oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. május 10. 06:30,  Tíz tanulság húsz év svédországi életből 163 komment

2017. május 10. 06:30 Határátkelő

Tíz tanulság húsz év svédországi életből

A lagom, a fika, és a többi, a svédekre jellemző kifejezés egy egészen érdekes országot mutat nekünk, ahol a pontosság és a lehető legprecízebb tervezés párosul a magyar szemmel kissé talán visszafogott emberi kapcsolatokkal. Hogyan lehet egy ilyen országban beilleszkedni, mik a legnagyobb nehézségek, és mi az, amire nagyon érdemes figyelni?

svedorszag_anne_phil_foto_relocatetosweden_com.jpgAnne Pihl

Anne Pihl hat év Németország és Anglia után 1998-ban költözött Svédországba a férjével, akivel ekkor alapított családot, és gondolkodtak el azon, hol szeretnének hosszú távon élni. 

Svéd férje nyolc év külföldi tartózkodás után szeretett volna hazaköltözni, és neki sem volt ellenére a skandináv életforma megtapasztalása. Úgy gondolták, adnak Svédországnak egy esélyt. 

Az eredetileg dublini Anne a németországi Düsseldorfban élt, amikor találkozott a szintén ott dolgozó férjével, Andersszel. Ezután a férfi munkája miatt Angliába költöztek, ami ugyan kellemes volt, de egyikük sem érezte az otthonának. 

Öt évet éltek Northamptonban, ám a végén már készen álltak váltani, így amikor megszületett a gyermekük, úgy érezték, itt az idő belevágni. Ma már két gyerekük van, a lányuk, aki két hónapos volt, amikor Stockholmba költöztek, idén júniusban már érettségizik. 

A legtöbb határátkeléshez hasonlóan Anne beilleszkedése sem ment simán. A svédek a maguk módján élik az életüket, ehhez alkalmazkodni egy hosszabb folyamat. Két évtized svédországi élet és munka megtanította pár dologra, ezekből osztott meg tízet oldalán, a Relocate Sweden-en.

1. A lagom

A lagom svédül szó szerint annyit jelent, hogy „megfelelő mérték”, ami az élet minden területére igaz. A magyarra leginkább talán mértéktartásként fordítható filozófia a svéd élet minden területén fontos szerepet játszik, az öltözködéstől a munkahelyi elvárásokig. A lagom az elfogadott középút: a túl kevés vagy a túl sok egyaránt rossz. 

Külföldiként fontos megérteni és elfogadni, hogy ez vonatkozik a dicséretekre is, amivel a svédek meglehetősen szűkmarkúan bánnak. Ne várd egy svédtől, hogy áradozzon rólad. Ha azt hallod, hogy „lagom”, akkor megnyugodhatsz, hogy megfelelően teljesítesz.

2. A lagom elérése

Egy dolog megérteni a lagom elvét, egy másik elsajátítani annak elérését, megtapasztalni, bizonyos helyzetekben mi a lagom, utóbbihoz évek tapasztalata és gyakorlata szükséges.

„Két évtized svédországi élet után ma már ösztönösen tudom, a legtöbb esetben mi számít elfogadhatónak, például a munkahelyi meetingeken való részvétel esetében, mennyit kell előre tervezni bármilyen program elindításához, és egyes helyzetekben miből és mennyit kell felszolgálni. Nem mindig választom a lagomot, de ez ma már tudatos döntés a részemről” – fogalmazott Anne.

3. A fika

A fikáról már többször esett szó a Határátkelőn, nem lehet eléggé hangsúlyozni a jelentőségét. De mi is az a fika?

Nos, némileg leegyszerűsítve tulajdonképpen nem más, mint egy kávé- (vagy tea-)szünet, amikor az ember félbehagyja a munkáját és leül egy kávéra, teára, bármilyen italra. 

Az ital mellé általában jár valamilyen teasütemény is, de nem ez a lényeg, hanem az, hogy megpróbálják kiegyensúlyozni a munka jelentette nyomást egy kis pihenéssel. 

A fika a svéd munkakultúrában a szocializáció talán legfontosabb terepe, itt lehet beszélgetni a munkatársakkal, és összeszedni, megosztani a hivatali pletykákat. 

A kérdés ebben az esetben is a „lagom”, azaz a mérték, magyarán mennyi időt szánunk a fikára: mi az, ami még nem túl kevés, és nem túl sok. Kihívás jelent még az ilyenkor elfogyasztott rémületes mennyiségű kávé, mellé a bulle (ami egy fahéjas buciszerűség) megszokása, illetve leginkább az, hogy hiába rengeteg a munkád, a fikát nem illik kihagyni.

4. Pontosság

A svédek legendásan pontosak, a már említett korábbi Határátkelő-posztban erről ezt olvashatjátok: „Pontosak, mint… mint… mint egy svéd. Olyan pontosak, hogy csomó vicc van a bulik előtt az ajtókon kívül álló, az órájukat néző svédekről, akik persze nem mennek be, mert hát ha egyszer az a buli este 7-kor kezdődik, akkor az este 7-kor kezdődik és nem előbb. Ennek megfelelően a késés durva sértésnek számít”.

A pontosságról annyit érdemes tudni (és nem kell túlragozni), hogy késni rossz, üzleti vagy munkamegbeszélésről késni borzalmasan rossz. Ne tegyük!

5. A tervezés művészete

A svédek mániákus tervezők, mindent előre megterveznek, amit lehet, és sokszor sok mindent abból is, amit nem. Erre bizonyítékot jelenthet több svéd világcég, és persze a tömegközlekedésük. 

A tervezés olyan mértékű, hogy sok svéd akár hónapokra előre pontosan meg tudja mondani, mit csinál majd egy adott nap adott órájában. Mindez nem csak a munkára vonatkozik, a magánéletben is ilyenek. 

Szóval aki hajlamos mindent az utolsó pillanatra hagyni, annak azért lesznek beilleszkedési nehézségei, de a tervezés azért elsajátítható, csak nem könnyű.

6. Az igazi kétnyelvűség

Alighanem mindannyian ismerjük azt a különbséget, ami Magyarországon és bárhol külföldön mindannyiunkat elér: az utcazaj. Ha Magyarországon sétálsz az utcán, vagy ülsz a metrón, buszon, akkor óhatatlanul elcsípsz mondatfoszlányokat („… és akkor Mari azt, mondta, hogy az anyja…”; „… megmondtam neki, hogy még csak meg se próbálja…”; „… mit szólsz ahhoz, hogy a postás már megint…”), és ez külföldön nem, vagy csak nagyon ritkán működik, még akkor is, ha nagyszerűen beszéled a nyelvet. Egyszerűen azért, mert ha kikapcsolsz és nem figyelsz, akkor az agyad nem veszi be ezeket az információkat.

Részben ide tartozik az is, amiről Anne írt, jelesül, hogy a kétnyelvűség esetében a kulturális referenciák jelentik a végső határt. Ő például az 1998 (azaz a költözésük) előtti évek svéd popkultúrájáról és zenéjéről annyit tud, mint a 19 éves lánya. 

(A magam részéről ehhez annyit tennék hozzá, hogy egy külföldinek a pár éve még rendkívül népszerű Legyen Ön is milliomos! játékban mindig az első pár kérdés megválaszolása a legnehezebb, holott formailag a helyieknek az a legkönnyebb, de ha nem az adott kultúrába születtél, vagy nincs ott felnőtt gyereked, akkor nem fogod tudni az alapfontosságú kulturális referenciákat, ami mindenki másnak teljesen természetes.)

7. A svéd nyelv

Azt sem egyszerű megszokni, hogy a svédek nem udvariaskodják és bonyolítják túl mondjuk a hivatali levelezést. Ez persze egy angolnak (vagy Anne esetében írnek) furcsa, hiszen az angol körülírás és udvarias terelés a svédeknél nem létezik. Amit kevés szóval is le lehet írni, azt mindek túlragozni, nem?

8. Felkészülés a hidegre

Magyarországon is előfordul télen, hogy hideg van, meg hó, de alapvetően ha benézzük az öltözködés, olyan nagy bajunk nem lesz. Svédországban viszont a felkészületlenségnek akár végzetes következményei lehetnek. 

Ha lecsúszol az útról, vagy szimplán elakadsz a hóban Svédországban, akkor az nem csak kínos, hanem életveszélyes is, ha nem vagy megfelelően felkészülve. Ami alighanem megmagyarázza az 5. pontot is.

9. A négy évszak

Szerencsére ebben Magyarországon is van részünk, de egy olyan ír számára, mint Anne, komoly tapasztalat volt, hogy ez a négy évszak nem egy napon belül zajlik le… „Svédországban szinte érzékelhető az emberek kedélyének javulása a tavasz közeledtével, a nyár pedig nem egy évszak, hanem egy esemény. Érthető módon az emberek munkája is ennek megfelelően változik, és gyakorlatilag június 22.-től augusztus elejéig szinte megáll az élet” – írta Anne.

10. Nehéz megszabadulni a beléd nevelt dolgoktól

Ezzel alighanem mindannyian szembesültünk már külföldön. Egy magyar férfi ösztönösen mindig előre engedi majd az ajtóban a nőket, még akkor is, ha az Svédországban komoly problémákat okozhat neki.

(Ahogyan Bandirepublic írta régebben: „hülyén néznek rád, ha valakit magad elé engedsz az ajtóban. Ebből kifolyólag készülj fel arra, hogy átgázolnak rajtad a metróra felszálló tömegek még mielőtt kiszállhatnál a kocsiból. Nőt előre engedni pedig maga a szexizmus minősített esete, ami komoly következményekkel járhat”.) 

Hasonló helyzet az, hogy reflexből meg akarod hívni egy körre az asztaltársaságot, noha Svédországban ez abszolút nem szokás, ott mindenki a saját fogyasztását fizeti. 

A svédek nem fecsegnek csak a beszéd kedvéért, tehát egy megbeszélésen, vagy akár egy magánéleti találkozón előfordulhatnak hosszabb csendek, amit mi hajlamosak vagyunk kínosnak érezni, és megpróbálni valamilyen csevegéssel lefedni, holott számukra ez teljesen természetes. 

Mint mindenhol, Svédországban is érdemes persze a pozitívumokra koncentrálni, ami nem lesz nehéz, hiszen azért akad belőlük jó néhány.

HÍRMONDÓ

Négy ausztriai munka (+ 1, ami nem az)

Ma a lehető legközelebb jövünk Magyarországhoz, azaz Ausztriában kínálunk állást, méghozzá négyet a változatosság jegyében. Aki azért messzebbre tekintene, az sem csalódik, ígérjük.

Mit hoz az angliai magyaroknak az új francia elnök?

Emmanuel Macron nagyon kemény tárgyalópartner lesz a Brexit-tárgyalásokon, tehát a britek engedékenységre biztosan nem számíthatnak tőle.

Ezekkel etetnek a magyar és az osztrák kórházakban 

Felvágott és felvágott között is van különbség, hiszen míg Magyarországon 2 szelet kenyér és egy macisajt a vacsora, addig a szomszédos Ausztriában számos felvágott és zöldség is van a kórházi menüben. Sokkoló képek!

Így spórolj időt és pénzt, ha Amerikába mennél 

Az ESTA egy roppant hasznos elektronikus utazási engedéllyel rukkolt elő tavaly nyáron az USA-ba üzleti vagy magánútra. Kivéve, amikor át akarnak verni vele.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: kultúrsokk Svédország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr4412494297

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Taxomükke (UK) 2017.05.10. 06:36:15

Mit lehet ehhez hozzatenni? Max. megkoszonni:
Tack så mycket.

Golf2 2017.05.10. 06:48:48

A svédek jó fejek.

szÖveges professzor 2017.05.10. 07:05:25

A 10. pontba már belefutottam én is. De hát mit lehet tenni, megmondtam, hogy ne haragudjanak, de nálunk elképzelhetetlen, hogy bemenjek egy nö elött az ajtón...

A 7. ponttal kapcsolatban eszembe jutott, hogy jó pár éve (vagy talán már évtizede) kitalálták azt az irányelvet a svéd hivatalok, hogy mivel ök az emberekért vannak, így olyan formában kell a szolgáltatásukat nyújtani, hogy az a lehetö legtöbb ember számára egyszerü és érthetö legyen.

Amúgy a svédek alapvetöen nem jó fejek, de ha keményen küzd az ember, akkor jó fejekké válhatnak. :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.05.10. 07:20:41

A kórházi kosztról.
Mindig lábrázást kapok attól a hülye dumától hogy a kórház nem szálloda meg nem étterem meg hogy oda gyógyulni megyünk lényegtelen hogy mit adnak enni.
Kérem szépen A pontból B pontba Trabanttal is el lehet jutni. Hiszen az a cél hogy A pontból B pontba jussunk.
Mégis milliárdokat költenek rá hogy ezt kényelmesebbé tegyék.
Ugye milyen hülyék, hiszen mi csak A pontból B pontba akarunk elmenni.
Aludni a széken is lehet minek az ágy?
A hideg ellen a pufajka is jó minek a divatos télikabát?
Gyógyulni egy macisajttal is lehet minek a többfogásos menü?

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2017.05.10. 08:17:56

A svéd szellemiség így olvasva nem is rossz. Csak az időjárás, meg a kajakultúra lehetne másabb.

"az angol körülírás és udvarias terelés a svédeknél nem létezik" - Ezt kimondottan élvezném náluk. Gyerekem minden alkalmat megragad hogy tudassa velem az angol fogalmazásom egy úthengert juttat eszébe. :)

Hari Seldon 2 2017.05.10. 08:20:06

Az utolsó mondatot nem értem, a felsoroltak mind pozitív dolgok.(Kivéve a hideget.)

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.05.10. 08:40:08

@pappito: az írás alatti Hírmondó egyik cikke.

(Ó, azok a kis vékony toast-ok délutánonként...nem sourdough volt, az biztos ;-))

2017.05.10. 09:04:37

Hm, nekem azért egy leheletnyi antiszocok, és pöppet képmutatók, mert hétvégenként, amikor átruccannak májroncsolásra, tisztára embereknek néznek ki ;))). Ezzel csak azt akartam mondani, hogy nem természetes ez a társadalmi berendezkedés számukra, csak az elvárások ...
Ja, és persze az időjárás, brrr! No meg a gasztronómia teljes hiánya.

HakapesziM 2017.05.10. 09:35:44

Én ugyan nem éltem ott, de hat évig svéd - magyar cégnél dolgoztam kamionosként.

Mikor a svéd telephelyünk irodájába mentem papírokat intézni, ezt - ezt, az irodisták által megrendelt és Travemündében megvásárolt piákat leadni, gyakran előfordult, hogy udvariaskodtam egy - egy ajtónál:

- Ladies first! - csak azért is előreengedtem a hölgyeket.

Mindig vigyorogtak mint a vadalma.

pappito · http://pappito.com 2017.05.10. 09:37:01

@kisrumpf: köszi, az elkerülte a figyelmem. a következő buci már kel, majd küldök képet, ha kész :)

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.05.10. 09:43:22

@pappito: Cool! Kösz. (Nekem pedig drukk, hogy az enyém túléli-e az egyhónapos távollétemet.)

pappito · http://pappito.com 2017.05.10. 10:02:23

@kisrumpf: simán, max noszogatni kell az elején. hat hetet már túlélt ez a batch. meg valami olyasmiről motyogott az ember, hogy vékonyan rékened sütőpapírra, ha megszárad összetöröd és bedobozolva a fagyasztóban akár évekig is jó. hát ezt nem próbáltam még :)

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.05.10. 10:05:24

@pappito: Utálom kidobni a felesleget, ezt kipróbálom. Vésztartaléknak, ajándéknak biztos jó...

Csodabogár 2017.05.10. 10:15:35

Svédek közt lehet élni. A pontosságukat és a systemet, ami a minden megtervezését jelenti, kifejezetten élveztem. Úri emberek közt dolgoztam, egyetem KTH, engem mindenki mindig előre engedett az ajtónál, sőt a prof, aki a legidősebb volt az még ki is nyitotta nekem az ajtót. A hallgatóknál már nem tapasztaltam ilyesmit. A hallgatásuk nekem borzasztó volt, ha svéd vendégeim voltak, akkor egész este monologot mondtam, részükről időnként elhangzott egy jaha. Klimaváltozásnak köszönhetően már ott is van nyár, nekem 7 év alatt összesen talán 5 nap jutott.
Azt, hogy jó fejek, nem mondanám. Nekem kifejezetten antiszociálisak, persze vannak akiknek ez bejön.

Csodabogár 2017.05.10. 10:18:00

@Pink Petsch: Nekem az volt a tapasztalatom, külföldi utazások során, hogy felszabadulnak ha kimennek az országból. Nem mind részegeskedett, csak simán laza volt, amit otthon ki tudja miért nem enged meg magának. Talán társadalmi elvárás a magába húzódás, nem tudom.

London2009 2017.05.10. 10:44:09

@ChristineK: haha! Ezt aterzem! Bar mar sokat fejlodtem, de mondjuk mig en ha faradt vagyok, akkor azt mondom, hogy I am so tired, addig a ferjem ezt ugy nyugtazza, hogy I don't feel particularly lively either! Ezzel nem lehet mit kezdeni. :D

Din Serpahis 2017.05.10. 10:52:32

Kíváncsi lennék, hogy ezt a nagy nemi egyenlőséget hogyan házasítják össze a fejükben a muszlimok iránt érzett olthatatlan vallási toleranciájukkal. Ez így elég furcsa keverék.

2017.05.10. 11:03:35

@Csodabogár: Egen, ezért mondtam, hogy pöppet képmutatóak, mert a svéd társadalmi berendezkedés nem természetes számukra, csak a társadalmi normák miatt játszák otthon a jéghegyet, miközben nekik is igényük van a normális emberi kapcsolatokra.
(Nagyon sokszor emlegettem már, igy unalmas is lehet, de számomra a német társadalmi normák nagyon bejönnek. Van normális emberi interakció, de nem másznak bele a magánszférádba. Fasza kis középút ;) ).
A hétvégi pia-partykat valamelyik szomszédos országban csak azért emlitettem, mert ez az egyik legismertebb sztereotipia velük kapcsolatban. Nem alap nélkül :))))

Pernilla 2017.05.10. 11:05:25

@Din Serpahis: az. Leginkább mérhetetlen frusztrációval.

2017.05.10. 11:13:36

@Din Serpahis: Szerintem a liberalizmus jegyében. Minden közösség élheti úgy az életét, ahogy akarja, amig ezzel nem árt egy másik közösségnek. Ugyanez az egyének szintjén is áll. Ez az elmélet.

svédnyugger 2017.05.10. 12:55:00

@Din Serpahis: A többség nem annyira tolerans, vannak kritikák, egyre több. Abban mindenki megegyezik még a PK media is, hogy ez a Svédország már nem jár jó úton.
@Pink Petsch: A svéd szakácsok egymás után nyerik a nemzetközi versenyeket, úgyhogy nincs itt semmi baj a gasztronomiával. A svéd házikaják a kedvenceim, bár a halakból csak a füstölt lazac, torsk sütve, fôzve no meg a lepényhalak jöhetnek. Ma már Magyarországon nagyon hiányzik a szósz a kajához, nekem száraz anélkül.

2017.05.10. 13:24:30

@svédnyugger: Hm, Széll Tamás is elég szép helyezést ért el a Bocuse-on (4. hely, ugye .. meg megnyerte az európai döntőt), de azért .. szóval, tudjuk, hogy a magyar gasztronómia terén is vannak hiányosságok. És szerintem a magyar gasztro-vonal azért jóval változatosabb, mint a svéd. A svéd konyhát (pláne, hogy nem igazán szeretem a halat, vagy az egyéb tengeri herkentyüket) én eléggé egysikúnak látom a rengeteg halétellel. Viszont az is igaz, hogy a bogyós gyümölcsöket irigylem ;)

Csodabogár 2017.05.10. 13:45:01

@svédnyugger: A kirántott húsra öntött barna rémség, + lignon soha nem hiányzott. A jó halak annál inkább, főleg a gravad lax. De az igazság az, hogy a hatvanas évekhez képest, hatalmasat fejlődött a svéd gasztronomia. Régen is lehetett finomakat enni, csak a normál halandó számára elérhetetlen áron. Ma ez már nem így van. Valahol azért jót tett nekik a multikulti beütés.

svédnyugger 2017.05.10. 14:39:44

@Csodabogár: A rántott húsra sosem használnak barna szószt legfeljebb Bearnaise såst. A lingon nagyon finom sok fajta húshoz, ez izlés kérdése. A gravad lax is finom - ebben egyetértünk.
@Pink Petsch: Szél tamás sem kimondottan magyaros menüvel nyerte el a 4. helyet. Gratula neki azért!

Golf2 2017.05.10. 14:55:29

@Csodabogár: Azt, hogy jó fejek, nem mondanám. A 80as években lakást adtam ki külföldieknek budán,a legrendesebb,tisztábbak a svéd fiatalok aztán a finnek voltak,a legrosszabbak az izraeliek,amerikaiak,norvégok voltak.

DorotkaB 2017.05.10. 15:09:14

Nem tudom, nekem tök szimpatikus a svéd életforma (introvertáltaknak szerintem ideális). Nekünk az esküvőnk volt Svédországban egy barátunknak köszönhetően, és amennyit megtapasztaltam belőle, minden tetszett. Az ételek normálisak voltak, az esküvőn pl. a lazac, amit felszolgáltak, nagyon finom volt. A hivatali ügyintézés magyarként szinte a sci-fi kategória: az első útbaeső városban bementünk a könyvtárba(!), ott egy színes kis pultnál üldögélt egy huszonéves hipszter és kb. öt perc alatt megvoltunk a házasodási szándék bejelentésével, még fordítást sem kellett csatolni a papírjainkhoz, mindent megoldottak ők helyben. Mondjuk nem tudom, hogy miként reagáltunk volna, ha nincs velünk egy svéd, biztos nem hittük volna el, hogy igen, tényleg ennyi volt.

Ami rögtön feltűnt, az az udvariaskodás hiánya, de nekem ez pont, hogy bejött. Az említett barátunkat például egyszer meghívtuk ebédre és a meghívásra annyit mondott: oké. Meglepődtem, de szimpatikus volt, hogy nem volt a nálunk szokásos tízperces színjáték, amiben az egyik fél győzködi a másikat, a másik tiltakozik, miközben mindketten tudják, hogy végül úgyis megvalósul a meghívás.

Az ajándékozási szokásaikon kicsit meglepődtem (nem tudom, hogy ez általánosan így van-e náluk): amíg nálunk ha ajándékot kap az ember, akkor ott helyben, de mindenképpen az ajándékozó jelenlétében bontja ki és megköszöni, addig a barátunk a neki vitt ajándékot fogta, kibontatlanul elrakta valahová és többé nem esett róla szó, úgyhogy semmi visszajelzés nem érkezett, hogy egyáltalán tetszett-e neki vagy örült-e. De ezt akkor lerendeztem magamban annyival, hogy náluk biztos nem illik mások előtt ajándékot bontani :)

A pontosságukat, szervezettségüket meg nagyon bírnám, ha más nemzetek is átvennék. Én ebből a szempontból biztos svéd vagyok, mert a vicc akár rólam is szólhatna... Ha 11-re vagyok valahova hivatalos, akkor nem 11 előtt tíz perccel érkezem, ha igen, akkor inkább megkerülöm a háztömböt vagy leülök a parkban, de az fix, hogy pontosan 11-kor fogok becsöngetni :)

2017.05.10. 15:12:33

@svédnyugger: Nem, természetesen nem, mivel a Bocuse-on meg van adva előre két fő protein-forrás, a hús és a hal ...
Azóta mellesleg nyitott egy vendéglőt (mert az azért nem egészen étterem), a mostanában hájpolt Hold utcai piac, felső, kajás részén. A rakott krumplihoz marokkói citromot használ ... talán, nem kéne ...
Ja, és levágott még egy amolyan magyaros hisztit a médiában "Lyona többé be nem teszem a lábam" (szószerinti idézet) a 4.-ik helye miatt. Kár volt.

2017.05.10. 15:16:34

@Csodabogár: @svédnyugger: Hm, bocs hogy belevau, de az nem a Jäger-schintzel, amire ti gondoltok? A gombás barnamártás rántott húsra?

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2017.05.10. 15:26:47

@DorotkaB: "az ajándékot fogta, kibontatlanul elrakta valahová és többé nem esett róla szó." Levélben szokás megköszönni, amit "látható módon" elmulasztott. Az is meglehet, hogy nem írtatok rá nevet (pl. ha többen voltatok) és nem tudta azonosítani.

A fikáról jut eszembe, hogy a torta (svédül is torta) milyen nagy, mondhatni mágikus hatással van a svédekre. Nincs az a svéd, aki ne hagyna ott csapot-papot a torta szó hallatán. És a munkahelyi fikához néha torta jár. Ilyenkor figyelhető meg az egyedülálló svéd sajátosság: akárhányan legyenek akármekkora tortára, mindig marad belőle. Mármint a tortából. Annak ellenére, hogy mindenki magának szel belőle, mégis csak a fele fogy el az első menetben. Utána a meghívó – legyen az a munkaadó vagy a születésnapját ünneplő kolléga - noszogatására az ínyencek repetáznak. Végül hümmögve megköszönik, és a mosatlant berakják a mosogatógépbe. A maradék(!) tortát a hűtőszekrénybe teszik, hátha valaki késett, vagy bokros teendői miatt maradt távol.

Nem is olyan rég még kávéval zárult a meghívásos vacsora. Erről mi mit sem tudtunk. Két kollégám jött el hozzánk. Ettünk, ittunk, beszélgettünk, és ők szemmel láthatóan jól érezték magukat. Aztán a témák kimerültek, az óra éjfélt is elütötte, de még egy uszony sem rebbent. Hajnal felé aztán elmentek. Utólag tudtuk meg, hogy a kávét várták. (Az ezt követő kávé neve a "húzzatok már a fenébe" kávé.)

SzZoole 2017.05.10. 15:28:48

@Pink Petsch: Kebles Pinki,te annyi mindent tudsz,úgy szeretnélek alul vizsgálni és felül bírálni,mint szakértő diplomás docens:)))
Na jó,dolgozom tovább......

2017.05.10. 15:34:16

@DorotkaB: Hm, na ez az, ami kissé rideg nekem. Pl. az ajándékozási példád. Mivel annak is öröm, aki adja, nemcsak annak, aki kapja, szóval egy minimális visszajelzé (némi mimika legalább) nem ártana, hogy az ajándékozó legalább tudja, hogy megközelitőleg eltalált-e az izlést. mert ha nem, előfordulhat, hogy a megajándékozott (visszajelzés hiányában) élete végéig csillámpónis akármiket kap, mivel az első után nem volt képes annyit kinyögni, hogy köszi-nagyon aranyos-de-nem-egészen-az-én stilusom. ;)))
Azért valamilyen szintü társadalmi interakció szükséges, hogy ne hétvégeken éljék ki az emberi énjüket a finneknél bebaszva (akik egyébként az oroszokhoz járnak át hasonló célokból ;) ). .

2017.05.10. 15:36:57

@zoole uk: Nehéz is az ember élete, ha nem az élet 2-3 területe érdekli mindössze :PPP
Ja, vizsgálni ... majd ha bemutatod az asszony irásos engedélyét :PPPPP

Golf2 2017.05.10. 16:02:33

Pöcs-ét kell az engedélyre?

2017.05.10. 16:31:30

@zoole uk: Attól még az engedély fasorban se nincsen :PPP

@London2009: Most éppen viselkedünk ;)))

DorotkaB 2017.05.10. 16:38:14

@Hobbiszakács: Aha, köszi az infót, akkor ma megint tanultam valamit! Személyesen adtuk neki oda, úgyhogy biztosan tudta, hogy neki szól, valószínűleg tényleg csak elfelejtette megköszönni (mondjuk ez nem lep meg, mivel azóta is levelezünk és a "levelezés" nála abból áll, hogy két-három évente küld egy beszámolót, nyilván ebbe ilyen kis részletek nem férnek bele, de azért ettől még nagyon bírom :))

@Pink Petsch: na igen, ez nekem is kicsit fura volt, pont azért, amit írtál, mert a mi kultúránkban az ajándékozónak is fontos, hogy lássa a reakciót (főleg hogy örömöt okozott-e). Ráadásul nem olcsó ajándék volt, úgyhogy érdekelt volna, hogy legalább sikerült-e eltalálni az ízlését, bár később azon is gondolkodtam, hogy nem lehet-e, hogy épp ezen csúszott el a dolog (a mértéktartás, ugye), hogy náluk mondjuk nem szokás nagyobb ajándékot adni. De egyébként én introvertáltként tökre meg tudom érteni, hogy valaki inkább egyedül szeretné kibontani az ajándékát, nincs is kínosabb, mint mikor meglepnek valamivel, amivel te abszolút nem tudsz mit kezdeni és akkor A) magyarázhatod el kedvesen, hogy köszi, de legközelebb ilyet ne, amivel a másik örömét is tönkreteszed B) erőlködhetsz, hogy úgy tűnjön, mintha jajde örülnél, és akkor nagy eséllyel legközelebb is valami hasonlót kapsz :)

2017.05.10. 16:57:22

@DorotkaB: Szerintem ezen ne agyalj, feleslegesen, mármint a "lagom"-on, hogy stilszerü legyek ;). Ok, biztos nem egy illatgyertya volt, de azt azért megfigyeltem, a magyarországi ajándékozási kultúrában, hogy az emberek hajlamosak 1-2 szinttel felé lőni az eseménynek (szülinapra összedobott valami iPhone-os cucc... mifrásznak?).
Egyébként, bár megértem, hogy az ajándékbontás is lehet olyan intim, mint a reggeli zuhany, és wc-zés, de azért ... nah! Épp a csillámpónis "balesetek" miatt jobb ezt szerintem nyilvánosan intézni ;)))
Hm, azért a tag még svédnek is kissé introvertált lehet, ha valóban 2-3 évente jelentkezik mindössze ;)))

Csodabogár 2017.05.10. 17:19:54

@DorotkaB: Férjhez nem mentem ott, de szereztem állampolgárságot. Nem hinném, hogy valahol még ilyen egyszerű lenne, mint ott volt. Mikor letelt a 6 év, betelefonáltam és megérdeklődtem, hogy mire van szükség. Minimális követelés volt, egy papir ami igazolta, hogy ott lakom, ahol és egy másik, hogy tudok svédül. Ahol a lakhelyemet igazolták, akkor még a kerületi egyház volt a hely, megkérdeztem, hogy a svéd tudásomat hol igazolják? Itt, mert halljuk, hogy tud svédül. Ezzel el is volt intézve a dolog. A talán 2 oldalas kérdőívet kitöltöttem, megadtam a referenciáimat és elküldtem. Napra pontosan megkaptam az állampolgársági papirt. Akkor még 7 év volt.
Nem tudom ma mi van. Az anyakönyvezést már nem az egyházközség intézi, azt tudom.
Amit viszont soha nem szerettem, a tegeződés volt. Én, feltehetően koromnál fogva, nem szeretek férfiakkal tegeződni, hacsak nem fűz hozzájuk valami közelebbi viszony. Ugyanakkor tudom, hogy svédül nem egyszerű udvariasan magázódni, persze nem lehetetlen. Az egyetlen magyar docensel, az egyetemen, magyarul magázódtunk, svédül tegeződtünk.

Csodabogár 2017.05.10. 17:27:00

@Pink Petsch: Nem, Persze nem jártam előkelő helyekre svéd disszidens koromban, de ahol megfordultam, mindig ráöntötték a "generalszószt" a rántott húsra ha nem tiltakoztam elég gyorsan. Volt még egy specialitásuk, a saláta dreszing nélkül. Ezt egyszer, már látogató koromban, egy igen drága étteremben is megéltük. Képzeld, hozzák a szuper szép friss salátát és nincs rajta semmi. Rögtön eszembe jutott a régmult kantin idő, amikor sokszor belefutottam ebbe.
Lehet, hogy azóta minden más már. Utolsó látogatásom is vagy 5 éve volt, nem győztem csodálkozni a sok új,megfizethető vendéglátó helyen.

Csodabogár 2017.05.10. 17:33:11

@Hobbiszakács: Torta, még mindig rázkódom az "ekliga princess" torta gondolatától is, pedig igen szeretem az édességet.

Barátaimmal esett meg, egy kerek születésnapi buli után, már mindenki haza ment. Nem volt hivatalos vacsora, inkább büfé szerü. A szomszédjuk, meg csak nem akart haza menni, pedig már a felesége is elment. Barátom egy üveg viskey mellett virrasztott a pasival, miközben a saját felesége már rendbe rakta a csatateret stb. Végül valahogy megkérdezték, hogy mégis, nem menne már haza? A válasz: még van az üvegben ital.
Nos ekkor jöttünk rá, hogy miért van vendégségben rendszerint csak kis üveg ital.

2017.05.10. 18:26:15

@Csodabogár: Te, ez az az a barnamártás, amit az Ikea ad a húsgombócai mellé?
Mellesleg, én nem igazán szeretem őket, van egy umanis utóizük, amitől legenyhébb esetben is csak a fejem fáj ... legrosszabb esetben meg a budin töltöm még az aznapot is;) A paradicsom vagy a parmezán, és pár halfajta sem nagyon megy nekem, mert abban meg természetes úton van bbenne az umani.

Beriman 2017.05.10. 19:25:08

Holnaptól csak fikázni járok a kollegáimmal :) klassz :))) kiváncsi leszek mit szólnak majd, persze majd elárulom mi is az svédiesen :)

montroyal ( CAN qc) 2017.05.10. 19:27:26

ott mindenki a saját fogyasztását fizeti.

nok is ? akkor magyar csajok ne menjetek oda ... persze egy dalias($) svéd férjért megéri egy ki befek(vés)tetés :-)

montroyal ( CAN qc) 2017.05.10. 19:33:44

@diggerdriver: a korhazak etkezteteset ha jol olvastam valahol valamilyen kozponti ceg iranyitja ... hogy kinek az erdekeltsegeben? Mészaros Lorinc , soroljam tovabb ..

Csodabogár 2017.05.10. 19:37:30

@Pink Petsch: Az pontosan. Én még a DDR időkből ismerem, ott is mindenre az járt. Pesti IKEA-ban nem eszem, kintiben is csak a csodás rákos szendvicseiket szerettem, amiből 1 darab elég volt nekem ebédre.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2017.05.10. 19:38:49

@Pink Petsch: A húsgolyócskákra öntött barnamártás (brunsås) marhahús-alaplével és tejszínnel felengedett barna rántás (vajban enyhén megpirított liszt), amit kínai szójaszószal, áfonyazsélével és borssal ízesítenek.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2017.05.10. 19:41:42

Frászt áfonyazselével. Helyesen: fekete ribizlizselével. :-)

2017.05.10. 19:49:47

@Csodabogár: @Hobbiszakács: Ja, akkor az lesz az, amit az "élelmiszer-részlegükön" is megvehetsz lefagyasztva. Feltételezem, ugyanazt használják, csak nem 250 grammos kiszereklésben kapják, hanem 2500 grammosban.
De végeredményben olyan nagyot nem tévedtem a Jäger-szószt illetően. ;) Barnamártás alap. csak a Jäger-szószban vörösbor van meg gomba,a svéd barna--mártásban meg a glutamát mellett ribizlilé ;)))

Beriman 2017.05.10. 19:52:50

@Pink Petsch: Van amit Te nem ismersz Pinki? :))))))))))

Beriman 2017.05.10. 19:54:50

@montroyal ( CAN qc): Az a baj, hogy a pénzt csak a saját zsebébe irányítja, semmi más. Abba a kórházba tenném be az összes tolvaj politikust ÖRÖKRE.

DorotkaB 2017.05.10. 19:55:44

@Csodabogár: Hát igen, az ügyintézés annyira flottul ment, hogy én is csak néztem, mint a moziban. Bárcsak itt Csehországban is úgy menne ez az állampolgárságosdi, ahogy leírtad! Ha rajtuk múlik, én sosem leszek cseh állampolgár (elég végigfutni, hogy mi mindent kell igazolni, kikérni, bemutatni, levizsgázni, lepecsételtetni, stb., stb., és rögtön el is megy az ember kedve, hogy belevágjon). Volt Prágában olyan ukrán ismerősöm, aki bár már majdnem húsz éve élt itt, vett több házat is, vállalkozást indított, de mégsem sikerült neki megszerezni a cseh állampolgárságot. Végül csak azért kezdett el magyarul tanulni, hogy az egyszerűsített honosítás segítségével ha nem is cseh, de legalább valamilyen uniós állampolgársága legyen.

@Pink Petsch: Igen, elég elborult a csávó, de biztos a hosszú téli éjszakák teszik :)))

2017.05.10. 20:00:17

@Csodabogár: Én tengeri herkentyüket csakis tenger melletti városokan eszek. Már ha nagyon muszáj ... udvariasságból ...

2017.05.10. 20:08:31

@DorotkaB: De miért akarsz te cseh állampolgár lenni?
Ok, az ukrán ismerősöd megértem, miért. Magyarországon és Romániában is nagy biznic az állampolgárság, főleg a kárpátaljai magyarok üzletelnek vele, akik a 3 hónapos gyorstalpalóban beszerválták maguknak a magyar állampolgárágot (legfeljebb nem kötötték az ukrán hatóságok orrára, ugyanis ők kfejezetten nem kultiválják, de az oroszok miatt).

SzZoole 2017.05.10. 20:10:07

@Pink Petsch: oh,hogy egyedem-begyedem legeljek a kebleden,tudok,hogy csak szam van es,hogy csak egy nonek elek,de azert kezzel-nyelvel nagyon jo vagyok:)))

2017.05.10. 20:11:30

@Beriman: Már hogy a lófaszan ne lenne .. a két ismeretlenes egyenleteken túl fehér volt nekem a matematika, például ;))))
-Bocs, de tényleg sok minden érdekel az emberi társadalmak szintjén. Vakszeg azért is végeztem azt, amit, bár rohadtul nem piacképes. Igaz, egy percre sem bántam meg. Engem nem tudnak megetetni ...

nyuszigonosz 2017.05.10. 20:13:14

@DorotkaB: Írod, ha "rajtuk múlik" : hát neked kell törödnöd azzal, ha cseh állampolgár szeretnél lenni.
Átnéztem, mi minden kell hozzá: nem több, mint pl. a némethez kell, és Csehországban már 5 év után kérheted. Mivel a férjed cseh állampolgár kérhetsz hamarabb is.
Söt relatív olcsó is.
Ami ezt nálad megdrágítja azok a fordítások lesznek.

DorotkaB 2017.05.10. 20:18:48

@Csodabogár: Még a tegeződéshez: megértem, amit írsz (remélem nem baj, ha tegeződünk, bár nem vagyok férfi, de ha jól sejtem, akkor fiatalabb vagyok nálad), én sem szeretem, ha valaki indokolatlanul letegez, de szerintem ez sokban függ a nyelvtől és a kulturális kontextustól. A svédet nem ismerem, de finnül tudok valamennyire, és tudomásom szerint a finnek soha, semmilyen helyzetben nem magázódnak (nem tudok róla, hogy a finnben egyáltalán lenne magázódó forma, bár ettől még lehet, hogy van, nem vagyok profi), úgyhogy amikor ott voltam, eszembe sem jutott, hogy ez milyen udvariatlan lenne, egyszerűen természetesnek vettem.

Magyarországon és például Csehországban más a helyzet, mindkét nyelvben van magázó forma és a társadalmi norma is az, hogy egyeseket magázni kell. És itt már nekem is zavaró szokott lenni, amikor pl. bemegyek Magyarországon egy üzletbe és kérdezés nélkül letegez az eladó, vagy az étteremben a felszolgáló. Csehországban a norma még sokkal konzervatívabb, amit én szeretek, nekem ez a "magázódás ideális mértéke", például kizárt, hogy eladó vagy pincér, vagy bárki, akinek épp az ügyfele vagy letegezzen, de még az idősebb gyerekeket (gimnazistákat például) is magázni illik.

SzZoole 2017.05.10. 20:20:08

Itt a UK-ben is szeretnek fikázni az emberek.
Ahogy a dugoban araszolok szoktam nezegetni a mas autoban ulo embereket.A legtobbjuk fikazik,van olyan aki osszegurigazza es elfricskazza vagy az ules aljaba keni,de sok olyat is latok aki megeszi,na olyankor szoktam madörfakör szanofabicsezni......

2017.05.10. 20:21:51

@zoole uk: Főleg nyelvvel .. azaz csak a szád jár ... :PPPP

2017.05.10. 20:24:37

@zoole uk: Te, hun van digger? Tegnap megnéztem a negyed órás youtube feltöltését (jön egy sörrel :DDD). Ritka türelmes egy ember a haverod, az már biztos. ;)))

SzZoole 2017.05.10. 20:32:58

@Pink Petsch: igen,csak a szam:))
Tudom,hogy a testem/lelkem egy ajandek lenne a szamodra,de sajnos mar foglalt vagyok:)))

SzZoole 2017.05.10. 20:33:48

@Pink Petsch: hol lenne,hàt a börében:)))

DorotkaB 2017.05.10. 20:42:07

@Pink Petsch: Egy ideig gondolkodtam rajta, hogy megcsináltatom, de egyelőre letettem róla, nagyobb macera lenne, mint amennyi hasznom származna belőle. Úgy gondoltam, hogy ha már egyszer itt élek és ha nem jön közbe semmi, akkor itt is maradok életem végéig, akkor jó lenne, ha pl. lenne szavazati jogom, ilyesmi (most csak önkormányzati választásokon szavazhatok).

Igen, hallottam érdekes sztorikat a honosításokkal kapcsolatban, de az a vicces, hogy ez az ismerősöm teljesen komolyan vette, nem okosba' akarta, hanem rendesen beiratkozott nyelvtanfolyamra (én voltam a tanár, hehe), évekig tanult, meghallgatásokra járt, szaladgált a papírjai után. Sajnos eljöttem abból az iskolából és Prágából is, nem tudom, meglett-e végül neki, de remélem igen, nagyon aranyos ember volt.

@nyuszigonosz: Oké, ez félreérthető volt, nyilván nekem kell kezdeményeznem, tisztában vagyok vele. Ha nagyon akarnám, akkor belevágnék, de őszintén szólva nem szeretnék egy teljes vagyoni átvilágításon átesni csak emiatt (ha nem muszáj. Ha mondjuk épp szétesőben lenne az EU, akkor valószínűleg megpróbálnám). Mivel pl. most nincs állandó jövedelmem, ezért a férjem vagyoni helyzetét is kivizsgálnák. Igaz, nem tudom, hogy máshol ez hogy megy, de nekem ez túl nagy árnak tűnik az állampolgárságért.

Shaktee 2017.05.10. 21:02:50

@Pink Petsch: már megint itt lengeti a koma, a a szeles url-ben, ahun mindenki azt hazudik amit te elhiszel :PP

2017.05.10. 21:33:50

@DorotkaB: Ja, hogy nem átmenetileg tervezted, pár évre a cseh kiruccanást ... Oké, akkor értem.
Hm, az ismerősöd meg ... ha volt magyar felmenője, akkor lehetett esélye, másként a vásárlással előrébb lett volna. De optimista vagyok, biztos megkapta, ha elég kitaró volt ... bár lehet, hogy mostanában inkább letagadná ;))) Igencsak fura, hogyan itéli meg a nyugat-európai "kisember" Orbánt. Épp tegnap volt, hogy egy francia, idősebb vendégünk azt találta mondani a 'small-talk' alatt, hogy "Ugye, Orbánnak is Hitler a példaképe, mint Le Pennek?" De általában véve is, nem találkoztam olyan vendéggel, aki -ha éppen szóba került- támogatta volna Orbánt. Általában kissé kérdő hangsúllyal kerül szóba, hogy mit gondolok róla magyarként, és amikor közlöm szimplán, hogy szerintem "Er ist ein idiot", akkor mondanak bővebbet is ;)

DorotkaB 2017.05.10. 21:54:57

@Pink Petsch: Hát igen, nekem is hasonlóak a tapasztalataim a mai magyar politikával kapcsolatban. Mondjuk errefelé azért nem ritka az Orbán-hívőkhöz nagyon hasonló gondolkodású ember, sajnos elég megnézni a köztársasági elnökünket és a rajongótáborát (ugye, ugye, ha lenne választójogom :))), de annyiban mégis jobb a helyzet, hogy a cseheket a hétköznapokban általában nem túlzottan izgatja a politika, de legalábbis a nagy többség nem szokott habzó szájjal egymásnak esni holmi piti kis politikai nézeteltérés miatt. Bár sok politikus buzgón követi a magyar példát és próbálja minél jobban megosztani és egymás ellen uszítani a társadalmat, de én bízom a csehekben. Amíg a sör olcsóbb, mint az ásványvíz, addig szerintem van remény :)

Csodabogár 2017.05.10. 22:00:39

@DorotkaB: Mindig tudtam, hogy a csehek sok mindenben jobbak nálunk. Most kaptak tőlem megint egy jó pontot.
A svédeknél van magázódási forma, de mint mondtam tekervényes. Egyszer mikor látogatóban voltam egy barátnőmmel kerestem valamit egy üzletben. Barátnőm úgy beszél svédűl, hogy mindenki svédnek hiszi. A nálunk lényegesen fiatalabb eladó, őt simán letegezte, velem pedig igen udvariasan magázódott. Én is svédől beszéltem, csak persze nem úgy mint egy bennszülött.
Itthon engem, mert már vén vagyok nem tegez le soha senki, de figyelem üzletekben a fiatal eladók a fiatal vevőkkel simán tegeződnek. Nem hinném, hogy mind jó ismerősök lennének.

DorotkaB 2017.05.10. 22:18:51

@Csodabogár: tapasztalataim alapján nemcsak a fiatalokkal, pl. ha anyukámmal megyek be, akkor is simán "sziasztok"-kal köszönnek (persze, ha köszönnek egyáltalán...). De olyan is előfordul, ami viszont szerintem nagy udvariatlanság, hogy bemegyek, "jó napot"-tal köszönök, mire "szia" a válasz. Ilyenkor mindig eléggé meglepődöm, mert elszoktam már az ilyesmitől :)

Herr Géza 2017.05.10. 22:28:01

@Csodabogár: Hahaha: "Én, feltehetően koromnál fogva, nem szeretek férfiakkal tegeződni, hacsak nem fűz hozzájuk valami közelebbi viszony. " Akkor mi itt annyian hogy??? Vagy "közelebbi" viszonyban vagyunk? :))))))

2017.05.10. 22:31:43

@DorotkaB: Én "visegrádi-szindrómának" nevezem ezt az orbanista-illiberalizmust, és a vele való szimpatizálást. Bár ebben leginkább csak a maygarok és a szlovákok érintettek. A lengyelek és a csehek, a német határ és az átjárhatóság miatt, valamint a lengyeleknél a massziv kirajzás miatt Anglia felé, képesek tovább látni az orruknál. Igy ez leginkább a magyarokra és a szlovákokra jellemző. A románokat meg mindketten mélyen lenézik, pedig nem kellene :PPP

gabors 2017.05.10. 22:32:41

@DorotkaB: "Igaz, nem tudom, hogy máshol ez hogy megy,"

ami a penzugyi reszet illeti az USA-ban az elmult harom ev szovetsegi adobevallas hivatalos masolatat kell beadni, amit az adohivatal levelben elkuld ha kered. Ezenkivul semmi mas nem kotelezo, viszont van egy ket dolog ami jo tamogato dokumentacionak pl ha van hazad akkor a tulajdoni lap es ha meg torlesztesz (hiszen ott van hogy jelzaog van rajta) akkor egy "friss" elszamolast, hasonloan egy munkaltatoi fizetesi bizonylat ... ezeknel sincs kulonosebb kiadas siman bekuldesz egy masolatot meg kozjegyzoi pecset (notary public) sem kell ra (hiszen szovetsegi buncselekmeny barmi hamisat beadni). De ezek mind csak opcionalisak es semmi atvilagitas nincs ezenkivul ezek csak arra jok hogy bizonyitsak hogy jo allampolgar lesz beloled (vagy nem).

Amugy SEMMILYEN leforditott magyar dokumentumot sem kellett a az allampolgarsagi kerelemhez csatolni. (igaz viszont a zoldkartyanal/letelepedesi engedely kellett a szuletesi a.k. es annak "hiteles" masolata de mas nem).

Most egy eve kezdtem hozza es nemreg lett meg.

2017.05.10. 22:42:26

@Csodabogár: @DorotkaB: Én azon szoktam vigyorogni, amikor a velem egykorú kasszás hölgy az üzletben, ahol vásárolni szoktam, simán letegez, és előadja, hogy ő bezzeg az én koromban! :DDD Hizelgő azért, hogy egy másik nő jó 10 évvel fiatalabbnak gondol, pedig egyidősek vagyunk. Hizelgőbb, mintha egy pasi bitzonygatná ugyanezt 24/7-ben :DDDDD

2017.05.10. 22:47:18

@gabors: Te, magyarázd már el, miért IKEA-bútoros préselt falemezekből épitenek házat sokan az USA-ban? De ha már igen, miért csodálkoznak, hogy a pár évenkenti rendszeres tornádó-járáskor viszi a picsába az egészet a tölcsér? És miért kell ezt minden egyes alkalommal "nemzeti katasztrófaként" előadni az egész világon?

Herr Géza 2017.05.10. 22:53:30

@Pink Petsch: Rakott krumpli citrommal? Na vazze, az sem tűnik az én gasztrovilágomnak, pedig sokmindent kipróbáltam már és sokmindent megeszek üzemszerűen, amitől az emberiség "normálisabb" fele hidegrázást kap. De ha a rakott krumplit kéne megbolondítani, biztos nem a citrom jutna eszembe... Mondjuk nem is jutok el gyakran lyoni szakácsversenyekre...
A 4. hely miatt nyafogott? Azanyjapicsája. És még visszafogott is voltam. Láttam a döntőt összefoglalóban, szuper kajákat kreáltak a magyarok. Na de a többiek is.... :))))

DorotkaB 2017.05.10. 22:56:18

@gabors: Szuper, gratulálok! :) Gondoltam, hogy az USA-ban biztos van ilyen eljárás, de mondjuk az egy teljesen más helyzet, ott az állampolgárság megszerzésével azért jelentős előnyökhöz jutsz magyarként, míg egy cseh állampolgárság valójában nem sokat jelent egy amúgy is EU-állampolgárnak. Nekem egyedül a szavazati jog megszerzése miatt "érné meg" most (meg dolgozhatnék a rendőrségen...), de ennyiért nem érdemes szerintem belekezdeni. Értem, hogy bizonyítani kell, hogy jó állampolgár leszek és nem azért akarom felvenni az állampolgárságot, hogy utána az államon élősködjek. De túlzásnak érzem, hogy ha mondjuk éppen nincs munkám, akkor a férjem szerződéseit, jövedelemkimutatásait kérik be. Biztos rettentő naiv és jóhiszemű vagyok, de nem szeretem, amikor eleve azt feltételezik, hogy csak ki akarom használni a rendszert.

gabors 2017.05.10. 23:09:27

@DorotkaB: "ott az állampolgárság megszerzésével azért jelentős előnyökhöz jutsz magyarként," ezt nem ertem hiszen a szavazati jogon kivul a "jelentos elony" kb az usa utlevel ami sok esetben nem is igazan elony.

Nem tudom milyen mas elonyre gondolhatsz ami a letelepedesi engedellyel nincs meg, OK postan nem dolgozhatok es vannak egyebb foleg allami allasok level kezbesitesen kivul is amiknel elofeltetel az allampolgarsag. Az igaz hogy zoldkartyat megvonhatjak de jogkoveto eletmod eseten ettol nem kell felni. (jo ha szerelemfeltesbol legyilkolom a fel falut akkor igen a borton utan kiutasitanak)

2017.05.10. 23:09:43

@Herr Géza: @swing gitan: Marokkói citrom, basszátok meg, marokkói, nem is akármilyen! :DDD
És igen, a 4.-ik hely miatt picsogott szó szerint azzal, amit idéztem (be-nem-teszem-a-lábam). A comment.com-on volt pár eléggé éles szócsatám pár elfogult hivével ez ügyben :DDD
(De a legszebb az, hogy a Hold-utcai étkezőjét úgy reklámnozza, mint echte magyar alapanyogokkal melózót ... marokkói citrom ... janah ... meg a 4 tenger :DDD)

gabors 2017.05.10. 23:18:13

@Pink Petsch: @swing gitan:

Na meg az arak most hogy a kanadai faarukra komolyabb vamot szab ki Trump lehet hogy teglabol fognak hazakat epiteni... :-) Amugy sokkal konnyebb es rugalmassabb igy epiteni csaladi hazakat

Amugy meg az ilyen hazaknak a 99.5% sem talalkozik tornadoval. Es ez az epitkezes szinte csak az egyeni egy csalados hazakra jellemzo (nem is mindenhol) barmelyik akar kisvarost is nezed ott donto tobbsegeben NEM ilyen "hazakban" laknak. Es ahol ez komoly veszelyt jelent ertelemesebbje epit tornado sheltert (ovohelyet) talan lattad mar filmeken.

Es megnyugtatlak a hagyomanos tegla, sot acelvazas beton elemekbol epult hazakat is szetkapja egy tornado ha telibe talalja, nem tudom emlekszel-e 5-6 eve volt most nem keresem meg amikor egy altlalanos iskolat talalt telibe tobb tucat gyerek halt meg siman dontotte ossze a falakat (ettol haltak meg a legtobben). Azokat szep magyar fasza csaladi hazakat is lebontana siman egy F-5 tornado ...

svédnyugger 2017.05.10. 23:19:59

@Csodabogár: Ó igen rengeteget változott a kaja kultúra, de én az igazi régi házikosztot is szeretem, még a "kroppkaka" is a kedvencem, pedig azt nem mindegyik svéd kedveli. A tegezés egyáltalán nem zavar, evvel szerintem a generációk is közelebb kerülnek egymáshoz.
@Pink Petsch: én is utáltam a halat M.o-on, de itt rászoktam a finomabbakra, no nem mindegyikre! A rákot megkóstolni 25 évembe tellett. Most sem veszek, de nem kotrom félre ha ez az elöétel (és általában ez szokott lenni) Van egy hely Svédországban ami híres a rákszendvicsrôl, no az mennyei.
Mikor én jöttem ki, akkor még a fokhagymát jóformán csak a patikában lehetett kapni, azóta óriási a fejlôdés, minden kultúra megjelenik a mai kínálatban. egyszer voltam Ystadban a badhotelben, ahol a kimondhatatlan nevû finn/svéd díjnyertes szakács volt a chef, csak annyit mindhatok, hogy megérdemelte a díjait.

DorotkaB 2017.05.10. 23:22:22

@gabors: Nem tudom, én valamiért azt hittem, hogy USA útlevél azért jelentős előny, főleg, ha megtartod mellé az EUsat is.

DorotkaB 2017.05.10. 23:24:02

@DorotkaB: úgy értem, utazási szempontból. Munkavállalási és egyéb szempontokra nincs egyáltalán rálátásom.

Csodabogár 2017.05.10. 23:27:57

@Herr Géza: Mikor elég régen elkezdtem netes pályafutásomat, elég nehezemre esett a dolog, mármint a tegeződés. Igaz sok mindenkiről nem is lehetett tudni, hogy fiu vagy lány. De a legnagyobb nehézség akkor volt, mikor személyes találkozások lettek a netes ismeretségekből. De ez egy más világ. A házban lakó mindkét férfiuval magázódunk, míg a kettő hölggyel természetesen tegeződünk. Elég régen lakunk már itt együtt. A ház átlag életkora 80+.:-)))

2017.05.10. 23:28:31

@gabors: Oké, ha benne vagy a tornádó/hurrikán kellős közepén, akkor legfeljebb a betonbunkernek van esélye fennmaradni (tudom, a tornádó "szemében" szélcsend van és nyugi, nem igy értettem)
De sok házat úgy kap fel pozdorjává apritva, hogy csak széle éri el őket. Azok a házak, ha nem préselt faelemekből épülnének, simán átvészelnék, legfeljebb a tetejüket vinné el.
De még ez sem érdekel annyira ... ami viszont bosszant, hogy minden egyes kibaszott tornádó után tele van a világsajtó, hogy jaj-szerencsétlenek ... és közben mutogatnak olyan házmaradványokat, amik Európáan pajtának sem mennlének el, már újkorukban.

Csodabogár 2017.05.10. 23:37:20

@gabors: Jót röhögtem, amikor Los Angelesben a barátnőm úgy mesélt valakiről, hogy nagyon gazdag, mert tégla háza van.
Aztán még jó sok mindent hallottam ott is máshol is, de mióta Floridában volt két lakásunk, már egy cseppet nem tud meghatni, ha valaki amerikai házával dicsekszik. Lakás azért volt kettő, mert először vettünk egyet, amiről lakva kiderült, hogy vacak és azután lett a másik, ami kicsit kevésbé volt vacak. persze már mindkettőn túladtunk mert nekem az egész élet vacak volt ott. Hangsulyozom nekem!

svédnyugger 2017.05.10. 23:37:52

Van néhány jó story-m a vendégeskedésrôl. A legjobb barátaink között volt egy szakács egy étterembôl ami kapott nehány Michelin csillagot, képzelhetitek a pánikot amikor rajtunk volt a sor, hogy vendégül lássuk a társaságot. (Nem vagyok egy konyhatündér). Valamit összekapartunk, a desszert tiramisu volt, ami abban az idôben nem volt nagyon ismert a svédeknél. Mikor megkérdezte hogy a maradékot hazaviheti-e, akkor nagyon büszke voltam magamra. A másik ismeretlen desszert ami sikeres volt a gesztenyepüré. A következô történet egy másik baráti társasággal a gulyáslevesfôzés a kerti grillen. A zellerleveleket összekötve, hogy könnyen eltávolítható legyen raktuk a bográcsba. Az utólsó cseppig elfogyott. A leveleket kihalásztam idôben, de a cérnát nem találtam. A végén senki nem vallotta be, hogy megette a cérnát. hetekig ezen röhögtünk.

2017.05.10. 23:41:20

@Pink Petsch: A tornado mindent felkap, a teglat is meg a farostlemezt is, viszont utobbi egyreszt olcsobban potolhato, masreszt kisebb kart okoz, ha becsapodik valahova, legalabbis en mindig ezt gondoltam errol, kb mint amikor a versenyautok szethullanak a karambolozaskor, a vezetok viszont (altalaban) sertetlenul ki tudnak szallni, pont azert, mert szethullott a cucc, es nem pedig osszenyomodott, benne a versenyzovel. De en nem ertek hozza, csak ugy magamtol gondolom en ezt. :)

Herr Géza 2017.05.10. 23:42:14

@Pink Petsch: No aztán a marokkói citrom mitől olyan wasistdas? Sztem. a német Lidlben kb. alapcikk az olasszal váltva. Tudod, az az egyszerű necchálós, fél kiló 1-2 euróért....:))))) Na persze jól hangzik a "marokkói", pláne annak, aki még nem evett marokkói kápiapaprikát pl. Ahhoz képest a "kaliforniai" turbópaprika egy ízorgia. :)))))

Shaktee 2017.05.10. 23:44:16

@gabors: Olcsóbb fűteni, hűteni, s ahogy a mojyo írja, jobb ha fát visz a szél mint téglákat.

Shaktee 2017.05.10. 23:46:10

@Pink Petsch: ez valami román etwasz a citronyos rakott krumpedli??

Én nem vagyok semmi jónak az elrontója, megpróbálom ha írod hogy mikor megy bele a citrom..stb

2017.05.10. 23:49:03

@mojyo: A tornádó/hurrikán központi sávja (ismétlem még egyszer nem a "szeme", mert ott nyugi van) tényleg mindent felkap, tök mindegy, hogy fa vagy tégla ... No de, egy tornádó/óhurrikán központi kiterjedése is véges. Azok az épületek, amelyek nem esnek bele az útja során, amelyeket "csak" a széle kap el megmenekülhetnének, ha nem IKEA-házak lennének .... (ok, tetőt valszeg cserélni kellene).

Herr Géza 2017.05.10. 23:51:23

@mojyo: Hát, a versenyautós hasonlatodat mondjuk inkább hagyjuk.... :))))) Nagyon nem stimmel.
Hallottál már "energiaelnyelő biztonsági (utas)celláról"? Na az az, ami megvédi egy határig a versenyzőt ill. a mezei autóst a súlyos sérülésektől, annak meg a lényege pont a kontrollált, előre kiszámolt gyűrődés, ami az ütközési energia jó részét levezeti/elnyeli. A szanaszét repülő, "széthulló cuccoknak" ehhez pont nincs köze. :)))))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.05.10. 23:51:41

@gabors: "Nem tudom milyen mas elonyre gondolhatsz ami a letelepedesi engedellyel nincs meg"

Epp a minap gondolkodtam ezen, aztan rajottem, hogy gyakorlatilag (az altalad felsorolt okok mellett) tul.kepp csak anyagi megfontolas hosszu tavon. Mig a zoldkartyat 10 evenkent meg kell hosszabbitani, addig az allampolgarsagert cask 1x kell fizetni. Itt egy jo lista az ervekrol az allampolgarsag mellett :)
www.jdsupra.com/legalnews/the-top-6-reasons-citizenship-is-a-bette-50426/

2017.05.10. 23:52:44

@Herr Géza: Mitől, mitől, hát attól, hogy marokkói! :DDD
De érted, nem ez a stájsz, hanem az, hogy a csávó úgy reklámozza a kajáldáját, hogy csak magyar alapanyagokat használnak. EPIC FAIL! :PPPP

2017.05.10. 23:54:01

@swing gitan: Romáááán? Baszod, a Széll Tamásról volt szó, az echte MAGYAR séfről :DDDD

mojyo (törölt) 2017.05.10. 23:54:38

@Pink Petsch: Hat igen, de ugye honnan tudni, hogy a legkozelebbinek melyik utca lesz a szelen? :D Es akkor gondolom ez alapjan inkabb a legrosszabb eshetosegre terveznek, hogy ha fel is kapodik az egesz, akkor is konnyebben, gyorsabban, olcsobban vissza lehet rakni, es kevesebbet is zuz. Ok valoszinuleg ilyen eldobhato fogyasztoi tarsadalmasan allnak ehhez (is) hozza, nem pedig ilyen spur europai "ami mentheto az azert maradjon" alapon :)

Shaktee 2017.05.10. 23:55:16

@Pink Petsch: Tojok rá. Kóstoltad? Tudod a módját?

Shaktee 2017.05.10. 23:56:46

@Pink Petsch: Inkább az emberekről van szó, nem az épületek épségéről...

Shaktee 2017.05.10. 23:58:40

@swing gitan: s amerikázol megest, pedig a skandinávok is inkább így építkeznek, mert jobban hőszigetel a fa.

Gnite.

mojyo (törölt) 2017.05.11. 00:02:35

@Herr Géza: Mar vartalak, annyira tudtam, hogy hozza fogsz szolni. :D Az energia elnyelesrol es a kiszamitott gyurodesrol hallottam mar, azt gondoltam, hogy a cuccoknak azert kell szetrepulniuk, hogy azok ne gyyurodjenek raja kiszamithatatlanul, de ezert tettem hozza, hogy nem ertek hozza, koszonom szepen a pontositast. :)

2017.05.11. 00:03:32

@swing gitan: Kóstoltam. A teteje megégett a chips-vékonyságúra szelt krumplinak, az tehát fogyaszthatatlan volt. A citrom kurvára nem illet bele, ugyanis csak önmagábban létezett az ételben, semmilyen más hozzávalóval nem sikerült összhangba hozni. Ugyanis a klasszikus rakott krumplit franciás gratenként gondolták újra, csak az alkalmazott szakács-tanulók (a koruk alapján) kevesek voltak az étel elkészitésehez. És ez nem feltétlenül az ő hibájuk.

Herr Géza 2017.05.11. 00:06:49

@Csodabogár: Na látod, én meg erre csodálkozok rá. Nő létedre miért olyan természetes, hogy a házban lakó nőkkel tegeződsz, a férfiakkal meg nem?
Mondjuk jól nevelt embörként én is megtanultam a társadalmi normákat, ettől függetlenül alapból utálom a magázódást, sokkal jobban érezném magam, ha a magyarban vagy a németben sem lenne. Szerencsére a vénülő korommal egyre több ember felé kezdeményezhetem én a tegeződést. Meg is teszem, amikor csak lehet.

Herr Géza 2017.05.11. 00:11:15

@mojyo: Látod milyen figyelmes vagyok? :)))) Tudtam, higy várod a kiigazítást, meg azt is, hogy ezért tetted hozzá a "nem értek hozzá"-t, így hipp-hopp, máris itt voltam. :)))))))

2017.05.11. 00:17:18

@mojyo: Hm, belgondoltál már, milyen fasza lehet egy préselt farostlemezekből álló házban élni?
Még egy egészségeset sem finghatsz reggelenként anélkül, hogy az egész család hallaná. (nincs az a hangszigetelés .... illetve, de, viszont az jóval drágább, mint egy tégla ház ;)))
Szóval, nem ... nem értem. Egyáltalán azt nem értem, hogy mi a faszomnak kellett ott városokat kialakitani 300 éve, ahol baszott sok a hurrikán és a tornádó. Mert nem úgy volt, hogy az őseik ott élttek már 3000 éve. Hanem úgy volt, hogy himlővel fertőzött takarókért elcsaklizták a földet. Már előtte is megtapasztalhatták, hogy speciel arrafelé rohadt sok a hurrikán/tiornádó. Erre juszt is, oda húzták fel a házaikat. De miután a tornádó ledózerolta a kocsmát a bankot, a vegyesüzletet és a kuplejárt, újra felhúzták ugyanoda ... az istennek sem mentek volna arrébb, mert egy egész kibaszott ellopott kontinensen nem volt elég hely, ami nem a tornádók szokásos pár évi útvonalába esett volna ...
Rohadtul nem birom őket sajnálni. Csak ne nyomnák a pofámba a hülyeségüket minden egyes alkalommal.

Herr Géza 2017.05.11. 00:20:46

@Pink Petsch: Azt a részét vettem, én is jót röhögtem rajta. Tudod, a sokszoknyás néni a piacon, aki a spanyol feliratú originál ládából árulja az EU szabvány szerinti hót egyforma "igazi magyar parit" :)))) Azt amikor megkérdezed, hogy "csókolom, nem ciki ebből a ládából a sztori", akkor még képes azt válaszolni, hogy "aranyoskám, ippeg ilyen vót otthol". Ja, 15 egyforma, vadiúj spanyol paradicsomos láda a bivalybuzgatói udvar sarkába csak úgy beesett.... :))))))

Herr Géza 2017.05.11. 00:27:08

@Pink Petsch: Na az "újragondolástól" is ki tudok ám pusztulni. Van rakott krumpli, meg van francia krumpligratin (graten?). Mindkettő úgy jó, ahogy van (variálni persze lehet, azzal nincs bajom), de a mi a farokért kell a kettőt összekutyulni és ráhúzni a rohadt hősiesen hangzó "újragondolva" jelszót???? Mert az ám olyan flancos lesz azáltal? Hát nálam tuti nem.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.05.11. 00:33:22

@Pink Petsch: "Hm, belgondoltál már, milyen fasza lehet egy préselt farostlemezekből álló házban élni? "

Haha, hat meg van par dolog, ami befejezesre var, de vegulis elvagyunk benne valahogy :) De nalunk nincs tornado, cask foldrenges...akkor meg jobb, ha nem a tegla potyog a fejunkre :)) kepkuldes.com/images/2bc63404da0bac391d312f8d19acc5ba.jpg

2017.05.11. 00:39:16

@Herr Géza: A nagybaniban veszi előző éjjel ;)))

Ja, graten a magyar terminológiában. Én mellesleg nem bánom az újragondolásos sztrorikat, de azok akor ütnek igazán, ha jól el is tudják késziteni az adott ételt. És nemcsak elméletben. és nemcsak egyszer. Hanem minden nap, csuminak, nem egy faszom versenyre, amire éveket gyakorolt ugyanazokat a kajákat készitve, a tálaláson agyalva, meg azon, hogy ha fél fokkal lejjebb veszi a hőt a sárgarépa konfitálásakor, akkor az édes iz fog inkább dominálni, nem az enyhén földes.
Na, ezt nem tudta megugrani a Széll Tamás a kajáldájával. A mindennapi csumi szintet egyenletes minőségben.

mojyo (törölt) 2017.05.11. 00:40:18

@Herr Géza: Esku amikor a kuldes gombot nyomtam, ezt mondtam magamnak, "mibe, hogy ez valami laikus feligazsag ami bantani fogja a Geza szemet, es alig varja majd, hogy kijavitson", igy legyen otosom a lotton! :D

Amugy a szetrepulo cuccokrol eszembe jutott egy kutatas, amit par eve olvastam, hogy megfejtettek, miert torik a teszta a ket vegen behajlitva mindig 3 darabba, es sosenem kettobe, marmint, hogy mindig kirepul belole egy darab, es sose felbe torik, es ez akkor valami IgNobel dijat kapott, de lefogadom, hogy nehany elvetemult kompozit kutatok hasznat vettek! Ma peldaul uzemlatogatason voltam es az jutott eszembe, hogy biztos letezik egy optimalis szovetminta amit ha megcsinalsz nyers spagettibol, akkor egeszen ertekelheto szakitoszilardsagu lapokat lehetne belole csinalni... Azt nem tudom, hogy mire volna jo, de vegso esetben ki lehetne fozni paradicsomszosszal es akkor ujra fel lehetne talalni az olasz konyhat, es jovore akkora szakacsversenyt nyerhetnel vele, hogy te fozhetnel a VIP satornak a Monte Carloi nagydijon!

@Pink Petsch: Hat Japanban meg foldrengesek vannak, meg a cunami, amirol par napja beszelgettunk, es ahhoz is alkalmazkodnak valamennyire epito anyagokkal, raadasul ott peldaul szo szerint papirbol vannak a falak, sokszor megjelenik a kulturajukban ez a maganszfera-hiany is amirol irsz amugy, meg a regi arisztokrataknak vagy csaszarnonek vagy nem is tudom kinek volt regen egy olyan szolgaja, aki egyik kancsobol ontotte a vizet a masikba amig pisilt, hogy elnyomja a hangjat es ne hozza ot zavarba, hogy kihallatszik, fogalmam sincs, hogy jutott eszembe, de esku olvastam ilyenrol. A lenyeg, hogy az emberek mindenhez alkalmazkodnak, amihez csak tudnak, foldrengest, tornadot, barmit tulelnek (kiveve sajat magukat), persze ezert nem kell senkit sem sajnalni, vagy sajnaltatni, ez igy igaz. :)

Ez nagyon bolcs gondolat igy a vegere, ugyhogy abba is hagyom, mar irtam eleg baromsagot ma, joejszakat. :D

2017.05.11. 00:44:00

@Zsuzsi65: Földrengéskor tényleg jobb ;)))
Különben bocs, pofás a ház meg minden, de valahogy azok a design-torták jutottak róla eszembe, amiket elnézni szép, megenni meg azért nem kellene (és nem azért, mert tönkreteszed az "alkotást") ;))))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.05.11. 00:56:23

@Pink Petsch: haha, hat a ferjem design-olta :)) mondjuk volt egy alap, amit kinezett vmi real estate ujsagbol, aztan jol "meg-custom made-elte :)) azota is banom, mert sokkal tobbe kerult minden, de hat most mar eso utan koponyeg :) max. a gyerekeink jarnak majd jol, felviszi a haz arat a "custome made" varazsszo :))

2017.05.11. 01:36:03

@Zsuzsi65: Ó, szóval vanni benne némi Mekk-Elek hajlam .... ;)))

gabors 2017.05.11. 02:50:17

@Pink Petsch: "tudom, a tornádó "szemében" szélcsend van és nyugi, nem igy értettem)"

ugy tunik hogy nem igazan vagy tisztaban hogy mi a tornado es mi a hurrican (hurricannak van szeme ) a tornado SOKKAL pusztitobb de csak egy kicsi koncentralt helyen altalaban nehany szaz meteres az igazan pusztito zona es altalalaban 1-2 merfol hoszzu es ott teglahaz sem maradna eppen (beton bunker talan) viszont a tornado tolcsertol akar 500-600 meterre komolyabb karok nem szoktak lenni foleg ha nem F5 (a legerossebb)

a hurrican teljesn mas abbol a legnagyobb sem szokott szetszedni meg egy favazasas hazat foleg olyat amit mondjuk az elmutl 20-30 evben epitettek az epitesi szabalyokna megfeleloen (en mar 2x voltam benne persze nem volt Andres meretu ) es ott bar van esely hogy a nagy szel karokat okoz (foleg hogy fak dolnek hazakra iilyesmi) ott leginkabb az esso okozza a legnagyobb karokat !!!

szoval jobb lett volna ha ezt nem is kerdezed !!! a favazas hazam

gabors 2017.05.11. 02:52:30

@Pink Petsch: "De sok házat úgy kap fel pozdorjává apritva, hogy csak széle éri el őket" ilyen videokat latsz !!! az nem a szele az a KOZEPE azt hogy az utca masik oldalan a haznak semmi baja azt nem szokat filmezni

gabors 2017.05.11. 02:59:29

@swing gitan: "Olcsóbb fűteni, hűteni, s ahogy a mojyo írja, jobb ha fát visz a szél mint téglákat. " Nekem mondod ?

Arrol nem is beszelve ha peldaul furdoszobat vagy konyhat akarsz atalakitani vagy uj ablakot vagy ajtot akarsz a teraszra azert kurva nagy kulonbseg. Pl renovalas alatt mi attettunk a konyhabol nyilo ajtot (a terszra) ugy hogy az ebedlobol nyiljon nem volt egy nagy ugy ... probald meg ez egy teglafalas haznal !!!

Ez meg annyit pinkpocs-nek hogy NEM preselt farost lemezbol vannak a hazak azokal csak kivolrul teszik ra belul is mas van (gipszkarton?)

Amugy nem tudom valaki emlitette-e hogy ezek a hazak sokkal jobban birjak a foldrengest ami pl LA kornyeken kurva nagy elony !!

gabors 2017.05.11. 03:08:54

@Zsuzsi65: "Mig a zoldkartyat 10 evenkent meg kell hosszabbitani, " Nem igazan ha nem akarsz utazni ... :-))) ugyanis az igaz hogy a kartya "lejar" de maga statusz nem (persze most hogy Trump era bekoszontott mindenki maskeppt gondolkodik)

amit belinkeltek kb mindet emlitettem kiveve hogy mennyibe kerul ... sot az elsovel nem is ertek egyet ugyanis ha valakinek olyan gondja van (valami legal issue) ami miatt az allampolgarsagot (naturalizaton) esetleg nem megy at annak a zoldkartya megujitassal is gondja lesz.

Csak rovid tortenet egy baratam felesege akinek "csak" zoldkartyaja van meg ket itt szuletett gyereke (ferj amerikai) evekkel ezelott lejart a zoldkartyja (sot meg az utlevele is) de nem nagyon erdekelte oket egeszen mostanig hogy koltoztek es kellett volna jogsi egy masik allamban viszont ott meg megkerdeztek hogy akokr milyen statusza van (azt hazudni hogy allampoltar az veszelyes!!) Volt kis rinya par honapig mig rendezodott a dolog (pedig tanult valaki tenured proffessor a holgy !!)

gabors 2017.05.11. 03:12:16

@mojyo: "Ok valoszinuleg ilyen eldobhato fogyasztoi tarsadalmasan allnak ehhez (is) hozza, " csak szolok hogy ez az epitesi mod mar a mult evszadban (19-dik) alakult ki azert MERT fa volt boven !!! ez abszult nem egy "modern" fogyasztoi tarsadalmi dolog !!

gabors 2017.05.11. 03:17:08

@Pink Petsch: "sok a hurrikán/tiornádó." elfelejthetned mar ezt a butasagot hogy egy kalap ala veszed ezeket ... nezd mar meg hogy hol van a tornado alley es hol jarnak a hurrikanok ... nem akarok segiteni ...

es teljesen mas a fizikajuk is pl hogy mennek mit is csinalnak JA es hogy mekkorak, azon kivul hogy fuj a szel semmi kozuk egymashoz

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.05.11. 05:01:00

@gabors: "Amugy nem tudom valaki emlitette-e hogy ezek a hazak sokkal jobban birjak a foldrengest ami pl LA kornyeken kurva nagy elony !!"

Igy van...:) egyebkent marha szigoru eloirasok vannak epitkezesnel (es most mar egy csomo regebbi haznal is retrofit kell, anelkul nem kotnek biztositast v. vmi ilyesmi), ezt most elso kezbol tapasztaltuk, amikor epitkeztunk. Me'g a szog tipusat is meghatarozzak, amivel a gerendakat szogelik ossze, meg egy csomo mas szabaly van mindenfelere...

adg 2017.05.11. 06:00:22

@gabors: lontosan igy van van, a tornadod beszhatod, ha utjaban vagy. Hurrikanra kivaloan lehet barmit tervezni.

Benikuty 2017.05.11. 07:18:33

@Pink Petsch: Olyan, hogy európai döntő, nincs. Kontinens selejtezők vannak, az európaiból Tamás elsőként került a döntőbe, ahol saját várakozása alatt negyedik lett. A nagy álom, a dobogó elmaradt, ami azért fiaskó, mert figyelembe kell venni azt a rengeteg munkát amit beletett, és a mi pénzünket, azt a 1,5 mrd forintot, amit az állam beleölt. Ezek ugye adóforintok voltak.
Tamás ezzel tisztában van, és tudja is a helyét, az alázata példaértékű.
A második helytelen információddal kapcsolatban: a Stand 25 a Belvárosi Piac (Hold utcai csarnok) földszintjén van, ami ugyan olyan "kajás", mint a galéria.
A "marokkói" citromról: sajnos magyar nincs, bár Pelikán elvtárséknak sikerült...

somlobodog 2017.05.11. 07:18:33

@Pink Petsch: ugyanezt mondta egy barátom pár hete szél Tamás rakott krumplijarol. Tulhypolt. Fent égett és kemény lent úszik a zsírban.Nekem ez az egész bocuse d'or egy idiotasag. Ki az az elmebeteg aki 350x lefozi ugyanazt a menüt egy edzővel?? Hogy aztán egy csarnokban újra lefozze. :)) baromi kreatív kis verseny:)))

Benikuty 2017.05.11. 07:18:43

@Pink Petsch: " Kóstoltam." Ha szabad kérdeznem hol? Az emeleten, amikor a földszinten van?
Ugyan kérlek! Az általad leírtak alapján ott sem jártál, csak szajkózod az itt-ott megjelent marhaságokat, amit a szokásos fikázók összeturháztak...
Kár a szóért.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2017.05.11. 07:28:26

@Pink Petsch: "A rakott krumplihoz marokkói citromot használ ... talán, nem kéne ..."
@Herr Géza: "Sztem. a német Lidlben kb. alapcikk az olasszal váltva. Tudod, az az egyszerű necchálós, fél kiló 1-2 euróért.."

A citromos rakott krumpli hír igaz, csakhogy a ”nem osztogatnak hanem fosztogatnak” mintájára nem citromról, hanem egy fűszerről, a _sóban eltett, reszelt marokkói citromhéjről_ van szó, és amit nem a rakott krumplira, hanem a gulyásleves tetejére szórnak a Hold utcai Stand 25-ben.

A "marokkói citrom" név alatt futó, sóban eltett citrom a marokkói konyha alapfűszere. Raguk, mártások, (tárkonyos) levesek, húsos-halas ételek ízesítésére használják.

Herr Géza 2017.05.11. 07:57:55

@Benikuty: Micsoda??? 1,5 milliárdot költött rá az állam? WTF?????? Akkor még le is csuknám, hogy csak negyedik lett.....:))))))
Eszem megáll.

nyuszigonosz 2017.05.11. 08:26:34

@DorotkaB: Én mégis ajánlanám neked azt az állampolgársági dolgot. Mint írtad, akkor dolgozhatnál a rendörségen ami nem olyan rossz dolog ott.
Tudod, az, hogy kérik hozzá a jövedelem bizonyítását: az nem rosszhiszemüség. Az egy alap dolog, amit ilyenkor kérnek, más országokban is.

M. Péter 2017.05.11. 08:58:53

@Benikuty: Akkor inkább nézzük a focit. A magyar válogatott nem jutott be a legjobb 8 közé a tavaly Európa-bajnokságon, valamilyen számítás alapján 13.-nak hozták ki, és ez állítólag óriási siker.

Herr Géza 2017.05.11. 09:53:21

@Hobbiszakács: Thx, megint okosabb lettem. :D Mondjuk sóban eltett citromhéjról hallottam már, de vagy nem emlékszem rá, hogy ez marokkói specialitás lenne, vagy nem csak ott járatos. Mondjuk az ilyen elnevezése elég átvágós, mert a (marokkói) citromról biztos eszembe nem jut (ld. itt is), hogy "csak" egy citromos sóról beszélünk. Na de ez már másik tészta.... :)))

Arthamyr 2017.05.11. 10:33:50

@somlobodog: Ki az az elmebeteg aki minden nap több órát edz, hogy egyszer 4 évente valami olimpia nevű eseményen nyakába akkasszanak valami szart? Ki az az elmebeteg, aki minden nap 20x elénekli ugyanazt a rövid részletet, hogy aztán hétvégente kiállhasson pár ezer ember elé, és ott is megtegye? A magas szintű, konzisztens teljesítményhez gyakorlás szükséges.
Ezért is van legtöbb igazán jó étteremben elég rövid a menü (vagy van egy féle, és nincs leírva, hogy mi van benne, annyit csinálnak, hogy megkérdezik, hogy mire vagy allergiás), a stabilan jó minőséghez kiváló alapanyagok kellenek és gépszerűen automatikusan, pontosan kell dolgozni hozzá.

DorotkaB 2017.05.11. 11:24:41

@nyuszigonosz: Köszi a tanácsot, mint már talán írtam, egyszer mindenképp nekikezdek, mert tényleg nem szeretném életem hátralévő részét kvázi kívülállóként leélni egy országban. De nem most lesz az még, először mindenképp kivárom legalább azt a 3 évet, amit állandó lakcímmel rendelkezőként kell töltenem (bár családegyesítésre hivatkozva elvileg mentesülhetnék ez alól, de nem szeretnék felesleges köröket futni).

Én teljesen megértem ilyen helyzetben az államok céljait, érdekeit, stb. Egyedül a hozzáállás és kivitelezés az, ami nem tetszik. Olyan tipikus poroszos, vagy nevezzem kelet-európai gondolkodásnak ezt a fajta állandó, bürokratikus ellenőrzéskényszert? Hogy ne térjek el a tárgytól, Csodabogár írta tegnap, hogy neki úgy lett meg a svéd állampolgárság, hogy az ügyintézés során egyértelműen kiderült, hogy beszél svédül és ez nekik elég is volt, nem kellett a papír. Tudom, hogy ez évtizedekkel ezelőtt volt, de mondjuk öt évvel ezelőtt is simán gyanakodhattak és kérdezősködhettek volna, hogy mégis mi a fenéért akar egy cseh és egy magyar pont Svédországban házasságot kötni, de mégis természetes volt nekik, hogy kérdés és szemrebbenés nélkül elintézik. Nekem ez sokat jelent, mert azt üzeni, hogy alapvetően bíznak bennem. Ha visszaélnék a helyzettel, akkor nyilván megbüntetnének, de amíg nem tettem semmi rosszat, addig miért tennének nekem keresztbe?

Ennek a merev működésnek és állandó ellenőrzésnek a része az is, hogy rendszeresen felmerülnek – mint látható, hivatali szinten is – olyan kérdések, hogy ha van vagyonod, akkor honnan van, ha nincs, akkor miből élsz, ha nincs munkád, akkor miért nincs és ki fog eltartani. Értem mögötte a szándékot, hogy nem akarnak még plusz egy "megélhetési állampolgárt" (a meglévőek mellé, ugyebár...), de miért nem elég, ha teszem azt, aláírok egy nyilatkozatot, hogy ennyi és ennyi évig semmilyen formában nem tartok igényt az állam segítségére? Miért nem lehet az ember magánügye és saját felelőssége, hogy – természetesen a törvényes keretek között –hogyan oldja meg a megélhetését?

nyuszigonosz 2017.05.11. 11:35:08

@DorotkaB: Tudod, ma a "megélhetési állampolgárság" kizárásáról van szó. Nem csak Csehországban.
Szerintem jó ez így. Nem úgy mondanám, hogy ellenörzési kényszer. Persze, ki szereti kiteregetni a pénzügyi életét, azthiszem senki, de ez alapján lehet kizárni a megélhetési állampolgárságot, és ha átmegy a kérelmed, legalább tudod: olyan megítélést kaptál, hogy igen, boldogulsz és a jövöben is bolfogulni fogsz állami segítség nélkül.

Amúgy meg már az jó, hogy Csehország pár éve megengedi a kettös állampolgárságot. Sokáig ez sem volt így.
Szóval szerintem megéri.

dunántúli gyerek 2017.05.11. 11:39:09

Svédország sosem vonzott.

dunántúli gyerek 2017.05.11. 12:00:55

@nyuszigonosz: Gecc, én is prágában élek.

De minek nekem állampolgárság? A nyelv a fontos ha vki integrálódni akar, nem a papír.

Amúgy pont letojom hogy melyik ország engedi a 2s állampolgárságot, nekem már van 2, újabb már nem kell, cseh sem. Az egyik állampolgárságom nem engedi a 2s állampolgárságot. És akkor mi van, honnan tudják meg szerintetek tőlem nem, a másik országomtól se. Ennyi.

nyuszigonosz 2017.05.11. 12:12:47

@dunántúli gyerek: Na most óriási okossággal gyarapítottad az itt már leírtakat.

Ha neked egy állampolgárság a minek kategóriában van, akkor miért is kell dicsekedned azzal, hogy van kettö?:-)

Söt, gondolom a magyar a második, és azt titkolod ott, ahonnan az elsö van. Mert ott nincs megengedve a kettös állampolgárság. Elvennék töled, na ezt meg nem akarod.
De ez legyen a te gondod - örömed - dicsekedni valód.

Írtál egy okos gondolatot is: az integrálódás egy nagyon fontos része a nyelvtudás. Igen, az.
Viszont bizonyos munkakörök betöltése - mint DorotkaB írta - állampolgársághoz kötött abban az országban , ahol ö él és élni tervez, akkor mondjuk fontos.
Meg akkor is, ha valaki szeretne választó polgár lenni.

Te meg csinálj , amit akarsz. :-)

DorotkaB 2017.05.11. 12:13:34

@nyuszigonosz: Én nem hiszem, hogy csak ez alapján ki lehet zárni, és pont ez zavar. Bármikor fordulhat bárkivel a világ, lehet valaki Forma1-es világbajnok csillagászati fizetéssel és egyik napról a másikra történhet olyasmi, hogy élete hátralévő x évtizedét magatehetetlenül éli le. Ez persze extrém példa és nyilván a világbajnok nem szorul az állam segítségére, de előfordulhat.

Engem a mostani helyzetem alapján, azt gondolom, hogy nem fogadnának el, csak akkor, ha a férjem eltart, és ez valahol kicsit megalázó. Mert csak annyit látnak belőlem, ami a papíron van, számokat, és ebben a rendszerben szó sem lehet róla, hogy esetleg elfogadják, hogy saját bevallásom alapján képes vagyok magam eltartani, vagy hogy feltételezzék rólam, hogy tudom vállalni a felelősséget a saját döntéseimért. Mondom, hogy simán aláírnám, hogy nem kell az állam segítsége. Minden más esetben elfogadom az ellenőrzést (pl. jelentek-e nemzetbiztonsági kockázatot, ilyesmi, ez tényleg az állam dolga), de a megélhetési kérdésben szerintem sokkal nagyobb felelősséget lehetne hagyni az állampolgároknak. Mindegy, ez tényleg csak elmélkedés.

És igen, jó dolog, hogy már elfogadják a kettős állampolgárságot, bár tudtommal az én esetmben korábban is elfogadták volna. Az eredeti magyar állampolgárságomtól nem volt joguk megfosztani, csak a csehek állampolgárságát vehették el. Hogy azelőtt hogy volt, azt nem tudom :)

dunántúli gyerek 2017.05.11. 12:17:01

@nyuszigonosz: Olyan munkakörökben, amihez állampolgárság kell, sikeres ember nem dolgozik.

nyuszigonosz 2017.05.11. 12:22:01

@DorotkaB: Egyelöre ez a módszer. Szóva ez van.

Pedig igazad van, az emberrel fordulhat a világ és minden másképp van, amit nem lehet elöre tudni.

Igen, én értem, miért nem adod be most a kérelmet.

A kettös állampolgárság megengedése az lényegében az, hogy megkaphatod a másikat anelkül, hogy az elsöröl le kelljen mondanod. Szóval a te esetedben a csehet nem elvették volna töled, hanem eleve nem kaptad volna meg.
Ez változott pár éve.

adg 2017.05.11. 12:23:09

@DorotkaB: "Az eredeti magyar állampolgárságomtól nem volt joguk megfosztani, csak a csehek állampolgárságát vehették el. Hogy azelőtt hogy volt, azt nem tudom :)"

Ez tudtommal ugy mokodik, mukodott sok orszagban, hogy le kellett mondanod az eredeti allampolgarsagodrol, mielott megadtak az ujat. Elbiraltak a kerelmedet, es ha kinden oke volt, akkor lemondtal a magyarrol pl, es az errol szolo papirosst bemutatva megkaptad az ujat.
Mondjuk ha valaki eleve tobbes allampolgar volt, es csak az egyiket jelentette be, akkor nem tudom, mennyire tudtak ellenorizni, hogy van-e masik, amit megtartott titokban.
Szerencsere egyre kevesebb helyen kell lemondani az eredetirol.

nyuszigonosz 2017.05.11. 12:23:23

@dunántúli gyerek: Na jó, maradjunk annyiban, hogy kinek mi jelenti a sikert, a jó munkahelyet.

DorotkaB 2017.05.11. 12:29:56

@dunántúli gyerek: ühüm, pl. sikeres ember nem szokott miniszterelnök, meg köztársasági elnök lenni :) De ugye, kinek mi a siker...

DorotkaB 2017.05.11. 12:32:06

@nyuszigonosz: aha, akkor rosszul tudtam. Mindenesetre örülök, hogy már megváltozott, mert nem szívesen mondtam volna le a magyarról.

dunántúli gyerek 2017.05.11. 13:15:28

@nyuszigonosz: Nincs olyan intézmény hogy kettős állampolgárság.

Eleve többes állampolgárságnak hívják, de ez nem egy jogintézmény, hanem egy állapot.

Aki mondjuk fel akarja venni a német állampolgárságot az akkor is német állampolgár lesz, ha előtte hontalan volt, meg akkor is ha magyar állampolgár, és pont ugyanolyan jogai lesznek, semmilyen papíron vagy nyilvántartásban sem fog szerepelni hogy ő egyébként még ki/micsoda.

És amikor utána még amerikai állampolgár is akar lenni, meg sem kell említenie hogy ő egyébként német állampolgár is, és ezt az amerikaiak sem tudják, mert nincs ehhez hozzáférésük.

dunántúli gyerek 2017.05.11. 13:15:32

@adg: 'Ez tudtommal ugy mokodik, mukodott sok orszagban, hogy le kellett mondanod az eredeti allampolgarsagodrol, mielott megadtak az ujat. Elbiraltak a kerelmedet, es ha kinden oke volt, akkor lemondtal a magyarrol pl, es az errol szolo papirosst bemutatva megkaptad az ujat. '

Ez akkor van így, ha az az állam megköveteli, ahol szerzed az állampolgárságot. Ha az az állam követeli meg a szimpla állampolgárságot, ahol születtél, akkor te döntesz hogy betartod-e a törvényt vagy nem. Gyakorlatilag soha sehonnan nem tudják meg hogy másik állampolgárságot szereztél, csak ha te bevallod.

Shaktee 2017.05.11. 14:35:19

@gabors: Teljesen mind1 a a téma, ha a pinki pukkadozni akar valamin akkor fog is :-)

Mikkamak 2017.05.11. 15:38:16

Az előzőekhez:

1. Létezik olyan zöldkártya amelyik korlátlan ideig érvényes, tehát soha nem jár le. Viszont a lejáróst muszáj meghosszabítani, különben majdnem ugyanolyan bevándorlási vétséget követsz el, mintha illegálisan lennél ott (egyébként lejárt státusszal úgy is vagy).

2. Soha nem értettem miért építenek szar építőanyagból házakat. Az egyetlen kivétel Kalifornia, ahol az állandó földrengések miatt nagyon szigorúak az előírások. Egyébként a földrengést a téglából épített épületek bírják a legkevésbé (vannak szimulátorok, ahol ki lehet próbálni).
Kaliforniában a régebbi építésű házakat/épületeket retrofittelni kell vagy ajánlott, hogy megfeleljenek az újabb szabványoknak. Vannak olyan helyek, ahol pl. bolt vagy galéria bejáratánál nagy betűkkel hívják fel a figyelmet arra, ha az épület nem felel meg a legújabb szabványnak és belépés csak saját felelősségre.

szent eltvíz 2017.05.11. 15:38:26

Kicsit többet vártam a poszttól a cím alapján. Ezek azok az általános dolgok, amikről bárhol lehet olvasni, ha Svédországról van szó.
Egyébként meg lehet találni a nyitottabb, barátságosabb embereket ott is, mi couchsurfingeltünk az országban, és több barátra is szert tettünk, igaz, a tartósabb barátságok a déli megyékből jöttek. És a közös hobbi nyilván nem árt hozzá (pl. majdnem mindenki zenél, döbbenetes). De Stockholmban is irtó kedves volt mindenki. Aztán egy ideig ott laktunk. De ennek már pár éve, és kíváncsi lennék, hogy változott-e valami a sok-sok bevándorló hatására. De erről nem beszél senki.

gabors 2017.05.11. 16:40:12

@dunántúli gyerek: "Olyan munkakörökben, amihez állampolgárság kell, sikeres ember nem dolgozik. " de nagy butasag EZ!! Van egy ismerosom aki azert nem tudta folytatni a kutato munkalyat a MS utan mert hipp hopp az project amiben volt (AI tema) olyan "fontos" lett az allamnak hogy csak az maradhatott aki atment nemzetbiztonsagi ellenorzesen Csak alapszintu kellett volna de ott kezdodott hogy allampolgarsag :-) Hidd el sikeres csak most mast csinal (tudom extrem a pelda pont hulyeseg elharitasra valo)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.05.11. 16:56:43

Hehh, azért a svéd pontosságot egy picikét árnyalnám.
Szolgáltató cégeknél (kihívom, mert elromlott az izé, vagy az akármi...)
az már egész jó eredmény, ha még aznap kijön, de a pár napos késés is még belefér.Nem egy, nem kettő ilyen esetünk volt, van.Elég idegesítő, hogy azért marad otthon az ember, mert meg van beszélve, és akkor b@xnak rá mások...

A többi az kábé jó... :D
A közlekedésre leginkább északon kell felkészülni, télen, simán van, hogy esetleg két-három órán keresztül nem jár arra senki, ahol lerohadt az ember, főleg nagyon messzi-vidékeken.

kék madár 2017.05.11. 20:17:52

@Mikkamak: Kalifiorniaban mibol epitenek hazat?

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása