oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. május 02. 06:30,  Babát várni Amerikában 133 komment

2018. május 02. 06:30 Határátkelő

Babát várni Amerikában

Gyermeket várni, pláne elsőt, mindenhol nagy izgalom, különösen az külföldön és különösen az, ha határátkelőként még a teljes rendszert is tanulni kell hozzá – mint mai szerzőnk esetében az Egyesült Államokban. Zsófinak és a párjának ráadásul munka szintjén is volt köze az egészségügyhöz, de még így is érték meglepetések őket.

terhes_no_foto_pixabay_com_tasha.jpg

„Férjemmel több éve élünk az Egyesült Államokban és legnagyobb boldogságunkra idén végre szülők lehetünk. Mindezt azonban több év sikertelen próbálkozás előzte meg, aminek következtében sikerült megtapasztalnunk először az amerikai, majd a magyar lombikbébi program menetét. De erről majd egy következő posztban beszélnék. 

A lényeg, hogy a lombikprogramnak köszönhetően tartunk ott, ahol most vagyunk; első babájukat nagyon boldogan váró, de az amerikai kacifántos egészségügyi rendszerben egyedül evickélő pár. 

Fontos kihangsúlyozni, hogy Magyarországon mindketten az egészségügyben dolgoztunk az orvoseszköz-technológiai területén, majd itt az Egyesült Államokban férjem egy kórház beszerzési osztályán és a műtő berkeiben kapott vezető beosztást, én pedig az egészségügyi biztosítás területén lettem specialista. 

Tehát egyikünk sem volt zöldfülű, az amerikai egészségügyi rendszerhez egyáltalán nem értő, mikor kvázi páciensként jobban belecsöppentünk az itteni egészségügybe. 

Lengyelek mindenhol 

Magyarországról tavaly novemberben eresztett utamra a lombik intézet, miután 6 hetesen megállapították az egészséges, erős szívhangot. Pár napra rá már engedélyezett is volt, hogy visszarepüljünk az Egyesült Államokba és az út bár hosszú volt, de teljesen rendben ment. 

Mivel a tavalyi évben költöztünk át Chicagóba, így gyakorlatilag semmi ismeretségünk nem volt itt, nemhogy bejáratott szülész-nőgyógyászom. De mivel a lombikprogram előtt szükség volt a budapesti intézetnek hormonvizsgálatra, azt még itt kint csináltattam meg egy dél-amerikai doktornővel, úgyhogy úgy döntöttem, őhozzá fogok visszamenni a szülés kapcsán. 

Ez egy nagy kórházon belüli praxis és mint később kiderült, egy lengyel vezető orvossal az élén. Chicagóról annyit kell tudni, hogy Varsó után a második legnagyobb lengyelek által lakott város, elképesztő lengyel kolónia épült fel itt az elmúlt évtizedekben. 

Szóval a nőgyógyászati viziteknél eleinte mókás volt, hogy zsigerből Dobre-val üdvözölt a nővérke vagy Polish Borscht meg káposztasavanyító receptfüzeteket láttam megbújni a baba-mama magazinok közt a váróban, és a fél váró lengyelül beszélt körülöttem. De nincs is ezzel baj és ezért színes Amerika. 

Saját egészségügyed menedzsere vagy 

Első babáját váró kismamaként mondanom sem kell rengeteg kérdéssel érkeztem az első - és a további - vizitekre is. A dél-amerikai doktornő nagyon részletes volt az első két alkalommal és egyáltalán nem éreztem sürgetve magam. 

Néha eszembe jutott Magyarországon egy-egy régebbi nőgyógyászati vizsgálatom (mikor nem magánrendelésre ment az ember) és a panaszfelvétel, fel-levetkőzés-vizsgálat nettó 5 perc alatt megvolt, mert kint még vártak vagy negyvenen a váróban utánam. Na ezt itt nem egyáltalán nem tapasztaltam. 

Azt viszont érdemes tudni az itteni egészségügyről, hogy mivel abszolút piaci alapú, mindenki kvázi a saját egészségügyét menedzseli. 

Kiindulási pontként meg kell nézni, melyik biztosítási társaság tagja az ember és aszerint választani orvost, klinikát, kórházat, amelyek azzal az adott biztosítási társasággal kapcsolatban állnak, különben nem lesz fedezve az ellátás és zsebből kell kifizetni az összeget (out of network). 

A slusszpoén az egészben az, hogy hiába van a havi - a mi esetünkben - 300 dollár körüli egészségügyi járulék két főre, ez csak egy alap havidíj, amit fizetsz. Ha bármilyen egészségügyi ellátásra szorulsz, akkor el kell érned egy összeglimitet (nagyságrendileg 5000 dollárt), amit Te fizetsz és csak utána kapcsol be a biztosító, de utána is csak a felmerülő összegek 80%-át állja. 

Persze ezek a számok egészségügyi csomagtól függőek, de az alapkoncepció nagyjából mindegyikben ugyanez. 

Horrorösszegek és a Breaking Bad 

Az egészségügy elképesztően drága. Ez az egyik rákfenéje. Mivel elmúltam 35, így például nekünk nem volt kérdéses megcsináltatni a 13. heti genetikai vérvételt, ami a Down-kór szűrés és egy genetikai szűrés egyben. 

Felvilágosítottak, hogy ezt egyáltalán nem állja majd a biztosító, de azért a 2500 dolláros számla így is eléggé szíven ütött. Ez egy számla volt a sok közül és akkor még csak félidőnél sem jártunk. 

Érdemes amúgy megnézni az AMC rekordnézettségű Breaking Bad sorozatát vagy a Shameless sorozat pár részét. Ezek kiváló humorral mutatják be a szomorú igazságot, hogy hogyan képes egy gigászi összegű orvosi számla miatt a tisztes családapa methamphetamine főző szakemberré válni, vagy a sürgősségi ellátást kifizetni nem tudó szegény chicagói család milyen elképesztő biztosítási csalásokra képes. Persze mondom, mindez tényleg nagyon jó humorba csomagolva. 

Nincs szervezett betegút 

A másik hibája a rendszernek, hogy egyáltalán nincs megszervezett betegút, az egészségügyi ellátás a’ la carte. Például az orvos elmondja, hogy a 12. héten ajánlott a Down-kór szűrés, de hogy elmész-e megcsináltatni, az már a Te választásod. Senki nem kötelez rá. 

Gyakorlatilag itt végig lehetne simán csinálni egy terhességet a kötelező 5-6 ultrahang, genetikai vizsgálatok nélkül, nincs vezetett kiskönyv, stb. A szülésfelkészítői, szoptatási tanfolyamok információit kikutatni, beregisztrálni is magadnak kell, nem kapcsolódik az orvosi praxishoz. 

Itt a praxisok specialitástól függően különálló egyéni vagy csoportos vállalkozások, teljesen függetlenül a kórházi rendszerektől. Az utóbbi 5-10 évben a kórházrendszerek megpróbálták felvásárolni ezeket az orvos praxisokat, váltakozó sikerrel. Ezzel próbálják kontrollálni a betegutat. 

Ha kontrollálják az orvos specialistát azzal kontrollálják a referálást is az anyaintézménybe. Pont ezek a különálló ellátó szervezetek miatt kap az ember például szülés után külön számlát az orvos praxisától, a laborból és a kórházból, altatóorvostól (bármilyen fájdalomcsillapítás esetén) amennyiben ezek a felek nem a kórház alkalmazásában állnak. A több helyről jövő számlákon kiigazodni nagyon frusztráló tud lenni. 

Időközben az is kiderült, hogy a doktornő nem tudja-szokta garantálni, hogy ott tud lenni a szülésnél és mivel a praxis 2 orvosból és 3 szülésznőből áll, akik szerencsére eddig nagyon szimpatikusak, de minden vizitnél máshoz osztanak be, hogy mire eljön a nagy nap „vetésforgóban” kvázi mindenkivel találkozzak. 

De addig még van pár hónapunk. Folyt. köv.” 

Addig is ha valakinek kérdései vannak az amerikai bevándorlással, élettel kapcsolatban, érdemes körülnézni a Facebookon, ahol például a Bevándorlás Amerikába csoport szuper infókkal szolgál.

A nap idézete

„Az nem tartható fent, hogy én felvételiztetek egy kislányt, akinek be van burkolva a feje, felvesszük, eljön Debrecenbe, aztán kihívják rá a rendőrt, ha megjelenik az utcán.”

(Fotó: pixabay.com/tasha)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: szülés gyerekvállalás Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr6713883980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2018.05.02. 06:41:15

"A rákfenéje hogy drága" jobb mint rák olcsón itthon.

Olliék 2018.05.02. 06:45:22

Sok boldogságot a babához!
Csak a hírekből hallottam az USA egészségügyéről,.hát döbbenet.
Otthon fizettem, aztán mégis maszekhoz jártam, ott meg fizetni is borzasztóan drága.

zoldzeller 2018.05.02. 06:58:40

Anyam, ez valami High deductable plan?
Csak egy kerdes, ha tudtatok hogy gyereket terveztek nem lett volna erdemes egy masik package-t kerni a legelejen?Gondolom a munkaltato fizeti egy reszet. ERtem, hogy annak a havi koltsege tobb, viszont akkor az out of packet maximum es a deductible is alacsonyabb. (Nekunk pl $250 a deductible es azt hiszem $1200/fo az out of pocket maximum - es PPO plan.)

kék madár 2018.05.02. 08:16:03

@zoldzeller: igen, azert nem ennyire veres a helyzet, ha a dragabb plant valasztja.

Csodabogár 2018.05.02. 09:03:20

Megint kiderült, hogy Amerika milyen csodás.

Persze lehet olcsóbban vagy akár ingyen is szülni. Illegális ismerős Floridában két klassz gyereket szült. Mikor jöttek a fájások bement a kórházba, megszülte a gyereket és haza ment. Azt hiszem egy fillért nem fizetett.

DieNanny CH 2018.05.02. 09:24:01

"A slusszpoén az egészben az, hogy hiába van a havi - a mi esetünkben - 300 dollár körüli egészségügyi járulék két főre, ez csak egy alap havidíj, amit fizetsz. Ha bármilyen egészségügyi ellátásra szorulsz, akkor el kell érned egy összeglimitet (nagyságrendileg 5000 dollárt), amit Te fizetsz és csak utána kapcsol be a biztosító, de utána is csak a felmerülő összegek 80%-át állja. "

Ez nagyon hasonló Svájcban is. Az összeglimit függvényében változik a havidíj. Tehát minél magasabb limitet vállalsz - vagyis amit kifizetsz -, annál kisebb a havidíj. Ami 200-tól a csillagos ég.
Még annyi a különbség, hogy a biztosító 90%-ot áll.

(Tehát, mondjuk 2000 frank az önrész, de a műtét és egyéb 3000 frank, akkor kifizeted a 2000-et, és a fennmaradó 1000-nek a 10%-át. Ez 1 évre vonatkozik. Vagyis, ha 3-szor 3000 frank költség jön össze egy évben, akkor kifizeted a 2000-et, és a fennmaradó 7000-nek a 10%-át.)

Din Serpahis 2018.05.02. 10:12:40

@DieNanny CH: a kulonbseg az annyi, hogy Svajcban a szules azt hiszem tok ingyen van, gyakorlatilag ez az egyetlen ingyenes egeszedugyi szolgaltatas. (Illetve ha extra vizsgalatokat kersz, az.mar persze jo draga)

labirintus1 2018.05.02. 12:04:56

Engem mindig megdöbbentenek az árak, pláne mivel úgy tűnik, hogy semmi közük a szolgáltató valós költségeihez.

Nekem pl. Belgiumban csináltak egy ún. Harmony tesztet, ami szintén egy fajta genetikai teszt, pl. Down-t is szűr. Belgiumból Amerikába DHL-lel utazott a vérminta és pár nap múlva jött is az eredmény. A szállítási költséggel együtt 600 euróba került és ez az összeg belga orvos munkadíját is tartalmazta már. Ugyanez a vizsgálat az USA-ban több ezer dollár, úgy hogy DHL költség nincs is benne.

vándor madár 2018.05.02. 12:16:28

@DieNanny CH: "300 dollár körüli egészségügyi járulék két főre"

Ja meg Svájcban a 300 dollár nem két főre van, hanem egy személyre is túl alacsony biztosítás.

Zoltan Szaabatin 2018.05.02. 12:16:56

Azt is tedd hozza. Ha ugyadodik akar havi 20dollarjaval is viszafizetheted,sot mivel uzlet,alkudni is lehet

2018.05.02. 12:44:35

azert hangsulyozzuk ki, hogy ezek az osszegek azert ilyenek, mert a cikkiro valami nagyon gagyi biztositast valasztott (vagy a munkaltatoja nem kinal jobbat) Nekunk valami $20-t kell fizetni, azon felul minden ep esszel elkepzelhetot fizet a biztosito. talan halozaton kivul csak 80%-at egy erteklimitig, de olyat meg nem csinalunk.

szoval azok, akik itt 2000 meg 5000 dollaros szamlat kapnak, azt azok azert kapjak, mert sporolni akartak a biztositason.

kublerek · www.vasalobolt.hu 2018.05.02. 13:55:41

Reméljük hogy egy jobb életben lesz része a kisbabának.

sörm 2018.05.02. 15:45:00

Hát igen... Amerikában egy pillanatig se volt kísértésem kint maradni - mihelyst lejárt a szerződésem jöttem haza. És abszolút azzal az érzéssel hogy Magyarország százszor jobb hely. Pl. ilyenek miatt mint egészségügy, egyetem, munkavállalók jogai. Hiába lettem volna én a rendszer nyertesei között, nem szívesen élnék ilyen társadalomban.

Igaz Chicagot imádtam, ott azért szívesen eltöltenék egy évet.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.05.02. 16:25:07

@LepesMez: igy van! Az sem mindegy, hogy PPO vagy HMO, szoval a rendszer egy szocialis eu-ban gondolkodo ember szamara szinte atlathatatlan - meg meg az itt eloknek is ;) Nekunk HMO biztositas van munkahely reven, es mi nagyon meg vagyunk vele elegedve.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.05.02. 16:28:09

@sörm: ha allami cegnel dolgozol (es mondjuk meg szakszervezeti tag is vagy), munkavallalokent szuper dolgod van:) sajat tapasztalat.

gabors 2018.05.02. 16:34:42

"kórházat, amelyek azzal az adott biztosítási társasággal kapcsolatban állnak, különben nem lesz fedezve az ellátás és zsebből kell kifizetni az összeget (out of network). "

ez igy nagyon felrevezeto ... es NAGYON biztositas fuggo .. ja havi $300 ket fore az baromi olcso plan (meg $5000 deductible, meg egy alap teszt benne sincs hmmm ....) ez a teljes osszeg vagy posztolo elfelejtette hogy a munkaltatoja is fizet nem keveset

Az biztos hogy nehez osszehasonlitani igy mert a legtobben NEM IS TUDJAK mibe kerul a biztositasuk azt meg foleg nem hogy mit kapnak erte...

Az biztos hogy nem SZTK a dolog.

Peldaul az en biztositasom (munkaltaton keresztul) in-network mindent fizet out-of-network pedig a "reasonable cost" %80 .. ja van out-of-network deductible ha jol emlekszem $200 es MAXIMUM is ami kettonknek $5000...

Ami meg bonyolitja a dolgot hogy minnel kisebb helyen el valaki annal valoszinubb hogy csak egy vagy ketto ilyen halozat van.

gabors 2018.05.02. 16:54:37

@labirintus1: " Ugyanez a vizsgálat az USA-ban több ezer dollár, úgy hogy DHL költség nincs is benne. "

ezt tutti nem igy van azokat az arakat SENKI nem fizeti ki mindig mosolygok hogy miket szamlaznak ki egyes laborok aztan a biztosito meg fizeti kb %20-kat ... mikor valamilyen vizsgalatot kellett csinalni privatban a labor NEM azt az osszeget keri mint amit "szamlaz" a biztositonak hanem kb ugyanazt amit a biztositonak is fizetne ...

Jobban jart volna a posztolo is ha korbe kerdezi ezt es nem csak bemondasra fizet ... valaki mar irta LEHET alkudni ..nem is keveset

Ami tenyleg zuros az USA-ban hogy nincsenek "hivatalos" arak az EU-ben. Tobbek kozott ezt is probaltak megoldani az ACA-vel hogy legyen egy nyilvanos ar listaja minden intezmenynek, orvosnak, labornak stb ... de sajnos nincs es minden biztosito tarsasag egyenileg targyal minden intezmennyel es minnel tobb tag van az adott teruleten annal "jobb" arakat tudnak kieroszakolni... Ez igy nagyon rossz mert nem atlathato...De emiatt vannak ezek a "network"-ok PPO-k es HMO. Es ez a szabad orvos valasztas rovasara megy. Ezzel tamadtak az Obama-Care-t pedig mindennapos dolog hogy adot orvos vagy orvoscsoport kilep barmelyik maganbiztosito halozatbol is es pont igy tettek az ObamaCare-rel mert nem akartak elfogadni az alacsonyabb arakat ....

Csak megemlitem hogy mindezt meg az is bonyoiitja tovabb hogy a biztositok allami szinten vannak szabalyozva nem pedig szovetsegi szinten ... vagyis az 50 allamban 50 kulonbozo szabalyozas van (ami az arakat is befolyasolja)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.05.02. 16:55:36

@gabors: igy van...szoval a rendszer bonyolult, es 1-1 kiragadott szemelyes pelda nem tukrozi a teljes valosagot. A dragasag mellett viszont az, hogy (megint csak szemelyes ill. kozeli ismeros tapasztalata) az, hogy az ellatas tenyleg jo, nekem a pozitivum fele billenti a merleget: az, hogy egy MRI-ra nem kell heteket, honapokat varni, vagy az, hogy egy heten belul operaljak a rakos beteget vagy a terdet, es meg sorolhatnam.

zoldzeller 2018.05.02. 17:05:15

@labirintus1: a Harmony test ugye az amit az amnio es cvs helyett csinalnak javasolnak jobb helyeken? Ezt speciel pont tudom, mert a kolleganom 39 eves, babat var es o csinaltatta meg ezt a tesztet es $300 fajt, a tobbit a biztosito vegulis fedezte, bar teny hogy eleg sokat telefonalgatott miatta, es amit Gabor is irt, hogy a biztositoval bizony lehet alkudozni, csak ehhez a mi europai lelkunk nincs hozzaszokva.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.05.02. 17:19:24

@zoldzeller: hozzateszem, a piac-szemlelhez (alku) mashol is hozza kell szokni. Ami nekunk, Mo-n szocializalodott embereknek furcsa, itt (vagy akar mashol is) termeszetes lehet. Pl a price matching egyre tobb helyen bevett szokas. Ha megmutatod az uzletben, hogy az adott termek mashol olcsobb, az uzlet is hajlando ezen az olcsobb aron adni az arut.

zoldzeller 2018.05.02. 17:46:51

@Zsuzsi65: ertem en ezt, es pl autovasarlasnal oke (most hirtelen nem jut mas az eszembe), de az eu biztositoval valo alkudozas nekem teljesen idegen, mondjuk nyilvan en is megeresztenek par telefont ha azzal megsporolhatok par szaz/ezer dollart.

kék madár 2018.05.02. 17:49:28

@Zsuzsi65:
azert az, hogy 20 eve 5 dollar volt a co-pay, most meg 30, nekem sehogy se jon ossze

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.05.02. 18:04:27

@kék madár: a benzin is $2 alatt volt, most meg kozel $4:)

Golf2 2018.05.02. 18:08:56

@sörm: "munkavállalók jogai itthon" el vagy tájolva.1 rossz szó és repülsz.

2018.05.02. 19:08:31

@sörm: Ilyet szolsz, hogy magyarorszagon jobb az egeszsegugy meg az egyetemek, HAAA-Haa-haaaa-haaaaa-haaa-haaaaa-haaaa mekkora humor herold mar!!!!

Csak egy pelda, felesegemnek sokat fajt a feje, elment dokihoz, eloszor azt gondolta a doki, hogy valami csigolya dolog, adott gyogyszert, ket het mulva vissza, meg mindig fajt, erre ket napra ra volt idopont MRI-re.

Az ezerszer jobb magyar egeszsegugyben, ha egyaltalan elkuldenek mri-re fejfajas miatt, hany honapot is kell varni? Es hany magyar egyetem van a top 500-ban?

Az usa-ban vannak nagyon hulye es igazsagtalan dolgok, de ha sorravennenk kulonbozo temakoroket, szerintem az esetek 75%-ban az jonne ki, hogy sokkal jobban megy itt.

Ugy altalaban pedig, irastudo embernek sokkal jobb itt.

gabors 2018.05.02. 19:59:38

@kék madár: "azert az, hogy 20 eve 5 dollar volt a co-pay, most meg 30, nekem sehogy se jon ossze " ugyanarrol a biztositasrol van szo mint 20 eve? ketlem... vagy valtottal biztositot vagy eppen "plant" (vagy a ceged aki megallapodik ebben a biztositoval) ez egy fajta koltseg at-tolas emiatt tudnak az egesz csoportnak par szazalekkal jobbat ajanlani ... nem vagyok szakerto de erdekelt a dolog amikor az ACA-t nyomtak es olvasgattam rola hogy hogy is van ez ... amugy a $20 manapsag atlagos en $15-ot fizetek haziorvosnal mig specialista $20 ambulanica meg $50 (ha benttartanak akkor $0)

Ha a ceggednel (vagy a hazastars cegenel) vagy biztositott akkor alapban a ceg ujratargyalja ezeket szinte minden evben es amit Zsuzsi emlitett ott meg esetleg a szakszervezet is belekavar... azt mar meg sem emlitem ha egy nagyobb cegnel vagy akkor meg az is lehet hogy onbiztositasrol van szo amit az adott biztosito "csak" adminisztral viszont a "poolban" csak a cegen beluliek vannak (ez foleg akkor van ha az adott ceg/szervezet jelentos reszet fizeti a havi dijnak ...)

kék madár 2018.05.02. 20:09:03

@gabors: @Zsuzsi65: gyakorlati ugyanaz a biztositasom van, a "kozepso" de ennyit ment fel a co-pay ara. 6-szorosara. Se a benzin, se a kenyer, se az ingatlan ara nem ment fel ennyivel. Tokeletesen elmebeteg rendszer ez. Csak azert nem tud elmenni kivizsgalasra, mert tul draga, meg neki is! :)

zoldzeller 2018.05.02. 20:23:22

@kék madár: Ki nem tud elmenni kivizsgalasra?

kék madár 2018.05.02. 20:29:47

@zoldzeller: a rendszer (a zelmebeteg) (tudom, San Franciscoban csak a hipster humor megy :)

gabors 2018.05.02. 20:30:43

@kék madár: "gyakorlati ugyanaz a biztositasom van, a "kozepso" de ennyit ment fel a co-pay ara. 6-szorosara. "

"kozepso" ..... ez jo :-)

20 eve me'g PPO-k meg HMO-k nem igen voltak (akkoriban kezdodott errefele) ... mert elotte NEM is volt gyakori a co-pay jobb biztositasoknal

csak kerdezem maga amit fizetsz havonta a ceggel egyutt az mennyit ment fel ? az sokkal tobbet szamit....

" Csak azert nem tud elmenni kivizsgalasra, mert tul draga, meg neki is! :)"

Hat ketlem hogy az a biztositas havi dijat sem tudja kifizetni amugy az en biztositomnal nincs co-pay pl MRI/CT/X-ray vagy barmilyen labor viszgalat eseten vagy egyebb ambulans mutet stb. csak ha orvoshoz megyunk ...

FutureFry 2018.05.02. 20:32:11

@gabors: @Zsuzsi65: @zoldzeller:

Régen semminek sem volt fix ára. Mindenért alkudozni kellett. Amerikában az árcímke bevezetését a Quaker-eknek köszönhetjük, mert ők határozták el, hogy mindenkitől más árat kérni ugyan azért az áruért erkölcsileg nem tiszta. Ezen felül az alkudozás igencsak rossz hatékonyságú (felesleges köröket fut az ember vele), ráadásul az egészségügyben nem is alkalmazható igazán (pl. egy balesetet szenvedő nem egyenrangú alkupartner a mentősökkel vagy kórházzal szemben). Egyébként a Medicare mostanában döntött úgy, hogy a kórházaknak kötelező lesz az árlistájukat online elérhetővé tenniük [2], remélhetőleg ez javít a helyzeten (akkor is ha bizonyára kijátszható, mert persze amit ők a weboldalon kiírnak az nem feltétlenül az amit sok magánbiztosító fizet)

[1] aeon.co/videos/how-the-quakers-became-unlikely-economic-innovators-by-inventing-the-price-tag
[2] www.pbs.org/newshour/nation/medicare-to-require-hospitals-to-post-prices-online

zoldzeller 2018.05.02. 20:34:30

@kék madár: ja, ertem:)) faradt vagyok. hipszeter humor? Csak ha organic, fair trade, non gmo, es gluten es dairy mentes es ha lehet akkor raw.

kék madár 2018.05.02. 20:46:49

@zoldzeller: a keyword a "raw", tudom, most nalatok a raw water megy, "sajnos" hozzank mar nem jut el :)

kék madár 2018.05.02. 20:47:59

@gabors: kb 500 dollart fizetek es a ceg is annyit
20 eve az se volt 150-nel tobb

zoldzeller 2018.05.02. 20:50:35

@kék madár: jaj, az a mindenkori melypont.:))

sörm 2018.05.02. 20:54:53

@LepesMez: Igen, a magas végzettségem miatt nekem jól ment volna kint sorom. És ez igaz mondjuk a társadalom 40%-ára (ezt most csak tippeltem). A többi meg dögöljön meg.

Azt hogy nekem magas végzettségem van annak köszönhetem hogy Magyarországon ingyen tanulhattam. Amerikában halvány esélyem se lett volna kicsengetni az ország legjobb egyetemére a tandíjat. Otthon meg tanultam mint az őrült, eszem is volt hozzá, nem is volt kérdés hogy a szerény anyagi háttér ellenére a legjobb egyetemen tanulhatok. Mert a szorgalmon és tehetségen múlott, nem a szülők pénztárcáján. A társadalomnak ez a felépítése nekem szimpatikusabb.

Hogy a legjobb magyar egyetem nem egykategóriás a legjobb amerikaival az nyilvánvaló. Én arról beszélek hogy egy átlag állampolgárnak milyen lehetőségeket kínál az élet. És ebben Mo sokkal jobb. Sok baj van az egészségüggyel, de senki nem választja az öngyilkosságot, mert nem tudná kifizetni a rákkezelést.

Ez hozzáállás kérdése is. Én nem bánom hogy a fizum nem sokkal magasabb mint egy bolti eladóé. Nekem az többet jelent hogy tudom: aki itt dolgozik, az nyugodtan él. Nem akarok privilégizált helyzetben élni, amikor az utcán körülöttem lévő emberek jó része meg kínlódik hogy boldoguljon. És pláne nem akarok átkerülni a nem privilégizáltak közé. Egye fene fizetem én a mocsok magas adókat, de ne kelljen olyan társadalmi feszültségek között élnem mint ami az usaban van. Nekem jó itt Európában, neked meg jobban bejön az usa. Ez voltaképp szuper, mindketten elégedettek vagyunk! :)

Még az oktatásra vissza: nem a Harvard a szempont, hanem egy átlag általános iskola. És nem véletlen hogy aki teheti nem public schoolba küldi a gyereket, mint ahogy a világban totál tájékozatlan amerikai sztereotípiának is van alapja. Nyilván a színvonal más lesz New Yorkban mint Texasban, de az amerikai közoktatás minden csak nem követendő példa. Ha van lóvé akkor mocsok jó oktatást tudsz venni a gyereknek magániskolában. Ha meg nincs, akkor így jártál...

kék madár 2018.05.02. 21:07:47

@sörm: azert amiket az iskolakrol irsz, arrol nekem teljesen mas a tapasztalatom, meg a tobbiben is ellentmondasz magadnak

zoldzeller 2018.05.02. 21:08:34

@sörm: eleg sok mindenben osztom a velemenyed, es nagyjabol az iskolakkal is, de tapasztalataim alapjan ez nem ennyire egyszeru hogy public vs private school = szuper oktatas vs szar. Egy jo kornyeken a public school-ok hozzak a private school-os eredmenyeket, de ez nyilvan megint egy ongerjeszto folyamat, mert itt meg a hazad araba/alberleti dijakba fizeted bele azt a havi par ezer dollar kulonbseget (illetve ezek az elvileg public schoolok eleg sok havi donaton-t varnak el a szuloktol)
(azt hiszem eleg magas vegzettsegunk van a ferjemmel, de egyelore public shoolba jarnak a gyerekeink, cserebe sok penzt koltunk a lakhatasra, so far so good.)

sörm 2018.05.02. 21:18:36

@zoldzeller: Teljesen egyetértek. Anno voltam egy iskolában downtown Atlanta, önkéntes nyugdíjas tanárok totál ingyen csodákat műveltek a legrosszabb kerületben.

sörm 2018.05.02. 21:22:13

@kék madár: Az csak jó ha nincs igazam! Nyilván látom sok előnyét is az amerikai társadalomnak, bizonyos munkakörökkel butaság nem oda menni. Az én tapasztalataim alapján én magamnak elvetettem, ez nem azt jelenti hogy másnak nem ideális választás.

zoldzeller 2018.05.02. 21:32:50

@sörm: a fiaim egy pici public shoolba jarnak, azon tul hogy fizetunk havi 2x$100-t donation-t, meg heti 1x egy-egy orara valamelyikunk bemegy matekorara segiteni (es az iskola el is varja). A legtobb szulo amugy jon, mindig van ott valaki, sokat segit, hogy a gyerekek 50% azsiai.
De ilyen egyenlotlensegek azert Magyarorszagon is vannak, ott se mindegy, hogy Budapest, vagy Tiszazug. Nem tudom, hogy egy tiszazugi roma kisgyereknek mennyivel van tobb kitoresi lehetosege mint egy alabamai feketenek.

Shanarey 2018.05.02. 21:39:37

Magyarország, biztosító.

hvg.hu/kkv/20180422_Kiperelte_a_szuszt_is_a_biztositobol_a_balesetes_motoros_most_a_duplajat_fizethetik_neki

Igazából nem is értem, a biztosító cég, tényleg ennyire idióta ?

kék madár 2018.05.02. 21:40:10

@sörm: egyetertek:)
nagyon tokeletlen rendszer, de meg igy is sok mindenben eleg jo.
En eddig az altalanos iskolakkal elegedett voltam, de Mississipiben biztos mashogy latnam

Csodabogár 2018.05.02. 22:02:13

@LepesMez: Semennyit nem kell várni. Elmehetsz privátban, nem egy megfizethetetlen dolog.
Ezzel együtt az amerikai egészségügy számomra mindig is egy horror volt, az után amit az ott élőktől hallottam. Amig sokat utaztunk és a végén sokat tartozkodtunk Amerikában egy nemzetközi, egész világra érvényes, biztosításom volt. Nem volt olcsó, viszont az önrész évi 350EUR volt azon felül kórházat vagy annak következményét, utókezelés stb, 100% fizették. Ambuláns dolgokat pedig 80%-ban fizették. Már felmondtam, mert ha itthon privátban megyek se kerül annyiba, mint a biztositás került.

gabors 2018.05.02. 22:12:21

@sörm: ez vegtelenul legyszerusitett latasmod nem tudom mennyit es hany helyen eltel az USA-ban ...

mind a felso oktatas mind a kozpefoku oktatas is sokkal arnyaltabb mint ahogy irod szoval igy NEM teljesen igaz....

gabors 2018.05.02. 22:16:44

@zoldzeller: " Nem tudom, hogy egy tiszazugi roma kisgyereknek mennyivel van tobb kitoresi lehetosege mint egy alabamai feketenek. " semmennyivel mert Alabambol el lehet am koltozni kevesbe rasszista allamba ahol a fekteket kevesbe nyomjak el de egy tiszazugi cigany Mo-on mindenhol csak cigany marad (esetleg az USA-ba tud koltozni hogy kitorjon)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.05.02. 23:37:50

@sörm: "az amerikai közoktatás minden csak nem követendő példa. Ha van lóvé akkor mocsok jó oktatást tudsz venni a gyereknek magániskolában. Ha meg nincs, akkor így jártál..."

az "amerikai kozoktatas" ismet csak olyan kategoria, mint a tobbi "az USA-ban igy es igy van"...vagyis NINCS olyan, hogy amerikai kozoktatas, mivel ezt allami es nem szovetsegi szinten szabalyozzak. Allamon belul is HATALMAS kulonbsegek vannak az allami iskolak kozott, es meg a charter/magnet iskolakat nem is emlitettuk, amelyek meg inkabb szinesitik a kepet. De ahogy latom, ezt mar az elottem szolok is leirtak :)

gabors 2018.05.02. 23:54:56

@Zsuzsi65: ". Allamon belul is HATALMAS kulonbsegek vannak az allami iskolak kozott, es meg a charter/magnet iskolakat nem is emlitettuk, amelyek meg inkabb szinesitik a kepet."

Sot meg allamok kozott is maskepp van itt NY-ban az iskolakat (k-12) helyi adokbol tartjak fenn vagyis varosonkent kulonbozo az anyagi helyzetuk es az allam besegit a szegenyebb korzetekben... de kozel sem jut ugyannyi penz gyerekenkent..

Amugy NY state kolt a legtobbet fejenkent az oktatasra az 50 allam kozul (ezt most tudtam meg ...) miota megvettuk hazat 13 eve az iskola ado majdnem ketszeresere emelkedett (nekunk meg gyerekunk sincs ...)

FutureFry 2018.05.03. 00:09:14

@sörm:
Azért ha valaki tud (azaz felveszik) és nem gazdag családból származik annak nem kell nagy pénzeket kicsngetnie az egyetemre, sőt, a tandíjon felül még lakhatását is fedezhetik és megélhetésre is kaphat zsebpénzt, pl.:

MIT [1]:
Undergraduate Financial Aid, 2016–2017
• Students attending tuition-free: 35%
• Students awarded need-based MIT scholarship: 57%
• Average need-based MIT scholarship: $42,081

Princeton [2, 3]:
• Approximately 60 percent of undergraduates receive financial aid.
• The average grant for the Class of 2021 was $50,600, which covers 100 percent of Princeton tuition.
• For families making up to $65,000 per year, the aid package covers full tuition, residential college fee, room and board.
• For families making up to $160,000 per year full tuition is covers

Harvard [4,5]:
• 55% of our undergraduates receive need-based Harvard scholarships.
• 20% of our parents have total incomes less than $65,000 and are not expected to contribute.
• 100% of our students can graduate debt-free

Stanford [6]:
“Under Stanford's undergraduate financial aid program, typical parents with incomes below $125,000 pay no tuition, and those with incomes below $65,000 pay no tuition, mandatory fees, room or board.”

[1] web.mit.edu/facts/faqs.html
[2] admission.princeton.edu/cost-aid/financial-aid-numbers
[3] admission.princeton.edu/cost-aid/how-princetons-aid-program-works
[4] college.harvard.edu/financial-aid/how-aid-works/fact-sheet
[5] college.harvard.edu/financial-aid
[6] news.stanford.edu/2016/02/25/tuition-financial-aid-022516/

FutureFry 2018.05.03. 00:20:13

@FutureFry: * ... full tuition is covered.

2018.05.03. 01:26:43

@Csodabogár: igen, magyarorszagon mi is maganban jartunk. igy tortent, hogy egy nagyonegyszeru 5 perces mutetert ki kellett fizetnem 70000 forintot (kb 6 eve), azutan, hogy amugy a kb 7%-nyi egeszsegugyi hozzajarulas az en fizetesemnel tobb, mint 70000ft volt havonta, es annak az lenne a szerepe, hogy ellassak a bajaimat, ha beteg vagyok.

Nos, itt nem kellett kifizetnunk a kb 1000 dollart az mri-ert, mert valahogy itt a fizetett biztositasunk mukodokepes volt magyarorszaggal szemben ;)

2018.05.03. 01:35:19

@sörm: "Ez voltaképp szuper, mindketten elégedettek vagyunk!"
latod, ebben egyetertunk. igy kireszletezve ertem az allaspontodat, bar nem minden pontjaval ertek egyet - pl a public school-t mar tobben leirtak. En reszemrol nagyon szerencsesnek erzem magunkat, hogy a gyerekeink ilyen suliba jarhatnak - mivel mo-n is jart a nagyobbik, eleg jol ossze tudjuk hasonlitani.

lathatolag masok a preferenciaink. en bazinagy hazat akarok, es evi 3 karibi nyaralast - es ez itt szamunkra elerheto kozelsegben van, meg ha nem is tartunk ott. magyarorszagon ezt nagyon nehez elerni - ha az ember egy amugy viszonylag szabadjara engedett erkolcsi gaton nem lep tul.

blackhairlady 2018.05.03. 02:04:29

@zoldzeller: En mar ugy alkudozok a biztositokkal mintha a piacon lennek :D Vegul is ott vagyok, csak mas termeket arulnak :))

blackhairlady 2018.05.03. 02:05:51

@Zsuzsi65: nalunk meg mindig kozelebb van a $2-hoz a benzin :)

blackhairlady 2018.05.03. 02:15:52

@sörm: "Nyilván a színvonal más lesz New Yorkban mint Texasban"
Kinek a javara? :)

gabors 2018.05.03. 02:31:54

@FutureFry: hiba altalaban tenyek altalaban nem zavarjak azokat akinek ilyen sommas (sormas) velemenye van az egesz orszagrol ugy egyben lehet egesz ket evet eltoltott mar az USA-nak egy allamaban ... sot ismerosoket is meglatogatott

gabors 2018.05.03. 02:37:43

@blackhairlady: "@sörm: "Nyilván a színvonal más lesz New Yorkban mint Texasban"
Kinek a javara? :) "

a gond hogy ilyen kijelentest csak olyan tesz akinek NAGYON kicsi elkepzelese van arrol hogy az USA kulonbozo allamaiban hogyan mukodnek a "public school-ok" a helyi kozosseg hatarozza meg mit lehet/kell tanitani van ahol egyszeruen nem tanitjak az olyan istentelenseget hogy evolucio vagy eghajlat valtozas ... aztan csodalkoznak hogy "normal" gyerek egybites senki lesz

2018.05.03. 02:41:58

@blackhairlady: hogy kell erteni, hogy alkudozol a biztositokkal?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.05.03. 02:46:37

@blackhairlady: na hat igen, nektek konnyu ott a sok olajmezovel:))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.05.03. 02:48:18

@gabors: szerintem allami iskolakban mindenhol tanitjak az evoluciot ;)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.05.03. 02:50:39

@Zsuzsi65: sot, tovabbmegyek: kereszteny iskolakban is tanitjak, max. hozzateszik, hogy ez szamukra csakugy egy teoria mint a big bang:)

zoldzeller 2018.05.03. 03:01:05

@LepesMez: :)) engem mindig lenyugoznek a nagy amerikai hazak - bar vagyni nem vagyok rajuk:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.05.03. 03:34:55

@zoldzeller: amikor a ferjem eloallt az otlettel, hogy atepitjuk/bovitjuk a hazunkat, tamogattam:) de akkor a haz takaritasa nem volt nala egy mervado szempont:)) miutan bejaronot nem hajlando foglalkoztatni, igy be kellett ruhaznia egy Roomba porszivoba, enyhe csaladi nyomasra:) Megerte!

gabors 2018.05.03. 03:51:42

@Zsuzsi65: "@gabors: szerintem allami iskolakban mindenhol tanitjak az evoluciot ;) "

nincs olyan hogy "allami" iskola ... (a "public school" nem egyenlo "allami iskolaval" ezt gondolom tudod

School district-ek vannak ahol a school boardokkal akik a legtobb allamban maguk (iskolaszekek) hatarozzak meg mit tanitanak es mit nem es milyen konyvbol ... normalisabb kornyeken az szulok tobbsege olyan school boardod valaszt meg akik nem hulyek de ez nem mindenhol van igy :-)

Vannak allamok ahol az allam ugy "szol bele" hogy vannak "allami" tesztek de ezek sem kotelezoek alapbol ... es vannak allamok ahol a kozepiskolai "erettsegihez" allami teszteteket kell letenni de meg ez sem igaz minden allamra ...

gabors 2018.05.03. 03:55:34

@Zsuzsi65: "ez szamukra csakugy egy teoria mint a big bang:) " erre szoktam mondani hogy jezus is csak egy teoria meg annyi "tudomanyos" bizonyitek sincs az egesz god teoriara, mint az evoluciora, ami tudomanyos korokben mar tobbszorosen bizonyitott :-)

de (sajnos) mindenki abban hisz amiben akar tenyekkel nagyon sokan nem foglalkoznak ...

zoldzeller 2018.05.03. 04:01:27

@Zsuzsi65: es igy most mekkora a haz? lehet, hogy ahogy a gyerekek nonek a mi igenyunk is valtozni fog es egyre inkabb fontos lesz, hogy legyen privat terunk.
Amugy a mostani hazunk az europai szemmel, vagy itt a varosban lakoknak egyaltalan nem szamit picinek, klasszikus san franciscoi kocka sorhaz;))
Roomban en is szeretnek, de felek, hogy a gyerekeim szetszednek, vagy beepitenek halálcsillagnak.

gabors 2018.05.03. 04:04:44

@Zsuzsi65: "@Zsuzsi65: sot, tovabbmegyek: kereszteny iskolakban is tanitjak, max. hozzateszik, hogy ez szamukra csakugy egy teoria mint a big bang:) "

ez az onszabalyozo mechanizmus miatt van mert egy kozepiskolabol tovabb tanulni csak ugy lehet hogy SAT GMAT meg hasonlokat kell csinalni EGYIK SEM allami hanem a felsoktatasi intezmenyek ezeket fogadjak el tipikus amerikai hozzallas azok a tesztek amik semmire sem jok elobb utobb eltunnek amiket az egyetemek elfogadnak tovabb elnek itt epul be a racionalitas a rendszerbe ... nem az allami vagy iskolaszeki szinten

... es az olyan iskola amelyikben erre nem keszitik fel a diakokat elobb utobb egyre rosszabb helyzetbe kerul legyen az public vagy private vagy magnet vagy charter vagy akar az altalad is emlitett "kereszteny" vagy vallasi iskolak ... amugy pont ezert vannak olyan iskolak jeshivak ahol pl NEM tanitjak meg a diakokat angolul irni/olvasni DE ez azokat nem zavarja akik oda kuldik a gyerekeiket ... megint csak az amerikai felfogas mukodik

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.05.03. 04:46:48

@zoldzeller: foldszint +emelet 2400 sqf, a basement 1600. Assessment 4000 sqf a Zillow-n. Mi probaltunk tavlatban gondolkodni, a jovoben vagy kiadjuk (ha mar csak mi ketten lakunk itt, es a gyeretek kitepultek), vagy a ket lanyom megosztozhat makd rajta:)

zoldzeller 2018.05.03. 04:58:18

@Zsuzsi65: erdekes, la-ban eleg keves pincet lattam, nem nagyon jellemzo, ugye? Uh, hatalmas.:) a pince lakhato?
Abszolut ertem, ezert is irtam hogy lehet hogy eljon az ideje hogy vagyni fogok egy nagy hazra.

2018.05.03. 05:00:13

@Zsuzsi65: Meehh.. az nagyon az also pereme a "nagy" keconak :D Az a baj, hogy itt a kornyeken akkora nagy dog hazak vannak, es nekem is olyan kell, de utana belegondolok, hogy elmennek a gyerekek, akkor a magany is annyival nagyobbnak fog erzodni (plusz penzunk sincs ra most). Most kb 1500 amit lakoternek hasznalunk (+1000 basement, aminek a harmada a konditermem), de itt meg ugy erzem, kicsit nyomorgunk. A vicc, hogy m.o-n elve egy ekkora keco volt az almaim csucsa

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.05.03. 05:12:00

@Zsuzsi65: na, telefonrol sikerul mindig mellegepelnem:))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.05.03. 05:18:42

@LepesMez: hat igen, tenyleg hozzaszokik az ember a nagyobb meretekhez. Atszamolva ezek a lakoteruletek (a tietek v a mienk is) hatalmasnak tunnek egy mo-i 80-100 m2-hez kepest (ami durvan 800-1000 sqf, vagyis egy kisebb 1-2 halos apartman v pici haz)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.05.03. 05:32:33

@gabors: igaz, bar amit te "kereszteny" iskolanak hivsz, valoszinuleg nem az a kategoria, amit en emlitettem. Az en ket lanyom egy kereszteny maganiskolaba (12 evfolyamos) jart, ami kivaloan felkeszitette oket (ill a kisebbik meg most vegzi csak a 10.osztalyt) egyetemre. Gyakorlatilag prep schoolkent funkcional. A "kereszteny" mivolta annyi, hogy van biblia ora, es chapel. De mara a tanulok kb.fele nem is vallasos csaladbol jon, a szulok inkabb a minosegi oktatas es iskolai milio miatt iratjak ide a gyerekeiket. De ez sok ilyen jellegu iskolanal igy van.a mi sulinkat sem egyhaz tartja fent, ez egy sima maganiskola, kereszteny szellemiseggel.

www.villagechristian.org

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.05.03. 05:43:53

@zoldzeller: hat igen, mindenki szokotr csodalkozni, mert basement errefele tenyleg nem szokas. A telek kicsi (6000 sqf) igy a ferjem szerint erteknovelest (ha mar belevagtunk az epitkezesbe) csak a basementtel lehetett elerni. Na,persze ez dupla property taxot is hozott magaval ;)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.05.03. 05:46:21

@zoldzeller: a basement lakhato, van furdoszoba, halo es nappali resz. Mondjuk meg be kell fejezni, de talan az is eljon valamikor:))

zoldzeller 2018.05.03. 05:48:36

@LepesMez: Na, a mi hazunk kb akkora lehet mint a tietek es ebben a garazs is benne van. Mint minden rendes kaliforniainak nekunk se allt meg benne kocsi (szivesen mondanam hogy a gym van benne, de igazabol csak egy futopad, biciklik, meg a kemping cucc).

zoldzeller 2018.05.03. 05:55:16

@Zsuzsi65: es mennyi ido amig vegig takaritod a hazat? (hany haloszoba es hany furdo?)
Mondjuk egesz biztos kenyelmes, es sokkal kevesebbet kell sakkoznod a kemping cucc elpakolasaval mint nekunk:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.05.03. 06:05:02

@zoldzeller: miota,van roomba, sokkal gyorsabban. Az foldszintet (nappali + konyha+ vendegszoba+furdoszoba) kb.1.5 ora alatt korbejarja most mar (heti 2-3x dolgozik, igy nincs sok kosz). Az emelet is,kb ennyi (3 halo + 2 furdo) de ott elo kell neha vennem a rendes porszivot, mert a shaggy szonyegre nem tud felmenni:) de tenyleg nagy segitseg, mert igy nem kell a hetveget porszivozassal toltenem:) roomba 980-as van nekunk, csak ajanlani tudom

DieNanny CH 2018.05.03. 06:43:49

@vándor madár:

Ja, igen, én is egy főre gondoltam.

Latcho Rom 2018.05.03. 07:22:40

@Zsuzsi65: szokjon a radai, éljen az ingyenes kanadai ellátás :)

lüke 2018.05.03. 07:22:51

@Zsuzsi65:
ennek szakmai szempontból így kell lennie!
kivéve ha a tumort előtte zsugorítják besugárzással vagy kemoterápiával
az amerikai rendszert nem értem, de több is van, úgy tudom, itt 3 európai konkrétum
MO- n
600 e bruttó / hó cca évi 600 ezer tb fizetnek,s a munkahelyed a másik felét
( cca 1 M munkavállaló befizeti ezt az összeget,)
az 4000€ ( 5 e $) évente munkavállaló+ munkahely

Németo
magán bizt > havi 500€ / 3 tagú család)
~ 6000 € / év plusz a munkahely is fizet

Ausztria
bruttó 6 e € cca 600 €/ hó + a munkahely
~ 7200 ezer€ / év
sehol sem kevés a járulék!

alfacharlybravo 2018.05.03. 07:23:25

Hogy meglepődtek volna a magyarok, ha győz az ellenzék 2/3 dal és bevezeti az üzleti alapú nyugdíj és egészség biztosítást? Megemeli az adókat újakat vezet be. Én voltam az egyetlen aki dicsérte a magyar közegészségügyet a többiek csak morogtak, de én kipróbáltam a németet, pedig az még a legolcsóbb. Nem volt önrész csak 60 EUR meg 350 EUR betegszállítás mentő. Na jó nem volt CT meg drága diagnosztika, betoltak a műtőbe és endoszkóppal megnézték mi a baj és ami nem tetszett az kidobták, de teljesen ingyen volt. Itt panaszkodnak a várakozási listákra, a németeknél 6 hónap a várakozás, de ha 1000 EUR -od van akkor megy azonnalira a kezelés alkalmanként 350 EUR. Nem tudom mennyit vontak le a fizumból a kötelező alkalmazotti AOK biztosításra. Lehet persze biztosítást is kötni akinek van rá pénze, a közalkalmazottaknak az állam fizeti, ezért kötelező nekik a nagy pártokra szavazni. Itthon múlt év dec 5 én elakadt a vizeletem és már február 2. kán a magyar urológus társaság elnöke a híres professzor lyukat is fúrt a pócőrömre. A kezelő orvos meg visszautasította a borítékot.

Wod Meselo 2018.05.03. 07:55:43

@LepesMez: Írsz egy levelet, vagy felhivod őket , hogy nem értesz egyet az összeggel. Nekem be szokott jönni, nem sokat eddig max az eredeti összeg 15%-t felülvizsgálat után korrigálta a biztosító.
Mondjuk ezen a poszton keresztül is érthető, hogy az amerikaiak miért igyekeznek olyan rögeszmésen egészségesek maradni, mert ez sokkal olcsóbb, mint megbetegedni. A gyógyászati szolgáltatásokat nyújtó rendszer köz- és magánintézmények kusza szövedéke, amelyet részben magánforrásokból fenntartott, részben állami jogosítványokkal felruházott biztosítási formák bonyolult hálózata finanszíroz. A biztosítások többnyire fedezik a gyógykezelés költségeinek egy részét, de a teljes összeget nem. A költségek részben azért ilyen katasztrofálisan nagyok, mert az orvosok fölött Damoklész kardjaként lebeg a lehetőség, hogy beperelik őket. A jellegzetes orvosi kérdésre: "Melyik a biztosítója?", ügyiratok, kérdőívek és blanketták valóságos önálló élete kezdődik, amely azután csak hónapokkal később és több tucat telefonhívás árán jut nyugvópontra. Ha a páciens nem tud fizetni, átadják egy adósságbehajtó cégnek, mint valami közönséges csalót, aki szándékosan marad adós.
Éppen ezért túlzott derűlátásra vall, ha az amerikaiak művelte dolgokat a "rendszer" szóval illetjük. Például a "gyógyászati ellátás rendszere" kifejezés használata elfedi azt a tényt, hogy a gyógyellátás Amerikában minden, csak nem rendszerezett.

Wod Meselo 2018.05.03. 07:56:25

@alfacharlybravo: Dec.5 és feb.2-a között azért van egy laza 2 hónap. És ha csak nem könnyezed ki, azért sok vizelet felgyűlhetett annyi idő alatt.
Nem kell sokat várni és a fidesz is rákényszerűl. Vagy nem lopnak annyit, de azt ugye mégsem.

zuulululu 2018.05.03. 08:21:54

Tehát kedves posztolo, ha jol értem, kint elsz a csodas USAban, de ha gond van (lombik), huzol haza MOra lehuzni az amúgy is tök csóró egészségügyet. Aztan mint aki jol végezte dolgát repülzz is vissza?

desw 2018.05.03. 08:44:08

"Magyarországról tavaly novemberben eresztett utamra a lombik intézet, miután 6 hetesen megállapították az egészséges, erős szívhangot"

A magyar adózók köszönik a lehetőséget!

Tristee 2018.05.03. 10:37:42

Egyesült Államokban élő, hozzáértő személytől kérdezem:

Egy hazai televíziós műsorban Wahorn András azt állította - mint egykor hosszú ideig az USÁ-ban élő személy - , hogy ha valaki az Egyesült Államokban pl. sérülést szenved és szegény, azaz nincs pénze, azt igenis ingyenesen ellátják a kórházban.

Kérdezem, ez valóban így van?

Tsteinar 2018.05.03. 11:08:34

@Tristee: sürgősségi ellátás ingyenes, ennyi.

zuulululu 2018.05.03. 11:29:20

@csentecsa: Nade hogy, nincs TB-je?
Legalabbis EU-n belul torvenytelen 2 orszagban TB-vel rendelkezni, nagyon megvagnak ha kiderul.

labirintus1 2018.05.03. 11:35:15

@zoldzeller: Ez is egyfajta statisztikán alapuló vizsgálat. Nekem 2015-ben azt mondták, hogy messze ez a legmegbízhatóbb. Belgiumban több ezer vizsgálatból sem fals pozitív, sem fals negatív eredmény nem volt még. Itt a biztosító alapból egy másik vizsgálatot támogat, ami kb. 280 euró lett volna, az viszont csak 85%-os pontosságot ígér. Én úgy ítéltem meg, hogy nekem megéri a pénzt, hogy 99%-ra megy fel a pontosság. Nálam azért nem fizették ki a drágábbat, mert a koromon kívül semmilyen más ok nem volt.

Akkor jól értem, hogy a barátnőd végül nem is tudja, hogy tk. mennyibe került a teszt, csak azt, hogy ő 300-at fizetett?

A belgáknál ez elképzelhetetlen. Mindennek szabott ára van, amit előre tudsz. Azon lehet vita, hogy valamit egyáltalán térítenek-e, de alkudni nem lehet.

labirintus1 2018.05.03. 11:46:21

@zuulululu: Szerintem, nem jól érted.

A magyar lombikközpontokban végzett beavatkozások nagyon nagy része önköltséges, teljesen függetlenül attól, hogy az illető hol él és fizet TB-t. Az egészségügynek ebben a szegmensében is szigorú teljesítménykorlát van, azaz akinek nincs pénze hónapokig állhat sorban.

Tavaly ugyan megpróbált valamit tenni a kormány, de ebben sem volt sok köszönet, mert elvettek támogatást évtizedek óta működő lombikközpontoktól, majd odaadták olyan állami szereplőknek, amiknek semmi gyakorlatuk nincs a témában.

24.hu/belfold/2017/08/30/a-kormany-fittyet-hany-a-puspok-intelmere-kibovitik-a-tb-finanszirozott-lombikprogram-eljarasokat/

www.babaszoba.hu/articles/teherbeeses/Bezar_a_Kaali_Intezet?aid=20170919152154

Határátkelő 2018.05.03. 11:48:49

@zuulululu: @desw: Elolvastam még egyszer, de sehol nem látom benne, hogy ne ő fizette volna a kezelést. Gondolom Magyarországon töredékébe kerül még fizetősen is, mint az USA-ban. De hát nyilván könnyebb egyből ítélkezni.

Mikkamak 2018.05.03. 12:45:38

Az USA-ban for profit kórházak és for profit biztosítók adják az egészségügyi szolgáltatások nagy részét. Ezért természetesen minden nagyon drága. Az orvos sok (legtöbb?) helyen nem is a kórház alkalmazottja, ezért külön számláz ő is és a kórház is. Mint ahogy pl. az optometrista doktor sem alkalmazottja az optikai szalonnak, ahol rendel (mert ezt van, ahol törvény tiltja - márhogy az optometrista alkalmazott legyen).

Amit a cikkíró írt, hogy nincsenek kötelező vizsgálatok és szűrések a terhesség során, nos ez az adott körülmények között természetes. Azt viszont hozzá kell tenni, hogy az USA nem túl jó helyen áll a gyerekszüléssel kapcsolatos komplikációk miatt bekövetkező anyai halálozásokban (úgy tudom, a fejlett országok közül az egyetlen, amelyik ráadásul emelkedő tendenciát mutat), valamint az újszülött és csecsemő halálozási arányokban.

Nekem szerencsére nincs sok tapasztalatom, mert csak ún. sürgősségi ellátó központokba megyünk nagy néha, ott bizony ki van függesztve a tételes árlista. Mivel nincs kórházi affiliációjuk, így nincs külön borsos kórházi díj.

Van, aki kikéri a részletes kórházi számlát a biztosítótól és ilyenkor szoktak megjelenni az egy darab fogkeféért, vagy egy darab ibuprofen tablettáért felszámolt $2000 tételek a különböző internetes felületeken.

Az oktatásról pedig annyit, hogy egyetértek az előttem szólókkal: nagyon sokan lesajnálják az "USA" (valójában az egyes államok) alapoktatását, de egyrészt igenis vannak jó iskolát, másrészt a gyerek nagy szabadságot kap abban, hogy mit és milyen szinten tanul (tehát lehet, hogy a nagy klasszikus Adrian Mole-t idézzem - érettségizni háztartástanból meg fafaragásból - igen, tudom, az USA-ban nincs érettségi - de lehet a gimnáziumból már számos egyetemi kreditet is vinni tovább).

A felsőoktatás (főleg a neves egyetemek) tandíjai pedig elborzasztóak, de igenis sok ösztöndíjat adnak (ad az egyetem, az állam és a szövetségi állam is, Floridában például a lottóbevételek mennek ösztöndíjakra). Az én gyerekem most évi $42 500 dolláros tandíjat NEM fizet.

Tristee 2018.05.03. 12:51:30

@Tsteinar:
Köszönöm a választ.

Tehát ha eltörik a kezem egy balesetben, akkor ingyenesen ellátnak (begipszelik).

Mi van akkor, ha pl. valaki lábtörés miatt egy-két hetes kórházi ápolásra szorul? Akkor az már nem ingyenes?

És pl. ha valaki egy kórház előtt esik össze és kiderül, hogy azonnali operációra van szüksége, akkor elvégzik ingyenesen a műtétet?

zuulululu 2018.05.03. 12:59:22

@Mikkamak: "Az én gyerekem most évi $42 500 dolláros tandíjat NEM fizet. "

Miert nem?

desw 2018.05.03. 14:26:26

@Határátkelő:

"Elolvastam még egyszer, de sehol nem látom benne, hogy ne ő fizette volna a kezelést."

És ebből mi követezik szerinted? Írnia kellett volna?

Egyébként az első 5 beültetést 100%-ban támogatja a TB, utána fizetős Magyarországon. Persze vannak egyébb költségek is.

" De hát nyilván könnyebb egyből ítélkezni."

:DDDD Pusztán csak a magyarok többsége így csinálja. Kint él valahol, de ha komolyabb beteg lesz, rohan haza, mert kint kurva drága és/vagy szar.

2018.05.03. 14:26:29

Nyugaton élni, pláne az USA-ban
gyerekkel és/vagy betegen nem nagy királyság...

Sőt inkább szívás.

Határátkelő 2018.05.03. 14:27:48

@desw: Ez speciel a "magyarok többségét" (te írtad, nem én) minősíti, meg azt, aki egyből ezt feltételezi, nem a posztolót.

desw 2018.05.03. 14:41:44

@Határátkelő:

"Ez speciel a "magyarok többségét" (te írtad, nem én) minősíti"

Ok, mert ez volt a célom.

zoldzeller 2018.05.03. 15:16:08

@labirintus1: de tudja, hogy mennyibe kerult, mert o megkapta az elszamolast az orvostol amiben reszletezik, hogy mennyi volt a teljes osszeg, mennyit szamlaztak a biztosito fele es mennyi az o koltseg - csak ebbol mar en kimaradtam;) A teszt maga erdekelt, mert mikor en terhes voltam meg nem voltak elerhetoek.

zoldzeller 2018.05.03. 15:19:54

@Tristee: eletmento mutetet elvegeznek. ha kethetes korhazi apolasra szorulsz azt is megcsinaljak, de utanna kapsz egy szamlat, amivel kezdesz valamit: ha nincs semmid akkor nyilvan nincs mit megterhelni. Megallapodhatsz a korhazzal (altalaban ezt szoktak) es aztan havi $15-kent torlesztgetsz, ilyesmi.

gabors 2018.05.03. 17:53:10

@Tristee: "Egy hazai televíziós műsorban Wahorn András azt állította - mint egykor hosszú ideig az USÁ-ban élő személy - , hogy ha valaki az Egyesült Államokban pl. sérülést szenved és szegény, azaz nincs pénze, azt igenis ingyenesen ellátják a kórházban.

Kérdezem, ez valóban így van? "

Igen mindenkit ellatnak ilyen esetben (persze ha rakja van vagy egyebb kronikus betegsege akkor azt mar nem kezelik) De megprobaljak kesobb behajtani rajta a kezeles koltseget .. amugy ha serulest mas okozta akkor azon hajtjak be.

Akinek semmilye nincs a kezeleset a korhaz mint "charitiy" leirja (altalaban) de ha barmi erteke van neki vagy a csaladjanak akkor mar nem biztos ... de szemelyi csoddel is el szoktak torolni a tartozast csak az 7 evig megmarad

gabors 2018.05.03. 17:57:44

@Tsteinar: "@Tristee: sürgősségi ellátás ingyenes, ennyi. "

HOGY LENNE MAR INGYENES !!!

NEM ennyi !!!

Arrol van szo hogy ellatjak (baleset/serulest/szivroham stb) es utanna fogjak majd kiszamlazni HA nincs semmilye abbol nem fog fizetni de ha van haza fizetese nyugdijja akkor bizony fizetni fog

Es vannak mas megoldasok charity care ... korhazzal megallapodik valaimben stb !!

Csak szolok meg a mentot is kiszamlazzak mikor anyosom szivrohamot kapott jottek a mentok elvittek ... kezeltek a ER-ban tobb orat de meghalt hidd el jottek a szamlak csak mi nem voltunk erte felelosek. Mivel semmilye nem volt nem volt hagyatek sem (abbol vontak volna siman) ...

gabors 2018.05.03. 18:14:30

@Tristee: '
Tehát ha eltörik a kezem egy balesetben, akkor ingyenesen ellátnak (begipszelik).

Mi van akkor, ha pl. valaki lábtörés miatt egy-két hetes kórházi ápolásra szorul? Akkor az már nem ingyenes?

És pl. ha valaki egy kórház előtt esik össze és kiderül, hogy azonnali operációra van szüksége, akkor elvégzik ingyenesen a műtétet? "

EZEK NEM INGYENESEK csak annyi igaz hogy ellatnak ... elso korben a balesetert felelost fogjak elovenni ha te magad okoztad akkor persze neked kell fizetni a vegen .. . ha csoro vagy es nem tudsz fizetni akkor NEKED ingyenes de mindenki mas fizet pl azok akiknek VAN biztositasuk, meg az adott allam esetleg valamit terit a korhaznak (ez megint mindenki adopenzer) es vannak a mar emlitett alapitvanyok NGO-k DE akkor masok fizetik meg azok akik adakoztak .. es ha pl varosi/jarasi korhaza akkor ez megy az altalanos koltsegekbe amit megint az ottani adofizetok fizetnek meg

SEMMI NINCS INGYEN ez valami kommunista felfogas

gabors 2018.05.03. 18:18:12

@nonolet: "Nyugaton élni, pláne az USA-ban
gyerekkel és/vagy betegen nem nagy királyság...

Sőt inkább szívás. "

elmondhato hogy ez mindenhol igy van delen affrikaban keleten Kinatol Oroszorszagon at Indiaig szinte az osszes orszagban...

Meg Europban is szivas ....

kerdem hol kiraly betegen ?

Pont nyugaton vannak helyek ahol allampolgari jogon jar valamilyen szocialis ellatas van ahol tobb van ahol kevesebb de SOKKAL tobb mint Nigeria-tol Indoneziag

marczy 2018.05.04. 00:27:00

Ha már választanom kell, akkor Skandinávia a cél nekem, néhány más országgal karöltve. Ott bár szintén mocsok magas az adó, de legalább átlátható. Az oktatás jó, az egészségügy is.
Hollandiában mocsok drága a TB, de maga az ország korrekt. Belgiumban a társadalmi feszültségek igen komoly problémát okoznak, de jó az egészségügy. Svájccal is vannak fenntartásaim, de nagyon jó az oktatásuk. Az osztrák felsőoktatás gyakorlatias szemlélete több szak esetén is szimpatikus.
Sorolhatnám még tovább. Amerika nem az én világom, szintén a társadalmi feszültségek miatt.

somlobodog 2018.05.04. 00:51:32

@nonolet: "Nyugaton élni, pláne az USA-ban
gyerekkel és/vagy betegen nem nagy királyság...

Sőt inkább szívás."

Pedig gyerekkel nagy királyság. Beteg nem vagyok. Legalábbis krónikus nem. De van biztosításom. Egy a titok, pont ugyanaz mint Magyarországon: a kerestedhez igazitod az eletszinvonalad. Itt is és ott is lehet jól és szarul élni.

2018.05.04. 01:17:40

@gabors: az itteni illegalis magyarok tudjak a trukkjet hogyan lehet ingyen - megfelelo korhazba kell menni es megfeleloen sirni a hatranyos helyzetrol, sajna nem tudom a reszleteket. de aztan tudnak kapni valami kartyat, ami egy evig jo, es azzal ingyen kapnak ellatast (az adott korhazakban)

gabors 2018.05.04. 02:28:37

@LepesMez: "es azzal ingyen kapnak ellatast (az adott korhazakban) "

nincs az ingyen !!! Te fizeted (meg en is) ... de hamarosan Trumpi Lenin Fiuk (ala ICE) megtalalja oket mert most mar SEMMIT nem kell elkovetni csak siman illegalis tartozkodas miatt is deportalas jar :-)

tul sok a free-rider ... az is emeli az arakat met ezek a LEGDRAGABB szolgaltatast hasznaljak a KORHAZAT nem pedig haziorvos vagy klinika ..

blackhairlady 2018.05.04. 04:49:23

@LepesMez: Ugy, hogy ha kikuldenek egy szamlat es szerintem az nem annyi akkor kerek egy reszletes szamlat a korhaztol es azzal bizonyitom, vagy pl. volt egy ingyenes vizsgalatom de az altato orvos out of network volt amit elore nem kozoltek velem, siman elengedtek a 700$-t amikor reklamaltam. A gyerekemmel kapcsolotban szamtalanszor tulszamlaztak. Minden esetben sikerult lecsokkenteni a szamlat, idonkent jo par telefonhivas es e-mailezes utan, neha honapok mulva, de sikerrel jartam.

blackhairlady 2018.05.04. 04:59:55

@zoldzeller: @Zsuzsi65: A roomba az utobbi idok legjobb talalmanya:) Es ehhez meg hozzajon a felmoso robotja is, teljes ido es energia sporolas :))))

blackhairlady 2018.05.04. 05:22:01

@Tsteinar: A surgossegi ellatas az egyik legdragabb, csak ugy ropkodnek az ezresek.
Sokan tevedesben vannak, mert a falon ki van fuggesztve, hogy minden eletmento mutetet el kell vegezni ha van biztositasa ha nincs. Viszont ez csak annyit jelent, hogy stabilizalnak aztan el is bocsajtanak, a betegseget ami okozta mar nem kezelik ha nincs biztositasod.

blackhairlady 2018.05.04. 05:25:50

@zuulululu: Mindenkeppen fizetett Magyarorszagon. Ha allami egeszsegugyben volt akkor a TB-t havonta, ha maganban akkor pedig az orvosnak.

zoldzeller 2018.05.04. 06:22:52

@blackhairlady: orulet, van felmoso robot hozza??

desw 2018.05.04. 06:23:37

@blackhairlady:

"Mindenkeppen fizetett Magyarorszagon. Ha allami egeszsegugyben volt akkor a TB-t havonta,..."

Két országban egyszerre nem lehet TB biztosított, ez konkrétan biztosítási csalás.

Persze a "rafkós" emigráns magyarok többség ezt csinálja (magyar lakcím marad, havi ~7k befizet), amit én elég gusztustalannak tartok, mert ezzel is a magyar eü vérét szívják.

zuulululu 2018.05.04. 08:45:00

@blackhairlady: "Minden esetben sikerult lecsokkenteni a szamlat, idonkent jo par telefonhivas es e-mailezes utan, neha honapok mulva, de sikerrel jartam. "

Micsoda ciganykodas mar ez.
Marokkoi piacon jopofa, de egy e.g.biztositasnal...szegyen hogy ez igy megy.

zuulululu 2018.05.04. 08:45:00

@blackhairlady: "Mindenkeppen fizetett Magyarorszagon. Ha allami egeszsegugyben volt akkor a TB-t havonta"

Nem mondod, havi 7000 Ft...ezt nyilvan arra talaltak ki, hogy USA fizetesbol ki tudja szegeny pengetni, es cserebe tobb millios lombikprogramot hajtsanak vegre rajta...a tobbirendes fizeto karara.

Határátkelő 2018.05.04. 08:46:53

@zuulululu: Csak neked megkérdeztem, és azt írta, hogy fizetett érte. De ne zavarjon, írd le még hatszor-nyolcszor, hogy a magyar adófizetők kárára csinálta.

desw 2018.05.04. 11:49:34

@Határátkelő:

"Csak neked megkérdeztem, és azt írta, hogy fizetett érte."

Fizetett érte, ez biztos, mert nem minden költséget fizet a TB. A kérdés úgy lenne igazi, hogy volt-e bármennyi TB finanszírozás vagy sem.

A válasza lényegtelen, mert talán ő pont kivétel, de a többség sajnos így csinálja a "bezzeg nyugatról" is.

Ez szerintem rém gusztustalan és inkorrekt a magyar adófizetőkkel szemben, és jól mutatja, hogy hiába költözik el valaki pár ezer kilóméterrel odébb, attól még az marad, aki volt. A mutyis bunkó és a normális, tisztességes is megmarad kint annak, aki Magyarországon volt.

Határátkelő 2018.05.04. 11:50:31

@desw: Értem. Tehát előbb megvádolod valamivel, majd közlöd, hogy "a válasza lényegtelen". Szép.

desw 2018.05.04. 12:33:08

@Határátkelő:

"Értem. Tehát előbb megvádolod valamivel, majd közlöd, hogy "a válasza lényegtelen". Szép."

Az se kutya, hogy szándékosan félreérted és csinálod a műcirkuszt!

Sajnos igaz az az állításom, miszerint sok magyar emigráns a TB-t illegálisan használja a magyar adófizetők kárára.

Határátkelő 2018.05.04. 12:39:43

@desw: Azért csak a tisztánlátás kedvéért, ezt írta @zuulululu: "Tehát kedves posztolo, ha jol értem, kint elsz a csodas USAban, de ha gond van (lombik), huzol haza MOra lehuzni az amúgy is tök csóró egészségügyet. Aztan mint aki jol végezte dolgát repülzz is vissza?"

Erre a vádra bátorkodtam megjegyezni, hogy nem ez történt. Majd egy nem is neked írt válaszban közlöm, hogy megkérdeztem a szerzőt, és fizetett érte. Mire szerinted én csinálom a műbalhét.

Én egyetlen esetre reagáltam, te pedig általánosságban írtál. Mondjuk semmivel nem támasztottad alá a véleményed, de nem ugyanarról beszélünk. Részemről ez az a pont, ahol befejeztem.

blackhairlady 2018.05.04. 19:09:51

@zoldzeller: Bizony :))) IRobot braava jet. Bekapcsolom mielott elmegyek reggel itthonrol aztan jol felmossa a konyhamat es az etkezot :D A porszivo meg addig dolgozik a haloszobaban. Imadom oket:)

blackhairlady 2018.05.04. 19:11:26

@desw: Amerikarol van szo, nincs megallapodas a ket orszag kozott (illetve talan a mult evben jott letre), igy ha van otthon bejelentett lakcimed akkor koteles vagy fizetni a TB-t. Ez nem EU, amsok a szabalyok.

blackhairlady 2018.05.04. 19:12:28

@zuulululu: ha nincs munkahelyed otthon akkor is ennyit fizetsz.

zoldzeller 2018.05.04. 20:11:37

@zuulululu: ezt mar tobbszor leirtam itt, hogy Europaban megszoktuk, hogy az allam tobbe kevesbe gondoskodik rolunk. Magas adokat fizetunk es ezt jogosan el is varhatjuk.

Az amerikaik megszoktak, hogy az alacsonyabb adokert cserebe maguknak kell gondoskodniuk sajat magukrol, es erre nagyon komoly lehetosegeik vannak, amiket normalis mukahelyek benefitkent is igernek: nyugdij elotakarekossag (nekunk pl mindkettonknek ad a munkahelyunk matching 401K-t, tehat en beleteszek havi 2x $300 a ceg nagyjabol ennyit meg bele tesz), normalis helyen kinalnak health saving accountot az egeszsegbiztositason tul, vannak kulonbozos college fund-ok a gyerekeknek stb most hirtelen ezek amik eszembe jutottak megeroltetes nelkul, de en pl a gyerekek napkozijet is el tudom szamoltatni az irodaval) Es ezek a szamlak raadasul mind adoalap csokkento tenyezok - szoval igencsak megeri fizetni oket.

Nyilvan nekem is az europai rendszer az idealis, de megtanultam feldolgozni ezeket a kulonbsegeket es igyekszem nem itelkezni a rendszeren, anelkul hogy eloszor megertenem.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása