oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. március 08. 06:33,  Segítenie kellene a kormánynak a hazatérést? 158 komment

2017. március 08. 06:33 Határátkelő

Segítenie kellene a kormánynak a hazatérést?

A címben feltett kérdésre az ember hajlamos rutinból rávágni az igent, ám ha jobban belegondolunk, nem biztos, hogy ez a jó válasz. Magyarországon (csakúgy, mint a régió más országaiban) is voltak már legalább névleg erre kitalált programok, ám egyik nagyobb kudarc lett, mint a másik. Noha az okok különbözőek lehetnek, előfordulhat, hogy eleve nincs ilyesmire szükség? Vitaindító következik.

gyere_haza_fiatal_vege_foto_gyerehazafiatal_hu.jpg

Kezdjük a szokásos alapnehézséggel, ami röviden és egyszerűen annyi: miként azt sem tudjuk, pontosan hányan mentek külföldre Magyarországról, így arról sincsen pontos statisztika, hogy hányan térnek vissza (vagy mentek el azóta ismét).

A Tárki tavaly októberi (tehát viszonylag friss) tanulmánya szerint a tükörstatisztikák alapján akár 50 százalék feletti visszavándorlás lehetett még a rossz gazdasági viszonyok között is, korábban pedig akár 75 százalékos visszavándorlás is jellemző volt. Ez persze nem azt jelenti, hogy a hazatérők mind Magyarországon maradtak, sokan közülük ismét felkerekedtek. 

A hazatérők inkább foglalkoztatottak voltak, magasabb iskolai végzettségűek, vagy tanulás után visszaköltözők. Ami nagyon elgondolkodtató, hogy a tanulmány szerzője, Hárs Ágnes szerint a határátkelők, „akik túlképzettek voltak a külföldön betöltött munkahelyeiken, így is magasabb jövedelmet értek el”. 

„Hazatérésük után a külföldön megszokott jövedelemvárakozással érkeznek a hazai munkapiacra, ami sikertelen lehet, hiszen nem dolgoztak a szakmájukban, így hazatéréskor a szakmai fejlődésükkel járó remélt bérprémium esetükben elmarad, és ez újabb migrációs epizódhoz vezet” – írta a szakember.

Mindez azt jelenti, hogy a kelet-közép-európai régióban van egy, alapvetően a gazdasági helyzetre reagáló folyamatos mozgás. 

A kérdés csak az, hol van mindebben a kormányok szerepe?

Bukott programok

A magyar Gyere haza fiatal program, vagy a szintén a határátkelőket visszacsábítani próbáló szlovák változat (ott két részletben összesen 10 ezer eurós vissza nem térítendő állami támogatást adtak azoknak a külföldön élő, diplomás szlovák fiataloknak, akik hajlandók voltak hazatérni) kudarca számomra azt bizonyítja, hogy ezekre a mozgásokra az ilyen típusú kezdeményezéseknek elég csekély hatása van. 

Azaz valaki nem azért fog hazatérni, mert van egy kormányzati (adott esetben kissé talán propagandisztikus célokat szolgáló) program, hanem azért, mert úgy ítéli meg a külföldi és a magyarországi viszonyok összehasonlítása után, hogy megéri hazaköltözni, vagy úgy alakul a magánélete, hogy ez a logikus lépés. 

podcastpromobordo_kicsi.jpgNem szeretném azonban a kérdést Magyarországra és a régióra szűkíteni, hiszen ennél jóval általánosabb problémáról van szó. Például a hazatérő ír kivándorlók esetében. 

James Parnell 16 évig élt Sydneyben a családjával, majd úgy döntött, hazaköltözik Írországba. Szerinte kétfajta határátkelő van: az egyik, aki (jellemzően gazdasági) kényszerűségből ment külföldre, és alig várta, hogy hazatérhessen, illetve a másik csoport (és ő is ide tartozik), melynek tagjai azért vágtak neki, mert jó lehetőségnek tartották és ugyanígy gondolkoznak a hazatérésről is. 

Márpedig szerinte ezt a két csoportot, illetve az ő igényeiket érdemes szétválasztani, mert teljesen másra van szüksége az egyiknek, mint a másiknak. 

Ő és felesége például egyáltalán nem vártak semmilyen segítséget az ír kormánytól, amikor tavaly hazaköltöztek. A nekik szükséges információkat a különböző (jellemzően civil) oldalakról szerezték be, és csak amikor hazatértek jöttek rá, hogy milyen sok segítő csoport és kezdeményezés van. 

Kinek segítsen a kormány? 

James Parnell úgy látja, hogy a kormányoknak elsősorban a társadalom leginkább segítségre szoruló tagjait kellene támogatni. Vajon közéjük tartoznak a hazatérő határátkelők? 

Még egy ennél is érdekesebb kérdés, hogy a visszatérőknek milyen olyan különleges igényeik vannak, amelyek a társadalom szélesebb rétegeire nem érvényesek? 

Az egyik ilyen persze a társadalmi visszailleszkedés kérdése, és néhány gyakorlati jellegű (akár törvényi vagy egyéb jogi) probléma, amiben nem ártana a segítség. 

Hogy magyar példát hozzak, ott van a TAJ-kártya kérdése, amit külföldre költözéskor elvileg (a gyakorlatba most ne menjünk bele) szüneteltetni kell, ami azt jelenti, hogy a színe a rendszerben zöldről kékre vált. 

Ahhoz, hogy „visszaváltozzon”, nem elég ismét munkába állni Magyarországon, hiszen a külföldi biztosítás megszűnése általában nem azonos a magyar munkába állás napjával. 

Éppen ezért a külföldi biztosításunk megszűnésétől számítva 15 napon belül bejelentési kötelezettségünk van a kormányhivatalok megyeszékhely szerint illetékes járási hivatalánál, Budapesten a XIII. kerületi hivatalnál. 

Ha ez nem lenne elég, a külföldi biztosítás megszűnését bejelentő nyomtatvány mellé csatolni kell még: a külföldi biztosító által kiállított, a biztosítás időtartamáról szóló igazolást, és a magyar jogviszony igazolást is.

Ezt például biztosan lehetne egyszerűbben csinálni (például ha valaki konkrét állásra jön haza, akkor az automatikusan elindíthatná a biztosítottságot is), és nyilván akadnak még hasonló szabályozások, amelyek megkönnyíthetnék az életet. 

Az íreknél például már két éve átfogó csomagot állítottak össze a határátkelésből adódó (elsősorban lelki) problémák kezelésére, de létrehozták az IN-Dublin projektet is, amelynek lényege, hogy ezen keresztül lehet felvenni a kapcsolatot (és tapasztalatot cserélni) a hasonló cipőben járó társakkal, illetve az ír üzleti világgal (mert munkahely nélkül visszatérni senki sem szeret, ugye). 

„Nem indulhatunk ki a politika segítségéből” 

Visszatérve az általánosabb képhez, James Parnell azt írja (és hajlamos vagyok egyetérteni vele), hogy a hazatérők fontosabb igényei (munkahely, megfelelő lakhatás, elfogadható biztosítási díjak, stb.) mindenkinek ugyanolyan fontosak. 

„Bárhova is mész, egy dolog minden országban igaz: az emberek nagyon ritkán elégedettek a politikusaikkal. Nekünk, íreknek is megvannak a magunk ügyeskedő politikusaink és az ausztráloknak is. Noha hiszek abban, hogy többet kellene követelnünk tőlük, egyértelmű, hogy ezt nem mindig várhatjuk el. Nem indulhatunk ki abból, és élhetünk annak megfelelően, hogy ők majd mindig megfelelő szinten teljesítenek” – írja James Parnell. 

Éppen ezért fontos, hogy az ember ne várjon a kormányra, a politikusokra, hanem cselekedjen, amit viszont általában éppen azok nem tesznek meg, akik utána a legjobban fel vannak háborodva – véli az ír szerző. 

„Nem a magukon segíteni képtelen szükséget szenvedőkről beszélek, hanem azokról, akik nem akarnak tenni semmit. Ha a kormány nem teszi meg a tőle elvárhatót, akkor ki kell követelnünk, ugyanakkor nekünk is meg kell tennünk magunkért mindent, ami módunkban áll” – teszi hozzá James Parnell. 

Magyarul ugyan bizonyos dolgokban szükség lenne az egyszerűsítésre, a hazaköltözés megkönnyítésére, de balgaság mindenféle programoktól várni a segítséget – és ez nem csak Magyarországra igaz. 

Szerintetek kell-e, és ha igen, hogyan segítenie a kormánynak az arra vágyó határátkelők hazatelepülését?

HÍRMONDÓ

A magyar fiatal választása: adósrabszolgaság vagy külföld?

Vajon valóban két lehetőség (az adósrabszolgaság és a határátkelés) áll a magyar fiatalok előtt, vagy csak politikusi túlzásról van szó?

Ha inkább a külföldre szavazol, de még nincs konkrét állásajánlatod, akkor keresgélj a Határátkelő naponta frissülő álláskereső portálján, ahol közel 1000 külföldi munkalehetőség vár!

A kormány szerint kevesebb orvos megy külföldre 

A Fidesz szerint ma a megalázás helyett a megbecsülés az egészségügyi dolgozók osztályrésze Magyarországon, a kormány pedig úgy látja, csökkent a körükben az elvándorlás.

„Gátlástalanul becsapják a közép-európai vásárlókat” 

Nyolc ország állt össze Brüsszelben, hogy közösen lépjenek fel az ellen, hogy bizonyos gyártók ugyanazt az élelmiszert eltérő minőséggel forgalmazzák az uniós országokban.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország Európai Unió Írország hazaköltözés

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr4912320885

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Shaktee 2017.03.08. 14:41:20

@Zoole[uk]: O...bOllock my furry little friend :-)

SzZoole 2017.03.08. 14:48:21

@muzzie canuck:fakin autocorrect....
Igazad van,bollock,de a lényegen nem változtat :))

Shaktee 2017.03.08. 14:49:38

@Zoole[uk]: Névnapi ajándékod a tegnapi posztban leledzik, steak and BJ day in montreal :-)

SzZoole 2017.03.08. 14:56:36

@muzzie canuck: montinak cimezted nem nekem

SzZoole 2017.03.08. 15:10:12

@muzzie canuck: kicsit drága névnap lenne,ha most oda mennek:)

Shaktee 2017.03.08. 15:14:35

@Zoole[uk]: kifizeti neked a Kámpics, akinek mély deeeep gondolatai vannak :PP

Taxomükke (UK) 2017.03.08. 16:02:22

@Zoole[uk]: Ja tenyleg Zolika, neked is boldog nona... akarom mondani, nevnapot!
:))

SzZoole 2017.03.08. 16:03:16

@muzzie canuck: óvatosan tyuri,szerintem Kampics nem egy hülyegyerek,olvas a sorok kozt:))

2017.03.08. 16:03:18

@muzzie canuck:

Hát igen, a hiú netcsivavák gyakran mélygondolkodásúak is egyben, ez ismert együttállás.

Shaktee 2017.03.08. 16:04:44

@Nagy kámpics: egen, ezt emlitette a zolee bollock is nekem

vauuu :P

blackhairlady 2017.03.08. 16:46:56

Off:
Valamelyik nap szo volt rola, hogy a Nonap csak egy kommunista unnep. Ma reggel a kozszolgalati radioban (itt Houstonban), megemlekeztek rola, es ma orszag szerte demonstariok vannak " egy nap a nok nelkul" vagy valami ilyesmi cimen, az egyenlo banasmod, fizetes es hasonlokert.
Tehat valoszinuleg unneplik nem csak a kommunista hagyomanyokkal biro orszagokban is:)

SzZoole 2017.03.08. 16:50:23

@blackhairlady: itt is tudnak róla,de nincs olyan felhajtás belőle mint Mo-on volt.

Shaktee 2017.03.08. 16:51:29

@blackhairlady: Koszond meg a demonstraciokat a trampli elvtarsnak :-)

Shaktee 2017.03.08. 16:52:12

@Zoole[uk]: Reggel koszontottem a nejem, elhajtott a vérbe vigyorogva :-)

SzZoole 2017.03.08. 16:54:55

@muzzie canuck: az én nejem nem fog,kis papucshösöm:)))

blackhairlady 2017.03.08. 16:57:27

@Zoole[uk]: Boldog Nonapot kivanok neked Zoltan nap alkalmabol :)

SzZoole 2017.03.08. 16:59:07

@blackhairlady: a kommunista Zoltán nap alkalmából?:)))
Köszönöm neked is:)

blackhairlady 2017.03.08. 17:11:53

@muzzie canuck: miert neki? nem miatta demonstralnak most, hanem a meg megoldatlan noi egyenloseg miatt.

Csodabogár 2017.03.08. 17:23:26

@Dikusz: Emberemnek is volt ilyen lakcimkártyája, amikor Amerika volt a fő tartózkodási helye. A kinti címet nem írták be, mert minek is. Szvsz nem is kellett volna lakcímkártya, de adtak.
Angliában persze hogy nincs ilyen. Talán lakcim nyilvántartás sincs. Majd kijavítanak az angolok ha nem igy van.

Csodabogár 2017.03.08. 17:26:44

@blackhairlady: Nálatok most aktuális, mióta olyan nőtisztelő elnökötök van.:-)

Shaktee 2017.03.08. 17:27:39

@Csodabogár: Na SENKI sem szereti s tiszteli jobban a noket :D

SzZoole 2017.03.08. 18:02:51

@muzzie canuck: hallod tyuri,a kedves kis feleségem nem rég jött haza.
Felment átöltözni és a parnajan talált egy doboz Lindt Lindort.Le jött,megolelt,megcsókolta és megköszönte :)))

FutureFry 2017.03.08. 18:27:42

@blackhairlady: Sőt, ma Trump is köszöntötte twitteren a nőket a Nemzetközi Nőnap alkalmából.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.03.08. 19:25:32

Minden itt kommentelő női hölgynek Boldog Nőnapot Kívánok.

SzZoole 2017.03.08. 19:33:52

@muzzie canuck: nem az ára szamit,hanem a gesztus:)
Tudod ahol ket ember igazan szereti egymast es teljes a harmonia,ott egy £5-os bon-bon is tud örömet okozni,es nem kuld el a vérbe:)))

Shaktee 2017.03.08. 19:44:28

@Zoole[uk]: Oktass csak majomfej, oktass :-))) Ki is hajitana a nej egy 5 pennis csokival :P

SzZoole 2017.03.08. 19:48:41

@muzzie canuck: majomfej???HA,a TutyiTyuri szemelyeskedik!
Még egy ilyen aforizma,a szádon cuppan seggem izma:)))
Csak vicc volt,nehogy komolyan vegye barki is.

tanato 2017.03.08. 19:50:59

Boldog NŐnapot minden itt olvasó/és író/hölgynek.

sulihalo.hu/ajanlo/aktualis/4981-a-nonap-eredete-nemzetkozi-nonap-2011

USA eredetű ünnep 1857 márc 8.
A cári Oroszországban 1917 márc. 8. nők tüntetése ami után 4 nappal lemondott a cár ,véglegesítette a dátumot.
a szovjet rendszer azután kisajátította magának mint a szintén USA eredetű május elsejét,ezért gondolják sokan hogy komm. ünnep.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.03.08. 20:20:47

@blackhairlady: itt pedig az abortusz megszorítások miatt (is)... jó sokan kivonultak, pasik is! Majdnem felírtam a FB-ra, hogy sajnos nem érek rá sztrájkolni, egy nőt kell boldoggá tennem - napok óta az esküvői sütijeit dekorálom, haha.

Shanarey 2017.03.08. 20:27:29

@Csodabogár:

Ha nem fizetnek akkor érvénytelen, vagyis piros. Ha az illető külföldön él, s ezt bejelentette, akkor is piros, ha ezt az OEP felé igazolta is akkor lesz kék.

Jelenleg az enyém is érvénytelen, vagyis piros, pedig be van jelentve az hogy külföldön élek. Ezt a dolgot még 2015-ben elintéztem, de azóta sem jártam az OEP-nél hogy bemutassam az EU eü kártyámat (EHIC), amit itt kaptam. majd talán most megoldom, mert úgyis megyek Magyarországra s elvileg lesz rá időm.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.03.08. 20:30:07

Dehogy kéne segíteni a hazatérőket.A maradókat kéne megtartani, sokkal fontosabb volna.
(Nem olvastam még a többiekét, ha volt már, akkor ismételtem egyet.)

Visceroid 2017.03.08. 21:04:28

Meg azt sem értem, hogy az emberek miért hiszik azt, hogy minden úgy megy, mit Orbán előtt. NEM! Orbán bedarálta ezt az országot, mert Gyurcsány elkúrta. Őszödi beszéd után megváltozott minden, a baloldal kinyírta magát, Orbáné az ország. Ok, lehet struccpolitikát folytatni, de azzal csak azt érjük el, hogy legyengítjük az országot és tényleg csak a nyugdíjasok fognak itt élni, akiknek a nagy része külföldről tér haza az egyértelmű árkülönbségek miatt.

Mr. Waszabi 2017.03.08. 21:04:41

És ugyan hogyan is segíthetné egy államkommusta kormány a disszidensek hazatérését? Mámint, ha eleve ő maga üldöte el innen őket a saját túldimenzionált és az itteni hatékonyságot jelentősen és hathatósan csökkentő tevékenységével?
Számomra ez a kormány Kádár I. mínusz. És nem miattam, vagy a gazdasági, megélhetési okokból elvándolrók miatt, hanem saját maga tehetségtelensége miatt. És ezért is hiába hirdet akármilyen nemzetvédőnek álcázott programot - amíg itt államkommunista kormány van, addig senki nem fog hazajönni, legfeljebb néhány gyönge ember, aki itthon sem volt alkalmas a kapitalista versenyben helyt állni, nem hogy külföldön. Ez kb. az a sztalini program, amikor a nyugatra emigrált oroszokat Sztalin elvtárs csábította haza - aztán a hiszékenyebb hazatértek java részér elvitték a gulag táborokba. Történt ez még a 20-as években. Kinek kell ez ma itt? Kit érdekel egyáltalán ma itt, kit győz meg bárkit ma itt a sztalini diktatúra akármely ikrája? Szerintem senkit. Ébresztő.

Shanarey 2017.03.08. 21:08:22

A poszthoz.

Gumicsont, s ezt már egyszer régen átbeszéltük.
Segíteni? minek aki el tudott menni, az ha akar, vissza is megy. Ám ha nem akar akkor ez van.

Minden évben akad pár emberke a világban aki haza szeretne térni Magyarországra, de nincs pénze avagy olyan országban rekedt ahol most macerás az élet, de érdekes módon ezekkel senki sem foglalkozik, illetve főleg a kormány nem foglalkozik velük, ám mindig akad valami civil szervezet amely próbálkozik. De ez általában senkit sem érdekel.

Csodabogár 2017.03.08. 21:50:33

@Zoole[uk]: Elég bánat, ha egy kis csokihoz a nőnapra van szükség.:-)
Rendes férj folyamatosan kedveskedik valamivel a feleségnek!

Csodabogár 2017.03.08. 21:54:13

@Shanarey: Nem tudom hova jössz, de a pesti fő OEP irodába (Teve utca) nem menj mert mindig tömeg van. Van Budán is egy iroda, ott gyors az ügyintézés.

SzZoole 2017.03.08. 22:00:34

@Csodabogár: persze,hogy ehez nem kell sem nonap sem valentin nap.
Ha elmegyek vasarolni mindig veszek neki valamit:)

Bal 2017.03.08. 22:09:31

@Határátkelő: @Shanarey: májusban költözünk haza, majd kíváncsi vagyok, mennyire simán fog menni a visszaérvényesítés. Nem tűnik túl bonyolultnak. Már kaptam egy hivatalos állásfoglalást az OEP-től, hogy UK-ból P45 is jó - ez az a papír, amit mindenki megkap, mikor elhagyja a munkahelyét. Gyerekeknek meg csak az anyakönyvét kell bemutatni.

Bambano 2017.03.08. 22:17:34

@Határátkelő: ha egyszerűsíted a visszatelepülők adminisztrációját, miért ne egyszerűsítenéd azokét is, akik nem mentek ki? azok is megérdemelnék.

igaza van Taxomükkenek, nem kell segíteni a hazatérést, meg kell szüntetni a kuplerájt, majd hazajönnek maguktól.

Nancsibacsi 2017.03.08. 22:17:51

@Buchhalter: "Párommal sokat rágódunk a saját lakáson ,de mindig oda lukadunk ki hogy Magyarországon ez nekünk elérhetetlen."
Mert erre kint több esélyed van? Ne viccelj már.
Számoljunk már kicsit. Tegyük fel hogy te és a párod is jó szakemberek vagytok. Akkor gondolom átlag fölött kerestek, vagyis több mint bruttó 310/fő. Szándékosan nem programozói, meg repülésirányítói béreket írok - 310 az az átlagfizetés ma Magyarországon. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy adókedvezménnyel (friss házas) lesz kb havi 450-500 a nettótok. Költsetek el megélhetésre albérlettel 250-300-at, akkor is marad havi 200, ami 1 évben 2.4MFt. 15MFt-ért már bárhol 1.5 szobás panelt vehettek, ennek az önrésze 1.5 év alatt összejön, de legyen 2 év. Az 500 nettóból havi 150-el tudtok törleszteni, ami több mint elég (100 is elég volna). 1.5 szobás panel elég 1 gyerekhez, és újabb 1-2 év múlva - de ha gyerek közbejön legyen 3 - átülhettek egy szépen felújított panelprogramos, kis rezsis 3 szobás 25 milliós panelba, ami már elég 2-3 gyerekhez is. Újabb 3 év múlva - ha közben kicsit feljebb megy a fizutok - léphettek egy 40 milás családi házba. Ez neked nehéz meg elérhetetlen? Ne röhögtess már. Mégis mi kellene: 1 havi béredből vehessél lakást?

puhacica 2017.03.08. 22:47:56

@Nancsibacsi: mindig elamulok, mikor ilyen okos, a realitas talajan allo kommentelokbe botlok.

Dikusz 2017.03.08. 22:58:50

@blackhairlady: most jutottam hozzá, hogy olvassam a kommenteket. A Nőnap nem komenista ünnep, Nemzetközi Nőnap.
Van egy kis porcelán váza (kb 10 cm), amit még anyukám kapott, arra is az van ráírva: "Nemzetközi Nőnap 1969".

Szerintem itt is leírtam már ezt, meg egy másik blogon is :))

Dikusz 2017.03.08. 23:06:52

@Zoole[uk]: a csokisdobozt csókolta meg? :)))

SzZoole 2017.03.08. 23:08:42

@puhacica: te is,en is.
Szerintem LSD-t tol a csákó,attol lehet ilyet flashelni

kék madár 2017.03.08. 23:08:59

@FutureFry: rendes tole, hiszen akar meg is eroszakolhatta volna oket, minden kovetkezmeny nelkul

SzZoole 2017.03.08. 23:10:04

@Dikusz: nyavajas autocorrector.
Dehogy a dobozt,engem:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.03.08. 23:22:39

@Dikusz: "most jutottam hozzá, hogy olvassam a kommenteket. A Nőnap nem komenista ünnep, Nemzetközi Nőnap"

Wiki maskepp tudja :)
"International Women's Day (IWD), originally called International Working Women's Day, is celebrated on March 8 every year.[2] It commemorates the movement for women's rights.

The earliest Women's Day observance was held on February 28, 1909, in New York and organized by the Socialist Party of America.[3] On March 8, 1917, in the capital of the Russian Empire, Petrograd, a demonstration of women textile workers began, covering the whole city. This was the beginning of the Russian Revolution.[4] Seven days later, the Emperor of Russia Nicholas II abdicated and the provisional Government granted women the right to vote.[3] March 8 was declared a national holiday in Soviet Russia in 1917. The day was predominantly celebrated by the socialist movement and communist countries until it was adopted in 1975 by the United Nations."

Ez volt az egyik "vivmanya" a szocialista blokknak, miutan elvettek a vallasi unnepeket, valamivel helyettesiteni kellett oket :) Igy betettek ilyeneket...Anno ez az egyik legnagyobb unnep volt a Szovjetunioban (es nalunk is), egyenlo a mostani Valentin nappal olyan szempontbol, hogy az a ferfi, aki nem vet viragot. v vmi kis ajandekot a felesegenek/baratnojenek stb., azt masnap hideg megvetessel vettek korbe embertarsai :))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.03.08. 23:24:57

@Dikusz: a vices, v. ironikus egyebkent az, hogy egeszen mostanaig Amerikaban a kutyat nem erdekelte a nonap. Iden social media tele van az "unneplessel", megemlekezessel. President Trump made the International Women's day great again :)))))

Dikusz 2017.03.08. 23:27:18

@Shanarey: ne felejts el zsebkendőt lobogtatni, ha errefelé jársz:))

Nem tudom, tudsz-e róla, de pár hónapja a Városház téri üzletházba, az okmányiroda helyére költözött az Újbuda Centerből a kormányablak ügyfélfogadó irodája. Az, ha ide jössz Budafokra, közel lesz.

kék madár 2017.03.08. 23:38:02

@Zsuzsi65: csinalok majd egy Coub-ot arrol, hogy nő reportereknek hogy uvoltotte le a fejet, ok is biztos ki vannak most engesztelodve :)

Dikusz 2017.03.08. 23:39:16

@Zoole[uk]: plusz pont az autocorrectorodnak:)))
El nem tudtam volna képzelni, hogy a nejed a csokisdobozt csókolgatja helyetted. Azért nem annyira márkás az a csoki:)

Dikusz 2017.03.09. 00:00:47

@Zsuzsi65:
"Ez volt az egyik "vivmanya" a szocialista blokknak, miutan elvettek a vallasi unnepeket, valamivel helyettesiteni kellett oket :) Igy betettek ilyeneket..."

Valóban ez lehet a magyarázat.
A magyar nyelvű wiki is így írja le, hiszen benne van, hogy itthon csak 1948-tól vezették be.
Olyan lehet Amerikában a nőnap, mint Magyarországon a Valentin-nap, és a Halloween.
Megnézném, ha megkérdeznének itthon valakit, hogy mondja el mit tud erről a két ünnepről, honnan ered. A Valentin-napot pár évig próbálták "magyarosítani" Bálint napra, de nem sikerült:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.03.09. 00:06:12

@blackhairlady: "Tehat valoszinuleg unneplik nem csak a kommunista hagyomanyokkal biro orszagokban is:) "

nekem scak az a vicces/ironikus, hogy erdekes modon kb. 1 evvel ezelott, Obama alatt meg a kutyat sem erdekelte ez az unnep, most meg, miutan Trump elejtette azt a bizonyos megjegyzest, hos feministaink maris nemzeti unnepet es egesz napos sztrajkot tartanak :))) na, en szolidaritasbol azokkal a nokkel tartottam, akik nem tehetik meg, hogy kivegyenek egy nap szabit :) en is munkaban voltam :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.03.09. 00:09:01

@kék madár: "csinalok majd egy Coub-ot arrol, hogy nő reportereknek hogy uvoltotte le a fejet, ok is biztos ki vannak most engesztelodve :) "

na de nem lehet rafogni, hogy diszkriminalt volna, ferfiak-nok vegyesen vannak elnokunk "nemtetszesi" listajan :)

somlobodog 2017.03.09. 00:43:31

@puhacica: pedig kB igaza van. Ez a szomorú valóság az alsó középosztály számára. Persze reálisan 50 évesen örököl valamit a szülőktől. De addig ez van. Szarul hangzik 20 év a panelban de a számai stimmelnek. Nem értem miért kellett lefikazni. A srác nyilvan könyvelő, szerintem a hozzaszolo még alá is lőtt a berenek Budapesten. Persze, hogy nem lesz 30-35 évesen munkabérbol családi ház vagy 4 szobás penthouse a belvárosban. De egy panel Újpesten simán. És igen, nincs nyaralás pár évig, se új Macbook meg iphone 7. Ami különösen szép hogy egy darab ellenerv vagy indok nélkül leosztottad mikor tok reálisan levezetett egy lehetséges megoldást.

blackhairlady 2017.03.09. 01:27:00

@muzzie canuck: ok, de ebben hol van az, hogy a Trump miatt van?

blackhairlady 2017.03.09. 01:32:26

@Dikusz: en tudom, valaki emlitette itt a blogon multkor, csak arra reagaltam.

kék madár 2017.03.09. 02:31:42

@Zsuzsi65: egy lenyeges kulonbseg van a nő illetve a ferfialazasaban, a ferfiak kulsejet nem szokta kritizalni

tanato 2017.03.09. 06:09:02

@Zsuzsi65: Mondjuk Trumptól jogos "amerika az amerikaiaké" szlogenje alapján visszaszerezni az eredetileg USA történelmi esemény alapú NŐnapot amit a szovjetek kisajátítottak maguknak.
Hisz a N.o. 1 azért mégis 1857 március 8.

Dikusz 2017.03.09. 09:52:24

@somlobodog:
@puhacica:-val értek egyet. Egyszerűen azért nincs igaza nancsibacsi-nak, mert az alsó középosztály sem keres btto 310e Ft-ot. Hiába pontosak a hozzászólásában a számítások, a valóság akkor sem ez, hanem inkább. Inkább tűnik a komment a szokásos propagandának.

puhacica 2017.03.09. 10:58:25

@somlobodog: na nezzuk akkor. hogy is volt a pelda? keresnek ketten mondjuk 400 nettot. abbol felretesznek 2 evig erosen sporolva egy hitelbeugrot. majd fizetik a hitelt, havi 100-at. ami a fizetesuk negyedet fixen elviszi. ez eddig fasza, mellette jut kajara, mozira, kirandulasra, konzerves horvatorszagi nyaralasra, egy-egy nagyobb haztartasi gep cserejere, uj ikeas butorra. aztan megszuletik az elso gyerek. hopp, csokken a bevetel, no a kiadas. vagy nem szuletik gyerek, de aput leepitik a munkahelyen. keres munkat, talal is, mondjuk fel ev mulva. vagy azonnal, fele annyiert. vagy tk-sra torik az autojuk, es a gyerek mellett arra mar nem futja, pedig a munkahoz szikseg van ra. szoval ja, lehet reklamalni es fikazast kiabalni, de ha valakinek csak ennyi esze van, hogy a steril szamokat nezi es eszebe se jut mellette az elet es annak hetkoznapi velejaroi, az talan ne az en hibam legyen.

es mielott: mi a peldaban emlitett fizetessel rendelkezo fiatal par voltunk es soha nem mertunk volna belevagni lakashitelbe, pontosan ezert, mert az elet nem ilyen. es milyen jol tettuk, mert a jo fizetes egyszercsak elkezdett csokkenni, a cegnek, ahol dolgoztunk problemai akadtak es fel ev alatt eljutottunk oda, hogy epp csak annyit kaptunk, amibol alberletre, kajara es uzemanyagra futotta. es kozben lett egy millios tartozasa felenk a munkaltatonknak. van, aki azota is var, mi szerencsere megkaptuk a penzunket, most meg angliai mosogatokent ingatlanvasarlast tervezgetunk, mert a torlesztoreszlet olyan alacsony, hogy ha koldulasbol kell osszevakarnom, akkor is megvan. es nem tartunk a bizonytalansagtol, mert ilyen jellegu munkat minden sarkon talalunk kettot. hat igy.

@Dikusz: na ez meg a masik, nem minden bokorban kinalnak meg 310ezres fizetessel. illetve ha igen, akkor ahhoz kepzettnek kell lenni. a melos meg ne is almodozzon. hat ez a kulonbseg otthon es itthon kozott.

verkagrafomanka 2017.03.09. 11:48:11

@Dikusz: ezek szerint földik vagyunk :)))

verkagrafomanka 2017.03.09. 12:11:42

@Dikusz: arra! :) mar a Varoshaz tér említésekor megdobbant a szívem ;)
Arany János utcai lakótelep. Te?

Dikusz 2017.03.09. 12:49:15

@verkagrafomanka: közvetlen a Városház (Varga Jenő) téri lottózó mellett, most júliusban lesz negyven éve, hogy ideköltöztünk. Az Arany János utcai lakótelepen volt kolléganőim laknak. Annak ellenére, hogy azokban a házakban nincs lift, mindig keresettek voltak azok a lakások, vagy 30%-al drágábbak, nem véletlenül, szép környék, jó lenne ott lakni:)
Akkor ha erre jársz, te is integess mint @Shanarey: :)))

svédnyugger 2017.03.09. 12:51:27

@Csodabogár: Lehet a neten idôt kérni és akkor +/- tíz perc alatt sorrakerülsz.

Demi78 2017.03.09. 14:03:42

Nemreg akartam pont kerdezni egy temarol es most nezem, hogy ebbe a posztba bele is vag (némi humorral nyilvan): kulfoldi allampolgarsag megszerzeserol volt mar poszt?

Az en, mi tortenetunket egyebkent eppen irom otthon, szombaton kezdtem, 4 oldalnal vagyok, az allampolgarsagi procedurat is erintem. Szemely szerint nagyon erdekelne egy kozvelemenykutatas, statisztika ebben a temaban itt a blogon.

Mast esetleg? ha igen, felterjeszthetjuk a fournak:).

Payrollerwitch 2017.03.09. 16:49:44

@Nancsibacsi:
Érvelésed már ott elbukik, hogy ksh szerint a bruttó átlagkereset 263.200,- Ft volt 2016-ban, aminek a nettója 180ezer körül jár, tehát máris "csak" 360ezeret visz haza az álompáros. Ebből lejön a 250-300ezer, amiből megélnek, ééééés?
Azok pedig akik az átlagon alul keresnek úgysem akarnak lakni sehol.

Shanarey 2017.03.09. 18:15:37

@Csodabogár:

Budán van a Magyarországi lakhelyem, már csak emiatt sem mennék át a Teve utcába. S ott tényleg nincs nagy sorbaállás.

Shanarey 2017.03.09. 18:18:26

@Bal:

Na ha az tényleg jó nekik, az vicces, mert a P 45 csak azt igazolja hogy dolgoztál ott ahol dolgoztál, s ez idő alatt mennyi adót fizettél. Azt viszont nem hogy többé már nem laksz ott.

Mindenesetre, sok sikert.

Shanarey 2017.03.09. 18:23:08

@Dikusz:

Nem oda megyek, hanem az OEP igazgatóságra, az pedig a Budafoki úton van. Legalábbis 2015-ben még ott volt.
:-)

Kormány ablakot inkább kihagyom.

M. Péter 2017.03.09. 21:35:25

@Shanarey: TB szempontjából az alapszabály az, hogy az ember abban az országban fizeti a járulékot és ott jogosult ellátásra, ahol dolgozik. Ha egy Mo.-i lakos Mo.-n dolgozik legalább az ideje 25%-ában, akkor mindenképpen ott kell, hogy fizesse a tb-t még akkor is, ha közben az Egyesült Királyságba is jár dolgozni.

A P45 csak azt igazolja, hogy az a munkaviszony megszűnt, azt nem, hogy az illető nem dolgozik valahol másutt. Ilyen erővel az OEP az összes többi uniós tagországból is kérhetne igazolást, hogy az illető nem dolgozik ott.

Bal 2017.03.10. 01:04:24

@puhacica: ez a törlesztőrészlet alacsony max a velszi dombok között lesz igaz. Akkor meg már megáll a szabolcsi zsákfaluban is. És itt Angliában azért messze nem jár három év gyes, nincs nagymama beugrónak, a gyereknevelés hosszú távú költségeiről nem is beszélve.

Szerintem nagyjából az az igaz, hogy ugyanazon egzisztenciát ugyanabból a társadalmi helyzetből nagyjából mindenhol ugyanannyi ideig tart, és ugyanakkora erőfeszítésbe kerül. Ha valaki azért vált országot, mert ettől ebben javulást vár, többnyire csalódni fog. Ha viszont valaki élethelyzetének megfelelően ügyesen váltogatja az országokat, az sokat tud nyerni.

Bal 2017.03.10. 01:15:23

@Shanarey: a rezidens státusz bejelentés alapján megy. Ha bejelented a költözést, a hatóságok onnantól ennek megfelelően kezelnek. Az OEP nem a rezidens státuszt ellenőrzi, hanem hogy fizettél-e valahol az EU-ban mostanáig.

Az egészségbiztosítás nem véletlenül "biztosítás" : azt akarják garantálni, hogy nem pusztán azért kezdesz most érdeklődni a TB után (váltottál országot), mert kiderült valamilyen komolyabb betegséged. Ezért elég nekik annyi, hogy van folytonosságod. A P45 igazolja, hogy fizetted a járulékokat eddig is az EU szintjén.

Ha pl. EU-n kívülről jössz és egyedi szerződést kell kössél, két évig fizetned kell a járulékot, de cserébe semmilyen ellátást nem kapsz.

puhacica 2017.03.10. 08:36:02

@Bal: ok. mutass nekem egy budapesti bolti elado parost, akik lakast berelnek a fovarosban, autot tartanak fenn, evente 2x kulfoldre jarnak nyaralni es mellette spanyolorszagban terveznek lakast venni.

Bal 2017.03.10. 09:52:31

@puhacica: szépen illusztrálod is, amit mondtam. Autót fenntartani, külföldre menni nyaralni meg külföldi lakást venni az pontosan azt jelenti, hogy az egyik ország magas vásárlóerejét, (éppen) kedvező külkereskedelmi mérlegét, gazdasági erejét használod ki a másik ellenében. Az autó pont úgy olcsóbb Nyugaton, mint az iphone meg a tévékészülék, mert a kínaiak ugyanannyiért adják el Mo-ra meg Angliába is, és a kőolaj se sokat változik országról országra. A külföldi nyaralás meg nyilván úgy lenne fair, hogy Magyarországról mondjuk Etiópiába mész, úszva és gyalog.

Egy magas vásárlóerejű országban nyilván kellemesebb élni minden esetben, amikor külföldi terméket vagy szolgáltatást vásárolunk. Ez nem kevés eset. Viszont a nagy költéseid általában ott keletkeznek, ahol élsz, és a többi, körülötted élő ember árazza be. Mennyi idő alatt is lesz neked családi házad Londonban? Mennyibe kerül majd a gyerekeid oktatása? Mennyibe kerül majd nyugdíjasként ellátást fizetned? Életstílus válogatja, de szerintem ezek sokkal fontosabb kérdések, mint a telefonod típusa, vagy hogy egzotikus vagy nem egzotikus helyre mész nyaralni. Ezekben pedig nem igazán különböznek az országok.

Shanarey 2017.03.10. 17:17:25

@M. Péter:

Na akkor mi van a kettős adófizetés tiltásával?
Hivatalosan nem fizethet TB-t két EU országban egy időben. Az OEP pedig nem olyan rugalmas, hogy ezt lekövesse

A P45-ről ezt írtam én is.

Továbbá a P45 az annyit igazol hogy dolgozott az illető, ki volt az utolsó munkáltatója, és ott mennyit keresett, illetve ebből mennyi adót egyebet fizetett, s netán még azt, hogy hol volt az utolsó lakcíme. Azt nem igazolja hogy az illető mennyi időt élt külföldön, s ennek megfelelően a befizetéseket sem igazolja erre ez időtartamra.

puhacica 2017.03.10. 17:54:31

@Bal: "Mennyi idő alatt is lesz neked családi házad Londonban?" - pont annyi ido alatt, mint budapesten. soha.
lehet csavargatni a temat, de meg a nemolyanfontosdolgok megteremtese is konnyebb itt egy melosnak, es a nemolyanfontosdolgok mellett is jut tobbfele biztositasra, nyugdijelotakarekossagra. hazvasarlasra mediterraniaban, hogy mire megoregszunk, csak elvezni kelljen, amit aktiv korunkban osszeraktunk. tedd a kezed a szivedre es mondd azt, hogy ezt egy budapesti melos par meg tudja csinalni! de tudod mit? ne menjunk messzire! budapesti melos par, alberletet fizet, elotakarekoskodik nyugdijas korara es fizeti a balatoni hazikoja reszleteit. eletszeru.

DieNanny CH 2017.03.10. 19:04:18

@Nancsibacsi:

" Tegyük fel hogy te és a párod is jó szakemberek vagytok. "

A kommentelő ezt viszont nem tette fel. Akkor mi a végeredménye a számításodnak? Amikor pont feleennyi a bevételük? Azt is szívesen elolvasnám.

Bal 2017.03.12. 02:04:07

@puhacica: "pont annyi ido alatt, mint budapesten. soha"

Látod, én is ezt mondom ...

Angliából medi házat venni az inkább azzal párhuzamosítható, mint Magyarországról erdélyi vagy ukrán kisfaluban valamit. A Balaton az inkább Brighton vagy Surrey. Sőt, nálunk már országon belül, mondjuk Somogyban is vehetsz tündéri házat 3-5 millió Ft-ért. Mondjuk Skóciában is vannak helyek, ahol 50k-ból már leeshet valami, de Somogyban talán kevésbé vágja fel az ember az ereit az időjárás miatt.

puhacica 2017.03.12. 09:56:33

@Bal: nem kell messzire menni, Cornwallban is vehetsz ennyiert es maximum a gyonyortol vagod fel az ereidet. de nem ez a lenyeg.
tenyleg komolyan gondolod, hogy mukodik a pelda? bolti elado paros, minimalberhez erosen kozelito fizetesbol, tehat mondjuk 2x netto 85ezer forintbol lakast berel pesten, normalis kornyeken, 2 ev alatt osszegyujti a somogyi csodahaziko onreszet, majd el tovabb pesten es kozben fizeti a hitelt, elotakarekoskodik nyugdijas korara... es akkor arrol meg nem beszeltunk, hogy eljar nyaralni, mondjuk a tisza-tora, autot tart fent...

agent007 2017.04.30. 08:05:07

@puhacica: Tervezgetes? Az nem egyenlo az ingatlanvasarlassal. Kulimunkasoknak egy bank se fog kolcsont adni, hiaba "tervezgetsz". Nem hallottal arrol, hogy egyre kevesebb rizikot vallalnak a bankok?

@somlobodog: fogalma sincs hogy mirol beszel, csak abrandozik

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása