddig fut a dolog.

London2009 2018.06.06. 15:21:18

@tanato: gondolom nem keves penzbol gazdalkodhatnak, ha ennyi a video riport...

Határátkelő 2018.06.06. 15:22:12

@tanato: És abból kiindulva, hogy a minapi orosz poszt volt a blog történetének második legolvasottabb írása, nem tudom sok jóval bíztatni a Határátkelő végére spendírozókat. ;)

fhdgy 2018.06.06. 15:27:53

@sörm: Jó, Te a lányokkal elmeséltél egy svéd példát.

Akkor most én jövök egy családdal, vagyis egy magyar példával.

Van egy idősebb házaspár, akik az ismerőseim. meglehetősen nehéz anyagi körülmények között élnek, annak ellenére, hogy a férj nehéz fizikai munkát is elvállal, abszolút nem büdös neki a munka.

Pont tegnap este beszélgettünk, hogy maguknak tartanak tyúkokat, saját kis keltetőgépük is van, de szigorúan csak saját célra.

Megkérdeztem, hogy miért nem tartanak több tyúkot, 50 forintos tojás árnál már megérné és messze nem olyan nehéz munka, mint amit most csinál, többet is hozna, stb. stb..

A válasz az volt, hogy az emberek meg vannak félemlítve, nem mernek, mert félnek, hogy megbüntetik őket.

Büntetni tudunk, segíteni, támogatni azokat, akik elindulnának, arra már nem vagyunk képesek?

No, ez a magyar módi!

fhdgy 2018.06.06. 15:29:32

. nem ment el az előző hozzászólásom, talán ez most kikényszeríti.

London2009 2018.06.06. 15:33:50

@Határátkelő: oh, pedig haldoklik a blog, ha nem tudnad! : )

szakasz2 2018.06.06. 16:03:38

@sörm: Hát igen... a feleségem is ezzel próbálkozik. Ezért kellett letennie a C2 (létező legmagasabb) nyelvvizsgát, mert el kell ismertetnie az otthoni tanári diplomáját. Ráadásul itt tudományos végzettség is kell a (gimnáziumi) tanári diploma mellé, szóval pl. matematikatanárnak kell matematikus végzettség is. A (gimnáziumi) tanárok ennek megfelelően nagyon jól képzettek is, a fizetések is emiatt elvileg nagyon jók, nem sokkal maradnak el az én senior IT architekt fizetésemtől. Ugyanakkor tanári munkát találni (külföldiként?) sajnos egyelőre nagyon nehéznek tűnik...

DieNanny CH 2018.06.06. 16:25:52

@fhdgy:

Ez kb az, hogy hogyan tudsz Mo-on legálisan gyerekre vigyázni? Szinte sehogy, mert vannak kötelező havi kiadások, amik nem a bevételtől függenek.
Itt Svájcban nem kell semmilyen kamarának tagja lennem, nem kell havidíjat fizetnem - a családdal írok egy szerződést, ők bejelentenek engem az adóhatósághoz, majd a ledolgozott óráim után ők a megfelelő százalékot oda küldik, a nettót meg az én bankszámlámra. Ha van időszak, mikor nem dolgozom, akkor nincs adólevonás, értelemszerűen. (Mivel a TB ettől független, azt minden hónapban fizetni kell.)
Na, ilyet nem lehet Mo-on megcsinálni, mert kevesen dolgoznának legálisan. Persze, itt is van, aki valamelyik munkáját nem jelenti le, csak zsebbe kapja a pénzt.

sörm 2018.06.06. 16:36:56

@London2009: Ez sajnos így van. Elvileg minden kormány célja hogy az iskola a társadalmi különbségeket ne reprodukálja hanem kiegyenlítse. Hát itt ez sajnos nem működik már.

szakasz2 2018.06.06. 16:41:23

@Antal Jozsa: Akkor egyesével válaszolok.

- Tévedés, megtanulják a svájci németet és a hochdeutsch-ot is. Iskolában lényegében ez utóbbi a hivatalos nyelv, leginkább óvodában lehet felszedni az előbbit, nekünk a legkisebb lányunknak sikerült ez. Egyébként az osztálytársaktól a többiek is felszedik/felszedték, sőt már én is megértem, és ez sok előnyt jelent ám itt! Szóval ne aggódj, nem lesz probléma a hochdeutsch - és a nyelvtanulás minősége össze sem mérhető az otthonival: ezt onnan tudjuk, hogy gyerekeink tartják a kapcsolatot korábbi osztálytársakkal, volt aki látogatóba is jött, gyakorlatilag megszólalni sem tudnak németül de még érteni sem sokat értenek, pedig elvileg "ugyanannyit" tanulták mint a mieink!

- Igen tudom, hogy csak 20% érettségizik le. Legnagyobb lányunknál ez éppen folyamatban van, két középső is gimnáziumban tanul. A nagy különbség viszont, hogy itt a 80% sincs lesajnálva, nagyon jó karrierlehetőségeik vannak szakmunkásnként/szakemberként is, és később is visszatérhetnek tudományos pályára. Volt korábbi svájci kollégám, aki eredetileg asztalos volt, aztán informatikussá "vált", és jól is csinálta. :)

- Az egészségügynél nem az orvosi ellátásra gondoltam - ha ott tartanánk már régen rossz - de egyébként az is sokkal színvonalasabb és persze drágább is mint Mo.-n. Amiről beszélek az a levegő és vízminőség, közérzet, természet, ami itt sokkal jobb és ezáltal az ember egészségére is igen pozitívan hat.
Az orvosi ellátás egyébként színvonalas, igaz évente átlagosan egyszer találkozunk orvossal, a finanszírozás nem tetszik, igaz a magyar se jobb, az a másik véglet. A finn vizít- és korházi napidíjas modell tetszik. De a téma nem ez, ezért nem is mennék bele bővebben.

szakasz2 2018.06.06. 16:44:29

@szakasz2 @Antal Jozsa: "Az egészségügynél nem az orvosi ellátásra gondoltam..."
HELYETT
"Az egészségnél nem az orvosi ellátásra gondoltam..."

sörm 2018.06.06. 16:45:58

@szakasz2: Ez itt is rémálom volt. Egy évvel mielőtt ideköltöztem beküldtem a diplomáimat az illetékes hatóságnak, hogy mi kell ahhoz hogy legitimációt kapjak. Válasz: ezzel a diplomával csupán a svéd felsőfokú nyelvvizsga. Naná, akkor indulunk!

Az egész procedúra minden egyes pontján mindent megtettek, hogy ne lehessen külföldi diplomával megszerezni (külföldi egyetemen végzett svédeknek sem megy, a legtöbb diplomát 0 kreditre értékeli az a bizottság, ami a tanári legitimációról dönt). Ha előre tudom hogy ilyen hosszú és fájdalmas ez a procedúra sohasem vágok bele. De a szabályokat félévente újraírják, minden hivatalnok más infot ad, ezért mindig azt hittem hogy még csak fél év, még csak 1... Végül nekem 5 év volt - ezt úgy lehetett volna valamivel lerövidíteni ha nem kell végig dolgoznom olyan munkakörben ahol nem fejlődik a nyelvtudásom, hanem koncentrálhattam volna a svédre. Viszont most hogy megvan nem probléma állást találni. Gondolom Svájcban még papírokkal is nehéz.

fhdgy 2018.06.06. 16:49:10

@DieNanny CH: "Na, ilyet nem lehet Mo-on megcsinálni, mert kevesen dolgoznának legálisan." Ezt nem értem, kérlek magyarázd meg.

Ha legális, hogy csak akkor kell fizetni adót, amikor van bevétel, akkor az az ugye nem illegális???

Én pl., amikor 2010-ben elkezdtem vállalkozni, még egy huncut buznyák árbevételem még nem volt, de már az állam, a kamara, meg, meg ki tudja még kinek fizetni kellett, mindenki tartotta a markát. Itt és most nem a működési költségekre gondolok.

Egy vállalkozás indításához sok pénz kellhet, magához a dologi kiadásokhoz is. A sok pénz azt jelenti, hogy sok-sok embernek már az ötven-százezer forint is soknak számít. Erre lehetne azt mondani, hogy akinek ennyire nincs pénze, az ne vállalkozzon.

Szerintem ez viszont így nem teljesen igaz. Ha valaki pl. dolgozik, de anyagilag szinte csak éppen vegetál, akkor 10-20 ezer forintból is el lehetne kezdeni, pl. csirkéket tartani. Nagyon lassan, de beindulhatna valami, viszont, aki fél ( jogosan ) a hatósági herce-húrcától, az nem mer elindulni. Aki pedig nem indul el, soha sehova sem fog megérkezni.

szakasz2 2018.06.06. 16:56:58

@sörm: A feleségem erre és a nyelvre (na meg közben a gyerekekre) koncentrált, és nem mondhatjuk azt sem, hogy akadályokat gördítettek volna elé, így a teljes diploma elismerési folyamat mindössze 9 hónap volt, a mellette folyó intenzív nyelvtanulással és -vizsgákkal együtt mondjuk majdnem 2 év. A papírt mostanában fogja megkapni, nagyon örülnénk, ha azzal már sokkal egyszerűbb lenne állást kapnia, majd meglátjuk...

tanato 2018.06.06. 17:08:51

@Határátkelő: Kik állhatanak a Szevasztok mögött?talán éppen a HÁ kimúlására spekulálók?
Szerintem sem fog kimúlni a blog hisz a HÁ volt az úttörő a NO.1.anno/nem számolva most az IWIW-es előddel,de ott meg maga az IWIW is megszűnt/a témában,

puhacica 2018.06.06. 17:10:16

@fhdgy: tavasz ota self employed is vagyok. kicsit be voltam tojva, mert tavaly volt minimalis bevetelunk, de aztan halasztgattam a bejelentest, addig-addig, hogy hopp, eltelt egy ev. kertem idopontot egy konyveloirodanal, elmentem es pikk-pakk el lett intezve minden. visszamenoleg be lettem jelentve, a bevetelem utan adoznom nem kell, mert tobb volt a kiadasom, mint ami bejott, es mivel az uj cuccaink iszonyu sokba kerultek, ez valoszinuleg iden is igy lesz. a konyvelo megkerdezte, hogy mit szeretnek, elmondta, hogy mire van lehetoseg, elkerte az adataimat es beregisztralt a hmrc-nel. evente egyszer megyek hozza az osszes kimeno es bejovo szamlammal, kiszamoljak az annyit es csok. es igazabol meg konyvelore se lenne szukseg, mert allitolag egyszeru a folyamat, de cipesz maradjon a kaptafanal alapon nyugodtabb a lelkem igy, ha olyanra bizom, akinek ez a szakmaja.

na, otthon a budos eletbe nem mertem volna sajat biznict inditani.

sörm 2018.06.06. 17:11:15

@szakasz2: Üzenem neki hogy majd írjon egy hasonló posztot Svájcról - léccilécci! Többször gondolok rá hogy tök jó lenne nemzetközi tanárblogot indítani. Van magyar tanárismerősöm a finneknél, Anglia, Amerika, sőt Szingapúr, milyen jó kis szakmai vitákat lehetne rendezni meg inspirálódni egymástól. De ki a nyűnek van erre ideje? Majd talán nyáron összedobok egy oldalt, aztán ha lesz igény rá csinálom, ha nem akkor mehet a levesbe.

Határátkelő 2018.06.06. 17:17:16

@tanato: Nem áll senki, az Index csinált egy ilyen projektet, amit ezzel a lendülettel nyilván nagyon nehéz és költséges sokáig vinni.

Hari Seldon 2 2018.06.06. 17:18:57

@Határátkelő:
Szia,
Épp most küldtem át pár video-t, légy szíves nézd meg, hogy megvan-e és jelezz vissza. Mert akkor úgy küldöm el még ma este szöveget, hogy benne lesz.

Csodabogár 2018.06.06. 17:21:02

@Antal Jozsa: Svájcban rengeteg lehetőség van érettségi nélkül is. Egyetlen főnökömnek, komoly vezető pozocióban, sem volt érettségije. Kaufmännische Lehre sokfelé nyit utat. Aztán lehet ezen belül különböző szakirányban tovább tanulni, miközben már jó fizetéssel dogozik valaki.

Csodabogár 2018.06.06. 17:28:16

@sörm: A szuper fizetést tanusítom, de általános iskolai tanárok is jól keresnek. Férjem egyik rajzoló kollegája, majdnem teljesen esti képzésben átképezte magát ált. iskolai tanárrá. Kiröhögte utána a mérnök férjemet a keresetével.

fhdgy 2018.06.06. 17:28:19

@libslobsi fuszal: Én már nyögdíjas vagyok, mellette 2010-óta programozási területen egyéni vállalkozó. Ahogy majd múlnak az évek, az eszem egyre inkább a lábam szárába szárad, így arra gondoltam, hogy elkezdek valamit, amihez nem kell annyira, hogy vágjon is az agyam.

Így kezdtem el kecskézni, február óta. A kecskékkel dolgozni leányálom, no de a hatóságokkal ...

Olyan előírások vannak, hogy ketté áll a fülem. Halkan mondom, nehogy meghallják, de rövid időn belül eljutunk oda, hogy minden búzaszembe bele kell gravíroztatni a termelő azonosítóját és a GPS koordinátákat, hogy hol termett. Aztán, amikor majd liszt lesz belőle, a liszt szemecskékbe is! -:) Mert, hogy követni kell az élelmiszer láncot.

Csodabogár 2018.06.06. 17:32:00

@fhdgy: Persze be kellene jelenteni és adózni a tyúktartás és tojás eladás után, biztos nem büntetnék meg. Csak az ilyen hivatalos dolog itthon nem megy, csak ügyesben meg feketén. Azt meg joggal büntetik.

savanya jóska 2018.06.06. 17:33:33

@tanato: megint tulkombinalsz doki, nem tesz neked jot a tesok ájjere :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.06.06. 17:37:01

off, vagy talán mégse:

divany.hu/szuloseg/2018/06/06/trukkozni-kellett-ahhoz-hogy-magyarorszagon-megeljunk/

Ez a duma nagyon tetszik belőle: " Itt megfizetik, amit csinálok, és ezért meg tudom csinálni, amiért fizetnek."

A finnországi minimum furcsa, hogy nem tud félretenni belőle.A bér is, és az árak is teljesen hasonlovak a svéd viszonyokhoz és azért itt sikerül félretenni ennyiből...Valahol, valamiben nagy lábon él az illető.

Idézet még: “Egy-egy átlagos állásra több százan, a jobbakra pedig több mint ezren jelentkeznek, ezeket tehát nagyon-nagyon, a magyar viszonyok között elképzelhetetlen mértékben nehéz megszerezni."

Ez azért elég hülye duma, mikor még otthon laktunk, Magyarországon is tök ugyanez volt.
Egy bármilyen állásra is több száz önéletrajz ömlött be.
Ez még az a korszak volt, amikor mindenütt aszonták, hogy elmehetsz, százak állnak a helyedre.Azóta kicsit visszanyalni látszik a fagyi... :-)

fhdgy 2018.06.06. 17:45:55

@Csodabogár: Jó, csak pl. én, mint nyögdíjas egyéni vállalkozó, fizetek, kötelező, hogy fizessek, havi 7300 forintnál valamivel többet valamilyen járulék címén. Ha van árbevételem ha nincs.

Ha valakinek van ( akár EGYETLEN egy ) eladó tojása és azt szabályosan akarja eladni, akkor már minimum őstermelőnek kell lennie. A kamarai tagdíj abban a pillanatban kettőezer forint.

Hogy legyen ötven forint árbevételem, már mindjárt 1950 forint mínuszban vagyok, a termelés költségekről nem is beszélve.

Németországban egy munkanélkülinek is lehet magánvállalkozása és nem veszti el ezzel a jogosultságát a segélyre. Amíg nem éri el a havi négyszáz valahány euró bevételt, teljes összegben kapja a munkanélkülit. Ha meghaladja, akkor fölötti résszel csökken a segély.

Nálunk, ha valaki kiváltja a magánvállalkozóit, már ugrott a segély.

Szerinted melyik rendszer igazságosabb és kifizetődőbb az állambácsi szemszögéből nézve is? Melyik rendszer ösztönzi az embereket, hogy segíts magadon, az isten is megsegít?

London2009 2018.06.06. 17:47:58

@libslobsi fuszal: Ezen en is keresztul mentem. Felhivtam egy konyvelo irodat, hogy most akkor mit csinaljak, mert van kulon bevetelem a munkam mellett es teljesen beijedtem, hogy most tuti megbuntetnek es majd fut utanam az HMRC, hogy ha nem fizetem rendesen az adot utana. Aztan kb. egy tiz percet beszeltunk a telefonon a fickoval majd elmondta, hogy ha gondolom o 150 fontert megcsinalja nekem az adobevallast, de szerinte ezt en meg tudom magamnak is csinalni. Csak szamoljam ki, hogy mennyi volt a kiadasom es mennyi volt a bevetelem es irjam be a mittomen milyen pontba. Aztan kerdeztem, hogy ez oke, de nem kell szamlakivonat vagy mittomen barmi egyeb amivel igazolom, hogy ez tenyleg igy volt? De nem kell... Ez, hogy johiszemuseg e vagy hulyeseg, azt dontse el mas, de persze nem akartam elhinni, hogy ez tenyleg igy mukodik. Ugyhogy egy par evig inkabb a fickoval keszitettem el az adobevallast biztos, ami biztos alapon…

kardio1 2018.06.06. 17:49:49

@fhdgy: mikor költözöl Horvátországba ?
Vagy már nem aktuális ?

Antal Jozsa 2018.06.06. 17:56:49

@Csodabogár: @szakasz2: persze vannak ugy is lehetosegek.gazdag az orszag meg tenyleg a szakmakat magas szinten muvelik de ha ne adj Isten kulfoldre megy az illeto akkor a papir maris hianyozhat.
Iskolaban a nemetet idegen nyelvkent tanitjak(nem hiszem hogy az anyanyelvi szint elvaras es elerhetö ellenben a nagyon jo szint igen), Zurichben is. a gyerekeknek at kell vergodniuk a nyelvtanon der die das stb. Telefonon meg megy a fonetikus cseteles dialektusban. Nyilvan van elonyuk a svajciaknak mert azert hasonlit a nyelvuk a nemethez de messze nem neveznem az ittenit anyanyelvi nemet nyelvkornyezetnek.tevedes lenne.sok svajci hulyet kap ha valaki telefonban nemetul (marmint nemetroszagi nemet nyelven) szolgalja ki oket...

A dialektust meg csak gyerekkorban lehet megtanulni.en meg felnottet nem lattam aki rendesen megtanulta volna.ebben az a baj hogy nem lehet teljesen beintegralodni..nincsen szotar rendes irodalom..nagyon nehez.

puhacica 2018.06.06. 18:00:02

@fhdgy: orulok, hogy legalabb a kecskekkel jol lehet egyutt dolgozni. kutyakkal is konnyebb, mint enberekkel, ezt bizton allithatom. :)

ne felj attol, hogy esz hianyaban munka nelkul maradsz! nemreg tudtam meg, hogy a fotozashoz nem kell esz. egyaltalan. ugyhogy gond egy szal se, maximum beallsz fenykepesznek valahova. :D

fhdgy 2018.06.06. 18:00:50

@London2009: @kardio1: A kecskék, köszönik szépen jól vannak.

Most már nem költözhetek Horvátországba, mert a kecskéim nem egyeznének bele.

Nem akarok dicshimnuszokat zengeni, de nagyon ragaszkodó állatok.

Az igazság, hogy Horvátországot illetően elmentem a könnyebb ellenállás irányába, vagyis azt hittem, hogy az, de meglehetősen göröngyös. Kárpótlás, hogy a kecskékről tényleg dicshimnuszokat lehetne zengeni.

Tegnap megtörtént a kis kecskék leválasztása, ma már reggel öt liter tejet fejtem. Most nagyon kíváncsi vagyok, hogy este mennyi lesz. Reménykedem, hogy négy liter összejön, tehát reggel+este összesen kilenc liter, ami a későbbiekben még valamennyit emelkedni fog.

fhdgy 2018.06.06. 18:03:50

@libslobsi fuszal: Én nagyon remélem, hogy 2021-re, de legkésőbb 22-re elérem, hogy lesz ötven anyakecském és mondhatom a birtokomon van egy kecskefarmom.

Ha nem sikerül, akkor még mindig ott a fényképezés? Tuti? Mert akkor észben tartom!

Csodabogár 2018.06.06. 18:05:38

@DieNanny CH: Itthon nem találnál családot, aki hajlandó lenne utánad megfizetni a kötelező költségeket. Beteg és nyugdíjbiztosítás stb.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.06.06. 18:07:46

Baráték tízéves gyereke csak Chromebookot kapott (laptop végül is, de csak korlátozott képességekkel, jutub, offisz, böngészés, filmnézés nagyjából, saját programok telepítése letiltva),és csak használni, nem saját tulajdonba.Bár, mire visszaadja, leélődik a gép annyira, hogy nem adják már másnak oda, vagyis lehet hogy megkapja ténylegesen...
A mienk még nem kapott, de még csak elsős.De kíváncsi leszek, fog-e kapni.

"Sajnos muszáj azt mondanom, hogy túl nagy a különbség egyes intézmények között ahhoz, hogy alapos utánajárás nélkül csak úgy bárhova beírassátok a gyereket. " Csak megerősíteni tudom, plusz ezer!

Köszönjük, hasznos volt, nekünk itt élőknek.A máshol élőknek meg hátha érdekes... :-)

puhacica 2018.06.06. 18:09:09

@London2009: nekem is csak azert mondtak, hogy orizzek meg minden szamlat, hatha belefutok valami ellenorzesbe, bar ok meg ilyet nem lattak ezen a szinten. :D

puhacica 2018.06.06. 18:11:01

@fhdgy: sok sikert a farmhoz!
a fotozast pedig inkabb ird fel egy papirra, tudod, azokra az idokre, amikor mar nem lesz esz, amiben tarthatnad ezt az ertekes informaciot. :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.06.06. 18:13:33

@Orochimaru: Rosszul tudtad, sárkánygyík-gyerek...
:-))))
Posztot mikor írsz?Ha jól tudom, már te is kint vagy a rohadó, mocskos imperialista kapitalizmusban, ugye? :D

Csodabogár 2018.06.06. 18:13:39

@Antal Jozsa: Férjem 20 éves volt mikor Svájcba került. Úgy beszélte a dialektust, hogy soha senki nem gyanította, hogy nem ott született. Rendes németül is tudott mérnöki diplomát szerzett. A német titkárnő szerint ő nem vétett soha hibát a helyesírásban. Előtte egy kukkot se beszélt németül, oroszul tanult az iskolában. Tehát mondhatni tökéletesen megtanulta mindkét nyelvet. Nem hinném, hogy zseni volt, csak egy normális eszü fiatal, aki nagyon akart előbbre jutni kint.
Szerinted aki nem dialektusban beszél, attól hülyét kapnak. 23 évig dolgoztam irodában, jó állásaim voltak. Soha nem erőltettem a dialektust, talán csak a hangsúlyozásom lett kicsit svájci, amit már levetettem közben. Sokat telefonáltam is, senki nem kapott hülyét tőlem.

Csodabogár 2018.06.06. 18:15:46

@fhdgy: Csinálsz kecskesajtot is? A közelemben van egy bio piac, a kecskesajtot arany árban mérik.

London2009 2018.06.06. 18:19:14

@libslobsi fuszal: nekem is ezt mondta a ficko, hogy higgyem el es nyugodjak meg, hogy vannak tolem sokkal nagyobb halak a tengerben. Mondtam neki, hogy oke, akkor remelem tenyleg oket fogjak kifogni ellenorzesre. :D

London2009 2018.06.06. 18:19:51

@fhdgy: irto jol hangzik! Kepet!! Sajtot!! Koszi! : )

fhdgy 2018.06.06. 18:22:11

@libslobsi fuszal: Nagyon jogos! Fel kell írni, de hova tegyem, hogy meg is találjam? és mi van akkor, ha már azt sem fogom tudni, hogy jó lenne valamit megtalálni?

Kicsit viccesnek szánom a kérdést, de lehet, hogy nem az!

Szóval, mi lenne, ha a kecskékről csinálnék fotókat?

Szerintem nagyon fotogének.

Február végén pl. egy pár napos kis kecske úgy feküdt, aludt az unokatestvérem ölében, mint elégedett kisbaba.

A kérdésem, ami viszont nem vicc: jó, csinálnék képeket, talán még jókat is, nemcsak kecskékről, de hogy lehet azokat pengő forintra átkonvertálni?

Mert lehet, hogy a fényképezéshez nem kell ész ( nem akarok ezzel senkit sem bántani, megsérteni ), de pénzzé tenni már ész nélkül nem hiszem, hogy megy!

Egyszer egy festőt megkérdeztek, hogy mi a különbség a művészet és a kunszt között.

A válasz: a képet megfesteni művészet, eladni viszont kunszt!

fhdgy 2018.06.06. 18:26:33

@Csodabogár: @London2009: Most megyek, várnak a kecskék!

Este nyolc után jelentkezem!

Antal Jozsa 2018.06.06. 18:44:20

@szakasz2: plusz meg valami. Nemtudom hany nap szabid van 4 gyerekkel de 20 napot garantal a torveny (most lehet szerencses vagy es kaptal a cegedtol). Ellenben otthon ennyi pronty utan legalabb 33 nap jar (eletkortol is fugg) mindket szulo reszere. Nem beszelve arrol hogy ott vannak a hosszu hetvegek.nem 8.4 orat kell naponta dolgozni hanem 8-at.plusz a hazautak is sok napot elvesznek....na szoval nehez itt sok gyerekkel szerintem..egyedulallokent tokeletes a magas fizetesek miatt.

Antal Jozsa 2018.06.06. 18:44:32

@Csodabogár:
Csak egy pelda a hulyet kapasra.az Umfrage-t is nezd meg:
m.20min.ch/finance/news/story/23836788

Svajcban nem szokas szemtol szemben gyalazkodni a szarmazas miatt.
Lehet a ferjed nyelvtehetseg,de azert 20 eves kora utan meg suliba jart.
De ettol en meg nem talalkoztam olyannal aki megtanulta volna a dialektust pedig regota itt vagyok (letezni letezhet de nem gyakori h valaki csaladi hattar nelkul tudja a dialektust).

Antal Jozsa 2018.06.06. 18:44:36

@Csodabogár: de ismetlem nemetorszagi nemet akcentusrol van szo akirol elso hallasra kiderul h nemet.nem olyan kulfoldirol aki perfekt nemet beszel . olyat is hallottam h vki osztrak akcentusban beszel telefonban mert ugy kedvesebbek vele.

Taxomükke (UK) 2018.06.06. 18:47:55

@libslobsi fuszal: Csak az a baj, hogy rendkivul koltseges egy vallalkozas bejegyzese.
Limited company (gyakorlatilag kft.) beejgyzese 12 font.
Borzalom!
Ezert halodik a Nyugat, tobbek kozott.

gabors 2018.06.06. 19:02:11

@London2009: "Ez, hogy johiszemuseg e vagy hulyeseg, azt dontse el mas, de persze nem akartam elhinni, hogy ez tenyleg igy mukodik. Ugyhogy egy par evig inkabb a fickoval keszitettem el az adobevallast biztos, ami biztos alapon… "

Ezt nem egeszen ertem, nem az adozo felelos mindenert ha van konyveloje ha nincs ? Itt legalabbis igy mukodik...

puhacica 2018.06.06. 19:20:58

@fhdgy: talan a kecskekhez vezeto ajtora kellene kituzni. :D

a penzre valtast meg csak tanuljuk, de van egy olyan erzesem, hogy a kecskefotokkal nem lenne konnyu dolgod. pedig halas tema. :)

@Taxomükke (UK): olyan sok?! meg jo, hogy nem csinaltunk ceget, el is adosodtunk volna. :(

NorthPier 2018.06.06. 20:48:06

@Határátkelő:
Megnéztem, és emlékszem a posztra. Azert beleolvastam a kommentekbe es mit találtam?!
Érdekes lenne tudni, ki volt az a legújabb kori Nostradamus hozzászóló:

hataratkelo.blog.hu/2012/10/25/ezert_kellett_eljonnunk_magyarorszagrol/full_commentlist/1#c21699670

DieNanny CH 2018.06.06. 20:56:34

@fhdgy:

" "Na, ilyet nem lehet Mo-on megcsinálni, mert kevesen dolgoznának legálisan." Ezt nem értem, kérlek magyarázd meg."

Úgy értem, hogy szerintem Mo-on még nem tartanak ott az emberek morálisan, hogy minden bevételükről beszámolnak az adóhatóságnak. (Mint ahogy nemhogy magánembereknél, de cégeknél is előfordul a szürkezóna.)

A vállalkozásról:
Na, de azt mondom, hogy pl a gyermekvigyázáshoz nem kell Mo-on sem kezdőtőke és Svájcban sem. Viszont, úgy tudom, Mo-on ki kell váltani hozzá a vállalkozóit, míg itt semmit nem kell kiváltani
(Ha nem így van, javíts ki. Azt tudom, hogy őstermelőnek elég számlát adni - de ott is kell valamilyen egyesületben vagy tudomisén hol tagnak lenni, havidíjjal. Meg valamilyen tanfolyam elvégzéséhez kötik.)

DieNanny CH 2018.06.06. 21:04:52

@Antal Jozsa:

"A dialektust meg csak gyerekkorban lehet megtanulni.en meg felnottet nem lattam aki rendesen megtanulta volna"

Én sokat láttam, mégpedig azokat, akiknek ez az első idegen nyelvük. Ismerek szerb, koszovói, meg bosnyák felnőtteket, akik kb 15-20 éve jöttek ide, úgy nyomják a svíccedüccsöt, hogy égnek áll a hajam.
Nekem nagyon nehéz, mert jól tudok már németül, és azt már az agyam nem akarja elrontani...

fhdgy 2018.06.06. 21:06:47

Megvolt a kecskefejés, és csodák csodája este megadták ugyanazt az öt litert, amit reggel, ez tényleg meglepő számomra. Így, ma megvolt a tíz liter összesen. Ez, mindösszesen öt kecskétől. Ha és majd igazi kecsketenyésztő leszek, ez nem lesz elég, de indulásnak talán nem rossz!

Még tanulni kell a "szakmát"!

DieNanny CH 2018.06.06. 21:10:42

@NorthPier:

Hú, ez igen! Erre a Nostradamusra én is kíváncsi lennék!

zoldzeller 2018.06.06. 21:15:04

@fhdgy: es mit csinalsz a tejjel? Ez csak sajat hasznalatra, vagy arulod is?

fhdgy 2018.06.06. 21:17:38

@DieNanny CH: Én, immáron 5. hónapja, falun élek ( újra a saját szülőfalumban, de mennyire nem ami volt, így kb. 46 év után. Mindent újra kell tanulnom ). Itt a gyermek felvigyázás szívességi alapon működik, nem pedig üzleti alapon.

Itt az emberek nem üzletelnek, hanem egymásnak szívességet tesznek. Ez, szerintem, nem is olyan rossz. Ez sok mindenben működik. Én szívességet teszek neked ebben, Te szívességet teszel nekem abban, és kvittek vagyunk. Ebbe még a NAV ( a régen elmenőknek, az APEH, sem tud belekötni! )

fhdgy 2018.06.06. 21:20:17

@zoldzeller: Ma jutottam el odáig, hogy ezen a kérdésen gondolkoznom kell. Már van érdeklődő, potenciális vásárló, de összességében még nem tisztázott a kérdés.

fhdgy 2018.06.06. 21:28:01

@Csodabogár: Én, a mai eszemmel, még nem vagyok kész arra, hogy bio termékeket állítsak elő. Én még nem vagyok olyan ügyes,hogy éjszaka is tudjak permetezni! -:) Nagyon szépen megköszönném, ha legközelebb a piacra menvén, megnéznéd az árakat és tájékoztatnál róla. Én Somogyban lakom, ide Budapest ( alias Nagyfalú ) kb. 250 km.-re van oda-vissza 500 km., vagyis 40 liter benzin, vagyis kb. 16 ezer forint. Nem tudom, hogy mennyiért kéne egy kiló sajtot adni, hogy megérje. Az ár minden esetre érdekelne. Légy szíves néz meg, ha lehet és tájékoztass!

kék madár 2018.06.06. 21:31:51

@fhdgy: a Balatonnal nem tudod eladni? foleg nyaron biztos nagy az igeny ra. A kecskesajt valoban nagyon meno, gourmet etel, es ez a helyzet csak fokozodni fog

fhdgy 2018.06.06. 21:32:36

@zoldzeller: Kérlek olvasd el a későbbi válaszaimat. Eddig csak állatokkal etettem meg. Remélem, hogy a héten eljutok a NEBIH-hez és kapok majd előbb-utóbb engedélyt arra, hogy áruljam is.

Mert, kérem, egyszerűbb megtermelni, mint az engedélyeket megszerezni.

Nem az számít, hogy mit, hogyan csinálsz, hanem, hogy van-e papírod róla.

fhdgy 2018.06.06. 21:35:42

@kék madár: A Balaton nincs messze, kb. 45 km., Balatonmária-Keresztúr környéke. Egyenlőre még nem izgat nagyon a kérdés, mert most az állomány növelése a fő cél. Az, hogy van-e árbevétel vagy sem, szerencsére másodlagos.

M. Péter 2018.06.06. 21:43:18

@fhdgy: Szerintem az inkább alkalmazottakra vonatkozik, engem az érdekelne, hogy egy 18 év alatti tud-e érvényes szerződést kötni.

zoldzeller 2018.06.06. 21:58:16

@fhdgy: a kecske tej talan egeszsegesebb is mint a tehen, nem? vagy ez csak reklam?

fhdgy 2018.06.06. 22:06:16

@M. Péter: Úgy gondolom, hogy Mo.-on egy 18 év alatti nem szerződő képes. Aki jobban tudja javítson ki. Ezért is humorizáltam a kérdésen, mert Mo.-on az egész jogrendet fel kellene forgatni, hogy egy 18 év alatti személy vállalkozást folytathasson.

Shanarey 2018.06.06. 22:12:17

@NorthPier:

A régi szép idők....

Amikor még a Birca agyilag egyben volt.

fhdgy 2018.06.06. 22:14:26

@zoldzeller: Nem lenne etikus, ha állást foglalnék a kecse vs. tehén tej kérdésben. Tudod, egy ital vagy étel attól egészséges vagy egészségtelen, hogy ki fizeti a kutatási költségeket.

Egy dolgot viszont merek állítani: a kecsketartás egészséges. Amióta kecskéket tartok ( február harmadika ) több mint tíz kilót fogytam, diéta, meg fitnesz bérlet, meg hasonlók nélkül.

Általában reggel hatkor kelek, hét körül kezdek el foglalkozni a kecskékkel, este kb. fél kilencig. Sok mozgás, friss levegő, stb. stb. Persze vannak szünetek.

Igazi életmód váltás! Ha szereted az állatokat, ha felelősséget érzel irántuk, akkor a legjobb személyi edző sem tud szigorúbb lenni hozzád!

zoldzeller 2018.06.06. 22:28:02

@fhdgy: Nyugdijas korunkra tervezzuk, hogy videkre koltozunk es ott tartunk par tyukot, kecsket - igazabol ha csak a fuvet leragjak mar oke, es kis kert.
Egyelore meg minden a varoshoz kot, bar en egyre inkabb menekulnek. JO lenne egesz nap patchwork takarokat varrogatni:)

Antal Jozsa 2018.06.06. 22:28:08

@DieNanny CH:
Én az egyik munkatársamtól kérdeztem ( olasz származású, programozó, 30 feletti, még mindig svájci állampolgárság nélkül :-) , itt született itt nőtt fel, apa anya is olaszok mind a ketten) , hogy észreveszik-e rajta Olaszországban hogy nem ott nőtt fel. Azt mondta hogy két-három mondat után igen.
Ezután rákérdeztem a svájci németre, és ott is hasonló volt a válasz. Azt mondta hogy egyszerűen más az aktív szókincse egy olyannak akiket svájci szülők neveltek fel.

NorthPier 2018.06.06. 22:32:25

@Shanarey: Hö... Nem mondod?!
Big szörprájz!

kék madár 2018.06.06. 22:33:53

@zoldzeller: Arcata! Csak ott ne legelje le a "fu"-vet a kecske

fhdgy 2018.06.06. 22:38:07

@zoldzeller: Én már nyugdíjas vagyok, én már nem tervezek, én már cselekszem! -:)

Most azt fogom cselekedni, hogy nyugovóra térek, mert a kecskéknek és nekem is nem sokára egy új nap kezdődik!

Szép álmokat, szép ébredést!

NorthPier 2018.06.06. 22:38:23

@zoldzeller: Na, csak vigyázz, mert a kecske és a kis kert magas védőrács nélkül egy pillanatig nem kompatibilisek egymással :-)

zoldzeller 2018.06.06. 22:43:05

@NorthPier: igen, ezt tudom:) De ez egyelore csak alom, meg sok viz lefolyik addig a Dunan.

gabors 2018.06.06. 23:17:52

@savanya jóska: koszi magamtol nem talaltam volna ra :-)

Orochimaru 2018.06.07. 00:24:30

@geegee: Igen, tavaly szeptembere óta süllyedek a nyugattal. Lassan elveszítem az identitásomat is, ha ez így megy tovább. :(

trabant 2018.06.07. 01:07:22

"ott van esélyük albérletet fizetni"

Albérlet Svédországban? Sose hallottak róla. Az magyar specialitás volt a lakáshiányos évtizedekben. Azóta változott a magyarországi világ is, nem egyetlen albérleti szobában húzzák meg magukat, hanem önálló, különbjáratú lakást bérelnek.
Ennek pedig lakás- vagy ingatlanbérlés a neve - mindenütt Európában.
A fenti idézet helyesen: ott van esélyük a lakás bérleti díját megfizetni. (Nincs mit.)

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2018.06.07. 07:13:19

@trabant: "Albérletről" tényleg nem hallottak Svédországban - aránylag kevesen értenek magyarul - mint ahogy Magyarországon is értetlenül néznek rád ha "andrahandsuthyrning"-ről érdeklődsz. Lakás vagy szoba másodkézből bérlése az újonnan érkezettek, a városba beköltözők, és az otthon biiincseitől megszabadulni szándékozó, kevéspénzű fiatalok egyedüli lakásszerzési lehetősége. Főbérletre éveket-évtizedeket kell várni, az alatt ez is megfelel.

Kitölthető kérvényt itt találsz:

www.hyresgastforeningen.se/globalassets/globalt-innehall/blanketter/hyresavtal_andrahandsuthyrning.pdf

(Hyresvärd - Főbérlő, Hyresgäst - Albérlő)

A stockholmi keserves lakáshelyzetről még annyit, hogy a hetvenes-nyolcvanas években népszerű kollektívházak - saját szoba, közös konyha - a "reneszánszukat élik", ahogy ez egy 2016-ban írt cikkből is kiderül (svédül van, de a kép benne sokat elárul).

mitti.se/nyheter/bostad/nyvaknat-intresse-for-att-bo-i-kollektiv/

szakasz2 2018.06.07. 07:59:29

@Antal Jozsa: Hát azért annyira nem kell engem sajnálni. Itt összesen 30 nap szabadságom van, heti 41 óra munkaidő, itt is van hosszú hétvége de soha nincs szombati munkanap és napi kb. 50 perc oda-vissza a munkábajárás. Budapesten ez sok évi átlag ill. a szabályok alapján 34 nap szabi lenne, heti 40 óra, néha szombati munkanap (ez mekkora baromság!), és kb. napi 90 perc utazás több átszállással a kipufogógőzben. Add össze a napi 40 perc különbséget és bőven kijön belőle a heti 1 óra munkaidő és évi 4 nap szabi különbség. Mindemellett itt simán veszek ki évi plusz 5-10 nap fizetés nélküli szabit, ez Mo.-n csak erősen korlátozott indokokkal (pl. házépítés saját erőből) és még akkor is csak komoly papírmunka árán lehetséges. A teljes képet nézd, ne csak a felszínt kapargasd.

soad1221 2018.06.07. 10:09:57

@fhdgy: na ebben rohadtul nem értek egyet. egy picit rálátok a nébih-re és mint minden állami (meg persze nem államinál is) szervnél itt is nyilván vannak agyament dolgok, de a nébih léte és működése, illetve az élelmiszerre vonatkozó szabályok kurva jók, hogy vannak. És persze lehet parodizálni azon, hogy a búzaszembe gravíroztass, de bőven elég a beszrzésről a számla és a hozzátartozó szállítólevél. Ha legálisan szerzed be, a nébih nem kötekszik. Ha nem, akkor pedig lássuk be, nem náluk van a gond.

Igen, tökéletesen egyetértek azzal az elvvel, hogy bármilyen élelmiszer útja legyen nyomon követhető a termőhelyétől indulva a boltok polcáig.

soad1221 2018.06.07. 10:17:08

@fhdgy: te most kevered az adórendszert és a szociális rendszert. CSodabogár sem azt mondta, hogy a szociális rendszer jó itt, ezen lehet vitatkozni, hogy ki kapjon segélyt és mennyit és milyen feltételekkel, de ennek semmi köze az adórendszerhez, és ahhoz, hogy a te őstermelői minőségedben milyen alap költségek vannak. Az, hogy vki elad 1 db tojást az azért elég életszerűtlen. Az aki háztáji csirkék alól kiszedi a tojást eladásra, úgy saccolom, hogy havi pár száz db tojásnál indul, és mondjuk 20-30 ezer ft bevétellel. különben semmi értelme, ez alatt magának meg a családnak termeli. Ebből nyilván sok a kb 10 ft kötelezően befizetendő költség, de azért nem mínuszról beszélünk. És ezen a ponton még a nébih és a nav sem mozdul, ez még rohadtul nem éri el az ingerküszöböt náluk...

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2018.06.07. 10:34:07

köszönöm a cikket. nagyon hasznos és informatív. a mi gyerekünk most megy iskolába, végig ide járt oviba. a kezdetek kezdetéről itt van egy kis idealista, remnykedő szülői beszámoló:

bezzegasvedek.wordpress.com/2018/06/04/neked-milyen-volt-az-elso-napod-az-altalanos-iskolaban-biztos-nem-olyan-mint-egy-sved-gyereke/

nyuszigonosz 2018.06.07. 11:01:16

@fhdgy: Nézd ezek az iskolai vállalkozások megvannak Németországban is és itt sem szerzödés képes egy tanuló 18 év alatt. Azért is iskolai vállalkozás.
Hiszen lényegében azt is tanulják az ilyennel, hogyan kell céget alapítani, szerzödéseket rendben kötni, jogi vonatkozásokat szem elött tartani és minden vállalkozással kapcsolatos dolgot.
Persze vannak piacképes termékek vagy szolgáltatások is.
A vállakozás szerzödésképes személye az iskola nevében egy szaktanár és úgy is kell bejelenteni, hogy tanulók vállalkozása.

És azt hiszem, hogy a poszt írója is ilyen vállakozási formáról írt.

négyzet 2018.06.07. 11:10:09

Szuper cikk, köszi!

négyzet 2018.06.07. 11:30:46

@Hobbiszakács:
Jól értem, hogy ez a Hyresgästföreningen egy ernyőszervezet lett, aki lebonyolítja a lakáskiadásokat az önkormányzati, céges és magántulajdonú lakásokra? Magyarországon elég ismeretlen bármilyen hasonló, azért értetlenkedek vagy nem tudom hova tenni.

négyzet 2018.06.07. 11:34:19

@fhdgy:
16 év feletti köthet munkaszerződést, csak a törvényes képviselő (szülő) is alá kell írja, meg van néhány szabály még talán, de a lényeg, hogy alkalmazható, különben hogyan is alkalmaznák a diákokat nyáron?
Már az én diákkoromban is lehetett dolgozni, nyári munkára 15 éves kor fölött is, én már onnantól mentem. Ez már több mint 20 éve volt.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2018.06.07. 11:58:36

@négyzet: Érdekszervezet, a bérlakások lakóinak az érdekeit képviseli az évente ismétlődő országos bérszintemelési tárgyalásokon.

www.hyresgastforeningen.se/in-other-languages/engelska/

London2009 2018.06.07. 12:44:46

@gabors: Itt nem a felelossegen volt a hangsuly, hanem azon, hogy inkabb segitseget kertem az elejen, mert nem biztam magamban es attol tartottam, hogy valamit biztos elrontok es utana meg majd foghatom a fejem. De arra is jo volt, hogy megtanultam egy csomo mindent, amire nem gondoltam volna magamtol. Rengeteg mindent le lehet irni az adoalapbol, ami a szabalyozasbol nem kovetkezne egyertelmuen.

Antal Jozsa 2018.06.07. 13:40:16

@szakasz2: Svajcban nincsenek hosszu hetvegek. Ha a csutortok unnepnap penteken dolgozni kell.
Te szerencses vagy a 30 nap szabival de a nagy tobbseg 20 szabival gazdalkodik. Ennyit ir elo az allam.
Ezzel a felszint kapargatom kijelentessel nem ertek egyet mert a valosagot irom te meg a magad valosasagat ami nem altalanos ervenyu.

gabors 2018.06.07. 19:23:33

@London2009: koszi igy mar ertem ... en meg soha senkinek nem fizettem ado bevallasert inkabb magam megcsinalom lehet nem irok le valamit de tudom hogy mi mennyi ... igaz elso par evben sok orakba telt vegig menni minden szabalyon ... de utanna csak azt kell figyelni mi is valtozott ... minden online van nem nagy ugy

gabors 2018.06.07. 19:24:58

@savanya jóska: most hallom Trumptol hogy TI canukok leegettetek a feherhazat ezert bizony nemzetbiztonsagot is fenyegetitek :-)

savanya jóska 2018.06.07. 20:07:36

@gabors: vagja a faszfej a tortenelmet :-))
(ugy nez ki megis jon a barom a G7-re, tobb jenki uniformos katonat is lattam a belvarosban ma)

Viktor Kuss.

kolozsvaros.com/2018/06/07/az-orbannal-kapcsolatos-europai-maszatolas-retkes-poharaba-tiszta-vizet-kell-onteni/

M. Péter 2018.06.07. 22:21:26

@libslobsi fuszal: Azért nézd át alaposan az adóbevallásodat. Ha olyan hiba van benna, amelyet az adóhivatal szerint még egy laikusnak is észre kellett volna vennie, akkor az adókülönbözeten kívül büntetést is kiszabhatnak, és perelheted a könyvelődet. Ha a könyvelőnek minden szükséges adatod megadtál, és olyan hiba van, amelyről nem várható el, hogy egy laikus is észrevegye, akkor legalább nem büntetnek, az adókülönbözetet persze ekkor is ki kell fizetni.

ati27 2018.06.07. 22:36:57

Az idősebb lányom 3.-as. Egy 50000 fős kommunben élünk. Most volt a nationelprov, matekból meg svédből. Múlt héten meg lehetett nézni az eredményeket. Ha jól számoltam 108 pont volt a max, ebből 94 lett.. megnéztem a példákat, hát elég életközeliek voltak. Volt diagrammos kezdetleges valszín számítás... Svédből pedig 2 resz volt, mindegyikre 18 a max. A kiscsaj 17-et kapott mindegyikre. Még a tanár is mondta, hogy nagyon jó lett..

sörm 2018.06.07. 23:10:44

@ati27: :))) Ügyes a kisasszony!

Meridian74 2018.06.08. 00:03:18

Nekem rögtön fennakadt a szemem ezen:

"És igen, amikor megkaptam a kódot a fénymásolóhoz, megkérdeztem mennyi a keretem. Nézett a kollégám nagyokat, kb. negyedóráig magyaráztam mire megértette mit kérdezek. Nincs keret vagy fénymásolóstopp mert az iskola nem tudja megvenni a patront. "

Értem én, hogy milyen fasza az, hogy korlátlanul fénymásolhatsz... és ezzel pazarolhatod a papírt.

Ahelyett hogy ott is az oktatás papír alapú helyett szépen menne az e-ink, e-papír felé. Persze az ilyen 6"-os vackok semmire nem jók, ideje lenne végre színes, és legalább 2 x A/4-es méretű (vagy minim 12"-os tablet) összecsukható (hajtható) méretű tabletszerű eszközöket elterjeszteni, és mindent azon tolni (pl wifi LAN hálózaton keresztül). Ehhez persze az is kell hogy ez az eszköz képes legyen arra hogy ezen írjanak digitális tollal. Svédeknél finneknél a nyitottság mellet a pénz is meg van erre, miért nem megy ez akkor ott?

Meg lehet spórolni egy csomó fa kivágását csak papírgyártás céljából, csomó festék gyártását sem kellene végezni... könyveket sem kinyomtatni, hanem update-elni, aktualizálni kellene csak.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.06.08. 00:55:26

@Orochimaru: :D
Azért ne fogd fel ilyen tragikusan.Érdekelne, hogy hogy látod a különbséget, tényleg írhatnál posztot valahova.

2018.06.08. 03:34:05

@Meridian74: egy konyvhoz elegendo papirhoz kb annyi fa kell, mint a konyv maga. ez kb akkora, mint egy hasab fa, amibol nagyapad bedobal estenkent 2-3-4-et a kalyhaba, hogy tuzeljen.

It usaban a konyveket az iskolaban atadjak a gyerekek a kovetkezo evfolyamnak (tehat kolcsonzik oket). A lanyomnak van kb 10 kotet konyve, azaz 3 ejszakai tuzifat hasznaltak fel erre. Ha csak 3 evfolyamot bir ki egy konyv, akkor egy gyerek fa igenye egy evre kb 1 ejszakai tuzifa mennyisegevel egyenlo… nem neveznem pazarlasnak...

Egyebkent (megintcsak usa), a lanyom iskolajaban mindenki kap laptopot a sulitol, azon irnak dolgozatot, adjak be a beadandokat/projekt munkakat, illetve a suliban smart tabla van, tehat a melo nagy resze elektronikusan tortenik. igaz nem 12 colos tablet, de azert mukodik.

ezzel egyutt eleg ciki, hogy magyarorszagon meg ott tartanak, hogy kvota van a fenymasolasra.

sörm 2018.06.08. 09:44:32

@Meridian74: Az e-ink fantasztikusan hangzott, én is Kindle-rajongó voltam. Pár év használat után belátom hogy zsákutca, és nem is igen fejlődik tovább ez a technológia. Jó lenne persze ha jönne valmi áttörés. Bár azt erősen kétlem h környezetbarátabb lenne egy akkumulátoros kütyüt gyártani mint papírra írni.

Igen, az iskolában használunk papírt, elkerülhetetlen. Tudod az oktatás ilyen műfaj. A sofőrt is lehet fikázni hogy miért szennyezi a környezetet, de attól még üzemanyag nélkül nem tudja elszállítani a 12000 Nike cipőt Budapestről Szegedre.

A könyvek itt is úgy vannak ahogy LepesMez írja, hogy tanév végén leadják, jövőre megkapja a következő osztály. Gimnazisták nem is amortizálják, 8-10 évet is kitart egy példány. És nagyon sok minden online van, pl minden vizsga. Amit én szívből gyűlölök, nagyon szar a rengeteg dolgozatot képernyőn javítani.

Orochimaru 2018.06.08. 09:45:25

@geegee: Én úgy jöttem ki ide, hogy mindent el fogok érni, amit otthon nem sikerült, és ehhez tartom is magamat. Mivel sokkal jobban keresek, mint otthon, ezért van lehetőségem befektetni saját magamba, és nekem ez tetszik a legjobban. Hogy van választási lehetőségem, és előre tudok jutni az életben anyagiak és munka szempontjából is.

Meridian74 2018.06.08. 12:45:30

@sörm: "És nagyon sok minden online van, pl minden vizsga. Amit én szívből gyűlölök, nagyon szar a rengeteg dolgozatot képernyőn javítani."

Igen, ezért emlegettem fel az e-papirt, e-inket (éppen minek nevezik), mivel annak nincs vagy kisebb háttérvilágítás kell, szem barátabb.

Persze a mostani brutális felbontású OLED-es kijelzők sem rosszak.

A környezetszenyezés. na igen, de amíg az akksigyártás hatásait talán könnyebben lehet kezelni, mint amikor tarra vágják az erdőt (és fajafjtól függően) 30-60 év amíg újból lesz ott erdő (és élővilág)... persze a külszíni fejtéses lítiumbányák okozta "sebek" is ugyanilyenek, sőt durvábbak, mert egy kiásott nagy kráterrel is nehéz bármit is kezdeni... bár nem minden lítiumbánya ilyen, sőt dél-amerikában sóból oldják ki, ott ahol eleve amúgy is "csak" sivatag van... viszont a lítium alapú akksikat fel fogja váltani szénalapú akksi. A felhasznált energia meg nem jelentős, de arra is vannak már energia termelési politikák, megújulók, atom, stb...

Dikusz 2018.06.08. 13:13:37

@Meridian74: @LepesMez: @sörm: engedjétek meg, hogy ehhez a témához hadd tegyem hozzá a magam véleményét:

Tényleg így van -Sörm: te ezt biztosan tapasztaltad is tanárként-, hogy kvóta, vagy kulcs van a fénymásolóhoz. Egyszerű(egy fenét az) okból, nincs pénz fénymásolópapírt venni. Az intézményeknek van egy meghatározott keretük dologi kiadásokra, ami messze nem fedezi még a legalapvetőbb, igencsak megnyirbált igényléseket sem.
Nem csak fénymásolópapír beszerzéséről van szó, pár évvel ezelőtt valami eszement ötlet alapján központosították ezeknek az eszközöknek/anyagoknak a beszerzését. Nem tudom emlékszik-e rá valaki, még a kréta beszerzése is gondot jelentett. Lehetett hallani olyat, hogy a tanár 1 db krétát kapott egy napra. Tollat/krétát, egyebet vehetett magának abból a "hatalmas" fizetéséből.

Az meg, hogy átadják a gyerekek a következő évfolyamnak a tankönyveiket, úgy tudom itthon nem vált be, talán meg is szüntették.

Azt meg gondoljátok csak el, miként lehetne itthon azt megvalósítani, hogy laptopot kapjon minden egyes gyerek az iskolától, amikor a legszükségesebb eszközökre (fénymásolópapír, kréta, toll, tisztítószer, de még szappan, wc-papír) sincs pénz.
Azt meg igen halkan tenném csak hozzá (akinek nem inge, ne vegye magára), bizony az is előfordulhat, hogy "jaj, csak ezt a pár ezt-azt fénymásolom le néhány ismerősömnek" címen nem csak a szükséges tananyagot/iratot/számlát stb. másolják le.

2018.06.08. 19:06:34

@Dikusz: nincs kreta vs a gyerekeknek adnak laptopot - csak egy ujabb tetel a "de jo hogy elhuztunk" listara.

Arra azonban kivancsi lennek, hogy a tankonyv orokles miert nem jott be. Bar mernek fogadni, hogy kb azert, mert akkor valakiktol kevesebb tankonyvet rendelnenek?

M. Péter 2018.06.08. 20:17:58

@Dikusz: Ha a Mészáros vagy a Tiborcz vesz egy számítógépgyárat, akkor azonnal lesz pénz arra, hogy minden iskolásnak legyen számítógépe.

sörm 2018.06.09. 00:19:09

@Dikusz: Ja, de itt a különbség: alapból eszébe se jut senkinek privát dolgot munkahelyen nyomtatni, mert minden lakásban van nyomtató. Aki használ ilyet az vesz egyet. Ha meg mégis iskolában nyomtat valaki privátot olyan pitiáner költség hogy fel sem merül h emiatt rosszul érezze magát. Ez olyan alapfelszereltség mint a budipapír. Bűntudatom kéne legyen mert többet használok? Tudom mennyi feszültség volt ebből otthon, kollégák beköpése az igazgatónál hogy a "Sanyi sokat fénymásol" stb. És az oktatás helyett erre megy el az energia.

A wc papír mint konfliktusforrással egy kenyai tanulmányúton találkoztam. Nem volt külön tanári wc, de budipapírra csak korlátozottan telt, úgyh csak a tanárok kaptak, a diákok maguk gondoskodtak róla. A mosdó fölötti szekrénybe voltak bezárva, a tanároknak volt kulcsuk hozzá. Na ők panaszkodtak egymásra h nem zárta vissza a tekercset, túl sokat használ, mindennapi konfliktusforrás volt. Szóval bőven van lejjebb is, ott azért nem tartunk hogy a wc papírok kelljen veszekedni, de a fénymásoláson is értelmetlen. Több resurs kell és kész.

sörm 2018.06.09. 00:21:01

@LepesMez: Az egyetlen értelmes válasz.... plusz hogy otthon a szülők fizetnek - ígz viszont a sulinak kellene beruházni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.06.09. 08:51:20

@Shanarey: @NorthPier:

Pedig pont ebben nem mondok most se mást.

Mo-on csúcson van az idegengyűlölet, csak nem mostantól, hanem hosszú ideje.Az ok történelmi.

Lásd 23 millió román jön és mindent lelegel mint a sáska.

szÖveges professzor 2018.06.12. 19:48:54

Sajnálom, hogy elfoglalt voltam és lecsúsztam a posztról a közzététel napján. Sokat tudtam volna kérdezni és mesélni. Ha mégis olvassa a szerzö... nem az Europaskolaban tanítasz Strängnäsben? Az a tóparti kép szerintem ott készült :D

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása