oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. december 19. 06:30,  Magyarország vagy Lengyelország - külföldi szemmel 126 komment

2017. december 19. 06:30 Határátkelő

Magyarország vagy Lengyelország - külföldi szemmel

Mármint a kérdés úgy szól, hogy ha valaki azt fontolgatná, hogy a közép-európai régióba költözik, melyiket válassza inkább: Magyarországot vagy Lengyelországot? Lássuk, milyennek látnak minket és a lengyeleket a külföldiek - tanulságos poszt lesz.

Te miért ajánlanád és miért nem egy külföldinek Budapestet? Írd meg a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

budapest_es_varso.jpg

A kérdés a Quorán merült fel, és miután több érdekes és részletes válasz is érkezett, szerintem megér egy posztot, hiszen mindig érdekes (részben vagy egészben) kívülállók szemével látni magunkat. 

Robert 

Robert volt tanár Lengyelországban és dolgozott IT-sként Magyarországon, így aztán elég jó összehasonlítási alapja van. Lássuk, miként vélekedik ő! 

“Nagyjából két-két évet éltem mindkét országban (Magyarországon Budapesten, Lengyelországban Poznanban), talán érdekes lesz egy külföldi perspektívája. 

Mindenekelőtt fontos leszögezni, hogy sok függ attól, mik a céljaid és az elvárásaid. 

Munkalehetőségek 

Ami a külföldiek munkalehetőségeit illeti, a két országban hasonló a helyzet, bár a közelmúltban Lengyelország ezen a téren nagy lépést tett előre, így aztán Varsón kívül is jó eséllyel találhatnak lengyelül anyanyelvi szinten nem beszélők is munkát. Wroclaw, Gdansk és Poznan is jó célpont lehet. 

Ez nem igaz Magyarországra, ahol külföldiként szinte kizárólag Budapesten találhatsz munkát, hacsak nem vagy anyanyelvi angol és hajlandó vagy kisebb városokban nyelvtanárként elhelyezkedni. 

Nyelv 

Mivel egyik sem az anyanyelvem, mindkettőt a nulláról kezdtem tanulni, de meglepő módon a magyar könnyebbnek, ha pár nyelvtani sémát megtanulsz, akkor rendszerszinten megfoghatóbbnak tűnik és szebben is hangzik. 

Emellett a magyar nyelvtanuláshoz egész jó tananyagok vannak, míg lengyelül a legtöbb külföldieknek szánt tankönyv egyszerűen szemét. Nem csoda, hogy kemény kihívás elsajátítani, hacsak be nem iratkozol egy intenzív nyelvtanfolyamra. 

Ezen túl a magyar kiejtés (eltekintve a hosszú-rövid magánhangzókat jellemző őrületről (a - á, o - ó, e - é, ö - ő) sokkal barátságosabb a latin nyelvet beszélők számára. 

A lengyel kapcsán az első pillanattól úgy éreztem, a nyelv tele van kivételekkel és nehéz nyelvtani szabályokkal, és ez a legalapvetőbb szükségletekkel kapcsolatos mondatokra is igaz. Korábban oroszul és németül is tanultam, de a lengyel bonyolultság tekintetében viszi a pálmát. 

Emberek 

Nagyon nehéz általánosítani. A magyarokat általában nyitottabbnak éreztem, akik hajlamosabbak beszélgetésben elegyedni idegenekkel. Ami nem azt jelenti, hogy összességében barátságosabbak, de kicsit kevesebb erőfeszítés baráti kapcsolatot kialakítani velük. 

Általánosságban a magyarok udvariasabbak, legalábbis a felszínen. A “kérem”, a “köszönöm”, a “nincs mit” a norma, gyakrabban használják, mint a lengyelek. Éppen ezért támadhat az a benyomás az emberben, hogy a kiszolgálás is jobb Magyarországon, de ha jobban megismered őket, rájössz, valójában nagyon hasonlóak: lassúak, nem túl hatékonyak, különösen a bürokrácia esetében. 

Mindkét országban előszeretettel és sokat káromkodnak. 

Infrastruktúra 

Ezen a téren Lengyelország egyértelmű győztes, az elmúlt két évtizedben a tömegközlekedés és annak tisztasága nagyot fejlődött. Igaz, Budapestnek elég jó a közlekedése, a fővároson kívül sok régióban elavult járművek és a kommunista időkből megmaradt hálózat működik. 

Ugyanakkor a lengyelek próbálják olcsón tartani a tömegközlekedést, míg helyi léptékkel mérve az Budapesten drágának számít. 

Megélhetési költségek 

Nagyjából ugyanolyanok. Azaz jelentősen alacsonyabbak, mint Nyugat-Európában. A primőr termékek esetében Lengyelország olcsóbb. A fizetések is sokkal alacsonyabbak, mint más európai országokban, bár arra általában elegendőek, hogy helyi léptékkel jó színvonalon élhess. 

Külföldiekhez való viszony 

Ez is nagyon hasonló mindkét országban. Mind a lengyeleknél, mind a magyaroknál az elmúlt években drámaian megerősödött a szélsőjobb propaganda, ami nem feltétlenül az emberek körében felgyülemlő idegengyűlöletben nyilvánul meg, sokkal inkább egy államilag szponzorált, jól látható változatban. 

Már az sem igaz, hogy a “fiatalok mások”, hiszen a szélsőjobb csoportok támogatói közül sokan 20 év alattiak, különösen igaz ez Lengyelországra. A célpontok pedig jellemzően közel-keleti kinézetű emberekre (az iszlamofóbia mindkét országban központi téma), a színesbőrűekre, a zsidókra (igen, a XXI. században!), és végül minden nem helyire. 

Megjegyzem, nem kell muszlimnak vagy zsidónak lenned, elég, ha annak látszol ahhoz, hogy felhívd magadra a figyelmet vagy felszítsd az ellenséges érzelmeket. Engem egyszer azért inzultáltak egy boltban, mert a szakállam és a barna hajam miatt muszlimnak néztek. Egy perui barátomat ugyanezért leköpték az utcán. 

Ugyanekkor az ilyen típusú idegengyűlölet gyakoribb Lengyelországban, mert a magyarok közül sokan nem felelnek meg a szőke-kék szemű kombónak. Mindettől független rengeteg lengyel és magyar nagyon nyitott és befogadó, elsősorban a fővárosokban. 

Ami más kérdéseket illet, a katolikus vallás mindenhol jelen van Lengyelországban, és sokak életét határozza meg (no és a politikát). Magyarországra ez kevésbé igaz, bár mostanában ott is erősödött ez a vonal. 

Az LGBT-kérdés egész Lengyelországban ellentmondásos, valamivel elfogadottabb Magyarországon, különösen Budapesten, de sehol még csak meg sem közelíti a Madridhoz vagy Londonhoz hasonló nyugat-európai fővárosok pezsgő életét. 

Ételek és időjárás 

Egyértelműen Magyarország. Imádom, hogy a magyar konyha rengeteg paprikát, paradicsomot, hagymát használ, az összes pörköltjük nagyszerű. Nem mintha a lengyel konyha borzasztó lenne: a barszcz és a pirog nagyon finomak, de általában elmondható, hogy a dél-európai konyhához szokott gyomornak a magyar jobb. 

A lengyelországi időjárás hűvősebb, mint a magyar (persze ha mondjuk spanyol vagy, akkor a magyar is annak tűnik majd), a budapesti nyár olyan jó, hosszú, forró és napos, mint egy mediterrán városban. A telek általában mindkét országban szürkék és nyomasztók. 

Vonzerő 

A hegyektől a Balti-tengerig húzúdó lengyel táj izgalmasabb a magyarnál, ráadásul akad pár csodaszép városuk is (Wroclaw, Krakow, Gdansk). Magyarország jórészt Budapestről szól (néhányan biztosan megemlítenék Pécset is), és pár érdekes hegyvidéki tájról. Én viszont nem cserélném el Budapest monumentális, de szerényen dekadens szépségét és vibrálását egyetlen múzeumszerű lengyel városra sem, de ez csak az én véleményem. 

Összességében tehát a munhalehetőségek, a szervezettség, az infrastruktúra, a természet Lengyelország mellett szól, ha viszont fontosabb az időjárás, a nyelv, az emberek, akkor Magyarország a jó választás. 

Olev 

Hogy ne csak egy vélemény legyen (hanem kettő…), következzen most egy másik, méghozzá Olevé, aki 28 évig élt Magyarországon, miközben elég sokat járt Lengyelországban is. 

Fizetés, világlátás 

Gazdasági szempontból a két ország nagyjából egy szinten van, talán a lengyelek fizetések terén valamivel a magyarok előtt járnak. 

Első ránézésre a két ország nagyon hasonlít egymáshoz, akárhányszor Lengyelországban jártam, mindig otthon éreztem magam. Hasonló épületek, hasonló szolgáltatások, hasonló (elő)ítéletek mindkét országban. 

Mindkettő kicsit konzervatív társadalom, mind a lengyelek, mind a magyarok viszonylag gyorsan kimutatják az érzelmeiket, szívesen és sokat káromkodnak. Ugyanazt gondolják a történelemről, és ezt meg is osztják veled. 

Aktívabb lengyelek 

Szerény véleményem szerint hosszabb távon a lengyelek mintha valamivel jobban csinálnák a dolgaikat. Náluk a legalacsonyabb az öngyilkossági arány a keleti blokkban, meglepően sokáig élnek - bár ebben Magyarország is javul. A lengyelek mintha kiegyensúlyozottabbak lennének és sokkal inkább békében élnek magukkal, talán egészségesebbek is. 

A lengyeleket mindig is aktívabbnak, sportosabbnak találtam, mint a magyarokat. A túrázás nemzeti sport náluk, míg Magyarországon inkább ufónak tartanak érte. 

Időjárás 

Ami az időjárást illeti, Lengyelország minden évszakban 4-5 fokkal hidegebb, mint Magyarország. Kétszer is voltam a nyár közepén Lengyelországban és egyszer sem volt forróság, nekem éppen megfelelt az idő. 

Magyarországon a nyár a leghosszabb évszak. Bőrtípustól függően nem árt felkészülni egy akár 4 hónapos állandó napkrémezésre, sok napon 36-38 fokos kánikulára, de júniustól szeptember elejéig általában 30 fok felett jár a hőmérséklet, mindehhez az ország nagy részében nincs természetes vízpart. 

Egészen a legutóbbi időkig Budapest minden értelemben nagyobb, forgalmasabb, nyitottabb gondolkodású és kozmopolitább volt Varsónál. 

Magyarországon Budapesten kívül nincs igazi nagyváros, míg Lengyelországban van választék, hiszen ott van Gdansk, Poznan, Wroclaw, Krakkó, Lodz, stb. 

Na, akkor most ti jöttök – ti miért (és miért nem) ajánlanátok egy külföldinek Magyarországot?

HÍRMONDÓ

Hajótól az üvegházig

Már most keresnek embert jövő évi hajós munkákra, emellett még gyógymasszőri, pultosi és egyéb lehetőségeket is összeszedtünk, hátha érdekel valamelyik.

Ezeket tervezi az osztrák kormány a határátkelőkkel 

Például megakadályozná a hozzáférésüket számos szociális szolgáltatáshoz ausztriai életük első öt évében. És van még más is. 

Erre számíts, ha csomagot küldenél karácsonyra 

Az utolsó pillanatban vagyunk. Nagyon nem mindegy, kivel és hogyan küldöd. 

Mikor lesz magyar euró? 

Kis túlzással Magyarország uniós csatlakozása óta kérdés, mikor váltja fel a forintot az euró, annál is inkább, hiszen a gazdasági folyamatok nagy része euróban zajlik. De miért nem vezetik be az EU hivatalos pénznemét? 

Ahonnan tízezrével mentek el az orvosok 

Van egy olyan szomszédos ország, ahonnan több mint 30 ezer orvos és kutató ment külföldre dolgozni. Ami külön érdekes, hogy elsősorban nem a magasabb fizetésért, hanem mert elegük lett a lehetőségek hiányából és a korrupcióból.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország Lengyelország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr2813510543

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2017.12.19. 07:40:55

Lengyelek jobban állnak.

Bredpitt Monika 2017.12.19. 08:07:04

@Golf2: az a vesztes, ahol lekoptek a baratjat, de az hol volt, nekem nem derult ki, igazan leirhatta volna,

Bredpitt Monika 2017.12.19. 08:14:19

Ezt a napkremezest nem ertem.
Ha nincs strandon minek napkremezi magat.

Nekem nagyon erdekes volt Amerikaban az, hogy Floridaban egyszer szarra egett a nyakam, amit kifelejtettem a kenegetesbol, Arizonaban viszont, az otven fokban siman naptej nelkul kiultem a medence szelere es meg csak meg sem porkolodtem.

Bredpitt Monika 2017.12.19. 08:17:29

Na tessek, meg egy rossz pont nekunk..

Most hallom a reggeli musorban, hogy nalunk van a legtobb, halalos kimenetelu kerekparos baleset az eu n belul.

Bredpitt Monika 2017.12.19. 08:30:37

@Golf2: igazan irhatnal meg ot hozzaszolast, hogy valaki engem is legyozzon.....

Na, itt az ujabb osszehasonlitasi alap, korrupcio.....
minket ebben nem lehet felulmulni, ugy tunik
az ujabb Hadhazy altal felderitett mutyi, ami most eppen Kosa Lajoshoz kotheto...
hogyan hozzunk be ukran nyugdijasokat .......

Na, ezt most vegignezem...pont passzol a lengyel temahoz is
(Oda is ugyanis tobben mennek Ukrajnabol, mert magasabbak a berek)
.......

Golf2 2017.12.19. 08:39:01

@Bredpitt Monika: igen ez a téma inkább minket érdekel mint Pesten lakókat.A többiek nagy része már túltette magát a problémákon és boldogan él külföldön.Úgyhogy rossz helyen morgunk.Inkább dicsérjük az időjárást,süt a nap!

Bredpitt Monika 2017.12.19. 08:45:28

@Golf2: Hasznalj ma naptejet,nagyon sut a nap.
igen, hurra, tenyleg jo erzes,

Ma megint decathlonba kell menni, ezuttal a lanyom Nike cipoje szakadt szet, harom es fel honap utan, egyertelmuen a selejt minoseg.....
na jo, sut a nap, kek az eg, en jol vagyok......

tsabus UAE 2017.12.19. 10:41:41

Nekem ugyan csak 6 év lengyelországi tapasztalatom van, de szerintem mindkét figura kb. pontos elemzést adott...

Virago_1000 2017.12.19. 10:49:28

"Mikor lesz magyar euró? "
- ez a szoveg tele van targyi tevedesekkel.

2017.12.19. 11:44:16

Viszont azt mondta, hogy a magyar nyelv konnyebb. Mi lesz most azokkal, akiknek az egyetlen eredmenye az eletben, hogy megtanultak a vilag legbonyolultabb nyelvet?? :)

DieNanny CH 2017.12.19. 12:13:55

Még sosem voltam Lengyelországban, egyszer meglátogatnám.

Ajánlani a poszt alapján nem tudok - ahhoz személyesen kellene megtapasztalnom.

DieNanny CH 2017.12.19. 12:15:42

@Bredpitt Monika:

Ugye tudod, hogy a Nap nem csak a strandon süt? Itt ha csak a focipályára mentem, és az árnyékból szemléltem a gyerekeket, és elfelejtettem magam bekenni, akkor bizony leégtem.

DieNanny CH 2017.12.19. 12:18:34

@LepesMez:

"Mi lesz most azokkal, akiknek az egyetlen eredmenye az eletben, hogy megtanultak a vilag legbonyolultabb nyelvet?? :)"

Hát, igen. :-)

Viszont, e logika mentén, ha a világ legbonyolultabb nyelve a magyar, és te azt beszéled, akkor bármelyik másik már nem olyan bonyolult, ergo: mijafrancért nem beszéled???
:-)

Bredpitt Monika 2017.12.19. 12:22:45

@DieNanny CH: "Viszont, e logika mentén, ha a világ legbonyolultabb nyelve a magyar, és te azt beszéled, akkor bármelyik másik már nem olyan bonyolult, ergo: mijafrancért nem beszéled???"

@LepesMez: ezt jól megkaptad

Bredpitt Monika 2017.12.19. 12:24:26

@DieNanny CH: persze, a síelő ismerősökön mindig őszinte csodálattal állapítottam meg, hogy milyen szép, barnán jönnek haza a télből, de talán naptejet nem használnak ilyenkor, vagy igen?

DieNanny CH 2017.12.19. 12:52:24

@Bredpitt Monika:

Nagyon ajánlatos használni!

Egy idős ismerősöm minden szabadidejében síelt, nem kente magát, és az arcán lett bőrrákja.

Bredpitt Monika 2017.12.19. 12:59:34

Juj.
En kint az oly sokat szidott Wal-Mart ban szoktam 15 faktoros arcapolot venni, telen nyaron hasznaltam, a neutragena termeke

Csodabogár 2017.12.19. 13:25:52

@Bredpitt Monika: Fiatalságomban nap mániás voltam. Soha nem használtam semmit, viszont eveztünk pl. reggeltől estig bikiniben. Egyszer égett le nagyon a hátam, de máskor semmi bajom nem volt. Lehet, hogy most ráncosabb vagyok, mintha kentem volna magam, ki tudja. Már ca. 25 éve nap allergiám van, ha lehet kerülöm a napot. Amig sokat voltam tengerparton, igen nehéz volt megállni, mert még most is a legszivesebben kifeküdnék a napra.

Herr Géza 2017.12.19. 13:35:04

@Bredpitt Monika: Minek ide “az oly sokat szidott Wal-Mart” megjegyzés? Nem mintha védeném őket (sose jártam még Walmart-ban...:D), de tök irreleváns, hogy egy globálmárkás terméket hol vettél, nem? Csaxólok, hogy a Neutrogen(y)a pl. otthon is kapható kb. minden drogériában és gyógyszertárban. :D

Dikusz 2017.12.19. 13:59:00

@Csodabogár: Két olyan 80 éves túratársnőm van, aki hasonló alkatú mint te vagy. Soha nem voltak túlsúlyosak ők sem, és még most is igen aktívak, bár én lennék olyan kondiban mint ők.
Ráncos az ő bőrük is, viszont nagyon kevés folyadékot isznak/ittak, napi egy litert sem.
Véleményem szerint (lehet nem jól gondolom) két dologtól lehet ráncos a bőr: a kevés folyadékbeviteltől, és a dohányzástól. Csak a napozástól nem.

Nem bírom a napot én sem, ha csak öt percre kiülök a napra, csak annyira hogy megszáradjak úszás után, már viszkető kiütéseim lesznek. Viszont a bőrgyógyász felvilágosított, hogy ez nem napallergia, de ettől függetlenül is nagyon kellemetlen.

sörm 2017.12.19. 15:14:35

Nagyon érdekes, még több ilyen posztot! Ha valakinek van tapasztalata a volt keleti blokk oktatási rendszeréről, kérem ne tartsa magában (lengyel, cseh, kelet-német, orosz, baltikum)!

Golf2 2017.12.19. 15:42:28

@Dikusz:2 dologtól...meg a ráncos génektől.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.12.19. 16:35:38

@Bredpitt Monika: az a 15 nudli. Legalabbis itt, a dokim szolt hogy hasznaljak erosebbet. Felhős időben is le lehet égni, vigyazni kell. Ismeros nemreg volt operalva, 6 melanomat szedtek le a fejerol, vallarol... ugy megijedt szegeny, iziben elvette az asszonyt felesegul. Mar jol van, de nem volt setagalopp, annyit sejttetett.

Arthamyr 2017.12.19. 16:53:50

@kisrumpf: Az akkor tényleg durva lehetett. :D

London2009 2017.12.19. 18:16:49

@Arthamyr: szerintem is! :D
Mondjuk ezt nagyon egyszeruen ugy szoktak megoldani, hogy letesitenek egy horgasz klubot, amibe mondjuk csak ajanlassal lehet tagsagot szerezni. Igy nagyon egyszeru lenne kiszurni a nem kivanatos egyedeket. Nem veletlenul van ennyi "klub". Mind errol szol...

London2009 2017.12.19. 18:18:43

@Dikusz: a napozas nagyon roncsolja a bort. Nyilvan a dohanyzas meg a keves folyadek sem segit, de en arra tippelnek, hogy a nap tobb kart okoz. Nekem sotet a borom es konnyen barnulok, de mindig nagyon vigyazok. Az arcomra 50-es faktort kenek es kalap is mindig van a fejemen!

Arthamyr 2017.12.19. 18:25:07

@London2009: Én jót röhögtem rajta.

Akármilyen tetszőleges feltételt szabhatnak (pl. a tulaj csak azt engedi, akire ő azt mondja, hogy jöhet), nem értem, hogy miért rosszabb, hogy őszintén kiírják, hogy az ő horgásztavuknál mi persona non gratanak számítunk. Az a horgásztó nem közvagyon, és van ezer másik, ahova örömmel beengednek tagdíj ellenében, mert ők üzletszerűen üzemeltetnek horgásztavat. Azon is gondolkoztam, hogy hogyan azonosítják az eastern blocos arcokat, a halőr elkéri az útlevelet? :D

Arthamyr 2017.12.19. 18:27:22

@gabors: Nekem nincs semmi gondom a "náci forrással", ezt a hírt elfogadtam igaznak, és ekként regáltam, mivel nincs jelentősége. Ha lényeges hír, aminek hatására cselekednem kell, ellenőrzöm más forrásból is, de ez bulvár.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.12.19. 18:31:43

@Arthamyr: nem tudom, voltal-e a Powerscourt vizesesnel. A behajto mellett kelet europai nyelveken is ki van irva, hogy pialni es hangoskodni tilos. Azt hiszem, oroszul es litvanul(?).

London2009 2017.12.19. 18:36:47

@Arthamyr: az esetek 99%-ban eleg ha megszolalnak. Rogton lehet tudni, hogy hova valok. Oszinten szolva szerintem igaza van a tulajnak. Ha megvan mondva, hogy itt vissza kell dobni a halat, ok meg nem teszik meg, akkor tenyleg menjenek a fenebe. Engem csak az lepett meg, hogy ilyen egyenes modon kiirtak. Mert ilyen tablan Mo-on kevesbe lepodnek meg, mint itt.
Kulonben nalunk voltak hasonlo esetek a tenisz klubban. No nem a lengyelekkel volt a gond. Volt ket ukran srac aki elkezdett lejarni es rettenetesen bunkok voltak. Siman otthagytak a szemetuket, kiabaltak, meg egyeb gond is volt veluk. No meg volt par nigeriai ficko, akivel teljesen mas jellegu, de veluk is volt gond. A nigeriaiak csak szimplan teljesen sportszerutlenul jatszottak es egy ido utan senki nem akart veluk jatszani. No a vezetosegnek nem is kellett tobb, gyorsan meg lett szuntetve a nem tagoknak a palyaberles lehetosege. A tagsag pedig ajanlashoz lett kotve, mig elotte barki tag lehetett.

Arthamyr 2017.12.19. 18:37:16

@London2009: @Dikusz: Szerintem az idő múlása is ráncossá teszi a bőrt, szerintem az lenne meglepő, ha egy Csodabogár korú ember nem lenne ráncos.

Amúgy érdekes, régen egész nyáron reggeltől estig kint voltunk a Dunaparton, fürdőgatyában, mindenféle napkrém használata nélkül. Évente egyszer szénnéégtünk a szezon elején (meg lejött a talpunkról a bőr - homokban fociztunk órákat), de utána szépen lebarnultunk, és semmi gond nem volt. Ma max. a szénnéégésig jutnék el (egyszer sikerült pár éve), de azt is inkább elkerülöm napkrémmel/árnyékkal. Elgondolkodtam, hogy ez akár azért is lehet, mert ha összeszámolom, az életem mekkora részét töltöm ma természetes napsütésnek kitéve, akkor 1% sincs (az ugye kb. napi negyed óra)!

Arthamyr 2017.12.19. 18:38:48

@kisrumpf: :) Igen, és az is ki van írva a kastélynál, hogy ne menj a fűre, a hülye picsa csak ott fotóztatta magát a fiújával. Végülis próbálkozni lehet.

gabors 2017.12.19. 18:39:09

@London2009: Szerintem ehhez klub sem kell, Ha jol ertem ez magan terulet oda senkit nem KELL beengednie. Persze nem vagyok egy ugyved es lehet hogy a szabalyok masok arrafele. De ha magantulajdon akkor barkit ki lehet tiltani es ha engedely nelkul tartozkodik a teruleten azert errele akar le is tartoztatjak konnyen De tudom "trespassing"-nak vannak kulonbozo "arnyalatai". Angliaban nincs magantulajdon vedelem? Itt eleg ha csak ki van irva ....

Dikusz 2017.12.19. 18:40:05

@London2009: Nagyon jól teszed, hogy vigyázol.
Még annak is vigyázni kell, aki könnyen barnul. Ilyen vagyok én is, ha strandon vagyunk kénytelen vagyok az árnyékba ülni, mert a napon pár perc alatt kiütéses leszek.
Viszont ha vízben vagyok -nyakig-, akkor hamarabb barnulok. Sőt volt olyan, mire átértem Révfülöpről Balatonboglárra, addig totál leégett az arcom, pedig nem is napoztam:)

London2009 2017.12.19. 18:42:50

@gabors: maganteruleten szerintem is nagyjabol azt ir ki, amit akar. Bar nem vagyok expert. Inkabb csak meglepett, hogy megtette. A polkorrekt modja a diszkriminacionak az az, hogy alapitsunk klubot... : )

Arthamyr 2017.12.19. 18:45:09

@London2009: Hát, én meglepődnék egy táblán, hogy mondjuk cigányoknak belépni tilos. Biztos lenne hiszti, még akkor is, ha az valami magánintézmény, pedig ilyen szabály tuti van itt-ott, csak nincs így kiírva.
Én nem szeretem az ilyen ajánlós/zárt körű klub jelleggel működő dolgokat, de tény, hogy egyszerűbb menedzselni a tagságot, mint folyamatosan rendet tartani...

London2009 2017.12.19. 18:45:32

@Arthamyr: de valtozott a nap is. Legalabbis ezt mondjak mindenhol a szakertok. Vigyazni kell ma mar sokkal jobban. Ezelott 20 evvel max. napolajjal kentek magukat az emberek, hogy szebben barnuljanak. Senki nem kenegette magat naptejjel, hogy le ne egjen. Vagy legalabbis en igy emlekszem.

Arthamyr 2017.12.19. 18:45:51

@gabors: Felétek még le is lehet lőni, nem, vagy nem minden államban? :)

London2009 2017.12.19. 18:48:41

@Arthamyr: na jo, en is meglepodnek. De valahogy itt meg jobban furcsallom.
Szerintem viszont nagyon okos megoldas. Nagyon sok problemat megold. Illetve sok gond emiatt fel sem merul.

Arthamyr 2017.12.19. 18:48:59

@London2009: Passz, én is ezt hallottam. De azt is el tudom képzelni, hogy egy 15-20 éves ember bőrének regenerációs képessége és sérülékenysége nagyságrenddel jobb, mint egy 35-40 évesé. Meg az életmód beli változás, egész nap bent ülni nem olyan frankó dolog. A kubikosok sem kenik magukat szerintem (bár ki tudja), mégsem írja egyetlen újság sem, hogy hullanak a bőrráktól, mint a legyek.

Arthamyr 2017.12.19. 18:51:16

@London2009: Szerintem nem egy korrekt dolog, de jópofa és őszinte. :) Akkor és ott kellett volna jól picsánrúgni azt, aki nem tartja be a szabályokat, nem az egész csoportjával kibaszni miatta.

Bredpitt Monika 2017.12.19. 18:54:53

@Csodabogár: én kerülöm a napot így is, hogy nincs allergiám, utálok izzadni,
ma viszont nem kerültem, olyan rohadt hideg volt, hogy végig napos járdán gyalogoltam délután

Bredpitt Monika 2017.12.19. 18:56:25

@kisrumpf: igen, tudom, hogy a 15 az nem elég, ha direkt napozni akarsz, én ezt csak utcai használatra vettem, amúgy 40 eset szoktunk használni,

Bredpitt Monika 2017.12.19. 18:58:23

@London2009:

Madonna is azért vigyáz úgy a bőrére, mert már a kezdetekkor megmondta, hogy nem akar ráncos lenni, azóta ő is 61 éves, ha minden igaz,

bár az Ő kora furcsa módon mindig változik a bulvár szerint, én még anno azt jegyeztem meg, hogy 11 évvel idősebb nálam, szóval nem tud csalni a drága

Bredpitt Monika 2017.12.19. 19:04:16

@Herr Géza: I love you too

Azért írtam oda, hogy sokat szidott Wal-Mart (nyugodtan menj el, ha ott jársz), mert itt többen megjegyezték már , hogy milyen gáz hely, pedig pont a fent említett példa is azt mutatja, hogy márkás termékeket is árulnak, csak nem mindegy, hogy azt a krémet megveszem 18 dollárért, vagy 15-ért.

Sok kicsi sokra megy.

Egyébként meg még a Wal-Mart ról annyit, hogy amikor minden évben Bill Gates volt a leggazdagabb amerikai, akkor a Wal-Mart tulajdonosai együtt gazdagabbak voltak mint ő (Waltons).
Szerintem egy áruházlánc, ahol csak gagyit árulnak nem tudna ilyen profitot termelni, ha egy nagy szar lenne az egész.

Bár egész pontosan már nem emlékszem, hogy a hozzászólók miért fikázzák olyan előszeretettel.

Din Serpahis 2017.12.19. 19:08:00

Lengyelország szerintem kb egy fényévvel van Magyarország előtt... Wroclawról van tapasztalatom, tele van multinacionális bankok irodaházaival, IT fejlesztőközpontokkal, na most képzeljünk el egy ilyen Miskolcon vagy Pécsen...

gabors 2017.12.19. 19:08:08

@Arthamyr: "@gabors: Felétek még le is lehet lőni, nem, vagy nem minden államban? :) " A legtobb allamban NEM. Sot valszeg semilyikben sem.

Illetve de lelohetsz barkit barhol (sokan meg is teszik sajnos) csak az nem biztos hogy az "onvedelem" megall majd jogilag es esetleg nem "1st degree murder" lesz-e belole.

Vannak tiszta helyzetek sajat vagy mas eletet fenyegetik nem is kell hogy fegyverrel tortenjen. Vagy valaki betor hozzad az mar eleg nem kell megvarnod hogy elkezdje megeroszakolni a lanyodat felesegedet nyugodtan leloheted ... Ja az ilyen lelott "betorok" nagy resze eppen egy almatag csaladtag szokott lenni. :-D

De peldaul ha valaki besetal a kertedbe vagy a telkedre es csak ezert lelovod az semelyik allamban nem fog megallni a torveny elott onvedelemkent.

Dikusz 2017.12.19. 19:08:57

@kisrumpf: megérkezett a csomag, nem veszett el, és nagyon szép:))) Köszi:D

Bredpitt Monika 2017.12.19. 19:10:08

@Dikusz: @Csodabogár: egyszer olvastam egy cikket, amiben leírtak 10 tévhitet, az egyik az volt, hogy meg kell inni naponta legalább 2 liter vizet (melegben még többet), a cikk szerint annyit kell inni, amennyit kíván az ember

egyébként is hülyeség az, ahogy adagolják ezt a folyadék ivást, mondanak egy mennyiséget és nem teszik hozzá, hogy nyilván egy 45 kg os nőnek nem kell annyit innia, mint egy 75 kg osnak,

a lényeg, ha a vizelet világos színű és nem sötét, akkor már jó úton haladunk,

én egyszer kipróbáltam télen, hogy menni fog e a napi két liter víz, igazi kínszenvedés volt, ráadásul állandóan rohangáltam a budira, és ezt nem minden munkakörben engedheti meg magának az ember,

például egy túrázó sem szívesen iszik, amikor az erdőben órákat menetel, de ezt te tudod Dikusz, nyilván a bokorban is lehet pisilni (na, ez nekem nem nagyon megy, főleg New Jerseyben, ahol közölte velem a sógornőm, hogy ha pisilnem kell, ne a napra menjek, mert a kígyók is ott sütkéreznek)

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.12.19. 19:17:27

@Dikusz: :-) tapsvihar az ir es a magyar postanak. Egyben volt?

Bredpitt Monika 2017.12.19. 19:22:06

@gabors: "De peldaul ha valaki besetal a kertedbe vagy a telkedre es csak ezert lelovod az semelyik allamban nem fog megallni a torveny elott onvedelemkent."

Meg az sem a rendőrnél, aki egy menekülő fegyvertelen feketét hátba lő. Valahogy mégis felmentik őket.

Bredpitt Monika 2017.12.19. 19:24:11

@Dikusz: @kisrumpf: ezt rakjátok ki az indexre (mármint hogy megérkezett a csomag), most a posta leterheltségéről beszélnek, merthogy a 10ezer forintos utalványokat az összes nyugdíjasnak a Posta küldi ki,

Arthamyr 2017.12.19. 19:36:48

@Din Serpahis: Budapesten is van (még egy ilyennél dolgoztam anno, és volt jópár másik, azóta sem szűntek meg). Wroclaw kicsit nagyobb, mint Pécs, vagy Miskolc, nem? Lehet nagyobb is, mint mondjuk Dublin vagy Zürich?
Fényévekkel előbbre Svájc van, meg Japán, nem Lengyelország. Jó szívvel ennek ellenére egyik címbeli országot sem javasolnám, nem véletlenül menekülnek egész Németországig, Ausztriáig a migránsok is, ha tehetik...

gabors 2017.12.19. 19:38:42

@Bredpitt Monika: "menekülő fegyvertelen feketét hátba lő. " ilyenkor mindig azon tunodok minek menekul valaki a rendor elol foleg ha fegyvertelen? egybol okot ad arra hogy a rendor valami nagyon rosszra gondoljon (felmegy a vernyomas megy az adrenalin meg hasonlok aztan meg van a baj) ...

ja es biztos kibalja a rendor hogy allj vagy lovok ... es csak betartotta a szavat ...

amugy nem mindig mentik fel a rendoroket, ... mivel a zsuriben atlagos nem analfabeta, nem bunozo emberek vannak akik a rendorokkel soha nem talalkoztak negativ korulmenyek kozott (max esetleges gyorshajtas) ... a bizonyitas (marmint hogy a rendor volt a hibas) joval nehezebb (ha nincs video akkor meg kimondottan nehez) ..

Neked mint "eastern-bloc"-kosnak a rendorrol egeszen mas a velemenyed mint egy amerikainak (foleg ha nem szegeny fekete gettobol valo). En azt tapasztaltam hogy rendor nem alapbol ellenseg a tarsadalom jelentos tobbsege szerint.

Arthamyr 2017.12.19. 19:41:04

@kisrumpf: Szerintem az ír posta teljesen jó. Nekünk mindig megérkezett minden, amit ők hoztak, kérdés nélkül. Nagy plusz, hogy az elejétől fogva tudják az új címűnket, már rögtön beköltözés után is. A futárok (pl. DHL) gyakran az utcát sem találták meg, a tescos házhozszállítók is bajban voltak egy darabig (mibe tartana valami navigációt szerezni az autóba és azt használni is?).

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.12.19. 19:43:26

@Arthamyr: igen, egyetertek, jol mukodnek. S most mar iranyitoszam is van, az is segit. Magyar Posta mar kavart nalunk, ir meg nem, koppkopp.

Dikusz 2017.12.19. 19:46:07

@kisrumpf: tökéletesen egyben. Csak akkor sérült meg a csomagolás, amikor feltéptem:))) Nem nagyon ám, mert vigyáztam rá azért.

Már tegnap be volt dobva az értesítő, de ma mentem el érte. Itthon voltam ugyan, de nem hozta fel a postás, nem is vártam tőle el, van elég melójuk most, meg máskor is. Bazi nagy, és nehéz táskával járnak, nem irigylem őket. A posta meg nincs 150 m-re tőlünk, nem tart semeddig elgyalogolni odáig.

Arthamyr 2017.12.19. 19:49:13

@Bredpitt Monika:
@gabors: +1

Ha rámszól a rendőr, hogy feküdjek le, térdeljek le stb. eszembe sem jut elkezdeni szaladni vagy a zsebemben kotorászni. Jópár videót láttam, ahol amerikai rendőrök lelőttek embereket és nem nagyon volt olyan, ahol a lelőtt ember ne csinált volna valami baromságot. Olyat még egyszer sem láttam, hogy mindkét kezét jól láthatóan feltartva álló, földön fekvő vagy az utasításokat betartó, engedelmes embert lelőttek volna...

Bredpitt Monika 2017.12.19. 19:50:02

@gabors: "Neked mint "eastern-bloc"-kosnak a rendorrol egeszen mas a velemenyed mint egy amerikainak (foleg ha nem szegeny fekete gettobol valo). En azt tapasztaltam hogy rendor nem alapbol ellenseg a tarsadalom jelentos tobbsege szerint. "

Ezt nem értem. Úgy ahogy van, nem értem az egészet.
Eastern bloc, amerikai......más a véleményem....????

Dikusz 2017.12.19. 19:57:01

@Arthamyr: Valóban van egy pár Budapesten. Mondjuk az Info park a Lágymányosi-híd budai oldalán, nem messze tőle az IBM-épületek, vagy kissé távolabb a Budafoki úton több is. Nem tudom ismered-e ezeket, és ez csak a XI.kerület.
De biztos vagyok benne, hogy a nagyobb városokban is vannak ilyen irodaházak.

Dikusz 2017.12.19. 19:58:16

@kisrumpf: Köszönöm, nektek is.
Meg mindenki másnak is, de ezt majd később:)

Bredpitt Monika 2017.12.19. 20:02:16

@Arthamyr: gratulálok !! ez az, lőjék hátba, még akkor is ha fut tovább.....(zsebben kotorászásról nem volt szó, csak simán egy fegyvertelen emberről)

Arthamyr 2017.12.19. 20:02:26

@kisrumpf: Az nagyon jó dolog, sokkal több, mint egy irányítószám - Dublinban szerintem minden lakásnak egyedi eircode-ja van, de sajnos főként (csak?) a posta ismeri. Mondjuk rengeteg külföldi rendelés is a postán keresztül érkezik, szóval nem mindig probléma.
Az az érdekes, hogy itt lehet, hogy azért használják a postát sokan a privát futárcégekkel szemben, mert jobb és nem azért mert szabályozva meg monopolizálva a piac - tudtommal. Kiváncsi lennék, ez mennyit visz el az adófizetők pénzéből.

Arthamyr 2017.12.19. 20:08:33

@Bredpitt Monika: Mit kellene csinálniuk? Hagyják elfutni?

Írországban amúgy nincs is lőfegyver a rendőröknél, kivéve ha valami rendkívüli esemény van, és ez tök jól működik, de itt a lakosság sem jut olyan könnyen fegyverhez, mint ott, szerintem ott jobban fogynának a rendőrök, ha nem lenne fegyverük. :)

Bredpitt Monika 2017.12.19. 20:18:40

@Arthamyr:

ez már régen volt, de bennem nagyon megmaradt, itt ugyan nem volt fegyver, de ez a brutalitás önmagáért beszél (ennyit a rendőrökről), és nem tudom egy rendőr mennyire tud célozni, de lehetne lábon is lőni, nem feltétlenül hátba

www.youtube.com/watch?v=8Coui65pO2E

na, őket felmentették de vajon miért, ez a nem mindegy

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.12.19. 20:19:13

@Arthamyr: megbízhatóbbak, szerintem. Tobb futarceget probaltunk, marmint ireket, s sok gond volt veluk. Bar ez a mostani egyeuros belyeg meglepett, basszus, nagyon sokszor emelték az utobbi idoben...

gabors 2017.12.19. 20:28:08

@Bredpitt Monika: "Ezt nem értem. Úgy ahogy van, nem értem az egészet.
Eastern bloc, amerikai......más a véleményem....???? "

varjal pontokba szedem ..

- "eastern-bloc" pl Romania, Lengyelorszag, NDK ja es Magyarorszag....

- itt (eastern-bloc) rendorseg allami elnyomas ergo ellenseg (ja meg hulye is) igy eleve gyanus barmit tesz foleg he lelo valakit meg akkor is ha baltaval tamad ra ...

- egy amerikainak (foleg az ott szulettetek) a rendor alapbol nem ellenseg es a szavanak tobb sulya van mint a "fegyvertelen" rendor ellen minden ok nelkul menekulonek.

- a fentiekbol szokott osszeallni az eskudtszek ...

- eskudtszeket kell meggyozni hogy a rendor alapbol "artatlan fegyvertelen feketet" ment el reggel legyilkolni ...

- a fentiek miatt a rendort a mai napig nagyobb esellyel mentik fel meg akkor is ha az adott incidens kcsit necces. (de nem mindig)

Bredpitt Monika 2017.12.19. 20:34:37

@gabors: bocs ez az eastern bloc nagyon megzavart, azt hittem New Jerseyre gondolsz, de hogy miért azt ne kérdezd, (egyébként én is éltem elég hosszú ideig az USA ban)

az esküdtszékről meg azért nem nyilatkozom, mert túl sok Grisham könyvet olvastam már (szóval kicsit elfogult vagyok negatív irányban )

Mrs. Clayton 2017.12.19. 20:45:46

Ezt ma kapta egy ismerosunk a Home Offictol, ha esetleg meg valaki parazna, hogy mi lesz vele, ha a britek kilepnek az uniobol, akkor ez talan megnyugtatja:

Dear xxxx

I’m proud that so many EU citizens like yourself have built your lives in the UK and made it your home. We value your contribution which is why the Government put safeguarding your rights as the first priority in the Brexit negotiations.

I am absolutely delighted that we have now reached an agreement with the EU that does this. I know that at times you’ve had an anxious wait while the fine details were ironed out, but we wanted to get it right and we have always had you at the forefront of our thoughts.

We have always said that we will continue to recognise the value you bring to our society, and that we will remain an open and diverse country. Hopefully this deal provides reassurance that we will do just that.

The agreement we have reached ensures the rights you and your family currently have remain broadly the same with access to healthcare, benefits and pensions protected. And your existing close family members living outside the UK retain the right to join you in future. These rights will be cemented in UK law meaning you can live your life as you do now with the security of knowing they won’t change. Irish citizens also have their existing rights, associated with the Common Travel Area arrangements, protected.Away from the negotiations, my team at the Home Office has been working hard to build the digital system that you’ll use to get your new status. It’s being designed from scratch to be quick and simple to use. There won’t be bureaucratic hurdles – those processing applications will work in your favour.

What’s more, it will cost no more than the fee a British person pays for a passport and if you already have valid permanent residence documentation it will be free. There will be support for the vulnerable and those without access to a computer, and we’re working with EU citizens’ representatives and embassies to ensure the system works for everyone.

You do not need to do anything just yet. You will see more detail about the settled status scheme from us in the new year and we expect applications will open during the second half of 2018. In the meantime, please do share this message with your friends and family so that they too can stay up to date through our mailing list.

I hope that the agreement we have reached provides certainty to you and your family ahead of Christmas. EU citizens, like yourself, who have made the UK their home are our family, our neighbours and our colleagues and we want you to stay.

Have a very happy Christmas.

Yours sincerely,
Amber Rudd
Home Secretary

gabors 2017.12.19. 20:56:01

@Bredpitt Monika: "na, őket felmentették de vajon miért, ez a nem mindegy "

NA ne mar a Rodney King !!! figyusz a faszi elegge "high" volt hiba utottek harcolt veluk lathatod a videon ez mar azutan hogy ketszer "teaserrel" probaltak leallitani .. amugy le is lohettek volna akkor mikor felall es nekiindul a rendornek "tiszta" helyzet lett volna. Nem lehetett ketseges hogy rendorokkel all szemben es eroszakkal ellenuk fordul .... (nezd meg a videot kicsit kritikus szemmel)

Amugy ez is ugy kezdodott hogy a rendorok gyorshajtasert akartak megallitani reszeg is volt es csak "elmenekulni" akart mert tudta hogy belove vezetesert mehet vissza a bortonbe a korabbi rablasert ...

Amugy ketto rendort annyira felmentettek hogy 2.5 ev letoltendot kaptak (az a ketto aki a vegen utlegeli) ... es pont ennyit 2.5 evet le is ultek. Ezt nem szoktak hozzatenni sokan mert igy nem olyan jo a tortenet hogy szemet rendorok negereket kinoznak. Pont azert iteltek el oket mert NEM altak le a veressel azutan sem hogy sikerult artalmatlanna tenni. De a biro ugy latta hogy amig ellenallt a "veres" torvenyes volt.

Ja mindezert $3.8 millio-t fizettek neki (meg az ugyvedjenek) az adofizetok (amit ugyesen elvesztett) . Ezutan meg parszor bortonbe is kerult 2x reszegen vezetesert es megegyszer mert megverte a feleseget ....

Kar ezt a videot mutogatni ... mert pont arra pelda hogy igenis a rendoroket bebortonzik az USA-ban is ha atlepik a torvenyes hatart ... (a hatba lovo rendort valami 20-+ evre iteltek pont a heten ...)

Bredpitt Monika 2017.12.19. 21:01:21

@gabors: "A megvádolt rendőrök ártatlannak vallották magukat az ügyben indult eljárásban, az esküdtszék pedig 1992. április 29-én felmentette őket."

index.hu/kulfold/2012/06/17/meghalt_a_los_angeles-i_zavargasok_szimbolumava_valt_rodney_king/

ezt a cikket olvastam, én pont kint voltam akkor Kanadában és a zavargások is úgy kezdődtek végül, hogy a felmentés megvolt, én nem tudtam arról, hogy ültek a rendőrök......

a videóról is továbbra is állítom, hogy brutálisak voltak a zsaruk, nem szeretnék velük ujjat húzni a Parlament előtt

gabors 2017.12.19. 21:16:11

@Bredpitt Monika: '@gabors: bocs ez az eastern bloc nagyon megzavart" a kifejezest azert hasznaltam mert igy volt a tilto tablan amirol tobb oldalon is ment ma posztolas ...

Csak azt akartam erzekeltetni hogy egeszesen maskepp viszonyul az amerikai tarsadalom tulnyomo resze a rendorokhoz mint mi (te vagy en es a tobbi keleti blokkbol szarmazok). Jo ott is van egy reteg akiknek a 'cop' csak egy 'pig' ... amit a rendorok viszonoznak is .

"az esküdtszék pedig 1992. április 29-én felmentette őket."

Igen csak nem itt volt vege a tortenetnek ... a szovetsegi kormany is vadat emelt a 4 rendor ellen es kettot felmentettek mert a fizikai kenyszeritest (ami torvenyesen lehet akar brutalis is) befejeztek idoben bar addigra a labat es egy ket mas csontjat is eltortek de ez meg belefert. Mert amig ellenallt addig torvenyes. A masik kettot viszont eliteltek pont azert mert tovabb utottek miutan mar nem vedekezett (nem mondom nem volt konnyu ezt a pontot megtalalni). Amugy emiatt bunos dontes miatt tudta King ugyvedje perelni LA-t

"hogy brutálisak voltak a zsaruk, nem szeretnék velük ujjat húzni a Parlament előtt " Miert te reszegen vezetsz? Nem allsz meg? Es ellenallsz a letartoztatasnak ? Gondolom nem .. :-) Persze nem tudom hogy a politikia ellenallasnak ma eppen mik a kovetkezmenyei ... :-)

gabors 2017.12.19. 21:29:29

@Mrs. Clayton: "Ezt ma kapta egy ismerosunk a Home Offictol," Hat en inkabb aggodnek hogy igy szamontartjak (listazzak) hogy ki honnan valo es hol lakik?? :-))))

FutureFry 2017.12.19. 21:32:03

@Bredpitt Monika: Az egyik utóbbi ilyen “hátbalövős” eset kapcsán azért most 20 évet kapott a rendőr (igaz, ő bűnösnek vallotta magát) [1].
@gabors: @Arthamyr: A Castle-doctrine törvények és gyakorlat alapján azért sok államban elfogadott a “deadly force” (azaz pl. fegyver használata), ráadásul egyre kiterjedtebb mértékben (pl. akkor is ha nem az otthonunkról van szó, aka “Stand-your-ground” - pl. [2]). De természetesen egy konkrét eset és körülmények sokat számítanak, és annak megítélésére lehet tárgyalás (ahol egyébként még annak a lehetősége is megadatik, hogy akkor is felmentsék a vádlottat, ha a törvény betűje szerint bűnös (aka “Jury Nullification”)).

[1] www.nytimes.com/2017/12/07/us/michael-slager-sentence-walter-scott.html
[2] www.legis.state.ak.us/PDF/28/Bills/HB0024Z.PDF

Mrs. Clayton 2017.12.19. 22:04:59

@gabors: nem tartanak szamon semmit. Aki akart feliratkozhatott a home office levelezolistajara es nekik kuldtek ki. Uk kifejezetten hires arrol, hogy nincs szemelyi nyilvantartas...

gabors 2017.12.19. 22:13:53

@FutureFry: Koszi nyilvan szabatosabban tudod megfogalmazni..

Csak arra akartam utalni hogy a legtobb allamban (lehet mindben) nem jogszeru valakit leloni mert mondjuk a magan tavamon mondjuk horgaszik ... nincs joga hozza igy elzavarhatom es ha kozben ram tamad az mar masik kategoria lenne.

A Castle-doctrine-t probaltam leirni hogy ha egy betolakodo a hazamaon belul van az tiszta ugy lenne. Persze en fegyvert sem tarthatok NY allamban kezifegyvert civil nem tarthat meg otthon is csak engedellyel az engedely meg nagyon szigoru es csak indokolt esetben adjak meg. De pl mas allamban nyiltan hordhato a fegyver csak a szovetsegi vizsgalaton kell atesni (vagy privatban venni) ... Sok allamban a fegyverviselesi engedely sem egy komoly nehezseg. Es nem tudom atment-e vagy csak terv hogy ezeket az engedelyeket a tobbi allamnak is muszaly lesz elfogadnia ... ( lesznek majd jo kis ugyek amikor South Carolina-i turistat New York-ban szitava lovik mert veletlenul kilatszik a beretta a pulcsi alol)

A Stand-your-ground-ra jo pelda a Treyvon Martin esete aki kicsit tul bator volt es meg akarta mutatni hogy ot ne kovesse mar akarki .... es Zimmermant meg felmentik a Floridai szabalyok alapjan ... deadly force mig a masiknal nem volt fegyver csak puszta kezzel tamadt ra ...

gabors 2017.12.19. 22:18:45

@Mrs. Clayton: Ja ertem az ismerosod jelentkezett be ... de miert csak kivancsisagbol.

Amugy az USA-ban zoldkartyasnak kotelezo regisztralni a lakcimet a bevandorlasi hivatalnal, mindadig amig allampolgarsagot nem ker es kap valaki. Azt hittem valami ilyenrol van szo.

kardio1 2017.12.19. 22:30:55

@Bredpitt Monika: az idősebbeknek oda kell figyelniük a folyadékbevitelre, mert sokkal kevésbé éreznek szomjúságot.

Csodabogár 2017.12.19. 22:48:10

@Dikusz: Én magam diagnosztizáltam magam, hogy nap allergia. Bőrgyógyászokról nincs nagy véleményem, az okosabbja maga is bevallja, hogy az ilyen-olyan viszketések okát nemigen tudják megállapítani, viszont remek cortisolos kenöcsöket tudnak felírni rá. Szerintem én normál mennyiséget iszom, bár nem mérem de biztos megvan a minimum másfél liter. Ráncos meg a kortól lesz az ember, én még nem láttam ránctalan 80 évest.

Mrs. Clayton 2017.12.19. 22:51:37

@gabors: nem kivancsisagbol, hanem korabban rengetegen rohamoztak meg a home officet permanent resident kartyaert jelentkezve. Annyian voltak h lefagytak a gepek es mindenki aki jelentkezett meg aki meg csak akart kulon kertek h ne tegye mert nem birjak el a sok kerelmet. Ekkor ajanlottak fel h lehet regisztralni egy emailcimet es kuldenek ertesitest annak aki keri arrol h mi varhato es mikor.

Csodabogár 2017.12.19. 22:58:23

@Arthamyr: Volt egy barátnőm, néhány éve halt meg 89 évesen, semmi féle rákja nem volt. Minden reggel kint ült a napon, már ha volt nap, minimum egy félórát. Direkt süttette magát, az arcát. Sokat nyaraltunk együtt, délelőtt 11-kor kiült a napra és délután 4 előtt el se mozdult onnan. Soha semmi kencét nem használt, gyönyörű egyenletes csokoládé barna lett. Természete 80 felett már ráncos volt, de nem ráncosabb mint pl. én, aki már 30 éve nem napozok, mert kiütéseket kapok. Szerintem ez a géneken is múlik, ki mire hajlamos stb.

Csodabogár 2017.12.19. 23:06:16

@Bredpitt Monika: Szerintem az amerikai rendőrök nem tudnak vagy nem akarnak célozni. Mikor ott voltunk dölt az újságból a hír mindig. Soha nem olvastam, hogy valakit lábon lőttek, csak fejbe. Ez itt Europában nem szokás. Ha egy mód van rá, bármit csinál is valaki élve akarják elkapni, nem csak simán fejbe lőni.

Dikusz 2017.12.19. 23:08:22

@Csodabogár: Igazad van, nem kizárólag attól ráncos valaki, hogy kevés folyadékot iszik, és dohányzik. De azért nem elhanyagolható szerepet játszik ez a kettő a ráncosodásban.
Még azt is elhiszem, hogy mindenkinek más a folyadékigénye.
Én mindig sok vizet ittam (a testsúly nem befolyásoló tényező), a napi 2-3 liter megvolt kb másfél évvel ezelőttig. Azóta észrevettem, hogy kevesebb vizet iszom, 1,5-2 l között naponta. Olvastam, hallottam orvosoktól is, hogy figyelni kell, az idősebbek kevésbé szomjaznak.

gabors 2017.12.19. 23:22:13

@Mrs. Clayton: " nem kivancsisagbol" bocs en lettem volna kivancsi vagyis csak kivancsisagbol kerdeztem meg .. most mar ertem akkor.

gabors 2017.12.19. 23:39:40

@Csodabogár: ' Szerintem az amerikai rendőrök nem tudnak vagy nem akarnak célozni. Mikor ott voltunk dölt az újságból a hír mindig. Soha nem olvastam, hogy valakit lábon lőttek, csak fejbe."

Azt hogy mennyire tudnak celozni nem tudom de altalaban nem is fejbe lovik a bunozot azt inkabb csak filmekben lattad.

Az itteni filozofia az kabe olyan, ha lonni kell (vagyis veszelyt jelent bekes polgar uzival a kezben a rendorre vagy masra) akkor ugy kell loni es addig amig a veszelyt teljesen el nem haritjak es maximalis erot kell alkalmazni (minimum elterul de es nem kepes tovabbi akciokra) . .. vagyis nem lonnek egyet es nezik hogy talalt sullyedt vagy mi.

Hanem amig a celpont all es nem esik ossze addig lonnek. Fejbe csak teljesen veletlenul talaljak mert arra vannak tanitva hogy a celpont "center mass". Csak erre specialisan kikepzettek celoznak fejre azt is csak kulonleges esetben. Vagy meg esetleg a mesterloveszek. De nem ezek jaroroznek vagy uldoznek atlag bunozoket.

Ez a labon loves, egy mitosz, csak addig megy amig annak a valoszinusege hogy vissza is lo a bekes polgar a nullahoz kozelit. Ez egyelore normal esetben EU-ban talan meg igy van. Esetleg valaki kessel hadonaszil. De az USA-ban mar regen nem igy van. Es amugy SOKKAL nehezebb labon loni valakit mint mondjuk mellbe. Es ha mellbe talalnak valakit mondjuk ketsze nem nagyon lo vissza. Amugy ha jol emlekszem a Londoni keseloket nagyon ugyesen es efektiven likvidaltak a londoni rendorok nem szarakodtak labon lovessel.

Arthamyr 2017.12.19. 23:48:32

@Bredpitt Monika: Nem néztem végig, de Google-oztam, mert nem ismertem. A wikipedia (biztos van, aki nem hiteles forrásnak mondja, de ilyen régi esetnél én elfogadtam), azt írja, hogy az eset egy autós üldözés után történt. A csávókám felfüggesztve, bebaszva/bedrogozva vezetett, és bűnöző.
"King would later admit he attempted to outrun the police at dangerously high speeds because a charge of driving under the influence would violate his parole for his previous robbery conviction." - Ha ez igaz, akkor mi a kérdés? Brutálisak voltak a rendőrök? Igen. Elkerülhető lett volna? Hát már előtte az erőszakos rablás sem kellett volna, meg nem kéne bebaszva vezetni próbaidő alatt (amúgy sem!), és főleg nem kéne megpróbálni elmenekülni a rendőrök elől, hogy azok helikopterrel üldözzék és alig tudják elfogni. Az ilyen ember nem való a társadalomba, nem tudom olyan szemmel nézni, hogy itt egy ártatlan embert vertek össze.

Azt is írja, hogy később két rendőrt elítéltek.

Cause of death: drowning caused by drug use and alcohol intoxication - ha ez igaz, megint csak nem tudom mondani, hogy jó ember volt, kár érte...

Arthamyr 2017.12.19. 23:51:58

@kisrumpf: Amikor kijöttem a szerződésemet DHL-lel küldték Magyarországra. Gondoltam én sem szarrágok, én is azzal küldtem vissza. Kb. 10-20 A4-es oldal lehetett, 70 EUR volt. Mondjuk meg is érkezett másnap, de azért kicsit szíven ütött...

Arthamyr 2017.12.20. 00:01:14

@Csodabogár: Tudott élni. :) Genetika, meg lehet rendszeresség is. Valamiért a rák sem olyan gyakori egy bizonyos kor felett, lehet, hogy ez a bőrrákra is igaz.

FutureFry 2017.12.20. 00:06:10

@Bredpitt Monika: @Csodabogár: @gabors:

www.theguardian.com/world/2014/aug/21/police-shoot-kill-taser-force-experts-law

“US police should shoot to kill or not at all, law and justice experts say

Experts say “shooting to wound” only works in movies. In reality, it doesn’t make sense legally or tactically.
...
Why not shoot for the arm or leg? Police officers in the US are trained to shoot to kill, not incapacitate.

Officers are trained to shoot at “center mass”, roughly the chest region, because they’re more likely to hit the target and stop an imminent threat.”

Én még kissé cinikusan azt is hozzátenném a fenti cikkhez, hogy halott ember nem tanúskodik tárgyaláson (igaz manapság már gyakran van kép/videó as esetről (pl. bodycam))

gabors 2017.12.20. 02:50:39

@Arthamyr: mindent amit irtal az ugy volt .. egy karrier bunozo volt mint irtam ezek utan meg vagy 4x tartoztattak le lehet 5x, ittas vezetestol a baratno elutesen keresztul hasonlok tobbszor ult is .. sot meg rendor autonak is hajtott a barma.. es igen reszegen cocain es fu hatasa alatt a sajat uszomedencejebe fulladt a barma ... mindenki jobban jart volna ha a helyszinre erkezo ormester nem tette volna el a fegyvereket siman lelohettek volna mindenki jobban jart volna (LA foleg ) es nem azert mert fekete

gabors 2017.12.20. 03:02:01

@FutureFry: Nem csak errol van szo hanem a "threat level" mas az USA-ban nehany tizedmasodperces dontes lonni vagy nem utanna viszont mar csak az szamit hogy a fenyegetes 100% ig kell megallitani nem felig ...

Ja ez azert azt is jelenti hogy mikor a rendor kimegy a faluba akkor a barna hordaknak meg sem fordul a fejukbe hogy baltatt vagy karot es hasonlokat emeljenek fel mert a rendorok ellen mert ez mar halalos eszkozzel valo fenyetets amiert itt jogos a fegyver hasznalat es eggyelnek oket ...

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.12.20. 11:09:16

A két ország jelenleg erős alapja, háttere az egész forrongó Európában egyre erősödő népi mozgalmaknak.

A lengyelek egyébként mindenképpen idegellenesebbek a magyaroknál, bár a magyarok is azok, de a lengyel történelem jobban él a mai lengyelekben, mint a magyar a magyarokban, ez a fő oka az erősebb lengyel nacionalizmusnak.

A legnagyobb különbség a valláshoz való viszony. A lengyeleknél ez aktív, élő viszony, míg a magyaroknál jellemzően csak díszlet a polcon. De ennek is van történelmi oka: a lengyeleknél a vallás része az identitásnak, míg a magyaroknál nem az.

arncht 2017.12.20. 11:27:21

magyarorszag vizfejusege pesttel tenyleg nyomaszto... de a ez inkabb gazdasagilag igaz, amugy a nagyvarosok is izgalmasak, csak ezt egy kulfoldinek nem mondjak el. szep debrecen, szeged, pecs, gyor, stb... elhetonek meg nekem mindenkepp elhetobbek, mint a fovaros. ki kell mozdulni, meg kell ismerni az orszagot.

Bicepsz Elek 2017.12.20. 11:47:26

Lengyelorszagban egy hetig voltam. Kisse unalmas es sz.r a kaja, oszinten megmondva. Persze ha hosszabb ideig el ott az ember az mas. Valoszinuleg nyaron elviselhetobb a homerseklet.
Ja: Lengyelorszagban minden van es semmi sem mukodik(tapasztalat), Magyarorszagon alapok vannak, de penzert minden lesz!!!( a psik lehuzosak Lengyelorszagban, Magyarorszagon korrektek). Budapest az egyik legizgalmasabb varos turista szempontbol(ital, nok, ettermek, termalfurdo stb. Mondjuk pont sportolasi lehetosegben(fitness stb.)kisse keves a valasztek...

blacha 2017.12.20. 12:28:16

nagyapam egy kis lengyel varos korhazaban fekszik, de olyan korulmenyek kozott van es kezelik, amirol magyarorszagon almodni sem merunk. Magyar nagyapam bekerult az egyik lepukkant pesti korhazba es ket nap alatt eltettek lab alol.

Amugy nincs nagy kulonbseg a ket orszag kozott. De meg 1-2 evtized es sehol se leszunk a lengyelekhez kepest. Nekik van mukodo gazdasaguk. Mi meg eus penzen tengodunk meg ideig oraig aztan lehuzhatjuk a rolot. Ami meg ellentmondasos az a kozbiztonsag. Lengyeleknel videken, kisebb falvakban semmi atrocitas nem eri az embert, a nagy varosok viszont sokkal veszelyesebbek mint nalunk.

Bredpitt Monika 2017.12.20. 15:03:35

@gabors: eltartott egy darabig mire rájöttem mi az a 101!!

nade megvolt a megfejtés

Bredpitt Monika 2017.12.20. 15:04:26

@FutureFry: egy élő lexikon vagy,

megint köszi az infot,

Bredpitt Monika 2017.12.20. 15:08:37

@Arthamyr: pedig végignézhetnéd a videót, mert pont abban van a lényeg,

azt amit ezek a rendőrök csináltak, amikor már védekezni sem volt ereje , még mindig ütlegelték, és ebben számomra az a borzasztó és elrettentő, hogy ezt egy dolog miatt csinálták:

MERT MEGTEHETTÉK

ez a hatalmukkal való visszaélés, és ezt nem tehetné meg egy rendőr, főleg akkor nem, ha az állampolgárok tiszteletét nem akarják elveszíteni, nekem ez a lényeg

@gabors: a fenti neked is ment

Bredpitt Monika 2017.12.20. 15:12:04

@blacha: jó látni néha más hozzászólókat is,

sajnálom, ami a nagypapáddal történt, de azért leírhatnád mi történt, mert amit írtál az elég provokatív

Bredpitt Monika 2017.12.20. 15:18:41

@kardio1: az idősekről az jut eszembe a folyadékbevitellel kapcsolatban, hogy Amerikában ismertem egy idős hölgyet (ha jól emlékszem 2014-ben már 96 éves volt)

I. tip. diabetes-e van (azóta lehet már meghalt, nem tudom)
sokszor láttam az egész napját, náluk nagyon fontos lenne a víz fogyasztás, és ő alig ivott vizet, sőt kifejezetten hülyeségnek tartotta, reggel és délben egy-egy csésze kávé, délben egy kis adag leves, este egy csésze tea, vizet akkor ivott, ha bevette a gyógyszerét (valami szívgyógyszer volt)

és leélte így a hetven akárhány évet a cukorbetegségével, és olvasott, saját lábán járt,

jó látni egy orvost, aki néha idetéved a hozzászólók közé (akik néha hülyeséget beszélnek....ezt persze magamra is értem)
gyere többször és javíts ki minket,

lehet, hogy ismered, most láttam a Libriben, ezt fogom kérni karácsonyra magamnak, nagyon jónak tűnik

www.libri.hu/konyv/mark_hyman.vercukordieta.html

Arthamyr 2017.12.20. 15:39:55

@Bredpitt Monika: Egy erőszakos bűncselekményért elítélt, próbaidővel szabadon eresztett, visszaeső bűnözőt fogtak el, aki közveszélyt okozva megkísérelt elmenekülni. És nem azért csinálták, mert megtehették, legtöbbször megtehették, mégsem teszik túl gyakran. Azért csinálták, mert gondolom már nem alapállapotban volt a vérnyomásuk, amikor végre elfogták. Nézhetjük úgy is, hogy örülhet, hogy élve megúszta, és nem lőtték szét az autójával együtt menekülés közben.

És nem, egyáltalán nem helyeslem a rendőrök eljárását, félre ne érts, viszont sajnálni sem fogom az összevert embert, mert elég sokat tett azért, hogy összeverjék, több döntést is meghozott, ami ide vezetett. Szerintem egy normális ország egy normális állampolgára nem szegül a rendőrök ellen. Aki erőből megpróbál kibújni a törvény végrehajtása alól, nem tudom, miért csodálkozik, ha nem törvényesen járnak el vele szemben. Szóval nem hat meg. A rendőrök kemények, nem véletlenül hívják őket néha erőszakszervezetnek. Én ettől nem fogom elveszíteni a rendőrségbe vetett bizalmamat...

És a "mert megtehettékről" még annyit, hogy a rendőrök egy részét elítélték, és a többi sem kapott kitüntetést, tettek pár látogatást a bíróságon, nem lettem volna a helyükben, szerintem sokba került nekik is.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.12.20. 15:43:47

@Arthamyr: auch... havert a sajat szemeteseben varta a dhl kuldemeny... de legalabb biztonsagban volt :-)

Bredpitt Monika 2017.12.20. 15:49:18

"Én ettől nem fogom elveszíteni a rendőrségbe vetett bizalmamat..."

Én sem mondtam, hogy elveszítettem......

Még a fentiekhez, pont most nézem a Veszélyes kölykök c filmet (mármint tegnap kezdtem el nézni....)
port.hu/adatlap/film/tv/veszelyes-kolykok-dangerous-minds/movie-5013

Ha ezekből a kölykökből indulok ki, akkor ezek a mondataid nekem nem sokat vetnek a latban, bár értem miről beszélsz.
Ezt azért is írom, mert pont most dolgoztam ilyen lányok között, akik olyan körülmények között éltek, amit nagyon nehéz elviselni.

Ezek az emberek , amikor ellenszegülnek egy rendőrnek, nem úgy gondolkoznak, mint te meg én....nem védeni akarom őket, de nekem az amit a videón művelnek akkor sem elfogadható...

Bredpitt Monika 2017.12.20. 15:51:52

@Arthamyr: És a "mert megtehettékről" még annyit, hogy a rendőrök egy részét elítélték, és a többi sem kapott kitüntetést, tettek pár látogatást a bíróságon, nem lettem volna a helyükben, szerintem sokba került nekik is.

Én arra gondoltam, amikor azt írtam megtehették, hogy meg is tették, függetlenül attól, hogy el lettek ítélve vagy sem.
Senki nem akadályozta meg őket abban, amit csináltak.

Nem lettél volna a helyükben,.....hmmmm, nem kellett volna nekik sem ebben a helyzetben lenni, ha nem verik agyba főbe.....én nem sajnálom őket.

Arthamyr 2017.12.20. 15:58:30

@Bredpitt Monika: Én sem, ők mentek rendőrnek (és ahogy írtad, ők lépték túl a hatáskörüket, amikor bosszút áltak), ez egy ilyen konfliktusokkal teli szakma, ahol akár napi rendszerességű munkaköri ártalom az interakció az ilyen renitens elemekkel. Mindenki megkapta a jussát, nincs itt semmi látnivaló.

gabors 2017.12.20. 16:15:21

@Bredpitt Monika: "nade megvolt a megfejtés " akkor te jobban allsz .. .mert nem tudom kinek vagy miert akartam ezt kuldeni ... lehet magamnak :-(

gabors 2017.12.20. 16:21:59

@Bredpitt Monika: "MERT MEGTEHETTÉK

ez a hatalmukkal való visszaélés, és ezt nem tehetné meg egy rendőr, főleg akkor nem, ha az állampolgárok tiszteletét nem akarják elveszíteni, nekem ez a lényeg
"

megegyszer ideirom mert TEVEDSZ ez a video es ez az ugy pont azt mutatta meg hogy NEM TEHETIK meg

A ket rendort ELITELTEK igaz kb 2 evbe telt es vegul mindketto kb 2.5 evet ult is... vagyis volt kovetkezmenye hogy atleptek a hatart es ebbol a tobbi rendor is tanult..... az irona pont ott van hogy jogosan le is lohettek volna egy ponton de nem tettek meg pedig pont egy karrier bunozo volt a vilag nem lett volna semmivel sem rosszabb nelkule ... egy ilyenert egettek fel a feketek a sajat varosreszeiket aruhazakat benzinkutakat raboltak ki bandak ...

na OTT voltak akik ugy gondoltak barmit megtehetnek .. pl a kamion sofort teglakkal utlegeltek mert betevedt egy fekete gettoba azt a videot keresed meg..

Ugyanezen nepek tomboltak mikor a kettos gyilkos OJ-t felmentettek ... csak szolok.

Bredpitt Monika 2017.12.20. 16:58:24

@gabors: szerintem nem jut el hozzád amit magyarázok,

tök mindegy, hogy elítélték őket vagy sem,

OTT, ABBAN A PILLANATBAN AGYBA FŐBE VERHETTEK VALAKIT, SENKI NEM AVATKOZOTT KÖZBE,

ez a lényeg

Bredpitt Monika 2017.12.20. 17:00:26

@gabors: "na OTT voltak akik ugy gondoltak barmit megtehetnek .. pl a kamion sofort teglakkal utlegeltek mert betevedt egy fekete gettoba azt a videot keresed meg.."

őket ne hasonlítsd a rendőrökhöz, a rendőr akkor sem teheti meg, hogy így visszaél a hatalmával, a nevük is ezt sugallja, rend őr, és nem verőlegény

Bicepsz Elek 2017.12.20. 17:50:24

@blacha:
Nem a gazfasag szamit hosszu tavon, hanem a kultura es a demografia. Ha 100 evre elore fogadnek Nigeriara tennek Nemetorszaggal szemben.
Magyarorszagon is a demografia a legnagyobb problemaforras!!
Ukrajna pedig majd kiuti Lengyelorszagot gazdasagilag30 even belul!@

Jossarian 2017.12.21. 06:45:16

aki a kozep europai regioba (a balkanra) koltozne, annak mar regen rossz... annak mar mindegy. koltozhet akar torokorszagba is. ott is jo lesz neki

lüke 2017.12.21. 10:29:04

Ki akar a kelet- európai nyomorba menni, ahol alacsonyak a fizetések, magasak a megélhetési költségek?
Lengyelország nagy ország egy picit talán befogadóbb.
Magyarország egy izolált közösség nem befogadó a kommunizmus óta, a posztkommunizmus nyomora meg kit vonz?
Előtte az volt.....
Ezekbe az országokba csak bankárnak érdemes menni....
Nyugat Európában a kétkezi munkát is honorálják :jó megélhetéssel!

lüke 2017.12.21. 10:29:06

@Bicepsz Elek:
a demográfia gazdasági kérdés ( na nem Afrikában)
pl nálunk magas a csecsemő halandóság, rossz az eü
ellátás magas a mortalitás ezek a demográfiai mutatók a gazdaság függvényei ,ld WHO

(ahogy a gyerekekkel meg az öregekkel bánnak pl MO- n az szégyen, a kultúra szégyene)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.25. 18:16:56

Bróhaha, a káromkodás felemlegetésén röhögnöm kellett nagyokat...
:-)))))))
Jó volt, érdekes volt, köszönjük.Ilyen is kell néha.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása