oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. október 10. 06:46,  A világgá ment porszem 135 komment

2016. október 10. 06:46 Határátkelő

A világgá ment porszem

Mese lenne a mai poszt? Egyáltalán nem az, hanem a valóság, a külföldre költözés nehézségeivel, az árakkal, fizetésekkel, és persze a beilleszkedésekkel. Szerzőjét, Wien74-et kommentekből ismeritek, most jöjjön a története is. (Köszönöm a képeket is!)

cim_85.jpg

„Zelk Zoltán gyermekkorom legszebb meséinek, verseinek szerzője. Tőlem ugyan lekommunistázhatták, akkoriban ezt úgysem értettem. Csak annyi számított, hogy nekem, rólam szóljon a történet. Szerintem ezzel nem voltam egyedül.

Megunhatatlan a Három nyulak meséje, de a Nem érem el a kilincset című verset is kismilliószor elszavaltam már. Azt azért nem gondoltam volna, hogy most, jó pár évtized elteltével újra rábukkanok egy nekem szóló mesére (a teljes mese itt olvasható.)

Mert bizony világgá ment a porszem. Jelen esetben én. Megelégelte a sok kakaskodást, összecsomagolta a családját és új életet kezdett. Sokak szerint könnyűt és egyszerűt.

Nyilván, hisz mi sem egyszerűbb, mint hogy anya, apa, egy kiskamasz és egy nagykamasz a feje tetejére állít mindent és országot vált. De sokszor megkaptam! „Ugyan, neked ott könnyű!” vagy a másik kedvencem: „Akkora fizetésből úri dolgod van”.

Itt és most szeretném elejét venni a fenti okoskodásoknak, inkább adok némi támpontot a piszkálódó otthon maradóknak, hátha elfogadható magyarázatokkal tudok szolgálni. Bár kétlem, mert ugye kis hazánkban mindenki mindent jobban tud, így ezt is, teljesen mindegy, hogy a kritizáló járt-e (vagy uram bocsá’ élt-e) a nyaralós egy hetén kívül más országban.

Ki lehet próbálni

Jöjjön hát az első tipp: ki lehet ám próbálni! Irigykedés és beszólogatás helyett. Nem kell hozzá sok: egy kis bátorság, akaraterő, vállalkozó-kedv, nyitottságra való hajlam, alkalmazkodó-készség és nem kevés indulótőke.

Ja, némi nyelvtudás sem árt. És persze egy, de családosként inkább kettő munkahely. Minden megvan? Akkor indul a mandula! Meg a költöztetős autó. Máris lehet megtapasztalni ezt a laza életet! Dobozok a furgonban, batyu a háton és nyakunkon a tavaszi szünet. Idegenben.

prater.jpg

Otthon már megvolt a milliónyi kijelentkezés (NAV, TAJ, lakcím, iskola, jegyző stb.), eztán következik kint szintén ezerféle bejelentés (adó, társadalombiztosító, önkormányzat, bank, iskola, egyesületek stb.).

Majd jön a beilleszkedés, a bizonyítás, hogy igenis minden megoldható. Ismerősök, baráti segítség vagy helyben lakó nagyi nélkül is. Még szép! Pár áthüppögött éjszaka után.

Egy jól működő világ fogaskerekei

Először apró lépésekkel haladunk. Komoly sikerként könyvelem el, ha a felsőfokú német tudásomat sutba vágva a helyi nyelven karattyoló bolti dolgozóval szót tudok érteni vagy, ha az iskola bejáratánál ismerős anyukába botlok.

Amikor a helyi hatóságoktól, emberektől támogató szavakat, hova tovább jogi segítséget (!) kapunk, mert ez itt teljesen magától értetődő. Szintén örömmel tölt el, amikor fiam ügyesebben közlekedik már Bécsben, mint Budapesten és lányom szülinapi bulijára nyolc különféle nemzetiségű barátja érkezik, akik a kilenc évesek lelkesedésével „bontják le” a nappalinkat pár óra leforgása alatt.

Sebaj! Csupa mosolygó, jókedvű gyerekeket látok magam körül. Begyorsítunk. Jön egy kávé-meghívás is a szomszédból. Később már pro és kontra elemezzük a helyi politikai életet egy iskolástárs anyukájával.

becs_2.jpg

Jól esik egy közös ebéd az új kollégákkal. Vagy épp egy családi vacsora a falu közkedvelt éttermében – törzsvendégként, mosolygós, kezet rázó tulajdonossal. Ez már a célegyenes lenne? Talán. Mindenesetre megnyugtató látni, hogy lassan egy jól működő világ apró fogaskerekeivé válunk.

Pénzügyek

A fizetés témakör már picit kényesebb. Senki nem szereti, ha turkálnak a zsebében. Én sem. Ettől függetlenül mindenki tudni véli a pontos összeget, illetve azt a pénzhalmot, aminek a tetején mi csak ülünk. Illetve jobb esetben költjük. Vagy az otthoniak olvasatában: szórjuk.

Szögezzük le: két átlagfizetésről beszélünk. Egyikünk sem neves IT szakember, nem agysebész vagy atomfizikus. Nyilván az itteni fizu legalább a duplája az otthoni bérnek, de a költség oldaláról azért sokan elfeledkeznek.

Honnan is tudhatnák, ha a Lajtán túli átruccanáskor csak annyit lát a nép, hogy a Billában hasonlóak az árak, mint Magyarországon. Meg a benzinkutakon is. De a helyi élet nem csak kenyérből, tejből, meg gázolajból áll. Hanem például autóbiztosításból meg gépjárműadóból.

Számszerűsítek: otthon egy családi autó után kb. 48.000 Ft-ot fizettünk éves szinten. Itt 1.350 €-t. Az átszámolgatástól megkímélek mindenkit. Elég annyi, hogy ez majdnem tízszeres szorzó.

(Alternatívaként persze lehetne fű alatt mászkálni magyar rendszámos autóval, vagy „okosba” megoldani és átíratni anyós nevére, de többek között pont ez a mentalitás üldözött el magyarhonból.)

Vagy említhetném lányom napközijét, ami havonta 200 €, az otthoni kb. 8.000 Ft-os sárga csekkes ebédbefizetéssel szemben. Ez csupán nyolcszoros. Egy egyszerű hajvágás 30 €. Egy négyszemélyes vacsora közel 100 €.

És jöjjön a legjobb: a lakásbérlés. Otthon saját tulajdonú házban laktunk, itt viszont több mint 1.000 (!) €-t fizetünk egy 100 m2-es lakásért. Hogy miért ekkora? Mert nyilván nem akartunk rosszabb körülmények közé érkezni, mint amit otthon hátrahagytunk. De ennek ára van. Mint ahogy annak is, ha valaki nem mobil és az élete során felépített házát, életét nem adja (f)el.

Egy saját kis Osztrák-Magyar Monarchia

Mindenkinek szíve-joga a saját szájíze szerint dönteni. Csak ne ítélkezzen! És ne ossza az észt látatlanba! Főleg, ha a másik oldalról halvány fogalma sincs. Igen, jól élünk. Nem pedig csak túlélünk. De hogy ez könnyű és egyszerű lenne, azt semmiképp sem mondanám.

Mert lehet, hogy szép autóval járunk, de tettünk is érte. Sőt pontosan azt a márkát vezetem, amiről mindig is álmodtam, de végül is a saját életem az álmaim valóra váltásáról kell, hogy szóljon. Ezért is vágtunk bele. Hogy kipróbáljunk egy másik lehetséges utat.

Bevallom, élvezem, hogy sikerült egy saját kis Osztrák-Magyar Monarchiát felépíteni magunk köré. Újra összekapcsoltuk a két országot. És újra működik. Ezt a kétszázötven kilométert meg könnyedén áthidaljuk, ha épp akarjuk.

Ezzel nem vagyunk egyedül. Sok ismerős követi ezt az elvet és világpolgárként elsősorban európainak vallva magát több helyen is remekül elboldogul. Idekint. Vagy odaát. Itthon vagy otthon. De semmiképp sem hontalanul.

hegyteto.JPG

A mese végén a porszem követőkre lel: az ágról szakadt vadkörtére, a fénylő aranyalmára és a többiekre, akik elkísérik (a párhuzamot az egyéni fantáziára bízom).

Majd, hogy, hogy nem, egyszer csak visszaérkeznek oda, ahonnan elindultak. Megerősödve, összefogva. És a Kiskakas akkor már nem olyan nagyhangú, mert megijed a sokszínű és bátor kis csapattól. El is bujdokol messzire. A hazatért porszem pedig boldogan él milliónyi társával. Zelk Zoltán legalábbis így képzelte.

A saját történetünket viszont mi magunk írjuk. Lehet, hogy már csak egy-két éve van a Kiskakasnak, de nem ez motivál. Sokkal inkább a gyerekeim jövője. Vagy, hogy ne legyek ennyire fennkölt: az, hogy jól érezzük magunkat. Itt és most. Irigykedés és rosszallás nélkül. Egy Wiener Melange mellett...”

becs_3.jpg

HÍRMONDÓ

Mire számíts határátkelőként Ausztriában?

Ha már Ausztriában járunk: az országban fontos tényező a származás a lakhatási körülmények esetében. A bevándorlóknak körülbelül egyharmaddal kevesebb élettér áll rendelkezésükre, mint a született osztrákoknak. Részletes (és elgondolkodtató) adatok itt.

Ahonnan másfél magyarországnyi ember ment el

A hivatalos adatokat akár néggyel is meg lehet szorozni, hogy a valós szám kijöjjön, avagy így húzott el Oroszországból sok millió ember.

Egy falu, amit menekültek mentettek meg

Az ezredfordulón a dél-olaszországi Riace gyakorlatilag elnéptelenedett, mert az emberek vagy északra, vagy külföldre költöztek a munka és a jobb élet reményében. A polgármesternek támadt egy ötlete, nézd meg fotókon is, mi lett belőle.

 

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelöléséve

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Ausztria

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr4511783365

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

London2009 2016.10.10. 12:44:49

@VPBA: Nem hinnem, hogy volt cikk lehuzo velemeny nelkul. De amikor itt van egy jo cikk, lehetne egy csomo mindenrol beszelni es az autoja markaja alegfontosabb! Na ez elkeserito.

Irbisz 2016.10.10. 12:48:21

@Buchhalter:
Jobb magyar cegeknel is ismertek a poziciokhoz tartozo bersavok, amely tartomanyon belül a gyakorlattol, teljesitmenytöl függ, ki mennyit kap tenylegesen (ne meg mit tud kiharcolni maganak, esetleg mennyire van joban a fönökkel).

LyukasBogrács 2016.10.10. 13:07:53

„Ugyan, neked ott könnyű!”

Erre a jól bevált válasz:

"Szerintem megdolgoztam érte."

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2016.10.10. 13:08:46

Posztoló friss versenyzö lehet külhonban, úgyhogy üdvözölném is a kintiek nevében itt Bécsben.Azért gondolom ezt mert soraiból az érzödik ki, hogy még magyar szemmel magyar érvek mentén magyar koordinátarendszerben gondolkodik. Azoknak az érveknek és felvetéseknek akar megfelelni, amelyek otthonról jönnek. Ezek az idö múlásásval egyre feleslegesebbek lesznek, egyre távolibbnak tünnek, a végén meg csendben szétmállanak mint a papir a vízben. Ez még az elején ijesztö lehet de utána már egy természetes folyamat részeként fogja fel az ember.

Szóval jó felfedezést kivánok. Lesz mit. ;-)

Shanarey 2016.10.10. 13:20:55

Ez a poszt szerintem rendben van, persze én reggel korán és bal lábbal ébredtem.
:-)

Az autóról nem mesél, azt is megértem, mert ha kiderül hogy egy a Magyar fizetésekhez mérve hű de drága kocsi akkor az rongyrázás, és ezen csámcsog a nagyérdemű, ha nem derül ki milyen autó, akkor pedig azon hogy milyen márka lehet.

A két láncon lengedező deszka viszont most gondolom sír a meghatottságtól hogy valaki Ausztriában s főleg Bécsben jobban él mint ő.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2016.10.10. 13:21:36

@LyukasBogrács: másik sztenderd válasz Ausztria esetében: Felszállsz a buszra és 3 óra múlva a paradicsomban lehetsz. :)

wien74 2016.10.10. 13:32:07

@flash.gordon: ez egy zárt blog. Leginkább magamnak,meg pár érdeklődőnek írom. Így up to date mindenki, akit érdekel a sorsunk

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2016.10.10. 13:37:24

@wien74: Engem érdekelne. Ès mint tapasztal Bécsi talán tudnék pár tippet adni. ;)

2016.10.10. 13:37:57

Azt mar mondtam, hogy en annak mindig orulok, ha egy torzskommentelo megirja a sztorijat, szoval en csak ismetelni tudom magam: annak en mindig orulok, ha egy torzskommentelo megirja a sztorijat.

Azt meg en se kaptam meg soha, hogy nekem konnyu, de mondjuk en csak olyanokkal tartom a kapcsolatot Magyarorszagon, akik ismernek, es tudjak, hogy nincs igy. Idegenekkel nem foglalkozom.

A kilencevesek amugy meg mindig szetszedik a lakast? En azt hittem, akkor mar nem van ez annyira, erre tessek. (Csak csodalkozva kerdem, nem itelkezem sem a gyerekek, sem szuleik felett! :D)

2016.10.10. 13:52:56

Ja amugy szerintem a kocsi markan tul meg a szinet, felnit, modell tipust, rendszamot, sot, ha lehet, az alvazszam is kene, meg foleg, hogy hol parkol ejjel. Koszi elore is.

Golf2 2016.10.10. 14:03:45

@wien74: Pedig a Mustang a legjobb,meg az S max.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.10.10. 14:09:11

@London2009:
Teljesen egyetértek. Ráadásul jól van megírva.

P.Elliot 2016.10.10. 14:13:00

@VPBA: Volt olyan poszt. Az enyem, az egyik de ne kerdezd hogy melyik, talan a visszaemlekezes a kezdesre meg 40 evvel ezelott. Tobbszor is atolvastam a hozzaszolasokat almelkodva hogy nem igaz, nem kotott belem senki, a mai napig is nagy elmeny es halas is vagyok erte minden hozzaszolonak.Nagyon komolyan mondom hogy halas... Nagyon nem tul jo erzes ha kiforgatjak az ember szavat bar a legtobb poszton valoban van mit kivesezni,

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.10.10. 14:16:37

@mojyo:
A te posztod hol van. Merthogy én is mindig kíváncsian olvasom törzskommentelők posztját.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.10.10. 14:18:29

@Golf2:
Az S Max?
Legközelebb majd autót vegyél...
):))))))))))))))))))))))))))))

2016.10.10. 14:25:04

@diggerdriver: Egyszer esku majdnem irtam egyet, de elfelejtettem, most meg mar nem tudom, mi volt a tema akkor, az tuti, hogy nem magamrol lett volna, hanem csak valami vicceles... en azt nem tudnek, marmint magamrol irni, en meg az igazi ismeroseim elott is titkolozom, hat meg az interneten. Tudod, van az a mondas, hogy nincs paranoia, csak totalis eberseg. :D

P.Elliot 2016.10.10. 14:25:16

Nekem tetszik a poszt, nekiindultak nagy hosiesseggel, szamitottak ra hogy gorongyos lesz, emiatt aztan nem lett az, vagy nem is annyira, vagyis nem erdekelte oket.
Ha barki egeszseges es nem beteges negativitassal indul utnak hogy nem lesz sima a dolog es sok akadalyon kell atfurni magat akkor orulni fog minden kis sima akadalyvetetelnek....
En ezt latom a posztbol.
Hogy kocsit milyet vett? Amirol mint irta almodozott, valami sajat alom is kell hogy megvalosuljon az embernek, foleg ha a koltsegvetesbe belefert, ezt en mondom akinek tokmindegy hogy milyen kocsival jar mert semmilyen hatarig nem erdekel mas kocsija sem, lenyeg az hogy elvigyen oda ahova igyekszem es ne hagyjon az ut szelen. Ettol fuggetlenul megertem az almodozokat, ha neki ez a szive vagya, miert ne.
Az hogy hazafele pukkasztani az embereket mint itt irjak, meg sem fordult senki fejeben hogy nem pukkasztani akar? Egyszeruen megmutatni hogy nezzetek csak ezt is elertuk, ugy orulunk neki, az autonak vagy masnak, miert veszi magara mas hogy otet most pukkasztani akarjak mert neki nincs. Ha nincs akkor fogadja el irigyseg nelkul vagy induljon utnak es szerezen o is.
A posztolonak tovabbi sok sikert, nagyon jol tette hogy kozel maradt Magyarorszaghoz, igy az sincs hogy a rokonok, baratok elmaradtak.....

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2016.10.10. 14:27:27

@P.Elliot: enyémbe sem. Vagy nem vettem észre ;-)

P.Elliot 2016.10.10. 14:35:45

@kisrumpf: Biztosan tobb is van, nem hiszem hogy nincsenek kotozkodes nelkuli topikok.
Egyebkent hol van arra lehetoseg hogy vegigolvassak minden itt megjelent topikot lassan, es az osszeset, jo teli elfoglaltsag lenne es valoszinu hogy erdekes is. Mire kell kattintanom?

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2016.10.10. 14:38:08

@P.Elliot: Köszönöm a válaszod. Ha fogadtunk volna, biztos, hogy veszítek, mert arra szavazok, hogy nem volt olyan poszt, amibe ne kötöttek volna bele. Nem is a negatív kritika a baj, az is lehet építő jellegű, hanem egyrészt az, amikor jelentéktelen dolgokon rugózunk (rosszindulatúan és nem poénból), a másik meg a stílus. Én valahogy mindig a hasznos infókra próbálok koncentrálni az ilyen posztokból. Meg arra, hogy valaki vette a fáradságot, időt, energiát áldozott arra, hogy megírja, nyilván olyan szándékkal, hogy aki elolvassa, talál benne használható dolgokat. Mert szerintem ez a blog valahol erről szól.

P.Elliot 2016.10.10. 14:54:18

@VPBA: Igen, igazabol igy kellene tekinteni, tanacsadas, ismeret megosztas a masikkal. Sajnos voltak itt kotozkodok sot olyan aki direkt arra vart hogy kibe es miert kothet bele meg hulyesegeket hordott ossze, mar nemigazan latok itt hasonlo alakokat mostanaban. Kevesebben vagyunk de normalisabbak, nem?
En is vadaszom a hasznos informaciokat es sokat talaltam mar.
Es meg sikerult komoly cukraszati ismeretseget felszednem amit nagyon koszonok az illetonek es buszke vagyok ra hogy mar ezt is tudom....
Mast is. Nem tudom hirtelenul hogy mit meg de az biztos hogy rengeteget tanultam itt hataratkelesbol hogy hogy kell meg akkor is ha nekem erre most nincs szuksegem. Meg orszagokbol hogy jol belenezve amit egy turista ugysem lat hogy milyen az elet.... Annyi mindent...

svajcineger 2016.10.10. 15:22:05

@wien74:
Tenyleg nem akarlak bantani, de ha evi 1.350 ajrot fizetsz egy Ford biztositasara, akkor ott valami nagyon nem stimmel. Meg Vollkaskoval sem.

*Andi* 2016.10.10. 15:37:19

@London2009: Meghogy a lakas arakon lovagolunk........

*Andi* 2016.10.10. 15:43:29

@VPBA, @P.Elliot: Az en elso posztom sem kapott negativat, sot. Nem ugy a masodik :D

montroyal ( CAN qc) 2016.10.10. 15:47:20

@Taxomükke (UK): az en rokonaim sem tesznek hasonlo megjegyzeseket ,nem is kerdeznek semmit ... csak a sajat problemaikrol beszelnek sirankoznak ... persze ezek utan nem is illene a képbe hogy nekem milyen az eletem ..

*Andi* 2016.10.10. 15:49:37

@wien75: bar jelenleg Londont hivom otthonnak, lehuztam jopar evet Becsben, ugyhogy most picit irigy vagyok :) Mindig azt gondoltam, hogy csaladostul nekivagni kulfoldnek, az valami olyasmi, ami belolem csak tiszteletet valthat ki. Elobb vagy utobb fogsz/ fogtok annyira vastag bort noveszteni, hogy ne erdekeljen ki mit mond, mindig mindenkinek megfelelni ugysem lehet. Megertem, hogy miert irtad amit, szerintem ezen a blogon nagyjabol mindenki atment hasonlon.
Sok sikert kivanok, elvezzetek a varost, most jon a legszebb evszak Ausztriaban ;)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.10.10. 16:46:15

@mojyo:
De ez így nem ér, hogy te meg kilesed mások titkait...

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2016.10.10. 16:49:34

@P.Elliot: hm... talán úgy tudod végigolvasni mindegyiket, hogy a fejlécben lévő csoportra kattintasz (Észak-Amerika stb.) aztán ott kezded, országonként, ahogy látom.

Herr Géza 2016.10.10. 16:52:03

@Golf2: Vagy a Galaxy... :))) Kinek mi az álma. Van akinek a Focus. Na und???
Pláne a nőknél. Rohadtul nem érdekes a műszaki oldala. Design, szín, belső tér, üléshuzat, stb. Tapasztalatból beszélek. És nem is baj, hogy így van. Képzeld el, ha mindenki csak a szupermegbízható (?) ezüstmetál, baltával faragott belterű, sötétszürke kárpitú, 1.6-os dízel Golf 2-vel közlekedne...:)))))))))))))

LondonFashion 2016.10.10. 17:03:16

@Buchhalter: szerintem nem volt rossz szajize egyaltalan, csak leirta hogy mi az amire altalaban nem gondolnak azok, akik azt hiszik, hogy minden ugyanannyiba kerul, mint otthon, de a fizu a duplaja. Szerintem jol elnek, nem villognak es orulnek, hogy sikerult beilleszkedniuk a helyi kozossegbe.

Hufeisen 2016.10.10. 17:03:28

@svajcineger: ehhez itt eleg egy 100-110 LE kocsi, ha van bonuszmaluszod kicsit lehet erosebb, de ha ugy szamolod egy fo 13. havija fedezi az eves adot/biztit, a 14. az uzemanyagot, Pickerlt.
Szerintem egy kicsit rosszul volt megfogalmazva ez a resz azert ugrottak ra tobben, en magam reszerol bocsi.

Herr Géza 2016.10.10. 17:05:53

@svajcineger: Miért is? Lóerő- és károsanyagkibocsájtás-függő a KGFB tarifálásuk, ha nincs bónuszigazolása otthonról (vagy a biztosító nem számítja be), akkor egy erőteljesebb autó, nem pont uptodate CO2-kibocsájtással még Vollcasco nélkül is kijöhet ennyire. Azzal együtt meg pláne, még egy kisebb autó is.

Herr Géza 2016.10.10. 17:08:40

@diggerdriver: Mondja ezt a PT Cruiseres. :))))))

2016.10.10. 17:31:08

@diggerdriver: Dehiszen en is csak azt olvasom el, amit masokkal megosztanak, ez nem leskelodes, plane nem titkoke, en mindig csak orulok neki, ha irnak, ha sokat, akkor annak, de ha csak keveset, akkor annak is :)

svajcineger 2016.10.10. 17:47:33

@Herr Géza:
Hát, akkor Svájc egy olcsó ország! :)
Ennyiért egy (kisebb) prémiumkategóriás biztosítása is kijön itt Vollkaskoval. Biztosításról beszélek, nem biztosításról + adóról.
Egyébként a poszter magyarországipéldája (48.000 HUF/év) max. a kötelezőköltsége lehet,mindenféle adó és casco nélkül. Szóval az összehasonlítás mindenféleképpen sántít.

Muscari 2016.10.10. 18:25:07

@Buchhalter: nem tudom, hogy rám céloztál-e, én Londonban élek, ahol egy ilyen lakás minimum kétszer ennyi havonta. Szóval minden csak viszonyítás kérdése.

Herr Géza 2016.10.10. 18:32:33

@svajcineger: Egyébként igaz, a gk. biztosítás Svájcban meglepően "olcsó", nekem is feltűnt.
Egyébként Ausztriában is van extra biztosítási adó a kgfb biztosításra is, ami jó húzós. De tök mindegy minek hívják, azt nyilvánvalóan bele kell számolni a biztosítás árába. Az ÖAMTC honlapján van biztosítási kalkulátor, egy 75 kW-os autó, 140 g/km CO2 alatt, bónusz nélkül 650€/év, ebből 380 (!) a Versicherungssteuer... Ugyanez 130 kW-nál 1.180€ (800 az adó)! Csak a KGFB.
Nem véletlenül nincs annyi böszmemotoros autó az osztrákoknál...
A casco meg márka- (wtf...), kor- és értékfüggő, ehhez képest az már majdnem olcsó. :)))

gabuschka 2016.10.10. 19:20:03

@London2009: teljesen egyetertek, ugyanezt latom en is itt az utobbi idoben. Nem az elso poszt, ahol mondatokra szedik szet a posztirot.

wien74 2016.10.10. 19:21:00

@mojyo: hát nem nagyon szeretném ide bemásolni a forgalmimat, de egy érdekes adatot megosztok: a rendszámom utolsó 2 betűje HA...Nem én kértem, de találóbbat nem is kaphattam volna

wien74 2016.10.10. 19:29:29

@svajcineger: K&H éves bizti = 25.000 Ft, gépjárműadó = 23.000 Ft. Évente Magyarországon. Itt egy családi autó, minimális károsanyag kibocsájtással tényleg 1350€. De ezt többen mondták már. Ez van. Itt élünk, elfogadjuk. Persze járhatnánk biciklivel is... Lehet h legközelebb Amsterdamba költözünk?

svajcineger 2016.10.10. 19:52:35

@wien74:
Akkor maradok itt a s.ggemen. :-) Itt az egesz mutatvany kb. 900 CHF egy evre. Casco nelkul.

Herr Géza 2016.10.10. 19:54:02

@wien74: Na várjál, azt azért ne mondd, hogy "egy családi autó, minimális károsanyagkibocsájtással 1350€" Vagy ebben is benne van a gk.adó (Kfz-Steuer) is? Mert erről eddig nem volt szó...:)))
Nem a szarakodás mondatja, de az ilyen infó pont olyan, mint az, hogy "mennyibe kerül EGY lakás Bécsben". Hol, milyen, mekkora, stb....
Ahhoz, hogy ez értékelhető infó legyen, vagy tudni kéne a paramétereket, vagy mondjuk azt, hogy (teszem azt) 600 és a csillagos ég között. Mert tényleg ez a helyzet.

wien74 2016.10.10. 20:06:54

@adamskij: segíts egy picit! Honnan is ismerhetjük egymást?

wien74 2016.10.10. 20:10:14

@Herr Géza: szerintem egyértelműen fogalmaztam: otthon 48.000 Ft-ot fizettünk az autó után. Azaz biztosítás és adó együtt. Itt 1350€ szintén ugyanez a két tétel.

wien74 2016.10.10. 20:12:44

@wien74: ezek a kötelező tételek. Nyilván a Casco, az autópálya matrica, vagy a tankolás ezen felül van. Mindkét országban.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2016.10.10. 20:28:57

@wien74: schuldigung, falsch alarm. persze ezen javíthatunk egy schremser fogyasztásával tetszőleges vendéglátóegységben.

macamuca [IHUN] 2016.10.10. 20:39:02

@wien74:
Köszi a 3 nyulak említését (meg vele a többit), szép dolgok jutottak eszembe... :)

NorthPier 2016.10.10. 20:49:10

@Herr Géza: "Pláne a nőknél. Rohadtul nem érdekes a műszaki oldala. Design, szín, belső tér, üléshuzat, stb."

Hogy neked mennyire igazad van :-)
Mondjuk nekem az uleshuzat nem jatszik, sajat dizajnost hasznaltam mindig.
De kriterium a szinre fujt lokharito, a szin csak feher vagy fekete lehet es a legfontosabb, hogy legyen benne sotetben vilagito hamutarto. Meg meg par stb., kagyloules, ilyenek...

Herr Géza 2016.10.10. 20:50:01

@wien74: Bocs, ebben igazad van. Mentségemre szóljon, hogy én igazából csak @svajcineger: kommentjére reagáltam és ő már csak a biztosításról beszélt.
De azt fenntartom, hogy egy költséget nem árt egy kicsit specifikálni, különben könnyen almát körtével hasonlítunk össze, mint ahogy teszik is azt sokan sajnos.
Mert most átolvastam ugye megint a posztod és abból nem az jön le, hogy ugyanannak az autónak a magyar és az osztrák költségeit hasonlítod össze (hacsak nem tévedek ezúttal is...:D). Az meg, hogy mi a "családi autó"? Szerintem a 75 LE-s Astra kombi is az, meg extrém példának az Audi RS6 kombi is az (605 LE, ára 111.000+ €). Tudom, hülye példa, de gondolom érted mire akartam kilyukadni.

M. Péter 2016.10.10. 20:51:58

@Herr Géza: Beépítették az évi gépjárműadót a kgfb árába. A benzin viszont lényegesen olcsóbb Ausztriában, mint Németországban.

Herr Géza 2016.10.10. 20:56:29

@NorthPier: :))) Igaz, üléshuzat alatt én az üléskárpitra ill. általában a kárpitra gondoltam. Van még ember manapság, aki plusz huzatot használ???? Ezek szerint igen....:)

Herr Géza 2016.10.10. 21:03:12

@M. Péter: Ó vazze, kösz. Így minden világos. :D Nem is értettem, hogy mi a jelentősége a károsanyagkibocsájtásnak a kgfb díj szempontjából....
No meg otthon (és pl. Svájban) van biztosítási adó, azt hittem ez is az, ezért is csodálkoztam a nagyságrendjén. :D
Thanx.

NorthPier 2016.10.10. 21:03:49

Van meg... Nem csak a szine, mintaja, anyaga miatt, hanem praktikus okokbol. Sokkal egyszerubb kitakaritani belole minden "jarulekos" anyagot -szendvics, kave, csoki, fagyi, barmit, foleg ha gyerek(ek) is hasznaljak, foleg hosszabb utazasra. Bevagom a mosogepbe, aztan a szaritoba es mar kesz is.
A karpitot meg csak automosoba erdemes takaritani. Egyszer probaltam, harom napig vizes s*ggel autokaztam, mire kiszaradt.

Pfff, mintha azt mondtad volna, hogy maradi vagyok :-)
Mi az aktualis trend?

lolligagger 2016.10.10. 22:01:47

@puhacica: Ezt azert kaptad meg mert nyugati kiskeresetu embereknek eszebe se jutna draga fenntartasu hasznalt luxus autot venni, ez kelet-europai specialitas. Meg allandoan errol beszelsz, pedig egy hasznalt bmw semmivel nem kulonb mint egy hasznalt Toyota. Mindketto az ocskavas telep fele tart, rohamos leptekkel. Sot, a Toyota valszeg a megbizhatobb auto a ketto kozul. Na ezert.

lolligagger 2016.10.10. 22:10:54

A posztolo pont hogy nem vagott fel, csak leirta hogy vettek egy szamukra szep autot. Na ez a klasszis, megallta hogy nem irta le, hogy mit. Tovabbi sok sikert.

Herr Géza 2016.10.10. 22:20:51

@NorthPier: Oké, gyerekes szülő szepontból nem gondotam rá...
Ennek fényében nem mondanám, hogy maradi vagy...:))))
Nem sűrűn látok manapság huzatot autóban, nekem is akkor volt utoljára, amikor műbőr volt az ülés (Lada, 1989 :D), mondjuk én gyűlölöm, mert elcsúszik-mászik, gyűrődik, agyamra megy.... De hát ez csak egy szubjektív vélemény..
Kárpittisztításban meg először én is úgy jártam, mint te, de aztán meglett a technológia: speckó hab jól beledolgozva, majd porszívó és már bele is lehet ülni. Durvább ganéjnál meg persze profi kárpittisztitó...

jojó78. 2016.10.10. 22:35:54

@puhacica: Otthoni szerelőm mondta, hogy mindenki Audi/Bmw/Mercedesel jár haza. Csak én megyek Toyotával. Otthon ez megy, kifelé mutatni mekkora királyok vagyunk.

jojó78. 2016.10.10. 22:41:05

@puhacica: Most olvasom tovább a kommenteket. Nektek is Bmw van? Ezt benéztem :))))))))))))))))

Herr Géza 2016.10.10. 22:42:26

@lolligagger: Nana. Pont ugyanannyi nyugati "kisember" vesz használt (koros) menőautót, mint keleti. Igaz a közönség kicsit más, de az effektus megvan, még ha nem is az, amit te mondasz. Különben itt ki venné meg a 15+ éves "luxusautókat"? Mert nem csupa külföldi a vásárló.
Egy 3-as BMW meg messze nem tekinthető luxusautónak nyugaton (sem). Aki meg már ült mondjuk egy 15 éves BMW-ben és ugyanennyi idős Toyotában (és nem úgy, hogy a BMW szét volt hajtva, a Toyota meg a tulaj által a széltől is óvott darab volt), valamint nem a magyar módi szerint akár 200e km-rel visszatekert BMW volt, akkor az tudja, hogy nem ugyanarról a világról van szó. Nagyon nem. A költség persze magasabb a BMW-nél persze, ez tény.
Más: kinek lehet virítani az ominózus 15+ éves autóval? Hiszen aki egy kicsit is ért az autókhoz, az tudja, hogy ebben a korban (ha még mozog) egy Astra is alig olcsóbb már. Aki meg nem ért hozzá egyáltalán, az az emblémától sem fog hasraesni ill. rohadtul nem fogja érdekelni.
Nem, sokkal inkább van itt szó a korábban megvalósíthatatlannak hitt álomról. Persze újat, vagy fiatalt tényleg nem engedhet meg magának, így aztán marad a korosabb darab. Első lépésnek.

Herr Géza 2016.10.10. 22:56:10

@jojó78.: Ugyanmár... Nézd meg a péntek délutáni, esti forgalmat Hegyeshalomnál befelé. Semmivel nincs több Audi:Mercedes/BMW arányában, mint Ausztriában/Németországban, sőt.....

Herr Géza 2016.10.10. 23:06:17

@lolligagger: Nem akarlak kiábrándítani, de leírta. Miután pont a hülye általánosításoknak, kliséknek köszönhetően sokan pont az emlíett márkákra tippeltek. És nagyon jól tette, hogy cáfolta ezeket és egyúttal bizonyította azt, hogy mindenkinek más az álma. Ez így van jól... :)))

kardio1 2016.10.10. 23:57:53

@puhacica: a BMW az nálatok Erzsébetvárosban a British Motor Works-ot jelöli, ugye? :-)

zsírvezér 2016.10.11. 06:27:55

Rákosi elvtárs hatvan éves –
nem kell keresnem szavakat
ha így egyszerűen leírom,
tudom már, mit jelent e nap.
Rákosi elvtárs hatvan éves.
Így szól a hír. S a felelet:
kilép medréből: a szívekből
árad feléje a szeretet.
A szeretet.
Ha róla szólnak,
ahogy kimondják a nevét,
színültig telik szeretettel,
fénylő mosollyal a beszéd.
Róla szól a munkás a gyárban
és este, otthon a család
elmúlt napot, jövőnket mérni
előveszik egy-egy szavát.
Falvak mélyén, kemencefénynél,
ha ül a szomszéd s szóba kezd:
„Rákosi elvtárs megígérte…”
„Rákosi elvtárs mondta ezt…”
Neve a bizonyság pecsétje
megfontolt okos szavakon,
fölépült már, fölépült várad,
falai ronthatatlan állnak
szívünkben, Bizalom!

Masik példaképre nem futotta volna?

wien74 2016.10.11. 08:46:09

@Herr Géza: na azt már csak halkan jegyzem meg, hogy az autó nem új, hanem egy szép, 5 éves járgány egy nyugdíjas házaspártól. Remélem most már végleg sikerült romba dönteni az összes létező klisét.

Herr Géza 2016.10.11. 09:18:05

@wien74: Akkor megnyugtattál, optimális ár/érték arányú autót vettetek. :D
Egyébként nekem is volt több Fordom (Mondeo), nagyon meg voltam velük elégedve. :))
A 15+ éves kor sűrű emlegetésével meg abszolút nem rád gondoltam. Az a "menőautós" téma hozadéka volt.

wien74 2016.10.11. 09:31:09

Szuper! Akkor a Határátkelősök áldásával ellátott autónk van, mint említettem HA-s rendszámmal. Hogy ez milyen szép lezárása a kommenteknek...

Hari Seldon 2 2016.10.11. 09:47:24

@diggerdriver:
Nem tudom, hol láttatok valami kemény támadást a poszt felé. Én igazából sehol, vagy nem vettem észre...

puhacica 2016.10.11. 10:05:54

@lolligagger: jo. :D

@jojó78.: nalunk eleve ott bukik meg az elmelet, hogy nem jarunk haza kocsival. de semmi gond, mas erve nyilvan nem is lehet a bmw-snek, akkor se, ha igen. ;)

@kardio1: erzsebetvaros :D ez jo!

amugy ez a kocsitema olyan szepen tartja a tukrot elenk, hogy mi is a kulonbseg K es Ny kozott. mert itt ugye latatlanban es ismeretlenul is mindenki tudja, hogy csak azert vesz valaki ilyen vagy olyan kocsit, mert villogni akar. mig ahol valoban hasznaljuk az autot, ott maximum az tortenik, hogy egy-egy szebb peldany lattan atintunk egymasnak, hogy tetszik a gep, majd megyunk tovabb. es mindekozben eszedbe se jut, hogy feszit am, mint a budosbogar, ellenben azt latod, hogy szereti es elvezi hasznalni az autojat. mert nyilvan azert vette, hogy o jol erezze magat benne, nem azert, hogy masok mit gondolnak majd. tok logikus, nem?

wien74 2016.10.11. 10:35:59

@Hari Seldon 2: még az elején. De aztán szépen elcsitult minden(ki).

Herr Géza 2016.10.11. 11:24:35

@puhacica: :))))) Mennyire igaz... Amikor hazamentem a 40k-s vadiúj Mondeoval (céges volt ugyan, de ezt elvileg nem tudta az illető ismerős), akkor "meg lett mondva", hogy a Ford az egy szar, a Mondeo meg pláne....
Amikor ugyanez az arc meglátta a 2k-ért vett 5-ös BMW-met (15 év, 200e km :D), akkor meg volt egyből hú meg há, meg ez aztán autó...
És ez nem engem minősít, hanem őt. Soha nem vettem a presztízse miatt autót, sőt a céges autók kiválasztásakor is (ha volt rá lehetőségem) inkább kértem a létező majdnem összes extrával szerelt, erősebb motorú pl. Fordot, mint az ugyanolyan kategóriás, "fapados" Audit, gyengébb motorral. Az az ötös BMW is azért csúszott be, mert gyorsan kellett egy átmeneti autó, ez baromi jó vétel volt, nekem is ifjúkori álom, és egyszer nekem is járt a sorhatos motor.... Nem is bántam meg egy pillanatra sem.

Golf2 2016.10.11. 12:26:07

@wien74: megkérdeztem 1 témát a kommentek jelentős része ekörül forgott csak az érintett nem válaszolt....

wien74 2016.10.11. 12:38:41

@Golf2: A poszt elsősorban a boldogulásról és az oda vezető útról szólt. Ez volt az alapötlet. Hogy többeket inkább a kocsi érdekelt, ez furcsa. De legalább kiderült,hogy egy Ford is lehet álomautó...

wien74 2016.10.11. 12:46:37

@Herr Géza: szerintem talán az adót befolyásolhatja a károsanyag kibocsátái érték, de nem vagyok benne biztos. Az viszont jó érzés, hogy környezettudatosan "száguldozhatok".

adg 2016.10.11. 12:53:39

@wien74: lehet egy ford is. Meg en is szeretnek egyet nemsoka, jatszoautonak. Kell egy sor hatos.

Herr Géza 2016.10.11. 13:43:40

@wien74: Hát így már én is megvilágosodtam, amikor kidererült, hogy ott a gj. adó a kgfb-ben van "eldugva". Az adót természetesen LE-re vagy köbcentire (nálunk) vetik ki és manapság már durván számít a környezetvédelmi besorolás, nagyon helyesen.
Azért abban ne legyél biztos, hogy környezettudatosan száguldozol (a két fogalom eleve kizárja egymást :D), mert az utóbbi idők balhéi (VW pl.), ill. az azok kapcsán beinduló vizsgálatok egyértelműen bebizonyították, hogy a besoroláshoz a laboratóriumi, sőt manipulált körülmények között mért értékek és a gyakorlati, valós forgalomban mért eredmények köszönőviszonyban sincsenek egymással. Sőt nagyságrendekkel durvábban eltérnek, mint a gyári ill. valós üa.fogyasztási adatok, pedig abban is "csodákra" voltak képesek a gyártók...

Herr Géza 2016.10.11. 13:46:32

@adg: :)) Sajna errefelé rég nincs hathengeres Ford....

puhacica 2016.10.11. 13:49:06

@Herr Géza: :)
ezt nem ertem amugy: ezek a jol tajekozottak ugy gondoljak, hogy amikor pl mi elkezdtuk a mostani autonkat keresgelni, akkor felirkaltuk egy lapra, hogy ilyen es ilyen autot vennenk, mert a Jozsi bacsinak, a szomszed Pityunak es a 3. unokatesom felesegenek tuti leesne tole az alla, ilyet meg ilyet viszont biztos nem, mert nincs az ismeretsegi korben egy rajongoja se... vagy hogy? :D

Herr Géza 2016.10.11. 13:57:37

@puhacica: Miért, nem így volt ? :))))))))))

Herr Géza 2016.10.11. 14:01:34

@Herr Géza: Arra határozottan emlékszem, hogy nem pearl-effekt fényezést, hanem a jasszkari-effektet kerestétek a felszereltségi listán... :))))))))))))))

Golf2 2016.10.11. 14:16:17

@Herr Géza: Nincs a németeknél 6 hengeres Ford? Itt 8 hengerest árulnak újonnan 1 jól felszerelt Passat áráért.

adg 2016.10.11. 14:24:26

@Herr Géza: ugy tudtam itt is abbamaradt a gyartasa a falconnak, de most utananeztem, es van meg. Sot, van valami szerencsetlen 2litereres funyiromotoros ize is mar a palettan, meg a rendes 4literes sor hatos (195 kW), ugyanez turboval (270 kW), es persze az 5000-es V8 (335 kW).

A benzin meg a mult heten befigyelt 1 dollar ala. :))

Herr Géza 2016.10.11. 15:02:03

@Golf2: A Mondeoban volt utoljára 2007.-ben V6-os, azóta csak 4 hengeresek vannak. Ill. bibí, a legüjabb Mondeo van 1.0 EcoBoost 3 (!) hengeressel is. Olyan meg nektek nincs.....:)))))

Hari Seldon 2 2016.10.11. 15:23:22

@Herr Géza:
Náluk meg épp abbahagyták a gyártását... (mármint bármilyen Fordnak)

blackhairlady 2016.10.11. 15:25:57

@adg: 6666666666666666666666666

Tessek, most megkaptad, itt az almod, egy sor hatos :DDD

adg 2016.10.11. 15:45:37

@blackhairlady: bar minden almom ily gyorsav teljesulne. :D

adg 2016.10.11. 15:53:35

@Herr Géza: mit csinal a mondeoban az 1 literes 3 hengeres motor? Ketutemu is legalabb? Mert akkor tuti valami elfekvo Wartburg motor keszletet talaltak egy reg elfeledett eisenachi raktarban.

Az en mondeomban 2000-es benzines volt, azert az sem volt egy raketa. Bar ez a kis feleakkora biztos tud valamit, de nekem nem tetszik ez a trend.

blackhairlady 2016.10.11. 16:06:17

@adg: kolcson adjam az aranyhalamat? :)

Golf2 2016.10.11. 16:43:39

@Herr Géza: Én V8-asról beszélek az utolsókról Mustang viszik mint a cukrot 48000Eur ilyen motor nem lesz többet.

Herr Géza 2016.10.11. 17:16:03

@Golf2: Na de a Mustang amerikai modell, én az itt gyártottakra gondoltam.

Herr Géza 2016.10.11. 17:16:44

@Golf2: Na de a Mustang amerikai modell, én az itt gyártottakra gondoltam.

Herr Géza 2016.10.11. 17:31:06

@adg: Ezt a kérdést én is feltettem magamban. :))) Egyébként az egy tök jó motor (125 LE, a Fiestába meg a Focusba biztos jól passzol...), no de a Mondeo-ba??? Kalapos nyuggereknek meg céges flottásnak megintcsak beválhat, de nekem speciel egy vicc. Mint ez az egész európai tendencia a kicsi, de turbós motorokkal. Aztán propagálják a 3-4 literes fogyasztásokat, ami ha haladni is akarsz az autóval (az országúti 80-nál gyorsabban) simán lesz 8 liter is. Volt szerencsém egy hasonló csodához, az autópályán olyan tempóban ment lefelé a benzintank mutatója, mint amilyen "gyorsan" kúszott fel a fordulatszámmérő. :))))))
Azt nem is akarom tudni, hol lesznek ezek a motorok úgy a 200 ezredik km tájékán....

puhacica 2016.10.11. 22:55:21

@Herr Géza: hat azt. aztan latod, megis mi lett belole... :D

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása