oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. december 29. 06:43,  Magyar tinik külföldön: barátságoktól a suliig 67 komment

2016. december 29. 06:43 Határátkelő

Magyar tinik külföldön: barátságoktól a suliig

Negyedik, utolsó részéhez érkezett a külföldön élő magyar gyerekeket bemutató sorozat (illetve ez így nem teljesen igaz, de ez legyen az újév meglepetése), melyben a Frankfurti mesék blog szerzője, Gabuschka kérdezett az első két részben kisebbeket (itt és itt pótolható, ha valaki nem olvasta volna), majd az előző részben már tiniket arról, hogyan élték meg a külföldre költözést.

Ha a környezetedben van olyan kisebb vagy nagyobb gyerek, aki szívesen válaszolna pár kérdésre, vagy elmesélné élményeit, jelentkezz a hataratkeloKUKAChotmail.com címen! 

tinedzser_lany_foto_pixabay_com_foundry.jpg

„A sorozat befejező, negyedik részében tovább mesélnek a „nagyok”, azaz a 13 évesnél idősebb határátkelő gyerekek. Ebben a részben szó esik többek között a barátokról, a beilleszkedésről vagy akár a kedvenc ételükről.

Mivel ők több évet éltek Magyarországon a költözés előtt, mint a fiatalabb válaszadók, így jobban látják a két ország között a különbségeket.

Mielőtt rátérünk a válaszokra, röviden bemutatnám ismét a szereplő gyerekeket:

Anna

17 éves, Németországban él. Úgy tűnt a válaszai alapján, hogy nagyon negatívan élte meg a költözést, el is mondta az interjú végén, hogy miért vannak ilyen érzései.

„A történet érthetősége érdekében elmondanám még, hogy Magyarországon az ország második legjobb gimnáziumába járok (Anna eredetileg említette az iskola nevét is, de szeretném, ha nem lenne könnyen beazonosítható a személye, ezért változtattam meg a szöveget. – a szerk.), ezek után nyilvánvaló az, hogy mennyire nagy váltás és negatív változás volt az iskola, ahova az elmúlt 2 évben jártam.

Nyáron véget is ért ez az időszak, és nagyon-nagyon boldog voltam, hogy soha többet nem kell odamennem. Az új iskoláról még nem tudok nyilatkozni, de mint említettem, máris jobban érzem magam ott, mint előtte és az is jó, hogy egy kicsit újra érnek városi impulzusok.” – foglalta össze.

Ben

16 éves, Ausztriában él. „Elöljáróban annyit, hogy 2015 márciusában költöztünk ki. Ő még pont le tudta zárni a 8. osztályt Magyarországon, otthonról ballagott el, az itteni iskola „8. osztályába“ csak 2 hónapot járt.

Természetesen elöször az újdonság varázsával hatott az új ország, az új iskola, az új emberek. Csak késöbb -  talán a nyári szünet miatt is - jelentkezett a hiányérzet. Tény, hogy egy nagyon jó osztályközösséget hagyott maga mögött és sok kedves barát került távolabb. De mivel Bécs mellett élünk, ezt igyekszünk áthidalni.

Most másfél év elteltével egyszerübb, nyugodtabb a helyzet, szerintem megtanulta értékelni az itteni lehetöségeket és összeköti azokat az otthoni jó dolgokkal. Ez a mi kis Osztrák-Magyar Monarchiánk.“ – írta a bemutatkozó emailben Ben apukája.

Benedek

14 éves, 5 éve él Spanyolországban a Costa del Sol-on él családjával, és a Földközi-tenger látszik az iskolája ablakából.

Misi

15 éves, három éve él Németországban.

Mit szoktál játszani a barátaiddal? Hogyan ment a beilleszkedés?

Misi (15 éves, Németország)

„Csak szintén külföldiekkel (görög, lengyel) tudtam barátkozni, mivel ők sem tudtak németül, így nem volt gond, ha valami hibát ejtettem a nyelvben.” Találtak egy nemzetközi játékot: „A legtöbbször pingpongozunk. Azt mindenki ismeri.”

Anna (17 éves, Németország)

„Két év alatt egy igazán jó barátnőt sikerült találnom, a többiekkel nem sikerült megtalálni a közös hangot, illetve akikről azt hittem, hogy igen, kiderült, hogy mégsem.

Egyébként az első napomon a második iskolámban odajött hozzám két lány, hogy ki vagyok, aztán melléjük ültem a teremben, majd elkezdtünk beszélgetni.

Ennek ellenére sosem éreztem azt, hogy igazán beilleszkedtem volna az osztályba, bár az is igaz, hogy az osztályközösség csapnivaló volt, mivel hatalmas volt a klikkesedés és mindenkinek megvolt az a pár osztálytársa, akivel mindig együtt volt.

A különböző klikkek pedig jóformán egymáshoz sem szóltak. Ilyenformán sokszor éreztem magam nagyon egyedül, de ez nem a nyelvi különbségeken alapult.”

A közös programok sem jellemzőek: „Nem emlékszem, hogy bármikor is játszottunk volna, főleg nem az iskolán kívül, mert tanítás után mindenki hazament.”

Ben (16 éves, Ausztria)

„Vannak barátaim. Próbáltak minél többet velem foglalkozni.” Játék helyett ők már inkább beszélgetni szoktak: „Általában beszélgetni szoktunk dolgokról. Például foci, csajok.”

Benedek (14 éves, Spanyolország)

„Természetesen már évek óta vannak barátaim. Öt évvel ezelőtt, mikor még egy mukkot sem beszéltem spanyolul, lelkesen mutogattak. Én már nem érzem a különbséget köztünk, és nem nagyon emlékszem a régi magyar osztálytársaimra. 2011 júniusa óta nem jártam Magyarországon.”

Sokat játszanak is közösen: „Focizni szoktunk a recreón (nagyszünetben). Meg természetesen online játékokat játszom a barátaimmal, meg megyünk pokémonozni.”

Mit szoktál enni az iskolában? Van kedvenc ételed, amit az új otthonodban ettél először?

Ben (16 éves, Ausztria)

„Én középiskolás vagyok, és nekem nincsen ebéd a suliban, de általában lemegyek a boltba pékárut venni.“ A helyi ételek közül a kedvence pedig a „Frittatensuppe“ (Húsleves palacsintatészta levesbetéttel, osztrák specialitás – a szerk.)

Anna (17 éves, Németország)

„Amit magunkkal viszünk. Többnyire 1-1 müzli szeletet ettem, vagy egy kicsike szendvicset. Nincs olyan étel, amihez csak itt tudnék hozzájutni és szeretem is. A kedvenc ételeim még mindig ugyanazok, mint azelőtt. Vannak olyan ételek, amit itt ettem először, és semelyik sem nyerte el a tetszésemet.”

Misi (15 éves, Németország)
 

Ugyancsak az otthonról vitt ebédet eszi az iskolában: „Csak amit viszek magammal: szendvics, ivójoghurt, müzli.” Kedvenc ételével kapcsolatban az válaszolta, hogy „Étel nem nagyon, de van egy érdekes ital: Spezi. Ez Cola és narancslé összetétele.” 

Benedek (14 éves, Spanyolország) 

„Amit anya csomagol, azt eszem. Itt nincs is ebédlő, meg étkeztetés, az előző iskolában volt, de ott sem voltam befizetve. Kedvencem a spagetti. A spanyol ételek közül a paellát (tradicionális spanyol étel - a szerk.) szeretem, de nem mindegyiket, a fűszerezésétől függ.”

Tapasztaltál különbséget a korábbi és a mostani iskolád között? 

Benedek (14 éves, Spanyolország) 

„Az osztályzatok 1-10-ig vannak. Kizárólag írásbeli tesztek vannak. 3 trimeszter van egy tanévben. A secundaria (középiskola – a szerk.) is kötelező, nincs középiskolai felvételi. Látni lehet a Földközi-tengert az iskola ablakából. :-) 

Jó sok szünet van, meg ünnepnap. Ha egy ünnep hétvégére esik, akkor is van hétfőn szünet. Meg februárban „Semana Blanca” - síszünet. Lehet elmenni valahova, ahol van hó.” 

Anna (17 éves, Németország) 

„Az, hogy míg otthon 9.-től kezdve nagyon megbíztak bennünk és jóformán felnőttként bántak velünk, itt 10.-ben is alsó tagozatosként bántak velünk. Érzésem szerint a kortársaim többsége egyáltalán nem önálló és képtelen bármit is elintézni egyedül (kivételek persze akadnak). 

Rettentő zavaró például, hogy dolgozatírás előtt 10 perc azzal megy el, hogy a padokat tologatjuk, hogy elég távol üljünk egymástól, majd felállítunk magunk köré kis táblácskákat, nehogy átkukucskáljunk a másik lapjára. Otthon ilyen sosem fordult elő, mert egyszerűen nem volt rá szükség, és a tanárok megbíztak bennünk. 

És természetesen nagy különbség az is, hogy Budapesten iskola után sokszor elmentünk valahova együtt, itt meg ilyen sosem fordult elő, mert az iskolabuszhoz rohant mindenki, amivel haza tudtunk utazni. Otthon aztán egész délután unatkoztam (egy faluban lakunk, ahol nincs semmi).”

Misi (15 éves, Németország) 

„Az egyik az osztályzás: míg Magyarországon a legjobb jegy az 5-ös, addig itt az 1-essel lehet büszkélkedni. A másik a tananyag: amit Magyarországon 6-odik, 7-edikben tanultam, az itt csak 8-adikban, 9-edikben jön elő.” 

Ben (16 éves, Ausztria) 

„Sokkal segítőkészebbek, tisztább az iskola, jók a felszerelések és modernebb.“ 

Hiányzik valaki (vagy valami) Magyarországról? 

Anna (17 éves, Németország) 

„Hiányzik a lifttel való járkálás a panelházban, a tömegközlekedés, a metrók, a péksütemények, kürtőskalács, Túró Rudi, Cserpes Tejivó, a Duna, a nagyvárosi kavalkád, a sok-sok ember, akikkel nap mint nap találkoztam, az iskolám épülete, a tanáraim, az osztálytársaim, a legjobb barátaim, a magyar nyelvű órák hallgatása, osztályprogramok, kulturális események, múzeumok, színházlátogatások, könyvesboltok magyar könyvekkel, hogy bármikor átugorhattam akárkihez egy kicsit beszélgetni, nagy sétálások a Duna parton, stb, stb. A lista hosszú.” 

A szövegemből nyilvánvaló, hogy sokkal jobban éreztem magam Budapesten, és ezt még most is így érzem, azonban szeptembertől egy másik iskolába járok, ami szintén egy szép kis városka, így van remény rá, hogy amikor Budapestről kell visszajönnöm ide a szünet végén, nem fogom úgy érezni, hogy egy újabb 6-7 hetes szenvedéses periódus következik a következő szünetig.” 

Ben (16 éves, Ausztria) 

„A barátok és néha a családtagok.“ 

Misi (15 éves, Németország) 

„Ha őszinte akarok lenni, akkor nekem Németország jobban hiányozna, mint Magyarország. Én egy fővárosból költöztem egy 15km2-es faluba. Eleinte fura volt, hogy mindenhova csak biciklivel járhattam. Most már ugyan megszoktam, de még azért kicsit hiányoznak a metrók.” 

Benedek (14 éves, Spanyolország) 

„Nem. A bátyám, amikor elmegy Magyarországra, de ő nemsokára visszajön.”

Ezúton is köszönöm szépen minden válaszadó gyermeknek és szüleiknek, hogy időt szántak a kérdések megválaszolására!” 

Részemről pedig jár a köszönet Gabuschkának a hatalmas munkáért, kövessétek a Facebook-oldalát, érdemes, sok érdekesség van rajta!

HÍRMONDÓ

Európai szegénye lett Magyarország

Az átlag magyar háztartásnál csak az átlagos anyagi helyzetű lettnek van kisebb vagyona, míg a szlovákok majdnem kétszer olyan gazdagok. Részletek itt.

A románok már a spájzban vannak

Románia tíz éve lépett be az EU-ba, és már akad olyan terület, ahol majdnem utolérte Magyarországot.

Kuba titokzatos világa

A szigetország táncosai egészen izgalmas fotókon már a szilveszter és főleg a karnevál jegyében.

Darth Vader sálja 

Miközben Európa éppen megpróbálja kiheverni a karácsonyi megpróbáltatásokat és felkészülni a szilveszterre, Isztambul hiába van tele karácsonyfával, az ünnep ott egy kicsit bonyolultabb dolog. Az is kiderül, hogy jön ide Darth Vader.

(Fotó: pixabay.com/Foundry)

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: sorozat gyerek Ausztria Németország Spanyolország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr8312078727

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

verkagrafomanka 2016.12.29. 08:15:15

A "Megyünk pokemonozni" az. Pokemon Go? :D

Egyébként pedig szegény Anna.

macamuca [IHUN] 2016.12.29. 10:20:53

Igen, szegény Anna....
Abszolút elutasító mindennel szemben, kizárólag a negatívumokat látja meg = azoknak ad hangot. Nagyvárosból került egy kis faluba, neki ez bőven elég volt ahhoz, hogy "vége mindennek, csakis csupa rossz dolog következhet"- módon tekintsen mindenre. Ez az érzés aztán akarja-nem akarja, de kisugárzik róla/felőle: mimika, testbeszéd, hangsúlyok, szóhasználat, gesztusok, reakciók, stb. Önkéntelenül is. Ha nem is veszi észre, de "ordít" róla, hogy utálja az egész helyzetet, amibe került, magyarázatként pedig valószínűleg a "én nem akartam ezt, miért kellene kedvelnem??"- gondolat a vezérfonál..., ami igaz, félig: hiszen valóban nem ő akarta (a költözést és mindent, ami ezzel jár). Csak éppen elfeledkezik 2 dologról, ami mindenki életét, így az övét is jellemzi: 1: nem mindig/nem csupán nekünk tetsző dolgok történnek velünk 2: a nem tetsző/nem szándékosan választott, előidézett dolgok, történések is tartalmaznak pozitívumokat, tehát lehetséges kedvelni ezeket =észrevenni bennük a jót, kellemeset, kihozni belőlük az egyén számára legjobbat. Nopersze, ehhez változtatni kell(ene) a hozzáálláson..., feladni a világvége-onsajnalatot... Ez felnőtteknek sem megy sokszor, kamaszként pedig végképp nem könnyű. Bár inkább személyiség kérdése, nem életkoré: lásd a szintén kamasz Misit, aki szintén nagyvárosból került kis faluba, aztán mégis képes pozitív, tetsző dolgokat észrevenni, azoknak hangot adni, beszélni róluk...
Szóval Anna, ha marad ez a hozzáállásod, akkor bizony nagyon keserves lesz az életed: sokszor lesz még olyan, hogy nem fog tetszeni a helyzet, amibe kerülsz, mégis muszáj lesz kezdeni valamit majd. Neked lesz kevésbé kellemetlen=jobb, ha megpróbálod észrevenni a jót mindenben. Nem könnyű, elismerem. De bármilyen elcsépelt szöveg is, igaz: az élet nem könnyű. Rajtad áll, milyenné teszed a saját életedet....

Mrs. Clayton 2016.12.29. 10:37:38

@verkagrafomanka: Sajnos a kulfoldre koltozes sem valo minden gyereknek. Az en fiam is 18 evesen ugy dontott hogy inkabb hazamegy. Otthon voltak a baratai, lanyok akiknek magyarul konnyebb csapni a szelet mint idegen nyelven, aztan amit imad a repules. Szinten otthon megvannak ehhez a kapcsolatai, kozben bejutott az egyik nagy legitarsasaghoz is, mint kadet, amit itt biztos nem tudna elerni. De itt a lanyom, aki iskolaba jar, epp egyetemre jelentkezik, kozben felvettek oda dolgozni, ahova mindig is szeretett volna bekerulni. De ehhez kb 3 evet kitartoan minden felevben jelentkezett, igazabol nincsen egy baratja se, nincs is ideje partizni vagy barhova elmenni, viszont annyira onallo es keres annyit, hogy egyetemet onallo lakasban tudja majd kezdeni. Ez orult kompromisszum. Hiszen az egyik gyerekem azt csinalja amit szeret, irto meno, de csak magyar viszonylatban el jol, mig a lanyom is azt remelem, hogy azt csinalja amit szeret, de nincsenek baratai, tarsasaga, csak a munkatarsak, viszont nyugat-europai szinten is jol el. Lehet Annanak is ezt a ket lehetoseget kell megfontolja es ha ugy erzi neki a magyarorszagi let jobb, akkor szepen koltozzon vissza. Szenvedni idegenben csak hogy kicsit tobb penze legyen nem eri meg.

Dikusz 2016.12.29. 12:01:26

@Mrs. Clayton: remélem nem haragszol meg, és nem veszed kötekedésnek: elmagyaráznád nekem, mit jelent az, hogy "magyar viszonylatban" él jól? Mennyivel ér kevesebbet, mintha külföldi viszonylatban élne jól? Köszönöm, ha válaszolsz.

Dikusz 2016.12.29. 12:15:15

Mindenkinek nagyon boldog új évet kívánok.

P.Elliot 2016.12.29. 12:16:26

@Dikusz: Gondolom ugy ertette hogy keres annyit hogy otthon jol megeljen belole, kulfoldon viszont nem ertekelik annyira se penzben, se pozicioban azt a munkat mert nem olyan ritka vagy kulonleges.

Mrs. Clayton 2016.12.29. 12:27:10

@Dikusz: ugy ertem hogy a fiam 22 lesz jovore, ehhez kepest fenntart egy hazat egy kocsit eljar sielni jar szorakozni rendszeresen tobbszor a fovarosba. Ez szerintem a magyar atlag 22 eveshez viszontitva jo. De a lanyom 20 evesen ennel is tobbet engedhet meg maganak. O kifejezetten csak organic eteleket vesz, a ruhait csak a zarabol, river islandbol veszi, kave es tea manias igy kulonbozo csak neki az o rendese alapjan porkolt kavet hetente hozza a futar. Draga telefonja van, nem csak evi ketszer hanem legalabb harom-negyszer megy kulfoldre.
Persze neki is van sajat kocsija amit fenntart de van emellett sporolt penze amibol mint irtam szeptemberben el tud koltozni. Talan igy ertheto h milyen kozeposztalybelinek lenni Magyarorszagon es Europaban.

verkagrafomanka 2016.12.29. 12:31:24

@Mrs. Clayton: teljesen egyetértek. En is ismerek olyan kamaszt (pont Annakorabeli), aki hazaköltözött kb 3 és fél, külföldön töltött év után. Ha ezt valaki meg tudja tenni, ha van hova visszamennie, akkor miért ne? Később, ha van hova, visszaköltözhet külföldre, ha mégsem érzi magát jol Mo.-n.
@macamuca [IHUN]: szerintem nagyon sokat varsz egy kamasztól. 17 év az pont az a kor, amikor az embernek szüksége van a barátaira (mintha lenne olyan kor, amikor nincs...), es a külföldre költözés ennyi változással mindenkinek trauma, nemhogy egy kamasznak, aki amúgy is keresi a helyét. Nem fair összehasonlítani Misivel sem - más ember, mást érez, lehet, hogy nem volt olyan kialakult baráti köre otthon, mint Annának. Ebben a helyzetben nem Annának, hanem a szüleinek kell elgondolkodnia azon, hogy hogyan tehetnék szamara könnyebbé a beilleszkedést.

Mrs. Clayton 2016.12.29. 12:32:40

@P.Elliot: nem, nem igy ertettem. Szerintem az nem rossz ha 22 evesen airbus vezetesere trainingelnek.

P.Elliot 2016.12.29. 12:35:55

Annanak mondva, mas az elet a fovarosban es mas videken, mas iskolabusszal es mas tomegkozlekedessel is ha van.
Itt is ilyen az elet a gimiseknek. Az iskolabuszrol lamaradni nem tanacsos mert akkor hogy kerul haza? A szulo dolgozik, megoldatlan problema, raadasul tarsat sem fog talalni hozza aki szinten lemaradna hogy kicsit elcsavarogjanak maguk is. Es kocsi nelkul merre?
Haverokkal csavarogni itt csak szinte a Mallban lehet mert kocsijuk nincs eljutni mashova illetve a szulo leteszi majd felveszi egy ido utan.Azt nem lehet hogy privat soforkent eje meg az eletet a szulo hogy egyik helyrol masikra szallitsa a gyereket.
Mi ezen atmentunk amikor a lanyom gimis volt, voltak programjaik de csak egymas hazanal vagy valahol mashol ahol letettuk vagy a baratnok anyja valamelyik, felvette oket es szetosztotta hogy kit hova kell hazavinni.
Ez van, a vilag csak akkor nyilik ki ha van sajat kocsija, jogositvanya, a lanyomnak 17 eves korara lett, kocsit is kapott hozza, azzal jart iskolaba de hiaba, meg egy ideig ugy vezetett hogy nem volt szabad felnott nelkul mas tinivel egy kocsiba lenni, hivatalosan sem,ilyet meg sem engedtem volna en sem hogy esetleg biztassak egymast a gyors vezetesre, vadulasra.
Szoval nagyvarosban szabadabb egy tini, , faluhelyen nem, ez van, me kell erteni. Nem fanyalogni kell, / azert megertem Annat/ hanem a helyzetbol kiszedni a legjobbat amit lehet, helyben talalni baratokat sport, szakkorok, hobbi alapjan...

Mrs. Clayton 2016.12.29. 12:37:39

@verkagrafomanka: arrol nem is beszelve hogy szerintem az egy irok vesztes pozocio aki minden szarhoz jo kepet vag, en sose teszem es a gyerekeimnek sem ezt javaslom

verkagrafomanka 2016.12.29. 12:40:38

@Mrs. Clayton: igen, persze a folyamatos nyafogás sem megoldás, de ha már egy 17 évesen is számonkérjük, hogy őszintén panaszkodik, akkor ott gond van.

P.Elliot 2016.12.29. 12:41:51

@Mrs. Clayton:Ilyen fiatalon mar repulot vezethet? Ez igen. Sok sok szerencset neki, na persze, ilyen helyzetbol amit leirsz bolond lenne nem otthon elni. Van ideje meg gondolkodni ha megsem.
Az sem biztos hogy jo otlet ezzel kulfoldon elni mert valami olyat is olvastam, hallottam valahol hogy a pilotakat ugy fizetik ora utan hogy mennyit repult es nincs eleg orajuk. Nem emlekszem ki irta be es milyen orszagra vonatkozott de bizony meghokkento volt olvasni hogy nem stabil a fizetesuk.

Mrs. Clayton 2016.12.29. 12:47:48

@P.Elliot: repult tavolsag az alapfizetes erre jonnek ra a potlekok. Olyan nnncs europaban hogy nincs eleg orad inkabb h tul sikat kell repulni. A fiam 16 evesen kezdte, akkor o volt az elso aki magyarorszagon ppl jogositvanyt szerzett. Egyebkent itt sem a magyar fizetesek jellemzoek mert ok is svajcban alkalmazzak a pilotaikat. Ennek az az egyeduli hatranya h ha a ceg finanszirozza akepzesedet akkor az 120000 euroviszont gepen ulsz kb fel ev utan. Ha magad csinalid a kepzest akkor kicsit olcsobb de tovabb tart mondjuk evekig. Mi most ezt csinaljuk.

P.Elliot 2016.12.29. 12:52:46

@Mrs. Clayton: Nem kell minden szarhoz jo kepet vagni de tudni kell hogy mikor kell. Alkalmazkodni is kell vagy kivarni a valtozast jo kepet vagva, en meg ilyen voltam egesz eletemben, alkalmazkodtam a helyzetemhez, igyekeztem kihozni belole a legjobbat amig nem tudtam tovabblepni.
Anna meg egy kislany, nem lehet szamonkerni tole hogy nem talalja a helyet meg a tobbiek kozott, majd egy-ket ev mulva mar a gimi utan egeszen mas lesz neki. Ki kell varni es bizony nem harcolva/ mi ellen harcolna, ugysem talal jobban baratokat, a szulei sem fogjak felkoltoztetni a nagyvarosba, inkabb helyben kell talalni baratnoket mint irtam valami club, sport alapjan...

Mrs. Clayton 2016.12.29. 12:58:26

@P.Elliot: nem tudom nem ismerem Annat. Ha o nem akar mosolyogni a nemszeretett helyzeten akkor nem akar. Nem mindegy ez nekunk? Majd eldonti hogy mit kezd a helyzettel. Szerintem annyi a fontos hogy a szulei tamogassak a donteseben.

Golf2 2016.12.29. 13:22:06

Biztos hogy nem engednék 22 évest Boinget vezetni.30 év alatt ki van zárva.

P.Elliot 2016.12.29. 13:23:20

@Mrs. Clayton: Igazabol igen csak sajnalom azt a kislanyt, baratoktol megfosztva 16 evesen. A szuleinek kellene utananezni hogy megis mit lehet ott csinalni faluhelyen hogy jol erezze magat.

P.Elliot 2016.12.29. 13:28:57

@Golf2: Hat az utasszallito gepekhez gyakorlat kell, nem is ketseges, hirtelen elfogott a nevetes mert arra gondoltam hogy mi lenne ha az utasoknak bemondanak hogy uj pilotank 23 eves, most kezdi az utjat az utasszallito gepeken, gratulaljunk neki.
A fele utas remulten szedne a cuccat nem tul szep szavakra fakadna es sietve hagyna el a gepet...
Most csak szorakozok persze.....
Erzek kerdese is hogy ki mikor es hogy tud vezetni szerintem. Van aki arra szuletett, van akit meg azert kell kituntetni 50 eves koraban hogy meg nem ejtette le a gepet.

Csodabogár 2016.12.29. 13:37:54

@Mrs. Clayton: Nem látom a nagy különbséget. A lényeg szerintem az, hogy valaki jól érzi-e magát ott ahol van. Nem mindenkinek van igénye a divatos (organikus) hülyén túlárazott élelmiszerekre, ami nem is biztos, hogy annyira jó. Zara nem egy nagy szám, valamivel jobb csak mint a H&M.
A lényeg, szerintem az, hogy a gyerekeid jól érzik magukat a bőrükben. Saját igénye szerint mindkettő jól él. Barátok nagy érték, ha egyszer nem fut úgy a szekér, ahogy kellene. Minden más majd kiderül az életük során, ugyse tudod már befolyásolni.

Mrs. Clayton 2016.12.29. 13:41:29

@P.Elliot: @Golf2: rengeteg 23 eves pilota van es vezet utasszallito gepeket, egy dolog kell hozza. Penz. Teljesen mindegy milyen legitarsasag a trening mindegyiknel szinte ugyanannyi mind idoben mind penzben.

Csodabogár 2016.12.29. 13:43:56

@P.Elliot: Faluhelyen nincs mit csinálni. A lányt haza kellene engedni és folytassa itthon a tanulmányait. Aztán majd eldönti hol akar élni, de ne szakitsák ki egy magyar nagyvárosból, bedugva egy kinti faluba.

P.Elliot 2016.12.29. 13:47:13

@Csodabogár: Akor lehetne ha van ahol lakjon, nagymama, rokonok de ilyen fiatalon egyedul, Isten mentsen, meg szetszakitani a csaladot? Keresse meg a maga tarsasagat, eletformajat, az egyetemre ugyis megy 1-2 ev mukva es az biztos nem a faluban van, na, ott majd helyrerazza magat.

Mrs. Clayton 2016.12.29. 13:50:11

@Csodabogár: gyakorlatilag ezt mondtam en is. Ha valakinek meg vannak a feltetelei egy minosegi eletre magyarorszagon akkor felesleges szivni kulfoldon. Pl a lanyom mar reg egyetemista lenne, ha nem kenyszeritik itt arra hogy minden szerencsetlen afrikaival meg lengyellel evet pazaroljon angolra tanulasra ami persze semmit se ert. Kesobb mar nekem kellett bemenni es megmondani hogy ebbol elegunk van mi nem vagyunk se iskolazatlanok se alacsiny vegzettseguek hogy a lanyom valami ilyen helyen kosson ki. Neki rendes oktatas kell nem az hogy azt gyakorolja hogy kwto meg ketto az negy 18 evesen.
Szoval ha Anna is valami ilyenben van akkor teljesen megertem hogy utalja az egeszet, foleg mert igy tenyleg kilatastalan a helyzete.

Mrs. Clayton 2016.12.29. 13:59:48

@P.Elliot: egy 17 eves igenis kepes egyedul elni. Nincs abban semmi. Mint irtam a fiam is a kozepuskola utolso evere inkabb hazament. Mosas fozes bevasarlas suliba bejaras mind mind egyedul az o felelossege lett es megbirkozott vele.

Rozina 2016.12.29. 14:05:38

Én értem Annát.
Egy kimondottan pezsgő, intellektuális közegből (az ország második legjobb gimnáziuma, tanárok és diákok egyaránt a legjobbak közül valók) került valami ahhoz képest nagyon sivár környezetbe.

P.Elliot 2016.12.29. 14:18:24

@Mrs. Clayton: Talan Anna olvassa ezt a posztot meg a szulei is. Jo lenne ha bejelentkeznenek hozzaszolni hogy lassuk hogy mit akar a 17 eves. Maradni, hazamenni, hogy latjak a szulok, maga a gyerek, van-e hova visszamenni, van-e ra penz, visszakapja-e az iskolajat, baratait, szoval egy kis beszamolot lenne jo olvasni, had okuljunk...
Majd kesobb visszanezek hogy jelentkeztek-e? Jo lenne...

Gépsonka007 2016.12.29. 15:36:29

@macamuca [IHUN]:
Részben igazad van, de én át tudom érezni a helyzetét. Szintén egy jó közösségből kerültem egy hasonló osztályba. Nem volt rossz hely, ma is sokukkal összetartunk. De hogy milyen punnyadás volt a középiskola nagyobbik része.. És esélyt sem látok, hogy sokat lehetett volna ezen változtatni. Osztályon kívüli dolgok pedig sokkal nehezebben mennek, ha leszívnak az ócska hétköznapok, illetve nem áll mögötted megfelelő baráti gárda.
Én nem hiszek abban, hogy kizárólag mi vagyunk felelősek a sorsunkért. Nem akarok senki nevében mentegetőzni, de a szociális életben is vannak helyzetek, amik nem ideálisak, és nehéz kihozni belőle többet, mint amit sikerül.

Egyébként falu és falu között van különbség. Lehet, hogy ott van tőle köpésre a város. Meg hát nem is mindenkinek van igénye sokkal többre. Például valakinek az a fiatalkor, hogy ismer mindenkit a környéken, 80Ft a nagyfröccs, meg mindig akad a társaságban egy sofőr, aki nem riad vissza, ha 20kmre van a legközelebbi házibuli. Ez is egy életérzés csakúgy, mint a nagyvárosi lét.

De mindegy is, igazából ahol sok a bejárós, ott nagyobb stabil közösség kell kialakuljon, hogy rendszeresen legyen program.Az iskolabusz említése egyenlő az Isten háta mögöttel (legalábbis itthon).

Egyáltalán nem ismerkük se a személyiségét (amin bizony nem lehet cakk-pakk változtatni, mint sokan azt gondolják), sem a környezetét. Sokaknak még akkor is hatalmas kihívás lehet beilleszkedni egy idegen helyre, ha a feltételek adottak. Pláne ha még nem is oda kerül, ami számára szerethető lenne.

montroyal ( CAN qc) 2016.12.29. 16:07:23

off kinek hianyzik alkatrész hoemberhez ? tudok kuldeni .. most 2 perce kezdte es 20-25 cm lesz ma ... van boven

www.kepmegoszto.com/201612291605/58652622782ea-img_9987.html

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.12.29. 16:45:12

Atyavilág, dolgozatíráskor táblácskák, meg padtologatás??
Már a 90-es évek elején ismert volt a leskelődés elleni módszer: az egymás mögött ülők kaptak egyforma feladatsort, és így külön, a-b-c stb sorok voltak, semmi értelme nem volt lenézni a mellettem ülőt.
Max egy képletet vagy ilyesmit...de azt meg úgyis tudtuk.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.12.29. 17:01:02

@montroyal ( CAN qc): Ide küldjed Zoli bá, fogadom szeretettel...Nekünk nincs lófasse, pedig kéne a kölöknek csúszkálnia, hogy elfáradhasson és este le bírjuk nyomni az ágyba aludni... :D

macamuca [IHUN] 2016.12.29. 17:30:17

@verkagrafomanka:
Nem szamonkertem, és az őszinte panaszkodás sem gond.
A gond az, hogy kizárólag panaszkodik = semmi pozitív megjegyzése nincs. Olyan nincs, hogy semmi kellemes, jó, stb ne lenne. Észre kellene venni... (pláne egy magát okosnak tartó embernek).
És ez a negatív szemléletmód, illetve az ebből fakadó kizárólagos panaszkodás sem nekem gond, hanem Annának (illetve az efféle szemléletmódú embereknek): az ő élete lenne kellemesebb, ha képes lenne észrevenni a jót is...
Amúgy ha 17 évesen ilyen, és most nem valtoztat rajta, akkor nagy valószínűséggel ilyen is marad.... Ennyi idősen elég nagy ahhoz, hogy felfogja, megértse mindezt, és elég fiatal ahhoz, hogy változtasson egy MÉG be nem csontosodott/még nem rögzült szokásán.
De ne miattam/masvalaki miatt, csakis önmagáért: az ő elete lesz elvezetesebb....

sellőlány 2016.12.29. 18:49:51

@Mrs. Clayton: Érdekelne bővebben is a teóriád a "középosztálybeliségről" Európában és Magyarországon. Meg az ehhez felvett szokásokról, már akinek fontos, hogy azok alapján a kategóriába tartozhasson. Egyszer mintha már beszéltünk volna arról, hogy ez kb. Angliában olyan státusz, amire ott az emberek többsége hajt, és főképp a külsőségek láttatásában ki is merül. Ezt érzem ki a mondataidból is, ami olyan jellegzetessé teszik a kommentjeidet. (Hozzáteszem, az itt kommentelők többsége ugyanúgy középosztálybelinek nevezhető, mégsem ilyen mércék alapján él.) És ahogy látom, ez az "érdem" teljesen más Hollandiában vagy Olaszországban, csak hogy az általam közelebbről ismert kultúrákra hivatkozzak. Ti egyébként mikor költöztetek a UK-be a gyerekekkel és előtte hol éltetek Mao-n? És milyen társadalmi rétegbe sorolták magad akkoriban? (Ne érts félre, ez csak érdeklődés a részemről, hogy értsem a hozzászólásaid hátterét.)

verkagrafomanka 2016.12.29. 18:57:34

@macamuca [IHUN]: Én el tudom képzelni, hogy Annának az ő korában és helyzetében nehéz meglátnia a jót. (Egyébként szerintem ezért is borzasztó fontos, hogy ez a poszt megjelent, köszi Frankfurti mesék és HÁ.)

33621 2016.12.29. 20:38:41

@geegee: Egy kis színes hír itthonról!

www.haon.hu/rablas-tortent-a-tocoskertben/3320039

Az én feleségem volt az áldozat, a szenvedő alany! Most is bent van a rendőrségen meghallgatáson.

jojó78. 2016.12.29. 21:04:29

@33621: Reméljük az ijedtségen és a kézsérülésen kívül nem lett más baja.

jojó78. 2016.12.29. 21:06:12

@montroyal ( CAN qc): Ha ingyen postázol akkor pár darabhoz küldhetsz alkatrészeket. Légyszíves mellékelj szerelési útmutatót is :P :)))))))))))))))))))))))))))))))))

tanato 2016.12.29. 21:25:24

@33621: Hú ez kemény volt,jobbulást kívánok neki.

tanato 2016.12.29. 21:38:58

@sellőlány: Mo.-on nincs is középosztály.Mi alapján lehetne ezt meghatározni?Anyagi szint,?Tanultsági szint?Műveltségi szint?
Középosztálybeli pl. egy középiskolai földrajztanár aKI a családjával egy 60 nm2-es panelban él a hatodikon?Vagy éppen egy hat osztályt végzett de csavaros eszű afekete és a szürke zóna határán dolgozó vállalkozó aki viszont egy 300 nm2es villában él és a trópusokon nyaral/de magyar csoporttal mert idegen nyelven nem kommunikál?Vagy egy éppen csak megélő"fel nem fedezett" művész?
Meg nálunk a komm.rendszernek köszönhetően pl. egy lépcsőházban lakik egy egyetemi tanár egy szabómester,egy fogorvos,egy villanyszerelő,egy fényképész két nagylétszámú mú cigánycsalád,néhány nyugdíjas,egy értelmi fogyatékos és egy mérnök./Anyósomék szegedi lakásának lépcsőházáról írtam ,de mind ilyen/
Nem tudom ez nyugaton hogy van,valszeg ott megmaradt az osztályos társadalmi bontás.A harmadik világban ahogy ezt régebben nagyon sok ide kommentelő írta,nagyon éles a különbség az osztályok között,úgy lakóhelyt illetően,mint anyagi helyzetben és iskolázottsági szintben is.

33621 2016.12.29. 21:47:16

@jojó78.: @tanato: Köszönöm! Most megyek érte a rendőrségre.

sellőlány 2016.12.29. 21:57:39

@tanato: Teljesen hasonlóan látom én is ezt a kérdést. Ezért is kérdeztem Mrs.Claytont a saját teóriájáról és hogy honnan származik, illetve milyen elv szerint lett ő középosztálybeli.

gabors2 2016.12.29. 22:00:51

@33621: "az elkövető dulakodott az eladóval," akkor a feleseged vagy bator vagy vakmero :-) ha meg a tulaj tenne ezt ... de az elado ????

macamuca [IHUN] 2016.12.29. 22:17:59

@verkagrafomanka:
Én is el tudom képzelni, sőt, biztos vagyok benne, hogy nem könnyű meglátni a jót.
De vagy erőt vesz magán és elkezdi a szemléletmód-váltást, vagy marad a negativizmus, magyarázatként pedig az, hogy az ő korában +helyzetében.... A kora változni fog, de a helyzetén csak ő változtathat. Nem lesz könnyű, no de mi lesz könnyű ama előtte álló életben?... És hány éves korig lehet halogatni a szembenézést a nem könnyű =nehéz dolgokkal? Meddig tart a "túl fiatal még ehhez!" életkor? ...

DieNanny CH 2016.12.29. 22:20:14

@33621:

Szegény. :-((( Jobbulást neki!

verkagrafomanka 2016.12.29. 22:26:45

@macamuca [IHUN]: 17 évesen még nem változtathat ő a helyzetén, mivel még nem felnőtt. Csak úgy, minden külső (felnőtt) segítség nélkül nem foghatja magát és költözhet el. Más lesz a helyzet, amikor jogilag és pénzügyileg is független lesz.
Azzal egyetértek, hogy alapvetően az embernek arra kell törekednie, hogy a jót lássa meg mindenben, de ennek jegyében szőnyeg alá söpörni egy valós problémát később beláthatatlan következményekkel járhat.

macamuca [IHUN] 2016.12.29. 22:35:30

@verkagrafomanka:
A felfogásán csakis ő változtathat. Ez pedig hatással lesz a helyzetére...
Ha képes (=akarja) észrevenni a jó, kellemes, stb dolgokat is (és nem kell naaagy dolgokra gondolni...), akkor lesz öröm, sikerelmeny, stb is az életében, ez hatással lesz a közérzetére, a viselkedésére, az emberi kapcsolataira (haverok is kerülhetnek, akik közül idővel 1-2 akár barát is lehet...), mindenre.
Így értve a helyzetén változtatást.
Szomorúan, keseregve élni a mindennapokat, merthogy a faluban nincs semmi, meg unalmas minden, stb: hát ez is egy felfogás...

blackhairlady 2016.12.29. 22:40:36

@33621: Te jo eg, remelem jol van!
A fiammal beszeltem ma, neki meg a telefonjat loptak ki a zsebebol ugy, hogy reszegnek tette magat az illeto, neki tantorgott aztan mar hult helye maradt a telefonnak.

33621 2016.12.29. 23:25:34

@blackhairlady: Neked akartam küldeni a cikket de még akkor nem voltál fent, így Geegének linkeltem be.
Köszöni szépen jól van, kicsit fáradt mert sokáig kellet a rendőrségen lennie, már lepihent, hiszen holnap megint munkanap következik!
Szegény fiút jól meglopták akkor! De inkább egy telefon mint egy élet!

blackhairlady 2016.12.29. 23:44:23

@33621: vigyazzon magara, remeljuk megkapja a magaet az illeto.

Igy van, inkabb egy telefon mint egy emberelet, bar ez mar 3. telefonja amit elloptak tole. Lassan mar bele kelll varnia a kabatja zsebebe :(

Csodabogár 2016.12.29. 23:52:34

@macamuca [IHUN]: Lehet, hogy nehéz elképzelni, de valóban léteznek olyan élethelyzetek, amikor egy szikrányi jót se lát az ember maga körül. Ilyenkor kell kapálózni kézzel-lábbal, hogy mielőbb kikerüljön az ember ebből a helyzetből. Az, hogy toporog és keres valami jót is, nem vezet semmire, mert attól, hogy van egy kellemes napja, nem lesz jobb az élete tartósan.

Csodabogár 2016.12.30. 00:00:14

@tanato: Szerintem a szocializmusnak sikerült kiölnie a magyar középosztályt. Ma tényleg nincs már ilyen fogalom. A középosztály az én fiatalságom idején az értelmiség volt. A tanult emberek éltek egy bizonyos szinten, ami valamivel magasabb volt, mint a munkásosztályé, akik persze azért szintén elvoltak rendesen. Ezt a tanult, magára és környezetére igényes réteget sikeresen eltüntették, ami nagy kár volt szerintem. Attól ugyanis, hogy őket elnyomták és lenyomták, nem lett jobb senkinek ebben az országban.

skye8 2016.12.30. 00:04:44

Szerintem Anna elott meg 1-2 nehez ev all,utana ugyis egyetemre fog menni, valoszinuleg nem a falujaban. 18 evesen gondolom a jogsiert is vizsgazhat Es elkezdhet onalloan kozlekedni.Most van Ido elore kigondolni,felepiteni a jovojet, egyetemet valasztani.
17 evesen Meg irtozatosan fiatal, termeszetes hogy most akar baratnozni, bulizni,eljarni moziba-szinhazba.a szuleinek segiteniuk kellene egy kicsit rajta,szomoru hogy ennyire szenved az uj kornyezetben.

sellőlány 2016.12.30. 00:34:17

@Csodabogár: Pont a múltkori posztod után került ez itt szóba. Akkor írtam, hogy ezt a réteget, amit mi is az értelmiséggel hoztunk párhuzamba nemhogy csak a szocializmus, de már a II. vh és '56 is kivéreztette. Maga a szocializmus már csak hab volt a tortán, hogy a polgári értékrendet az agymosás szintjéig kiölje a társadalomból. De ez a jelenség, még ha enyhébben is, a nyugati országok többségében is lezajlott a demokratizálódás folyamatával, ahol az alapvető létbiztonság és jólét, illetve az iskolázottság minden ember számára elérhetővé vált a szociális rendszerek kialakításával.

Csodabogár 2016.12.30. 10:51:22

A második világháború még nem pusztította ki az értelmiséget. Tudod én ár javában éltem akkor és emlékszem, szüleim milyen társadalmi életet éltek és egyáltalán hogy éltünk akkor. Az igazi törést, az értelmiség lepusztítását az 1949-es választás hoza meg. Akkor kerültek uralomra Rákosiék, hihetetlen csalások eredményeként. Nos attól kezdve az értelmiség kussolt. Házmesterek jelentettek ha valahol összejöttek az emberek, nekünk fiataloknak is megszüntek a zsúrok (akkor így hívták a házibulikat) ugyanezen okból. Utána egyes rétegek próbálták még fenttartani a megszokott életüket. Ezt pont most olvasom Illyés Gyula 1956-57 Naplójából, amit nemrég adtak ki először. De 56 után ujabb terror hullám kezdődött és mire kialakult a legvidámabb barak, addigra a régiek kihaltak, vagy legalább is kiöregedtek.
Jelenleg szerintem az újgazdagok képzelik magukról, hogy ők a középosztály de nincs hozzá semmilyen hátterük, csak a pénz.

sellőlány 2016.12.30. 11:20:49

@Csodabogár: A zsidó értelmiség felszámolását és a gazdasagi tevékenységeikhez kötődő jólét végét akkor Te nem értelmezed az akkori kor tragédiájának?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.12.30. 11:22:43

@33621: Rohadjon meg az ilyen...Jobbulást kívánok.

sellőlány 2016.12.30. 11:41:48

@Csodabogár: Az agymosás folyamata bár elkezdődött a '40-es évek végén, és az államosítás sokakat fosztott meg a vagyonuktól és javaiktól, az emberek az ország újjáépítésének hurráoptimizmusakor még hittek abban, hogy az uralom csak átmeneti lesz. Ennek '56-'58 vetett véget. A háború veszteségei és az emigrált akkor hulláma akkor ütött véglegesen léket a társadalmon. Az itt maradottaknak pedig, ahogy írtad is, nem sok esélye maradt az osztálytársadalom újjáépítésére. Szokások - főleg némely polgári család körökben megmaradtak ugyan, amellett hogy dolgozhattak a gyárban, vagy olyan közegben, amit a kommunista éra számukra kiszabott, de a polgári réteg teljes rehabilitációja sosem valósult meg igazán.

DieNanny CH 2016.12.30. 14:37:17

@sellőlány:

Igen, ez a középosztály - hogy már a 2. Vh-ban kezdett megszűnni - én az Abigél c. filmben látom, ahol a Vitai családot tudom középosztálybelinek nevezni. Volt egy szobalány, egy nevelőnő meg egy szakácsnő.

Szatirikusan pedig a Meseautó feldolgozása mutatja be, hogy nem attól lesz - nem CSAK attól - valaki köz.o-beli, hogy vagyona van, hanem az értelme alapján is. És itt kanyarodunk vissza az értelmiségiekhez.

tanato 2016.12.30. 14:52:17

@sellőlány: @Csodabogár: Egész egyszerűen itthon a középosztály fogalma értelmezhetetlen.Vannak gazdagok,meg vannak tanultak ,meg vannak intelligensek,meg van a politikai elit,meg gazdasági elit,de osztályok nincsenek.Mint ahogy nincs klasszikus munkásosztály,meg parasztság sem.

tanato 2016.12.30. 14:55:35

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Igy van a háború előtt a középosztály első számú jellemezője volt hogy volt vagy voltak bentlakó cselédeik ahogy felsoroltad.Amely családnak nem voltak az nem számíthatott oda.
Pont mint most a harmadik világban,ott ez konzerválódott.

sellőlány 2016.12.30. 16:41:35

@tanato: Én úgy gondolom, hogy a II. vh előtt még igenis létezett osztálytársadalom, ha nem is teljesen a nyugati társadalmak mintájára. A mindenkori középosztály a "bourgeois" réteg minden modern (iparosodás utáni) társadalomban megtalálható volt. Ennek nyomai számos nyugati országban megmaradtak, nálunk viszont a a háború után a csíráját se hagyták érvényesülni, vagy csak akkor, ha a hatalommal valamilyen módon együttműködtek. A hatalom elitjének ehhez, ahogy írtad is, nem sok köze volt. Viszont részben belőlük ered a mostani otthoni társadalom magát elitnek tekintő része. A mostani "középosztály" fogalma szerintem is jelenkori jóléti szintet jelenti, se a társadalom elismerése, se iskolázottság nem szükséges hozzá. És ez sokszor a magamutogatásban, vagy azonos szintű körök frekventálásában ki is merül.

tanato 2016.12.30. 17:42:00

@sellőlány: Jogos, a mostani "elit" ,meg régi középosztály teljesen más kategória.

eMeL · http://emel.blog.hu/ 2017.01.01. 11:28:00

@tanato: Én angol barátom környezetét ismertem meg. Náluk (Nottingham) a város körüli lakóparkok egyértelműen tükrözték a társadalmi helyzetet (elsőként anyagi alapon, de ezen kívül azzal is hogy az "összejárás" társadalmi szintű volt).
Akinek jobban ment az továbbállt egy másik lakóparkba, akinek rosszabbul ment vagy nem érezte jól magát a közegben, az nem szenvedett évtizedeket, költözött.

eMeL · http://emel.blog.hu/ 2017.01.01. 12:49:26

@verkagrafomanka: "17 évesen még nem változtathat ő a helyzetén"

Pedig pont az a legalkalmasabb forduló pont :)
Egy-két év és mehet egyetemre, vagy eldönti mihez kezd az éltével.
Ennél markánsabb időpont nincs is.

Az enyém korábban is jótanuló, okos, szorgalmas és kötelességtudó volt, de 16 körül döntötte el mit akar és azóta arra hajt, hogy a kiválasztott egyetemére menjen.

Ilyenből egy kis faluban is van pár, lehet kapcsolatokat találni. Nem mindenki bunkó "faluhelyen" sem, csak ez a lány nem illeszkedett be annyira még, hogy megtalálja a kapcsolatait.

eMeL · http://emel.blog.hu/ 2017.01.01. 12:49:26

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: "nem CSAK attól - valaki köz.o-beli, hogy vagyona van, hanem az értelme alapján is. És itt kanyarodunk vissza az értelmiségiekhez."

De az "iparos" alsó középosztályt is leölték.
Egy tisztes iparosember komoly társadalmi megbecsülésnek örvendett, biztos egzisztenciával, jövedelmekkel rendelkezett és az iparos körök meg ilyenek segedelmével kulturált életet élt.
Ezt is leölték kisipar felszámolásával.
Egy kisiparból komolyabb vállalkozást építő iparost pedig én már az értelmiséghez sorolnám, hiszen ha nem is egyetemen tanulta, de csak ésszell, odafigyeléssel és tanulással juthat oda.

Máig a legfőbb probléma, hogy a jövedelmekben (munka vagy vállalkozói, mindegy) itthon nincs annyi tartalék, ami felhalmozást és növekedést tenne lehetővé.

Aki értelmes, az sem tud továbblépni, a felhalmozását iskoláztatásba, vállalkozásba, fejlődésbe transzformálni.

Rabló gazdaságokban nem alakul ki emiatt a középosztály.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása