oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. január 01. 06:40,  Chilei álom 210 komment

2016. január 01. 06:40 Határátkelő

Chilei álom

Mindenekelőtt boldog és sikerekben gazdag új évet mindenkinek, remélem, sikerült kiheverni a szilveszteri bulizás fáradalmait! Az évet mivel mással is kezdhetnénk, mint a tervekkel, de ezúttal nem az én terveimről van szó, hanem Attiláéról és párjáról, akik Chilét nézték ki maguknak. Hogy miért éppen a latin-amerikai országot? Rögtön kiderül!

arica.jpg

„Évek óta tervezzük, hogy „úgy nekivágnánk a nagyvilágnak” kiköltöznénk egy új és jobb élet reményében valahová. Évekig ez az új élet kezdésének lehetőségeként Svédország foglalkoztatott bennünket. Hiszen ott él kint már 33-éve féltestvér bátyám és annak családja, akire annak idején még kb. 5-6 éve úgy gondoltuk, hogy lehet majd számítani, hiszen Ő ismeri a nyelvet, és jól eligazodik az országban, ügyintézés, stb. gyanánt.

Ezen felbuzdulva ki is költöztünk, majdnem egy évre, alapítottunk kint egy festéssel foglalkozó építőipari kis vállalkozást, stb. Szóval megpróbáltuk. sajnos nyelvi nehézségeink és egyéb okán hoztunk egy rossz döntést és hazaköltöztünk. Persze ma már tudjuk, hogy rossz döntés volt „megfutamodni”, jobb lett volna kitartani. De sajnos ez már így történt.

Azóta is foglalkoztat bennünket a kiköltözés reménye, de megtanultuk, hogy csak magunkra számíthatunk. meg kell tanulni a nyelvet, mert más nem fog folyton folyvást a kezünket fogva tolmácsolni nekünk. De az sem biztos, hogy Svédországot választanánk.

Mostanában egyre többet foglalkoztat bennünket Norvégia, azonban sajnos bár Skandináviában jól tudjuk, hogy sehol sem olcsó az élet, Norvégiában meg aztán főleg nem! Hiszen egy átlagos lakás bérleti díja félmillió körül mozog  havonta…

Ezért sokat gondolkodtunk más, távolabbi célponton is. Bár a párom valahogy mindig ódzkodik a hatalmas távolságtól, főleg ha egy élet döntését kell meghozni távol a szülőktől… de én nyitott vagyok a világon bármely felé, ahol nyugodtabb, boldogabb, és legfőbb képen megélhetésileg stabilabb életet teremteni!

Miért éppen Chile?

Így találtam rá Chilére. Amiről megvallom, hogy bár jártam kétszer is Dél-Amerikában, azon belül is Brazíliában, Fortalezán és Rióban is, de Chile valahogy „még” kimaradt az életünkből.

Valahogy mindig félre lettünk mi itt szerény hazánkban tájékoztatva erről az országról, mert mindig csak valóban a rosszról tudósít a sajtó, legyen az földrengés, bányabaleset, vagy a régi időkre inkább jellemző katonai puccsokról, így annyira nem szimpatikus kép alakult ki bennünk – talán tévesen - Chiléről.

Mindenesetre amiket Ági a posztjában írt erről a nagyszerű országról, azzal teljesen elkápráztatott bennünket! Egy jól élhető országra vágyunk, ahol lehetőleg alacsonyak a megélhetési költségek, vállalkozóbarát a szemlélet, (mi mióta az eszünket tudjuk, vállalkozók vagyunk idehaza is) jó a közbiztonság, jók a képzési, tanulási lehetőségek, (hiszen gyermekeink is vannak, akik azért szeretnének egy jó egyetemi végzettséget).

Egy olyan országra, ahol a mi kis rendelkezésre álló pénzügyi megtakarításunkból el lehet indulni, ki lehet húzni, tartani, ahol MOSOLYOGNAK az emberek, és nem ezt a búskomor arcokat kell nézniük nem is nekünk, de legalább a gyermekeinknek.

Norvégia egy nagyon élhető ország, stabil, de ott is ott van a skandináv emberekre hajlamos búskomorság és bizony az sem mindegy, hogy Chile egyes részein mindig nyár van!

Jobb lenne egy nagyváros?

A posztban Arica (Chile legészakibb megyéjének székhelye) szerepel. Nekünk, ha már csak a gyerekek jövőképét, érdekeit veszem alapul, nem biztos, hogy egy kis nyugis város lenne a legjobb. Inkább az amolyan nyüzsis nagyvárosok érdekelnek, mint például New York, Sydney.

Ez Chilén belül alighanem Santiago lenne, ez tűnik élhetőbbnek, hiszen van egy 17 éves nagyfiúnk, aki most jár középiskolába, és majd menne tovább egy jó gépészmérnöki egyetemre, ill. ott van még egy pici, aki még most ugyan csak 3,5 éves (jó nagy korkülönbség mi? Mi sem így terveztük), no, előtte meg még ott áll az egész élet!

Mi most próbáljuk eldönteni, hogy amelyik legyen a nagy „Ő” amire végre mindnyájunk nagy örömére el tudjuk dönteni, hogy az lesz a legjobb, és le tudjuk tenni mellette a voksunkat!

Tíz hónap a nyelvtanulásra

Annál is inkább, mert van szűk 10 hónapunk, hogy megtanuljuk az adott ország nyelvét! Hiszen nem mindegy, hogy norvégul, vagy spanyolul tanulunk… A nagyfiam elég jól beszél angolul, óvodás kora óta tanulja, mindig is emelt szintű angolos suliba járt és jár most is.

Szóval neki az angollal nincs gondja, de hát Chilében spanyolul beszélnek, így fontos, hogy ez alatt a 10 hónap alatt, ha Chile mellett döntünk, tanuljuk expressz a nyelvet!

Egyetlen félelmünk van, mégpedig az, hogy vajon a nagyfiúnk kint hogyan fogja tudni folytatni a tanulmányait!? Hiszen az alapozó gépészet szakközépiskolából, ami érettségit is ad, már ebben az évben elvégzi a felét, (2 évet) és még 2016-ban éppen elkezdi a harmadik évet a négyből októberben, mire költöznénk!

Szóval jó lenne előre látni, - tudni, - intézni, hogy vele ne csak a bizonytalanra költözzünk ki, hanem egy olyan szakközépiskolát jó lenne neki találni például Santiagóban (gondolom, ott nagyobb eséllyel találunk) ahol tudná folytatni ezt a műszaki előképzettséget biztosító szakközépiskolát, ahol nem vesztegette el ezt a 2-2,5-évet, és majd ott kezdheti újra, valahol.

Hanem aminek ottani befejezésével, elvégzésével helyben (városon belül) tovább tudna majd menni egy jó gépészmérnöki egyetemre! Autó, jármű szakon elsősorban, a repülőtől, az egyéb gépekig. Mindegy, csak gépészmérnöki szak legyen.

A mi elképzelésünk valami kis vállalkozás lenne kint, amiből megélhetnénk. Eléggé, ha nem is idősek, de betegesek vagyunk már ahhoz, hogy állásra pályázzunk. Én magam épp most vagyok túl 45 évesen egy kétoldali kiterjedt tüdőembólián (sajnos a betegek 75 százalékát ez azonnal elviszi), szóval e tekintetben szerencsés embernek tartom magam! Úgy látszik, Istennek még tervei vannak velem!

Párom még csak a negyvenet töltötte be december elején, de ő is gerincbeteg. Bár annyira nem, hogy ne tudjon vele dolgozni, de neki csak egy amolyan házi beteg gondozói vizsgája van, esetleg még egy valamiféle ápolónőit le tudna addig tenni hozzá.

Miért ősszel költöznénk?

Miért pont ősszel költöznénk ki, miért nem hamarabb, vagy majd később, ha a nagyfiú elvégzi, befejezi a szakközépiskolát? Nos, ennek legfőbb oka, az, hogy bár mi már holnap reggel indulnánk, de a fiam szeptember végén tölti be a 18. életévét.

Akkora kapjuk meg egy már korábban részlegesen értékesített (akkor írhat alá már nagykorúként) budapesti lakásunkból még fennmaradt 6,5 millió forintunkat. Abból szeretnék új életet kezdeni.

Tudjuk, hogy ez nem egy nagy pénz, de még mindig többet ér Chilében, mint idehaza, és főleg többet Norvégiához képest, ahol egy átlagos pár kéthavi fizetése ennyi. Szóval ott sokra ennyi kis pénzből nem nagyon mennénk!

A posztban olvastam, hogy milyen olcsó Chile. Bár ezt Brazíliában is megtapasztaltuk, amikor Rio de Janeiróban a Copacabanán 250 Ft-ért ittuk a sört az óceánparti szállodasor teraszán, ami pedig nem is egy olcsó hely, a turistákra szabott árak miatt!

Szóval talán a kis pénzünkből elvegetálnánk ott valamiből. Fontos, hogy nem turistáskodni szeretnék kimenni 9 hónapra, és malmozni 3 havonta az új vízumért, hanem eleve úgy szeretnék elindulni (mint egyébként Norvégiába is, ha amellett döntünk), hogy előtte (előre) megalapítani (bejegyeztetni) kint egy céget. Dolgozni akarunk.”

(Fotó: chile-beautiful.blogspot.hu)

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Chile

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr628216076

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Shanarey 2016.01.01. 20:18:59

@Mirjam2:

Igen, de nem lehet mindenkinek "megfelelő"szakmát tanulnia, mert ki tudja megjósolni előre mi lesz a "megfelelő szakma" majd 3-5-vagy 10 év múlva.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.01.01. 20:19:28

Szolgálati közlemény.
Minden érintettnek elküldtem a találkozóról készült csoportképet. Aki nem kapta meg az szóljon. A Digger poszt amiben a találkozó is le van írva hétfőn jelenik meg itt.

Shanarey 2016.01.01. 20:24:29

Európa nyugati részén Angolul is lehet boldogulni, persze nem lesz így sem egyszerű, de megoldható feladat. Chilében, amely ország a térképen is a világ vége (legalábbis dél felé), nem igazán értem mit akarnak az Angol nyelvtudással kezdeni. Turistának oké, de ügy intézni nem, s ha tolmács kell, akkor az is pénz lesz, s dél Amerika amúgy is a bürokráciáról, és a korrupcióról szól, vagyis ezt is bele kell kalkulálni, erre írtam hogy az a 6,5 millió, nem elég.

33621 2016.01.01. 20:38:42

@puhacica: Én csak nektek akartam jót!:-)

Herr Géza 2016.01.01. 20:41:08

@drnapene: Sorry, átmenetileg out of order a költözés és a szolgáltatóváltás miatt. Küldd légyszíves priviként itt a blogon keresztül, az a freemailes fiókra jön...

2016.01.01. 20:44:35

@diggerdriver: @Shanarey: Nem ertettetek mit irtam... @tableno: azt mondta hogy Del-Amerikaban is lehet jol keresni. Erre irtam, hogy minden orszagban van par ember aki eppen ott jol keres, de pl. Mo. vagy Brazilia nem arrol hires hogy oda mennek az emberek meggazdagodni. Ellenben pl. Norvegiaban, Dubaiban meg meg egy par helyen szinte mindenki tobbet keres mint amennyit hasonlo szakmaval kereshetne a vilag legtobb orszagaban. Az egesz beszelgetes abbol indult ki hogy tanato megjegyezte, erdemes 'hideg' orszagokban penzt keresni es 'meleg' orszagokban elkolteni. Erre irtam hogy altalanossagban igaz, kiveve pl. ha Szaudi Arabiaban dolgozol, ahol meleg is van meg penz is :). Ennek ellenere nem hinnem hogy a posztolonak Szaudi jo alternativa lenne Chile helyett (foleg hogy arabul allitolag eleg nehez nullarol megtanulni tiz honap alatt, es az egyetemek is kevesse vilaghiruek, raadasul noknek tilos mernoki karokon tanulni szoval meg csajozni se lehet :))).

Mr. Garry Soneji 2016.01.01. 20:45:47

Egy égbe kiáltó baromság az egész koncepció - noha ezt annak nevezni túlzás.

tableno 2016.01.01. 20:50:37

@Mirjam2: Na itt némileg tévedsz. Brazíliában például az utóbbi évtizedben nagyon is meg lehetett gazdagodni, és rengetegen mentek is oda ezért.

33621 2016.01.01. 20:58:30

@diggerdriver: Meg kaptam a képet, jó nagy a felbontása!
A képen jól látszol te, meg én veled szemben, Articsóka 60, Tanato, Sancz, Vitya és családja, valamint a HA gyanús személyek! A srác az államokból, az elején a pár Germániából, de a leányzó Kínából az takarásban van, valamint kis geci huszár sem látszik sajnos!
Több képet is kellett volna csinálni!

Shanarey 2016.01.01. 21:00:23

@Mirjam2:

Oké, No problem :-)

@Mr. Garry Soneji:

A demokrácia egyik negatívuma, hogy mindenkinek jogában áll hülyének lenni, még akkor is ha ezzel kilátástalan helyzetbe sodorja magát és családját.

2016.01.01. 21:07:55

@tableno: Lehet hogy igen, nekem viszont jo par Londonban elo brazil baratnom van akik, ha valasztani lehetne, mind szivesebben laknanak Braziliaban de azt mondjak hogy nem tudnanak ott jo szinvonalon elni, pedig a legtobbnek ingatlana is van ott. Tobben is voltak az elmult evekben akik visszakoltoztek a Londonban felretett penzzel, aztan jottek vissza Londonba mert nem jottek be a szamitasaik. Es ok nem tiz honapja tanulnak portugalul :)

tableno 2016.01.01. 21:16:56

@Mirjam2: ezért mondtam, hogy _megfelelő szakmával_.

2016.01.01. 21:32:54

@tableno: Igen, es ezert mondtam en, hogy megfelelo szakmaval Mo.on is meg lehet gazdagodni :). Ne mondd mar, hogy senki nem keres jol Mo.on. Minden orszagban a vilagon vannak olyan emberek akiknek pont ott keresett szakmajuk vagy kapcsolataik vagy barmilyuk van es igy bejon nekik, de ez nem ugyanolyan mint pl. Dubai vagy Norvegia ami arrol kozismert hogy a vilagatlaghoz kepest minden szakmaban viszonylag jo fizetesek vannak.

tableno 2016.01.01. 21:51:59

@Mirjam2: nagyon nem érted, miről beszélek. Dél-Amerikában bizonyos területeken olyan fizetések vannak, ami Norvégiában vagy Svájcban is jónak számítana (és itt nem a korrupt politikusokról beszélek). Magyarországon ilyen egyszerűen nincsen. Ami Dubai-t illeti, talán kérdezzük meg a pakisztáni és filippino vendégmunkásokat is a "minden szakmában jó fizetésekről".

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.01.01. 21:52:28

Vitya, elküldtem mégegyszer, megkaptad?

Csodabogár 2016.01.01. 22:34:17

Szerintem egyedül állóként is elég nagy kaland már 40+ évesen és nem bomba egészséggel belevágni egy ilyen kalandba. Családdal viszont kifejezett felelőtlenség. Nekem igazán nem a szivem közepe Svédország vagy Norvégia, de ha minden áron menni akarnak, akkor mégiscsak arra kellene venni az irányt. Tengerpart ott is van, meleg nincs és télen sötét van. Viszont az iskolák teljesen ingyenesek, nagyjából jó az egészségügy és igen erős a szociális háló úgy általában. Ha valaki kicsit igyekszik, svédül meg lehet tanulni egész jól 10 hónap alatt. Persze nem egyetemi szinten, de ügyintézéshez már elég lenne. Bárhova mennek, a fiu biztos veszteni fog egy évet, szerintem ez bőven belefér egy fiatal életébe.

Sanyi9 2016.01.01. 23:03:05

@tableno: "Dél-Amerikában bizonyos területeken olyan fizetések vannak, ami Norvégiában vagy Svájcban is jónak számítana (és itt nem a korrupt politikusokról beszélek)." - ezt kifejtened? Hol Del-Amerikaban es mely terulteken?

Sanyi9 2016.01.01. 23:07:45

En utaztam iden 10 napot Chileben. Nagyon szep es erdekes orszag, de a szerzo helyeben (ha nem kamu az iras...) en is meggondolnam a dolgot meg egyszer.

Nekem az se derult ki az irasbol, hogy konkretan, hogy esett a valasztas Chilere. Leirja, hogy eddig nem sok konkret informacioja volt Chilerol, ezert kikoltoznek oda csaladostul. Hmmm, dubiozus.

Chileben altalaban nagyon gyorsan beszelnek az emberek (spanyolul, nem angolul... :D) es sok olyan szot hasznalnak, amely mashol nem ismert: cachai, weon, etc.

Sanyi9 2016.01.01. 23:13:36

"Tudjuk, hogy ez nem egy nagy pénz, de még mindig többet ér Chilében, mint idehaza" - Chile GDP-je magasabb, mint Magyarorszage (hu.wikipedia.org/wiki/Orsz%C3%A1gok_egy_f%C5%91re_jut%C3%B3_GDP_szerinti_list%C3%A1ja_(nomin%C3%A1lis)), ugyhogy feltetelezheto, hogy egy fix osszeg ott eppen, hogy kevesebbet er, mint Magyarorszagon, nem pedig tobbet.

tableno 2016.01.01. 23:23:25

@Sanyi9: Pl. Chile: bányászat. Brazília: sok minden (óriási ország), Panama: bankok, csatorna. Venezuela: olajipar. Orvosok gyakorlatilag minden latin-amerikai országban jól keresnek, sokkal jobban, mint Magyarországon. Mérnökök is, sok helyen nagyon pörög az építőipar. Általában dél-amerikára az jellemző, hogy a középosztály kifejezetten jól él, csak sokkal kevesebben vannak a lakosság arányában, mint a fejlett országokban.

Sanyi9 2016.01.01. 23:37:36

@tableno: OK, avval egyetertek, hogy Magyarorszaghoz kepest vannak jol fizetett allasok Del-Amerikaban, de ez azert a norveg/svajci szinttol messze van.

Venezuelaba peldaul megy valaki Europabol dolgozni? Azt hallottam, hogy peldaul Caracas most Del-Amerika "legveszelyesebb helye" es az orszag politikai helyzete nagyon labilis.

Mult heten hallottam, hogy ket ismerosom Nemetorszagbol Panamaba koltoztek (kozgazdaszok es volt munkajuk Nemetorszagban).

Gabyka 2016.01.01. 23:47:32

@tableno: 4 főnek oda 720.000 Ft a jegy. Persze dátumfüggő, de kijön ennyiből is

gyászhuszár 2016.01.01. 23:47:54

halihó,
igen érdekes ez az egész szitu. én is évek óta keresek egy országot, ahol újra lehetne kezdeni. eddig chile nem volt látókörömbe, de megmozgat a dolog. nálam is hasonló a szitu 2 gyerek én 40 körüli vagyok, mondjuk nálam kisebbek a gyerekek. a spanyol hálaisten nem gond a családban, mert feleségem kubai, mindenki érti, mondjuk chilei akcentust nem ismerjük..hát nem is tudom, lehet bevállalnák, ha beszélhetnénk olyanokkal, akik ott élnek vagy éltek. én Kubában éltem 5 évig családommal, de az most nem ide tartozik, viszont arról tudnék beszélni bárkivel hogy mit igen és mit nem stb.
én azt mondom maradjanak, mert a nyelv az alap és latin mentalitás pedig egy olyan dolog, amit vagy szeretsz vagy vagy megtanulod szeretni :)

tableno 2016.01.01. 23:56:12

@Sanyi9: "Venezuelaba peldaul megy valaki Europabol dolgozni?" - megy, expatként horribilis összegeket lehet ott keresni, épp a borzalmas közbiztonság ellensúlyozása miatt is. Na persze nem családdal és nem letelepedési céllal.

tableno 2016.01.02. 00:12:49

@Sanyi9:  "Magyarorszaghoz kepest vannak jol fizetett allasok Del-Amerikaban, de ez azert a norveg/svajci szinttol messze van" - vásárlóerőben nem feltétlenül.

P.Elliot 2016.01.02. 00:44:55

Ezt a kis ismertetest olvastam egyszer egy topikban ahol szidtak a magyar egeszsegugyet es egy no kozbeszolt hogy ne tegyek. Van annal rosszabb is, pl. Venezuela,/ Caracas/ ahol o is hogy milyen a korhazi helyzet. Az igazi biztositas nagyon draga, akinek erre nincs azt ez fogadja amit itt alabb leirt.
Remelem Chilleben nem ilyen rossz a dolog bar en alig akartam elhinni, eloszor azt hittem hogy Indiarol vagy Afrikarol beszel....
Itt a reszlet a leirasbol.

A beteget nem is veszik be hozzátartozó nélkül nálunk. Akár kórház akár klinika, hozzátartozónak ott kell lenni a beteggel.

Amiről írtam az kórház. Ott a termek általában 28 személyesek, egyik sorban 14 ágy van és a szemben lévő sorban szintén.

Minden ágy mellett van egy aluminium szék amin ül a hozzátartozó.

A kórteremben van egy kézmosó és minden kórteremhez tartozik egy fürdőszoba. A fürdőszobában van 3 tusoló és 3 wc és 1 kézmosó. (csak hideg víz működik amikor éppen van, mert sokszor víz sincs)

Este mindenki leteszi a nappal eldugott kartonokat -nappal a beteg matraca alatt van) és megágyaz magának a beteg ágya alatt. Máshol nem férne el, mert nem lehet járkálni. Minden ágyhoz tartozik még egy vas éjjeliszekrény és egy fali lámpa amiben nincs villanykörte. Mindenki visz magával és mikor hazaengedik elhozza.

Az ápolónők és orvosok ellátják a beteget, de ez annyiból áll, hogy beközik az infúziót, vért vesznek meg amihez kell a szaktudásuk. A gyógyszereket amik kellenek a hozzátartozónak kell megvenni, mert nincs majdnem semmi. Legtöbbször a gumikesztyűt is meg kell venni.

Ha operálni kell a beteget valamivel, akkor előszőr kell neki szerezni véradót. Attól függ mivel, kisebb operációnál 4 általában nagyobbnál 6 vagy annál is több. A véradó kap egy cetlit amit aztán át kell adni az orvosnak és ha megvan az összes véradó csak akkor kezdik el az operációt. Ha nincs vér, nincs operáció.

Aki rákos, mint az ismerősöm az nagyon nehéz helyzetbe kerül, mert morfiumot nagyon nehezen tudnak adni, mert nem mindig van. Ami a kemoterápiához szükséges, azt is a betegnek kell beszerezni és vinni. Természetesen megmondják, hogy mit kell és ezt ha szerencséje van akkor ingyen megkapja az államtól hosszas utána járással és beadják.

Minden egyes ilyen kezelés előtt szaladgálni kell és beszerezni. Vidéken még ez sincs azt mondják, mert sokan jönnek ide a fővárosba kezelésre.

Ehhez képest otthon "kánaán" van. Ismerősömet egyébként a lánya teszi tisztába és fürdeti az otthoni kórházban. Gondolom neki vagy nem mondták, hogy az ápolónők ezt megteszik, vagy lehet ő akarja ez az anyukájának megcsinálni. Nálunk ugye ez a természetes:)

Azt nem tudom, hogy miért nem adtak kemot neki. Annyit tudunk, hogy kap gyógyszert és este oxigént is. Nincs panasza az orvosokra meg az ellátásra.

Bocsi, hogy ilyen hosszú voltam. Mi egy más világban élünk.

A privát klinikák azok természetesen mások itt is. De az fizetős, egy nap annyi ott, amennyi 3 hónapi minimálbér. Van akinek van biztosítása ami nagyon sok pénz és akkor a biztosító fizeti a beteg ellátását. Privát klinikán is kell egy hozzátartozó éjjel nappal a beteg mellett. Ott kényelmes ágy van a hozzátartozónak természetesen és légkondicionált szobában van, színes tévé és fürdőszobával és ahány szoba annyi beteg. Szóval nincs más a szobában, nem kell megosztani. Ilyen csak kevés embernek adatott meg, mert nem birják fizetni a biztosítót. Nekem szerencsére van ilyenem, de egész évben erre spórolunk, hogy ki tudjuk fizetni.

P.Elliot 2016.01.02. 00:52:33

@P.Elliot: Egy kis folytatas ugyanebbol;

Minden beteg viszi az ágyneműt és tisztaság csomagját. Mindenkinek van wc papírja is, mert azt sem adnak természetesen és ágytálat sem, meg hasonló dolgokat.(pelust is)

Amit adnak az a reggeli, ebéd és vacsora. Mikor hozzák a kaját, akkor ellepik a kórtermet a galambok és a kiszoródott rizst vagy morzsát gyorsan összeszedik. Már meg is van oldva a "takarítás".

Takarítás: minden hozzátartozó a beteg ágya körét saját maga tisztitja. Visznek be felmosórongyot, seprüt, lapátot és vegyszert.

Gondold el, hogy ez nem egységes, mindenki olyan illatú szert visz ami neki tetszik és azzal takarít. Olyan az egész kórterem mint egy sakktábla, mert nem egységesen takarítanak az emberek. Van aki naponta, van aki 2 naponta stb.

A fürdőszoba használat meg ugye olyan, hogy van 28 beteg és 28 hozzátartozó. Mindenki ugyanazt a helyiséget használja és sorba kell állni természetesen. A vidéki hozzátartozók ott fürödnek szintén, mert nincs hová hazamenni és bent laknak, napokig, hetekig, ameddig kell.

Az ágyak körül nincsenek függönyök, sőt paraván is csak 1 db. van a kórteremben. Azt akkor használják, ha meghal egy beteg és elkerítik ameddig el nem viszik a halottat.
Vannak falak is, illetve inkább ajtók.

Minden ágynál van egy ajtó, ami egy körfolyosóra vagy mire nyílik és nyitva van.

Nálunk ugye mindig nyár van senki sem fázik. A galambok mikor meghallják, hogy csörömpöl a kajás kocsi, már megjelennek

2016.01.02. 00:58:11

@tableno: Szerintem te nem erted. Pl. Indiaban is van tobb millio ember aki magyar mercevel alomfizeteseket keres (pl. szoftver-mernokok akiknek majdnem annyit adnak mint amennyit Amerikaban vagy Nyugat-Europaban keresnenek), ettol fuggetlenul India nem egy megfelelo kivandorlasi celorszag egy atlagos magyar csalad szamara akik stabilizalni szeretnek az anyagi helyzetuket. Dubaiban pedig pont hogy mindenki sokkal jobban keres mint amennyit a sajat orszagaban keresne, beleertve a ketkezi munkasokat is, ezert dolgoznak ott. Peldaul egy irastudatlan bangladeshi takaritono Szaudiban minimum szaz eurot keres havonta, es ezen felul kap ingyen lakast es ellatast a munkaadotol - ilyen munkat egesz biztosan nem talalna Bangladeshben. Nem veletlenul hagyja ott a csaladjat harom evre hazalatogatas nelkul.

2016.01.02. 01:06:25

@tableno: Ez nem csak Del-Amerikaban van igy hanem sok mas helyen - pl. Indiaban is van egy eros kozeposztaly akik kb. a magyar 'gazdag' emberek szintjen elnek, es ott is atlagban tobbet keresnek az orvosok, mernokok, mint Mo.on (kulonosen az arakhoz kepest). Gondolom meg sok mas helyen igy van, ettol meg India nem lesz vonzo celorszag a posztolo csaladja szamara, mivel ok nem kozeposztalybeli indiaiak lennenek akik a Marks&Spencerben vasarolnak es sofor vezeti a terepjarojukat.

2016.01.02. 01:10:32

@tableno: Biztos vagyok benne hogy ugyanebbol az okbol Afganisztanban is horribilis osszegeket lehet keresni :). Megint csak, nem az atlagembernek.

P.Elliot 2016.01.02. 01:16:48

@Mirjam2: Mit er 100 euro Indiaban hogy a takaritononek megeri elvalni a csaladjatol. Mennyi egy 4 tagu csalad nagyon alap szukseglete? Marad ebbol a 100 eurobol megtakaritani valo ha pl. a gyerekei, szulei szamara kuld haza penzt?

2016.01.02. 01:29:05

@P.Elliot: Akikkel en beszeltem, hazakuldik a penzt teljes egeszeben, csak telefonkartyara es alapveto elelmiszerekre koltenek belole. Hogy mennyi a nagyon alapszukseglet az nagyon relativ - ahogy fentebb is irtam, nyugati eletszinvonalhoz nyugati jovedelem kell Indiaban is, de az ilyen emberek nem nyugati szinvonalon elnek. Nyilvan megeri nekik, kulonben nem csinalnak. Nalunk a takaritonok kozott van olyan aki ket, harom ev alatti kisgyereket hagyta otthon :). Indiaban, videken konnyen lehet hogy semmi munkat nem talalna, ha megis akkor talan keresne max. 30 eurot egy honapban, es abbol meg a csaladnak kolteni is kene ra. A Kozel-Keleten meg van amelyik joval tobbet is keres a 100 euronal ha jo helyet fog ki. Minden fizikai munkas tobbet keres mint amennyit otthon keresne, kulonben nem mennenek el kvazi rabszolganak a sivatagba. Mas kerdes hogy sajnos elofordul hogy becsapjak, nem fizetik ki oket, de ez mar egy masik tema. Ha megkapjak a kialkudott fizetesuket, anyagilag megeri nekik, bar emberileg lehet hogy kevesbe.

2016.01.02. 01:34:20

@Mirjam2: Ezt hulyen irtam fentebb - azt akartam mondani hogy a nonek ket gyereke van akik otthon maradtak, ezek kozul mindketto harom ev alatti. De talalkoztam mar hasonlo novel Londonban is (ket pici gyerek Indiaban), illetve volt olyan ir kolleganom aki a 2 es 4 evest hagyta Irorszagban mikozben Szaudiban dolgozott, stb. Vannak olyan helyzetek amikor ugy erzik hogy megeri, illetve a legtobb ilyen helyzetben szerintem a csalad nagy nyomast gyakorol a nore hogy menjen (meg az ir kolleganom eseteben is ez tortent).

P.Elliot 2016.01.02. 01:35:55

@Mirjam2: Emlekszel, egyszer mar megtargyaltunk egy ilyen esetet amikor a teveben latott Izraelben dolgozo del amerikai no vagy 10 evet toltott el kulfoldon csak azert hogy valamire jusson es a gyerekei teljesen elszoktak tole, szinte nem kezeltek anyjukkent. Borzaszto ha belegondolok hogy van egy pont amikor el kell menni es vallalni kell mindent.
Ezert kell tanulni ha lehet, ha mod van ra, illetve a gyerekeket nyomni tovabbtanulasra hogy ilyenben ne legyen reszuk.

P.Elliot 2016.01.02. 01:41:06

@Mirjam2: A ferfiak is mennek? Azok is otthagyjak a csaladot? Marmint a nagyszulok maradnak a gyerekekkel?
Beszelgettem egy lannyal aki Angliaban elt nehany eve es egy Nepali fiu akarta elvenni, ketsegbeesetten kapaszkodott a nobe az EU tagsag miatt mert nem maradhatott hivatalosan maskeppen, az eskuvo meg is tortent. Az a ferfi is ugy erezte hogy inkabb meghal de nem megy vissza Nepalba elni ahol semmire sem jutnak. Indiabol lehet hivatalosan Angliaba menni es elni? Ugy ertem hogy a csaladot is hozhatjak? Mert akkor nem erdemes vendegmunkaskodni masutt.

2016.01.02. 01:56:30

@P.Elliot: Persze, foleg ferfiak mennek, pl. az epitoiparban a Kozel-Keleten szinte csak azsiai ferfiak dolgoznak, soforokkent is, stb. Az az altalanos hogy ferfiak mennek es a feleseg marad a gyerekekkel, a kivetel ha a no megy. Viszont ugy vettem eszre hogy pl. filippinoknal a nok mennek kulfoldre nagyon gyakran. De ezek akikrol beszelunk szegeny, egyszeru csaladokbol szarmazo emberek. Termeszetesen sok millio muvelt, kozeposztalybeli ember el Azsiaban, akik ha akarnak, teljesen legalisan tudnak bevandorolni nyugati orszagokba, es ezt teszik is millioszamra. Pl. az en korabbi partnerem egy Londonban elo nepali volt, aki a BBCnek dolgozott es egyaltalan nem banta volna ha vissza kellett volna mennie Nepalba (ami egyebkent egy gyonyoru orszag). Termeszetesen ketkezi munkasnak nem vandorolhatnak ki pl. Nepalbol Angliaba mert arra ott is vannak boven emberek, nem kell Azsiabol importalni.

Herr Géza 2016.01.02. 02:01:31

@Mirjam2: Ezt azért nem igazán értem: ha az indiai szoftveres otthon majdnem annyit kap, mint amennyit amerikában vagy európaban kap(na) akkor mi a túróért jönnek annyian ide? Mert pont indiai szoftveres errefelé van bőven...

2016.01.02. 02:10:25

@Herr Géza: Nem mindegyik kap annyit, es foleg nem az elejen. Ugy szokott lenni hogy kulfoldre mennek, tapasztalatot szereznek (nemcsak azert mert otthon nem kapnak munkat, hanem mert szeretnenek pl. Nyugaton elni) aztan sokan kozuluk hazamennek, foleg pl. csaladalapitas utan, de akkor mar a nyugati tapasztalattal joval magasabb fizetest kapnak. Es mivel Indiaban azert sok minden olcsobb mint Nyugaton, foleg a szegenyek munkaereje, ezert kiskiralykent elhetnek a fizetesukbol, szolgaik vannak, stb. De mondom, ez nem mindenkire jellemzo, csak egy szerencses elitre. En Bangaloreban olyan szoftvercegnel dolgoztam amit egy Amerikabol hazatelepult indiai hazaspar alapitott, ott lattam hogy mukodik ez. De nem csak az IT-sokat fizetik meg, van ott jol fizetett kozeposztaly boven, akik nagy hazakban laknak lakoparkokban uszomedencevel stb. Persze a dokumentumfilmekben mindig a koldusokat mutogatjak :)

P.Elliot 2016.01.02. 02:21:52

@Mirjam2: Akikkel itt talalkoztam, indiaiakkal azok kozul csak egyetlen ember volt aki vissza akart idovel telepulni es farmerkedni akart otthon, foleg a felesege miatt aki utalt itt lenni meg alapbol depresszios volt de nagyon, a ferje mentegette hogy azert mert a szulei meghaltak autobalesetben de rossz napjain azt mondta hogy ilyen volt ez mindig, gyereknek is de szerette ezt a szep kis not akitol felteni kellett az ujszulott gyereket is mert a falhoz akarta vagni, gondolta hogy a farmon jobb lesz az elet annak is, meg a rokonsag tud vigyazni a gyerekre meg ra is.Maga a pasas itt jol megtalalta a helyet. Erdekes hogy ezek az indiaiak milyen jol bele tudnak illeszkedni mas orszag eletebe, kivancsian nezik masok szokasait, resztvesznek benne, amit tetszik atveszik belole es igen sokminden tetszik nekik. Nem tudom hogy mas orszagokban is igy vannak-e de itt nagyon beolvadosak, mindig csodalni szoktam oket erte holott minden szokasukat megtartanak mellette. Nincs koztuk bunozok, nagyon ertekes allampolgarok szerintem.

kronikas 2016.01.02. 08:20:06

Gerald Durrel könyvből: "Chile! Ott kaptam először tr.ppert" sóhajtott a Durrel anyjának udvarolni próbáló öreg tengeri medve.

2016.01.02. 09:51:32

@P.Elliot: Igen, az indiai bevandorlok Angliaban is a 'sikersztorik' koze tartoznak nagyreszt (es van beloluk egy par, ok alkotjak a legnagyobb kisebbseget UKn belul, ugy tudom majdnem masfel millioan vannak). De nagyon sokan vissza is koltoznek Indiaba miutan elinditottak kulfoldon a karrierjuket. Errol tobb cikk es tanulmany is van egyebkent, pl. economictimes.indiatimes.com/nri/returning-to-india/growing-trend-nris-return-home-to-work-as-economy-surges/articleshow/46709731.cms.

©________ 2016.01.02. 10:00:57

@P.Elliot: ezt szerintem Magyarorszagrol irtak.

petok11 2016.01.02. 10:47:09

BUEK Mindenkinek!
Vegigolvastam a posztot, a kommenteket nem volt idom.

Roviden: a leirt korulmenyeket figyelembe veve nem mennek Chilebe. Egy lany baratom parja Chile-i. Kerdeztem az orszagrol, es Magyarorszaghoz kepest az eletszinvonal alacsonyabb az orszag szegenyebb, az elet igy alapvetoen nehezebb. De teny, olcso. A lany fel evet elt kint vele es megfogalmazasa szerint a kultursokk nem osszehasonlithato egy europai orszagba koltozessel. Ez persze mindenkinel mas. O egyebkent eleg talpraesett. Az elejen tetszett is neki, de a fel ev vegen mar alig varta, hogy Europaba visszajojjon es inkabb a srac koltozott a "kozelbe" - Amszterdamba. Szoval a posztiro helyeben Europai orszagot valasztanek lehetoleg amilyen nyelvet mar valaki a csaladbol beszel - adodik Anglia. De ha a mediterran kornyezetre vagyom akkor se mennek messzebb Olasz vagy Spanyolorszagnal. Mindenesetre a dontesem elott mindenkeppen begyujtenek tobb velemenyt az orszagrol, lehetoleg aki mar tobb eve el ott es hozzam hasonlo szemelyiseg. Sok sikert a donteshez.

P.Elliot 2016.01.02. 11:39:53

@Praliné.: Nem, egy mar vagy 30 eve ott elo chillei magyar no irta.

P.Elliot 2016.01.02. 12:45:46

@Praliné.: Most latom hogy rosszul irtam, ugy van helyesen hogy egy 30 eve mar ott elo venezuelaban elo magyar no irta be egy topikba.

P.Elliot 2016.01.02. 12:50:06

@Mirjam2: Igazabol nincs igazuk? Hazai fold az megiscsak hazai fold. Rokonok, mindenki ott van. A fizetes olyan jo hogy nagyon jol elhetnek belole. Miert is ne koltoznenek haza Indiaba. Szerintem nagyon sok magyar is hazamenne, foleg az aki nem nagyon fiatalon jott ki / ezek jobban beleolvadnak a kinti vilagba es fog nekik hianyozni/ ha jo fizeteseket kapna.

Muscari 2016.01.02. 13:10:32

@P.Elliot: azért Venezuela sokkal szegényebb és kvázi szocialista ország, ami erőteljesen száguld lefelé a lejtőn. Chile szerintem nagyságrendekkel jobb, de azért ott sem ajánlott betegnek lenni.

P.Elliot 2016.01.02. 13:18:50

@Muscari: Semmit nem tudok oszinten szolva Venezuelarol, sosem jartam ott, ezt a bejegyzest olvastam csak. De azert kulonbnek kepzeltem ennel az egeszsegugyet. Jo, tudom hogy ingyen nem nyujthatnak valami sokat, azt sem tudom hogy ez az ellatas ingyenes-e vagy kell erte valamit fizetni, de azert megiscsak kritikan aluli. Kerdeztem akkor ezt a not hogy mi van ha valakinek nincs hozzatartozoja, Azt mondta hogy akkor nem veszik fel ha nincs aki apolja. Egyszeruen megdogolhet egyedul.
Gondolom hogy Chille azert kulonb de megis a normal ellatas ott is csak tobb penzbe kerul, marmint a biztositas ra, a kikoltozo csalad jobb ha alaposan utananez ennek is.

2016.01.02. 14:01:22

@P.Elliot: Igy van. Most meg nevetunk a 'gyere haza fiatal' mozgalmon, de szerintem ha jobbak lesznek a fizetesek Mo.on, oda is sokan vissza fognak menni, akar meg a masodik generaciosok (Mo.on kivul szuletett magyarok) kozul is. Indiaban, leegyszerusitve, az volt a folyamat hogy volt kepzett munkaero de alacsonyak voltak a fizetesek es rosszak a munkakorulmenyek, erre a fiatalok mind elmentek nyugati orszagokba dolgozni, aztan az indiai szoftver cegek, bankok stb. rajottek hogy bezarhatjak a boltot ha igy megy tovabb mert nincsen munkaero, igy kenytelen voltak emelni a fizeteseket es jobban megbecsulni az alkalmazottakat. Ehhez az is kellett szerintem hogy sok indiait, meg azokat is akik hosszu ideje kulfoldon elnek, erdekli az indiai politika / kozelet, elmennek szavazni, es pl. most is olyan kormanyt valasztottak ami vallalkozasbarat, progressziv gazdasagpolitikaja van stb. Indiaban ezzel lehet szavazatokat nyerni (gazdasagpolitika), nincs ez jobboldali-baloldali huzavona mint Mo.on.

2016.01.02. 14:10:04

@P.Elliot: Ez eleg durva, ezek szerint nem art joban lenni a rokonokkal Venezuelaban! :) Ilyen meg Indiaban sincsen, ott siman felvesznek allami korhazba hozzatartozo nelkul, es villanykortet se kell hozni, ingyen hasznalhatod a villanyt amikor eppen nincs aramszunet :))). Viszont elore kell fizetni mindenert - kezeles, gyogyszer, kotszer - anelkul hozzad sem nyulnak. Ez valoszinuleg sok helyen igy van - vagy biztositas kell, vagy elore kell mindent fizetni keszpenzben. Europaban el vagyunk kenyeztetve ilyen szempontbol, sokszor termeszetesnek vesszuk hogy 'alanyi jogon' jar az ellatas, foleg veszhelyzetben, aztan majd esetleg kiszamlaznak valamit (vagy nem). De sok mas helyen nem igy megy; sajnos, szo szerint hagynak meghalni ha nem tudsz fizetni. Szaudiban voltak esetek amikor nem engedtek ki a kisbabat addig a korhazbol amig a szulok nem fizettek ki a szules koltsegeit (viszont legalabb ellattak oket; Indiabol olyat is hallottam hogy meghalt a vajudo no is meg a gyerek is mert az orvos kovetelte hogy elore adjak oda neki a penzt, kulonben nem segit - azert remelem ez ott sem gyakori eset).

tableno 2016.01.02. 14:36:12

@Mirjam2: Venezuela manapság az egyik legszarabb hely egész Dél-Amerikában. Chile meg talán a legjobb. Úgyhogy a különbség biztosan látszik az egészségügyben is.

2016.01.02. 14:43:38

@tableno: Ok, bar nem tudom miert pont nekem cimezted ezt - en nem mondtam semmit a chilei egeszsegugyrol. Vagy most azt probalod vegig bebizonyitani, hogy en azt mondtam hogy Del-Amerika rossz hely es ez szerinted nem igaz? Ez kezd egy kicsit faraszto lenni... En is meg sokan masok is, akik nem allitjuk be magunkat Del-Amerika szakertonek (en biztosan nem; eletemben nem jartam ott) azt gondoljuk hogy a leirtak alapjan nem jo otlet a posztolonak csaladostol Chilebe koltozni. Ha te ezzel nem ertesz egyet az oke, szerintem inkabb arra kene forditanod az energiadat hogy kifejted miert, mert annak pl. meg haszna is lehetne, profitalhatna belole pl. a posztolo meg masok akiknek hasonlo terveik vannak.

tableno 2016.01.02. 15:15:08

@Mirjam2: Köszi, hogy emlékeztetsz rá, miért hagytam abba a Határátkelőre kommentelést. Nem is zavarok többet.

FutureFry 2016.01.02. 16:27:50

@P.Elliot: Magyarországon is van kórház ahova vinni kell a WC papírt (is).

FutureFry 2016.01.02. 16:34:40

@Mirjam2: Külföldiként Indiában ráadásul többet kérnek sok mindenért - már csak (fehérbőrűként) "ránézésre" is. Gondolom máshol is van ez így.

Főgebra 2016.01.02. 17:33:43

@FutureFry:
Ha csak WC papírt kéne! A János Kórházban elvárják, hogy 24 órás vérnyomásmérő vagy 24 órás EKG felszerelése esetén, a delikvens vigyen magával megfelelő számú elemet, mert különben nincs vizsgálat!

www.borsonline.hu/20151219_ceruzaelemmel_kell_mennie_a_betegnek_a_janos_korhazba

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2016.01.02. 18:28:10

@kronikas: ahhhhh.... de jó könyv is az. (Érdekes módon nemrég vettem egy könyvet barátunknak, levélválogatások. Benne Durrell levelével, amit második feleségének írt házasságkötésük előtt. Valami gyönyörű vallomás.)

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.01.02. 19:26:10

Csak most járok erre, buek mindenkinek. Kommenteket még nem olvastam. Régen nem volt már ekkora wtf? ???? élményem itt. Rám nem lehet azt mondani h nyapic vagyok, ráadásul énis kköltöztem már látatlanban másik országba (Tajvanra), de nem úgy h felrugtam mindent egy blog alapján, hanem ismeroshoz, fix 3 hónapos helyettesítesre először, ami a repjegy árát mindenképp visstahozta. UUtána maradtam még. Mindent felegetni így akkora marhaság amire szavakat se találok.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.01.02. 19:51:24

Gondoltam hogy nem mondtam semmi újat :-)

TX7AW 2016.01.02. 20:32:18

@Dragonlady (Bp, Hun): Hja, zömében ez volt a vélemény, ami viszont még nem érkezett meg, az a posztoló reakciója. Valami "köszi az infókat", ilyesmi... Én azért ezúton köszönöm mindenkinek az adalékokat, Chilébe nem költözöm. :)

kronikas 2016.01.03. 10:23:36

@kisrumpf: igen....nagy kedvenc, bár már felnőttem.... gyerekként olvastam még, legalábbis ifjúságiként...majd kiváncsiságból bátyja hires, ott irt könyvét is, az Alexandrai négyest is... de Gerry könyvei jobban megmaradtak.

kronikas 2016.01.03. 10:26:36

@Dragonlady (Bp, Hun): Vannak pedig kivételes esetek, sok ember életében eljöhet, mikor elenged minden biztost, teljesen felhagy a számitgatással s ugrik, hatalmasat... ha itt volt az ideje az ugrásnak, nem zuhan le... a sors mint fogó ember légtornász, elébe lendül, elkapja s átsegiti... lehet, minden ember életében vsn egy ilyen pillanat, s akkor érdemes megragadni.

2016.01.03. 10:43:17

@kronikas: Ez lehet hogy igy van, mondjuk en szemely szerint ket gyerekkel nem ugralnek. En is tobbszor hagytam mar ott mindent (belertve 'jo' allasokat) es koltoztem masik orszagba, olyanokba is ahol azelott nem jartam, de nekem nincs gyerekem es viszonylag egeszseges vagyok, plusz nem egettem fel magam mogott a hidakat egyik alkalommal sem. A posztolo helyzete kicsit mas. De termeszetesen mindenki azt csinal a sajat eletevel amit akar.

tanato 2016.01.03. 14:15:54

@tableno: Ne add fel,engem is széttéptek a menekültek kapcsán ,mégis itt vagyok és időnként kommentelgetek.Azért annyira nem rossz ez a blog még így az ötödik évében sem.

kronikas 2016.01.03. 14:46:01

@Mirjam2: Zorbából: Egydzer el fogom vágni azt a kötelet-feleltem dacosan. Zorba a fejét rázta. - Nehéz lesz, uram. Neked hosszú kötelet adott a sors, így jársz kelsz a világban s szabadnak érzed magad. Okos ember vagy, tanult, de a köteled elvágásához őrültség kell, uram! S az ész szatócs, folyton méricskél: ennyit adtam, ennyit kaptam... s nem ereszt.

Vagy ez is jó:Nem akarsz vesződséget? –képedt el Zorbász – Hát akkor mit akarsz, jó uram?
Nem feleltem.
-Az élet csupa vesződség – folytatta Zorbász – csak a halál nem.
Tudod, mit jelent: élő ember? Keresni az okot, hogy bajba kerülj.

kronikas 2016.01.03. 14:46:06

@Mirjam2: én másmilyen vagyok.. mindig mindent felégettem magam mögött, még nem bántam meg. Barátaim, ők mindig megmaradtak. De anyagiakat, dologiakat mindig feladtam, max egy bőrönd. Magyarországon 9x költöztem igy, sok országban ez a természetes. Saját tulajdon nem érdekelt már ifjan se. Élményeket gyűjtök elsősorban. Hajóztam, repültem, motoroztam, sok kaland van már mögöttem s sok nevetés. És sok sirás a korai években. Utólag mind hasznos tapasztalat.... s persze ez se való mindenkinek. Nekem kellett, talán gyávaságom miatt, ne legyen vissza út, csak előre... Mindig gazdagabb lettem, élményekben. S azokat már senki nem veheti el, gondolom neked is sok sok élményed van... amint elolvastam zorbát megértettem, valójában ezt akarom, elvágni a kötelet. Más a kapcsolatom a családommal is, szeretetteli, ám ragaszkodás-mentes. Apám szerint, aki hálisten még mindig él, kiléptem a matrixból... remélem igy van.

tableno 2016.01.03. 17:31:07

@kronikas: addig könnyű ugrándozni, amíg az embernek nincs saját családja. Utána viszont a "felelősség" szó egészen új jelentésárnyalatait ismeri meg az ember.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.01.03. 20:33:56

@kronikas: és ezt pont nekem magyarázod? eléggé LOL :-)

kronikas 2016.01.04. 04:24:42

@tableno: Van családom. Szerintem soj függ attól, a szülőt milyennek látják, magabiztosnak vagy aggódónak? Bár családdal nehezebb lehet, ám ha mindkét szülő egy irányba tart, a gyerekek rájuk bizzák magukat s sok mindenben tudnak segiteni. Sokkal többre képesek a gyerekek, mint sokan vélik, szakemberek...

tableno 2016.01.04. 07:43:06

@kronikas: szóval családdal belevágnál egy olyan, bizonyíthatóan legalábbis kétséges kimenetelű kalandba, amit minden háttértudás nélkül, egy nálad 20 évvel fiatalabb egyedülálló nő blogja alapján találtál vonzónak, szó szerint a világ túlsó végén, mert Zorba a görög szerint majd csak lesz valami? Hát gratulálok...

kronikas 2016.01.04. 09:21:37

@tableno: Sokan pont a családunkért tesszük. Látható, számomra világosan, Orbanisztán hová züllik, a gyerekeket lehet mind ki kellene menteni onnan, szerintem. Inkább pár év nagy nehézség, mint ott maradjanak kiszolgáltatva. Persze ez magánvélemény, de még ott ragadt barátaim nagyon elkeseritő dolgokról számolnak be. Páran meg, akiknek van rálátásuk s tudják mi forr most a katlanban amit idén a népre öntenek, most csomagolnak, családostul. Rálátással biró állami tisztségviselők a leggyorsabban.

tableno 2016.01.04. 10:51:08

@kronikas: nem erről beszéltem. A külföldre költözés szerintem is lehet teljesen pozitív dolog, csak jól előkészítve, nem vakon kitántorogva a világ végére.

TX7AW 2016.01.04. 12:35:30

@tableno: Nem vakon kitántorogva fog tortenni. Megelőzi 10 teljes hónapnyi nyelvtanulás. :D

LittleG (uk) 2016.01.04. 13:22:54

@kronikas: "S azokat már senki nem veheti el"

dehogynem... Alzheimer, Demencia, Amnézia, ők mind és biztos vannak még

kronikas 2016.01.05. 15:39:30

@tableno: Na igen, azt annak, aki dönt, kell éreznie, ez-e az ő nagy ugrása, kalandja, amit a sors támogat? Ha igen, ugorni kell. Akkor nem számít az ész mit mondana.

kronikas 2016.01.05. 15:56:26

@LittleG (uk): Ó, a három testőr.... De nem fenyeget, nem szedem a cavintont... elfelejtettem, hova tettem... a..... mit is?

tableno 2016.01.05. 20:06:11

@kronikas: hogy az ész mit mondana, az egy dolog... A másik az, hogy mit mondana Darwin.

kronikas 2016.01.06. 06:22:31

@tableno: ó, Darwin nagy tudós, okos ember volt. Kiskamaszként Carl Linné, Darwin munkássága rabul ejtett. Mai napig tiyztelem munkásságuk. Nagyon okos ember, tudós volt. Ám vannak, akik a bölcsességet keresik. 25 éves korom után döbbenetes tapasztaláshoz segitett egy spirituális Mester, akit csalónak tartottam. Ott egy tapasztalás másodperc alatt megtanitotta egy életre, hogy a tanult tudáson kivül vagy felette valami csoda van, amit Eddington mint tudós, hogy milyen a világ, igy fogalmazott meg sok évtized kutatás után: valami számomra ismeretlen fogalmam nincs mit művel. Más tudós, aki átélte azt mondta: végül a tudósnak csak a bámulat marad. Lao ce, Buddha is átélte. Buddha például a relativitást tanitotta tanitványainak, Einstein előtt kicsivel, csupán más szavakkal. Sokan akik átélték, nem tanitottak senkit. Tudom, mi nyugati emberek az észben hiszünk, talán ezért is sok nálunk az elmebeteg. Sokáig az ész volt számomra szinte minden. Keleten a sziv a vezető inkább. S van, mikor az Elme, mely kapcsolatra törekszik a Világelmével... Ha a kapcsolat létrejön, minden megváltozik. De nincsenek rá szavaink, a páli nyelv olyan sok tudatállapotot ir le, nem visszaadható. Japánul annyi olyan szó van, ami magyarul is csak mind léleknek forditható noha japánul különböző jelentése van. Ezért nehéz. Akit érdekel, Paul Bruntonnál megtalálhatja tudományosan is. E spirituális mester később Zen Mesterhez küldött tovább, s ami utána egyszer történt, azóta tudom, ha ugrani kell, rábizom magam a magasabb erőkre. Nem akarom már őket megmérni, se vizsgálgatni, se bizonygatni létüket. Működésüket megtapasztaltam s számomra elég, hogy mig élek, rájuk bizzam magam. Mert hordoznak s sok csodát élhettem át. Egyszer vitorlázó társam se értette, hogy éltem túl egy hirtelen szélváltásnál a fa bumm árbóc átcsapását. Álltam, távcsővel néztem épp a partot, kerestem a kerülendő bólyát s semmi nesz a viz csobogásán kivül majd hirtelen lekaptam a fejem s utána vágott át az árbóc. S ez csak egy eset. Egyébként szerintem sok embernek van tapasztalata, de nem is tudják mi ez, s elfelejthetik egy idő után. Minden korban, bárkivel megtörténhetett, ha nincs tele gondolatokkal. Van magyar parasztbácsi, aki mikor pipázott a tornácon s a világelme megérintette, ült csak mereven s csak annyit tudott mondani bólintva: aha! Tized vagy századmásodperc az egész, s minden megváltozik.

Mindezt csak azért irom, én se, más se tudja, kinél mikor jön el a pillanat, mikor nem kell számitgatni. Csak ő tudhatja, illetve ha nagyon szerencsés s mestere van, ő. Senki más. Mivel ma már alig van valakinek Mestere, aki segithetné, önmaga kell érezze. De lehet, mindenkinek van ilyen, csak elnyomjuk. Lehet, neked is volt. Például gyerekként, uszás után csak feküdve a napon, nincs idő, cirógatja a hátad a szél s minden hang eltűnik... (Eléggé off, nem baj ha nem kerül ki.)

tableno 2016.01.06. 08:25:52

@kronikas: szabadonmindenegybencoelho.hu?

kronikas 2016.01.06. 10:12:31

@tableno: nem, úgy gondolom Coelho más. Buddha, Lao Ce, Hamvas Béla, Paul Brunton, Lin-Chi, Chuang Ce inkább. Indiából Patanjali például. Vagy nagyon jó egy egyetemi tanár könyve a témáról, a Bizonytalanság Bölcsessége. Ő is megtapasztalta s megpróbálta tolmácsolni.

tableno 2016.01.06. 10:59:57

@kronikas: Figyelj, nem véletlen ám, hogy a régi szép időkben azok az emberek, akik a megvilágosodást és az anyagi világ taposómalmától való függetlenedést kesesték, azok elmentek szerzetesnek. Ilyen életet ugyanis csak úgy lehet élni, ha az ember csak magáért felelős. A posztban viszont arról volt szó, hogy egy középkorú, családos ember kiköltözne egy teljesen ismeretlen, távoli helyre, minden anyagi és tudásalap nélkül, kiskorú gyerekekkel. Ez kábé olyan jó ötlet, mintha a nagypapa esernyőjével próbálna ejtőernyőzni, csak mert Mary Poppinstól is ezt látta. Amíg csak a saját életét veszélyezteti egy ilyen kalanddal, addig szíve joga, de a gyerekeire tekintettel kell lennie, akár tetszik, akár nem.

kronikas 2016.01.07. 08:20:24

@tableno: Nagy bajnak tartanám, hacsak szerzetesek élhetnék át. A hinajana buddhizmus ezt hirdeti, de a mahajana már több mint ezer éve világiaknak is megadja a gyakorlás lehetöségét. A mai zen mesterek jó része világi , családos ember. A tao gyakorlatai, utmutatásai évezredek óta elérhetőek.

Nem kell megvilágosodottnak lenni hozzá, hogy az ember a szivére vagy a csendes belső hangra hallgasson. S kövesse azt, sőt csak kezdőlépés. S már akkor is érezheti, ha kap útjelzőt. Persze tudom, nyugaton az ész irányit, keleten a nyitott sziv inkább.

Az útjukat tudatosan járók talán még jobban figyelnek a gyerekeikre. Úgy találtam, gyerekeik nehéz helyzeteket is könnyen oldanak meg. Nem a problémán lovagolnak, a megolfást keresik rögtön. S meg szokták találni.

Az emberek akikben valami felébred, nem a megvilágosodást keresik, azt se tudják mi az, ha igen, elvont fogalom számukra. Azt kezdik keresni, hpgyan lehetnének jobb anyák, apák, férjek, feleségek, jobb emberek, kevesebb konfliktus legyen vagy ne bántson meg másokat. Nem másojat kivánnak megváltoztstni egy elképzelt mentális idea mentén, hogy mindenki ugynugy gondolkodjon, hanem magukat, hogy el tudják fogadni, sokféle nézet lehet. Ugyanazt a kérdést egyéni értékrendek vagy csoportok által helyesnek tartottsk szerint is nézik sokan, mások saját megélt tapasztalataik alapján tekintik, vagy egy világnézet alapján. Szerintem ez rendben van. Senki nincs a másik élethelyzetében, jó felhivni a figyelmét sok sok várható nehézségre, buktatóra, előkészületek fontosságára, de a döntést rá kell bizni. Szabad emberré váláshoz szükséges dönteni, vállalni a felelősdéget a döntésért. Vagy ott a csoport biztonságosnak tűnő utja vagy lehet követni amit egy politikus mond. Kinek kinek, amit választ.

tableno 2016.01.07. 10:41:23

@kronikas: Tudod én régebben igen mélyen beleástam magamat a zen buddhizmusba és a taoizmusba is, úgyhogy hidd el, ismerem az elméletet. Valamint éltem évekig Japánban (ahová teljesen spontán, kalandvágyból mentem ki), úgyhogy nem vagyok az a kifejezetten konformista birka. Viszont van különbség a hit és a vakság, az optimizmus és az ostobaság között. Ez esetben BIZONYÍTHATÓAN rossz ötlet lenne így, ilyen körülmények között Chilébe költözni, ráadásul van más, jobb alternatíva (Skandinávia). Ettől persze még a delikvens (aki arra sem méltatta a társaságot, hogy megjelenjen személyesen) azt csinál, amit akar...

kronikas 2016.01.07. 13:09:41

@tableno: én nem ismerem őt, igy rá kell bizzam a döntését. Nem vsgyok a helyében. Bocsáss meg, de lehet más olvasni valamiről, hallani róla, s más gyakorolni. A zenről hallani más, mint a lényegét átélni s onnan áthatja az embert. És van aki sosem olvas vagy hall róla, mégis gyakorolja anélkül tudná hogy gyakorolja. Egyik legszuperebb ember akit ismerek, ateista, de csupasziv, aki utolsó ingét is simán odaadja a másiknak. A nem számitgatást először nála láttam. Beszéde s tettei azonosak voltak. Sok ember a karma jógát gyakorolja de nem tudja. Ez nem akadályozza meg, tettei következményeit megtapasztalja.

Egyik kedvencem a Zorbából, mikor a hazafiságról esik szó, az iró kifejti elméleteit. Zorba válaszul közli vele, neki ne beszéljen róla, ő részt vett benne, ő megölte a török ellenfelét. Azután pár nap múlva kémkedni visszament s látott egy kolduló nőt, sok gyerekkel. Megtudta, az általa megölt török özvegye. Minden megváltozott, minden pénzét, értékét nekiadta, elöntötte a szivfacsaró megbánás. Soha többé nem ment háborúba. Tapasztalni más, mint ismerni. Sajnálom, érzelmileg igy érint a téma, gondolom van oka, ami csak rád tartozik. Szálem Alejkum.

Newlife InChile 2016.02.08. 23:54:44

@nyuszigonosz: Először is köszönöm a hozzászólást, bár segítséget, -tanácsot nem igen kaptam belőle. Őszintém szólva nem is vártam. A posztot csak azért hoztam létre, mert egy bizonyos
"Ági a posztjában írt erről a nagyszerű országról, azzal teljesen elkápráztatott" (ha olvasta a cikket benne van.)
Vele szerettük volna felvenni a kapcsolatot, és tőle kérni útbaigazítást, -tanácsot, ill. szívesen vettük volna kint élő magyarok tanácsait is. A posztban csak azért került közzétételre, mert a Határátkelő szerkesztőjét úgy érintette meg e "levelem" ,hogy alkalmasnak találta és javasolta a közzétételét.
Célunk ezen kívül nem volt vele. Azt kaptam csak rá komenteket amit vártam is...

Newlife InChile 2016.02.08. 23:54:44

@puhacica:
"Hová is?" Természetesen Chile-ről van szó. Tudja ez egy ország Dél-Amerikában.
"Milyen nyelvet is?" Természetesen Spanyolt, nyilván nem arra gondoltam, hogy világtalanul magyar vagy angol nyelvel indulok útnak! Tudja Dél-Amerikában Brazília kivételével ahol portugálul beszélnek, és már kétszer is jártam, igaz csak turistáskodni, mindenütt spanyolul beszélnek!
Ennek ellenére kevéske kis angol nyelvtudásommal, és a magyarral "kézzel, -lábbal" mindenütt megértettem magamat Brazíliában is, sosem volt gondom a nyelvi nehézségekkel...
Remélem sikerült útbaigazítással szolgálni, és most már képben van! :-)

Newlife InChile 2016.02.08. 23:54:44

@Mirjam2: Bizonnyára, de én nem munkáért koldulni akarok kivándorolni 45-éves fejjel meg egy családdal, hanem kint élni és természetesen csak és kizárólagosan egy saját vállalkozásból képzelem el a kinti életet.
Magyarországot inkább nem jellemezném, azt meghagyom a hazafiaknak!

Newlife InChile 2016.02.08. 23:54:44

@drnapene: Sok sikert az induláshoz! Jó fej vagy! :-))))

Newlife InChile 2016.02.08. 23:54:44

@drnapene: newlife.inchile@gmail.com
hátha így könnyebb lesz!

Newlife InChile 2016.02.08. 23:54:44

@Shanarey: Senki nem mondta, hogy az "angollal akarok mit kezdeni!" Hanem ha olvasta a cikket abban is leírtam, hogy most kezdtük el tanulni a spanyolt! Az angollal egyébként max csak turistáskodni lehet Európában is, max Angliában lehet vele boldogulni! Én korábban éltem kint kb. egy évet Svédországban, és még ott is azt mondták a svédek amikor az üzleti életben, vagy munkáknál az angollal próbálkoztam, hogy "ez nem Anglia, nem jó WizzAir-ra szálltam! Ez itt Svédország ahol Svédül beszélnek!"
Magyarként meg egyébként európán belül hiába megy az ember, max annyiba nézik mint a bevándorló Szíreket, vagy idehaza a romákat!

Newlife InChile 2016.02.08. 23:54:44

@Shanarey: Szerintem nem is fogod soha megérteni!
Vannak akiknek egy ilyen merész állom, "magas mint nyúlnak a lórács!" Azok maradjanak meg idehaza, nem is tudom, hogy ha valaki ekkora hazafi, akkor minek látogatja a határátkelő oldalt!?
Lehet unatkozik?

Newlife InChile 2016.02.08. 23:54:44

@Mr. Garry Soneji: Van akinek az, van aki tovább mer álmodni a szomszéd falunál!
Bírom az embereket, hogy mindenkit csak fikázni tudnak! Tipikus Magyar stílus! Na ezért menekült már el ebből az országból a fél nemzet!

Newlife InChile 2016.02.08. 23:55:37

Köszönöm szépen a sokat segítő, tanácsokkal teli kommenteket a kedves látogatóknak!
Igazán sokat meg tudtam Indiáról, meg a Japán bevándorló munkásoktól kezdve mindenről, csak éppen Chille tekintetében nem írt senki!
Tényleg messze lehet ez nekünk magyaroknak! Főleg agyban!
Annál több fikázást, gúnyoskodást, rosszindulatú megjegyzést kaptam, amin nem lepődök meg, olvastam már több százféle kommentet, másról is, ott is ez a "réteg" a tipikus"
No ilyenkor szégyenlem a hazám!

Newlife InChile 2016.02.08. 23:55:37

@TX7AW: Igen, 10 teljes hónapnyi nyelvtanulás!
Aki 10-hónap alatt nem tanul meg egy nyelvet, annak 1000 év sem lesz elég! Higgye el nekem!

Newlife InChile 2016.02.08. 23:55:37

@tableno: Szerintem ha elindul az ember mindegy, hogy a világ végéről kezdi e, vagy a szomszéd országból! Sok helyütt bejártam már a világot, igaz csak turistaként és az megint más, Brazíliától az összes arab országon át teljes európát.
S bár csak magyarul beszélek és egy keveset angolul, azért még mindig ugyan úgy elboldogultam Brazíliában is ahol még a szállodákban is szinte mindenütt csak Portugálul beszélnek ugyanúgy mint pl Horvátországban vagy Svédországban! Semmivel sem volt vészesebb! Sőt! Délen sokkal, -sokkal segítőkészebbek az emberek mind errefelé! Én azt vélem, hogy "kevés pénzel" oda kell menni ahol az a kevés sokat ér! Nem oda ahol még kevesebbet mint idehaza!
Ez is egy elmélet nem?

Lorincz Gabriella 2016.09.25. 21:40:54

szeretném felvenni a kapcsolatot a cikk írójával. TAlálok egy mailcímet valahol?

tanato 2016.09.26. 07:09:40

@Lorincz Gabriella: Próbálj meg írni a bloggazdának.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása