oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. december 12. 06:44,  Hazacsábíthatók-e a határátkelők? 314 komment

2014. december 12. 06:44 Határátkelő

Hazacsábíthatók-e a határátkelők?

Időről időre felmerül a kérdés, születnek rá mindenféle (egyelőre sok sikert nem hozó) válaszok, miközben a folyamat a jelek szerint egyelőre inkább fordított előjelű. A csehek most kitaláltak valamit, ennek kapcsán gondoltam arra, hogy beszélgethetnénk kicsit arról, hogy így, 2014 végén mit gondoltok a kérdésről.

turo_rudi_2.jpg(Fotó

"Azokat a fiatalokat, akik még itthon vannak, itthon kell tartanunk, akik pedig elmentek, vissza kell hívnunk. Biztosítani kell számukra a tanulás, munkavállalás, otthonteremtés és családalapítás lehetőségét.” Mindezt nem más mondta anno, mint Orbán Viktor miniszterelnök, az idézetet pedig a gyerehaza.org oldalon találtam, a nyitóoldal tetején természetesen.

Még véletlenül sem szeretnék az oldallal foglalkozni, mindenkinek megvan a maga keresztje (elnézést ezért a fordulatért, de a fiatal kereszténydemokraták alapította oldal esetében nem tudtam kihagyni), az azonban sokat elárul, hogy az alapító, Azbej Tristan immár egy éve Magyarország Tel Aviv-i nagykövetségén Tudományos és Technológiai (TéT) attaséként keresi a Túró Rudira valót.

Apropó, Túró Rudi, az oldal indulásakor ezt is felsorolta, mint hazacsábító tényezőt, olyan egyéb pontok mellett, mint „gyerekkorunk életérzései”, „szép lányok, helyes srácok”, és a multikulti Budapest. Ezek kétségkívül mind vonzó tényezők, de ezeknél alighanem súlyosabb dolgok esnek latba egy olyan döntésnél, hogy valaki elhagyja az országot, ahol az addigi komfortzónája és összes emberi kötődése van.

A helyzet azonban az, hogy amennyire én látom, érdemben eddig nem sokat sikerült tenni a fiatalok (vagy nem is olyan fiatalok) visszaköltözése érdekében, és kicsit az az érzésem, mintha a téma lekerült volna a napirendről. Illetve a hangsúly áttevődött arra, hogy milyen összegeket utalnak haza a határátkelők és hogyan javítják a munkanélküliségi statisztikákat.

Bezzeg a csehek

Más a helyzet a cseheknél, ahol éppen a héten hagyta jóvá a kormány azt a dokumentumot, amely az ezzel kapcsolatos intézkedéscsomagot tartalmazza, és része egyebek mellett a széles körű anyagi támogatás.

„A program a világ bármelyik országában élő összes csehet vagy cseh származású személyt érinti. Ezt azt jelenti, hogy az intézkedés nemcsak a volinyi cseheket (eredetileg az Ukrajnában élő csehek kérték a lehetőséget – Határátkelő) érinti" - mondta Milan Chovanec belügyminiszter.

Mit is tartalmaz a program? Nos, ugyan az a megszorítás szerepel benne, hogy „indokolt esetekben és szigorúan egyéni elbírálás alapján”, de a hazatelepülő cseheknek legfeljebb egy évig ingyenes szállást biztosítana, a 18 éven felüliek 50 ezer, a 18 éven aluliak pedig 20 ezer koronás (kb. 550 ezer, illetve 220 ezer forint) egyszeri anyagi támogatást kaphatnának.

Mindemellett az állam segítene a lakhelyszerzésben (persze akkor, ha nincs) és a munkahelykeresésben, de nem kizárt, hogy fedeznék az egészségbiztosításukat is, aminek a költségeit a belügyminisztérium biztosítaná.

Fontos kitétel, hogy mindez nem jár automatikusan, csak a rászorulóknak, arról pedig, hogy ki a rászoruló, szintén a belügy dönt, figyelembe véve a kérelmező társadalmi és szociális helyzetét. Ami még érdekes, hogy a legtöbb megszólaló hangsúlyozta, jó lenne, ha a téma nem válna politikai csaták terepévé.

Mi csábít?

A terv jól hangzik, gondot jelent ugyanakkor, hogy a régiós tapasztalatok eddig nem támasztják alá, hogy érdemes lenne hazaköltözni. Egyfelől nem is tapasztalható tömeges méretű hazavándorlás, ráadásul aki visszaköltözik, nem lesz automatikusan sikeres – legalábbis a bonni Munka Jövője Kutatóintézet (Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit - IZA) adatai szerint.

Olyannyira nem, hogy például a lengyeleknél a visszatérők a nyugat-európai tapasztalattal nem rendelkező munkavállalókhoz képest ötször nagyobb valószínűséggel válnak állástalanná.

„A migrációs tapasztalat a lengyel munkaerőpiacon nem előny, hanem inkább teher” – vélik a bonni kutatók, annak ellenére, hogy a hazatérő lengyelek képzettségi szintje magasabb, mint azoké, akik otthon maradtak, ez mégis inkább hátrányt jelent.

Az IZA szerint a kiutat a kelet-európai gazdaságok fejlődése jelenthetné (ez azért nem akkora mondás, őszintén szólva), amihez viszont segítség kell. A Handelsblatt összeállítása utal az Other Canon hálózat és a tallini egyetem kutatására, amiben azt hiányolják, hogy az Európai Unió strukturális alapjait nem fordítják az ipar szerkezetének korszerűsítésére, márpedig így képtelenség lesz versenyképes környezetet kialakítani.

Bérfeszültséget okozna?

Egyébként éppen erről esett szó egy minapi, magyarországi konferencián is, ahol a felszólalók közül akadt olyan HR-es szakember, aki azt fejtegette, hogy ha nem is a munkavállalók hazacsábítása, hanem az itthon tartásuk érdekében is bizonyos szakmák esetében vállalni kell a cégen belüli bérfeszültségeket.

A hiányszakmák képviselőit, mint például az informatikai mérnökök, a programozók stb., illetve ezen szakmák több nyelven beszélő képviselőit, éppen mivel tudásuk tökéletesen értékesíthető a globálissá vált munkaerőpiacon, igenis meg kell fizetni ahhoz, hogy egy cég a jó munkaerőt meg tudja szerezni vagy tartani.

Nem kell hozzá közgazdasági zseninek lenni (legalábbis én biztosan nem vagyok az, sőt…), hogy az ember belássa: Magyarországra alapvetően akkor költözik vissza valaki külföldről, ha nem kell nagyságrendileg engednie a kinti, magasabb életszínvonalból.

Márpedig ehhez versenyképes fizetést kell neki ajánlani (természetesen figyelembe véve az adott ország és Magyarország közti árkülönbségeket mondjuk a lakhatás terén), ezt viszont nehéz magyar körülmények között, a magyar gazdaságban kitermelni.

Ha sikerülne, akkor is reális veszély a korábban már említett bérfeszültség kialakulása, hiszen vagy minden, hasonló pozícióban dolgozónak felemelem a bérét ugyanarra a szintre (ami jóformán képtelenség), vagy lesz, aki ugyanazért, vagy hasonló munkáért magasabb fizetést kap, ami a viszály melegágya.

Az emberi tényezők

Legalább ekkora (ha nem nagyobb) súllyal esnek latba az emberi tényezők. Minél hosszabb ideje él ugyanis valaki külföldön, annál nehezebben lehet majd megmozdítani, hiszen a szocializációs folyamat elkerülhetetlen. Márpedig amilyen nehéz otthagyni a határátkeléskor a családot, a magyarországi barátokat, pár év elteltével ugyanolyan nehéz lenne hátrahagyni a külföldön kialakított kapcsolatokat.

Ne felejtsük el (és belátom, ez nekem régi mániám), hogy a fiatalok előbb-utóbb családot alapítanak, de legalábbis tartós párkapcsolatban élnek, azaz nem csak azt kellene tudni hazacsábítani, aki elment, hanem adott esetben angol, német, osztrák, stb. párjának is valamilyen lehetőséget kellene kínálni a boldogulásra.

Mert ha neki nem tudunk perspektívát nyújtani, nem tudunk segíteni munkahelyet találni, elhelyezkedni, akkor könnyen abban a helyzetben találhatjuk magunkat, hogy a két nyugati fizetés helyett egy magyarországiból kellene ugyanazt (vagy valami nagyon hasonló) életszínvonalat biztosítani, ami finoman szólva sem tűnik egyszerű feladatnak.

Nem is beszélve azokról a családokról, akik kisgyerekekkel vágnak neki, esetleg már külföldön született gyermekük. Vajon érdemes-e kiszakítani megszokott, neki már természetes közegéből a gyermeket, amikor Ausztriában, Németországban, Hollandiában vagy éppen Angliában sokkal több lehetősége lesz a boldogulásra (még akkor is így van ez, ha néhányan ezt elszántan tagadják)?

Vajon mit tudunk neki nyújtani cserébe azért, hogy kiszakítjuk a baráti, óvodai-iskolai köréből, ha szinte biztos, hogy nem fogunk anyagilag nagyobb biztonságot nyújtani neki Magyarországon? Ezek szerintem olyan kérdések, amelyeket minden szülő feltesz magának.

Visszatérve a csehekhez, arra lennék igazán kíváncsi, hogy titeket mivel lehetne meggyőzni arról, hogy visszaköltözzetek Magyarországra, milyen feltételeknek kellene teljesülni?

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

A napokban a kommentek között felmerült egy esetleges budapesti Határátkelő-találkozó megrendezésének a lehetősége. A szervezést Pasztasuta vállalta, én annyit tudok segíteni neki, hogy felajánlom: aki szívesen részt venne rajta, írjon a hataratkelo@hotmail.com címre és én továbbítom neki a jelentkezéseket. Aztán ő felveszi veletek a kapcsolatot, és meglátjuk, mi alakul ki belőle.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország Csehország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr856973211

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.12.12. 22:20:14

@Mr Long (UK):
Jéé bazmeg most látom hogy minden mondatot új sorban kezdtem.

SzZoole 2014.12.12. 22:20:17

@Mr Long (UK): ti mosogatas közben vodkaztok,hat hogy?:)))

Mr Long 2014.12.12. 22:21:50

@Zoole[uk]: Az maradjon a mi titkunk.

@diggerdriver: Hmmm... Nekem fel sem tunt :DDDDDDDDDDDDD

SzZoole 2014.12.12. 22:23:09

@Mr Long (UK): miert,titkoloztok is munka közben?:)))

Mr Long 2014.12.12. 22:25:14

@Zoole[uk]: Na ja! A csavo kulonben nagy Magyarorszag fan, az elmult 5 evben (ident leszamitva) oda jart nyaralni. A keleti oldallal mar vegzett, most Balatonfelvidekre kuldtem augusztusra.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.12.12. 22:26:20

Jovore ugye osszehazasodunka vikingemmel, es elobb utobb kis gyerkocoket is akarunk...

Pont most olvasom, hogy anyakonyveztetni otthon mekkora nagy kalamajka, ido, stb. Raadasul nalunk majd ugye alapbol brit allampolgar lesz a gyerek , szoval erdekes lesz:D Arrol nem is szolva, hogy nevekben magyar es angol nevet is szeretnenk majd adni.

A vicc, hogy viszont mivel mindketten magayr allampolgarok vagyunk, ideiglenes kulfoldon tartozkodas bejelentesecel , igy a gyerek kotelezoen Magyarorszagon elo magyar allampolgar lesz ( ha csak ki nem jelentkezunk) ...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.12.12. 22:31:24

"Visszatérve a csehekhez, arra lennék igazán kíváncsi, hogy titeket mivel lehetne meggyőzni arról, hogy visszaköltözzetek Magyarországra, milyen feltételeknek kellene teljesülni?"

Eloszor is az elnoknek lenni akaro miniszterelnokot elzavarni grazba, vagy egyeb helyre, ott a helye, ezzel kene kezdeni. Aztan szakertoi kormany, korrekt, megvalothato tervekkel es tanulmanyokkal, mindezek mellett elheto kornyezet es berek, empatia, tolerancia, a kirekesztesnek meg csak a csiraja sem - felve mondom de liberalizmus - az altalanos gondolkodas megvaltoztatasa . Hogy nem az a lenyeg, ki honnan jott, mi a szarmazasa, hanem az, hogy emberileg milyen.

Mindezek mellett: magannyugdij, ongondoskodas, jo egeszsegugy es oktatas . De a legfontosabb a tervezhetoseg.

Sajnos ennek meg az irmagja sincs meg, ugyhogy koszonjuk szepen, de jovore vesszuk fel az itteni allampolgarsagot ( az utlevelem meg mindig varom vissza a permanent residence dokumentummal... Burokracia itt is van, nem is kicsi)

Keleti Szél 2014.12.12. 22:31:41

@diggerdriver:
Igen, Ahogy Szoktad.
De Ne Aggódj, Nem Annyira Idegesítő, Mintha Minden Egyes Szót Nagybetűvel Írnál. ;)
SŐT, NEM IS BESZÉLVE ARRÓL, MENNYIVEL JOBB, MINTHA MINDENT NAGYBETŰVEL ÍRNÁL. :)

micsoda? 2014.12.12. 22:32:10

Sokat nem kell ahhoz olvasnom, mert a címben a tartalom is benne van. A példát viszont mellőztem volna. Nem kell egy újabb ok, egy újabb adónem bevezetéséhez. A lengyel példa nekem ezt sugallja, már bocsi.
Olvasom, sok határátkelő leírja miért is megy külföldre, az okával kellene többet foglalkozni. Hátha lesz eredménye:)

Határátkelő 2014.12.12. 22:33:18

@micsoda?: Szóval úgy nyilvánítasz valamiről véleményt, hogy nem is olvastad. Köszönöm, nincs több kérdésem.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.12.12. 22:43:36

Még annyit a témához megjegyeznék hogy jóval több Kelet Európai kollégám telepedett már haza véglegesen mint ahány ilyen magyart ismerek.
Én mindenkitől akivel dolgozok megkérdem hogy visszamegy e a hazájába.
A többség igen.
Épp most beszéltem az egyik litvánnal.
Harminc éves a srác és 15 éve él itt.
Azt mondja jövőre megy haza. Mondom mit fogsz csinálni.
Semmit. Tíz fontból egy hétig elvagyok.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.12.12. 22:51:14

@Mirjam2: Az egeszsegugy amugy nem lenne otthon rossz, ha megfeleloen megfizetnek az embereket. A haziorvosi es szakrendelesi ellatas pl. szerintem joval jobb, mint az UK-ben, a maganellatas pedig arban a toredeke a kintinek, es abszolut jo . Egyetlen egy rossz tapasztalat volt az eddigi 9-10-bol : az Astoriana egy borgyogyasz, aki kanalkoromnek nezett egy nem kanalkormot, es tok mas vizsgalt a kormomon , mint amit kene, igert eredmenyt 1 honapon belul -azota sem kaptam meg - mindezt 20 ezer forintert.

Viszont pl. az tuti, hogy inkabb hazautazok a fogorvosomhoz, vagy a nogyogyaszomhoz ( ot most talaltam, es nagyon jo, vegre, az evekig tarto negativ szerianak vege), es meg sorolhatnam.

3 hete vartam egy surgos vizsgalatra itt. 3 hete. 2 hete jutottam be a gphez, azota is varom az idopontot a vizsgalatra. Azt hiszed van valami? Persze hogy nincs. 2-szer telefonaltam rajuk, varjak meg... Ugyhogy tegnap fogtam magam, bementem az A&E-re , ejszakara benn is tartottak, ma reggel megvolt a vizsgalat. Ennyi.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.12.12. 23:07:27

Nem bírom abbahagyni a röhögést.
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

kepkezelo.com/images/1tm5pgze8tbfkov44a1x.jpg

Elizabeth72 2014.12.12. 23:10:22

Talán egyszer, majd ha már itt nyugdíjas leszek, el fogok gondolkodni ezen. Addig a gyermekem érdekeit tartom szem előtt. De őszintén szólva én elég sokat szenvedtem otthon nemcsak anyagilag hanem emberileg is. Az állandó megbélyegzettseg a súly felesleg miatt, a vidéki "kitúrom a másikat - nem engedem érvényesülni" nagy és mély nyomot hagytak bennem, amit csak ezzel tudtam kompenzálni, hogy Angliában megtudtam, mire vagyok képes egyedül. Es ez nagyon jót tett az önbizalmamnak. Szóval nem mennék vissza mostanában, de amúgy is más terveim lesznek sztem...

SzZoole 2014.12.12. 23:18:46

@diggerdriver: Nem hiszem el,hogy ilyen van:)))

nincs1itt 2014.12.13. 00:01:07

csak, mert...
sok-sok évet lehúztam Mo.-on. jó sokat "külföldön", de eszem ágában sincs visszamenni.
amitől a legjobban félnék, ott Szotyisztán Alsón:
öregnek és betegnek lenni!

rezsöatya 2014.12.13. 00:49:34

@Elizabeth72: "... Angliában megtudtam, mire vagyok képes egyedül."

Ezt a mondatot mar mas hataratkelotol is hallottam! Es igen, ez nagyon jo erzes, amikor valaki elmondhatja, hogy igen! Ezt elertem! Es megdolgoztam erte! Priceless!

montroyal ( CAN qc) 2014.12.13. 00:55:44

az az orszag amit 26 evvel ezelott elhagytam , mar nem letezik , tehat oda nem is tudnék visszaterni ...
amivé valt , volt lehetosegem visszaterni ,gond(anyagi) nelkul elni,. de olyan tavol van mentalitasban ,.kozhangulatban ,biztonsagban stb attol amit itt megszoktam es itt termeszetes , hogy nem tudnam megszokni azt ami Mo-on van...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.12.13. 02:15:16

@diggerdriver: Lolbazdmeg, ez télleg kegyetlen... :-)))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.12.13. 02:19:07

@diggerdriver: Te, Digger, én nem értem ezt.Eddig már többször is írtad, hogy nem beszélsz angolul.Nekem ez kurva furán hangzik, hát akkor honnan rákból tudod, hogy szállodai mélygarázst kell ásni, vagy egy pottyantós klozetnek gödröt?Meg itt írod, hogy kérdezed az albánt, a litvánt, a többi káeurópait...Akkor most az van jobban beszélsz, értesz litvánul, lengyelül, albánul, mint angolul?
Már, ha nem titok...

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.13. 02:29:24

@Mirjam2: mostanra már szinte minden nap akad valami hír az orvoshiánnyal kapcsolatban valamelyik weblapon.
a minap azért halt meg valaki, mert több mint egy órát vártak mentőre. vannak autók, de egy nagy részük áll, mert alkatrész nincs elég, vagy személyzet.
nem tudom, mekkora tömegben kell hogy meghaljanak az emberek, hogy ebből akkora botrány legyen, mint kellene.
nem szeretnék beleesni a szórásba.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.13. 02:35:59

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: köszi. a húgomnak alá kellett írnia már az OTP-nél, ott van a magán számlája. a BB-nál nem kellett. (vagy fordítva?) a közösünk egy harmadik bank, nagy nemzetközi. nem tudom, mi történik, még nem intézte a dolgot, vagy nem mondott semmit, asszem nagyon be van havazva.
köszi az infót!

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.13. 02:41:10

@ati27: túrórudi receptetttt please!
egyébként meg teljesen megértelek, még akkor is, ha soha nem voltam Svédországban :-(

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.13. 02:50:21

@tildy[UK]: de legalább nektek ott van talonban az angol állampolgárság és útlevél és papírok (hurrá!) amíg a magyar rendeződik. akkor lehet nagy bukta ez a várakozás, ha közben semmiféle papírjai nincsenek a gyereknek. ez tényleg gyalázat és nem tudom, miért nem oldják meg. mondjuk amennyire tudom, otthon se kis mutatvány összeszedni mindent, 5-6 helyre szaladgálni sorbaállni. egy helyen ügyintézés, pihhha, minek ilyen luxus újszülöttek családtagjainak, van idejük mászkálni.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.13. 02:56:57

@tildy[UK]: szimplán a tervezhetőség is sokat számítana. hogy akármennyire is nem jó a rendszer, de legalább nem állnak neki évente átvariálni, brainstorming szinten behajítva mindent a parlament elé, ahol mint a birkák mindent megszavaznak. még ha nem is jó egy rendszer, de ha legalább tervezni lehetne benne. hogy ha ezt és ezt csinálom / vállalkozást alapítok / lakást kiadok / gyereket szülök / stb, akkor ennyi meg annyi lesz az adó, ilyen és olyan szabályoknak kell megfelelni, ennyi meg annyi a támogatás.

rezsöatya 2014.12.13. 05:09:05

@geegee: szerintem Digger as egy godrot, oszt jon a muvezeto es eldonti, hogy ott melygarazs lesz, vagy pottyantos budi! :-)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.12.13. 06:43:57

@Dragonlady (now in Indonesia): Nagy-nagy gratula es oleles! Mondok valami biztatot, nyugodtan gyertek haza max 6 evre, a bolcsi-ovi rendszerunk messze a legemberbaratibb az itt leirtakbol kiindulva.

2014.12.13. 07:29:35

A kiköltözés ugyanolyan nehéz, mint x év múlva visszajönni. Aki visszajön x év múlva, az a saját döntése miatt jön vissza, nem azért, mert csábítják. Hogy ez jó döntés-e, az meg az egyénre van bízva. :)

Túl sok mindent nem lehet hozzátenni amúgy a témához, mindent leírtak már a többiek. Eléggé durva látni, hogy hova tart az ország, és hogy tulajdonképpen esélyt sem látni arra, hogy valami megváltozzon. Ilyen jövő mellett nem csodálom, hogy vannak, akik azt mondják, hogy nem akarnak tovább itt élni. A magyar politikusoknak szerencséjük van, hogy a magyarok nem beszélnek nyelveket, és nem túl mobilisak. Kíváncsi lennék, hogyha mondjuk minden ötödik magyar beszélne angolul v. németül, akkor mennyivel drasztikusabb lenne a kivándorlás. Mivel mi nem vagyunk Svédország (ahová érdemes visszamenni), így ez a jelenség egyszer vissza fog ütni.

Rokker 2014.12.13. 08:21:18

A cseheket nem értem. Miért jó az a cseh államnak, ha a legszegényebbeket (akik valószínűleg a legképzetlenebbek is) csábítja vissza? Ezt a programot véletlenül nem a nyugat-európai országok pénzelik? :)

A cikk többi részével teljes mértékben egyetértek. Szerintem az, aki egyszer külföldön megtelepedett, megszokta az új környezetét, horribile dictu jól érzi magát, családos ember, és általában racionális döntéseket hoz az életében, azt sehogyan sem fogják tudni visszacsábítani.

Magamból kiindulva, én a visszatelepedésnek akkor látom esélyét, ha a gyerek(ek) már kirepült(ek) a fészekből, és Magyarország valamilyen csoda folytán addigra civilizált, stabil gazdaságú, biztonságos, európai jogállammá válik. Ha nem, én öregkoromra inkább keresek egy kellemes tengerparti katalán falut, és inkább odaköltözöm.

Jelen helyzetben még akkor is értelmesebb elsőre Nyugat-Európában próbálkozni, ha az ember hirtelen amnéziás lesz, és kiesik a fejéből az addig eladható tudása.

kék madár 2014.12.13. 08:21:47

en ezt a valosagban is eljatszottam:
5 ev USA utan hazakoltoztem. Ugy ereztem, nincs tobb dolgom kulfoldon, otthon mar mindent el tudok erni amit kinn. A 2000-es evek eleje meg egesz elviselheto volt, de mar akkor is mindent tonkretett a korrupcio, es remenytelen volt barmibe belekezdeni. 5 evig birtam. De nem is azert jottem el, mert megelhetesem es az onbecsulesem versenyzett a szabadesessel, hanem mert nem tudtam elkepzelni, hogy a gyerekeimet egy ilyen kornyezetben neveljem fel, ahol az en erkolcseimmel, becsuletessegemmel (mar a magyar viszonyok kozott, egy tisztesseges tarsadalommal meg igy tul hamar jutok at egy lengoajton) csak ehenhalni, vagy a szokimondasom miatt bortonbe kerulni lehet, es azokkal a kepessegekkel amivel ma Mo.-n ervenyesulni kepes valaki en nem tudom nekik megtanitani.
Egy ideig kerdeztek a rokonaim, hogy mikor koltozunk mar megint haza... mar vagy 3 eve ez fel sem merult bennuk.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.12.13. 08:51:57

@Dragonlady (now in Indonesia): Az allampolgarsag meg uk utlevelig nekunk meg legalabb 1-2 ev hatra van. Addig meg barmi lehet:)

micsoda? 2014.12.13. 08:53:26

@Határátkelő: Nem értem, annyira bonyolultan fogalmazom, hogy azokkal kéne foglalkozni akik itthon vannak még? Aki elment elment, aki visszajön az nem azért fog visszajönni, mert kiváltságos lesz. Ennek csak az ostoba ember döl be.
Egyébként meg részben igazad van, végig nem olvastam, mert felháboritott a példálózás.

adg 2014.12.13. 09:17:19

@puhacica: Batrake a cseresznye. Lattam mar olyat, aki mindent feltett egy lapra. Sok sikert hozza, meg az is lehet, hogy sikerul. :)

tessina 2014.12.13. 09:39:22

@zöldeketbeszélek: háát igen, vanak jó oldalai a magyar bölcsi- és ovirendszernek is, de kifejezetten emberbarátnak nem nevezném. 3 hónapos volt a lányom, amikor beirattuk a bölcsibe. Esélye sem volt bekerülni, mert "sajnos" sem egyedülálló nem vagyok, sem egyéb szempontból rászoruló, leszámítva azt az apróságot, hogy pénzből élek. Sok év adófizetés mindkettőnk részéről, a férjem részéről folyamatosan sem segített. Így amikor lejárt a GYED, családi napközibe került, ami nem volt túl jó ötlet, a szülés után visszatért fiatal anyukáknak kijáró hatalmas fizum háromnegyedét elvitte. (A többi elment utazásra.) Úgy egy fél év után feladtuk a becsületes küzdelmet, és protekcióval felvetttük a kiscsaj a munkahelyem körzetes bölcsijébe. Lassan eljött az ovi ideje. A bölcsis csoport 90%-a egyazon oviba ment, szintén a munkahelyem körzetébe. A lányomat ide már nem vették fel, az utolsó pillanatban kellet bűnbánóan és térden csúszva a lakóhelyünk körzéteben könyörögni. (értsd: a lakóhelyünk körzetében könyörögni!!!). Szerencsére végül tök jó csoportba került. Csak éppen a nyitvatartási időnek hála 5 napból 3-szor a nagyszülők mentek érte (még jó, hogy vannak), a maradék két napon úgy tudtunk felváltva a férjemmel érte menni, hogy otthonról dolgoztunk, mert szép lassan kivívtuk magunknak ezt a lehetőséget, heti egyszer/fő. De mit csinál az, aki ezt nem teheti meg? Fizeti a nettó kb. 120-as átlagbérből a babysittert, aki el is megy a gyerekért?

kék madár 2014.12.13. 09:39:22

@micsoda?: tehat ha valaki ir egy posztot a vajaskenyerrol, akkor az a baj, hogy nem a teniszlabdarol irt? Valoban nem erted hogy a poszt nem elflejtett valakikkel foglalkozni, hanem eppen egy retegre koncentralt. Teljesen ertelmetlen (bar sikegyszeru) amit irsz

adg 2014.12.13. 09:47:43

No, hat en most azert kemenyen elgondolkodtam magamon. Ha megkapnam azt a felmilliot a mi derek kormanyunktol, amit a csehek adnak, akkor biztos szivesen hazakoltoznek. Akkor mar boven megerne. Vegulis a fel csaladnak kijonne belole a repjegy. Akciosan. Evekkel elore megveve. Talan. A malaj legitarsasaggal.

Mr Long 2014.12.13. 09:47:48

@geegee: Valami nekem is furcsa volt, most elmondtad, hogy mi! :) @diggerdriver: Elmondod, hogy akkor most hogy van?

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.12.13. 09:48:46

@tessina: ez megint olyan, hogy lakohely fuggo. Nekunk semmi gondunk nem volt, sot akkor sem tettek ki a lanyom a bolcsibol amikor mmunkanelkuli lettem. De a legnagyobb aldas, hogy egyaltalan vannak. Nem ugy, mint mashol nyugaton, ahogy az itteni beszamolokbol latom. Ezert nem eselyes, hogy a lanyom 7 eves koraig szerencset probaljunk az Operencias tengeren tul :-).

2014.12.13. 09:54:02

@tildy[UK]: Ezt mar tobbszor megbeszeltuk, nyilvan mindenkinek mas egyeni szempontjai / tapasztalatai vannak. Nekem UK-ben vannak jo tapasztalataim (NHS-szel es privattal egyarant), neked Mo.on, ezzel nincs is semmi gond. Nekem nagyon-nagyon jo NHS nogyogyaszom volt / van Londonban, senki mashoz nem mennek, magyarhoz meg biztosan nem mert nagyon rossz tapasztalataim voltak fiatal nokent Mo.on. Az egyetlen orvosi ellatas amit hasznalok / hasznaltam regen Mo.on az a maganfogorvos, mert az tenyleg sokkal olcsobb es jobb mint akar az NHS, akar a maganfogorvos Londonban.

A kommentemben nem az ellatas minosegerol beszeltem, hanem arrol a tenyrol hogy ha tovabbra is megalazoan alacsony penzeket fizetnek Mo.on az egeszsegugyben (ezer euro havonta egy kepzett orvosnak, vagy valami hasonloan rohejes osszeg) akkor par even belul nem lesznek orvosok es noverek Mo.on, vagy maximum a privat klinikakon.

2014.12.13. 10:02:43

@tessina: Ebben @zöldeketbeszélek:-nek van igaza, pl. UK-ben semmilyen allami bolcsode nincs gyakorlatilag, ovoda is maximum par ora naponta. A szuloknek / anyanak kell megoldaniuk ezt valahogy, es a magan ovoda, de foleg a bolcsode, nagyon draga, egy atlagfizetesbol nem lehet kifizetni. Pl. az egyik baratnom fodrasz Londonban, es amig el nem kezdi a kisfia az iskolat, nem tud visszamenni dolgozni teljes idoben mert tobbe kerulne meg a legolcsobb 'childminder' is mint amennyit o keresne fodraszkent. Ez teljesen altalanos jelenseg. Az igaz hogy az iskola koran kezdodik, altalaban otevesen kezdik a gyerekek, viszont minden hat het tanitas utan van legalabb egy het szunet, es nem minden iskolaban van napkozi vagy ha van, akkor fizetos. Raadasul valakinek hozni, vinni is kell a gyereket, a legtobb dolgozo szulo csak ugy tudja ezt megoldani hogy fizet erte.

nyuszigonosz 2014.12.13. 10:19:39

@Rokker: Csehország programja másról szól: azokat a cseh felmenökkel rendelkezö, ma Ukrajnában élö embereket szólítja meg, akik Csehországba költözését a cseh állam támogatná.
A 90-es években már pár ezer volinyi cseh visszaköltözött ösei hazájába, Csehországba, Akkor is a cseh állam segítségével.

Nos, az ukrán konfliktus kapcsán kérték a még ott élö volinyi csehek - ezek azok, akiknek a déd-, vagy ük-nagyszülei valamikor az 1800-as években Csehországból a mai Ukrajna terülterére vándoroltak ki - hogy Csegország segítsen nekik.
Elöször elutasította Csehország a kérelmet, azzal is indokolva, hogy aki akart, az már a 90-es évek elején Csehországba költözhetett.
Most mégis felajánlák ezt a segítséget.

tessina 2014.12.13. 10:29:17

@zöldeketbeszélek: hát igen, számunka a bölcsi mint olyan nem létezett (leszámítva a protekciós évet, de ezt jellegéből adódóan nem venném itt figyelembe), és mivel ebben a szerencsére kell támaszkodni (hol élsz, hol tudsz munkához jutni), ezt se tartom lényegesen jobbnak, mint néhány nyugati megoldást. A nyugati megoldások sem egységesek, nagyon nem, és persze kinek ez, kinek az a jobb. Én pl. simán kiegyeztem volna egy olyan országgal, ahol van fél napos ovi és hozzá részmunkaidős lehetőségek. Vagy egy olyannal, ahol az egyik fél fizuja átmenetileg, arra a pár évre fedezni tudja a megélhetést teljes egészében. Vagy olyannal, ahol apuka is otthon tud maradni egy évre, anélkül, hogy tönkremenne a család. Itthon nem igazán volt választásom. Ez persze már átvisz egy másik kérdésre, de elvileg a bölcsi- és ovikérdés nem igazán választható el az adott ország munkaügyi viszonyaitól, önmagában nézve egy ország rendszere lehet, hogy durvának tűnik, de lehet, hogy közben könnyebb vele együttélni a gyakorlatban Szóval ha mégis gondolkodnátok az országváltáson, így érdemes megvizsgálni a kérdést :)

tessina 2014.12.13. 10:29:33

és bocs az offért, csak elgondolkodtatott, hogy tényleg érdemes-e hazajönni valakinek a hazai gyerekellátó-rendszer miatt. Bizonyos esetekben, pl. egyedülláló anya, aki megfelelő segélyekre nem jogosult, elképzelhetőnek tartom. De családosként úgy látom, hogy a legtöbben tudnak elfogadható megoldást taláni. Mondjuk kiváncsi lennék egyedülláló anyák külföldi kaladjaira is :)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.12.13. 10:50:40

@Mirjam2: Lehet , hogy rosszul fogalmaztam, de ... Otthon alapvetoen a korhazi ellatassal igen sok bajom volt, itt uk-ben meg elegedett vagyok, legalabbis a newhami korhazzal. Iden mar ketszer voltam benn, mindketszer pozitiv elmeny volt.

Viszont haziorvosi ellatas eseten forditott a helyzet. Tobb haziorvost felkerestunk, hogy regisztraljunk itt, tobb elzavart, mert nem oda tartozunk teruletileg. A jelenleginel ugye heteket vartam idopontra - meg most is varnek, ha nem megyek az a&e-re.

Csak szolok, eddig nekem is rossz tapasztalataim voltak a magyar nogyogyaszokkal. Szerencsere vegre talaltam egy noit most, es egy nagyon jo kozpontot, ahova tudok jarni otthon.

Muscari 2014.12.13. 10:57:05

@tessina: en egy db egyedulllo anyat ismerek itt Londonban es o is csak egy ideje egyedulallo. Segely plusz reszmunkaidos munka, ez a kombo.

De mondok mast. A minap beszelgettem egy angol anyukaval, akinek masfel eves a kislanya. Most keszul majd visszamenni dolgozni, a ferje jelenleg nem dolgozik, bar par honappal ezelottig a mi district managerunk volt, szoval ott nyilvan nem minimalbert keresett (ez ilyen teruleti nagyfonok-fele beosztas).

Azt mondta ez az anyuka a gyerekvallalasrol, hogy ne aggodjunk, mindenki vagjon bele, aki szeretne, aztan az allam majd segit. Mindenki igy csinalja, mert maskepp nem lehet. Reszmunkaidoben kell valamit dolgozni kesobb es felvnni az osszes letezo tamogatast, ha valaki nem keres nagyon jol. Ezt csinaljak egeszen a gyerek iskolas koraig.

A volt fonokomek ugy oldottak meg a dolgot, hogy mindketten kaveoban dolgoztak ugye, a csaj manager volt a ferj meg assistant manager, szoval regi motorosok a cegnel, ket kulonbozo uzletben es ellentetes muszakban dolgoztak. Igy valaki mindig otthon volt a gyerekkel.

Masik sztori, szinten volt kollegano, apuka hetfotol pentekig dolgozott, anyuka meg hetvegen. Ez is eleg gyakori felallas.

Ennek nagy hatranya, hogy a csaladi elet szinte nulla, mert szinte soha nincsenek harman egyutt.

Muscari 2014.12.13. 11:01:48

Hogy igy utolag a poszthoz is hozzaszoljak, mi esetleg nyugdijas korunkra koltozunk vissza, ha nem sikerul elegendo penzt felhalmozni egy mediterran tengerparti hazhoz, ez a veszforgatokonyv. Aztan lehet, hogy Bulgaria lesz inkabb belole, ott megis jobb az eghajlat :-)

Dolgozni, munkat talalni ennyi idosen mar remenytelen, vallalkozni meg otthon soha tobbet a budos eletben. Ugyhogy vagy husz evig mi meg biztosan nem megyunk haza.

tanato 2014.12.13. 11:35:31

@Mirjam2: 1000 Euró,?na nem egy szakorvos max. 200 ezer forint nettót kap a 8 orás munkáért.Ezért is dolgozik egy szakorvos több helyen is,munkaidőn túl meg hétvégén.

bpetya75 2014.12.13. 11:41:11

www.origo.hu/teve/20141213-harman-nyertek-meg-a-virtuozokat.html

Ez pl egy jó dolog volt.A kicsik közt győztes srác tanárát ismerjük is ;-)

wuaaa 2014.12.13. 11:47:46

@bpetya75: Ez tényleg egy nagyon jó dolog volt, figyelemmel követtem az elejétől, érdemes volt.

A Tyne folyó déli partja 2014.12.13. 11:55:42

Túró rudiért, meg Pestért biztos nem....de nem kell csábitani, megyek majd magam is, ha eljön az ideje. Majdnem tíz év, saját lakás, meglehetősen jó munkahely (a körülmények, a fizetés nem annyira jó) után már nem egyszerű ,, főleg hogy a sszülői házba kéne visszaköltöznöm, azt meg inkább nem.

tessina 2014.12.13. 11:55:49

@Muscari: hát igen, de azt hiszem, a világon majndem mindenütt probléma, hogy a gyerek kicsi korában a család alig van együtt. Nálunk azért volt, mert mindekettőnknek sokat kellett dolgozni. Másoknál azért, mert apuka dolgozik éjjel-nappal. Kint is sok hasonló felállást látok. Állami szinten meg általában vagy úgy kezelik, hogy az állam oldja meg (lásd itthoni bölcsi-olvis próbálkozás, több-kevesebb sikerrel), vagy úgy, hogy az állam inkább csak támogat, lásd UK, vagy a kettőnek valami keverékével, pl. FR, ahol nem csak az oviknak, hanem a gyerek után jár az ellátási pénz, amit megkaphat a magánbölcsi is. Mivel nekem nem volt szerencsém a hazai megoldással, most inkább a másik kettőhöz húz a szívem, de elfogult vagyok, mert azokat nem tapasztalatam még meg. :)

ati27 2014.12.13. 12:36:39

@Dragonlady (now in Indonesia):

Itt van:

dodoalkot.blogspot.se/2010/04/turorudi.html

Asszony blogján. Mondjuk a túró első körben nehéz volt, de megtudtuk, hogy itt lehet venni filmjölknek nevezett cuccot, amit nagyon lassan melegítve túróvá válik.. Méghozzá olyan túróvá, ami lazán lekörözi az otthoni bolti túrót.. Azzal is lehet játszani, milyen állagú legyen..

2014.12.13. 13:38:57

@tanato: Atszamoltam, 650 euro havonta egy szakorvosnak. Ez mar nem is vicces, de tenyleg. El sem tudom kepzelni hogy egyaltalan miert megy meg valaki orvosi egyetemre Mo.on ilyen korulmenyek kozott.

2014.12.13. 13:50:37

@tildy[UK]: Persze, ez alapvetoen egyeni dolog, minden orszagban lehet jo es rossz orvosokat / orvosi rendeloket kifogni. En a nemettel tudom kicsit osszehasonlitani az angol ellatast, az biztos hogy a nemet sokkal szinvonalasabb, viszont sokkal dragabb is az atlag adofizeto szempontjabol (minden nemetorszagi lakosnak muszaj minimum kb. havi 150 eurot fizetni egeszsegbiztositasra, akkor is ha munkanelkuli az illeto, mig az NHS gyakorlatilag ingyen van ha nem fizetsz adot). Szerintem ahhoz kepest hogy 'alanyi jogon jar', nagyon szinvonalas az NHS, persze a privat ellatas sokkal jobb de nagyon draga UK-ben.

Viszont a brit fogorvosok tenyleg evtizedekkel vannak lemaradva mas orszagok mogott, mikozben iszonyuan dragak, meg az NHS fogorvosnak is rengeteget kell fizetni (kiveve persze ha benefiten elsz, amikor ingyenes...) es a maganfogorvos abszurd modon draga es a sajat tapasztalataim szerint nem jobb (!) mint az NHS fogorvos. Mindenhol jobb fogaszati ellatast kaptam eddig mint UK-ben, beleertve indiai maganfogorvost is; nemet allami fogorvos sokkal jobb volt mint a londoni magan, es raadasul nem kellett semmit fizetnem, mindent fedezett az alapbiztositas. Nem veletlen hogy annyi brit megy Mo.ra fogaszati kezelesre, tobbek kozott a ferjem is Budapesten csinaltatta a fogait.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.13. 13:55:17

most olvasom, hogy fel lett függesztve a csodálatos pedagógus életpálya modell, amiben legalább a minimálbérhez kötötték a pedagógus bértáblát, és törvényben garanciákat vállaltak, hogy jövőre meg utána mennyit fognak emelni. hát ez most kuka.

minden mást kitöröltem, mert túl sok benne vagy az anyázás, vagy a személyes infó.

2014.12.13. 13:58:13

@Muscari: Igen, ez igy mukodik ahogy leirtad, az en tapasztalataim szerint is. Nagyon nem konnyu kisgyerekekkel Angliaban, a benefit-rendszer nelkul sokan nem tudnak megoldani hogy gyerekuk legyen, kulonosen nem egyedulallo szulok. Ha mar benne van valaki a rendszerben amikor a gyerek megszuletik akkor tul lehet elni valahogy, de eselytelen szerintem hogy egy egyedulallo szulo kisgyerekkel Angliaba koltozzon es ott fenntartsa magat - kiveve ha valahogy mar rogton az elejetol benefitet kap, azt pedig ugy tudom nem lehet, bar biztosan vannak akik kijatsszak valahogy a rendszert.

2014.12.13. 14:04:04

@Dragonlady (now in Indonesia): Ertheto a reakciojuk. Tegnap nyilvanossagra kerult informaciok szerint pedagogus vegzettsegu balliberalis-gyanus CIA-ugynok magyar allampolgarsagu bomlaszto elemek Mo. fele veszik az iranyt a kovetkezo honapokban. Azonnali cselekvesre volt szukseg a kormany reszerol az aradat megallitasara. Nem volt mas valasztasuk - a haza mindenek elott.

tanato 2014.12.13. 14:11:28

@Mirjam2: Mostanság már inspirálólag hat a külföldön is konvertibilis orvosi végzettség,nagyon nagy százalékban ezzel is kalkulálnak.

2014.12.13. 14:19:20

@tanato: Ha ez igy van, azon komolyan el kene gondolkodni a politikusoknak, mert ahogy Tildy is meg masok is mondjak, vilagviszonylatban magas szinvonalu jelenleg a magyar orvoskepzes es orvosi ellatas, nagyon-nagyon kar lenne hagyni hogy a fiatalok tomegesen kulfoldre vandoroljanak.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.13. 14:30:05

@Mirjam2: Yangonban kérdeztem orvos végzettségű kollégát (sokáig Londonban élt, most épp USÁban, de akkor és ott biológiatanár volt inkább), azt mondja, az állami kórházakban kb 400 dollár az orvosok fizetése.
úgyhogy nem tudom, mi a probléma, hiszen Burmát lenyomtuk.
:-/

tanato 2014.12.13. 14:51:33

@Dragonlady (now in Indonesia): Persze,szegény ország vízzel főz,de ugye azt kell nézni milyen az adott ország általános bérszínvonala.Pl. itthon egy buszsofőr,de még egy közepes szaki is simán lenyomja a szakorvosi béreket/nem is beszélve egy frissen végzettről/

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.13. 15:03:29

@tanato: tudom, persze, szerintem elég jól is szokott menni nekem a viszonylatokban nézés, vagy hogy ami elfogadható ott, az Mo-n bbotrányos, és nagyon nem mindegy, hogy egy ország honnan jött, hova megy, és milyen irányban változnak éppen a dolgok.
ezt csak olyan cinikusan szoktam mondani.
ha rajtam múlna, az orvosok lennének a legjobban megfizetett emberek. (és persze ezzel együtt járna, hogy aki nem odavaló, az meg mehet a levesbe kegyetlenül.)
szerintem ha én lennék a pénzügyminiszter, még ki is tudnám gazdákodni ezt :-)

tanato 2014.12.13. 15:09:54

@Dragonlady (now in Indonesia): Kis lehetne gazdálkodni bőven,de nem prioritás.A nem odavalókat pedig ki kéne gyorsan rakni,de sajnos most nem megy ez igazán a létszámhiány miatt,pedig vannak relatíve sokan alkoholfüggőek,drogosak,/mivel könnyen hozzá tudunk jutni/személyiségzavarosak akik még mindig dolgoznak,mert egyszerűen nincs más az adott térségben .

tanato 2014.12.13. 15:13:42

@Dragonlady (now in Indonesia): KB. MIKOR HÁNY HÓNAP MÚLVA JÖTTÖK haza a bébivel?

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.13. 15:27:25

@tanato: most vagyok 12 hetes. szerintem 18-19 hét körül. még semmi nincs lefixálva, még mindig nem vagyok olyan állapotban, hogy el tudnék vánszorogni a reptéren a terminál egyik végétől a másikig. szerencsére a vízumügyeim egyelőre rendben vannak, ha kell, még mindig lehet itt hosszabbítani, habár szerintem az ügynök, akivel a legutóbb hisztiztem (mert épp a kórházban feküdtem, amikor közölte, hogy menjek be immigration-re, és nem értette, hogy nem tudok, rendezze le valahogy egyedül), ő nem fogja vállalni megint. Thaiföldön szeretnék maradni pár hétig, ha jobban vagyok, nagyon sok ügyem van ott félbehagyva még mindig.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2014.12.13. 15:33:15

@bpetya75: Fúú, élmény az van fokozatosan, írnám is , de túl sok, se vége se hossza nem lenne...:-) Élvezkedek itt a jóban....Nem kell számolgatnom, hoztam haza 5 db 25 kg-i cuccot, itt a csalásom, haverok, szép, kis kényelmesen hatalmas lakás a kinti kis hobbit lakásokhoz és lyukszobákhoz képest, híztam 5 kg-t, / majd lemegy az első héten kint 10 megint / ....mi bajom lehet itthon?? Minden optimális körülöttem végre, az van amit elterveztem, megcsináltam.....szóval...minden fasza! :-DD
Jan végén megyek vissza , kicsit még gyűjtögetnek, várnak vissza a munkahelyemre, 35 napja jöttem el, még nem sikerült találni egy épkézláb helyettest ! :-)))) )

01234567 2014.12.13. 16:08:13

Az megy haza akit a honvágy hazavisz, vagy akinek nem sikerül kint, de ez utóbbi ha csak nem túl nagy pofont kapott (ezek általában nem is valók máshová mint Mo.-ra),akkor a tapasztalatokkal felvértezve nem sokára újra megpróbálkozik, aztán előbb utóbb sikerül neki. Mondhat mindenféle baromságot Orbán, meg a többi selejt, kint, kintről sokkal tisztábban látszik az ország pőre valójában, a társadalom csődje, a morális pokol, a gazdasági trágyakupac, a fordított, ferde torz értékrend, a reménytelen, jövőtlen perspektíva, a hazug jellemtelen, rég már felakasztani kellet volna, politikusok, az elit, aminél egy 60as évekbeli TSZ kocsma külső-Biharbürgözdön különb emberi, kulturális, szellemi nívót tudott felmutatni. Aki nem él, élt kint, el sem tudja képzelni a különbséget.

2014.12.13. 17:29:50

@Dragonlady (now in Indonesia): Ezen csodalkozom hogy Yangonban ennyi az orvosi fizetes, amennyire kepben vagyok (nem nagyon, csak beszeltem par emberrel errol), Indiaban videken lehet ennyi a fizetes kb., de ezt siman kiegeszitheti az orvos maganrendelessel. Indiai nagyvarosokban ugy tudom tobb a fizetes, bar nem tudom mennyivel (magankorhazakban feltetelezem hogy joval tobb). Azt tudom hogy Yangonban brutalisan draga a lakhatas jelenleg, de ugy vettem eszre hogy a kozlekedes, etkezes stb. olcsobb mint Budapesten.

2014.12.13. 17:32:25

@tanato: Biztos vagyok benne hogy ki lehetne gazdalkodni ha akarnak. Es muszaj lenne, kulonben tenyleg katasztrofa lesz, vagy csak azt tudom elkepzelni hogy a 'halapenz'-faktor meg jobban felerosodik hiszen ilyen fizetesekbol nem lehet megelni.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.13. 17:32:53

@Mirjam2: gondolom, a magánellátásban jóval több pénz is leesik, de én direkt az államit kérdeztem meg, mert az az igazán érdekes.

2014.12.13. 17:45:38

@Dragonlady (now in Indonesia): Igen, en is az allamira mondom, hogy szerintem tobbet kell hogy fizessenek Indiaban, nekem pl. konkretan a 'faluban' ahol laktam mondtak par evvel ezelott hogy 20 ezer rupia korul (kb. 300 dollar) fizetnek az allami korhazban, es az ott dolgozo orvosok csak napi par orat voltak ott reggel, delutan maganrendelesen dolgoztak. Es ez nagyon kis helyen volt ahol minden nagyon olcso, nagyvarosban biztos vagyok benne hogy tobbet fizetnek az allami korhazakban (hat meg a maganban). Siman lehet hogy Burmaban meg kevesebbet fizetnek, hiszen ugy tudom hivatalosan meg Indianal is szegenyebb orszagnak szamit.

Keleti Szél 2014.12.13. 17:50:17

@Mirjam2: A napokban láttam egy bajor fogászati szolgáltató reklámját. Már úgy reklámoznak, hogy "a szolgáltatásért nem szükséges Magyarországra utazni". Akkora a magyar fogászati szolgáltatások elszívó hatása, hogy ez a legfőbb versenytársa a bajor fogásznak. :)

2014.12.13. 18:04:50

@Keleti Szél: Pedig a bajor fogaszati ellatas meg jo is, csak draga a magyarhoz kepest. Akkor kepzeld el, mennyire vonzo a brit ugyfeleknek, hiszen UK-ben sokkal rosszabb es egyben sokkal dragabb az ellatas mint Bajororszagban :(

négyzet 2014.12.13. 19:49:39

Ismerősi körben azt láttam, hogy az is motiváló erő tud lenni a hazajövetelre, hogy a kint spórolt pénzből Mo-n sokkal jobb házat/lakást lehet venni. Vannak ilyen ismerőseim, akik hazajöttek x év után, itt is jól el tudnak helyezkedni, pénzt keresni mentek el. Persze ők úgy élnek, hogy a hírekkel, történésekkel igen kevéssé foglalkoznak, elvannak a maguk kis világában, csak családok és szűk baráti kör, még talán az indexet sem nyitják meg sosem. Vannak ilyenek.

Én mondjuk inkább nem vették itt ingatlant, mármint Mo-n, éppen most különösen nem. Nem esik jól, de hosszú távon sem tervezünk azzal, hogy majd itt fogunk élni.

tanato 2014.12.13. 20:11:21

@Mirjam2: Persze hogy nem lehet ennyiből megélni,ezért is dolgozunk napi 8 óra helyett jóval többet,különböző mellékállásokban,ügyeletekben hétvégén éjjel stb.A hálapénzfaktor per pillanat főleg vidéken az elszegényedés miatt egyre inkább veszít mind gyakoriságában mind összegében.Nyilván centrumokban vezető állású orvosoknál még mindig jelentős.de a fiatal szakembert ez már nem érdekli, húz el.

DieNanny CH 2014.12.13. 20:57:36

@Dragonlady (now in Indonesia):

Viszont, amiatt sem kell izgulnod, ha nem lesz aláírva. Ugyanis, ez csak annyit jelent, hogy te semmilyen tranzakciót nem indíthatsz a számládról (neten.) Tehát ha februárban tudod csak aláírni, akkor addig nem férhetsz hozzá, de aláírás után már igen.

2014.12.13. 21:00:28

@puhacica: Azért arra számítsál, hogy nem biztos, hogy bejön. Nem kellene mindent felégetni, amit eddig elértetek. Én könnyen beszélek, nekem nincsen semmim. :) Veszíteni sem fogok semmit igazából, ha nem jönne be a kinti lét. Sikerüljön a kimenet, de a pakliban benne van a buktató is. Elsősorban a pénz a lényeg, az hamar elfogy.

Fekete Pestis 2014.12.13. 22:25:42

"visszaköltözzetek Magyarországra, milyen feltételeknek kellene teljesülni"

Adókedvezmény. P.l. a bruttó fizetésem fele adómentes (és járulékmentes!!) a maradékra fizetek csak adót és járulékot.
Több példa is van ezügyben: Hollandia és Dánia.

A dolog reménytelen: M.o kockázatos hely, így a kockázatot kompenzálandó magasabb bért kéne adni, mint Nyugaton. Viszont éppen a kockázatossága miatt nem lehet ezt a bért kitermelni.

(Örök élmény marad, amikor az egyik külföldi bank magyar fióktelepébe felvételiztem. A HR-es néni -miután megegyeztünk róla, hogy a londoni fiezetés 40%-t fizetik - arról kezdett gyözködni, hogy milyen "prémium állás" ez.)

puhacica 2014.12.13. 22:40:43

@adg [Au, Darwin]: @Philosoraptor: koszonom mindenki megtisztelo figyelmet, jokivansagat es tanacsait, hamarosan minden kiderul.

2014.12.14. 00:19:45

@puhacica: Hajrá, reméljük, hogy összejön. :)

M. Péter 2014.12.14. 00:45:06

@Dragonlady (now in Indonesia): A korrupción kívül az nem tetszik nagyon, ahogy a törvénykezés folyik. Valakinek akad egy ötlete, gyorsan benyújtanak egy egyéni képviselői indítványt, mert úgy nem kell bizottságokkal véleményeztetni, sem szakértőkkel, sem az érintettekkel nem konzultálnak, néhány nap alatt jóváhagyják, majd utána módosítgatják, amikor kiderül, hogy mégsem jó,

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.14. 04:01:07

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: azt mondták a baromarcúak, hogy december végén inaktiválják a kártyámat. a számlát nem, mert a tesóm rendben van. de február végéig még rendbehozhatom. köszi. még jó, hogy ez csak az emergency kártyám (amiket még használok, mind thai bank), különben "nagyon vicces" lenne az egész :-(

petrasp · http://kulfordementemmajdjovok.blog.hu/ 2014.12.14. 07:32:33

@Dragonlady (now in Indonesia): gratulálok én is!! Jó egészséget kívánok neked is meg a kicsinek is!

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.12.14. 10:57:49

@Mirjam2: csak azt tudom mondani, tud magas szinvonalu is lenni, megfizetheto aron.

gyfodor 2014.12.14. 14:48:37

Engem semmivel.

Amit kaptam, kaptunk a magyar kormánytól, mert szegény betegeken segitettünk, 100 életre elég volt - nem édesanyaföld, hanem pszichopata gonosz mostohamutter, álszent képmutató "kereszténység" - tisztelet a kivételnek, csak a szervilisek és a senkik boldogulnak, kormányzás helyett marketingöteletelés megy, úgy szar ahogy van. A szakembernek kuss, szóval esélytelen. Jog nincs, jogállam nincs, saját törvényeiket se tartják be. Inkább azért dolgozom, mások is eljöhessenek, szabad országokban élhessenek. Annyi a tehetséges ember otthon, de nekik nincs semmi lehetőségük ott. Borzalmasan ostoba megoldásokkal operálnak szerintem 2010 óta, az egész orszgnak valszeg annyi, már soha többé nem áll abból talpra, amit tettek vele a hozzánemértő politikusok.

Rokker 2014.12.14. 23:44:21

@nyuszigonosz(D) ESTP: Kösz az infót. Ez így mindjárt érthetőbbé tette a dolgot.

Fekete Pestis 2014.12.16. 08:24:49

@gyfodor:
"ostoba megoldásokkal operálnak szerintem 2010 óta" - hát kétség kívül egyetlen 100 napos program nem volt 2010 óta ;)

gyfodor 2014.12.18. 10:29:07

@Fekete Pestis: Értem, és Meggyesi vagy Gyurcsány alatt se voltam sokkal boldogabb, de akkor még lehetett segiteni az embereken. Nem támogatták, de hagyták. És nem egy ember érdekében hoztak meg törvényeket. Utoljára 1992.-ben éreztem igazán jól magam még. 89-92 között jó volt magyarnak lenni.

Ami viszont most folyik, illetve 2010 óta, az nemzet elsüllyesztés szerintem.

Az egyházi törvényt és körülményeit jól ismerem, volt rálátásom, hogyan dolgoztak. Érdekes, amint a német modell került szóba, hirteln a bejutottak közül a nagyok kiabáltak vallásszabadság elleni támadást - pedig csak a pénzügyeket rendezte volna, pontosan tudható lett volna, melyik akár történelmi egyháznak hány valódi hive, támogatója van? Olyan sok gátlástalanságra, aljasságra, szervilizmusra láttam rá, hogy örökre elég volt. Ettől a mostani hatalamgyakorló "keresztény" társaságtól semmi emberit nem is várhat senki. Kannibálok öltönyben, a Primitiv ember uralma, amit Hamvas Béla előre megjósolt. Persze mindez csak az én véleményem, lehet tökéletes tévedés is. De 1988 után még Emberek voltak a parlamentben, lehetett nem megszavazni, valóban a pártoknak akar külön véleménye volt, 1992.-ig volt remény. Ma is fel tudok sorolni sok akkori képviselőt, követtem a felszólalásokat, vitákat. Most szavazásra mennek be, parancsra gombot nyomni. És tiszteletet várnak. De ismét - ez a magámvéleményem, nem várom, elfogadd, szivesen megismerem a tiédet is.

Gerardus A. Lodewijk 2014.12.18. 19:08:25

Örök figyelmeztetésül álljon előttünk egy híres hazatérő tragikus példája: hu.wikipedia.org/wiki/Ap%C3%A1czai_Csere_J%C3%A1nos

Keleti Szél 2014.12.18. 19:46:35

@Gerardus A. Lodewijk:
Apáczairól nem tudtam, de most, hogy mondod: Misztótfalusi Kis Miklós is alaposan ráfaragott, hogy szülőföldjét akarta gazdagítani idegenben megszerzett tudásával és tapasztalataival.
Hiába írta aztán a Maga mentségét. Ő is Erdélyből származott el, Amszterdamban komoly karriert csinált, aztán elkövette élete legnagyobb hibáját: hazatelepült.
hu.wikipedia.org/wiki/Miszt%C3%B3tfalusi_Kis_Mikl%C3%B3s

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása