oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. december 29. 06:47,  Ausztria belülről tíz év után 239 komment

2014. december 29. 06:47 Határátkelő

Ausztria belülről tíz év után

Erősen kezdjük az év utolsó (nem teljes) hetét, hiszen Heinz-Harald egészen összetett és nekem nagyon tetsző posztot írt Ausztriáról, társadalomról, politikáról, hagyományokról, zenéről, sportról – szóval van benne minden, amitől igazán jó lesz egy írás.

ausztria_salzburg_tel.jpg

„Én is rendszeres olvasója vagyok a blognak, kommentálni sajnos nincs időm, de mindent egybevéve kedvelem a Határátkelőt. Ausztriáról írtak már bőven, ilyet is, olyat is. Volt, amit kedveltem, volt, ami feldühített és volt a kettő között is sok minden. Ám talán olyan, aki hosszabb ideje itt él Ausztriában és osztrák a párja talán még nem. Hátha az én írásom is érdekesnek, szórakoztatónak találtatik.

Én majdnem pontosan tíz ével települtem ki Bécsbe, nem volt állásom csak egy kedvesem, akivel egy Erasmusos félév alatt „gabalyodtunk össze” Berlinben. Nézzük tényszerűen, hét éve vagyunk házasok és van három gyönyörű gyerekünk (Lány, fiú, lány).

Valaki írt régebben egy bürokratikus, vicces beszámolót egy házasság lepapírozásáról Monarchiás háttérrel, no, mi annyira nem voltunk bonyolultak, de azért volt egy-két fogcsikorgatós pillanatunk. A gyermekek az első kivételével csak osztrák állampolgárok, tehát itt nem volt különösebb probléma. Én ugyanis közben megkaptam az állampolgárságot itt.

Egy különleges család

Az én egyéni hátteremről, azaz a feleségem családjáról. Sok minden tanultam itt meg és újra elfogadásról, etnikumról, vallásról és hazáról. Miért is?

Nos, akkor kedvesemékről dióhéjban. Ők salzburgiak, azaz ő és az édesanyja, apósom, bár jelenleg Salzkammergutban lakik, felső-ausztriai, de ha már a nagyszülőkig elmegyünk, akkor lesz csak még érdekesebb a kép.

Feleségem anyai nagyszülei Salzburg nem kicsit arisztokratikus (ez időnként nagyon vicces helyzeteket teremt) elitjéhez tartoznak/tak. Igaz, ebből a Nagypapa szudétanémetként száműződött az első világháború után Salzburgba. A szudétanémet nem elírás, a nagypapa németnek tartotta magát.

A nagymama igen élemedett korban van, de még hála az égnek minden rendben van vele, no, ő ős-salzburgi, olyan salzburgi városi dialektussal, ami a nyelvész sógornőm szerint konkrétan ki fog halni nem sokára. Anyósom érti, néhol beszéli is, de már szerintem is egy másik aldialektusban, nagyon hasonlóban ugyan, de másikban beszél. Az Omi (Nagyi), brutális egy figura, nagyon sok mindent átélt.

Apósom édesapja igazi osztrák gazdálkodó, mondhatnánk paraszt, de inkább amolyan intézőféle volt, echte Ried am Inn környéki arc, sajnos már ő is meghalt, de itt is él még a nagyi, aki szintén nem egy egyszerű teremtés, ő meg egy cseh származású hivatalnok leánya, a dédpapa Monarchia szétesése után itt maradt hivatalnoknak (Császári és királyi gőzhajózás).

Kicsit ért, beszél csehül, de már ő is igazi osztrák gazdasszonyként lett az aki. Egy szabad szájú, kicsit matriárka jellegű családösszetartó.

A származás jelentősége

Remélem mindenki tudott követni, mert van még. Mert talán az egyik legfontosabb, amit el szeretnék mondani Ausztriáról, hogy szerintem nagyon nem hasonló Magyarországhoz, mert (részben) sokkal jobban számít itt, ki honnan jön, milyen dialektust beszél és melyik társadalmi osztályhoz sorolható.

Feleségem például salzburgi értelmiségi, történetesen gyógypedagógus, aki gyógypedagógusokat képez. Ha valakivel beszél, aki őt nem ismeri, akkor annak, ha képzettebb és erre érzékenyebb, akkor hamar megvan, hogy ő salzburgi és az is hogy Salzburg melyik negyedéből jön. (Ez persze nem nélkülöz némi általánosítást, de nagyjából igaz.)

Ezzel szemben én nem nagyon emlékszem olyanra, hogy született budapestiként nagyon be tudjak embereket lőni a beszédjük alapján otthon, Magyarországon.
Én a Közgazdaságtudományi Egyetemet végeztem el, de a PhD-t már itt Bécsben raktam le.

Elképesztő, hogy itt mennyire számít még mindig, hogy kinek milyen címe van, éppen ezért én ki nem írom, mert inkább ne.

A gyermeknevelésről többnyelvű közegben

Én ma már egy kedves magyar, baráti házaspárral való hosszas beszélgetés, témán való átrágódás után csak magyarul beszélek a gyerekeinkkel. Az elsővel nem így volt, de mivel sűrűn jöttek sorban, így ma már ez nem észrevehető. ( A gyerekek között 16 hónap és 15 hónap van, a legidősebb most volt hat.)

Teljesen és szépen lettek kétnyelvűek, a legkisebbiknél azért akadnak szép, vegyes mondatok. A családban is van erre példa, apósomék elváltak, viszonylag régen és apósom egy francia nyelvű karibi hölgyet hozott haza, a válás után. Akitől a feleségemnek van egy most 16 éves féltestvére, húga.

Elképesztően vicces tud lenni, ahogyan apósom felesége megszólal olyan igazi salzkammerguti tájszólásban, majd a lányával lágyan franciául cseveg. Apósomék ugyanis Traunseenél laknak.

Az Alpok

Ha azt szeretném leírni, hogy Ausztria miben más, akkor biztosan az Alpokkal kezdeném, persze meg a nyelv, meg stb., de engem személy szerint a feleségem mellett az Alpok fűzött meg.

Itt a Salzkammergutban legalább annyira otthon tudom magam érezni, mint valamikor Budapesten. Marha nehéz ennyi év távlatából írni, beszélni erről, nem tudom, ki hogyan van vele. Budapest mindig a szülővárosom lesz, a hely ahol felnőttem és a hely ahol már annyi minden megváltozott, tudom ez az élet sora, de azért kicsit fura nekem, hogy például a Fradi-pálya már nem úgy néz ki és a Zrínyi is eltűnt onnan szemből, hogy a Kálvin tér és a Blaha, hát nem kicsit változtak meg.

Valaki nem olyan régen írt egy alapvetően korrekt beszámolót, hogy ő itt élő magyarként hogyan látja Ausztriát és a szűkebb környezetét. Ő írta azt a mondatot le, hogy Ausztria egy konzervatív ország, na, ez az egy mondat rendesen felhúzott, tulajdonképpen ezért írom a posztot, hogy nem. Szerintem Ausztria nem egy konzervatív ország.

Szerintem egy ország sem írható le úgy, hogy konzervatív, az is egy nagyon veszélyes terep, hogy melyik ország társadalma a konzervatívabb… Mi számít konzervatív értékrendnek, mi és hol?

Szerintem Ausztria nagyon nehezen hasonlítható össze Magyarországgal és szerintem per pillanat nagyon sok értékmutató dologban sokkal lazábbak, mint a magyarok.

A mássághoz való viszony

Első példa legyen a másság. Röviden válaszolok, Conchita Wurst. Ma nem nagyon van olyan szelete a reklámiparnak, ahol nem tűnik fel ő és reklámoz valamit. Nincs olyan politikus az országban, az FPÖ-s HC Strachén kívül, aki ne szívesen fotózkodna vele.

A bécsi meleg büszkeség napja egy helyes és színes ünnep. Elképzelhetetlen a számomra, hogy ott rendbontás legyen, mint mondjuk Belgrádban, vagy mint Budapesten. A családban van meleg és ez teljesen nyilvános, senkinek semmi baja vele.

Vannak itt is Salzkammergutban, vannak Salzburgban és persze vannak homofóbok Bécsben, nem is kevesen, de összehasonlítani a magyarok mássághoz való hozzáállását, az osztrákokéhoz, nem nagyon lehet.

A politika

Akkor éppen eme írás miatt a következő példám az osztrák politika. Na ez is egy ingoványos terep. Itt színekben beszélünk. A vöröset, gondolom én, nem kell magyaráznom (SPÖ), a fekete a konzervatívokat jelöli, a kék a valamikori liberálisok, ma inkább populista szélsőjobb, a zöldek nem szorulnak magyarázatra és a legújabb hajtás a rózsaszínű liberális-konzervatív Neos.

Jaj, kihagytam a Haider-féle és Haider halála után teljesen eltűnni látszó narancs BZÖ-t és a szintén friss sárga Team Stronach-ot, ami éppen a teljes káoszba hullik alá. (Bejutottak a parlamentbe, tartományokba, de úgy néz ki az alapító FRANK kiszáll és ez kinyírja a pártot. Frank Stronach egy igen idős milliárdos, akinek időskorára nem (csak) a foci a hobbija.)

Az osztrák belpolitika nem szép, időnként kifejezetten gusztustalan, de azért demokráciára emlékeztet. Már viszonylag régóta az a probléma, hogy a két nagy párt folyamatosan veszít a népszerűségéből, az FPÖ meg jön fel. Már két ciklus óta nagykoalíció van, hát nem egy sikeres házasság, de válni meg nem mernek.

Szigorúan ítélik meg a korrupciót

Van itt is korrupció, de még milyen, volt az országnak épp a legutolsó „botrány” kormánya idején (fekete-kék) egy pénzügyminisztere a Karl-Heinz Grasser, na, ő beférne egy Orbán kormányba, amolyan rejtői alak, aki néha el-elfelejtett ezt azt, például, hogy egyszer a táskájában x millió euró volt és ő azt kivitte az országból. Khhhm. Ha valakit érdekel bővebben a még véget nem ért ügy, itt olvashat róla.

Az ember érzése az, hogy itt is vannak eszméletlen komoly panamák, de valahogy azért vannak emberek, akik bele buknak, sőt akár börtönbe is kerülnek. Magyarországhoz képest nekem ez felüdülés és bizalomra okot adó fejlemény. Mondom én még 2004-ben léptem le, bőven Őszöd előtt. Na, nem mintha ez érdem lenne.

Ezzel szemben korrupció ügyileg elmesélek egy személyes esetet. Én szép lassan 4 éve az osztrák kormánynak dolgozom, egy adott minisztérium, egy adott kutatóintézetében. Mi alapjáraton nem vagyunk egy nagyon korrupció veszélynek kitett gittegylet, de azért a vizsgán, amit egy ilyen tisztségviselőnek kötelezően le kell tennie, volt egy igen kiemelt rész, hogy csokit és csokrot (etc.) sem szabad elfogadni. A kérdés persze arra vonatkozott, hogy de ha mégis akkor mi a teendő. Én azt hiszem anno jól válaszoltam.

Nem olyan nagyon régen el kellett mennem nekem is leendő szociális munkások továbbképzésére, bizonyos dolgokat előadni. Előadás lement, szorgos hátbaveregetés, mert jajdeérdekes volt. Köszönöm, mondtam én és persze jól is esett, talán egy palesztin származású idősebb „tanuló” is ott volt és lelkendezett, hogy az már zavaró volt. (Én személy szerint az arab mentalitással „jövök ki” a legnehezebben.)

Kérdezett még egyet-kettőt majd szó szerint elfutott. Kicsit később feltűnt egy tálca előre becsomagolt baklavával, hogy ő ezt a rokonától most szerválta és tessék, nekem.

Kicsit még jobban zavarba jöttem, de hála az égnek felvillant az a kis lámpa, hogy volt valami ilyen anno a képzésen, meg a tesztben. Mondtam hát, hogy köszönöm nem, ezért és ezért. Itt szegény arab bácsi jött zavarba, de erősen és persze nyomta nekem a sütit.

A helyzetet látva odajött egy kollégám és kérdezte, rendkívül officiálisan, hogy akkor mi is van? Meghallgatta a sztorit és röviden kérdezte tőlem, hogy akkor felvehetjük-e a jegyzőkönyvet. Itt már tényleg zavarban voltam, mert szegény arab fickót akartam volna a meglepően kínos szituációból kiszabadítani, nem pedig mélyebbre lökni.

Kolléga ezen a ponton felvett egy meglepően profi és automatikus viselkedést, arab pasas egyértelműen és ellentmondás nem tűrően le lett szerelve, hogy ez nem ellene irányul és lehet le lépni, majd két ott tartózkodó helyi irodista hölgy, mint független tanú, jelenlétében felvettünk egy jegyzőkönyvet, nem lett egy A4-es tele. Aláírás, pecsét és az ügy iktatva.

Én munkahelyre visszatérve megkérdeztem a megbízható öreg veterán munkatársat, hogy akkor ez most komoly? Ő válaszolt, persze közben mosolygott is nem is keveset, hogy igen, vett ő már fel egy csokor virágról is jegyzőkönyvet.

Van egy morális határ

Akkor a korrupciós kitérő után vissza a politikához! Nem vagyok politológus, de azért azt merem állítani, hogy a két ország politikai viszonyai nem igazán összehasonlíthatóak. Itt valamiféle politikai kultúra szerintem van és van egy közmegegyezéses morális határ is, az FPÖ például rendszeresen ezen vonal alatt van és én ezt így el is tudom fogadni. Azt is hozzá kell tennem, hogy ettől még fogalmam sincs mi lesz, ha tényleg előre hozott választások lesznek.

Ezzel szemben amennyit a magyar belpolitikából látok az alapján otthon sanszom sem lenne dönteni, hogy hova szavazok, mert egyszerűen semmi, minimálisan elfogadható pártot nem látok a palettán. Itt viszont kis túlzással az FPÖ-t leszámítva van választásom, jó, a feketékre is nehezen hiszem, hogy tolnék egy voksot, de mindegy, van alternatíva.

Történelem

Az osztrákok egyszerűen nem töriznek annyit, mint mi, értem ez alatt, hogy az egyszeri ember nem foglakozik annyit a történelemmel és annak vélt vagy valós kihatásaival az ő makróvilágára.

A nemzeti ünnep az 1955. október 26-át ünnepli, a függetlenség ratifikációját. Jövőre lesz 60 éves az ünnep. Ez teljesen egybecseng azzal, hogy az osztrák társadalom alaposan megküzdött a „na, mi hova is tartozunk”-kal. Ha azt nézem, hogy ez 1920-tól csak 35 év, akkor tulajdonképpen sima ügy volt. Álljon itt egy töris blogbejegyzés pont a fentebb említett barátunktól, hogy azért az annyira még sem volt egy sima ügy.

A család nálunk főleg a németek kitelepítésével szokott foglalkozni, illetve szolidan németellenesek, ezt Salzburgban a francia nevelőnő és nyelv ápolása jelentette, jelenti főleg.

Az első világháború most lett csak, a sok kiállításnak hála, téma. Van még egy erősen jobboldali, nem náci réteg, akik főleg futballszurkolók és bizonyos zenekarok közelében csoportosulnak, ők a becserélném Dél-Tirolt Voralbergre vonal fő képviselői.

Igen, Voralberg mindenféleképpen kicsit kilóg Ausztriából. Földrajzilag, nyelvileg, kulturálisan és történetileg is Svájc része kéne, hogy legyen. Anno a Habsburgok szerezték és az első világháború utáni rendezésben (bár felmerült, hogy mégis), nem kerülhetett a semleges Svájchoz vissza. Az osztrákok egy része kicsit olyan érzelmekkel viselkedik e tartomány irányába, mint mi magyarok szoktuk Sopront és környékét emlegetni.

Zene és kultúra

Tényleg dióhéjban: itt is van minden, gagyitól a klasszikusokig. Egy osztrák például zenei ízléstől függetlenül, büszke Falcora, mert ő világsikereket ért el. A legviccesebb a Falco-jelenségben, hogy ő alapvetően rocker volt, csak a diszkóval futott be.

Van itt amolyan Cseh Tamás- és Karthagó-, illetve Illés-szerű együttes és előadó, kinek-kinek ízlése szerint. Wolfgang Ambros több slágere is korosztályoktól független örökzöld, Rainhard Feindrich és a Seer pedig az 50-es plusz korosztály örök szerelme.

Emlékezzünk meg a helyi Fásy-mulató sztárjáról, a síelőből lett énekesről Hansi Hinterseer-ről. Engem az egész osztrák kultúrából a zene fogott meg a legkevésbé. Gyakorlatilag csak esetlegesen találkozom vele.

és persze sokan mások.

Ezzel szemben a színház valami fergetegesen eltalált, sokat is járunk, van mire, nagyon színvonalas a választék és nem csak Bécsben. Salzburg kicsit helytelenül, szinte kizárólag a Salzburgi Ünnepi Játékokról szól, meg Mozartról persze, de azért itt is van bőven lehetőség korrekt és elgondolkodtató darabokat látni. Az osztrákok szeretnek színházba, operába járni és igen, nagyon szeretik az operettet. Hiába tökéletes osztrák már nem leszek.

Sport

Gondolom nem meglepő, hogy itt teljesen más a nemzeti sport. Igen, a síelés minden formája a nyerő. Vannak a helyi előnyök, mint az Alpok és egy számomra először erősen meglepő eksztatikus hozzáállás. Nagyon kevés osztrák nem vágja a síelés nagyjait és jelenét és nagyon sokan síelnek rendszeresen.

A család például bérel minden évben nagyjából karácsonytól három királyokig egy hatalmas házat egy síkomplexum kellős közepén. Állítólag a 60-as évek óta tart ez a hagyomány, én imádom.

Itt a nagycsalád jelenik meg, értsd több mint 40-en szoktunk lenni ott fenn, persze ki meddig tud ott lenni, de azért a többség végignyomja a több mint 3 hetet.

Egy fő családi szabály van, a hegyen viszály nem lehet, tilos fent a veszekedés. Ahhoz le kell sífelvonózni, a vitázóknak együtt. Ez szigorúan be van tartva és működik. Ezek után az sem meglepő, hogy én is beleszerettem a síelésbe és évente majd két hónapot a család síeléssel is tölt. Az gyalázat, hogy a hatéves lányom már most simán lesíel engem…

Nem csak itt találkoztam a sífutamok közönségével (síszurkoló?), döbbenetesen fanatikusan tolják és tényleg buli ott lenni, csak az a fránya igénytelen playback zene ne lenne mellé suvasztva.

A foci is elvan, Bécs és Budapest ikervárosok: itt is, ott is a zöldek a legnépszerűbbek (átlag 16 000) és a lilák a nagy ellenfél (átlag 9000). Ami itt elgondolkozató, hogy a fránya kapitalizmus csak selejtez. Vannak olyan klubok, amiknek hiába volt több ezres közönsége, mivel csődbe ment, hát megszűnt.

Itt például Haider megalomániája: a klagenfurti focicsapat Haider halálával ment is a temetőbe vagy a grazi GAK. Itt nincs olyan, mint az MTK, hogy nézője már évtizedek óta nincs és állami pénzből elsőligás. Vannak persze kínos esetek, de a foci is működik. Az első liga 10 csapatos, mert ennyit bír el. (Például egy osztráknak halvány lila gőze sincs mi az a vízilabda.)

Haider amúgy egy külön posztot is megérne, mert személyével, azaz annak a tényszerű leírásával egészen jól szemléltetni lehetne, hogy Ausztria mennyire különböző tud lenni.

Ami talán még egészen osztrák nekem, hogy itt jelesebb alkalmakkor majdnem mindenki népviseletbe öltözködik, a többségnek pedig legalább egy bőrnacija van. Nekem sem Magyarországon sem itt eszembe sem jut népviseletbe öltözni.

Ez teljesen más itt és komolyan is veszik, tájegységekre lebontva, de évről évre a divatot követve jönnek ki ruhák, amik horror pénzekbe kerülnek, de egy életre szólnak. Sőt, nem egyszer öröklődnek.

Ami a nyelvet illeti, én anno egy középfokúval jöttem ki és férfiasan bevallom, kevés volt (Rigó utca, Rigó utca elmész te a ….) a magyar középfok itt. Majdnem két évembe telt, hogy eljussak oda, hogy tényleg piacképes legyek.

Az osztrákokról (amúgy) röviden

Szerintem pont olyanok, mint mi, kicsik és nagyok, szögletesek és előítéletesek vidékiek és városiak stb., kicsit több a dialektus, mint a magyar nyelvben, de ennyi. Azt figyeltem meg, hogy minél képzettebb egy ember, minél több időt töltött el iskolában, annál pallérozottabb a nyelvi háttere. A diplomások túlnyomó többsége képes szépen hochdeutsch-ul beszélni.

Az egyszeri gazdálkodó és munkás nem biztos, hogy tanult annyit németül, hogy ne csak dialektusban akarjon beszélni. Ettől még totál rendes emberek is vannak, még ha nem is beszél irodalmian és nyelvtanilag tökéletesen.

A jöttmentekről való előítéletekről én csak annyit tudok mondani, hogy ha valakit szemetelni látok, akkor az 90%-ban egy középkorú, de talán még inkább idősebb osztrák és viszonylag gyakran nő. Ez természetesen az én megfigyelésem, semmi általánosat ne következtessünk le belőle. Én, ha migránssal találkoztam, szinte mindig jó kép alakult ki róla. Természetesen én is migráns vagyok és maradok, ezt se felejtsük el.

Szeretek itt élni és persze erről nem az csak az Alpok tehet. Minden társadalomnak és népnek vannak diszkrét bájai, az osztrákoknak sem csak Hansi Hinterseer jutott, de ettől még vígan el lehet itt lenni.

Aki itt él vagy itt akar élni, annak egy személyes tanács: akarja megismerni a szomszédot és a kollégát, az oviban a másik anyukát és ne ítéljen korán, inkább próbáljon meg a dolgok mögé menni, mi miért lehet erre. Nem lehet mindent, sok mindent, a mi fura kicsit szocialista, kicsit nacionalista és magában dünnyögő világképünkbe beleilleszteni és ez így normális.”

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Ausztria

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr1007017245

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tableno 2014.12.29. 08:01:54

Nagyon tetszett a poszt, igazi profi munka. Csak sajnos egy szót sem hiszek el belőle, hiszen Lukas Meier óta tudjuk, hogy echte (mit echte, arisztokrata!) osztrák nő nem kezd csóró kelet-európai pasival.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2014.12.29. 08:08:39

Hm.
Elolvastam, de az érdekes bevezetőt követve, másra számítottam.
Kár bele a sok politika.
:(

tableno 2014.12.29. 08:12:11

@svájci sapka (ch): nekem kifejezetten érdekes volt az a rész is.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2014.12.29. 08:20:14

Hát..nekem egy kicsit olyan semmilyen poszt, túlzottan nem sikerült érdekesre....részletesnek tűnik első olvasatra, de közben meg nem az...a zenei jellemzés is szűkre sikerült... a felesége családfája...na bumm, oszt akkor ? ...mit is jelent ?...

..."Mert talán az egyik legfontosabb, amit el szeretnék mondani Ausztriáról, hogy szerintem nagyon nem hasonló Magyarországhoz, ..."... nah, ezt sose gondoltam volna....fontos megállapítás..

gyorsan meguntam ...felétől lefelé már minden 5. sorra ugrottam, nem kötött le egyáltalán....
bocs....ritkán írok ilyet..de ma evvan

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2014.12.29. 08:22:59

Nekem tetszett, főleg a családi boncolgatás, érdekes volt.
Off: Stockholm -17 fok, köd, zúzmara. A hajam még tart. Megyek ki jégbe fagyott csodavilágot fotózni munka előtt :)))

nyuszigonosz 2014.12.29. 08:30:11

Ez egy igazi jó poszt. Jó volt olvasni.

NIKI LAURA 2014.12.29. 08:34:41

AZ megvan,hogy az osztrak UTALJA a nemetet,jobban mint a magyarokat?
Igen,a vhaboru,az Ansluss...bar neha elfelejtik hogy Hitler osztrak penzugyor fia volt,es a becsi lakossag eljenezve,hey Hitler karlenditessel fogadtak a Fuhrert anno..sumakok.

tanato 2014.12.29. 08:38:02

@tableno: Csatlakozom,az utóbbi idők egyik legjobb posztja,van benne minden ami kell.és tényleg szép,csattanós válasz azokra a vádakra,hogy nyugati nő nem áll szóba kelet-európai fiúval.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2014.12.29. 08:41:51

Mi a furcsa abban, hogy egy szudétanémet németnek tartja magát?

kék madár 2014.12.29. 08:42:18

@sodalisO [eng]:
:)
nekem is pont ott volt felszines ahol erdekes is lehetett volna.

LadyBird89 2014.12.29. 08:52:44

Sziasztok! Ausztriában dolgozom, bár nem rég óta. Itt a német határ mellett teljesen általános jelenség, hogy egy csomó német dolgozik itt. Nem kell messze mennem, az én főnököm is az. Nem hiszem, hogy utálják egymást az osztrákokkal, bár finoman folyamatosan ugratják egymást.

LadyBird89 2014.12.29. 08:53:41

Kedves HA, úgy vettem észre azonnal megjelennek a kommetjeim, köszönöm a bizalmat! :)

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2014.12.29. 09:06:38

Az FPÖ a nép pártja és egyre jönnek fel, a korrupt statusquo ellen. Ez mindenképpen azt mutatja: az osztrák nép nem vesztette el teljesen életerejét.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2014.12.29. 09:06:41

@NIKI LAURA:

Valójában az osztrák nép alig 60-70 éve létezik. Csak a II. vh, után kezdett kialakulni az osztrák nemzeti identitás.

NIKI LAURA 2014.12.29. 09:11:28

@LadyBird89:

Vègre itthoni gèpen...

A dolog összetettebb.

1860-as években dúlt a harc a Habsburgok és a Porosz Királyság között a német népek egyesítéséért.
A Habsburgok az ún. Nagynémet egységet, a poroszok a Kisnémet egységet (Habsburg Birodalom nélkül) akarták megvalósítani.
A poroszok győzelmével utóbbi törekvés érvényesült és megalakult a Német Császárság.

Német egy összefoglaló kifejezés, benne vannak a svábok, bajorok, szászok, poroszok és bizony az osztrákok is.

Akárhogy ágálnak, az osztrákok is németek.

Kb. úgy csinálnak, mint az amcsik. Ők is megjátsszák, hogy semmi közük az angolokhoz, le is nézik őket, holott
az angol telepesek leszármazottai.

Az osztrák egy németajkú, német .

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2014.12.29. 09:22:00

@NIKI LAURA:

Nem, az amerikaiak egy 200+ éves nép, azaz jóval régebbiek az osztrákoknál. S természetesen nem angolok.

Sanyi9 2014.12.29. 09:23:17

@NIKI LAURA: ez a nemzetallamok logikaja: egy nyelv -> egy nep. Szerintem ennek nem sok ertelme van. Ha igy lenne, akkor egesz Eszak-Amerika = Anglia, Mexicotol kezdve pedig = Spanyolorszag / Portugalia. Ez pedig nem igaz.

Sanyi9 2014.12.29. 09:23:53

@maxval bircaman szerkesztő: sokan azt varnak, hogy inkabb szudetanak tartjak magukat... :D

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2014.12.29. 09:39:14

@Sanyi9:

Pontosan így van.

Nép != nyelv.

Vannak népek, melyeknek több nyelvük van. Pl. a svájci népnek nincs közös nyelve.

S vannak nyelvek, melyeket több nép tart sajátjának.

Az, hogy a magyaroknál a kettő egyben van, nem jelenti azt, hogy máshol is így van.

adg 2014.12.29. 10:12:16

@NIKI LAURA: "Kb. úgy csinálnak, mint az amcsik. Ők is megjátsszák, hogy semmi közük az angolokhoz, le is nézik őket, holott "
Ja, egy egesz kis reszuk valoban az. A tobbsegnek meg semmi koze hozzajuk, legfeljebb van a felmenoi kozt angol is valahol.

adg 2014.12.29. 10:17:19

Máma még ilyen jó posztot nem is olvastam Ausztriáról. :)

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2014.12.29. 10:18:47

@tableno: @tanato: Most az, hogy 100 esetből egy nem támasztja alá Meier teóriáját nem feltétlenül jelenti azt, hogy a teória hamis.

tableno 2014.12.29. 10:28:12

@flash.gordon: én személy szerint kapásból 4-5 ellenpéldát tudok. Úgyhogy nem hiszem, hogy 100-ból 1 lenne az arány.

2014.12.29. 10:29:37

@NIKI LAURA: "Kb. úgy csinálnak, mint az amcsik. Ők is megjátsszák, hogy semmi közük az angolokhoz, le is nézik őket, holott
az angol telepesek leszármazottai. "

Tudtommal, európai telepesek leszármazottai. Ugyanis a spanyolok és portugálok élen jártak abban az időben a tengeri felfedezésekben. Az megint egy másik történet, hogy majd lesz függetlenségi háború a britek ellen.

tanato 2014.12.29. 10:41:08

@flash.gordon: A teória csak annyiban igaz hogy egy németül rosszul-alig beszélő szakképzetlen segédmunkát végző kelet-európai fiú nem az osztrák vagy német lányok kedvenc fiútípusa.De egy németül jól beszélő szakképzett,netán diplomás jó állasban lévő vagy azt betölteni képes kelet-európai fiúnál már egészen más a helyzet.Írtam már itt hogy MO,-n is az un. lenézett rasszok pl. arab vagy néger fiúknak akik itt végezték el mondjuk az orvosit vagy a mérnökit,egyáltalán nem okozott gondot első lépésben magyar barátnőt második lépésben magyar feleséget találniuk.erre viszont én ismerek minimum száz esetet.Egészen más viszont nyilván a magyar lányok hozzáállása is ugyanezen 3. világbeli országokból jövő mondjuk képzetlen menekültek esetében akik magyarul is alig beszélnek.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.12.29. 10:41:48

Az eddigi legjobb osztràk poszt de összességében is a topon van.
Jól megírt érdekes.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2014.12.29. 10:46:53

@tableno: @tanato: Nyilván ezekre is van példa és sosem fog sehol olyan statisztika készülni, ami egyértelműen alátámasztja valakinek az igazságát. Így mindenki alá tudja támasztani azt az elgondolást, amelyik neki szimpatikus.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2014.12.29. 10:54:46

Tetszett a poszt. A szerzőjén érezhető, hogy már „megérkezett” Ausztriába és tesz/tett a beilleszkedésért. Az nekem egy picit furcsa, hogy először azt írja, hogy a „konzervatívon” mint jelzőn felhúzta magát majd egy mondattal később elismeri, hogy ez mindenkinek mást jelenthet. Ebből következően a hivatkozott poszt szerzője nyugodtan érezheti úgy, hogy A. konzervatív .
Én is annak tartom egyébként. Magyar szemmel mindenképpen.

Ezen kívül elég intenzív katolicizmus is jelen van az országban. A hegytetőkön a közhivatalokban és a privát lakásokban is rengeteg feszület látható illetve a házszentelésnek a nyomai is. (20+c+m+b+14 ) Én a konzervativizmushoz sorolom a népviselet hordását hétköznapokban.

A conchita jelenség valóban létező bár ha az ember négyszemközt kérdezi az osztrákot szépen lassan kiderül, hogy sokkal inkább büszkébb az előző bekezdésben írt jelenségre sem mint conchitára. Inkább úgy tekintenek rá mint tiszavirág életű jelenségre, aki csak azért lehetett ismert, mert most nincsenek olyan nagyágyúk mint Falco vagy Schwarzenegger volt. (Ha emlékezetem jól csal pont tavaly közölt le a Profil című újság egy publicisztikát, amiben megállapítja, hogy Bécsen kívül elég rosszul megy a szekér a melegeknek.)

A Rigó utca ekézését is furcsának tartom. Hiszen egyrészt arról hírhedt, hogy a legkeményebb vizsgáztató hely másrészt, mint a nyelviskolák illetve vizsgahelyek általában az észak-német nyelvjárást kéri számon és semmiképp nem az osztrák dialektust.
De ez a poszt valóban az utóbbi idők legszínvonalasabbika.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.29. 10:58:28

megint megvan a téma :-(
akkor inkább legyen a kaki a kádban, szerintem. :-/

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.29. 11:00:29

@flash.gordon: attól, hogy kemény vizsga, még messze nem biztos, hogy azokra a nyelvi kompetenciákra mennek rá, amik a való világban is a legfontosabbak / leghasznosabbak :-/

tanato 2014.12.29. 11:05:24

@flash.gordon: Szóval a lényeg,hogy szerintem nem az illető fiú származása,inkább az adott társadalomba való beilleszkedés foka a mérvadó a lányoknál.De ez országokon belül is így van ez nem migrációs probléma .Adott országon belül is jobban talál egy a postíróhoz hasonló végzettségű és hasonló helyzetben lévő fiú magának párt,mint mondjuk egy erősen alkoholizáló Mekiben dolgozó segéderő.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2014.12.29. 11:08:24

@Dragonlady (now in Indonesia): Elképzelhető. De félő, hogy ha erre mennének rá a bukási arány rögtön 98%-os lenne. Amikor én vizsgáztam sokna mentek az Osztrák Intézetben Ober Stuféra, ami magyar felső fok felett volt bőven. De ott negyed óra alatt ki is szórtak 10 jelentkezőt.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2014.12.29. 11:16:50

@flash.gordon:

A Rigó utcával a fő baj nem az, hogy az irodalmi nyelvet kéri számon. Ez nem is baj, abszurd lenne, ha nem ezt tenné. Persze ezt túlzásba vinni szintén butaság.

A gond velük az, hogy a nyelvvizsgából rendszeresen műveltségi vizsgát csinálnak.

Nekem ez mondjuk személyesen segített, de attól még nem okés. Ugyanis egy dolog tudni valamit, más dolog nyelvet tudni. Attól, hogy XY tájékozott, művelt ember, még lehet, hogy az adott nyelvet szarul beszéli. S ugyanez fordítva.

Rigóéknál ha művelt vagy, átmész a vizsgán rossz szinttel is. Ha pedig nem vagy művelt, anyanyelvi szinttel is megbuksz. Ez abszurdum. Ez kb. olyan, mintha a szép nőknek megbocsátanák a KRESZ-vizsgán a hibákat, a csúnyákat meg akkor is megbuktatnák, ha hibátlanul vezetnek.

Én vizsgáztam Rigóéknál 6 nyelvből, s mindig a tájékozottságommal éltem vissza. Pl. abszurdnak tartom, hogy spanyol felsőfokún 20 pontot kaptam a maximális 20 pontból kiejtésre. Valójában a reális 15 pont lenne. De felolvastak nekem egy szöveget magyarul, melyben volt egy rész, hogy "az el nem kötelezett országok bandungi konferenciája", aztán a szöveg lényegét kellett elmondani spanyolul. Én meg elmondtam. A bizottság meg is jegyezte, én voltam az első ember a hónapban, aki tudta spanyolul azt, hogy "el nem kötelezett országok". Oké, tudtam, de ebből bármilyen következtetést levonni a spanyol tudásomról abszurdum. Ezt egy rakás spanyol anyanyelvű se tudja, mert esetleg nem érdekli a téma. Eleve minek ilyen szöveg egy nyelvvizsgára?

LadyBird89 2014.12.29. 11:22:15

@flash.gordon: Nekem is felsőfokom van, méghozzá ÖSD, ami ugye osztrák, mégsem sokra megyek vele a tiroli dialektussal szemben :)

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.29. 11:22:21

@flash.gordon: @flash.gordon: első nekifutásra lehet, de aztán elkezdenének a nyelviskolák és a tanárok a másféle vizsgára felkészíteni, nem? ez így szokott működni. washback effect-nek hívják. :-)
emlékeim szerint az egyetemek stb még mindig a kétnyelvű vizsgákat követelik, és ezért kiszórják a "normális" vizsgákat (Cambridge First certificate / advanced, stb), és ezért kényszerülnek az emberek még mindig az idejétmúltabb rendszerekbe. pár éve így volt még, de lehet, hogy ezt rosszul tudom most.
emlékszem most hirtelen, volt a gimis éveim alatt egy kínai tanítványom, 17 éves volt már, és még csak 3 vagy 4 éve tolta a magyart szegény, ment neki, érthető volt, de eléggé összevissza ragozott, a helyesírása meg paródiába illett. kiválóan ment neki az angol. akart nyelvvizsgázni, hogy ne kelljen érettségiznie angolból (nem emlékszem már, milyen szakra akart menni, tán pont angolra). de megbukott, többször is, a kibaszott magyarra fordítás miatt :-/

LadyBird89 2014.12.29. 11:24:49

@NIKI LAURA: Én értem az eszmefuttatásodat, de ettől még egy osztrák sem fogja azt mondani, hogy ő német.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.12.29. 11:33:15

@Réka ‎: Itt Külsőn szépen süt a nap.Éjszaka volt ilyen porlasztott hó, rátelepült itt is a fákra, gyönyörű.Én is lőttem pár képet, lehet kirakom.

Hari Seldon 2 2014.12.29. 12:00:10

@flash.gordon:
Ha nem 100%-os a megfelelés, akkor az állítás hamis. Új teóriát kell felállítani. Vagy kiterjeszteni, hogy de kivétel az Ausztriába házasodott férfi, aki egy arisztokrata nőt vett el. (de lehet még berakni pár kivételt :-) )

Na jó, hagyjuk ezt a hülye vonalat...

Hari Seldon 2 2014.12.29. 12:06:25

A poszt egyébként tetszett.
Én is nagyon szeretem a hegyeket. - Csak nem télen.

szaszo71(D) 2014.12.29. 12:37:39

"Ami a nyelvet illeti, én anno egy középfokúval jöttem ki és férfiasan bevallom, kevés volt (Rigó utca, Rigó utca elmész te a ….) a magyar középfok itt. Majdnem két évembe telt, hogy eljussak oda, hogy tényleg piacképes legyek."
Én C1-es nyelvvizsgára is készítek fel, a gyerekeim 6 és fél éve Németországban járnak iskolába, mégis, mikor most otthon voltunk, hallgattuk a Kronehitet, (az most messzire vezet, hogy mért kell osztrák rádiót hallgatni - Kék Duna megszűnt, a Class FM-et meg nem vagyok hajlandó hallgatni, a Petőfi egy idő után unalmas) - szóval hallgattunk egy riportot, amit az utca emberével készítettek Bécsben - és az egyik nő mondandójából 1 szót sem értettünk.
Szóval az osztrák lassan egy külön nyelv lesz.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.12.29. 13:00:48

@maxval bircaman szerkesztő:
Igazad van.
Sógornőm valamelyik Henrik életén bukott meg a Rigó utcában perfekt angol tudással.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.12.29. 13:40:12

Télleg, ha már ilyen téma van: az osztrákok mennyire prüszköltek/prüszkölnek a dél-tiroli elcsatolt területek miatt?Megbékéltek a dologgal, vagy ez olyasmi sose múló veszteség náluk is, mint a magyaroknak Trianon?Tudja e valaki kiküldött tudósító?

DieNanny CH 2014.12.29. 14:17:58

@NIKI LAURA:

A magyar meg minden nemzetet utál...

(Általánosítottam!!! kb annyira, mint Niki.)

2014.12.29. 14:30:18

@flash.gordon: Az a poén, amikor a Rigó utcában olyanokat buktatnak meg, akik jól beszélik amúgy az adott nyelvet. Ennyit érnek...

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.29. 14:35:17

@maxval bircaman szerkesztő:
ráadásul szerintem az is simán érvényes a "való világban", hogy ha valaki körül tudja írni a nem elkötelezet országokat, és nem leragad, nem nyökög, nem kerüli ki az egészet. mondjuk lepontozzák kicsit szókincsen, de ennyi. kommunikációs stratégiák.
egyébként én is tudom angolul ;-) az ilyen hülyeségekre simán emlékszem húsz év múlva is (bakker már húsz éve volt az érettségi??!). de 17-18 éves átlag diáknak igazi WTF élmény lehet. most hogy mondod, ilyenekre is bőven emlékszem tényleg a nyelvvizsgára felkészítős időszakomból. (jóóóó rég volt.)

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.29. 14:51:26

@Philosoraptor: egyszer a tanítványaim felvetették, hogy befizetnek egy szóbelire, hogy megnézhessem elsőkézből, tényleg milyen nagyon szemetek :-)
gimis, egyetemi vizsgákon és szigorlatokon kívül soha nem nyelvvizsgáztam harmincéves koromig, amikor muszáj volt a munkavállalási miatt egy IELTS. mázlim volt. mai napig nem tudom, hol is van pontosan a Rigó utca :-)

a németek és az osztrákok egyébként szokták érteni egymást simán, ha mindenki a saját dialektusát beszéli?
angolul ugye az írek azok, akiket más dialektusban anyanyelviek nem szoktak érteni olykor :-)

OFF itt már kitört a petárdázási láz az elmúlt pár napban :-( nem is akarom elképzelni, mi lesz még itt.

Muscari 2014.12.29. 14:57:29

@tableno: én is pont azt akartam írni, hogy biztos kamu, mert olyan nincs, hogy egy osztrák csaj hozzámenjen egy magyar pasihoz. :-)

Természetesen csak viccelek, nekem bejött a poszt és további sok sikert kívánok a szerzőnek.

Egy ismerősöm pont azon a környéken dolgozik egy szállodában és küldött pár képet. Gyönyörű, mit mondjak, azért a három hétért a hegyekben meg külön irigykedem.

wuaaa 2014.12.29. 14:58:38

@Dragonlady (now in Indonesia): "itt már kitört a petárdázási láz az elmúlt pár napban :-( nem is akarom elképzelni, mi lesz még itt."

Miért? Petárdázás terén lenne mit tanulnunk tőlük, nekünk európaiaknak... :))

www.liveleak.com/view?i=420_1419261049

Izo 2014.12.29. 16:59:30

"Mondtam hát, hogy köszönöm nem, ezért és ezért."
Ez elég zavaros, hogy két helyen is megemlíted, mint a történet hangsúlyos elemét, de egyszer sem fejted ki, hogy konkrétan mit mondtál.

flamer 2014.12.29. 16:59:30

@Dragonlady (now in Indonesia): "a németek és az osztrákok egyébként szokták érteni egymást simán, ha mindenki a saját dialektusát beszéli?"

A választóvonal nem a német-osztrák határon van (az osztrák nyelvjárások egyébként a bajor dialektushoz tartoznak), előfordulhat az, hogy két durvább dialektust beszélő nem ért a másikból semmi, ha mindkettő a saját nyelvjárását használja, de azért ez a mindennapi életben nem szokott problémákat okozni.

Ami az érdekes, az inkább az, hogy a nyelvjárások mennyire élő dolgok, nem csak a hétköznapokban, hanem a közbeszédben is: Magyarországon elképzelhetetlen lenne az, hogy pl. bárki komolyan suksüköljön egy reklámban (hacsak nem valami saskabarés olcsó poénkodásként), ehhez képest valamelyik internetszolgáltatónak már talán egy éve is fut egy óriásplakátkampánya bécsi nyelvjárásban.

kardio1 2014.12.29. 17:04:21

A poszt érdekes volt, de néhàny dolog azért zavart benne. Nem tudom, miért nem lehet ùgy értékelni az osztràkokat, hogy közben nem szoljuk le a magyarokat? Na mindegy.
Egyébként az osztràkok (a bajorokkal egyetemben) nekem is elég konzervativnak tûnnek, a Conchita-jelenség ellenére. Ott szerintem elképzelhetetlen lenne az a hajcihô, amit itt egyes civil laikus és szabadgondolkodo egyesületek folytatnak pl. a közterületi karàcsonyi jàszol-installàciok, vagy néha karàcsonfàk ellen.
Persze, ha a posztiro a két nagy osztràk pàrt közül sajàt emondàsa szerint a feketékre nem szavazna, értem a vilàglàtàsàt. Itt is volt egyébként egy-két évvel ezelôttig ùn. köztàrsasàgi blokk a Front Nationallal szemben, de ahogy ez itt is megszûnt, vsz. az osztràkoknàl sem fognak majd össze egy idô utàn az FPÖ-vel szemben a vörösek és a feketék.

kardio1 2014.12.29. 17:07:23

@geegee: Lehet, hogy visszacsatolni màr nem akarjàk, de annak idején az autonomiàt (ami erôsebb, mint amit most a hatàron tùli magyar szervezetek követelnek), igen csak zajosan, amùgy ETA modra, bombàkkal nyomatékositva vivtàk ki.

HaKohen 2014.12.29. 17:16:30

Nekem nagyon tetszett két okból:

Egyrészt azért, mert hosszú évek óta nyaraim egy részét mezei turistaként Ausztriában töltöm: főleg az Alpokban. Jártam Alsó- és Felső-Ausztriában, Steiermarkban, Karintiában, Tirolban és Kelet-Tirolban stb. - talán csak Voralbergben mindössze átutazóban. Na és nem láttam semmit a posztban, ami ellentmondott volna személyes tapasztalataimnak.

Másrészt meg néhány olyan ismeretre is szert tettem (család, migránsok, pol. pártok stb.), amelyek számomra a felszínen nem voltak láthatók, de azért érdekeltek.

Kekeckedni meg nincs kedvem, a kákán is csomót keresve.

Krisz11 2014.12.29. 17:33:51

"FPÖ meg jön fel"

Remek. Úgytűnik az Osztrák nép is élni akar, és nem mindenki a szakállas nőkben látja az előrehaladást, meg a jövőképet.

Az válik a becsületükre, hogy a hatalmas jólét ellenére is sokan tisztán látnak, nemet tudnak mondani a liberalizmusra. Nekünk ehhez sokkal durvább lecke kellett.

Oregon (TM) 2014.12.29. 17:33:53

@tableno: a cikkből kiderült, hogy az illető csóró?

lüke 2014.12.29. 17:59:20

Attól függ hol ...Linzig hasonlítanak hozzánk ,nagyanyám_ német anyanyelvű szlovák _nyelvhasználata ua. mint Becsben
Salzburg más, nagy egyházi befolyás alatt álló város,nem teljesen a monarchia szokásaival,mint Innsbruck is,tele a hegyi emberek tulajdonságával
/megj. Salzburgon sokat dob a . Ünn. Jaték/

Muscari 2014.12.29. 17:59:38

@33621: szerintem a tulajdonosi háttere, de csak tippelek.

Mi mindig össze vissza kapcsolgatunk, ha otthon vagyunk, én már nem is bírom követni, hogy milyen rádiók vannak. A Petőfi mondjuk alap, de elég sok gyenge magyar zene megy rajta, ahogy mindenhol, mert van ez a 30%-is előírás, és hát annyi jó magyar zenekar nincsen.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.29. 18:21:44

@flamer: köszi, ez érdekes.
iskolákban mennyire nyomatják a hochdeutschot egyébként? vagy szabad dialektusban beszélni?

Munchausen 2014.12.29. 18:26:55

@geegee: Kezd egy kicsit kikopni a PC itt is a mecsetesek korul, nem orulok neki, de annak sem, hogy velemenyem szerint tul puhan allnak bannak a radikalisaikkal.

kék madár 2014.12.29. 18:26:56

@NIKI LAURA: "le is nézik őket,"
pont forditva: felneznek rajuk.

Munchausen 2014.12.29. 18:26:56

Jo volt olvasni ezt a posztot, adott egy-ket erdekes hatterinfot ausztriarol es kedvet csinalt ahhoz, hogy kesobb megirjam en is milyennek latom en itt del-angliaban.

bxf 2014.12.29. 18:37:36

@NIKI LAURA: "Kb. úgy csinálnak, mint az amcsik. Ők is megjátsszák, hogy semmi közük az angolokhoz, le is nézik őket, holott
az angol telepesek leszármazottai. "

Ezt meg honnan vetted? Ha mar valasztani kell, az amerikai sokkal nagyobb resze ir leszarmazott (ill. spanyol), mint angol.

Nem szeretem a Daily Mailt (sokszor a Bors szintjen ir), de itt egy cikk toluk:

www.dailymail.co.uk/news/article-2408591/American-ethnicity-map-shows-melting-pot-ethnicities-make-USA-today.html

Tizenot ev alatt egyetlen amerikaival sem talalkoztam, aki lenezte az angolokat (forditva szokott lenni). Eddigi tapasztalataim szerint az osszes amerikai buszken hirdeti a szarmazasat.

A tapasztalatod valoszinuleg valamelyik mozifilmbol vetted, ahol az angol es az amerikai titkosszolgalat borsot igyekszik a masik orra ala torni. Ezt viszont ne altalanositsd az amerikai lakossagra.

Ismetelten egy ujabb topic, amihez nem ertesz, de azert hozzaszolsz.

Hari Seldon 2 2014.12.29. 18:45:37

@kardio1:
"Nem tudom, miért nem lehet ùgy értékelni az osztràkokat, hogy közben nem szoljuk le a magyarokat?"

Hol éreztél leszólást? Szerintem csak összehasonlított pár dolgot.
Szerintem, ha leszólásnak érzed, az inkább csak a személet miatt lehet.

kék madár 2014.12.29. 18:59:32

@bxf: mondjuk az a terkep nagyon felrevezeto, nem egy terkepesz csinalta. nincs sulyozva, normalizalva az adat, 3 fos felmagyarorszagnyi megyek is ugy jelennek meg mint 10000 fo/km2-es varosok, de az angolok le nem nezesevel egyetertek.

blackhairlady 2014.12.29. 19:02:58

@Muscari: En Kossuthot szoktam hallgatni, Szerettem a sok beszelgetos musort (nem a politikait) es a radio jatekokat.

Muscari 2014.12.29. 19:15:26

@blackhair-lady: sajnos a Kossuth - on elég sok a politika, meg én amúgy is zenét szeretek hallgatni, főleg vezetés közben.

Milyen jó beszélgetős műsorok vannak a Kossuth - on?

33621 2014.12.29. 19:33:41

@Muscari: Nekem nem a tulajdonosi háttér számít hanem a műsor.
A Class Fm pedig tekinthető a Danubius utódának műsorszerkezetileg meg műsorvezetőileg is!

33621 2014.12.29. 19:39:35

@blackhair-lady: Ha itthon vagy akkor hallgatod a Kossuth rádiót, vagy ott kint a neten? A Class FM-et is lehet a neten hallgatni.

Szilvana1[Bucks, UK] 2014.12.29. 19:47:42

@Dragonlady (now in Indonesia): ez érdekes, én úgy tudom hogy elfogadják az egynyelvű nyelvvizsgákat is, külön táblázat van a NYAK weboldalán a honosítható nyelvvizsgákról

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.29. 20:01:14

@Szilvana1[Bucks, UK]: nem tudom, jelenleg mi a helyzet, ezekszerint mióta nem kell "különbözetit" tenni ezek szerint. (az egynyelvű vizsgásokat egy időben elzavarták, hogy a fordítás részből vizsázzanak le, különben semmit nem ért az egész.)

blackhairlady 2014.12.29. 20:09:43

@Muscari: Elszoktak menni kulonbozo erdekes munkahelyekre, pl. muzeum, boraszat, gyerekotthon, ahol riportokat keszitenek az ott dolgozokkal. aztan kozeleti emberekkel, akik nem csak politikusok (festo, zenesz, iro). ilyesmikre gondoltam.
En mar utalok zenet hallgatni a radioba, mer 100x lejatszak ugyanazt, a vegere mar azt is utalom amit kedveltem elotte.
Viszont ezt most rongyosra hallgatom:
www.youtube.com/watch?v=u3voRbKryjA

2014.12.29. 20:10:16

Nagyon jo es erdekes poszt, sok tovabbi sikert kivanok a szerzonek. Egyszer voltam Salzburgban, sajnos sokkolo hatassal volt ram az elmeny, abszolut Mozart-tuladagolast kaptam. Azota sem vagyok kepes Mozart-kugelnt enni pedig azelott szerettem es meg itt is lehet kapni. Azt hiszem a Mozart gumikacsak jelentettek szamomra a melypontot: kepfeltoltes.hu/view/141229/DSC0000472_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

blackhairlady 2014.12.29. 20:12:28

@33621: Otthon. Itt nem hallgatok magyar radiot, neha nezek tv-t, most pl. keszulok a Dal-ra, minden evben megnezem.

2014.12.29. 20:14:27

@tanato: Igy van, ez ennyire egyszeru, kar is lenne tovabb boncolgatni.

2014.12.29. 20:22:29

@Dragonlady (now in Indonesia): En magyarul sem tudom mit jelent az 'el nem kotelezett orszagok', ezek szerint megbuknek a Rigo utcai magyar nyelvvizsgan :). Normalis esetben nyelvvizsgan elegnek kene lenne annak hogy nyelvtanilag hibatlanul, gazdag szokinccsel elmagyarazza valaki hogy o nem jartas ebben a temaban; a pontokat nem kozismeretre hanem nyelvismeretre kene adni.

Egyszer megprobaltam megoldani a Rigo utcai felsofoku angol feladatsort ami mintakent szerepelt a weboldalukon (megkert ra egy ismeros hogy segitsek neki felkeszulni, igy kotottem ki az oldalon), nem eleg hogy nagyreszt olyan mondatok voltak amiket valo eletben senki sem hasznalna, de volt egy par olyan kerdes amire egyik valasz sem volt jo. Komolyan, emlekszem hogy a ferjemnek is megmutattam es o is azt mondta hogy egyik valasz sem jo. Lehet hogy az igazi feladatsorok nem ilyenek, talan a minta-feladatsor hibas volt, fogalmam sincs.

Muscari 2014.12.29. 20:45:57

@blackhair-lady: hú, hát az én zenei ízlésemen biztosan szörnyülködnél, ha elárulmám, hogy miket szeretek :-) Annyit mondok, hogy a râdiók elég ritkán játsszák a kedvenceimet, a Petőfi az azért igen, ezért is szeretem hallgatni.

Abban tejesen igazad van, hogy amikor ugyanazokat a számokat nyomatják minden nap, az embernek herótja lesz, én ezért nem szerettem a Sláger rádiót. Az egyes előadóktól mondig igyazazt a pár számot játsszák. Én nagyon szeretem a Pink Floydot, de az Another brick in the wall-tól lábrázást kapok, már unásig játszották a rádiók sajnos, mást meg semmit.

A szám, amit küldtél tetszik :-)

micsoda? 2014.12.29. 20:52:11

Tetszett a poszt. Nekem meghatóan magyarnak tűnt.
Hansi Hinterseer egyik kedvencem, élvezet hallgatni, nem csak amikor énekel, hanem amikor beszél is.
Ausztriában voltam már az "átkosban" is. Akkor mi voltunk az elnyomott magyarok, ezért aztán kivételesen jól bántak velünk. Mostanában is voltam a gyönyörű Karintiában, az ellenkezőjét tapasztaltam.

lüke 2014.12.29. 20:52:11

@Krisz11: FPÖ nek Bécsben 30%-a van
Kieg.Hansi Hinterseerhez
kitzbüheli bajnok létére 40 évesen átképezte magát énekessé,
mutassatok egy magyar hasonlót

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2014.12.29. 20:55:47

@Hari Seldon 2: "Ha nem 100%-os a megfelelés, akkor az állítás hamis. Új teóriát kell felállítani."

Miért kéne? Kivételt mindenre lehet találni.

kardio1 2014.12.29. 20:59:15

@Hari Seldon 2: Lehet, hogy igazad van, és csak az én antennàim tùlérzékenyek. Mindenesetre az a passzus, ami arrol szolt, hogy ott is van korrupcio, de az màs, mert ott le is csuknak embereket. Hàt kérem szépen, én emlékszem pl. Magyarorszàgon egy bizonyos Szabadi Bélàra, egy bizonyos Zuschlag Jànosra és még sorolhatnàm. Vsz. Ausztriàban sem a legnagyobb fejesek viszik el a balhét és ott sem deritenek fel minden ilyen ügyet. De azért biztos jolesett a posztironak elmondani, hogy Ausztria mennyire nem ilyen mucsai, mint a kies Ungarn.
Kicsit olyan benyomàst tett ràm a posztolo, mint aki osztràkabb akar lenni az osztràkoknàl. Persze, mint az elején mondtam, simàn lehet, hogy tévedek.
Az viszont igaz, hogy az osztràkok az osztràk mivoltukat sokkal jobban ki tudjàk és merik fejezni, mint a magyarok a magyarsàgukat. Szerintem a magyarkodni kifejezésnek semelyik màs nyelvben nincs megfelelôje, nem értelmezhetô. Magyarorszàgon ezért a két véglet uralkodik: vagy a magyar mivolt szégyenlése, vagy tùlértékelése. Ilyen szempontbol minden nyugati orszàgban jobb a helyzet. Azt biztosan te is làtod pl., hogy a franciàk magukat a vilàg legjobbjainak tartjàk, és ezt senki sem szégyelli, de nem is kiabàlja minden utcasarkon.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2014.12.29. 21:02:53

@tanato: Az erősen alkoholizáló segéderőt egy erősen alkoholizáló osztrák lány választhatja nyugodt szívvel így a hasonlatod nem állja meg a helyét. De ha emlékeim jól csalnak Lucas Meier annak idején azt állította, hogy egy nyugat-európai gyorséteremben rossz nyelvtudással dolgozó kelet-európai lány hamarabb fog egy középosztálybeli helybéli férfit találni, mint egy hasonló kvalitásokkal rendelkező férfi.

nyuszigonosz 2014.12.29. 21:04:23

Ha már osztrák énekesek: kimaradt egy nagyon érdekes fickó, Andreas Gabalier.
www.youtube.com/watch?v=U0_UYW5Y4cM

www.youtube.com/watch?v=IpdCZgmSlDg

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2014.12.29. 21:05:31

@Dragonlady (now in Indonesia): érdekes én az ösd-nél megkaptam a magyar és a nemzetközi nyelvvizsga papírt is. Tehát elvileg a rigóra nincs is szükség.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.12.29. 21:06:33

Haaat, ezek a jodlizo sioktatok verik a biztositekot kisse, nagyon:D:D
@Muscari: Spotify.mindenfele stilus van, ossze tudsz allitani megfelelo listat.

@Dragonlady (now in Indonesia): igy van, most mar az egynyelvueket is elfogadjak fosulin. PErsze nem midnet, de eleg sok honosithato mar.

kardio1 2014.12.29. 21:09:18

@lüke: Magyart nem tudok, de francia példàm van: Yannick Noah, aki teniszkarrier (Roland Garros-gyôztes) utàn énekesként is sikeres. Az viszont igaz, hogy harcos baloldaliként Svàjcban él, és nem adozik Franciaorszàgban...(motto a szivem a baloldalom dobog, de a pénztàrcàm a zakom jobb (belsô)zsebében van...:)

Muscari 2014.12.29. 21:12:55

@Mirjam2: ez a gumikacsa elég gáz.

Nekem nagyon tetszett Salzburg, egyszer voltam, Mozartra egy kottás esernyő emlékeztetett, amíg tönkre nem ment. Nekem semmiből nem lett túladagolásom, bármikor visszamennék, bár a Mozart golyót én nem szeretem, a strudelt viszont annál jobban.
Apfel strudel vanília öntettel, nyami.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.12.29. 21:20:08

@Muscari: Csak szolok, hogy a lidlben isteni apfelstrudelt arulnak £0.99-ert.

morsels (törölt) 2014.12.29. 21:30:15

@Muscari:
popularis.hu

Itt van mindenfele magyar radio.

2014.12.29. 21:33:29

@kardio1: Mindenhol van korrupció, csak a mértéke nem mindegy. Mo.-n nem csak az állam korrupt, hanem az emberek is. Így azért kicsit más a helyzet.

Muscari 2014.12.29. 21:37:10

@blackhair-lady: en meg ezt hallgatom most rongyosra, szerintem ismeros lesz gyerekkorodbol. Anyukamnak is elkuldtem, o egyenesen sirva fakadt :-)

www.youtube.com/watch?v=OyMA84-mowI

2014.12.29. 21:37:31

Ez a posxt jol van megirva, de a hideg kirazott tole.
Mi az, hogy mennyen le a hegyrol, aki csaladi veszekedest akar? Ez a svajci mentalitasra hajaz, ahol a kutyak csak 7.05 es 7.17 kozott ugathatnak.

@kardio1: kar, hogy nem voltal nehany hete. Egyik nap megfejtettuk a Diggerrel, hogy szerintunk hogy zajlik le egy szivmutet

micsoda? 2014.12.29. 21:39:49

Amit kifelejtettem, köszönöm a zenéket:)

kék madár 2014.12.29. 21:39:49

@lüke: hat maradt volna inkabb nyugdijas sibajnok.
Mellesleg az osszes belinkelt szamrol azt hinnem, hogy valami kisvarosi hetvegi banda, ha ezt a zenet hallgatjak az osztrakok az sok mindent megmagyaraz. A magyar konnyu zenenek voltak jobb es rosszabb evtizedei de azert ennel klasszisokkal jobb meg egy Dolly Roll is

2014.12.29. 21:48:08

@kék madár: jaaaa. Azt hittem az valami parodia volt.
Es mindez attol a neptol, aki Mozartot adta. Sulyosbito korulmeny

Muscari 2014.12.29. 21:48:27

@tildy[UK]: sajna nincs a kozelben lidl, de majd eszben tarom, koszi.

@morsels: koszi, valoszinuleg belehallgatok majd.

Irtam mar fentebb, hogy foleg akkor hallgatok magyar radiot, mikor otthon vagyok es akkor is foleg menet kozben. Rengeteg idot toltunk kocsiban Magyarorszagon, akkor jol esne magyar adasokat hallgatni, kozlekedesi hirek, ilyesmi, kicsit belekostolni, hogy hogy telnek a napok otthon. Kozben meg jo zeneket hallgatni, na ez az, ami nehezen jon ossze.

nyuszigonosz 2014.12.29. 21:50:08

@charlieharper: Most utánaolvastam: ez ebben a családban és ott a hegyen lévö házban egy intern családi szabály. Semmi más. :-)

blackhairlady 2014.12.29. 22:00:26

@Muscari: Elarulod?:) En egyebkent kemenyrockos voltam mindig, sajnos mar keves a jo rock banda. Nincs is kedvenc zenekarom, enekesem, inkabb bizonyos szamok tetszenek. Illetve megis, van 1, Bruno Mars, neki minden szama tetszik:)))

kardio1 2014.12.29. 22:03:20

@Philosoraptor: A mérték elég relativ. Attol függ, hogy az egyes embereknek, és azok összességének, a tàrsadalomnak mi fér bele és mi nem. Ez még a tetejébe vàltozik is, Magyarorszàgon most épp az erre valo érzékenység fokozodik, bàr azt hiszem (ezt te jobban tudod, hisz otthon élsz), hogy az egyes emberek szintjén a "kis" korrupcio tovàbbra is viràgzik és teljesen elfogadott.
Szerintem a magyar helyzet valahol a nyugati (pl. osztràk) és a balkàni, vagy kelet-europai korrupciotûrés között van.
Szàmomra a jobboldalhoz köthetô korrupcio vagy egyéb immoràlis cselekedetek azért fàjnak jobban, több vezetô jobboldali értelmiségihez (pl. Jokai Anna) hasonloan, mert a posztkommunista baloldaltol nem vàrok moralitàst, de tôlük igen.

DieNanny CH 2014.12.29. 22:03:45

@charlieharper:

Tesóm svájci anyósa megmondta, hogy a családi ünnepeken mindenkinek ki kell kapcsolnia a mobilját. Nincs vele csetelés, meg telefonálgatás. És bizony be is tartja mindenki.
Ezt a völgybeli-veszekedés-dolgot kb így fogom fel, és nekem pl tetszik. (Pláne, ha együtt kell lemenniük. Talán közben ki is békülnek...)

kardio1 2014.12.29. 22:06:31

@charlieharper: Valami rémlik, de nem emlékszem rà pontosan (na és hogy operàl szivet egy New York-i "zsiros kapitalista" (à la Hinta) és egy angliusföldi àrokàso? :)

bxf 2014.12.29. 22:07:45

@kék madár: Ezert is irtam tk. hogy a Daily Mail nem a kedvencem. A cikkhez irott kommentekben ugyanazt megjegyeztk, amit Te mondasz, ill. nekem is feltunt par dolog, ami szerintem torzitott. Az allitasom, miszerint tobb ir leszarmazott van, mint angol , viszont igazolta (a leszarmazast nem kifejezetten a Mayflower puritanjainak 1600-as evekbeli megerkezesevel szokas merni :-) )

blackhairlady 2014.12.29. 22:10:34

@Muscari: O basszus, majdnem tancra perdultem:D
Persze hogy ismerem, sot magyar szoveggel is enekeltuk, de most nem jut eszembe:(

blackhairlady 2014.12.29. 22:15:01

@33621: Ok, koszi, mar ugy is tobb mint 1 eve nem hallgattam:)

2014.12.29. 22:21:18

@kardio1: Virágzott és virágozni is fog. Nagyon kártékonynak tartom ezt a dolgot.

33621 2014.12.29. 22:34:18

@Muscari: A Class FM országos rádió, így lehet hallgatni mindenfelé az országban. Ott is ismételnek egy nap folyamán, de ugyan ez van a helyi kisebb városi vagy régiós rádióknál is!

rezignált 2014.12.29. 22:34:24

A hagyományos, osztrák 'geműtlichkeit' kimaradt. Már nem divat? Egyébként mi értendő "arab" mentalitáson, (amivel - úgymond - a legnehezebb kijönni.)

Alick 2014.12.29. 22:34:33

"vett ő már fel egy csokor virágról is jegyzőkönyvet"

Valahol ez roppant képmutató, de hát ez az osztrákok gyengéje. Nyilván ha pár millió euróról van szó, gondosan ki tudják kerülni a jegyzőkönyvezést.

LadyBird89 2014.12.29. 22:41:44

@Mirjam2: Én Londonban, a British Museumban találkoztam érdekes gumikacsákkal:
kepfeltoltes.hu/view/141229/IMGP3787_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

kardio1 2014.12.29. 22:46:22

@Philosoraptor: En is. Szerintem vagy megturjuk a kis es a nagy korrupciot is, vagy egyiket se. De ez a koztes allapot...

Februarban indulsz ?

Muscari 2014.12.29. 22:46:34

@blackhair-lady: te is??? Akkor jó, én is metálos voltam tizenévesen, a mai napig szeretem a zúzós zenéket, a bluest, a punkot.

A Muse-t ismered? Ők nagyon jók, de az első számú kedvencem a Gogol Bordello, most voltam a koncertjükön nemrég, egy speciális gipsy-punk-rock egyveleget nyomnak. A másik meg az orosz Leningrad, leginkább ska-punk-nak mondanám őket.

Na ezekre gondoltam, hogy nem nagyon hallani őket a rádióban.

A Bella Ciao-nak meg egész jól emlékszem a szövegére, de itt megtalálod te is: http://hu.m.wikipedia.org/wiki/Bella_ciao…

Muscari 2014.12.29. 22:53:00

@33621: az a baj, hogy azokat a számokat meglehetősen unom, amiket játszanak. Meg ez a 30% magyar zene zavar, mert mindenféle pocsék számot játszanak, ennyi jó magyar zene egyszerűen nincs sajnos.

A szüleim Class FM-et hallgatnak otthon, szóval van benne azért részem, ha otthon vagyunk.

kék madár 2014.12.29. 22:57:16

@bxf: szerintem ha lengyel szarmazasubol lenne a legtobb, akkor is angolszasz "uralom" lenne, has masert nem azert mert mukodik.

Mbraun 2014.12.29. 23:04:04

Jo kis cikk. De sajnos a mai atlag nem Phd tanulokent koltozik ki, es nem a legjobb munkahelyen tolja az ipart.(Persze ennek semmi koze a poszt irojahoz, es az eletutjahoz.) Nekem megis olyan erzesem hogy hatalmas sebesseggel halad abba a "multikulti bevandorlas", ami kesobb azt a "szegregaciot" es megosztast eredmenyezi ami mondjuk Franciaorszagban es UK-ban van. 5-10 ev mulva raebrednek hogy a francba, de kurva sok bevandorlo van, ahogy mostanaban a britek. Mar egesz torok faluk, es kisebb varosok vannak pl. Innsbruck mellett is.

rezsöatya 2014.12.29. 23:07:21

Kedves mindenki!
Szeretettel gondolunk ratok a magyarorszagi HÁ talalkozon!

kepfeltoltes.hu/141229/HA_meeting_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

morsels (törölt) 2014.12.29. 23:16:00

@Muscari:
En Magyarorszagon nem hallgatok radiot.

morsels (törölt) 2014.12.29. 23:22:41

@rezsöatya:
Ennyi erovel feltehettel volna egy fotot egy Mercedesrol.

Muscari 2014.12.29. 23:27:35

@rezsöatya: gondoltam, hogy most van, mert elég kevés a komment ma este, de ez így nem sokat mond :-(

Egyvalakit azért felismerni vélek így is.

wuaaa 2014.12.29. 23:34:41

@rezsöatya: Hű de király fotó! Nem lehetne a legközelebbi alkalomkor póló helyett valami egyenmaszkot osztani inkább a jónépnek? Jól jönne a jövőbeli HA meetingeken és születhetnének hasonló fotók.. metrouk2.files.wordpress.com/2013/11/ad_119749826.jpg

rezsöatya 2014.12.29. 23:39:19

@morsels: itt senkinek nincs olyan vaczak kocsija...! :-P

morsels (törölt) 2014.12.29. 23:45:54

@rezsöatya:
Akkor meg plane.
Nezd, en ertem, hogy senki nem akarja az arcat adni a fotohoz, de akkor minek kellett feltenni?

wuaaa 2014.12.29. 23:52:34

@morsels: ..ha már az arcukat nem akarják adni.. tudod mi jutott most az eszembe? :))
www.youtube.com/watch?v=SNUcFOjnQ30&feature=player_detailpage#t=131

..aztán lehetne találgatni, ki kicsoda... :))

33621 2014.12.30. 00:04:06

Az ott középen valószínűleg a mi ex Angliai fodrásznőnk lesz , sodalisO [eng] azzal a dús szőke hajzuhataggal és dús keblekkel!
A többiekről fingom sincs!

2014.12.30. 00:14:34

@kardio1: Abból szép baleset lenne. :D
Keversz talán puhacicával. :)

Ugyandehogy (törölt) 2014.12.30. 00:21:54

A vege uncsi lett, abba is hagytam.

Megyek aludni...

Herr Géza 2014.12.30. 00:46:33

@morsels: Nyugi, lesz pofás fotó is, csak a reakciókat akartuk tesztelni...:))))
Nő meg Rezsőatya adatvédelmi biztost játszott photoshoppal.:D

morsels (törölt) 2014.12.30. 01:05:56

@Herr Géza:
Felreertesz. Nekem nem kell foto.
Csak azt nem ertettem, hogy erre mi szukseg volt?
Ennyi erovel legkozelebb digger is kisatirozhatja a kovetkezo kacsa fejet.
Ugy meg mar minek?
Szoval erted...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.12.30. 01:19:28

@morsels:
Ez a kép demonstráció.
Azt demonstrálja hogy jól éreztük magunkat, hogy jó volt együtt hogy ez egy csodálatos este volt.
Mindenki hiányzott aki nem volt ott.

Muscari 2014.12.30. 01:22:01

@Shanarey(England) ISTP: hát nem tudom, nekem nem jön be, olyan langyos valahogy. De én elfogult vagyok a balkáni zenével kapcsolatban, úgyhogy ezen nem veszünk össze.

A Che Guevara-t azt nem ismertem, de a Bella Ciao-t spkat énekeltünk gyermekkoromban énekkaron meg csak úgy is, nagyon szerettem.

Te is voltál a találkozón?

Muscari 2014.12.30. 01:22:57

@diggerdriver: így is megismertelek ám :-)

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2014.12.30. 01:23:44

@diggerdriver: bizony, igy volt. :-)))
Szamomra a plussz az volt, hogy kiderult, igazan jokat tudunk rohogni is nem csak kommentelni.

FutureFry 2014.12.30. 01:24:09

@Muscari: @tildy[UK]:
Az amerikában élőknek: Trader Joe's barackos rétes (peach strudel)! (Fagyasztott, de csak be kell dobni a sütőbe.)
Na jó, ez nagyon off lett...

Muscari 2014.12.30. 01:29:22

@sodalisO [eng]: @diggerdriver: örülök, hogy jól éreztétek magatokat, remélem legközelebb én is ott leszek majd.

@FutureFry: hú de megkívántam :-)

FutureFry 2014.12.30. 01:43:33

@FutureFry: @blackhair-lady: @Muscari:
Már jó régen nem vettem... Most nézem, lehet, hogy már nem árulják! Pedig _brutál_ jó (volt). Volt "rendes" almás is, de az sincs már? De nem csak nekem hiányzik:
www.youtube.com/watch?v=sFyX68aHuc0

rezsöatya 2014.12.30. 02:56:22

Nekunk most lett vege...

es egyaltalan nem volt uncsi...! :D

:-))))))

kardio1 2014.12.30. 02:58:48

@Philosoraptor: Nem keverlek puhacicaval. Tudom, hogy ô is mondta, hogy akkor indulnak. Ugy remlett, meg regebben emlitetted 2015 februart, hogy akkor mesz Hollandiaba penzt keresni az angliai indulotokehez. Lehet, rosszul emlekszem.

Pepibubó 2014.12.30. 04:28:00

A poszt tetszik. Köszönöm, mert sok munka volt vele, és érdekes, hasznos tények is. Újdonságok, amelyek a fanyalgóknak is bizonyosan azok.
Jellemző, hogy a magyar média számára a rendszerváltás óta eltelt 25 év kevés volt például a csokis-csokros-jegyzőkönyves megoldásnak nemhogy az elfogadtatásához, hanem még a komoly felvetéséhez is.
Talán nem véletlenül...
Jó telelést a hegyen!

2014.12.30. 06:16:06

@kardio1: Biztos, hogy rosszul emlékszel. :P

tanato 2014.12.30. 07:53:49

@flash.gordon: Ebben annyi igazság van,hogy ha az illető gyorséttermi keleti lány nagyon jó külsejű, kaphat nyugati férfit hamarabb mint egy gyorséttermi keleti fiú.De ez már megint nem migrációs probléma.Egyszerűen más a fiúk és a lányok párválasztási szokása ,a lányok hosszabb távon gondolkodván nem kizárólag a külsőt nézik,hanem szeretnek vagy ugyanolyan vagy maguknál egy kissé magasabb társadalmi pozíciójú fiút találni,az anyasági ösztönük miatt.Legyen az akár a föld legszegényebb országából származó is.Amint már említettem is ,minimum száz ilyen párt ismerek Mo,-on is.

tanato 2014.12.30. 07:55:22

@sodalisO [eng]: Szívesen ott lettem volna be is jelentkeztem,de a felkínált napok közül pont tegnap dolgoztam 24 órában most értem haza.Na de hátha lesz még ilyen valamikor,ha előbb tudom el tudok menni.

Május 40. 2014.12.30. 08:55:49

"Igen, Voralberg mindenféleképpen kicsit kilóg Ausztriából (...) Az osztrákok egy része kicsit olyan érzelmekkel viselkedik e tartomány irányába, mint mi magyarok szoktuk Sopront és környékét emlegetni."

Kifejtenéd pontosabban ezt a párhuzamot Sopron és VoraRlberg között?

**mimi** 2014.12.30. 09:04:41

A poszt nekem tetszett :-)
A talalkozon remekul ereztem magam,nagyon orulok annak,hogy megismertem szemelyesen is az ott levoket.
Azt est fenypontja az auto tolas volt!
megegyszer koszonom a fiuknak a gyors es szakszeru segitseget!
Pasztasuttanak pedig azt,hogy megszervezte a talalkozot!
Eljen a vilagbeke! :-)

puhacica 2014.12.30. 09:12:45

@morsels: te hallottal mar valaha olyasmirol, hogy 'poen'?

@diggerdriver: tenyleg az volt, minden varakozasomat felulmulta. :)

@sodalisO [eng]: @rezsöatya: kivilagos virradatig...? jol belehuztatok! :D

pasztasuta 2014.12.30. 09:12:53

@diggerdriver: @rezsöatya: @sodalisO [eng]: @**mimi**: @Herr Géza: Olyan jó volt! Akkor a következő Londonban, Delhiben vagy Firenzében lesz?? :))
@tanato: Hogy kicsit vigasztaljalak rólad külön megemlékeztünk. ;)

puhacica 2014.12.30. 09:14:04

@**mimi**: akkor rendben hazaertetek? :)

pasztasuta 2014.12.30. 09:14:42

@pasztasuta: plussz @puhacica: és a szupi muffinjai!! :)

puhacica 2014.12.30. 09:16:20

@pasztasuta: en Firenzere szavazok, de az ne egy estes talalkozo legyen! :D

adg 2014.12.30. 09:28:30

@puhacica: En darwinra szavaznek, legyen itt, akkor en is el tudok menni. Majd megbarbizunk valami kengurut a bicsen. Ti meg ha mar ugyis utaztok, nem mindegy meddig mentek? :)
Keritek szallast. Na?

pasztasuta 2014.12.30. 09:28:31

@puhacica: Jóóó! De a vacsora legyen az Ötszázak termében és hívjuk meg a teremőröket az Uffizziből. :))

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2014.12.30. 09:30:23

@tanato: No, akkor a végén csak leírod azt, amit Lucas Meier állított mindig is. :) Azzal a különbséggel, hogy az otthon maradt magyar lányok párhuzamával próbálod elvenni az élét a dolognak. :)

pasztasuta 2014.12.30. 09:32:45

@adg [Au, Darwin]: Sör, bor remélem már behűtve.. ;) Bícs jól hangzik, ott csak a cápák cápnak nemigaz? :D

puhacica 2014.12.30. 09:35:48

@pasztasuta: nem rossz, nem rossz, de beszallt egy ujabb jelentkezo. @adg [Au, Darwin]: helyszine egy picivel vonzobb. de csak egy picivel. :D lehet emelni a tetet, holgyeim es uraim, a dontes meg nem szuletett meg! :D :D :D

tanato 2014.12.30. 09:36:31

@flash.gordon: Nem,csak azt mondom ez nem migrációs probléma,a fiúk a külsőre mennek főleg ,a lányoknál meg ez kicsit másképpen van.És nem csak a magyar lányok,a harmadik világbeliek is meg a nyugatiak is.A Mekiben dolgozó alkoholizáló segéd meg itthon is nehezen talál partnert magának./főleg olyat amit elképzelni szeretne./

adg 2014.12.30. 09:40:05

@pasztasuta: Itt nem nagyon capnak. Ilyenkor a medizak meduznak, de szaraz evszakra elmennek, es miek a bics.
Addig a sor is meghul, megyek foglalok egy barbit, megy gyûjtök kengurut az autopalya mellett. Ott mindig van, csak versenyezni kell a sasokkal, mert ok is odajarnak kangahusiert. :)

g.d 2014.12.30. 09:40:17

1. A Fradi-pályával szemben a Bolyai volt, nem a Zrínyi.
2. Az el nem fogadott sütiről milyen jegyzőkönyvet kellett írni és mégis miért?

rezsöatya 2014.12.30. 09:50:06

@**mimi**: forgalommal szemben erdekesebb lett volna tolni, de leszavaztak... :D

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2014.12.30. 10:40:15

Ha laptop kozelben leszek en is kuldom a tegnap esti kepeket..:-D

Shanarey 2014.12.30. 10:46:53

A kocsi tolás az inkább vicces volt, mert túl sokan voltunk arra a pici autóra.

:-)

Na megyek mert dolgom van.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2014.12.30. 11:24:39

@pasztasuta: igen, szerintem is nagyon jo volt, en kulon orulok, hogy megismerhettelek benneteket. Most valahogy ugy erzem mi jobban osszetartozunk.

Ugyandehogy (törölt) 2014.12.30. 11:36:16

@puhacica: en darwinra szavazok.akkor vegre ti is sokat utaznatok a talalkozoert:-)

pasztasuta 2014.12.30. 11:50:51

@sodalisO [eng]: Figyu akkor szoba van nálatok kiadó ingyen??a nagybátyám unokatestvérenek a sógornőjének van-e szabad szék a fodrászatban?? :D

Vigyázz mert majd bejelentkezem skypeon Firenzéből. <3

Amúgy az a jó, hogy olvasom az ott lévők kommentjeit és látom, hogyan 'mondja'. :)

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2014.12.30. 12:15:17

@pasztasuta: :-D neked barmiben barmikor.

Ja en is latlak ! ;-)

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2014.12.30. 12:45:23

@pasztasuta: oh, es David...imadnivalo, a stilusa meg fergeteges.:-D

gmihaly 2014.12.30. 12:48:10

1:: Salzburg az nagyon nem Bécs, erről egy ottani, az ottani antiszemitizmusról szóló múzeumi kiállítás segítségével szereztem tudomás. 2: Az, hogy számon tartják, ki honnan jött, az valszeg a középkorból megörökölt "testre szabott" jogállás folyományaként kialakult "érzés". 3: Az ottani média korrupció-ügyben másképpen álszent, mint a magyar, ez egyik az ottani hipokritaságok közül. A hazai média a korrupció-ürügy-tény által keltett balhén rugózik. Nem kell minden magyarországi médiahacacárét készpénznek venni. A médiák esetenként kártékony voltáról nem is beszélve.

Le Orme 2 2014.12.30. 12:48:16

Ausztriában „sokkal jobban számít itt, ki honnan jön, milyen dialektust beszél és melyik társadalmi osztályhoz sorolható”. Értem. Tehát Ausztria tekintélyelvű, zárt társadalom, a származással lehet előbbre jutni, nem a tudással, szorgalommal, kreativitással, tehetséggel.

morsels (törölt) 2014.12.30. 13:11:47

@diggerdriver:
Na igen, ez a hangulat tokeletesen atjott a keprol.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.12.30. 13:23:31

@Babette .: Darwint nehez lenne felulmulni, persze Firenze holtversenyben van :).

Igaz Barát 2014.12.30. 13:29:52

@blackhair-lady: Köszi, már nekem is nyújtja a youtube a szalagot. Marha jó!

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.12.30. 13:30:10

@rezsöatya: en is fenn voltam meg vagy kettoig, es utana meg veletek almodtam :-):-):-)! marmint az egesz tarsasaggal :). hat fura egy ejszaka volt :)!

adg 2014.12.30. 13:34:49

@zöldeketbeszélek: Hat azert volna egy-ket otletem, hogy mit kellene atlopni ide Firenzebol. Kezdenem az epitett kornyezettel, az hianyzik innen a legjobban talan. De majd meglatod a HA bulin. :)

pasztasuta 2014.12.30. 13:46:29

@adg [Au, Darwin]: Csak óvatosan mert macskakő meg szűk sikátor is jár hozzá...Ja és a járda az csak opció, minek is hát mindenki ott és úgy közlekedik ahol/ahogy jól esik. Na milyen gyilkos pókot exportàlsz érte cserébe? :))

Ugyandehogy (törölt) 2014.12.30. 14:02:43

@zöldeketbeszélek: hogy lenne mar? Csak a homersekletet emlitenem elsonek....

geeeteee 2014.12.30. 14:04:30

Tetszet a poszt, ismerős is vagyok arra. A hsz-eket nem olvastam végig. Az osztrák konzervhez meg tennék még három betűt. ÖKM
:D

adg 2014.12.30. 14:10:27

@pasztasuta: Macskako meg sikator nem kell, azt otthagynam. Az utak itt jobbak. Viszont nevetseges, hogy van egy-ket szaz ev koruli muemlek haz a varosban, es kesz. A varos 95%-a az elmult 40 evben epult.
Allatot nem kuldenek, azok elfernek, semmi bajom veluk.
Talan a nadbekakat, de nem Firenzebe, hanem vissza del amerikaba, ahonnan betelepitette valami barom ide. Ez a vilag egyik legnagyobb varagyos bekaja, akar 2 kilosra is megno, es itt nincs ellensege az emberen kivul. Mindent felzabal, es olyan mergezo, hogy egy 5 meteres krokodilt is megol, ha az megeszi.
Lassan az egesz orszagban elterjed. Hajtovadaszatot szoktak rendezni nekik. Valami masik idiota kitalalta, hogy telepitsek be a termeszetes ellenseget is, de szerencsere volt egy gondolkodo ember is a csapatban, es ez elmaradt.

geeeteee 2014.12.30. 14:50:50

@adg [Au, Darwin]: Igy van. És amig a határon próbálják visszatartani, azok a varangyok kamionra ülnek, és máris a vadnyugat fővárosában düllesztik a szemüket. És tartozok még egy t-vel.

blackhairlady 2014.12.30. 14:53:34

@adg [Au, Darwin]: Te olyan bolondos vagy:))))))))))))))))

blackhairlady 2014.12.30. 14:59:42

@adg [Au, Darwin]: A repulojegyeket meg lehet nyerni valahol? HA biztositja a keretbol, vagy ismet gyujtest szervezunk?:DDD

adg 2014.12.30. 15:07:44

@blackhair-lady: Ez hataratkelo buli, nyilvan mindent HA fizet. Kaja, pia, utikoltseg, ital, szallas, pia, esetleg kis innivalo, az fontos. Ilyen klima mellett szabadban 4-6 litert kell inni egy delutan.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.12.30. 15:10:31

@adg [Au, Darwin]: mi lenne a termeszetes ellensege?

@Babette .: hat ugye attol fugg, ki milyen szempont szerint rangsorol :-).

@blackhair-lady: en mar ma elkezdem a fem ketszazasokat a kutyas badogperdelybe dobalni :-).

Igaz Barát 2014.12.30. 15:16:15

@adg [Au, Darwin]: Szerintem írj fel valami diszkrét kis személyre szabott ajándékot is a résztvevőknek, ha már HA fizeti. :)

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2014.12.30. 16:29:13

@Babette .: nagyon klassz lett...de mert pont ram gondoltal? Ezt most nem vagom hirtelen, kerek kis segitseget.:-)

geeeteee 2014.12.30. 16:29:34

Vissza a labancokhoz, mintha ez egy osztrák poszt lenne. Szerintem a többség huncut Rudolf. Az a bolondos herceg. Az arisztokraták még inkább. Voltam Vízkeresztbe nyúló karácsonyi bulikon, de csak olyan szerény fajtán, családi, céges. Többet nem árulhatok el.

geeeteee 2014.12.30. 16:29:59

Ok, legyen, unokanővérem amcsi férje békaszedő volt Port Douglas-ban a golfpályán. Ausztráliában van ilyen állás. Aztán mégsem maradt meg ott, pedig béka volt elég. VIC, azután vissza Utah, azóta meg oda vissza. People are strange.

geeeteee 2014.12.30. 16:30:01

Igen, a békák kifejelték a lyukból a labdát.

geeeteee 2014.12.30. 17:34:33

Valami nagyon rosszat mondhattam, itt hajnali negyed egy, fehér kiwi csaj, a szőrt szedi össze egy öreg macska után. Nem egy, hanem a Szimba után. Adjatok már kölcsön egy cerkahegyezőt.

geeeteee 2014.12.30. 17:34:38

Ezt nem úszom meg, pedig már rég kiosztottam magamnak a korkedvezményes nyugdíjat.

geeeteee 2014.12.30. 17:58:57

Nem kérdés, jelen van az ambivalencia. Ahogy ki tudnak rúgni egy részeg tolószékest. Ahhoz lendület kell, hogy hanyatt essen. Gratis lif, tail lift, ladebordwand. Nagyon megható. Ausztriában az érzelem nagyon fontos. És a hangsúly is. :D

Ami még elkápráztató, az az óriási koszorúik, amik épp elférnek a temetőkapu felett.

geeeteee 2014.12.30. 18:06:47

Még mindig zörög, pedig semmi probléma nem volt addig, amíg nem tudtam kimondani azt, hogy fussy. Már a kávéfőző is rotyog. Mi más, megcsinálom.

Hogy nem beszél németül, az nem furcsa. Az angol meg olyan gyurma. Wait, kinetic sand.

DieNanny CH 2014.12.30. 18:14:11

@geeeteee:

Az utolsó 6 kommentedet nem értem...

Ugyandehogy (törölt) 2014.12.30. 18:14:49

@sodalisO [eng]: te meselted, hogyan osztjak fel a szobakat a pakik..

blackhairlady 2014.12.30. 18:43:54

@zöldeketbeszélek: Dobjal helyettem is, nekem olyanom nincs itt:)))) (se kutyasom se ketszazasom:)Na jo, gyujtok en is dollarosokat, hatha osszejon, igazan megneznem magamnak azt az australiat:)

geeeteee 2014.12.30. 18:44:53

És amikor világosan látod az okát a dialektusoknak, írek, skótok, görögök, a malakák meg a digó taljánok, stb., you ll say different places.

Az Apetloniak ugratják az Illmitzieket. Nem a hegyekben van. Régvolt mocsár Burgenland.

Voralberg pedig tényleg Svájc. Oda átlátni, vissza meg nem. Azokban a kurva alagutakban is vannak kanyarok, meg emelkedők és lejtők. Van ott egy kedvenc falum, Rankweil. Hordtam oda az almalevet, ott csinálják a RedBullt. Meg a taurint Bécsújhelyről a Neubertől.

blackhairlady 2014.12.30. 18:45:26

@adg [Au, Darwin]: Ja hogy nyilvan. akkor jo, zoldike, nem kell akutyas persely csak a nev cim es utlevelszam a jegyrendeleshez:))

geeeteee 2014.12.30. 18:54:55

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: poor thing

Helyzetjelentés volt, került is kandúr, megúsztam, és nem vagyok strici.

Amúgy a nagyja magyarul volt, de én tudok samomanből is sviccerdüccsöt facsarni.

geeeteee 2014.12.30. 19:03:19

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: De lehet, hogy ez csak ilyen internacionalista cionista lista. Ostie Kamerads. Wie gehts Oida?

Muscari 2014.12.30. 19:32:23

@geeeteee: te meg ki vagy és hol élsz? Fogalmazásgátló tablettát szedsz?

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2014.12.30. 19:43:32

@Babette .: ahhh igaz, valóban...de azért ők nem hoznak létre ennyire harmonikus enteriört...sajnos..:-) Bár tennék.:-D
@zöldeketbeszélek: ezek szerint "mély"nyomokat hagytunk benned ha még álmodban is velünk vergődtél....vagy csak egyszerűen rövid volt az este...nekem tuti lett volna kedvem maradni és még még dumcsizni, még annyi kérdés maradt megválaszolatlanul...:-)) Pedig így utólag délután 5-től éjfélig az majdnem közel 7 óra...és mégsem volt elég mindenre...szóval tényleg ismételni kell:-DD
@puhacica: én nem utazom repülővel olyan messzire, engem kanálban szednétek le a gépről, péppé ölne az ideg.....:-DD rühellek repülni. max 2 óra oszt annyi:-((((
@pasztasuta: ..és én még meg sem köszöntem neked a szervezés felvállalását , tökéletes helyszínt , időzítést, és hála a karácsonyi szabadságoknak jó páran ott voltunk, vagyis aki megígérte mind ott volt....Köszike!:-)))

kardio1 2014.12.30. 21:19:24

@sodalisO [eng]: Lesz jövôre is? Akkor vsz. a karàcsonyi szünetben otthon leszünk.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.12.30. 21:54:39

@kardio1:
Figyu, Darwinról csak álmodik a nyomor a többieknek bilibe ér a kezük.
Jövőre ugyanitt.

kardio1 2014.12.30. 21:59:46

@diggerdriver: Melyik napon is volt? Es helyileg hol?
PS.: kritikus vagyok a darwinizmust illetôen én is :)

kardio1 2014.12.30. 22:14:47

@diggerdriver: Az jo, a tegnapi nap közel àll hozzàm. Azért remélem, idôvel a helyszint is meg fogom tudni jövôre, mert anélkül nehéz lesz odatalàlnom. Egyébként nem a pontos helyszint, hanem inkàbb a vàrost kérdeztem. de ha titkos, hàt titkos... :))

puhacica 2014.12.30. 22:41:50

@Babette .: sajnalom is, hogy nem tudtunk beszelgetni!

@sodalisO [eng]: akkor teged majd jol elaltatunk valahogy es cirka 2 nap repules utan a Paradicsomban ebredhetsz. vagy valami olyasmiben. :D

rezsöatya 2014.12.31. 00:17:33

@sodalisO [eng]: "... engem kanálban szednétek le a gépről..."

@puhacica: "...2 nap repules utan a Paradicsomban ebredhetsz..."

Osszeraktam, vizualis tipus vagyok;

SodalisO-bol lesz a paradicsomos husgolyo...

rezsöatya 2014.12.31. 00:20:26

@diggerdriver: figyu, ha minden (elfogyasztani kivant) paradicsomos husgolyo helyett 1 £-ot teszel a perselybe, te is ott lehetsz jovore Darwinban!

adg 2014.12.31. 03:47:47

@kardio1: Valami nekem is azt sugja, hogy nem itt lesz a kovetkezo talalkozo.
Nem is ertem...

geeeteee 2014.12.31. 09:03:09

@Muscari: Írtam ám, talán a sok sch miatt nem ment át a válasz, vagy pedig túl konkrét lehettem. És te?

geeeteee 2014.12.31. 09:03:09

A darwinizmus meg jobb a szárazabb évszak. Lefogadom, hogy most is esik. :)

geeeteee 2014.12.31. 09:03:09

Osztrák posztban pedig kötelezővé tennén a Schneestangelt és a Käseleberkäsét. :D

geeeteee 2014.12.31. 09:05:24

Valahol a székláb alá kerülhetett a drót, semmi sem megy át, amit írok. És ebben még s_c_h sincs.

adg 2014.12.31. 09:17:21

@geeeteee: Most epp igen, mint esetleg olvashattad az uj posztnal. :)
Amugy regota ez a legszarazabb esos evszak, szinte alig volt eso eddig. Talan januartol lesz mar tobb. En ezt sokkal jobban szeretem, mint a szarazat, sokkal szebb, zoldebb. Szerintem te mar voltal it, nem?

Kii vagy te? Annyira ismeros a stilusod valahonnan....
Meg a monogram is stimmel. Perthbol?

pasztasuta 2014.12.31. 18:10:50

@sodalisO [eng]: örülök, hogy együtt voltunk és hogy jól éreztük magunkat. :)

lüke 2015.01.01. 13:12:40

@kardio1:J' le sais.HH más műfaj,az össznémet népzenének /Volksmusik/ van egy rendszeres-Musikantenstadl  -műsora,melyet korábban Moik,ma Andy Borg ,osztrákok, vezetnek s az elszasziak is részt vesznek benne.Ez a műsor pedig magában foglalja a német nyelvű slágergyárosok- Meinunger  Siegel- által ,a hosszúhajúaknak -Drews,Carpendale ,Bohlen:)- gyártott zenét

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása