oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. október 10. 06:30,  Az első félév Oslóban 153 komment

2017. október 10. 06:30 Határátkelő

Az első félév Oslóban

Az első hónapok minden határátkelő életében különleges időszakot jelentenek, hiszen ez az ismerkedés korszaka, ilyenkor próbál az ember beilleszkedni, friss aggyal felmérni a helyzetet. Ilyen szempontból is érdekes Györgyi írása, hiszen ő barátnőjével fél éve él Norvégiában – lássuk, milyenek az első tapasztalatok. (A képeket köszönöm neki!)

cim_33.JPG

„Rólunk 

Tél végén költöztünk Norvégiába a barátnőmmel, hogy egy kicsit felszabaduljunk az otthoni nyomasztó légkör alól. Nem voltak megélhetési problémáink, nem voltunk eladósodva, saját lakásban éltünk és mindkettőnknek volt munkája. 

Rendszeresen nyaraltunk külföldön és belföldön, akadt némi megtakarításunk, tehát mindent összevetve a magyar átlag-életszínvonal felett éltünk. Laktunk már hosszabb-rövidebb ideig más országban, így tudtuk, hogy milyen előnyei és hátrányai vannak a külföldi létnek. Mindezeket figyelembe véve döntöttük el, hogy legalább öt évre elköltözünk Magyarországról. 

A barátnőm sok év tapasztalattal rendelkező programozó, így viszonylag gyorsan – még otthonról pályázva az állásokat, két hónap alatt – sikerült munkát kapnia egy oslói start-up cégnél. 

A lakhatásról 

Az oslói ingatlanpiacot nem a kiegyenlített kereslet-kínálat jellemzi, sokkal többen keresnek kiadó lakást, mint amennyi a rendelkezésre áll, ezért a tulajdonosok választhatnak a jelentkezők közül. 

Rögtön a megérkezésünkkor nekiálltunk a keresésnek - két hónapig lakhattunk a munkáltató biztosította lakásban. Szerencsések voltunk, mert már a második lakást, amit megnéztünk sikerült kivennünk, ráadásul a tulajdonos nem a szokásos három havi kauciót kérte, hanem csak másfél hónapot.

1_126.JPG

Azóta is itt élünk, és nagyon szeretjük, mert hangulatos és közel van a belvároshoz. Egy hibája azért van: nincsen fedett bringatároló a házban. 

A norvégokról 

Az otthoni barátok leggyakrabban azt kérdezik, hogy milyenek a norvégok. Egyelőre azt látom, hogy kedvesek és távolságtartóak. Ami általánosságban elmondható, hogy az erdőben sokkal kedvesebbek, mint a városban. 

A városban annyi kapcsolat sincs az emberek között, mint egy magyarországi nagyobb településen, a szembejövőkkel szemkontaktus kialakítása lehetetlen. Ezzel szemben az erdőben mindenki kedvesen köszön, idegenek barátságosan és közvetlenül beszélgetnek egymással. 

Érdekes egyébként, hogy a távolságtartó viselkedés ellenére nagyon is közösség-szellemű a társadalom, és fontos éltető eleme a bizalom. Számos olyan jelenséggel találkoztunk, ami bizalom hiányában nem tudna működni.

4_90.JPG

Ilyen a közelünkben levő könyvtár, ami kölcsönzőkártyával záróra után is látogatható késő estig, és ugyan könyvet kivenni már nem lehet, könyvtáros sem dolgozik, de szabad olvasgatni és tanulni. 

Az is bevett szokás, hogy ha kinézünk a neten egy használt tárgyat (second hand internetes adás-vétel nagyon elterjedt), és az eladóval nem tudunk időpontot egyeztetni, akkor leteszi a cuccot a garázsába, amit nyitva hagy, mi elmegyünk, megnézzük, és ha tetszik, elvisszük és átutaljuk a pénzt. 

A norvégok egymáshoz való viszonyát a közlekedési kultúra is jól mutatja. Bár kicsit tutyimutyi módon közlekednek, sokszor elmarad az irányjelzés, lassan mérik fel a közlekedési helyzeteket, ezzel együtt fél év alatt nem láttunk egyetlen balesetet vagy koccanást sem, sőt dudálást is csak hetente egyszer-kétszer hallani. 

Egy kisebb kirándulás után például jöttünk be a városba autóval, és egyszer csak azt láttuk, hogy a kétsávos út ellenére az autók a külső sávba húzódva közlekednek. Mindenki. Lépésben haladtunk és kb. 2 km múlva derült ki számunkra, hogy útszűkület miatt rendeződtünk egy sávba. És senki nem előzött ki, nem dudált.

2_130.JPG

Ha a kiköltözésen gondolkodsz 

Ahogy talán az eddigiekből is látszik, mi nyugodt, csendes és stresszmentes életet élünk Oslóban, aminek az alapja, hogy az egyikünknek van egy határozatlan idejű teljes munkaidős szerződése. 

Ezt otthonról vagy rövid időn belül itt elérni, folyékony norvég nyelvtudás nélkül csak a hiányszakmákban dolgozók számára reális, tehát pl. az IT szektorban. A nem hiányszakmával rendelkező külföldieknek általában évekig tart, amíg megkapják az első határozatlan idejű teljes munkaidős szerződésüket. 

Pár évvel ezelőtt állítólag még könnyű volt munkát kapni csak angol nyelvtudással, de a helyzet mára megváltozott, és feltétel lett a norvég is. Az oktatási rendszer egyik nagy defektje, hogy a középiskolát a diákok 15-20%-a nem fejezi be, és ők pont be tudják tölteni a szaktudást nem igénylő munkák jelentős részét, és természetesen ők előnyben vannak a külföldiekkel szemben. 

Több olyan kelet-európai családról is hallottunk, akik összegyűjtöttek sok ezer koronát, kijöttek, majd pár hónap múlva feladták a küzdelmet és hazaköltöztek.

Norvégia elképesztően drága, ezért alkalmi munkákból hosszú távon megélni nagyon nehéz. Bizonytalan ígéretekre de leginkább munkaszerződés nélkül nem érdemes nekiindulni. 

A norvég nyelvtanulásról 

Odahaza magántanárt alig találtunk, a meghirdetett kezdő norvég nyelvtanfolyamok pedig érdeklődés hiányában nem indultak el. Az itteni nyelviskolák nagyon drágák, én jártam ugyan kettőbe, de egyiket sem ajánlanám jó szívvel.

3_112.JPG

Viszont vannak online kurzusok megfizethető áron (pl. skapago), illetve száz szavas szókinccsel már érdemes önkéntes munka lehetőséget keresni, ennek nagy hagyománya van Norvégiában, és nem csak a nyelv miatt hasznos, hanem az önéletrajzban is jól mutat. 

Én kezdetben egy idősklubba jártam hetente egyszer egy női csoportnak főzni, majd amikor azt meguntam egy ismerős ajánlására bekerültem egy pici civil szervezethez kimondottan nyelvgyakorlási pozícióba. 

A külföldiek gyakran panaszkodnak, hogy nem tudják kivel gyakorolni a nyelvet, mivel minden norvég tökéletesen beszél angolul és mindkét részről egyszerűbb átváltani angolra. Ez igaz... 

Fontos még megemlíteni, hogy a könyvtárakban van ingyenes nyelvtanulási (főleg beszéd) lehetőség, amit önkéntesek tartanak változó hatékonysággal (språk kafé). 

Az árakról 

Köztudott, hogy Norvégia a világ egyik legdrágább országa. 

A legnagyobb költség a lakhatás. Oslóban egy 40 nm körüli lakás bérleti díja 10-14 ezer korona (1Kr = 35Ft) rezsivel együtt, a kerület függvényében. A nagyobb lakások arányaikban olcsóbbak, ami azt jelenti, hogy külső kerületben akár 16-18 ezer koronáért is lehet bérelni 2-3 szobás lakást. 

Általában három havi kauciót kérnek, ami azt jelenti, hogy négy hónapot kell előre fizetni. Ha valaki egyedül van és csak egy szobát szeretne, akkor érdemes havi 6 ezer korona körüli összeggel számolni.

5_70.JPG

Az élelmiszerek ára kb. háromszorosa az otthoninak, illetve a török boltokban csak másfél-kétszerese. Mi havonta kb. 4 ezer koronát költünk étkezésre ketten, de csak otthon készített ételt eszünk. Étteremben vagy akár csak egyszerűbb étkezdében 100 korona alatt enni szinte lehetetlen. 

Viszont nagyon sok munkahelyen havi pár száz koronáért biztosítanak ebédet, ami lehet saláta / felvágott / kenyér stb., de  meleg ebéd is. 

Az apró örömökről 

Két dolog van, aminek minden egyes nap meg tudok örülni. Az egyik, hogy Oslóban messze nincsen akkora por, mint Budapesten, ami abból is látszik, hogy a lakásban sokkal nehezebb porcicákat nevelgetni. 

A másik, hogy a biciklis kosaramat senki nem nézi szemetesnek. Otthon is és itt is napi szinten használok kerékpárt, és Budapesten szinte minden reggelt azzal kezdtem, hogy kiszórtam a kosaramból az éjszaka beledobált szemetet.

6_53.JPG

Nagyon jó érzés egy olyan városban élni, ahol senki sem gondolja viccesnek, természetesnek vagy kézenfekvőnek, hogy a szemetét egy bringáskosárba szórja.” 

Ha tetszett a poszt és szívesen olvasnál még Norvégiáról, akkor less be Györgyiék blogjába!

HÍRMONDÓ 

Ha kedd, akkor Belgium (és Németország, és Izland, és…) 

Biztosan sokan láttátok a címhez ihletet adó amerikai vígjátékot (ha nem, akkor legalább a szólássá vált címet ismerik, ami egyébként egészen pontosan úgy hangzott, hogy Ha kedd van, akkor ez Belgium). Nos, a mai állásajánlatok mindegyike komoly, de kétségtelen, hogy akad köztük belga is… 

A sajtot sem kíméli a kivándorlás 

Az egyik neves magyar sajtfarmot is súlyosan érinti a kivándorlás, mert a kiképzett emberek folyamatosan elhagyják a céget, hogy az ott megkereshető pénzek többszöröséért hasznosítsák tudásukat külföldön. 

Mekkora az esélye Magyarországnak kilépésének az EU-ból? 

Az Európai Unió átalakítása szinte biztosra vehető, és mint minden ilyen nagyobb változás, ugyanúgy hordoz veszélyeket magában, mint amekkora esélyt jelent. 

Ahol fizetnének azért, hogy ne dolgozz 

A túl sok munka rendkívül káros lehet, elsősorban persze az egyénnek, de rajta keresztül a vállalatoknak és a gazdaságnak is. Nem csoda, hogy akad olyan ország, ahol már azért fizetnének az embereknek, hogy ne dolgozzanak annyit, de egyelőre nem járnak túl sok sikerrel.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Norvégia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5612945749

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.10.10. 16:45:52

@Csodabogár: Hja, kérlek, beleszülettek, nem sok választásuk volt, mint megszokni ;)))

2017.10.10. 16:47:26

@Csodabogár: Hm, hát mert az 5, az amolyan félkerek szám ;)))

London2009 2017.10.10. 16:47:38

@DánBrünhilda: Kar. Akkor sifutni sem tudnek a renszarvasommal estenkent ezek szerint! Mondjuk ha ugyis egesz nap a meloban ulok, akkor mar majdnem mindegy, hogy 2-kor vagy 5-kor lesz sotet. Hiszen mire vegzek, mar ugyis dogsotet van. Probalok pozitivan allni a dologhoz! Latod? : ) Ettol fuggetlenul ezt elkepzelni sem tudom, hogy milyen lehet. Nekem mar eleg lesz ez a kozelgo oraatallitas es a tel. Ugy, hogy itt Londonban igazabol tel sincs…
Dania nekem sem tetszett. Ennyi maradt meg belole, hogy esik, nyirkos, hideg van es olyan semmilyen az egesz. Mar a rokonunk is elkoltozott, ugyhogy ha soha tobbe nem jarnek arra sem bannam.

London2009 2017.10.10. 16:51:49

@Csodabogár: Magyarorszagon is altalaban minden evben van legalabb ket het amikor irto hideg van. Ezt onnan tudom ilyen biztosan, mert az fix, hogy pont akkor latogatok haza telen, amikor ezek a legvadabb hidegek jonnek. Persze ezt nem banom, mert itt ilyen nincs es igy elvezem az igazi telet egy par napig.

London2009 2017.10.10. 16:53:18

@Pink Petsch: nekem mondjuk kellene. Vennek hozza szant is. :D

Dikusz 2017.10.10. 16:55:12

@Csodabogár: Az én fiatalságomban az NDK-s lányok elől menekültek a magyar fiúk, de a magyar lányoknak sem volt gond, hogy német fiút találjanak:)
A '70-es évek elején meg állítólag nem volt gond, hogy az NDK-ban a fiatal párok lakást kapjanak.

2017.10.10. 16:57:20

@London2009: No meg egy Télapót is, mi? ;)))

Bredpitt Monika 2017.10.10. 16:59:36

@Csodabogár: biztos nyomaszto a sotetseg,
nekem az is furcsa volt,
hogy Moszkvaban meg este 11 kor meg vilagos van nyaron,

Dikusz 2017.10.10. 17:00:47

@Pink Petsch: pedig milyen jól mutatna a kert végében a rénszarvas, és le is legelné a füvet :)

London2009 2017.10.10. 17:01:17

@Dikusz: Ezek az idok elmultak. Azert kelet-europainak lenni nem elony. Tetszik vagy nem tetszik, de ez altalaban igy van. Mas orszagban nem tudom, hogy ez mikent alakul, de itt Angliaban nekem ez a tapasztalatom. A lanyoknak azert sokkal konnyebb, de a magyar fiuk szinte mindig magyar lanyokkal allnak ossze. Na es nem azert mert a magyar lanyok a legszebbek…

London2009 2017.10.10. 17:04:08

@Pink Petsch: Egyebkent nem is hulye otlet. Annyira rohadtul sajnalom ahogy rangatjak ezeket a renszarvasokat Karacsony idejen az egyik karacsonyi vasarbol a masikba. A szivem megszakad ertuk. Ott alnak szerencsetlenek lancon, feloltoztetve Rudolfnak. Komolyan mondom az emberi hulyesegnek tenyleg nincs hatara. Kellene valami alapitvany erre es akkor meg lehetne menteni ezeket a renszarvasokat es boldogan eleldegelhetnenek a norveg kertemben! New goals for 2018! : )

Bredpitt Monika 2017.10.10. 17:05:03

Konyvajanlo, most talaltam a konyvtarban:

Irsa Sigurdardottir
GENEK
(az elso e n ekezettel)

Az ev legjobb krimije 2016
The Danish Academy of Crime Writers

Ha mar eszakon jarunk

DieNanny CH 2017.10.10. 17:05:39

@London2009:

Mondjuk 11 körül kisüt a nap, és 2 körül megy le. De minél északabbra vagy, annál rövidebb ez az idő.

DieNanny CH 2017.10.10. 17:08:22

@Csodabogár:

Szerintem csak úgy kijelentették az 5 évet, mint ahogy anno volt az Ötéves Terv is.
:-)

Bredpitt Monika 2017.10.10. 17:08:55

@Dikusz: nekem ez egy visszatero kep az emlekeimben,
gyerekkent setalok Keszthelyen es elottem labak sokasaga, mindegyiken az az NDK s szandal,

Es nyaron szinte csak nemet szot hallottam az utcan

Golf2 2017.10.10. 17:13:32

@Bredpitt Monika: Mi tokosoknak hívtuk őket mert a farzsebükben hordták az evőeszközt,kinnt NDK-ban

Bredpitt Monika 2017.10.10. 17:16:49

Nekem volt par kollegam, akik kint kaptak a diplomajukat, meseltek par szaftos tortenetetx

Nagy buli lehetett ott egyetemre jarni

Virago_1000 2017.10.10. 17:17:22

@Hari Seldon 2: "Már régen volt egy (közel) tökéletes ország."

- mar tobb, mint 30 eve.

Virago_1000 2017.10.10. 17:17:53

@London2009: "Meg ilyen szep csaladot! "
- eleve az, hogy egy felbetort csalad hogy lehetne szep?

London2009 2017.10.10. 17:23:27

@Virago_1000: szoltal valamit kedves? Nem hallottam!

London2009 2017.10.10. 17:24:36

@Csodabogár: Azt irtak, hogy nyomasztotta oket az otthoni legkor. Ez gondolom mar eleg indok volt. Elkepzelheto, hogy anyagilag is megeri nekik a norveg elet. De feltetelezem, hogy szimplan valtozasra vagytak. Csak egyszeruen arra, hogy legyen valami, ami vegre felkavarja az allovizet es tortenjen mar vegre valami. Ezt nagyon at is tudom erezni. Biztos fiatalok meg es miert ne probalnak ki magukat? Az ot ev meg biztos csak ugy jott. De gondolom meg barmi tortenhet addig veluk.

2017.10.10. 17:41:43

@London2009: Miért, egy cirkuszi medvének vagy póninak jobb sora van? Egyébként, akerted vége sem lenne éppen túl fasza nekik, leginkább a szabadban, oda tartoznak.

London2009 2017.10.10. 17:43:46

@Pink Petsch: cirkuszi medvek mar szerintem nincsenek. :DD

Din Serpahis 2017.10.10. 17:58:13

@London2009: Ezekkel az öt éves tervekkel az ilyen országoknál mint Norvégia van egy komoly baj.... Anno én is öt évre jöttem ki Svájcba, na most tartunk négy és félnél, mindenki tippelhet, hogy haza akarunk-e menni...

London2009 2017.10.10. 18:04:24

@Din Serpahis: jo, ize, hmmm, en hat honapra jottem Londonba. :D

2017.10.10. 18:07:16

@London2009: Hm, szeptember elején volt itt egy vándorcirkusz ... de, vannak ...

2017.10.10. 18:09:08

@Din Serpahis: @London2009: Én sem igazán szoktam évekre előre tervezni. A jelenlegi munkaszerződésemet is 1 évre kötöttem, minek szivassam magam, ha mégsem jönne össze?

geeeteee 2017.10.10. 18:11:03

Le ne harapjátok a fejemet a következőkért. Az az északi elszigetelődöttség a hosszú téli sötétséggel túl sok időt hagy gyarlóságokra, amit aztán a fehér éjszakás nyarakon nem győznek szemlesütve bűnbánni. Nagynéném élt svédben párban egy dán halásszal-matrózzal, voltunk is náluk, onnan tudom. Emlékeztek a szexuális forradalomra vagy a skandináv mozikra?

Shaktee 2017.10.10. 18:11:08

@Bredpitt Monika:

ne csepegtess moni, kerjuk a jo kis ndks generalszaftos orgia sztorikat :P Majd a lajharka nem olvassa...

geeeteee 2017.10.10. 18:11:19

@Golf2: Mint a kanálgép. Nem emlékszem, hogy akkoriban tudtuk, miért is tokosok, a kérdés sem merült fel, simán passzolt a kifejezés, olyan leíró volt. Aztán egyszer a saßnitzi állomáson egy magyar graffitit olvasva sütötte el valaki, hogy a svédek is így hívják őket. Kikompozva félrészegen is erőltetett volt, bár van egy kis áthallás. Osttyskland :D

Shaktee 2017.10.10. 18:11:21

@London2009: románoknál vannak még.

2017.10.10. 18:19:51

@geeeteee: Tök normális, valamivel el kell ütni az időt, és nem lehet mindig túrázni ... :DDD

Csodabogár 2017.10.10. 18:33:41

@Bredpitt Monika: Nyáron Svédországban is világos van, de a sötétség sokkal tovább tart mint a világos időszak.

Csodabogár 2017.10.10. 18:39:23

@Din Serpahis: A kettőt nem lehet össze hasonlítani. Te Europa szivében vagy, Norvégoknál meg lecsúsztál már a térképről.:-)

Egyébként szerintm a skandináv országok közül Dánia a leg élhetőbb. Ők Skandinávia olaszai. Sokkal nyitottabbak mint a többi.

zellencs 2017.10.10. 18:39:43

Sziasztok! Én írtam a cikket. Az 5 év tényleg csak úgy jött, lehet belőle 2 vagy 15 is - ahogy sikerül:-)
Viszont 5 év talán elég ahhoz, hogy külföldön kicsit "otthon érezze" magát az ember. De persze ezt nem tudom biztosan, 2 évnél többet nem töltöttem külföldön...

Dikusz 2017.10.10. 18:49:25

@London2009: Valóban régen történt, 1970-ben voltam az iskolával az NDK-ban De az tényleg úgy volt akkor, hogy népszerűek voltak a magyar fiúk/lányok a német fiatalok körében.
Ha másért nem, talán azért, mert könnyebben barátkoztak.
Ennyi idő után elhalványodnak az emlékek, csak a városok nevére emlékszem, ahol jártunk. Van olyan szomorú emlék is, amit viszont nem lehet elfelejteni sosem.

2017.10.10. 19:00:26

@zellencs: Szia. A jóégbe birjátok azt az éghajlatot? ;)))))

Din Serpahis 2017.10.10. 19:01:14

@Pink Petsch: Nálam ez úgy kezdődött, hogy világéletemben panelban laktam, és venni akartam egy tisztességes családi házat. Nagyjából tudtam, hogy ehhez mennyi pénz kell, hozzáadtam némi biztonsági tartalékot, és kiszámoltam, hogy ehhez kb öt évig kell Svájcban melózni.

Anyagilag maximálisan össze is jött a dolog, sőt még túl is teljesítettük a tervet, viszont most már elsősorban nem a pénz miatt akarok maradni.

London2009 2017.10.10. 19:02:20

@zellencs: nagyon izgi! El ne felejts irni meg! Egy kalappal mindenhez!

London2009 2017.10.10. 19:03:15

@geeeteee: megmondtam! Ezt irtam en is, hogy kb. pont ezt lehet csinalni a hidegben, telen. :D

Dikusz 2017.10.10. 19:07:07

@zellencs: szia:)
Szépek a fotók, különösen a szikla szélén állós tetszik.
Nem kétséges, hogy Osló levegője tisztább, mint Budapesté, a természeti környezet biztosan sokat számít.

Be kell valljam, én még nem láttam szeméttel teleszórt biciklikosarat sehol. Hol tároltad a biciklidet (csak kíváncsiságból kérdezem), hogy teliszórták szeméttel? Ha másképp nézzük, még örülhettél, hogy legalább a biciklid megvolt:)))

somlobodog 2017.10.10. 19:16:27

@Virago_1000: a tiéd is. Ilyen az ember.

geeeteee 2017.10.10. 19:16:31

@Pink Petsch: Hegyi vagy mocsári labanc dettó, üss fel egy 80-as ÖKM-et. :) Ugye?

2017.10.10. 19:18:19

@Din Serpahis: Hm, amig nagyvárosban laktam gyerekkoromban a családdal, ugyancsak tömbházban, addig én is szerettem volna egy családi házban élni. Aztán a rosszszerencse egy falura vetette a szükebb családot ... mnnaaaaa, tudooood mikor? Sohanapján, kiskedden, borjúnyúzó pénteken! :DDD
Az viszont szerintem nem a legjobb felállás, ha csak a pénz tart Svájcban, és egyébként úgy más semmi nem nagyon, azaz ha magát az országot nem kedvelitek annyira, hogy legalább az aktiv életeteket szivesen töltsétek ott, az anyagi megfontolásoktól függetlenül.

2017.10.10. 19:19:53

@geeeteee: No, nekem a "dajcsok" perverzióit igazán nem kell bemutatni :DDDDD

zellencs 2017.10.10. 19:30:36

@Pink Petsch: Szia! Egyelőre jól bírjuk, Osló viszonylag szerencsés az időjárás tekintetében, de azért eltartott egy darabig amíg rájöttünk júniusban hogy nem érdemes tovább várni a nyarat, mert már rég abban vagyunk - 18-20 fok és gyakori esőzés. Mindezzel együtt a nyár nagyon szép volt, Osló tele van parkokkal és nyáron minden zöldellik,virágzik.
A telet nem tudom hogy fogjuk bírni, de ha túléltük, írok róla blogposztot.
Köszi mindenkinek a hozzászólásokat, tanácsokat, javaslatokat az esőmentes biciklitároláshoz!

2017.10.10. 19:35:12

@zellencs: :DDD Itt, errefelé, ahol én vagyok, ilyen az ősz, igaz, inkább 12-14 fokkal, de ez egy "nyomi" mikroklima :DDD Simán fordult elő, hogy a innen még széldzsekiben indultam a közeli nagyvárosba, Freiburgba, ahol szabályszerü hőgutát kaptam ;)))
Azért majd a téli élményekre, úgy március tájékán kiváncsi leszek, feltéve, ha túléléitek :DDD

tanato 2017.10.10. 19:38:39

@London2009: @Dikusz: @Csodabogár: A nyugati lány kelet európai fiúk közti meglehetősen hűvös viszonyról még a HÁ első időszakában több vita és poszt is volt.nyilván egy gazdagabb országbéli lány egy szegényebb országbéli fiúval nem szívesen lép tartós kapcsolatba amint egy országon belül is így van szegény/ebb/fiú gazdag/abb/ lány kapcsolat sokkal ritkább mint fordítva mivel a fiúk a testi adottságokat sokkal jobban nézik az ellenkező nemnél mint fordítva,kevésbé a társadalmistatust és vagyont.Természetesen ez személyfüggő is,mert amint írtam akkor is:Pl.az én időmben még a legszegényebb országból való és legsötéttebb bőrű egyetemi társaim is rövid időn belül találtak maguknak első körben magyar barátnőt,második körben magyar feleséget.
Nyilván ha ezen srácok magyarul csak makogó fizikai munkások,mg.idénymunkások,szállodai kisegítők,mosogatók lettek volna nem lett volna ilyen "jó soruk".
De ők magyarul már jól beszélő egyetemisták voltak,orvostanhallgatók,mérnökhallgatók,gyógsszerészhallgatók stb.
KB. hasonló lehet pl angol,német,osztrák.lányok magyar vagy egyéb k.európai kietelepülő fiúk viszonylatában.

Dikusz 2017.10.10. 19:54:24

@tanato: Amiről -nyilván láttad is- én írtam, az 1970-ben volt sz NDK-ban. Azért azt hiszem Az NDK-s fiú/lány annyira nem számított nyugatinak akkor.
Tényleg nagyon nyomultak az NDK-s lányok kifejezetten a magyar fiúkra, mindegyikre a csoportból. Tulajdonképpen ezer oka lehet, az egyik pl. hogy éppen kifelé nőttünk a tinikorból (15-16 évesek voltunk akkor), és tetszett a "hódítás", nem feltétlen a külsőségeket néztük.
Egy régebbi kolléganőm bátyja pedig NDK-ba nősült, ő mondta, hogy ifjú házasként rögtön lakást kaptak. Náluk is nagyon akarta a magyar fiút a lány.

tanato 2017.10.10. 19:58:58

@Dikusz: Persze akkoriban mi számítottunk "kis nyugatnak" az NDK-ból nézve.

2017.10.10. 19:59:36

@tanato: Azért a néger srácok esetében nagyon nagy szerepe volt (és van) az "egzotikumnak" is. Anyám mesélte, hogy a 70-es évekbeli Kolozsváron is igen kapósok voltak a néger srácok az egyetemista csajok körében, ha nem voltak túl rondák (Bár néha még akkor is, hiszen 40 éve még szabályosan megbámulták a fekete bőrszint a népek az utcán, mint a viccbeli székelybácsi a néger-székely kiskölyökkel ;) ). A személyiségük sokadlagos szempont volt, már ha egyáltalán felmerült.

Bredpitt Monika 2017.10.10. 20:09:03

@swing gitan: Nagyjabol az a lenyeg , hogy a gruppen szextol sem riadtak vissza

2017.10.10. 20:11:01

@Bredpitt Monika: Miért kellene? Nincs abban semmi rossz ;)))

Bredpitt Monika 2017.10.10. 20:13:46

@Pink Petsch: szerintem sincs, nem is mondtam, hogy van

Bredpitt Monika 2017.10.10. 20:16:01

@Pink Petsch: mikozben neked irtam eppen a tantum verde szopogato tablettat reklamoztak,
na, akkor jo ejt mindenkinek

2017.10.10. 20:21:19

@Bredpitt Monika: A "riadtak vissza" kifejezésből indultam ki ;)))
Mnoooo, akkor mára ennyi orális izgatás pont elég lehetett .. jó éjt neked is! :)

Csodabogár 2017.10.10. 20:27:54

@tanato: Svéd lányokat nem érdekelte, hogy ki micsoda. Magyar fiuk kedvesek voltak, mondtak 1-2 bókot a lányoknak ez totál ismeretlen volt, elolvadtak mint a vaj a napon. Mindez kb. 40 éve volt, azt hiszem ma már teljesen másként néz ki a svéd erkölcs is mint akkor.

2017.10.10. 20:43:11

@Csodabogár: A svéd erkölcsről kb. nulla a tudásom, de annyit azért megfigyeltem, hogy a nagyon "emancipált" társadalmakban a nők nem tudják megfelelően fogadni a leghétköznapibb bókokat sem. Egyszerüen nem tudják lereagálni az olyan sima, mindennapi kis "kedvességeket", hogy jól-nézel-ki ... zavarba jönnek, és lefagynak leginkább. A hagyományosan polgári értelemben vett családi háttér-kultúra nagyon hiányzik ilyen szempontból (is), például.

tanato 2017.10.10. 21:18:57

@Pink Petsch: Ez belejátszott az biztos,az egzotikum.vagy inkább úgy fogalméznék,az újdonság varázsa..Szerintem ez most is egy szempont,az ellentétek vonzák egymást alapon.
de nyilván a nyelvtudás is belejátszott,meg az azonos kúltúr környzet,hisz ők nem segédmunkások voltak,hanem tanult srácok.

tanato 2017.10.10. 21:20:26

@Csodabogár: Ezt persze nem tudom,de itt is belejátszhatott az újdonság varázsa az "egzotikum".

tanato 2017.10.10. 21:21:49

Szóval ment azért a globalizáció 40-50 éve is,az egyének szintjén.

2017.10.10. 21:28:08

@tanato: Hm, ez az "ellentétek vonzák" egymást szerintem egy bullshit a párkapcsolatokban. Az ellentétek legfeljebb pár röpke menetre vonzák egymást, gyakorlati együttélésre viszont leginkább nem. A természettudomnányok rendre megbuknak, ha a társadalomtudományok is képbe kerülnek, hogy "akadémiai szintre" vigyem ;))) Viszont, bár poénból irtam, de igaz. Az emberi kapcsolatokban, már a tartósakban -legyen az szerelmi vagy üzleti- az ellentétek egyáltalán nem vonzák egymást hosszú távon. Rövid távon, persze, érdekes, meg izgalmas lehet, de tartós semmiképp sem.
Hm és azért a kultúrkörnyezttel meg nagyon erősen vitatkoznék, hacsak le nem vezeted nekem, hogy egy gambiai vagy kubai orvostanhallgatóban és egy orosz-román nyelvszakos bölcsészben, mi a tököm a közös "kultúrkörnyezet", mert a nullán kivül, kb. semmi.

Shaktee 2017.10.10. 22:07:42

@Pink Petsch: "az ellentétek legfeljebb pár röpke menetre vonzák egymást"

ilyenek voltak az ndks szexelmenyek, kedves recis akademikus :P

tanato 2017.10.10. 22:11:14

@Pink Petsch: A hasonló tanultsági szint. az a közös.E gy 8 osztályt végzett meg egy bölcsészdiplomás között nehezebben megy a tartós kapcsolat,hiába beszélnek egy nyelvet és hiába azonos a színük.Fontosabb a közös környzete vagy szint.
Rövid távon egzotikus mindkét félnek a kapcsolat ahogy indul,később meg az azonos kultúr szint pl. évfolyamtársak esetén biztosítja a hosszú távú kapcsolataot.

tanato 2017.10.10. 22:12:47

@swing gitan: Ezekből is lett jó néhány tartós kapcsolat esküvővel gyerekekkel,azóta már unokákkal,Még nekem is van itt a városomban néhány volt NDK-s asszony aki MO.-n maradt családi okok miatt.

Dikusz 2017.10.10. 22:26:51

@tanato: meg volt szintén a '60-as '70-es években, hogy a szövőgyárakban kubai nők dolgoztak, sok kávészínű gyereknek lehet kubai mamája.

2017.10.10. 22:28:01

@tanato: Hm, nem is tudom, lehet, amikor te végeztél anno, akkor már az, hogy egyetemista voltál azonos "kultúrszintre" emelt egy teljesen más terülten-pl. földrajzon- végzettel (hogy ne csak mindig klasszika-filológia szakaosok-aka. bölcsészek legyenek az ellenpélda ;))) Szóval, lehet, hogy akkoriban a 70-es vagy még korábbi években már maga az egyetemista státusz is azonos kultúrkörnyezetet jelentett ... de ma már rég nincs igy. Sőt, 15 éve sem volt már igy, amikor én jártam egyetemre.
Viszont azt -sajnos, vagy nem- személyes tapasztalatból tudom, hogy a társadalmi különbségek, (és én ezt nevezem mondjuk "kultúrszintnek", nem az egyetemi diploma létét), nem mükődnek. Ugyanis én, egy ilyen "társadalmi különbségnek" meg Ceau-papának köszönhetem, úgymond a létem. A biológiai apám, bár a maga szintjén értelmes volt, társadalmilag és kulturálisan is messze anyám - és a családunk azon ága- alatt állt. Viszont kurvajól nézett ki, és én állitólag még a gesztusaimban és az önkéntelen grimaszaimban is rá hasonlitok ;)))
Azonban, hosszú távon, az "ellentétek vonzák egymást", azaz az eltérő kultúrkörnyezet ellenére mükődő párkapcsolat, még a közös kultőúrkörből jövők esetében sem volt hosszú távú (mondjuk, ehhez kellett a '77-es romániai földrengés, hogy anyám szeme kinyiljon, mekkora egy taplótól szült gyereket, és beadja a válópert).
Na, most visszatérve a személyes elkalandozások területéről .... el tudod képzelni, mennyi közös lehet egy kubai fasziban meg egy pitesti csajban, még ha mindketten egyetmisták is? Ja, pont nulla. Ha kivülről nézve, esetleg müködik is, akkor ott valaki szinte teljesen feladta önmagát ... annyit meg senki sem ér. Már szerintem.

2017.10.10. 22:36:55

@swing gitan: Én akkor még gyerek voltam, ne akard "beszennyezni" azt a korszakomat, az élvhajhász sztorijaiddal :DDDD

Shaktee 2017.10.10. 22:40:55

@tanato: biztos boltak ilyenek is, de nem tipikus

tanato 2017.10.10. 22:52:31

@Pink Petsch: Szóval egy városon belül azért az egyetemre-főiskolára járók közös környzetben, közegben mozogtak,még ha más-más szakokra jártak is.Persze hogy sok kapcsolat kialakult,rövidebbek is hosszabbak is.Viszont egy akkori szakmunkásképzős és egy főiskolás között nem igen volt közös pont ha csak éppen az utcán egymásba nem botlottak.Ezért sok házasság egyetemi ismereteséggel kezdődött.Meg a szakmunkásképzőkben is persze.

tanato 2017.10.10. 22:53:19

@swing gitan: Nyilván több volt az alkalmi kapcsolat mint a tartós a nagy számok törvény e alapján.

tanato 2017.10.10. 22:54:51

@Dikusz: Sőt jónéhány kubai lány MO.-n is maradt férjhezmenvén itt.Ismerek néhányat,spanyol kubait, afro kubait vegyesen

2017.10.10. 23:14:54

@tanato: Hm, és még mindig rá birok csodálkozni arra, hogy mennyire szabadon éltetek ti, már hozzánk képest, a Kádár- rendszerben! :) És mennyire nem birjátok felfogni a mai napig sem, mennyire szerencsések voltatok szovjet emlékmüvestől-mindenestől!
Nos, akkor mesélek. Ceausesu Romániájában egészen a '89 december végi kivégzéséig az volt a módi, hogy ha nem sikerült elsőre bejutni egy egyetemre, akkor minimum fél évet kellett kötelezően dolgoznia az illető fiatal-leendő-értemiséginek valamelyik kibaszottul nagy és felesleges (ebben hasonló volt a két rendszer) üzemben/gyárban, a szocializmust épitve, ahhoz, hogy joga legyen, azaz, hogy egyáltalán megengedjék neki, hogy a következő évben felvételizhessen valamilyen egyetemi szakra. Nos, mivel az anyai nagyapám a Hidromecanica nevü brassói ipari szerelvényeket gyártó óriás-förmedvényben volt főkönyvelő, a lányát, anyámat, ott helyezte el, hivatalosan "hegesztőként". (Zárójelben jegyzem meg, egy biztositék kicsrélése már meghaladja jóanyám képességeit, pedig az még nekem is megy ;) ). Nem, nem anyám volt ennyire hülye, de akkoriban, a 70-es években böklcsésznek lenni kiváltságnak számitott, a magyar-germanisztika szakon, ahova felvételizett, és elsőre kibaszták, országos szinten volt 70 valamennyi hely. No, de másodjára csak besikeredett jóanyám Kolozsvárra, én meg azonban időközben megfogantam, mert a hegesztők közt melózott az "écsapám", aki bár fizikailag kurvajól nézett ki, és szellemileg sem volt éppen tapló, viszont az a bizonyos "kultúrkörnyezet" .... no, az messzebb volt, mint a jó Makó lovag Jeruzsálemtől.
Szóval, csak igy mesélek itt neked, a valódi személyelvü diktatórikluis rendszer egyéni szinten megnyilvánuló kihatásairól. No meg, hogy értsd, milért kapok sikitófrászt az Orbán-féle rezsimntől. Nem, nem azért, mnett gátlástalanul lopnak, hanem mert erős jelek vannak már évek óta, ami a totalitárius Ceau-papára emlékeztetnek igencsak intenziven ...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.10.11. 00:38:32

@Bredpitt Monika: "Ezt az utcan nem, de az erdoben igen dolgot tobbszor el kellett olvasnom."

Ez az erdos dolog tenyleg igy mukodik (marmint a norvegok szamara az erdo egy teljesen mas dimenzio, mint a varos, valoszinuleg a termeszetkozeliseguk miatt). Errol egy nagyon jopofa TED talk jutott eszembe, amit mar egyszer (vagy tobbszor) belinkeltem, de az ujszulottnek minden vicc uj alapon meg egyszer megteszem :) Az illeto - egy olasz-brit uriember, aki Norvegiaban el - az interkulturalis tudasrol (kulonbozo kulturak egyutt eleserol, es elfogadasarol) beszel nagyon szorakoztato modon. Erdemes megnezni (angol nyelven ertok elonyben :)

www.youtube.com/watch?v=YMyofREc5Jk

2017.10.11. 00:59:44

@Zsuzsi65: Én voltam a hülye, hogy rákattintottam, igazi amcsi néphülyitő duma ... igaz, már ott abbagytam, amikor arról dumált, hogy mecsa különbség, amikor az angolt brit vagy az olasz akkcentuissal beszéli! -Nem, mondod, baszod! Ki gondolta volna! Húhaaa! :PPPP
Szóval, engem 1 percen belül elveszitett, mert az ilyen a józan-paraszti-ész-szerint-nanáhogy-hogy-igy-van-de-az-amcsiknak-valamiért-valami-fasz-önigazoló-videó-is kell-hogy-megerősitse féle szarságokat, 3-4 mondat után lövöm ki. Csak az a baj, hogy már rákattintottam, igy pénzt kap a semmit nem érő hülye dumájáért ... no de, legfeljebb többé a te linkeidre nem klikkelek, pláne, ha tecső ....

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.10.11. 01:15:00

@Pink Petsch: szerintem vegig kellett volna nezned, mert nem az "amcsik" onigazolasarol szolt egyaltalan :) persze 1 perc utan csak ennyit lehetett belole leszurni ;) A lenyeg, ami a video vegen volt, az pedig ez (osszefoglalom, hogy ne kelljen megnezned ;)

Amikor kulturakat egymassal osszehasonlitunk, akkor - ahelyett, hogy barmelyik kulturat felsobbrendunek, "jobbnak" titulalnank - "take the best of them, merge them into a new one, and that's what we call a global mindset". Vagyis "gyurjunk" egy ujfajta kulturat mindabbol a jobol, amit az egyes kulturak adni tudnak - hiszen nincs olyan kultura, amiben ne lehetne valami "jot" (hasznosat, kovetni valot stb.) talalni. Ez lenne az alapja egy sokkal toleransabb vilagnak, egy sokkal hatekonyabb globalis kommunikacionak.

2017.10.11. 02:06:19

@Zsuzsi65: Hoppá .. még egy spanyol viasz! :P Most komolyan, melyik, egy alap-általános müveltséggel rendelkező, legalább 3 számjegyü IQ-val rendelkező ember ne tudná ezt? De most komolyan, ezt valakinek a szájba kell rágni? Alapvető intelligenciával ennek felismerése nem megy magától? Basszus, erről szól ez az egész kibe-ba ... tt határátkelés, könyörögöm!

gabors 2017.10.11. 02:31:36

@Pink Petsch: sajnalhatod.. mert tenyleg nem rossz ...gondolom a Cau alatt mindezt mar reg meghaladtad :-)

azt honnan vetted hogy ez amerikai ???? SEMMI amerikai nincs benne, sot ez igy nagyon nem nepszeru az USA-ban ma (egy ket ultra liberalissabb kozeget leszamitva)

Elsore lehet hallani HOGY NEM amerikai aki beszel, es mar a masodik perc elott ki is derul, sot az is hogy meg veletlenul sem egy amerikia program. gyanus nem erted hogy mit mond ???

2017.10.11. 02:41:38

@gabors: Persze, egy szót sem tudok angolul ... hogyne, igazad van, mint "mindig".
A Ceausescu rendszerrel meg legközelebb akkor ironizálj, te csira, ha akár egy napot is eltöltöttél benne, úgy igazából. Mert kurvára nem volt vicces!

gabors 2017.10.11. 02:55:29

@gabors: most latom hogy maga a TEDx megis csak amerikai/canadai media ceg de ezt csak a video utan neztem meg hogy megis mi ez TEDx?? azt hittem csak valami diszlet :-)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.10.11. 04:05:31

@Pink Petsch: hat, ha korulnezel, eleg sok embernek nem evidencia. Eppen ezert van az, amikor mondjyk az angol "lenezi" a kelet-europait, a pakisztanit vagy mas nemzetbelit, mert annak "mas" a kulturaja. Csak azert mert ez evidencia sokunk szamara, nem jelenti azt, hogy ilyen nyitottak is vagyunk mas kulturakra...nezzunk akarcsak magunkba, es ha nagyon oszintek akarunk lenni magunkkal, biz

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.10.11. 04:06:55

Folyt:) biztosan talalunk olyan szitut, amikor nem feltetlenul ilyen nyitottan gondolkodtunk ...

gabors 2017.10.11. 05:30:59

@Pink Petsch: "Mert kurvára nem volt vicces! " Nem is szantam viccesnek . foleg hogy nagyapad fokonyvelo volt (parttag is?), es az alpjan amit irtal, legalabb edesanyad profitalt ... errol csak ennyit

Dikusz 2017.10.11. 06:51:36

@Pink Petsch: Ugyan nem nekem írtad, de engedd meg, hogy válaszoljak rá: magam is tökéletesen ugyanezt mondom, amit @tanato-nak 23:14:54-kor írt hozzászólásod első két mondata tartalmaz.
Viszont mindig megcáfolja ezt a véleményemet a saját korosztályom, hogy nem is így volt...

tanato 2017.10.11. 07:15:07

@Pink Petsch: @Dikusz: Igen a Ceau rendszer tényleg egész más volt mint a mienk itthon,kegyetlenebb,durvább.Itthon az életkörülémények tényleg "jobbak"voltak,nyilván a szovjet befolyás viszont itthon volt erősebb.

tanato 2017.10.11. 07:18:57

@Pink Petsch: Viszont a Ceau rendszert nem számolva abban más a véleményünk,hogy szerintem egy afrikai mérnökhallgató mondjuk/vagy legyen szíriai/és egy havasalföldi lány aki meg nyelv-irodalom szakra jár,hosszabb távon jobban talál közös témákat tartós kapcsolat,családalapítás esetén mintha a havasalföldi lány egy falujában maradt 8 általánost végzett fiúval indítana közös életet.

Hari Seldon 2 2017.10.11. 07:48:35

@Pink Petsch:
"DDD Itt, errefelé, ahol én vagyok, ilyen az ősz, igaz, inkább 12-14 fokkal, de ez egy "nyomi" mikroklima :DDD"
Hát igen, úgy nagyjából 356 000 km2-en olyan a mikroklíma... :-)))

"széldzsekiben indultam a közeli nagyvárosba, Freiburgba, ahol szabályszerü hőgutát kaptam"
Egyik barátunk Baden-ben él, ő mondta, hogy úgy csábították oda, hogy egész Németországban ott a legjobb az idő.

Hari Seldon 2 2017.10.11. 07:52:07

@zellencs:
Írjál még, de legalábbis csinálj képeket.

DieNanny CH 2017.10.11. 08:58:01

@Pink Petsch:

"De most komolyan, ezt valakinek a szájba kell rágni? "

Igen, ezen mit csodálkozol? Újságíró korodban nem találkoztál alacsonyabb képességű, vagy kevesebb ismerettel rendelkező emberekkel? Vagy akár recepciós korodban? Mindenki tudott legalább annyit mint te?

Taxomükke (UK) 2017.10.11. 09:46:06

@London2009: A felesegem is 3, max. 6 honapra jott 2012 januarjaban...

Hari Seldon 2 2017.10.11. 10:03:48

@DieNanny CH:
Nyilván van ilyen is, de azok nem TED előadásokat hallgatnak.

DieNanny CH 2017.10.11. 10:28:38

@Hari Seldon 2:

Hm. Vagyis, aki TED előadást hallgat, az már úgyis tudja azt, ami az előadásban elhangzik. Aki meg nem szokott hallgatni ilyet, az úgysem lesz okosabb.
A kérdésem ezek után: kiknek szólnak a TED előadások?

Hari Seldon 2 2017.10.11. 12:19:05

@DieNanny CH:
Jó. Igazából megfogtál ezzel a logikus kérdéssel.
Valójában mindenkinek kéne szólni. De azoknak akiknek ez újdonság, azok nem ismerik/nem érdekli őket/igényük sincs rá hogy hallgassák. (kinél kinél más és más az indok miért nem hallgatja) - Ja, és bevallom, a TED-eknek én is csak egy (kis) részét hallgattam meg. Természtesesen, ezeknek az előadásoknak egy része nekem (ahogy feltételezem neked is), nem annyira újdonság, de azért mindig akad pár részlet, ami az.

Szerintem a hallgatók jó része is így volt vele. Nagy részéről hallottak, vagy ismerték, egy részét nem, de biztos akadt mindenkinek pár apróság amit nem tudtak. És ez így van jól.

négyzet 2017.10.11. 18:19:22

@DánBrünhilda:
Nekem Budapesten, ahol 14 éve élek, csak ilyen barátaim vannak már (gyerekek születtek, nálunk is, és mindenki elfoglalt, nem ér rá stb) - "most már találkozzunk" "gyertek át valamikor", amiből unszolásra sem történik semmi, a felületes kapcsolatok nem mélyülnek el. Ehhez képest az évek óta nem látott svéd barátaink idén meghívtak magukhoz, és annyira komolyan gondolták, hogy az volt az idei nyaralásunk. Szóval mondanám, hogy biztos életkori, de szerencse kérdése is, hogy kivel ismerkedsz meg.

A sötétségről: szintén itt Budapesten télen hétköznap én sem szoktam látni a napot. Amikor megyek dolgozni, sötét van, amikor megyek haza, sötét van. Ha 3-kor megy le a nap és nem fél 5-kor, hát na bumm...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.10.12. 00:19:09

@DieNanny CH: "A kérdésem ezek után: kiknek szólnak a TED előadások?"
Szerintem nem mindegyik TED eloadasnak az a celja/lenyege, hogy 100%-ban UJ informaciot osszon meg a kozonseggel. Azert keves olyan ember van, akinek MINDEN ujdonsag akar egy TED vagy akar masfajta eloadasban...Ebben az esetben sem errol volt szo...
Egyebkent a belinkelt darab apropoja csak ennek az eloadasnak egy kisebb reszlete volt (amihez Pinky mar el sem ert :) Az pedig egy - a norveg erdohoz kapcsolodo - vicces epizod, ahol a brit-olasz uriember norveg felesege kedvesen, es teljesen naivan invitalja olasz aposat, hogy "menjunk ki egy setara az erdobe"...mire az olasz apos nagy szemeket meresztve kerdezi, "miert"?? Ugyanis az olaszok szamara ez a kijelentes kb. annyi, mint nekunk a "gyere ki a hora" (vagyis, intezzuk el ferfiasan a koztunk levo ellenteteket:))
Az egeszet pedig azert meselte az illeto, mert ra akart mutatni a kulturak kozti felreertesek elkerulesenek modjara (cross-cultural communication)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.10.13. 13:15:01

Oslo az most város vagy állapot? :D
Illetve volt már Oslo Hajduszob-oslo...
(Amikor megvertük a norvégokat pótselejtezőn, Solesz góljával.Lassan az is csak egy szép emlék, egyszeri esemény...)
Az ötödik kép nem a Trolltunga véletlenül?
Bár már úgyse fog erre járni senki...

zellencs 2017.10.13. 17:32:09

@geegee: a fotó Besseggennél készült a Jotunheim Parkban

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása