oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. április 30. 06:48,  Ami Magyarországon sokkol egy amerikait 224 komment

2016. április 30. 06:48 Határátkelő

Ami Magyarországon sokkol egy amerikait

Sok szó esett már a kultúrsokkról, arra gondoltam, mi lenne, ha ma megfordítanánk a történetét, és azt néznénk meg, vajon milyen kultúrsokk éri azt a külföldit, aki Magyarországra költözik. Colm Fitzgerald magyar feleségével Kalifornia déli részéből indulva szembesült olyan dolgokkal, mint a disznóvágás, a magyarok vezetési szokásai, nagy közös jellemzőnk, a pesszimizmus és még jó pár dolog. Aztán mindezt meg is írta, én meg úgy gondoltam, vitaindítónak érdekes lesz ez a pár pont.

Milyen az élet egy vegyespáros egyik tagjaként? Ha a párod más nemzetiségbeli, oszd meg velünk a tapasztalataid, jókat és kevésbé jókat egyaránt, sikereket és buktatókat! A cím:hataratkeloKUKAChotmail.com.

sult_malac_foto_pixabay_com.jpg

1. Túlélni a disznóvágást

Az egyik első nagy sokk egy szeptemberi hajnalon érte Colmot, amikor apósa és annak barátja, Zoli disznót vágtak. „Azt hittem, elhányom magam” – emlékezett vissza az amerikai, aki leírja, ahogyan az egész család részt vett az állat darabolásában, ő is segédkezett a kolbász és a hurka elkészítésében. „Nem volt túlságosan tiszta, de végül is a hús így készül” – tette hozzá.

2. Mintha mindenki cigizne

A statisztika szerint minden harmadik magyar dohányzik (bár ezt nehéz elhinni). Sosem felejtem el, amikor egyszer az autóban ülve vártam a vásárlást intéző feleségem. Egyik ember a másik után ment el a kocsi mellett, és szinte mindegyiknek a szájában ott füstölgött a cigaretta.

Egy másik alkalommal éppen a fogorvosnál voltam, amikor megszólalt a doktor telefonja. Felvette, majd rágyújtott és kifújta a füstöt az ablakon. Nem mintha panaszkodni szeretnék: a tömés 20 dollárba került és nagyszerű munkát végzett.

3. A kaja mindenek fölött

A magyarok nagyon keményen nyomják a kajafronton. Én a Taco Bellel, a Carl’s Jr.-ral, mikrózott ételekkel nőttem fel, az étkezés mindig valami gyors dolog volt.

Magyarországon az étkezés vallási tevékenység. Állandó kérdés a „Mi lesz az ebéd?”, ami ráadásul soha nem pár vacak szendvics.

A vasárnapi családi ebéd szent dolog, és szinte mindig legalább három fogásból áll: kezdődik a levessel (ami gyakran csirke, pulyka vagy marha zöldségekkel), esetleg gyümölcsleves. A főfogás pörkölt, általában savanyúsággal, és nokedlivel. (Colm Fitzgerald az ételek neveit kivétel nélkül magyarul írja, amiért ezúton is kalaplengetés.)

Ha a házigazda komoly ember, akkor érkezik a desszert is, például a rétes, a bukta, a diós rácsos és a dobos torta – írta az amerikai férfi, és szerintem külön érdekes, hogy pont ezek az ételek maradtak meg benne.

4. Azok a furcsa WC-k

„Ne lepődjünk meg, ha Magyarországon egyes WC-csészék úgy vannak kialakítva, hogy a termékünk nem egyenesen a vízben végzi, hanem megül egy kis párkányon. Gondolom, ez azért lett így megoldva, hogy jól megnézhessük az eredményt (kifejezetten egészségügyi célzattal). Vagy hogy érkezéskor ne csapjon vissza a víz. Bárhogy is legyen, kissé zavaró, amikor megfordulsz és a kis barátod bámul rád vissza.” Azt hiszem, ehhez nincs mit hozzátennem…

5. A magyar nyelv

„Tíz éve több-kevesebb rendszerességgel jártam már Magyarországra, ennek ellenére a nyelvtudásom a legjobb esetben is alapfokúnak mondható. Sok szót ismerek, és alapdolgokban ki is tudom fejezni magam. Ugyanakkor ha egy beszélgetés elmélyül, reménytelenül elveszettnek érzem magam” – fogalmazott Colm, aki szerint a magyarhoz még csak hasonló nyelvet sem tud a világon.

6. Pesszimizmus, egyenesség és az a magyaros vérmérséklet

Colm Fitzgerald úgy látja, a magyaroknak nem volt túl sok szerencséjük a történelemmel, az állandó megszállások és inváziók mind megpróbálták elnyomni a magyar kultúrát. Mongolok, törökök, Habsburgok, németek, oroszok – mind mély sebeket ejtettek, aminek eredménye az, hogy a magyarok gyanakvóak, rendkívül óvatosak és kritikusak.

Míg Kaliforniában a „Hogy vagy?” kérdésre a „Kösz jól, és te?” a bevett válasz, addig a magyarok sokszor hosszú panaszáradatban törnek ki, amit hívhatunk pesszimizmusnak vagy realizmusnak, de kétségtelen, hogy a magyarok nem fogják vissza magukat és nem kertelnek.

Ebből aztán az következik, hogy ha valakinek a legkisebb problémája is van valamivel, azt nem haboznak a tudomásodra hozni. Ezt néha durvának vagy nyersnek érezhetjük, de itt így mennek a dolgok. Nem kell mellre szívni – hívta fel a figyelmet, Colm, aki így fejezte be a gondolatot: „Get used to it, bazd meg”.

7. Gyalogosok és autósok

A külföldről Magyarországra érkezőknek általában nem könnyű megszokni, hogy az autósok finoman szólva is meglehetősen öntörvényűen állnak a gyalogosokhoz – és akkor még nagyon-nagyon visszafogottan fogalmaztam.

Colm ennél egyértelműbben fogalmaz, amikor azt írja, hogy sok magyar gyorsan és agresszíven vezet, és nagyon türelmetlenek a gyalogosokkal szemben. Szóval mielőtt lelépnénk a járdáról, érdemes mindkét irányba szétnézni – lehetőleg többször is.

8. A pálinka utolér és megpróbál megölni

Nincsen buli pálinka nélkül – summázza Colm, aki szerint a kínálgatás állandó, visszautasítani pedig szinte lehetetlen, amennyiben felér egy sértéssel. A pálinka a magyarok szerint mindenre gyógyír: fáj a fejed? Igyál pálinkát! Menstruálsz? Igyál pálinkát! Ideges vagy? Igyál pálinkát!

9. A szinkronizált filmek országa

Nos, ez önmagában egy olyan téma, ami több posztot is megérne, ellenben érdekes olvasni egy amerikai véleményét, aki szerint az egészen sajátos magyar nyelv és kifejezéstár miatt van értelme szinkronizálni, hiszen feliratozással sokkal nehezebb lenne visszaadni a mondandót.

Ugyanakkor az is igaz, hogy ezzel rengeteg plusz tartalom elvész. Colm Fitzgerald erre Arnold Schwarzenegger osztrák akcentusát hozza fel példának, ami oly sokat hozzátesz a színész imidzséhez, nekem az egyik kedvenc példám a Sons of Anarchy sorozat, ami szerintem egyszerűen nem ugyanaz magyarul, hiszen a szinkronizálással pont a lényeg (a mexikóiak, írek, kínaiak különböző akcentusa, nyelvi kifejezése) vész el.

Más kérdés (és erre Colm is kitér), hogy azért akadnak olyan fordítások, melyek kifejezetten hozzáadnak az eredetihez, elég ha csak a Romhányi József-féle Frédi és Bénire gondolunk.

(Fotó: pixabay.com)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: kultúrsokk Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr478673978

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zaturek 2016.04.30. 20:19:59

- az amcsik nem szinkronizálják a filmeket: jobban is beszélnek angolul, mint mi, magyarok.

- az amcsik nem szinkronizálják a filmeket: ők inkább elkészítik a film remake-jét.

- az amcsik nem szinkronizálják a filmeket: ennek is köszönhető, hogy minden második amerikai beszél valamilyen idegen nyelvet.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.04.30. 20:27:15

@otgorbebogre: "azert kaliforniaban gyilkosabbak az autok. plane a 6 savoson."

Maga a sok sav szerintem csak az europai szemnek fura es ijeszto...gyakorlatilag nagyon jol mukodik, csak ott kell jobban figyelni, ahol tobb autopalya keresztezi egymast, es az elbambulo autos az utolso pillanatban jon ra, hogy hova akar menni. Ezert a gyakorlott autosok mar szamitanak ra, hogy ilyen helyeken jobban kell figyelni az utolso pillanatban savot valto vezetokre...a tobbseg meg altalaban ugyanaz az utat teszi meg naponta, igy szinte kivulrol ismeri minden merfoldjet:)

blackhairlady 2016.04.30. 20:45:31

@Zsuzsi65: "csak ott kell jobban figyelni, ahol tobb autopalya keresztezi egymast, es az elbambulo autos az utolso pillanatban jon ra, hogy hova akar menni."

Oh, errol konyvet irhatnek, kb az lenne a cime, hogy hogyan fedezd fel a varost ugy, hogy nem is az volta celod:))))))))))))

2016.04.30. 20:59:28

@Nigro notanda lapillo: En ezt mar evekkel ezelott hallottam, Angliaban sok szulo emiatt nem engedi hogy kisgyerekek mogyorot, halat, tojast es hasonlokat egyenek. Azt hittem ez 'common knowledge', de az itteni kommentek tanusaga szerint nem. Bar mar semmin nem csodalkozom, miutan sok kommentelo azt gondolja hogy nyugati orszagokban is elterjedt a 'sajat kezu' disznovagas, es nem ertik min csodalkozik a hulye amerikai...

otgorbebogre 2016.04.30. 21:05:10

@Zsuzsi65: En naponta probalok kaliforniaban gyalogoskent /biciklistakent letezni es gyilkosabb mint Mo-n. Ha kozuton vagy le se lassitanak meg ha az ut kozepen is vagy veletlenul. ugorj amerre tetszik. a kertvarosban mas, a sajat hazuk elott nem akarnak elutni.

sutyerák 2016.04.30. 21:05:11

@treffhetes: néha láttam,hogy a japcsik szakét isznak,-na mondom vmi jókis erős pálinka lehet így kaja előtt. aztán mit olvasok?16-17%-os szesz?
ugyanmár!

sutyerák 2016.04.30. 21:05:11

youtu.be/AC_QrHlHFAg blöff. tökéletes magyar szinkron,-jobb,mint az eredeti.

2016.04.30. 21:06:07

@zaturek: Na ez az. Nem tudok ezzel mit kezdeni, hogy 'nem szinkronizaljak a filmeket'. Marmint hogy milyen filmeket? Pl. irani filmeket eredetiben neznek Svedorszagban? A szinkron egyebkent szerintem szornyu minden nyelven, de feliratokra egyertelmuen szukseg van, kiveve ha a nezo anyanyelven van a film. Meg ha beszel is valaki angolul, akkor is hasznos opcio lehet a feliratozas, pl. kulonbozo kiejtes miatt, vagy egyszeruen azert mert beszel ugyan a nezo angolul, de nem az anyanyelve es konnyebben tudja kovetni felirattal.

_Neville 2016.04.30. 21:22:48

Hát igen, a hús nem a Walmart raktárában terem. :D A WC-ből meg szerintem ez sokkal jobb megoldás, én a felfröccsenés verziót sokkal gázabbnak tartom. A panaszkodás meg, nos igen, tény, de valahogy nekem ez még mindig egy őszintébb, emberibb szemléletnek tűnik, mint a kötelező érvényű keep smiling.

Larry Silverstein 2016.04.30. 21:47:10

@Mirjam2: Én életemben 1 disznóvágáson voltam pedig éltem falun is, meg kisvárosban sokat. Nem minden körben divat ez már ittthon sem, de semmi rossz nincs benne.

Ha a budai gyereket viszik el Montana-ba vagy Idahoba valami farmra, az is úgy fog nézni mint a majom az újkapura...vagy mint a poszt amerikaija a disznóvágásra. Városi, ennyi.

Amerikában 300 féle kultúra él egymás mellett, nagyvárosokban ez csak pár háztömb különbség, úgy, hogy az ottani kultúrák sokkal jobban különböznek egymástól mint pl. a miénktől.

2016.04.30. 21:51:15

@Larry Silverstein: Olyan szinten nem erdekel hogy utananezzek, de csodalkoznek ha nyugati orszagokban legalis lenne maganhaznal allatot megolni. Erre mar jo ideje eloirasok vannak, amik biztositjak egyreszt hogy az allat a szuksegesnel nem szenved tobbet, masreszt hogy nem kerul fertozott elelmiszer forgalomba.

Sütemény1975 2016.04.30. 21:55:55

@sutyerák: jaja, vannak kivalo festmeny masolok is. Csakhat az nem az eredeti...

Késapati Tamás 2016.04.30. 22:11:23

Így két amerikás cikk után látom a kommentek alapján, hogy azért jó páran ki tudtak jutni az USA-ba. Az volna a kérdésem felétek, hogy van itt olyan aki nem programozó és munka révén jutott ki vagy a másik verzió, hogy elvett egy amerikai nőt esetleg? Azt látom magyar nő külföldi férfi felállás jó pár akad ( nem csak USA-beli férfivel, hanem más országbeli férfivel is, de fordítottat, hogy magyar férfi vesz el, gazdagabb országbeli nőt mintha nem olvastam volna).

Larry Silverstein 2016.04.30. 22:11:30

@Mirjam2: Nézd majd meg a kábelTV-n a Historyn van egy csomó müsor, amin vidéki (Alaska, Montana) farmerek, vadászóhalászó emberek életét követik. Természetesen ölnek háznál állatot meg nyúznak meg minden amit akarsz...erre biztosan helyi tv-ek vannak minden államban, mo-n sem szabad városban disznót ölni meg gondolom NYC-ben sem...:)

marék lepke 2016.04.30. 23:05:36

@Zsuzsi65:
Bocs, ha már írták. Mo-n 2 fajta hátsó kifolyású WC van. Az egyiknek van egy kis domborulat, amin a termék szinte lecsúszik. Ott is fröccsenhet, de kevesebbszer és kevesebbet. A másik fajta olyan, hogy mindjárt a vízbe érkezik, és nincs semmi ami tompítaná a zuhanást. Na ott aztán jöhet vissza az áldás. :) Remélem érthetően fogalmaztam. :)

Black_Knight · http://baltukor.blog.hu 2016.04.30. 23:05:41

@Zsuzsi65: Áramos kábítással, vagy sűrített levegős patronos lövéssel a fejbe, rosszabb esetben puskából lőnek.
Az áramos nem a legjobb, ha tartjuk magunkat a legalább 3-4 pálinka kell, mielőtt ölünk szabályhoz, megcsaphatja a böllért.
És általában a házi disznóvágásra is érkezik egy ismerős böllér, így nem szenved az állat ráadásul szakszerűbb a feldolgozása.
Látványnak tényleg nem szép, én is undorodom tőle, pedig voltam már párszor, de amint megérzem a sült vér, és a resztelt máj illatát, azonnal a múlté a reggeli "vegetáriánus leszek" érzés :D

Tiszteltetem Brüsszelet 2016.04.30. 23:05:56

@Mirjam2: Te miről beszélsz? Dél Olaszországban meg Görögországban a birkavágás ugyanolyan mint nálunk a disznóölés, jól bebasznak és jókat esznek.

Ezek a franciák meg a döghúst is megeszik izibe, és akkor még nem beszéltünk a bantu újfranciákról, akik kb. ürgét öntenek vazz.

index.hu/nagykep/2016/04/30/a_falu/

Larry Silverstein 2016.04.30. 23:06:03

@Mirjam2: Ez inkább annak a függvénye hogy zavarod-e a környezetedet az állat 'öléssel'.

Olyan USA államban ami 6-7x akkora mint Magyarország és laknak benne 2-3 millióan (jópár ilyen van), éppenhogy az USA-ban az állam sokkal jobban kimarad annak a szabályozásából hogy te a birtokodon mit csinálsz, az állam leszarja és ellenőrizni sem tudja.
A városokban meg sehol a fejlett világban (beleértve Magyarországot) nem szabad haszonállatot még trtani sem, nemhogy leölni...de tény jó régen ment a gyesznóölés még a pesti gangos bérházak udvarán is....de az már nagyon rég volt.

arncht 2016.04.30. 23:06:12

@Késapati Tamás: en akarmennyit olvastam utana, programozokent is szinte minimalis az esely a legalis kijutasra. Ahhoz meg nincs kedvem, hogy azon rettegjek, hogy mikor utasitottak ki. Bar igy utolag jobb is, mert hogy most a felesegem sulyosan lebetegedett, iszonyat nagy bajban lennenk kint. Ausztriabol sem egyszeru megoldani.

arncht 2016.04.30. 23:06:16

Wcnel volt haromfelehez szerencsem, szerintem a legjobb, amikor nem csobban kapasbol, hanem a perem helyett belecsuszik a vizbe (forditott a lejto a csobbanosokhoz kepest). Igy nem kot ki a fekalias viz a fenekeden, es nem is uldogelsz felette.

Csodabogár 2016.04.30. 23:09:05

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Én is de ebből nem derül ki semmi, mert nem látszik a belseje. Én sok ilyen áruházban voltam de olyan padkásat soha nem láttam. Viszont rájöttem, hogy Amerikában sokkal alacsonyabbak a wc-k és ezért vagy másért de magasabban van bennük a víz, mint Europában. Nálam semmi felfröccsenés veszély nincs itthon. Amerikában volt, de ma rájöttem, hogy a fenti ok miatt.

Csodabogár 2016.04.30. 23:16:31

@Mirjam2: Mikor én Svédországban éltem, többnyire angol nyelvű filmeket játszottak a tv-ben és sorozatokat is. Svéd tanulás céljából néztem a tv-t és annyira megszoktam a felirat olvasást, hogy egyszer egy magyar filmnél is buzgón olvastam a feliratokat. Azért is vagyok szinkron ellenes, mert annyit hallok arról, hogy sok nálunk mostanában a funkcionáls analfabéta. Nagy haszon lenne ha legalább olvasni megtanulnának az emberek a feliratok miatt. Egyébként azt hallom, hogy pocsék a magyar szinkron. Soha nem nézek magyar tv-t így tapasztalatom nincs.

Pernilla 2016.04.30. 23:55:36

@Mirjam2: Svédországban csak a rajzfilmeket meg a gyerekfilmeket szinkronizálják.
Amúgy főleg angol nyelvű filmek futnak, úgyhogy nem akkora probléma ez, de ha ne adj' isten tényleg iráni, vagy más egzotikus nyelvű filmet adnak, akkor is felirattal megy.
Szóval lehet, hogy meglepő, de valamilyen szinten tényleg lehet általánosítani, hogy "nem szinkronizálják a filmeket" :)

Vincenzo6 2016.05.01. 00:20:17

A szinkron király, a pálinka ha jó, akkor nagyon jó. A disznóvágás... Hát megértem, ha kultúrsokk egy műanyag burában élő nyugatinak, de azért az "elhányom magam" beteges reakció, a valóságtól nagyon elrugaszkodott ember, akinek ez ennyire megfekszi... Összességében nekem ez pozitív. Az agresszív vezetés, meg sok cigi az olyan, hogy elindulsz Nyugatról Kelet felé és egyre durvább. Románia egy dohányfüstös közlekedési káosz innen nézve, az osztrákok meg homokosok, akik nem ismerik a gázpedált. Onnan nézve mi is bőven "románok vagyunk". Csak ne menjen tovább, mert meglepődne. :D

Golf2 2016.05.01. 07:11:41

@Sütemény1975: Azért mert nem járok agymosásra? Amit leírtam az tény,persze nem a te m1 csatornádon.

DieNanny CH 2016.05.01. 07:43:48

@András Szabó:

Én kb 8 éve ha lehet, már csak feliratosan nézek, így érdekes volt, hogy amerikai filmekben felismertem, ha valaki angliai angollal beszélt.
A jó feliratkészítők pedig nem csak tükörfordítanak, hanem magyar értelmet is adnak pl a szólásoknak.

DieNanny CH 2016.05.01. 07:52:24

@Csodabogár:

Ezért érdemes tudnod, hogy az ilyen "peremeset" laposöblítésűnek hívják.

Bredpitt Monika 2016.05.01. 08:35:33

@Késapati Tamás: vagy nagy szerelem legyen vagy nagy baratsag,
az amerikai no lehuzza rolad az osszes bort, lehet hogy zold kartyad lesz, de ha elvaltok akkor........
Nem veletlen szerintem hogy az altalad emlitett felallas a gyakoribb.

Tsteinar 2016.05.01. 08:59:46

@pukancs: de igazuk volt amit itt az átlag ember eszik az fos. Gyorsfagyasztott, mikrozott vagy vmi gyorsbufes cucc. Minden szirupos édes, a lényeg hogy nagy adag legyen.

Tsteinar 2016.05.01. 09:00:00

Azért az amcsi autóvezetésről is lehetne mesélni, kívülről előzés, mindenki egyedül, gyors sàv aki véletlenül nem egyedül ül a kocsiban, belső sávban simán eldöcögnek miközben kívülről kerülgetik őket, jobbra kanyarodni piros lámpánál.

2016.05.01. 09:00:13

WC-ben a legjobb a japán guggolós megoldás. Nem a balkáni mocskos, hanem a tiszta japán. Utána pedig seggzuhany.

Az amerikai csobbanós budit nem szeretem, felcsap a víz. A magyar lapos részre pottyantós jobb, de akkor már inkább a lejtős, amin lecsúszik a termék, de nem közvetlenül vízbe érkezik, mint az amerikainál.

Viszont a guggolós japán mindent visz, de persze a lényeg a fenékzuhany. Anélkül élni nem lehet.

2016.05.01. 09:00:37

@András Szabó: a tatárok igenis akkora pusztítást vittek véghez, ami kihatott a későbbi magyar történelemre is. Az egész Alföldet gyakorlatilag lemészárolták. 100%-a lakosságnak ott elpusztult. Bánátban és Dél-Erdélyben ugyanez, gyakorlatilag mindenkit meggyilkoltak. Ezután jöttek a szerb, oláh, német stb hospesek, telepesek. Utána a török is elpusztította ezeket a területeket, majd a 18. században ugyanide még több román (vlah, oláh), ruszin, "szlovák", német, szerb települt be. Aztán a románok 1848-49-ben etnikai tisztogatást hajtottak végre Dél-Erdélyben a magyarok ellen, a szerbek ugyanezt eljátszották Délvidéken (nőket a mellüknél fogva fűzték össze, gyerekeket a falhoz vágták, halálra erőszakolták stb.). Aki ezek után csodálkozik, hogh a magyar gyanakvó, pesszimista, az nem épeszű.

Ugyanez igaz Amerikában az őslakosokra. Nem véletlenül magas náluk az öngyilkossági ráta, alkoholizmus, munkanélküliség. Pont olyan megerőszakolt, megkínzott nép, mint a magyar vagy mondjuk az örmény.

2016.05.01. 09:01:20

@Larry Silverstein: amerikai élményem, hogy délen pl. voltam olyan családnál, akiknek volt földjük. Rajta meg rengeteg elvadult disznó. Ők meg kimentek este és lőtték őket halomra. Nem is vadászatnak hívták, hanem dúvad irtásnak. Így persze annyi hús került a hűtőházukba, hogy gyakorlatilag nem vettek sose boltban. Walmartba csak lőszerért jártak, nem húsért. Ez persze nem California. Szarvasra is vadásztak, ott nyúzták meg, darabolták a háznál.

Északon eszik a fekete medvét is. Persze az, aki vadászik. Egy dél-kaliforniai nem ez a kategória.

Szóval a posztban szereplő dél-kaliforniai pasas egy olyan helyről jött, ahol hollywoodi sztárokat és Playboy modelleket gyakrabban látni, mint vadállatokat vagy háziállatokat. Neki egy alabamai vagy vidéki georgiai környezet is kultúrsokk lenne.
De mondjuk Detroit vagy Chicago is külön világ, nem épp kellemes helyek.

2016.05.01. 09:02:38

A szinkronon rugózni felesleges. Álprobléma. 2016-ot írunk, könyörgöm, szakadjunk már le erről a témáról. A 2000-es évek közepéig esetleg probléma lehetett az, hogy hogy szerezzünk angol nyelvű filmet, de utána torrent-ről filnek, sorozatok, youtube, mindenféle streaming, legrosszabb esetben DVD-k rendelkezésre álltak. Plusz CNN, BBC, angol nyelvű az internet 95%-a.

Az meg hogy a svéd beszél angolul, az részben van csak a szinkronmentes TV miatt. A fő ok, hogy a svéd közel áll az angolhoz, a nyelvtan gyakorlatilag nem nagyon tér el érdemben. Másrészt az oktatási rendszerük nem volt 40 évig az orosz nyelvre ráállítva, szabadon utazhattak, tájékozódhattak a világban, sőt kapitalista országként kellett is kommunikálniuk a külvilággal. A magyarok meg az állami cégeken keresztül intézték a teljes külkereskedelmet. Volt egy pár idegennyelvi levelező és kész.

2016.05.01. 09:03:14

@pamut: szerintem az angolok majd eldöntik kell-e nekik az EU. Nyilván védenék a pénzügyi szektorukat, sok százmilliárd fontot mosnak ott tisztára a világ minden tájáról. Másrészt gyűlölik a kelet-európai bevándorlókat. Lengyeleket, románokat, bolgárokat, magyarokat, litvánokat. Ha kilépnek az EU-ból, akkor sevszakad meg minden kapcsolat, kiegyeznek az EU-cal, kapnak egy speciális státuszt, biztos nem olyan lesz, mint az EU-orosz viszonylat. Szerintem most az angolok egyre szarabbul élnek, ezért az EU-t meg a kelet-európaiakat okolják. Nem tragédia, ha kilépnek, nyilván nem küldenek majd vissza minden románt meg magyart a hazájukba. Lesz kvóta, évente lesz egy meghatározott keret, hogy ennyi magtar meg ennyi bolgár jöhet. De akik már kint vannak, azok nem lesznek visszatoloncolva.

Az angoloknak azért más bevándorlóik is vannak: nigériai, karibi négerek, pakik, indiaiak, ezek jó része nemzetközösségbeli, azok is megfelelnek tányért mosogatni.

Később a németek is kvótát fognak bevezetni a kelet-európaiakra, hiszen a több millió mohamedánt kell először munkáhpz, megélhetéshez juttatniuk, különben nagyon hamar lángba borítják az országot.

GizGazGéza 2016.05.01. 09:03:18

Én ezt a cikket régebben már olvastam az Index-en.... Na mindegy.. Nekem rengeteg külföldi barátom van, többnyire a nyugati "fejlett" világból költöztek ide. Kivétel nélkül imádják az országot.. Olcsó de színvonalas helynek tartják!

2016.05.01. 09:03:38

@Vincenzo6: "Hát megértem, ha kultúrsokk egy műanyag burában élő nyugatinak, de azért az "elhányom magam" beteges reakció, a valóságtól nagyon elrugaszkodott ember, akinek ez ennyire megfekszi" - Dél-Kalifornia egy kis szelete Amerikának. Onnan nézve gyakorlatilag Florida vagy Georgia is egy másik bolygó.

Kaliforniaiként az első, aminek szembe kellett volna tűnni neki, az hogy mennyire olcsó az ingatlan Magyarországon. Amerikai és ázsiai ismerőseim lehasaltak, amikor felvilágosítottam őket, hogy mennyibe kerül egy jó kialakítású és állapotú lakás vagy egy ház. Mind rögtön kalkulálni kezdett, hogy jó lenne venni... Aztán felvilágosítottam őket a magyar bérekről. Kicsit megdöbbentek, hogy ennyiért egyáltalán felkel valaki reggelente.

tanato 2016.05.01. 09:22:43

@karandash: teljesen igazad van a Brexittel kapcsolatban,egyedül azzal nem értek egyet hogy kivétel nélkül ott maradhat minden k.-európai a szakmája keresettsége és nyelvtudása szintje figyelembevétele nélkül,csak azért mert már mondjuk 3 hónapja landolt Lutonban.és igazad van utána a többi gazdag állam is kvótázni fog velünk k.-európaiakkal,lesz létszámhatár,hisz a kivándorlási vágy nem lesz a régiónkban kisebb mint most.

pamut 2016.05.01. 09:23:15

@karandash:
"szerintem az angolok majd eldöntik kell-e nekik az EU."
Szerintem is. Nem is írtam semmi olyat ami ezzel ellenkezne. Melyik mondatomat értetted félre?

"Nyilván védenék a pénzügyi szektorukat"
Azt biztos nem, azt épp elüldözik ezzel. Már több fontos pénzügyi cég bejelentette hogy ha kilépnek, ők is kilépnek, mennek Berlinbe vagy a hollandokhoz.

"sok százmilliárd fontot mosnak ott tisztára a világ minden tájáról."
Khm, finoman szólva laza állítás... Anglia nem egy kis offshore sziget a világ végén, a világ egyik legfejlettebb pénzügyi rendszere van ott, ha egy angol tisztára akarja mosni a pénzét akkor pont hogy kiviszi Angliából és mosottan viszi vissza.

"Másrészt gyűlölik a kelet-európai bevándorlókat."
Na jól van, ez már röhejes :)

"Ha kilépnek az EU-ból, akkor sevszakad meg minden kapcsolat, kiegyeznek az EU-cal, kapnak egy speciális státuszt"
Szó szerint ezt írtam...

tanato 2016.05.01. 09:24:04

@GizGazGéza: És az ideköltözött barátaid magyarországi bérekből élnek?

tanato 2016.05.01. 09:26:19

@karandash: jAPÁN wc:Idős térdfájós emberek,terhes kismamák,mozgássérültek számára használhatatlan.Ugyanis nem képesek guggolni,beleesnek a lyukba.

Void Bunkoid 2016.05.01. 09:43:39

@Csodabogár: @Dartois83: a "fejleszti a nyelvet" nem jó érv amúgy, de ezt már mondtam többször.

A szinkronizált filmeket megnézők kb 100 százaléka amikor elmegy a moziba megnézni a filmet, akkor ő elsősorban _szórakozásra_ vágyik, és nem egy kétórás Origo beszédértési vizsgára.

inebhedj - szerintem 2016.05.01. 10:07:00

@Tronald Dump:

Nehéz ügy ez.

Mivel jó pálinkát csak háziban találsz, így nagyjából 3 lehetőség van.

1. Ihatatlan, "bolti".
2. Ihatatlan, házi (gondolom Te ezekkel találkozol)
3. Jó, házi.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.05.01. 10:46:00

@inebhedj - szerintem:
Nagy tévedés.
A pálinka Magyarország újkori sikertörténete.
Kiváló pálinkafőző manufaktúrák vannak amik olyan italt állítanak elő amivel semmi sem versenyezhet a világon. A házi pálinka sem.
Ezeket a pálinkákat BOLTBAN lehet megvenni.
A házi pálinka legendája több sebből vérzik. azt tartják jó HÁZI pálinkának amelyik "jó erős". Ez a mérce. Még jó hogy 100%-nál erősebb nem lehet de ahogy ismerem a magyarokat igény esetén simán főznének 150%-ost is.
A másik buktatója az pedig hogy a házi pálinka csak hullott gyümölcsből készülhet. Ez alapvetés a házi pálinkánál és itt válik el miért nem versenyezhet a manufaktúrákkal. Aztán a technikai és technológiai különbségekről nem is beszéltem.

Tiszteltetem Brüsszelet 2016.05.01. 11:07:48

@inebhedj - szerintem: Van jó, sőt kiváló bolti cucc.

jó - cserszegi füszeres szilva kb. 3000/fél liter

kibaszott jó - bármelyik hivatalos kis főzde áruja 3-15000/fél liter

Rotoxis 2016.05.01. 11:07:59

@karandash: Minket nézel teljesen hülyének, vagy...
Találomra megnéztem egy kaliforniai ingatlan oldalt (Fresno). 235e dollárért négy háló, három fürdő, nappali, konyha, ebédlő, garázs, ht. helyiség, stb. Azonos színvonalú ingatlanért Magyarországon a dupláját kérik. Az átlagos magyar "felújított" eladó ház a 60-70-es években épült (kalákában összetákolt) bontásérett vacak. Ennyi erővel Ukrajnában még olcsóban lehet kapni sárkunyhót.

padlogaz 2016.05.01. 11:29:33

hmm, érdekes írás, de szvsz kb. 15 évvel ezelőtti állapotokat tükröz. gondolom az első - korábbi - időszak tapasztalatait foglalta össze, manapság azért elég más a helyzet.

M. Péter 2016.05.01. 11:43:15

@Rotoxis: Nézd meg az árakat Los Angelesben vagy San Franciscóban is,

András Szabó 2016.05.01. 12:03:52

Az a helyzet, hogy aki könnyen megjegyez dolgokat, pl. szavakat annak könnyebb, mint nekem aki 12 éven át tanulta a németet, igencsak intenzíven, mégsem tudok németül. A szavakat nem tudom mihez kötni, míg ha a nyelvtanról van szó ott csak meg kell jegyezni pár szabályt és kész, van benne logika, így gyerekjáték az egész :)

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Érdekes dolog ez, de az biztos, hogy ha valakit sok baj ér utána nem lesz optimista. Épp ma volt egy beszélgetésem erről, és érdekes módon a tatárok ott is szóba kerültek, pedig ők csinálták a legkisebb kárt a ami a mai helyzetre is kihatna, nem úgy mint a többi betolakodó, akik nem 2 évig voltak itt, de nem is 20-ig (különös tekintettel a Haubsburgokra, ha ők nincsenek akkor ez az ország talán sosem vesz részt, és főleg nem a rossz oldalon egy olyan háborúban amit sosem lett volna szabad elkezdeni!!!)
Nehéz nyelv, nos nekem meg az angol a nehéz, és az akcentus egyáltalán nem jön át, ha nincs szinkronizálva. Mindig csak tanulom tanulom, persze a nyelvtan nem nagy cucc, de a szavakat megtanulni... Jó vicc.
Autó, sietünk, hát persze jutni akarunk 5-ről a 6-ra, persze egy olyan országban ahol minden könnyebben megy ott nem kell így küzdeni, rohanni...

élhetetlen 2016.05.01. 12:04:05

@diggerdriver: „Nem látok igazán számottevő különbséget”. Pedig van. Elsüllyedt a vízben és papír kerül rá, nem is látod. A másik a szag, a víz lezárja, nem a kupacon üldögélsz, ha üldögélsz még. Nekem csak ilyen wc-im vannak, és egyszer sem csapott még fel a víz sem. Egyetlen probléma van vele, ha orvoshoz székletmintát kéne vinni. Na, azt nem tudtam még megoldani.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.05.01. 12:13:54

@élhetetlen:
Jártomban keltemben mindkét változatot használtam. Saját tapasztalat hogy a szag kicsit sem kevesebb a vizes változatnál.

DieNanny CH 2016.05.01. 12:26:28

@András Szabó:

"Nehéz nyelv, nos nekem meg az angol a nehéz,"

Én nem tudom, nekem nehéz lenne-e - ugyanis sosem tanultam... Valószínűleg a jó hallásomnak köszönhetem, hogy felismerem az angol és amerikai között a különbséget.

Mert amúgy németes vagyok, és szinte 0 nyelvtudással mentem Ausztriába, ahol 4 év után simán letettem a középfokút.

Igen, biztos van olyan, aki nehezen tanul nyelvet. Viszont aki szorgalmas, és bebiflázza a szavakat és szabályokat, az - ha máshogy nem - írásban hiba nélkül tud kommunikálni!

DieNanny CH 2016.05.01. 12:28:06

@diggerdriver:

Hajjaj, főleg, hogy a gyerekeimnél is olyan van, és volt, hogy ők küldtek ki azzal, hogy: büdös van, majd szólok, ha kész leszek!
:-)

élhetetlen 2016.05.01. 12:52:51

@Black_Knight: Disznó ölés. „a házi disznóvágásra is érkezik egy ismerős böllér”. Viszont sohasem felejtem el, mikor kiöregedett a segítség, és apa nekiállt, hogy meg tudja ő ezt csinálni, sokszor látta. Nem ment zökkenő mentesen, volt olyan forgó, ahol három helyen is belevágott, mire eltalálta. A lényeg a zárószöveg volt, mikor végzett a darabolással: hál’isten, legalább összerakni nem kell. Sosem láttam magát a leölést, engem csak akkor keltettek fel, mikor már perzselték. Az öcsém évente vesz egy disznót, amit ő öl meg, nem tudom, mennyire legális, egy disznóért nem vesz sokkolót, állítólag halántékon vágja a nagykalapáccsal, disznó eldől, leszúrja. Gyors.

rdi 2016.05.01. 12:52:56

Egy disznóvágás messze jobb annál, mint amivel egy ipari húsüzemben szembesül az ember, bárhol a világon... (Miket darálnak bele, pl., hogy messzebb ne menjünk...)

Pálinka: a mi családunkban, és a párom családjában pl. abszolút nem divat, nem iszunk. A pároméknál nagy ritkán előkerül, de nincs tukmálás, kínálgatás, aki nem iszik, az nem iszik, békén hagyják (a többség végül nem iszik).
Mi így nőttünk fel, hogy nem volt központi téma az alkohol. Gondolom, azért mások is vannak ezzel így.

élhetetlen 2016.05.01. 12:53:15

@diggerdriver: Biztosan meg tudod magyarázni, hogy egy frissen gőzölgő kupac miért nem büdösebb egy adag vízzel már betakartnál, úgyhogy nem vitatkozom.

élhetetlen 2016.05.01. 12:53:19

@karandash: „de persze a lényeg a fenékzuhany”. Ami, ugye nem kötődik a japán guggolóshoz. Nem ismerem a japánt, nekem itt Mo-n kézi fenékzuhanyom van minden wc-ben, a „lejtős” változat mellett.

P.Elliot 2016.05.01. 13:11:02

@karandash: Rettento regen lakok itt az Usaban es meg sosem csapott fel a viz amikor wc-re mentem, Fel tolem a viz vagy mi a nyavaja? Es miert van az hogy egyeseknek meg mindig felcsap ugyanitt ahogy boszen magyarazzak.
Hat nem Amrika lenne ha ne orvosolna rogton ezt a problemat uj, jol kidolgozott wc-ket kialakitva.
Csak elnezem hogy mennyi hulyesegeket hordanak itt ossze, foleg azok akik csak voltak itt es a legtobb alapbol negativan nyilatkoznak mindenrol.

Steve Musacci 2016.05.01. 14:45:35

A "bazd meg" mindig rosszul íródik a neten. SZ-szel kell írni, mert nem bazik senki...

adg 2016.05.01. 14:52:14

Amennyire tudom, az amerikai wc nem azonos a magyar melyoblitesuvel. Az amerikaiban magasabb a viz sokkal, nem olyan magasrol ugrik a maci, ezert frocsen kisebbet. A magyarorszagi valtozatban, ami egesz europaban meg sajnos nalunk is elterjedt, abban sokkal melyebben van a viz. Igen jol felcsapodik. Egyetlen megoldas, ha egy rakas wc papirt teszek bele eloszor, foleg nyilvanos helyen. A "talcas" ilyen szempontbol jobb, nem frocsog. Es ket kocka papirral el lehet kerulni a kenodest.

Hat ez amugy ropant fontos tema. :)

adg 2016.05.01. 14:54:08

@Tsteinar: "jobbra kanyarodni piros lámpánál"
Ez miert gond?

adg 2016.05.01. 14:54:50

@adg: pontosabban roPPant fontos tema. :))

Rotoxis 2016.05.01. 15:13:37

@M. Péter: Te pedig azt, hogy mit árulnak. Nézd meg a 40-80 milliós lakásokat (jelentős részük leválasztott csonk 50-80 nm-en), azután nézd meg, mennyibe kerül egy elfogadható, nem teljes felújítást igénylő igazi lakás. Mert az 150-250 nm, teljesen felújítva (értsd, a szerkezetet nem kell megbontani, a falak a helyükön maradhatnak). Az Indexen éppen ma láttam egy Balaton felvidéki, tényleg jó állapotú, közepes méretű házat, közel 3 millió dollárt kérnek érte.
Majd mindenki elkövezi azt a hibát, hogy csak az árakat hasonlítja össze, a méret- és minőségbeli különbségről elegánsan megfeledkezik.

CoolKoon 2016.05.01. 15:40:51

@Gerusz: Mit ad Isten, nekünk műholdas UPC van, ott pedig a kertévék pont átkapcsolhatók eredeti szinkronra (már évek óta), a Viasat viszont nem.

2016.05.01. 15:48:10

@Tiszteltetem Brüsszelet: En mondjuk a civilizalt orszagokrol beszeltem, ahol pl. el kell kabitani az allatot eloszor, nem lehet csak ugy nekiesni reszegen egy kessel. Te nyilvan valami masrol beszelsz.

2016.05.01. 15:56:14

@Pernilla: Ezt mondom, hogy felirat kell, maskepp hogyan ertesz meg egy idegen nyelvu filmet? A szinkron szerintem hulyeseg, ugy ahogy van. Viszont akik azt mondjak hogy 'nem kell szinkronizalni' a filmeket, azok nagyreszt abbol indulnak ki hogy minden 'idegen nyelvu film' angol nyelven van es azt mindenkinek meg kell erteni. Szerintem meg ez hulyeseg, egyreszt mivel nagyon sok film eredetileg nem angolul van, masreszt pedig nem lehet elvarni hogy mindenki olyan szinten beszeljen angolul hogy teljesen megertsen mindent, felirat nelkul.

2016.05.01. 16:03:48

@tanato: Hat pedig Azsia-szerte hasznaljak ezeket a WC-ket, az altalad leirt csoportok is. Nagyon sok helyen csak ilyen van es mindenki ezeket hasznalja, tehat nem lehetetlen, sot.

2016.05.01. 16:06:49

@tanato: Egeszen biztosan nem... Ez ugyanolyan mint hogy az en szempontombol szuper jo es olcso hely Thaifold, mas kerdes hogy a thai emberek jelentos resze szempontjabol nem annyira, de biztosan veluk van a problema :)

2016.05.01. 16:13:55

@Csodabogár: +1, pontosan igy gondolom en is.

CoolKoon 2016.05.01. 16:21:06

@Taxomükke (UK): Akár a villamosvezetőnek adsz igazat, akár nem, az tény, hogy egy villamos féktávolsága (a súlyából és a kerekei érintkezési felületéből adódóan) minimum egy nagyságrenddel nagyobb az autókénál (sőt, a teherautókénál is). Ergo az, aki közvetlenül a mozgó villamos elé lép, az életével játszik. Az persze vitatható, hogy a picsa mennyire érdemelte meg a pofont, de könnyen járhatott volna úgy, hogy a mentők se kaparják össze azt, ami megmarad belőle (ugye -a vonattal ellentétben- a villamos alatt semennyi hely sincs).

Hattáb 2016.05.01. 16:21:19

Gyanítom hogy a disznóvágás kihalófélben van,elég sok helyen tartani sem szabad már. A szinkron meg legalább annyit hozzátesz egy filmhez mint amennyit elvesz, hiszen a rendező markáns karakterhez markáns hangot tud választani.Ez ér annyit mint a Schwartzenegger tájszólása.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.05.01. 16:46:42

@Rotoxis: mondjuk Fresno-ba gyakorlatilag senki nem akar koltozni, mert arrafele semmi nincs, ezert tunik olcsonak;) ha par szaz merfolddel delebbre v.eszakabbra nezel, 2-3x olyan dragak az ingatlanok.

Behajtó70 2016.05.01. 16:49:15

Azt véletlenül elfledted odaírni, hogy fentieket 2002-ben írták. Nem baj.

tanato 2016.05.01. 16:49:21

@Mirjam2: Tudom hogy ott nincs más és nem is értem hogy tudja egy idős ,vagy terhes vagy egy mozgássérült személy ezeket használni,rejtély.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.05.01. 16:56:31

@P.Elliot:" Es miert van az hogy egyeseknek meg mindig felcsap ugyanitt ahogy boszen magyarazzak.
Hat nem Amrika lenne ha ne orvosolna rogton ezt a problemat uj, jol kidolgozott wc-ket kialakitva.
Csak elnezem hogy mennyi hulyesegeket hordanak itt ossze, foleg azok akik csak voltak itt es a legtobb alapbol negativan nyilatkoznak mindenrol."

Haha, latom, ez a tema mindenki fantaziajat megmozgatta :)))) egyebkent teljesen igazad van, en is pont ezt irtam, hogy a majdnem 10 ev alatt, miota ilyen tipusu wc-t hasznalok, nem volt soha ilyen problemam :))) Van egy gyanum, hogy tobben Fabry anekdotajabol veszik a peldat, neki volt anno egy musora, amiben hosszasan meselt amerikai kalandjairol, es tobbek kozott reszletesen beszamolt errol az elmenyerol:) nekem az volt a gyanum mar akkor is, hogy 1. kicsit kiszinezi a dolgot 2. a "nagydolog" sulya/allaga miatt volt ilyen "froccsenos" tapasztalata...:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.05.01. 16:58:36

@adg: koszonjuk, hogy vegre valaki tudomanyos magyarazatot (magasabb viz szint) adott erre a roppant fontos temara! :)))))

András Szabó 2016.05.01. 19:34:37

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:

Nos én pont ezt csináltam már általános iskolától, hogy állandóan a szavakat tanultam, sokkal több energiát fektettem bele, mint a matek, fizika, történelem tanulásába, annak ellenére, hogy a legkevésbé sem érdekeltek, hogy ezt meg azt hogy mondják a németek, és ennek a beleölt energiamennyiségnek ellenére nem tudtam megjegyezni, de már a verstanulásnál is előjött, hogy ott sem tudtam megjegyezni a verseket, pedig azt is annyit tanultam. Mindig csak az maradt meg ahol volt valami logika (nyelvtan, matek), vagy érdekes volt, mint a történelem.

skye8 2016.05.01. 20:22:09

@Zsuzsi65: en most soforsulizok (igaz kanadaban) Es ugy tanitottak, hogy piros lampanal nem szabad balra fordulni. sarganal igen de pirosnal mar Nem. Egyetlen kivetel egyiranyubol egyiranyu utra fordulaskor, persze ha szabad az ut. A tanar nem is enged a vonal mogul kimereszkedni ha van mar egy auto a balra fordulos savban a vonal elott. Gyakorlatban viszont ugy mukodik itt is, hogy 2-3 kocsi felsorakozik a vonal elott, igy nem ritka eset hogy a fordulas mar piros lampanal tortenik, maskepp elsodorna a balrol jovo forgalom mikor a lampa atvalt.

2016.05.01. 21:39:19

@tanato: Nyilvan mindenki kialakit maganak egy technikat / poziciot ami bevalik neki. Most eszembe jutott, mintha lattam volna par helyen kapaszkodokat a falon ami lehet hogy pont azoknak volt akik felig allo helyzetbol probalnak 'celozni'...

adg 2016.05.01. 23:51:47

@Mirjam2: en nem tudom rendesen behajlitani a terdem, nagyon nehezen tudnek egy ilyet hasznalni. Ha erdoben kell hasonlo modon, az is egy szenvedes, es az en labam meg nem olyan rossz, kozel sem neveznem magam mozgasserultnek. Sogoromnak konkretan teljesen fix a terde, egyaltalan nem hajlik egy regi baleset miatt. O szerintem ezt a wc-t ugy tudna hasznalni, hogy vegig csurog a laban minden.

Gyanitom, hogy a fejletteb azsiai orszagokban van a mozgasserulteknek alternativ megoldas, a kevesbe fejlettekben meg pont leszarjak a mozgasserulteket, nem? Nem tudom, csak gondolom. Mert egy tolokocsis pl soha nem fogja ezt hasznalni, ez nem olyan, hogy valahogy megoldja.

adg 2016.05.01. 23:55:08

@Zsuzsi65: hat igen, ez valoban egy igen fontos tema. :))

Tetszett a kirandulos posztod, bar a kepeket sajnos meg nem tudtam megnezni, mert mi is epp kirandulunk, majd otthon.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.05.02. 00:45:47

@adg: Te is irhatnal a ti autos turatokrol! :)

virgo 2016.05.02. 08:24:36

@Zsuzsi65:

"Itt aztan tiltakoznanak ezerrel az allatvedok, ha valahol is disznovagast latnanak."

Gondolom ezek olyan emberek, akik még csak a szupermarket fagyasztójában láttak húst, és azt hiszik, húsfán terem, csak le kell szedni.

Void Bunkoid 2016.05.02. 08:24:41

@tanato: arrafelé azokat, akik már nem képesek a budi fölé guggolni, díjmentesen elaltatják :D:D:D:D

Void Bunkoid 2016.05.02. 08:24:43

@adg: a kevésbé fejlett ázsiai országokban (pl India) az átlagpolgár nem is nagyon zavartatja magát olyan dolgokkal, hogy vécéremenés, csak szépen félreáll az út szélén és elvégzi a dolgát.

Igen, városban is.

pimi50 2016.05.02. 19:50:00

Akárhová megyünk a világban, mindenütt találunk szokatlant. Én így értékeltem az amerikai észrevételeit. Ők sok mindennel előbbre tartanak, mint mi. Kevesebbet dohányoznak, mint mi, de mi a helyzet a drogokkal? Udvariasabbak a gyalogosokkal, akiket azután lelövöldöznek az utcákon. New Yorkban, aminek népessége kb. akkora mint Magyarország, naponta(!) több embert ölnek meg az utcákon, mint itthon egy év alatt. A klotyó olyan amilyen, én speciel nem szeretem, ha felfröccsen. A szinkronról: tudom, hogy siralmas nálunk a nyelvtudás, de kíváncsi lennék, hogy Amerikában pl. a Saul fiát magyarul nézik?

DieNanny CH 2016.05.02. 20:01:26

@pimi50:

Szerintem az oscarjelölt külföldi filmeket csak feliratozzák.

Amúgy jók a meglátásaid.

pimi50 2016.05.02. 20:56:10

Európában a közismerten "nyelvtudós" skandinávokon kívül a teljes szinkronizálás az elterjedt. A feliratozás nyelvtudásra való előnyös hatása sem egyértelmű. Szerintem a közoktatás lenne a kulcs, de ...

M. Péter 2016.05.02. 21:23:40

@pimi50: Azok, akik kutatják ezt a témét, azt mondják, hogy a nyelvtanulást az idegen nyelvű feliratozás segítí vagy segítené.

LondonFashion 2016.05.02. 23:12:56

@pimi50: Igen, sok mindenben igazad van, de a szinkronban nem.
UK-ban az osszes kulfoldi film feliratosan megy a tv-ben, gyakran nezek europai filmeket, a multkor pl. a Kontrolt is adtak, feliratosan.
De csak, hogy tutira menjek, rakerestem arra, hogy "Son of Saul USA" es mindenhol ugy hirdettek, hogy subtitled. Bar ez egy Oscar dijas film eseteben alap, amugy nem tudom, hogy milyen rendszeresseggel jatszanak a mozik nem angolul beszelo filmeket...
En felirat parti vagyok. Egy ido utan megszokja az ember es nem lesz az a problema, hogy "olvass vagy nezd, a ketto egyutt nem megy." Persze idosebbeknek problemas lehet a gyors olvasas, de osszessegeben tobbet nyerne vele a tv nezo es moziba jaro lakossag, mint vesztene.,

Void Bunkoid 2016.05.03. 10:51:49

@LondonFashion: amúgy megjegyezném, a felirat/eredeti nyelv-fétis itthon Magyarországon főleg angolul tudók körében van nagyon piedesztálra emelve, és elsősorban angol nyelvű filmek esetén - mert hát persze, tudunk angolul, akkor miért ne fejlesszük a nyelvet.

Ellenben ugyanezen emberek is a fél életüket adnák egy szinkronért, ha a film történetesen mondjuk norvég vagy grúz nyelvű - e két nyelv szórendje baromi kötött, így nagyon kevés szerepe van a hanglejtésnek, így ez a két nyelv, ha nem értesz rajta, akkor monoton, hosszútávon baromi zavaró/idegesítő karattyolásnak hangzik. Ez pedig iszonyúan elvesz a film élvezeti értékéből :)

LondonFashion 2016.05.03. 16:16:43

@Void Bunkoid: Norveg vagy gruz filmet meg nem lattam felirattal az igaz, ugyhogy nem tudom mit adnek egy jo szinkronert. :)
De spanyol, francia, olasz, irani filmeket mar igen es ott nem volt semmi problema. Egyszer probalkoztam egy izlandival, ott par perc utan kikapcsoltam, de nem tudom, hogy azert mert egyszeruen nem volt kedvem a filmhez vagy mert a nyelv zavart.

Magyarorszagon elsz amugy vagy UK-ben? Van egy tok jo elofizeteses (havi £5) oldal, az a neve hogy MUBI es ahol mindenfele erdekes filmeket mutatnak a vilagbol. 30 napig van fent egy film, aztan torlodik es uj jon a helyere. Peldaul a magyar Szegenylegenyeket is fent volt, de azt nem is neztem meg. Mind felirattal termeszetesen.

Void Bunkoid 2016.05.04. 10:31:12

@LondonFashion: hehehe :) a latin nyelvek amúgy (főleg a spanyol) hanglejtésükben-dallamosságban nagyon közel állnak a magyarhoz, azt egész kellemesen lehet nézni úgy is, hogy nem értesz egy büdös kukkot se belőle, mert nem tűnik annyira darálásnak. Na egy skandináv már eléggé :)

Amúgy én itthon maradtam, tekintve hogy az óóócsó lakhatásnak meg az itthoni viszonylatban elég jó fizetésnek köszönhetően egyedül lakva is marad kb jó kétharmad annyi a bukszában a rezsikifizetés után, mint Londonban többedmagammal élve egy fedél alatt - és hidd el, közel negyvenévesen már bőven felülírja a 133 százalékkal több dellát az "én házam, az én váram" érzés :)

2016.05.04. 14:37:30

@Void Bunkoid: En mindenfele nyelven rendszeresen nezek filmeket angol felirattal, soha egy percre nem merult meg fel bennem hogy 'zavarna' az eredeti nyelv. Pl. nagyon szeretem a skandinav detektiv-sorozatokat, angol felirattal. Engem a szinkron nagyon zavar es abszolut eroltetettnek tunik, meg angolul is, magyarul meg vegkepp - el sem tudom kepzelni ha pl. egy irani vagy skandinav filmben magyarul beszelnenek.

LondonFashion 2016.05.04. 23:55:41

@Void Bunkoid: Abszolut ertheto. En azert jottem ki, mert a multinal, ahol dolgoztam angol nelkul nem lehetett feljebb vagy jobb pozicioba lepni es ugy dontottem, hogy akkor kijovok par evre es megtanulok... Ennek 8 eve volt... :) Kicsit itt ragadtam. Pedig nem is irodai munkam van, de szeretek Londonban elni es dolgozni.
Nem tudom mikor megyek haza...

Adani 2016.07.12. 13:13:45

4-es pont érdekes, erre valóban rácsodálkoznak nemcsak itt de egész Európában is, hogy jéé, egy polcra kell rászarni, és lehet nézegetni, nem tűnik el. Az amcsi WC-knél meg még egy lyuk is van az elején valami érthetetlen ok miatt.

De, hogy nem jönnek rá, hogy milyen jó az ha nem jár minden bombavetés alvázmosással.

Vasárnapi ebéd meg az evés találó, még a 90es években jelent meg egy cikk a szépemlékű Terror News-ban valakitől, aki cserediákként járt Amcsiföldön és valami texasi kisvárosban volt elszállásolva, amolyan igazi vadnyugati porfészek, ahol vasárnap reggel templomba megy mindenki majd elegánsan kiöltözve ünnepi ruhában mennek ebédelni a McDonalsba, egyébént meg chips kóla és sültkrumpli meg egyéb gyorskaja csak.

Ott az a luxus ha főzöl otthon és az van különleges alkalmakkor, mert hát vásárolni kell hozzá, ami idő, meg drágább is, mint rendelni valami kaját. Nálunk meg ugye fordítva megy.

Amire még rácsodálkozhat az ember, hogy Amerikában nem divat mosógépet tartani otthon, inkább mosodába hordják a szennyest ill. társasházakban van mosókonyha az alagsorban és a lakók oda járnak le mosni. Társasági program is egyben, ameddig mos a gép lehet pletyózni. Lehet persze mosógépet venni ott is, de kuriózum ha valakinek van.

Szinkron Hát az tényleg nem jellemző ott, inkább újraforgatják a filmet ha tetszik nekik ill. lemásolják az eredeti mintájára. Lásd pl a Japán Ringu film és a The Ring című amerikai. Nálunk viszont már régen is keletje volt, a kalózvideós korszakban sem pöcsöltek sokszor a felirattal még moziban sem, vagy eredeti nyelv vagy, ami inkább jellemző hangalámondás. Ráadásul az utóbbi egyszerűbb is volt, hiszen nem kellett hozzá drága stúdióvideó meg vágószoba, simán miközben másolta a videókalóz egy Rádiótechnikából kimásolt kapcsolási rajz alapján megépített erősítővel a filmet egyszerre úgy 4-5 videóra is akár egy egyszerű filléres monó mikrofonnal a második hangsávra unott fahangon rámondta a spontán septiben fordítást hallás alapján. főleg német pornó és horrorfilmek terjedtek így.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása