oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. március 03. 06:48,  Tapas és sangría – avagy ügyintézés Spanyolországban 65 komment

2016. március 03. 06:48 Határátkelő

Tapas és sangría – avagy ügyintézés Spanyolországban

Ha már legutóbb Portugáliában jártunk, arra gondoltam, hogy akkor maradjunk is az Ibériai-félszigeten, és intézzünk ügyeket sok magyar kedvelt nyári úticélján, Spanyolországban. Biztosan akadnak jó páran, akikben egy-egy jól sikerült nyaralás után felmerült, meg kellene próbálni hosszabb távon is – lássuk, ők mivel szembesülnek, illetve mire érdemes figyelni. (A sorozat többi részét itt találhatjátok.)

spanyolorszag_tapas_foto_flickr_com_jessica_spengler.jpg

Megérkezés, ügyintézés

Kezdjük az alapoknál! Spanyolországba természetesen bármilyen típusú személyi igazolvánnyal be lehet utazni (ideiglenessel is), ám akinek még a régi, kiskönyv alakú dokumentuma van (ha akad még ilyen egyáltalán), jobban teszi, ha lecseréli, mert előfordult már, hogy azt a spanyol hatóságok nem fogadták el, és például a bankok is undorral dobják vissza. Ez még nyaralás esetén is fontos, pláne az akkor, ha Spanyolországba költözünk.

Természetesen a spanyoloknál is, mint az uniós országokban általában, három hónapig minden további nélkül tartózkodhatunk, azt követően viszont már be kell jelentkeznünk a Külföldi Állampolgárok Központi Nyilvántartásába (Registro Central de Extranjeros).

A kérelmet a lakhelyünk szerint illetékes Külföldiek Hivatalában (Oficina de Extranjeros) kell benyújtani, ha pedig ez nincs, akkor a rendőrség Idegenrendészeti Osztályán (Policía Nacional - Extranjería).

Ilyenkor kapunk egy igazolást, ezen a nevünk, állampolgárságunk, lakhelyünk, a nyilvántartásba-vétel időpontja és a külföldiek azonosítására szolgáló NIE számot (número de identidad de extranjero) tüntetik fel.

Apropó NIE szám. Ezt (mint Roxi egy korábbi írásában felhívta a figyelmet) megérkezéskor el kell intézni, mert ebben az esetben az elmélet és a gyakorlat nem feltétlenül fedi egymást.

„Elvileg, jogszabály szerint 3 hónapig tudsz NIE nélkül dolgozni, de ez csak elviekben van így. Szóval ha csak nem a dél-spanyolországi narancsszedés az álmod, ahol 3-400 eurót keresel egy hónapban (jó esetben), ami pont arra elég, hogy ne halj éhen, akkor jobb, ha addig nem is nagyon strapálod magad, amíg nincs fix NIE időpontod, esetleg már a NIE a zsebedben. Ezen kívül kell egy numero de seguridad social (TB szám).”

Jobb helyzetben vagyunk Madridban és bizonyos megyékben, mert ezeken a helyeken elektronikus időpontfoglalási rendszer működik, ez a Pénzügy- és Közigazgatási Minisztérium oldaláról érhető el. Tájékozódni a Sede nevű oldalon lehet. Ha nincs elektronikus időpontfoglalás, akkor megint csak irány a rendőrség!

Jó tudni, hogy egy 2012-es kormányrendelet szigorította a tartózkodási feltételeket, ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy a hatóságok kérhetik annak igazolását, hogy a kérelmező valamely országban fizet társadalombiztosítást, vagy kötött magánbiztosítást, illetve hogy megfelelő anyagi forrásokkal rendelkezik spanyolországi tartózkodásának fedezésére.

Hasznos linkek

Külföldi Állampolgárok Központi Nyilvántartása (Registro Central de Extranjeros)

Külföldiek Hivatala (Oficina de Extranjeros)

Rendőrség, Idegenrendészeti Osztály (Policía Nacional - Extranjería)

Sede

Kormányrendelet a tartózkodási feltételekről (Boletín oficial del Estado)

Lakhatás

Ahhoz, hogy regisztráljunk, érvényes lakcímmel kell rendelkeznünk. A lakcím-bejelentkezést (Empadronamiento) a lakóhely szerinti önkormányzatnál kell megtenni.

„Albérletet csak helyben lehet találni és főleg telefonon, nem emailben. Én egy ingatlanügynökségen (inmobiliaria) keresztül találtam, akik ezért elvártak 1 havi bérleti díjat (amit végül a felére alkudtunk, mert csak 3 hónapra béreltünk). Mondjuk mi szabályosan bementünk az irodájukba, viszont az online található hirdetések jelentős részét is ingatlanosok csinálják, ezért mindig kérdezd meg hogy van-e ilyen költség és hogy ügynök-e egyáltalán." - írta Ádám.

Hasznos linkek

Loquo

Vibbo

Piso Compartido

Pisos y alquiler

Munkavállalás

Eljutottunk oda, hogy vannak papírjaink, lakunk is, akkor jöhet a lényeg: a munkavállalás. Az egész ott kezdődik, hogy adószám nélkül nem megyünk semmire, szóval először uis azt kell megigényelni. Ez spanyolul a Número de Identificación Fiscal dallamos nevet viseli, rövidítve NIF. Ezt nem meglepő módon az adóhivatalnál (Agencia tributaria) kell kérelmezni.

„A munkanélküliek nagy százaléka az építőiparból, illetve a szakmunkás rétegből kerül ki. Ma egy szál bőrönddel, 'majd csak találok valamit' alapon, nyelvtudás nélkül kijönni elég kockázatos dolog, durvábban fogalmazva egyenesen őrültség - kivéve, ha ismerőshöz jössz, aki mindent elintéz neked.

Nem győzöm hangsúlyozni, hogy itt mennyire fontos tudni a nyelvet, még akkor is, ha esetleg a munkád során sosem kell majd használni - de a mindennapi életben igen, és ha csak nem vagy olyan szerencsés, hogy van spanyol tolmácsod, vagy valaki, aki ebben állandóan segít, akkor itt hamar elveszettnek fogod érezni magad.

Ha amúgy van még csiszolni való a nyelvtudásodon (vagy esetleg a párod nem beszéli még a nyelvet, de Te igen), akkor sem kell kétségbeesni: ha már itt élsz akkor majd önkormányzatnál (ayuntamiento) lehet érdeklődni ingyenes spanyol nyelvtanfolyamokról külföldiek részére." - írta Roxi.

Munkát keresni mindenképpen a nagyobb állásportálokon és a nagy munkaerő-közvetítő cégek honlapjain érdemes – tanácsolta ugyanő. Ha nem az interneten keresünk, akkor viszont érdemes lehet a várost járni és az üzletekben kitett álláshirdetésre bemenni. A nagyobb láncoknál számítani kell a nagy túljelentkezésre, ott nem indulunk túl jó esélyekkel.

„A munkahelyeken amúgy a béreket éves bruttóban adják meg, pl. egy 20 000 eurós éves bruttó az kb 1400-1600 euró havi nettót jelent, attól függ, hogy munkaközvetítőn keresztül szerződtetnek, vagy közvetlenül a cég vesz fel. Sok helyen emellett ebédjegyet vagy orvosi szolgáltatásokat adnak, esetleg közlekedési hozzájárulást, ha a munkavégzés helye nem könnyen megközelíthető és mondjuk saját autó kell hozzá” - írta Roxi egy másik posztjában.

Ő hívta fel a figyelmet arra is, hogy meglehetősen elterjedtek a válság óta a határozott idejű szerződések, ezeket hosszabbítgatják, és szinte kizárólag munkaközvetítőkön keresztül foglalkoztatják az embereket, aminek egyik oka, hogy a határozatlan szerződéssel rendelkezőket nagyon nehéz elbocsátani.

Hasznos linkek

Infojobs.net

Infoempleo.com

Monster

Adecco

Randstad

Manpower

Hays

Conciliat

Selectiva

Idénymunka, átverések

Érdemes egy külön bejegyzést szentelni a nagyon elterjedt idénymunkának (lásd narancsszedés), és a szintén „népszerű” átveréseknek is. Ráadásul gyakran csak a kiérkezés után jön a feketeleves, akkor derül ki, hogy a biztos munka nem biztos, a közvetítő csak átvert minket. Ilyesmire is volt már példa a blog történetében, Tibor járt pórul.

„Egy magyarországi hirdetésre jelentkeztem, pár nappal később már repülőn ültem, és Tenerifén ébredtem. Ott kiderült, hogy az a személy, aki „felvett" és kicsábított az itthoni referenciák ellenére, dilettáns. A vendéglátáshoz és az általa kibérelt étterem vezetéséhez semmit sem ért. És én ide jöttem szakácsnak. A beígért nyitásnak még nyoma sem volt, sőt kiérkezésemkor még a bérleti szerződés sem volt megkötve. De mivel azt az „ígéretet" kaptam, hogy ne aggódjak, a bérem ennek ellenére jár és megkapom, türelemmel vártam. Néhány napot. Aztán látva az egyre nagyobb fejetlenséget, kezdtem aggódni és félni. A munkáltatóm a szerződés megkötése után három nappal haza utazott Magyarországra. Ott hagyott bennünket alkalmazottakat, meghatalmazás és pénz nélkül, hogy a lehető leghamarabb nyissunk ki és termeljük neki a bevételt."

Olyan is előfordul, hogy munka ugyan van, még szállás is, csak éppen nem olyan, amilyet ígértek és amilyenre számítottunk. Így járta meg Imola is.

„Már egy hete ott voltam, amikor megkérdeztem a lakótársamtól, hogy mi pontosan hány órát is dolgozunk? Egyszerűen ennyit felelt: nézd meg a szerződésed. A szerződésemben napi 4 óra munka szerepelt. Ez lett általam és a hatóságok által aláírva. Ehelyett mi napi 12-14 órát dolgoztunk. Az eladással és a nyomtatásokkal együtt.

Voltak olyan napok, amikor a szálloda recepcióján adtuk le a képeinket a vevőinknek hajnali 2-3-kor. A recepciósok sokszor nem tudtak minket hova tenni, és folyton kérdezték, hogy ilyenkor mi még miért dolgozunk? Ekkor lettek a legjobb barátaim az animátorok, a recepciósok illetve a személyzet.

Amikor a főnököm kitalálta, hogy eleve hadilábon álló fotóscsapata, akik az egész szigeten dolgoztak több városban, versengjenek és versenyezzenek, egymással ki tud eladni több képet… az felborított mindent. Ott és akkor mindenkit ellenségnek tekintettek."

Hasznos linkek

Adószám (Número de Identificación Fiscal)

Adóhivatal (Agencia Tributaria)

Munkaügyi és szociális minisztérium (Empleo y Seguridad Social)

Belügyminisztérium (Ministerio del Interior)

Vállalkozás

Ha valaki vállalkozásba fogna, nem kell túl nagy hercehurcára számítania, de nem árt, ha helyi segítséget is igénybe vesz – írta Ádám.

„Vállalkozást alapítani nem nehezebb, mint otthon. Mi Kft-t alapítottunk a bátyámmal, amit itt Sociedad Limitada-nak hívnak (S.L.). A részleteket megspórolnám, de ha itt csinálsz vállalkozást, mindenképp menj el egy gestorhoz vagy asesorhoz. Ezek amolyan ügyintézők, akik általában könyvelők is egyben. Elvégzik a munkát és sorban állást helyetted és tudják, hogy mennek a dolgok (amit mi nem), neked csak követni kell az utasításait és adni az iratokat (pl. NIE).”

Hasznos link

Invest in Spain (angolul)

Közlekedés

Jó hír, hogy a magyar jogosítványunk minden további nélkül érvényes, azt nem kell lecserélni. Ha valakinek mégis ez a vágya támadna (vagy muszáj neki, mert lejárt), ahhoz a következő dokumentumok kellenek: érvényes útlevél vagy személyi igazolvány, tartózkodási engedély, vagy a nyilvántartásba vételről szóló (a NIE számot is tartalmazó) igazolás, magyar jogosítvány (fénymásolattal együtt), a gyakorlati vizsga előtt kitöltendő formanyomtatvány, 2 db színes fotó és persze az illetéket is be kell fizetni.

Ami az autót illeti, magyar rendszámú autót tartósan nem használhatunk, egy hónapon belül el kell kezdeni a gépkocsi rendszámának lecserélését, erre fél évünk van, de tudnunk kell igazolni, hogy elkezdük az ügyintézést. Ha ezt nem tudjuk, a rendőrség simán lefoglalja az autót, amit csak akkor kapunk vissza, amikor megérkezik a spanyol rendszám.

A közlekedési bírságok egyébként magasak, a 250- 900 eurót is elérhetik. Az autóban történő mobiltelefon-használat büntetési tétele 300 euró. A tilosban hagyott és elvontatott gépkocsik vontatási díja és bírsága 90 euró, de elérheti a 250 eurót is. A jogosítvány nélküli közlekedés bűncselekménynek számít, ezt 3-6 havi szabadságvesztéssel, 12-24 havi pénzbüntetéssel (720-288.000 euró) vagy közmunkával sújthatják.

A tömegközlekedés Madridban nagyon jó, „eszméletlen az infrastruktúra. A 11 metróvonal (+3 metro ligero, amolyan HÉV), buszok és az elővárosi vasút közlekedés (Alcalából 3-5 percenként indulnak a vonatok Madridba csúcsidőben de pl. hajnalban vagy este is max.15 perc), mindig pontos, kulturált és gyors." - tapasztalta Roxi.

Hasznos linkek

Jogosítványcsere

Jármű nyilvántartásba vétele (magyarul)

Közlekedésrendészet

Gasztronómia

Gazpacho, tapas, paella, birka, bárány, marha, borjú, halak és tengeri herkentyűk minden mennyiségben – a nyál összefut az ember szájában, ha a spanyol ételekre gondol. Halakat és herkentyűket az egész országban bőven kaphatunk, elterjedt még a saláta, a desszertek közül pedig a sok gyümölcsöt érdemes kiemelni.

„Míg Madridban a tenger gyümölcsei mellett nagy volt a kínálat a chorizo (spanyol paprikás kolbász), flauta (kb. a mi téliszaláminknak felel meg, csak vékonyabb) vagy morcilla fronton (ez a mi májas hurkánk itteni megfelelője), addig a Costa Braván sokkal több a gamba (kicsi rák), gambón (ugyanez csak nagyobban), a mejillones (kagyló, legtöbbször a fekete tengeri kagyló), a calamares (tintahal), vagy a chipirones (bébi tintahal).

Itt is van helyi kolbász, ezt butifarrának hívják, és kifejezetten sütőkolbász - vagy grillezik, vagy megsütik egyben. A legtöbb étteremben szezonális kínálattal találkozhatunk, viszont nem árt körültekintőnek lenni, nagyon sok a „mirelit hely”. A legjobb, ha kikérünk egy sor tapát elsőre, ezekből már meg tudjuk állapítani, hogy jó helyen járunk-e." - megint csak Roxi kalauzolt minket a gasztrocsodákban.

Ami az italokat illeti, a bor és a sör a nyerő, előbbiek közül főleg a könnyű száraz, némileg fanyar ízhatásúak mennek, de ott van Andalúziában a jerez, aztán a gyümölcsös sangría, hogy csak egyet-kettőt említsünk. Szóval van miből válogatni.

Nagykövetségek

Magyarország nagykövetsége

C./ Ángel de Diego Roldán 21, 28016 Madrid

Telefon: +34/91/413-9850 és +34/91/413-4137

Fax: +34/91/416-4454

E-mail: consulate.mad@mfa.gov.hu

Spanyol királyság nagykövetség

Eötvös utca 11/B

1067 Budapest

Telefon: (00 36 1) 202 40 06 y (00 36 1) 202 40 15

Fax: (00 36 1) 202 42 06

(Fotó: flickr.com/Jessica Spengler)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: sorozat Spanyolország Elintézendő ügyeink

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr528439742

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.03.03. 07:05:10

Ez nagyon jó.
Köszi.
Arra tudna valaki válaszolni, hogyan juthatok NIE számhoz, ha nem élek és dolgozok ott?

Mr Long 2016.03.03. 07:25:33

Nekem spanyol ismerosom tavaly azt mondta, hogy a spanyol letelepedes legfobb akadalya, hogy nincs melo. Gondolom nem veletlenul van tele spanyolokkal az uk.

THEHUNGARIANMINGLE · WWW.THEHUNGARIANMINGLE.COM 2016.03.03. 08:20:40

hat ez nagyon osszeszedett volt, mentem is :)
koszonjuk szepen !

M. Péter 2016.03.03. 08:29:35

@Mr Long: Országosan még mindig 20% fölött van a munkanélküliség, 2013-ban 25% volt. Délen, Extremadurában, Andalúziában 30%-hoz van közel. Természetesen van feketefoglalkoztatás, de akkor is nagyon magas munkanélküliség. Ezen kívül a fizetések is alacsonyak, néhány éve a havi 1000 euró még jó fizetésnek számított.

Mr Long 2016.03.03. 09:41:42

@M. Péter: Nekem azt mondatak, hogy mernokkent is jo 10 ev szakmai gyakorlattal az 1300 euro persze, ha tulvagy a fizetetlen probaidon.

Herr Géza 2016.03.03. 09:50:10

@Mr Long: Ünnepélyesen megígérem a spanyoloknak, hogy nem fogok hozzájuk emigrálni, max. nyugdíjasként.... :)))
Fizetetlen próbaidő 3 hónapig? Hát a kis faxom nem kéne???

LittleG (uk) 2016.03.03. 09:54:15

@Mr Long: a micsodán??? és milyen hosszú a fizetetlen próbaidő?

LittleG (uk) 2016.03.03. 09:56:20

Miért van az, hogy jó éghajlatú országok ilyen gyengék gazdaságilag? gyanítom, hogy a fiestának meg a munkához való lazább hozzáállásnak is van köze hozzá, de egyéb? nem lehet csak emiatt

Herr Géza 2016.03.03. 09:56:41

@Herr Géza: Ja tényleg, hol olvastam, hogy 3 hónap....? Lehet, hogy 10 év a próbaidő? :)))))))

adg 2016.03.03. 09:57:58

@Mr Long: a mennyi? Mekkora gyakorlattal? Jol hangzik...
Csatlakozom Geza igeretehez.

M. Péter 2016.03.03. 10:03:24

@Mr Long: Van ismerősöm, aki titkárnőként keres 1000 euró felett, mérnöknek nagyon kevésnek tűnik a havi 1300,

©________ 2016.03.03. 10:15:30

Most akkor NIE vagy NIF?

Mr Long 2016.03.03. 10:20:07

@M. Péter: Nekem volt kollegam mondta ezt, hogy tobbek ilyen dolgok vezettek az angliaba koltozesukhoz. En is csodalkoztam a szamokon, de magyarokhoz viszonyitva megfelelonek tunt. En sem fizetnek tobbet egy spanyolnak sem :)

Sanz 2016.03.03. 11:04:04

@LittleG (uk): Tőkeszegény országok. Azokban az országokban tudják a magasabb fizetést megadni, ahol a gazdaságban van elég tőke ehhez. Meg persze az is fontos, hogy a gazdaság szerkezete olyan legyen, hogy a magas hozzáadott-értékű munkák legyenek többségben. Lásd a skandináv országokat, ahol rengeteg mérnöki, kutatás-fejlesztési és egyéb cég van. Spanyolország inkább a turizmusra és az olcsóbb szolgáltatásokra van berendezkedve, plusz annyi működő tőke sincs (egy főre elosztva), mint mondjuk Franciaországban.
De egyébként az EU-nak pont ezt a gazdasági szakadékot kellene megoldania az EU-s forrásokkal... csak hát sajnos nem azt teszi.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.03. 11:15:08

@LittleG (uk):
Engem lehülyeztek mikor az éghajlatra es annak előregondolkodásra kényszerítő hatását neveztem meg okként.

Kriszta D 2016.03.03. 12:26:18

@LittleG (uk): Allitolag azert, mert a jo eghajlatu, jo adottsagu orszagokban az embereknek sose kellett osszefogniuk, hogy pl. kozossegileg tuleljek a durva teleket (mint az eszaki orszagokban), vagy megvedjek magukat a tengertyol (hollandia), ezert individualista tarsadalmak alakultak ki, ahol mindenki csak a sajat erdeket nezi. Plusz valamiert ezekben a tarsadalmakban nagyon megy az irigykedes-armanykodas-egymas hatba tamadasa minden szinten, van naluk is boven urambatyam ugyintezes es intezmenyi hierarchia minden mennyisegben.

DorotkaB 2016.03.03. 13:20:08

@Kriszta D: :))) Ilyen elmélet is van, bár én erről még csak azzal kapcsolatban hallottam, hogy az egyenlítő környékén kialakult törzsi társadalmak miért nem fejlődtek technikailag tovább, míg a mérsékelt és hideg éghajlati övekben kialakult társadalmak igen. Szóval valóban, egyes elméletek szerint az éghajlat befolyásolja a társadalmak működését, ahol a környezet megköveteli, ott a közösségek összetartóbbak és találékonyabbak, mint ott, ahol egész évben rendelkezésre állnak az élethez szükséges dolgok.

De ha már az elméleteknél tartunk, akkor Európai viszonylatban szerintem találóbb bizonyos vallási és – a vallással szorosan összefüggő – mentalitásbeli különbségekkel magyarázni az egyes régiók eltérő gazdasági és társadalmi berendezkedését. Max Weber A protestáns etika és a kapitalizmus szelleme című művében írt erről. Már vagy 110 éves az írás, de nagyon érdekes, mindenkinek ajánlom :)

2016.03.03. 13:55:04

@LittleG (uk): Rosszul szervezik meg a gazdaságot és a munkakultúrát. Habár ezt én csak egy könyvben olvastam -és majd egy spanyol szakértő megmondja a tutit- de pl. Spanyolországban pont az jellemző, hogy aki már bent van egy munkahelyen, azt nagyon nehéz kirúgni, és hatalmas költségekkel jár, ha megakarnának szabadulni tőle (magas végkielégítés). Így, aki bent van, az abban érdekelt, hogy ott maradjon élete végéig, plusz valamilyen szinten be is van védve a segge. ennek a rendszernek köszönhetően. Ezt ma divatos szóval úgy is mondhatnánk, hogy nincsen "verseny".

Amúgy engem a mediterrán országok vonzanak a remek konyhájukkal, meg a jó éghajlattal, és rengeteg látnivalóval, csak sajnos gazdaságilag nem úgy teljesítenek, ahogy egy aktív ember elvárná. Meg hatalmas a munkanélküliség. Turistaként biztos jó, meg fix nyugati nyugdíjjal, de ott élni már megint más lapra tartozik.

LittleG (uk) 2016.03.03. 14:13:24

@Sanz: Jó, de miért a jó éghajlatú országok a szegények? :) ezen filozofáltam...

Ausztrália kivétel, de van még más kivétel is?

LittleG (uk) 2016.03.03. 14:14:13

@diggerdriver: jaj tényleg, emlékszem is mikor ezt fejtegetted. Biztos ez is benne van, de kell lennie még valaminek...

LittleG (uk) 2016.03.03. 14:33:07

@DorotkaB: Az összefogásról jut eszembe, egyszer láttam egy dokumentumfilmet, ahol többek között arról volt szó, hogy a homo valamelyik, talán a neandervölgyi azért halt ki, mert jött a hideg és nem tudtak jól szerveződni, míg a homo sapiens ugyanezt azért is élte túl, mert pl. sípokkal kommunikáltak egymással, messzebbről is

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2016.03.03. 15:42:41

OFF

A mai csendbe talán belefér egy kis OFF. Előre szólok, hogy nem reklámnak szánom.
anagykekseg.wordpress.com/2016/03/03/felelem/

Láthatjátok, hogy engem megszállottan érdekel a közlekedésbiztonság (aminek oktatása amúgy a szakmám is), így hát nem véletlen, hogy minden alkalommal igyekszem a védtelenek érdekében szólni.

Aztán az jutott eszembe, hogy talán erről is össze lehetne ollózni egy bejegyzést a Határátkelőre, esetleg egy sorozatot indítani, hiszen a közlekedés a mindennapi életünk része, mondhatni megkerülhetetlen velejárója. Szólhatnának a történetek arról, hogy ki-ki hogyan látja a helyi közlekedést ott, ahol él. A közlekedési kultúra sokat elárul egy nemzetről, így az olvasók esetleg szívesen olvasnának az egyes országok közti különbségről.

Én például azzal kezdeném, hogy Budapesten katasztrofális állapotok uralkodnak (a gyalogosokat gyakorlatilag semmibe veszik az autósok), de például Los Angeles és környéke még ennél is rosszabb.

ON

tableno 2016.03.03. 16:48:17

@LittleG (uk): Japánnak is egészen kellemes, nedves mediterrán jellegű éghajlata van. Bár az ország hossza miatt nagyok a különbségek, a hűvös Hokkaidótól a szubtrópusi Okinawáig. De Tokió nagyjából Dél-Olaszországgal és Spanyolországgal van egy szélességi fokon.

Sanz 2016.03.03. 17:02:31

@LittleG (uk): Adam Smith (ango filozófus) írta még a 18. században, hogy az angol éghajlat a legmegfelelőbb a termeléshez, mert "itt nem lustulnak el az emberek, szemben a déli országokkal". De szerintem inkább a protestáns etikában, a történelem alakulásában, és a tőkeerős/tőkeszegény és tudásalapú társadalmak hármasában kell keresni, hogy mitől lesz egy ország sikeres.

tableno 2016.03.03. 17:17:21

@Sanz: így van. Elég csak pl Kanadát összehasonlítani Oroszországgal. Éghajlat, méretek, természeti adottságok közel azonosak. Életszínvonal meg... nem igazán.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.03.03. 19:17:00

@DorotkaB: "Max Weber A protestáns etika és a kapitalizmus szelleme című művében írt erről. Már vagy 110 éves az írás, de nagyon érdekes, mindenkinek ajánlom :)"

igen, tul.kepp Amerika is a puritanok (protestans betelepulok) ertekeire alapozva indult, es valt a kapitalizmus mintakepeve...az mas kerdes, hogy aztan ezek az ertekek valtoztak, felhigultak...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.03.03. 19:21:02

@A nagy kékség: "Én például azzal kezdeném, hogy Budapesten katasztrofális állapotok uralkodnak (a gyalogosokat gyakorlatilag semmibe veszik az autósok), de például Los Angeles és környéke még ennél is rosszabb."

Szerintem nem erdemes a ket varost osszehasonlitani (gondolom, te is tudod), mert teljesen mas varos szerkezet, es mas kozlekedesi hagyomanyok (LA autos kozlekedesre epul, igy teljesen ertheto, hogy a gyalogos kozlekedes kiszorul a latokorbol)

ON

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2016.03.03. 20:45:01

@Zsuzsi65: Csak arra utaltam, hogy van, ahol még Budapestnél is nagyobb a káosz. :) Én LA környékén mindig utáltam vezetni. Szerintem borzasztó veszélyesen közlekednek, bár az is igaz, hogy ők ahhoz a tempóhoz és stílushoz szoktak hozzá. Érdekes, hogy Kalifornia más városaiban viszont nem volt olyan rossz tapasztalatom, mint ott.

2016.03.03. 21:02:51

@A nagy kékség: A tema felvetes erdekes, en szemely szerint nagyon hiszek abban, hogy a kozlekedeshez valo hozzaallas nagyban megmutatja az adott hely kulturahoz, civilizaciohoz valo hozzaallasat, de ugyanakkor autobol irni az meginkabb olyan, mint a sajat fejunkbol kifele iras, ugy ertem, hogy az egot is durvabban tukrozi, lasd meg az "atlagember paradoxont", szoval nem biztos, hogy arra kivancsi vagyok, hogy ki a nagyobb zseni. :D

LittleG (uk) 2016.03.03. 21:39:52

@tableno: végül is... csak pont Japánban azt hiszem eléggé gyilkos a tempó, nem ők azok még (az amerikaiak mellett), akiknek alig van szabadságuk? mármint éves

legyen munka is, de szabadidő is :) meg jó idő. meg sok pénz. nem is akarok sokat.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.03.03. 21:41:23

@A nagy kékség: eloszor nekem is izzadt a tenyerem rendesen, mikor LA -ben kellett vezetnem. Egy ido utan megszokja az ember, es megtanulja...most mar nem tunik veszesnek:) teny, hogy hozza kell edzodni, de nekem a kaoszrol azert inkabb Azsia ugrik be ( persze az o szemukben az biztos egy rendezett kaosz:))

Neked ugatok nem a házat őrzöm 2016.03.03. 22:30:04

@LittleG (uk): Én Németországból mentem Spanyolországban, hát teljesen otthon éreztem magam, a spanyol és a magyar mentalitás sokban hasonló.
A lehúzásos trükköket én magyarként már ismertem, a sok hülye angol német meg amerikai csak néztek.
Ezzel együtt szeretek oda járni.

Neked ugatok nem a házat őrzöm 2016.03.03. 22:30:29

@Zsuzsi65: Az utikönyvemben az állt, hogy a lámpa csak ajánlás, és ezt határozottan meg tudom erősíteni.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2016.03.03. 22:31:04

@mojyo: Nem is erre gondoltam, szóval nem valami egymást überelő okoskodásra, hanem inkább arra, hogy ki mennyire érzi magát biztonságban autósként, bringásként, gyalogosként.

Ott van például San Francisco. Ott az a szokás, hogy a kereszteződésekben mindig az halad tovább elsőként, aki először ért oda. A legtöbb helyen mind a négy sarkon fel van festve a megállás helyét jelző vonal (STOP-vonal), aztán megy minden sorban, rendben. A gyalogos pedig szent. Mindenki ehhez tartja magát, a közlekedés így kiszámítható, nyugodt, biztonságos.

Vagy ott van például az Államokban az iskolabusz. Amennyiben le- és felszállás van, szigorúan tilos megelőzni. Nagyon komoly büntetés jár érte, ha valaki mégsem tartja be ezt a szabályt.

Vagy szintén Amerikában létezik a Right Turn On Red, ez is különleges lehet annak, aki még nem járt ott.

De említhetném a brit és az ír (meg például a hongkongi) kanyarodási szabályokat is, ugyanis ezekben az országokban a gyalogosnak nincs elsőbbsége azzal a járművel szemben, amelyik arra az útra kanyarodik, ahol a gyalogos áthalad. Arról is lehetne beszélni, hogy szintén ezekben az országokban le kell inteni a buszt, ha valaki fel akar szállni.

Vagy jó téma a hollandok hozzáállása a bringásokhoz. Vagy az oroszországi fejetlenség, már amennyiben valakinek ott vannak hajmeresztő élményei.

És így tovább.

Na, szóval mindenki leírhatná a saját közlekedési tapasztalatait arról a városról, ahol most éppen él, és hogy abból mondjuk mit lenne érdemes itthon is átvenni, vagy épp ellenkezőleg: mi jobb itthon, mint az adott helyen. Szerintem az ilyen élmények megosztása is érdekes lehet.

2016.03.03. 22:47:19

@A nagy kékség: En ezt elsore is ertettem, hogy te mit szeretnel, es elmeletben nekem is tetszett. Mondtam, hogy ez szamomra is erdekes lenne, szerintem a kozlekedes nagyon sokmindent megmutat az adott orszagrol, es az emberek egymashoz valo viszonyarol, de pont ezert lesz belole "egymást überelő okoskodás", ha magyarok kezdik el irni, vagyishat en ettol elegge tartok. :D

Csodabogár 2016.03.03. 23:14:04

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: Tapasztalatból tudom, hogy mukásoknak felmondani szinte lehetetlen. Nagyon erősek a szakszervezetek és a munkavédelmi törvények. Óriási végkielégítésért perelnek a munkások egy felmondás esetén és ebben az esetben, amiről most írok, tényleg egyszerü munkásokról volt szó.

Csodabogár 2016.03.03. 23:16:05

@Zsuzsi65: Nem tudom mikor jártál erre, de csodálkoznál. Mostanában, 1-2 éve kb. szinte holt biztos, hogy megállnak az autósok ha egy zebra közelében vagy Budapesten. Los Angelesben meg alig jár valaki gyalog.

pappito · http://pappito.com 2016.03.03. 23:34:27

@mojyo: ejj, ezek az előítéletek.

Nálunk nagymama közlekedés van, a dinamikus vezetés teljesen ismeretlen fogalom. Ezért a dugók (na jó dugó csak két városban ismert NZ-n) rohadt idegesítőek, öt méter menés, satu, öt méter menés, satu, nem öttel csorgás. Autóval idegesítő, motorral mindegy. Autópálya csak városban van, városok között minek? :) Van külön autópálya buszoknak.

Mindenki indexel és mindenki megáll a zebránál. Beengedik egymást, kiengedik a buszt az öbölből, zippzár-elv működik. Ha motorral vagyok a teherautósok mindig segítenek, ha tudnak, és egyébként se szoktak parasztkodni velem. (csak ha túl jó az idő mert én már otthon sörözök amikor az autós még mindig a dugóban rohad, szóval a k. anyukámat :)

Súlyos, akut rubbernecking alap. Mobiltelefon basztatása, ojság, makeup, borotválkozás, reggeli a kocsiban a reggeli csúcsban alap.

Szerencsére megszabadultunk egy ritka hülye, egyedi kanyarodási szabálytól, így most már nem szerencsejáték a kanyarodások 10-20%-a :)

Az emberek egymástól tanulnak vezetni (nem kötelező az autós iskola) vagyis nem változik semmi. Autós iskolába szinte kizárólag az ázsiaiak járnak (mégis őket basztatja mindenki, hogy nem jól vezetnek, hehe) de nem tudom ott mit tanítanak.

Teljesen objektíven szemlélve a közlekedést, szerintem teljesen normális a helyzet, légkondi+türelem segít sokat. Meg én leginkább a városi autópályán járok, amin átmegy az északi sziget é-d forgalma. Az utak egyébként jók.

Amióta itt élünk, autóval szerintem ötnél többször nem előztem.

2016.03.03. 23:54:25

@pappito: "öt méter menés, satu, öt méter menés, satu, nem öttel csorgás" Ez igazabol szerintem nem rossz, ma en is egy ilyenbe kerultem mivel a zajlo utepitesek miatt epp a reggeli csucsidore jott ki a projektnek az a lepese, hogy at kell pakolni a savokat (:D) es azt vettem eszre, hogy sokkal kevesebb benzint fogyasztottam, mintha a szokasos ottel csorgas lett volna, satuban ugyanis leallitom a motort. :) De en mar csak ilyen takarekoskodo kornyezetvedo hippi vagyok.

pappito · http://pappito.com 2016.03.04. 00:03:57

@mojyo: vagy olyan autód van amivel ezt megteheted. én ezt az enyémmel sajna nem tudom játszani. (ma csak külön hisztis voltam miatta, mert egyébként motorral járok egész évben, csak ilyen ritka alkalmakkor jövök kocsival, motorral nem érdekel a forgalom :)

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2016.03.04. 00:18:38

@mojyo: Hát igen. Hogy írta valaki a múltkor? Addig maradsz magyar, amíg mindenhez jobban értesz, mint mások. :) Szóval könnyen lehet, hogy neked lenne igazad, és az egész egy acsarkodó észosztássá fajulna, a végén pedig előkerülnének az "én már ötmillió kilométert vezettem balesetmentesen" típusú emberek. :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.03.04. 00:25:17

@Csodabogár: igen, kellemes meglepetes volt latni (2014-ben voltam otthon utoljara), hogy sokat valtozott a kozlekedesi moral, orommel konstataltam...en inkabb az LA-beli allapotokra reagaltam.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.03.04. 00:33:55

@A nagy kékség: "Vagy szintén Amerikában létezik a Right Turn On Red, ez is különleges lehet annak, aki még nem járt ott."

Errol eszembe jutott egy kanadai ismeros, aki Bp-n vezetve (az europai/Magyar kresszel nem igazan volt tisztaban) siman jobbra akart fordulni, amikor piros volt, aztan volt nagy dudalas! :)))
Tobben kerdeztek, hogy ez az "az meg elobb, aki odaer a keresztezodeshez" hogy is mukodik, amikor egyszerre ernek oda. A jobbkez szabalyt alkalmazzak ilyenkor, de sokszor a vezetok eleve intenek udvariasan, hogy az ember tisztaban legyen vele, ki is induljon eloszor. Legalabbis en ezt tapasztalom. Az ilyen utcak azert leginkabb lakoovezetekben vannak, mert nagyobb forgalmu utakon vagy lampa v elsobbsegadas table van.
Koreai ismerosok sokat panaszkodnak, hogy nekik nagyon nehez megszokni (megtanulni) a balra nagy ivben kanyarodast, mert naluk az mindig vedett kanyarodas (ertsd: zold nyil), mig itt sok helyen zold lampanal balra fordulva elsobbseget kell adni a szmebejovoknek. Ez a legveszelyesebb manover, minden kresz-vizsgabiztos erre utazik a vizsgaztatasnal :)

M. Péter 2016.03.04. 01:26:31

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: @Csodabogár: Felmondás esetén minden év után 1,5 havi végkielégítés jár. Ennek egyik következménye, hogyha a cégnek rosszul megy, akkor lehet, hogy már felmondani se tud a dolgozóknak, mert egy régi dolgozónak a végkielégítése többéves fizetés is lehet, Így a vége az lesz, hogy a cég csődbe megy, az alkalmazottak pedig nem kapnak semmit. A közalkalmazottaknak pedig életre szóló állásuk van, de nekik csökkentették a fizetésüket, és elvették tőlük a 13. havi fizetést.

M. Péter 2016.03.04. 01:35:29

@Zsuzsi65: Az USA-ban még Phoenixben utáltam nagyon vezetni.

adg 2016.03.04. 03:43:30

@mojyo: na erre is jo az automata valto pl. az ilyen ottel csorgaskor csak lelepsz a fekrol es szepen gurulsz elore alapjaraton. A motort ugy sem lehet leallitani errefele, mert akkor nem megy a klima sem. :)

Mondjuk nem panaszkodom, mert az itteni dugokat europaban nevetseges lenne meg megemliteni is. Mifelenk az emberek dugorol panaszkodnak, ha nem jutnak at a lampan elsore. :)

@A nagy kékség: "Right Turn On Red". Ez nalunk is van, nyilvan Left, es roppant praktikusnak tartom. Mindig ki van tablazva, bar ezt sokan nem tudjak, es akkor is mennek, ha nincs tabla es nem szabadna.
A korforgalomban az indexeles mas meg, mint otthon. Mielott behajtasz, arra indexelsz, amerre fordulni akarsz, tehat balra, semerre vagy jobbra, majd kihajtas elott balra. Nem mindenki foglalkozik vele.
A tobbi szerintem azonos.
Ami meg erdekes, hogy a gyalogos nem letezik, csak a zebranal. Zebra viszont alig van, az a par darab is csak a legbelvarosba koncentralodik vagy az iskolakhoz. Azt veresen komolyan veszi minden autos, mashol viszont soha nem engedik el a gyalogost. Es mivel zebra sincs, nem egyszeru atjutni nagyom forgalom eseten. Sok helyen csinalnak kis szigetet a ket sav koze, oda at tud szaladni a gyalogos, es akkor ket lepesbol atjut legalabb.

FutureFry 2016.03.04. 03:51:37

@adg: Az automata váltó akkor is jól jön, ha olyan autót kell vezetni ahol a kormány a "rossz" oldalon van.

FutureFry 2016.03.04. 03:56:15

@adg: "Sok helyen csinalnak kis szigetet a ket sav koze, oda at tud szaladni a gyalogos"
Eltartott egy ideig, mire rájöttem, hogy a "Refuge island" nem azt jelenti, hogy valami (politikai? gazdasági?) menekültek szigete van a közelben, hanem járdasziget van a gyalogosan átkelők segítésére...

adg 2016.03.04. 05:26:12

@FutureFry: igen, az elejen jol jon akkor is. Mondjuk pillanat alatt at lehet szokni a bal kezzel valtasra. A ceges ute kezi valtos, semmi gondom nem volt vele.
Az indexszel tobbet szivok. Mai napig keverem az ablaktorlovel, mert nem egyseges. Az amerikai kocsikban (nekem is az van) bal oldalon van (a valto meg a kormany jobb oldalan), a japan es egyeb azsiai (felesegem toyotaja pl, vagy a ceges) kocsikban meg jobb oldaon van. Az europaiakban meg ossze vissza, de az nagyon keves van errefele. Folyton keverem.

A refuge island engem is meglepett eloszor. :)

©________ 2016.03.04. 08:41:25

@A nagy kékség:

"mindig az halad tovább elsőként, aki először ért oda"

Azert ez a legtobb helyen igy van am:-):-):-):-):-)

Kivevea gyevi birot meg az nvi-t.

2016.03.04. 14:35:58

@adg: Hat nezd, ahol szukseg van klimara az egeszen biztosan nem lehet elheto orszag. :D Egyszer volt amugy egy ilyen szorakoztato tudomanyos musorban, de lehet, hogy abban az angol Top Gear-ben, hogy azt teszteltek, hogy mi fogyaszt kevesebb benzint, es termeszetesen a padlogaz volt a legrosszabb, lassan menni kevesebbel jart, tehat az ottel csorgas is takarekos, de csak akkor, ha folyamatos. A megallas/elindulast nem teszteltek :D De az viszont biztos, hogy nem olyan jo, akkor mar celszerubb leallitani a motort. Vannak ezek a modern stop/start masineriak, de ezek nyilvan automata valtosok is, dehat a hagyomanyos kulcsos megoldas is mukodik :)

adg 2016.03.04. 14:52:45

@mojyo: "A megallas/elindulast nem teszteltek "
Azt nem mertek. D
A kezi inditgatas lehet, hogy sporol a benzinen, de hosszabb tavon szerintem nem annyira jo. Legalabbis en ugy erzem, hogy sem az akksi sem az inditomotor nem arra van tervezve, hogy hatszazezerszer inditgassak a kocsit, es akkor van ott meg egy ket dolog, pl a katalizator esetleg, vagy a kenes, turbo, ha van, mittudomen. Aztan lehet, hogy nincs igazam, nem tartom a lepest a technikaval, sajnos nem jut ra idom. A stat-stop viszont erre van kitalalva, az jo lehet. Mondjuk arrol is eleg sok rosszat olvastam, de az lehet, hogy csak vacak gyartmany volt.

2016.03.04. 15:01:54

@adg: Hat lehet, hogy hosszutavon nem jo, de hat hosszutavon ugy alapbol nem jo hasznalni semmit sem, mert elobb-utobb minden elhasznalodik. :D Valoszinu, hogy nem hatszazezerszeri inditgatasra van tervezve a kocsi, es nem kell minden gyalogos atengedesekor, piroslampanal stb leallitani, de ha tenyleg nem halad a sor nagyon sokaig, akkor erdemes, en csak ebben a kontextusban ertettem, csak akkor csinalom ezt.

adg 2016.03.04. 15:10:51

@mojyo: ja, hat az ugy egesz mas. Vannak akik minden pirosnal leallitgatjak, ismertem ilyet. Szent meggyozodese szerint sokat sporol vele. Szerintem meg nem.
Aposom meg a lampakat kerulte ki mindig, mert azok csak feltartjak a forgalmat. Ismert minden kis szirszar utcat, es mindig haromszor annyi ido volt odaerni vele, mint nelkule. :D

Ha nagyon nem halad a sor, es epp elviselheto ido van ebben az elhetetlen vilagban, akkor en is le szoktam allitani a motort, bar eddig talan egyszer volt ilyen szornyo dugo a harom evunk alatt, valami baleset miatt.

2016.03.04. 15:28:14

@adg: Jaj nem, az biztos nem jo, szerintem sem, ha mindenhol le kell allitani :D Az ujzelandi "kollegaddal" beszelgettunk csak a dugorol, vagyis en csak neki ujsagoltam, hogy epp friss tapasztalatom volt arrol, hogy az ot perc menes, satu, stb takarekosabbnak bizonyult, mint az ottel csorgas, en sajnos sokszor kerulok dugoba amiota egyetemre is jarok es nem csak dolgozni, es most kezdem ezeket kitapasztalni igazan (a jogsim is csak 3 eves), de maskor en nem csinaltam meg, vagy talan csak bizonyos vasuti sorompoknal meg, amikrol tudom, hogy sokaig tartanak. Szerintem amugy az egy nagyon erdekes dolog, hogy az emberek mennyire gyulolnek varni, es inkabb mennek hosszabb uton, sokkal kevesbe hatekonyan, ha addig is haladnak.

LittleG (uk) 2016.03.04. 16:16:38

@adg: Ilyet én is csináltam kisiskolás koromban. Kb. félóra gyaloglásra volt a suli, de nekem volt, hogy sikerült egy óra alatt hazaérnem, mert rövidítettem.

LittleG (uk) 2016.03.04. 16:21:17

@mojyo: "Szerintem amugy az egy nagyon erdekes dolog, hogy az emberek mennyire gyulolnek varni, es inkabb mennek hosszabb uton, sokkal kevesbe hatekonyan, ha addig is haladnak."
Ezt csinálják a kollégáim is, akikkel munkába járok. Ha meghallják hogy dugó van az autópályán, összevissza kanyargó kisutakon jönnek inkább. Mondjuk én nem bánom, legalább nem csak betont látok, hanem gyönyörű házakat is (mert ilyen környékeken a gazdagok laknak). Bár lehet, hogy tényleg hamarabb érünk így. Reggel kb. 10 perc kell, míg kiérünk az autópályára. Ha dugó van, vagy bepakolnak ideiglenes lámpákat, ez lehet 45 perc is...
Amúgy nincs emögött olyan, hogy jobb az autónak ha megy rendesen, mintha araszol?

2016.03.04. 16:37:01

@LittleG (uk): Az autonak szerintem mindegy, ha a megfelelo sebessegfokozatban van, de az embereknek nincsen ilyenjuk :D Volt valami kutatas, hogy az embereket beultettek 15 percre (!) valahova egyedul, hogy varjanak, nem volt veluk semmi, csak egy kis elektrosokkolo, amivel fajdalmat tudtak okozni maguknak, es 15 perc alatt az emberek tobbsege inkabb arammal csapkodta sajat magat, csak, hogy ne kelljen varni :D 15 perc baszki, tuti valami amerikai kiserlet volt, hogy nem vartak meg BKV-ra, az 100. :D Szoval szerintem sokkal inkabb ez van emogott, esetleg az autora fogjak, hogy a gep miatt csinaljak igy. :D

adg 2016.03.04. 16:37:19

@LittleG (uk): en nagyobb koromban. Meg nem voltunk hazasok, mikor elvittem a paromat debrecenbe kis rokonlatogatas eszkozlese celjabol. En debreceni vagyok, es hat nyilvan nagyon jol ismerem a varost, hiszen hat eves koromig ott laktam, utana padig majd' minden evben voltunk rokonlatogatni.
Szoval tudtam egy rovidebb utat, hogy ne kelljen fel orat kutyagolni. Lett belole egy komoly varosnezes, mire visszatalaltunk.

@mojyo: igen, ez valoban erdekes jelenseg. En mondjuk nem igy csinalom, siman kepes vagyok megvarni egy jelzolampat. :D
De ez lehet a jelenseg hattereben valoban. Addig is mozgasban van, ugy erzi halad.

LittleG (uk) 2016.03.04. 17:03:46

@mojyo: :)) vagy vártak már buszra, de okostelefonnal a kezükben.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2016.03.04. 17:55:56

@mojyo: Vagy nem vártak még buszra Dublinban. Annál pocsékabb tömegközlekedést én még nem nagyon láttam, mint ami ott van. A menetrend szó szerint csak tájékoztató jellegű. Kész katasztrófa. Jönni kéne a busznak, de az istennek sem akar megérkezni. Az emberek meg halál nyugodtan várnak még 30 percet. :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása