oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. szeptember 27. 06:45,  A nacionalista propaganda és az Európai Unió 185 komment

2013. szeptember 27. 06:45 Határátkelő

A nacionalista propaganda és az Európai Unió

Miközben olvastam spanyol országfelelősünk, Roxi mai posztját, többször az jutott eszembe, hogy mintha Magyarországról szólna – pedig a katalán nacionalizmusról, Katalónia és az Európai Unió viszonyáról szól, de a helyzet és a végkövetkeztetés szerintem sok szempontból nagyon hasonló. Lássuk tehát, milyenek a katalánok egy köztük élő szemével!

cím_67.jpg

„Szeptember 11. a katalán nemzeti ünnep. Idén több tízezer ember ünnepelt élőlánccal, hogy így is kimutassák, szeretnének függetlenek lenni. (A nyitóképen egy függetlenségpárti plakát látható Gironában.)

Amikor először jöttem (egy hónapra 2004-ben) Barcelonába, ez a katalán kérdés nem volt ennyire napirenden. Nem volt jelentősége, az emberek nem erről beszéltek, nem volt téma az újságokban, tv-ben, rádióban (már akkor is megvoltak a saját TV adóik, rádióik, újságjaik).

A spanyollal is remekül elboldogultam, nem éreztem, hogy egy másik országban vagyok, sőt, fel sem tűnt, hogy katalánul beszélnek mellettem vagy hozzám, mert mindent megértettem.

Az volt a benyomásom, hogy szorgalmas, de beképzelt emberek, legalábbis valami miatt nagyon nagyra tartják magukat.

Arra is emlékszem, hogy nem nagyon voltak katalán feliratok sehol, nem volt probléma eligazodni, minden spanyolul volt kiírva, szóval nem volt ebből semmilyen nehézségem (bezzeg 2 éve alig találtam be a reptérről a központba, mert minden iránymutató tábla katalánul van. OK, a reptéren még angolul is ki van írva, az segített, meg aztán valljuk be, nem sok különbség van a két nyelv között).

A függetlenség lehetetlensége

Most, mikor itt élek, rá kellett jönnöm, hogy egyrészt változott a világ, másrészt részben félreismertem az embereket.

Ma, 2013-ban a katalánok ugyanolyan öntudatosak, ha nem még inkább.

Sőt, ma egyenesen függetlenné akarnak válni, ami igen nehéz lesz, tekintve, hogy Katalónia volt az első tartomány, aki gyorssegélyt kért a spanyol kormánytól, nehogy csődbe menjenek.

Abban persze van némi igazság, hogy felül kéne vizsgálni, ki, mennyit ad bele a közös kasszába, és mit vesz ki onnan, de függetlenségről, azt hiszem, igen korai lenne beszélni. Pláne, hogy az EU sem ismerné el Katalóniát független államnak, illetve EU-tagállamnak még kevésbé, ez pedig a totális elszigetelődéshez vezetne.

Másrészt Katalónia amúgy „spanyolosan" szeretne függetlenné válni, tehát úgy, hogy ez nekik semmibe se kerüljön, és ne kelljen áldozatokat hozni. Konkrétan ez azt jelenti, hogy ők EU-n belül akarnak maradni, eurót akarnak használni.

Persze, hogy ezt akarják, hiszen saját pénzverdéjük, pénznemük nincsen, ennek megteremtéséhez pénzük sincsen. Ráadásul az EU-n kívüli országként vámhivatalokat, komplett intézményrendszert kellene felállítaniuk pl. vízumokhoz, be- és kiutaztatásokhoz, újra kellene szabályozni a kereskedelmet, stb.

Nyilván nem akarnak visszalépni 20 évet az időben, illetve ennek a háttérnek a megteremtéséhez se kedvük, se pénzük. De még szervezetük sincsen, hiszen itt nincsen se helyi vámőrség, de még hadvédelem sincsen.

De mégis milyen jó propaganda. Merthogy sajnos, aki itt él, és egy picit is túllát ezen a függetlenség törekvés dolgon, az látja, hogy az egész egy propaganda.

A Barca mint buktató

Az egész egyébként ott bukik meg, hogy az FC Barcelona nem indulhatna a spanyol bajnokságban, csak a katalánban, és ez akkora pénz- és presztízsveszteség lenne a helyieknek, hogy nem viselnék el.

Katalónia, mint el nem ismert állam, pedig sem a Bajnokok Ligájában, sem az Európa Ligában nem indíthatna csapatokat, ezt pedig egy FC Barcelona nem engedheti meg magának. (Amúgy például létezik katalán fociválogatott, de hallott is valaki róluk?)

De viccen kívül, ugyan ki kockáztatná meg, hogy egy EU által el nem ismert országban legyen cége, telephelye? Barcelona ma Európa egyik legjelentősebb városa, mind kereskedelmi, mind ipari szempontból, illetve az egyik legjelentősebb kikötő is... szóval ha ez a hely hirtelen egy EU-n kívüli hely lenne, vajon hányan maradnának?

Nem hiszem, hogy Katalónia érdeke lenne, hogy mindenkit elűzzenek.

Még a katalánok sem egységesek

Beszélgetve a katalán kollégákkal ez a függetlenség mánia sem egységes. Például, ahol most élek, nagyon függetlenségpártiak az emberek, mert itt jobban élnek, a válság sem érződik, és nem is értik például hogy minek kérték a katalánok a mentőcsomagot, hiszen itt olyan jó az élet.

Aztán ha elmész pl. Tarragona környékére, ahol kihalt ipartelepeket látsz, ahol minden raktárra ki van rakva az eladó-kiadó tábla, ahol valójában tényleg kőkeményen érezni a válságot, mert nincs munka lehetőség, akkor ott az emberek már nem annyira vannak elragadtatva attól, hogy függetlenek legyenek, mert nem látják, nekik ebből milyen előnyük származna. Attól ugyanúgy nem lenne munkájuk, sőt azok a multik, akik netán még mindig ott vannak, azok is elmennének tőlük.

Ki mennyit ad?

Persze ezt az emberek egy része látja, és ezért nem is függetlenségi párti, de az emberek másik része pedig nem látja, sőt csak azt látják, hogy elvileg ők többet adnak Spanyolországnak, mint a többi régió. És ezzel meg is van a fő feszültség forrás: ki mennyit ad a közösbe és mennyit kap vissza onnan.

Nyilván ez a vita még sokáig terítéken lesz és 2014 előtt, amikor is itt szavazni akarnak arról, hogy egyáltalán elkezdjenek-e bármilyen lépéseket tenni a függetlenség felé, még sok minden változni fog.

A nacionalizmustól eltekintve azonban tényleg nagyon jó itt az élet. Az emberek többsége belátja, hogy itt, a Costa Braván bizony a turizmus a fő bevétel, ergo még akkor is jó fej és kedves lesz veled mindenki, ha amúgy nacionalista, mert mégiscsak a megélhetése függ tőle.

kaja.jpgKatalán burger a katalán nemzeti ünnepen

A katalánok tapasztalatom szerint sokkal, de sokkal rugalmasabbak, mint a madridiak, és tényleg nagyon segítőkészek. Példa: az albérlet pénzt nem tudtam egy összegben vinni, mert nem adott ki annyi pénzt az automata, és a banki nyitvatartáson kívül érkeztem a bankhoz.

Az iroda azt mondta, semmi baj, itt a kulcs, majd holnap elhozod a többit. Vagy nincs gond abból, ha az étteremben mondjuk nem az étlapon feltüntetett sült krumplit kéred köretnek, hanem mondjuk salátát. (Nem vicc, nekem ebből korábban volt problémám).

Van pár dolog ugyan, amit nem értek... például miért van az, hogy egy turistaparadicsom kellős közepén, ahol több a külföldi, mint a helyi, egy rendezvényt csak katalánul hirdetnek meg? Vajon a holland honnan tudja meg, hogy bor- és sajtvásár lesz, ha csak katalánul írják ki?

És persze csodálkoznak, hogy elmarad a bevétel.

Francia spanyolul olvasva

A katalánok másik nagy sajátossága a nyelvük. Még maguk a katalánok is elismerik, hogy a katalán olyan, mintha a franciát spanyolnak olvasnák. Ez kétségkívül így van.

A katalán a provenszál egyik változata, nemcsak itt Spanyolországban, de például Andorrában is beszélik. Ez egyrészt jelenti az okcitán egyik, már a franciához közelebb álló nyelvjárását, másrészt magát az okcitán nyelvet is, ennek központi dialektusa valóban a katalánhoz áll a legközelebb, de annál valamivel szebb (inkább a spanyolra hasonlít) - ez utóbbi mondat El Mexicano nyelvész barátom megjegyzése, a pontosítás végett.

Nekem személy szerint tetszik a katalán, és már küzdök, hogy megtanuljam. Nem lesz egyszerű, de menni fog. :)

Furcsa, hogy errefelé ugyanúgy merci-vel köszönnek, mint a franciák, pedig a grácies a köszönöm katalánul. Még Gironában is merciznek, de mondjuk Barcelonában már nem annyira. Ezek a helyi szlengek is nehezítik a tanulást, de nem hátrálok meg. :)

Jobb fej emberek, jobb fizetés

Ha nagyon általánosan akarnám leírni az embereket, a katalánokról az első 3 szó között lenne az, hogy szorgalmasak. Itt nagyon lenézik a lustaságot, ha valaki katalánok közé keveredik, az első órában az összes lusta andalúzokról szóló viccet elsütik neki. A másik az általános tolerancia és a másik felé való nyitottság. Úgyhogy ezért is jár nekik a pluszpont.

Mindent összevetve, aki Madridból jön ide, annak nagy lesz a változás, de igazából ez a változás szerintem pozitív, jobb fej embereket, jobban megfizetett munkát és egy színes kultúrát talál itt, és hát itt van a tenger is, ugye...

Mindennel együtt nagyon kedvelem őket. Néha megesik, hogy felül kell írnom a korábbi véleményemet, és ezt most én megtettem."

A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Spanyolország országfelelős Katalónia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr55534410

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

www.aonang.hu (TH) · http://cooperbudapest.typepad.com 2013.09.27. 07:09:11

Kb. annyi az esélyük az elszakadásra, mint itt a 3 dél-thaiföldi tartománynak.

Ugyandehogy (törölt) 2013.09.27. 07:17:14

"alig találtam be a reptérről a központba, mert minden iránymutató tábla katalánul van. OK, a reptéren még angolul is ki van írva, az segített, meg aztán valljuk be, nem sok különbség van a két nyelv között"

most akkor van különbség és nehéz, vagy nem sok különbség van?

ahhoz képest, hogy kedveled őket, szinte csak a negatívumokat írtad le. pontosabban, kissé mintha lenéznéd őket. legalábbis ez a hangulata az írásnak.

hogy te mit keresel kinn, mint HÁ, arról ismét nem tudtunk meg SEMMIT.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.09.27. 07:17:37

Nagyon érdekes cikk, elgondolkodtató.

Ezt az egyet nem igazán értem:
"De viccen kívül, ugyan ki kockáztatná meg, hogy egy EU által el nem ismert országban legyen cége, telephelye?"

Miért?

puhacica 2013.09.27. 07:55:57

2008-ban voltam eloszor kataloniaban, a mai napig el vagyok tole ajulva. es mar akkor mindenfele fel volt festve az utakra/hazfalakra, hogy "catalonia is not spain". barcelona a legelhetobb varos azok kozul, ahol jartam mar. kicsit honvagyam lett a poszttol. :)

rezsoatya (törölt) 2013.09.27. 07:56:27

HA mar HÁ-nak Mo jutott eszebe, akkor - bar nem ismerem a katalan helyzetet, - nekem meg Skocia, meg a Falkland szigetek ügye. Idorol idore vannak ilyen "elszakadasi maniak", amit a politika general, s aminek tobb a hatulutoje, mint a haszna. Pont, ahogy Roxi leirta, gazdasagilag vagna tonkre ez a lepes oket. Skociaban 2014-re tennek a valasztasokat, de a felmeresek szerint kevesen szavaznanak az elszakadasra. A Falkland szigeti valasztas inkabb vicc lett, az 2-3 ezer lakosbol mindossze 3 ember voksolt arra, hogy inkabb Argentinahoz tartozna.
Az, hogy Mo-gal mi lenne, azt mondani sem kell...

nyuszigonosz 2013.09.27. 07:56:30

Ez a Katalán autonómiára törekvés nem újkeletü dolog, már 1992-1993-ban elég erös volt.
Elötte meg nem tudom,

A katalán nyelv használata: igen ez az ö nyelvük amit a Franco rezsim alatt tiltott volt használni,

A katálán az sokban hasonlít a régi provenszál nyelvjáráshoz, így úgy tünhet sok a francia szó benne.
A feliratok viszont spanyolul tudóknak katalánul is érthetöek.

De majd jön a Birca és kifejti bövebben.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.27. 08:17:10

Remek irás.
Pláne a tegnapi nyáltenger után.
Politizáljunk.

RoxiSpain 2013.09.27. 08:20:36

@tilmir: Szia Tilmir. Nem fogalmaztamegyértelmüen, ezért nem jön le a cikkböl..Barcelona minden cégnek a D'le-Európai elosztó központja, az ide befutó hajókról az árut innen teritik Dál-Európába, Nyilván, ha katalónia nem lenne Eu, akkor kicsit délebbre mennének, vagy az olaszokhoz vagy bárhová, hiszen ha Barcelonában extra vámokat kellene fizetni, mint EU-n kivüli kikötő, akkor kinek érné meg? Inkább keresnének egy másik várost, kikötőt ahonnan ugyanezt meg lehet oldani extra vámok nélkül.

2013.09.27. 08:22:42

Nem kovettem mostanaban a katalan politikat. Van mar kiirva referendum?
Islas Baleares a katalan reszhez tartozik "hivatalosan"?

Maxval, legyszives ne irj disszertaciot a katalan nyelvrol. Limitald 2 sorba. Kosz elore is.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.09.27. 08:28:00

Barcelona mint Europa egyik legjelentosebb varosa? Ez nekem uj.
Leginkabb mindenki egy nagy buli kozpontkent tekint ra kivulrol mint mondjuk Ibiza.

Barcelona mint Europa egyik egyik legjelentosebb kikotoje??? hmmm? :)
Antwerpen, Rotterdam, Hamburg, Turku. Ezek a nagy kikotok EU-ban. Ezekhez kepest Barcelona inkabb egy cuki kis molo, de oks, tolem legyen :)

VHB 2013.09.27. 08:42:23

Az elszakadósdi többnyire egy populista politikai játszma, egy kis zsarolási potenciállal fűszerezve. A fő motívum az ellenségkép kreálás és önigazolás (mi tudnánk ha ŐK/AZOK engednék).

Ja és még Mo-n is volt egy csapat a 90-es évek elején, akik a Dunántúlt, Pannónia néven választották volna le Mo-ról.

USA
hvg.hu/vilag/20130905_Uj_allam_johet_letre_az_USAban

Olaszország
phd.lib.uni-corvinus.hu/130/1/molnar_anna.pdf

Skócia
kitekinto.hu/europa/2012/03/18/tengernyi_kerdes_a_skot_fuggetlenseg_korul/#.UkUmlT9jGOA

Chamroe 2013.09.27. 08:50:46

@Don Kartasch: Barcelona inkább Földközi-tengeri viszonylatban fontos kikötő.

Jelentős ipara van (autó-, textil-, gyógyszer és vegyipar), Madrid után a legnagyobb pénzügyi központ (HP, Bayer, Sony, Nestlé, IBM, Danone).

bpetya75 2013.09.27. 08:55:24

Off

vallalkozoi.negyed.hu/vnegyed/20130926-40-ezer-kulfoldre-tavozott-magyar-javitja-a-kormany-oromet.html?sec-2

Egyre barátságosabb hangot ütnek meg a fijjúg veletek kapcsolatban. Micsoda összeborulás lehetne ebből, ha akarnátok! ;-)

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.27. 08:59:41

"A katalán a provenszál egyik változata"

Inkább ez 2 külön közeli rokonnyelv

Ami pedig a függetlenséget illeti, hát vagy vállalják a vele járó problémákat vagy ne legyenek függetlenek. Arról szó sincs, hogy el nem ismert állam legyenek.

Chamroe 2013.09.27. 09:03:49

Ezt épp most olvastam:

www.origo.hu/nagyvilag/20130927-spanyolorszag-idozonat-valtana.html?sec-1

"Egy parlamenti bizottsági jelentés szerint Spanyolország több mint hetven éve nem a jó időzónában van, ezért a képviselők most azt fontolgatják, hogy egy órával eltolják azt. A lépést indokolná, hogy a jelentés szerint az időzónaváltás jó hatással lenne a spanyolok evési, alvási szokásaira és a munkájukra is."

Bebbi 2013.09.27. 09:03:50

@Chamroe: OFF, bar Neked nagyon is ON:

Boldog Szulinapot!!! :-)

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.27. 09:04:47

Ezt belinkelném az érdekesség kedvéért: hu.wikinews.org/wiki/Meghalt_Major_L%C3%A1szl%C3%B3 - a másodunokatestvérem volt. Ő volt Mo-n az első ember,aki egyetemen katalán nyelvet tanított.

M. Péter 2013.09.27. 09:05:34

@Don Kartasch: Igenis nagyon fontos ipari és kereskedelmi központ. A wikipedia egy PwC tanulmányra hivatkozik, amely szerint Barcelona gazdaság szempontjából a 4. legjelentősebb város az EU-ban. Sajnos a tanulmány nem akar bejönni nekem az interneten, ezért nem tudom pontosan, hogy mit mért fel.

tanato 2013.09.27. 09:09:55

@bpetya75: Én is olvastam,de egészen nem tudom értelmezni hogyan és mit számolnak hova.Mindenesetre most már létező dolognak tartják nem úgy két éve pl.De ez persze inkább nekünk érdekes nem a HÁ törzsközönségének.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.27. 09:10:17

@Babette_:

Hát, ez nehéz kérdés. Nagyon más a hangzása. mint ahogy a cikkíró is írja, olyan spanyol-francia halandzsának tűnik első hallásra.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2013.09.27. 09:11:06

Ebből ma is kimaradok, utálom a politikát, de Spanyolországba bármikor szivesen elmennék. :-))) Tehát a mai trollkodásom megint elmarad. hacsak Digger be nem támad megint valami extra meglepivel jó vagy rossz értelemben. Úgysem bírom ki szó nélkül! :-))

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.27. 09:12:18

@rezsoatya:

Falkland nem jó példa, nem akar elszakadni senkitől.

Egyébként meg sok mai ország is valahonnan elszakadt. Még Mo. is 1918-ban.

Chamroe 2013.09.27. 09:13:02

@Bebbi: Kösziiii! :)
Remek szülinapi ajándék lenne, ha ma hívnák a férjemet, hogy övé lett a szuper meló..

bpetya75 2013.09.27. 09:17:27

@diggerdriver:

Olyanok vagytok! Pedig értékelhetnétek az erőfeszítéseiket. Hazaárulókból lassan nemzetmentőkké léptek elő. Azért ez már valami! ;-)

@tanato:

Szerintem ne fáraszd magad az értelmezéssel. Ők is csak dobálóznak a számokkal. Hovatovább, nagyjából, kábé. Ahogy épp a közvetítendő "üzenet" megkívánja.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.27. 09:22:51

@nyuszigonosz:

Az a vicces, hogy Franco sokat segített a katalán érdekében. Ugyanis eleve a katalán lassan esett vissza, a lakosság nemigen használta másra, mint családi beszélgetésekre, természetes volt, hogy minden más spanyolul megy. Kb. mint az ír helyzete 200 éve. Azonban Franco brutális tiltása és üldözése a nyelv ellen az emberekben erős ellenreakciót váltott ki. Szóval ma az a tény, hogy a katalán szinte az élet minden szintjén használják, sokban annak következménye, hogy 40 éven keresztül a nyelv teljesen el volt nyomva.

A tanulság: a túl erős elnyomás kontraproduktív. Az angolok a kisebb elnyomással simán elérték az ír, a walesi, a skót gyakorlatilag teljes megszünését. Vagy ugyanez SZU-ban az ukránnal és a belarusszal, nyílt elnyomásnem volt, csak lassú eljelentéltelenítés. Sokkal hatásosabb.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.09.27. 09:28:24

Jo poszt volt, tetszett!!!

@diggerdriver:
Mi sem!

A katalanoknak van gumicsizmajuk?

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.27. 09:30:00

@charlieharper:

Már leírtam a lényeget.

Ami kérdésedet illeti, Spanyolország 19 autonóm részre oszlik: 17 autonóm tartomány + 2 autonóm város. Az egyik tartomány Katalónia.

Itt egy térkép: cala.unex.es/cala/epistemowikia/images/7/7f/Mapa_Espanha_CC_AA.png

Azaz a Baleári-szk. önálló tartomány.

Egyébként a radikális katalán nacionalisták szerint Valencia és a Baleári-szk. is "katalán föld", de ezen a legtöbb ember csak mosolyog.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.27. 09:31:33

@Chamroe:

Hát tény, hogy eléggé abszurd, hogy Spanyolország nyugati részén délután 3-kor van dél...

nyuszigonosz 2013.09.27. 09:35:24

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Igen, pont a nyelv használat tiltása eredményezi most ezt .

zopilote 2013.09.27. 09:37:10

Fuggetlenseget Katalonianak, Quebecnek, Erdelynek, Pannonianak,Dalmacianak, minden nyelvnek, nyelvjarasnak, nepnek!!! Ejjen a kulonallo nepek baraccsaga!!! Milyen jol hangzana pl a Paloc Koztarsasag, Salgotarjan fovarossal:) Vagy Jaszsagia, Matyoorszag, Tirpakia, stb. A legjobb lenne az Egyesult Magyar Allamok!!! Nem - e? :)))
Kataloniarol mindig Orwell muve jut eszembe: Homage to Catalonia. A polgarhaboruban beloptak a katalanok a szivembe magukat, a legforradalmibb es leganarchistabb nep voltak a koztarsasagiak oldalan.
(azt hiszem, kezd megartani az itthonlet, a sok jo magyar kaja megzavarja az ember gondolkodasat)

bpetya75 2013.09.27. 09:44:44

@zopilote:

Kúráld magad egy kis megdöncivel, biztos segít :-D

M. Péter 2013.09.27. 09:57:07

Konkrét számokat is érdemes írni arról, hogy mennyit fizet Katalónia a központi költségvetésbe. Katalónia kb. évi 18 milliárd euróval többet fizet be, mint amennyit kap, ez kb. fejenként 2000 euró, és Spanyolország többi része fejenként több, mint 400 euró támogatást kap Katalóniától. Ez kb. annyi, mint amennyit a magyarok kapnak az EU-tól, csak Andalúziában vagy Extremadurában nem szoktak táblát kirakni, hogy ez a projekt a katalán adófizetők pénzéből épül.

Úgy számolnak, hogy évi 20 milliárd euróból ki lehetne építeni és fenn lehetne tartani azt, ami hiányzik a teljes államszervezetből.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.09.27. 10:19:17

@RoxiSpain: Köszi, így már teljesen világos. Erre nem gondoltam.
:)
@bpetya75: Hm... :)

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.27. 10:33:25

@RoxiSpain: letrehzhatnanak egy vam mentes teruletet a kikotoben es mindenki jol jarna.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.27. 10:35:16

@Don Kartasch: tudod, akit megerint a nacionaista propaganda szele...
vannak akik szerint europa legfontosabb orszaga magyarorszag...

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.27. 10:42:00

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: spanyol munkatarsam (na jo, az egyik katalan) nem is birj amegszokni, hogy itt koran zarnak a boltok, ettermek :D mekkora pofatlansag, hogy este 10.30kor nem tud elmenni vacsizni :D:D

BTBTBT 2013.09.27. 10:54:08

"Másrészt Katalónia amúgy „spanyolosan" szeretne függetlenné válni, tehát úgy, hogy ez nekik semmibe se kerüljön, és ne kelljen áldozatokat hozni."
Mintha Mo.-ra ismernek ebbol aleirasbol. A kecske is jol lakjon, es a kaposzta is megmaradjon.

Azok mustar es ketchup-csikok a hambis kepen?

@puhacica:
"catalonia is not spain"
Es ez angolul volt kiirva Kataloniaban?

@bpetya75:
Mi nem akarunk osszeborulni a fijuggal.
Gyertek ki, erdo itt is van dogivel. :)))

@Kovermadar:
Es hivjak a gyerekuket Sarinak? :)

@zopilote:
"Tirpakia" :)
Arra nagyon hamar ki lehetne tennia "megtelt"-tablat.

Bonjour 2013.09.27. 11:00:37

De jo. Nekem tetszett a tegnapi is, szinesitik a HA-t, de a mai nagyon tetszik. Este visszanezek.

bpetya75 2013.09.27. 11:15:23

@Barátusz:

Nacsakvárjoncsakkend! Nem Angliában vagy?

Azért arrafelé aligha mászkálhatnék 35m+-os magasságú bükkösökben, amikben mostanában járok itt a Zselicben. ;-)

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.27. 11:18:05

@bpetya75: tudod, sokkal jobb marketing az, hogy mennyi jolkepzett magyart adunk a vilagnak ingye' ! :D

BTBTBT 2013.09.27. 11:23:31

@bpetya75:
Idefigyejjenkend!
Lattad te mar a felfoldi erdoket? A termeszetvedelmi teruletekrol (Dartmoor, Exmoor) nem is beszelve? :)

bpetya75 2013.09.27. 11:25:24

@Mr. Long:

Na ez tényleg remek országimázs...

bpetya75 2013.09.27. 11:26:13

@Barátusz:

Megdobhatnál pár képpel ;-)

érthetetlen chris 2013.09.27. 11:29:51

Nem értem én ezt a nagy függetlenedési vágyat sem a Katalánoknál, sem a Skótoknál.
Használhatják bátran a nyelvet, vannak saját csatornáik, újságaik, oktatásban sincsenek elnyomva. Az EU-n belül a határoknak egyébként sincs jelentősége akkor meg minek.

Igazából szerintem ezzel csak azok a népet hergelő politikusok járnának jól akik majd katalán miniszterelnökök/miniszterek akarnak lenni.......

nyuszigonosz 2013.09.27. 11:57:02

@M. Péter: Ezeket a pontos számokat nem tudtam, de annyit igen, hogy Katalónia szinte eltartja a többi tartományt.

Ugyanígy van ez Bajorországgal is. Igaz, még Baden-Würtemberg is - mint a bajorok - csak fizet a közösbe. a többi 14 tartomány meg csak kapni szeret.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.09.27. 11:59:13

@érthetetlen chris: skoteknal egyertelmuen az energiaipar all a hatterban. Folyamatosan termelik ki az olajat, foldgazt, telepitik tonnaszamra a hullameromuveket, stb. Hatalmas szenhidrogen mezok tartoznak hozzajuk az Eszaki-tengeren.

Egyszeruen csak nem akarjak megosztani ezeket Angliaval.

Sot, szerintem ha egyszer valoban elszakadnak UK-tol, akkor azonnal megprobalnak kilepni az EU-bol is... mas kerdes, hogy ilyen keszletekkel magam is ezt tennem. :D

BTBTBT 2013.09.27. 12:00:10

@érthetetlen chris:
Ennek megertesehez erdemes ismerni az adott orszag tortenelmet nehany szaz evre visszamenoleg.

@bpetya75:
Kezdetnek bongessz itt egy kicsit -

www.nationalparks.gov.uk/

Meg hat a google a baratod. :)

M. Péter 2013.09.27. 13:24:10

@nyuszigonosz: A német alkotmány korlátotot szab arra, hogy az egyes tartományok mnnyit kötelesek fizetni a többinek. Baden-Württemberg és Bajorország messze nem fizet fejenként 2000 eurót.

M. Péter 2013.09.27. 13:31:06

@érthetetlen chris: Éppen az, hogy nem használhatják szabadon a nyelvüket. Néhány éve letartóztattak valakit, mert a repülőtéren katalánul akart beszélni a határőrrel, Valenciában is volt egy hasonló eset a csendőrséggel.

A jelenlegi kormány és a Néppárt úgy általában ki akarja szorítani a kisebbségi nyelveket és mindent el akar spanyolosítani. A Baleriári szigeteken már csak a közalkalmazottak kis %-ának kell tudni katalánul. A polgároknak alkotmányos joga, hogy katalánul intézzék a hivatalos ügyeikett, csak éppen lehet, hogy nem lesz senki, aki értene katalánul a hivatalban.

DieNanny CH 2013.09.27. 13:34:22

Ha már a nőhöz a macskáján keresztül vezet az út...:
nagyonallat.postr.hu/ratok-eresztem-a-macskat/

BTBTBT 2013.09.27. 13:51:34

@Don Kartasch:
Anglia valószínűleg hamarabb kilép az EU-ból, minthogy Skócia elszakadhatna tőle.

@DieNanny:
Látom, olvasgattad a tegnapi kommenteket. :)))

Vad állat ez a cica. :D

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.09.27. 14:03:37

www.portfolio.hu/gazdasag/munkaugy/nem_kell_a_nyelv_dermeszto_az_uj_felsooktatasi_javaslat.1.189756.html?utm_source=index_main&utm_medium=portfolio_box&utm_campaign=portfoliobox

Na most azt en elismerem hogy a nyelvvizsga meglete meg nem garancia arra hogy valaki tud is beszelni "kulfoldiul", de azt hiszem a hianya semmikeppen sem fog javitani a nyelvtudasi keszsegeken, nem?

Az csak az en beteg es torz fejemben szuletett meg hogy ez a szabaly azt hivatott elosegiteni hogy a jovoben lehetoleg minel kevesebb fiatal menjen kulfoldre mert nem tud nyelvet?

Durva, de egyszeruen nem latok mogotte mas indokot...

cristallo 2013.09.27. 14:11:22

Jó kis poszt, érdekesebb nekem mint a tegnapi ömlengés a gyerekekről.
Tirolban is folyton arról megy a diskurzus, hogy miért is nem szakad le Ausztriáról? Pedig ahhoz képest, hogy Dél-Tirol anno Tirolhoz tartozott, a tiroliak akkurátusan tartják magukat ahhoz, hogy hjaaa, Dél-Tirol az nem Tirol:)))

cristallo 2013.09.27. 14:16:11

@Don Kartasch: ez tényleg dermesztő. Hogy a fészkes francba ne lenne fontos a nyelvismeret? Már megint mi ez a címeres baromság a kormány részéről? Lehet, hogy neked van igazad és otthon akarják tartani az embereket. És lehet, hogy a kormánynak ez a legolcsóbb megoldás, mindenesetre olcsóbb, mint jó keresetekkel, vállalkozásbarát környezettel, fogyasztás növeléssel otthon tartani az embereket.:(

Bonjour 2013.09.27. 14:16:24

@Don Kartasch: hat az is ok lehet, hogy tobb ezer diploma varakozik, meg a leendo gazdajuk is, mert nincs nyelvvizsga. Mondhatnank, hogy a mai vilagban mibol all angolul kozepfokon megtanulni. Ugyanakkor a nagy atlag nehezen tanul nyelven - a magyar nyelv logikaja nagyon mas. Es elso nyelvet segitseg nelkul megtanulni sokaknak lehetetlen, penz meg nincs ra.

Szoval kimennek mosogatni londonba, hogy legyen nyelvvizsga, csak, c'est la vie, sokuk ottragad. Szoval neked is lehet igazad. De ez csak par ezer embert erint szerintem.

Bonjour 2013.09.27. 14:20:28

Eyebkent meg a tegnapi poszthoz kapcsolodoan, Tilmir irt egy nagyon jo posztot a svajci oktatas temaban, szerintem kozmegegyezhetunk, hogy ez etalon lehetne e fronton:

hataratkelo.blog.hu/2013/06/15/inas_es_egyetemista_svajcban

cristallo 2013.09.27. 14:22:36

@Kovermadar: ezt most találtam:))
"Az alkohol évente 2,5 millió ember halálát okozza. A marihuánánál ez az érték 0."

VHB 2013.09.27. 14:28:29

@Don Kartasch: Hmm szerintem nem oszt nem szoroz. Régen az egyetemeken is volt nyelvoktatás. Ha nem tévedek, akkor a Bokros csomagban vol,t az egyetemi nyelvi lektorátusok felszámolása. Azóta magánügy, hogy hogyan szerzed meg a nyelvvizsgádat.

A tény, hogy nem kell a diplomához szerintem nem változtat semmin. Ugyanis ha pl. idegenvezetőnek tanulsz, akkor előbb -utóbb leesik a tantusz, hogy kéne némi nyelvismeret. Ha matek fizika szakon nyomod, valószínleg elboldogulsz nyelv nélkül is. Ez egyfajta öngondoskodás, ami azért fura mert ez a kormány nyúlta le a manyupot.

Bokros is úgy érvelt a tandíj mellett, hogy kevesebb cigi-pia-buli és nem lesz gond azt kifizetni.

DieNanny CH 2013.09.27. 14:33:33

@Bonjour:

A húgom erre az élő példa. 2005-ben jó eredménnyel lediplomázott gazdasági vonalon, de nem számít diplomásnak, mert nincs nyelvvizsgája. Viszont jó állást kapott így is, hogy tulajdonképpen csak érettségije van.
Évente próbálta a nyelvvizsgát, és hiába tanulja az angolt 5 éves kora óta, és külföldön utazva jól el is boldogul vele - vizsgán leblokkol...
Mondtam neki, ha előre tudom, az ő nevében tettem volna le Ausztriában a nyelvvizsgát, mert ott bemondásra írták fel az adatainkat, és nekünk kellett a papírokat kitölteni...
Utána meg én a saját nevemre megint levizsgáztam volna...
A munkájához egyáltalán nincs szükség nyelvtudásra, de még vizsgapapírra sem..
Szóval, a diplomáját 8 éve őrzik az egyetemen.

cristallo 2013.09.27. 14:33:37

Egy kicsit off:

hvg.hu/gazdasag/20130927_Miert_vagyunk_keptelenek_sporolni

Az utolsó bekezdés utolsó mondata elég érdekes.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.09.27. 14:51:09

@Bonjour: Igen, ez a hivatalos sztori. Csak tudod azert fura mert eddig ugye az volt a kormany allaspontja hogy tuls sok egyetem, tul sok diplomas, sok foloslegesen tulkepzett fiatal. Folyamatosan csokkentik a keretszamokat, megvonjak a penzeket az intezmenyektol, stb.
Most meg hirtelen probalnak kedveskedni a beragadt diplomasoknak? Nehez elhinni. Viktor intezkedesei nem azt a tipikus Gyumolcsolto Boldogasszony karaktert rajzoltak ki nekem eddig...

Az itthontartashoz viszont eleg durva modszer. Kb. mintha nem ugy probalnam megtartani a baratnomet hogy szeretem, tamogatom es odafigyelek ra, hanem hogy bezarom a lakasba...

Saman · http://reszvetelidemokracia.blog.hu/ 2013.09.27. 14:56:55

Ezt a függetlenségi kérdést kismillió szemszögből érdemes vizsgálni.

Ebben a cikkben van két /nem kompatibilis felvetés/.

A fociválogatott, meg az EUból való kilépés is lehetséges szempontok, de ennek mentén sok minden más is bevillan a képbe.

Az ügynek ugye komoly történelmi gyökerei vannak és nem mellesleg egy EU gazdasági válság és masszív spanyol gazdasági válság képpen erősödik fel ez a jövőkép alternatíva.

A skótoknál is népszavazás lösz ugyebár.

A magyaroknál is van olyan politikai szereplő /Fodor Gábor/, aki a "figyeljétek a pártprogramomat, mert csalok" trükkösködő beszédét /a Tusnádfürdőn elhangzottat, lefordította a magyarok számára, hogy magyarul is értsék, szerinte ott orbán viki meghirdette, hogy kilépünk az EU-ból.

Az önellátó gazdasági modell a hazai válságkezelési álmodozásnak is a fő gerince, de az is igaz, hogy az ég világon nem lehet látni semmi olyat, ami abba az irányba mutatna, hogy akkor a nagy függetlenségünkben most sokkal jobb lenne az életszinvonal, vagy a fitalok végre reménykedhetnének valami élhető perspektívában, vagy megoldottuk volna az élhetetlenné vált vidékek helyzetét.

Magyarországon az ilyesmi netto populizmus. Azt a pszichológiai sajátosságot használják a politikusaink, hogy az emberi lény kötődik a referencia csoportjaihoz.

Lehet olyanokat mondani, hogy a csoportunkat sértegetik, esetleg támadják és erősíti a csoport kohéziót.

Ilyenirányú manipuláció kismillió elhangzik nap mint nap a pártokrácia részéről. Ennek egyik fő sodra az, hogy a nemzetközi gazdasági ármalásba beágyazott kapcsolatainkat, nem-e kellene felborítani és kiszakítani magunkat a világ gazdasági vérkeringéséből.

Márha amúgy is ilyen gyatra módon vagyunk integrálódva azokhoz a piacokhoz!

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.27. 15:03:21

@Don Kartasch: Azert vicces, hogy itt meg kampany indult a nyelvtanulasert... Pedig lehet sze;lesebb korben lehet a vilagban alkalmazni az angolt, mint a magyart. :D

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.27. 15:06:06

@DieNanny: azt mar nem orzik... azt hiszem, csak ot evig

zopilote 2013.09.27. 15:08:05

@Bonjour:
" Ugyanakkor a nagy atlag nehezen tanul nyelven - a magyar nyelv logikaja nagyon mas. "
Azt hiszem, ez az egyik legnagyobb problemaja a magyarok idegen nyelv tanulasanak. Nyelvunk logikaja, azon belul is a ragozos nyelv. Korulottunk ill. Europaban majd minden nep eloljaros nyelvet hasznal. Nalam mar az elvette gyerekkoromban az angol tanulasatol a kedvet, amikor az am, are, is dolgokat kellett volna megertenem. Buta magyar agyam nem tudta felfogni, hogy a " lenni " szot miert kell annyi fele alakban leirni. A masik meg az eloljarok: in, from, to stb. Mi a feneert nem lehet azt a szo utan irni, hogy lehet ugy gondolkozni:)
(lehet, hogy rosszul irtam a nyelvtani dolgokat, hirtelen nem fog az agyam, kavar van benne, de remelem, ertitek, mit akartam leirni)
Szerintem a latin tanitasat kellene kotelezove tenni, az az alapja a legtobb europai nyelvnek. Utana mar minden nyelv menne, mint a karikacsapas:)
De azert orulok, hogy beszelem ezt a gyonyoru, szamomra tokeletes es logikus nyelvet, a magyart. Ezaltal az agyam is maskepp dolgozik, ebben is kulonbozunk a vilagtol :)
Mi vagyunk a hungaricumok, nem a palinka!! :) (attol allatok leszunk) :(

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.27. 15:08:45

@Saman: felolem kilephet, csak meg maradjon a bent negy es fel evig. utana mehet isten hirevel!

VHB 2013.09.27. 15:11:09

@Saman: nem-e, kor-a, foglalkozás-a, pappito hol vagy ilyenkor?

@Mr. Long: És leselejtezik mint a Feri szakdogáját?

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.27. 15:15:52

@VHB: igen. x eved van bemutatni a nyelvvizsgat, utana uszik a diploma. Voltal meccsen hetvegen? Azert eleg para, hogy nem arultak alkoholt pl az aldiban az arndale-ban, mert a rendorseg megkerte oket.

nyuszigonosz 2013.09.27. 15:17:10

@M. Péter: Nem, nem kettöezer fejenként, "de így is végtelenül sok.
2012-ben csak Bajorország fizetett 3, 9 milliárd Eurót mint pénzügyi kiegyenlítést.
A méreg az ilyenen az, hogy míg egyes tartományok szinte az ablakon dobálják ki az így szerzett javakat, anélkül, hogy saját maguk is bármit tennének: föleg Berlin: ingyenes felsöoktatás, ingyenes óvoda, napközi, ami szép és jó, de a pénzügyi kiegyelnlítést fizetö tartományoknak aztán az ilyen dolgokra persze nem marad.
Föleg meg képtelen és befejezetelne óirás-építkezéseket találnak ki: mint Berlinben a milliárdokat elpusztító sosem kész új repülötér vagy Hamburgban az Elbphilharmonie nevü operaház dolog, ami már szintén milliardokat nyelt el, kész talán sosem lesz. És ezek a dolgok csak a jéghegy csúcsa.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.27. 15:18:36

@nyuszigonosz: na! mindenkinek van "negyes metroja" :) akkor nem csak mo-n vannak idiota beruhazasok.

VHB 2013.09.27. 15:33:56

@Mr. Long: nem szeretem a focit. Ugyanakkor tiszta szégyen, hogy nem láttam még egyetlenegy premier ligás meccset sem, ráadásul még Liverpoolban is laktunk egy évet.

Ami a piát illeti, nem hiszem, hogy ezen bármi is múlott volna. A környékbeli bárok, meg pubok jobban jártak mint az Aldi.

Te voltál meccsen?

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.27. 15:40:31

@VHB: termeszetesen nem :D de szoktram halani a szurkolast foleg, ha kiulok az erkelyre. Ellenben menj el a MOSI-ba, ha szereted a sort. Ale fesztival van most, £5 a beugro es rengeteg sort lehet megkostolni. Van kulon cider, nemet es belga sor pult is. £1.50-£1.70 kozt van a fel pint es £3.00-£3.40 kozt a pint. Elvileg a poharat, amit kapsz vissza kell adnod, vagy megveszed £3.00-ert, de mi csak beleraktuk kollegam taskajaba oket es kisetaltunk.

DieNanny CH 2013.09.27. 15:42:03

@cristallo:

Off

Én erre figyeltem fel:

"az Országos Betétbiztosítási Alap friss statisztikája szerint a 10 millió betéttulajdonos közül mintegy 40 ezer birtokolja a megtakarítások majdnem harmadát (5100 milliárd forintot)."

Tehát a 9,9 millió lakosnak 10 millió betétje van, 15 300 milliárd forinttal, és ebből a betétesek kevesebb mint FÉL!!!! százaléka birtokolja a vagyon egyharmadát!!!!

Jól számoltam??? Nyugtassatok meg, hogy nem!

DieNanny CH 2013.09.27. 15:44:41

@Don Kartasch:

Nem jó a hasonlatod! Barátnő bent-tartására a jó módszer, ha eltöröd a lábát... De úgy, hogy többé már járni se tudjon! :-(

BTBTBT 2013.09.27. 15:45:52

@Don Kartasch:
Ez nem a te, hanem a mai politikai vezetes beteg es torz fejeben fordult meg, hogy ezzel probalnak visszatartani a munkaero kulfoldre aramlasat.
Egyebkent @Bonjour: -nak is igaa lehet, mert biztos, hogy rengeteg kiadatlan diploma varakozhat.

@DieNanny:
Ilyen torteneteket hallva-olvasva konnyebbulok meg, hogy nekem nem voltak ilyen problemaim a nyelvtanulassal.

@Mr. Long:
Mert addigra meglesz az allampolgarsagi kerelemhez szukseges 5+1 eved?

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.27. 15:46:39

@DieNanny: vagy egy akkora lanc, amivel a konyha es a halo vonalon tud mozogni ;)

DieNanny CH 2013.09.27. 15:51:44

@Mr. Long:

Nyelvújítókhoz kellene egy kérvényt benyújtani, hogy az "Úgy készül mint a Lucaszéke" - helyett alkalmazzuk az "Úgy készül mint a négyes metró" - szólást. :-)

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.27. 16:15:17

@Barátusz: addigra megkapom a permanent resident statuszt, azzal meg csak nem raknanak ki :)

BTBTBT 2013.09.27. 16:21:21

@Mr. Long:
Ezt nem ertem. A "permanent residency"-vel az "indefinite leave to remain"-re gondolsz? Mert az utobbit automatikusan kapod, ha bizonyithatoan itt elsz es dolgozol.

VHB 2013.09.27. 16:26:32

@cristallo: Spórolásról jutott az eszembe, hogy a kollégák szemében biztos ufók vagyunk a következők miatt:

- nem járunk minden pénteken, szombaton és vasárnap étterembe
- a vacsora nem gyorskajáldából van minden este
- főzünk, nyers alapanyagokból
- a bevásárló listán nem szerepel mikrózható készétel
- a munkába itthonról csomagolt kaját viszünk, nem veszünk az automatából vagy a szendvicsestől semmit

És aztán jönnek a kérdések, hogy lehet ebből a szar fizuból megélni és még félre is tenni....

BTBTBT 2013.09.27. 16:31:03

@Mr. Long:
Javitas: a permanent resicency-t kapod meg, HA igazoltan welsz es dolgozol Angliaban, tehat nem kell jelentkezned az ILR-re.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.27. 16:32:04

@Barátusz: hmmm... melyiket kapod ot ev igazolt ittlet utan? mert arra gondoltam. amelyik utan egy evvel kerheted az allampolgarsagot. de meg nem sugos, van idom utana nezni :D

rumitom 2013.09.27. 16:36:35

@RoxiSpain: Marseilles?
mellesleg Barcelona tagja a top 5 "hosszabb tavon elnek ott" varosomnak. mi tobb meg a kedvenc hetvegi trippek listamon is rajta van

Chamroe 2013.09.27. 16:37:05

@zopilote: 6 osztályos gimibe jártam, ott az első két évben kötelező volt a latint tanulni. Szerintem hasznos volt, én úgy vettem észre, utána könnyebb volt megértenem az angolt.

VHB 2013.09.27. 16:39:31

@Barátusz: A permanent residency-hez adnak személyit is? Vagy az csak citizenshiphez jár? És hol igényled a pr-t? Uk border agency?

Nekünk megvannak az éveink, de csak akkor futnánk neki az állampolgárságnak, ha nagyon muszáj. Mondjuk ha UK vagy Mo ki akarna lépni az EU-ból.

rumitom 2013.09.27. 16:41:27

@rezsoatya: nekem is Skocia jutott eszembe.
a gond az, hogy a skotok vagy 40 evvel elkestek a fuggetlenedessel. az eszaki tengeri olaj bevetelek miatt sohajtoztak amik mostanra kimerulo felben vannak.

politikailag mar igy is fuggetlenek, mi tobb londonban is ott ulnek es van beleszolasuk a UK kozos dolgokba, mig mondjuk egy angolnak nem sok beleszolasa van skocia torteneseibe. Tehat politikailag kvazi nagyobb beleszolasuk van a tortenesekbe mint az angoloknak.

BTBTBT 2013.09.27. 16:42:49

@Mr. Long:
A permanent automatikusan jar, ha bizonyithato az 5 eved.
Nezd meg a 33(8) oldalon, a 6. "European Economic Area and Swiss Nationals" pont alatt :

"you will automatically have permanent residence status after exercising EEA free movement rights in the UK for any continuous period of 5 years ending on or after 30 April 2006, and therefore will not have to apply for indefinite leave to remain."

@VHB:
Amit a sporolasrol leirsz, az tok jo, es igaz.

"Közhely, hogy a magyar nem tud spórolni. Egyrészt, persze, nincs miből. De ha van is pénze, azt is szinte azonnal eltapsolja."
De amikor egy cikk igy kezdodik, akkor nem is olvasom tovabb.

BTBTBT 2013.09.27. 16:45:06

@Mr. Long:
A link lemaradt:

www.ukba.homeoffice.gov.uk/sitecontent/applicationforms/nationality/guide_an.pdf

@VHB:
Angliaban nincs szemelyi.
Csak egy okmanyt kapsz arrol, ha sikeres az allampolgarsagi jelentkezesed. Aztan igenyelhetsz kulon utlevelet.
A PR-rol nem tudok semmit. Talan charlie...
Anglia es Mo. kozott megvan az egyezmeny, ugyhogy lehettek kettos allampolgarok.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.27. 16:58:05

@Barátusz: na erre gondoltam, az mar a kapuja az allampollgarsagnak.
@VHB: ha jol hallottam, akkor ez a pr statuszt kell kerni eloszor es utana kell a plusz egy ev az allampolgarsaghoz. bar nem tusom egy ilyen elszakadast milyen gyorsan tudnanak veghezvinni, de talan arra jo a pr statusz, hogy abban az esetben egybol beadni a papirokat, mert valoszinuleg az elszakadas datumahoz kozeledve egyre elfoglaltabbak lehetnek es talan valogatni is fognak. Utana lesz fontos az allampolgarsag,nem addig, amig tagok. De szerintem nem fog senki kilepni belole, csak itt populistaskodnak a valasztasokhoz kozeledve...

VHB 2013.09.27. 17:01:12

@Barátusz: Azt hittem, hogy arra van a személyi, hogy lakcímet illetve a korodat tudd igazolni, ha nincs jogsid például. Rágugliztam és tényleg megszűnt a személyi intézménye. Néha a boltokban látok un citizencardot de az meg más tészta.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.09.27. 17:04:14

uuuuuuuuuuuuuude utalom a blogmotort... most rakott ki regebbi hozzaszolasokat... pl baratusz javitas kezdetujet! GRRRRRRRRRRRRR!

cristallo 2013.09.27. 17:20:31

@DieNanny: efölött teljesen elsiklottam, bár egyáltalán nem csodálkoznék rajta, ha így lenne. A világ vagyonának nagyobbik feleét a világ lakosságának igen kicsiny százaléka birtokolja...

cristallo 2013.09.27. 17:22:30

@VHB: nekem ez a fajta spórolás teljesen normális, az én kollégáim is csak néznek, amikor csomagolom az otthonról hozott uzsimat. Főzni is szívesen főzök, fagyasztósat csak ha nagyon sietünk, akkor csinálok. A különbség az, hogy Mo-on ez létszükséglet volt, itt pedig megszokás.:))

BTBTBT 2013.09.27. 17:24:13

@VHB:
Utlevellel vagy DL-lel igazolhato a kor. Ha valaki fiatal, biztosan sokat sziv, amikor italt vesz a hipermarketekben.

Tobbszor is probalkoztak mar a "national ID"-vel vagy hogy nevezik, legutoljara azt hiszem 2008-ban (de ha nem, majd valaki kijavit), am letettek rola, mert nagyon ellene voltak, hogy MINDEN (vagy legalabbis nagyon sok) adat (orvosi, ado, ilyesmi) rajta legyen.
Eleg, hogy lassan kamera lesz a seggunkben is. :)))

@Mr. Long:
Azert a politika malmai eleg lassan orolnek ahhoz, hogy ne kelljen ilyesfele Eu-tol valo elszakadastol tartani meg nehany evig.

cristallo 2013.09.27. 17:26:41

Még annyit a nyelvhez, hogy amíg Mo-on három idegen nyelv ismerettel borzasztó menő voltam, itt kint rá kellett döbbennem, hogy ez itt teljesen normális, ugyanilyen nyelvtudású huszonévesekkel kell versenyeznem állásinterjúkon. A különbség annyi, hogy ők ezt itt az iskolában, teljesen hétköznapi módon tanulták meg, én meg meló mellett esténként tanultam nyelvtanfolyamon meg otthon...

cristallo 2013.09.27. 17:27:54

Még annyit, hogy esetleg elmagyarázná nekem valaki, hogy mi a párhuzam Mo. és a katalánok között?

2013.09.27. 17:28:37

Tetszett a poszt, jó a téma, remélem lesz sok érdekes komment is (nem sokat tudok a katalánokról).

ffüttyfürütty 2013.09.27. 17:35:10

és mi van az északírekkel?

DieNanny CH 2013.09.27. 17:55:23

@cristallo:
Ismerek egy 11 évest itteni kislányt, nem egy észlény, de mivel apja algériai, ezért beszéli a berbert, arabot, franciát, svícerdüccsöt, és hochdeutsch-ot... Kell ennél több?

cristallo 2013.09.27. 18:06:10

@DieNanny: esetleg az angol fog hiányozni..:)) Egyébként a gyerekeknek tényleg nagyon gyorsan megy. Ha én ezt gyerekként tudtam volna...:))

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.09.27. 18:18:10

hát nekem se jut más eszembe erről, mint hogy nagyon nem szeretnék, ha az embereknek lehetőségeik lennének.... de persze a nyelv az otthon nem kellene a jobb állásokhoz, az egész ország gazdasági versenyképességének a növeléséhez?! az egész iskolarendszerben jól megvágták a nyelvórák számát amúgy is (miközben a gyerekek egész nap iskolában vannak, és akár még növelni is lehetett volna). agyrém.

BTBTBT 2013.09.27. 18:41:43

@cristallo:
Nem vagy egyedül ezzel a tapasztalattal, és ez nemcsak a nyelv-, hanem más jellegű tudásra is igaz.

A kollégáimnak legalább fele szintén otthonról hoz főtt kaját. A másik fele bevallottan lusta vagy utál főzni, és napi 5-10 fontokat költ el a környékbeli kajáldákban.

@puhacica:
Lehet, hogy azért, hogy a turisták is értsék. :)

artbrigitta 2013.09.27. 18:48:20

@M. Péter: Honnan szedted ezeket a számokat?

eagles 2013.09.27. 18:52:26

@Chang Yai:

Nem akarják az ország gazdasági versenyképességét növelni. Legalább is nem úgy ahogyan azt Te érted. Nem kell tanult, több nyelvet beszélő ember, mert az gondolkodik, annak önálló véleménye van.
Ami kell. Betanított munkás. Ez egy kiugrási lehetőség a közmunkából. A közmunka lényege az, hogy fölmérjék, kik alkalmasak még egyáltalán arra, hogy ha kell, betanított munkát tudjanak végezni. Erre azért van szükség, mert mi leszünk Európa Kínája. Nem munkahelyeket teremtenek, nem a magas hozzáadott értékű tevékenységeket preferálják, mert annak egyenes következménye a magas bér.
Rezsit csökkentenek, hogy a béreket alacsonyan lehessen tartani. Az a lényeg, hogy a multik ide hozzák a szaktudást nem igénylő munkákat. Mi adjuk hozzá a embermasszát. A massza meg örül, hogy nem 49000 Ft-ot keres, mint közmunkás, hanem 72000-ret mint betanított melós.

DieNanny CH 2013.09.27. 19:04:33

@Chang Yai:

Szerintem is hittan/erkölcstan helyett be lehetett volna vezetni gazdasági ismereteket (aka hogyan spóroljak?), és nyelvórát. Meg délután ahol bent kell maradni, szintén nyelvórákat... Lehet azt játékosan is, akár mozgással, sporttal egybekötve.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.09.27. 19:07:31

Naszóval... (C) (R) (TM) ;)

kepfeltoltes.hu/130927/albino-squirrel-white_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

A poszt tetszett.
A katalánokat nem tudom megérteni. Persze a pénz... de az az érzésem, hogy ennél biztos bonyolultabb a dolog.
Saját nyelvjárás... minek? Mintha Magyarországon lenne olyan megye, ahol más nyelvet használnak. Marhaságnak tartom, persze ha rajtam múlna, akkor mindenki egy nyelvet beszélne, mert felesleges ezzel (is) széttagolni a világot.

A másik, hogy mi a nagy önállosódás vége? Városállamokba fogunk tömörülni? Aztán a városállamok is szétesnek kerületekre? Más és más ország lenne Józsefváros és Ferencváros? Aztán azok is szétesnének és már csak háztömbök maradnának?
Inkább a másik irányba mennék el, ahogyan pl. az Egyesült Államok is képes fenntartani egy kontinensnyi országot (vagy Kína, Oroszország, stb). Tetszene egy Európai Egyesült Államok (nem az EU). Kénylemes, egyszerű, stb...

Ahogy pedig a posztoló is írta: FC Barcelona... ha nem indulhat a BLben, a spanyol bajnokságban, stb, akkor SOHA nem fogják a katalánok egységesen megszavazni a dolgot. Mintha Manchester kiszakadna az UKból... aztán az MU és az MC játszana egész évben oda-vissza. :) Ilyet egy footballnemzet nem csinálhat, nem akarhat...
Probléma megoldva! ;)

Az ElCamino tapasztalata alapján pedig azt javasolnám (nem csak a katalánoknak), hogy tüntetés és focimeccsek helyett vegyenek a kezükbe egy angol tankönyvet és legalább minimális szinten tanuljanak meg angolul, ha már kereskedelem és turizmus és Európát átrajzoló álmokra futja.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.09.27. 19:10:21

@DieNanny:
+1
Én is így gondolom. De a jelentéktelen hülyeség mindig is jobban ment, mint az, amiból az emberek profitálhatnak :(

@Chang Yai:
Szerinted is elférne mondjuk napi 2 óra angol + heti 4 óra tetszúlegesen választott másik (vagy akár angol-tuning) nyelvóra?
Nekünk heti 4 óra angol volt anno... elfért volna simán a hülyeségek helyett még jópár.

artbrigitta 2013.09.27. 19:19:39

A katalánok meg vannak róla gyôzôdve, hogy ôk tartják el Spanyolországot, mert ôk aztán rendkívûl szorgalmasak, és majd ha függetlenek lesznek akkor eljön a földi paradicsom a számukra. Persze azt sem hiszik el, hogy kikerülhetnek az Unióból, meg az euróból.
Mikor megkérdeztek egy katalánt errôl ,azt válaszolta.: Nem kerülhetnek ki az Unioból mert kettôs államplgárok lesznek, spanyol és katalán. Na puff, ennyit a függetlenségrôl.
Az egész nem más, már évek óta, csak politikai játszma és zsarolósdni. Csak most kezdik felhergelni és betetni a népet akik persze elég birkák, látszik az elôbb említett hozzászólásból is.
Artur Masnak amúgy is meglehetôsen ellenszenves arca van.

DieNanny CH 2013.09.27. 19:33:47

@Kovermadar:

Nekem az tetszett, hogy felsőben minden nap volt matek. Azt szerettem. Azt nem cseréltem volna el semmiért!

Viszont, ahogy visszagondolok, szerintem nem szakadtunk meg a tanulásban! Bár 5-6 óráink voltak naponta, meg még nekem volt esztétika-fakultáció (=rajzszakkör), meg énekkar, ráadásul én sem vagyok egy észlény, de 4,23 volt 8. év végén az átlagom... Tényleg nem tudom, most, 25 évvel énutánam milyenek a követelmények. Ha nem is mindenkinek, de négyes átlagtól betennék hetente plusz 2-3 nyelvórát...
Ja, én csak oroszt tanultam. 4.-től. Nagy lelkesedésemben 4., 5.-ben ötös, 6-7-ben négyes, 8.-ban hármas. Addigra megtanultam, hogy nem menő az orosz... Ettől függetlenül olvasni még tudok, és jól is hangsúlyozok.

ffüttyfürütty 2013.09.27. 19:36:23

@Kovermadar: "Nehogy már a nyúl vigye a vadászpuskát, a befőtt pedig eltegye a nagymamát." :D

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.09.27. 19:44:46

@DieNanny:
Miért kell átlaghoz kötni?
Nekem sosem volt 4-es átlagom, mindig 3 és 4 között volt. Voltak tárgyak, amik sosem érdekeltek, elég volt belőlük a 2-es is (irodalom, töri, tesi, nyelvtan, rajz, stb...) A kevés, számomra érdekes tárgy (angol, matek, fizika, középsuliban a műszaki tárgyak) nem tudták felhúzni 4-esre az átlagot.

@ffüttyfürütty:
Az még semmi. De amikor a nyúl elteszi a vadászbefőttet a nagymamának... :)

@artbrigitta:
Igen, ennyi erővel akár Budapest is kiszakadhatna Magyarországból, mondván úgyis ott van a pénz.

DieNanny CH 2013.09.27. 19:47:48

@Kovermadar:

Azért kötném, mert akinek nincs négyes átlaga, annak valószínűleg tovább tart a felkészülés másnapra, így ideje már nincsen még plusz órában nyelvet is tanulni...

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.09.27. 19:56:33

@DieNanny:
Nincs összefüggés a kettő között, illetve nem törvényszerű.
Pl. a "felkészülés másnapra" számomra ismeretlen dolog volt annak idején. A "kedvencekre" nem kellett készülni, mert tudtam és kész. Az "utáltakra" pedig hajlandó nem voltam készülni :)

Nehéz volt velem, nah... de csak tovább növelte volna a gyűlöletemet az irodalom iránt, ha azért nem tanulhattam volna mondjuk heti 6-8 órában angolul, mert nem érdekelt Petőfi. (így is elfog az émelygés, ha az irodalom órákra gondolok :) )

eagles 2013.09.27. 19:57:34

@Kovermadar:

Azért kell az átlaghoz kötni, mert különben kilógsz a sorból.
Azt meg nem szeressük.

BTBTBT 2013.09.27. 20:02:36

@DieNanny:
És a tetejébe még össze is zavarják a hétévesek fejét a hittannal. Az erkölcstan meg aztán "sokat" jelent számukra. :(

Felsőben nem, de szakközépben az összes matekórámat - kivéve a geometriát - lecseréltem volna. No, nem hittanra, de valami humánusabb tárgyra. :)

@Kovermadar:
Naszóval, kedves KövérDiggerMadár. :)))

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.09.27. 20:06:25

@Quercus58:
Basszus, ezt mindig elfelejtem! :)

@Barátusz:
Nalátod?! Leboltolhatuk volna akkor, hogy én odaadom az összes humán tárgyamat cserébe a te összes reál tárgyadért... :)

Azt mondod lebuktam? :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.27. 20:07:40

@Kovermadar:
Te. Madár. Volt már végigszőrös a faszod?
Akár volt akár nem húzd rá a fehér mókust.
:)))))))))))))))))

2013.09.27. 20:16:30

@DieNanny: 'Szerintem is hittan/erkölcstan helyett be lehetett volna vezetni gazdasági ismereteket (aka hogyan spóroljak?), és nyelvórát.'

Micsoda hitetlen, erkolcstelen hozzaallas! :) Nyelvorak (?!) es gazdasagi ismeretek (?!) Europaban 2013-ban? Hova gondolsz??

BTBTBT 2013.09.27. 20:17:46

@Kovermadar:
Lebukni? Ugyan! Legfeljebb akkor, ha valami csöcsös Pankát csatoltál volna. :)

Nem lett volna rossz csere. Rossz helyen voltunk rossz időben.

2013.09.27. 20:20:40

@Kovermadar: :). Digger vs Madar: 0 - 1.
De mekkora gol volt!

BTBTBT 2013.09.27. 20:26:57

@Kovermadar:
Csöcsösnek csöcsös, de ez túl nagy. Egy tehéééén! :)))

Biztos, hogy ezért a húzásodért a Digger valami extrával próbál majd űberelni téged.

DieNanny CH 2013.09.27. 20:27:05

@Barátusz:
"És a tetejébe még össze is zavarják a hétévesek fejét a hittannal. Az erkölcstan meg aztán "sokat" jelent számukra. :("

Bizony! A legjobb erkölcstan, ha felolvasunk egy népmesét, ahol a legkisebbik szegénylegény nem kövezte meg a kacsákat, ezért elhozták neki a tó fenekéről a királylány gyűrűjét... Jó tett helyébe jót várj!

DieNanny CH 2013.09.27. 20:29:24

@Mirjam2:
"Europaban 2013-ban? Hova gondolsz??"

A jövőre... De úgy látszik, ilyesmire csak mi gondolunk, az illetékes elvtársak nem...

01001100au (törölt) · http://ittmindenilyen.blogspot.co.uk/ 2013.09.27. 20:31:07

"például miért van az, hogy egy turistaparadicsom kellős közepén, ahol több a külföldi, mint a helyi, egy rendezvényt csak katalánul hirdetnek meg? Vajon a holland honnan tudja meg, hogy bor- és sajtvásár lesz, ha csak katalánul írják ki?

És persze csodálkoznak, hogy elmarad a bevétel."

Igen ez nagyon nacionalisták problémája. A "ha idejössz tanuld meg a nyelvet" ami okés ha dolgozni mész oda, csak nem reális ha turisának mész.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.09.27. 20:33:36

@DieNanny:
A jövőre gondolás az nem "nemzeti"! Ilyesmire gondolni se merj! :)

@Barátusz:
A mókusokkal állok elébe ;)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.09.27. 20:34:36

@Pickles:
Kivéve ha minden nyaralást egy 2-3 éves előkészítő fázis előz meg :)

DieNanny CH 2013.09.27. 20:38:26

@Mirjam2:

Különben röhej, de Ausztriában minden családom gyerekeinél volt az órarendben hittan... És semmi bajom nem volt vele. Ja, és így volt 4. osztályosoknak 4x 5 órájuk, 1x 4. És volt 2 angoljuk is benne... Heti 24 órába minden fontos belefért.

Ja, 2 hete voltam osztálytalálkozón, ahol ofőm elhozta a naplót. Tudtátok, hogy az 1987/88-as tanévben 175 napot jártunk iskolába? Ehhez hozzájön 104 - a kétnapos hétvégék -, tehát 85 nap szünetünk volt...

DieNanny CH 2013.09.27. 20:40:46

@Kovermadar:

Ez nem Panka! Hanem Riska! ...Mariska...

eagles 2013.09.27. 20:41:06

@Pickles:

A lengyeleknek kell egy Orbán. A katalánoknak is kell egy Orbán.
Én meg megreszeltem a motorfűrészen a láncot. Ha esetleg ez az Orbán nevű nem tudna osztódással szaporodni.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.27. 20:41:09

@Kovermadar:
Egyben biztos lehetsz.
Minden igényét kielégíti:)))))))))))))))))))))))))))))))))

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.09.27. 20:50:54

@Kovermadar: "A másik, hogy mi a nagy önállosódás vége? Városállamokba fogunk tömörülni? Aztán a városállamok is szétesnek kerületekre? Más és más ország lenne Józsefváros és Ferencváros? Aztán azok is szétesnének és már csak háztömbök maradnának?
Inkább a másik irányba mennék el, ahogyan pl. az Egyesült Államok is képes fenntartani egy kontinensnyi országot (vagy Kína, Oroszország, stb). Tetszene egy Európai Egyesült Államok (nem az EU). Kénylemes, egyszerű, stb..."

Az Egyesult Allamoknak marha konnyu fenntartani az allamok kozotti harmoniat es kvazi kozos celert kuzdeni. Persze, az elejen kicsit cibaltak egymas hajat, de alapvetoen ugyanazok az emberek kozos tortenelemmel, azonos kulturaval, multtal es ontudattal. Konnyu osszedolgozni.

Europaban ilyen szintu egyuttmukodes sosem lesz. Ott kezdodik a dolog hogy angol, nemet es francia nem tud a masikkal mar egy szobaban sem meglenni, nemhogy feladjak a sajat identitasukat es elfogadjak a masiket. Es ez csak a jeghegy csucsan a jegesmaci orran csak egy hopihe volt a szamtalan konfliktus kozul.

En mar azt sem ertem hogy ezt az EU-s dolgot hogy gondolhatta barki is komolyan...

Mas emberek, elteru kultura, mas tortenelmi hatter, mashogy gondolkodnak dolgokrol. Vannak orok szovetsegesek es osellensegek. De nincs is ezzel semmi baj. Igy szep a vilag, hogy valtozatos. Gondolj bele ha mondjuk a Romai Birodalom maig fennmarad. Csak olasz nyelv lenne? Csak olasz konyha lenne? Csak olasz zene lenne? Borzaszto unalmas hely lenne a vilag ha minden kontinens 1 orszag lenne. :)

M. Péter 2013.09.27. 20:52:05

@nyuszigonosz: 3,9 milliárd euró 12,5 millió főre elosztva csak 300 euró fejenként.

BTBTBT 2013.09.27. 20:52:24

@DieNanny:
Nekem azóta sem volt, de abban az időben már nem a tanítási napokkal foglalkoztam, hanem a másik nem felé kacsintgattam. :)

A hittannal tele van a hócipőm.
A meseolvasás pedig nagyobb élmény egy gyereknek - még ha picit el is kell magyarázni a tanulságot -, mint oktatva előadni az iskolapadban ülve.

A Mariska nemcsak mellben erős.

@Kovermadar:
Azt hiszem, kaphatsz a fejedhez. :)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.09.27. 21:10:48

@Don Kartasch:
A problémát értem és világos, hogy nem fog működni. Mindössze én másképp vagyok összerakva. Nekem a kultura pl. Európában kvázi azonos. Számomra az eltérő valahol az arab világban kezdődik, illetve Japánban. Az nagyon más.
Franciaország és Németország? Az alapvető értékek azonosak, a többi meg úgyis csak rizsa.

Az olasz ételek a kedvenceim :D

A ragaszkodni valamihez (bármihez) csak azért, mert a "mienk" még sosem szült jót. Inkább menni kell, világot járni és összeollózni a jó dolgokat vagy továbbfejleszteni őket.

nyuszigonosz 2013.09.27. 21:30:40

@M. Péter: Akkor is sok.
Meg kifelejtettem Hessen-t, ök is a fizetök között vannak harmadiknak, Igaz, ök "csak" 1 milliárd Eurót fizettek 2012-ben, Baden-Würtenberg 2,5 milliárdot, és Bajorországot a maga 3,9 millárddal írtam.

Ez év márciusától viszont Bajorország és Hessen a szövetségi bíróságra adott be keresetet a pénzügyi kiegyelnítés alkotmányellenessége/ alkotmánysértése miatt.

Reméljük egy igazságos döntés lesz majd a végén.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.27. 21:32:03

Na szóval...

kepfeltoltes.hu/130927/2013-03-30_162305_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

A posztról.
Nagyon nagy gratuláció Roxinak mert egy ilyen témájú posztot így megírni ráadásul nő létére, minden elismerést megérdemel. Egy politikai elemző sem írta volna meg érdekfeszítőbben sőt…
Egyhuzamban végig lehet olvasni mert visz a lendület.

A témáról.
Egyetlen abszolút igazság van a földön, hogy nincs igazság.
Magyarország kis ország, mégis hatalmas gazdasági különbség van a Dunántúl és a Tiszántúl között. Persze ez a Monarchiára vezethető vissza mikor minden jelentősebb földbirtokos Bécs körül igyekezett birtokot kiépíteni. Aki közelebb van a tűzhöz hamarabb melegszik.
Egyes régiók között lehetnek hatalmas különbségek akár infrastruktúra hiánya miatt akár történelmi örökség okán akár természeti kincsek híján és még számtalan okból.
A politika feladata ezt kiegyenlíteni. A szegényebb régió többel akar részesedni a közösből a gazdagabb régió meg magánál akarja tartani a többletet. Mindkettőnek igaza van a saját szemszögéből.
Tegyük fel hogy Magyarországon nyomják a pénzt a Tiszántúl felzárkóztatásába aztán mikor már nagyjából egy szinten van az ország akkor azt mondanák tirpákiában hogy köszönjük akkor mi most leválnánk és saját országot alapítanánk. Tisztességes lenne?
Nézzünk más példát.
Katalóniában jól fut a szekér. Nem akarják etetni a csóró spanyolokat. Leválnak. Saját ország habzsi-dőzsi tejben vaj.
Aztán Spanyolországban felfedeznek iszonyatos nagy olajmezőket és egyéb kurrens nyersanyagokat. Hirtelen szaudi gazdagság köszönt be. Ezzel egyidőben a világot megrázza egy gazdasági válság, Katalónia elszegényedik.
Visszakönyörgik magukat a régi akolmelegbe vagy megvárják míg a lakosság áttelepül?
Tisztességes lenne?
Mindezzel azt akarom mondani hogy a világ folyamatosan változik és az egyszer fenn máskor lenn az mindenkinek áll.
Egy országon belül mindenhol egyforma fejlettséget biztosítani talán még a Vatikánban sem sikerülne.
Azért van a politika hogy ezeket a feszültségeket megoldja.
Az EU ugyanezt teszi. Önti a pénzt a fejletlenebb országokba. Lehet vitatni hogy mire fordítják, hogy ellopják vagy beépítik de ahogy Madár mondta egy Európai Egyesült Államok létrejötte nem kerülhető el.
Ha ez nem jön létre akkor 100év múlva Európában fogják varrni a világ összes pólóját és itt szerelnek össze minden elektronikai eszközt.
Jelenleg három gazdasági centrum van a világban. Az USA a Távol Kelet ami Kína és a Kis Tigrisek valamint Japán és hamarosan csatlakozik India, és Európa.
Ezek között a legsebezhetőbb a leggyengébb lábakon Európa áll.
Összefogás nélkül nincs prosperitás. Az USA-ban ennek az összefogásnak véres előzménye volt a Polgárháború.
Keleten nem fognak uniót alkotni ország szinten de egy gazdasági unió elképzelhető.
Őket még nem sürgeti az idő.
Európa ha meg akarja őrizni gazdasági hatalmát össze kell hogy fogjon.
Lehet kritizálni az EU-t de minden jel arra mutat hogy ez az egyetlen járható út.

Bonjour 2013.09.27. 21:51:21

@diggerdriver: @diggerdriver: Uffff.

Mondjuk a GDP alapjan a sorrend a kovetkezo:

EU
USA
Kina
Japan

Es akkor az otodik legnagyobb Nemetorszag lenne.
No, Fro, GB es Olaszo adja az EU gdp-nek 2/3-at.

Bonjour 2013.09.27. 22:00:47

@diggerdriver: szerintem mar az is szep Roxy-tol, hogy megtanult irni-olvasni, szepen fogalmazni. Ezektol az asszonyallatoktol az ember mar ezt is jo neven veszi. Nemhogy politika. Gyanakodjunk, lehet, hogy nem is o irta. Ha megis, le kalappal es ujjongjuk: no letere politikarol. Hat nem semmi. Merkel meg ne tudja, lert elszegyelli magat az o szerencsetlen vegyeszdoktorijaval.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.09.27. 22:04:15

@Quercus58: sejtem, hogy erről van szó, de ez akkora elmebaj, hogy nem értem, hogyan nem fognak belebukni.
na mindegy, nekem már meg van oldva az életem nyelv és végzettség szempontjából.....

@Kovermadar: szerintem minimum napi egy angol kellene, elsőtől végig, de ha jól emlékszem, visszanyesték heti 2-re?? ráadásul már a kicsi gyerekek is tudnak értelmes dolgokat csinálni angolul nagyon kevés nyelvtudással is - nagyon jó kis projekteket lehet összehozni pl. de hát mostanság nem az a koncepció.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.09.27. 22:08:33

@diggerdriver: ez kééééssssz.....!

@Bonjour: ja, és Aung San Suu Kyi is inkább húzott volna még szülni pár gyereket!

Latcho Rom 2013.09.27. 22:12:53

@diggerdriver: TGIF ass :)

baratusz, igen..angolul volt, sot az is hogy halal a turistakra, egy karikaturaval megfejelve ahol a turista izzadva huzza a koffert a ramblan. Nem zavart, nem ereztem magam turistanak ott sose.

01001100au (törölt) · http://ittmindenilyen.blogspot.co.uk/ 2013.09.27. 22:20:01

@Kovermadar: Főleg egy hosszú hétvégéért.Mondjuk azért elég a félév intenzív felkészítő.

@Quercus58: Megelégszem ha ezt elviszik és időnként megengedik, hogy a másiknál aludjon.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.27. 22:23:35

@Bonjour:
Ez nem cáfol engem.
Én nem állítottam fel sorrendet csak azt állítom hogy az EU a legsebezhetőbb.
Kína Japán és a tigrisek együtt hatalmas potenciál.

2013.09.27. 22:26:08

@DieNanny: 'Ausztriában minden családom gyerekeinél volt az órarendben hittan'

Igen, tudom hogy van iskolai hittan sok nem-volt-kommunista orszagban, es ez teljesen rendben is van - ahogy te is irod, emellett 'hasznos' targyaik is vannak. De kulon bevezetni a hittant 'uj' tantargykent, ahelyett hogy IT / nyelv / gazdasagi ismeretek stb. orak szamat novelnek, hat ez... nem is tudom hogy fogalmazzak... nem feltetlenul bolcs dontes.

2013.09.27. 22:54:03

Off (bar nem teljesen):

"A magyarság egyik altörzse a nyilasmagyar törzs. Kedvenc népszokásuk a hőzöngés: pontosan nem ismerjük a hőzöngés szó pontos értelmét, de feltételezhető, hogy ez azt jelenti, hogy munkanélküli lumpenek bedrogozva és sok erjesztett kumisz elfogyasztása után artikulálatlan hangokat kiadva magukból, telefonfülkéket rongálnak és szemetesvödröket borogatnak, majd alkotmányozó nemzetgyűlést rendeznek a Duna partjától nem messze Pest város központjában. Az alkotmányozó nemzetgyűlés fontos eleme, hogy a nyilasmagyarok letolják gatyájukat és minden közeli füvet összeszarnak, miközben hevesen zsidóznak és cigányoznak. A nyilasmagyarok másik fontos szokása a magyarkodás, melynek lényegi elemei:
- misztikus hit abban, hogy a magyar konyha a legjobb a világon, s magyar nők a legszebbek a világon, s a magyar kuvasz szarik a legnagyobbat - aki ezt tagadja, azt a magyarkodó "finnugrista" szóval illeti, ami legnagyobb sértés a nyílasmagyar törzsben,
- axioma, hogy a magyar az emberiség "ősnyelve" - az ősnyelv szó jelentését persze ő maga sem érti, de ez nem is fontos, hiszen ez egy jelképes, szakrális szó - aki ezt nem hiszi, azt a magyarkodás résztvevői "rohadt zsidó" névvel illetik, ami - nem ismerjük pontos jelentését - valami olyasmit jelent, hogy az illető édesanyja egy prostituált,
- bizonyos WaSS Albert, XX. századi ponyvaíró és háborús bűnös szakrális tisztelete, melynek csúcsa a piros-fehér csíkos gatyában való hőzöngés WaSS szobra előtt.
A piros-fehér szín eleve alapvető a nyilasmagyarok életében. Okát nem ismerjük."

magyarkodas.blog.hu/2012/04/15/a_turbomagyar

herion 2013.09.27. 23:41:00

Azt kell mondjam... boduletesen nagyok vagytok!!!

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.09.27. 23:50:37

@diggerdriver: Jo a képed, akär megdolgozott, akär nem. :-)

M. Péter 2013.09.28. 00:12:06

@Kovermadar: A katalán nem a spanyol nyelv nyelvjárása, hanem más nyelv, ugyanúgy, mint ahogy a portugál vagy a francia.

M. Péter 2013.09.28. 00:18:20

@Don Kartasch: Nem hiszen, hogy ki akarnának lépni az EU-ból. A nacionalisták, a munkáspárt és a libdemek EU-pártiak, a kozervatívol időnként vitatkoznak rajta. Az egyetlen igazán EU-ellenes párt, a UKIP, 1% alatt szerepelt a legutóbbi skót választásokon.

montroyal ( CAN qc) 2013.09.28. 05:24:09

@Mirjam2: NAGYON JO ES MEG AMERIKAT IS A MAGYAROK FEDEZTEK FEL

www.kantorpal.com/amerika.asp

zopilote 2013.09.28. 07:07:40

@montroyal:
Meg a Newfoundlandon ideiglesen letelepulo vikingek kozott is volt magyar, joval Kolombusz elott. Es ez nem vicc.

DieNanny CH 2013.09.28. 07:17:54

@Chang Yai:

Én eredetileg azért mentem Ausztriába nyelvet tanulni, hogy aztán oviban "taníthassam". Ugyanis egyik kolléganőm tartott minden csoportban angolt (Simon akármitcsinál...), és a gyerekek nagyon élvezték. Annak ellenére, hogy én is hallottam, meg láttam, hogy nem tökéletes ehhez az angolja...
Szóval, így kezdődött. Aztán 3 évvel később, mikor visszalátogattam, azt mondták, ennél jobbat nem is tehettem, és eszembe ne jusson hazamenni... Ekkor 2003-at írtunk...

DieNanny CH 2013.09.28. 07:25:09

@Mirjam2:

Ja, és az angolt heti 4 órában tanították. Hármat az osztálytanító!!!!, egyet angol szaktanár. Ebből a szempontból nem hülyeség nyelvvizsgához kötni a diplomát. Csak tényleg, meg kellene határozni, melyik szakmához kell nyelv. (Magunk között szólva, szerintem minden diplomás szakmához. Óvónőként rengeteg új dolgot tanultam csak azzal, hogy német nyelvű szakirodalmat olvastam, ami még nem volt magyarul kiadva. De még egy kórházi ápoló - diplomás - is így fejlesztheti magát.)

ffüttyfürütty 2013.09.28. 08:28:13

@Bonjour: :D (azt hittem fizikus)

@montroyal: Ez tényleg jó. Ki tudja lehet, hogy nemsokára tananyag lesz. :)

@DieNanny: az osztályfőnökre gondoltál?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.28. 09:00:14

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):
Ez a kép üzenet a csillagászoknak.
A Fekete Lyuk igenis létezik:))))))))

Mammaroza · http://www.rozamami.blogspot.com/ 2013.09.28. 10:24:51

@Mirjam2: óriás :)))))
Mondjuk Nyírő még belefért volna... És az a másik író Úz Bence ;)))
Amúgy van valaki aki végig tudta olvasni azt a szart?

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.09.28. 10:36:29

@Mirjam2: szerintem is, Angliában, sok helyen is van egyenruha, de az egésznek más a súlya, története. Magyarországon nem lenne a helyén az sem.
Ha valamit kellett volna tanulni a szocializmusból, az pont az, hogy nem turkálunk az ember agyában, hagyjuk békén, gondoljon és higgyen mindenki, amit akar.
Az én tanítványaim többsége is járnak hittanra (a Korán-olvasás és a buddhista templom is hittan, ugye?) A suliban meg lehet nevelni egyetemes értékek mentén (őszinteség, felelősségvállalás, együttműködés, tisztelet, és hasonlók).
Miért nem lehet békénhagyni egymást állami iskolákban? Aki hittant akar, majd megy hétvégén, vagy ha annyira, akkor magániskolába.
Egyébként én csodálom, hogy se a szülők, se a tanárok nem lázadtak még fel az iskolai állapotok miatt Mo-n.

BTBTBT 2013.09.28. 10:37:04

@shakti_rom:
Ezt miert nekem? Vagy nem is nekem?

@Mammaroza:
Uz Bence mint iro? Ugye, ez vicc? :)))

Az Uz Bence volt Nyiro azon regenye, ami egyaltalan nem a politikarol szolt. Sikeres filmet is keszitettek belole anno.

Mammaroza · http://www.rozamami.blogspot.com/ 2013.09.28. 10:43:51

@Barátusz: igen vicc, sajnos nem az én viccem...
index.hu/kultur/2012/11/21/bakizott_az_emmi_ironak_neveztek_egy_nyiro_regeny_hoset/
Aztan meg Vass Albert regényei sem szólnak mind politikáról...Nyírő nem ezért lett volna jó helyen ott abban a kis szösszenetben. Egész más okból.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.09.28. 10:44:13

@DieNanny: nem is emlékeztem, hogy már ilyen régen leléptél.
egyébként nemcsak "Simon says" címen lehet óvodában, simán megtanulhatnak rendesen beszélgetni is, ha tudja az ember lánya, mit csinál.
de nekünk végünk, ha óvodáról beszélünk megint, és egyébként is, sokszor sokan megmagyarázzák nekem online, hogy miért hülyeség 10 éves kor előtt nyelvet tanulni, úgyhogy nem is akarok témázni.
hát sajnálom, akik megszívják, meg a gyerekeik ezzel a mai iskolával, nyelvoktatás helyett torna a lépcsőházban, meg a bizottság által is kifogásolt erkölcstankönyv.... de ha egyszer a mostani húzásokkal szerintem a normális, komolyan dolgozó pedagógusok utolsó porontyozó csapatait is el fogják üldözni, akkor én most mit csináljak, szívjak én is szolidaritásból? (amennyi órát rálőcsöltek most a tanárokra, arra NEM lehet tisztességesen felkészülni, csak ezt a szülők még nem tudják, őket meg lehet kavarni azzal a "de csak 4 órát dolgoznak naponta" dumával.)
most hogy jól felment a vérnyomásom és felébrdetem, megyek és megírom a bizonyítványok utolsó kósza darabjait. mindjárt szünet..... és hullák vagyunk mind.

Mammaroza · http://www.rozamami.blogspot.com/ 2013.09.28. 10:44:55

@Barátusz: de azért köszönöm a felhomályosítást ;)

BTBTBT 2013.09.28. 11:30:16

@Mammaroza:
Hallod, ez a cikk nem semmi. :)
Wass csak irt, nem volt iro. Meg ha annak is tartottak.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.09.28. 12:12:12

@diggerdriver: egyszer még a múlt évezredben egy kollégám mondta a 11.c osztályra, hogy nahát, a fekete lyuk mégis létezik. annyira nagyon találó volt arra a bandára! :-)

M. Péter 2013.09.28. 19:10:08

@Don Kartasch: A skót nacionalisták nagyokat hallgatnak a két nagy skót bankról, az RBS-ről és az HBOS-ról, amelyeket a londoni kormány mentett meg az egész ország adofizetőinek pénzéből. Ha nem skót lett volna a miniszterelnök, akkor rosszabbul is járhattak volna. Ha annyira nagyon függetlenek akarnak lenni, akkor fizessenek százvalahány milliárd fontot a két bankért.

Globetrotter2014 2013.09.30. 18:07:54

Érdekes poszt.

Ezzel a problémával több régió is szembenézhet legalább 3 EU tagállamban (Belgium, Spanyolország, Egyesült Királyság, így hirtelen beugrik).

Nagyon vicces ahogy helyi politikusok kockázat nélkül merik benyögni a legnagyobb hülyeségeket amíg nincs tétje, de időről időre azért kénytelenek szembenézni azzal hogy a hülyítés elérheti azt a szintet amikor már ők sem játszhatnak arra hogy majd más eltakarítja utánuk a xart...

Pedig az alapelv még mindig érvényes. Egy nagyobb egység (a világ jelenleg legnagyobb gazdasági egysége) részeként határozottabb a fellépés, sokkal komolyabb eredmények érhetők el.

Az EU nélkül a legtöbb tagállamot csak körberöhögnék, és pár nagy játékos megvenné kilóra...

Vincenzo90 2013.10.13. 23:27:14

Nem kurva mindegy, hogy a főnök Berlin és Párizs, vagy Moszkva és Washington? Az EU nem összefogja Európát, hanem saját belterjes függőségi kapcsolatokat alakít ki. Kizárja az idegen gyarmatosítókat, helyette a legnagyobb tagállamok zsarnokoskodhatnak. Papíron egyenlők vagyunk, de aki mögé lát, az látja, hogy csak mélyül a szakadék kihasználnak, majd mesterségesen tartanak életben, hogy eltartsuk a gazdaságukat. A függés maximum ennyiben kölcsönös. A kínai ide hordhatja a szemetét adómentesen, aminek nincs felvevő piaca, cserébe a német adómentesen viszi a termékét Kínába. Mindenkire egyformán vonatkozik, csakhogy nem vagyunk egyformák, és ezt azok, akik anno megegyeztek nagyon jól tudták. Erről szól az EU, semmi másról. Egy rohadt szemétlerakat vagyunk, aki néha, ha jól viselkedik, kap egy kis pénzt ajándékba. Szeretitek az EU-t, mert attól féltek, hogy nélküle mi lenne, de ha a puszta tényeket nézzük, a csatlakozás óta csak veszítettünk, és érdekes módon azelőtt is volt élet. Szeretjük, mert azt hisszük, hogy rohadtul látjuk a viszonyokat, pedig nem bírunk a tények mögé pillantani. Na nem mondom, Orbánék műlázadása sem túl hiteles, annyira szabadságharc az csak, amennyire a szavazók megetetéséhez szükség van. Tökös, magyar érdekeket képviselő hatalom kellene, és beinteni mindenkinek, aztán lesz, ami lesz.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása