oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. február 09. 06:30,  Amerikai suliban magyarként 210 komment

2018. február 09. 06:30 Határátkelő

Amerikai suliban magyarként

Európából nézve hajlamosak vagyunk szidni és lenézni az amerikai oktatási rendszert, aminek kétségtelenül vannak hibái (melyiknek nincsenek?), ám Gábor mai írását olvasva (és az általa küldött képeket elnézegetve) azért érdemes talán egy picit elgondolkodni. Például azon, hogy a magyar rendszer és oktatási filozófia mennyire van lemaradva (például a digitális eszközök használata terén) az amerikaitól…

„Tíz ok, amiért szeretek itt élni” – miért szereted azt a várost / országot, ahol élsz? Vagy mi idegesít benne? Írd meg te is a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

img_20171110_202050.JPG

„2016-ban nyertünk az amerikai zöldkártya lottón és tavaly nyáron kijöttünk három gyerekkel szerencsét próbálni a fővárostól nem messze egy kisvárosba. Részben pont azért azt az apartmant választottuk, ahol élünk, mert tudtuk, hogy a körzetes állami suli nagyon jó. 

Itt nyilvánosan értékelik, pontozzák az iskolákat, és közel-távol ez kapott a legjobb értékelést a környéken – így a sulit még Magyarországról választottuk ki. 

A körzet nem mindegy 

Még a nyáron beírattuk a gyerekeket, és nem kellett (nem is nagyon lehet) bűvészkedni, hogy a gyerekek ide járjanak, elég volt bizonyítani, hogy a suli körzetében lakunk, amihez egy lakásbérleti szerződést vagy tulajdonjogról szóló papírt kellett bemutatni, ugyanis Amerikában nem létező fogalom a lakcímkártya. 

Az iskolában nincs limit, minden körzetes gyerek járhat a suliba, ha túl sokan jelentkeznek, egyszerűen bővítik a sulit – a miénket is bővíteni kellett. 

Az épphogy 5 éves ikreink még pont becsusszanhattak a sulielőkészítőbe, ami az otthoni ovinak felel meg. Először azon hökkentünk meg, hogy csak 9-kor kezdődik a tanítás, és 4-ig tart. 

Sulibusz vagy kiss’n ride 

A suliba két módon vihetjük a gyerekeket: sulibusszal - ami a filmekből ismerős, tipikus sárga járgány - vagy „kiss'n ride”, azaz autóval, de nem a leparkolsz bekíséred módon, hanem sorban állsz az autóval, a gyerekek csak kipattannak a kocsiból és már hajtasz is tovább.

img_20170830_183051.JPG

Önkéntesek hada segíti a gyerekeket, hogy fel és leszálljanak a buszról, illetve eltaláljanak – pláne az első napokon – az osztálytermeikbe. Az ovisokat személyesen kell feltenni a buszra és várni rájuk, a sulisok már mehetnek maguktól is. 

Tankönyv helyett tablet és laptop 

A másik, amin meglepődtünk, hogy nincsenek a klasszikus értelemben vett tankönyvek. Egyáltalán semmi. Eleinte azt se tudtuk, mi a tananyag, miből kell készülnie a gyereknek. Majd kezdte hazahozni a fénymásolatokat, amiket különböző füzetekbe ragasztanak. 

Na és ezek után előkerültek az elektronikus tananyagok. Bátorítják a gyerekeket, hogy hozzanak Ipad-et, laptopot, akinek meg nincs, azoknak rendelkezésre állnak a terem laptopjai – már az ovisoktól is elvárják, hogy használjanak számítógépet, itthon kellett begyakorolnunk velük az egérhasználatot. 

A 9 éves lányunkkal meg IQ-tesztet írattak szintén számítógéppel. Az elektronikus tábla, projektor, minden terem alapfelszereltsége. Mindenkinek van saját kódja, jelszava, és azzal érheti el az elektronikus tananyagot, gyakorló feladatokat, házikat, különféle projekteket, de még az ebédet is a titkos kódú számlájából fizeti – már amikor bent esznek.

Néha mi is elvesztünk, hányféle applikációt, weblapot, stb. kell böngészni nap mint nap, mostanra már megszoktuk. 

A szülőket is mozgatják 

Az osztálylétszám 23, a feleségem eleinte örvendezett, hogy éljen itt a suli, végre időmilliomos lesz, azért ennél kicsit árnyaltabb a helyzet. Az iskola jócskán bevonja a szülőket is a tanulásba. 

Először is mindig kértek valami kis extrát, hogy mit hozzanak be, amit azért nem húztunk elő a gardrób mélyéről, kisebb utánajárás volt beszerezni. Mostanában pedig belelendültek különféle projektekbe, amit a gyerekek a szülők segítségével tudnak megoldani, szóval folyamatosan projekteken dolgozunk: pl. „Diversity day” alkalmából a gyerek videóban mutatta be Magyarországot.

Mivel az osztályból minden gyerek bemutatta a hazáját - ami az osztály felénél India volt - behívták a szülőket egy délutáni mini partira étellel-itallal, hogy együtt ismerjük meg egymás kultúráját. 

Halloween alkalmából tökös projektet kapott a nagyobb, a kicsikkel „Amerikai Indián" projekt és karácsony előtt „ABC divatnap" projektet kaptak. Ez utóbbi azért, mert már oviban tanulnak olvasni, sőt sok gyerek 5 évesen már olvasott.

img_20171026_213552.JPG

A menza az menza 

Ebben a suliban nem „divat” a cafeteriából enni, azaz a gyerekek általában hozzák az ebédet otthonról. Az iskolai ebéd elég lapos, nem tápláló és nem is túl jó minőségű. 

Bár erre is van külön applikáció, gyakorlatilag kívülről tudható az étlap év végéig (H: hús nélküli tészta, K: csirkemell barnarizzsel - ez ehető, de a csajok nem szeretik, Sz: hamburger, Cs: csípős mexikói, P: pizza). 

Szóval reggelente a napot főzéssel kell indítani, vagy éjszaka dob össze a feleségem valamit. Ráadásul, mivel védik az allergiásokat, kicsit meg van kötve a keze is ezen a téren, pl. tojással nem készíthet ételt. 

Viszont bármikor együtt ebédelhetnek a szülők a gyerekekkel a suliban, sőt, Hálaadás, illetve Karácsony alkalmából külön hívták a szülőket. És ha még mindezeken túl maradna némi erő, lehet önkénteskedni, illetve adakozni is erőnek megfelelően. Természetesen erre is van applikáció. Szuperül szerveznek mindent, nagyon kedvesek, pozitívak. 

Mintha buli lenne a suli 

Ha csak a fotókat nézem a gyerekekről - amit egy sokadik applikációban oszt meg az osztályfőnök, Ms. Akárki - mert itt nem Éva néninek, hanem Ms. Vezetéknévnek kell hívnunk őket - akkor olyan, mintha tök nagy buli lenne itt az élet. 

És talán az is: például olvasás óráról az ofő Twitteren küldte a fotókat, hogy mindenki úgy olvas ahogy akar: van, aki a pad alatt fekve, mások az ablakban. Földrajz órán meg kekszből és pillecukorból (szó szerint) rágták ki az összes földrészt, amit a végén jól megettek.

img_20171215_142526.JPG

A napi házi is csak 20 perc olvasás és egy kis mateklecke. Apropó matek: nemrég tanulták az osztást négyféleképpen (a legviccesebb a számegyenesen ugrálás), úgy csinálhatják amelyik a legkönnyebben megy. 

A csajok is imádják a sulis programokat. Néha jelmezben, néha pizsiben kell menni suliba, de tényleg. Nagyon komolyan veszik az ünnepeket, mindig megemlékeznek róla, a szüneteket - ahol lehet - hétvégéhez igazítják. 

Karácsonyhoz közeledve nem csak a Karácsonyt, hanem a zsidó Hannukah-t, az indiai Divalit meg még valami afrikai ünnepet, sőt a kínai új évet is megünnepelték.

img_20171222_101949.JPG

Minden reggel elmondják az amerikai esküt, majd utána jön a „morning meeting”, ahol a gyerekek szabadon mesélhetnek magukról valamit, amit érdekesnek tartanak. 

Az amerikai zászló alapból ott van a termekben, az étkezőben viszont az összes oda járó tanuló nemzeti zászlóját kirakták (így a magyar zászlót is): negyvenöt zászló van kint a hétszázötven fős iskolában. 

Kritikus gondolkodás, érvelés… 

Ami még tetszik, hogy olyan készségeket is tanítanak, mint prezentáció, kritikus gondolkodás, érvelés, stb. és persze folyton valami projekten kell dolgozni, ami az ő szintjükön inkább valami kreatív munka, később valami tudományos dolog lesz. 

A harmadik osztályt azzal kezdték, hogy az állam 3 fő pilléréről tanultak, illetve arról, hogy mi a különbség a jog és a kötelesség között. Hozzátenném, a gyerekek szinte nulla nyelvtudással kezdtek, így velük külön tanítónéni foglalkozik, azaz tanítja nekik az angolt. 

Emellett még spanyolórájuk is van, csak viccesen nézünk, amikor este bemutatják, amit Mr. Gomeztől tanultak, lévén mi egy szót sem tudunk spanyolul. Amúgy a tanítónénik is tudják kezelni a nyelvi korlátokat a Google translate applikációval, bár mondták, hogy a gyerek mosolygott néha rajta. 

Az első napokban az egyik ovis iker pityergett egy kicsit, az óvónéni pedig a fordítóval nyugtatta, kedves, nem? 

Milyen csoda történhet 

Karácsony előtt volt a 9 éves lányom szülői értekezlete. Azt vártam, hogy elmondják, miben kell fejlődnie, de pont arról semmit sem beszéltek. Ehelyett ügyes, kedves, nem úgy, mint sok más gyerek, aki nem tud angolul, annyira kifárad, hogy elalszik az órán vagy őrjöngeni kezd. 

Az ofö elmondta, köszöni, hogy ebbe a suliba hoztuk a lányom, örül, hogy ők taníthatják a gyermekünket és remélik még sokáig itt maradunk. Nem csak szépeket mondtak, de az érződött, hogy szívből teszik, hogy igazán szeretik a gyerekeket. 

Jó volt átélni egy kicsit, hogy milyen csoda történhet itt a suliban a gyerekekkel ilyen tanárok mellett. Az ikrek ovis tanárának a feleségem a gyerekekkel saját kézzel készített (varrt) karácsonyi üdvözlőkártyát. 

Az osztályfőnök erre a gesztusra úgy meghatódott, hogy külön–külön levelet írt az ikreknek, hogy milyen különleges kislányok és mennyire örül, hogy hozzá járnak. Illetve a feleségemnek, hogy bekeretezi ezt a gyönyörű alkotást és elteszi örökre. 

A téli szünetre azt a feladatot kapták a harmadikosok, hogy Google Docs-on készítsenek egy beadandót: adott pillanatban hol van világos és sötét a Földön, ezt az interneten nézzék meg, tegyenek be képeket róla és írják meg – szintén neten kutatva – hogy mit adott a világnak Galilei, Kepler és még egy pár csillagász. 

Jó, hogy kicsi korban is érdekes feladatokat kapnak, amit modern technológiával kell megoldani. 

Azért igazándiból akkor nyugodtunk meg a sulival kapcsolatban, amikor a lányok már barátokat is szereztek, még így is, hogy nem beszélik az angolt. Minden gyerek volt már szülinapi buliban is, sejtitek-e már hogyan kaptuk a meghívót? 

Bizony, egy applikáción keresztül.”

HÍRMONDÓ 

Ausztria példát vehetne a magyarokról 

Ma kezdődik a téli olimpia a dél-koreai Phjongcshangban. A téli játékokról Magyarországnak ugyan nincs aranyérme, ám magyar olimpiai bajnok van. Csak éppen nem Magyarországnak szerezte az aranyat… 

Mennyit kereshetsz Németországban? 

A magyarok körében rendkívül népszerű Németország, nem utolsósorban a magas életszínvonal és a fizetések miatt. De valójában mennyit is kereshetsz Németországban, mi az átlag és milyen irányba mozognak a bérek? 

Már a románok is lenyomtak minket – vagy mégsem? 

Az elmúlt napokban több helyen is lehetett olvasni, hogy már Romániában is többet lehet vásárolni a minimálbérből, mint Magyarországon, és általában véve is hamarosan a legtöbb összehasonlításban előznek majd minket. De vajon igaz-e?

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: oktatás iskola Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr2713646350

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SzZoole 2018.02.09. 07:27:49

@Golf2: jó bizony, 5-6 jó húzás és milliók verik a markod :-)

zoldzeller 2018.02.09. 07:40:38

A tojas tiltott? Marmint milyen formaban? a kenyerben is van tojas, nem? Vagy nem vihet pl tojasos szendvicset? Nalunk csak a mogyoro-felek vannak tiltolistan es nekunk mar ez is nagy ervagas.

Mas iskolakat nem ismerek, nalunk a suliban a gyerekek chromebook-ot hasznalnak, ev elejen kiosztjak, mindenki kap egyet amit aztan egesz evben hasznalni fog, de haza nem hozhatjak. Tesztekhez es research-hoz hasznaljak nalunk.

zoldzeller 2018.02.09. 07:42:53

@zoldzeller: Meg leirom parszor a hasznalni szot, mert az utolso ket mondatba fent csak 3x tudtam hasznalni.

Golf2 2018.02.09. 07:57:18

@Zoole Reloaded: Nemrég vettem akkor még 5 forint volt,kinn mennyi 1 lottó?

verkagrafomanka 2018.02.09. 07:58:05

@zoldzeller: de emögött mi a megfontolás? Hogy ha más gyereket megkínálna, aki mondjuk allergiás az adott alapanyagra, akkor ne legyen akadálya?

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.02.09. 08:00:58

@zoldzeller: kenyersuteshez nem használunk tojast :-)

zoldzeller 2018.02.09. 08:09:44

@verkagrafomanka: nem tudom, gondolom igen. Nyilvan ha sulyos mogyoro allergias gyerekem lenne orulnek, de nincs. Mas iskolakban ugy oldjak meg, hogy az allergias gyerekeknek van egy kulon asztal aminel tudnak enni. Nalunk teljes tiltas van.

zoldzeller 2018.02.09. 08:11:18

@kisrumpf: ebbol is latszik, hogy nem vagyok otthon a kenyersutesben:) Spagetti tesztaban sincs?

SzZoole 2018.02.09. 08:43:27

@Golf2: hát én konkrétan a chatrulettre gondoltam :-))

Változó mennyi, mivel többféle van, de £1-tol £2.50-ig lehet venni.

Olliék 2018.02.09. 08:59:33

De jó gyerekekről olvasni.
Nekünk is nagyon örültek a beiratásnál,és még ma is, mondjuk nálunk vannak durva dolgok. Egy afgán "kisfiú" 12 éves,hozzá vágta a tanárhoz a széket,mert az rá mert szólni,hogy tegye el órán a telefont. Ami ugye egy európai országban szocializálódott gyereknek alap. De mi már heti 4 napot rendes német osztályban vagyunk, és csak péntekenként van nyelvi osztály.

LKerekes 2018.02.09. 09:24:15

9-től 16-ig az iskolában? És nem tüntetnek a túlterhelés miatt a diákok, elvégre 7 óra!!!
És a menza ehetetlen, kevés, és nem tápláló? És nem követeli senki Trump lemondását emiatt???
Ha nálunk ( Magyarországon ) ennyi feladatot adna az iskola a szülőnek, már gigatüntetést szerveznének ( 100 fővel! ) a Parlement elé ( vagy mellé, egy kis utcába ).

Golf2 2018.02.09. 09:29:07

@Olliék: És kirúgták legalább,vagy csak ejnye-ejnyét kapott?

Dikusz 2018.02.09. 09:31:42

@Zoole Reloaded: ez vajon mit jelenthet?....

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.02.09. 09:31:57

@zoldzeller: ok, helyesbitek. Nemely kenyerben (brios pl.) van, kovaszosban s sima feher kenyerben pl. nincs. Spagettiben van.

De miert a tojas, nut allergy nem gyakoribb?

Dikusz 2018.02.09. 09:32:49

@zoldzeller: az jó lesz, nehogy elfelejtsd:)

Én a "hogy"-al szoktam így járni.

Dikusz 2018.02.09. 09:34:29

@Golf2: Az biztos, hogy nem kapkodtad el a lottóvásárlast.

katatone 2018.02.09. 09:35:04

@Olliék: Mármint a rászólás alap vagy az, hogy elteszi a telefonját?

Mrs. Clayton 2018.02.09. 09:35:34

@kisrumpf: az attol fugg, a spagetti eredetileg durum lisztbol van es abba nem kell tojas, viszont ha pl germelyi spagettitnvesz az ember lanya akkor abban lesz, mert a magyar teszta tojasos

Bredpitt Monika 2018.02.09. 09:46:19

@LKerekes: Koszi Az emlekeztetot

A kovetkezo demonstracio 23an lesz a Deak teren 17.30kor, amit a diakok szerveznek, mivel a nem meleg kormanyfonk semmibe veszi oket is, hiszen olyan tombolo demokraciaban elunk, hogy a diakok, akik elszenvedik a hulye intezkedesek kovetkezmenyeit sem rughatnak labdaba, az ertelmes parbeszedre valo hajlandosag hianyzik a nagy fehar isten kellektarabol....

Bredpitt Monika 2018.02.09. 09:48:43

@LKerekes: a mai napon tobbszor fogok meg szolni hozzad, tisztelettel egy magyar, aki szereti a hazajat,
(Alig lehet mostanaban Orbant a felesegevel latni, lehet, hogy o is meleg?)

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.02.09. 09:50:46

@zoldzeller: @Mrs. Clayton:

Köszönöm, újra nekiugrom. Friss pastában van mindig, szárított gyáriban nincs. De most hamarjában három dobozt ellenőriztem a kamrából: az artizán fettucine-ben van, pedig szárított, a gyári olaszban nincs, a harmadikban megint van, de az sem szigorúan vett spagetti, hanem pasta, linguini. Az is szárított.

Végkövetkeztetés: Ellenőrizd a csomagolást :-D

Golf2 2018.02.09. 09:54:16

@Dikusz: Akkor még ért valamit a forint,kb.3 gombóc fagyi ára volt,pont mint manapság.

Golf2 2018.02.09. 09:57:18

@Bredpitt Monika: sem rughatnak labdaba, Dehonnem,csak abba,heti 4szer.

Mrs. Clayton 2018.02.09. 10:04:38

@kisrumpf: haha, mondom menj inkabb a durum vonalon, persze az sem mindig igaz, de az esetek tobbsegeben abba nem tesznek tojast mert nem kell. Mondjuk en meg nem probaltam sima liszt viz kombobol szeles meteltet kesziteni, de meg az is lehet hogy nem lenne rossz, csak a szinen kellene segiteni. Errol a kinai tesztak jutnak eszemebe egyebkent, mert azok kozott is van egg noodles meg meg olyan amiben nincsen tojas, szoval a liszt viz kombobol is lehet valoszinuleg eheto tesztat kesziteni.

szakasz2 2018.02.09. 10:07:23

Jó reggelt, látom mindenki a poszt lényegi tartalmi pontjairól beszél, mint tojás, mogyoró, sütés meg chromebook. :)

Apropó, chromebook, erre reagálnék:
"Jó, hogy kicsi korban is érdekes feladatokat kapnak, amit modern technológiával kell megoldani."

Nem, szerintem nagyon nem jó. És nem csak szerintem, hanem pszichológusok szerint sem, sőt azon CEO-k szerint sem, akik mindezt a világra szabadították (Gates, Jobs, Zuckerberg). Az utóbbi kettő pl. 14 éves korig nem adott a gyerekei kezébe kütyüket.

Jómagam is informatikus vagyok, elég jó a szakmámban, lassan 20 éve csinálom, de pld. a programozást igazából csak egyetemen kezdtem el (előtte csak egy kevés BASIC-et csináltam kb. 13 évesen) - és baromira nem voltam lemaradva ezzel, igaz matekból mindig is nagyon jó voltam.
Az, hogy már az 5 évesek kezébe és tableteket nyomnak, a 9 éveseknek meg kütyükkel kell házi feladatot vagy videót csinálniuk szerintem borzasztó - és ennek a levét csak 10-20-30 éve fogjuk/fogják meginni, de nagyon. Elvesszük ezektől a gyerekektől az "offline" gyerekkort, és minden abból eredő szociális és testi készséget. Na persze cserébe a hüvelykujjaik szuper gyorsak és ügyesek lesznek. :)

Akit bővebben érdekel szakember véleménye is:
index.hu/tech/2018/01/31/mobilfuggoseg_kozossegi_media_tari_annamaria_kiskamasz_gyerek_pszichologus_gyerekneveles_facebook/#

Virago_1000 2018.02.09. 10:10:38

@Bredpitt Monika: hajra, gratulalok a gondolatmenetedhez. Csak felvilagositlak, hogy a demokraciaban a tobbseg akarata szamit, ezek a sajat jovojuk ellen utcara vonulo diakok az enyeszo kisebbseget kepviselik.
Raadasul nem is diakok altal van szervezve ez a megmozdulas, hiszen a celja NEM az oktatas megreformalasa.
Hanem kormanybuktatas, Gene Sharp, illetve Saul Alinsky altal leirt modszerekkel.

Virago_1000 2018.02.09. 10:10:52

@Olliék: "Egy afgán "kisfiú" 12 éves,hozzá vágta a tanárhoz a széket,mert az rá mert szólni,hogy tegye el órán a telefont."
- az eltero kultura szinesit, erteket ad hozza, ne legyel rasszista. Kozelits fele szeretettel, megbocsatassal.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.02.09. 10:15:15

@Mrs. Clayton: (ha valasztani lehet, inkabb a tojasos. Nagyanyamnal ez komoly szertartas volt, ki voltunk rugva a konyhabol, nehogy valami belekeruljon a tesztaba. S aztan szeles femlapon, a kalyha tetejen szaritotta a leheletnyi vekonyra vagott tesztat, s a kockakat... aztan femdobozban volt, amit nem szabadott razogatni, nehogy osszetorjenek a szalak... Ha eszem van, eltanulom tole, de nem volt :-/ A sodrofajat,amivel nyujtotta a tesztat, kihoztam. Nezi a falra akasztva, mit mukodok.)

Dikusz 2018.02.09. 10:18:05

@kisrumpf: Dehogynem! Legfeljebb nem lesz jó a kenyér.:)))
viccvót, mert tényleg nem.

Épp tegnap néztem a kedvenc főzőműsoromat ("Ízőrzők"). Nagyon tudom ajánlani mindenkinek, ha teheti, nézze. Ez egy olyan sorozat, ami Magyarország területén mutat be különböző tájegységeket, mit/hogyan főztek arrafelé. Semmi cicoma, sztárséf, mislencsillag, a helyi szokásokat, recepteket mutatja be. Gyakran sütnek kenyeret, tényleg nincs benne tojás. Viszont amikor dagasztják a tésztát az asszonyok, mindig megemlítik, hogy az édesanyjuk mondta nekik "addig kell dagasztani lányom, amíg csorog a padlás", bármelyik vidékről szólt is a műsor:)

Mrs. Clayton 2018.02.09. 10:21:14

@kisrumpf: ez jo, mig elt anyukam nagynenje, aki egy halali no volt egyebkent, meg 90 evesen is felult a buszra elment nemetorszagba bevasarolt csokit, mosoport meg levesport es Magyarorszagon meg eladta. Szoval amikor o jott anyuekhoz evi ketszer latogatoba, akkor mindig ment a nagy teszta gyuras, meg szaritas

Mrs. Clayton 2018.02.09. 10:22:20

@Dikusz: az mit jelent h csorog a padlas?

Dikusz 2018.02.09. 10:23:45

@Mrs. Clayton: Beleizzad a kenyértészta dagasztásába, folyik az izzadtság a homlokán.

Golf2 2018.02.09. 10:28:34

@Dikusz: Ízőrzők Szuper csak rövid,bezzeg a Marcsit 1 óráig nyomják.

Dikusz 2018.02.09. 10:58:38

@Golf2: Tényleg lehetne hosszabb is. Azt csípem nagyon benne, hogy tényleg azt mutatják be sallangok nélkül, hogyan főztek szüleink, nagyszüleink. Sokszor gondoltam arra, milyen jó lenne összegyűjteni ismerősöktől kézzel, kockás füzetbe írt régi recepteket.

Az még nem volna baj, hogy Marcsit 1 óráig nyomják, még csak nem is irigylem:)
Viszont teljesen átment az egész műsor reklámba. Állandóan arról szól, hogy ilyen-olyan birtokról közvetít, ami a megfizethetetlen csúcsgaszronómiát/éttermet/szállást nyomja az arcunkba, legyen az bármilyen szép vidékén az országnak.
Amitől meg lábrázást kapok, az az, hogy állandóan "segíteni" akar, ha kell, ha nem.
Pedig az ő műsora is jól indult, csak tényleg átment a drága helyeket reklámozó műsorrá.

M. Péter 2018.02.09. 11:20:35

@Olliék: Nem állítanám ilyen magabiztosan, hogy az összes európai gyerek jól viselkedik.

Bredpitt Monika 2018.02.09. 11:37:24

@LKerekes: igaz, hogy én speciális területen dolgozom, de szeretném megosztani veled egy erkölcstan könyv tanmeséjét, a könyvet középsúlyos értelmi fogyatékos gyerekek használják,

egy afgán kislány Magyarországra érkezéséről folyik a tanmese, a kislányt (aki afgán) Viktóriának hívják,

a tanmese lényege, szerintem innentől kezdve már lényegtelen,

később gondolkoztam, hogy esetleg az értelmi fogyatékosságra való tekintettel adták a Viktória nevet, az egyszerűség kedvéért

(ezt mondjuk felülírja az, hogy van Budapesten egy iskola középsúlyos értelmi fogyatékos diákokkal, aminek a neve Gennaro Verolino, a diákok hamarabb kimondták a suli nevét, mint a tanárok)

addig, amíg ilyen könyvekre, meg erkölcstan órákra pazarolják a diákok és a tanárok idejét (most ugye vissza lehet kanyarodni a normál közösségbe, hiszen ott is van hittan és erkölcstan óra)

addig nincs miről beszélni, persze, hiába az ingyenes tankönyv, még így is van aki hasznot húz, az ilyen barom tanmesékből,

a lányom 7. osztályos, kérdezem tőle néha mit tanultok erkölcstan órán, a válasz mindig ugyanaz, beszélgetünk, vagy csak szabad foglalkozás van..........

Bredpitt Monika 2018.02.09. 11:46:52

@LKerekes: az erkölcstan órán egyébként szerintem beszélhetnének erről például a gyerekekkel,

szerintetek mi az erkölcstelenebb , az hogy Lázár János ezt mondja:

"Akinek reggel 6-kor el kell mennie melózni, és mondjuk Hegedűs Laci dolgoztatja itt, a hódmezővásárhelyi városházán, annak délután háromkor már nem sok kedve marad, hogy elmenjen lopni."

Vagy ez:

"Nemrég derült ki, hogy az OLAF kifejezetten komoly szabálytalanságokat talált az Elios Innovatív Zrt. által különböző önkormányzatoktól elnyert 35 közvilágítási projektje kapcsán. Olyannyira, hogy mint lapunk elsőként megírta: 43,7 millió euró, azaz több mint 13 milliárd forint uniós támogatás megvonását javasolta a szervezet."

"A csalás elleni hivatal nem magányos résztvevőket fedezett fel a történetben, hanem egész hálózatot, az Elios Innovatívval tulajdonosi vagy személyi szálakon összekapcsolható cégeket és tanácsadókat. Némelykor összeférhetetlen szerepkörben."

(az Elios Orbán vejének a cége)

Az én kérdésem, hogy lehet, az hogy Orbán veje nem közmunkán van, hanem van rendes állása, mégis lop. Lázár úr, erre kérnénk magyarázatot.

Olliék 2018.02.09. 11:52:41

@Golf2: Az iskolarendőr elvitte másnaptól minden rendben van. Elvileg addig nem jöhetnek iskolába,amíg az integrációs kurzust el nem végzik,ami ugye egyebek mellett arról is szól,hogy hogyan kezeljük a gondolat. Na mindegy,ez van.

Olliék 2018.02.09. 11:53:29

@katatone: Hogy órán elő se veszi. De a házi rend még szünetekben sem engedi a telefont.

Olliék 2018.02.09. 12:04:41

@Virago_1000: Van akit lehet integrálni,van akit nem. Nincs ez másképpen Magyarországon sem.

Olliék 2018.02.09. 12:06:42

@M. Péter: Nem persze, szerencsére nekem sose volt gondom a gyerekekkel, és panasz se érkezett rájuk sose. De ez integrált osztálytól otthon eret vágtam. Akkor értettem meg,mi értelme a szegregált iskolának. Azóta fő támigatója vagyom.

Bredpitt Monika 2018.02.09. 12:11:35

A poszt írójától azt szeretném kérdezni, hogy milyen IQ tesztet írattak a gyerekkel, ha nem tud angolul, ezt nem értem. Magyarul írta az IQ tesztet?

Ezt azért kérdezem, mert mi nem mehettünk New Jerseyben körzetes iskolába, mert a lányom nem tudott angolul. Vele nem IQ tesztet írattak, hanem angol tesztet, ahol kiderült, hogy ESL osztályba kell járnia (olyan osztály, amiben a gyerekek anyanyelve nem az angol).

Így került egy olyan suliba először, ahol angol tanárok segítették őt a tanulásban. Aztán a következő évet már ott kezdte, ahol a lakóhelyünkhöz tartozó suliba járt.

Nekünk nagy mázlink volt, mert nagyon jó albérletünk volt, ráadásul a körzetes suli is jó volt ott (de nálunk pont a suli a barátok hiánya miatt lett a nagy mumus........).

Örülök ennek a posztnak, mert annak idején annyian értetlenkedtek, hogy miért nem vittük el a gyereket mások iskolába? Mert ahogy ez a poszt is mutatja nem lehet.

Ragaszkodnak a körzetekhez tartozó suliba járáshoz.
Mi is így néztük az albérleteket. Volt egy jó kis lakás, de a férjem azt mondta ,hogy oda biztos nem költözünk a suli miatt......

Bredpitt Monika 2018.02.09. 12:17:52

.
@Olliék: "De ez integrált osztálytól otthon eret vágtam. Akkor értettem meg,mi értelme a szegregált iskolának. Azóta fő támigatója vagyom. "

Pont most beszéltem barátnőmmel az integrációról egy fél órája telefonon. Azt meséltem neki, hogy annak idején meg akartam találni Mohácsi Viktóriát, aki hangosan harcolt a a szegregáció ellen. Egy tanárunk a gyógypedagógiai asszisztens képzésen azt mesélte nekünk, hogy őt gyógypedagógiai körökben Mohácsi vésznek hívták.

De ez téma megérne egy külön napot. Lenne értelme az integrációnak papíron, csak nagyon nehezen megvalósítható, sok pénz kell hozzá, nagyon sok és olyan emberek, akik valóban embert látnak a nehéz körülmények között élő gyerekekben.

Ezen kívül nagyon jól leírta ezt egyszer egy tanár, akivel leveleztem: bekerült egy cigány kislány egy osztályba valahol az ország keleti felében. A gyerekek egyből kiközösítették, az ő táskáját nézték meg a tanárok először, ha eltűnt valami......

2018.02.09. 12:19:29

@Bredpitt Monika: IQ tesztek egy jelentos csoportjanal nincs mit olvasni. latsz kepeken egy sorozatot (kicsit valtozo kepeket), aztan meg kell latnod a szabalyt, es kivalasztani a kovetkezo kepet.

Nekunk nyelvtudas nelkul felvettek a gyereket (new york), aztan volt napi 1 extra angolja. Bizyos allamtol, varostol fugg.

Bredpitt Monika 2018.02.09. 12:22:26

@Olliék: a telefonos történethez egyébként nem kell afgán gyerek, itthon is probléma az egész telefon használat,

én itthon bementem a suliba és szülői után egy éve megkérdeztem az osztályfőnököt, hogy lehet, hogy a gyerekek órán is a telefonjukat nyomogatják, ráadásul a lányok elmondása szerint van olyan osztálytársuk, aki (6. osztály volt tavaly) pornót nézett óra közben,

másnap az ofő reggel elzáratta a telefonokat egy szekrénybe és csak délután kapták vissza, egyébként a telefonhasználatról a házirend rendelkezik,

2018.02.09. 12:25:06

@Virago_1000: itt a szomszed kisvarosban pont a magyar gyerek a legrosszabb. Eleg ciki is, mert tul sok magyar nincs erre, es nem akarjuk, hogy ez alapjan iteljenek meg minket is. Tudod, az emberek milyen gyoker modon itelnek el egy egesz orszagot/regiot egy egy kiragadott pelda alapjan....

Bredpitt Monika 2018.02.09. 12:28:25

@LepesMez: kösz, erre nem is gondoltam, mint ahogy annyi minden államok szerint változik,

mi nagyon sajnáltuk, hogy nem került abba a suliba, ahová akkor tartoztunk, ragaszkodtak az ESL osztályhoz,

egyébként nagyon gyorsan tanulnak a gyerekek,

annak idején kérdeztem a lányom ESL tanárját, hogy mi a tapasztalatuk pl a mexikói gyerekeknél, ahol a szülők nagy része nem beszél angolul, ők hogy haladnak az angollal, látszik e rajtuk, hogy nincs otthon segítség, amit mondott az nagyon megdöbbentett engem,

azt mesélte, hogy sok családnál nemhogy az derül ki, hogy nem beszélnek angolul, de nem tudnak írni és olvasni rendesen......pedig középiskolás gyerekekről van szó (azokról beszélek, akikkel az USA ba érkeztek a szülők)

Bredpitt Monika 2018.02.09. 12:30:21

@LepesMez: márminthogy köszi az infot az IQ teszttel kapcsolatban.........kicsit félreérthető volt a fenti összefont két gondolatsor (de hát nálam ez már csak így működik.....összeszedem magam, mert még a végén megint funkcionális analfabéta leszek)

Bredpitt Monika 2018.02.09. 12:36:37

Egyik amerikai választási kampányban mondta az egyik jelölt (tök mindegy ki volt, igaza van), hogy addig amíg nem fognak változtatni a körzetes iskolarendszeren, addig a gettósodást sem tudják felszámolni.

Ez persze jó hír azoknak, akiknek a gyerekei olyan családba születnek, ahol jók a körülmények.

Nálunk ugye az van, hogy ha beíratod a gyereked elsőben egy suliba, utána ha elköltöztél sem kell kivenned. Több olyan családról tudok, ahol szó szerint becsalják a gyereket a suliba hamis lakcímmel, ez azért nem jó, mert egyes iskolákban mivel a valóban körzetes gyerekek nem szorulhatnak ki, ezért 31 32 es osztálylétszámmal is működnek osztályok.

Virago_1000 2018.02.09. 12:40:33

@Bredpitt Monika: az integracio rossz dolog. A gyengebb kepessegu gyerek folyamatosan alulmarad ezert onbizalomhiany alakul ki ami flusztraltsagot okoz ami kulonbozo modokon kerul levezetesre. A jobb kepessegu pedig unatkozik orakon mert a gyenge miatt nem tudnak haladni.

Mindenkinek a hasonlo az idealis.

Virago_1000 2018.02.09. 12:40:45

@Bredpitt Monika: "kérdezem tőle néha mit tanultok erkölcstan órán, a válasz mindig ugyanaz, beszélgetünk, vagy csak szabad foglalkozás van.."
- nyilvan, a kommunizmusban, vagy a kulturalis marxizmus altal atitatott kozegben szocializalodott tanarok tobbsegenak nem sok koze van az erkolcshoz, ezert nincs is mit atadni. Az altalad felvetett lazarjanosos hulyeseg n temakore ennek az oranak. Sokkal fontosabb lenne pl beszelni a csaladrol, parkapcsolatokrol, nemzetrol.

Bredpitt Monika 2018.02.09. 12:44:19

@szakasz2: igen, nekem is feltűnt, hogy van egy jó téma és mégis leragadunk a tojásnál, de ez egy ilyen műfaj, néha tényleg nem a posztról beszélünk (vonatkozik ez rám is persze):

köszi a linket, elolvasom és átküldöm a barátnőmnek, akinek két kamasz lánya van, és elég hasonlóan gondolkodunk dolgokról, őt szoktam néha megkérdezni hogy csinálná...ezt vagy azt....

nekem most megállt a tudomány, mert nem tudom hogy kezeljem ezt a telefonos őrületet, úgy látom, hogy bizony a lányom élete rovására megy, de mivel ő nem érzi ezt, ezért engem tart szigorúnak,

hogy a lányom osztályfőnökét idézzem: "oda jutottunk, hogy társadalom ellen kell, hogy neveljük a gyerekünket"

ez azokra vonatkozik, akik nem tartják jó ötletnek ezt az éjjel nappal használhatod a telefont c. történetet

remélem tanulok valamit a belinkelt cikkből

Bredpitt Monika 2018.02.09. 12:50:49

@Virago_1000: "Mindenkinek a hasonlo az idealis. "

rá gondoltál?

@LKerekes:

nehéz rólad nem tudomást venni, de ahogy ígértem nem óhajtok veled vitatkozni, az erkölcstanról olyan emberek beszéljenek, akik nem szolgálják seggnyaló módon ezt az erkölcstelen bandát,

nem csodálom, hogy szabad foglalkozás van........szerencsére nem mindenki seggnyaló

Bredpitt Monika 2018.02.09. 12:52:24

@Golf2: a lottó nem is annyira egyszerű, komoly feltételeket szabnak, ismerek olyat aki megnyerte aztán mégis itthon maradt,

2018.02.09. 12:55:12

@Virago_1000: itt amerikaban 6-iktol kredit rendszer van, es a jobb kepesseguek advanced orakat vesznek fel abbol a tantargybol, ami megy nekik. Lanyom pl 8-os, es ott tart matekbol, ahol a nem advanced kozepsulisok 2-ik ev vegen.

szoval a kulonbozo kepessegu gyerekek kezelesere van megoldas, bar ez biztos utopisztikusnak tunik keleteuropabol :)

Bredpitt Monika 2018.02.09. 12:57:30

@zoldzeller: "nem tudom, gondolom igen. Nyilvan ha sulyos mogyoro allergias gyerekem lenne orulnek, de nincs. Mas iskolakban ugy oldjak meg, hogy az allergias gyerekeknek van egy kulon asztal aminel tudnak enni. Nalunk teljes tiltas van. "

ismertem egy magyar nőt, aki New York államban egy olyan gyerekre vigyázott, akinek nagy fokú mogyoró allergiája volt,

menni kellett vele a suliba, és bent ült vele a teremben, hogy nehogy elfogadjon valamit a társaitól, mert anafilaxiás sokkot kapott, ha mogyoró került a szervezetébe

az, hogy ennyi mogyoróra allergiás ember van, nyilván visszavezethető arra, hogy mennyit mogyoró esznek az amerikaiak, a kínaiak pl nem tejérzékenyek, de nem is nagyon isznak tejet, és esznek tejterméket

én a mai napig nem bírtam megszeretni a mogyoróvajat,

Olliék 2018.02.09. 13:06:41

@Bredpitt Monika: Az integráció nálunk úgy nézett ki,hogy a hatodikos gyerekhez bekerült egy roma kislány. 15 éves volt,tanköteles és édesanya. Majd még abban az évben két 15 éves fiú. A tanárok nem tudtak tanítani mert a nagyok szartak a világra,a szünetekben meg terrorizálták a kicsiket. Mert tankötelesek. Na én ezt a fajta integrációs osztály véglegesen megszüntetném. Nem gyerekek közé valók,normál pedagógusok keze alá,mert ezeket a fiatalokat nem csak tanítani kell,hanem az elmaradt nevelésüket is felzárkóztatni.

Bredpitt Monika 2018.02.09. 13:07:58

@szakasz2: "Jómagam is informatikus vagyok, elég jó a szakmámban, lassan 20 éve csinálom, de pld. a programozást igazából csak egyetemen kezdtem el (előtte csak egy kevés BASIC-et csináltam kb. 13 évesen) - és baromira nem voltam lemaradva ezzel, igaz matekból mindig is nagyon jó voltam.
Az, hogy már az 5 évesek kezébe és tableteket nyomnak, a 9 éveseknek meg kütyükkel kell házi feladatot vagy videót csinálniuk szerintem borzasztó - és ennek a levét csak 10-20-30 éve fogjuk/fogják meginni, de nagyon. Elvesszük ezektől a gyerekektől az "offline" gyerekkort, és minden abból eredő szociális és testi készséget. Na persze cserébe a hüvelykujjaik szuper gyorsak és ügyesek lesznek. :)"

Köszi ezért a pár sorért, érdemes volt ezért benézni ma.
Pont most olvastam egy nagy cikket, a facebook like-okról, arról ahogy tudatosan alakították ki ezt az addiktív rendszert, tudva, hogy milyen kárt okozhat ez a gyerekek kommunikációs készségében, abban, hogy az értékrendek hogy fognak felépülni az életükben.....

Bredpitt Monika 2018.02.09. 13:10:49

@Olliék: ismerős a történet, lányomék osztályában nem is ez történt, egyszerűen lebukott hozzájuk két lány, az ofő abban reménykedett, hogy az ő jó kis osztálya jó hatással lesz a két lebukott lányra, hát most úgy tűnik fordítva sült el a dolog,

kimeríthetetlen a téma

2018.02.09. 13:12:29

@Bredpitt Monika: "az, hogy ennyi mogyoróra allergiás ember van, nyilván visszavezethető arra, hogy mennyit mogyoró esznek az amerikaiak"

en ugy tudom, nemregiben kifigyeltek, hogy pont azert van ennyi mogyoroallergias itt, mert a kicsiket nagyon feltik tole. Es ugy csokkentheto az allergiasok szama, ha viszonylag kicsi kortol, pici adagokban mar etetik oket. de nem emlekszem, hogy a pici kor mit jelent.

Olliék 2018.02.09. 13:13:49

@Bredpitt Monika: Én egy hete felolvastam a gyerekeimnek ezt a cikket. Megéri,hidd el.

Bredpitt Monika 2018.02.09. 13:15:09

@LepesMez: kérdés hogy miért féltik őket a mogyorótól, azért mert annyi mogyoró allergiás van?

viccet félretéve, a mogyorót itthon sem tanácsolják a kicsiknek, mert nagyon könnyen félrenyelhető, én például most felnőtt fejjel is rendszeresen köhögő rohamokat kapok tőle,

???????????????

2018.02.09. 13:25:19

@Bredpitt Monika: "kérdés hogy miért féltik őket a mogyorótól, azért mert annyi mogyoró allergiás van? "

gondolom ez egy spiralban alakult ki. par evtizeddel ezelott elkezdte egy reteg nagyon "tudomanyosan" etetni a csemeteket, akik kozott ugy tobb lett a defektes, emiatt megtobb szulo rezelt be, es probalta "tudomanyosan" etetni a csemetet, es igy tovabb

biztos ismersz szuloket lugositokkal meg ilyen vackokkal, nagyon tudjak az elmeleti alapjat, csak eppen ertelme sincs.

amugy itt a cikk az uj ajanlasrol:

www.cnn.com/2017/01/05/health/peanuts-allergy-prevention-guidelines/index.html

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2018.02.09. 13:50:21

@szakasz2:
"Az, hogy már az 5 évesek kezébe és tableteket nyomnak, a 9 éveseknek meg kütyükkel kell házi feladatot vagy videót csinálniuk szerintem borzasztó - és ennek a levét csak 10-20-30 éve fogjuk/fogják meginni, de nagyon. Elvesszük ezektől a gyerekektől az "offline" gyerekkort, és minden abból eredő szociális és testi készséget. Na persze cserébe a hüvelykujjaik szuper gyorsak és ügyesek lesznek. :)"

Jobban meg sem lehetett volna fogalmazni. Ugyanez a véleményem...:(

Fringe minority with unacceptable views 2018.02.09. 13:58:08

@Bredpitt Monika: igen, sok a mogyoro allergias.
Amugy, ugye te szedsz valami fel-legalis szert kommenteles elott?
@LepesMez: a mostani trend az, hogy anyuka a terhesseg alatt kezdjen enni es akkor majd a gyerek nem lesz allergias.
Az USAban 2 eves kor elott kezdik el a nagyon pici adagolast az allergias dolgokra, de nem minden orvos hajlando ra. A “csoves” europaban 2 eves kor alatt gyerekorvos nem hajlando ilyen probalkozasra.

Charlieharper voltam, regi nickem technikai malfunction aldozata lett

sörm 2018.02.09. 14:49:30

Az erkölcstannak nincs köze se nemzethez se Lázárhoz, se értékítéletekhez. Azt kellene elvileg megtanítsa az ifjaknak hogy hogyan tudnak erkölcsi kérdésekben strukturálisan gondolkodni, milyen szempontok mentén tudnak dönteni. Az etika a filozófia résztudománya s mint ilyen vizsgál bizonyos jelenségeket (jelen esetben a morált), de nem mond értékítéletet. Nem mondja meg neked hogy x helyzetben ez és ez a helyes, hiszen nincs olyan hogy objektíven helyes. Azt tanítja meg hogy különböző filozófiai rendszerekben hogyan értékelhető x helyzet.

Ez azért kulcsfontosságú mert az emberek morális kérdésekben általában "zsigerből" döntenek és egyértelműnek gondolják h adott helyzetben az a jó döntés. Az indoklás is általában úgy szól hogy ezt éreztem helyesnek. Magyarul kevesen vannak annak tudatában hogy a dolgoknak csak egy oldalát látják és az alapján döntenek. Nyilván ált suliban az erkölcstan nemigen tud mélyebbre menni mint hogy nem jó hazudni vagy ne üsd meg a barátodat. 14 éves kor alatt nem lehet olyan szintű absztrakciós készséget elvárni amit ez igényel. De a gimnazisták általában imádják az etikát és magukkal is viszik aztán készségként azt, hogy jóval tudatosabban gondolják át a morális döntéseket.

Persze otthon a sztori trükkösebb, mert bevezettek egy tantárgyat, amire nem volt képzés. Tanítsunk biológiát egy országban, ahol nincs biológia szak egyetemeken és ezért nincsenek biológiatanárok sem... Akinek a szakmai hozzáértése meglett volna azok a filozófia szakosok - ők nem taníthatták, vagy teológusok, akik ugyan csak keresztény etikát tanultak, de a semminél nyilván az is jóval több. Ők is nyilván kiesnek mert erkölcstanra a nem vallásos szülők járatják a gyerekeiket, ők meg nem akarják hogy teológus tanítsa a csemetét. Úgyhogy nem lennék meglepődve azon ha a tantárgyat tanítók jó része az erkölcs fogalmával sem lenne tisztában. Amiben lehet bízni az az hogy jó pedagógusok még ilyen helyzetben is sokat tudnak adni a diákjaiknak...

Csodabogár 2018.02.09. 14:51:06

@Dikusz: Nem követtem itt a tojás vitát, de a kenyérben természetesen nem kell tojás. Tésztába viszont, amit valamilyen formában kifőznek, annál is inkább. Kő kemény munka, igazi házi tésztát készíteni. Az én kezeim túl gyengék hozzá. M
Az üzletek tele vannak durum lisztből készült tésztákkal, még nézni is rossz. Az emberiség nagyobb százaléka egészséges és nem érzékeny se tojásra se rendes lisztre. Csak tudnám ki terjesztette el ezt a divatot.
Egyszer volt Zürichben egy elég komoly szalmonella járvány, egy öregotthonban két halottal. Attól kezdve a kórházi konyhában kizárólag szárított tojással volt szabad dolgozni. Szakács nem volt boldog, a cukrász meg pláne nem.:-(

szakasz2 2018.02.09. 15:01:24

@LepesMez: @Bredpitt Monika: Azért azt fontos megjegyezni, hogy a mogyoró a magyarban inkább a törökmogyorót jelenti, és amit az amerikaiak inkább tömnek magukba tudtommal, az a földimogyoró (peanuts).
A kettő között biológiailag semmi rokonság nincs, a földimogyoró inkább a borsóhoz és babhoz áll közelebb.
hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6ldimogyor%C3%B3

Csak azért mondom, mert a (török)mogyorót mi nagyon szeretjük, de ég és föld szerintem a különbség ízben is és tápanyagtartalomban (pl. E-vitamin) is.

kardio1 2018.02.09. 15:09:32

@kisrumpf: az olasz tésztákban nem jellemző a tojás, ha jól tévedek.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.02.09. 15:28:58

@kardio1: tesztaja valogatja. Lasd az elso hozzaszolasaim egyiket, de oszinten? Annyit nem er.

kardio1 2018.02.09. 15:55:13

@kisrumpf: igen, túl korán válaszoltam.

kardio1 2018.02.09. 15:59:54

@LepesMez: nehéz egy jó oktatási rendszert összehozni. Amely lehetővé teszi, hogy a gyerek többet tanulja az őt érdeklő tárgyakat, de mégse legyen szakbarbár, akinek nincs kellő szintű általános műveltsége.

Bredpitt Monika 2018.02.09. 16:05:18

@szakasz2: itthon is sokan eszik a földi mogyorót és igen, valóban nem a legegészségesebb eledel, én is úgy tudom,

nekem is figyelnem kell a mennyiséggel, mert ha egy kicsit többet eszem a kelleténél, rögtön pattanások jönnek ki a homlokomon

Bredpitt Monika 2018.02.09. 16:13:38

@Se vasalo se munka: "Amugy, ugye te szedsz valami fel-legalis szert kommenteles elott?"

Az egyetlen legális drogot egy AMERIKAI doktornő szó szerint rám erőszakolta. A derekam volt bekrepálva, de annyira, hogy alig bírtam a saját lábamon besétálni a rendelőjébe (bár nem ez volt az ok, amiért elmentem hozzá).

Mindenkinek nagyon ajánlom, hogy ne próbálja ki, egy erős fájdalomcsillapító, a neve: Percocet.

Na, ez az egyetlen nem fél legális, hanem LEGÁLIS drog, amit szedtem, de csak két tablettát bírt a szervezetem, mert szerencsére allergiás vagyok rá (és amikor az első bevétele után viszketni kezdett a bőröm, azt hittem a meleg víztől van, na a második bevétele után már nemcsak viszketett, hanem tele voltam ragyákkal is).

A kérdésed pedig olybá veszem, hogy olvasod a hozzászólásaim, remélem némelyik eljut a kis okos , intelligens fejedbe (ha már így megszólítottál).

Amúgy mi van, a rég nem látott hozzászólók is előkerülnek?
Nemhiába, az igazság ideát van........

Bredpitt Monika 2018.02.09. 16:16:07

@Catgirl: de jó hogy itt vagy!

már van is ötletem okostelefon témában, vidd el a kölyköket egy Amazonas túrára.....

Bredpitt Monika 2018.02.09. 16:18:14

@sörm: sajnos van köze, itt tartunk, olyan emberek ,akik a választóik arcába röhögve lopnak, ne vezessenek be erkölcstan órát

zoldzeller 2018.02.09. 16:22:53

Nalunk sf-ben lotto rendszer van a sulinal. Oriasi szerencsem volt hogy ezt valahogy nem igazan fogtam fel, ev kozben koltoztunk, szepen
kineztem a jo sulit es melle koltoztunk. Valami oruletes mazlival felvettek mindket gyereket. Az alabbi linken ha beirjs az ember a cimet es a zip kodot akkor megkapja a korzeres sulit. Erdekes nezegtni, pl pontosan megadja a feher/asian/hispanic/african american gyerekek aranyat az adort suliban, a teszt eredmenyeket stb.
www.greatschools.org/

Bredpitt Monika 2018.02.09. 17:02:36

Mi az a suli lottórendszer? Ezt kifejtenéd? Köszi. Amúgy én beírtam egy New Jersey címet, és nem adja ki a körzetes iskolát, kiad valami 70 sulit a környéken, valamit rosszul csináltam?

Bredpitt Monika 2018.02.09. 17:03:07

@zoldzeller: neked ment a fenti kérdés, bocs

SzZoole 2018.02.09. 17:28:23

@Bredpitt Monika: nem kell neked semmi cucc, egyszerűen csak kielégítetlen vagy, basztalan :)))
Just kidding Monix

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.02.09. 17:46:16

Kellemesen csalodtam (vagy meg csak koran van, es a trollok nem ertek ide), mert nem nagyon latok, "oh, persze, Amerikaban minden jo"-tipusu komment :)
Na, akkor megint hozzateszem, megelozendo az ilyen hozzaszolasokat, hogy a fenti pelda 1 iskola, 1 varosban,1 allamban :) Ezzel csak azt mondom, hogy jora is rosszra is van pelda itt is, mint mindenhol.
Na, akkor jojjon egy kis anekdota tolunk. A lanyom altalanos iskolaba (elementary - 5. osztalyig) LAUSD - az egyik leganagyobb allami iskolakorzet - iskolaba jart. A iskolaszek vezetoi nagy "okosan" kitalaltak, hogy a hatranyos helyzetu inner school-ok tanuloinak adjanak ingyen ipad-et, amit mindenki hasznalhat az iskolaban. Jo kis uzletet kotottek az Apple-lel (allitolag meg csak nem is versenyeztettek a ceget, szoval itt is van am "urambatyam" ;).
A gyerekek meg is kaptak a draga ipad-eket...erdekes modon par het mulva a gyerekek kezdtek "elvesziteni" a tableteket, es persze szerdodes szerint kaptak ujat helyette. Ebay-en pedig - milyen veletlen - megszaporodtak az elado ipad-ek ;) Mi is belefutottunk egybe, mikor a sajat lanyomnak vettunk egy hasznaltat (felso tagozattol, amikor uj iskolaba kerult, kotelezo volt neki a tablet hasznalata). Szoval megvettuk az ipadet, hazahoztuk, es akkor vettuk eszre, hogy a hatuljan LAUSD pecset volt! :) Rogton hivtuk a rendorseget, jelentettuk, kijottek, es elvittek. Igy buktunk egy kicsit rajta, de segitettunk a jogos tulajdonoshoz visszajuttatni :)
Kesobb le is allitottak ezt a programot, mert rajottek, hogy szegeny hatranyos helyzetu gyerekek nagyon kreativan segitettek magukon :))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.02.09. 17:55:20

@Bredpitt Monika: belekotnyeleskedem, amig zoldzeller jon, es valaszol. Szoval a lotto-rendszer ugy mukodik, mint a lotto:) Lehetoseget ad, hogy ne csak a korzet szerinti iskolaba mehessen a gyerek. Allamonkent ill iskolakorzetenkent mas lehet a rendszer, es charter iskolak es/vagy sima allami iskolak vannak a listan. A szulo bejeloli, melyik iskolaba akarja a gyereket kuldeni, es beledobja a gyereke nevet a "kalapba". Ha szerencseje van, kihuzzak a gyerek nevet. Pontosabb reszleteket nem tudok, mert mi ilyenben nem vettunk reszt, de az elve ez a rendszernek.

SzZoole 2018.02.09. 18:32:24

Amerikások!!
Van itt olyan aki green card lottery-vel jutott ki?
Én kb 12 éve regisztraltam egy oldalra, eljutottam odáig, hogy mindent kitöltöttem, de fizetni kellet volna 100-200 eurót talán, már nem nagyon emlékszem.
Azóta is küldik az e-mailt, hogy elérhető vagyok a lottora, csak fejezzem be az utolsó lépést, a fizetést.
Ez tényleg úgy működik?

2018.02.09. 18:41:37

@Zoole Reloaded: Ismerek embereket, akik nyertek, de nem kell kozvetito, magadnak is regisztralhatsz ingyen

blackhairlady 2018.02.09. 18:45:53

@Dikusz: "addig kell dagasztani lányom, amíg csorog a padlá"
Szorol szora ugyanezt mondta az anyukam is, ot is az anyosa tanitotta igy :)
@Mrs. Clayton: Mi ebbol a tesztagyurasbol eleg jo uzleteet alakitottunk ki anyuval anno. Vettunk egy teszta sodro es szelo gepet, anyu meggyurta a tesztat, feldarabolta, en a geppel sodortam es szeleteltem cernametette, olyan igazi, nagyon nagyon vekonnya, nagy damaszt abroszok voltak leteregetve mindenhova, arra teritettem ki szaradni, aztan zacskoztam es vittem abe a munkahelyre eladni. Vettek mint a cukrot. A masik jo uzletunk a gombas zsak volt, jo kis pincek volt, szaporodott mint a fene, nem gyoztuk szedni a zsak oldalarol. Regi szep idok. Tenyleg, mi lett vegul a gombaiddal? :D

SzZoole 2018.02.09. 18:46:49

@LepesMez: a regisztráció ingyenes volt, csak valamiért fizetni kell, nem emlékszem mire.

zoldzeller 2018.02.09. 18:49:25

@Zsuzsi65: es Bredpitt Monika: az SFUSD ennel meg bonyolultabb. :) itt vannak ugynevezett Attendance Area iskolak (mint a milyenk is) ahol igyekeznek a kornyekbeli gyerekeket felvenni, de nem garantaljak. Es vannak a City Wide iskolak. De csak altalanos iskolaban, utanna mar nincs. Amugy a mi sulink irto pici, K to 5 es osszesen kb 250 gyerek jar ide. Ugyhogy tenyleg ismer midenki mindenkit, pont mint egy faluban.

zoldzeller 2018.02.09. 18:51:33

@Bredpitt Monika: elvileg az elso nehany ami feljon az az assigned school-od (a sarokban kene hgoy legyen).
De ha nem akkor nem tudom... annyira nem bonyi hogy rosszul lehessen csinalni.

zoldzeller 2018.02.09. 18:52:09

@Zsuzsi65: gondolom nalunk ezert nem engedik haza hozni a gepeket. Nehogy elvesszenek:)

Fringe minority with unacceptable views 2018.02.09. 18:53:51

@Bredpitt Monika: bevallom a kerdesre egy Igen/Nemet remeltem. Nem egy betu tsunamiba rejtetett whinge-fest-et

Bredpitt Monika 2018.02.09. 18:58:59

@Zoole Reloaded: te jó ég ! Zolika, kinyírjalak?

Egyébként, ha nem tűnt volna fel, amikor kint voltunk, akkor is ugyan ilyen idétlen voltam.

Van egy jóképű fiatal szomszédom (sajnos nagyon fiatal, és most van egy barátnője is). Itt a február, gondoltam beöltözöm Mrs Robinsonnak.
Téged is ki kéne találni ha nem volnál.

Bredpitt Monika 2018.02.09. 19:02:25

@Se vasalo se munka: tőlem nem érdemes semmit várni, remélni meg főleg

ha követed ezt a blogot (márpedig ha te vagy Charlie, akkor itt láttam a neved már 2014 ben is) akkor esetleg emlékezhetsz, hogy már bipolárisnak is hívtak.....

Bredpitt Monika 2018.02.09. 19:03:18

@zoldzeller: köszi, megnézem, megemlítem férjemnek is , én erről soha nem hallottam, mik vannak?

Bredpitt Monika 2018.02.09. 19:06:04

@Zsuzsi65: köszi a választ,

és nagyon köszi a tegnapi repülőjáratos tipped, már meg is említettem a férjemnek, mert lassan aktuális lesz egy újabb jegyvásárlás, ráadásul neki Philadelphia nincs is túl messze

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.02.09. 19:10:46

@zoldzeller: hat igen, nem tudom, LAUSD hogy gondolta ezt az egesz tablet-dolgot..sok nem igazan kompetens ember ul a school board-ban...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.02.09. 19:12:09

@Zoole Reloaded: tobb ismerosom van, akik lottoval jutottak ki.

zoldzeller 2018.02.09. 19:12:11

@szakasz2: mar tegnap akartam irni, de aztan inkabb aludni mentem;)
Nem vagyok szakember, szoval csak a sajat peldankat tudom leirni.
Mi kulon valasztjuk, hogy szamitogep tanulashoz, vagy jatekhoz.
A jatek nagyon egyszeru, nincs. Soha nem jatszottak educational jatekokat, nem volt cuki puzzle applikacio az ipaden, most sincs candy crush, vagy ostoba youtube videok nezegetese.
Tanulas: a hazi feladatok nagy resze project alapu. Foglalkoznak egy temaval pl epiteszet. Minden gyerek kap egy varat/kastelyt/templomot es arrol kell irnia egy esszet. 4 oldal, 5 bekezdes (kezzel irva, de normalisan es nem mintha a kutya szajabol huztak volna ki) torteneleme, epiteszeti stilus stb. Erre van mondjuk 3 hetuk - ilyenkor lehet internetet hasznalni. Vannak temak amikre rakattannak (dinoszauruszok, most a falcon heavy), akkor lehet oket segiteni kicsit melyebben utanna jarni (kizarolag hetvegen).
Raadasul es ismet csak mi: nalunk het kozben meg mese nezes sincs. Soha nem vittunk ipadet magunkkal ha etterembe mentunk, hogy majd azzal leszedaljuk (nem is jartunk veluk sokat etterembe).
Meggyozodesem, hogy a gyereknevelesben minden a szulotol indul es oda is ter vissza. Az iskola nem fog okos, ertelmes, boldog gyereket nevelni helyettunk. Ha anyuka vacsora kozben a baratnokkel chatel, akkor a gyerek kivel folytasson ertelmes beszelgetest?

SzZoole 2018.02.09. 19:14:23

@Bredpitt Monika: a fiatal bika a jó bika :-))

Engem is ki akarsz próbálni?
De hiszen tudod nagyon jól, hogy én csak egy nőnek élek :-)))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.02.09. 19:14:58

@Bredpitt Monika: igen, csapjatok le a repjegyekre, naprol napra valtozik az ar..tudod a trukkoket, ugye? Kitorolni a cookies a bongeszobol, hetkoznapi indulas-erkezessel nezni es +-3 nap opciot bejelilni. Bt-store, momondo eleg jo oldalak

blackhairlady 2018.02.09. 19:15:26

Ugye azert kotelezo a korzetes iskolaba mennie a gyereknek, mert oda fizeti a csalad school taxet. Ezert van akkora kulonbseg az iskolak kozott,mivel ez szazalekos, ezert a gazdagabb, dragabb helyek eleve tobbet fizetnek, tobb mindenre jut. A mi iskolanknak olyan szinhazterme es nezotere volt, hogy a budapesti szinhazak megirigyelhettek volna, a valasztott targyaknal kb 40 kulonbozo dolog kozul lehet valasztani, az osszes hangszert, artot, buvarkodast, mindenfele tudomanyos targyakhoz kotodo kulonleges kutatast, szonoklat es vezetoi beszed irast, sok idegen nyelvet, stb stb...
Viszont ha nem tetszik a suli, nalunk at lehet menni egy masikba de fizetni ekll erte.
Egyebkent a ferjem is az iskola miatt valasztotta az otthonunkat, az egesz orszagot viszonyitva az elso 10-ben van a gimi minden evben. Viszont itt sem mentes az iskola a hulye gyerekektol, eleg ha csak par darab van beloluk, meg tudja keseriteni a gyerekek eletet. A sors fintora, hogy pont nehany ilyen felrenevelt miatt kellett otthagynunk a szuper gimit.

Egyebkent a cikkhez hozzaszolva, teljesen megegyezik a mi tapasztalatunk is a posztiroeval, mi is sokat mentunk be 5.-be egyutt kajalni a gyerekkel,kulon asztal volt a szulo-gyerek parosnak, kajat nem volt szabad megosztani a tobbi gyerekkel, sok sok project volt, a szulok sokat segithettek de nem volt kotelezo, azert sokan megoldottak munka mellett is, hogy ott legeynek a fontos esemenyeken. Nalunk sem kellett kuon iskolaba menni esl-re, megoldott volt itt sulin belul. Meg annyit, hogy a mi islokali korzetunkben minden kenyer fele, hamburger, pizza, hasonlo dolgok csak teljeskiorlesu lisztbol keszulhetnek, csak szarnyas husokat kinaltak, illetve a tamogatott menza koltseghez koteles volt a gyerek a 3 komponensu menut elvenni ami egy salata vagy gyumolcs talbol, a foetelbol es egy tejtermekbol (epres tej, tej vagy kakao) all.

SzZoole 2018.02.09. 19:15:35

@Bredpitt Monika: nem tudok olvasni, miért? :-))

SzZoole 2018.02.09. 19:16:29

@Zsuzsi65: ok, de ők fizettek érte?

blackhairlady 2018.02.09. 19:20:44

@Zoole Reloaded: a zoldkartya lotto ingyenes es csak a hivatalos oldalon lehet ra jelentkezni, a tobbi a fake oldal es csak a penzedet akarjak.

Bredpitt Monika 2018.02.09. 19:21:05

@zoldzeller: "Meggyozodesem, hogy a gyereknevelesben minden a szulotol indul es oda is ter vissza. Az iskola nem fog okos, ertelmes, boldog gyereket nevelni helyettunk. Ha anyuka vacsora kozben a baratnokkel chatel, akkor a gyerek kivel folytasson ertelmes beszelgetest?"

Igen, ez a kulcsa mindennek. Ma el is gondolkoztam, hogy nekem is le kellene szakadnom innen végre, főleg ha a lányomat le akarom tiltani a telefonról(bár én nem vagyok itt minden nap, és nekem ez az egyetlen internetes addikcióm).

Pont most kérdezték a kollégáim, hogy felvegyenek e a Facebook csoportba, illedelmesen megköszöntem, hogy nem szeretnék még munka után is a munkahelyi dolgokkal foglalkozni a Facebookon menő rinyálásokat meg végképp nem szeretném látni (elég az is ami itt van).

Bredpitt Monika 2018.02.09. 19:21:44

@Zoole Reloaded: ezt a mai posztot is egy zöld kártya lottós írta, keresd meg őt HA n keresztül.....

zoldzeller 2018.02.09. 19:22:43

@Bredpitt Monika: ezert nem vagyok se facebook-on, se linkedin-en. :)

SzZoole 2018.02.09. 19:25:50

@blackhairlady: mindjárt megkeresem az oldalt ahol én regisztraltam.

Bredpitt Monika 2018.02.09. 19:27:21

@Zoole Reloaded: na, akkor ez a nap is megvolt (most már tedd magad takarékra....én is megpróbálom)

SzZoole 2018.02.09. 19:28:31

@Bredpitt Monika: olvastam.
Eszem ágában sincs az USA-ba menni, csak mint fentebb írtam, hogy kb 12 éve regisztraltam és azóta is kuldozgetik az e-mailt, ennyi :-)

SzZoole 2018.02.09. 19:31:18

@Bredpitt Monika: elfáradtál Monix, hamar :-))

Bredpitt Monika 2018.02.09. 19:32:17

@zoldzeller: engem FB ra úgy regisztrált egy kollégám, hogy jól átvert, csak meg akarta mutatni, hogy megy az egész aztán csinált nekem egy oldalt, úgy hogy bejelölte saját magát , mint ismerőst....

az elején még nézegettem az embereket, aztán amikor rájöttem, hogy három órája azzal szórakoztam, hogy lássam ki kinek az ismerőse, akkor mondtam azt, hogy nem lesz még egy ilyen alkalom, ennyi volt, most néha a FB on nézek utána eseményeknek , ha csak ezt az opciót találom forrásnak, de nekem nem hiányzik az életemből

Bredpitt Monika 2018.02.09. 19:36:39

@Zoole Reloaded: aludni még nem megyek, van egy tök jó könyvem, majdnem leraktam a 30. oldal előtt, mert mint általában annyira beteg az egész, de most azért is elolvasok egyet tőle:

Stephen King Mr. Mercedes (haha, nem te vagy véletlenül?)

Szóval megyek olvasni, jó a könyv (a Ragyogás második részét nem bírtam elolvasni).

blackhairlady 2018.02.09. 19:37:34

@Zoole Reloaded: Teljesen mindegy hol regisztraltal, ha penzt kertek akkor csakatveres, a hivatalos .gov oldalon lehet csak jelentkezni es semmilyen penzt nem kernek ott.

Bredpitt Monika 2018.02.09. 19:39:33

@Zsuzsi65: köszi, megnézem, én már nem nézegetek jegyeket egy jó ideje, mi még a kayak, meg a chepoair nél voltunk leragadva,

Bredpitt Monika 2018.02.09. 19:42:27

@Zsuzsi65: a sütiket miért kell kitörölni? az mennyiben változtat a jegyáron?

SzZoole 2018.02.09. 19:42:57

@Bredpitt Monika: ugye azt tudod, hogy a “kedves kollégád” jól kibaszott veled a faszbuk regeisztracioval, ugyanis onnan torolni a büdös eletben nem fogod tudni magad

Mrs. Clayton 2018.02.09. 19:44:17

@blackhairlady: azt hiszem lett 3 db shitakem, 2 buttonom es mintha 4-5 oyster. Fizettem a harom dobozert vmi 20 fontot, annyibol barhol 20x tobb ilyen gombat vehettem volna, de izgalmas volt varni hogy hogyan nonek, viszont tobbet nem ceszek

blackhairlady 2018.02.09. 19:49:31

@Mrs. Clayton: Nemlehet, hogy enm volt eleg sotet ill. nyirkos a hely?

blackhairlady 2018.02.09. 19:59:48

@Zoole Reloaded: Igen, ez egy .com-os oldal akik szepen keresnek az olyan embereken akik nem tajekozodnak mielott fizetnenek.

SzZoole 2018.02.09. 20:01:51

@blackhairlady: egy fillért sem fizettem nekik, csak kíváncsiságból regisztraltam anno :-)

blackhairlady 2018.02.09. 20:02:49

@Zoole Reloaded: De miert nem a megfelelo oldalon ?:)

SzZoole 2018.02.09. 20:04:51

@blackhairlady: mert akkoriban az yes és no szavakan kívül meg néhány f betűs szót ismertem :-))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.02.09. 20:07:39

@Zoole Reloaded: Blackhairlady mar megvalaszolta...sajnos sok fake oldal van ESTA-ra is, ami penzt ker el...CSAK a hivatalos oldalon szabad jelentezni, ahol nem kernek penzt (ill. ESTA eseten csak $14, ha jol emlekszem.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.02.09. 20:10:32

@Bredpitt Monika: a sutik mutatjak, hogy milyen gyakran latogatod az oldalt. ez a rendszernek azt jelzi, hogy nagyobb az erdeklodes, es felviszi az arat. Tobbektol tudom ezt, es tenyleg akar tobb 100 $-os kulonbseg lehet.

blackhairlady 2018.02.09. 20:10:39

@Zoole Reloaded: Es amikor kikoltoztel mar tobbet tudtal, felkeszultel a nagy VIP eletre? :D

SzZoole 2018.02.09. 20:12:23

@Zsuzsi65: elfelejtettem megköszöni :-)
Köszi mindenkinek!

Akkoriban, 2006-07 körül tényleg elég szegényes volt nyelvtudasom( most is) és nem igazán ismertem a specifikus szavakat.
Zöld kártya lottó=green card lottery.
Ha ezt beírod a keresőbe, egyből a fentebb linkelt oldalt hozza fel.

gabors 2018.02.09. 20:14:44

@Golf2: "Jó ez a lottó. " most allapodtak meg hogy nincs tovabb az immigracios szabalyok "fejlesztese" ala trumpositasaval ezt eltorlik sot a csalad egyesiteseket is erosen szigoritjak .... bar ugy tunik hogy aki nem valamelyik pocegodor orszagbol akar majd az usa-ba menni annak jobbak az eselyei lasd Norvegia :-))

SzZoole 2018.02.09. 20:18:01

@blackhairlady: 2007-ben kezdtem tanulni komolyabban.
A szomszédom angoltanár és ő tanitgatott, de itt is volt tanárom, angol, akinél 1.5 évig tanultam :-)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.02.09. 20:18:31

@gabors: szvsz viszont megno azoknak az eselye, akik - hasonloan sok mas orszaghoz, mint pl. Kanada, Au, ahol merit-rendszer van - megfelelnek a kriteriumoknak. Szoval valaki nyer, vki veszit, ez valahol fair szamomra...A chain migration (ami a csaladegyesites miatt alakult ki) nem igazan jo (itt nalunk legalabbis ezt testkozelbol latjuk)

Mrs. Clayton 2018.02.09. 20:30:20

@blackhairlady: kb ket hetig kellett sotetben tartani utana az shitaket kifejezetten egy eszaki ablakparkanyra kellett tenni, ahol nem suti a nap a masik kettot meg vilagos de nem napfenyes helyre. Az oyster nott is mint a gomba de kb par nap utan nem lett olyan szep nagy tolcseres hanem osszeesett es meghalt, csak nehany nott meg nagyra. A button is ugyanigy volt. Fene se erti miert

blackhairlady 2018.02.09. 20:30:40

@gabors: Errol mar megszuletett a megallapodas?

Fringe minority with unacceptable views 2018.02.09. 20:32:20

@Bredpitt Monika: “ha követed ezt a blogot (márpedig ha te vagy Charlie, akkor itt láttam a neved már 2014 ben is) akkor esetleg emlékezhetsz, hogy már bipolárisnak is hívtak.....” - en vagyok, de nem emlekszem.

Altalaban a hosszabb panaszkonyv-szeru kommenteket ugrom by default.

@gabors: korulottem kb 15 green cardos rohan allampolgarsagiert, pedig mar jo regen mehettek volna allampolgarsagert. Most hirtelen mindenkinek fontos lett

zoldzeller 2018.02.09. 20:32:35

@Zsuzsi65: egyetertek:) (zoldkartya lottot speciel soha nem is ertettem teljesen.) A csaladegyesitessel kicsit bajban vagyok, mert a szuleinknek ezert lehet most zoldkartyaja, bar mi mindketten elegge megdolgoztunk az utlevelunkert;)

blackhairlady 2018.02.09. 20:33:10

@Mrs. Clayton: Lehet, hogy nem volt beoltva rendesen, nem volt eleg gombacsira benne.

gabors 2018.02.09. 20:49:32

@blackhairlady: "@gabors: Errol mar megszuletett a megallapodas? "

nem vegleges de ezekben a ket oldal ugy tunik egyetert a lotto biztos a csaladegyesitesen meg van vita vagyis hogy pl szulok johetnek-e vagy csak hazastars es gyerek .... de hogy vagy akar senki:-(

valoban ez meg NEM torveny es addig mint latjuk AKARMI is lehet

gabors 2018.02.09. 20:53:09

@Zsuzsi65: ne erts felre a merit based rendszerrel semmi bajom es ha siman atteszik a 40,000 helyett erre az akar jo is lehet... de emelett a legalis bevandorlast max szamait is drasztikusan kivanjak csokkenteni ami viszont szinte senkinek nem lesz jo es fenntartja a fu allatti alatt bevandorlast ami egyes gazdasagi csoportoknak alapveto erdekuk mar 40+ eve !!!

Mrs. Clayton 2018.02.09. 20:53:46

@blackhairlady: de mert elkezdett egy csomo noni, de par nap utan 99% elhalt. Nem tudtam kitalani h a viz a feny mi volt sok vagy keves. Meg gyakorolnom kellene de nincs hozza turelmem, nkabb megveszem a boltban a gombat.

blackhairlady 2018.02.09. 20:55:14

@gabors: Hat ja, csak emrt ezt irtad:
"most allapodtak meg hogy nincs tovabb az immigracios szabalyok "fejlesztese" ala trumpositasaval ezt eltorlik sot a csalad egyesiteseket is erosen szigoritja"

Ertem en, hogy a Trump nem a kedvenc elnokod, de azert nem vezessuk felre az olvasokat, amirol meg nincs megallaodas azt ne rakjuk kijelento modba, ahogy irod, abbol meg akarmi is lehet, lattunk ebbol mar egyparat az elmult evben.

blackhairlady 2018.02.09. 20:59:11

@Mrs. Clayton: Igen, lehet, hogy vizet ert a fold amit ugy tudom nem szabad csak korulette. Bar mar regen volt, elhet, nem jol emlekszem. Mindenesetre marha jol neztek ki a zsakok amikor elkezdett noni a gomba. Mondjuk nekunk csak sampion volt , ot vagy hat alkalommal nott egy nagyobb adag, jo par kilot leszureteltunk egy zsakrol, gyoztem kielegiteni a rendeleseket.

gabors 2018.02.09. 21:06:51

@LKerekes: " És nem követeli senki Trump lemondását emiatt???"

persze hogy nem itt a szovetsegi allam nem allamositotta a helyi iskolakat :!!!!

Sot a szovetsegi allamnak, aminek most eppen egy trumpli all a tetejen, a vilagon semmi koze a helyi "kozoktatasi intezmenyekhez" ezeket helyi penzbol tartjak fenn es a helyiek valasztanak "iskolaszeket" . Az poszt elejen volt valami halvany utalas erre hogy a helyi iskola jobb mint a kornyezo mas teruleteken na ezert ... az iskolak felszereltsege az oktatas minosege allamonkent/megyenkent/jarasonkent/varosonkent sot azon belul is nagyon kulonbozo ... (meg a tantervet is helyileg dontik el .. igy a rednekorszagban lehet nem is hallanak olyan szitokszavakat hogy evolucio, globalis felmelegedes sot olyat sem hogy pina !!)

Vagyis nincs KLIKK !!! a

Mrs. Clayton 2018.02.09. 21:11:27

@blackhairlady: oh, nekem ilyen 18x40 cm kis muanyag ladaim voltak, viszont en is nagyon izgatott voltam amikor rendesen kifejlodott egy-egy gomba

gabors 2018.02.09. 21:15:41

@Bredpitt Monika: "egy afgán kislány Magyarországra érkezéséről folyik a tanmese, a kislányt (aki afgán) Viktóriának hívják,
" nagyon NER-es volt a tankonyviro persze ha afgan kisfiu-rol kellett volna a mese akkor konnyebb lett volna megfelelo nevet valsztani hiszen a Viktor nyilvanvalo valasztas ... sajnos kislany igy kellett kicsit otletelni mi is legyen de azert sikerult igy is jo nevet tlaalni Viktoria .... mert nem csak hajaz a fonokre de rimmel is a hobbijara .. (ria ria H...ria)

Tristee 2018.02.09. 21:36:37

@Virago_1000:
"a kommunizmusban, vagy a kulturalis marxizmus altal atitatott kozegben szocializalodott tanarok tobbsegenak nem sok koze van az erkolcshoz"

Mivel a társadalmi önzésen alapuló kapitalista rendszerben szocializálódott, vagy a rendszer képmutató vallási ideológiájával átitatott tanárok többségének már alapvető közük van az erkölcshöz.

Vigyázat, a fenti megállapítás mindössze a visszája Virago_1000 alapvető ostobaságát tükröző megjegyzésének.

gregaba 2018.02.09. 21:36:52

Az kétségtelen, hogy az extrovertált embertípus(ok)nak nagy buli tud lenni az amerikai middle school & high school rendszer.
Hamar népszerűek és elismertek lesznek a diákok és tanerő körében egyaránt -- mármint ha tanulnak is ezerrel, nem csak a klubokban, házibulikban és a hatalmas tornatermekben virítanak.

A csendesebb, introvertáltabb gyerektípust azonban kicsinálja az ottani iskolarendszer. Maga a teljesítménykényszer és a szereplési kényszer is, meg hát a szinte intézményesen működő bullying.

Ezeket is meg kell említeni.

gregaba 2018.02.09. 21:36:58

@Zsuzsi65: $14 jelenleg az ESTA, igen, nekem pont a napokban járt le.

Happygabo 2018.02.09. 21:37:06

@Zoole Reloaded: Rossz helyen töltötted ki, semmiképpen ne fizess mert a zk lottó ingyenes, bár Trump meg akarja szüntetni. Októberben lehet jelentkezni ha még lesz, www.dvlottery.state.gov/

Shaktee 2018.02.09. 21:37:12

@Bredpitt Monika: egy is sok a tirpákból ;)

A Karel csárlin meg ne edd magad, nem számit az ajvékja:)

gabors 2018.02.09. 21:46:28

@Bredpitt Monika: r "Mi az a suli lottórendszer? Ezt kifejtenéd? " ilyen van pl NYC-ben is mert ugye az egy iskolakorzet ... a kozepiskolaknal biztos (lehet alsobbaknal is ) tobb helyre kell/lehet jelentkezni nyilvan vannak jok jobbak nagyon jok meg igen szar iskolak ... na ezert sorsolassal dontik el hogy kit hova vesznek fel van ahol teszt is van (ezek valami kiemelt iskolak)

gabors 2018.02.09. 21:48:14

@Zsuzsi65: "Jo kis uzletet kotottek az Apple-lel (allitolag meg csak nem is versenyeztettek a ceget, szoval itt is van am "urambatyam" ;)." kivel kellett volna versenyezni valamelyik kinai koppintassal ha iPad akkor csak apple lehet (en szemely szerint meg $1-at sem koltottem naluk nem is fogok)

gabors 2018.02.09. 21:51:10

@Zoole Reloaded: "Van itt olyan aki green card lottery-vel jutott ki?" IGEN a mai posztolo !!!!

meddig olvastad el ???

igy indul a poszt hogy : „2016-ban nyertünk az amerikai zöldkártya lottón és tavaly nyáron kijöttünk három gyerekkel

amugy valodi dolog en ismertem harom embert (egyik sem volt magyar aki igy szerzett zold kartyat) de ennek hamarossan vege

SzZoole 2018.02.09. 21:52:40

@gabors: olvad tovább a kommenteket

gabors 2018.02.09. 21:52:42

@Zoole Reloaded: "Ez tényleg úgy működik? " ingyenes mindent le lehet tolteni (egyelore) az immigracios hivatoaltol SEMMI kozvetitore nincs szukseg aki azt nem tudja kitolteni jobb ha marad a sajat "pocegodreben" :-) NEM vicc vot

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.02.09. 21:56:16

@gabors: a versenyeztetest ugy ertem, hogy nem lett volna muszaj ipad, barmilyen tablet jo lett volna...de vkinek az Apple-lel volt jo uzlet ez...;)

gabors 2018.02.09. 21:57:37

@Zoole Reloaded: csak hogy valaszt is adjak elore SEMMIT nem kell fizetni ... semmi eredeti okmanyt vagy masolatot nem kell kuldeni .. ha "megnyered" illetve kisorsolnak akkor kezdodik a jatek akkar mar lesznek koltsegek ehhez sem kell igazan kozvetito vagy ugyved de ebben a szakaszban mar tenyleg erteni ell anyyira angolul hogy tudd mikor mit hogyan kell beadni ..

gyakorlatilag pont azon az eljarason kell keresztul menni mint barki mas aki zoldkartyat akar kell hogy legyen vagy sajat penzed vagy szponzorod az USA-ban, csomo papir de nem veszes normal orszagban minden rendelkezesre all. Es ha atmentel minden lepcson kezedben "zoldkartyaval" erkezel vagyis legalissan dolgozhatsz .. utanna 5 eve es allampolgar lehetsz ennyi..... nagyon sokan sikeresen megcsinaltak (ismet lasd posztolo)

gabors 2018.02.09. 22:00:14

@Zoole Reloaded: ' csak valamiért fizetni kell, nem emlékszem mire. " persze lehuzas !!!

semmiert nem kell fizetni (postakoltsegen kivul) es talan csak fenykep kellett semmi egyebb a kitoltott jelenkezesi lapon kivul amit megint csak ingyen lehet letolteni.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.02.09. 22:03:34

@gregaba: "A csendesebb, introvertáltabb gyerektípust azonban kicsinálja az ottani iskolarendszer. Maga a teljesítménykényszer és a szereplési kényszer is, meg hát a szinte intézményesen működő bullying."

Nekem mindket gyerekem introvertalt, de nem vettem eszre, hogy a rendszer "kicsinalta" volna oket :) inkabb segitett valamilyen szinten, pl. a drama ora kituno erre. Igaz, ok magansuliba jartak, de ilyen szempontbol ennek nincs jelentosege. A teljesitmeny kenyszer ott jellemzo inkabb, ahol sok az azsiai gyerek, mert a szulok - kulturalis okoknal fogva - nagyon nyomjak, szamukra a jo oktatas es minel tobb tanulas NAGYON fontos. Ezzel tudnak bejutni nevesebb egyetemekre, majd beloluk lesz a legtobb orvos (tobbek kozott).

gabors 2018.02.09. 22:11:51

@blackhairlady: 'most allapodtak meg hogy nincs tovabb az immigracios szabalyok "fejlesztese" ala trumpositasaval ezt eltorlik sot a csalad egyesiteseket is erosen szigoritja"" mert a demokrata es republikanus szenatorok ugy tunik hogy mar megallapodtak hogy kb melyik oldal mit hajlando elfogadni ugy nagy vonalakban ..

persze igazad van volt mar olyan hogy meg is szavaztak egy immigracios torvenyt 2006 korul vegul megsem lett belole semmi

pontosabban is fogalmazhattam volna hogy kozel vannak a megallapdashoz ami szerint a DV lottery-nek annyi :-)

Happygabo 2018.02.09. 22:14:51

@gregaba: Mindenféle van az USA-ban, nem lehet kijelenteni hogy ez vagy az igaz lenne. Biztos van olyan suli is ahol megy a bullying, nálunk például tavaly bullying hét volt amikor minden diák minden nap más ruhában ment suliba, például pizsamaban, hogy elküldjék a bullying-et aludni, szuperman ruhában hogy legyőzzék, stb. Persze ez még mindig gond az USA-ban de tesznek ellene. Amit irsz, az saját tapasztalat?

gabors 2018.02.09. 22:17:51

@Tristee: ""a kommunizmusban, vagy a kulturalis marxizmus altal atitatott kozegben"

arrol nem is beszelve hogy ilyen utoljara kb 40 eve volt ugyhogy azok mar BOVEN nyugdijba mentek (ha meg nem haltak).

Mar a fidesz is kozel 30 eves !!!!!! az abban az evben vegzett egyetemistak mar boven 50 tul vannak !! csak Virag_1000 van lemearadva (ezerrel)

zoldzeller 2018.02.09. 22:19:35

@gregaba: Minden iskolaban van bullying, ez nem orszag es iskola fuggo. Magyarorszagon is letezik,Nemetorszagban es Japanban is. Esetleg nem beszelnek rola, ahogy evekig itt sem tettek.

gabors 2018.02.09. 22:23:21

@Zsuzsi65: "@gabors: a versenyeztetest ugy ertem, hogy nem lett volna muszaj ipad, barmilyen tablet jo lett volna...de vkinek az Apple-lel volt jo uzlet ez...;) " ertem de ez inkabb ugy szokott lenni hogy az "educational super software, app, csilli vilii" ami donto, es az legjobban iPad-en fut (vagy csak egyszeruen a superintendent egy apple fun)

tudo hogy volt az a hires szolas hogy nobody got fired buying IBM ??

gabors 2018.02.09. 22:25:15

@Zsuzsi65: na annelkul tudtam a valaszt hogy a cikket elolvastam volna ... Pearson ... :-(

gabors 2018.02.09. 22:27:02

@gabors: "semmiert nem kell fizetni (postakoltsegen kivul)"

ez meg akkor volt amikor en is probalkoztam kiskutyakent a 90-es evek elejen akkor meg NEM digitalisan kellett jelenkezni hanem levelben :-) most mar sokkal high-tech-ebb a dolog de megint csak nem kell fizetni

M. Péter 2018.02.09. 22:39:43

@Bredpitt Monika: A laktózérzékenység nem allergia, és legtöbb esetben genetikai oka van. A kínaik, és úgy általában a távol-keletiek 90%-a laktózérzékeny. A földimogyoró-allergia pontos okait nem ismerik.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2018.02.09. 22:45:40

@gabors: Suli lottórendszer: ha nem a körzetes iskoládba akarsz menni, akkor az alábbi lehetőségeid vannak:
1. Magnet school.
Azért hívják így, mert van valami speckó oktatási programja (STEM, idegen nyelvek, képzőművészeti extra, drámatagozat stb.), amellyel a körzeten kívüli diákokat is "bevonzza". Miután az iskola a saját körzetéből mindenkit felvett (mert az kötelező), a megmaradó férőhelyeket töltheti fel "magnet" tanulókkal. Egy csomóan jelentkeznek, és
1.a. van egy kiválasztási processzus, a már ott tanuló diák kisebb testvére elsőbbséget élvez, a magnet iskolával tanulmányi kapcsolatban levő (ez hosszú) iskola átjövő tanulója elsőbbséget élvez stb.
1.b. a maradék jelölteket az esélyegyenlőség jegyében kalapból kihúzzák, sok helyen nyilvános is a sorsolás, hogy kétség se férjen hozzá.

2. Charter school: ezek az iskolák is a közoktatási rendszerhez tartoznak, azaz ingyenesek, de ellentétben a körzetes iskoláddal meg a magnet school-okkal, a charter iskoláknak nincs iskolabusz szolgáltatásuk. Csak akkor jelentkezz ilyenbe, ha el tudod vinni a gyereket kocsival.
A charter iskoláknak is általában spec programjaik vannak, például Montessori iskola, vagy tehetséggondozó iskola, vagy zenei iskola stb.
A charter iskolának nincs saját körzete. MINDEN jelentkező az elbírálási processzusba esik,
2.a van-e már oda járó testvére stb.
2.b. a jelöltek többsége semmilyen privilegizált csoportnak nem lesz tagja, kalapból húznak nyilvános sorsoláson

3. magániskola
Sok pénzt fizetsz, senki se foglalkozik azzal hogy hol laksz, és oda járhat a gyereked ahová
3.a. a felvételi vizsgán /interjún bejut ÉS meg tudod fizetni
3.b. az iskola profiljának, oktatási tervének, diverzitási céljainak stb. megfelelőnek ítélik a jelentkezésedet/ gyerekedet ÉS meg tudod fizetni.
A magániskolákban általában részletes kritériumrendszerek vannak és ez alapján rangsorolják a jelentkezéseket, de így is előfordulhat, hogy az utolsó 5 férőhelyre van 20 "végülis mindegy" jelentkező, és ilyenkor sorsolnak.

swfla 2018.02.09. 22:55:13

@szakasz2: "Jó, hogy kicsi korban is érdekes feladatokat kapnak, amit modern technológiával kell megoldani."

Nem, szerintem nagyon nem jó. És nem csak szerintem, hanem pszichológusok szerint sem, sőt azon CEO-k szerint sem, akik mindezt a világra szabadították"

Amerika eleg nagy. Nem tudom atlagban ez mennyire lehet trend, de az enyemek az allam legjobb sulijaba jarnak, es ott nincs gepezes. Se iPad, se telefon, se az osszes tobbi langyibandi sz*r. Szerencsere. A menza nalunk se egy nagy vasziszdasz, de annyira elfogadhato, hogy egy heten csak 2-3x visznek magukkal ebedet.

A projektezes viszont itt is nagy divat, aminek en szemelyszerint orulok, mert prezentaciokkal van osszekotve, meg ugy altalaban elegge stimulalja oket a feladat. Neha mondjuk tullonek a celon, ilyenkor a szulonek is muszaly resztvennie.

Bar ezt onnan is fel lehet fogni, hogy +1 kozos elmeny a gyerekkel, szoval osszessegeben ez sem negativ.

zoldzeller 2018.02.09. 22:56:13

@Felicitasz: nem mindenhol van korzetes iskola.... pl New Yorkban es SF-ben (azaz sf-ben fura kettos rendszer van altalanos iskolaknal, es middle es high schoolnal mar teljesen lotto rendszer van).

Tsteinar 2018.02.09. 23:38:38

Elmondhatatlanul rühellem a "project" szót alkalmazni minden sz@rságra...illetve biztos nagyon menő a laptop, ellenben az egyik legjobb módszer tanulni vmit, amikor kézzel íród és rögzül.
Lassan már nulla lexikális tudása van egy gyereknek, nem vagyok híva az esztelen magolásnak, de már átestünk a ló túloldalára.

adg 2018.02.10. 00:45:09

@blackhairlady: “illetve a tamogatott menza koltseghez koteles volt a gyerek a 3 komponensu menut elvenni ami egy salata vagy gyumolcs talbol, a foetelbol es egy tejtermekbol (epres tej, tej vagy kakao) all.”
Es vilt laktozmentes opcio is? Vagy a fososak nem kaptak tamogatast? :)

blackhairlady 2018.02.10. 03:46:52

@adg: Igen, van, kulon hely van nekik a hutoladaban, feltuntetve, hogy laktozosoknak valo, nem kellett fosniuk miatta ;DDD
Minden mas allergiat es etelerzekenyseget is lehet jelezni a cafeterianak es keszitenek nekik megfelelo kajat.

2018.02.10. 05:11:43

@Tsteinar: azert hivjak projektnek, mert mindenki ugy mondja, sot az "ellenorzobe" is projekt munkakent van beirva. itt (connecticut) minden gyereknek van iskolai laptopja (az iskola adja kolcsonbe) azon adjak be az osszes projektmunkat, nem nagyon csinalnak kezzel semmit - hacsak nem valami eloadas a feladat, amikor eloben kell bemutatni dolgokat.
mindez megfelel a mai tipikus munkahelyi kornyezetnek, ahol szinten nem nagyon irogatunk mar. az elektronikus formanak megvan az az elonye is, hogy csoportban konyebb dolgozni vele, amit nagyon gyakran csinalnak - es a csapatmunka ugyancsak gyakori munkahelyi igeny.
persze vissza lehetne meni kopattintast tanulni, es akkor az itteni munkaero elobb utobb utolerne a magyar termelesi hatekonysagot, de ugylatszik erre az usa-ban magasrol tesznek :)

somlobodog 2018.02.10. 07:53:13

@Virago_1000: "ami flusztraltsagot okoz "

Ja. FLusztraltsagot. Azt. Mint neked egy IQ teszt:))

Tudjuk, persze eliras... A te billentyűzeteden egymas mellett van a két betű :)))

somlobodog 2018.02.10. 07:53:21

@Zoole Reloaded: igen. És ingyen van. Dv lottery a rendes neve. Uscis oldalán nézd. Nem fizetős.

Happygabo 2018.02.10. 07:53:36

@Tsteinar: Ez a munkára is igaz. Annyira bonyolult és szerteágazó egy-egy fejlesztési folyamat és ráadásul olyan gyorsan elavul, hogy nem érdemes megtanulni. Ha kérdés van, rögtön azt mondják, hogy google a barátod, nézz utána és oldd meg magad. Erre készít fel az iskola is, nem kell hogy minden részletet tudjon a gyerek (például éppen melyik országban van éjszaka, vagy ki volt a csillagász), ismerjen kettő, három négy szoftvert, amivel meg lehet nézni, és megoldani.

LKerekes 2018.02.10. 07:53:44

@Bredpitt Monika:
Vitatkozzon veled a Bogár Imre!

anyo05 2018.02.10. 07:53:52

Unokahúgom, aki 2 évet tanított 1 NYCi gimnáziumban egészen másképp élte meg és menekült haza!!!!!!!

plokmi 2018.02.10. 07:55:36

Úgy érzem ez 'cukormázas' verziója annak ami veletek történt,történik. De a sorok között ott a valóság is.

Attól, hogy valami más, még nem jelenti automatikusan azt, hogy jobb, Ha valami nem túl jó, de Amerikában kapod meg, az annyira mégsem rossz.

Ha itthon ehetetlen a menza, az 'mélyen felháborító' mert az ingyenes oktatás stb. stb. Ha kint ehetetlen, az milyen 'jó' mert este, vagy reggel csinálni kell a gyerekeknek valamit.

Ha itthon kerülne a gyerek egy iskolába, amiben az osztály fele 'indiai' lenne, azon küzdenél, hogyan vidd át a gyereket másikba.
De mindez Amerikában teljesen király dolog.

Ha innen Magyarországról választottátok ki az iskolát, az kb. annyira volt jó döntés, mintha egy afgán bevándorló otthonról választana a gyerekének egy borsodi iskolát, amit az itteniek a legjobbra értékelnek. Persze ahonnan jött, a színvonala az egekben van.

Az amerikaiak roppant kétszínű emberek, de tökélyre fejlesztették a használatát. Évek múlva, mikor már nem bevándorlónak gondolod magad, hanem 'törzsgyökeres' amerikainak, te is azon kepesztesz majd, hogy a gyereked 'menő' iskolába,egyetemre járjon és lehetőleg ne keveredjen azzal mindenféle 'gyütt-ment' külföldi gyerekkel.
Olyan környékre akarsz költözni, ahol lehetőleg nem ezek lesznek a szomszédaid. A nyilvánosság előtt 'őszintén támogatod' a multikulturális állapotot és a bevándorlást, de a kerti partin a legjobb haverodnak azt panaszolod, hogy megint egy x országbeli új kollégád, kolléganőd jött. És mennyire nem tud 'amerikai módon' viselkedni.
Van ismerősöm aki vegyes házasság miatt élt éveket itt is ott is. Ahogy nálunk megvan a vidék-főváros, kelet-nyugat kivagyiság, ott is ugyan ez a helyzet.
Az észak-dél származás a mai napig létező ellentét.
De a keleti-nyugati parttal is ugyan ez a helyzet. Az ország közepét pedig mindenki lenézi. Minden államra tudnak valami negatív jelzőt akasztani, amin aztán jól lehet rögöni a haverokkal.

Esténként azon imádkozol, hogy az iskolátok ne kerüljön be a másnapi hírekbe mert az egyik gyereked osztálytársa túl sok akciófilmet nézett.

Eddig hányszor lepődtél meg azon, amikor egy amerikaival beszélgettél, hogy mennyire nincsenek képben azzal ami nem amerikai. Ami nem része az kultúrájuknak,történelmüknek abban teljes a sötétség náluk. Mindent, de MINDENT bevesznek amit média és/vagy a politika megfelelően csomagolva mond nekik.

Ha igazán jót akartál volna tenni magatokkal, akkor azért nem kellett volna átmenni a föld másik oldalára. Itt Európában pl. skandináv országokban sokkal jobb állapotok vannak, mint Amerikában. Igaz, ide nem lottóval lehet bejutni, de talán nem is véletlen, hogy nem a szerencsére bízzák kit engedjenek be.

A lényeg az, attól hogy valami amerikai csomagolásban van még nem a leg'cool'-abb dolog a világon, csak más mint amit eddig megszoktál.

élhetetlen 2018.02.10. 13:53:25

@Dikusz: Off. Csak az „Ízőrzők”. Úgy két hete a kis falumból közvetítettek. A tejleves krumplis gombóccal rendben lett volna, ha nem úgy fejezi be a mesét, és és a gombóc főzőlevével felöntöttük a tejet. Miért öntöttünk volna vizet a tejbe? A krumplikása rendben (imádom, rendszeresen főzöm, én csak tejföllel eszem), amit lecsós kolbászpörkölttel tálal. A krumplikása téli étel volt, sehol semmi lecsó. Mondta ugyan, hogy sült hagymával szokták enni, ez igaz. És aztán jöttek a képtelenségek. Túróval töltött paradicsom. Persze, egész napi meló után azzal babrált a háziasszony, és egy tál paradicsomot rakott az éhes család elé. És még a mustáros hátszinszelet, amit „általában hétköznap szoktunk csinálni”. Na ja! Az hogy a csajok ki akarnak tenni magukért, még megértem, de a szerkesztők sem kérdeznek vissza? És valami néprajzos megkoronázta az esetet azzal, hogy 6-8 éves korukig a fiúk is szoknyában jártak. Bocs, csak még friss a felháborodásom. Lehetne ezt tényleg jól is csinálni, tényleg régi ételekkel.
Tudod, mit jelent az „amíg csorog a padlás”?

élhetetlen 2018.02.10. 13:53:27

@Dikusz: „Tudod, mit jelent az „amíg csorog a padlás”?”. Bocs, tobább olvastam, látom, tudod!

Tsteinar 2018.02.10. 14:27:06

@Happygabo: az alapot viszont meg kell tanulni, illetve van olyan hogy általános műveltség. Nagyon szuper a google, de attól még szerencsétlen gyereknek kellene tudni osztani gép nélkül, tudni hogy Európa nem egy ország stb.

Tsteinar 2018.02.10. 14:27:06

@Happygabo: egyszer ha majd az orvos google-ból diagnosztizál ne panaszkodj. Ezeket olvasva, nem véletlen hogy az amcsik nagy része azt sem tudja, merre van arccal...és mielőtt jönnél azzal, hogy honnan tudom, több hónapot voltam kinn keleti es nyugati parton is.

2018.02.10. 14:31:49

@plokmi:

latom nem sokat tudsz az itteni helyzetrol, ezert egy kis segitseg:

"Ha itthon kerülne a gyerek egy iskolába, amiben az osztály fele 'indiai' lenne"

Egyreszt a jobb iskolakorzetekben nem indiai az osztaly fele (a mi korzetunk valami 90% feher, 5-6% azsiai) masreszt azzal a keves indiaival, aki van, semmi gond nincs - magasan kepzett szulok jol tanulo gyerekei.

A rossz iskolakorzetekben teljesen masok az aranyok, de ott meg a feher gyerekek sem jobbak...

"választottátok ki az iskolát ... borsodi iskolát, amit az itteniek a legjobbra értékelnek"

Ez nem ugy mukodik, hogy az emberek megszavazzak milyen jo az iskola. az gyerekek rendszeresen irnak allami teszteket, annak az eredmenyeg eleg jo mutato. ezen felul nemelyik pontrendszer hozzaveszi az iskolak egyeb szolgaltatasait is.

"Esténként azon imádkozol, hogy az iskolátok ne kerüljön be a másnapi hírekbe mert az egyik gyereked osztálytársa túl sok akciófilmet nézett."

Ez egy 300millios orszag, Ha minden heten tortenne ilyen tragedia (ami nem igaz), akkor is kb a lotto 5-ossel vetekednenek az eselyek.

"Eddig hányszor lepődtél meg azon, amikor egy amerikaival beszélgettél, hogy mennyire nincsenek képben azzal ami nem amerikai. Ami nem része az kultúrájuknak,történelmüknek abban teljes a sötétség náluk"

Egyreszt en nem ezt tapasztalom, masreszt eleg vicces ezt olvasni toled, amikor lathatolag nincs sok fogalmad arrol hogy mukodik itt az elet. Elhiszem, hogy vannak ismeroseid, akik meseltek, de ha abbol indulok ki, hogy az itteni magyarok 95% illegalisan jott ki, aztan paran "szerelembol" meghazasodtak, masok naprol napra keresik a kulimunkat, es amugy kb egy ennek megfelelo eletstilust tudnak fentartani, akkor az nagyon csaloka kep. Ok pont az aljat nyalogatjak annak, ami itt van.

2018.02.10. 14:34:59

@Tsteinar: hidd el, megtanuljak az alapot. es mivel az oktatas gyakorlatiasabb, abbol tobb meg is marad. lehet, hogy nincs annyi lexikalis info, mint egy magyar suliban, de amit tanulnak, azt szokkal szemleletesebben (gyartani kell egy sejtet makettbol, kisvideot kell kesziteni a bolygok palyairol, amit papirbol csinalnak, stb, egyiptom kiallitast csinalnak sajat kesziteso targyakbol, aztan tarlatkent vegigvezetik a szuloket, kozben magyarazzak a tortenelmet...)

Duplaxiii 2018.02.10. 14:58:18

"Európából nézve hajlamosak vagyunk szidni és lenézni az amerikai oktatási rendszert, "
Egy francokat!
A magyar múltba révedt, poroszos gondolkodásúak és a alapból minden idegent elutasítók véleménye ez.
(És persze a szokásos rasszista, amerikaelleneseké)
A normálisan élőt többség erre vágyna!
Erre a klaszikus amerikai modellere, ahol a gyerek gyerekként kerül a rendszerbe, van ideje megnőni, és minden a kreativitáson van.
Jómagam évekkel ezelőtt segített kialaítani egy a posztban leírt online iskolai rendszert, az egyik legsikeresebb középiskolában.
Aztán jött a kamu Microsoft támogatás és megpróbálták átnyomni a redmondi terméket.
A posztban meg az optimális van, egy ingyenes online rendszer, ami nem kerül milliárdokba, nem irányít egy cég termékei felé.
Minden bevezethető lenne nálunk is!
Az is hazugság, hogy a digitalizált tankönyvek létrehozása a probléma, mert a mai papíralapúak is nagyon gyorsan áttehetők lennének, aztán már csak a javítás, módosítás kellene.
Helyette minden korlátozva, előírva és kötelezővé alakítva.

Tsteinar 2018.02.10. 16:06:25

@LepesMez: nem is ezzel van gondom. Magyar általános iskolában tanultam, gimnáziumban Németországban, magyar egyetemen és ösztöndíjjal svédeknél, volt mit összehasonlítanom. Nekem a magyar általános iskola nagyon jó alapot adott, amivel utána könnyedén ment a többi. Csak már hajlamosak vagyunk átesni a ló túloldalára és ott tartunk, hogy elég ha egy gyerek tudja használni a google-t. Szerintem meg nem :-) nálunk ott van a gap, hogy a megszerzett tudást nem tanítják meg használni, ott meg nincs tudás, de azt előadni nagyon tudják...vhol a kettő között kellene.

zoldzeller 2018.02.10. 17:46:35

@plokmi: jartal mar az USA-ban? Es szemelyes tapasztalatok alapjan irod amit irsz, vagy a van ismerosom es o mondta alapjan?:)

1. Igen a legtobb allamnak van jelzoje, ahogy mi Magyarok is boven ellatjuk negativ jelzokkel a tobbi orszagot, emlekszel? Amerikaik -
butak, Nemetek, unalmasak, karotnyeltek. (Mindig meglep mikor pont egy olyan szajabbol hallani a sztereotipiak rosszallasarol aki maga is tele van vele.)
2. Pontosan lehet tudni, mident a valasztott iskolarol.
www.greatschools.org/california/santa-monica/2931-Roosevelt-Elementary-School/
A fenti linken csak beirod a cimet ami kiadja a korzetes iskolat, ha tudsz angolul akkor gondolom tudod ertelmezni is. Lathatod, hogy a teszt eredmenyek hol vannak az allami atlaghoz kepest, a feherek/azsiak/latinok osszetetele, par szuloi velemeny, low income csaladok szazalake, angolul tanulok szazaleka stb.
Ez csak egy link a sok kozul, gyerekkel mar nem akar az ember csak ugy koltozni valahova hogy lesz ami lesz. Es amerikaban (es szerintem nyugat europaban is) az internetrol le tudsz szedni minden adatot, hogy ne zsakbamcska legyen.
3. Az amerikaiak nem tudnak semmit az orszagukon kivulrol. De igen, az en amerikai barataim igen, (ezert is a barataim) kepben vannak a vilaggal, bar az o vilagkepuk egyertelmuen amerika kozpontu. Ahogy a Magyaroknak is sokkal fontosabb mint csinal Orban es Merkel. Trump igazabol nem sokat szamit, a Japan elnok pedig megkevesebbet.
Csak azert mert a szomszed utcaban van egy magyar meg nem erzem ugy hogy baratnak kell lennem vele, mert lehet hogy egy f@sz.
4. Nem jobb mindenkinek az elet Skandinav orszagokban. Se en, es a ferjem foleg nem tudna Europaban annyi penzt keresni mint itt az obolben (bar az usa-n belul se sok helyen), es igen, sokkal tobbet is koltunk, viszont izgalamsabb temakon is dolgozhat, izgalmasabb emberekkel. Neha nem csak a penz szamit, bar hozza kell tenni, hogy szerencsere nem a gyarban a sor mellett kell harom muszakban dolgoznia.

zoldzeller 2018.02.10. 18:15:44

@Tsteinar: Ez ugy tunik minden iskolaban mashogy van:) Nalunk a gyerekek megtanulnak osztani es szorozni, illetve a kutatashoz lehet internetet hasznalni, de a dolgozatot irasban kell beadni, normalis kulalakkal.
Ha valakit erdekel es szeretne nem csak ott leragadni, hogy az amerikaiak butak mert nem tudjak hol van Budapest, akkor erdemes ezt bongeszni: www.corestandards.org/
Vannak es voltak komoly problemak az oktatasban, ezt hivatott korrigalni a 2009tol bevezetett common core standards, amit mara az osszes allam atvett. Idot vesz igenybe hogy az eredmenyek latszodjanak, de az elkepzeles jo. De azt sose szabadna elfelejteni, hogy az iskolanak sokkal kisebb hatasa van arra, hogy a gyerekunk milyen okos es muvelt lesz mint nekunk szuloknek. ;)

Happygabo 2018.02.10. 18:44:03

@Tsteinar: Mikor voltál általános iskolás? Nekem is jó alapot adott annak idején ezer éve.
Most éppen más a helyzet, a nemzetközi teszteken látszik a hanyatlás az általános iskolákban és méginkább látszik a meredek zuhanás amin a magyar egyetemek mennek keresztül nemzetközi összehasonlításban. Lehet hogy te egy okos ember vagy és ezért akkor is ösztöndíjas lennél ha Angolában jársz suliba. A nagy tömegeket mérő teszteken viszont az látszik hogy ez a fajta oktatás hasznos a gyerekeknek. Finnországot mondják az etalonnak, nem értek hozzá. Amerikában mindeközben van lexikális alap is, csak kevesebb mint amin mi átmentünk az iskolában és felejtettünk el / avult el.
Arra helyezik a hangsúlyt, hogy a gyerekek szeressenek iskolába járni és tanulni ami a legfontosabb.

2018.02.10. 20:38:52

@Tsteinar: a celokban egyetertunk, ugy latszik csak a modszerekben nem :) En nem aggodom, amiatt, hogy "tul sok" elektronikat hasznalnak itt a gyerekek (az nem tudom elhangzott-e mar, hogy pl itt nincs kretas tabla sem, csak azok a smart boardok), par keszseguk biztos alatta lesz a regi stilusu oktatasban reszesulokhoz kepest, de szerintem ezek tipikusan olyanok, amit a mai korban nem kell hasznalniuk. masik oldalrol, ami kevesebbet tudnak (lekszikalis ertelemben) azt joval alaposabban tudjak, osszefuggesekkel, kulonbozo nezopontokbol, megszerzik a rutint, hogyan epitenek arra tovabbi informaciot ha kell. Nekem emiatt nagyon tetszik az itteni rendszer.

pl az, hogy nincs kulon fizika meg kemia meg biologia, hanem science 6-8 osztalyokban, az onmagaban szerintem sokkal hatekonyabb. Errol jut eszembe, hogy nemreg volt egy feladat, amikor a naprendszer bolygoirol kellett nekik erdekeset kutatni az internetrol (a lanyom az uranuszt vagy a neptonuszt kapta 2-3 masik gyerekkel), ezutan pedig csinalni egy naprendszer kiallitast ami bemutatta az erdekessegeket.

az nem hangzott el, hogy mekkora a tomeg meg legsuruseg meg anyagelosztas (amit magyarorszagon tipikusan tanitananak) de tudtak eloadni a gyemant esorol es az uszkalo gyemantszigetekrol, hogy az miert alakul ki, es miert nem lehetne elhozni onnan. Na erre tuti evek mulva is fog emlekezni (a tomegre meg a nyomasra meg kb 2 napig emlekezne, amig letudja a dolgozatot)

Vissza az elektronikara, ez a kutatast es a csapatmunkat internet es laptop nelkul nem tudtak volna megcsinalni.

2018.02.10. 22:24:40

@Bredpitt Monika: A gyereked oda jar iskolaba, ahova akarod. Csak jarjon, mert 6 es 18 ev kozott tankotelezettseg van (de lehet "felmentest" kapni).
Ha az allami iskolat akarod, akkor valoban nem valaszthatsz, hanem a korzet dont. Minden mas esetben oda iratod a kolkod, ahova akarod es jonak latod (es amit tudsz fizetni). Akar magantanulo is lehet, konnyebben, mint Mo.-n. De utananezhetsz a torvenyeknek.
(Glendale-i, haromgyerekes anyuka harom gyereke harom kulonbozo suliba jar. Az 7 eves ikerlany Pasadenaba jar, az ikerfiu Glendale-ban maradt az allamiban, es a 9 eves pedig egy Waldorfba jar Altadena-ban, hogy csak egy peldat mondjak.)

élhetetlen 2018.02.11. 01:54:42

@Tsteinar: „egyszer ha majd az orvos google-ból diagnosztizál ne panaszkodj „. Ettől nem félek, nem fog bekövetkezni. Minden szakmában megvan, hogy mi az, amit tudni kell, és mi az, amiről elég, ha tudod, hogy van, és ha kell, megnézed. „tudni hogy Európa nem egy ország stb”. Most csak humorizálok, de szerinted, hány magyar tudja a nagy általános műveltségével, hogy az USA nem egy ország, hanem államszövetség, és hány magyar tudná felsorolni a tagállamokat? Arról nem is beszélve, ami Európában történt, hány országra esett szét az egész, a volt SZU „-sztánjairól” már nem is beszélve, és aki ezt Amerikában nem követi, az műveletlen? Már én is lecsúsztam!

M. Péter 2018.02.11. 12:17:59

@vanvelemenyem: Lehet otthon is tanítani a gyereket, és mint a 13 gyereküket leláncolva tartó szülők esetéből kiderült, a magániskolákat sem ellenőrzi az állam, legalábbis Kaliforniában.

kék madár 2018.02.13. 07:29:59

@plokmi: Fideszes trollchiefet zavarta a pozitiv hangulatu blog, idekuldtek?

"Olyan környékre akarsz költözni, ahol lehetőleg nem ezek lesznek a szomszédaid. A nyilvánosság előtt 'őszintén támogatod' a multikulturális állapotot és a bevándorlást, de a kerti partin a legjobb haverodnak azt panaszolod, hogy megint egy x országbeli új kollégád, kolléganőd jött. És mennyire nem tud 'amerikai módon' viselkedni. "

ezt hogy mered kijelenteni barkirol akit nem ismersz? Volt erre utalas barhol? Miert nem rogton az irod, hogy a posztiro zsidozik???

blackhairlady 2018.02.13. 17:09:28

@kék madár: Mibol gondolod?
Egyebkent nem szavaztam, meg nem vagyok allampolgar, de remelem a szenatusi valasztaskra mar vegre az leszek es en is szavazhatok. Sajnos Texsban hosszu a varakozasi ido a papirok beadasatol a vizsgaig.

kék madár 2018.02.13. 19:26:13

@blackhairlady:
ebbol gondoltam
"Ertem en, hogy a Trump nem a kedvenc elnokod"

blackhairlady 2018.02.14. 00:04:54

@kék madár: De ebbol miert kovetkezik, hogy nekem igen? Tenyleg nem ertem. Ez teny, mivel mar sokszor leirta.
Gabor mar tobbsozr irt fals infot az egeszsegbiztositassal vagy az adovaltozassal kapcsolatban, mintha mar teny lenne pedig meg boven tervezet volt, ezert irtam.
Gyurcsanyra sem szavaztam, de mindig kijavitom amikor a hirhedt el lehet menni szofordulatat idezik mintha az allampolgaroknak szolt volna. Kifogasoljuk a fidesz ferditeseit de ugyanugy fals infot kozlunk ha nekunk ugy tetszik?

kék madár 2018.02.14. 04:43:53

@blackhairlady: Nem vettem merget ra, hogy a Trumpra szavaztal (volna) de amit irtal, abban az is benne volt, hogy lehet, hogy.
Ezert kerdeztem meg.

Sz Dóri 2018.02.16. 15:02:44

Jó suliba mentettek akkor, biztos nagyvárosban vagytok.
Ez, ami itt elhangzott, nyilván nincs minden iskolában. Én magániskolába járok, de ilyenek, amik a fentiekben elhangzottak, nem lesznek itt a közeljövőben.

Sz Dóri 2018.02.16. 15:02:44

@anyo05: én tanév végéig maradtam volna. Vasárnap már megyek haza, nem akarok többet itt maradni :')

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása