oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. április 09. 06:51,  Az Angyal, az Ördög és a Szerecsen 90 komment

2013. április 09. 06:51 Határátkelő

Az Angyal, az Ördög és a Szerecsen

Ha jól számolom, a mai a 600. (huhhh...) poszt a blog történetében, ami elképesztő szám, és őszintén szólva nem gondoltam volna, hogy idáig elérünk veletek együtt valaha. De hát itt vagyunk, és nem is akármilyen írással. Piefke posztja Szlovéniáról szól, annak is egy egészen sajátos (és az én szívemhez is közel álló) mikrorégiójáról. Lássuk hát!

Piran_1.jpg

"Tornyai, árboci, kertjei félkörben
Csüngöttek alá, a tiszta, mély tengerben.
Majd a nyilt tornácok, a királyi kertek
Estve a tengerről könnyü szellőt nyertek,
Mely a fasorokat legyezé futtában,
S fürdött a virágok fűszer-illatában;"

(Arany János: Daliás idők, negyedik ének – 1853-'55)

Az Angyal a város felett áll, az Ördög a város leghíresebb szülöttének álmában jelent meg, a Szerecsen pedig a jelen. Róluk és másokról: népek együttéléséről és néha egyet nem értéséről is szól ez a különös mikrovilággal foglalkozó poszt...

...Mert a világ nem csak országokból és tartományokból áll: tele van mikrorégiókkal is – ezek némelyike is „megér egy misét", azaz posztot! Most egy ilyenről lesz szó...

De hol is vagyunk? Lássunk néhány tényt!

Mai posztunk helyszínén volt az Osztrák-Magyar Monarchia első trolibusz-vonala, egy évszázadon belül négy országhoz és egy különleges státuszú területhez is tartozott, határa ma sincs pontosan meghúzva, de ez az ott és a szomszédságukban élőket sem zavarja, a területén (legalább) két nyelv és (legalább) 3-4 kultúra, hagyomány él és virágzik – és ahol (legalábbis utcanevekben, ld. később) még továbbél a kommunizmus is! Negyednapi járásra van Budapesttől és mégis csak viszonylag kevesen tudnak a létezéséről – pedig tulajdonképpen „belföld" – hiszen az EU, tehát tágabb hazánk egyik országában találjuk.

Eddig két posztot írtam a Határátkelőre: az egyik egy egész országról szólt, a másik pedig egy országon belüli külön világról.

A mostani, harmadik írás is egy kis, külön világot mutat be, egy még az előzőnél is kisebb területet. (Ha így folytatom, legközelebb már a szubatomi részecskékről fogok írni...) Az eddigi két poszt „haszonelvű" helyeket mutatott be – most viszont egy olyan vidék jön, ahol csak úgy élni is jó... Meg persze (az ottaniakkal együtt-)dolgozni is – de erről (és a már említett több kulturális és munkakultúra-hagyományról) alább lesz még szó.

Ha élne még a középkori uralkodók azon szokása, hogy haláluk után testüket több nyughely között osztották (f)el, akkor, követve szokásukat, én is két helyet választanék. Az most jelen témánk szempontjából indifferens, hogy testem hol nyugodna (kit érdekel?), de hogy a szívemet hol temettetném el, az nagyon is idevág: a mai poszt helyszínén!

Ez a hely a szlovén tengerpart lenne – azon belül is Piran és Portorož „kettős városa".

Az előző két írás kapott olyan kritikát a kommentezőktől, hogy kevéssé volt „személyes" – noha valójában azokban is bőven volt „immanens szubjektivitás". Ez a mai poszt viszont, ígérem, hemzsegni fog a személyességtől.

De még mielőtt lemerülnék a saját mélységeimbe, adom némi objektív indokát is annak, hogy miért e területről írok. Az első és legtriviálisabb, hogy jól ismerem. A második, hogy érdekes-érdemes megismerni egy olyan, földrajzilag nagyon közeli, életviszonyokban és életstílusban viszont „előttünk járó" területet, mint Szlovénia 12 régiójából a gazdaságilag második legerősebbet.

A harmadik ok, hogy ingatlanfejlesztőként dolgozom a területen – magam is éppen egy ottani projekt előkészítésével (is) foglalatoskodom. (Erről alább még írok). A negyedik okom, hogy e vidékről és az itt élőkről írok, az a mai Magyarország számára az itteni viszonyokból és gondolkodásmódból levonható tanulságok.

És van egy ötödik okom is, hogy erről a területről írjak. Az eddigi legtöbb poszt a Határátkelőn alapvetően „munkavállalói szemszögből" mutatott be egy-egy országot, várost, kultúrát – én ebben a posztban egy másik, talán nem kevésbé fontos nézőpontból (is) írok: a befektető nézőpontjából. Elvégre nem csak azért teheti ki valaki a lábát Magyarországról, hogy alkalmazott, vagy diák legyen: legalább ilyen fontos (lenne?) az is, hogy legyenek jelen magyar vállalkozások más országok piacán. És az a mikrorégió, amelyről ma írni fogok egy befektetésre több szempontból is igen alkalmas terület!

Az Angyal és az Ördög

Mindenekelőtt: jöjjön egy kis helyismeret és helytörténet! Helyezzük kissé tágabb keretbe mai tárgyunkat: essen némi szó Szlovéniáról, erről a „vadiúj" országocskáról, segítve ezzel a posztban szereplő egyes dolgok és események jobb megértését!

Szlovénia, leszámítva az utóbbi két évtizedet, sohasem volt önálló, szuverén állam. Illírek (róluk még alább esik majd némi - szubjektív - szó!), görögök, rómaiak után jött a Német-Római Császárság, majd az ország mai területén beindult a szokásos osztozkodás.

A mai ország nagyobb része a közép- és újkor legnagyobb részében afféle „Habsburg-magánbirtok" volt. (De azért éltek ott más nagyurak is, pl. a Hunyadi-család ellenfele és áldozata, Cillei Ulrik is, akinek megsebzett koponyája a celjei – innen a család neve - vármúzeumban látható ma is!)

Mindez erős délnémet-osztrák kulturális hatást jelentett az itt élő népességre és annak mentalitására. (Erre szokta sógorom mondani, némi iróniával hogy „A szlovének azok az osztrákok, akik egy szláv nyelvet beszélnek.") Ám mai posztunk helyszíne egészen a XIX. század elejéig egy egészen más kultúrkör befolyása alatt állt és élt: a terület ura ugyanis Velence volt...

A velencei évszázadok meg is látszanak az „italianizált" tájon. Ha ma sétálunk Piran városában, akkor úgy érezzük, mintha valaki (az Angyal, vagy az Ördög...) „kifűrészelt volna" egy-két négyzetkilométert a Lagúnák Városából és egy mészkőszirt tetejére-oldalára dobta volna.

A város felett áll a Szent György templom, egy tőrőlmetszetten velencei harangtoronnyal, az ottani híres San Marco Campanile mintájára. Ennek tetején áll a címbéli Angyal és nézi-őrzi a várost, immár 1608 óta. ...Meg persze jött Velencéből jó sok lakó is – ahogy jövünk-megyünk, gyakran hallhatunk a nyitott ablakok mögül olasz beszédet.

Az Angyal.jpg

Piranba – és „kétpetéjű iker"-településére, Portorožba – csak az I. világháború után létrehozott Trieszti Szabad területtől történt 1954-es Jugoszláviához (azon belül a Szlovén Tagköztársasághoz) való csatolással „jöttek be a szlávok". (Az 1900-as népszámlálásnál még csupán 9 szlovén és egy horvát képviselte őket, a 6791 olasz mellett.)

Mára már szlovén túlsúly van, de (mondhatni) ez „Olaszország Dél-Tirolja": a helyi olasz kisebbség széleskörű jogokat élvez. Még a Lenin, Marx és Gramsci utcák táblái is két nyelven hirdetik a kommunizmus két idoljának és egykori olasz fáklyavivőjének örök emlékét (ahogy erre már a poszt elején is utaltam a „továbbélő kommunizmussal") – mi ez, ha nem maga a tökéletes (proletár) internacionalizmus?

komcsi utcanevek.jpg

A leghíresebb velencei származék, aki valaha Piranban született és élt, Giuseppe Tartini zeneszerző és hegedűvirtuóz (valamint párbajhős) volt: az ő álmában jelent meg az Ördög és diktálta le neki a híres Ördögtrillát.

de én a Maestrótól ezt jobban kedvelem:

Piranban ma minden Tartini: a főtér a főhotel, a főhíresség... És nem zavarja a büszke szlovéneket, hogy a város kellős közepén egy olasz szobra mosolyog. [Kíváncsi vagyok, hogy a magyar Keszthely lakói mit szólnának, ha az ott született-nevelkedett zsidó zeneszerző-hegedűművész Goldmark Károly szobra állna az ottani Fő téren és a tér is róla lenne elnevezve...]

A nagyvilági tesó

Miután relaxáltunk egyet (kettőt?) a zenével, haladjunk tovább!

Az előbb „kétpetéjű ikrekként" említettem Pirant és Portorožt, nem véletlenül. Míg az előbbi „maga a történelem", addig az utóbbira joggal mondhatjuk, hogy „maga az utolsó száz év".

Portorož a Monarchia alatt kezdett megformálódni – ekkor helyezték üzembe a poszt elején említett első monarchiabeli trolivonalat is, 1909-ben. Kifejezetten „üdülővárosnak" épült, Abbázia (ma: Opatija-Horvátország) kistesójaként.

Számos akkor épült villa és hotel látható ma is abból a korszakból, a frissen felújított luxustól az emberemlékezet óta lepusztultan állóig. (Hé, magyar ingatlanfejlesztők-kistőkések: ugrááás!) ...Azután pedig következett a Tito-éra, a maga nyugatról koppintott modern monstrumaival, kiegészülve a jugó magánszféra hetvenes évektől élénkülő magánpanziós világával.

villák.jpg

A sorozat jelenleg az immár EU-tag Szlovénia (nem egészen egyenletes minőségű, nem mindenkor szerencsés) építkezéseinél-átépítéseinél tart. Portorož egyébként afféle „Balaton-part": a nyári lakosságszám többszöröse a szezonon kívülinek. Van persze törekvés a szezon elnyújtására (ismét Balatonpart-feeling!), de még így is jelentős a hullámhegy-hullámvölgy effektus – és ez a munkahelyekben is megmutatkozik.

Portorož Szlovénia legmondénabb városa – de ez nem jelenti azt, hogy nyaranta ne lepné el a „prolet-ár". Az egyik arca a luxusé: a szlovén elitben „nem ember" az, akinek itt nincs villája és a hotelek butikjai lehetnének a római Via Condottin is, legalábbis az árak terén. (A hotelekben folyó sajátos „szláv vérről" alább még írok.)

Ugyanakkor a strandokon ott az igazi „jugoszláv proletariátus" is, a szlovén alvilági aranyifjúság mellett. Az egyik strandkioszkban tuc-tuc szól egymillió decibellel, a mellette lévőben pedig (legalább olyan hangosan) bánatos dalmát dalok a hazáról és a szerelemről (talán még a Tito-féle partizánkodásról is – sajnos nem tudok „jugoszlávul").

A mondén Portorož.jpg

Ez utóbbi zenei világ jellemzésére csupán annyit, hogy képzeljük el, ha Lagzi Lajcsi belépne a Magyar Gárdába és megzenésítené a magyar nép zivataros századait... Volt olyan este, hogy a strand hangzavara elől feleségemmel szabályosan elmenekültünk és meg sem álltunk a már horvátországi Vrsarig... (Ez utóbbi település – Orsera néven - szintén részese volt a velencei évszázadoknak, még Casanova is írt róla, hogy ott élnek a világ legszebb lányai – de ez egy másik történet és már majd egy másik Határátlépéshez tartozik...)

„Hej, szlávok...!"

A szlovének szorgalmas népség (tudjátok: „szlávnyelvű osztrákok"), ám az egyértelműen nyugatias munkakultúrán átüt időnként az a fajta hozzáállás, amit az ember más szláv országokban is megtapasztal – és ami sokaknak még a szocializmus idejéből lehet ismerős. Elmesélek egy példát, hogy átélhető legyen, mire is gondolok.

Portorož egyik „leg-legebb" szállodájában időzvén, az első vacsoránál megkérdezte a pincérnő, hogy másnap este mit akarok majd vacsorázni. Kissé meghökkentem, hiszen ebben a kategóriában általában hagyják, hogy a vendéget az étlap és a pillanatnyi hangulatai terelgethessék – ám itt némi magyarázkodás után kiderült: a „rendszer" úgy működik, hogy a vendégektől összeírják, ki mit fog másnap este rendelni és a konyha, elkerülendő a felesleget és a veszteséget, azt főzi... Istenem, azonnal a 70-es évek Csehszlovákiájában éreztem magam!

Ez megy a hivatali ügyek terén is – és erre befektetőként bizony számítani kell: van egy számukra egyébként otthonos, többé-kevésbé jól működő „rezsim" – és kész. Sem érvek, sem ima nem térít el ettől. Nem tudom, hogy ebben a komótos, a saját megoldásaihoz mindenképpen ragaszkodó szisztémában a 40 évnyi szocializmus él még valameddig tovább, vagy netán a közös, ószláv alapok mutatkoznak-e meg?

A kérdés azért is nehezen eldönthető, mivel az összes szláv nép egykor szocialista rendszerekben él – még a szorbok is, az egykori NDK-ban! Vagy talán a szocializmus is épp a szláv ősgyökerek miatt lett olyan, amilyen volt? (Magyarok románok, keletnémetek, figyelem: elnyomott minket a „szláv tenger"!) Kíváncsi lennék, hogy Cirill és Metód hogyan érezné magát a mai modern, ám kissé még „posztszoci" szlovén világban – ha jól elboldogulnának, máris meglenne a válasz a fenti dilemmámra!:-)

Komolyra fordítva a szót, külföldiként fel kell készülni arra, hogy már a legáltalánosabb kérdések is csak helyi szakembereken keresztül, az ő bevonásukkal intézhető. Nem csupán azért, mert ők ismerősek a helyi ügyviteli szokásokban, hanem azért is, mert a szükséges dokumentumok, jogszabályok szinte kizárólag szlovénül érhetők el és a hivatali kommunikációban is csak így lehet boldogulni.

Egyfelől persze természetes, hogy egy ország a saját nyelvéhez ragaszkodik, ám ha belegondolunk, hogy egy mindössze kétmilliós országról van szó, talán nem ez a legcélszerűbb. Megjegyzem: mintha nem is lett volna a közelmúltig olyan fontos, hogy külföldi (működő-)tőke jöjjön az országba. Úgy tűnt, hogy ez nem is kell: működik a szlovén „Wirtschaftswunder": az egykori Jugoszlávia legfejlettebb tagállamából lett új ország egy sikertörténet...

Ám a mostani szlovén gazdasági válság, a beruházások csökkenése és a gazdaság zsugorodása alapvetően a szlovén gazdaság „elkényelmesedésére" vezethető vissza. A két évtizede még versenyképesnek számító termének, vállalatok és ágazatok nem innovál(ód)tak a kellő lendülettel – ez is a sajátos, helyi zamatú ügymenetet is meghatározó kényelmes tempó egyik megnyilvánulása.

A magas állami és közösségi tulajdon-arány és a talán túlságosan alacsony szinten megrekedt külföldi tulajdon- és befektetési hányad sokáig megóvta a szlovén cégeket a verseny „kényelmetlenségétől", ám ez az „üvegházi klíma" mára fenntarthatatlanná és belső erőforrásokból finanszírozhatatlanná vált.

Amennyire a kultúrában nyitott az ország, annyira „megkímélte magát" egészen a közelmúltig a gazdasági nyitástól – és ennek árát éppen mostanában fizeti meg a szlovén társadalom.

Viribus unitis

(Azaz „Egyesült erővel" – ez volt Ferenc József jelmondata az Osztrák-Magyar Monarchia idején.)

Most – saját kárán tanulva – értékeli át Szlovénia és a szlovének a „függetlenség" fogalmát. Ha az ország ki akar kerülni, éspedig gyorsan, a gazdasági „mélyrepülésből", akkor külföldi befektetésekre van szüksége, mivel saját forrásai nem elégségesen a gazdaság újbóli lendületbe hozásához.

Nagyon magas, 20% körüli a rossz hitelek aránya a szlovén bankrendszerben – abban a bankrendszerben, amely 80%-ban saját, „nemzeti" tulajdonban van, így elvi esélye sincs annak, hogy anyagbanki, külföldi forrásból segítsék ki e bajban lévő bankokat.

Ha pedig bajban a bankszféra, akkor lefagynak a versenyszféra beruházásai – és jön a recesszió, meg a munkanélküliség és a hasonló, az utóbbi két évtizedben a szlovének előtt szinte ismeretlen gyönyörök... Ha az ország ki akarja használni a lehetőségeit – amelyekkel, bizony, a „kényelmes tempó" miatt csak hellyel-közzel éltek, fenntartva egyfajta poszt-titóista „szocialista kapitalizmust", kellenek a külföldi fejlesztők. Ez az új forrás, szövetkezve az ország kitűnő adottságaival és a szlovén emberek rendszeretetével, kellemetlen, de gyorsan múló epizóddá teheti a mai válságot...

Csak óvatosan merem leírni, hogy a magyar gazdaság és bankrendszer ma minden baja ellenére is jobb pozíciókban van finanszírozási képességek terén, mint a szlovén – és ez lehetőség a magyar üzleti szférának, de a szlovéneknek is. Ott vannak „piaci rések" és olyan (pl. természeti) adottságok, amelyekkel Magyarország nem rendelkezik, de együttes erővel kölcsönös előnyök mentén mindkét gazdaságnak komoly haszna lehet ezekből.

Talán furcsa, hogy a „bajban vergődő"Magyarországot és magyar gazdaságot/vállalkozói szférát mint potenciális tőkeforrást és beruházót írom le most, de gondoljunk csak bele: Magyarországon valójában lenne elég likviditás, csak épp belső vásárlóerőnek és versenyképes termékeknek van híján az ország. Ezért nincs hová befektetni – lenne viszont Szlovéniában... Érdemes ezt végiggondolni!

Városfal.jpg

Szlovénia nem tipikus terepe a magyarok külföldi munkavállalásának. Ide a legtöbben turistaként érkeznek, néhány napra – ráadásul leginkább a Szlovén Alpokba, síelni, sziklát mászni. A Szlovén Adria még idegenforgalmi szempontból sem elsődleges célterületünk. Azonban az lehetne – mégpedig nem is csupán vendégként, hanem befektetőként.

Közel Észak-Olaszország, Ausztria és Dél-Németország is csupán 5-6 óra autóút ide. Portorožnak pedig repülőtere is van, tehát a „gazdagok turizmusa" is adott itt elvi lehetőségként. Van tehát terep és fizetőképes piac is, az ország EU-tagállam, így legalábbis megfontolandó az itteni befektetés. Már „közepesnek" számító magyarországi vállalkozói vagyonnal is.

A láthatóvá tett múlt és a láthatatlanná tett hotel

De hogyan is „lett közöm" ehhez a helyhez? Legyen erről is szó! Ezen a területen érződik, hogy hosszú-hosszú ideje létezik ott egyfajta, mondhatni, „évezredes mélységű" kulturális folyamatosság. Még az első látogatásom alatt „találkoztam össze" a terület legrégibb lakóival is: az illírekkel, ezzel a titokzatos és „hallgatag" (mert nem volt írásbeliségük) ókori néppel, egy pirani kiállításon.

Sok kiállítást, régészeti tárlatot láttam már, de ez mind közül az egyik legjobb és legmegragadóbb volt: az egész egy nagyobb terem volt (egy XV. századi ferences kolostorban), de olyan szellemes „multimédia-show" formájában, ami szó szerint belevitt az évezredekkel korábban ott élt nép életébe, mindennapjaiba és hitvilágába.

Dicséret érte a szlovéneknek, akik - jó értelemben vége - egészen a sajátjuknak érezték ezt a velük semmiféle „etnikai kapcsolatban" nem álló kultúrát is... Ez az élmény is része volt annak, hogy már az első alkalommal megfogott a hely, a környék, a táj és az ottani emberek kultúrája. Tudjátok, vannak helyek, amelyekről azonnal érzed, hogy „hazaérkeztél" oda és hogy még lesz dolgotok egymással – én is így voltam ezzel.

Évekig csak vendégként jártam újra és újra vissza, akár évente többször is, de mindig olyan szemmel néztem, hogy mi hiányzik onnan és én mit tudnék (befektetőként) hozzáadni, amire a helynek és az ott élőknek, no meg az odalátogatóknak szükségük lenne.

Mivel hosszú évekig ingatlanberuházással foglalkoztam, természetesen adódott, hogy „fejleszteni" kellene valamit oda: egy szállodát, mert igazán világszínvonalú hotel magában Piran városában nincs, holott a hely indokolná ennek létét. (Portorožban van egy: egy nemzetközi hotellánc néhány éve felújított, átépített-kibővített egy K.u.K monarchia-korabeli épületet.)

Igen ám, de egy történelmi városképbe nem lehet „belerondítani" egy hatalmas, új szállodát! Ez majdnem olyan lenne, mintha felégetnék a várost a barbárok... Nem lövöm le a poént – azt majd látni kell, ha megépül – de sikerült találni egy helyet és egy megoldást, amely „láthatatlanná teszi" a hotelt és mégis csodás panorámát biztosít: egyszerre a tengerre, a városra és az Alpok hegyeire, amelyek szintén odalátszanak...

A Szerecsen

Ha az előbb az illírek hitvilágát emlegettem, itt, Közép-Európában sokak gondolatvilágát az a hit hatja át, hogy „nemzeti keretek között" célszerű politizálni és ügyeinket intézni. Fontosabb a „származás" és/vagy a „lojalitás", mint a képesség és a teljesítmény.

Ha körülnézünk Közép-Európában, ahol az elmúlt bő két évtizedben számos „új" nemzetállam jött létre, gyakran azt tapasztaljuk, hogy ezek az államok és polgáraik jelentős része is egyfajta „nemzeti preferencia" lázában égnek. Érthető ez, hiszen természetes közösségvágyukat és identitásukat talán hosszú századok óta nem élhették át szabadon, mert ebben idegen nemzetek akadályozták őket.

Innen pedig csak egy lépés az a gondolat, hogy ha az idegenek okozták a korábbi nehézséget, akkor ne engedjünk teret semmiféle idegennek itt, a „mi országunkban". Ez tulajdonképpen egy „kamaszlázadás": mint amikor a frissen önerejére ébredt gyerek kerül konfliktusba a családjával. (Ne feledjük: a mi családunk tagjai az európai szomszédnemzetek, hiszen akkora keveredés volt itt génekben és kultúrhatásokban ezer évig, hogy aligha élnek „fajtiszta" emberek, akár leszármazásukat, akár szokásaikat illetően!)

Mondom, sok helyen tapasztaljuk ezt Közép-Európát járván... De nem mindenütt – és mai posztunk helyszíne is ez utóbbi szerencsések közé tartozik. Pirannak, ennek a talán Sopronnal összevethető jellegű és történelmű városnak ugyanis 2010 óta egy ghánai születésű fekete férfi a polgármestere, őt látták jónak ebbe a pozícióba helyezni az ottaniak.

Nem akarok ebből messzemenő következtetéseket levonni, de az biztos, hogy hiába lett volna neki a legjobb szakmai programja, ha a város lakói szintén a „nemzetiséget" tekintenék a minden másnál előbbre való szelekciós szempontnak. Azt sem tudhatom előre, hogy Peter Bossman (ő a „szerecsen") polgármestersége vajon tényleg felvirágzást hoz-e városának, már csupán azért sem, mert manapság Szlovénia épp igen komoly gazdasági válságot él át. (A túlságosan is sokáig halogatott gazdasági szerkezetátalakítás miatt.) De – ismervén a jelöltek programjait – az biztos, hogy az övé volt a legjobb és legmegalapozottabb és ezt díjazták a választók, holott volt a kínálatban „nemzeti jelölt" is!

Piran hátulról.jpg

Összefoglalva: van olyan hely a legközvetlenebb szomszédságban, ahol úgy lehet EU-s polgár, kapitalista és demokrata az ember, hogy nem zavarják a „őskomcsikról" elnevezett utcák. Ahol több nyelv és kultúra is jelen van a mindennapokban és ez mégsem generál konfliktust, hanem „plusznak" érzik az ott lakók.

Ahol, bár az utóbbi században többször is keresztülment rajtuk a történelem, mégsincsenek ettől görcsben a fejek, a gyomrok és az öklök. Ahol egy frissen született nemzetállam polgárai simán megválasztanak egy ghánait a városuk élére, ha egyszer „jófej" és konstruktív a programja.

Mindennek az a tanulsága, hogy Magyarországnak sem kell feltétlenül és végzetszerűen reménytelen, frusztrált helynek lennie. Tanulhatunk az ott élő szlovénektől, olaszoktól, horvátoktól, ghánaiaktól, Angyaloktól és ördögöktől!

Nekem pedig, aki mindezekről beszámoltam most, drukkoljatok, hogy az Angyal – vagy ha ő nem, akkor az Ördög - megsegítsen és a Szerecsen vezette városban szerencse kísérje a munkámat/projektünket! Ha úgy lesz, akkor mindannyian gyertek el egyszer és látogassátok meg azt, amit velük, az ottaniakkal és más európaiakkal (magyarokkal, németekkel) együtt sikerült létrehoznunk – nektek is, európai polgároknak!"

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Szlovénia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr325212646

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.04.09. 07:22:48

Nagyon jó írás, igényes, egyedi.
Tetszett.
:)
Hol áll a projekt?
Tervezés, kivitelezés?
Mennyire macerás vállalkozást indítani? (ahogy írtad kell helyi ember)

NIKI LAURA 2013.04.09. 08:14:56

"A harmadik ok, hogy ingatlanfejlesztőként dolgozom a területen "

Hát,nem hiszem,hogy a Ha olvasói Szloveniában vennének ingatlant.
Inkább egy újjgazdak,de az sem ott vesz.
1,Kicsi-koszos-drága tengerpart
2,Horvátország mindenben jobb.
3,Csődközeli a gazdaság
4,A kicsi part szakasz miatt túlárazott ingatlanok.
5,átláthatatlan tulajdonjog bejegyzés a külföldieknek

Ugyandehogy (törölt) 2013.04.09. 08:46:48

a bevezetőből azt gondoltam, Abbázia lesz.
most olvasom tovább.

Ugyandehogy (törölt) 2013.04.09. 08:53:07

hát ölég zűrzavaros, na.
tulajdonképpen mit akartál mondani azon kívül, hogy ingatlant kell fejleszteni meg fekete polgármestert választani?

Shebelle 2013.04.09. 08:55:44

Először is gratula a 600.posztért!

Nos, valahogy nekem sem jött át a lényeg: olybá tűnt,mint mikor valaki sokat beszél, de igazából nem mond semmit. Kár érte. A képek viszont csodásak!

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2013.04.09. 08:56:09

A poszt bizonyos részeit én is írhattam volna, csak Albániára vonatkoztatva.
A szerző hely iránt érzett szeretete és tisztelete összekapcsolva azzal, hogy mit lehetne odavinni, ami az országnak is és a magyar gazdaságnak is javára válik, magyar befektetői jelenlét hiánya stb.

james80 (törölt) 2013.04.09. 09:16:23

Gratula a 600.-hoz! Piefkének sok sikert! (Keszthelyen Goldmark Károlyról a művelődési központ van/volt(?) elnevezve,illetve utca, a Bibliai Kert azt hiszem egész Közép-Európában egyedül álló.)

nyuszigonosz 2013.04.09. 09:22:50

Gratuláció, Piefke!

Érdekes, sokrétü és egyedi poszt!

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.09. 09:39:57

"Piranba – és „kétpetéjű iker"-településére, Portorožba – csak az I. világháború után létrehozott Trieszti Szabad területtől történt 1954-es Jugoszláviához (azon belül a Szlovén Tagköztársasághoz) való csatolással „jöttek be a szlávok"."

Na, itt valami kavarodás van!

Az I. vh. után Trieszt és környéke teljes egészében Olaszországhoz lett csatolva az Osztrák-Magyar Monarchiától. Semmiféle Trieszti Szabad Terület nem volt akkoriban.

Valószínűleg kevered a Fiumei Köztársasággal, mely egy rövidéletű állam volt az I. vh. után, mielőtt az is Olaszországhoz lett csatolva.

Sőt, akkoriban Olaszországé volt az egész Isztriai-félsziget is, valamint Zadar és környéke is. (A közhiedelem szerint Olaszország az OMM-tól csak Dél-Tirolt és Fiumét kapta meg, de ez téves.)

Aztán a II: vh. során Tito partizánjai kiűzték a térségből az olasz és a német csapatokat, így jugoszláv irányítás alá került. Ezt követően 1945-ben Jugoszlávia és Olaszorország megállapodott, hogy Triesztben és környékén semleges övezet lesz létrehozva, az ENSZ irányítása alatt. Mivel ez a gyakorlatban sosem működött, 1954-ben megszüntették a semleges övezetet, s északi része - a mai Trieszt város is - Olaszországhoz lett csatolva, a déli rész - benne Piran és Portorož is - meg Jugoszlávia is. Aztán Jugoszlávia szétesésekor a 90-es évek elején e terület déli egyharmad Horvátországhoz került, északi kétharmada meg Szlovániához.

Nem igaz szintén, hogy a szlávok a II. vh. után jelentek meg a területen. Az OMM idején a szlovénok és a horvátok voltak többségben, azonban az olasz uralom idején sokan elmenekültek, így lett ideiglenesen olasz többség a két vh. között.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.09. 09:45:45

„prolet-ár"

Ez egy szóvicc, s szerintem el kellene magyaráznod, mert magyarul ez nem jelent semmit.

napvadászlány 2013.04.09. 10:16:17

igényes poszt, gratula és további sikereket kívánok a szerzőnek! Szlovénia valóban egy kis ékszerdoboz, hihetetlen, hogy egy ilyen csöpp országnak mennyi-mennyi természeti szépsége van.

kozmopolita 2013.04.09. 10:17:35

Érdekes, már három órája fenn van a poszt, és még nincs komment-ár :)

digitime 2013.04.09. 10:36:55

Gratula a 600-hoz, még minimum ennyit. :-)

Hope Farhadi 2013.04.09. 10:45:21

Jó poszt, a fanyalgóknak azt ajánlom, írjanak hasonló hosszban, mélységben bármiről, én biztosan szívesen olvasom!

@maxval+prolet-ár: ha nem jelent semmit magyarul, honnan tudod, hogy szóvicc, bakker?! Okos ember vagy, de minek, minek keresed a kákán a csomót.

@posztíró, ha erre jársz, érdekelne állásajánlat Szlovéniában :)

30-06 2013.04.09. 10:47:49

Hivatali ügyintézés.
Az olasz határ menti Goriziai részen éppúgy lehet a hivatalokban ( orvosnál, boltban) boldogulni az olasszal, mint a muraközben a magyarral illetve mindenhol jó még a szerb.A szlovén nyelvtanulás az egyes, kettes és többesszám miatt kissé necces. Nemcsak az utcanév táblák kétnyelvűek, hanem a polgárok minden hivatalos irata ( személy igazolvány, vezetői engedély sőt a hivatalos személyek rendőr, vámos szolgálati igazolványa is )
Egyébként meg közgazdászok szerint Ciprus után szlovénia következik. Iszonyú összegeket fordítottak bioetanol gyárakra, csak az alapanyag ( kukorica) az elszabadult árak miatt már Magyarországról sem szerezhető be azon az áron, ami rentábilis lenne. Még rejtett állami szubvencióval sem.
Persze az alkalmazottnak ( és nyugdíjasnak) kötelezően biztosított nyári nyaralási meg karácsonyi pénz, az ingyenes orvosi ellátás ( beleértve az ingyenes gyógyszert) nem igazán tartható fenn sokáig.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.09. 10:50:41

@Hope Farhadi:

"@maxval+prolet-ár: ha nem jelent semmit magyarul, honnan tudod, hogy szóvicc, bakker?! Okos ember vagy, de minek, minek keresed a kákán a csomót."

Onnan, hogy értek alapszinten szerbül, horátul, s ez egy szerb-horvát szóvicc, de magyarázat nélkül a magyar olvasó nem érti mi a vicces benne.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.09. 10:52:56

@30-06:

"A szlovén nyelvtanulás az egyes, kettes és többesszám miatt kissé necces."

Miért lenne az? Komolyan gondolod, hogy ez a legnagyobb nehézség a nyelvben? Egyébként bár csak a szlovénben és szorbban van kettes szám a szláv nyelvek között, maradványai vannak minden szláv nyelvben.

Ugyandehogy (törölt) 2013.04.09. 11:07:55

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
"nyaranta ne lepné el a „prolet-ár""

szerintem simán magyar szóvicc, legalábbis én értettem.

30-06 2013.04.09. 11:11:53

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Nekem spec. igen mert annyira eltér a szerbtől és én nem látok semmilyen maradványt.

Ronnie_27 2013.04.09. 11:12:41

Tetszik Szlovénia, különösen a sípályák, a Bledi-tó és a Bohinji-tó, de ha már Adriai-tenger, akkor sokkal inkább Horvátország, azon belül is Zadartól, de inkább Splittől délre. A szlovén partszakasz túlságosan északon van, nincs mediterrán hangulata. És - ahogy más is írta - túlárazott lehet Horvátországhoz képest.

Daniel M. 2013.04.09. 11:37:56

@NIKI LAURA: Most őszintén, te mindig csak azt a két dolgot tudod, hogy lehülyézed a poszt íróját, és mindenkinél okosabb próbálsz lenni?

Der Piefke 2013.04.09. 12:02:13

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

A "prolet-ár" kifejezés Paul Fusell amerikai irodalomtörténész Osztálylétrán Amerikában c. könyvében (moly.hu/konyvek/paul-fussell-osztalyletran-amerikaban) szerepel, annak egyik fejezetcíme. Szó sincs tehát "szerb-horvát szóviccről".

A kifejezés jeletése: "proletár-áradat".

Der Piefke 2013.04.09. 12:03:54

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Valóban: Nem az I., hanem a II. vh. utánról van szó - sajnos egy I lemaradt!

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2013.04.09. 12:46:35

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Nem rossz a prolet-ar.

Elarulnad a szerb-horvat verziot? Az poenosabb?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.09. 12:49:15

@30-06:

De bizony van maradvány.

Szerbül (horvátul, bosnyákul, montenegróiul) is 2, 3. 4 után a főnév más esetben áll, mint 5 és nagyobb számok után, ez a kettes szám maradványa:

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.09. 12:52:21

@ctboy:

Arra gondoltam, hogy ez szójáték a "tavasz" szóval, szerbül proljeće / прољеће vagy proleće / пролеће.

Ugyandehogy (törölt) 2013.04.09. 12:54:39

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
proletár áradat
proletár ár
prolet ár

pont ugyanott, ahol a "vegyünk egy vonat" mondatban.

rumitom 2013.04.09. 12:57:00

Informativ es rettenet jo stilusu post, orom volt olvasni

M. Péter 2013.04.09. 13:43:20

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Az oroszban is, amit esetleg többen ismernek.

30-06 2013.04.09. 13:45:06

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Szerbül (horvátul, bosnyákul, montenegróiul) is 2, 3. 4 után a főnév más esetben áll, mint 5 és nagyobb számok után, ez a kettes szám maradványa:

Hát? Nem igazán arról beszélünk, mint mondjuk a könnyen megjegyezhető
lány- 2lány -lányok esetében a dekle - punce- dekleta
hanem minden másról, mert ez azért megragadt

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.09. 13:58:47

@M. Péter:

Igen, az oroszban is.

Az összes szláv nyelvben így van. Vagy van kettes szám (szlovén, szorb) vagy van 2, 3, 4 után speciális alak, a kettes szám maradványa (az összes nyugati-szláv nyelv a szorb kivételével és az összes keleti-szláv nyelv, s a SZHBM nyelv). Egyetlen speciális eset a bolgár, ahol ez a speciális alak nem 2, 3, 4 után van, hanem minden szám után.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.09. 14:36:29

@NIKI LAURA:

"átláthatatlan tulajdonjog bejegyzés a külföldieknek"

Ezt hogy érted?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.04.09. 14:37:40

najo en kedvelem a hataratkelot, de azert nem fogok egy regenyt elolvasni szloveniarol

Tökfőzelék (törölt) 2013.04.09. 15:08:48

Nagyon jó poszt, mint ahogy az előző kettő is az volt!
Élvezet olvasni a posztjaidat.

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2013.04.09. 15:13:15

@hagyma: Pedig megeri.
Hamar nem olvasol, hanem inkabb irsz.

Hol a blog folytatasa?
Sorban allunk az uj sztorikert, es Te inkabb aleb19-el vitatkozol, majd ugy felhuzod magad, hogy nem gyozol sorert es joint-ert nyulni. Mary meg nem erti mi a fenet olvasol a neten.

Ez nem igazsagos a halas olvasokozonsegeddel szemben.
Egy amerikai ilyet nem csinal.

fénycsepp 2013.04.09. 15:15:56

Szerbiában senki nem mondja azt, hogy 'proljece'. ezt a horvátok mondják, és a Boszniában élő mind a 3 nemzetiség.

a poszt iciripicirit hosszú volt:)

tucano 2013.04.09. 15:42:04

@Der Piefke: Nagyon érdekes poszt volt, köszi. Teljesen meg tudom érteni a "jóindulatú nosztalgiát" az OMM iránt. De szerintem most is valami hasonló van. Szabadon mehetünk oda és élvezhetjük a gyönyörű mediterrán tájakat, városokat, hangulatokat. Dolgozhatunk, vállalkozhatunk, stb.(persze te is ezt írtad) A horvátok ugye asszem nyáron belépnek az EU-ba és ott is nyílik az ajtó, szerintem rengeteg magyar fog ott vállalkozásba fogni.

tucano 2013.04.09. 16:22:59

hé, hol a kommentem? piszkos blogmotor szenvedj!

Pdudas 2013.04.09. 16:35:21

Jo poszt, bar nekem ott elokent vannak mas tapasztalataim is.
A hivatali ugyintezesben vannak angol nyelvu lehetosegek, sot van peldaul magyar nyelvu adobevallasi segitseg.
Nekem eddig mindent sikerult elinteznem angolul - a hivatalokban is inteztem a gyerek szuletestol a nejem szuleseig, adoszam keresen keresztul kb mindent. Segitokeszek, sot szolnak ha valamit elfelejtettel (irasd be a gyereket ovodaba, idoben kell a listara feliratni, stb).

Peter Bossman - a Piranski Obama - is teljesen kozvetlen es normalis polgarmester, mondhatom hogy mentes a magyar polgarmesterek fennhejazasatol.

A 'mit kivan holnap vacsorazni' kerdes a Kempinskiben elkepzelhetetlen, igy nem tudom melyik leg-leg szallodaban esett meg ez a kerdes leven nincs masik leg-leg.

Piran valoban nagyon szep - igazabol a fo problema a parkolas.
A vilagorokseg resze, ezert nem lehet autoval behajtani, igy ingyenes buszokat biztositanak a turistak ki es bejutasa erdekeben. Azonban a turistak autoit valahova le kell parkolni - ami nyari napokon problemas tud lenni. Van egy nemreg atadott parkolohaz (ha jol remlik kb 9 szint) nem messze a parton - azonban meg az is megtelik - a dombteton levo melygarazsba (melyet viszonylag keves turista ismer, hiszen foleg a helyiek hasznaljak) azonban a tervezesi hibara visszavezetheto szuk folyosok miatt en normlais meretu autoval nem szivesen hajtanek be. Remelhetoleg a fejlesztes alatt allo szalloda eseten a parkolast sikerul megoldani - ugyanis igen keves az a turista aki fizetokepes de vonattal/busszal erkezik. Az auto mas helyen torteno leparkolasa es vendeg keresere kiadasa olyan mennyisegu embert igenyelhet ami szimplan nem kifizetodo.
A Praga belvarosaban levo Kempinskinek peldaul nincs sajat parkoloja, sot a kornyeken sem tudnak megallni - igy foglalas elott kenytelenek tajekoztatni a vendeget, hogy lehetoleg vonattal erkezzen, vagy probalja leparkolni az autojat a palyaudvar kornyeki garazsban es onnan taxizzon).
A portorzsi Kempinski alatt ezert van egy tobb mint 200 auto befogadasara kepes melygarazs - jo ha a vendegek autoit megfeleloen el lehet helyezni. Persze nem olcso ott parkolni - de azt hiszem a napi 18 Euros osszeg az orankenti 1-1.2 Euros utcai parkolashoz kepest nem kiugroan sok.

Kivancsi leszek az uj szallodara es az elkeszules idejere is - mivel peldaul Koperben ott a tengerparton egy felkesz szalloda ami az elmult 1 evben nem sokat haladt.

Az ingatlan fejlesztesre azt tudom mondani - a luxus turizmusban van potencial, egyaltalan nincs visszaeses a valsag ellenere, sot jelentos novekedes van evrol-evre. Tehat nem hiszem hogy melle nyultak. Az ido majd eldonti. Ha a szerzonek van valami kerdese, nyugodtan keressen meg - ha tudok segitek.

spangola 2013.04.09. 17:46:01

@ctboy:

Szia! Most olvastam a vasárnapi poszt végén a személyiségelemzésemet.

Először akkorákat röhögtem (tinédzser gyerekekkel beszélgetés, anyós meglátogatása..., és most beidézhetném szó szerint az egész leírást elejétől a végéig), hogy komolyan zengett tőlem a ház.

Majd pár perc után rájöttem, hogy olyan történt velem, amire sosem gondoltam volna: létezik a virtuális szerelem.

Beléd szerettem ctboy! Okos, intelligens férfi vagy. Bámulatos, ahogy megközelítetted a témát, időt szántál rá, a fogalmazás stílusa, összeszedettsége pedig letaglózott. Most ezt komolyan és nem ironikusan írom. Okos vagy, intelligens vagy, légy rá büszke!

Bár volt benne egy-két részlet, ami nem volt helytálló, pl. nem kesztyűs kézzel fogtam meg a szatír kezét (remélem kezét), hanem csupasz kézzel, ami a tisztaságmániám miatt elég hihetetlen még számomra is, nem hordok rúzst, alapozót, parfümöt sem, de ez mindegy, ezek csak apró részletek.

Továbbra is tagadom, hogy tudat alatt élvezem a szemét szatírok szexuális zaklatását, de a lényeg átjött.

És igazad van. Nekem más a komfort zónám, egy magasabb stressz szinten érzem magam jól. Ezt már én is megfogalmaztam magamnak, de azt hittem, a rendkívül alacsony vérnyomásom (90/60) akarom ezzel feljebb vinni.

És ezzel meg is született az első HA-szerelem, bár csak egyoldalú, de az most mindegy. Engem ez nem stresszel.

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2013.04.09. 18:17:57

@spangola:
Hat ebbe meg a monitor is belepirult.
Nem is merek valaszolni.

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2013.04.09. 18:37:48

@spangola:
"Bár volt benne egy-két részlet, ami nem volt helytálló, pl. nem kesztyűs kézzel fogtam meg a szatír kezét (remélem kezét), hanem csupasz kézzel, ami a tisztaságmániám miatt elég hihetetlen még számomra is, nem hordok rúzst, alapozót, parfümöt sem, de ez mindegy, ezek csak apró részletek."

Ezek mind a dramai hatas kedveert kellettek.
(Tanulok Maxval szatiraibol)
Nem irhattam olyat hogy mindegy, csak "csont legyen benne".

DieNanny CH 2013.04.09. 18:57:41

@spangola: @ctboy:

Aranyosak vagytok! :-)

(... majd Hagyma megrendezi a virtuális esküvőt...)

spangola 2013.04.09. 19:19:25

@DieNanny:

Igen, majd Hagyma jön és rendez. Most főzheti ő az esküvői vacsorát kivételesen. Csak ne csalódjunk.

A férjem és ctboy felesége lesz a virtuális tanúnk.

spangola 2013.04.09. 19:20:11

@ctboy:

A drámai hatás megvolt, nyugi:) Meg mindenféle hatás is...

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2013.04.09. 19:23:04

@DieNanny: Na de kerem en virtualisan hazas vagyok!

Vagy,

Meg nem vagyok biztos, magamban, hiszen meg csak par napja ismerjuk egymast.
Nekem a karrieremre is gondolnom kell.
Egy ilyen virtualis viszony mindkettonk eletet felborithatja.
Gondolnunk kell a virtualis korkulonbsegre is.
Hogyan fogjuk megoldani a virtualis utazast. En abba nem megyek bele hogy Te ott en itt. abbol semmi jo nem sulhet ki.......
Lehet hogy feluton kellene talakoznunk. Mit szolsz SZLOVENIA-hoz?

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2013.04.09. 19:43:26

@spangola:
Azert most megertettem mire gondoltal, mikor azt irtad hogy szenvedelyes vagy.

Irhatok azert mostantol szurke, jelentektelen kommenteket is?
Es esetleg csendben is maradhatok, mint eddig?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.09. 19:48:54

@ctboy:

A szatírában minden lehet.

A dramatizálás a dokumentumtörténetekhez kell.

Sokat tanultam erről egyik tanáromtól az egyetemen. Volt 2 jó mondása, az egyik "nem kell aggódni, senki soha sem halt még meg halála napjánál korábban" és "az irodalmat nem a témája teszi azzá, hanem a stílusa, a testen belüli biológiai folyamatokról is lehet irodalmat csinálni". Aztán ő ihletett versírásra a vécézés folyamatáról. Ez egyetlen versem, melyet közönség előtt is előadták már.

Amikor eseményekről írok, s ezek az események valóban megtörténtek (mert nagyon szeretek meg NEM történt eseményekről is írni egyébként), akkor semmit se érne az események száraz pontos leírása. A kutya se olvasná el. Egyes kritikusaim azzal vádoltak, hogy amit csinálok, annak a lánykori neve "hazudozás". Erre én mindig megkérdezem "ismered a NatGeo sorozatát a repülőgépkatasztrófákról? az is hazugság?". Hiszen pontosan ez a helyzet, az dramitizál dokumentumfilm, az alap tény, hiszen valós események alapján készül a forgatókönyv, de minden egyéb részlet a fantázia gyümölcse.

NIKI LAURA 2013.04.09. 19:54:48

@DieNanny: Inkább szánalmas asszonka.

Nem is tudom hirtelen,neki égő ,vagy nekünk,akik olvassák..

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.09. 19:55:35

@fénycsepp:

Ezzel vitáznék azért. Míg a horvát irodalmi nyelvben csak az ije-ejtés az elfogadott, a másik kettő nyelvjárásinak számít, addig a szerb irodalmi nyelvben mind az ije- mind az e-ejtés elfogadott, s bizony Nyugat-Szerbiában a szerbek ijéznek.

Röhej egyébként, hogy van több BHMSZ-nyelvjárás, de mind a 4 irodalmi nyelv ugyanazon a nyelvjáráson alapszik.

spangola 2013.04.09. 20:04:36

@NIKI LAURA:
A kecskéknek motyorásszá' itt magadba, ne nekem!

spangola 2013.04.09. 20:12:05

@ctboy:

:D Te hülyeeee vagy! Imádom a hülye embereket.

Milyen szép, hogy a Te szót nagy kezdőbetűvel írtad, az én szót pedig kicsivel.
Ez a bunkó Niki tanulhatna tőled. Pont az ellentéteted.

Én még csak szerelemről beszéltem, de DieNanny már össze is adott minket. Hú, ez gyors volt...

"Irhatok azert mostantol szurke, jelentektelen kommenteket is?" Nem.
"Es esetleg csendben is maradhatok, mint eddig?" Nem.

Szlovénia nagyon szép ötlet tőled, most nagyon megtetszett a múltkori poszt hatására, ma este 11-kor ott leszek. De konkrétan hol is?

spangola 2013.04.09. 20:13:29

@ctboy:

És ne aggódj, vaszektómia nem lesz.

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2013.04.09. 20:15:57

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Koszonom a tanacsokat.
Nekem nincsenek ilyen ambiciom mint Hagymanak, Neked, illetve tobb rendszeres hozzaszolonak. A humorotokat, bolcsessegetek viszont rendkivul elveztem eddig is. A cikket a US bevandorlasrol azert irtam meg mert ugy ereztem hogy ennyivel tartozom az itteni jo tarsasagnak.
Mivel az iras nekem kifejezetten farszto (mint neked a bolgar nyelv) ezert mostantol megint hatterben maradok.
Illetve Spangolanak azert meg folytatom a stressz-igeny sztorit hamar ilyen frenetikus hatast valtott ki belole.

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2013.04.09. 20:46:08

@spangola: Csak hogy visszahutsem a kedelyeket arra a szintre amit Niki is el tud viselni, nezzuk mi is tortent.

Elolvastal kb 500-800 karaktert egy monitoron kb 10e-20.000 masik kozott az utobbi par napban.
Mindegyik karakter egy vizualis inger utan szerves kemiai valtozasokat okozott az agyadban. Bizonyos feherjek, elektromos impulzusokat generaltak amik mas feherjek szerkezeteben okoztak valtozast.
A Piroska szo olvasasa utan 400,000 millio feherje valtozott meg, a fejedben hiszen ertelmezni kellett a nyelvet, akarakterek sorrendjet, emlekezni a mesere, felidezni a tortenetet, megerteni hogyan kapcsolodik az eredeti sztorihoz....
Ahogy a karakter sor vegere ertel es a fotonok amonitorrol, mar nem okoztak erzekelheto ingert a szemedben majd az agyadban,
a folyamat onallosodott.
A ujabb es ujabb feherje valtozas indult meg mint a lavina. (fantazia, vizualizacio)
A dolog odaig fajult, hogy meg egy embert is magad ele kepzeletel, es felruhaztad mindenfele tulajdonsaggal.
Persze azt azzal tisztaban vagy hogy mindez csak tovabbi feherje variacio az agyacskadban (tiszta szerves kemia).
De ennek az egyedi feherje kombinacionak fiziologiai kovetkezmenyei is voltak.
Elkezdett izzadni a tenyered. Emlekezni kezdtel.
Mar magint izzad a tenyerem, mar megint itt van a MI IS?????
Igen igen. Szerelem.
Ekker legepelted a sokkolo bejegyzest.
NIKI pedig folytatta.

Kopni kell puuu kopni kell puuuu.

Pedig mint lattuk, semmi mas nem tortent mint ujjmozdulatok, elektronokka valtak amikbol fotonok lettek a vegerdmeny pedig par megvaltozott feherje valaki fejeben 8000 km-el tavolabb.

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2013.04.09. 21:10:08

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: A muegyetemen a gepesz karon volt egy BALLAGO MAGAZIN nevu kiadvany amit minden evben masok irtak szerkesztettek, de minden evben ugyanolyan brillians volt. A honvedseggel kezdodott, az ott osszegyult millio peon legjava volt a magja, es ezt egeszitettek ki az egyetem alatti tortenetek. Mindig nagyon irigyeltem azokat akik oda irtak. Ezert volt meglepetes pl. Hagyma blogjat olvasni, vagy a Te szatiraidat.
Letezik meg a Ballago?

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2013.04.09. 21:18:54

@ctboy:
Hatha valakinek szuksege van a linkre:

A. E. Bizottság - Szerelem (részlet)

www.youtube.com/watch?v=n0Hty2PcNdI

spangola 2013.04.09. 21:56:22

@ctboy:

Kérlek, ne hűtsd vissza a kedélyeimet.

Nikit meg nem kell már hűteni, elég hűs már így is. Azért savanyú neki a szőlő.

Hagyjuk is ezt az elektron-foton-fehérje-izé mizériát.

Engem nem érdekel, hogy valami HOGYAN működik, csak az, hogy MILYEN INTENZITÁSSAL működik.

U.i.: Most meséltem el a férjemnek, hogy ma hazafelé inzultáltak egy sötétebb utcában, pedig direkt a világosabb oldalon mentem. Válasza ennyi: Veled mindig ilyenek történnek. Már nem is aggódik.

tanato 2013.04.09. 22:01:36

@digitime: Én is csatlakozom,Kedves Határátkelő gratulálok a 600-as számhoz.Nem gondoltam volna,hisz az elődödnek tekinthető IWIW-es HÁ már fele ennyinél vagy valamivel több mint fele ennyinél leállt,nem is beszélve gyenge plágiumodhoz az UTon postr.ról aki nagyon hamar bekrepált.Nyilván tudsz valamit amit a másik kettő nem.

moTmeN 2013.04.09. 22:07:49

@napvadászlány: bar minden tiszteletem Szloveniae, de egy Zadarnal balra fordulva es tovabb gordulve Montenegro ratesz egy kanyarral a termeszeti szepsegek tekinteteben (kulonosen a tengerparti resz, de szamomra a Durmitor vadregenyessege is lekorozi a Julia Alpokat.

napvadászlány 2013.04.09. 22:31:01

@moTmeN: igen, köszi, sokan mondják,h. Montenegro gyönyörű, ott még sajna nem jártam, de egyszer biztos megnézem.

VeRog 2013.04.09. 23:06:24

@Der Piefke: az előző két posztod is tetszett, és ez is jó lett, jó, hogy megírtad :)

VeRog 2013.04.09. 23:13:34

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: a többi szláv nyelvben a 2, 3, 4 után minden alak egyforma? (Vagy más a 2, és más a 3, 4 után?)

VeRog 2013.04.09. 23:17:09

@Pdudas: "A vilagorokseg resze, ezert nem lehet autoval behajtani"
Hogy érted, hogy a világörökség része? Az UNESCO-listán nem szerepel. Vagy van más lista is?

pappito · http://pappito.com 2013.04.10. 04:54:19

hú, hosszan és dagályosan és tekervényesen de csak vége lett a posztnak. Már nem is reménykedtem benne.

Szlovénia klassz hely. Van még egypár klassz hely azon a környéken.

miután megszabadultam a csitri meg a bohóc évődésétől, alig maradt komment... hm

Remélem a posztoló szupersikeres lesz és az is amit épít vagy tervez!
(és remélem nem ír több ilyen vontatott és csapongó posztot :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.04.10. 05:16:09

@tanato:
neki van pl egy hagymaja, hogy mast ne mondjak:)

DieNanny CH 2013.04.10. 06:09:45

@pappito:
Inkább évődés, mint politikai/faji/nemi-identitásokról fröcskölődő kommentek...

pappito · http://pappito.com 2013.04.10. 06:34:16

@DieNanny: igaz, de akár el is mehetnének szobára és akkor sem pol/származás/nemi identitás hiszti nem lenne, hanem, ránk nem tartozó ovis csipkelpdés se, hát nem lenne csodálatos? :)

(btw one human race)

Kacorlakk 2013.04.10. 06:51:05

@pappito:
A HA pár napra a virtuális 107/E busz lett - de sokan inkább már fel sem szálltak.

tanato 2013.04.10. 07:02:38

@hagyma: Bizony te aztán kitartóan kommentelsz.

GumBur 2013.04.10. 08:56:34

Piran-Portorozs valóban gyönyörű, nyaralási szempontból azonban súlyos hiányossága, hogy élvezhetetlen, felbetonozott rövidke tengerpartján végig fizetős strandok vannak/voltak, mikor arra jártam. Naponta kellett átautózni Horvátországba egy jó kis fürdőzésért. Igaz ez már majd 20 éve volt, de nyaralni azóta sem vágyom oda.

Sanyi9 2013.04.10. 09:24:34

@GumBur: en szeretem a fizetos dolgokat, mert novelik azt az erzesem, hogy nem kommunizmusban elek/elunk.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.10. 09:25:45

@VeRog:

Igen, számnevek után a szláv nyelvekben (kivéve: szlovén, szorb, bolgár) ez van:
1 után - egyes szám,
2, 3, 4 után - speciális forma (a kettes szám maradványa),
5 és minden más után - többes szám.

VeRog 2013.04.10. 09:34:53

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: ezek szerint a szlovénban is a 3,4 utáni speciális alak a kettes szám hozománya? Tehát abból alakult ki, vagy esetleg a kettes számtól függetlenül lehet a 3, 4 után a speciális alak?

VeRog 2013.04.10. 10:48:10

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Értem. Megpróbálok utánakérdezni itt, bár nyelvészt nem ismerek, csak nyelvtanárokat, az pedig ugye nem ugyanaz. :)

Egyébként nekem nem a kettes szám megléte a nehézség a nyelvben. (Ez csak egy plusz oszlopot jelent a bemagolni való táblázatban.) Engem sokkal inkább hátráltat a szórend, az most még valahogy nem jön csípőből. Sokat kell rajta agyalnom, és még úgyis sokszor hibázok. Vannak ugyan szabályok, de attól még nem lesz egyértelmű a dolog. Legalábbis ehhez nekem még kell idő. :)

A másik pedig a kiejtés. Amennyire egyszerűnek tűnt az elején (mert ugye a számunkra új betűk kiejthetőek, mert "nálunk is van č, š, ž hang, nem lesz ezzel gond"), annyira nehéz most. Vannak esetek, amikor egyszerűen nem értik, mit akarok mondani, mert nem jól ejtem. Például a magyar "e" és "é" között a szlovénban több változat van (az "e" különféle ejtése), amik között a különbséget magyar füllel talán nem is hallja az ember... (Például hivatalos fonetikai jel ugyan csak háromféle létezik, a következő szavak "e" hangzói mégis mind másképp ejtendőek: meter, žena, rumen, zelo, dež, nisem.)
Aztán ott vannak még a "nj" és "lj" kiejtései (például učitelj vagy Kranj"). Egyszerűen nehéz "megtalálni" a megformálás módját, mert egyáltalán nem a magyar "ny" és "j" hangzókról van szó.

(Reagálva ezzel @30-06-ra is, miszerint "A szlovén nyelvtanulás az egyes, kettes és többesszám miatt kissé necces.")

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.10. 12:44:40

@VeRog:

Igen, az e az kemény. A gond az, hogy a szlovén és a szlovák az a 2 nyelv, melyben van kétféle e-hang (az összes többi szláv nyelvben csak egy van). Ez a magyaroknak nagyon nehéz. Ráadásul míg a szlovák írás könnyű, mert - a magyarhoz hasonlóan - az esetek 95 %-ában az írás tükrözi az ejtést, azaz pl. a kétféle e-hangot 2 külön betű jelöli, addig a szlovénben ugyanaz a betű jelöli a 2 hangot.

A szlovén egyébként is arról híres, hogy az összes szláv nyelv között neki van a legkevésbé fonetikus írása: a 8 magánhangzót 5 betű jelöli.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.10. 12:50:46

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

A szlovénben - úgy tudom - nincs másodlagos palatalizáció, azaz az nj az nem magyar ny, hanem n+j.

safranek 2013.04.10. 13:18:11

Tavaly nyáron itt nyaraltunk, nagyon jó hely! Van homokos és köves strand (ingyen is), tiszta a víz, stb.

pappito · http://pappito.com 2013.04.11. 02:25:45

@Sanyi9: "en szeretem a fizetos dolgokat, mert novelik azt az erzesem, hogy nem kommunizmusban elek/elunk."

hehe, itt szerintem fellázadnának a helyiek, ha fizetős lenne a tengerpart, mindenkinek alanyi joga hozzáférni az ország vizeihez (saját és nem kereskedelmi célra) pedig kommunizmussal nehéz vádolni az országot.

Jó, nem is annyi a part, mint Szlovéniában...

Sanyi9 2013.04.11. 09:18:08

@pappito: lehet van olyan hely, ahol ez az "ingyen kapom es eszeruen hasznalom" dolog mukodik, de szerintem ez a kivetel. Inkabb az a tipikus, hogy az emberek ingyen hasznaljak, azutan teleszemetelik es nem szedik ossze, hiszen az a strand minkenkiert, miert pont o szedne a szemete. Es persze a strandnak nincs gazdaja (ceg, varos), aki szedne a szemetet a tisztelt polgarok utan, akik alanyi jogon hozzafernek a tengerparthoz.

pappito · http://pappito.com 2013.04.11. 09:28:34

@Sanyi9: " az emberek ingyen hasznaljak, azutan teleszemetelik es nem szedik ossze, hiszen az a strand minkenkiert, miert pont o szedne a szemete."

a szemetelés és a disznóól nem attól van, hogy senki nem szedi össze a szemetet, hanem attól, hogy szétdobálják. Itt ez nem igazán divat (sajnos itt is előfordul azért) de általában mindenki szépen hazaviszi a szemetét mindenhonnan. Sőt, itt a kutyaszart se hagyják szét, pont pár napja láttam a második kupac kutyaszart az itt töltött évek alatt és a gyerek nem is értette, hogy hogy kerül az oda és miért nincs felszedve.

A tengerpartnak pedig bizony van gazdája, de az nem jelenti azt, hogy ganéznia kell más után.

Az egész város egy nagy tengerpart, ha teleszemetelnénk, nem lehetne itt élni.

Pdudas 2013.04.11. 17:02:39

Sanyi9: Portorozsban van fizetos tengerpart, de a nagy resze nem az. A belepes nem fizetos, a terulet sem, napernyot vagy hozozl vagy berelhetsz is. Persze van az 5*-os vendegeknek private beach, oda valoban olyan 40 Euro a beugro. De ott pincer van meg torolkozo meg napagy, stb...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.04.11. 22:12:46

@tanato: en inkabb a minosegere helyeznem a hangsulyt

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása