oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. július 29. 06:44,  Visszatérők 106 komment

2016. július 29. 06:44 Határátkelő

Visszatérők

A határátkelés kapcsán állandó problémát jelent a mérés nehézsége, évek óta tulajdonképpen csak találgatni lehet, hányan is vágnak neki a külföldi életnek és munkának. Ugyanez a helyzet a visszatérők esetében is. Pedig nagyon érdekes élethelyzetről van szó – éppen ezért örültem meg annak, hogy a Magyar Tudományos Akadémia által kiadott Munkaerőpiaci Tükör legfrissebb kiadványa ezzel a kérdéssel is foglalkozott (egyébként a 109. oldalon kezdődik a tanulmány). Lássuk hát, mit tudunk a hazatérő határátkelőkről!

Te is visszatérő vagy? Mi motivált, miért döntöttél a hazaköltözés mellett? Írd meg a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

magyar_hatar_foto_meelosh.jpg

Kezdjük azzal, hogy tanácstalanul széttárjuk az OECD karját (szép képzavar…), hiszen a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet is 20 és 75 százalék közé teszi a határátkelők vissza- vagy tovább vándorlási rátáját, ami azért lássuk be, elég nagy szórás.

Az viszont biztos, hogy leginkább az elvándorlást követő öt éven belül a legmagasabb a továbblépés aránya, ami annyira nem meglepő, miként az sem, hogy a visszavándorlás mértéke jelentősen szóródik az egyes országok között.

A visszatérés motivációi

Az elemzés szerint a visszavándorlás motivációi sokfélék (és a gazdasági helyzettől függően időben változók is) lehetnek, miközben persze az sem mindegy, hogy melyik országban változik a helyzet.

Anélkül, hogy nagyon belemennék a szakmai kérdésekbe (már csak azért sem, mert nem vagyok szakember), a tanulmány megkülönböztet „toló” (a fogadó országhoz kapcsolódó) és „húzó” (a küldő országhoz kapcsolódó) tényezőket.

Az előbbi esetében fontos kérdés, hogy találunk-e a végzettségünknek megfelelő, jól jövedelmező állást, sikerül-e beilleszkednünk, és ha igen, mennyire; utóbbinál értelemszerűen a gazdasági (és politikai) viszonyok, a munkalehetőségek és nyilván a személyes motivációk (család, barátok) számítanak leginkább.

Még egy gondolat és utána tovább is léphetünk: a szerzők szerint a visszatérők felhalmozott tapasztalata és megtakarításai mellett innovációs készségük és újításra való hajlandóságuk is meghatározza, hogy a küldő országban a visszavándorlás képes-e változásokat elindítani. Erről ugye már itt, a blogon is rengeteg szó esett és tulajdonképpen valahol erről szól a Magyarország 2.0 pályázat is.

Hazatérés a régióban...

Miután a kelet-közép-európai országok 2004-ben csatlakoztak az Európai Unióhoz, megindult a határátkelés, aminek fő jellemzője egészen a 2008-as válságig az átmenetiség volt, azaz a legtöbben maximum egy-két évre tervezték a külföldi munkavállalást, majd aztán hazatértek.

Noha a szakértők úgy gondolták, a válság majd visszafogja a kivándorlást, ez nem mindenhol lett így (például Lengyelországban, és Szlovákiában igen, de Lettországban kifejezetten megugrott a határátkelők száma), sőt, az összességében tovább emelkedett. Minderre rátett egy jó nagy lapáttal az is, hogy 2011-ben Németország és Ausztria teljesen megnyitotta munkaerőpiacát.

A visszavándorlás mértékéről nem nagyon vannak konkrét adatok, mindenesetre abban nagyjából egyetértés van, hogy 2006 és 2008 között a kelet-közép-európai országokban 2,6 és 9,1 százalék között volt azoknak az aránya, akik legalább féléves külföldi munkatapasztalatot szereztek.

Az európai munkaerő-felmérés (European Labour Force Survey, EU–LFS) – igaz, elég régi, 2007-es - adatai azt mutatják, hogy a Csehországba, Lengyelországba, Litvániába, Magyarországra és Romániába visszatérők többsége egyedülálló, közép- és felsőfokú végzettségű férfi.

Van frissebb, 2013-mas felmérés is, ami azt mutatja, hogy a visszatérők általában magasabban képzettek, mint azok, akik kint maradtak, vagy el sem mentek. Nyilván a visszatérés nem jelenti azt, hogy aki egyszer hazament, ne vágna neki ismét.

...és Magyarországon

Anélkül, hogy nagyon belemennénk a történelmi okokba, nem árt egyetlen mondatban leszögezni, hogy Magyarország gyakorlatilag az ezredfordulóig nettó fogadó ország volt, azaz többen érkeztek (a korábban kivándorolt, és a rendszerváltás után hazatérők, valamint a határon túl élő magyar kisebbség tagjai), mint amennyien elmentek.

Mindez először az ezredfordulót követően változott meg, majd még jobban a 2008-as válság idején erősödött fel. Érdekes, hogy aki ekkor elment, az jellemzően nem is nagyon tért vissza, legalábbis az arány a régiós átlagnál jóval alacsonyabb volt ezen a téren (annak ellenére is, hogy a magyarországi születésűek száma a visszatérők között nőtt, de ekkor már nagyon sokan mentek el).

Mennyi az annyi?

No, csak eljutottunk idáig (kösz a türelmet), a helyzet azonban az, hogy még mindig nagy a szórás, ugyanis a statisztikusok 25 és 42 százalék közé teszik azon határátkelők arányát, akik a válságot követő időszakban visszaérhettek Magyarországra.

A három legfontosabb célország közül Németországban és Ausztriában részletes nemzeti statisztikák vannak, ezek szerint 2001 és 2012 között Magyarország nettó küldő országnak számított, ami azért nem olyan nagyon meglepő, miként az sem, hogy a kivándorlás 2008 után erősödött fel. (A harmadik ország az Egyesült Királyság természetesen, onnan nem találtam adatot.)

Míg azonban a visszatérők aránya Ausztriából fokozatosan növekszik 2007-et követően, addig a Németországból visszatérők aránya a 2007-es kiugró értékhez képest folyamatos csökkenést mutat – állapítja meg a tanulmány.

Az biztosnak tűnik, hogy a magyar visszatérők sajátosságai nem térnek el lényegesen a többi kelet-közép-európai országétól. A külföldön dolgozó magyarok jelentős része is tudatosan tervezi a visszatérést, ami viszont érdekes, hogy a többi kelet-közép-európai ország kivándorlóihoz képest a válság kitörése előtti időszakban a magyarok jellemzően többször töltöttek, és rövidebb időszakot külföldön.

Férfiak hátrányban

Mivel a határátkelők többsége férfi, így a visszatérők között is többen vannak, az viszont érdekes, hogy 2014-ben az arányuk már csak 56 százalék volt (a korábbi 70-75 százalékhoz képest).

Szakemberek szerint ennek az lehet az oka, hogy a nőkkel ellentétben a hazatérő magyar férfiak nem tudtak magasabb béreket elérni itthon maradott társaiknál, ellentétben a visszatérő magyar nőkkel, akik jellemzően a pénzügyi szektorban helyezkedtek el, és bérük akár 40 százalékkal magasabb is lehetett, mint az otthon maradottaké.

A bevallottan visszatérők közös jellemzője, hogy tipikusan stabil párkapcsolatban vagy házasságban éltek, és a kinn maradókhoz képest jóval kisebb arányban voltak gyermektelenek. Emellett külföldön is és Magyarországon is találtak (teljes munkaidős) állást.

Ők a külföldi munkavállalás legfőbb motivációjaként a magasabb jövedelem lehetőségét és a karrierépítést említették, míg a visszatérés legfőbb motivációja a család és a barátok hiánya volt.

Mi következik mindebből?

Alapvetően az, hogy 2010 és 2014 között a kivándorlás mellett megnőtt a hazatérők száma is (ami nem meglepő, hiszen több határátkelőből logikusan többen vannak olyanok, akik visszaköltöznek), akik között jellemzően azok voltak többen, akik fiatalságuk és magasabb képzettségük miatt Magyarországon is találtak munkát.

Mindez a Magyar Tudományos Akadémia szakemberei szerint azt is jelentheti, hogy a válság után valamelyest csökkenhetett az „agyelszívás” - bár szerintem ez azért majd csak hosszú távon derül ki.

HÍRMONDÓ

A gimnazisták következnek?

Egyelőre jellemzően Magyarországon szeretnének továbbtanulni a gimnazisták, a BA szintjén nem sokan választják a külföldi képzéseket, azonban az MA szintjén már több diák dönt a hazai felsőoktatás elhagyása mellett. Hogy milyen azok családi háttere, akik már most belevágnának, az kiderül itt.

A Meki nem megy sehova, sőt!

Jó hír a brit gazdaságnak, hogy a gyorsétteremlánc továbbra is elkötelezett az Egyesült Királyságban folytatott működése iránt. Ezt azzal is bizonyítja, hogy a közeljövőben 5000 új munkahely létrehozását tervezi. Ez elég komoly kiállás, hiszen az elmúlt 5 évben 15 000-rel nőtt a cég által foglalkoztatottak száma. További részletek itt!

London felülnézetből

A brit főváros egyike a legfontosabb, és a maga 8 millió lakosával a legnagyobb európai metropoliszoknak. Ennek megfelelően állandóan zajlik benne az élet, mégis, abból a szemszögből, amiből Jason Hawkes megmutatja nekünk, mintha sokkal nyugodtabb lenne. Nézzétek meg a képeket itt!

(Fotó: Meelosh)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével! 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr138920834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tsabus UAE 2016.07.29. 09:33:10

Ahogy egy volt kollégám mondta: Ma megint reszeljük a fingot...
Az el-, és visszavándorlásra vonatkozó statisztikák a hasraütés pontosságát hozzák. Akkor ezt most beszéljük meg ?
Mindenki azzal fog jönni, amit a környezetében lát és ezt már hallottuk, kifejtettük párszor. És annak rendje és módja szerint, csaknem leanyázták egymást a kommentelők.
Vagy ez csak arra van, hogy kavicsot dobjunk a nyugodt vízbe ?

Golf2 2016.07.29. 09:46:54

@fhVagy olyan emberekre bizzák a feladatot, akik teljesen alkalmatlanok vagy egyáltalán nem cél a tisztánlátás! Szerintem mindkettő...Az alkalmasok már rég a sitten,vagy a bécsi gyorson.

Főgebra 2016.07.29. 10:14:26

Úgy gondolom, hogy vannak alkalmas szakemberek is, korrekt felmérések is, tisztánlátási céllal, csak azok nem publikusak!
Aztán ugyanazok a szakemberek más metódussal készítenek olyan felméréseket amelyek parasztvakítási célzattal készítenek, azok publikusak!

Aztán azok a szakemberek, akiknek a gyomra nem veszi be a parasztvakítást, na, azok ülnek a bécsi gyorson!

Chamroe 2016.07.29. 10:14:45

@tsabus [UK]: nyár van, uborka szezon. A komment szám is alacsony. Muszáj kicsit felpörgetni a dolgokat :)

fhdgy 2016.07.29. 10:17:31

@Golf2: Nekem lenne kettő, elég bolondbiztos, módszerem.

1. Elmennék 5, 10, stb. éves érettségi találkozókra és megkérdezném őket, hogy hány osztálytársukról tudják biztosan, hogy jelenleg külföldön élnek, dolgoznak. Hányról tudnak, hogy ott éltek, dolgoztak, de hazajöttek és nem tervezik a visszamenetelt.

2. Elmennék falusi kocsmákba és megkérdezném a tudós publikukot ( ők mindent tudnak a faluról ) és feltenném a fenti kérdéseket, de a falu lakósaira vonatkoztatva.

Ezekből kis osztással, szorzással nagyon jó kis statisztikákat lehetne csinálni. Még területi, nemi, végzettség szerinti megoszlást is szépen lehetne csinálni.

Városokra nincs tippem.

fhdgy 2016.07.29. 10:26:23

@fhdgy: publikukot=publikumot

fhdgy 2016.07.29. 10:29:12

A szakácsok fizetése már beérte Nyugat-Európát:

index.hu/gazdasag/2016/07/29/a_szakacsok_fizetese_mar_beerte_nyugat-europat/

Hiszem, ha látom!

London2009 2016.07.29. 10:31:00

@fhdgy: Ebbol szerintem azert nem lehetne realis kepet kapni. Az en volt gimis osztalyombol peldaul en vagyok az egyetlen aki lelepett. De ebbol kiindulni kar lenne.

Londonbol elobb vagy utobb mindenki lelep. Csaladot itt mar nagyon kevesen alapitanak, ahhoz ugyanis ket nagyon jo fizetes kell. Ez az egyik eset amit latok. Nagyszulok nelkul, az 1500 fontos nursery dijakkal inkabb visszamennek Mo-ra a csaladok. A masik pelda amit latok, hogy az egyedulallok is lelepnek. Megunjak, toporognak egy helyben es azt gondoljak, hogy majd Mo-on konnyeben part talalnak. Ugyhogy az aki veglegesen itt marad Londonban nagyon keves. Szerintem maximum 10%.

fhdgy 2016.07.29. 10:42:32

@London2009: Ha összeadom az összes osztály létszámát és elosztom az összes külföndön élő létszámával, akkor statisztikailag már értelmezhető az eredmény!

Ehhez nyílván nem egy vagy két osztályt kell megvizsgálni. Ha elég nagy a minta, akkor az eredmény is jó lesz és a hibahatár is jól számszerűsíthető.

fhdgy 2016.07.29. 10:48:21

@London2009: Hogy Londonország miért nem jó, nem tudom. Még Angliában sem voltam, sőt ha rajtam múlik, nem is leszek.

Az viszont nagyon érdekelne, hogy a sok rossz vélemény ellenére ( amit itt a HÁ-ön is olvasok ), mégis miért tódul oda a nép?

Azt is szeretném tudni, hogy aki ilyen-olyan ok miatt elhagyja Londont, és Albiont, utána mit kezd magával?

Tudsz ezekre mit mondani? Tényleg érdekel!

Csodabogár 2016.07.29. 11:15:07

@fhdgy: Egyrészt London illetve Anglia trendi és mostanában mindenki csak angolul tanult. Tengerentúli angolnyelvű helyek a vizum nehézségek miatt kiesnek. Ennyi.

Golf2 2016.07.29. 11:25:05

@fhdgy: Már nem tódul,csak szivárog,a tódultak már kinn vannak.

fhdgy 2016.07.29. 11:26:12

@Csodabogár: Ez nekem túl egyszerű magyarázatnak tűnik.

Az angolul tanulást, mint kiindulási okot, alapjában elfogadom, amikor megnyílottak a határok, még kézen fekvő is volt.

Amikor már jöttek a "negatív" visszacsatolások, miért nem korrigálódott a dolog?

Ha nekem, szava hihető, rossz visszejelzések jönnének egy országról, akkor miért akarnék mégis odamenni, főleg ott élni?

fhdgy 2016.07.29. 11:28:30

@Golf2: Én még nem látom lefutottnak a "meccset". Ha így folytatjuk, akkor még bőven lehet utánpótlás!

London2009 2016.07.29. 11:39:51

@fhdgy: Mi az, hogy ha rajtad mulik nem is leszel? Anglia csodalatos orszag! Ne mondj ilyet!

Ezt en nem tudom. Gondolom a nyelv miatt, meg amiatt, hogy itt mar van ismerosuk, sok az informacio Angliarol. Atszamolja valaki az angol minimalbert forintba, az ugye durvan 400ezer forint. Ennyit lehet, hogy Mo-on fel ev alatt sem keresett. Ez lehet a masik ok. Azt meg tapasztalatbol mondom, hogy kar magyarazni barkinek, hogy 1000 fontbol eppen ehenhalni lehet, senki sem hiszi el, mig nem tapasztalta.

Utana meg jon a csalodas, meg a szitkozodas, hogy Anglia egy milyen fortelmes hely…

macamuca [IHUN] 2016.07.29. 11:42:16

1: fogalmuk sincs, hogy pontosan hányan mentek el/élnek külföldön (hogy milyen szándékkal --végleg, tartósan/hosszú ideig, vagy átmenetileg/rövid ideig--, arról meg pláne)
2: a visszatérők számát sem ismerik

E két kiindulási pont már kiváló lehetőséget ad egy tanulmány készítésére, ahol a nem ismert számokhoz százalékokat kapcsolnak (==valamennyinek a mondjuk, legyen ennyi/annyi százaléka), a számok, mint ""adatok"" (=perhas adatok) közét némi semmitmondó szöveggel töltik ki, és már készen is van a tanulmány, nem is akárkiktől, az MTA-tol, tehát komoly forrás, kiválóan alkalmas arra, hogy idézzék, hivatkozzanak rá, stb.
Aha.
Hát, igény az van. Kb az ismert, "jóvanazúgy,,valamiilyesmi"-szint.
Ennyit a jelenlegi ""tudományos"" tanulmányról....

Chamroe 2016.07.29. 11:47:50

@fhdgy: az én családi, baráti körömből a legtöbben a vidéki Angliát választották. Tőlük inkább a pozitív visszajelzések jönnek. Átlagos középfokú végzettséggel is megtalálták a számításukat. Több esetben a 2. gyermek már oda született. Érdekes, hogy akik el is jöttek onnan (vagy Írországból), azok nem Magyarországra, hanem a németekhez mentek.

fhdgy 2016.07.29. 11:55:54

@London2009: Tényleg nem vágyom Angliába. Valahogy nem érdekel. Skóciába, Írországba viszont elmennék, persze mostmár túristaként, mivel nyugdíjas vagyok.

Amikor 2001-ben kaptam lehetőséget egy németországi munkára, teljes erővel ráhajtottam. Amikor később, már újra Magyarországon élvén, kaptam volna lehetőséget angliai munkára, azt mondtam, hogy nem érdekel. Azt is mondtam, hogy németországi munkára azonnal igent mondanék, egy írországi munkát sem utasítok el.

Már a nyolcvanas évek közepén hajtottam külföldi munkára. Akkor az angolom ( főleg szakmai, programozóként ) százszor-ezerszer jobb volt mint a német tudásom.

Magam sem tudom miért, de ennek ellenére sem merült fel bennem Anglia, inkább Németország, pedig pénz, időt, fáradságot nem kímélve kellett németül tanulnom.

Ehhez bónuszként: gimnáziumban imádkoztam, rimánkodtam, hogy legyen már vége a giminek, hogy megszabaduljak a német nyelv tanulásától. Esküdöztem, fogadkoztam, hogy soha, a német nyelv közelébe sem megyek, csak már legyen végre vége!

Nos, ennyit a nagy fogadkozásokról!!!

fhdgy 2016.07.29. 12:00:04

@Chamroe: Angliából Németországba? Lennél szíves,tudnál róla mesélni? És, azok, akik Anglia után éltek/élnek Németországban hogyan értekelik Németországot?

London2009 2016.07.29. 12:13:26

@fhdgy: Nalam pont forditva van. Nemetorszag egyaltalan nem erdekel. Voltam tobbszor is, meg gondolom, hogy meg leszek is, de valahogy sosem vonzott. Ez erdekes, hogy Irorszag meg Skocia irant maskent erzel. Akkor latogass el arra! : )

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2016.07.29. 12:27:02

többek között azért nehéz kutatási téma ez az ide-oda vándorlás, mert számos alapadat hiányos vagy nem is rögzített.
csak egy példa: hányan vannak bejelentve a fogadó országban és hányan jelentkeztek ki mo-ról.

eddig az alábbi magyar tanulmányt - Tárki - találtam, mint hivatkozható és alapos forrás:
www.tarki.hu/adatbank-h/kutjel/pdf/b337.pdf

és akkor a poszthoz fűződő észrevételeim (elsősorban az idézett Tárki tanulmány és személyes tapasztalataim alapján):

1. visszatérők jótékony hatása az országra (változások elindítása)
kövezzenek meg érte, erre semmi, de semmi esélyt sem látok. kiváló példa Lengyelo., ahol a milliós kiköltözés után 2010 óta éves szinten milliók költöznek ki-be: a visszaköltözők rendre nem tudtak magasabb bérsávba kerülni, mivel az otthonmaradottak kihasználják kapcsolati hálójukat és így még szilárdabbá válik az általunk csak uram-bátyám mutyinak hívott rendszer

2. "Magyarország gyakorlatilag az ezredfordulóig nettó fogadó ország volt"
attól függ, melyik évtől nézzük - 1960ig bezárólag biztos nagyobb volt a kiáramlás az egész XX.században. szóval évszám vagy évtizedek említése nélkül ez a megállapítás nem teljesen helytálló.

3. ha már visszatérők: nagyon sokatmondó tanulmány születne, ha a felvetett hipotéziseket (családosok, gyereket várók, magas képzettségűek, stb.) egyenként vizsgálnák tényadatokkal szemben.

pusztán bécsi tapasztalatom alapján vélem úgy, hogy beilleszkedési vágy, vagy az újra nyitottság nélkül és pláne új ismeretségek, nyelvismeret nélkül sokkal gyorsabban fordul vissza bármely próbálkozó.
Ausztria helyzete ebből meghatározó, mivel mind az ingázók, mind az alacsony tőkével, nyelvtudás nélkül próbálkozók döntően anyagi okokból jönnek, nem illeszkednek semmilyen dimenzió szerint, nincsenek helyi kapcsolataik, ahogy véget ér az itteni munkájuk, szó szerint eltűnnek az éterben. mintha párhuzamos dimenzió lakosai lennének.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2016.07.29. 12:28:23

@Chamroe: még a brexites téma alatt merült fel az a várakozás, hogy nőni fog a Nbr-ból N-ba költözők száma, ahogy a mozgásba lendülnek a kerekek (és költöznek el cégek).

fhdgy 2016.07.29. 12:38:12

@London2009: Azt hiszem, hogy a csillagoknak nagyon jó konstellációban kellene állniuk, hogy tényleg elinduljak. Elvben nem zárom ki, hogy elmenjek, gyakorlatban már nem tartom igazán reálisnak.

Inkább dél felé orientálódom. 2004-ben már nagyon közel voltunk a családdal, hogy Karácsonyt Íroszágban töltjük, de inkább úgy döntöttek, hogy másra jobb elkölteni azt a pénzt. Így Írország kimaradt, amit egy kicsit azóta is sajnálok.

jewel79bp 2016.07.29. 12:53:01

Anglia nekem nagyon idegen... Az egész mentalitás, más a közlekedés, a mértékegységek, a kaja, az iskola, minden nagyon más. Más európai ország, de akár Amerika vagy Ausztrália sem ilyen fura... én nem tudnám Angliát megszokni.

Hazatérés... egy ismerős kijött, hogy hú, de szar otthon, neki itt kell élnie... persze alig beszélt angolul, más nyelven pláne nem tudott, mégis benyomtuk egy céghez takarítani. Egy évig elvegetált itt, aztán rájött, hogy milyen rossz neki itt, nem lép előre (naná, hogy nem, egyáltalán nem tanult semmit), majd szidva sz országot, hogy itt mennyire utálják a külföldieket, hazament.

takarék-láng 2016.07.29. 13:33:06

@fhdgy: biztos nem vagy szakacs, azert nem latod.

takarék-láng 2016.07.29. 13:33:25

@London2009: "kar magyarazni barkinek, hogy 1000 fontbol eppen ehenhalni lehet, senki sem hiszi el, mig nem tapasztalta. "
- bizony az angol minimalberbol csak ehenhalni lehet londonban, ahogy a magyarbol is csak budapesten. Videken falun havi 120-150- bol meg lehet elni, ez pont annyival tobb a minimalbernel mint a londoninal az 1000 font. Az eletszinvonalbeli, lakhatasi kulonbsegekrol ne is beszeljunk (magyarorszag javara).
Ezert koltoznek sokan vissza. Bar ezt egy ilyen blog kommenteloinek nehez lenyelni, de nem igazolnak titeket a statisztikak.
Olyan kulfoldre koltozo magyart meg nem lattam aki jelentos osszeget sporolt volna, vagy "megtollasodott".

puhacica 2016.07.29. 13:45:43

@fhdgy: milyen sok rossz velemeny? hogy piszkos es zsufolt? hat igen. van meg par ilyen nagyvaros, ha csak ezeket a szempontokat nezzuk. amugy meg: Londonrol lehet irni sokat, ilyet is, olyat is, de csak az tudja, hogy milyen, aki itt el. vagy legalabb jart mar itt. en nagyon szeretem, semmivel se osszehasonlithato, amit eddig lattam, megse szeretnem itt leelni az eletem. de ez nem London miatt van, hanem miattam. Kaposvart kiveve eddig mindenhol szerettem elni, megis mindenhonnan tovabbmentem. meg keresem az igazit... :D

Chamroe 2016.07.29. 13:49:15

@fhdgy: @adamskij: Nagynéném a párjával 50-en felül ment ki Londonba, nyugdíjig terveztek maradni. Nekik nem igazán jött be, aminek szerintem a legfőbb oka, hogy átmeneti időszaknak tekintették (ha 6-7 évet lehet átmenetnek nevezni :D ). Szóval nem is igazán akartak oda beilleszkedni.
Tavaly az egyik lánya Németországba költözött a férje után, idén pedig megszületett a 2. gyermekük is. Ekkor döntöttek úgy, hogy ők is átcuccolnak, szerencsére a párja rögtön talált munkát magának, szerintem a nagynénémnek sem okoz ez majd gondot, mert Ő az a "jég hátán is megél" típus :)
Ő a kedvenc nagynéném, nagyon becsülöm, amiért ennyi idősen is belevágott a külföldi létbe, és határozottan ment a céljai felé.

fhdgy 2016.07.29. 13:55:47

@takarék-láng: Te szakács vagy? Te látod?

fhdgy 2016.07.29. 13:56:51

@puhacica: És mondjuk még a lakásokról, lakhatásról is számomra döbbenet dolgokat írtak.

fhdgy 2016.07.29. 13:57:58

@puhacica: Kaposvárral mi volt a bajod?

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2016.07.29. 14:08:42

@takarék-láng: "Olyan kulfoldre koltozo magyart meg nem lattam aki jelentos osszeget sporolt volna, vagy "megtollasodott"

kérdés, mit tartasz jelentős összegnek. mindenesetre környezetemben szép számmal vagyunk, akiknek anyagilag nagyon is megéri tovább maradni.
önmagában viszont a jó anyagi helyzet nem fog megtartani, erre példa a családos visszaköltözők esete. ahhoz, hogy máshol huzamosan maradj és élj, számos, az anyagi okokon túlmutató elemnek is stimmelnie kell.
hosszú távon (10-15+ év) eltörpül az anyagi jólét fontossága, akkor már ezer más szálon kötődik az ember.

Ginix 2016.07.29. 14:10:58

@takarék-láng: a külföldre költöző magyar alatt a londonba költözőt érted? mert arról nem sokat tudok. viszont ha más ország is ér, akkor jelentem, 4 és fél év alatt sikerült egy bp-i lakásravalót összeszedni hitel nélkül, évente többszöri külföldi út, nyaralás, hosszú hétvége, ill családtagok kihozatala nyaralni nem nagy tétel, szépen gyűlik a megtakarításom a lakásvásárláson felül is. nem tudom, mennyire fedi le ez a megtollasodás kategóriát, de otthon ezekre külön-külön sem volt esélyem, pedig szorgalmasan tettem félre minden hónapban. az is tény, h itteni lakáshoz az arány kb ua lenne, mint otthon lett volna, de a nyaralásokat (akár tengeren túlra), a heti 1 éttermet, a rögtönzött (nem ingyenes) programokat otthon nem tudtam finanszírozni. és otthon a jobban kereső kategóriába tartoztam, itt meg nem (bár nem is minimálbér, csak kicsivel fölötte).

Mrs. Clayton 2016.07.29. 14:32:22

@jewel79bp: errol talan van is pszichologiai kutatas, hogy azok, akik nem beszelik egy idegen orszag nyelvet konnyen "skizofrenek" lesznek, tevkepzeteik alakulnak ki es keptelenek beilleszkedni, ha nem talalnak megoldast arra, hogy nem ertik mi zajlik korulottuk

nekem konkretan dolgozott egy magyar, aki osszesen annyit tudott angolul h hello, good bye, aztan elkezdett olyan dolgokra panaszkodni, amik kizart hogy megtortentek, vegul annyira belelovalta magat ezekbe a teveszmekbe, h teljesen osszeomlott idegileg es felmondott

London2009 2016.07.29. 14:35:35

@adamskij: Ugyanez van az kornyezetemben is. Az a minimum, hogy lakast tudnak venni az osszegyujtott penzbol. Magyar viszonylatban pedig minden osszeg jelentos. Miutan Mo-on szinte keptelenseg sporolni.

London2009 2016.07.29. 14:40:38

@takarék-láng: Szerencsere en viszont sok olyat lattam, akinek bejottek a szamitasai. Gyakran felejtik el az emberek, hogy nem mindenki keres minimalbert. Oszinten szolva en ezt is a pozitivumok listajara irom. Az angol minimalberbol ha nehezen is, de meg Londonban is el lehet vegetalni. Az mas kerdes, hogy annak van e ertelme. Videken viszont ket minimalberbol itt Angliaban szerintem kifejezetten jol el lehet eldegelni. Ez pedig Magyarorszagon szerintem nem igaz. Bar bevallom en mar kevesbe ismerem a magyar valosagot, hala a jo egnek.

Chamroe 2016.07.29. 14:50:48

Unokatesómék Londonban élve tudtak összespórolni egy szép családi házra valót, amit teljesen fel is újítottak, berendeztek, autót is vettek. Nem tudom, hogy ezt lehet-e "megtollasodásnak" nevezni, de ezt itthon 20 év hitellel is nehezen hozták volna össze. Ha jól emlékszem kb 5-6 évet voltak kint, és a postánál dolgoztak.

London2009 2016.07.29. 14:50:57

@fhdgy: Nem kell mindent elhinni. : ) Egyszeruen ez sajnos nagy igazsag, hogy az ember mindig azt kapja, amit megfizet. Van rengeteg, gyonyoru lakas/haz itt is, de azt nyilvan meg is kell tudni fizetni.

Ginix 2016.07.29. 14:52:07

@Mrs. Clayton: igen, nekem is volt itt egy spanyol bnőm, teljesen bezárkózott, a férje hívta mindenhova, de lassan már azokkal sem találkozott, akik beszéltek spanyolul. aztán vhogy elkezdett egy nyelvtanfolyamot, visszatért az "élők sorába" és ő maga mondta, h mennyi hülyeséget képzelt be magának, ő sem érti, most már csak röhög rajta, de akkor teljesen skizo lett, h biztos mindenki rajta csámcsog meg kinevetik, h nem ő nem érti. ritka, h profi segíytség nélkül kimásszon belőle vki, neki sikerült, de nem hiszem, h ez az általános.

fhdgy 2016.07.29. 15:53:16

@London2009: Nézd, elég sokan írták azt, hogy penészesek, rosszul szigeltek a házak, egymás hegyén-hátán van bennük egy csomó lakó, stb. Ráadásnak mindez, mondjuk a müncheni lakásbérleti árakhoz képest horribilis áron.

Jó, tudom, hogy London nem München, de akkor is.

Akkor még inkább nem értem, hogy az átlag magyar által elérhető ottani fizetésekhez viszonyítva qrva drága és pocsék lakhatási feltételek ellenére miért volt vagy még ma is miért népszerű London.

fhdgy 2016.07.29. 16:16:45

@London2009: Azért az előző neked írt hozzászólásomhoz:

Jó, van egy magyarázat. Sokan beleesnek abba a hibába, hogy hű keresek 1000 fontot, hű meg hó, az 400 ezer ft. Viszont nem veszik figyelembe, hogy az a négyszázezer nem az a négyszázezer, ami Magyarországon.

Van egy jó barátom, most megy ki Belgiumba. Ő is azon örömködik, hogy hú hány százezer forintot fog keresni. Mondom neki, hogy én ugyan nem ismerem a belga viszonyokat, de vigyázzon, az nem egészen úgy van. Hogy mennyit fog keresni, az egy dolog, hogy mennyiből tud megélni és hogyan az egy teljesen más dolog. Nekem az ő helyében az lenne a kérdés, hogy hogyan élek és a végén hány eurót tudok egy hónapban megspórolni vagy a kedvteléseimre költeni.

Tehát, ezt elfogadom egy fajta magyarázatnak, de akkor még mindig ott a kérdés, hogy 2004 május óta ez valahogy London esetében nem jött át azok tudatába, akik kimentek???

Chamroe 2016.07.29. 16:24:02

@fhdgy: ezen már én is elgondolkodtam, végül arra jutottam, hogy a nyelvtudás mértéke lesz a megoldás.
Azok a rokonaim, ismerőseim, akik alig vagy egyáltalán nem beszéltek angolul mikor kimentek, szinte kivétel nélkül Londonba mentek. Ott a már régebb óta kint lévők segítségével remekül ellavíroznak, egyfajta nagy magyar buborékban élnek.
Van, aki 4-5 év kint lét után is csak erős alapfokon beszél, és nem is töri magát, hogy jobb legyen.

Akik viszont vidékre mentek, azok rendszerint egy erős középfokkal rendelkeztek, és az ügyes-bajos dolgaikat maguk is el tudták intézni. Ők jellemzően sokkal jobb lakhatási körülmények közt vannak, közülük nem is nagyon tudok olyanról, aki vissza szeretne cuccolni.

De persze ez mind csak a saját ismeretségi körömre vonatkozik, lehet, hogy teljesen más oka van :)

fhdgy 2016.07.29. 16:29:20

@Chamroe: Tehát azt mondod, hogy London mindent fel tud szívni? Jót is rosszat is?

Akik alig beszéltek angolul, az még érthető, hogy odament. a kevés is több mint semmi! Aki meg semennyire sem, annak mindegy lett volna, hogy hova, nem?

Azok pl. miért nem Ausztriába mentek?

Chamroe 2016.07.29. 16:35:42

@fhdgy: Pffff.... passz.
Mondom, hogy ez csak az én véleményem, aztán lehet, baromság :)

Mondjuk, ha én tök nullán lennék, akkor sem választanám a németeket/osztrákokat, pedig nekem az utóbbi itt van a seggem alatt kb.

fhdgy 2016.07.29. 16:41:40

@Chamroe: Jó, értem, de én pont azt feszegetem, hogy miért nem?

Lennél kedves elmondani, hogy a Te esetedben miért az elutasítás Ausztriával/Németországgal szemben?

takarék-láng 2016.07.29. 16:41:55

@adamskij: "ahhoz, hogy máshol huzamosan maradj és élj, számos, az anyagi okokon túlmutató elemnek is stimmelnie kell."
- ilyen szempontbol nem eri meg kikoltozni mert csak anyagi elonye van, az is csak ugy ha otthon koltod el. Itteni viszonylatban a fizetesek eppen olyan sovanyak mint az otthoniak otthon.

London2009 2016.07.29. 17:03:43

@fhdgy: Bevallom, hogy ettol en falra tudok maszni ha meghallom, hogy itt minden rosszul szigetelt es peneszes es 20-an laknak egy hazban. Erre megint azt tudom mondani, hogy Budapesten szerinted egy minimalberbol mit lehet berelni? Valoszinuleg egy peneszes tarsberletet a nyolckerben vagy egy munkasszallot? Na Londonban pont ugyanezt lehet berelni egy minimalberbol. Ahogy ezt fentebb irtam, az esetek tobbsegeben azt kapsz, amit megfizetsz.

Chamroe 2016.07.29. 17:05:58

@fhdgy: szerintem nálam ez akkor alakult így, amikor általánosban rám erőltették a németet. Tanulgattam, kb. 3-as lehettem belőle, de megszeretni sosem sikerült. Gimiben 7-8. osztályban még azt kellett tanulnom a kötelező latinnal együtt, de következő évben azonnal lecseréltem angolra.
Volt egy lelkesebb időszak, amikor nagyon nekifeküdtem, hogy na majd akkor most, de volt egy pont, amin sosem sikerült átlendülnöm.
Nekem a németek amolyan "nemszeretem" népek, persze nincs rá értelmes magyarázatom :D

London2009 2016.07.29. 17:06:38

@fhdgy: Igen, talan az, hogy London mindenkit felsziv es nulla nyelvtudassal is fog talalni valamilyen munkat az illeto. Amint ezt irtam korabban szinten, hogy ennek en sok ertelmet nem latom. Ahhoz, hogy valaki igazan elvezni tudja Londont a programjaival, ettermeivel stb, sok penz kell. Ha pedig nincs, akkor csak a sok negativumot tolja a kepedbe.

montroyal ( CAN qc) 2016.07.29. 18:38:54

@Golf2: @fhdgy: olyan emberekre bizzák a feladatot, akik teljesen alkalmatlanok
nagyon is alkalmasak a kért eredmeny felmutatasara ..

Mrs. Clayton 2016.07.29. 18:39:04

@London2009: azert ez nincs igy, igaz h a shardra felmenni nem olcso, de nem mesze ugyanazt a kilatast megkapod ingyen vagy 5 fontert, aztan nem gyozom mondani, h live broadcast 15 fontert a hamletrol, de pl az osszes muzeum ingyenes,a promra is vannak jegyek 10 fonttol
londonban annyi mindent lehet csinalni olcson v ingyen h soha el nem unod
jo, lakni is kell valahol es az draga, de a szorakozas az nem

FutureFry 2016.07.29. 19:15:54

@jewel79bp:
“Anglia nekem nagyon idegen... Az egész mentalitás, más a közlekedés, a mértékegységek, a kaja, az iskola, minden nagyon más. Más európai ország, de akár Amerika vagy Ausztrália sem ilyen fura”

Mondjuk a mértékegységek pont Amerikában nem éppen “szabványosak”, még más angolszász államokhoz képest sem: pl. Fahrenheit, “Letter” nagyságú papír [1], stb.

[1] youtu.be/5QQdNbvSGok

tanato 2016.07.29. 19:29:18

Amit én itthon a saját környezetemben meg a városomban látok,vannak már visszatérők,de még mindig jóval több a kimenő,de nagyon sokan heti vagy havi ingázók itthon maradt családdal.Őket hová számolja a statisztika?
A visszatérőknél meg kétfelé kéne osztani a csoportot:Aktív korúak és nyugdíjasok.Ha ez az elosztás nincs meg hamis képet kaphatunk a visszatérőkről illetve a visszatérés okairól.

Csodabogár 2016.07.29. 19:53:30

@fhdgy: Egy biztos, hogy a régebbi angol házak nem az igaziak egy Europára szokott embernek. Mikor itthonról mentem először oda, csak ámuldoztam, hogy minden milyen primitiv a hazai szinvonalhoz képest. Igaz talán szerencsém volt, panelben soha nem laktam.

Din Serpahis 2016.07.29. 20:56:37

@takarék-láng: Ezekszerint nem ismersz svájci ITsokat :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.07.29. 20:58:48

Na mostmár én is belevaú. Akkora ökörségeket olvasok itt hogy eszemfaszom megáll.
Azért mennek Londonba az emberek például mert a világ legcsodálatosabb városa. A Világ Fővárosa. Utolérhetetlen és utánozhatatlan. A szórakozási lehetőségekben páratlan.
Két nagyon közeli ismerősöm is van akik minimálbéből kúrva jól elvannak itt. Az egyik most volt éppen Cornwallban egy hétre.
A másik.
Hogy a faszomba lehet összehasonlítani a magyar házakkal az ittenieket mikor otthon a hőingadozás 60fok itt meg 35.
Tudjátok mit, a a londoni házaknál is van rosszabb. A mongol jurta például. Vagy a kenyai fűkunyhó. Jaa hogy azon a klímán az vált be a legjobban. Na basszátok meg itt Londonban meg ezek a házak...Az otthoni negyven centi vastag falú hőszigetelt thermoplan üveges házamra havonta 80font a gázszámla 12-szer egy évben míg itt fél év alatt sincs annyi.
Érdekes módon egyetlen angolt sem hallottam még ócsárolni a magyar utakat.
Mint ahogy az a legnagyobb antiszemita aki még soha nem látott zsidót úgy az ítéli meg legnegatívabbul Londont aki még soha nem ÉLT itt.

blackhairlady 2016.07.29. 21:01:01

@Golf2: legyszi tedd idezojelbe ha valaki hozzaszolasat bemasolod, mert igy nehez utolag olvasva rajonni, hogy mi a te gondolatod:) Csak egy szivelyes keres volt am, nem parancs:)))))))

Shanarey 2016.07.29. 21:26:08

Statisztika, Londonorszàg, és a szokásos marhasàgok. Igaz én vidéken élek, de ez a ki hogy él, és ki megy haza, rohadtul egyéb függő. Na még az okok is. Penészes hàzakkal még nem találkoztam. A hogy panaszkodnak is, Hévizen, napközben hétàgra süt a nap, és amikor nem akkor még sok a szúnyog. :-)

Shanarey 2016.07.29. 21:48:41

@Shanarey:

Na jó sok hülyeséget sikerült írni, köszönhetően az autó korrektornak. A helyes mondat az úgy kezdődik: Na hogy panaszkodnak is,.......

kardio1 2016.07.29. 22:02:40

@diggerdriver: a véleményed nagy részét nem vitatnam
DE:
A világ fővárosa Párizs,
ezt mindenki tudja :-D

Csodabogár 2016.07.29. 22:02:56

@London2009: Azért arra felhívnám a figyelmet, hogy itthon se él mindenki minimálbérből sőt. Biztos vannak igen szegény emberek, de azért nem dúl annyira a nyomor itt Pesten. Élelmiszer üzletek mindig tele, az emberek vásárolnak. Az autóktól már nem lehet közlekedni a városban. A házunkban működö nem tudom milyen mérnöki iroda dolgozói BMW-kel és Audikkal járnak, méghozzá újabb tipusokkal. Igaz, hogy ez nem a legszegényebb kerület, de pl. Kőbányáról is ilyen híreket hallok.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.07.29. 22:24:25

Egy kérdés hozzáértőknek.
Ha egy laptopon ami érintőképernyős frissítenek windows10-re akkor továbbra is működik az érintőképernyő?

blackhairlady 2016.07.29. 22:44:35

@fhdgy: szerintem pont olyan kerdest feszegetsz amire nincs jo vagy rossz valasz, megannyi kulonbozo valasz van egyeni sorsoktol fuggoen.
En leginkabb azt mondanam, hogy mindenki sajat maga akarja megtapasztalni a kinti eletet, legeyn az barhol, nem mas tapasztalatabol, elmondasabol. Aztan vagy bejon, vagy nem.
Nezd csak a sajat peldadat. Irtad egyszer, hogy szemezel Albaniaval. Hallgatnal mas tapasztalatara, legyen az jo vagy rossz, vagy mennel es megtapasztalnad sajat magad?

fhdgy 2016.07.29. 23:13:50

@blackhairlady: hallgatok, de ellenőrizni akarom. Az én esetem annyiban más, hogy nem az utolsó összekuporgatott pénzemet teszem fel rá, plusz nem múlik nekem rajta semmi, érkezés után azonnal sarkon is fordulhatok. Először, indulásként el akarok menni, mondjuk egy hónapra terepszemlére.

fhdgy 2016.07.29. 23:18:07

@Chamroe: nos, én valahogy így lettem az angolokkal, ha nem is magával az angol nyelvvel.

puhacica 2016.07.29. 23:24:15

@fhdgy: nezd, en ennel csak szarabb, otvarabb alberletekben laktam Magyarorszagon, az egy szem pesti garzont kiveve, bar az se volt valami csillivilli, csak jobb a tobbinel. szoval az, hogy a tobbseg inkabb sporol a lakhatason es bekoltozik valami gyatra tomegszallasra, majd irkalja, hogy milyen szarok az angol lakasok... hat, igen, vannak olyanok is. olcsoert otthon is csak egy peneszes, sotet lukat lehet berelni, amennyiben fovarosi kecorol beszelunk.

a masik: miert ide jon mindenki? mert annyi a munka, mint a szemet, meg azoknak is, akik csak potyognek angolul. itt az nem dolgozik, aki nem akar.

Kaposvarral az volt a bajom, hogy nem ereztem otthon magam. se a foiskolan, se a varosban, valahogy nem talaltam a helyem. mivel a gimi utan 2 evig szakmat tanultam, csak utana mentem fosulira, eleve idosebb voltam a tobbieknel, meg ugye en tenyleg tanulni mentem, nem szorakozni, szoval kilogtam a partiarcok kozul tobbfele szempontbol is. es valahogy a varos se fogott meg, foleg Szeged utan, ahonnan odakoltoztem es ami a kedvenc magyar varosom.

fhdgy 2016.07.29. 23:33:32

@puhacica: somogyi vagyok, de soha nem laktam Kaposváron. Az utóbbi időben sokat szépült, már nem nagyon ismerem ki magam, hisz néha néha max egy két órára vagyok ott.

Szegeden voltam egyetemista. 100 %-ig nem tudtam szeretni, mert nem bírtam a klímát, állandóan fájt a fejem.

puhacica 2016.07.29. 23:36:15

@fhdgy: mitol fajt a fejed? Kaposvar szep volt mar akkor is, a setaloutca, a foter, stb, csak valahogy szamomra volt idegen. rideg? szemelytelen? valami ilyesmi.

blackhairlady 2016.07.29. 23:47:02

@fhdgy: igy van, de akiknek muszaj menni azok mennek akarmit hallanak. ztan haza menenk ha nem jott ossze. En biztos nem hallagtnek senkire akarmilyen rossz vagy jo dolgot mesel, mert mind kulonbozoek vagyunk es nem biztos, hogy ugy alakul az en hataratkelesem mint az ismerosoke, ertendo ez pozitiv vagy negativ iranyba is.

fhdgy 2016.07.29. 23:50:04

@puhacica: a mély, nyomott alföldi levegőtől, gondolom én.

Most, a változatosság kedvéért az Alföld kellős közepén élek, itt sem jó a klíma. Ha haza megyek Somogyba, sokkal jobb a közérzetem. Már alig várom, hogy elköltözzek. Tavasz elejéig kell kitartanom.

puhacica 2016.07.29. 23:52:24

@fhdgy: :D hat errol meg nem hallottam :D elnezest, de eleg viccesen hangzik

fhdgy 2016.07.29. 23:54:26

@blackhairlady: a muszáj nagy úr. Most szerencsére csak az a muszáj, amit nagyon akarok, hogy meddig lesz így, nem tudom.

fhdgy 2016.07.30. 00:00:34

@puhacica: ja, és lehet, hogy egy szegedi boszorkány bosszúja volt. Volt egy tanárnőm gimiben, aki eredendően szegedi volt.

Mindig panaszkodott a somogyi klímára, hogy nem bírja, állandóan fáj a feje. Én 16-17 évesen kinevettem, persze csak befelé.

Ő állt bosszút rajtam, pedig szerettem.

fhdgy 2016.07.30. 00:05:28

@puhacica: egy ideig a főntől is fejfájásom volt Münchenben. Aztán úgy megszoktam, hogy visszatérve a Dunántúlra, kb. egy év kellett az aklimatizálódáshoz. Hiába, mindenkinek az fáj, ami a leggyengébb!

Hari Seldon 2 2016.07.30. 08:25:27

@kardio1:
Természetesen... :-)
És most hogy kilépnek, francia lesz a az EU-s főtárgyaló.
Biztos, nagyon elő fogja segíteni, hogy London jól járjon... :-)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2016.07.30. 08:27:31

@puhacica: hat en meg nem, és Magyarországon nem láttam olyat, hogy egy éves lakás, ház padloszegelye már fel centire elallna a faltol.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2016.07.30. 08:28:50

@diggerdriver: Nekünk villany gáz együtt van, 45 font per hó

Shanarey 2016.07.30. 09:45:54

@diggerdriver:

Frissítés után is kellene hogy működjön. Màr csak azért is mert a windows 10 az amit érintőképernyős dolgokra optimalizálták.

tokapi 2016.07.30. 11:00:48

@kardio1: szerintem meg New York, digger meg szűklátókörű.

kardio1 2016.07.30. 11:55:35

@tokapi: az volt diggerrel is a probléma, hogy azt hitte, ez egyéni vàlasztàs kérdése. Az, hogy Pàrizs a vilàg fôvàrosa, az egy ugyanolyan tény, mint hogy a Földön az alma lefelé esik a fàrol. Lehet vitatni, de nem érdemes! :) Hari jol làtja a helyzetet!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.07.30. 12:01:55

@kardio1: Nem jól tudod.
Párizs a világ közepe...

kardio1 2016.07.30. 12:07:38

@diggerdriver: szerintem is :) vilàg közepe= fô vàrosa= fôvàrosa. :)
Mindegy, ezen nem veszünk össze. :)

puhacica 2016.07.30. 12:46:52

@fhdgy: hamarabb gondolnam, hogy az alfoldi, itt-ott erosen arzenos viz miatt faj a fejed. a levego nekem otthon mindenfele egyforma. (persze mas, ha arrol beszelunk, hogy forgalomtol tavol levo erdokben milyen tiszta vagy pesten milyen budos...)

@tildy[UK]: en viszont Szentendren lattam olyat, hogy a frissen cserelt ablakok alatt, a csempe fugajanak a resein folyt be az eso. ugyanott a szobaba is befolyt, csak ott a tapetat aztatta le a falrol.

sírjatok 2016.07.31. 08:07:33

"Magyarország gyakorlatilag az ezredfordulóig nettó fogadó ország volt, azaz többen érkeztek (a korábban kivándorolt, és a rendszerváltás után hazatérők, valamint a határon túl élő magyar kisebbség tagjai), mint amennyien elmentek.

Mindez először az ezredfordulót követően változott meg, majd még jobban a 2008-as válság idején erősödött fel. "

De tud a posztoló valami releváns statisztikát mutatni? Mert ha beírom a googleba hogy "migration rate of Hungary", akkor 5 egymástól független forrás állítja hogy Magyarországra bevándorlás van még mindig.

Sandor Akarki 2016.07.31. 08:07:43

72 ember skype listán régi barátok közül.
6 van közülük Magyarországon. És elmúltam 40. LOL.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2016.07.31. 08:07:58

@fhdgy: Azért megy mindenki Londonba, mert angolul többen gagyognak, mint németül, hollandul vagy franciául, esetlen norvégul.

Az sem utolsó, hogy az élmezőnyben van az ottani fizetés.

Miért megy tovább mindenki? Mert rájönnek, hogy tényleg nem olyan jó hely, dobbantónak alkalmas, hosszú, tartósan jó életszinvonalhoz baromi sokat kellene keresni.
Én pl ezért léptem 4 év London után, mert jött egy előléptetés, másik kontinensre. Újabb izgalmak, mégjobb fizetés, több napsütés, jobb életminőség.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2016.07.31. 08:08:11

@takarék-láng: "Olyan kulfoldre koltozo magyart meg nem lattam aki jelentos osszeget sporolt volna, vagy "megtollasodott"."

Attól függ, milyen ismerősi körben nézel körül. Pizzafuti, benzikutas,szobalány, pincér munkakörökből tényleg nehéz megtollasodni. Ám vannak munkakörök, amik már fizetnek nettó 3-4-6 ezer fontokat, abból már picit könnyebb.
Ha ketten keresnek kétszerennyit, mégjobb, ott az igazi extraprofit.
Röviden, én már láttam:)

kuki123 2016.07.31. 11:47:29

visszatérők..aha

persze
mese habbal

Facebookon lassan csak én élek itt..ebben a lepratelep országban jövőtlenül.

ismerek olyanokat akik 1200 fontból vígan el vannak, lófasz tudással 7-8 órát dolgoznak, full happy-ik
Tudással diplomával 2000+ fontot...az életben vissza nem jönnek.
Egyszer kétszer visszalátogatnak szülőket, oszt kb ennyi elég is volt nekik ebből a fasztingilingi nyiomor országból.
Én keresek itthon 500-600 fontot...ingatlan ár meg kb ugyan ott van mint külföldön, ha csak nem a semmi közepén akarsz venni elcigósodott faluban.

Úgy hogy aki szerint kint nem lehet 1000-1200 fontokból megélni, az valamit kurva szarul csinál kint is. (azt itthon már temetnék kb)

kris69 2016.07.31. 12:46:06

@London2009: Anglia nem csak Londonbol àll....

kris69 2016.07.31. 13:41:09

@fhdgy: Belgium,hosszu évek ota itt élek,heti 38 oràra minimum 1500 netto,kajajegy,vakàcio pénz.Lakhatàs garzon 500-700euro kaja Napi 10euro,"bkv"40euro,ergo a mezei létfentartàs 1000 eurobol kijon.Az hogy a maradék 500-al mit csinàl..
www.immoweb.be
www.stib.be
www.lidl.be
Mielott jonnének az okosok,hogy nem igy van...

alfacharlybravo 2016.07.31. 16:51:10

Nekem nem jött be az NSZK, hazajöttem 1991 ben nem volt egyszerű, de nagyon bejött, most mentem nyugdíjba az utolsó cégemnél is találkoztam elég sok emberrel akik hazajöttek. Nem is szólva a nyugdíjasokról akik szinte mint itthon vannak, meg a vállalkozók is borászatot vagy valamilyen gyárat üzemeltetnek itthon. Ami vicces a Német munkaügyi hivatal tanácsolta egy ügyfelének, hogy próbálkozzon nálunk. Volt olyan német kolléga aki sírva ment haza, mert lejárt az ideje.

kuki123 2016.07.31. 19:04:57

@kris69:
itthon eleve 45 óráról indulok de kb 50-55 óra a valóságban
és totál széthajtva időnként még szombat is kell. akkor kb 60 óra is simán összejön.
700-800euró/hó az összes fizu átszámolva bónusz minden
Túlóra fizetés nincs....nagy állami támogatású multicég..csak úgy mondom.

Neked annyi marad elköltésre még a minimál szintból, mint nekem összesen a bér.

Lakhatás már most is 270-320 euró átszámolva itthon.+rezsi

Mit dolgozol?

kuki123 2016.07.31. 19:05:00

@kris69: Mit dolgozol? milyen végzettséggel?

kris69 2016.07.31. 20:13:56

@kuki123: Az alapbérrol irtam amit pl.egy takarito keres,heti 38oràval.Ez egy példa egy egyedulàllo esetében minimum ezzel lehet kalkulàlni.Természetesen,vannak lengyelek,romànok,és gondolom magyarok is akiket az anyacég dolgoztat feleannyiért,ugy màr nem buli ez tény.Egyébként kozépfoku,utasszàlitàs és nem a minimàlbért keresem.

siriq111 2016.08.01. 05:47:14

@fhdgy: Kivancsi vagyok mikor fizetnek 600+ ezret havonta :D

alfacharlybravo 2016.08.01. 08:22:01

@siriq111: Furcsa kérdés nekem 520e volt a nettóm, ki is raktak és felvettek 3 olcsóbb munkatársat. Ja, és volt még évi 1 milla bónusz meg cafereia meg ruháztak is céges trikó.

London2009 2016.08.01. 14:15:34

@kris69: valoban, ezert is irtam Londont es nem Angliat...

London2009 2016.08.01. 14:24:03

@Csodabogár: Igen, szerencsere Bp-en leteznek jo fizetesek. Bar bevallom en mar nem vagyok teljesen tisztaban a pesti arakkal es fizetesekkel. Meg ott tartok, hogy egy gyros 500 forint. Nekem anno 200ezer forint korul volt a fizetesem, cafeteria meg bonusz meg ez az meg extrakent jart. Egyedul eltem, alberletet nem kellett fizetnem, ugyhogy igy jol elvoltam. Nem gazdasagi kivandorlo voltam csak meguntam a banant. :D

London2009 2016.08.01. 14:34:06

@Mrs. Clayton: Ez igaz persze. Lehet talalni ingyen programot. De mar az odajutas is penzbe kerul, nem beszelve egy kaverol vagy egy szendvicsrol. Igazabol en sokszor azt erzem, hogy amint elhagyom a hazat mar indul is a penzkoltes. Mi nem a belvarosban elunk es miota itt lakunk rajottunk, hogy mennyivel olcsobb lett az elet. Sokkal elerhetobbe valtak azok a programok, amik nem jelentik az azonnali penzkoltest. Ahol lakunk ott van strand, teniszpalya, lovagloklub, erdo, park, bicikliutak, turautvonalak es meg mindig a 3-as zonaban vagyunk. Ugyhogy ezt en imadom.
A “Londonhoz sok penz kellt” pedig tartom tovabbra is. Ahhoz, hogy szep kornyeken, jo hazban lakj, gyerekedet jo iskolaba, ovodaba jarasd, minosegi elelmiszert fogyassz stb, szerintem nem keves penz kell. Aki ezt minimalberbol eleri, elotte en fejet hajtok.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása