oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. március 25. 06:41,  Egy svájci magyar nanny napja 190 komment

2016. március 25. 06:41 Határátkelő

Egy svájci magyar nanny napja

Nagyon sokan vágnak bele a külföldi életbe au pairként, aminek persze megvannak a maga előnyei (nem kell a lakhatáson és a kaján aggódni). A mai poszt szerzője azonban nanny, ami nem ugyanaz. A blog rendszeres olvasói a nanny szóról alighanem egyből DieNanny-re asszociálnak, és ez esetben nem is tévednek, hiszen az ő egy napja következik, jó sok képpel - amiért külön köszönet.

Írd meg te is, hogyan telik egy napod - készíthetsz mellé fotókat, videót is, és mindezek kombinációját! :) Nincs unalmas nap és unalmas élet! A cím: hataratkeloKUKAChotmail.com.

A sorozat korábbi részeit itt találod

016.jpg

„Elég sokat gondolkodtam, írjak-e én is posztot, mivel a munkám eléggé privát környezetben folyik. Meg kellett találnom az egyensúlyt, amivel le is írom a napomat, meg nem is árulok el túl konkrét dolgokat.

Ott kezdődik a dolog, hogy nanny vagyok egy svájci családnál. A nanny szakképzett gyermekfelügyelő, tehát más, mint a babysitter. Munkámat nem a családnál lakva végzem.

Három gyerek van, leegyszerűsítve A, B és C névvel fogom őket említeni, ahol A 8 éves, B 5, C pedig 3. Egy keddi napomat fogom elmesélni. Mivel minden napom más, ezért van ennek jelentősége.

Az órám 5:45-kor csörög. Szeretek kényelmesen elkészülni, kényelmesen kávézni és reggelizni, és mivel koránkelő vagyok, ez nem gond. 7:20-kor lépek ki az ajtón, ahol ilyen szép látvány fogad.

01_2.jpg

Pár lépés után meglátom az állomást.

02_1.jpg

Ellenkező irányba megyek, az alagúton keresztül a vasút másik oldalára.

03_1.jpg

7:25-kor bekopogok a lakás ajtaján, majd benyitok. Anya és a három gyerek reggelizik. Legkisebbiknek rossz a kedve, a háta közepére sem kíván engem. Anya menne 7:30-kor - miután megbeszéltük az ebédet, meg a várható dolgokat. Csakhogy C időközben 10 másik kart növesztett, nem lehet leszedni az anyukájáról, valamint tőle zeng a lépcsőház. Sikerül rábeszélnem, hogy a bejárati ajtó kukucskálóján nézzük továbbra is az anyukáját. Lehetőleg csöndben.

Ezután A-val megyek fogat mosni, aznap csak ő megy reggel. B-nek csak délután van ovi. 'A' 10 perccel 8 előtt indul, hogy aztán 4 perccel később visszarohanjon a tesicuccáért. Milyen jó, hogy a suli közel van.

A két kicsinek megmosom a fogát, felöltöznek, elkezdenek játszani, én meg rendbe rakom a konyhát és nekiállok répát pucolni. Gyerekek fogócskát játszanak, a cél én vagyok: Ki van előbb DieNanny-nél?

B rám tapadt, nem enged el egy pillanatra sem. Mikor megkérem, hogy hát ez mind szép és jó, de mozdulni sem bírok, a kistesója szemrehányóan rám néz: - De hát B szeret téged!!! Hát, ha ez a helyzet, akkor hagyom magam féloldalra megbénítani.

Azért a répa kész, fedőt rá. Mehetünk barkácsolni. A közelgő húsvét miatt pom-pom kiscsibét csinálunk. Mikor C kész, a maradék fonalakat vagdossa pár milliméteres darabokra.

Utána megint játszunk. Felfedezték, hogy a szobák külső sarkainál, a vakolat alatt fémborítás van, úgyhogy a Geomag-játékkal feldíszítik a falat.

04.jpg

Répa kész, mehetünk ki. Mosdó és öltözés.

05_1.jpg

06_1.jpg

07_1.jpg

Játszóra menet újabb építkezést fedezünk fel. Megvan a következő hónapok elfoglaltsága! (Bár szerintem ezzel a géppel csak talajmintát vettek. Legalábbis, a csövekben lévő földet külön fatartókba tették.)

08.jpg

Játszóra viszünk - vagyis viszek - mindent. Plusz ruha, innivaló, játékok, labda, buborékfújó.

09_1.jpg

Bár a legérdekesebb mégis a csatornafedélen túli világ.

010.jpg

11-kor indulás haza, a nagynak 11:20-ig van suli, aztán jön ebédelni. Hazafelé megállunk a ház mögötti étterem kertjénél, ahol tyúkok, kakasok, nyulak, pávák, őzek, kecskék legelésznek.

011.jpg

Végre otthon. Lehámozni a ruhákat, vizet feltenni. 'A' megjön 11:45-kor. Különös módon az iskolába vezető út ötödannyi ideig tartott.

C-nek majd' leragad a szeme. Ezért ebéd után valószínűleg aludni fog.

Tortellini, répa, almaszósz az ebéd. Utána megehetnek egy kis csomag gumicukrot.

Nagynak matekleckéje van. Kicsivel elmegyek fogat mosni, majd a nagyokkal megbeszélem, hogy fogmosás után lecke és játék, de csöndben.

C mellett ülök az ágyon, nincs kedve elaludni. Hallom 13:00-ra beállított konyhai órát sípolni. Kimegyek elkészíteni a két nagyot az induláshoz. 10 perccel később útra készek - a tanítás 13:30-15:00-ig tart -, mire visszamegyek C-hez, ő húzza lóbőrt.

A két nagy indulóban.

013.jpg

Oké, jöhet a konyha. Miután végzek, még megkávézom, majd ébresztem. Túl sokat nem ajánlatos aludnia, mert akkor éjfélig kukorékol. Kávézás közben élvezem a kilátást a nappaliból.

012.jpg

Kimegyek vele a játszóra, majd 15:30-kor megjönnek a nagyok. Mikor kérdezem, hogyhogy csak most jöttek, B a világ legtermészetesebb hangján így szól: - Tudod, ma a rövidebb úton jöttünk!

Hm. Melyik lehet a hosszabb?

A legnagyobbiknak megmutatom, hogyan kell a pompomot készíteni, ő nekifog, én meg csinálom az uzsonnát. Ez általában 2-3 féle gyümölcs, utána müzli szelet.

014.jpg

Utána felkerekedünk, elmegyünk a strandhoz. Ott az a jó, hogy ha nem szándékozik az ember fürdeni, akkor nem kell belépőt fizetnie. Tehát én nyáron is ott voltam, felpakolt cuccokkal, de mivel csak az ottani játszóra mentünk, ezt megmondtam a bejáratnál, és nem kellett fizetni. Most kicsit magas a vízállás, de szép az idő.

015.jpg

Útközben B elújságolja, hogy a csoportszobájukba be van állítva egy keltetőgép, már vannak benne tojások, és húsvét után ki is bújnak a kiscsibék.

Hamarosan indulunk haza, mert az anya kb. 17:30-kor jön. Otthon a két nagy kint maradhat a ház előtti játszón, de én a kicsivel bemegyek.

Bent bújócskázunk, ő számol, én meg túl jól elbújtam a sarokban, mert nem talál. Furcsállom, hogy nem lesz mérges. Aztán nyílik a bejárati ajtó, az anya megjött. Gyereket hallom, meséli, hogy bújócskázunk. Végül csak megtalál.

Valami van a szájában. Mikor kérdezem, mi az, anyukája közli, hogy valószínűleg az asztalról vett el valamit.

Ravasz. Kihasználta, hogy el vagyok bújva (sic!), és megdézsmálta a húsvéti dekorációt. A fehércsoki-nyuszinak annyi.

Míg veszem a cipőmet, megbeszélem anyukával a nap történéseit, majd elbúcsúzom. Kint a játszó tele van gyerekekkel, az én két nagyom csak annyit kérdez tőlem, ki van otthon, majd folytatják a játékot.

5 perccel később otthon vagyok, megvacsorázok, email-eket olvasok, netezek, aztán fürdés, alvás.”

Ki kicsoda?

Babysitter - az a valaki (jellemzően tinédzser lány), aki pár órára átjön vigyázni kisebb gyerekekre, amíg a szülők például este buliznak.

Au pair – a családdal lakik, többnyire besegít a háztartási munkába is. Napi pár órát tölt a gyerekekkel, nem karrierként végzi ezt a munkát, hanem ideiglenesen, általában nyelvtanulási célból. Zsebpénzt, plusz ellátást kap, nem fizetést.

Nanny – az angolszász országokban legtöbbször nem „szakképzett” (bár előfordul), de a gyereknevelésben tapasztalt valaki, aki karrierszerűen mások gyerekeire vigyáz. Lakhat a családdal, vagy lehet saját lakása, megegyezéstől függően.

Vannak még egyéb fokozatok, például a mother's help / au pair plus (legalábbis Angliában így van) – ők tulajdonképpen au pairek, akik a szokásos pár óránál hosszabb ideig tartó munkát vállalnak és több pénzt is kapnak.

(Mirjam2 kommentje alapján – köszönet érte)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: egy napom Svájc

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr508524326

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2016.03.25. 06:46:36

Hát nem könnyű de jò melò idegek kellenek hozzá,jò poszt!

adg 2016.03.25. 07:00:23

Tunderkert. Na, ma megnezem, mi lesz a musor odaat, a vidam oldalon.
:)

Koszi

FeketeMacska73 · http://olcsomobilhivas.hu?ajanlom=1ha 2016.03.25. 07:08:06

szep. van aki pont ezt szereti. sajat gyereknel nem lesz gond. de akkor o is fogad egy nannyt majd?

tanato 2016.03.25. 07:10:57

Gratula,jól megírt poszt!

2016.03.25. 07:11:39

Svájci tündérkert. Még a tehenek is lilábbal, mint máshol...

DieNanny CH 2016.03.25. 07:13:08

@Golf2: Köszi!

@adg: :-D

@FeketeMacska73: Hát, látod, ez egy jó kérdés!

@tanato: Köszi!

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.03.25. 07:39:55

Végre!
Te is írtál...
:)
Köszi.
Le a kalappal. Más gyerekeivel nem egyszerű.
Ja, és irigyellek a hely miatt!!!

©________ 2016.03.25. 07:42:07

es mas napokon mi a különbség?

Pernilla 2016.03.25. 07:45:40

nagyon jo poszt, nekem is foleg a kepek tetszenek :) a tobbi nap leirasat en is hianyolom, vagy arrol masik poszt lesz? :D

soad1221 2016.03.25. 07:54:25

"Ravasz. Kihasználta, hogy el vagyok bújva (sic!), és megdézsmálta a húsvéti dekorációt. A fehércsoki-nyuszinak annyi."

Ezen jót röhögtem :) döbbenet, hogy ezek már iylen kis korban milyen agyafúrtak a 3 éves nálunk is simán kitalál mindenféle trükköt, hogy megszerezze amit kell :)

DieNanny CH 2016.03.25. 08:04:18

@Babette©: @Pernilla:

Hétfőn mind a két nagynak reggel kell menni. Tehát, mikor megérkezem, és mondjuk a középső még pizsamában lófrál, vagy még ki sem bújt az ágyból, akkor tudom, hogy nekem kell őt kísérnem.
Az iskolásoknak 8-ra bent kell lenni, az ovisoknak elég 8:20-ra.
Tehát, akkor a kicsivel elkísérjük őt, vagyis a kicsit már el kell kezdenem öltöztetnem, hogy el is készüljünk.
Valamint, 11:20-ra a sulinál kell lenni, őt elhozni - bár nagyon sokszor a nagytesóval akar jönni, nem a csigagyorsaságú legkisebbikkel... Ezt reggel mindig megbeszéljük - mármint, hogy elmenjek-e érte, a nagy meg beleegyezik-e, hogy együtt jönnek.
Délután csak a nagynak van suli.

Szerdán szintén mindkettő megy reggel, akkor ugyanez a forgatókönyv, viszont az iskolások nem kapnak házit, tehát délután nagyobb túrákat is tehetünk. Viszont a nagynak este fél 6-kor le kell ülni enni valamit, mert 6-kor megy tornára.

Csütörtökön nincs óvoda - csak a nagycsoportosoknak - tehát mindkét kisebbik otthon van, a nagynak viszont 8:25-kor ki kell lépnie az ajtón, mert 8:36-kor megy az osztálya busszal úszni. Mondjuk, ezt még az anya intézi.

Pénteken mint a hétfő, csak iskola van délután, viszont a legkisebbiknek 8:30-11:00-ig játszócsoport.

E két utóbbi napon ritkán vagyok a családnál.

Ilyen különbségek vannak. Mármint, logisztikai különbségek...

DieNanny CH 2016.03.25. 08:05:23

@soad1221:

Mi is az anyukával csak nevetni tudtunk a leleményességén...

DieNanny CH 2016.03.25. 08:15:51

@svájci sapka (ch):

A hely miatt??? :-D
Úgy láttam, nálad is szép táj van! Oké, valóban nem hegyek, hanem lankák, meg dombok. Engem a nálad lévő táj Alsó-Ausztriára emlékeztet.

2016.03.25. 08:21:15

Jo poszt, biztosan sokaknak erdekes es hasznos, raadasul meg vicces is egyben! :) Az tetszik ahogy sikerult a csalad maganeletet tiszteletben tartani, kozben megis erdekesen irni a temarol.

Egy dolgot tisztaznek mert sokan tevesen hasznaljak magyarul ezeket a szavakat (nem Nannyire gondolok, hanem az atlagra): 'babysitter' az valaki (tobbnyire egy tinedzser lany, de lehet barki mas is) aki par orara atjon vigyazni kisebb gyerekekre ('baby') amig a szulok pl. buliznak este. Au pair az aki a csaladdal lakik, tobbnyire besegit a haztartasi munkaba, napi par orat a gyerekekkel tolt (ha vannak gyerekek), nem karrierkent csinalja ezt a munkat hanem ideiglenesen, altalaban nyelvtanulasi celbol, es zsebpenzt plusz ellatast kap, nem fizetest. Nanny, legalabbis Angliaban, legtobbszor nem 'szakkepzett' (bar elofordul) de gyereknevelesben tapasztalt valaki, aki karrier-szeruen masok gyerekeire vigyaz, lakhat a csaladdal vagy lehet sajat lakasa, megegyezestol fuggoen. Ezen kivul vannak meg egyeb fokozatok, pl. mother's help / au pair plus, legalabbis Angliaban igy van; ezek tulajdonkeppen au pairek akik a szokasos par oranal tobb munkat vallalnak es tobb penzt kapnak.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.25. 08:29:10

Remek poszt. Fogalmam sem volt eddig mit csinál egy Főnéni.:))))))
Ez is kiváló példája annak hogy nincs unalmas munka csak jól kell leírni. Gratulálok.

Muscari 2016.03.25. 08:32:11

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: hát ez jó komplikált :-)

Örülök, hogy írtál, érdekesen telik a napod, nem unatkozol, az biztos. Ilyen iskolai beosztás mellett nem csoda, hogy vagy otthon marad az anya, vagy nanny-t fogadnak, más lehetőség úgy látom, hogy nincs.

Mi van, ha valamelyik gyerek beteg? Hogy viszed a többit?

Muscari 2016.03.25. 08:35:15

@Mirjam2: ezt jó, hogy tisztáztad, szerintem sokan keverik.
Valaki leírhatná ugyanezek német megfelelőit is.

2016.03.25. 08:55:31

@Muscari: Igen, az jo lenne, nemetul nem tudom. Raadasul Nemetorszagban / Svajcban gondolom mas rendszer van mint UKben ilyen szempontbol. UKben a fentieken kivul van meg a child minder, aminek az a lenyege hogy tobb szulo valakinek a maganlakasara viszi a gyerekeit naponta es az illeto ott vigyaz rajuk napkozben, de ehhez egy csomo engedely kell stb. A nannyknek viszonylag gyakran van sajat gyerekuk is, ok altalaban, ertelemszeruen, nem laknak egyutt a csaladdal akiknek dolgoznak hanem sajat lakasuk van. Ami meg keresett UKben az az 'after school nanny', azaz aki felveszi az iskolabol a gyerekeket es veluk marad amig a szulok haza nem ernek, kulonorakra viszi oket stb. Kulon kategoria persze a 'special needs' azaz ha serult gyerekekrol van szo, ehhez a problematol fuggoen lehet hogy kell szakkepzettseg / egeszsegugyi vegzettseg, vagy eleg lehet a gyakorlat. Es vannak kimondottan kisbabakra specializalodo 'baby nanny'-k, ami nem ugyanaz mint a 'maternity nurse'. Az utobbi tobbnyire nem valodi 'nurse' (bar lehet az) hanem valaki akinek sok tapasztalata van ujszulottekkel es / vagy elvegzett egy tanfolyamot ezzel kapcsolatban, es kozvetlenul a szules utan segit a csaladnak nagyon intenziven, sokszor egy-ket honapig szinte semmi szabad ideje nincs, viszont ezek rovid tavu munkak es az atlagosnal sokkal jobb orabert fizetnek.

DieNanny CH 2016.03.25. 09:07:37

@Muscari:

"Mi van, ha valamelyik gyerek beteg? Hogy viszed a többit?"

Hát, igen, erre is külön készülni kell.

Pl 2 éve a középsővel orvoshoz kellett menni. De csak 11-re volt időpont, a másik faluba. A nagy pedig 11:20-kor végzett az oviban. Anyuka felhívta az óvónőt, hogy mondja meg a gyereknek, amikor jön, még nem lesz senki otthon, üljön le a játszón a padra. Mi 11:35-kor értünk busszal az állomáshoz, '40-kor már a játszónál voltunk.
Ha a középső beteg, nincs gond, a nagy egyedül járkál.
Ha a legkisebbik, akkor szinte minden alkalommal tud a középső jönni a naggyal. De vannak kivételek. Pl most minden szerdán korcsolyázni voltak a nagy osztálya. A fedett koricsarnok a strand mellett van, a sulival ellenkező irányban. Végszükség esetén a szomszédokat lehet megkérni, 4 gyerek a középsővel jár egy csoportba, tehát az ő anyukáikra lehet számítani.

Gyerekvigyázó nem olyan sokféle van, mint Angliában.
Babysitter valóban lehet már 13 éves kortól, ehhez tanfolyamot kell végezni.

A nanny itt szinte mindig szakképzett, és 99%-ban nem a családnál lakik.

Tagesmutter ("napközbeni anya") - a saját lakásában fogadja a gyerekeket, maximum 5-re vigyázhat. Ehhez is van egy tanfolyam, amit el kell végezni. Ez annak előnyös, akinek saját gyerekei kicsik, az ő létszámukat töltheti fel 5-re. (Mondjuk van 2 saját, jöhet 3 idegen, viszont 18 hónapnál fiatalabb csak 1 lehet.) Másik oldalról meg annak a szülőnek éri meg, akinek egyke a gyereke, és így gyerektársaságban lehet.

Egyéb lehetőségek még a Családi napközi (Krippe), Napközi (KiTa = Kindertagesstätte) és a Spielgruppe, (de ez 2,5-3 órás elfoglaltság csak).

Evain 2016.03.25. 09:13:19

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Ezt de fura volt olvasni, akár a mi lányunk is írhatta volna, csak nála az utazás kimarad, mert ugye velünk él. :D

A rendszer itt is hasonló, itt a tagesmuttert gastourdernek (vendéganya) hívják, és itt is eléggé szabályozva van, itt max 6 gyerekre vigyázhat, akikből max kettő lehet 2 év alatti.

gabuschka 2016.03.25. 09:15:18

Nagyon jo poszt, erdekes a munkad, es jo, hogy nem laksz veluk.

DieNanny CH 2016.03.25. 09:28:09

@Evain:

Úgy érted, a lányod nanny? De akkor kire vigyáz?

DieNanny CH 2016.03.25. 09:29:55

@gabuschka:

Igen, 11 évig au-pair-ként családnál laktam, és nem volt probléma, viszont most már nem tudnám ezt elképzelni. Hiába, öregszem! :-)

Evain 2016.03.25. 09:34:02

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: nem, az au pairünket hívom lányunknak. De ő már inkább családtag. :)

tanato 2016.03.25. 09:41:55

@Muscari: Tényleg jó hogy tisztázta Mirjam a kategóriákat főleg egy MO.-i olvasónak,mivel itthon ugye gyakorlatilag egyik kategória sem létezik,élethivatászerűen,max.ritkásan egy egy alkalomra.Vagy van nagymama,vagy a szülők cipelik mindenhová a gyereket,bankba boltba,/saját/orvoshoz,hivatalba stb,ahogyan más második világbéli országokban is.

LittleG (uk) 2016.03.25. 09:43:40

Szuper poszt es kepek. 5 percre lakni a munkahelytol - talan egyszer nekem is megadatik :)
Itt nem maszkalnak a gyerekek egyedul, tobbnyire, de hat ez egy nagyobbacska varos..

Milyen percre pontossn be van osztva minden :) Tegnap a lanyomek musort adtak elo (Jezus viragvasarnapi Jeruzsalembe bevonulasan a lanyom rozsaszin, arsnyszarvu unikornisa volt a szamar :) ). Kerdezem a recepcion, hogy pontosan hanykor lesz. Valasz: Nemsoka. Mihelyt mindenki megerkezik es beregisztral.. Suli 9-kor kezdodik, a musor vegul 9.20 korul ..

Herr Géza 2016.03.25. 09:56:47

@diggerdriver: Te három gyerek mellett "unalmas munkát" vizionálsz??? :)))))))

©________ 2016.03.25. 09:58:33

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: jezusom....meg olvasni is bonyolult.

©________ 2016.03.25. 09:59:34

@diggerdriver: en nem hiszem, hogy unatkozna:-):-):-):-)

©________ 2016.03.25. 10:00:22

@Muscari: figyelj, @Herr Géza: , most lehetsz valaki:-):-)

©________ 2016.03.25. 10:03:15

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:

" csak 11-re volt időpont, a másik faluba. A nagy pedig 11:20-kor végzett az oviban. Anyuka felhívta az óvónőt, hogy mondja meg a gyereknek, amikor jön, még nem lesz senki otthon, üljön le a játszón a padra. Mi 11:35-kor értünk busszal az állomáshoz, '40-kor már a játszónál voltunk."

Na ezt itthon nem tudom elkepzelni.
Ujabban az a szokas, hogy kapsz idopontot,de az csak annyit jelent, hogy aznap valamikor sorrakerulsz.

©________ 2016.03.25. 10:04:31

@Evain: hu, regen a cseledet hivtal A Lany-nak.

DieNanny CH 2016.03.25. 10:06:08

@LittleG (uk):

Nem, négynél. Bár volt olyan szlovák ismerősöm, aki már 8 éve ugyanannál a családnál volt.

©________ 2016.03.25. 10:07:30

@tanato:
Ezt a felrobbant az internet c dolgot nem ertem. Akinek van gyereke, mind csak vallat von a kepek, hogy ahapersze.

DieNanny CH 2016.03.25. 10:11:29

@Babette©:

Itt elég szigorúan veszik az időpontot. Viszont, mindkét oldalról! Tehát ha te, a beteg nem mész el, akkor is kiszámlázzák a "vizitdíjat" hiszen miattad volt foglalt egy időpont.
Ha 24 órával korábban lemondod, akkor nem kell fizetned.

(Mi valóban bekerültünk 11-kor, kb 10 perc volt a vizsgálat - doki akkor már a picit is megnézte, ha már ott volt. Később mondta is az anyukának, hogy nálam a pici nem sírt, mikor vizsgálta...
11:15-körül indultunk vissza a buszmegállóhoz, onnan '30-kor indult a busz.)

DieNanny CH 2016.03.25. 10:16:19

@LittleG (uk):

Itt az iskolák körzetesítve vannak, tehát mindenki oda megy, ahol lakik. Az általános iskola 6 osztályos, itt minden évfolyamon 3 osztály van. Úgyhogy egy kis faluban is megtalálható egy iskola. A nagyon kicsikben két évfolyamonként összevonva. Pl az 1-2 osztályban összesen van 21 gyerek, meg így tovább.
Itt úgymond "kötelezően elvárják", hogy a kisóvodások - ez a magyar középsőnek felel meg - kb novembertől egyedül járjanak. Emiatt októberben rendőr tart nekik közlekedési oktatást.

DieNanny CH 2016.03.25. 10:17:03

@Babette©:

Á, már mindenre ezt írják, hogy felrobbantotta az internetet...

Határátkelő 2016.03.25. 10:30:16

@Mirjam2: Ez jó! Engedelmeddel kiemelem és beteszem a poszt végére. Közszolgálati jelleggel. :)

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2016.03.25. 10:34:18

Ez jó volt, még olvastam volna. :)
Az nekem is fura hogy a 8 éves egyedül mehet suliba. Itt nálunk nem lehet ilyet.

DieNanny CH 2016.03.25. 10:37:13

@ChristineK:

Olvass tovább! :-) Itt a 4,5 évesek is egyedül járnak! :-)

DieNanny CH 2016.03.25. 10:44:51

{Ha esetleg túl sokáig nem válaszolok valakinek, az azért van, mert ez a #&@^^˘°˛$ blog.hu kidobott, és próbálok újra belépni. Ma már 4x megtörtént... :-((((((( }

2016.03.25. 10:48:00

@Határátkelő: Oke, de hozzatennem hogy nem vagyok szakerto, csak az egyeni tapasztalataimon alapszik amit irtam es ez Angliara korlatozodik. Ha valaki maskepp tudja, ill. ha mas orszagban maskepp van, az gondolom majd kiderul a tovabbi kommentekbol.

2016.03.25. 11:01:46

@ChristineK: Angliaban ezt senkinek nem ajanlanam, nem azert mert lecsuknak hanem mert tortenne valami a gyerekkel, sajnos. Ez egyebkent regen nem igy volt, ferjem pl. Manchesterben egyedul jart iskolaba 5 eves koratol es semmi baja nem lett, de ma mar nagyon nem tartanam jo otletnek. Bar mindez a csaladtol is fugg. Mi pl. gyerekkoromban par haznyira laktunk az ovodatol, es en ovoda utan egyedul jartam haza, kulcsom volt. De ugy tudom ez mar akkor is szokatlannak szamitott Mo.on, ma nem tudom megoldhato lenne-e. Mindenesetre semmi bajom nem lett, soha nem allitott meg senki.

2016.03.25. 11:05:39

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Angliaban sem lehet kesni az orvosi idopontrol. Korzettol fuggoen, ha valaki pl. ketszer kesik vagy nem megy el, az orvos leveheti a listajarol es kereshet masik orvost. Az idopont szigoruan maximum tiz percre szol; ha valakinek tobb idore van szuksege, annak dupla idopontot kell foglalni (persze csak jo indokkal adnak).

2016.03.25. 11:09:01

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Nem tudom mashol hogy van, de pl. Angliaban nem a kozlekedestol kell elsodlegesen felteni a gyereket hanem az emberektol akik megtamadhatjak. Nalunk van a 'csaladban' 12 eves gyerek, en oszinten szolva nem engedem egyedul Londonban sehova, majd talan kb. 2 ev mulva. Persze ez a gyerek erettsegetol is fugg.

©________ 2016.03.25. 11:09:31

@ChristineK: 8 evesen en bementem egyedul busszal a belvarosba,majd atsetaltam a masik vegere szolfezsra. Telen sotetben is. De ez mondjuk a mult szazadban volt.

©________ 2016.03.25. 11:10:33

Mondjuk en mar oviba is egyedul jartam.

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2016.03.25. 11:14:35

@Mirjam2: Fiam úgy 10 éves volt mikor az iskola igazgatóval beszéltem erről, hogy járhatna e egyedül mert dolgoznom kéne. Azt mondta semmiképp, mert nem szabad őket egyedül hagyni, mondta hogy otthon se lehet egyedül. Mert bárki feljelenthet érte és elveszik a gyereket, illetve ha történik vele valami és én nem vagyok ott akkor engem lecsuknak. 12 éves kortól fogadják el hogy egyedül járjanak suliba, de otthon még akkor se nagyon maradhat egyedül. Ami a vicc hogy elvileg ezekről nincs is törvény, de mégis a fentieket alkalmazzák.

2016.03.25. 11:17:37

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Ez valojaban nem au pair munka, ha evekig csinalja valaki. A csaladok akik au pair statuszban alkalmaznak egy nanny-t evekig, valojaban kihasznaljak hogy az au pair, szamukra kedvezo, jogi statuszat, vagyis az au pair nem alkalmazott, nem kell neki minimalbert fizetni es nem igazan vannak munkavallaloi jogai. Sokszor olyan allampolgarokat is lehet au pairkent alkalmazni akik nem kapnanak munkavallalasi engedelyt az adott orszagban. Ez valojaban egy jogi kiskapu kihasznalasa, es nagyon sokszor az au pair kihasznalasa is, hiszen az illeto nincsen bejelentve, nem fog nyugdijat kapni, nincsenek szabalyozva a munkakorulmenyei es sokszor nevetsegesen keves penzt, 'zsebpenzt' kap a munkajaert.

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2016.03.25. 11:17:54

@Babette©: Persze tudom én azt, hisz én is 6 évesen egyedül jártam suliba, 7 évesen már ingázó voltam és távolsági busszal jártam be Pestre iskolába. Otthon meg mivel én értem haza először nekem kellet tüzet rakni a konyhába meg a fürdőbe is. Tény hogy ez a '70-es években volt.

tanato 2016.03.25. 11:18:58

@Babette©: Latin AMerikában most is lánynak hívják a bentlakó cselédet /muchacha/.

2016.03.25. 11:23:04

@ChristineK: Ertem hogy nincsen rola torveny, de szerintem Angliaban egyszeruen nem biztonsagos. Legalabbis Londonban meg Manchesterben nem, mas varosokat nem ismerek. Ha tizeves gyerekem lenne, kizart dolog hogy egyedul elengednem iskolaba (Londonban). Tudom hogy sok csaladnak nehez ezt megoldani, ezert alkalmaznak au pairt meg az osszes tobbi hasonlot.

tanato 2016.03.25. 11:23:06

@Babette©: Itthon nem robbant,de ugye máshol ahol,különböző kategóriájú/au-pair,nanny,babby sintér ,live -in maid/ házi segítség meg gyermekfelvigyázó van,ott tényleg robbanthatott,hogy anyu teljesen egyedül van a gyerekre meg a háztartásra.

tanato 2016.03.25. 11:27:01

@ChristineK: Most már itthon is más világ van,jelesül még itt vidéken is a legtöbb gyereket autóval hozzák viszik,suliba edzésre különórára stb.kezdéskor és délután nem lehet parkolni az iskolák környékén még egy vidékim kisvárosban sem.
Anno persze 40 éve én is biciklivel jártam suliba meg délutáni elfoglaltságokra,mint 95%-ban a gyerekek anno.

tanato 2016.03.25. 11:28:18

@Evain: AZ au-pairetek magyar?

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2016.03.25. 11:32:39

@Mirjam2: Ahogy írtam is nekem is azt mondta a diri hogy semmiképp ne csináljam. Hiába kisváros a miénk, bármi történhet.

adg 2016.03.25. 11:34:06

En meg tok egyedul szulettem. De az tenyleg mas vilag volt. :)
A gyerekemnek mar nem engednem.

2016.03.25. 11:34:47

@tanato: Nyugaton sincsenek ilyen alkalmazottai mindenkinek, messze nem. De pl. Angliaban az ovoda nagyon draga, sokan nem engedhetik meg maguknak. Au pair vagy childminder olcsobban kijohet, es sokan nem engedhetik meg maguknak hogy ne dolgozzanak evekig szules utan. Angliaban sem ugy nez ki hogy egy atlagos no uldogel a TV elott es a kormet lakkozza naphosszat, mikozben az egyik cseled foz, a masik takarit, a harmadik a gyerekre vigyaz stb.

2016.03.25. 11:38:23

@ChristineK: Ezt mondom, hogy ez nem a torvenyek miatt van hanem amiatt mert sajnos nagyon is valos veszely hogy tortenik a gyerekkel valami. Egyebkent nem tudom mennyit valtoztak a torvenyek az elmult generacio alatt, de a ferjem gyerekkoraban meg normalisnak szamitott gyerekeknek egyedul maszkalni, most meg nem. Szomoru :(

Hari Seldon 2 2016.03.25. 11:40:30

Á, ez igen. Három gyerek fél lábbal a vízben. Ez a szép kihívás. Ha még talál valamelyik valami dögöt az még hozzá egy kis ráadás. És mindezt persze egy felnőttnek levezényelni.

„Csakhogy C időközben 10 másik kart növesztett, nem lehet leszedni az anyukájáról, valamint tőle zeng a lépcsőház. Sikerül rábeszélnem, hogy a bejárati ajtó kukucskálóján nézzük továbbra is az anyukáját. Lehetőleg csöndben.”

Ez a lehetőleg csöndben az esetek egy bizonyos százalékában nem működik, ha jól gondolom. Inkább nem kérdezem meg, hogy hány százalék.

„C-nek majd' leragad a szeme. Ezért ebéd után valószínűleg aludni fog.”

Az nem jó este a szülőknek. Akkor várniuk kell, míg elalszik.

tanato 2016.03.25. 11:50:34

@Mirjam2: Ez teljesen jogos,amit leírtál inkább a 3.-ik világ középosztálybéli feleségeire,anyáira illik.De azért mégiscsak egy más, egy gazdagabb világ/persze szegények is vannak/ mint a mi 2.világbéli országunk.Többen megengedhetnek olyanokat mint amiről a cikkben is szó van,nanny au-pair baby sintér , live-in maid stb,amiről mi itt azt sem tudjuk eszik e vagy isszák.
Már írtam itt is hogy egy ország életszínvonalát az is meghatározza /szerintem/ az autók száma és évjárata,a lakások alapterülete és kora nagyobb utazások lehetősége stb. mellett hogy egységnyi háztartásra mennyi szegényebb országokból származó háztartási segítség jut a fentebb részletezett kategóriákban pl.

P.Elliot 2016.03.25. 11:52:49

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Nagyon jo poszt, nagyon jo kepek, nagyon olvasmanyos, elolvasgattam volna meg, nagyon szeretem a gyerekeket, mindent ami korulottuk van, minden kolok mas, erdekes meglesni az eletuket, gondolataikat, egy kulon vilag.
Hanem te nagyon jo Nanny lehetsz, mar ez a kulcslyuk historia is hogy tudod hogy mikkel lehet leszerelni egy anyja utan sirankozo kisgyereket, kis apro, erdekes dolgokkal hogy ne jusson eszebe az hogy az anyuval sajnos keves idot tud tolteni pedig szeretne.
Egyszer olvastam a neten egy kis tunderi dolgot hogy az anya aki nekiallt vacsorat fozni hogy szerelte le a gyereket vagy gyerekeit, nem is emlekszem mar hogy meg tudja fozni a vacsorat de megis foglalkozzon is veluk, felmutatott egy repat ami azt jelentette hogy ez lesz a vacsora kelleke, a kolok nekilatott lerajzolni, megis ugy remlik hogy ketten voltak hiszen megbeszeltek hogy mi lehetseges a repabol, szoval lerajzoltak, hozzateve meg hogy mit gondoltak, aztan amikor apa hazajott, megmutattak a rajzot es neki ki kellett talalni hogy mi lesz a vacsora es a gyerekek nagyon elveztek, de meg a szulok is.
Sokszor apro kis dolgokon mulik hogy a gyerek szorakoztatonak, szeretnivalonak talalja a napjat, a bebiszitterjet meg az anyjat, sok kis apro fogas van, illetve otlet.

adg 2016.03.25. 11:54:53

@P.Elliot: Hogy ment a talalozo a varoshazan?

DieNanny CH 2016.03.25. 11:57:15

@Hari Seldon 2:

A legkisebbik kb 2,5 éves kora óta nem alszik ebéd után. (Nem tudom, hogy bírja...) Csak hetente, kéthetente egyszer.
Aznap is, az éjszakája nagyon rossz volt, már 4-kor keltette a szüleit, anyuka is félig kómásan ment dolgozni, ezért volt álmos már délben. (Meg emiatt volt nyűgös reggel.)

Szerencsére ez a csöndes búcsú nagyon nagy százalékban jellemző, míg anya veszi a cipőjét, én már le tudom nyugtatni, és ki tudom vinni hiszti nélkül az előszobába egy puszira.
Születése óta ismer, szóval ez nem nekem szól, apjával is képes csinálni - mármint, ha apa marad otthon, és anya megy dolgozni.
(Tegnapelőtt este meg, mikor megjött az anyukája, visszaküldte a lépcsőházba, hogy még menjen egy kicsit dolgozni...)

Evain 2016.03.25. 12:00:40

@Babette©: ja, de nálunk ő a "fogadott lány", nem A lány, csak én lusta disznó vagyok kiírni. :)

@tanato: igen, magyar.

tanato 2016.03.25. 12:03:01

@Evain: Az jó lesz a gyermeketek magyar tudására nézve.

tanato 2016.03.25. 12:04:14

@Mirjam2: www.facebook.com/events/1098797830164429/

Egy kis off neked mint India barátnak,mi a két lányommal természetesen megyünk,érdekelnek az ilyen egzotikus dolgok,más kúltúrák.

2016.03.25. 12:05:56

@tanato: Szerintem felreerted... A legtobb ilyen alkalmazott pl. UKben nem szegenyebb orszagokbol szarmazik, hanem jellemzoen helyi, brit no. Az emberek azert alkalmazzak oket mert szukseg van rajuk, maskepp egesz egyszeruen nem tudnak megoldani az eletuket a gyerekes csaladok. Nem luxus, hanem kenyszer, egyszeruen nincs mas megoldas. Pl. Mo.on sem luxus az ovoda hanem muszaj. Angliaban meg az ovoda egy draga opcio, sokan kenyszerulnek olcsobb megoldast talalni.

gabuschka 2016.03.25. 12:08:14

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Ejha, én négy hónap alatt három családot fogyasztottam el az íreknél, ezzel le is zárva az au-paires karrieremet. :-)

2016.03.25. 12:08:26

@tanato: Remelem jol fogjatok erezni magatokat.

tanato 2016.03.25. 12:10:24

@Mirjam2: Na látod ez új infó nekem, én au-pairen meg nannyn stb. mindig szegényebb országokból származó lányokat asszonyokat képzeltem magam elé nyugati viszonylatban.Mindig tanul az ember.

tanato 2016.03.25. 12:11:02

@Mirjam2: A programleírás szerint tényleg jó lesz.

2016.03.25. 12:14:02

@tanato: Az is eszembe jutott, hogy pl. Mo.on sok csaladban ingyen segitenek a gyerekek felugyeleteben a nagyszulok, tagabb rokonsag, neha meg a szomszedok is. Nyugati orszagokban ez nagyon ritka.

Hari Seldon 2 2016.03.25. 12:14:13

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:
Nálunk is így van. Johanna a bölcsődében alszik illetve most az óvodában amíg kiscsoportos, de itthon sohasem alszik. Valami varázshatása lehet a dolgozónak a gyerekekre. Sajnos sokszor túlaltatják, és hagyják aludni 2,5 -3 órát. Na az nagyon durva meccseket eredményez este. Nekem egyébként délután négy és hat óra között van a "holtpont", akkor kezdenek lemerülni a nagyok, miután hazajöttünk az óvodából. Ott "megdolgoztatják" őket, és ilyenkor néha figyelnek kell, mert néha azért előfordul, hogy valamelyik elalszik (mondjuk nem sokszor, havonta 1-2-szer). Azért kell figyelnem erre, mert ha elaludna mondjuk délután 5-kor, felébred este 7-kor, és virraszt 11-ig.

Evain 2016.03.25. 12:14:22

@tanato: igen, pont ez volt a cél. Kicsit túl jól is sikerült, mivel egyformán beszélik most a két nyelvet, holott a kisebbségi nyelvnek gyengébbnek kéne lennie, úgyhogy most a hollandot fejlesztjük. :)

tanato 2016.03.25. 12:17:37

@Mirjam2: Bizony.bizony sokszor a szomszéd néni is vigyázott a gyermekeinkre.Persze ingyen.De még anno egyetemista koromban én is jó párszor a bátyám gyermekeire,de szerettem,mentem velük kirándulni meg a strandra vadasparkra stb.

Evain 2016.03.25. 12:23:54

@tanato: nem szoktam máshol reklámozni, mert szúrós szemmel szoktak rám nézni. Még itt is. :)

P.Elliot 2016.03.25. 12:25:44

@adg: Jol ment. Megmaradt a hazunk, a teruletbol sem vettek el, a park tulso oldalan levo szomszedtol sem pedig az biztosra vette. Hat a tobbit majd lenyeljuk, mit is tehetunk, a varosunk egyik legjobb, legcsondesebb reszen lakunk, 5 percre 2 korhaz, gyalog 10 perc, az uzletek, nagyobbfelek szinten ennyire csak ellenkezo iranyban, az egyetem a korhazak mellett, nagyon nagy kiterjedessel, ott vannak a busz es vasutallomas New York fele meg nyugatra, maga a varos is egyre szebb, folyton epitkeznek, meg szinhazunk is van, minden a kozelben es megis egy videkies erdos helyen,m a szivem megszakadt volna csak atcserelni is.
Hat a parkot megfosztottak a faktol de allitolag be lesz fasitva ujra mikor befejeztek mindent, eddig arnyekban voltunk most egy oldalrol omlik be majd a kertre a napfeny, hatul azert megmaradt az erdo.
Talan nem is sul el rosszul, a zajt amig dolgoznak kibirjuk aztan biztosan nem lesz ilyen izgalom tobb.
Egyebkent elegge tartottak a szomszedsag felhaborodasatol, vagy 100 ember jott ossze, / sok a kutya a kornyeken es azok setaltak foleg a parkban/ mert nagyon sok irasos igeretet tettek a park visszallitasarol, ezt meg en is meg fogom fejelni azzal hogy a legkozelebbi megbeszelesen mivel engem erint a legjobban ki fogom beloluk huzni hogy a kerites mellett ami a parkra nez, orokzold magasra novo bokrokat ultessenek hogy zarjak el a kilatast arrafele.
Valami kartalanitast is igertek ha igaz, nem erdekel, fo hogy megmaradtunk. A kutyasok meg majd odebbmennek, van egy masik ennel kisebb park is 10 perc gyaloglasra innen.
Szoval azert orulok hogy igy sult el, sokkal de sokkal rosszabbra szamitottam hiszen elvehettek volna hazat mert ha kell, joguk van ra.

SzZoole 2016.03.25. 12:26:07

"Bent bújócskázunk, ő számol, én meg túl jól elbújtam a sarokban, mert nem talál. Furcsállom, hogy nem lesz mérges."
Azert nem merges,mert mar reg tudja,hogy hol vagy es veres bosszut forralva a kis muanyag kalozkardjaval arra var,hogy rad ronthasson a kovetkezo csatakialtassal;
Die dear Nanny McPhee:)))
Csak vicc volt.

2016.03.25. 12:26:34

@tanato: Az au pair legtobbszor, de nem mindig, kulfoldi. Ok sem mindig 'szegenyebb' orszagokbol jonnek, Angliaban pl. nagyon nepszeruek a franciak akiktol franciaul tud tanulni a gyerek, vagy az amerikaiak, skandinavok, ausztralok, spanyolok. Ill. brit, angol lanyok is elmennek au pairnek, de ritkan, mivel elvileg ez egy nyelvtanulasra / uj kultura megismeresere kitalalt program. De nekem pl. volt egy kameruni / francia kolleganom, aki egyedulallo anya volt es angol au pair lany lakott nala (maskepp nem tudott volna munkaba jarni).

A nannyk nagy resze brit vagy legalabbis angol anyanyelvu, a 'jobb' csaladoknal majdnem mindig. Ez egy normalis allas / karrier, nem alacsonyan fizetett cseledekrol van szo. Ha akarnak, kulfoldon is dolgozhatnak brit nannyk jo penzert, pl. orosz vagy kozel-keleti csaladoknal. A child minderek pedig szinte mind britek. Ezen kivul sok diaklany vallalja hogy iskola utan gyerekekre vigyaz, nem kell ehhez szegeny orszagbol szarmazni; ez valojaban egy gyakori es nepszeru diakmunka.

2016.03.25. 12:30:42

@tanato: Na ez Nyugat-Europaban nem nagyon fordul elo, meg csaladon belul sem, nemhogy a szomszedokkal.

tanato 2016.03.25. 12:31:06

@Mirjam2: Köszi az infót!
TÉnyleg más világ.

tanato 2016.03.25. 12:35:31

@Evain: Azt meghiszem,élnek még a kommunista reflexek.Ezt még a már több éve kint élő anyukák akiknek van au-pairje vagy más segítsége sem merik még családon belül sem hangoztatni.
Nemrégen egy másik blogon egy latin Amerikában nevelkedett és hazaköltözött magyar fiatalasszony kérdezte/ ártatlanul mert ott ugye ez a hétköznapok része/hogy hol és hogyan tud felvenni cselédet a háztartásába.Ne tudd meg mit kapott a kommentelőktől.

DieNanny CH 2016.03.25. 12:37:35

@tanato:

Nem, pl az egyik osztrák családomnál az anyuka is volt Franciaországban au-pair, itt a suliban az egyik tanárbácsi korábban Angliában volt az. Szóval ennek tényleg a nyelvtanulás a célja!
És tudok itt családról, ahol a nanny ugyanúgy svájci.

DieNanny CH 2016.03.25. 12:41:00

@Zoole[uk]:

Azért nem volt mérges, mert rájött, így nem látom, ha csokit csór... :-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.25. 12:41:33

@Herr Géza: @Babette©:
Miii vaaaaaan?
KI MONDTA HOGY UNALMAS MUNKA???
Arról beszélek hogy sokan nem írják meg az egy napjukat mert úgy gondolják hogy az olvasók számára unalmas.

Herr Géza 2016.03.25. 12:52:23

@Babette©: Hát...., van amihez én sem értek :)))))). Sose volt ilyesmire szükségünk, nincs a brancsban dolgozó ismerősöm se, szóval passz... A Tagesmutter meg a KiTa itt is ismerős fogalom, na meg a baby-sitter, au-pair is, oszt ennyit tudok... :))))

2016.03.25. 12:52:50

@diggerdriver: (Off: gondoltam szolok hogy napok ota nem tudok bejutni az e-mailjeimbe, ezert nem valaszoltam ha irtal, remelem par napon belul sikerul. Ez mar maskor is elofordult - tul lassu a net ahhoz hogy e-maileket megnyissak, de a Hataratkelo minden problema nelkul mukodik, fura.)

SzZoole 2016.03.25. 12:54:16

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: csokit csór???
Az is csak azota van,miota magyar van koztuk,mert a dolgos svajciak nem erre nevelik a murmucokat:)))
Ez is csak vicc volt.

A die nanny szonak felenk mas jelentese van:)))

©________ 2016.03.25. 12:54:24

@ChristineK:
Igazsag szerint itthon 14 eves korig igy kene lennie, hogy a gyerek sehol nincs felugyelet nelkul.

Herr Géza 2016.03.25. 12:55:34

@diggerdriver: Ki mondta? Te... Olvasd el még egyszer a mondatodat. Az lehet, hogy nem úgy gondoltad.... :)))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.25. 12:56:04

@adg: Nálam akkor ott volt az anyám is...
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

©________ 2016.03.25. 13:03:54

@diggerdriver: a megfogalmazasodbol ugy tunt, mintha azt gondolnad...

adg 2016.03.25. 13:05:23

@P.Elliot: akkor jo, orulok neki. Azert a kisajatitas altalaban a legvegso megoldas szokott lenni, mert civilizalt helyeken az azert nem annyira egyszeru.

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: csoki csoras temaban az egyik ismeros gyerek viszi a palmat szerintem. A szulok kaptak ajandekba valami bonbont. Aztan valahogy mindnek hianyzott az alja. Kiderult, hogy a gyerek mindnek leharapta az aljat, a tetejet meg visszatette a dobozba, hogy ne vegyek eszre. De valahogy megis eszrevettek. :)

@diggerdriver: tessek. Reggel bemegyek, iszok egy kavet; szamolgatok, ide-oda tologatom az egeret, iszok megegyet, rajzolgatok kicsit. Beszelek a rajzolokkal, neha az ugyfellel is, vagy valakivel az epitkezesrol. Delben elvonulok egy orara kajalni, meg felmelegedni. Neha kimegyek epitkezesre. Aztan szamolgatok tovabb, kitalalok valami megoldast bizonyos problemakra, probalom tanittatni az uj kollegat, ha valamiben elakad, kave, esetleg egy sor a nap vege fele. Majd hazamegyek. Tegnap pl voltam megnezni toronydaru alkatreszeket, hogy tudjuk-e hasznalni.
Csupa izgalom kivulallo szamara. Ami nekem erdekes benne, azt meg nem tudom elmondani, mert nem szakmabelieknek marhara nem az, hogy pl egy kilenc emeletes haz magjaban akar 200 ezer kNm nyomatek is keletkezhet nagysagrendileg, vagy hogy a fent emlitett daru a hatodik emeleten kikotve kb 60 tonna vizszintes reakcit produkal szaz evente elofordulo szelerosseg mellett, ahhez meg extra vasalas kell a fodembe es 300x300x10-es zartszelveny oszlopok, amihez a darut rogzithetjuk. Vagy hasonlo. :D
Hat pl ezert. :)

adg 2016.03.25. 13:08:32

@Babette©: @diggerdriver: azok meg mas idok voltak... Ma mar nem lehet. :)

2016.03.25. 13:10:04

@diggerdriver: Na itt kezdodott a problema, hogy kezdettol fogva nem neveltek onallosagra! :)

2016.03.25. 13:13:21

@adg: Mas neveben nem nyilatkozhatok, de nekem nagyon erdekesnek tunik, foleg az utolso bekezdes. Szivesen olvasnek egy bovitett valtozatot.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.25. 13:13:36

@tanato: Azért mert a cseléd szó degradálódott a komcsi rendszerben. Az arisztokráciához kötötték pedig a középpolgárság is tartott cselédeket.
Az én nagyapám pékmester volt saját pékséggel bolttal és 4-5 alkalmazottal. Jómódúak voltak, olyannyira hogy anyám 1926ban pesti kórházban született. Napszámos gondozta a kertjüket de anyám mikor olyan korú lett ment cselédnek pesti zsidó családokhoz. Ez teljesen természetes dolog volt. Egyáltalán nem volt biztos hogy egy cseléd szegény vagy hogy a család akinél dolgozik gazdag.

adg 2016.03.25. 13:13:52

@Mirjam2: pontosan, elkenyeztetett anyamasszony katonaja. Ezert tart itt a vilag. :)))

2016.03.25. 13:14:31

@P.Elliot: Orulok hogy megmarad a hazatok es marad minden nagyjabol a regiben; jo stresszes helyzet lehetett.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.25. 13:20:05

@Herr Géza: @Babette©:
Bocsánat ha félreérthető volt.
Nálam minden ember aki gyerekekkel foglalkozik az előkelő helyen van. Tisztelek, becsülök minden ilyen embert beleértve a családokat is ahol gyerek vagy gyerekek vannak.

2016.03.25. 13:22:59

@diggerdriver: +1. Ez sokszor eletkorhoz kotott dolog is. Pl. au pairek, mint regen a cseledek, gyakran fiatal lanyok (vagy, ritkabban, fiuk), akiknek jo ha kicsit onallobbak lesznek es megtanulnak haztartast vezetni, gyerekre vigyazni. Persze utobbinak regen nagyobb jelentosege volt, de most is van, foleg mivel manapsag sok fiatalnak nincsen testvere, nem tanul meg a sajat csaladjaban gyerekekre vigyazni, pedig nem nyero ha a sajat gyereken kell eloszor pelenkat cserelnie az embernek mert addig meg sosem probalta. Tudom hogy nalatok utobbit a feleseged csinalta, a lenyeg szempontjabol mindegy, de a kettotok kozul valakinek azert tudni kellett mit hogyan kell csinalni. Angliaban pl. teljesen normalis hogy az anya fiatal koraban au pair volt mondjuk Amerikaban vagy Franciaorszagban, aztan mikor neki is gyerekei lesznek, au pairt fogad egy masik orszagbol. Ez nem tarsadalmi osztaly, szegeny-gazdag kerdese elsosorban, hanem elethelyzete.

Evain 2016.03.25. 13:23:44

@tanato: élénken el tudom képzelni. Nálunk a legenyhébb verzió az a kérdés volt, hogy hogy tudtok egy idegennel egy házban élni.
Azt azért hozzáteszem, hogy a közvetlen ismeretségi körben sem feltétlenül álomi a helyzet. Részleteket nem közölhetek, mert nem vagyok rá felhatalmazva, de elég annyi hozzá, hogy a történet hallatán a lányunkkal egymásra néztünk, és égnek emeltük a szemünket. Kell hozzá szerencse is.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.25. 13:23:57

@adg: A te munkád rokonszakma az enyémmel. Pont azok közé tartozik amit érdekesen le lehet írni. Nem a munkáddal van baj. Még csak az írói tehetségeddel sem hiszen remek posztot írtál ide már.
Valld be hogy lusta dög vagy...
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

2016.03.25. 13:24:53

@diggerdriver: Kb. azota nem tudok bejutni, bocsi. Remelem nem surgos! Ma este vagy holnap ujra probalkozom.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.25. 13:25:09

@adg: Ja értem. Téged keltetőben tojásból...
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Evain 2016.03.25. 13:26:18

@Mirjam2: Egyetértek. Nálunk egyik nagyszülő sem lakik elérhető közelségben. Au pair nélkül teljesen meg lennénk lőve. Nekünk a három válzotatból (napközi, vendéganya, au pair) ez jött be a legjobban.

DieNanny CH 2016.03.25. 13:27:27

@Zoole[uk]:

Igen, tudom a más jelentést! :-) Azóta, mióta egy családomnál a Die Hard filmcímet németül ejtettem, aztán a 10 éves fiú fennakadt szemekkel kijavított...
:-D

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.25. 13:27:41

@Mirjam2: Valóban ez lehet a probléma.
Anyakomplexus. Ha olyan anyám lenne mint te akkor még mindig anyatejen élnék...
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

2016.03.25. 13:28:23

@Evain: Ez egyeni dolog, en sem tudnek / nem szeretnek 'bentlako' haztartasi alkalmazottal elni, de sokaknak bevalik.

2016.03.25. 13:30:17

@diggerdriver: Ezt most nem fejtenem ki, inkabb megprobalok belepni kesobb!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.25. 13:32:13

@Mirjam2: Ez pontosan így van. Mint ahogy régen az iparoscéhek tagjainak fiai vándorúnak indultak külföldre hogy a szakma egyéb fogásait is megtanulják. Befogadta őket egy másik iparos aztán dolgoztak ott egy ideig és mentek tovább. Aztán volt ahova beházasodtak és maradtak. Ez is benne volt.

2016.03.25. 13:32:31

@Evain: Nyugaton meg ha van is nagyszulo a kozelben, ok vagy dolgoznak, vagy mast szeretnenek csinalni a szabadidejukben mint mindig az unokakra vigyazni, amit meg is ertek.

tanato 2016.03.25. 13:46:17

@diggerdriver: @Evain: Az ötven év komm.rendszer nyomot hagyott az embereknél ilyen vonatkozásban is.

Evain 2016.03.25. 13:51:40

@Mirjam2: bentlakó háztartási alkalmazottal én sem szeretnék együtt élni. :)
Egyébként egyetértek, ez nem való mindenkinek. De amíg van alternatíva, addig mindenki teheti azt, ami neki a legjobb. És ez így is van rendjén.

@tanato: ez alól még én magam sem vagyok kivétel. Mikor nálunk egyáltalán felmerült a lehetőség, nekem is pontosan az volt a zsigeri reakcióm, hogy micsoda burzsuj ötlet már ez.

FutureFry 2016.03.25. 14:06:55

@ChristineK: @Mirjam2:
Sajnos Amerikában is sok helyen ez a gyerekekért rossz értelemben vett (túlzott) aggódás a tendencia manapság [1]. Annak ellenére, hogy a bűnügyi statisztikák javultak a 70-es évek óta, amikor pedig nem is volt ilyen nagymértékű "think of the chikdren" paranoia [2]. Dave Barry (humorista/író) mesélte pl., hogy anno kisgyerekként hogyan csatangoltak felügyelet nélkül a környékükön (gyakran egy tóhoz), és amikor indultak, a mamája szokása volt a házuk ablakából utánuk kiáltani jótanácsként, hogy "and don't die!"
Szerencsére azért a "free range parenting" mozgalom (valamennyire) terjed, a "nanny state" (témához illő kifejezés!) és a "helicopter parenting" ellenében.

[1] www.slate.com/blogs/xx_factor/2015/01/16/maryland_parents_investigated_by_the_police_for_letting_their_kids_walk.html
[2] youtu.be/RybNI0KB1bg

Herr Géza 2016.03.25. 14:46:55

@Mirjam2: És még a németek meg a svájciak "szögletesek"... :)))

tanato 2016.03.25. 15:14:07

www.origo.hu/nagyvilag/20160325-bevandorlo-becs-takaritas-eloregedes.html

Egy kis off milyen lenne Bécs bevándorlók nélkül./Nem muzulmánokról van szó hanem mindről./Érdekes.

©________ 2016.03.25. 15:20:29

@Evain: igy szocializalodtal.

mint az emberem. aztan par ev alatt rájött, hogy az ideje sokkal dragabb,vagyis ha adott idoegyseg alatt az otszoroser keresi mint amennyit kifizet, es foleg ha a hataridok miatt nincs ideje, akkor bőven megeri hivni valakit ásni pl vagy takaritani.

soad1221 2016.03.25. 15:30:49

@adg: "300x300x10-es zartszelveny oszlopok, amihez a darut rogzithetjuk"
az igen... nem semmi kis zszelvény az.. :)

tanato 2016.03.25. 15:31:43

@Evain: @Babette©: POntosan én is ezt akartam mondani,a szocializáció helye és ideje sokat számít,a józan észt is képes fölülmúlni.

soad1221 2016.03.25. 15:34:14

@adg: @Mirjam2: én is csatlakozom, bár az én bizonyos mértékig elfogult vagyok :)

Csodabogár 2016.03.25. 15:36:52

Jó poszt, kell hozzá türelem, mármint a nanny foglalkozáshoz. Amint olvasom Die Nanny már régóta ezt csinálja. Vajon ez a végleges életcélja?
Svájcban szerintem extrém össze-visszaság van a tanitási időkkel. Ha van 2-3 gyerek, logisztika kell a dologhoz. Bár egy 4 gyerekes ott élő de angol barátnőm, azt mondta, hogy csak az első év izgalmas. Aztán kirakta egy táblára az előszobába a "menterendet" és ha a gyerek elkésik vagy mulaszt, majd viseli a következményeket. Náluk természetesen midnegyik egyedül járt mindenhova. Ma már felnőttek, nem lett semmi bajuk. Kisvárosban laktak. Zürichben kolleganőknél nem tapasztaltam, hogy autón hurcolászták volna a gyerekeiket. Ez inkább itt Pesten divat. Olyan helyen, ahol egy iskolás gyereket nem lehet egyedül kiengedni az utcára, garantáltan nem élnék, gyerek nélkül sem.

Csodabogár 2016.03.25. 15:42:44

@tanato: Ez szerintem minden nyugati nagyvárosban igy van. Kórházakban takarítás, mosogatás kizárólag külföldi kézben van. Németeknél a szemétszállítók többnyire törökök. Svákcban az építőiparban igen dominánsak az olaszok és a spanyolok. Egyszóval a nyugati társadalmak erősen a külföldiekre támaszkodnak. Ezért aztán nem is dúl olyan mértékban az idegen gyűlölet mint itthon.

2016.03.25. 16:08:27

@Herr Géza: Ez nem szogletesseg kerdese, az orvos ideje draga. Ha maganuton mesz 'haziorvoshoz', ugyanez a tiz perc kb. 70 font, plusz ha van receptiras az meg tiz font, es igy tovabb. Allami orvosnal ezt 'kifizeti' neked az allam (vagy te fizeted az adon keresztul) de nem lehet vele visszaelni mert a tobbi beteg idejet es penzet vesztegeted, ez igy fair.

2016.03.25. 16:10:36

@FutureFry: Szerinted rossz ertelemben vett tulzott aggodas ha nem akarom hogy pedofilok tamadjak meg a gyerekemet, vagy kiraboljak, vagy egy gyerekbanda megtamadja csak ugy viccbol? Mert mindegyik eleg rendszeresen elofordul UKben sajnos.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.25. 16:13:29

@soad1221: Azbizony. Maga a daru sincs olyan erős anyagból.

2016.03.25. 16:14:23

@Herr Géza: Azt elfelejtettem irni, hogy Nemetorszagban min. 150 euro havonta a betegbiztositas, ugy tudom Svajcban meg dragabb. UKben alanyi jogon jar, ha UK lakos vagy. Pl. munkanelkuliek, diakok, haziasszonyok (es, temaba vago modon, az au pairek) stb. nem fizetnek. Ezert is lenne eleg nagy pofatlansag idopontot kerni, majd nem jelenni meg rajta.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.25. 16:21:10

Az én gyerekkoromban falun proliéknál más volt a menetrend. Anyám reggel felkeltett 4órakor. felültettek egy bicikli csomagtartójára és eltoltak nagyapámékhoz. Ott aludtam fél hétig. Onnan átballagtam a szomszéd utcában lévő óvodába. Mikor délután hazaindultam fel kellett néznem a malom egyik ablakába. ha láttam ott egy kék ceglédi kannát akkor a nagyapámhoz mentem mert anyám még dolgozott, ha nem volt kanna akkor hazagyalogoltam. Ekkor 4éves voltam.

Herr Géza 2016.03.25. 16:22:09

@Csodabogár: Haha, a kukások között egyre több a csokiszínű. Sztori: itt a falunkban is újabban egy fiatal négus srác van, a sofőr persze germán. A helyi péknél, amikor begyűjtötték a szemetet, mindig kapnak egy ingyen kávét. Ill. pont a péknél voltam, amikor először jött a csokigyerek, az eladó asszonyság már csinálta nekik a kávét, amikor a csokifiú tört németséggel megszólalt, hogy ő nem kávézik, de szívesen inna egy dobozos kakaót. Erre a nő zord pofával közli, hogy ingyen csak kávét adhat, a kakaóért fizetni kell. WTF... A srácnál nem volt pénz, már tette volna vissza a kakaót a polcra, mire a sofőr rászólt, hogy majd ő kifizeti, meghívja a kakaóra... Hát, a pofám nekem égett a pékné helyett is....
Ráadásul tök jó fej a kölök, mindig vigyorog, száz méterről már integet mindenkinek és van annak egy jó adag bája, amikor ő köszön akcentussal Grüß Gott-ot, ill. egészen pontosan Gruß Gott lesz abból..... :)))))

DieNanny CH 2016.03.25. 16:37:48

@tanato:

Azért ehhez tegyük hozzá: ha nincs olyan sok bevándorló, nincs olyan sok ember sem, ergo szemét sincs olyan sok. (Ugye mindenki emlékszik, milyen volt a nyugati határ két oldala 30 évvel ezelőtt?)
Ha nincs annyi bevándorló, nincs olyan sok alacsony iskolázottságú, vagyis rászoruló személy, ergo nincs szükség annyi szociális munkásra sem...
Úgyhogy ezek egymást gerjesztő vagy egymást kioltó folyamatok.

(Origón nem lehet regisztrálni, ezért ott hozzászólni sem tudok.)

2016.03.25. 16:56:14

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Igy van. Plusz osztrakokat is fel lehetne venni utcat takaritani, igaz hogy minimalbernel valoszinuleg tobbet kene nekik fizetni. A tomeges bevandorlassal tenyleg az alacsonyan kepzettek jarnak a legrosszabbul akiknek evek ota csokken a beruk emiatt a nyugati orszagokban.

adg 2016.03.25. 17:07:12

@diggerdriver: a daru oszlopa (mast) 200-as szogvas, 16-os falvastagsaggal. De az egy racsos tarto, nincs benne hajlitas, csak huzas vagy nyomas, es sok helyen merevitve van diafragmakkal.
A kotesnel egyebkent egy erositet gallert tesznek az toronyra, ilyet, mint a kepen. Ez azert eleg jol mutatja, hogy mekkora erok vannak
encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT24JU2iwQF5KzswMsWAmrE043QOrCLEU1BGW9iI1AbL2BrIwI6zyVIwV80

Ellenben az oszlop amihez a darut kotjuk, az ket emelet kozt lesz, es kb a fele magassagaban lesz a daru rogzitve. Nem tudom, mi a szabatos neve magyarul enjek a kotesnek, othon sosem volt ilyennel dolgok, angolul tok logikusan crane tie. Ket ilyen oszlop lesz, amihez a darut a torony ket sarkara erositett rudakkal rogzitik. Az egyik sarokba ket rud, a masikba egy lesz kotve, igy stabilan megfoga a tornyot. Kb igy:
kova.com/wp-content/uploads/2014/02/IMG_0435.jpg
Szoval ebben hajlitas lesz, raadasul kb 60 tonaval fogja nyomni a daru, ami nem keves. Ehhez jon meg, hogy ideiglenesen a folotte levo fodem sulya is rajta lesz. (E miatt baromi nehez kivenni a vegen ezeket az oszlopokat, altalaban szet kell apritani, mert ugye nem jon csak ugy ki. Most kitalaltam erre valamit, remelem bevalik, mert akkor tobbszor is tudnak hasznalni. Par ezer dollarba belekerul ket ilyen kis oszlop.)
A meg a baj most, hogy az oszlopok nagyon kozel vannak, normalisan messzebb szoktuk tenni, de nincs hely most, emiatt is nagyob az ero. Eleg szerencsetlenul jott ossze, de ez van. Altalaban ugy lojuk be a daru alapjanak a magassagat, hogy a kotes fodemmagassagba keruljon, es akkor oszlop nelkul csak ugy a fodemhez kotjuk. Az a legegyszerubb. Vagy ha hozza lehet kotni a maghoz, pl a liftaknahoz, esetleg valami megerositett vagy ere meretezett vasbeton oszlophoz. Itt most egyik sem volt lehetseges.

Szoval ezert ilyen nagy az oszlop. :)

Herr Géza 2016.03.25. 17:08:15

@Mirjam2: Honnan veszed a 150 eurót? Jövedelemfüggő, jelenleg pl. a minimálbérnél (1.360€) 114€ a betegbiztosítás....
Svájc más tészta, mondjuk ott is van 160CHF- ért is biztosítás, de az a magas önrész miatt csak akkor lesz ilyen olcsó, ha nem leszel beteg. :))))

2016.03.25. 17:16:02

@Herr Géza: Elegge biztos forrasbol tudom hogy ha nem vagy alkalmazott es magad utan kell fizetned, akkor kb. 150 euronal indul. Tehat nem jovedelemfuggo ilyen ertelemben - ha allando lakos vagy, fizetned kell, akkor is ha nincsen jovedelmed, maskepp nem latnak el (maximum maganorvosnal). A 114 euro meg pont 114 euroval tobb mint amennyit UKben fizet pl. egy munkanelkuli, diak vagy au pair. Mondom, UKben alanyi jogon jar az allando lakosoknak az orvosi ellatas, ha nincs jovedelmed, nem kell fizetned es megis ellatnak.

Pernilla 2016.03.25. 17:20:13

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: @Mirjam2: szakszerűen megfogalmazva, "a keleti ócsójánosok lenyomják a béreket" :))))

Pl. rendőr is sokkal kevesebb kellene, érthető okokból...
"Nem lehetne minden sarkon kebabot, pizzát vagy sült tésztát venni" - szerintem az osztrákok nem haltak éhen a kolbászstandok mellett sem, sőt, panaszkodnak is a hiányuk miatt.
Egy szó mint száz, mindenből, ami a cikkben fel van sorolva, a bevándorlók miatt kell ennyivel több. És ezzel nem akarom azt mondani, hogy űzzük ki a bevándorlókat - hisz én is az vagyok - csak hogy a cikk egy bazinagy ferdítés.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.25. 17:23:22

@adg:
Én értem nincs is vele semmi bajom, iszonyatos erők vannak ott és jócskán túl kell biztosítani mert ha balhé van akkor a kár is nagy. Itt Londonban láttam több toronyházat amin nem talajon rögzített toronydaru volt.

2016.03.25. 17:31:25

@Pernilla: Pontosan. En is bevandorlo vagyok / voltam / leszek, nem vagyok bevandorlas-ellenes, de az ilyen cikkek nem tudom kit gyoznek meg, aki egyebkent utalja a bevandorlokat, hogy ne utalja oket. Nyilvan a tomeges bevandorlas elott sem jartak terdig szemetben Becs utcain az emberek, az osztrakoknak is ket kezuk van es ok is tudnak kukat uriteni ha akarnak.

adg 2016.03.25. 17:32:33

@diggerdriver: ha magas a haz, akkor a darut az epuletre rogzitik, es maszik fel ahogy halad az epitiezes. Itt max 140 meter lehet az epulet magasaga, de eddig 100 volt a hatar, es ez tenterszinttol ertendo, nem az epulet netonmagassaga, ide meg nem kellenek ilyen huncutsagok, allhat a daru a foldon, ket-harom helyen kikotik, es annyi. A legmagasabb epulet a varosban 33 emelet mindossze. Ez csak egy falu. :) Most, hogy megemelrek a limitet, lesz majd magasabb szerintem hamarosan. Elvileg nekunk is van ket uj munkank, egy 28 es egy 25 emeletes. Remelem osszejonnek.

FutureFry 2016.03.25. 17:35:28

@Mirjam2: Az én tapasztalatom szerint a legtöbb esetben a veszélyekhez képest [1] az aggódás túlzó ami tkp. önmagában nem lenne gond, de nekem úgy tűnik, hogy a “helicopter parenting” a gyerkőc “önállóképességének” a rovására mehet. Az meg mégrosszabb ha a rendőrség a szülőket citálja bíróságra mert azok “hagyják”, hogy pl. egyedül menjen iskolába a gyerekük 8 évesen. Ráadásul manapság már technológiai szinten is (kicsit kevésbé “tolakodó módon”) is “felügyelhető” a gyerek (pl. mobiltelefon), igaz az ilyesmit is könnyen túlzásba lehet vinni [2].

[1] www.economist.com/news/leaders/21582004-crime-plunging-rich-world-keep-it-down-governments-should-focus-prevention-not
[2] www.local8now.com/home/headlines/Dad-watches-over-daughter-with-drone-300856231.html

SzZoole 2016.03.25. 17:42:40

@diggerdriver: a Shard-ot is ugy epitettek,lattam kozelrol,rossz volt nezni.
A darust biztos jol fizetik aki abban a daruban dolgozott.

Herr Géza 2016.03.25. 17:47:53

@Mirjam2: Már sorry, de ez így logikus bár, de hülyeség. Az én időm is drága, akkor én meg kérhetek kártérítést, ha a magándoki berendel 10:00-re, és nekem várnom kell pl. 15 percet, vagy akár többet is? Mellesleg ő sem percre számol el, hanem fél-egész órára, legalábbis gondolom. Na meg abban az óradíjban benne is van az már vastagon, hogy a dokinak bizony vannak "lyukasórái" is.

2016.03.25. 17:51:03

@FutureFry: Akik az Economistba irnak azok nem laktak Londonnak olyan reszein mint en, ahol teljesen realis veszely hogy a gyerekbe belekotnek vagy kiraboljak, balesetveszelyrol nem beszelve ami szinten jelentos a legtobb esetben.

2016.03.25. 17:54:16

@Herr Géza: Jo, akkor szerinted a UK rendszer rossz, szerintem meg nem, nincs erre tobb energiam. Nem tudom mit akarsz bizonyitani, hogy oke idopontot kerni es nem menni el, nem ertem... Mindegy.

kardio1 2016.03.25. 19:00:08

@Mirjam2: 10 perc nem sok mindenre elég...
Nálunk nincs vizitdij, így nem lehet szankcionalni azokat, akik nem jönnek el a rendelésre. Pedig jól kiszurnak másokkal, mert hozzám pl. most szeptemberre lehet kardiológiai vizsgálatra időpontot kérni. Elég rendszeresen előfordul ez, és többnyire nem szólnak előre, hogy nem jönnek. Másik aktuális probléma a környéken, hogy sok háziorvos megy nyugdíjba, utánpótlás nemigen van, a maradók túlterheltek, nem vállalják az orvos nélkül maradtakat, akiknek drágább lesz a szakorvosi ellátás is, mert felára van, ha nem a háziorvos beutalasa alapján jönnek szakrendelesre.

tanato 2016.03.25. 19:15:01

@kardio1: Ez itthon is szóról szóra így van,akár az előjegyzési időpontokat akár az előregedő orvos/és egyéb/társadalmat nézzük.

tanato 2016.03.25. 19:19:11

@Csodabogár: Egyértelmű,sokkal nehezebb idegengyűlöletet gerjesztni ott ahol török pl. a zöldségesed,afrikai a ref.lelkészed,kelet európai az orvosod,vietnami a gyereked ovónője,arab a körzeti rendőr,albántól veszed a péksüteményt stb.Mint itthon ahol a saját fajtádon kívül csak cigányokat látsz a hétköznapi életben.

DieNanny CH 2016.03.25. 19:26:59

@kardio1:

Nálunk is a Járásunkban 4!!! gyerekorvos hiányzik.
A mienk is abbahagyta, úgyhogy a gyerekek most felnőttorvoshoz járnak, akinek szintén dugig van már a kartonos polca. Még jó, hogy most már sokkal ritkábban betegek.

tanato 2016.03.25. 19:27:03

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Egyértelmű hogy a cikk bevándorlóbarát,kissé elfogult,ezért is nem kommentelhető.
Ennek ellenére elgondolkodtató.Na meg az én véleményem is az hogy szabályozott/ a kormányunknak is tetsző régiókból/formában történő bevándoroltatás nélkül gyorsan elöregedünk elveszünk.
Nemrégen olvastam a neten hogy a nyugdíjbomba ellen még az előzetes pénzmegtakarítás sem segít,példát is írtak.:Hiába ül 100 magatethetetlen öregember 100 tele pénzesládikán,ha csak egy nővérke jut rájuk,csak annak az egynek fogja kitörölni a ... ,meg azt az egyet fogja etetni,akinek a legtöbb pénze van,99 ellátatlan marad a pénzesládikák ellenére is.

DieNanny CH 2016.03.25. 19:32:08

@tanato:

Bár nem kommentelhető, a beleékelt brüsszeli cikk alá írják az emberek a véleményüket (mármint Bécsről).

LondonFashion 2016.03.25. 20:02:00

@Evain: Szia! Erdekelne, hogy hogy talaltad a "leanyzot", otthoni ugynokseg altal vagy esetleg barat/csaladi ismeros altal leinformalva? Ahogy mondod, ez szerencse kerdese, de akkor o bejott nektek. Es rendes au-pairkent jar nyelvtanfolyamra is? Meg evi egy repjegy ingyen? Ilyen juttatasok is vannak, nem?
A nyelv miatt meg szerintem ne aggodj, amint iskolaba jar, biztos elhuz a hollanddal, nem kell visszafogni azt a magyart. Foleg az irast. A helyesirast meg a magyar iskolasok is nehezen tanuljak meg...

2016.03.25. 21:23:32

@tanato: Ez bizony tényleg igaz. Habár a pénzesládikás emberek legalább elmehetnek magánba. Kérdés, hogy lesz-e annyi nővérke a magánban, illetve lesz-e akkora kapacitása a fizetős helyeknek, hogy minden pénzest kezelni tudjanak.

Herr Géza 2016.03.25. 21:30:30

@Mirjam2: Mi van? Rossz napod volt? Dehogy akarom én a UK rendszert megítélni, mikor annyi közöm van hozzá, mint az albánhoz... Csak szimplán megjegyeztem, hogy jó dedós stílusnak tartom, hogy ha kétszer kések, vagy nem megyek el, akkor a doki kihajít. Az rendben van, amit a Nanny írt, számlázza le, oszt jó napot. Nem, mintha valaha is késtem volna időpontról, vagy nem mentem volna el...
Csak nekem ilyenkor mindig eszembe jut a dolog másik oldala, amit fentebb írtam. Én páciensként le lehetek szarva, de a drága doktor úr drága idejének elszarásáért örök harag, dúló-fuli?
Csak ennyit szerettem volna hozzátenni, már ha megenged, hogy én se feltétlenül rajongva fogadjak mindent, ha az brit. Mert ugye fordítva hallottam már ezt tőled... :)))))

Herr Géza 2016.03.25. 21:32:38

@Herr Géza: duli-fuli akart az lenni. :D

tanato 2016.03.25. 21:32:48

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: Ha nem lesz beáramlás,nem lesz kapacitás.mert viszont kiáramlás az van bőven.Épp most panszkodott a győri AUDI SZEMÉLYZETISE A KILENCES HÍREKBEN hogy megfordult a trend,nem Szlovákiából jönnek át dolgozni napi szinten hanem innen oda,mivel ott stabil EUróban kapják a magyarnál több pénzt.

2016.03.25. 21:39:38

@tanato: Persze, ugyanez megy a nyugati határnál is. Itthon nettó 1000 meg 1100 euró habzsidőzsi tejszínnel.

Herr Géza 2016.03.25. 21:47:39

@Herr Géza: Ja, és "lyukasóra" alatt nem azt értettem, hogy hajrá, foglalunk időpontot, aztán vagy elmegyünk, vagy nem, hanem azt, hogy pl. egy nyolcórás munkanapot számolva, kötve hiszem, hogy a dokinak mindig, minden nap 6x8=48 páciense lesz, azaz minden egyes tíz perce be lesz táblázva.

©________ 2016.03.25. 22:10:32

@tanato: nem ertem min csodalkozik a haeres, eddig se fizettek ki a tulorakat, de nemreg 4 napos lett naluk a munkahet, a szakszervezet meg mar szervezi a sztrajkot.

tanato 2016.03.25. 22:18:55

@Babette©: Igen hallottam a készülő, sztrájkról.

Csodabogár 2016.03.25. 23:25:50

@Herr Géza: Nálam a normál SZTK háziorvosnál lehet időpontot kérni, de nehogy azt hidd, hogy az emberek ezt kihasználják. Pont ma voltam, persze időpontra, mire kijöttem már ott volt a következő időpontos, hárman meg csak vártak és zugolodtak csendesen. Valahogy nem megy az emberek fejébe a rend. Hasonló a helyzet pl. a fodrásznál is. Sokan rámcsodálkoznak, hogy én időpontot kérek bárhova kell mennem.

DieNanny CH 2016.03.26. 06:50:20

@Csodabogár:

Itt meg én csodálkoztam rá, hogy a Gidor fodrászlánchoz nem kell időpont. 40 percet kellett várnom, közben újságot olvastam.
(Gondolom emiatt feleannyi a tarifájuk, mint máshol.)

Muscari 2016.03.26. 08:17:07

@adg: engem érdekelne bővebben is.

Herr Géza 2016.03.26. 12:28:57

@Mirjam2: Nézd, én is eléggé biztos forrásból tudom, hogy miután a privát betegbiztosítás dija kb. 40 faktortól függ, egy fiatal, makkegészséges ember a választott szolgáltatasoktól függően már havi 60-70 euróért talál biztosítást. Ami persze, hogy több, mint az ingyenes angol (mellesleg ahogy itt olvasom, a háziorvosi szolgáltatásokra nem is nagyon lehetnek büszkék....), de nem ez volt a kérdés, csak szimplán azt próbáltam jelezni, hogy az a "minimum 150€" nem stimmel.
Apropó, UK-ban mit fizet az emberfia a gyógyszerekért?

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.03.26. 19:12:01

@Herr Géza: nincs a tartományok közt különbség?

Tudom h nem minden kerületben meg városban van így de nálunk az sztk a házi és a gyerekorvos is ad iidőpontot. Se a terhesség alatt se most a gyerekkel nem kellett még 10 percnél többet várni. Nem is ecsetelnem h ez Pl influenzajárvány közepén miért is nagyszerű. (aki gyes - en van ráadásul fizetni se kell, gyerek is ingyenesen.) Cserébe vviszont horror sztorik vannak a kórházakban a penzhiany miatt.

blackhairlady 2016.03.27. 01:03:05

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Nanny, nagyon tetszett a posztod! Mar a kommentjeidbol is kiderult eddig, hogy szereted a munkadat, de a posztbol egyertelmuen lejon, hogy ez egy nagyon neked valo munka:) A kornyek gyonyoru, elhiszem, hogy szeretsz itt lakni.

DieNanny CH 2016.03.27. 10:39:26

@ladyamerica:

Köszi!

(Tényleg, ott van óra-átállítás?)

2016.03.27. 13:50:53

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Kemény meló de ahogy látom, szereted csinálni. Jó poszt volt!

blackhairlady 2016.03.27. 18:53:47

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Igen,mar 2 hete megvolt. De nem minden allamban van, de most fejbol nem tudom a kiveteleket.

DieNanny CH 2016.03.27. 19:41:02

@ladyamerica:

Nahát, azt hittem, egységesen mindenhol március utolsó vasárnapja! - Már ahol egyáltalán van...

DieNanny CH 2016.03.27. 19:41:49

@Turchi:

Köszi szépen! Igen, szeretem csinálni.

blackhairlady 2016.03.27. 20:01:51

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: En is azt httem amig ide nem koltoztunk, sot azt is kesobb tudtam meg, hogy nem egyszeges az egesz USA-ban. Hiaba, mindig tanul az ember.

Evain 2016.03.29. 08:39:07

@LondonFashion: Nem tudom, hogy olvasod-e még (hétvégén nem netezek). Igen, ügynökségen keresztül találtuk + a saját szűrőnket is alkalmaztuk. Igen, járt nyelvtanfolyamra eddig az összes lányunk (nem csak egy volt). Repülőjegyet csak az ideutat fizettük. Ha haza akartak menni évközben, azt maguk gazdálkodták ki.

Különösebben nem aggódom a holland miatt, de már mindkettő iskolás és így is egyforma a magyar tudásuk a hollanddal. :P

catnip cupcake 2016.03.29. 11:22:13

@Herr Géza: "Apropó, UK-ban mit fizet az emberfia a gyógyszerekért?"

Angliában jelenleg £8.20 / gyógyszer, van egy éves receptdíj-"előfizetés", ami £104 (annak, aki sok gyógyszert szed).

Receptdíj nélkül kapnak gyógyszert kórházi betegek, idősek, gyerekek, középiskolás diákok, kismamák, munkanélküliek/vmilyen segélyen élők és még egy csomó egyéb kategória (pl. bizonyos betegségek esetén).

Walesben, Skóciában és Észak-Írországban nincs receptdíj, ingyenes a felírt gyógyszer.

Az ingyenes persze inkább "ingyenes", mert az adónkból fizetik.

Erről jut eszembe: tegnap volt szerencsénk a nap nagy részét a közeli kórházban tölteni (szerencsére úgy tűnik semmi komoly). ahol fültanúi voltunk, amikor az egyik várakozó beteget megkérdezte a nővér, hogy kér-e paracetamolt mielőtt hazaengedik. A fickó erre: "Kérek, ha ingyen van".

Eléggé kiakadtunk az ingyenélő mentalitáson, Nem tűnt rászorulónak (legújabb iPhone, csak a farmer és bakancs amit viselt volt vagy £250), a paracetamol recept nélkül kapható filléres tétel.
Nem lennék meglepve, ha ugyanez a fickó bőszen hangoztatná hogy ki kell lépni az EU-ból, mert a gonosz patásördög kelet-európaiak idejönnek ingyenélni és elveszik a munkánkat :-/

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása