oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. december 14. 06:43,  Magyar gyerekek külföldön: beilleszkedéstől az iskoláig 94 komment

2016. december 14. 06:43 Határátkelő

Magyar gyerekek külföldön: beilleszkedéstől az iskoláig

Egy hete kezdődött egy sorozat, amiben külföldön élő magyar gyerekek mesélnek az életükről, arról, hogyan látják ők a világot. Akkor a megérkezés, az első napok izgalma, és a nyelv volt a téma, ma pedig ugyanazokkal a szereplőkkel folytatjuk, a kérdések pedig az óvoda/iskola, a barátság és a Magyarországon maradottak körül forognak majd. A kérdező ezúttal is a Frankfurti mesék blog szerzője, Gabuschka, akinek rengeteg munkája van abban, hogy ez a sorozat létrejött.

gyerek_ir_2_foto_pixabay_com_picjumbo_com.jpg

„A sorozat első részében megismert gyerekek tovább mesélik a határátkelés és az új otthonukba való beilleszkedésük során szerzett tapasztalataikat.

A kezdeti élmények után, a sorozat második részében több szó esik majd a mindennapokról, az iskolai, óvodai beilleszkedésről, vagy akár a kedvenc ételeikről. 

Mielőtt rátérünk a kérdésekre és a válaszokra, ismét bemutatnám röviden a válaszadó gyerekeket: 

Laura és Bence 

Testvérpár Melbourne, Ausztráliából. Laura 9 éves, Bence 11, tavaly decemberben költöztek át családostul a földgömb másik felére, így majdnem egy éve élnek a napsütésben. Anyukájuk írja, hogy azt mondják az országra, hogy a gyerekek paradicsoma, és ezt nagyon igaz állításnak tartja, mert a gyerekek nagyon szeretnek ott élni.

Peti 

Hét éves kisfiú Németországból. Néhány hónapja költözött a családjával Wiesbaden város közelébe, az iskolát, nem számítva a néhány hetes magyarországi tanítást, már a német iskolában kezdte el. 

Hét és fél éves kisfiú Brazíliából 

Magyarországon született, 2 éves volt mikor Londonba költöztek családosan, és 6, amikor Brazíliába. 

Marianna, Melinda, Johanna 

Franciaországban élnek több, mint három éve. Többször is költöztek, ám 2 éve már Thionville-ben laknak. A válaszokat hárman testvérek közösen adták: Marianna és Melinda, 6,5 évesek, most kezdték az iskolát, a legkisebb, Johanna, 4 éves, középső csoportos. 

„Az ikrek a három évet három különböző óvodában járták, Johanna két bölcsődébe és két óvodába járt a három év alatt. A nagyok Magyarországon jártak bölcsődébe és már jó magyar beszéddel jöttek ki, a kicsi 11 hónapos volt, mikor kijöttünk, ő itt tanult beszélni, ezért viszonylag későn - 3 évesen - beszélt rendesen. A válaszokat nagyrészt Marianna adta, de mindhárman beleszóltak.“ – mutatta be a lányokat anyukájuk egy bemutatkozó emailben.

Kata

Októberben lett 8 éves. Három éve élnek Ausztriában (Felső-Ausztria) egy kis 1500 fős faluban. A német határtól 10 kilométerre. Kata 2 évet járt ott óvodába. Most már második osztályos.

Kati 

10 éves, 2013-ban érkezett Németországba. 

Zsombor és Zorka 

Zsombor 11, Zorka 9 éves, több mint egy éve élnek Luxemburgban. Ötödik és harmadik osztályosak, „itt ciklusok vannak, tehát Zsombi a 4.1, Zorka a 3.1 ciklusba tartozik. Luxemburg különlegessége, hogy a gyerekek otthon ill. egymás között luxemburgiul beszélnek, a suliban elsőtől németül tanulnak, 2 év 2. félévtől franciául is tanulnak, így mire a 6. év után megkezdik a gimit már 3 nyelven beszélnek.“ – írta a bemutatkozásban anyukájuk. 

Péter 

Decemberben lesz 7 éves, több mint egy éve élnek Frankfurt közelében, Németországban.

Van már barátod? Ha igen, hogyan segítette a beilleszkedést? Volt esetleg olyan játék, amelyet te tanítottál meg a helyi gyerekeknek? 

Peti (7 éves, Németország) 

„Igen, Kaja (osztálytárs – a szerk.) felvette a ragasztómat az első nap, amikor leesett. Meg egy nagyobb fiú segített a fociban. Beállt, hogy erősebb legyek. Én egyedül voltam addig három másik fiúval szemben.”

Zorka és Zsombor (9 és 11 évesek, Luxemburg) 

Anyukájuk meséli, hogy: „Zorka nehezebben talált barátokat, osztálytársa egy lengyel kisfiú, akinek szüleivel is jóban vagyunk, velük angolul lehet beszélgetni, a kisfiúval németül-luxemburgiul. Ők nagyon közvetlenek. Az igazi barátnőt a nyáron találta meg, az utcánkban lakik, luxemburgi és most már a suliban is és egymásnál is sokat játszanak. Zsombor könnyen talált barátokat, focizni is jár, amúgy is nyitottabb. Legjobb barátja portugál, elválaszthatatlanok.”

„Teljesen hagyományos játékokat játszanak. Fiúk fociznak, lányok fogócskáznak. Zorka szerint kissé fantáziátlanok, mert nem nagyon akarnak változtatni a gyerekek.” 

Marianna (6,5 éves, Franciaország) 

„A barátaim az iskolában nagyon kedvesek, és játszanak velem. És ha nem tudom, hogy kell csinálni a dolgomat, akkor kicsit segítenek. Az óvodában Lou volt a barátom és Anais, most az iskolában Eva. Bekísértek az osztályba, hogy ne féljek. Azt mondták, nem kell félni, pedig nem is féltem.” 

Kata (8 éves Ausztria) 

„Sok barátom van. Már az oviba is együtt jártunk, sokszor hívtak át játszani és szülinapi partira. A legjobb barátaim az ikrek lettek. Nagyon tetszik, hogy ugyanolyanok. Nem szoktunk veszekedni” -nyugtat meg minket. „Legtöbbször fogócskázunk, kártyázunk” és Kata tanította meg „gumizni” a többi gyereket. 

Laura és Bence (9 és 11 évesek, Ausztrália) 

„Vannak barátok, segítettek mindenben. Az elején a tanárnéni kijelölt egy “barátot” aki segít az iskolán belül. De hamar csatlakoztak hozzá mások is. Legtöbbször fogócskázunk az udvaron. Az iskolában vannak állatok, amiket mi gondozunk.” 

Bence (11 éves, Ausztrália)

„Itt ismertem meg a legjobb barátomat, aki nagyon hasonlít az otthoni legjobb barátomhoz, Balázshoz. Többször volt már itt-, illetve ottalvós buli.”

Péter (7 éves, Németország)
 

„Sok barátom van, az elejétől fogva segítettek szavakat tanulni németül, és kijavították, amikor rosszul mondtam valamit. Két hónappal a kiköltözés után már az egyik barátom, Theo a szülinapi bulijára is meghívott.” 

Sokat játszanak közösen is: „Focizni, fogócskázni, építőkockákkal játszani, legózni. Játékot nem tanítottam, csak magyarul a köszönést, reggel mindig sziával köszöntek a barátaim.” 

Kisfiú Brazíliából (7,5 éves) 

„Igen, vannak barátaim. Az első nap az iskolában az osztálytársaim segítettek, megmutatták hol a WC, hol lehet vizet inni, és az iskolát. És segítettek írni portugálul. Kiszámolósat, fogócskázni, bújócskázni, és menekülj a zombitól féle fogócskát” - játszanak együtt. 

Kati (10 éves, Németország) 

„Voltak egypáran, akik segítettek beilleszkedni.” Így legalább nem volt egyedül, viszont a közös programok nem túl színesek: „Tulajdonképpen a szünetben csak szaladgálni szoktunk.” 

Mit szoktál enni az óvodában/iskolában? Van olyan kedvenc ételed, amit az új otthonodban ettél először? 

Kisfiú Brazíliából (7,5 éves) 

„Csak uzsonnázni szoktunk. Mindenki visz valamit otthonról. Kekszet, sütit, szendvicset, gyümölcslevet. (Anyukája megjegyzése: az iskola itt délután van az alsósoknak, du. 1 órától este 6-ig.) 

„Szeretem a quiabo-t (magyarul okra), a maracuját, a mangót, a coxinha-t, a pastelt, a sült husit, a sült krumplit és a kókuszlevet. Meg a nutellás kenyeret. A babot utálom. De a csokitortát nagyon szeretem.” 

Péter (7 éves, Németország) 

Nála a menü többnyire “tésztaételek, saláták”. Kedvence a „Bolognai spagetti, és itt a nürnbergi kolbász.” 

Marianna, Melinda, Johanna (6,5 és 4 évesek, Luxemburg) 

„Rizst, poulet-t, (csirke), purée, salade, az utolsó a desszert, színes joghurt, kenyér, sajt, és van valami lila meg zöld, ami fel van akasztva egy ágra.” (érdekelne, hogy ez mi lehet pontosan – a szerk.

Marianna még hozzáteszi, hogy: „Az én kedvencem a poulet és a poisson (hal). Galette-t (francia lepény, pite- a szerk.) is szeretjük és a macaront.” 

Kati (10 éves, Németország) 

Általában egy müzlit visz magával, és nincs helyi kedvenc étele.

Laura (9 éves, Ausztrália) 

„Sushi, kenguru. Na, nem megenni, simogatni :-).” 

Bence (11 éves, Ausztrália) 

„Halak, mangó. Érdekesség, hogy ha itt pontyot fogsz, haza KELL vinni, vagy megölni. Tilos visszadobni. Aki mégis megteszi, megbüntetik, mert kártékony.”

Kata (8 éves Ausztria) 

„Ebédre legtöbbször Schnitzel”-t esznek (rántott hús), a kedvence pedig a „Leberkässemmel” (leginkább a párizsis zsömlére emlékeztet – a szerk.) 

Zorka és Zsombor (9 és 11 évesek, Luxemburg) 

„Hetente háromszor a suliban esznek a gyerekek, hiányzik nekik a leves, a meleg tésztaételek. Ha van leves, az valamilyen híg krémleves betét nélkül. A tésztát hidegen kapják, salátához vagy sonkával, főtt zöldséggel. Sokat grilleznek, hamburgert kapnak. Kedvencük a krumplisaláta virslivel.” 

Peti (7 éves, Németország) 

„Almát, amit Mama csomagol (tízórait).” Még nincsen kedvence, de: „Nagyon szeretném kipróbálni a sült kolbászt savanyú káposztával, amióta olvastuk a Torzonborzot. (Hotzenplotz németül, német szerző írta és már otthon végigolvastuk – egészíti ki anyukája ) De még nem ettem.” 

Tapasztaltál különbséget a korábbi és a mostani iskola vagy óvoda között? 

Kati (10 éves, Németország) 

„Itt senki se olyan szigorú, mint otthon.” 

Laura és Bence (9 és 11 évesek, Ausztrália) 

„Rengeteg különbség van a két ország sulija között. Itt sokkal szabadabbak vagyunk, gyakorlatban tanulunk dolgokat. Nincs, vagy csak nagyon kevés a tankönyv, mindent számítógépen csinálunk. 

Sokat visznek minket busszal, sportversenyekre. Nagyon fontos nekik a sport. Suliban állatokat gondozunk, konyhakertünk van, amiből főzni is szoktunk. Heti egyszer van főzésóra. Tesiórán a tanár kihozza a pályára a hangfalat és mindig szól a zene. 

Alig van házi. Hétfőnként kapunk 2 oldal feladatot, amiben van matek, földrajz, spelling (betűzés – a szerk.), kutatás. Ezeket péntekre kell leadni. Olvasni mondjuk mindennap kell, a mi általunk választott könyvből. Iskolában nincs menza, azt eszünk, amit anya pakol egy speckós lunchbox-ba. De így legalább azt eszünk, amit szeretünk. :-)” 

Kata (8 éves Ausztria) 

„Itt sokkal több játék van. Itt az 1-es a jó jegy.” 

Zorka és Zsombor (9 és 11 évesek, Luxemburg) 

„Teljesen más a suli! Könnyebb, nincs sok tantárgy, fekete pont, kevesebben vagyunk az osztályban, mindenki sportol valamit, csendesebbek, tiszták a mosdók, mindenhol van szappan, esznek csigát, haza is lehet jönni ebédelni a suliból, mindenki köszön mindenkinek, sok a fesztivál.” – foglalják össze gyorsan. 

Kisfiú Brazíliából (7,5 éves) 

„Londonban furcsábbak voltak a tanárok és itt Brazíliában a tanárok szebbek meg kedvesebbek. Itt nagyon sok barátom van, Londonban kevesebb volt. Londonban a tanár néni csak beszélt, beszélt, de itt Brazíliában van lecke, amit megcsinálunk órán és ezt jobban szeretem.” 

Péter (7 éves, Németország) 

„Magyarországon volt délutáni alvás az oviban, itt nincs. Ott egész napos volt az ovi, itt csak fél 2-ig voltam.” 

Peti (7 éves, Németország) 

„Itt (Vorklasse – előkészítő, felkészítő osztály – a szerk.) a táblára ki van téve rajzzal, hogy milyen óra jön, otthon nem volt. Itt nagyon szeretem a tanító nénit, mert Frau Thorwarth nagyon kedves. Neki nem is rosszalkodok annyit, mint Eszter néninek otthon. Csak egy kicsit. Eszter néni nem tetszett annyira, de azért őt is szerettem.”

Marianna (6,5 éves Franciaország) 

Anyukája írta, hogy nem releváns a kérdés, mert Franciaországban kezdték az óvodát és az iskolát is, de Marianna azért egy későbbi válaszában így vélekedett: „Megértem, amit a tanító néni mond, de magyar iskolában könnyebb lenne, mert ott magyarul beszélnek.” 

Találkoztál valamilyen bosszantó dologgal az új otthonodban? 

Péter (7 éves, Németország) 

„Mindent szeretek, csak szokatlan, hogy itt dombos környéken lakunk, otthon nem így volt.” 

Zorka és Zsombor (9 és 11 évesek, Luxemburg) 

Nem szeretik, hogy itt aztán tényleg meg kell nézni mire adunk ki pénzt! Rosszak a péktermékek, túl édeskés, nincs az, amit Magyarországon megszoktak. (Süt anya) 

Kati (10 éves Németország) 

„Nem, igazából nem, hacsak az nem, hogy itt néha a gyerekek bosszantani szoktak azzal, hogy butáskodnak.” 

Kisfiú Brazíliából (7,5 éves) 

„Nincs olyan. Egy-két gyereket nem szeretek az iskolában.” 

Peti (7 éves, Németország) 

„Túl sok szabályt mondanak a szüleim, amit be kell tartanom.”  (Valami nem változik külföldön sem… – a szerk.)

Hiányzik neked valaki vagy valami Magyarországról? 

Laura és Bence (9 és 11 évesek, Ausztrália) 

„A nagyszülők. De nemsokára érkeznek!! Nagyon várjuk Őket.” 

Peti (7 éves, Németország) 

“Hunor hiányzik, a barátom. Ő a pajtásom. Meg a házikónk hiányzik. Ott több izgalmas dolog történt.” 

Kata (8 éves Ausztria) 

„Mamák és Dóri barátnőm” 

Zorka és Zsombor (9 és 11 évesek, Luxemburg) 

Egyértelműen a nagyszülők!!! Zorkának a hinta a játszótérről és a könyvek! Amit hoztunk, nem elég. Csak nyáron lehet bemenni a könyvesboltba és válogatni. 

Kisfiú Brazíliából (7,5 éves) 

“Nagyi hiányzik. De szoktunk beszélgetni Skype-on minden nap. És nemsokára meglátogat minket. Itt Brazíliában sosem esik a hó, de én szeretem a havat. Egyszer nagyival hógolyóztunk is Londonban.” (Megjegyzés anyukájától: egyike annak a pár órának, amikor esett 1 cm hó.) 

Kati (13 éves, Németország) 

„Hiányoznak egy páran (a rokonaim) meg a barátnőm.” 

Péter (7 éves, Németország) 

“Nagyszülők, rokonok, egy-két barát az oviból, és a Balaton.” 

Ezúton is köszönöm szépen minden válaszadó gyermeknek és szüleiknek, hogy időt szántak a kérdések megválaszolására! 

Én pedig köszönöm Gabushkának a rengeteg munkát, egy hét múlva ilyenkor jön a következő rész, immár nagyobb gyerekekkel. Addig pedig ha a Facebookon jártok, lájkoljátok a Frankfurti mesék blog oldalát!

HÍRMONDÓ

"Senki sem fog visszajönni egy zászló miatt"

Gianni Annoni egyike volt azoknak, akik elkezdték a minőségi olasz konyha terjesztését Magyarországon. A tévés sztárséf szerint senki sem fog visszajönni a patriotizmus miatt. A magyarok akkor fognak hazaköltözni, ha van mit csinálni.

Egészségügyi átlagfizetések: havi 500 euró alatt 

A statisztika nagyszerű, de attól az átlagfizetés még nem éri el a havi 500 eurót sem. Ezért maradni?

A kormány szerint az építőiparban jön a béremelés 

Fordulat lesz, emelkedés (mondjuk az árakban is), sütünk, mint a nap – legalábbis a nemzetgazdasági miniszter szerint ez vár jövőre az építőiparra. Kérdés, lesz-e, aki építsen.

Tárgyalási praktikák külföldiekkel 

Németek, osztrákok, franciák, és még sorolhatnánk - hogyan tárgyaljunk velük?

Határátkelő találkozó! 

Tavaly azt írtam, hogy ha nem vigyázunk, lassan hagyomány lesz az év végi budapesti Határátkelő-találkozóból. Nos, nem vigyáztatok, az lett… A szervező idén is Digger, a lehetséges időpontok pedig: december 27., 28. Aki szeretne jelen lenni, az vegye fel vele a kapcsolatot emailben (janoshorvath65KUKACyahoo.com). Akár mind a két napot meg lehet jelölni, amelyik napra a legtöbb visszajelzés érkezik, azon lesz a találkozó délután 5-kor a Menzában, a Liszt Ferenc téren. Jelentkezési határidő dec. 20. 

(Fotó: pixabay.com/picjumbo_com)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: sorozat gyerek Ausztrália Ausztria Németország Brazília Franciaország Luxemburg

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr4512046379

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2016.12.14. 07:50:47

Aranyos gyerekek,jó válogatás.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.12.14. 08:14:16

Mind mind elvesztek Magyarország számára.

SzZoole 2016.12.14. 08:49:22

Jópofa válaszok a gyerekektől :)

Egy kérdés;A Zorka az fiú vagy leány név?

DieNanny CH 2016.12.14. 09:23:26

@Zoole[uk]:

Zorka: lány. A Zora becézése - így is lehet anyakönyvezni, mint a Pankát, Katinkát.
Zorán a férfi párja.

SzZoole 2016.12.14. 09:26:26

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: ertem,koszi:)
Altalanos iskolaban volt egy tanarno aki Zolka neven becezett,azert nem volt vilagos.

DieNanny CH 2016.12.14. 09:26:47

A Leberkäsesemmel nem párizsi. Hanem húspástétom-szerűség, amit szeletelni lehet. Talán van, aki pontosabban le tudja írni.

A párizsi itt Lyoner. (Vicces, mert magyarul: lioni. :-) ) Ausztriában meg asszem megint egy másik városneve van.
(Nálam a Berliner az fánk, a Wienerli meg virsli.)

DieNanny CH 2016.12.14. 09:27:59

@Zoole[uk]:

Én egy erdélyit hallotam a Zoltánt Zoltinak becézni - ez nekem tök fura volt, mert még csak Zsoltit hallottam.

SzZoole 2016.12.14. 09:31:14

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: igen,engem is hivtak igy mar,meg még sokminden mashogy:)
Sokan Zolikanak hivnak,pedig mar tul vagyok a 42-on

Dikusz 2016.12.14. 09:53:47

@Zoole[uk]: az a sokminden más biztos minden volt, csak nem Zolika ugye:))
A fiam neve is Zoltán, abban az időben ('80-as évek) az egyik legnépszerűbb keresztnév volt. A bölcsődei csoportban tíz gyerekből ötnek ez volt a keresztneve. Becézni meg sokféleképpen lehet, az említettek mind szerepeltek nálunk.

A Zorka az lánynév, így, ahogy írják, nem becézés. A Zorán meg nem népszerű keresztnév manapság (sem), nem úgy mint a Milán.

Pernilla 2016.12.14. 10:04:39

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: nekem nem ugrik be, hogy valami mas varosneven neveznek itt a parizsit, szerintem Extrawurst neven aruljak, bar kicsit vekonyabb formatumban, mint a magyar parizsit. Mivel magam mindig is utaltam, lehet, hogy tevedek, es van mas megfelelöje :)

Csodabogár 2016.12.14. 10:05:25

@diggerdriver: Nem biztos. Most kapásból három példám is van, kint született gyerekek, részben külföldi apától, aztán itthon élnek és szeretnek itt lenni. Jól boldogulnak mindhárom fiu, magyar feleséggel és már gyerekekkel.Az élet útjai kacskaringósabbak mint gondolná az ember.

Csodabogár 2016.12.14. 10:08:12

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Pontosan ahogy írod. De a Leberkäse egy fura dolog, mert szerintem egy gramm máj nincs benne. Részemről vastagabb szeletek megsütve, rá tükörtojás, mellé röschti nagyon menő volt, hirtelen gyors vacsorának pl.

Pernilla 2016.12.14. 10:09:22

@Zoole[uk]: az ujjaszületesed miatt indokolt a Zolika :D

Csodabogár 2016.12.14. 10:14:13

Miután a felvágottak már rég ehetetlenné váltak, nem tudom a mai neveket. Ifjuságomban a párizsi az parizer volt, szerettem is akkor. Szerintem még ma is létezik ezen a néven. Német nyelvterületen nem menő így kérni, miután a cotont jelent. Volt is erről szakállas vicc, hogy a magyarok kimentek és a hentesnél parizer kértek, mire furcsán néztek rájuk.:-)
Egy időben aztán itthon, mindent zalainak hívtak, mert a Zalahús nevű állami vállalat gyártotta. Meg is nézem legközelebb, hogy miket áruknak mostanság.

DieNanny CH 2016.12.14. 10:15:07

@Pernilla:

Igen, lehet, hiszen tudod: én üvöltve rohantam el az osztrák mélyszegény áraktól, még a párizsi nevét is elfelejtettem!

(Amúgy igen, most már szinte biztos, hogy Extrawurst. Asszem nálad a fánknak van valami másik városneve? Vagy a virsli Frankfurter?)

SzZoole 2016.12.14. 10:19:30

@Dikusz: hat,vannak egy páran akik előszeretettel hívnak tetovált majomnak:))

Pernilla 2016.12.14. 10:23:28

@Csodabogár: szerintem a zalai az mas... meg enm mondom, hogy mi, de mashogy el az emlekezetemben, mint a parizsi.

A parizsit szerintem mar nem aruljak parizer neven, de a nagyszüleim is csak ezen a neven emlegettek/emlegetik a mai napig :)

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: engem mar az is meglep, hogy Svajcban egyaltalan arulnak olyan ocskasagot, mint a parizsi :)))

A virsli az valoban Frankfurter, közben pedig minden mas nyelvben Wiener-nek nevezik :)
A fank a wikipedia szerint Berliner (az a cukrozott tetejü fajta), de en itt csak Krapfen-kent talalkoztam vele.

London2009 2016.12.14. 11:25:28

Jajj, biztos velem van a baj, de engem annyira untatnak ezek a gyereksztorik. Sosem tudom vegigolvasni oket. Mi lesz igy velem?!? :D
No es de, ezek a gyerekek szerintem is elvesztek Magyarorszag szamara.

Taxomükke (UK) 2016.12.14. 11:34:08

@Zoole[uk]: Miert, az a tanarno selypitett?
:))))

Taxomükke (UK) 2016.12.14. 11:36:59

@Pernilla: Engem a 18 eves keresztlanyom Tibikenek hiv, pedig a hetvegen betoltottem az otvenet.
Mondjuk az eszem egy otevese. Talan ezert.

London2009 2016.12.14. 11:45:38

@Taxomükke (UK): haha. Bandikanak hivom en is a nagybatyamat, pedig most lett 60. De ugye o anya occse, a kis Bandi. :DD Idaig ebbe meg bele sem gondoltam!

Golf2 2016.12.14. 12:06:28

@Zoole[uk]: "zolka néven becézett" még jó hogy nem Lolka vagy Bolka voltál.

Dikusz 2016.12.14. 12:16:49

@Csodabogár: egy barátnőm jó pár évvel ezelőtt Lengyelországban járt. Ruha szegélyére szeretett volna díszítésnek csipkét venni. Több üzletbe bement, és mondta, hogy csipkét kér. Nem tudta, hogy miért néznek nagy szemekkel rá, és miért mondják: ilyen náluk nem kapható. Mikor a szálláson megkérdezték a vendéglátójuktól (aki beszélt magyarul is) mit kerestek, éktelenül elkezdtek - nem tudom szalonképesebben írni - röhögni, aztán megmondták, hogy a csipke (csipky?) mit jelent lengyelül:)

A zalai (bár több felvágottat is készített) csak egy bizonyos termék neve volt, olyan párizsiféle kis sonkadarabokkal.

Dikusz 2016.12.14. 12:19:31

@Zoole[uk]: hát nem pontosan erre gondoltam:)))
Pár évvel ezelőtt volt az egyik mobilszolgáltatónak egy versenye, hogy az ügyfeleik milyen beceneveket adnak a párjuknak. Eszméletlen ötletek voltak, a nyertes névre még most is emlékszem: nyünyő, de voltak jobbak szerintem:))

P.Elliot 2016.12.14. 12:28:13

@London2009: En meg otthon Magyarorszagon talalkoztam ocsi/ pontok az o beture/ bacsival akit meg a felesege is annak hivott, ocsikemnek, fiatal par volt 30-on innen es igy hivtak a rokon gyerekek. Sajat gyerekuk akkor meg nem volt mikor kerdeztem a feleseget hogy miert hivja igy azt mondta hogy mindenki igy hivja, miert valtoztasson, legfeljebb a majdani gyerekek ocsi aput mondanak neki.
Igazan furcsa volt....

P.Elliot 2016.12.14. 12:36:28

@London2009: Igen, ezek a gyerekek elvesztek Magyarorszag szamara de megtalaltak egy biztosabb jovot. A szuleik csak megprobaltak nekik jovot biztositani amit otthon nem biztos hogy megkaphattak, inkabb nem mint igen, ki tehet errol? Ok nem az biztos.

P.Elliot 2016.12.14. 12:37:13

@Taxomükke (UK): Hosszu boldog eletet kivanok....

Herr Géza 2016.12.14. 13:09:47

@Csodabogár: De bizony, a Leberkäse-ben van máj, ellenben nincs benne sajt.:D Van viszont májmentes verzió is, azt meg Fleischkäse-nek hívják. Gyakorlatilag ízben megkülönböztethetetlenek, így aztán kérheted akárhogy, nem fogod észrevenni, hogy mit is kaptàl...:))) Otthoni megfelelője a húskenyér volt, nem tudom árulnak-e még olyat.
A svábok meg agyasan rövidítik a "Leberkäse mit Weckle"

SzZoole 2016.12.14. 13:10:34

@Taxomükke (UK): nem selypitett,de mindenkit becézett valahogy:)))

SzZoole 2016.12.14. 13:11:33

@Golf2: nevetni fogsz,így is becéztek:)
A vezetek nevem hasonló:)

Herr Géza 2016.12.14. 13:11:53

@Herr Géza: helyett LKW-t mondanak, ami magyarul a tehergépkocsinak (TGK) felel meg. A mai mapig röhögök, ha ezt hallom: kérek egy tgk-t. :)))

Herr Géza 2016.12.14. 13:13:08

@Herr Géza: ööö, korán nyomtam entert, Zolika meg közéfurakodott...

2016.12.14. 13:48:06

Ez megint cukisag volt, koszonjuk szepen.

"menekülj a zombitól féle fogócskát" nahat :D, de a kedvencem az ez: "Londonban furcsábbak voltak a tanárok és itt Brazíliában a tanárok szebbek" :D Ez iszonyu vicces! :D

Az is jo, hogy a gyerek azt kifogasolja, hogy sok a szabaly a szulok reszerol, illetve, amin meg megutkoztem, hogy van betuzes, 9 es 11 eveseknek... az mar nem idos ehhez, vagy ez csak kulfoldi gyerekeknek van?

puhacica 2016.12.14. 13:50:17

@Dikusz: erre en is emlekszem. ott voltak ilyenek hogy cicavirag meg cukipok. :D

2016.12.14. 14:15:03

@puhacica: Matricakat is osztogattak azt hiszem ezekkel a szavakkal, nekunk volt azt hiszem macipapucs vagy mi, valami macis azt hiszem, meg valami fokas... fokabojtorjan, ez volt az, eleg durva! :D

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.12.14. 14:20:44

@Zoole[uk]:
Az eszed még Zolika...
:))))))))))))))))))

Pernilla 2016.12.14. 15:02:48

@Taxomükke (UK): Jobb, mint a Taxika :D Boldogat!

Halistennek nekem a szüleim nem eröltettek ezt az agyonbecezgetest, ennek köszönhetöen mar altalanos iskolaban kikertem magamnak, ha lekicsinyitökepzöztek.
Zolika persze hivhat Pernikenek :)))

@London2009: nyugi, nem vagy egyedül, en is csak atpörgettem. Ezeket a gyerekszaj-sztorikat mindig is untam, Latod, meg a parizsi-temara is jobban rapörögtem :))

@Dikusz: iiigen, tenyleg valami ilyesmi volt a zalai, söt, nekem most valami olyan is beugrott, hogy bizonyos fajtanal a mas szinü darabok egy arcot rajzoltak ki. Brrr, szörnyü, miket ettünk korabban, pedig en aztan meg igazan zsenge korunak szamitok :D

2016.12.14. 15:08:13

@mojyo: "A babot utálom. De a csokitortát nagyon szeretem.” Nekem ez a kedvencem :D azert gondolom lassan bioszbol tanuljak, hogy a csokitortaja kakaoBABbol keszul :) tenyleg cukik

2016.12.14. 15:14:44

@Mrs Rumcajsz CA: Igen, ez is nagyon jo :D

Csodabogár 2016.12.14. 16:46:26

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: A fánk az sok felé Berliner. Ezért somolyogtak a népek, mikor anno Kennedy kijelentette, hogy "I am a Berlinrer"

Csodabogár 2016.12.14. 16:50:23

@London2009: kinek nincs gyereke, meg nem is akar, annak unalmas. Én se olvasom el, mert minek. De mint ma már írtam, nem minden gyerek vész el. Ha csak én hármat ismerek a nem túl széleskörü ismerettségi körömben, akkor biztos van még jónéhány.
Majd csak megnőnek ezek a gyerekek és vége lesz a sorozatnak.:-)

Csodabogár 2016.12.14. 16:52:38

@Dikusz: Szüleim igen nagy gonddal választottak nekem nevet és fő szempont volt, hogy ne lehessen becézni. Sikerült. Igaz sehol a világon nem tudják kimondani és 30 évig betűzgettem minden hivatalban.

NAR 2016.12.14. 16:56:45

Eléggé általános, hogy a nagyszülők hiányoznak, ez lehet a legnehezebb (mind a gyereknek, mind a nagyszülőnek)...

Wilhelmus80 2016.12.14. 16:58:08

@mojyo: Szerintem rossz a szerkesztői megjegyzés, a spelling nem betűzés, hanem helyesírás.

London2009 2016.12.14. 17:12:40

@Csodabogár: de nalam pont esedekes ez a gyerek kerdes, de utalom a gyerekszajat. Ezert is kerdeztem, hogy mi lesz velem? Volt a DTK-nak ez a Lola sorozata. Uramisten. Ha valaki szeretne engem kinozni, akkor olvasson fel egy par Lola bejegyzest a DTK-tol, tuti, hogy egy ido utan inkabb kerni fogom, hogy csak szimplan lojon le. :D

Dikusz 2016.12.14. 17:31:44

@puhacica: meg bibefasírtkám, nekem az tetszett a legjobban:)))

Laurke 2016.12.14. 17:32:28

@mojyo: angol
nyelvteruleten ez egesz mas, mivel
angolban nincsenek a kiejtesre szabalyok, minden egyes szot meg kell tanulni leirni es kiejteni. Mindennapos dolog felnott embereknel bemutatkozas utan, h megkerik, betuzze le a nevet.

2016.12.14. 17:47:59

@Laurke: "angolban nincsenek a kiejtesre szabalyok, minden egyes szot meg kell tanulni leirni es kiejteni"

Na ne vicceljunk mar. :D

En inkabb @Wilhelmus80-nak hiszek, szerintem inkabb ez olyasmi lehet, mint a helyesiras, es ilyet vegulis mi is tanultunk 9-11 evesen is, csak "nyelvtan" neven. Dehat mittudomen, ugyebar.

London2009 2016.12.14. 17:54:37

@mojyo: @Laurke: pedig de. Szerintem is tok igaza van. Egyesevel kell megtanulni a szavakat. Siman az anyanyelviek is felutik a szotart egy uj szo hallatan. Ezt csak szimplan hajlamos az ember elfelejteni mert ugye mar keszsegszinten jonnek a szavak. De az elejen, nem volt ez igy!

2016.12.14. 17:59:27

@London2009: Az egy dolog, hogy felutik a szotart egy uj szo hallatan, de altalanos, a szavak tobbsegere tobbe-kevesbe ervenyes szabalyok azert vannak, nem? En is tanultam angolul, es azert nem kellett minden egyes szonak megnezni a kiejteset...

London2009 2016.12.14. 18:09:24

@mojyo: haaat...szerintem nem igazan. Pont azt hiszed, hogy na ez hasonlo szo, ezt tutira ugyanugy kell kiejteni, aztan persze kiderul, hogy megsem. Errol szivesen irnek, de most pont rohanok a ceges karipartimra! Ugyhogy adieu!! : )

2016.12.14. 18:15:11

@London2009: Jo, de amikor kiderul, hogy megsem ugy van, az inkabb kivetel, nem? Illetve, minden szonal maximum csak nehany kiejtesi lehetoseg kozul lehet valasztani, nem? :D Tehat, meg ha nem is olyan egyszeruek, vagy egyertelmuek, mint mas nyelvekben, vanni vannak* szabalyok azert, es nem kell mindent egyesevel megtanulni....?

Na mindegy, jo cegespartit :)

*bocsanat.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.12.14. 18:23:21

@London2009: igen, bizonyos szabalyok vannak, csak nagyon sok a kivetel :) Raadasul a kiejtes meg attol is fugghet, az orszag/kontinens melyik reszen lakik az ember :) az eltero betuzes meg mar csak hab a tortan :)))

ijr.com/2014/12/214125-17-maps-show-different-ways-americans-divided-pronounce-words-words-say/

DieNanny CH 2016.12.14. 18:44:23

@Csodabogár:

"fő szempont volt, hogy ne lehessen becézni."

Ha jól emlékszem egy sokkal korábbi kommentedre, ez azért van, mert eleve becézett alak. Jól tudom?
:-)

SzZoole 2016.12.14. 18:44:41

@diggerdriver: mit varsz egy 6 es fel evestol:)

SzZoole 2016.12.14. 18:46:07

@Pernilla: koszi pernicicacska:)))

DieNanny CH 2016.12.14. 18:51:07

@mojyo: @London2009:

Nem inkább fordítva? Tehát nem a kiejtés a bizonytalan, hanem az írása.
Anno, mikor a Váratlan utazás c. sorozatot néztem, ott nagyon gyakran 10-12 éveseknek is rendeztek ilyen versenyeket. Mondtak nekik egy szót, és le kellett betűzni.
Pl ezt a szót: 'kimondtátok' kellene egy 10 évesnek betűzni. Hány mondaná a 'dt' helyett a 't'-t?
Én nagyon ötletesnek tartom egyébként. Ezáltal tényleg javul a helyesírás.

2016.12.14. 18:59:18

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Ilyen nalunk is volt, Magyarorszagon, tollbamondasnak hivtak, marmint ugyanez volt, hogy mondtak egy szot, hogy "kulcslyuk", es akkor le kellett irni, de szerintem ez csak 7-8 evesen volt, utana mar nem, de lehet, hogy rosszul emlekszem. Ez nyelvtanoran volt, nem volt kulon targy, vagy foglalkozas a helyesiras.

blackhairlady 2016.12.14. 19:01:12

@Pernilla: En is tudok itt venni, Parizer neven a nemzetkozi boltban :)

blackhairlady 2016.12.14. 19:10:02

@mojyo: a spelling a betuzes, es igen, tanuljak a gyerekek egeszen 6. osztalyig, legalabbis nalunk.

tanato 2016.12.14. 19:29:16

@diggerdriver: @London2009: @Csodabogár: Nagyrészt "elvesztek" mert általában egy gyerek azt fogja hazájának tekinteni ahol felcseperedik, szocializálódik,nyilván kivételek mindig lesznek.Az idézőjelet azért használtam mert nem teljesen,gyökereit felnőtt korában az értelmesebb többség mindig keresni,kutatni fogja és minden MO.i,és magyarokkal kapcsolatos hírre felkapja majd a fejét és jobban odafigyel majd mint egy "átlag" angol,francia ,német,brazil stb.
Kettes pont:Mi is ugyanilyen módon "nyerünk" új magyarokat,ideköltözött külföldi családok párok, itt felnövő gyermekei által,pl. volt szovjet nők és magyar férfiak gyermekei vagy épp itt tanult és ide nősült volt 3.ik világbéli fiúk gyermekei,kínai letelepeülők magyarul már jobban beszélő

tanato 2016.12.14. 19:32:08

itt szocializálódó gyermekei által stb.Ezért is tartanám pl. hasznos dolognak többek között az ésszerű bevándoroltatást a 3. világ országaiból vagy a volt szovjet szegényebb régiókból,mivel a 2-3.ik generáció már magyar/lenne/ természetesen a gyökereit nem elfelejtvén.

tanato 2016.12.14. 19:33:51

Természetesen gratula Gabuschkának jó a gyermek határátkelők sorozata.

Herr Géza 2016.12.14. 20:14:27

@Csodabogár: Haha, Keneddy azt mondta" "Ich bin ein Berliner", azaz németül mondta...:)))

Herr Géza 2016.12.14. 20:15:28

@Herr Géza: A francba: természetesen Kennedy....

tanato 2016.12.14. 21:11:43

@Herr Géza: Azt hiszem Kennedy mondta Hruscsovanak hogy Ich kenne dich.

tanato 2016.12.14. 21:30:31

@tanato: Mármint bemutatkozáskor,Én Hruscsov vagyok,és erre mondta.

jojó78. 2016.12.14. 22:09:28

@Zoole[uk]: Nálunk a suliban volt egy "vicces" napközis tanár aki mindenkit átkeresztelt. Pl Mátrahegyi vezetéknévvel: Bükk koma
Fiú testvérek, akik kicsit hasonlítottak egymásra: klasszikusok
Minket a nővéremmel, vezetéknévböl átformázva: boci
A többi most nem jut eszembe hirtelen, de volt pár érdekes. Mindenesetre mindenki elvesztette az eredeti nevét :)))

jojó78. 2016.12.14. 22:14:01

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Mi olyan nevet adtunk a gyereknek amit nem igazán lehet becézni. Anyós első kérdése: hogy lehet becézni? Mondtuk hogy sehogy. Erre ő: nem baj, majd valahogy becézni fogom :P

Csodabogár 2016.12.14. 22:26:58

@mojyo: Van szabály, csak a bennszülöttek nem veszik komolyan. Én mindig hangoztatom, hogy nem tudok angolul, de azért volt idő, mikor elég intenziven együtt működtem valódi angolokkal és amerikaiakkal. Ugyanazt a szót másként ejtették, mikor rákérdeztem, akkor közölték, hogy ne törődjek vele, mindenki úgy ejti ahogy akarja, lényeg, hogy megértsék..:-)

Csodabogár 2016.12.14. 22:29:12

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Igen és hiába próbáltam elhagyni a végéről a "ke"-t, leszámolták a betüket.
Ma már nem használják ezt az alakot hivatalosan, de külföldön akkor is nehéz ügy.

SzZoole 2016.12.14. 22:31:46

@jojó78.: azert mi is adtunk a tanaroknak becenevet

jojó78. 2016.12.14. 22:34:25

@Zoole[uk]: Írhatsz még róla, érdekel :))))

jojó78. 2016.12.14. 22:43:51

@Zoole[uk]: Milyen becenevet adtatok és miért? Engem minden vicces sztori érdekel :)))))

SzZoole 2016.12.14. 22:50:00

@jojó78.: mindenfele nyomdafesteket nemturo jelzokkel

Dikusz 2016.12.14. 23:20:09

@Zoole[uk]: az engem is érdekelt volna, hogy milyen becenevet adtatok a tanáraitoknak.
A nyomdafestéket nem tűrő jelzőket szépen körbe lehet írni, és aki a legtöbbet kitalálja, az nyer :)

Dikusz 2016.12.14. 23:59:55

Ezt találtam, vajon igaz, vagy csak kacsa?

London – Komoly kellemetlenségben lehet része azoknak a magyaroknak, akik az ünnepekre szeretnének hazalátogatni Londonból.

A repülőtéren ugyanis a British Airways dolgozóinak szakszervezete két nappal karácsony előtt tervez sztrájkot.

puhacica 2016.12.15. 00:23:26

@Dikusz: nem tudom, hogy igaz-e, viszont en meg a postasokrol olvastam, hogy karacsony elottre terveznek egy otnapos sztrajkot.

M. Péter 2016.12.15. 21:48:16

@puhacica: Csak a főpostákon (crown post office) lesz sztrájk.

Ginix 2016.12.16. 14:54:35

@mojyo: nem nem. ha idegen nyelvként tanulod, akkor tankönyvből tanulod, tehát látod leírva.
anyanyelvként pedig már rég beszéli, gagyogja, mire az írásig eljut. nem véletlenül vannak idősebb korosztálynak is betűzős vetélkedőik, marha nagy szükségük van rá. vicces, h a külföldiek sokszor jobban betűzik az angol szavakat, mint az anyanyelvű beszélők, de pont azért, mint fentebb írtam.

2016.12.16. 15:00:12

@Ginix: Ez jogos, de nem mindenki tankonyvbol tanulja, peldaul en se mindent onnan szedtem ossze. Ertem amit mondtok amugy, en csak azt az egyet vitatom, hogy nincsenek szabalyok es mindent egyesevel kell megtanulni. Azt viszont - azt hiszem - mar kezdem erteni, hogy miert van betuzes meg idosebb korban is. :D

Ginix 2016.12.16. 15:33:46

@mojyo: ja, értelek. szabályok vannak, de sokkalta lazábbak, mint a magyarban. nálunk az írás még így is sokkal kiejtéskövetőbb, mint az angol, bár annyira nem, mint a spanyol (mázlisták:)).
ha csak a kiskölyökre gondolok, akire vigyáztam au-pairként, rengeteg dolog berögzül nekik kicsiként, ami a betűk megismerésekor nagy nehézség lehet leküzdeni, pl a th-t sokszor ejtik "f"-nek a gyerekek, így lesz az i think - i fink, vagy a thanks, fanks. vagy a játékból ismert " i spy with my little eye..." - mire az neki összerendeződik a fejében, h ua a hang miért van máshogyan leírva 3x...nekem tuti leégett volna a hajam angol kisgyerekként:)

Imre apó 2017.01.28. 13:58:33

@Herr Géza: És van a Pizzaleberkäse, mit Sajt :))))

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása