oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. július 17. 06:30,  Fizessen az Európai Unió a határátkelőkért? 154 komment

2017. július 17. 06:30 Határátkelő

Fizessen az Európai Unió a határátkelőkért?

A kérdés elsőre minimum furcsa, ugyanakkor az elképzelés vitaalapnak nem rossz. Arról van szó, hogy vajon a fejlettebb uniós államoknak valamiképpen kompenzálniuk kellene-e azokat az országokat (és ezek jellemzően a később csatlakozott kelet-európaiak), ahonnan sokan költöztek hozzájuk munkát vállalni.

elado_hentesbolt.jpg

Az ötlet nem az én fejemből pattant ki, többen is felvetették már, legutóbb egy tanulmányban olvastam róla, amit Benk Szilárd és Gábriel Péter jegyzett, és aminek (elsőre nem túl izgalmas) címe Munkaerő-vándorlás az Európai Unió tagállamai között. (Itt lehet teljes egészében elolvasni.)

Az írás abból indul ki, hogy a külföldi munkavállalást több tényező is befolyásolhatja, de az egyik legfontosabb ok nyilvánvalóan a fogadó országban elérhető magasabb jövedelem. 

Ebből egyrészt az következik, hogy hasonló fejlettségű országok között jellemzően kisebb, míg eltérő fejlettségű országok között nagyobb a munkaerő-áramlás mértéke. 

Emellett olyan tényezőket érdemes még figyelembe venni, mint hogy a fogadó ország a külföldiek munkavállalását mennyire korlátozza, avagy támogatja, valamint hogy a határátkelés mennyire tartós.

„Amíg az átmeneti külföldi munkavállalás összességében pozitív is lehet a küldő ország szempontjából - miután a külföldi tapasztalatszerzés hozzájárul a humán tőke minőségi fejlesztéséhez és a hazatérést követően az adott ország versenyképességnek erősítéséhez -, addig a tartós elvándorlás több területen is kihívást okoz, különösen a gazdasági felzárkózás szempontjából” – állapítják meg szerzők. 

Mivel az Európai Unión belül a jövedelemkülönbségek jelentősek, és így erős motivációt jelentenek, a külföldi munkavállalás pedig viszonylag könnyen kivitelezhető, így aztán a 2004-ben és azt követően csatlakozott tagállamokból felgyorsult a munkaerő elvándorlása és a népesség egyre nagyobb aránya él más országban, mint ahol született.

1_136.jpgAz ábra a más európai országokba költözők arányát mutatja a hazai népességhez képest. Jól látszik, hogy míg a régi tagállamokban ez a szint többé-kevésbé állandó, addig az újonnan csatlakozottak között 2004 után alaposan megugrott. 

A szerzők szerint a külföldre költözők aránya a kevésbé fejlett országokban magasabb; az EU átlagánál 20 százalékponttal alacsonyabb gazdasági fejlettség (egy főre eső GDP 2005-ben) hozzávetőleg 1,4 százalékponttal magasabb külföldön élő népességarányt jelentett 2015-ben. 

A méret is fontos 

Érdekes megállapítás, hogy az arányokat jelentősen befolyásolja az adott ország mérete, azaz a nagyobb országok munkavállalói könnyebben találhatnak új álláslehetőséget odahaza. 

Mondjuk ez biztosan így van, de akkor valaki magyarázza el nekem Lengyelország példáját, mert az odáig rendben van, hogy történelmileg könnyebben mozdulnak, de szerintem ez ezzel együtt is üti a „nagy országból kevésbé mennek el” elvet. 

Mindenesetre a szerzők megállapítják, hogy 2005 és 2015 között a legtöbb újonnan csatlakozó országban érdemben nőtt a külföldön élő népesség aránya. Különösen igaz ez Románia és a balti országok esetében, ami pedig Magyarországot illeti, nemzetközi összevetésben a határátkelők száma „visszafogottnak tekinthető” – írják a Magyar Nemzeti Bank oldalán megjelent tanulmány szerzői.

2_107.jpg

A munkaerő-vándorlás következményei

Az eddig leírtakkal azért nem rengették meg a világot, az érdekes rész most következik. A szerzők ugyanis úgy látják, hogy noha a munkaerő-vándorlás következményeit nehéz teljeskörűen számszerűsíteni, de a nagyságrendje Európa-szerte olyan mértéket ért el az elmúlt 10 évben, hogy az jelentős hatást gyakorolhatott az érintett gazdaságok kilátásaira. 

Például az 1995-2012-es időszakban lassította az újonnan csatlakozó európai tagországok felzárkózását, ami egyes országok esetében (Horvátország, Észtország, Szlovénia, Románia) akár a 6-10 százalékpontot is elérhette. 

Ez a lemaradás túlnyomórészt a képzett munkavállalók kivándorlásának tudható be szerintük. A tanulmány ezt követő része a magyar kormány intézkedéseinek dicséretével telik, ezt becses engedelmetekkel mellőzném, térjünk rá inkább a következtetésekre. 

Melyek közül az egyik, hogy adócsökkentés ide, adócsökkentés oda, hosszabb távon a nettó munkaerő-elvándorlás okozta kihívás a gazdaság versenyképességének és termelékenységének növelésével, magyarán a régi tagállamokhoz viszonyított jövedelemkülönbségek csökkentésével kezelhető. (Magyarán nem lehet annyi adót csökkenteni, hogy azzal kompenzálni lehessen a magasabb nyugati kereseteket.) 

Fizessen az Európai Unió? 

De ha az egyes országok eszközei korlátozottak, vajon mit tehet(ne) az Európai Unió? Miközben a határátkelés egyes országok felzárkózását negatívan érintette, addig az Európai Unió egészére nézve pozitív következményekkel járt és jár. 

„Ebből viszont az is következik, hogy az Európán belüli munkaerő-áramlás egy ördögi kört keletkeztet: csökkenti a küldő országok felzárkózását, miközben emeli a célországok jövedelmi szintjeit, ezzel növelve a jövedelembeli különbségeket az országok között. Ez a folyamat visszacsatolva még erősebb ösztönzőt teremt a további munkaerő-vándorlás irányába” – írják a szerzők. 

Magyarán: a keleti régiókból kiáramló munkaerő nehéz helyzetbe hozza ezen országok gazdaságát, viszont tovább erősíti a fogadó országok gazdaságát, már csak azért is, mert a fejlettebb gazdaságban termelékenyebben is tudnak dolgozni. 

„Összeurópai szinten tehát az unión belüli munkaerő-áramlás többletértéket teremt, mely egyébként illeszkedik az Európai Unió eredeti céljához, hiszen a termelési tényezők szabad áramlásának pont az volt a célja, hogy ebből többletérték keletkezzen” – fogalmazza meg Benk Szilárd és Gábriel Péter. 

A végkövetkeztetésük pedig az, hogy az így keletkező többletjövedelmet valahogyan „vissza kellene osztani” a kibocsátó országok számára, ezzel is segítve a gazdaságuk erősödését. 

Szerintem ez majdnem lehetetlen feladat, hiszen azt sem tudjuk pontosan, hány magyar dolgozik külföldön, pláne nem tudjuk, hogy mely országokban, milyen munkakörökben, és ezen belül mennyivel járulnak hozzá az adott ország gazdaságának fejlődéséhez. 

Nyilván az egyetlen megoldás a különböző uniós alapokon keresztül történő kompenzáció lehetne, de hogy ilyen módszerrel számolnának, és hogyan osztanák el a pénzt, az egyelőre elég homályos számomra. 

Ti mit gondoltok?

HÍRMONDÓ

Álmod Németország? 

Ha igen, akkor ma bőven válogathatsz, hiszen tele vagyunk munkaajánlatokkal (igaz, lesz egy kakukktojás is). Nem is húzzuk tovább az időt, lássuk! 

Öt dolog, ami hiányzik Magyarországról 

Akár bevallja magának az ember, akár nem, azért külföldre költözve (még ha csak évente pár hónapra is) mindig akad valami, vagy valaki, aki hiányzik Magyarországról. Így járt ezzel Bence is Olaszországban. 

Csoda történt: Magyarország megelőzött egy régi uniós tagállamot 

Méghozzá a fejenként számolt bruttó nemzeti össztermék (azaz a GDP) tekintetében. Mielőtt azonban nagyon örülni kezdenénk, a rossz hír az, hogy nem a magyar gazdaság repeszt ennyire, hanem a görög állt bele teljesen a földbe. 

A rákbetegeket is veszélyeztetheti a Brexit 

Ha Nagy-Britannia a Brexittel az Euratomnak is hátat fordít, úgy többé nem kap onnan radioaktív izotópokat rákbetegek kezelésére. Ami súlyos következményekkel járhat.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Európai Unió

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr7212668771

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gabors 2017.07.17. 14:48:38

@Din Serpahis: kb igazad van mert Mo-on mindenki el is hiszi hogy az adok alacsonyak (lasd monika irta hogy nem is fizet adot) holott az AFA es foleg a fizetes (dologozok)-ra terhelt elvonasok (adok) igen magasak ...

azt viszont (szerintem) rosszul gondolod hogy a legalacsonyabb adokkal lehet hasitani ...

csak kerdezem mibol epitettek fel a usa-ban az interstate highway-eket ... mibol epitettek a nemetek az autobahnokat ??? vagy az angolok (korabban) a vasutakat .. es EZ volt az alapja a kovetkezo 30-40-50 evnek .... ADOKBOL !!

Arthamyr 2017.07.17. 14:53:18

@fhdgy: Az szja alacsony, de pl. van az szjaval összemérhető tb, nyugdíjjárulék stb. Ha foglalkoztatsz egy embert, lehet a duplájába kerül neked, mint amennyit ő kap. Ha csak az szja lenne, már megérkeztünk volna, a 20% alatti teljesen elfogadható, egyelőre, mivel máshol azért érezhetően több. A vállalati adók sem túl alacsonyak.

London2009 2017.07.17. 14:54:28

@gabors: nekem ott az angol. Kulonben ez nyilvan nem lenne opcio.

Arthamyr 2017.07.17. 14:55:14

@gabors: Ja, csak akkor nem volt globalizáció, és nem lehetett a cégeket elvinni a kedvező helyekre. Amúgy akkoriban az USA-ban rosszabbul éltek átlagosan, mint most Romániában. Nem összehasonlítható a két dolog.

Arthamyr 2017.07.17. 15:00:27

@gabors: Ezek az országok nem a magas újraelosztás miatt sikeresek.
Magas az újraelosztás (Norvégiát eleve nem venném ide, a természeti erőforrásaik miatt, Katarban is nagy a jólét...), emiatt magas az életszínvonal és nehezebben alakulnak ki egyenlőtlenségek...

Arthamyr 2017.07.17. 15:03:45

@gabors: Ezzel pl. lehet, hogy menedékjogot lehet kérni, főleg, ha becsületes adófizetője vagy egy országnak egy ideje.
Nem tudom, neked mennyi pénzed lehetett, de kurvasok kellett, hogy legyen, ha csak így befizetgettél évi 30k-t, főleg ha ez a nettóból ment...

Kipper 2017.07.17. 15:03:55

@fhdgy: Fornax, Kürt, Synergon

Kipper 2017.07.17. 15:03:58

@fhdgy: Nav'N'Go

Az OTP és a MOL nem magyar tulajdonban vannak?

Arthamyr 2017.07.17. 15:09:37

@Kipper: OTP-t, Richter-t, MOL-t szándékosan nem mondtam, mert egyrészt tőzsdei cégek (így akár meg is vehetik), másrészt megkérdőjelezhető a külföldi sikeresség (pl. az OTP-nek mérlegének mekkora része van Magyarországon, illetve hogy nőttek meg ekkorára?).

Arthamyr 2017.07.17. 15:14:14

@Kipper: Az NNG meg relatív kicsi cég (nem tudom pl. Prezi sokkal kisebb-e), ilyen méretű cégből nagyon sok kell, hogy érezhetően húzza a gazdaságot/megváltoztassa az országot.

gabors 2017.07.17. 15:18:56

@London2009: "meg a Tungsram, amit ugye megvett a GE " nagy lof@sz az GE volt mindig !!! nem vettek meg semmit !! tipikus halottam valamit biztos igaz !

fhdgy 2017.07.17. 15:52:05

@Kipper: @London2009: Nekem ezek a cégek azért nem esnének ebbe a kategóriába, mert vagy kicsik, tehát nemzetgazdasági szinten nem nyomnak a latba, vagy alapvetően Magyarországon működnek, a nemzetközi jelenlét marginális.

Röviden fogalmazva, nemzetközi szinten nem osztanak és nem szoroznak.

Arthamyr 2017.07.17. 16:11:12

@gabors: Egy gyors keresés csak azt mondja, hogy 90-ben megvették. Ennyire szar infó lenne a neten?

gabors 2017.07.17. 16:12:07

@Kipper: "Az OTP és a MOL nem magyar tulajdonban vannak? "

az OTP-t nem tudom de MOL- az tutti nemzetkozileg adjak veszik .. nekem is volt tobb szaz reszvenyem (vesztettem rajta a vegen de erdekes volt)

gabors 2017.07.17. 16:22:33

@Arthamyr: " megvették. Ennyire szar infó lenne a neten? " ez persze igaz csak hogy a kommunistak nem vettek meg ... :-)) ALLAMOSITOTTAK

mienk lett !

vissza vettek :-))

gabors 2017.07.17. 16:24:59

@Arthamyr: "gyors keresés" nem kellene gyors kereses sem mert rokon ott volt amikor GE volt, es ott volt (ugyanaz) mikor GE "megvette" en csak gyerekkent halottam biztos coelho :-)

koszi azert ... (ja GE bezarta az egeszet vegen )

Golf2 2017.07.17. 16:30:01

@Din Serpahis: Szóval a nyugdíjas élősködő,a vasutas tróger.És te?

Kipper 2017.07.17. 16:30:02

@fhdgy: a kritérium az volt, hogy " legalább 50+ %-ban magyar tulajdonban vannak és a nemzetközi piac elismert szereplői"

Olyan, ami nemzetközi szinten is jelentős erővel bír, valóban nem ugrik be.

Arthamyr 2017.07.17. 16:31:27

@gabors: Hát ez a rokon ott volt nem sokkal több, mint a "tipikus halottam valamit biztos igaz !"
Mind1, jelentősége nincsen, csak furcsa, hogy nem ez elérhető legelőször az interneten (ami nem jelent semmit, de semmiképp sem megszokott, persze azért előfordult már)...

gabors 2017.07.17. 16:37:48

@Kipper: "@fhdgy: a kritérium az volt, hogy " legalább 50+ %-ban magyar tulajdonban vannak és a nemzetközi piac elismert szereplői""

a gond hogy ilyen CSAK Viki fejeben van ... :-)) ott sincs mert senki nem tudja hogy MESZAROS

gabors 2017.07.17. 16:39:11

@Arthamyr: csak keress ra hogy Tungsram .... ott van minden ... de ahogy mondtam NE HIGYJ Senkinek nekem se :-))

fhdgy 2017.07.17. 16:57:38

@gabors: Az ilyen pénztáros mészárosokkal van még egy plusz gond.

Ők, a szellemi és egyéb képességeiket figyelembe véve egy valamennyire is tisztességes piaci környezetben labdába sem rúghatnának.

A náluk felhalmozódott tőke nem tud termelő tőkévé válni, mert egyszerűen hülyék hozzá.

Így azok a cégek, akik szakmailag meg tudnák állni a helyüket, anyagilag lehetetlenülnek el, mert ezek a piócák elszívják előlük a tőkét.

Tömören, röviden: így gazdag élősködők lesznek az országban, de szegény vállalkozni képtelen hozzáértők!

Dikusz 2017.07.17. 18:15:00

@fhdgy: a nemzet gázszerelője ippeg véletlenül a 800 milliót érő, 370 millióért nem elkelt balatonakali campinget vette meg 300 millióért...

2017.07.17. 18:40:19

Lehet több ilyen fiatal kellene Mo.-ra.....

pestibulvar.hu/2017/07/17/rekasi-karoly-fia/

M. Péter 2017.07.17. 18:58:26

Fordítva kellene, a befogadó országnak kellene anyagi segítséget kapnia az EU-tól, pl. a társadalmi feszültségek enyhítésére, beilleszkedést segítő kurzusokra, nyelvtanfolyamokra, tolmácsok költségére. Errefelé egy angolul nem tudó gyerek kap egy, a nyelvét beszélő teaching assistant-et az iskolában, ennek a költsége a pénzzel amúgy sem nagyon eleresztett tanácsokra hárul.

Arthamyr 2017.07.17. 19:03:48

@gabors: Nekem az első találat a wikipedia a tungsramra (google-t használva), amire azért nem fogom rátenni az életem. :) És mint mondtam, jelentősége nincs ennek a ténynek, szóval elfogadom amit írtál.

Din Serpahis 2017.07.17. 20:03:55

@Golf2: Én fizetem szépen az adót a svájci államnak, köszönjük.

gabors 2017.07.17. 20:23:10

@fhdgy: engem nem kell meggyoznod ... 100%ig igazad van de most ez a "kapitalizmus" Mo-on

gabors 2017.07.17. 20:28:35

@Arthamyr: actually I was wrong ... and you are right !!!

Tungsram "magyar" volt amig allamositottak es valoban a GE utanna vette meg :-))

gabors 2017.07.17. 20:36:20

@Arthamyr: nem nettobol ... es nem volt/van valasztas, es mint irtam nem kivanom magyarazni ... barki mas is igy fizetett ... ja es ha nem Mo-nak akkor ugyanez ment mondjuk Romanianak ... valasztani lehetett :-)) most USA

amugy 30k mint ado nem olyan sok itt a keleti parton :-))

2017.07.17. 22:29:07

@swing gitan: majd ha hülyék lesznek.....

porthosz 2017.07.17. 23:49:10

Nem olvastam végig a kommenteket talán már valaki írta (bocsi), de a megoldás roppant egyszerü:

Ugyanazért a munkáért ugyanakkora bért!

Mindig mindenki picsog hogy hátrányos megkülönböztetés hogy a nők kevesebbet keresnek ugyanolyan munkakörben stb, hát bakker ez az igazi megkülönböztetés.
Hogy egy magyar mérnök a német audi magyar gyárában töredékét kapja annak mint egy német vagy magyar mérnök a német audi német gyárában...

És ez bizony az EU sara, de megkockáztatom szándékosan van igy, ezért vettek fel minket az EU-ba. Nem idióta tenisz pályákra kell pénzt adni 300 fős falukba ahol azt se tudják az emberek azt eszik vagy isszák, hanem az EU-n belül bérarányosság kell(ene).

Ad Dio 2017.07.17. 23:49:18

A dilemma a következő:

A periférián adófizető pénzből képzett emberek elmennek és a centrum országaiban dolgoznak 5-8x pénzért. Emiatt a periféria kormányai ellenérdekeltté válnak a minőségi képzésben, ami a periféria országainak még gyorsabb leszakadásához vezet.

Ezért én nagyon is racionálisnak tartanám, hogy a centrum járuljon hozzá a képzési költségekhez.

rigolya2 2017.07.17. 23:49:26

@Arthamyr: Már most munkaerőhiány van... Minek még kedvezőbbé tenni a cégeknek az ittlétet?! Főleg minek a külföldi cégeknek?! Nem vagyunk elég nagy adóparadicsom???

Tudom, a melós nem érzi az adóparadicsomot. Ez az ára a vállalatok és tőketulajdonosoknak való kedvezésnek!

rigolya2 2017.07.17. 23:49:31

@Demi78: Miért jó, ha xar magyar metrokocsik futkároznának kis hazánkban a jó minőségű külföldi helyett???

flydomi 2017.07.17. 23:49:38

Ecsém.Akkor az EU minek nyomatja nekünk a sok lovét?Csak hát az sajna nem jó helyre megy......hiába,na.Már nincs mit lopni,ezért ez a ökörséget ki kell találni.Ne reménykedjetek.Ebből nem lesz semmi.Az elmúlt Unios éveink alatt kis hazánkat a politikusaink nagyon nem akarták bedurrantani.Nem annyira hazafiak,hogy annyira szeressék anyaföldünket.Most meg kell a lové?

M. Péter 2017.07.17. 23:56:39

@Dope and RepoMan: A határon túli, egyszerűsített honosítással állampolgárságott szerzettek többsége lelkes fideszpárti, nekik nem kell a következményeket viselni.

Latcho Rom 2017.07.18. 00:39:18

@M. Péter: dópi nem olvasta el a cikket :)

Bicepsz Elek77 2017.07.18. 01:09:41

Mire fel fizessenek? Ezek a munkasok rengeteg penzt utalnak haza. Az eleg kompenzáció. Annyi, hogy az oktatast piacositani kell: mindenki maga fizessen az oktatasaert, mert pl orvosként külföldön is dolgozhat majd több penzert(de lehetne roghoz kotes vagy utolagos tabdijfizetes.

montroyal ( CAN qc) 2017.07.18. 02:25:16

jo otlet fizessen az EU fejpénzt .. es az segitene Mo-nak es munkat is adna az administralasa ennek az osszegnek valamelyik Meszaros v Tiborc stb cégnek .... valamilyen offshore szamlan biztonsagba lenne foleg azert, hogy a komcsik szocik Soros emberei ne tudjak ellopni ..

2017.07.18. 08:36:47

Nyilván senki se fog fizetni a magyar államnak a kibocsátott munkaerőért, oedig a nyugati cégek, államok iszonyatos összegeket spórolnak azzal, hogy a drága nyugati képzési költséget fizetik, hanem gyakorlatilag ingyen jön a képzett munkaerő a piacukra.

A magyar állam annyit tehetne, hogy fizetőssé teszi az egész oktatási rendszert. Bölcsődétől egyetemig. Aztán aki elnegy, az nem viszi el az ingyen (adófizetők pénzén) szerzett tudását, de a nyugati béréből röhögve kifizeti a képzési költségét.
Egy buszvezető vagy kamionos jogsi sincs ingyen, emberek vagy cégek fizetnek érte. Akkor egy orvosi, mérnöki diploma vagy hegesztő tanfolyam se legyen ingyen. Ez így lenne igazságos.

2017.07.18. 08:37:05

@montroyal ( CAN qc): minden országban ez megy, az offshore cégalapítás, számlanyitás, könyvelési trükkök teljesen normális dolgok nyugaton. Csak Kelet-Európában ez amolyan burzsuj huncutságnak van eladva.
Írországba se azért települtek tech cégek, mert szeretik a whiskey-t. Luxemburgban se a helyi nyugdíjas bankbetétje tartja el a bankokat.
Németország most vette meg az offshore-ozó polgárai adatait egy informátortól. A nagyon szabálykövető németek is offshore-oznak.

kronikas 2017.07.18. 08:37:15

@Orochimaru: akit meg rákényszeritettek az ország elhagyására aljas gefi pokitikai okokból, annak meg fizessen az állam (s a sok birka magyar aki hagyta) 100 millát, évente! Na?

cog3981 2017.07.18. 08:37:33

+1 flydomi, EU ezert fizet kb 1000 milliard huf evente.

chrisred 2017.07.18. 08:37:38

@Ad Dio: Ebből a logikából levezetve azt is elfogadhatónak tartod, hogy a dunántúli megyékben magasabb legyen az áfa, az szja és a társasági adó, mint a leszakadó keleti megyékben?

cog3981 2017.07.18. 08:37:45

Masreszt az "Oszd meg es uralkodj" elv ervenyesuleset is remekul lehet latni, ossze kell ugrasztani az embereket, akkor nem foglalkoznak olyan piti dolgokkal mint 100 milliardok atjatszasa a sajat zsebbe.

Ad Dio 2017.07.18. 09:17:35

@Bicepsz Elek77:

Ezek mind vállalható ötletek, de valahogy meg kell oldani azt a dilemmát, hogy pillanatnyilag a periféria kormányai nem érdekeltek a magas színvonalú képzésekben.

Ad Dio 2017.07.18. 09:17:37

@chrisred:

A dunántúli megyék (vagy épp a főváros) arányosan többet fizet be a közösbe, mivel többet termel és többet is fogyaszt.

Ad Dio 2017.07.18. 09:17:41

@Colonel H. Stinkmeaner:

"A magyar állam annyit tehetne, hogy fizetőssé teszi az egész oktatási rendszert. Bölcsődétől egyetemig. Aztán aki elmegy, az nem viszi el az ingyen (adófizetők pénzén) szerzett tudását, de a nyugati béréből röhögve kifizeti a képzési költségét."

Azért azt gondold végig, hogy mit okozna ez... az egyetemek még csak-csak, de a többi oktatást is fizetőssé tenni?... hazai viszonyok közt katasztrófa lenne...

Mr. Waszabi 2017.07.18. 09:17:44

Ez marhaság. Nem kéne akkora herdáló államot fenntartani, ez kevesebb kiadással járna, és lehetne kedvezőbb adópolitika Magyarországon. De amíg az magyar állam egy nyugat-európaival ekvivalensnek érzi magát, költéseiben, addig ez nem nagyon fog változni. Itt az egyes országok versenyképességéről van szó, amibe beleértendő az összes adóteher is. Nem elég csak az szja-t összevetni, hanem az összes, a dolgozót/fogyasztót terhelő adó és járulékterhet szükséges.
Mindezen nem segít/javít semmit, ha a hatékonyabb országok apanázst fizetnek a rosszul szervezett, hatékonytalanabb államoknak - ezzel csak korzerválnák, vagy még tovább rontanák a helyzetet.

chrisred 2017.07.18. 09:59:12

@Ad Dio: Ahogy a gazdagabb nyugati országok arányosan többet fizetnek be az uniós költségvetésbe.

menjünk a moziba be 2017.07.18. 09:59:25

@ megvalósítható a felvetés de csak akkor ha előbb PÉLDÁT MUTATUNK es fizetünk a ROMÁNIÁNAK (az erdélyiék oktatásáért), Vietnamnak, IRÁNNAK stb az orvosokért stb.

Es természetesen Ukrajnának ha MOST TELEPIT BE A KORMÁNY onnan munkásokat.

Tehát ha megtettük utána jöhetünk ezzel, addig kilóg a ló lába de nagyon.

nick066 2017.07.18. 09:59:44

Van egy Floridába költözött ismerősöm, nőgyógyász, Debrecenben végzett, nem sokkal a diplomaszerzés után költözött ki, 8-10 éve van kint.
...a minap összzefutottam vele (itthon volt látogatóban), kicsit beszélgettünk. Ami ide kívánkozik: ugyanabból a fizetésből lényegesen jobban él, mint a legtöbb amerikai munkatársa, saját háza van, a többiek többnyire bérlők, stb.
Az amerikai munkatársainak a nagy része ugyanis a tanulmányaikra felvett hiteleit fizeti vissza a fizetésük jelentős részét a törlesztésre költve.
Magyar honfitársunknak (de már nem sokáig marad az, nemsokára USA állampolgár lesz) mi, magyar adófizető birkák, ezt ingyen adtuk ajándékba. Gratulálok!

türelmesebb 2017.07.18. 10:15:44

Már pedig megoldást kell találni a közeljövőben mert 20-30 éven belül jelentkeznek a nagyobb problémák, az inaktívak területén. Őket két dolog érint: az oktatás és az egészségügy. Az oktatásterületén addig nincs gond amíg az eltartó az oktató ország területén adózik (a SZLA-t is), az igazi gond az egészségügyben jelentkezik már most is, mivel járulék fizetési kötezetsége ha nincs itthon állandó lakhelye, nincs. Amint visszaköltözik és inaktív életében itt él jelentkezik a hiány, mert az egészségkárosodásból adódó gondoskodás (többségében) inaktív korban történik. Megoldás lehet egy közös költségviselési alap létrehozása, biztosítása.

chrisred 2017.07.18. 10:15:53

@nick066: Nem éppen ajándékba. Az is kellett hozzá, hogy a felvételin megszerzett pontszámával megszerezze az államilag finanszírozott helyek egyikét, utána meg a finanszírozási időszak alatt sikeresen lediplomázzon. Amúgy meg ő ugyanolyan adófizető birka, mint a többi. Jó, talán az átlagnál tehetségesebb.

chrisred 2017.07.18. 10:15:56

@porthosz: Ez még Magyarországon az államigazgatáson belül sem valósul meg.

London2009 2017.07.18. 11:45:25

@gabors: @Arthamyr: excusez moi, de akkor nekem volt igazam. Ezert is nem vitatkoztam, mert en tudtam, hogy a Tungsram mindig is magyar volt. Ilyen vitakba nem szoktam belemenni mert folosleges. Do koszi, hogy legalabb utana neztel. Ugyan utolag es nem azelott, hogy belekotottel, de legalabb megnezted.

London2009 2017.07.18. 11:47:56

@nick066: nem csak emiatt el jobban feltehetoleg. Megfigyeltem mar, hogy miutan maskent nottunk fel, teljesen maskent banunk a penzzel is, mint a nyugati ember. Feltehetoleg ez is benne van, hogy o miert tudott jobban gazdalkodni, sporolni a penzevel.

Netuddki. 2017.07.18. 12:03:57

A probléma megoldás a mindenkori kormány feladata lett volna. A legfontosabb feladat elsősorban a fizetések felzárkóztatása. Ha megfelelő szintűek a fizetések, akkor nem vándorolnak el a zemberek. Az "EU" is csak ugyanezt fogja mondani a felvetésre.

Ha ennek nem tud megfelelni egy kormány, akkor le kell váltani! Ha ellopták a felzárkóztatási pénzeket, akkor pedig a felelősöket lecsukni, a vagyonukat elkobozni! Ennyi.

Netuddki. 2017.07.18. 12:04:05

@türelmesebb: Az egyes EU-s országok tudomásom szerint elszámolnak egymással a betegbiztosítással.

Sir Galahad 2017.07.18. 12:04:23

A szerző által felvetett kérdésre szerintem kézenfekvő megoldás lehetne, ha az uniós kohéziós alapokat nem csak értelmetlen kilátók meg szökőkutak építésére lehetne felhasználni, hanem bérfelzárkóztatásra is.

Ad Dio 2017.07.18. 12:04:32

@chrisred:

"Ahogy a gazdagabb nyugati országok arányosan többet fizetnek be az uniós költségvetésbe."

Pontosan. Csakhogy míg a magyar költségvetésbe fizetett pénz a mienk, az uniós költségvetésbe fizetettet meg kell kapnunk. És épp erről beszélünk per pillanat: hogy itt igazságos volna kompenzációt alkalmazni.

Ad Dio 2017.07.18. 12:04:59

@chrisred:

"Amúgy meg ő ugyanolyan adófizető birka, mint a többi. Jó, talán az átlagnál tehetségesebb."

Nem hiszem el hogy nem értenéd a problémát...

Adófizetőnek ugyan adófizető, de jóval többet vett ki mint amit befizetett. Ez ha tömegessé válik - márpedig épp ma vált ez tömegessé - az az ország többségi helyben lakó részének káros, az ő érdekeiket sérti. Innentől ez egy probléma, amire nem ártana megoldást találni.

Az pedig hogy valaki "tehetséges", önmagában semmit nem jelenet. A kérdés az, hogy az őt kinevelő, patronáló társadalom számára termel-e hasznot a tehetségével, vagy miután megkapta a patronálást, lelép és máshol kamatoztatja az itt kapottakat (nem mellesleg ezzel az ottani munkaerő piacot is megerőszakolva, hiszem olyan előnnyel érkezik, amivel a többiek nem rendelkeznek).

zombizan · http://libertarius.blog.hu/ 2017.07.18. 12:05:21

Ez a javaslat nagyjából egyenértékű azzal, mint ha azt mondanánk, milyen szomorú, hogy egyes szakmák képviselőit jobban megfizetik, mint más szakmákét, tehát az előbbieket adóztassuk meg úgy, hogy kiegyenlítődjön ez a különbség. Az árak szerepe a kereslet és kínálat összhangba hozása. Ha valahol jobban lehet keresni, akkor odamennek az emberek. Ha az áraknak ezt az orientációs szerepét megszünteted, akkor ezzel a piacgazdaság alapvető működési mechanizmusát iktatod ki. Semmi probléma sincs azzal, hogy elmennek az emberek más országba vagy más szakmába dolgozni. Végső soron ez minden beavatkozás nélkül is a kiegyenlítődés irányába mutat, aminek a magyar munkaerőpiacon már vannak kezdeti jelei. By the way, szerintem állami tanulmányíró helyett ezek az emberek kőművesként, ácsként vagy betegápolóként hasznosabbak lennének. Szerintem legyen úgy, hogy egy EU hivatal a tagállamok fölösleges bürokratáit a hiányszakmákra képzi át :-)

Ad Dio 2017.07.18. 12:05:47

@porthosz:

Mondok egy szomorú tényt: ha a munka itt is ugyan annyi lenne, mint No-ban, ide kb. a kutya sem jönne. Sehol nincs az infrastruktúra, a gazdasági kultúra, és talán a munkamorál sem ugyan az...

Az országunk jelenleg egyetlen verseny előnye az, hogy olcsó a munkaerő.

nemecsekerno_007 2017.07.18. 12:06:48

@nick066: Jaja, rátapintottál a lényegre.

nemecsekerno_007 2017.07.18. 12:07:03

Nagyon jó a felvetés, végre a pénzről is beszélünk nem csak az EU alapértékeiről meg a többi bullshit-ről.

A jó barátság alapja a precíz elszámolás.

nemecsekerno_007 2017.07.18. 12:07:17

@RoxyCRX: "Magyarorszag, hogy legyen egy szar politikai-gazdasagi vezetes ahol mindent lenyulnak az allampolgaroktol ahol a korrupcio az egekben, es lehetetlenne teszik a munkavallalast normalis fizetesert....."

Hagyjuk már ezt az urban legend-et, hogy a politikusok lopásai miatt nincs pénz erre v. arra.

Nézd már meg, hogy milyen nagyságrendek vannak a költségvetésben. A teljes MANYUP pénz kb. 9 hónapig fedezné a szociális kiadásokat.

Évente 5000 Mrd Ft a szociális kiadás, stadionokra meg 3 év alatt költöttek 270 Mrd-ot. Nem mondom, hogy az kellett, de mit reagálnál arra a javaslatra, hogy nem építünk több stadiont, megszüntetjük a politikusok lopásai, de privatizáljuk az egészségügyet és annyi lesz a nyugdíj amennyit az itthon dolgozók tudnak fizetni.

És még mielőtt mondanád, hogy mi köze a politikusok lopásának a nyugdíjhoz: Az úgy nem megy, hogy kezdjék a változást mások.

nemecsekerno_007 2017.07.18. 12:07:26

@türelmesebb: "Megoldás lehet egy közös költségviselési alap létrehozása, biztosítása...."

Közös szociálpolitika. Az azért mégsem járja, hogy a gazdagabb nyugati országok gyakorlatilag élösködnek a kelet-európai országokon. Elszívják a munkaerőt meg a tőkét, nekünk meg maradnak a szociális problémák, meg a nyugdíjasok.
Meg ugye az adómból egyetemre járó fiatalok, akik aztán ezekbe a gazdag országokba mennek dolgozni, ott fizetnek járulékot.

Közben meg hülyítenek bennünket az EU-s értékekkel meg hasonlókkal. A pénz miatt erősebb a V4-ek mint mondjuk 20 éve, mert mindenki rájött, hogy ha nem figyel átbasszák.

Arthamyr 2017.07.18. 12:16:48

@rigolya2: A munkaerőhiány jó a munkaerőnek. Az aktív lakosság nagy része bizony munkaerő marad, akár tetszik, akár nem, csak kis része munkáltató.

Arthamyr 2017.07.18. 12:21:53

@Ad Dio: Az egyetemet sem kéne... A korrekt feltételekkel kiváltható röghöz kötés teljesen jól működne, van akkora különbség a bérek között, hogy megérné az államnak is és a külföldre költözőnek is (pl. egy korrekt kamatú diákhitellel lehetne fedezni, ami x év magyar munkaviszony után automatikusan megszűnne).

Arthamyr 2017.07.18. 12:32:43

@nemecsekerno_007:

"Nézd már meg, hogy milyen nagyságrendek vannak a költségvetésben. A teljes MANYUP pénz kb. 9 hónapig fedezné a szociális kiadásokat." - Ja, csak azt az emberek kis részétől vették el, az ő mindenféle költségüket évekig fedezte volna.

"Évente 5000 Mrd Ft a szociális kiadás, stadionokra meg 3 év alatt költöttek 270 Mrd-ot. Nem mondom, hogy az kellett, de mit reagálnál arra a javaslatra, hogy nem építünk több stadiont, megszüntetjük a politikusok lopásai, de privatizáljuk az egészségügyet és annyi lesz a nyugdíj amennyit az itthon dolgozók tudnak fizetni." - Kezdésnek jó lenne. És nem a stadionépítés a nagy lopás, az csak a mindenki számára nyilvánvaló, látható. Ugyanígy kilopják a pénzt az egészségügyből vagy a szociális ellátásból, csak az nem annyira feltűnő, mivel ott van hasznos végeredmény is, arányaiban kisebb részét lopják el, nagyon szétoszlik, és sokkal többen lopnak belőle, míg ez a stadionokra nem mondható el.

chrisred 2017.07.18. 12:49:19

@Ad Dio: Alapvetően így működnek a kockázati közösségek. Aki 100 évig él, sokkal többet vesz ki a nyugdíjkasszából, míg az ötvenes-hatvanas éveikben megboldogulók egész életükben fizettek, és nem kapnak belőle semmit. A lényeg az, hogy az államilag finanszírozott felsőoktatási helyek a társadalom összes tagja számára elérhetőek, ahogy a nyugdíjjogosultság is általános.

chrisred 2017.07.18. 12:49:29

@Ad Dio: Amúgy szerintem valami ösztöndíjrendszerrel kevered az államilag finanszírozott képzést. Semmiféle patronálásról vagy befektetésről nincs szó, mert nem személyre szóló, feltételekhez kötött rendszer, hanem egyoldalú állami döntésen múlik, hogy az oktatáspolitika a rendszeren belül milyen képzések megszerzését támogatja.

Arthamyr 2017.07.18. 13:13:21

@chrisred: Azért ez nem ugyanolyan, mivel a többség 100 évig szeretne élni, viszont nem tervezhető, hogy 50 évesen meghal, és efelett jóval kevesebb kontrollja van, mint afelett, hogy milyen egyetemre megy, majd az elvégzése után lelép-e külföldre. Az oktatás inkább szolgáltatás, mint kockázati közösség. Az, hogy mindkettő egy szociális juttatás Magyarországon, más kérdés. Az is, hogy egyiknek sem kéne annak lennie.

nemecsekerno_007 2017.07.18. 13:15:16

@Arthamyr: "Ja, csak azt az emberek kis részétől vették el, az ő mindenféle költségüket évekig fedezte volna...."

és a költségvetési hiányt ki fedezi, ami a kieső járulékból képződik? arról nem is beszélve, hogy mi lesz azzal akinek a gyereke külföldön fizet járulékot?

"Kezdésnek jó lenne. És nem a stadionépítés a nagy lopás...."

Jó lenne ha számokkal is alátámasztanád, mert ez így elég légből kapott. Azt ne felejtsd el, hogy az a pénzt valakinek meg is kell termelni, másképp nincs mit ellopni és sajnos nagyon kevesen vannak akik nettó befizetők. Többen vannak azok akik inkább igénybe veszik az állami szolgáltatásokat mint, hogy finanszíroznák.

Arthamyr 2017.07.18. 13:55:37

@nemecsekerno_007: "Jó lenne ha számokkal is alátámasztanád, mert ez így elég légből kapott." - Jó lenne, ha gondolkodnál. Nem fogok órákat/napokat keresgélni (lehet, hogy még az is kevés lenne), mert te nem vagy hajlandó gondolkodni.
Én bemondásra elhiszem a te hasonló 5000 milliárdos számodat, és gondolkodással valószínűsítem, hogy ebből mondjuk 500-2500 milliárdot ellopnak/elpazarolnak. Ne úgy képzeld el, hogy valaki offshore számlákra kiutalja, hanem mondjuk x-nek van ismerőse, ezért igénybe tud venni egy szolgáltatást, míg y-nak nincsen, így ő nem. Vagy amikor valaki a közös infrastruktúra használatával nyújt magánszolgáltatást vagy simán csak árulja, mivel nem jut mindenkinek, így kis pluszért odaadja valakinek. Ha te ilyet nem láttál Magyarországon, vagy azt gondolod, hogy ez jelentéktelen károkat okoz, és a költségvetési pénzt 80%+ hatásfokon költik el, nincs miről beszélnünk, nem ugyanabban a világban élünk.

"és a költségvetési hiányt ki fedezi, ami a kieső járulékból képződik?" - Azt meg leszarom, hogy a költségvetési hiányt ki fedezi (addig kéne nyújtózkodni, ameddig a takaró ér, legalábbis törekedni kellene rá), de semmiképpen sem az én és a hasonló balekok nyugdíjcélú megtakarításának elkommunizálásából kellett volna kipótolni, egy fenntarthatatlan, működésképtelen, igazságtalan rendszer életének további nyújtását finanszírozni.

Ad Dio 2017.07.18. 14:05:38

@chrisred:

Persze. Csakhogy a kockázati közösségek attól működnek, hogy felmérik a kockázatot és ahhoz mérik a befizetést. Eddig működött az oktatás is mint kockázati közösség: a rendszert elhagyókat egyensúlyban tartották a rendszerben maradók.

Azonban most épp azt éljük meg, hogy megborul az egyensúly. Olyan hatások kerültek be a rendszerbe, amikkel a rendszer eddigi kiagyalói nem találkoztak. Na már most, itt két dolgot lehet tenni: bedugni a fejünket a homokba (Ahogy Te teszed), vagy valamiképpen hozzáidomítani a rendszert a megváltozott körülményekhez. Én ez utóbbira szavaznék ;-). A társadalomban nincs statikus egyensúly, csak dinamikus, ez pedig időről időre hangolást igényel.

Ad Dio 2017.07.18. 14:05:41

@chrisred:

??? ennek fuss neki szvsz még egyszer...

Arthamyr 2017.07.18. 14:14:58

@Ad Dio: Az oktatás mitől kockázatközösség? A kockázatközösségben a véletlenszerűen bekövetkező káresemények (pénzügyi) kockázatát osztják meg. Az, hogy valaki külföldre megy, nem véletlenszerűen bekövetkező és nem is káresemény.

Ad Dio 2017.07.18. 17:11:18

@Arthamyr:

Rá lehet erőszakolni a kockázatközösség titulust, ugyanis nem tudhatod, ki mennyi ideig fog dolgozni mo-on. Lehet hamar meghal valaki, vagy elveszti a munkaképességét, esetleg külföldre költözik stb. Ezeket kell kezelnie a rendszernek egy olyan algoritmussal, amivel fenntartható marad a dolog. A nagy mértékű kivándorlás épp ezt az egyensúlyt bontogatja megfelé.

Arthamyr 2017.07.18. 18:32:52

@Ad Dio: A kockázatközösség lényege, - ha jól tudom - hogy az egyének szintjén nagyon nagy hatással/költséggel (nem tudom mi a jó magyar szó) járó, de nagyon kis valószínűséggel bekövetkező, így átlagosan kis költséggel mitigálható káresemények ellen védjen. Ez nem ilyen.

De valóban rá lehet erőszakolni, itt is van közösség tagjai által fizetett költség, meg kockázat, csak a kockázat nem az egyén szintjén jelentkezik, és a káresemény nem kezelhetetlen az egyén által, nem is az egyént sérti. Sőt, az egyénnek kifejezetten jó, és általa kontrollálható, ő idézi elő ezt a "káreseményt", már ha lehet annak hívni. Ezért lehetne megoldás, hogy az egyénre terhelik ennek költségét (korrekt módon, nem túlbüntetve), így az alapján hozhatna döntést, hogy a költsége őt terheli.

Mondjuk megnézem, mikor lesz fizetős/hitellel támogatott oktatás Magyarországon, ha jól emlékszem a jelenlegi kormánypárt lázadt fel ellene egy népszavazással, szóval amíg ők vannak hatalmon (ez még előreláthatóan is 5 év legalább), nemigen várható. Persze a jelenlegi helyzetet nem érdemes fenntartani, inkább kivonnak a forrásokat az oktatásból, rontva annak minőségét (az oktatás szereplői meg oldják meg, ahogy tudják) illetve olyan munkaerőt próbálnak képezni, amire kevéssé van igény külhonban, és otthon nagyobb rá az igény, illetve kevéssé mozgékony.

DieNanny CH 2017.07.18. 19:20:38

Vajon abban az esetben ki fizet, kinek, ha a magyar fiatal külföldön tanul, de Mo-on helyezkedik el utána? Akkor Mo fizet a bécsi, vagy német közép- és felsőfokú iskolát elvégzett tanulóiért? (Vagy bármelyik másik, egy ismerősöm az óvónőképzőt végzi éppen Szlovákiában...)

Arthamyr 2017.07.18. 19:41:23

@DieNanny CH: Ez megy automatikusan, mindenféle ösztöndíj/tandíj nélkül?

nemecsekerno_007 2017.07.18. 20:30:42

@Arthamyr: "Én bemondásra elhiszem a te hasonló 5000 milliárdos számodat...."

www.amipenzunk.hu/#/~/koltsegvetesi-kiadasok

"Vagy amikor valaki a közös infrastruktúra használatával nyújt magánszolgáltatást...."

Erre épül például az egészségügy.

"Azt meg leszarom, hogy a költségvetési hiányt ki fedezi...."

És a társadalmi szolidaritás? Akkor én is leszarom, hogy az állam átcímkézte a te "magánnyugdíjadat" vissza "államira" Mert nagyjából ez történt. Ha tényleg magán lett volna akkor ezt nem tehette volna meg.
- Egyébként ezt úgy kellett volna megcsinálni, hogy nem muszáj fizetni az államiba, de akkor az illető egy fillér nyugdíjat nem kap az államtól.
- A felosztó-kiróvó rendszer miatt ezt azonban nem v. nagyon nehezen lehetett volna kivitelezni. Most se egyszerű, de sajnos ha üszkösödik a végtag, akkor vágni kell.

montroyal ( CAN qc) 2017.07.19. 05:08:02

@Colonel H. Stinkmeaner: sok mindenhez nem ertek biztos mindenhol offshoroznak de valszeg nem a lopott kozpenzt de azert mondok egy példat hogy Canadaban is offshoroznak ... Paul Martin prime minister volt de nem sokaig mert kiderult a hajoflottaja Ukrajnaban van bejegyezve ... repult is le, kellett mondania nalunk egy media kiraly politikai palyara lepett es koteles volt a cege vezeteserol lemondania ( amugy a politika nem jott be neki es lemondott visszament a cégéhez ... csak annyit hogy kovetkezmenyek nelkul az emberek pofajaba rohogni nem lehet itt mert mashol is igy van ..

dorian gray · http://doriangray82.blogspot.com/ 2017.07.19. 09:00:37

Olvasom a hozzászólásokat az adók csökkentéséről, meg,hogy akkor nem lennemit elosztani. Ez félig-meddig igaz. Egyfelől mert figyelembe véve a magyar lélek működését, gyakori "okosba megoldást", az adófizetési morál kisebb adók esetén nem nőne szignifikánsan. Az viszont a mindenkori tövényalkotók bűne, hogy képtelenek a kosár másik felébe a szigort odatenni, és be is tartatni. Kérdem én Angliába mekkora büntetés jár a fekete munkáért a cégnek? Alacsonyabb az adó,de egyből be is fizetik. 7-8 éve egy oktatásszervezőnél dolgoztam és a akiktől béreltük a termet szlovákiai céggel is rendelkeztek. Ilyen dolgokat mesélt, hogy x időben van az adófizetési határidő, (eleinte havonta , aztán ha mindig pontos vagy áttesznek negyed évesre) és ha csúszol,akkor jön a felszólítás, hogy a következő határidőig rendezd. Ha nem akkor adószám rögtön bevonva és kakukk. Meg x ideig a vezető nem lehet másik cégben góré,jó nyilván ez utóbbit ki lehet játszani. Egyből lehetett csökkenteni az adókat, mert azt a kevesebbet mindenki befizette. Odahaza meg azon a ponton megakadnak, hogy nem lehet csökkenteni,mert kevesebb pénz folyik be. Hát igen, mert a törvény csak dísznek van, ha van egyáltalán..

chrisred 2017.07.19. 09:00:44

@Arthamyr: Persze, hogy a többség 100 évig szeretne élni, de az életmódján ez egy cseppet sem látszik. Ugyanígy mindenki szeretne a gazdagok közé kerülni, de eszébe sem jut, hogy ennek érdekében egy évtizedig kínozza magát a felsőfokú képzés elvégzésével majd a szakmába való elhelyezkedéssel.

chrisred 2017.07.19. 09:00:52

@Ad Dio: Egyik sem működött. Egyszerűen elfogadtuk, hogy vannak ilyen rendszerek, például, hogy az állam levon egy adag pénzt abból, amit a munkánkkal megkerestünk, és odaadja az időseknek. Vagy hogy a felsőoktatásra az adónkat költik, az ott elvégzettek aztán elhelyezkednek a papírral valahogy a társadalmon belül, és senki nem törődött vele, hogy hasznosítják-e azt a tudást, amit szereztek. Most, hogy lehetőség van az országon kívüli karrierlehetőségre úgy, hogy ne a sógor-koma-rokonság, a kapcsolati háló, az évtizedes hierarchia döntsön, sokaknak olyan, mintha a tyúkszemére léptek volna.

Ad Dio 2017.07.19. 15:15:13

@chrisred:

Ne haragudj, de mellébeszélsz. Nehezen viselem :-).

A probléma pedig valós és nem csak ránk jellemző, hanem az egész perifériára. Valamit kellene lépni, különben az periféria államai egészen ellenérdekeltté válnak az oktatás fejlesztésében, amit MINDENKI megszív.

Egy jó kezdeményezésnek találom azt, hogy az EU centrum államai vállaljanak szerepet a periféria oktatási rendszereinek finanszírozásában. Elvégre ők a haszonélvezők...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.07.19. 20:21:16

@Din Serpahis: " a sok élősködő nyugger, segélyes, vasutas és más ehhez hasonló tróger között,"
Ez most komoly, ez a kijelentés?
Egy nyugdíjas az élősködő tróger? Anyád is, meg apád is az?
Mit szólnak vajon ehhez a véleményedhez??
Kérdezd már meg őket és gyere vissza, meséld már el...
Ha túl fiatalok még, akkor a nagyszülőket, mind a négyet.
Golf2 kérdésére hogy lesz válasz az, hogy te fizetsz adót?Miért, szerinted más nem?
Köszi.

chrisred 2017.07.20. 07:36:18

@Ad Dio: Azt látom. Én sokkal jobban viselem a te mellébeszélésedet. Például amikor arról volt szó, hogy a fejlettebb országrészek vállaljanak szerepet a leszakadó keleti megyék finanszírozásában.

Nem, a haszonélvezők azok a magyar polgárok, akik a megszerzett tudásukat kamatoztatni tudják, hogy maguknak és családjuknak tisztes megélhetést tudjanak biztosítani.

"Egy jó kezdeményezésnek találom azt, hogy az EU centrum államai vállaljanak szerepet a periféria oktatási rendszereinek finanszírozásában."

Nyitott kapukat döngetsz. Aktuális uniós pályázatok:
EFOP-3.1.1: Kisgyermekkori nevelés támogatása
EFOP-3.1.2: A pedagógusok módszertani felkészítése a végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzése érdekében
EFOP-3.1.3: Társadalmi felzárkózási és integrációs köznevelési intézkedések támogatása kiemelt projekt az „Esélyteremtő óvoda"
EFOP-3.1.5: A tanulói lemorzsolódással veszélyeztetett intézmények támogatása
EFOP-3.1.7: Esélyteremtés a köznevelésben
EFOP-1.9.4–VEKOP-16: A szociális ágazat módszertani és információs rendszereinek megújítása

Ezen felül ezer és egy lehetősége van egy magyar tanulónak, hogy a nyugati országok oktatási intézményeit igénybe vehesse, pl. Erasmus.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása