oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. szeptember 20. 06:40,  Mit hoznál Magyarországra? 182 komment

2016. szeptember 20. 06:40 Határátkelő

Mit hoznál Magyarországra?

Nem kell mindent újratervezni és eltörölni Magyarországon, hiszen az alapvetően egész jól működik, ugyanakkor változásokra azért szükség lenne. Körülbelül így tudnám összefoglalni Miklós posztjának lényegét, amit a Magyarország 2.0 pályázatra írt, így aztán a végén szokás szerint szavazhattok is rá, ha tetszett (no és a Facebook-oldalon is voksolhattok). Tegyetek így, ám előbb lássuk, min változtatna a szerző! (A sorozat eddigi részeit itt olvashatod el.)

Új életet kezdeni egy másik országban nehéz és küzdelmes folyamat mindenki számára. Pláne, ha gyerekkel vágunk neki. A Frankfurti mesék blog és a Határátkelő közös felhívása! Ha érdekel, itt olvashatsz további részleteket! 

magyarorszag_budapest_turistak_foto_pixabay_com_charlemagne.jpg

„Furcsa pályázat ez, kicsit nagyképű. Hogy majd mi megmondjuk a tutit. Pedig mennyire is tudhatja egy átlagos ember, mitől működik jól vagy rosszul egy ország? Miért is értene bármivel jobban hozzá az, aki látott már egy másikat belülről?

Ez egy szakma, amit pont úgy ki kell tanulni, mint a szőlőtermesztést vagy a légtechnikát. Adatok kellenek, tanulmányok, statisztikák, komplex stratégiák, választói visszajelzések. Amatőr hétköznapi megfigyelésekből nem lehet országot építeni.

Mégis írni akarok. Látens feltűnési viszketegségemen túl, rengeteget papoltam már arról, hogy lehetséges otthon változást elérni. Kudarc lenne, ha nem tudnék legalább tíz ötletet összeszedni, amit potenciális hazaköltözőként magammal vinnék.

Külső szemlélőként

Elsőnek talán azt küldeném haza, hogy Keep calm and carry on. Nyugi, nincs nagy gond. Nem kell mindent újratervezni, eltörölni alapokig, radikálisan megváltoztatni.

Magyarország egész jól működik. Van fejlődő gazdasága, többé-kevésbé működő igazságszolgáltatása, közbiztonsága, tiszta vize és még sok mindene, amit észre sem veszünk, de máshol egyáltalán nem nyilvánvaló.

Életszínvonal tekintetében az emberiség 90%-a szívesen cserélne az átlagos magyarral. A világ legerősebb szövetségeinek vagyunk tagja. Közel vagyunk a tűzhöz, a nagyobb nemzetek nem engedhetik meg maguknak, hogy igazán rosszra forduljanak a dolgok nálunk.

Lesznek hullámok, visszaesések, de biztos vagyok benne, hogy Magyarországon mindig biztonságban és relatíve jólétben élhetnek majd az emberek a világ többi részéhez képest. Ha mégsem, az nem rajtunk fog múlni.

Sokan temették már el ezt az országot, sok száz éve és most is. Utólag már tudjuk, hogy a legkisebb körömhegynyit sem volt soha senki képes megjósolni abból, ami valójában történt.

A történelem kereke egyszerűen gyorsabban fordul, mint ahogy esetlen, pillanatnyi helyzetből induló kivetítéseink azt követni tudják. Mindig megdöbbenek, hogy hányan élik meg a rendszerváltás óta eltelt huszonöt évet kudarcként. Pedig csak tegye már a saját települése főterének akkori fotóját a mai mellé.

Ha valamit közelről nézünk, benne élünk, gyakran nem látszik a változás. Pont, mint ahogy az ember saját gyerekét látva összecsapja kezét rokonod, hogy mennyit nőtt, pedig szerinted a kölyök pont olyan, mint tegnap volt.

Hazautazva nekem mindig feltűnik, mennyi haladás történt az országban. Amikor rákérdezek, az otthoniak csak vállat vonnak, hogy ja, most hogy mondod, én észre se vettem.

Tessék kicsit lelkesedni tehát. A más, pozitívabb szemlélet fontos dolog, amit egy kinti hazavihet. Akár még az is lehet, hogy reálisabban látja az országot és lehetőségeit.

Látta, hogy mások a világban hogy élnek, és ami otthon fejfájást jelent, az máshol ugyanolyan rossz, vagy épp hasogató migrén. Hány beszélgetésem volt már, amikor a partner eljutott a „bezzeg Nyugaton” szólamig, én meg mondtam az ellenpéldát saját tapasztalatból.

Persze erre meg szoktam kapni, hogy csak költözzek haza, és majd meglátom. Na de mi van, ha te látod rosszul? Mi van, ha a jövő-menő válságok hamis optikája, a hírhedten panaszkodós magyar beszédkultúra valójában eltorzítja a valóságot?

A hozzáállás megváltoztatása nyilván a legnehezebb dolog, generációk váltása kell hozzá. Ezzel egy hazaköltöző leginkább azt tudja kezdeni, hogy hitelesen képviseli az alternatívát.

Nemzeti dolgaink

Láttam azt is, hogy itt mennyire mást jelent nemzetnek lenni. Voltam például az Albert Hallban a Proms záróestjén, ahol a spontán ünneplő tömeg valahogy egészen más benyomást keltett, mint otthon.

Egybe forrt közösségnek hatottak, valahogy úgy, mint egy focimeccsen egy szurkoló csapat. Nálunk meg a nemzeti ünnepek leginkább egy nyomasztó temetésre emlékeztetnek. Balsors, akit régen tép, verjen sors keze, ismerős?

Csoda, hogy depressziós nemzet vagyunk, ha mind a két ünnepélyes alkalmakra szánt énekünk jószerivel magába forduló busongás? A Szózat szövegét például, már elnézést, én személy szerint egy sértett kiskamasz durcijának tartom. Mi ez a nemzet süllyed el hülyeség? Meg hogy népek szemében gyászkönny? Lehet, hogy kétszáz éve ez volt a helyén való nemzeti pátosz, de ma már ez többszörösen elavult.

Rendes országnak kellene lennie legalább egy olyan dalának, úgynevezett indulójának, ami reményt ad, ami fellelkesít, ami emlékeztet arra, hogy együtt el tudunk érni valamit.

Legalább az egyik nemzeti énekünk legyen már ilyen, egye fene, ha nagyon ragaszkodtok, a dallam megtartható, hogy könnyebb legyen a váltás. Én pályázatot íratnék ki alternatív szövegekre. Nem kell sietni, fenntartjuk a teljes sikertelenség lehetőségét, jó legyen az eredmény, ne haveri. Ha mást nem, legalább elindít valami közös gondolkodást a szimbólumainkról.

Vagy vegyük például azokat a nyavalyás forradalmakat. Egy sem sikerült. Egy sem. Mégis mindig ezek a hangsúlyosak. Pedig október 23. nemcsak '56, hanem 1989 ünnepe is. Nem az elbukott forradalomra kéne emlékezni, hanem hogy idővel mégiscsak összejött, amit akkor akartunk.

1989 hihetetlenül óriási dolog, hiszen - a pár évnyi, háborúk közötti időszakot leszámítva - közel ötszáz év után visszakaptuk a teljes függetlenségünket. Vegyük már észre, hogy ez a jegyzett magyar történelem fele! Ez talán nem méltó arra, hogy örömteli módon hangsúlyos legyen?

Vagy azt tudtátok-e, hogy a kiegyezésről szóló törvényeket 1867. március 20-án iktatták be? És hogy a '48-as 12 pontból tízet megvalósított? És hogy utána közel ötven év béke, és a világon is példátlan gazdasági fellendülés következett? Például lényegében megszületett a főváros mai képe? Erről miért nem beszél senki az ünnepen?

Március tizenöt is arról kellene szóljon, hogy igen, először megpróbáltuk erővel, és amikor az nem ment, tárgyalásokkal, kompromisszumokkal, kivárással, összefogással végül mégis elértük a célkitűzéseket. És hogy fényes idők, azaz siker volt az eredménye. Mert vannak sikereink is, nem csak a balsors meg a bukás. Ezekre kéne inkább emlékezni.

Lerágott csontok

Vannak otthon sürgető praktikus problémák zsákszámra. Mindenkinek eszébe jut az ország vezetése, egészségügy, oktatás. Ezeket helyretenni politikai program kérdése, ami egy párt dolga. Nyilván ehhez is rengeteg külföldi mintát lehet átvenni, de ezt itt képtelenség lenne kitárgyalni. Így csak egy-egy dolgot írok, amit láttam ezekkel kapcsolatban.

Ami kintről hozható politikában, az az aktivitás. Igenis érezze már mindenki, hogy az ő kezében van az ország sorsa; közhely, hogy mennyivel inkább így van ez Nyugaton, közhely, mennyivel inkább magáénak érzi az országa ügyeit az itteni lakosság. A brexites lázban ezt minden itt élő sokszorosan tapasztalhatta.

Magyarországon pedig különösen nem engedhetné meg magának senki azt a luxust, hogy ne érdekelje a téma. Hányszor hallottam már, hogy nincs érdemes párt a szavazólapon. Persze, mert a kicsikre már korábban el kell kezdeni szavazni azzal, hogy segítünk összegyűjteni a kopogtatócéduláikat.

Azért sincs változás, mert a nagy pártok bízvást építhetnek a magyar állampolgár elképesztő passzívumára, amikor megalkotják a nekik kedvező választási törvényeket.

Nem igaz, hogy úgysem sikerül, nem igaz, hogy nem érdemes. Annyiféleképp lehet segíteni: röplapokat osztani, aláírást gyűjteni, eljárni ötletelni, pénzzel támogatni, adományt gyűjteni, tagságot vállalni. Vagy egyszerűen csak gondolkodni arról, hogy lehetne jobb, és ezt megbeszélni másokkal.

Egészségügy

Orvos családban nőttem fel, láttam, mivel jár a szakma otthon. Sokszor kellett segítenem a számítógépes programok felállításában, beadványok elkészítésében, adminisztrációban.

Angliában minden orvoshoz van rendszeresítve egy úgy nyolcfős slepp ezekre a feladatokra, az orvos így ideje 100%-ában azzal foglalkozhat, amiből a diplomáját kapta. Otthon meg rá van kényszerítve, hogy egy érettségivel is elvégezhető feladatokat csináljon.

Magyarországon nincs feltétlen krónikus orvoshiány, csak borzasztó pazarló módon bánnak az idejükkel. Angliában történetesen kevesebb orvos dolgozik egységnyi lakosságra vetítve, mint nálunk.

Oktatás

Szingapúr tehetséges ösztöndíjas diákokat küld ide tanulni. Kifizetik a teljes PhD költségét, cserébe szerződnek a diákkal, hogy tanulmányait befejezve otthon marad X évig, és kutatni fog. Visszamenve várja egy jól felszerelt labor, és saját diákok, akikkel vagy sikerül valamit csinálnia, vagy nem.

Az a felismerés van e mögött, hogy a világ tudáscentrumai is globalizálódnak. Egyre kevésbé van értelme kis országoknak (pláne egy olyan kicsinek, mint Magyarország) drága pénzen megpróbálni világszínvonalú oktatást nyújtani, mert nem fog sikerülni. Ez egy globális folyamat, egyszerűen nem lehet vele mit csinálni.

Valahol a magyar felsőoktatás leépítése mögött is ez a jogos felismerés van, de otthon a dolognak csak a feléig jutottak el. Egyúttal ugyanis az is trend, hogy egy ország gazdasági sikere egyre szorosabban kötődik a legmagasabb szintű innovációhoz.

Magyarország azért marad másodvonalbeli gazdaság, mert nincsenek kiugróan sikeres világcégei. Nem jó egyetemeket kell tehát csinálni, hanem a külföldön tanuló tehetségeinknek kell ígéretes életpályát nyújtani otthon.

A megoldás valami olyasmi lehetne, hogy az ország kiválaszt néhány területet, és szűkös erőforrásai koncentrációjával igyekszik abban a teljes vertikumot felállítani, abszolút mércével mérve is világszínvonalú lenni.

Jól szituált nálunk például a gyógyszeripar, ami óriási belépési költségekkel jár, de extrém hasznot tud hozni, és várhatóan nagyon jól fog muzsikálni a jövőben. Koncentrált kutatóintézetek kellenének, nyugati fizetésekkel, külföldi oktatókkal, kintről hazaszervezett PhD-kel, szorosan együttműködve a magyar cégekkel.

Borzasztó lutri lenne, rengeteg érdeket sértene („miért nem inkább a klasszika-filológia?”), de nem igazán látni másik utat arra, hogy az ország gazdaságilag a világ első vonalába kerüljön.

Ez az utolsó bekezdés túl messzire kalandozik. Ez a baj ezzel a pályázattal, hogy az egyszerűnek tűnő ötletek, mint „küldjünk diákokat külföldre, akik majd hazahozzák a tudást” mögött is rengeteg okos ember által kigondolt, hosszú távú, komplex stratégia áll. Pusztán egy-egy részletét megvalósítani meg nincs értelme.

Vidék-főváros szembenállás

A magyar vidéki városok szenvednek a diplomás munkahelyek hiányától, mert az erős cégek a legjobb infrastruktúrával rendelkező fővárosba szeretnek települni. De miért is nem költözik vidékre a legnagyobb munkáltató, az állam?

Itt, Angliában nem szokatlan, hogy a jogosítványod ügyében valami sosem hallott nevű tengerparti városkába kell levelezned. Tíz év alatt nem is emlékszem egyetlen Londonba küldött hivatalos levélre sem. De jártam hatalmas katonai fejlesztőközpontban is, valami kis faluban a walesi dombok között.

A vidéki diplomás munkanélküliségre a legjobb megoldás, ha a minisztériumok, hivatalok többsége vidékre megy, akiket nem érdekel az a pár százalék veszteség a logisztikán. Volt is erre kezdeményezés pár éve, aztán szépen elhalt a budapesti lobbin. Pedig az egyik legjobb ötlete volt a kormánynak.

Közlekedési morál

Otthon nyaralva a leginkább szembetűnő különbség a gyilkos autópályás levillogós morál, nemrég konkrétan több büntetőfékezős eset is körbejárt a sajtóban.

Hét éve vezetek itt, de még csak hasonlóval sem találkoztam. Ha valahogy a belső sávban sikerül béna kacsáznod, a mögötted jövő teherautónyi Land Rover először kicsit diszkréten megközelít, jelezve, hogy ő igazából nem bánná, ha mehetne, majd kicsit visszaesve szépen felveszi a ritmusod, konstatálva, hogy egy buta mazsolával hozta össze a sors.

Belülről előzni csak pár perc után, ha meggyőződött róla, hogy tényleg teljesen hülye vagy. Ha a vezető közben szét is robban az idegtől, nem villog, nem integet szinte a hátsó ülésedről.

Egy hónapja láttam egy belső sávos hetvenes emberkét, aki mögött már kilométeres ám roppant udvarias sor állt, mikor végre belenézett a visszapillantóba.

Ez se ideális, de még mindig jobb, mint a magyar, ahol egy civil rendőrautó egyetlen Budapest-Balaton menetben, simán szabályosan, biztonságos követési távolságok betartásával vezetve, legalább öt-hat életveszélyes helyzetbe kényszerítő idiótát tudna lekapcsolni. Nagyon szomorú, hogy ezt így hagyják megtörténni.

A kutyák…

Magyarországon emlékeim szerint a kertes házas lét első számú ősellensége - a flexszel holtversenyben - a szabadban tartott kutya. Itteni tartózkodásunk során évek alatt egyetlen nyüszítést sem hallottam, se nappal, se éjszaka.

Nincs kötelező hangszálműtét, csak a gazdi komoly bírságokkal felelős azért, hogy az állata ne zajongjon. Így aztán megoldják. Kegyetlenül bevezettetném otthon - aki kutyát akar tartani, intézze el, hogy az állat csendben legyen, nincs kifogás. Ha kell, egész estés hangfelvételekkel tudom igazolni, hogy a dolog lehetséges.

Liszt Ferenc nemzetközi

Rengeteg repülőtéren jártam már a világban, de a budapesti vezeti a negatív toplistát. A repülőtér minden országban az első benyomás. Ehhez képest hihetetlen országimázs-rombolás, szégyen és gyalázat, ami ott egy talpas turistát fogad.

Taxishiénák, nehezen értelmezhető jelölések, kötelező taxi vagy 200E busz lyukasztással és mogorva, nyelveket nem beszélő sofőrrel, szétrázó gyorsforgalmi, köki mélygarázs lerohadt lépcsőkkel.

Nem is értem, hogy az emberek miért nem szállnak vissza az első visszafelé tartó repülőre. Ha már évtizedek alatt nem sikerült megcsinálni a kötöttpályás kapcsolatot, legalább egy direkt beszállófolyosó legyen a buszhoz szemben a kijárattal, a járat meg ingyenes legyen a metróig.

Ez már több is lesz, mint tíz, küldetés teljesítve. Persze lehetne simán írni egy ellenkező irányú posztot is, hogy mit kéne az ittenieknek áthozni Magyarországról. Csapot mondtam már...?”

HÍRMONDÓ

Furcsán jutott a kormány a határátkelők adataihoz

Többen jelezték, hogy nem értik, hogyan kaphattak levelet Orbán Viktor miniszterelnöktől a kvótareferendum kapcsán, amikor meg sem adták a külföldi címüket. A megoldást a követségek körül kell keresni.

A külföldi munkaerő helyett a magyarokat kellene visszacsábítani?

Az LMP társelnöke megtalálta „azt a 250 ezer vendégmunkást, akiket a kormány be akar hozni Magyarországra, szerintem most Londonban vannak és magyarok, és őket kellene hazahoznunk”. Na, ja. Részletek itt.

Duplán fizethetnek egyes angliai magyarok?

Mielőtt bárki a szívéhez kapna, azokról van szó, akik magyar cégtől vannak kiküldetésben. Bár én meg lennék lepődve, ha nem születne megoldás a problémára, amiről itt olvashattok bővebben.

(Fotó: pixabay.com/charlemagne)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: pályázat Magyarország Magyarország 2.0

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3711728573

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

P.Elliot 2016.09.20. 14:16:17

@puhacica: Nem gatlo csak nem valami biztato, sirankozo, kicsit az orr ala torlo hogy nekunk mindig rosszul ment.., kozben elokerestem az egesz verset, hat, minden csak nem felemelo, sot, ossze lehet rajta borzongani. Az uj elethez nem kellene valami biztatobb, vidamabb, onbecsulobb szoveg? Attol meg, / nem attol/ nem dul ossze az egesz Magyarorszag mert most uj utakra terunk meg a himnusz szovegeben is, vagy nevezzuk uj szovegnek, attol meg maradhat a regi is. Esetleg az elso versresz, / igy mondjak?/ a regi utana rogton, valami uj, igeretesebbet vagy legalabbis azt hogy mi majd magunk ala gyurunk mindent, mert vagyunk valakik, nem az Istenre varunk, nem azt ostromoljuk hogy tegyen mar valamit velunk, majd mi mgmutatjuk nelkule is...
Semmi rossz nincs ebben...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.09.20. 14:21:43

@puhacica: hallgasd meg egymás után a magyar és usa himnuszt

2016.09.20. 14:30:28

Észt. Abból nagy hiány van itthon.

Herr Géza 2016.09.20. 14:36:06

@Főgebra: 1++ És látod, ezt is megoldották: betiltották a kutyaugatást, így semmi gond, mindenki eljut a céljáig. :))))

*Andi* 2016.09.20. 14:40:39

@takarék-láng: Nem lehet, hogy tok mindegy, hogy neked porsched van, neki meg suzukija, ha egyszer a belso savban mesz 50-el? :)

Herr Géza 2016.09.20. 14:45:51

Himnusz: új himmusz gyártásában is nagyot léptün kelőre, hisz van már nekünk 56-os himnuszunk is: ócska, halszagú, de a miénk. És alig 50 millióba "került" úgy, hogy a zenét (használt egyetemi kosárlabdacsapat-induló) ajándékba kaptuk az ez ügyben tényleg illetékes Desmond Child-tól, a zenészek/énekesek társadalmi munkában nyomták, stb. Nem is tagadhatjuk, hogy a miénk..... :)))))

puhacica 2016.09.20. 14:46:24

@P.Elliot: szerintem a Himnusz nem alsogatya, hogy cserelgessuk, ettol fuggetlenul nem kizart, hogy nektek van igazatok. szerintem nincs, de attol meg lehet.

@diggerdriver: kivalo pelda. meghallgatom a magyart mondjuk az olimpian es konnybelabad a szemem. mert hat ram, mert az enyem. az uj magyar himnusz pont annyira hatna ram, mint az amerikai.

Golf2 2016.09.20. 15:02:04

Korábban miért nem piszkálták a himnuszt,a mai világban már semmi se szent...

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2016.09.20. 15:04:29

@Golf2: Csak a libsik tüsszögnek töle. Nem véletlenül lett beemelve az alkotmányba. :)

Ginix 2016.09.20. 15:09:40

@flash.gordon: én meg kell mondjam, többször is elolvastam, amit írtál, de nem értem. ez hogy jön ki?

"Balsors [a jussa annak] akit régen tép[ünk mi magyarok]"

lehet, csak az én vagyok ilyen fantáziátlan, de nekem soha nem volt kérdés, h ez:

"akit régóta tépáz a balszerencse, arra hozz már uram végre jobb időket, mert már rég meglakoltunk az összes el-, ill még el nem követett bűnünkért (hiszen annyit szívtunk már)" - amolyan újbeszélszerűen:)
amúgy érdekes, amit írsz, csak nem értem, sorry.

@Taxomükke (UK): önmagában valszeg nem, de mikor a kezembe került nagymamám olvasókönyve, attól dobtam egy hátast; minden sztori arról szólt, h a főhős kiskutya v kisfiú v kisizé akkor boldogul csak, ha jól szót fogad a felette állónak, különben meghal v minimum pórul jár. agymosásból soha nem kellett szomszédba mennünk. és ha mellé csapod még a himnuszt is meg a szózatot, sztem nagyon alkalmas, h kondícionálja az embereket arra a mentalitásra, hozzáállásra, amilyenek még ma is sokan. mindenért más a hibás, legyen az isten v balsors v a kormány, mi szoptunk már eleget, nem kell itt még hepciáskodni is a tetejébe, csak még rosszabb lesz, örüljünk annak, ami van, csak húzzuk meg magunkat, stb. azért lassan ez is változik, hálaég!

Főgebra 2016.09.20. 15:14:48

Ki tudja a The Star Spangled Banner zenéje honnan ered?

Van akinek mond valamit a To Anacreon in Heaven?
Aki tudja a választ az nyer egy hangszórót!

puhacica 2016.09.20. 15:27:45

@Golf2: ezen most elgondolkodtam egy pillanatra...

Golf2 2016.09.20. 15:37:24

@flash.gordon: Hapci! (de lehet hogy csak a parlagfű)

suhanyc 2016.09.20. 15:40:17

Ez FB-re posztoltam, de azert itt is megkerdezem, hatha valaki el tudja magyarazni mitol jo ez a poszt. Nyilvan minden embernek eltero velemenye van, ez teljesen ok, szoval ezt egyaltalan nem offenzivnak szanom, pusztan kerdesfeltevesnek:

A kutyak nem erdekelnek, a Himnusz/Szozat vitaja ezer eves, autot pedig nem vezetek, biciklivel es tomegkozlekedessel jarok (meg repulovel ha visszamegyek Pestre).

Viszont...

"Egyre kevésbé van értelme kis országoknak (pláne egy olyan kicsinek, mint Magyarország) drága pénzen megpróbálni világszínvonalú oktatást nyújtani, mert nem fog sikerülni. Ez egy globális folyamat, egyszerűen nem lehet vele mit csinálni.
Valahol a magyar felsőoktatás leépítése mögött is ez a jogos felismerés van, ..."
Ooo wut? Szerintem pont a big data, machine learning, cloud computing etc korszakat, illetve annak az elejet eljuk, nem toriumreaktort kell epiteni (bar de, jo lenne), ezek annyira nem hw igenyes dolgok. Most lenne ertelme az informatikai k+fbe onteni a milliardokat foci helyett. Ami jo dolog folepult, informatikai/startup szinten, abba az allamnak minimalis vagy semennyi beleszolasa nem volt, es ez talan jobb is igy, csak szomoru latni hogy remek otletek/cegek vereznek el a nem tamogato kultura miatt.

Es ez:
Mindig megdöbbenek, hogy hányan élik meg a rendszerváltás óta eltelt huszonöt évet kudarcként. Pedig csak tegye már a saját települése főterének akkori fotóját a mai mellé."
Ez meg a masik, ertem hogy lediszkovezni milliardokbol a fel orszagot az szuperjo, meg olyan mintha nagyszeru lenne minden, de ha az alapveto strukturak nem fejlodnek, stagnalnak v visszafejlodnek akkor en 300 uj lovasszobrot nem tartok fejlodesnek. A kulsosegekkel biztos hogy meg lehet vezetni embereket, de konyorgom ne az legyen mar a mervado.

Ginix 2016.09.20. 15:59:00

@suhanyc: az utolsó bekezdésed nekem is szemet szúrt. szolnokon a 4 strand/uszoda helyett most van 1, az egyik atlétika pályát beépítették intersparnak és a régi főtér szökőkútjai helyett most van másik, ami modernebb (ez a legutóbbi csak személyes szívfájdalom, mert azokhoz a szökőkutakhoz kötődött a helyi szokás, hogy a varga katalin gimiben leérettségizettek azokban mártóztak meg, ha átmentek, a mostani is tök jó amúgy, csak az a földből random kilövellő fajta, azért az nem ugyanaz).

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.09.20. 16:19:06

Nagyon jo poszt! Vegig bologattam, nagyon egyetertek vele.

mik98765 2016.09.20. 16:21:22

@suhanyc:

ha tovább olvasod a posztot, én is azt írtam, hogy kellenének milliárdok a k+f-be. Én a gyógyszeripart hoztam példának, de lehet akár valamilyen IT is. Mondjuk az általad hozott példák pont nem hiszem hogy jók, tekintve hogy ezekben zéró komparatív előnyünk van a többi kétszáz versenyzőhöz képest akik dettó ezzel akarják a nagy dobást megcsinálni.

Amit viszont szerintem rosszul látnak sokan, hogy ezt nem az egyetemekre kellene elkölteni. Önthetsz akármennyi pénzt az oktatásba, Cambridge és az MIT mindig nagyobb hívószó lesz. A legokosabbak, legjobban képzettek a végén úgyis ott fognak kikötni, tehát a diplomájuk, oktatásuk az országnak kidobott pénz lesz. A leginnovatívabbak meg Kaliforniában csinálnak startupot, nem otthon. És igazuk van: miért is maradnának egy országban, ahol nincs venture capital, nemzetközileg elszigetelt, nincs startup kultúra, tőkeerős ipar és piac, ami használná a terméket? Röviden nincs szakmai pálya? Mit csinálsz velük, röghözkötés?

Azaz nem az oktatás a lényeg, hanem hogy mi történik utána. És azt sokkal nehezebb megoldani.

suhanyc 2016.09.20. 17:11:50

@mik98765: Persze ertem amit mondasz, de rengeteg penz pont csak specializalt kutatasokhoz kell, fizika, energetika, gyogyszerkutatas pl pont ilyenek, de vannak olyan teruletek amik pont hogy relative kis befektetessel viszonylag jo megterulesi ratat hoznak, es amugy ezek azok a teruletek ahol nem szukseges fizikaliag ott lenni, tehat meg az agyelszivas is kisebb problema lenne. A Silion Valley mar azert annyira nem csabito, mint 10 eve volt, es most ujabb startup fovarosok emelkednek fol, Londontol Berlinen keresztul Tel Avivig. Ne erts felre, nem ezt tartom az ultimate solutionnak, es ez csak egy szelete a gazdasagi tortanak, de pont egy olyan orszagnak mint a mienk, aminek se jelentos ipara, mezogazdasaga es turisztikai vonzata nincs, abbol kell gazdalkodnia ami a rendelkezesere all, ami szerintem momentan a grey matter maximum. Ezert utott meg olyan erovel ez a resz amit az oktatasrol irtal, szerintem pont hogy sokkal nagyobb eroforrasokat, es szervezettebb, jobban atgondolt rendszert kellene epiteni. Ehhez teny, hogy eloszor le kell rombolni a meglevo merev strukturat, es jobbat epiteni helyette, de momentan ezt nem latom hogy celkent barhol megjelenne.

Herr Géza 2016.09.20. 17:18:18

@mik98765: Gyógyszeripar, mint magyar húzóágazat? De hát már csak a Richter az egyetlen "tisztafajú" magyar gyógyszergyár.... Keleten nagy a renoméja, de nyugaton??

kardio1 2016.09.20. 18:22:32

@mik98765: En nem értem a nemzeti dalok, mint a Himnusz, meg a Szozat körüli polémiàt. Mindkettô Magyarorszàg egyik leglelkesebb idôszakàhoz, a reformkorhoz kötôdik a leginkàbb , és azota nemzeti jelképpé vàlt, nem hinném, hogy egy hagyomàny nélküli dal jobban kifejezné mindazt, amit egy nemzeti himnusznak kellene, és ràadàsul, ha ma pl. a Fidesz, vagy a Jobbik elôàllna egy daltervezettel, elfogadnà azt Fleto, meg a szocialistàk? Vagy az àltaluk befolyàsolt tömegek?
Azt se gondolom, hogy egy pergôsebb himnusz nemzetkarater vàltàsàra ösztönözne. A franciàk pl. szeretnek panaszkodni, de a himnuszuknàl nemigen tudok kevésbé harcos indulot elképzelni.
A Szozat "pesszimizmusànak" illusztràlàsàra néhàny versszak:

És annyi balszerencse közt,
Oly sok viszály után,
Megfogyva bár, de törve nem,
Él nemzet e hazán.

Még jőni kell, még jőni fog
Egy jobb kor, mely után
Buzgó imádság epedez
Százezrek ajakán.

Ezek szerintem nem borùs hangulatùak egyàltalàn.

A posztod egyébként sok jo gondolatot tartalmaz!

kardio1 2016.09.20. 18:27:24

@Shanarey: értem mit akarsz mondani ezzel a "sajàt életünknek magunk vagyunk a kovàcsai"-val, és részben igazad is van (nem kell a végzetre hivatkozva passzivnak lenni), de ha komolyan elhisszük ezt, elôbb-utobb ràjövünk egy-két fàjdalmas "véletlen" utàn, hogy semminek sem vagyunk igazàn az urai, még a sajàt sorsunknak se!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.09.20. 18:40:40

@flash.gordon: Kérlek szépen. én nem vagyok libsi. Ez alól hivatalos igazolásom van Querkus erdész favágótól akinek eme kérdéskörben legalább olyan szava van mint a háború utáni Népbíróságnak.
Mégis azt mondom hogy le kéne cserélni. Még a Kék Duna keringő is jobb lenne bár én ezt preferálom:

www.youtube.com/watch?v=FHFf7NIwOHQ

kardio1 2016.09.20. 19:13:13

@diggerdriver: Isten ments ! Ez egy labanc nóta !
(halvány félmosoly...)

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2016.09.20. 19:15:26

@diggerdriver: Pontos meghatározás: Libsik, vagy a libsik által befolyásolt, vagy az általam libsinek tartott emberek mániája a Himnusz csere. :)

puhacica 2016.09.20. 19:27:48

@flash.gordon: @diggerdriver: ez azert erdekes, mert ugyanezen politikai szakerto allapitotta meg, hogy en viszont mocskos libsi vagyok, aztan megse cserelnem le a Himnuszt. mik vannak! :D

Herr Géza 2016.09.20. 19:39:06

@puhacica: Hogy az a "szakértő" kiről mit "állapít meg", azt inkább hagyjuk.... :)))))

DieNanny CH 2016.09.20. 19:45:54

@puhacica:

Lehetne népszavazást kiírni, hogy kinek melyik dal tetszik a legjobban. De akkor tényleg az összes dal éjjel-nappal folyjon a rádiókból, hogy az embereknek legyen lehetőségük a legjobbat megtalálni.

DieNanny CH 2016.09.20. 19:54:08

@M. Péter:

Dehát a szovjet himnusz így kezdődik:

"Szövetségbe forrt szabad köztársaságok,
a nagy Oroszország kovácsolta frigy."

- ehhez ritmikailag nem passzol az általad írt szöveg...

Shanarey 2016.09.20. 19:56:36

@kardio1:

Persze, néha a körülmények, na meg az állam bácsi is beleugat, de ezzel a "balsors akit régen tép" dologgal pont az a problémám hogy rossz döntések sorozatát a sorsra fogni hülyeség. Az élet nem szerencsejáték.

DieNanny CH 2016.09.20. 19:58:55

@flash.gordon:

Nem. "Balsors, akit régen tép, hozz reá víg esztendőt" : a magyarokat tépi már régóta a balsors, Isten, légyszi, hozz reá víg esztendőt.

Mondjuk, ezáltal nagyon elégedetlenek vagyunk, hiszen 160 éve is a balsors miatt panaszkodtunk, és még mindig nem vagyunk megelégedve azzal, amink van?

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2016.09.20. 21:38:28

@Ginix: @DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Én ezt okoskodtam össze. Végre egy jó alkalom, hogy foglalkozhattam a Himnusszal :D

Az első három sorban az alany az Isten maga és itt teljesen pozitív dolgok vannak leírva és Kölcsey zsenialitását jól mutatja, hogy előbb kérte a Jóisten áldását „jókedvben” a magyarokra utána bőségégben. (Gondolom a pesszimizmus már akkor is alap volt):

Isten, áldd meg a magyart
Jó kedvvel, bőséggel,
Nyújts feléje védő kart,

A negyedik sorban viszont már az ellenséggel küzdő magyarok a mondat alanyai:

Ha küzd ellenséggel;

Akkor itt érkezünk el az ominózus ötödik sorhoz, ahol szerinted a magyarok kegyelemért rimánkodnak és a balsors helyett, víg esztendőért rimánkodnak. Ami egy lehetséges értelmezés. Szerintem meg a magyarok ellenségeinek jussát írja le és így kapcsolódik az első négy sor optimizmusához. :) Így lesz (szögletes zárójel tőlem kiegészítés) :

"Balsors [a jussa annak] akit régen tép[ünk mi magyarok]"

És a vers lezárása egyfajta indoklás mire fel kérjük az áldását, s hogy miért kell most már jobb időknek jönni.

Megbűnhődte már e' nép
A' múltat 's jövendőt!

Szerintem így tök jó. :) Nem a Himnuszt kell lecserélni. A hozzáállásunkat. :)

Csodabogár 2016.09.20. 21:40:38

A himnusz nem egy egyszerü dolog. Svájciak már jó régen vacakolnak vele, de nekik se megy. Az övék szövege is rémes, a dallamra nem is emlékszem. Nekem igazán az olaszoké tetszik, olyan mint egy rövid lendületes Verdi nyitány. Ha hallom mindig jókedvem kerekedik töle. De ettöl függetlenül, nem a himnusztol tartunk ott ahol vagyunk.

kardio1 2016.09.20. 21:40:59

@Shanarey: En nem az àllam bàcsira, meg a ,körülményekre gondoltam, de nem akarom abba részletesebben belemenni, mert ez egy mellékvàgàny lenne. A Himnuszt illetôen , én nem szoktam analizàlni a szöveget, vagy a dallamot, szàmomra ez összefonodik azzal, hogy magyarnak érzem magam, és jo érzés hallani pl. egy sportversenyen.
Megint visszatérek kicsit a francia himnuszra: abban olyan sorok is vannak, hogy a vad (ellenséges) katonàkjönnek és elvàgjàk a fiaink és a (hàzas- vagy élet-) tàrsunk torkàt, és gyerünk, alakitsunk csapatokat, hogy a tisztàtalan vérük (az ellenségé) öntözze a földjeinket. Nagyon kulturàlt, mai europaihoz illô sorok, nem? Mégsem akarjàk megvàltoztatni, hogy tekintettel legyenek a szegény ellenség érzéseire, vagy hogy ettôl baràtsàgosabbak legyenek. Ez a francia himnusz és kész, igy vannak vele.

puhacica 2016.09.20. 21:52:03

@Herr Géza: true

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: de akkor mar eleve befolyasolna a nepeket, hogy ki irta ki a nepszavazast, ki hogy kampanyol a dalok mellett, ki irta/szerezte oket...

montroyal ( CAN qc) 2016.09.20. 22:26:55

@szakasz2: @diggerdriver: a szomszed csaj neveli a kutajat .. amikor szarnia kell , addig ugat amig ki nem engedi az erkelyre (kozos erkelyunk van igy mintha a szobamba ugatna ha nyitva az ajto ) szarni!!! de az ajtajat becsukja igy a kutya dolgavegeztevel addig ugat amig be nem engedi hetkozben nem veszes mert egyutt megyunk dolgozni de hetvegen is erre ebredni en mindkettot szivesen megmutenem van jo kés készletem ...

M. Péter 2016.09.20. 22:28:46

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: De az is benne van, hogy Lenin pártja, a nép ereje, a kommunizmus győzelméhez vezet.

montroyal ( CAN qc) 2016.09.20. 22:45:34

@takarék-láng: mar 81- 82 ben zold utat kaptak az oroszoktol es elkezdtek nyugatra huzni a kolcsonokkel es megalakultak a tarsasagok ami a kulfoldieknek a javak atjatszasanak privatizacionak elso lepesei voltak ..
bocs nem ertek hozza csak ezt nezegettem

www.youtube.com/watch?v=oCqxph1WdE4&feature=share

jomtom 2016.09.20. 23:11:11

@Herr Géza:
Kedves Géza, válaszoltam leveledre, de még nem kaptam választ kérdéseimre.

Taxomükke (UK) 2016.09.20. 23:12:14

@Ginix: Vö.: most még egy kicsit húzzunk a nadrágszíjon, de aztán stb.
Na ja.

Taxomükke (UK) 2016.09.20. 23:17:07

@diggerdriver: Ugyan már, te is pont olyan bérrettegő vagy, mint mindenki ezen a blogon.
Aki nem libsi, már nem írkál/járkál ide.
A nihilistákat nem tudom.

Taxomükke (UK) 2016.09.20. 23:20:58

@montroyal ( CAN qc): Ne mondd már, hogy nem lehet őket feljelenteni vagy megnevelni... elég nagyfiú vagy már te ahhoz, hogy megoldd.
Esetleg add ki a lakást egy sokgyerekes ci... citerázós családnak.

FutureFry 2016.09.20. 23:22:17

@montroyal ( CAN qc): @Evain: @DorotkaB: @sellőlány:
A legtöbb ugató kutya “ellen” hatékony és humánus “módszer” a peanut butter. Belefárad a nyelve.

Herr Géza 2016.09.20. 23:26:40

@jomtom: Az jó, de hova külted? Itt az üzenetküldés funkcióval? Én nem láttam tőled semmit eddig!
Várj, rádírok én privátban....

FutureFry 2016.09.20. 23:44:15

@diggerdriver:
Van “nem-hivatalos” amerikai himnusz is: “America the Beautiful”. Mint dallamra mint szövegre jobb, SZVSZ, mint a hivatalos “Star-Spangled Banner”. Voltak/vannak is (egyelőre sikertelen) próbálkozások a mostani lecserélésere erre (de legalább is az "America the Beautiful"-nak valamilyen szinten hivatalossá tételére).

Best performance: Fozzie (The Muppet Movie, 1979).
“Patriotism swells in the heart of the American Bear”

sellőlány 2016.09.20. 23:51:47

@FutureFry: Úgy érted oda kell hajítani egy dobozzal es többé nem ugatnak?

adg 2016.09.21. 00:15:09

@flash.gordon: ""Balsors [a jussa annak] akit régen tép[ünk mi magyarok]"

Ez totalis felreertelmezes, egyaltalan nem lehetseges magyarazat.
Teljesen egyertelmuen a balsors tepi a magyarokat regota, ezert ker (a szerzo) rajuk vig esztendot. Hiszen megbunhodte mar e nep (a magyarok) a multat, es a jovendot is. Mar boven megfizettuk buneink arat, johetnenek mar vig evek rank.
Errol szol a verszak.

montroyal ( CAN qc) 2016.09.21. 00:52:05

@Taxomükke (UK): feljelenteni fel lehet ,mert nincs idohoz kotott csendrendelet, barmikor hivhatom a rendorseget, ha valamilyen zaj zavar .. csakhogy a holgy anyukaja benne van a vezetosegben akik ezt a hazat rendezik ( meg még sokat ) es nem irom le a vallasukat mert mind olyan ... semmilyen respect nem szorult belejuk .. es ez mint egy tarsashaz sok mindennel alam tudnak tenni pl lehet BBQ .. ha nem zavarja a szomszedot , a plafonom megrepedt allitolag nem az o hibajuk de megcsinaltak .. egyebkent tenyleg eladom v kiadom a lakast varok egy uj lakasra ..

montroyal ( CAN qc) 2016.09.21. 00:54:53

a kutyakrol es az ugatasrol...van egy nyakorv, ami amikor ugat egyet kis kellemetlen aramutest ad , nagyon jol le lehet szoktatni az ugatasrol de szegeny kutyuska .. a szomszedok meg le vannak szarva ..

Terézágyú 2016.09.21. 08:19:05

Én ugyan rühellem a folyton ugató kutyákat, de ne felejtsük el, hogy a kertes házban tartott kutyák egyik funkciója a házőrzés is. Vagy legalábbis a jelzése annak, ha valaki jön...
Tehát az, hogy egy kutya egyáltalán ne ugasson ez azzal jár, hogy az állat megszűnik hasznosnak lenni, pusztán egy házi plüssállat lesz belőle...

Terézágyú 2016.09.21. 08:19:07

Én úgy tudom, hogy eredetileg a Himnusz zenéje gyorsabb volt.

Buchhalter 2016.09.21. 09:12:03

@diggerdriver: hát neked nem volt ezek szerint állatod.De már mások előttem leírták,hogy ha foglalkozol a kutyáddal és megneveled,akkor nem fog ugatni meg rosszalkodni.Kábé mint egy gyerek.Nekünk tacskónk van és max akkor jelezz ha valaki a bejárati ajtó előtt hozzánk csönget.De mindennap sétáltatjuk és foglalkozunk vele.Az ivartalanítás meg szerintem nem egyenértékű a hangszál kivágással meg az undorító farok és egyéb csonkolással.De nem menjünk bele.Jó fej vagy Digger ,de néha nagyon szélsőséges tudsz lenni.

Ginix 2016.09.21. 09:16:57

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: bocsánat, nem nyelvtannáciskodás v ilyesmi, csak ha már a himnusz: "hozz rá víg esztendőt".
a "reá" az a dallam miatt alakult úgy, mert így kényelmesebb, de nagyon sok kórus már pont emiatt úgy énekli, h "ho-ozz rá víg esztendőt", h ne rosszul rögzüljön.

@Shanarey: @kardio1: az igazság valszeg vhol középen van, mint legtöbbször; hülyét kaptam ecuadorban a "csak isten tudja, h megérkezel- e az utad végére" feliratoktól a buszokon, miközben a buszsofőr az andokban kanyarban 70-nel előz, pont ugyanannyira, mint a manapság elterjedt "minden tőled függ és mindenre befolyással vagy, te vagy az alfa meg az omega, minden sikerül, csak elég sokszor és erősen gondolni rá"
@flash.gordon: @adg: adg-vel értek egyet, fentebb is írtam. interpretálni lehet, de ha a ragok nem engedik, az már belemagyarázás szerintem.

Terézágyú 2016.09.21. 09:49:09

@Buchhalter:
szélsőséges? :)))))))

Nos, az is eléggé szélsőséges, hogy mindenért a gazdát okoljátok, és a drága kutyulit soha semmiért - jóllehet nyilván igaz az, hogy a nevelés sokat számít.

"Az ivartalanítás meg szerintem nem egyenértékű a hangszál kivágással meg az undorító farok és egyéb csonkolással."

Nos azért az ivartalanítás is egy műtét, míg a farok csonkolása kábé olyan dolog, mint amikor egy ember pirszinget tesz be magának, meg azt a fültágítót amitől eeeeekkora lyuk lesz a fülcimpáján...
Ezzel nem azt akarom mondani, hogy én helyeslem a farokcsonkolást (sőt: baromságnak tartom), de összemosni ezt bármiféle orvosi műtéttel...

Főgebra 2016.09.21. 10:07:08

A farokcsonkolásról annyit, hogy keverék kutyával biztos nem csinálják. Fajtiszta, törzskönyvezett kutyák esetében pedig attól függ, hogy mit ír elő a fajtára vonatkozó sztenderd! Ha csonkolt farkat, akkor csonkolva lesz, ha nem csonkolt farkat, akkor nem lesz csonkolva! Egyébként pedig nem úri kedvük szerint csonkolnak, hanem arra is van előírás!
Honnan ered? Hajdanán, Britanniában egy agyament király elrendelte, hogy a kutyák után, a farkuk hossza alapján kell adózni. Nyissz a faroknak! Azóta pedig fajta sztenderd!

mik98765 2016.09.21. 10:18:47

@Buchhalter: közbeszéd az orvosbárós jelenség a orvosok között is, de ez a klasszikus state capture eset. A munkáltató állam tudná ezt csak felülről lefelé lebontani.

mik98765 2016.09.21. 10:21:57

@sellőlány: rengeteg olyan van nekem is ami nem tetszik Angliában, az általad leírtak is. De a pályázat nem erről szólt.

Ginix 2016.09.21. 10:24:27

@Főgebra: én úgy tudom, h a fül ill farok csonkolás azért lett sztenderd, mert kisebb támadási felületet biztosít a harci és vadászkutyáknak. manapság egyre kevésbé divat.

annyiban én is brutalitásnak tartom, h az összes ilyen műtét, csonkolás az emberi kényelmet szolgálja.

mik98765 2016.09.21. 10:27:16

@DorotkaB: ezt én is megfigyeltem, hogy az elkövetők nagy része külföldi rendszám, és én is arra jutottam, hogy valószínűleg kint dolgozó magyarok. Szerintem ez egyfajta magamutogatás, nézd, nekem semmi kifizetni a büntetést, meg valószínű nem is éri el őket könnyen a magyar rendőrség. Egy-két helyszínen akár csak ideiglenesen bevont jogsival lehetne mit kezdeni a dologgal.

Főgebra 2016.09.21. 10:34:10

@Ginix:
Hááát, harcikutyák sehol nem voltak, amikor már a dobermannok fülét egész kis korban kihegyezték, a farkukat csonkolták! Ráadásul nem is vadászkutya!
Fajtajelleg! Ronda kajla, lelógó füle van különben a dobermannak!

Ginix 2016.09.21. 10:44:17

@Főgebra: évszázadok óta használják harcra a kutyákat, nem csak egymással pénzért szórakozás céljából, hanem háborúkban is jelen voltak. manapság már a kiállításokon sincsenek csonkolt fülek, a farkakat nemtom, szvsz sokkal jobban néz ki minden kutya, ha megvan minden testrésze:)

mik98765 2016.09.21. 11:07:43

@suhanyc: szerintem illúzió, hogy létezik olyan terület, ahol olcsón valami trükkel világszínvonalút lehetne csinálni. Máshol is laknak épp olyan okos emberek, mint nálunk, sőt, biztos vagyok benne, hogy India vagy Kína lakosságából a mennyiségek miatt könnyebb összeválogatni őket.

mik98765 2016.09.21. 11:08:22

@Herr Géza: mondjuk lehetne arra költeni, hogy Nyugaton is legyen.

suhanyc 2016.09.21. 12:31:42

@mik98765: Ki is van outsourceingolva nekik egy csomo minden az USA-bol/Europabol, leginkabb Indiaba. (Eppen csak Indianak meg Kinanak megvan a felvevo piaca is, illetve Kina azert tovabbra is elegge elszeparalt orszag.) De tapasztalataim alapjan nem nagyon szeretnek veluk dolgozni, nyelvi nehezsegek, idozonabeli elteresek, etc. En azt tudom, a mi cegunknel folyamatosan megy a fejlesztok keresese, Ukrajnatol Franciaorszagig mindenhonnan dolgozunk emberekkel, es jobban szeretnek europaival dolgozni, na.
Nem veletlen, hogy az olyan vallalkozasok, gyorstalpalok egyre sikeresebbek mint a KiBu, Greenfox Academy, viszont az azert par ev mire a juniorbol senior lesz, es mint irtam, ezek magan vallalkozasok, nem allamiak, ergo nyilvan nincs akkora hatszeluk.
En amugy pont emiatt hoznam be mar altalanos iskolatol a jatekos logikai/dedukcios/kodolasi feladatokat, orakat mindenfele... egyeb helyett.

sellőlány 2016.09.21. 15:15:43

@mik98765: A pályázat arról szólt, hogy milyen jó példákat emelnénk át egy másik országból. Amiket említettél Angliából, én azokra hoztam ugyanonnan ellenpéldákat, vagy cáfoltam meg egy angol szemével (Lisztferi).

mik98765 2016.09.21. 15:54:53

@kardio1: én mint írtam, nem bántanám a Himnuszt, de ne legyen már mindkettő ugyanaz a karakter.

Szerintem érdemes kétszáz évente, pláne nagy történelmi változások után szétnézni és igazítani a nemzeti szimbólumokon. A reformkor nincs ideálként kőbe vésve, sok minden változott azóta. Ezek a szimbólumok akkor pont ennyire újak voltak, mint egy mai lenne most.

Azzal egyetértek, hogy ilyet csak extrém óvatosan és 99%-os nemzeti konszenzus esetén szabad megcsinálni. Nyilván a reformkorban, külső ellenséggel küzdve ezt könnyebb volt elérni.

Lehet, hogy nem jött el még az ideje és sokáig nem is fog. De ha valaki egyáltalán csak felvetné az ötletet, el lehetne kezdeni gondolkodni rajta.

mik98765 2016.09.21. 15:59:04

@Terézágyú: ha felszerelnék a házam elé egy szirénát mozgásérzékelővel, ami vijjogni kezd minden elhaladó járókelőre, szerintem a tömeg két perc alatt lincselne meg. De minimum egy rosszul beállított riasztónak tartanák.

Pontosan mi a különbség ez és egy ugató házőrző kutya között?

mik98765 2016.09.21. 16:08:18

@sellőlány: a mostani pályázat címe kifejezetten Magyarország 2.0 volt. Nem UK 2.0.

Terézágyú 2016.09.21. 17:40:54

@mik98765:

Éppen erről beszélek, hogy a kutya ne ugasson folyton mindenkire - de azért ugatni se felejtsen el, mert ez a feladata, ha jön valaki.

kardio1 2016.09.21. 17:50:47

@mik98765: szerintem meg kellenek a vàltozatlan hagyomànyok, ha ilyenek nincsenek, elôbb-utobb gyökértelenül sodrodunk a vilàgban. A vàltoztatàssal kacsolatban, elég, ha csak arra gondolsz, mennyire sima ügy volt az alkotmànyozàs kérdése is kis hazànkban...En nem bolygatnàm a Himnuszt. Se annak, se a Szozatnak nem lehet optimistàbbra venni a szövegét, hiszen kész versek. A Szozatot egyébként szerintem ùjabban sokkal ritkàbban lehet hallani, mint régebben.

sellőlány 2016.09.21. 18:01:05

@mik98765: Ezt senki nem állította. Csak azt, hogy pont vitatható értékű példákat vennél UK 1.0-ból át, és egy nemrég felújított, 10 milliós (szemben pl. a 12 milliós lelakott, hiperszar Lutonnal) forgalmú repteret kritizálsz, ami egyéni preferenciák szerint 2-25 EUR közötti áron, többféle közlekedési eszközzel megközelíthető.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.09.21. 18:55:54

@Buchhalter: Három kutya szolgált nálunk haláláig. Nyolc évig volt csincsillám és sok évig 50 madárpók. Volt akváriumom és van egy leopárdgekkóm. Ennyit az állattartásról.
Ugyan miért lennék szélsőséges.
Miért is nem barbárság az ivartalanítás? Magyarázd meg. Engem nem zavar ha más kutyája koslat tüzel ellik a világba. A GAZDÁT zavarja. A HANG pedig MINDENKIT zavar. Csaxólok hogy a hangerő és annak időtartama törvényileg van szabályozva. Nem kell hogy kivágja a hangszálát. Az barbár dolog. Húzza a faszára a dögöt csak ne ugasson. Ilyen egyszerű az élet.

mik98765 2016.09.21. 19:05:07

@sellőlány: vitatható értékű javaslat, hogy ne az orvossal végeztessék a papírmunkát?

A többféle közlekedési eszköz alatt a 200E buszt és a taxit érted? Szerinted ezek tök jól vannak megcsinálva úgy ahogy vannak?

UK-ban van vagy tizenöt nemzetközi repülőtér Lutonon kívül - amit egyébként épp most szednek szét darabokra. És egy városon belülire sem emlékszem, ahol lyukasztós helyi busszal kellett volna bezötyögnöm a metróig, de csak miután leráztam a csarnokban ácsingózó hiénákat.

A repülőtéri infrastruktúrától se vagyok amúgy hasra esve, lásd félórás ácsorgás betonon felhúzott sátrakban, ülőhely nélkül. Mindezt csak hogy adjanak valami pluszt a nem fapados társaságoknak.

Buchhalter 2016.09.21. 19:34:00

@diggerdriver: értelek,de a gazda a hülye általában.A mi tacskónk nem ugat.Meg lett nevelve ,ennyi.Sok ember nem hogy gyereket ,de még állatot sem érdemel,mert lusta tetű aki képtelen gondoskodni valakiről.de azért kell neki mert ha másnak van ,neki is legyen.

val 2016.09.21. 20:40:15

"Mit hoznál Magyarországra?"
A rengeteg traffipaxot Svájcból. A összeset. :P

sellőlány 2016.09.21. 21:01:07

@mik98765: Nem akarok különösen a BUD védelmére kelni, de egy 2 milliós közép-európai főváros repteréről beszélünk. Ha körbenézel a régióban, igazán nincs mit szégyenkezni, főleg, hogy eredetileg 2 terminálunk is van, remélem, ha tovább nő az utasszám, visszaterelik az 1-es terminálra a fapadosokat. Oda megy vonat is egyébként a Nyugatiból. A 2-es terminált el lehet érni tömegközlekedéssel (olyan, amilyen de 1 £-ért nem rossz, ennyiért Londonban senkit nem visznek sehova), transzfer busszal a belvárosból, airport minibusszal, transzfer autóval (fix áras fuvar) és taxival. Azért ez nem rossz. A hangárról pedig annyit, hogy a két vezető fapados döntött úgy, hogy nem fizet a reptéri buszokért és eredetileg hagyta volna a fedetlen placcon ácsorogni az utasait, amíg be nem szállhatnak a gépbe. A reptér üzemeltetése ezt nem hagyhatta, de az R betűs genyacég is bezsarolta a járatok lecsökkentésével, ha üzemeltetési díjakat emelnek vagy kötekezik őket bizonyos elhagyható reptéri szolgáltatások használatára, és mivel a Malév már kidöglött, az utasok és az R betűs megtartása végett, a BUD airport saját költségén megépítette az ideiglenes hangárt. Ehelyett hamarosan olyan bridgeket építenek, amiken keresztül a gépig gyalogolhat az ember, kb. mint Stansteden. Szóval azért itt is haladnak a dolgok, bármennyire nem lehet ezt Angliából észrevenni.

sellőlány 2016.09.21. 21:30:11

@mik98765: Az orvosi adminisztációt az összes rendelésen, ahol valaha voltam, asszisztensek végezték, akik azonnal gépelik, amit a doki kér, nyomtatják a receptet és a doki csak aláír. A magánorvosoknál két megoldást láttam. Diktafon, amire a felmondott szöveget a munkaidején kívül (2-4 óra a magánrendelés után) legépel és elküldi e-mailben 2 napon belül, a kezelésre írásban javaslatot tesz és az összes beutalót intézi. Személyes asszisztens kiváltására találkoztam olyan megoldással is, hogy hangosan felmondta a diagnózist előttünk (egy headseten keresztül) a javaslatokkal, ezt meg lehetett utána beszélni és mire a recepcióhoz értünk, ott várt a legépelt, szöveg, 2 perc múlva jöttek az aláírt beutalók és receptek. 12-15e Ft-os (20-30 perces) vizsgálatokról/konzultációkról van itt szó. A belgyógyászati kivizsgálás után (Uzsoki) egy gyomortükrözésről az asszisztensek 40 percen belül kiadták a leírt diagnózist, és kérdés esetén az egyik ügyeletes orvos pedig elmondta, hogy mi a pálya, hogyan tovább. Angliában ezzel szemben nemrég egy speciális vérvizsgálatot 1x elrontották és a második alkalommal az eredményt elkavarták a rendszerben. Illetve személyesen se értékelték ki soha, csak levélben értesítettek, akkor, ha a normálistól eltérő értéket észleltek, akkor lehet időpontot kérni a GP-nél, aki kábé semmit nem mond az okokról, és minden további kivizsgálásért úgy kell rimánkodni. A közeli családtagunk ezért most 2 hónapig itthon jár kivizsgálásokra önköltségen, brit rokonaink meg 3x körben repkedtek ide több hetekre fogimplantációt csináltatni, belvárosi apartman bérlésével és taxizva minden alkalommal a rendelőig, éttermekkel, repjeggyel is negyedannyiba került nekik, mint otthon került volna.

En123 2016.09.21. 22:40:51

Hogy én mit hoznék?
- jó lenne, ha megszűnne ez a papírozós kőkori ügyintézés, és el lehetne mindent intézni online
- Budapest vs. vidék történetben tényleg lehetne sokat fejlődni, cégek kitelepítésével, illetve azzal is, ha pl vidéken is minden elérhető online módon (lsd nem lenne a szállítási költség több egy online rendelés esetében)
-az emberek nem látják a "big picture"-t, csak a saját kis szemétdombjuk védelmével vannak elfoglalva
- király lenne, ha az adórendszer mondjuk támogatná a foglalkoztatást illetve a vállalkozásokat (lsd Észtország és társaik)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.09.22. 00:00:21

@Buchhalter: Az ilyen rohadékokat egy rejtett diktafont használva kell lebuktatni, a felvétel meg mehet ki a netre, a link meg az újságoknak, önkormányzatnak...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.09.22. 00:31:36

@Csodabogár: A digó himnusz egyértelműen jó.Régen sokat néztem a F1-et, bár érteni nem értettem hozzá.Akkoriban volt mindig az, hogy volt a német himnusz, mint a győztes pilóta dicsőítése (igen-igen, a Suhamér-éráról beszélek... :D ), azután meg jött egy tök jó kis dallam, olyan általános, versenyt lelkesítő valami.És mindezt minden futam után.Legalább is aszittem én...Aztán később kiderült, hogy győzelemkor a csapatot is ünneplik, és a Ferka révén ez az olasz himnuszt jelentette...
:-))))))))))
Hát, hogy mekkorát röhögtem a tudatlanságomon...F1-lelkesítő zene... :D
(Persze, mert minden futamot a Suhamér nyert meg...)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.09.22. 00:40:00

@Terézágyú: Na jó, de a kerítés előtt, a járdán elsétálást ne vegyük már bele a házőrzés fogalmába, bökje meg...
Igen is meg kell nevelni, tűzzel-vassal, ha kell, hogy amíg kint marad, addig kuss van, ha bejött, akkor le lehet rángatni a gatyát is róla.Ennyi kéne csak.Olyat eddig csak Magyarországon láttam, hogy idegbeteg barom dögök üvöltve tombolnak [(C)IQ134] azért, mert a járda a ház előtt vezet el és vannak odakint gyalogosok....
Az ilyen kutyákat a Holdig rúgnám fel, a gazdájukkal együtt.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.09.22. 00:46:32

@Főgebra: Na, annak a királynak a farkát kellett volna csonkolni, meg azon hülyékét is, akik egy ostoba, középkori "sztenderdet" követnek több száz év múlva is...

Télleg, ez egy jó ötlet, kortárs politikusok farkát is lehetne csonkolni.Először csak a fülüket, ha kiderül az első korrupciós, visszaélős, havert-helyzetbe hozós esemény, aztán ha nem hagyja abba, akkor lehet érzékenyebb helyeket is megvagdosni...
Olyan lenne a világ pár év alatt, mint egy Barbie-mesében...
:D

Buchhalter 2016.09.22. 08:56:38

@geegee: az orvosokra gondoltál akik elvárják a pénzt?Oh,hát elég rafináltan csinálják.A verbális kommunikáció csúcsa.Esküszöm,mintha valahol kapnának erre képzést.

mik98765 2016.09.22. 10:16:38

@sellőlány:

szerintem nem igazán lehet a sátrakat a légitársaságok hibájaként eladni. Pont ugyanazok repülnek mindenhová, nyilván mindenhol pont ugyanilyen keményen tárgyaltak a feltételekről, de valahogy ezt a megoldást csak nálunk sikerült a reptérnek összehozni.

mik98765 2016.09.22. 10:29:13

@sellőlány: szerintem a poszt még mindig nem azt mondta, hogy UK healthcare jobb mint a magyar. Van amiben jobb, van amiben rosszabb, nyilván az előbbieket kellene átvenni.

Az NHS-ről nekem az volt eddig a benyomásom, hogy ha meg akarnál halni, akkor jó, de csak életminőség-rontó problémákkal egyszerűen nem hajlandó foglalkozni. Végül amikor céges ajánlat jött, átmentem privátba, ahol végre hajlandóak voltak érdemben csinálni valamit értelmesen hosszú várakozási idők mellett.

sellőlány 2016.09.22. 10:53:45

@mik98765: Ha figyelembe vesszük, hogy a BA 2-es terminál forgalmának jelentős részét a Malév vitte el (azt nagy részben más társaságokkal együtt co shared járatokkal, tehát a nagy társaságok korábbi mértékű jelenléte hirtelen okafogyottá vált saját gépekkel), és már betervezett egy 75 milliárd Ft-os fejlesztést 2012-re (Skycourt), nagyon nem volt más választása, mint átterelni a fapadosokat a 2-re és betérdelni azoknak egy időre. A taktika bevált, mert 8 millióról 10 millióra nőtt a forgalom, és vonzó lett olyan társaságok számára is, mint a Qatar vagy az Emirates. Most újra nagyban fejlesztenek, bővítik az egyik legkedveltebb parkolót, végre lesz szálloda és hamarosan épülnek a bridgek. Már tényleg csak az infrastruktúrát kellene javítani. A metró lenne a legkézenfekvőbb, de a 3-as alapvető felújítási problémái és elhúzódó közbeszerzési pályáztatása, a pótló járművek kiszerzése sem oldódott még meg. Ezért a gyorsforgalmit kellene gyorsan rendbevágni és a Keleti, Stadionok környékéről hibrid városi buszokat üzemeltetni a reptér és az infrastruktúrájában zavartalanul működő csomópontok között (mint megannyi városban Európában). Én ezzel a megoldással teljesen kibékülnék.

sellőlány 2016.09.22. 11:04:58

@mik98765: Elnézést kell kérnem, de jelen esetben akkor már inkább a holland, svéd vagy finn eü rendszerből vennék át épületes példákat, kezdve a finanszírozás alapproblémájával. A UK-ban valóban csak privát szinten van váltás, ami igazságtalan az adózó, de szegényebb közzel szemben. Pár possztal ezelőtt pont ezen polemizáltam itt egy kutató biológussal, hogy pont a preventív vizsgálatok elérhetetlensege miatt alakulnak át egyszerűnek tűnő, életminőség rontó tünetek súlyos, kezelhetetlen betegségekké. Azt pedig mindenki tudja, hogy annak kezelése sokkal megterhelőbb az eü számára, mint amennyibe az odavezető út orvoslása kerülne.

mik98765 2016.09.22. 14:34:37

@sellőlány: én nem tudok szívből örülni a nagy léptékű fejlesztéseknek, mert a repülőtér pozíciója alapból elhibázott. Zuglóiként szerintem te is szembesülsz azzal, hogy légiforgalom nagy részét a város felett kell vezetni. A probléma százezreket érint, és hacsak nem lesznek zajtalanok a gépek a jövőben, a forgalomnövekedés mindig versenyezni fog Budapest életminőségével. Új repteret kéne nyitni kb. a battai finomítóra eső tengellyel, ami a Balatont is könnyebben kiszolgálná az M1-M7 és vasúti kapcsolatokkal. Sajnos ez csak akkor lesz esélyes, ha az állam visszaszerzi az üzemeltetési jogokat.

mik98765 2016.09.22. 14:39:41

@sellőlány: ebben nincs vita, sajnos a német vagy a holéand eü-ről nincs első kézből tapasztalatom, arról neked kell posztot írni. ;)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.09.22. 19:59:30

@Buchhalter: Igen, azokra.Olvastam is valami cikkben, hogy ilyen módszerrel lett lebuktatva az illető.
Rohadjon meg az összes ilyen.Az egy dolog, hogy esetleg utólag megköszöni és elteszi; de hogy még előre követelje és ettől tegye függővé, elképesztő... Meg aztán annyiért már lehet, hogy megcsinálják magánkórházban is, vagy külföldön.

Buchhalter 2016.09.23. 07:00:32

@geegee: voltam magyar magánklinikán.Nem ajánlom. Rendkívül kapzsik .Minden a pénzről szól.A maszek fogászok zöme detto ugyanaz.Gyenge szakmaiság.Nem egyszer a maszekfogásznál is kezdőkkel csináltatnak mindent ami nem mindig jó ötlet.Ott is nagy az elvándorlás.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.09.23. 17:59:08

@Buchhalter: Aham, elhiszem.Nekünk mondjuk eddig jók a tapasztalatok, de van elég sok ismerősi kapcsolat.Anélkül nem tudom, mi volna...

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása