oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. június 27. 06:30,  Azok a piszkos anyagiak 138 komment

2018. június 27. 06:30 Határátkelő

Azok a piszkos anyagiak

Mielőtt félreértés lenne, a mai posztban nem arról lesz szó, hogy mi mennyibe kerül külföldön, hanem egy szerintem nagyon fontos, ám talán ritkábban tárgyalt kérdésről, ami ugyanakkor komoly hatással lehet a mindennapjainkra: hol hogyan viszonyulnak a pénzhez, a „piszkos anyagiakhoz”. Ez még Európán belül is érdekes kérdés lehet, pláne, ha kissé tágabbra nyitjuk a horizontot.

dollar_penz_foto_pexels_com.jpg

Egyszer egy Amerikában élő barátom mesélte, mennyire kiakadt, amikor (amerikai) párja elment vásárolni és tömött csomagtartóval tért haza, a tömött csomagtartóban pedig rengeteg olyan dologgal, amire nem feltétlenül volt szükségük. 

Amikor megkérdezte tőle, hogy mindez mégis minek (pláne, hogy azért anyagilag nem voltak jól eleresztve), a másik őszinte csodálkozással a szemében nézett rá és csak annyit mondott: de hát leértékelés volt és egy csomó pénzt megspóroltak, egyébként is hitelkártyára vette. 

A történet szerintem nagyszerűen jellemzi a magyar és az amerikai gondolkodás, a pénzhez való kapcsolat között különbséget, a „csak azt költsd el, amit megkerestél” és a „pénz mozgatja a gazdaságot, egyébként is mindenki el van adósodva” filozófiák közötti ellentétet. 

Ez a történet már motoszkál bennem egy ideje, úgyhogy kissé utána kapartam a neten a különböző kulturális különbségeknek, de ez tipikusan az a poszt, ami klasszikusan vitaindítónak jó és akkor lesz igazán érdekes, ha ti is megosztjátok a saját tapasztalataitokat. 

A fenti történetet kissé fordított szemszögből írta meg az amerikai Dr. Filippa Viola, aki oktatási és marketing konzultáns meglehetősen nagy cégeknél, bár a történet szempontjából ennek nincs különösebb jelentősége. 

Ő Madridban tanult, ahol egy családnál élt. Egyszer az anya, Doña Fernanda vacsora alatt megkérdezte tőle, mihez akar kezdeni az életével diploma után. Ő azt felelte, hogy szeretne sok pénzt keresni, és akkor már boldog lesz. 

A spanyol nő azt kérdezte, boldog-e abban a pillanatban, mire a válasz az volt, hogy tulajdonképpen igen, de egy munkahely és egy kellemesen nagy fizetés még boldogabbá tenné. „Nos, hogyan lehetnél boldog többel, amikor azzal sem vagy boldog, amid most van?”. 

Szintén Filippa szedte össze, hogy a különböző kultúrákban miként viszonyulnak a pénzhez, és mivel szerintem nagyon érdekes gyűjtés, érdemes végigfutni rajta, kiegészítve persze egy-két dologgal. 

Ázsia 

Ázsiában (már amennyiben egy ekkora földrészt egyáltalán lehet egy kalap alá venni, de ez persze minden esetben probléma) jellemzően a túlélés eszközének tekintik a pénzt, ami arra kell, hogy legyen mit enni és legyen hol lakni. A legtöbb ázsiai kultúrára a kemény munka és a harmóniára törekvés jellemző, ez határozza meg a pénzhez való viszonyukat is. 

Kínában a személyes pénzügyek terén a megtakarítás a mantra, olyannyira, hogy 2015-ben a bruttó nemzeti összetermék (GDP) 48,3 százalékát adta ki a megtakarítások összege a Világbank összesítése alapján. (Csak a miheztartás végett, ugyanebben az évben az Egyesült Államokban ez az arány 19,2 százalék volt). 

Mindez természetesen a személyes megtakarításokban is tükröződik. 2014-ben a rendelkezésre álló jövedelem 37 százaléka volt megtakarítás (Amerikában ugyanez az arány ebben az évben 5,77 százalék volt). Kínában általában azt tanácsolják, hogy jövedelme 20 százalékát mindenki tegye félre – írta Elyssa Kirkham

Közel-Kelet 

Nem mennék bele részletesebben, de az iszlámban ott a zakát, ami tulajdonképpen egyfajta kötelező alamizsna. Ezt minden holdévben egyszer kötelező annak a muszlimnak megfizetnie, aki meghatározott mértékű vagyonnal rendelkezik legalább egy holdév eltelte óta. Ez a vagyon értékének kb. 2,5 %-a. 

Ami legalább ilyen érdekes, hogy sok közel-keleti kultúrában a társadalmi kötelezettség egy kollektív, családi dolog, csakúgy, mint a pénzkereset (nem véletlen, hogy olyan sok a közel-keleti családi vállalkozás). 

Európa 

Erről nem írnék olyan sokat, hiszen ezt majd ti kiegészítitek, ráadásul itt is bőven akadnak bőven kulturális különbségek. Inkább kiemelném például a németeket, ahol az AP összeállítása szerint még mindig tartja magát a készpénzfizetés kultúrája (szemben például az amerikaiakkal, vagy a skandinávokkal), mégpedig azért, mert erős ellenérzésekkel viseltetnek az eladósodással szemben és nagyra tartják a felelősségteljes gondolkodást. 

A németek a pénzügyi tranzakciók 80 százalékát készpénzben bonyolítják (ez az arány Amerikában 50 százalék) a német központi bank tavaly őszi felmérése szerint. Külön érdekes, hogy csak minden harmadik németnek van hitelkártyája (miközben minden második amerikainak). 

Amerikai és latin kultúrák 

Sok amerikai és latin számára a pénz hatalmat és státuszt jelent, amivel nagyjából véget is érnek a hasonlóságok. Míg a latin kultúrkörben a család áll a központban, és az idő fogalmát is meglehetősen lazán kezelik, az Egyesült Államokban a családok sokkal inkább szétszórtan élnek. 

Ennek következtében anyagi szempontból a boldogulás a latinoknál sokkal inkább közösségi kérdés, míg az amerikaiaknál individuális. Így aztán előbbieknél a pénzkeresés együttes, közösségi erőfeszítés, míg az amerikaiak esetében a munka az élet egyik célja. 

Ami a konkrét pénzkérdést illeti, Natasha arról írt, mennyire nincsen értéke az aprónak az Egyesült Államokban, ahol a legnagyobb értékű érme a 25 centes (szemben például Angliával, ahol kétfontos is van), ezért egyszerűen nem éri meg maguknál tartani, inkább fizetnek papírpénzzel vagy kártyával. 

„Odahaza, Angliában, soha eszembe nem jutna eldobni egy 1 vagy 2 fontos érmét, és általában egy csomó van nálam. Itt, az Egyesült Államokban gyakorlatilag értelmetlen érmét cipelnie magával az embernek, mert akármennyi is legyen nálad, az úgysem ér sokat” – fogalmazott

Afrika 

Az afrikai világképben a pénz az egész családé, amiről a Tanzániában élő Kelsey-nek egészen érdekes tapasztalata van. 

„Itt elvárás azoktól, akiknek van pénzük, hogy megosszák a szükséget szenvedő barátokkal vagy a családdal. Voltaképpen egy beépített pénzügyi és szociális hálóról beszélünk. 

Ha nem költöd el azonnal a pénzed, amikor hozzájutsz, akkor más elkölti helyetted. Egyfajta furcsa mini-szocializmus ez. Elméletben imádom. Más kérdés, hogy még mindig kultúrsokk, amikor pénzt kérnek tőlem. 

Az az alapfeltételezés, hogy a fehér lánynak úgyis van, még akkor is, ha egyébként nincs és egy amerikai hitelkártyából élek. Itt teljesen normális része minden kapcsolatnak az, hogy pénzt kérnek az embertől. 

Utálom, amikor kölcsönkérnek tőlem. Ha valakinek adok mondjuk nyaralásra, akkor másnap már a gyerek tandíjára kér. Egyik nap valaki azért kér kölcsön, mert tévét szeretne venni, majd abban a pillanatban, ahogy megvette, jön és kéri a pénzt az esküvőjére” – írta

Nektek milyen, pénzhez kapcsolódó élményeitek vannak?

Magyar gyereket is elválasztottak családjától Amerikában. A kétéves kisfiú teljes elszigeteltségben él, nagyon rosszul eszik és komoly lelki sérülései lehetnek.

(Fotó: pexels.com)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: gazdaság társadalom pénz

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr314075657

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FutureFry 2018.06.27. 06:57:19

"ahol a legnagyobb értékű érme a 25 centes"

Létezik egypár különböző dollár érme (már a hetvenes évek óta próbálkoznak vele), igaz nem nagyon van rendszeres forgalomban az USA-ban [1]. Sokuk Ecuadorban köt ki, ahol a dollár a hivatalos fizetőeszköz és szeretik a fémpénzt [2].

[1] imgur.com/3lHDfu3
[2] pages.kiva.org/fellowsblog/2013/10/25/where-have-all-the-usd1-coins-gone-to-ecuador

Bredpitt Monika 2018.06.27. 07:06:43

Erdekes poszt, kesobb lehet meg visszanazek.
egy ellentmondas, a keszpenzes fizetes szembe van allitva az eladosodassal,

Bankkartyaval szeretek fizetni, megsem vagyok eladosodva, nincs hitelkartyam,

Kisse eroszakosnak talaltam pl az esta fizetesnel, hogy csak hitelkartyat vagy paypalt fogadnak el...

M. Péter 2018.06.27. 08:02:42

@FutureFry: Van féldolláros is, de ez még ritkább. Méretre ez a legnagyobb, súlya pont a negyeddolláros kétszerese, emiatt nem praktikus. Csak nevadai kaszinóban találkoztam vele. A blackjack másfélszerest fizet, ha az ember páratlan dollárt tesz meg, és nyer, akkor az egész dollárokat kifizetik zsetonban, és adnak még egy féldollárost.

Ecaudornak vannak saját pénzérméi is 1 centtől 50centig, de 1 dollárosból csak amerikai van.

zoldzeller 2018.06.27. 08:04:24

Szegeny hitelkartyak.:)) en kb $10-t tartok magamnal, es mindent hitelkartyaval fizetek/fizetunk. Es tadam! Megsincs tartozasunk amit ne fizetnenk vissza honap vegen. Mondjuk nem is veszunk meg dolgokat csak azert mert akcios.

Csodabogár 2018.06.27. 08:13:56

Tudtommal a svédek nyomják leginkább a kártyás mobilos és egyéb fizetést. Biztos tudják miért. A népet feltehetően nem zavarja, hogy állandóan tudható mikor hol mennyit költött.

Egy kevésbé fegyelmezett népnek, pl amerikai könnyű eladósodni a kredit kártyával. Tele vannak kártyákkal. Fizetésnél ha az egyiken már nincs pénz fizetnek a másikkal vagy a harmadikkal. Náluk ez természetes. Így aztán könnyen összejönnek az adóságok.
Jómagam szeretem a készpénzt. Tudom mennyi van nálam mennyit költhetek el. Soha nem esem csábításba, hogy megvegyek valamit amire nincs elég pénzem.

Golf2 2018.06.27. 08:40:26

Ha nem költöd el azonnal a pénzed, amikor hozzájutsz, akkor más elkölti helyetted.Anyád!

Olliék 2018.06.27. 08:49:48

:DDD
Amikor kiköltöztünk, és a zuram elment dolgozni kaptam 100€ zsebpénzt,hisz még számlám se volt. Konyha sehol se volt még, de én elmentem körülnézni,hogy mi mennyi.
Hát én be is vásároltam, de tényleg.csak akciós és szuper árú dolgokat. Az zuram sokkot kapott, mondom mé? Hisz két heti kaja stb....
Iszonyú nehéz volt levetkőzni az otthoni hörcsög szindrómát, a gyűjtögetést stb..
Ma már kész tervem van, ami nem kell a listáról tényleg.csak akkor vesszük meg, ha minden szempontból megéri.
Hitelkártyánk nincs, én úgy vettem észre,hogy nem is szeretik. Néhányszor fizetésre akartam használni a magyar Erste bankos kártyámat, ( sima számlakártya, még hitelkeret sincs rá) de elutasították,mondván külföldi hitelkártyát nem fogadnak el. Járt már valaki hasonlóan?

IT Knight 2018.06.27. 09:08:39

A határátkelők spórolási hajlandósága sokkal magasabb, mint Magyarországon.

Ugyan az az ember itthon veri a pénzt meg lapostévét vesz hitelre, de amikor Londonban mosogat, akkor még tizedmagával is hajlandó összeköltözni, csak hogy spóroljon.

Mondjuk sajnállak titeket eléggé, mert lehet, hogy az elmúlt években sikerült félrerakni mondjuk 10 millió forintot külföldi aljamunkákból, de a lakásárak meg pont 10 milliót emelkedtek. A bérekről nem is beszélve, főleg az ilyen vendéglátós, takarító, stb.

Bízni kellett volna az országban és nem elmenekülni, akkor most lenne pénzetek.

ace22 2018.06.27. 09:37:22

A 'quarter', azaz 25 centes a pénzbedobós automaták / mosógépek / reptéri bőröndszállító kocsik kulcsa, mindig hasznos, ha van nálad 5-10 darab. Néhány éjjel-nappali boltban lehet 25 centes érméket tekercsben venni...

Ritkán, de lehet találkozni Susan B. Anthony egydollárossal (akkora kb. mint a 25 centes, össze is keverik gyakran), vagy Kennedy féldollárossal. A megtakarítási célú érmékben viszont az egy unciás ezüstdollár érme tudomásom szerint még adókedvezménnyel is vásárolható (nyugdíjmegtakarítási céllal, húszasával).

Kölcsön: Tapasztaltam, hogy gyakran nem is kölcsön kérnek, (Afrika/Közel-Kelet/FÁK/) mert "neked úgyis annyi van, nincs is rá szükséged" alapon nem is számítanak arra, hogy valaha visszakéred és sértődés van, ha mégis. Egy idő után nem tudom lenyelni, mint egyedi kulturális vonást...

Hari Seldon 2 2018.06.27. 09:53:09

@Olliék:
Mi egyszer vagy kétszer jártunk így Luxembourgban (pontosabban a viandeni libegőnél) nem fogadták el a sima francia bankkártyát.
Meg valami másik ilyen hasonló hely volt szintén Lux-ban.

verkagrafomanka 2018.06.27. 10:10:36

@Hari Seldon 2: :O tényleg?? Pedig itt mindenhol lehet mindenféle kártyával fizetni kb...

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2018.06.27. 10:24:54

Itt nálunk érdekes, hogy állandóan tukmálják az emberre a hitelkártyát, de az üzletek viszont nem partnerek a használatában. A kis boltok egyáltalán nem fogadják el, de hogy még a postán se lehet vele fizetni azon meglepődtem.

Ez az afrikai pénz kölcsönzős kuncsorgós belőlem is erős anyázást vált ki. Főképp hogy a szüleim is ilyenek voltak egész életükben.

adg 2018.06.27. 10:32:02

@IT Knight: koszonjuk az egyutterzest, igazan jol esik.

Kipper 2018.06.27. 11:49:15

@Olliék: Nemetorszagban sok helyen csak az EC kartyat fogadjak el, akar szupermarketek is.

tsabus UAE 2018.06.27. 11:52:45

Az első két bekezdés mintha az egyik itteni barátunkról szólna ! Magyar srác, amerikai feleséggel. Szinte szóról-szóra hasonló történetet mesélt.

London2009 2018.06.27. 11:55:38

@ChristineK: Csak az Amexet nem szeretik a kisboltok. Ha viszont Visa a kartya, akkor mindegy, hogy credit vagy debit, mindenhol elfogadjak.

LittleG (uk) 2018.06.27. 11:57:28

@London2009: Nekem Visa-m van es eddig mindenhol elfogadtak, kis boltokban is

LittleG (uk) 2018.06.27. 11:58:23

Szep is lenne a havi jovedelmunk 20%-at megtenni. Nincs topfizetesunk, de nagyon alacsony se, viszont a 20%-at csak jelentose onsanyargatassal tudnank felretenni...

London2009 2018.06.27. 12:01:12

@LittleG (uk): Igen, ezt irtam en is. A Visat mindenhol elfogadjak, csak az Amexet nem szeretik mindenhol. De csak azert szarragoskodnak vele, mert draga a kezelesi koltseg. Az idealis pedig az lenne, ha a fizetesed harmadat tudnad eltenni a szakertok szerint. Egy harmad lakhatas, egy harmad koltopenz, egy harmad megtakaritas lenne elvileg a javasolt.

P.Elliot 2018.06.27. 13:01:09

Hat itt nagyon megy a kartyaval valo fizetes mert csak egyszeruen elohuzod, kit-katt es mar teheted is el, amikor kijon a havi szamla pontosan latod hogy mire mennyit koltottel, penzzel fizetve azert vannak csuszasok. En hasznalom mindkettot, szeretek penzzel fizetni ha kicsi tetelekrol van szo, tanacsos is mert jartunk mar ugy nehanyszor utazas kozben hogy aramszunet volt es a kartyat nem tudtuk hasznalni meg persze volt olyan kis hely ahol el sem fogadtak igy van nalam az is, utazasnal meg a koltendo osszeg majdnem teljes egeszeben nalunk van penzben is amit jobbjara erintetlenul hozunk vissza de biztonsagnak jo erzes hogy van nalunk. Kartyaval azert jo fizetni mert havonta a vasarlasi osszegbol / Discover/ 5%-ot visszaadnak, az evente 300 vagy 400 dollarra is felmegy, miert ne fizetnenk azzal?
Egyebkent tokmindegy hogy mit hasznalok, a kartya ki van havonta fizetve, adossagunk soha nincs es egy csomo embert ismerek, meghozza keveset kereso embereket akiknek szinten ki van fizetve. Vannak persze akik eszetlenul koltenek de az legyen az o bajuk.

"A spanyol nő azt kérdezte, boldog-e abban a pillanatban, mire a válasz az volt, hogy tulajdonképpen igen, de egy munkahely és egy kellemesen nagy fizetés még boldogabbá tenné. „Nos, hogyan lehetnél boldog többel, amikor azzal sem vagy boldog, amid most van?”.

Micsoda ostoba szoveg hogy nem lenne boldogabb sokkal tobb penzzel!
Azert mert megelegedik az ember azzal az eletformaval ami eppen adodik az nem jelenti azt hogy nem vagyik mar masra ami boldogga tenne csakhogy arra mar nincs penze. Azert tanul az illeto hogy jobb munkaja legyen, hogy tobbet keressen hogy elerjen vagyakat amire jelenleg nem telik. Nagyon kenetteljes szoveg az ilyen, legyel boldog azzal amid van, stabil anyagi korulmenyek kozott elek de tudnek vagyakat amire nincs penzem illetve nem fer bele a keretbe.

A penzt nem vihetjuk magunkkal a masvilagra tehat eljunk kellemesebben belole, a makacs gyujtogetesnek nem vagyok a hive.Viszont ha a valamit learaztak a boltban azon a heten es nem romlo aru bizony feltankolok belole, legyen az wc papir, papirtorlo, mosopor, ha az ilyesmit figyeli az ember bizony komoly penzt meg tud veluk sporolni. Eppen a multkor vettem ujra a kedvenc mosoporombol 9 flakonnal mert le volt arazva, 3.69-rol 1.77-re ha egyszerre harmat veszek belole. 3x3-at vettem, vagyis nagyjabol a fele arat fizettem erte es mas dolognal is bizony megveszem ha hasonloval talalkozok.
Olyan gyilkos gyujtogetes mar csak azert sem folyik itt ahol lakom mert van nyugdij, nem biztos de ugy remlik hogy a kinaiaknal nincs meg meg jopar mas orszagban. nekik muszaj tartalekolni, igy ertheto.
Penzt adni afrikaiaknak, hat amikor nyujtenek akkor adok de nem szivesen mert sejtem hogy aligha fog odaerni hozzajuk, jobb szeretnek egy csaladot tamogatni aki tudom hogy ki es meg is kapjak, nem nyulja le valaki mint fel-fel roppen a hirekbol.

werinter 2018.06.27. 13:13:12

Magyarországon nem viszonyulunk sehogy a pénzhez, mivel nincs. :D

Halál kamionja mindenkit elgázol 2018.06.27. 13:13:16

ahol sose volt haboru padlaslesopres mas szivas ott a zemberek konnyen elhiszik hogy nem kell a jovovel foglalkozni

De rabaszik erre majd amerika is, a kinaiak megveszik oket kilora.

London2009 2018.06.27. 13:17:12

@Halál kamionja mindenkit elgázol: hibadzik a logika! Ha nem lett volna tartalek, akkor nem lett volna mit lesoporni! : )

kardio1 2018.06.27. 13:24:39

Csekkel való fizetés mennyire elterjedt felétek ?
Itt egészen széles körben használatos.

P.Elliot 2018.06.27. 13:32:27

@ace22: A 25 centesekbol nekem is van egy maroknyi a kocsiban egy kis dobozban mert bizony mindig kellhet az automatakhoz, foleg a parkolasnal...

Herr Géza 2018.06.27. 13:42:38

@Kipper: Elég régi az infód. Maldnem mindenhol elfogadják már a Visa/MC kártyákat, talán egyetlen kivétel a Norma, de náluk is már “coming soon”. Kb. a lottózó/dohánybolt az egyetlen, akik még mindig csak EC kártyával hajlandók együttműködni. Na meg persze a “Kovács Józsi Bt. vegyesboltja” jellegű helyek.

2018.06.27. 13:45:36

amikor kijottem (usa), itt kb belekenyszeritettek a hitelkartya hasznalatba, mivel el kellett kezdenem a kredit tortenetem epiteset. Elsore nagyon nagy ellenerzesem volt (minek "kolcsonozzek", ha amugy ott all a szamlamon a penzt.

ma mar nagyon jo talalmanynak tartom, nem kell azon gondolkodnom, hogy eppen van-e eleg zseton a checking szamlan (hogy ne nyigjon a debitkartyas fizetes), mukodik minden kis vacakkal (pl italautomata).

Nem is tudom mikor fizettem utoljara kp-val, de az elmult 2-3 evben nem hiszem, hogy 3-4 alkalomnal tobbszor.

2018.06.27. 13:49:21

@kardio1: itt (connecticut) hasznaljak meg (iskolaba bekuldeni valami fizetendot, par szaki, ha jon, nekik nem mindig van kartyaolvasojuk), meg a multkor igy adtam meg 25 dollarnyi tartozast :) de szerintem egyre ritkabb, emberek jobban szeretik kifizetni a neten, meg sok szaki, ha nincs is olvasojuk, csak bepotyogi a telefonjaba a kartyaszamot, es ugy lehet neki fizetni.

Halál kamionja mindenkit elgázol 2018.06.27. 13:57:41

@werinter: Az hogy ki mennyit tesz felre, annak semmi koze a keresethez

nagymuterom 200 euros nyugdijabol boven felrerakott, a pesti infoparki kollegaim akik inkabb 3-4000 eurokat keresnek fizunap elott mar nyivakolnak hogy nincs le

de igazabol be is kene fektetni a felretett penzt, ahhoz mar keves embernek van agya/szorgalma, felretenni azert tobben tudnak de ok is beszopjak hosszu tavon a kukit

chrisred 2018.06.27. 14:21:19

@P.Elliot: Ja, hát tényleg csak az a kérdés, hogy mi az a valami, amiből több kell a boldogsághoz? Szabadság, függetlenség, biztonság, élmények? Javarészt a pénzen keresztül biztosíthatóak.

London2009 2018.06.27. 14:36:01

@kardio1: itt is hasznaljak a csekket, bar nem annyira gyakori. Peldaul legutobb nekem a biztosito ket csekket kuldott, amit fel perc alatt bevaltottam. A jogositvanyomhoz pedig egy csekket kellett bekuldeni, hogy megujitsak. Ilyen tipusu ugyletekben talalkoztam vele.
Amugy en imadom a checkbook hasznalatat. Elkepzelek hozza mindig egy szep toltotollat meg gyonyoru kacskaringos betuket. Valahogy mindig a regi filmek jutnak eszembe rola! : )

London2009 2018.06.27. 14:38:15

@LepesMez: itt is igy van. Kell a hitelkartya, ami nekem is szokatlan volt, de mar nagyon szeretem. Nem kell szamolgatni, hogy vajon mennyit koltottem, ott van feketen feheren. Honap vegen kifizetem a szamlat es kesz. De a legjobbak az online banki grafikonok. Lajhar, ebben a honapban 30% entertainment, 30% airfare es 40% shoppingra ment el a penzed. No akkor mindig elszegyellem magam. :D

Hari Seldon 2 2018.06.27. 14:52:07

@verkagrafomanka:
Igen. Visszadobták a sima francia bankkártyát. Pont miután promotáltad itt Viandent, elmentünk és à libegõsnek nem volt jó.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.06.27. 15:22:07

Én jó pár éve kizárólag hitelkártyát használok. Eleinte AMEX-et, azzal volt néha probléma itthon és külföldön is, aztán kivonultak, azóta MC van, contactless, a világon bárhol jártam működött. Kp csak akkor, ha nagyon nincs más megoldás. Magyarországon sajnos autószerelőnél, bizonyos szolgáltatások igénybe vételénél csak ez játszik....

London2009 2018.06.27. 16:05:51

@tanato: olvastam. Nagyon szomoru ha ez tenyleg igaz, hogy evente egy kisvarosnyi ember lepett le...

gabors 2018.06.27. 16:14:14

meg nem olvastam el csak a fokeprol annyit hogy az uj szazdollarosok SOKKAL szebbek :-) bar nagyon ritkan lattam csak mikor labon utaltam at penzt egyik bankbol a masikba mert surgossen kelett...

Csepp a tengeriben · http://www.vasalobolt.hu 2018.06.27. 16:27:46

Csak ne lenne gond az anyagi akkor másról irnánk

gabors 2018.06.27. 16:46:11

"Natasha arról írt, mennyire nincsen értéke az aprónak az Egyesült Államokban, ahol a legnagyobb értékű érme a 25 centes "

szegeny Natasha ... ha ennyire tajekozott akkor a tobbit sem igazan lehet elhinni ... ez megint valaki aki ket het utan lett usa szakerto ???

van fel-dollaros (50 cent) es van 1 dollaros erme is ami igaz hogy az amerikaiak nem szeretik (meretben nagyon hasonlo a quarter-hez konnyu osszetveszteni) de pl New Yorkban az 1 dollaros egyre terjed amiota papir penzt nem fogadnak el pl a buszokon es a jegy mar 2.50 ...

ami talan igaz hogy nem altalanos elterjedt mert nem allitottak at az automatakat pl parkolokban hanem legtobb helyen credit/debit kartyaval lehet fizetni (mobil is terjed de nem annyira.)

gabors 2018.06.27. 17:11:29

@London2009: "Az idealis pedig az lenne, ha a fizetesed harmadat tudnad eltenni a szakertok szerint. Egy harmad lakhatas, egy harmad koltopenz, egy harmad megtakaritas lenne elvileg a javasolt. "

ez igy tul egyszeru ... mert mi lakhatas es mi megtakaritas es mi megelhetes...

csak kerdezem: a mortgage az most lakhatas vagy megtakaritas (peldaul) . helyi ingatlanado az lakhatas vagy megelhetes? lakasbiztositas az most lakhatas megtakaritas vagy megelhetes ? eletbiztositas a megtakaritas vagy megelhetes ?

adok azon resze amiert pl nyugdijat vagy egeszsegugyi biztositast kapsz (majd) az mi ?

a tej kenyer villany es mondjuk a viz gaz az nekem is vilagos

de pl auto/benzin/parkolo dij mar nem annyira mert nekem olcsobb autoval munkaba jarni mint tomegkozlekedessel es nyilvan olcsobb mint akar rendszeres Uber, vagyis amit az autora koltok az megelhetes es megtakaritas is egyben ... szoval nem

tanato 2018.06.27. 17:13:35

@London2009: Senki nem tud pontos számokat,de a lényeg azért látszik és itthon főleg tapasztalható is.

gabors 2018.06.27. 17:18:33

@P.Elliot: "tanacsos is mert jartunk mar ugy nehanyszor utazas kozben hogy aramszunet volt es a kartyat nem tudtuk hasznalni meg persze volt olyan kis hely ahol el sem fogadtak igy van nalam az is,"

en alig hasznalok kezpenzt havi 20-30 dollar max, pont a mult heten volt hogy bementunk egy pizza etterembe ahol meg nem jartunk de a felesegem mar nagyon ehes volt ... rendeltunk akarok fizetni .. majd utanna ... OK kihoztak .. megyunk el na akkor fizetek veszem elo a kartyat ... na ott nem fogadtak el semmilyen kartyat na basszus alig tudtam kifizetni eppen hogy osszejott az osszeg felesegemnel volt par dollar.. pedig $20 alatt volt.. mar eppen akartam mondani a fickonak hogy kimegyek a kocsihoz (ott mindig van kezpenz mert volt mar hogy penztarca nelkul elmentem dolgozni) ...

En ha ki van irva hogy cash only akkor vissza teszem amit akartam es elmegyek mashova.

London2009 2018.06.27. 17:22:24

@tanato: marmint a munkaerohiany?

Kipper 2018.06.27. 17:25:32

@Herr Géza: Nem olyan regi, aprilisi es nem is egy pici falu, hanem Hamburg. Valszeg belefutottam egy ritka kivetelbe.

tanato 2018.06.27. 17:27:29

@London2009: Legfőképpen,na meg én emberekkel családokkal dolgozom így látom a demográfiai folyamatokat,születések,halálozások,külföldre és hazaköltözések stb.

tanato 2018.06.27. 17:28:48

@Elmehunyt Fanyűvők: Jé ez a nick már megint az erdőírtásról szól.

London2009 2018.06.27. 17:29:46

@gabors: hehe, ez jo, ennyire nem gondoltam bele. A mortgage, az egy hosszu tavu megtakaritas es egy non-liquid asset, tehat ha gyorsan kellene penz, akkor hiaba van 70% equityd a hazadban, ugyanugy gond van. Tehat azt hiszem en azt egy kalap ala vennem a lakhatasos harmaddal. Bar ketsegkivul a tokebe aramlo penz megtakaritas is egyben.
Szerintem itt a vezervonal inkabb az lenne, hogy ne legyen nagyobb a rent vagy mortgage a bevetel harmadanal. Gondolok itt arra, amikor tulvallaljak az emberek magukat es mire kifizetik a hitelt vagy alberletet mar alig marad valami. Ne es igy nezve, az egy harmadot en realisnak gondolom.
A masik harmad pedig a megtakaritas. Az is tetszik, hogy ugy ahogy van, tedd felre a beveteled egy harmadat. Itt persze meg folytatnam, hogy 6-12 honapnyi munkabernel nem erdemes tobb liquid assetet tartani szinten a nagykonyv szerint, hanem ugye be kell forgatni valami masba.
A koltopenz harmad pedig nagyjabol realis. Ebbe szerintem tartozzon bele az egyeb kiadas. Tehat akar a benzin is, de a szorakozas, utazas, ruhazkodas stb.

London2009 2018.06.27. 17:31:15

@tanato: ez a munkaerohiany annyira csaloka. Lehet, hogy gyari munkast, meg balatoni idenymunkast nehez talalni, de, hogy jelentos munkaerohiany lenne a nivosabb munkahelyeken...hmmm...hiszi a piszi.

London2009 2018.06.27. 17:34:31

@Herr Géza: megszunt ismet a baratod blogja. Mit fogok most olvasni fogmosas utan, lefekves elott? : (

Latcho Rom 2018.06.27. 17:39:13

@tanato: A dolgozo népet szolgálom doki ewtárs.

tanato 2018.06.27. 17:39:31

@London2009: Van sajnos,persze elsősorban gyári munkás,vendéglátós,eü vonalon,ahogy írod.De még működik azért a gazdaság szerencsére.Az igazi problémák majd később jönnek főleg nyugdíjvonalon,de remélem ez már nem az én életemben./nem azért mert gyorsan akarok eltávozni a másik dimenzióba..
Hacsak nem változik /majd/ az éppen aktuális vezetés viszonyulása a külföldi munkavállalókhóz nálunk is szegényebb országokból.
No de ez már magas politika, nem rám tartozik.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.06.27. 17:39:33

@Bredpitt Monika: "Kisse eroszakosnak talaltam pl az esta fizetesnel, hogy csak hitelkartyat vagy paypalt fogadnak el..."
Online nem tudsz maskent fizetni, csak kartyaval ;) a "hitelkartya" megjeloles altalanosan csak dombornyomott kartyat jelent. Ez lehet debit v credit is. A debit eseten csak figyelni kell, hogy legyen rajta eleg osszeg, bar legtobbszor bizonyos osszegig minuszba is mehet a szamla, max.a bank terhel ra utana insufficient fund "buntetest". Az en bankomban ez $35, ha jol emlekszem.

Halál kamionja mindenkit elgázol 2018.06.27. 17:39:56

@London2009: Meg tobb meg Magyarorszagra koltozott.

Utoljara a 90es evek elejen volt netto kivandorlas, most is minden evben tobben telepednek be mint ki. Mondjuk az Index nevu fake-news uzemet ez sosem zavarta.

www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2112rank.html

photius.com/rankings/2017/population/net_migration_rate_2017_0.html

en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_net_migration_rate

tanato 2018.06.27. 17:41:07

@Elmehunyt Fanyűvők: Irtsd az erdőt ne síránkozz,az legalább újra termeli önmaGát igaz tizen huszon évekkel később.

tanato 2018.06.27. 17:43:31

@Halál kamionja mindenkit elgázol: Bocsi ez a cikk nem foglal állást a kérdésben,csak többféle nézőpontot próbál bemutatni.

London2009 2018.06.27. 17:46:54

@tanato: most is van mar egy csomo ukran gyari munkas Mo-on...

tanato 2018.06.27. 17:55:10

@London2009: Ez a jövő útja,ha nincs elég bent hozni kell kintről.
Na de nem is akarom elvinni a cikket ebbe az irányba,meg számháborúzni,úgysem lehet pontosan megítélni,ki megy ki jön ki marad,ki jön vissza stb.Majd az élet megoldja,illetve ebben az esetben a politikát felülírják a magánszemélyek döntései,saját életükkel kapcsolatban.

Latcho Rom 2018.06.27. 18:00:19

@tanato: Hajrá Korea dottore!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

London2009 2018.06.27. 18:01:46

@tanato: tudod mi a velemenyem errol, mar millioszor leirtam, ugyhogy nem ismetlem magam. Na jo, de megis. Elenyeszo az a szam, aki vegleg kulfoldon fog letelepedni. Ha ez megis nemzethalalt eredmenyez, akkor az a nemzet mar reg halott volt...

tanato 2018.06.27. 18:19:00

@London2009: Tudom ,ismerem a véleményedet,nyilván nemzethalál az nem lesz.Kissé átalakul majd a demográfia,de az is lassú folyamat és kivándorlás nélkül is öregedünk itthon legfentebb az még rátesz egy lapáttal.De ez mind a jövő zenéjeMax találgathatunk.

tanato 2018.06.27. 18:20:36

@Elmehunyt Fanyűvők: Úgy úgy DÉl.Korea nagyon dinamikusan fejlődő jóléti állam.Viszont jó volna ha megérném az északaiakkal való újraegyesülést amúgy német módra./Személyes érintettség okán is./

Taxomükke (UK) 2018.06.27. 18:31:55

Off
Hejdå, auf wiedersehen, adiós!
XD

gabors 2018.06.27. 18:33:48

@kardio1: "Csekkel való fizetés mennyire elterjedt felétek ?
Itt egészen széles körben használatos. "

nem tudom mi is az itt ... nalad ...

itt, usa, egyre jobban tunik el, hasznalni lehet meg. En pl orvosnal mindig "csekket irok" de havi szamlakat mar jo par eve nem csekkel fizetek (meg mindig kuldik a boritekot vagyis lehetne)

A 90-es evekben viszont szinte minden havi szamlat szinte mindenki csekkel fizetett, sot lakbert is. Gyakori volt hogy supermarketben is igy fizettek.

gabors 2018.06.27. 18:51:51

@London2009: "Az is tetszik, hogy ugy ahogy van, tedd felre a beveteled egy harmadat."

hmmm ez megint kicsit tul egyszeru ... ebbe beleszamoljam az allami es a ceges nyugdijba automatikusan levont osszeget, a mortagage principle reszet ? (ami itt legalabbis valtozik az idovel hiszen a principle egyre nagyobb resze lesz a havi torlesztonek ahogy fogy a kintlevoseg) amugy minden honapban probalok elotorleszteni valamennyit ez akkor megtakaritas ... szerintem igen meg ha nem is tul liquid ... de mar maga az megtakaritas hogy erre mar nem kell tobb kamatot fizetnem :-)

Ha csak azt nezem hogy mennyit utalnak nekem annak a harmadat sehogyan sem tudnam felretenni sajnos meg a negyedet sem :-(

gabors 2018.06.27. 18:58:16

@Zsuzsi65: ", bar legtobbszor bizonyos osszegig minuszba is mehet a szamla, max.a bank terhel ra utana insufficient fund "buntetest". Az en bankomban ez $35, ha jol emlekszem. "

Na ezert kell ezt a "feature"-t toroltetni ... :-) mert egy $2.5 kaved kerulhet kozel $40-be haromszor egy nap !

Amugy en vissza is adtam a debit kartyat a banknak es kertem CSAK ATM-et ... most mar van ahol nem adnak de megtudtam hogy ha nem aktivalom a Visa "debit" kartyat akkor csak ATM-bol vehetek fel vele penzt. Feltetlezem hogy ez bank fuggo DE az nem hogy a bank a debit kartyan sokkal tobb penzt csinal mintha hitel kartyat adna ezert eroltetik. A bankodnak fizetnek jutalekot azert hogy koltod a sajat penzedet (ezt minden egyes cikkre rateszik az eladok)

Dikusz 2018.06.27. 19:50:31

@gabors: nézted a legújabb foci-VB híreket?

zoldzeller 2018.06.27. 20:25:38

@kardio1: evente 2-3 alkalommal fizetek csekkel. Altalaban valamelyik gyereknek kell valamit befizetni, pl baseball edzest (talan ez az egy amit meg igy fizetek). De amugy tenyleg mindent atutalassal, vagy iskolai dolgokat pl paypall-al.

Shanarey 2018.06.27. 20:29:47

Hmm, Debit VISA kártyám, van, Credit kártyám az nincs bár a bankom imádná ha lenne. Overdraft sincs, szeretek addig nyújtózkodni, ameddig a takaróm ér.

Fizetni ezzel szinte bárhol, a nagyobb üzletekben mindenhol, egy kivétel azért akadt, két éve Németországban a Mediamarktnál azt mondták, ha 100 euró alatt vásárlok akkor csak Credit kártyát, avagy készpénzt fogadnak el. Magyarországon sem volt vele problémám. A kártyámat max megbámulják, mert a Stonehenge van rajta.

Shanarey 2018.06.27. 20:31:55

@London2009:

Még a nickjét is törölték.

Így jár aki későn kel, miről maradtam le?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.06.27. 20:38:22

@gabors: "Na ezert kell ezt a "feature"-t toroltetni ... :-) mert egy $2.5 kaved kerulhet kozel $40-be haromszor egy nap !" Erre talaltak ki az overdraft protection-t :) ha a naponta email-en jovo bank statement-et sem nezem meg, ez megment a buntetestol:)

Shanarey 2018.06.27. 20:43:12

@tanato:

Nagyon ügyes volt.

Tipikus magyar történet hogy világgá kell szaladnia ahhoz hogy bebizonyítsa, az ér valamit.

tanato 2018.06.27. 20:54:36

@Shanarey: Igen,így igaz,pedig nem mostanában kezdett el kötéllel ugrálni.

Dikusz 2018.06.27. 21:04:40

@Shanarey: @tanato: ahogy megnéztem a videót, eszembe jutott, hogy többször volt már tv/újsághír, hogy Szombathelyen nagy hagyománya, és sikere van ennek a klubnak, nemzetközi híre van, ha jól emlékszem, csapatban világversenyeken is nyertek:
ugrope.hu/hu/

Valószínű ő is itt kezdte.

Shanarey 2018.06.27. 21:07:37

@Dikusz:

Magyarországon kezdett, de nem vették komolyan, emiatt nem talált szponzorokat,s így Brazíliában kötött ki, s brazilként nyert világversenyt.

gabors 2018.06.27. 21:08:30

Rekordszintre zuhant a forint árfolyama, eddig még soha nem került 328 forintnál többe az euró.

egyre olcsobb lesz Mo (persze nem annak aki forintban keres)

gabors 2018.06.27. 21:12:58

@Zsuzsi65: "Erre talaltak ki az overdraft protection-t :) " es az mennyibe faj ? mert nincs ingyen csak raadasul kell egy masik szamla is hozza (saving) amin meg van penz ...

inkabb akkor legyen insufficient fund amikor fizetni kell es elovennek egy "igazi" kartyat :-)

gabors 2018.06.27. 21:13:45

@Dikusz: "@gabors: nézted a legújabb foci-VB híreket? " nem csak azt hogy a nemetek 1938 ota eloszor kiestek az elso korben :-)

nyuszigonosz 2018.06.27. 21:13:54

@tanato: Végtelenül ügyes, nagyon tetszett.

gabors 2018.06.27. 21:19:47

@Shanarey: "Hmm, Debit VISA kártyám, van, Credit kártyám az nincs bár a bankom imádná ha lenne. "

Na ebben tevedsz a bankod lenyegesen tobbet keres a debit kartyadon (ha hasznalod vasarlasra is nem csak ATM vagy minek hivjatok cashpoint) mintha VISA CREDIT kartyat hasznalnal

Az overdraft-tal egyetertek csak a banknak jo ...

gabors 2018.06.27. 21:21:05

@Shanarey: "Még a nickjét is törölték." ki ez ???

Shanarey 2018.06.27. 21:22:08

@gabors:

Az lehet, de rendszeresen küld nekem ajánlatot hogy milyen jó is lenne "nekem" ha azt is használnék.

Shanarey 2018.06.27. 21:45:39

@Elmehunyt Fanyűvők:

Nem rólad van szó, a kanadai kaméleon ma nincs napirenden.

gabors 2018.06.27. 22:03:01

@Shanarey: "Az lehet, de rendszeresen küld nekem ajánlatot hogy milyen jó is lenne "nekem" ha azt is használnék."

teljesen a hasznalattol fugg van ami pl most harom honapig 5%-ot visszaad ha szupermarketben vasarolok vele (barmelyikben) cash back !!! ez egy nagyobb hetvegen $10 dollar felett is van.

Az Amazon-on mindig az amazon prime kartyaval (ami amugy Chase Bank) vasarolunk mert szinten 5% ez igaz csak ott vonhato le de nem marad meg pont ... megint csak durvan 5%-ot pontokban visszakapsz ha benzint ott veszed ... csak ott hasznalom valamit szamit de mivel Gen3-Prius-om van tankolasonkent most kb $1-$1.5 a megtakaritasom.

Hasonloan benzinkutas kartya (ez draga ha kamatot is fizetsz de en nem viszont)

Azonkivul az USA-ban a hiteltorteneted (credit history es credit score) mindenhol szamit barmilyen hitel, lakasberles, meg allas kereseskor is. Ez persze nalad nem szempont.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.06.27. 22:13:04

@gabors: "Erre talaltak ki az overdraft protection-t :) " es az mennyibe faj ? mert nincs ingyen csak raadasul kell egy masik szamla is hozza (saving) amin meg van penz ... "

az insufficient fund eseten az atutalas $12, de havi dij v. ilyesmi nincs. Ez a Bank of America-nal. 2 checking account-unk van hozzakapcsolva. Mondjuk teny, hogy azert igyekszunk mindig ugy vasarolni, hogy tudjuk, melyik kartyankat/szamlankat hasznaljuk, es azon van-e eleg osszeg.

Csodabogár 2018.06.27. 22:24:25

@gabors: Nos, agybajt kapnék ennyi féle kártya használatától, de tudom ez Amerikában szokás meg divat. Mi mindig mindent kp. fizettünk és maradék éveimben nincs is szándékomban ezen változtatni. Úszom az árral szemben. Nagyobb összegeket persze kártyával, de a "közértben" biztos nem.

zoldzeller 2018.06.27. 22:28:40

@Csodabogár: De itt erre is van a rendszer kitalalva. Furcsa lenne elohuznom a Whole Foods-ban a penztarcam es kifizetni a heti bevasarlasom arat ($150-$200 kozott mozog 4 emberre). Nem is tudom mikor volt nalam utoljara ennyi kp.

Dikusz 2018.06.27. 23:00:31

@gabors: erre a hírre gondoltam én is.

Régen nagyon szerettem a sportot, a focit is. Sok meccset megnéztem a tv-n, néhány hazai meccsre itthon ki is mentem.

Akkor hagytam fel a meccsnézéssel, amikor arra álltak rá a csapatok, hogy eltologatják a labdát, és majd a rájátszásban, később pedig a 11-es lövésekkel döntsék el a mérkőzést.
90 percig húzták az időt. Ennek a taktikának a bevezetői véleményem szerint a németek, és az olaszok voltak.

gabors 2018.06.27. 23:02:13

@Csodabogár: nyilvan nem kotelezo de mar vannak uzletek itt ahol NEM IS LEHET mar kezpenzel fizetni "kozertek" meg nem ilyenek.

De erre fele halad szerintem a kovetkezo lepcso az lesz hogy csak kijelolt kasszanal lehet fizetni kp-val es ha ott jo hosszu a sor akkor elobb utobb atszokik mindenki.

Ja pl New York allamban teljesen megszuntettek a kp-t az autopalya kapuknal hasonlo modszer volt eloszor csak adott kapunal lehetett fizetni ott sokszor jo hosszu sor volt, Most mar ott sem lehet ezzel egyidoben a sorompokat is kivettek es vagy van elektronikus fizeto bizbasz a kocsiban akkor azt olvassak le radion, ha nincs akkor kuldik a szamlat a rendszam alapjan (ami dragabb) A szamlat pedig eleg maceras kp-val fizetni, persze diehard elemek mint te meg mindig el tudnak menni mondjuk a postara (vagy bankba) es kp-ert vehetnek moneyordered (olyan mint a csekk)

gabors 2018.06.27. 23:07:27

@Shanarey: a blog.hu torolte ugy teljesen ? nem tudom ezert mit kell csinalni mert az irasai eddig sem voltak civilnek mondhatok...

de tutti visszater (ha akar) valami uj nickkel uj emaillel ez manapsag eleg egyszeru ... amig nem kell valami szemelyre szolo igazolvany vagy hasonlo nem lehet igazan senkit kitiltani ... csak szelmalomharc az egesz...

gabors 2018.06.27. 23:11:06

@Dikusz: "Akkor hagytam fel a meccsnézéssel, amikor arra álltak rá a csapatok, hogy eltologatják a labdát, és majd a rájátszásban, később pedig a 11-es lövésekkel döntsék el a mérkőzést.
90 percig húzták az időt. Ennek a taktikának a bevezetői véleményem szerint a németek, és az olaszok voltak. "

bocs dehat ilyen nincs a legtobb meccsen a VB-n is csak majd csak a kovetkezo meccseken lesz, es ez azelott is igy volt pl dontokben vagy kieses forduloknal ...

Dikusz 2018.06.27. 23:11:25

@Shanarey: Hunyady Emese volt még így. Úgy emlékszem, hogy ő sem kellett itthon...

Dikusz 2018.06.27. 23:18:19

@gabors:
'bocs dehat ilyen nincs a legtobb meccsen a VB-n is csak majd csak a kovetkezo meccseken lesz".

Késő van már, lemaradtam egy lépéssel...
Mi nincs a legtöbb meccsen? Időhúzás? Tényleg nem esik most le a tantusz:)
Változatlanul azt mondom, hogy észrevehetően időt húzni a németek, és az olaszok kezdtek el, úgy a '80-as években. Aztán most már mindenki azt csinálja.
Be kell valljam, nem néztem a meccset. De -lehet tévesen- most is erre mehetett ki a játék.

Pyrrhus 2018.06.27. 23:25:04

Már Magyarországon is ráálltak a költs el a holnapot, a tegnapot és a mát is egyszerre.
Hitelre.
Bele is bukott vagy egymillió család.

Mankel 2018.06.27. 23:25:25

@P.Elliot: Hallotál már az életszínvonal inflációjárôl?
Veszel valmi drágát de megszokod és már nem tesz boldoggá. Mobil, ház, autó ez mindenre igaz.
A boldogságod nem az anyagi javak mennyiségétől függ, hanem hogy elégedett legyél azzal amid van.

Vicces ez a hitelkártya előbb utóbb mindenki hibázik, és akkor kamatostul fogod visszafizetni amit most kapsz. Ne godolja senki hogy a bank balek, cdak hosszú távú jàtékos, amikor van pénz ėrtelmetlen ha meg elveszted az állásod és a bank érzékeli hogy nincs jövedelem letiltja és olyan kamatot fizetsz, hogy a füled ketté áll.
Szerintem nem ėri meg az a 400 dollár visszstérítés.

Vállalkozz · http://szallashelyek-utazas.info 2018.06.27. 23:25:40

@Halál kamionja mindenkit elgázol: Nyilván a CashFlow-t maximálja a kereset. Kevésből keveset lehet félretenni, ami 15-20 éves távlatban persze komoly összeg lehet a végére. Egy ismerős 13 évig alig evett (és másra se költött) a 80'-as évek végétől, és végül meg tudott venni egy 1,5 milliós szép motorkerékpárt. Ezzel szemben, aki négyszer annyit keresett, az egy év alatt megvehette volna KP-re.
A befektetés vicces dolog, rengeteg embert átvertek, vagy nem volt 'szerencséje', vállalkozóként pedig kockázatos is.
Utazni jó, mert sok érdekes kultúrát (életfilozófiát) meg lehet ismerni, és olykor kiderül, hogy havi 240 euróból is lehet úgy élni, amiről mi azt gondoljuk, hogy a milliomosok kiváltsága. A hippik és hajósok például Tenerifén rendesen megleptek. Volt olyan is, aki közelebbi/távoli szigetre is hajós stoppal jutott el (még vitorlása se volt, nemhogy pénze).

Csodabogár 2018.06.27. 23:33:43

@gabors: Szerencsére Europa középső részén, de anémeteknél és a svájciaknál is mindenütt lehet fizetni készpénzzel. Svédeknél már kevésbé, de mostanában már nem fogok arra járni.

Herr Géza 2018.06.28. 00:10:47

@London2009: A “barátom” blogjai érdeklődés hiánya miatt kihaltak. Vagy: valakinek elege volt az alpári stílusából. Az általa még csak virtuálisan sem ismert családtagok gyalázásából. Az agresszivitásából. A bunkó tirpákságából. A nullához gyorsan közelítő IQ-jából. Úgy komplett egy netpatkányból.

blackhairlady 2018.06.28. 00:28:16

@gabors: "meg allas kereseskor is."
Ez meg hogyan?

zoldzeller 2018.06.28. 00:51:11

@blackhairlady: amikor az uj ceg csinal background check-et (rendes helyek ezt komolyan veszik) ott nezik a credit historyt is. Ha az nagyon szar az azert kerdeseket vet fel.

gabors 2018.06.28. 01:59:16

@Mankel: "Vicces ez a hitelkártya előbb utóbb mindenki hibázik, és akkor kamatostul fogod visszafizetni amit most kapsz. Ne godolja senki hogy a bank balek, cdak hosszú távú jàtékos, amikor van pénz ėrtelmetlen ha meg elveszted az állásod és a bank érzékeli hogy nincs jövedelem letiltja és olyan kamatot fizetsz, hogy a füled ketté áll. "

ebbol latszik hogy lofingot sem ertesz a hitelkartyahoz !!! Ha ezt hiszed a hitelkartyarol akkor SOHA ne fogadj el egyet sem...

Penzugyi idiotaknak valoban veszelyes lehet egy hitelartya de ez mindennel igy van. Hulyekre minden veszelyes lehet meg egy selfie is.

Amit en (es masok is) pl leirtam az mind abbol indul ki hogy minden honapban visszafizetem a turelmi idon belul amit elkoltottem. (Na jo vannak kivetelek ami megerheti de tenyleg oda kell figyelni)

KB milyen hibara gondolsz mert ha eppen egyszer kesel akkor nincs nagyobb gond egy kesedelmi.

gabors 2018.06.28. 02:03:10

@Csodabogár: " @gabors: Szerencsére Europa középső részén, de anémeteknél és a svájciaknál is mindenütt lehet fizetni készpénzzel. Svédeknél már kevésbé, de mostanában már nem fogok arra járni."

Nem sokaig lesz igy bar lehet ez teged mar nem erint :-)

2018.06.28. 02:03:18

@Halál kamionja mindenkit elgázol: "Utoljara a 90es evek elejen volt netto kivandorlas, most is minden evben tobben telepednek be mint ki. "

valoban hiheto, hogy kevesebb, mint 34000 ember vandorolt ki :)))))

a baj ezekkel a szamokkal, hogy meg en a zoldkartyammal es a nemletezo magyar lakcimemmel sem szamitok kivandorlonak hivatalosan szerintem. bar pontosan nem tudom, hogy ez hogy van, de szerintem akkor jelenek majd meg kivandorlokent, amikor visszaadom a levizelt magyar utlevelem, mert mar lesz masik, es mondom, hogy toroljenek a nevsorbol.

De mondjuk kapasbol ismerek vagy 15-20 illegalis magyart a kornyeken, nem vagyok benne biztos, hogy ok kijelentkeztek. Ismerek ezen kivul kb 5 legalisan itt dolgozot, ok varnak a zoldkartyara, es kozben van magyar lakcimuk. Szoval ha veletlenul en meg meg is jelentek mar most a statisztikaban (mert megszuntettem a magyar lakcimet), akkor is jut ram masik 20 ember a kornyeken, akik viszont nem latszodnak kivandorlokent hivatalosan, de eszuk agaban sincs visszamenni (ha csak ki nem toloncoljak oket)

2018.06.28. 02:05:35

@gabors: egyetertek. 4 ev alatt egyszer sem hibaztam, de ha fogok is, az max par nap lesz, nosza az 50 cent kamatot csak tulelem valahogy :D

gabors 2018.06.28. 02:08:12

@blackhairlady: "@gabors: "meg allas kereseskor is."
Ez meg hogyan? "

az usa-ban legalis hogy a munkaltato lekerdezi a credit reportot /score-t csak annyi van hogy ha ez negativan befolyasolta a dontest azt koteles kozolni ... ez legalis resze a "background check"-nek foleg ha valami penzugyi vonatkozasa is van az adott munkanak

2018.06.28. 02:11:18

@blackhairlady: nekem is mindig megnezik uj kliensnel a kredittortenetem. ezek penzugyi cegek, es nem akarnak problemas embert, aki ra lehet szorulva, hogy pl adatokat szivarogtatva egeszitse ki a jovedelmet.

mivel jo itteni szokas szerint kb mindent hitelkartyaval fizetunk, pontosan latjak a penzugyi szokasainkat (atlagos havi koltes). plusz bekerik az adopapirjainkat, es maris megvan a bevetel/koltes => le vagyunk e egve vagy nem

2018.06.28. 02:13:19

@gabors: nem csak a pontszamot nezik, hanem hogy mennyiket raktal hitelkartyara/fizettel vissza (hitelkartya forgalom)

gabors 2018.06.28. 02:32:12

@LepesMez: "@gabors: nem csak a pontszamot nezik, hanem hogy mennyiket raktal hitelkartyara/fizettel vissza (hitelkartya forgalom)"

nezhetik mindkettot vagy az egyiket vagy egyiket sem ... a teljes hitel tortenetben sokkal tobb van (de az joval tobbe is kerul nekik)

es inkabb az szamit hogy hanyszor kestel mennyit volt-e egyebb negativ dolog bankruptcy stb

gabors 2018.06.28. 02:33:16

@LepesMez: "@gabors: egyetertek. 4 ev alatt egyszer sem hibaztam, de ha fogok is, az max par nap lesz, nosza az 50 cent kamatot csak tulelem valahogy :D "

Azert a kesedelmi dij jobban fajhat 35-38 (nem penny)

2018.06.28. 02:38:08

@gabors: ebbol is latszik, hogy meg nem hibaztam es nem tudom :D

gabors 2018.06.28. 02:40:06

@LepesMez: "valoban hiheto, hogy kevesebb, mint 34000 ember vandorolt ki :)))))"

nezd meg ujra !!! az statisztika (CIA) azt mondja hogy ennyivel TOBBEN telepultek be mint mentek KI, nem tudom de ha igaz akkor ... most mar teljesen ertheto a migrans orulet magyarorszagon :-)

ha igaz akkor tobb szazezer ujonnan erkezonek kellene lennie csak 2010 ota valahol (nem tudom hol de ez azert latszana) vagyis a FIDESZ valamit nagyon elbaltazott :-)

gabors 2018.06.28. 02:42:43

@LepesMez: amugy a harom link az csak egy mert ha megnezed a harombol ketto az elsore utal mint forras (CIA) tipikus .. amugy lefogadom hogy kaminos szerint az usa lator orszag es mindig hazudik (de a CIA statsztikat) beteszi haromszol

@Halál kamionja mindenkit elgázol: ugyes egy forrast betenni mintha harom fuggetlen dolog lenne ... amugy elhiszed az usa egyetlen szavat is ??? csak kerdezem

2018.06.28. 02:48:05

@gabors: tenyleg, kozben megtalaltam hanyan elnek magyarorszagon kulfoldiek:

"A statisztika szerint 2017. január 1-jén 151 132 nem magyar állampolgár élt Magyarországon, ez a szám bő 15 ezerrel kevesebb, mint tíz évvel ezelőtt volt. Pedig 2011-ben például még 206 ezer külföldinek adott otthont az ország."

forras:

24.hu/kozelet/2018/01/16/megjelent-huszezer-azsiai-magyarorszagon/

akkor kb 120000-en mentek el hivatalosan? meg mindig sovanynak hangzik :)

chrisred 2018.06.28. 09:16:04

@gabors: Remélem, ez a CIA factbook a magyar migráció mellett választ ad arra a kérdésre is, hogy hol vannak Szaddam tömegpusztító fegyverei. :)

London2009 2018.06.28. 11:38:52

@Herr Géza: @Shanarey: ezen jot nevettem, hogy a fanyuvo. :D Jajj, beteg ember az! Ezert is volt kar reagalni... Egeszseges, intelligens ember nem kommunikal ilyen modon. Mindenesetre meglepett, hogy toroltek, bar ugye mar nem ez volt az elso. Annyi szemet van az interneten, ez is elfert. Irto vicces volt olvasni a rogeszmeit es nyilvanvalo bolondsagait. Egy pszichiaternek jo eset tanulmanykent szolgalt volna. Foleg az erdekelt volna, hogy mi alapjan valasztja ki a kedvenceit? Kronikas meg ti? Miert? Engem szinte alig emlitett meg, irto rosszul is esett. Pedig akit o utal, az csak jo ember lehet! :D

London2009 2018.06.28. 12:29:38

@gabors: Nem kell ezt komolyan venni, ez csak egy iranymutatas. Legalabbis en igy veszem es nekem bevalt. Valalmint nyilvan fugg az elethelyzettol is. Ha valakinek epp kisgyereke van, vagy nyugdij elott all stb. teljesen masok lesznek a prioritasai es ez az arany nagy valoszinuseggel el fog tolodni.

Latcho Rom 2018.06.28. 13:45:01

@London2009: majdcsak elleszünk nála nélkül :)

Isten megáldja a blog.hu-t hogy végre kipaterolták, talán neki tették a legnagyobb szivességet.

kardio1 2018.06.28. 14:05:17

Annyira vicces, hogy mekkora kiakadás volt itt ezen a blogon, hogy itteni kommentelőket ekézett hinta vagy quercus egy másik blogon, miközben rendszeresen szokás itt ekézni őket...

London2009 2018.06.28. 14:56:26

@kardio1: azert ne keverd ossze a szezont a fazonnal. Ekezni barkit lehet es az itt kommentelok egymasnak is adnak gyakran. Szo sincs arrol, hogy itt nagy egyetertes vagy osszefogas lenne mindig. De a bicskanyitogatu stilus, a gyalazas, az ertelmetlen vagdalkodas, a felesleges szemelyeskedes, a tragarsag, a masik minden fele vulgar jelzovel valo illetese nem elfogadott itt hala az egnek...

London2009 2018.06.28. 14:58:20

@Elhunyt Fanyűvő: ugyis visszajon. Azzal egyetertek, hogy valoszinuleg ebbol o fog a legtobbet profitalni ha leszakad egy darabig a blogrol. Hatha a rogeszmejet is sikerul igy orvosolnia.

kardio1 2018.06.28. 15:38:29

@London2009: a bicskanyitogató stílus, a másik lehülyézése itt is divat sajnos, persze nem mindenkinél, de én nem is erre gondoltam, hanem arra a jelenségre, amikor ugyanazt tesszük, mint amit a másiknak felrovunk, anélkül, hogy észrevennénk. Ez egyáltalán nem ritka itt.

London2009 2018.06.28. 15:59:25

@kardio1: ezzel nem ertek egyet, ne haragudj. Szerintem teljesen mas valakit lehulyezni, vagy mondjuk lekxxrvazni. Illetve arrol sem tudok, hogy innen valaki inditott volna egy kulon blogot, ahol olyan kommentelokrol ir, akikkel nem egyezik a velemenye, gyalazva oket es a csaladjukat ismeretlenul. Azert van egy hatar, ami raadasul igen tagas es sok mindent eltur. Viszont ez a hatar itt meg van szabva. Ha valakinek a jolneveltsege es a joizlese azt nem tudja fejrekoppintas nelkul megsugni, hogy meddig lehet elmenni, akkor az tenyleg takarodjon, hogy stilusos legyek az erdobe...

kardio1 2018.06.28. 16:16:26

@London2009:
Tiszteletben tartva a véleményedet, lehet, hogy azért nem értünk egyet, mert nekem ez a bizonyos határ jóval korábban van. Hogy konkrét példát is hozzak, mire gondoltam eredetileg, nézd csak meg a kritikákat, melyeket max kap. Lehet vele nem egyetérteni, de nem kéne sportot csinálni a lehülyézéséből.

London2009 2018.06.28. 16:32:10

@kardio1: majd megfigyelem a kommenteket. Maxot en sem birom, szerintem is ossze vissza dumal az esetek tobbsegeben. Mindig atgorgetem, nyilvan lehulyezes helyett ez is egy megoldas lehet. De azert azt nem gondolod, hogy azert tenni kell, hogy valakit folyamatosan lehulyezzenek? Szoval o azert egy kicsit szinte sorban all a pofonert. Oszinten szolva, azt sem igazabol ertem, hogy minek kommentel, ha ez tenyleg igaz, hogy allandoan le van hulyezve. No de tenyleg megfigyelem, mert nem tunt fel, hogy ilyen rossz lenne a helyzet.

adg 2018.06.28. 17:09:26

@London2009: ne essen russzul, egesz sokszor megemlitett, legfeljebb nem ismertel magadra.

Hinta es max artatlan szuzlanyok mellette. Sajnos valami tortent vele, regebben teljesen normalis volt.

London2009 2018.06.28. 17:18:15

@adg: nem voltam elegge szemfules olvaso. De tudom, hogy szerepeltem en is a fekete listajan. Nem emlekszem ra korabbrol, csak mar az elmehaborodott korszakbol.

geeeteee 2018.06.29. 14:57:13

Egyvalamihez tartottam magam, soha nem költöttem többet, mint amennyit kerestem. Körülbelül ennyi a gazdagság titka is.
Aki akar osztozni az örömömben, avval megosztom(visszautalva egy korábbi hsz.-re), heti ezrest simán félreteszek. :D

Dikusz 2018.06.29. 16:03:24

geeeteee, neked címezem, mivel az a csudálatos "válasz erre" gombocska nem működik (hogy a szél verje össze a karcsú bokáját annak, aki tehet róla):

Osztozom az örömödben, őszintén örvendek neki, hogy heti ezrest simán -örvendeznék annak is, ha gyűrötten- félre tudsz rakni.

geeeteee 2018.06.29. 17:15:32

@Dikusz: És akartál is? Na ugye! :D Ennyit a megosztásról.

Dikusz 2018.06.29. 18:40:53

@geeeteee: már megbocsáss az értetlenkedésemért, tudd be a koromnak:

"És akartál is? Na ugye! :D Ennyit a megosztásról"

Mit akartam vala, pláne megosztani ?:)))

geeeteee 2018.06.30. 08:24:28

Csak facebook fricska, ilyenek a like-ok. Én osztottam meg, nem te. Te csak lájkoltad.
Nemrég volt említve a megosztás(share), élményekkel kapcsolatban. Akkor írtam, hogy az milyen képtelenség, (mint a diavetítés). Sebaj, én is lájkollak. :D

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása