oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. február 09. 06:42,  Mit csinálnék másképp – Kaliforniában? 276 komment

2016. február 09. 06:42 Határátkelő

Mit csinálnék másképp – Kaliforniában?

Egy új sorozat indul útjára ma, melynek lényegét egyetlen kérdésben össze lehet foglalni: mai eszeddel mit tennél másként határátkelőként? Az ötletért Pamutot illeti a köszönet, én csak annyit tettem, hogy megkerestem pár rendszeres szerzőt / törzskommentelőt, hogy írják meg a tapasztalataikat – ami messze nem jelenti azt, hogy nem várok tőletek posztokat a témában, sőt! Szóval írjátok meg, ti mit csinálnátok másként (ami nem azt jelenti, hogy elsőre ne jól csináltátok, de az ember mindig tanul a mások és a saját sorsából is), a cím a megszokott hataratkeloKUKAChotmail.com. Az első írás Zsuzsáé, aki amerikai életkezdését gondolta újra ilyen szemmel.

szuletesnap_1.jpg

„Nemrég Határátkelő megkeresett egy ötlettel, miszerint jó lenne egy sorozatot indítani arról, hogy a már hosszabb ideje külföldön élők hogyan látják: a mai eszükkel és tapasztalataikkal, kiismerve az országot, hogyan kezdenének neki a külföldön élésnek.

Nos, bár ez nagyon sok mindentől – személyiség, ország, szűkebb és tágabb környezet stb. – függ, azért megpróbálok pár dolgot összeszedni, ami az én esetemben (Kalifornia, USA) talán általánosnak mondható.

Először is annyit el kell mondanom, hogy az én meggyőződésem az, hogy az életünkben minden okkal történik, legyen az negatív vagy pozitív dolog. Mindenből lehet tanulni.

Azt hiszem, az alapvetően optimista beállítottságomnak (és nem utolsó sorban a hitemnek) köszönhetem, hogy bár voltak az életemben buktatók, sikerült mindig valahogy átevickélnem rajtuk, és visszanézve mindig megállapítottam, hogy nem lennék ott, és az, aki vagyok a megélt tapasztalatok nélkül.

Ez szerintem alapvető hozzáállás, amikor az ember külföldre indul. Én annak idején - közel 10 évvel ezelőtt, amikor először merült fel, hogy Kaliforniába költözzem – valószínűleg az optimizmusomnak köszönhettem, hogy belevágtam a költözésbe a 13 és 5 éves lányaimmal.

Akkor már túl voltam egy rosszul sikerült kapcsolaton, és többektől megkaptam, hogy ne ugorjak megint bele az ismeretlenbe. Nos, én megtettem. Nem bántam meg.

Hogy a mai eszemmel mit csinálnék másképp? Elég nehéz rá válaszolni, de azért megpróbálom.

A nyelv

Először is, ha tehettem volna, már sokkal korábban elkezdtem volna angolul tanulni, méghozzá úgy, hogy – ha valaki megsúgta volna, hogy a tengerentúlon fogok kikötni – specifikusan az amerikai angolra hajtottam volna.

Sokan mondták már, csak ismételni tudom, a stabil nyelvtudás hatalmas előny, és nagy önbizalmat tud adni akkor, amikor egyébként az ember számára minden új. :)

Bár szerencsére jó középfokon beszéltem a nyelvet, sok fogalommal, helyi sajátossággal nem voltam tisztában. Így eleinte kicsit elveszettnek éreztem magam.

A hétköznapok

A hétköznapi élet megannyi részletével valamilyen szinten előzetesen megismerkedni talán az egyik leghasznosabb dolog, amit tehet az ember. Annak idején én sok mindenben a férjemre támaszkodtam, de ha kicsit „kutató munkát” végeztem volna előzetesen, talán hamarabb saját lábamra álltam volna.

Amerikában kocsi nélkül élni lehetséges, de nagyon nehéz. Ezért pl. a jogosítvány minél előbbi megszerzése is megfontolandó. Nekem a második év végére sikerült ez, addig bizony sokszor éreztem magam úgy, mint egy kisgyerek, aki ha valahova menni akar, akkor csak szülői segítséggel jut el bárhova (a biciklizés egy nagyon jó sport, imádom is, de bevásárláshoz, és mondjuk 10-20 km-nél messzebbre nem igazán ideális).

Mai eszemmel már megértem, miért akkora öröm szülőknek és gyerekeiknek egyaránt, mikor végre megkapja a gyerek a jogosítványt kb. 17-18 évesen. Mindkét félnek szabadságot jelent. A szülő taxisofőr szerepe jelentősen csökken, a gyerek is végre szabadnak érzi magát.

Álláskeresés

Amerika a lehetőségek hazája, ahogy a közhelyszámba menő mondás tartja. Azt hiszem, ezt jobban szem előtt tarthattam volna már a munkakeresésem elején. Na meg azt is, hogy itteni munkatapasztalat nélkül bizony nehéz állást kapni.

Ugyanakkor ha az embernek van egy ambíciója, egy álma, hogy mit szeretne csinálni, akkor kitartással és szorgalommal elérheti. Amikor először kezdtem munkát keresni, arra gondoltam, hogy mivel customer service területen dolgoztam Magyarországon is multiknál, itt is azt próbálom meg.

Hozzá kell tenni, hogy ez az a munka, amivel nemhogy Dunát, hanem Csendes-óceánt lehetne rekeszteni. Mégsem kaptam visszajelzést sehonnan, hiába küldtem el rengeteg helyre az önéletrajzom.

Ezután elkezdtem gondolkodni, vajon akkor most hogyan tovább... és oda jutottam, hogy én mindig nagyon szerettem nyelvet tanítani (tanárként végeztem, és sok magántanítványom is volt annak idején). Mi lenne, ha ezen a vonalon indulnék el?

Angolt mint idegen nyelvet (ESL) Amerikában sok helyen oktatnak, hiszen rengeteg a bevándorló. Igen ám, de 1. nem vagyok anyanyelvű (úgy gondoltam, ez hátrány, ma már tudom, hogy egyáltalán nem az), 2. nincs helyi tanári képesítésem. Nincs más hátra, mint elvégezni egy tanfolyamot, és bizonyítványt szerezni.

Amint ez sikerült, ismét ott voltam, hogy rendben, de még most sincs helyi tanítási tapasztalatom, ami nélkül viszont nehéz elhelyezkedni. De – és ezért hálás vagyok az itteni hagyományoknak – Amerika nagyra értékeli az önkéntes munkát! Nosza, akkor – befektetésként kell felfogni – menjünk el önkéntesnek!

Kb. 4 hónapot tanítottam egy központban, amely főleg friss emigránsok, legfőképp menekült státuszt kapott – nagyrészt idősebb – emberek oktatásával foglalkozott. Az ott töltött idő nagyon hasznos volt, és ennek (is) köszönhettem, hogy hamarosan sikerült egy kisebb főiskolán állást kapnom.

Mi a tanulság?

Mi a tanulság és divatos szóval „takeaway”? Ha külföldre költözünk

1. ne várjuk azt, hogy onnan folytatódik az életünk, ahol otthon abbahagytuk.

2. legyünk vele tisztában, hogy az új fejezet sok-sok tanulást, türelmet és kitartást igényel. Vegyük a fáradságot, és befektetésnek tekintsük a tanulást minden szinten. Meg fogja érni, sokszorosan térül vissza.

3. Valaki egyszer azt mondta: ne szégyelld az akcentusod, mert akinek van, azt jelenti, legalább két nyelven beszél! Erre érdemes nagyon gyakran emlékeztetnünk magunkat, mert – főleg a külföldi életünk első szakaszában – mindannyian megküzdünk ezzel az érzéssel.”

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: sorozat Egyesült Államok mit csinálnék másképp

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr78371796

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mrs. Clayton 2016.02.09. 22:40:50

@DorotkaB: persze hogy rendben van, te majd nem igy dontesz hasonlo szituban, ezpersze nem jelenti azt, ha ugy dontenel nem sulne el jol, mert ugye amit nem probalsz nem is tudod h milyen, a masik fele, meg h miert hiszed h a srac felelotlen volt, es kulonben is, ha rabszolga volt akkor kimenekult? vegul hazajutott? a szavaidbol ugy tunik igen, akkor baj erte? olyan nagy azert nem...

merj elni, meghalni barki tud ;-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.02.09. 22:41:08

@Praliné.: Na most az a helyzet hogy nekem az vált be ha a megfázás vagy bármilyen takonykór esetén a kezdet kezdetén ha kell ha nem kifújom az orrom. Szinte percenként de a legelső gyanútól. Mostmár ott tartok hogy egy ilyen kór nálam néhány óra és vége.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.02.09. 22:47:32

@mojyo: hát én ezért is tartom magam ahhoz, hogy angolul olvasok meg nézek filmeket. magyarul csak a facebook csoportok, mert hát mégis a magyar realitásokban gyerekezik az ember.meg hát nem kellene elfelejteni angolul sem :-(

2016.02.09. 22:52:50

@Zsuzsi65: Ja az mas, akkor jo. Amugy en mar ultem vegig orat ugy, hogy a tanar benyomta a youtube-ot, ugyhogy szerintem nem is vagy lusta, ha ezt csak felkeszulesre hasznalod. :D

P.Elliot 2016.02.09. 22:57:05

@Dragonlady (Bp, Hun): Nekem itt nincsenek csigak, legfeljebb meztelen csiga ejszaka mert nappal nem latok, kart sem igazan okoznak. A katicakbol van nehany, probalom vedeni oket, eddig masfakta kartevom sem volt de tavaly megjelentek azok a kivipusztito dogok, iden muszaj lesz valamit tenni ellene.
Ja, az Ausztral nyul? Ugy remlik hogy nem is volt ott az osidokben csak betelepitettek, es szaporodtak....mint a nyulak, ugye.
Nem tudom hogy ott miert nem eszik oket. Bio, ingyen van ha van vadaszfegyver....
Hogy van a kisfiad? Gondolom mar tobb mindent tudogat...

P.Elliot 2016.02.09. 22:59:23

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Humoros, hehehe....van ugy hogy en is furcsa dolgokat olvasok ha egy pillantassal olvasom csak.

DorotkaB 2016.02.09. 23:02:08

@Mrs. Clayton: Nem, amennyit én tudok róla, az alapján nem érte komoly baj (bár sem telefon, sem pénz nem volt nála, ez azért elég gyanús), és már nem is fogja, most a karitásznál várja, hogy érte jöjjenek. Csak éppen este hatkor, szakadó esőben tökegyedül kóborolt egy cseh határmenti városban, valószínűleg azt sem tudta, hogy melyik országban van

Hát, nem tudom, abban igazad van, hogy amíg az ember nem próbálja ki a dolgokat, addig nem tudja meg, hogy jól vagy rosszul sülne-e el egy ilyen kaland, de azért szerintem van sokkal biztonságosabb módja is a kísérletezésnek. Vagy én vagyok ilyen begyöpösödött pesszimista, hogy minden esetre B terveket gyártok? :)

2016.02.09. 23:05:08

@Csodabogár: @nemor: @mojyo: @Dragonlady (Bp, Hun):

Ikes igék témakörben bircát érdemes megkérdezni, ha erre jár, nagyon izgalmasan beszél mindenről, ami nyelvi dolog.

Az ikes ragozás kikopóban van, legalábbis egyes alakjaiban (az E/3 alakok maradnak), és hiába szeretik a nyelvőrök ezt valami siralmas dolognak tartani, ma már maguk a nyelvőrök sem beszélnek (a saját szempontjukból) korrekten, például azt még talán mondaná az elvetemültebbje, hogy "innám valamit", de azt aligha, hogy "úgy aludnám egy keveset". Pedig az alszik is ikes, aztán mégis, el van tűnve, helló.

Birca kedves példája még a "könyörgöm", ami ellensznobságból eredhet, hiszen a könyörög meg nem ikes ige.

@mojyo:
"de sokkal egyszerubb leforditani a cikkeket angolrol, mint rendesen magyarul tudni. Ezek engem rettenetesen idegesitenek. "

Érdekes, én meg pont imádom az ilyeneket. Egyrészt gyakran nagyon érdekesek/szemléletesek a külföldi fordulatok is, másrészt ha tud lenni az a csinkos összekacsintás, hogy hohó, tudom ám, hogy a magyar még nem ilyen, de figyeljétek csak, miket mondok. Mert (szerintem) a magyarban mint ragozós nyelvben pont az a jó, hogy lehet összevissza tekergetni meg legózni, és nincs az sehol előírva, hogy pont olyan legóvárat kell építenem, mint mindenki másnak.
Mindaddig, amíg új dolgokat emelek be a nyelvbe, szerintem éppen hogy építem, nem rombolom. Toldalékoló nyelvek for president, ha tetszik érteni, hogy mondom. :)

P.Elliot 2016.02.09. 23:06:49

@Taxomükke (UK): A sorhazi lakasnak az elonye az hogy kevesebb ido kell karbantartani mert nincs udvara vagy ha van csak kis szeletke a haz elott. En szeretem az olyan lakast ahol ha ejjel eszembejut hogy most operat hallgatok jo hangosan akkor meg tudjam tenni. Most olyanban lakok mert nincs a szamban a szomszedsag de egy jokora farmot jobban el tudnek kepzelni. Ha lotton nyernek akkor teljesen biztos hogy vennek es lehet hogy tobbszaz acre-t vagy ezret, ki tudja, attol fugg hogy hol de ott is csak a novenyek es a viragok erdekelnenek meg az egyedullet luxusat elveznem.
Igen, itt nagy teraszok is vannak, sot ujabban az a divat hogy minel nagyobb es oda jol kipakolnak a grilltol kezdve mindenfelet ami a naplopashoz szukseges es hasznaljak. Iden en is kovel burkoltatok egy terasz reszt, nem nagy de nem is kicsi, pont eleg lesz.

nemor 2016.02.09. 23:07:24

@Dragonlady (Bp, Hun): a múltkor volt ez a deskriptív-preskriptív vita. Előbbiek szerint ez is helyes, sőt dzerintük mindig is az volt (mivel nem értelemzavaró). Mondjuk ez engem is nagyon zavar, de belátom, hogy nem vagyok következetes :)

2016.02.09. 23:08:31

Hogy egy kicsit reklámozzam a saját fordulataimat: nem az én kappatím (not my cup of tea), nem adom a repülő fakkot, beleteszem az effortot, csinálom a szenszet.

Én ezeket nagyon bírom.

P.Elliot 2016.02.09. 23:12:26

@Zsuzsi65: A farm allamokban mar 14 evesen is kapnak a gyerekek jogositvanyt hogy iskolaba jarjanak veluk, legalabbis regen ugy volt. Azok az oriasi farmok kozotti utakon semmi veszely nem volt, alig volt jarmu, azt hiszem volt valami kitetel hogy ejszaka nem vezethet meg meg valami de regen ilyen volt. Nem tudom most mi van. A lanyom 17 evesen kapott jogositvanyt.

nemor 2016.02.09. 23:13:06

@Th's child: meg kicsit megcselendzseled a mítingen a gájokat? ;)

2016.02.09. 23:14:40

@nemor: ebszolútli! sőt, abszolüma'.

2016.02.09. 23:15:57

@Th's child: Azzal a reszevel tulajdonkeppen egyet tudok erteni, hogy nincs eloirva, hogy hogyan kene jatszani a nyelvvel. A magyarba ujonnan bejovo kifejezesek, peldaul ez a "mintha nem lenne holnap", meg a "felugrani a vmilyen vonatra", amelyeknek nincsen konkret forditasuk, csak hasonlo megfelelojuk, azt el tudom viselni, ezt en sem tartom feltetlenul rombolasnak. A forditas hianya sem feltetlenul zavar, peldaul annak ellenere a "lozung" peldaul megfelelo forditas lenne a "bullshit" szora (ha mar a TED is elojott :D), utobbi szo szamomra peldaul kifejezetten ezeket az angolszasz teruletrol interneten keresztul beszivargo lozungokat jelenti, tehat - mivel nem csak a szo uj, hanem a jelentes is - elfogadhato a letjogosultsaga a magyar nyelvben. Deeee..... a fujolast, meg a bubigallert sem tudni magyarul.... az viszont irtozatosan fel tud idegesiteni, sajnalom.

2016.02.09. 23:16:51

@nemor:

És egyébként a viccet félretéve, amíg a nyelvtant magyarul használom, addig tényleg az van, hogy fogom az angol nyelvet, és belezabálom a magyarba. Mint amikor a némó nyomában a cápa megáll a kis hal mögött vigyorogva. A cápa a magyar, a kis hal az angol, és nem menekülhet, mert beépítem.

Ha fordítva lenne, tehát elkezdenék angol nyelvtan használni a magyar szavaim között, akkor lehetne tudni, itt valami error lesz.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.02.09. 23:19:13

@P.Elliot: igen, pl. nalunk is eleg fiatalon meg lehet szerezni. Nalunk pl. ezek a szabalyok (DMV oldalrol kimasolva)
•15 1/2 years old: Must take driver's education to get a learner's permit. (magyaran ez a Kresz oktatas :)
•16 years old: Eligible for a provisional license (with completion of driver's education).
•17 1/2 years old: Allowed to apply for a provisional permit without taking driver's education.
•18 years old and older: Allowed to apply for a driver's license without getting a learner's permit.
Driver's Ed is required for all California teens between 15 1/2 years old and 17 1/2 years old. If you have reached the age of 17 1/2 years old, you may apply for your permit without having first taken a driver's education course, but it is strongly recommended that you go through a Driver's Ed program to fully prepare yourself for the road.

2016.02.09. 23:27:57

@Th's child: Uristen, te tenyleg igy beszelsz? Uristen :D Te ezeket komolyan igy hasznalod az eletben? D: Hat, nem akarlak offendolni, de en ezt azt hiszem csak masfel percig birnam elviselni... amugy nem a magyar nyelv miatt.... hanem... uristen... mert van ennek egy ilyen...oooo.... monumentalis harangveg vajbja, mar bocsanat! :D

nemor 2016.02.09. 23:28:14

@Th's child: nálunk ez fordítva indult és nagyon furcsa volt. Az egyetemen az egyik angoltanárunk azt mondta (mert baromi gátlásosak voltunk megszólalni), hogy gyakoroljunk úgy, hogy magyar mondatokba beletesszük a már ismert angol szavakat. Aztán ez majd szaporodik. Gondoltuk nem százas. De mivel valahogy mégiscsak haladni kellett, annyira meg nem tudtunk még jól, elkezdtük magunk közt próbálgatni. Kb. ez lett belőle, mint amiket írsz, aztán később persze javult a helyzet, tényleg átfordult, de nem annyira a szókincs, mint inkább a bátorság növekedése miatt. Ami persze utóbb már inkább pofátlanság lett:))

Mrs. Clayton 2016.02.09. 23:30:39

@DorotkaB: szerintem felnott emberek mindig el tudjak donteni, h nekik mi fer bele, meg mi nem, az h szerinted nem okes telo meg penz nelkul az euban nyelvtudas nelkul csamborogni, ez a te dontesed, de ettol ez meg masnak siman beleferhet, es ha te egyszer ilyen helyzetbe kerulsz nem biztos h feltetlen nagyon rosszul fogsz kijonni belole am, csak azert mert az eloiteleteid szerint ebbol csak valami rossz sulhet ki

lehet tul messzire megyek, de az eletnek semmi ertelme, amig tart elvezni kell, mi lehet a legrosszabb ami megtortenhet? mondjuk meghalunk, na de ez mindenkepp bekovetkezik
szerintem eltevedni europaban es valami karitasszal hazajutni semmikepp nem olyan tragikus, sot ez azt jelenti h barki nyugodtan elindulhat mert az eu baromi biztonsagos

pappito · http://pappito.com 2016.02.09. 23:37:02

@mojyo: én, ha valamit másképp csinálnék az az lenne, hogy nem ennyi idős fejjel találkozom először a bubigallér kifejezéssel, hanem megtanultam volna már évekkel azelőtt, hogy másik országba költözöm.
Minden másképp alakult volna...

33621 2016.02.09. 23:38:09

@diggerdriver: Köszönöm a jókívánságot! Tegnap nem nagyon neteztem így nem láttam! Az előadásra majd figyelek.

Mrs. Clayton 2016.02.09. 23:39:04

@mojyo: o, ne legyel mar ilyen, hany angol szo honosodott mar meg a magyarban, persz ma hulyen hangzik azt mondani, h nem teszek bele effortot, de azert szerintem te is intejura mesz ha behivnak, meg te is kompjutert hasznalsz stb

en ujabban egyebkent osszefutok olyan magyarokkal, akik 8-10 eve elnek Angliaban, na ok elo szoban is igy beszeltek, h nem teszek bele sok effortot, meg behivtak job interjura between tiz es 11 am, sot sokszor a lanyommal en is igy beszelek, nem tudok mit csinalni...

a ferjem egy kukkot nem tud magyarul, csak par szot, az szuleim meg meg annyit se angolul, kettejuk kozott tolmacsolni iszonyat erofeszites, es nem egyszer volt mar h fel sem tunt h anyamhoz angolul beszeltem, vagy a ferjemhez magyarul
tudom ez mas, de megis hasonlo
egyszer lehet eljon babel es mindenki erteni fogja a masikat, aztan majd eljon a zurzavar megint

2016.02.09. 23:40:28

@pappito: De te gondolom a "Pan Peter collart" sem ismered, vagy igen? Akkor meg nem mindegy, hogy magyarul, vagy angolul talalkozol egy noi ruhadarab jellemzovel, nem? :D De egy divatlap, vagyis bocsanat, egy internetes bulvarblog szerzoje azert vehetne a faradtsagot, hogy utananezzen, mirol is ir, nem?

pappito · http://pappito.com 2016.02.09. 23:42:56

@mojyo: a Pan Peter Collart se ismerem, viszont a Peter Pan Collart már hallottam :)

de most ki is gugliztam, hogy hogy néz ki, hogy okosodjak. (vagy okosodjam magam, ha már előjött a tárgyeset)

"internetes bulvarblog szerzoje azert vehetne a faradtsagot, hogy utananezzen, mirol is ir, nem?"

felröhögtem :)

2016.02.09. 23:47:14

@Mrs. Clayton: Igen, interjura megyek, de speciel nem kompjutert, hanem szamitogepet hasznalok :D Amugy mondtam mar, az idegen szavak ellen nincs kifogasom, tisztaban vagyok vele, hogy mennyit hasznalunk mar evszazadok ota.... de az ellen van, ha letezik ra teljesen pontos magyar megfelelo, es nem azt hasznaljak, mert nem tesznek bele eleg effortot. :D En is kevertem mar nyelvet elobeszedben, de en nagyon zavarba jottem tole, egyaltalan nem egyertelmu, hogy mindenki erti, amit mondok, mert itt peldaul nem beszelnek magyarul. :D Az, hogy az anglias magyaroknak sajat hibrid nyelvuk van, nem ujdonsag, ezek mindenhol kialakulnak, nem az a gaz, hanem amikor ez atszivarog az ujsagokba es a tobbiek hetkoznapi nyelvebe. Nekem ez nem tetszik.

pappito · http://pappito.com 2016.02.09. 23:48:37

a poloska az a BMSB?

Mert az ámerikában levő gyárainkból jövő cuccot mikroszkóppal nézegetik itten és le se engedik a hajóról, ha Brown Marmorated Stink Bug-ot vagy nyomait találják. Fumigáltatni se lehet, nem lehet kirakodni egyáltalán.

Amúgy is komoly biosecurity van, még szórólapot meg poloskaplakátot is kaptunk, hogy felismerjük az ellenséget, a raktárban a konténernyitás egy rémálom, be kell fújni a halált és aszalni mindent mittomén meddig mielőtt ki lehet pakolni a cuccost.
Aszondják ámerikában iszonyú nagy terület van megfertőzve.

www.stopbmsb.org/where-is-bmsb/state-by-state/

2016.02.09. 23:53:28

@pappito: Jolvanna, amit akartam mondani, hogy nem te vagy a celcsoport. :D Ha latod, akkor se tudtad volna angolul se (amig ki nem gugliztad), hogy ez amit latsz ez a Peter Pan collar, tehat nyilvan nem rajtad kerem szamon, hogy nem tudod, mi az, hogy bubigaller, de persze akkor nem tudom, hogy kin, mert a felrohoges is jogos. :D De engem akkor is zavar, hogy eltunnek az eredeti szavak, nem tudok mit csinalni, ilyen vagyok.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.02.09. 23:54:18

@mojyo: "Deeee..... a fujolast, meg a bubigallert sem tudni magyarul.... az viszont irtozatosan fel tud idegesiteni, sajnalom."

huh, en le vagyok maradva...mi az a bubigaller? :))) ez a bubi frizura es a galle'r kevereke? :))
Egyebkent - bar tudom, hogy ez csak amolyan mostani divat, meg angolszasz dolgok majmolasa, de engem ki tud uldozni a vilagbol, mikor latom a rengeteg angol kifejezest/szot a magyar mediaban, amire siman van magyar megfelelo, vagy mondjuk cask egy icipicit kene a cikkironak a fejet tornie, hogy talaljon ra forditast, csak lusta ra...

pappito · http://pappito.com 2016.02.10. 00:02:09

@mojyo: egy kicsit engem is zavar (pláne, hogy most már égető szükségét érzem, hogy a bubigallér szót mondatban használjam, de nem ebben :)

de a nyelv ilyen, változik, már nem mondjuk, hogy lajbi meg paszomány, mert senki nem visel ilyet, nem használunk mángorlót, mert minek, és nincs a fejünkön zsirardi (bár ezt én eléggé sajnálom amúgy). A mallba vagy a centerbe megyünk, nem komissiózni, és nappalinak híjjuk a szalont.
Plusz, sugar on top, Yung Wang Ping-et is úgy hívjuk Justin :)

Plusz a népek lusták és trehányok, szóval tetszik helyett lájkolnak meg mindenféle ilyer rémségeket művelnek, de kár belesírni a kiömlött tejbe...
:)

2016.02.10. 00:02:13

@Zsuzsi65: Hat ez kesz, en visszavonulok, hogy ennyi ember nem tudja, hogy a bubigaller = lekerekitett formaju galler, amugy a '60as evekben volt divat, a bubifrizuraval egyutt, de amugy speciel nekem sincsen semmi fogalmam, hogy honnan ered ez a szo, mert a nyomorult internetes bulvarblogok csak az amerikai verziot voltak kepesek leforditani, amely egy Pan Peter szinpadi eloadasatol eredeztette a galler eredetet, amelynek magyarul nyilvan semmi ertelme, ezert nem is irtak meg! :D

Mrs. Clayton 2016.02.10. 00:03:08

@mojyo: na de epp ezt mondom, eleinte idegenul hat, mint az effort, aztan olyan lesz mint az interju, aztan a panpeter galler meg soha nem ragad meg mert tul bonyesz

egyebkent nem hiszem el, ha te ket nyelvet hasznalsz egyszerre, h nem kevered, keptelenseg, nekem 5 ev utan az angol szavak annyira belegtek az agyamba h keptelen vagyok sokszor elvonatkoztatni, de ugyanigy a magyartol is

ezert szamomra annyira nem vicces amikor az andy vajnat karikirozzak h igy a ficsor meg ugy a badzset, mert igen en is idiotan erzem utolag magam, de nem vagyok kompjuter h mindent szeparljak az agyamban

pappito · http://pappito.com 2016.02.10. 00:03:32

@Zsuzsi65: mondjuk a fujolásban erősen igaza ban, a búzás az a kenyér...

na mindegy, engem nem nagyon zavar az ilyesmi amíg nincs értelemzavaró hatása

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.02.10. 00:06:28

@mojyo: na de latod, felig jo volt a megoldas, mert a bubifrizura az helyes tipp volt :))))
na akkor megint tanultunk valamit :)) ime: varroklub.blogspot.com/2011/11/bubigaller.html

pappito · http://pappito.com 2016.02.10. 00:09:18

@mojyo: hidd el nem azért nem tudjuk, hogy téged bosszantsunk, de nekem fiútesóm van, a hatvanas évek után születtem és gyakorlatilag teljesen indifferens számomra a női ruhadivat, szóval nem épült be a szókincsembe a bubigallér szó.

de azért jártam vidéken, szóval a titokzokni igen :)

Ezúttal szeretném megköszönni, hogy megismertetttél vele amúgy, tanultam valami újat.

Bubigallér (claudine néven is) Kicsi, laposan fekvő körgallér, mely általában fehér. Az 1920-as évek elején a női divat is átvette a gyerekdivatból, a fazont azonban már korábban is ismerték.
www.pinterest.com/krousty/col-claudine/ - bár nincs pinterest accountom és nem is tervezek csinálni, de itt van csomó vonatkozó kép

2016.02.10. 00:10:08

@pappito: Az, hogy a funkciojukkal egyutt kihalnak szavak, meg jonnek ujak, az mas teszta szerintem. A lajkolas uj funkcio, nem helyettesiti a tetsziket, a cipod tetszik, a fotot az interneten lajkolom. Mar mondtam, a lozung es a bullshit is elfer egymas mellett, nem ezzel van a gond, hanem az olyanokkal, amikre letezik ismert* magyar szo, mint az ominozus nyakmegoldas, csak mar nem merem kimondani, nehogy megvalaki megkerdezze, amirol en tokre aszittem**, hogy alapmuveltseg. :D

*jo, hat akkor errol megoszlanak a velemenyek inkabb. :D

**Amugy nekem is biztos idegesito a stilusom masvalaki szamara, mert en meg magyarul peldaul ilyen kommentekben legalabbis kiejtes alapjan szoktam leirni a dolgokat, peldaul aszittem, hogy micsinaltam, es ez nyilvan masnak olyan irritalo lehet, mint szamomra az angol kifejezesek, es elfogadom, ha ez alapjan valaki engem elkezd oltogatni, csak neha azert nekem is lehessen.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.02.10. 00:12:38

@Mrs. Clayton: "a ferjem egy kukkot nem tud magyarul, csak par szot, az szuleim meg meg annyit se angolul, kettejuk kozott tolmacsolni iszonyat erofeszites, es nem egyszer volt mar h fel sem tunt h anyamhoz angolul beszeltem, vagy a ferjemhez magyarul"

Haha, nalunk detto ugyanez a helyzet! :))) nalam is volt, hogy anyuhoz angolul kezdtem el beszelni, a ferjemnek meg magyarul valaszoltam, amikor skypolas kozben gyorsan kellett ide-oda valtani :))) Azt eszrevette mar valaki, hogy tobb ev utan a ket nyelv osszemosodik az agyban, es nem mindig tudatosul benned, melyik nyelven beszelsz? en tobbszor kaptam magam rajta...pl. elolvastam egy szoveget, es utana nem emlekeztem, hogy magyarul v. angolul olvastam :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.02.10. 00:13:27

@Mrs. Clayton: "a ferjem egy kukkot nem tud magyarul, csak par szot, az szuleim meg meg annyit se angolul, kettejuk kozott tolmacsolni iszonyat erofeszites, es nem egyszer volt mar h fel sem tunt h anyamhoz angolul beszeltem, vagy a ferjemhez magyarul"

Haha, nalunk detto ugyanez a helyzet! :))) nalam is volt, hogy anyuhoz angolul kezdtem el beszelni, a ferjemnek meg magyarul valaszoltam, amikor skypolas kozben gyorsan kellett ide-oda valtani :))) Azt eszrevette mar valaki, hogy tobb ev utan a ket nyelv osszemosodik az agyban, es nem mindig tudatosul benned, melyik nyelven beszelsz? en tobbszor kaptam magam rajta...pl. elolvastam egy szoveget, es utana nem emlekeztem, hogy magyarul v. angolul olvastam :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.02.10. 00:17:55

@Mrs. Clayton:" a ferjem egy kukkot nem tud magyarul, csak par szot, az szuleim meg meg annyit se angolul, kettejuk kozott tolmacsolni iszonyat erofeszites, es nem egyszer volt mar h fel sem tunt h anyamhoz angolul beszeltem, vagy a ferjemhez magyarul
tudom ez mas, de megis hasonlo"

Na, az elobb elszallt a valaszom...szoval nalunk is detto ugyanez van:)) foleg amikor skypolas kozben gyorsan kell ide-oda valtani :)
Akik evek ota hasznalnak 2 v. tobb nyelvet biztos tapasztaltak, hogy egy ido utan a nyelvek osszemosodnak az agyban. Nekem pl. volt olyan, hogy egy szoveget elolvastam, es utana nem emlekeztem, hogy angolul v. magyarul olvastam-e :)

2016.02.10. 00:18:00

@Mrs. Clayton: De keverem, de eszreveszem magamon es kb azonnal kapcsolok, a magyar csaladtagjaim elott ez ciki, hogy "maris elfelejtem a nyelvet", itt pedig ha magyarul hadarok veletlenul, nem ertik, tehat az se szerencses, tehat igyekszem megoldani. Az interju pedig olyan regota megvan, hogy nem is tudjuk mi volt elotte, de a fujolasra, meg arra a nyomorult gallerra van magyar szo, akkor... oooo... "nem lenne nagy effort" azt hasznalni, igaz? :D

2016.02.10. 00:18:53

@pappito: Nagyon szivesen! :D

blackhairlady 2016.02.10. 00:21:35

@P.Elliot: ha jol tudom 15 eves kortol vezethetnek itt ugy, hogy egy 21 ev feletti jogositvannyal rendelkezo mellette ul. 16-tol mar rendesen, legalisan lehet.

blackhairlady 2016.02.10. 00:24:31

@geegee: otthon sem kell emgvarni a nagykorusagot autovezeteshez szerintem.

21 evesen vasarolhatsz alkoholt es dohanyarut, 21 evesen szavazhatsz. Viszont 18 eves kortol lehet csatlakozni valamelyik fegyveres testulethez, ebben az esetben mar szavazhatsz 21 eves kor elott is, illetve alkoholt is fogyaszthatsz a korleten belul.

2016.02.10. 00:26:24

@mojyo:

Vigyázzunk ám, a lájk az egészen-egészen pontosan ugyanaz, mint a tetszik.

Egyébként az nem tudom, megvan-e (már nem konkrétan neked, hanem általában nekünk), hogy az új helyesírási szabályzat szerint az e-mail az mostantól ímél is. Bezony, ilyen történelmi időket élünk.

Ami pedig a hibrid beszédet illeti, szerintem is alap, hogy aki vegyes nyelvi környezetben mozog, az vegyesen beszél, én semmi rosszat nem látok benne, még csak sznobság sem kell hozzá szerintem. Pl. amikor thaiföldön éltem, tök természetes volt az ottani amerikaiakkal thai-angol vegyest beszélni, és nem hiszem, hogy bárki azt hinné, hogy azért csináltuk, mert a thai az menő.

Azt is gondolom (és ezt már konkrétan neked), hogy a másik nyelvhasználata felett őrködni meg az alapján ítélkezni, például hogy az illető túl sokat káromkodik, vagy nem ismeri az ikes igéket, vagy azt mondja, hogy "médiák", esetleg (mint esetünkben) angol szavakat is használ, nem annyira védhető álláspont. Oké, neked nem tetszik, én meg nem szeretem a banánfagyit. Vanka ilyenke.

De persze nem az első téma, amiben nem értünk egyet, úh tökmindegy. Most teszek ide egy tétova szmájlit, békülékenységből. :)

2016.02.10. 00:27:37

@Mrs. Clayton: Amugy nem ket nyelvet hasznalok egyszerre, hanem harmat-negyet, bar utobbi ketto valoban inkabb onszorgalom, magamhoz beszelek valtogatva ezeken, hogy ne felejtsem el, de amugy pont a keveredes ellen jot tesz szerintem, es allitolag a szellemi teljesitmenynek is jot tesz :D

Most viszont megyek aludni, mert ezt holnap is elvarjak, marmint a szellemi teljesitmenyt, mindenkitol elnezest kerek, hogy...ooo.... elteritettem a threadet! :D Ize, oo... aludjatok szorosan? :D

2016.02.10. 00:38:13

@Th's child: Hat szerintem a lajk nem ugyanaz, mint a tetszik, magyarul tobbnyire csak az interneten szoktunk lajkolni dolgokat, ami a valo vilagban tetszik, az csak tetszik, legalabbis en igy hasznalom. Amugy pedig azt mar eszrevettem, hogy te nagyon allergias vagy az itelkezesre es az akarmi feletti orkodesre, de en sosenem ezt csinalom, akkor sem, ha esetleg veletlenul ugy hangzik, en tenyleg nem, eskuszom, es most is csak azt mondtam, hogy az ilyen repulo fakkot, meg, hamar itt tartunk, hogy vanka ilyenke, en ezeket tenyleg nem birom elviselni, ezt azert lehet, ugye? :D Megigerem, hogy az en egyeni problemam marad, te pedig nezd el nekem, ha a dobbenettol neha kirobban belolem. :D

Akkor jo. Na de mostmar tenyleg szevasztok. :D

pappito · http://pappito.com 2016.02.10. 00:49:34

@mojyo: nem alhatok szorosan, mert a munkahelyemen vagyok :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.02.10. 00:57:23

@Dragonlady (Bp, Hun): Aham, hát ja.Nekem is fura az egész, de nekem lehet is, mert kívülálló vagyok... :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.02.10. 00:59:37

@mojyo: Pedig valami ilyesmi az igazság, annyi biztos, hogy az alanyi és tárgyas ragozás eltér.Sokan vallják, hogy az eszek, iszok helyes, de azt is, hogy helytelen...Én nem foglalok állást, kb 30 éve tanultam, q rég volt, azóta már ki tudja hány változtatás volt, és különben is, lusta vagyok utánanézni... :D

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.02.10. 01:13:53

@pappito: "nem alhatok szorosan, mert a munkahelyemen vagyok :)"

jaja, mar csak mi maradtunk itt a nyugati felteken ebren :))) te meg mar a holnapi napot huzod eppen :))

macamuca [IHUN] 2016.02.10. 01:22:47

@pappito:
És szőrösen?
Próbáld meg.
Hátha. ....
:))))))))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.02.10. 01:29:00

@ladyamerica: A jogsit el lehet kezdeni, talán le is lehet tenni, de nem akármire.Kismotorra, közepesre valszeg, autóra is talán, de nehézteherautóra, kamionra, buszra nem valószínű.Mármint 18 év alatt...

pappito · http://pappito.com 2016.02.10. 02:00:42

@macamuca [IHUN]: nem a szőrrel van ezeknek baja, hanem a horkolással :)

adg 2016.02.10. 04:28:26

@P.Elliot: igen, angolok hoztak magukkal, hogy legyen egy kis hazai. Lehessen nyulra vadaszni. Szerencse, hogy a rokat nem hoztak magukkal, vagy sikerult megfekezni idoben, nem tudom.

Es hogy miert nem eszik meg? Nezz ra a terkepre, es keresd meg a varosokat. A nehany tengerparti varos kivetelevel az egesz orszag ures, szinte senki nem lakik benne, es ugye akkora orszag, mint kb az usa alaszka nelkul. Hat ezert nem jarnak vadaszni.
Amugg egesz sikeresen kiirtottak oket, mar alig van. Igaz, mereggel.
Sajnos rament a par oshonos allat, mert a nyulak felsabaltak azt a keves zoldet eloluk.
Ugyanigy van a tevevel is, sokal nem tudjak, hogy ausztraliaban tobb teve el, mint mashol osszesen. Par eve ket milliot akartak kiirtani beloluk, nem tudom, mi lett a projektbol. Volt elotte kozvelemenykutatas is, hogy hajlandok-e az emberek megenni, de nem volt nagy lelkesedes. :)

A legrosszabb meg a nadbeka, del amerikabol hoztak be, hogy a cukornad kartevoit irtsa. Csak itt nincs ellensege, igy jol elszaporodott, es olyan mergezo, hogy egy krokodilt is meg tud olni. Mara szinte mindenhol van, tuzzel-vassal irtjak, a lakossagnak kotelessege megolni, ha talalkozik vele. Rendeznek neha hadjaratokat is, lancba allnak az emberek, es szedik ossze oket.

Hat ezert van ilyen szigoru karanten amugy. Es eredmeny is van, pl itt nincs parlagfu, pedig szinte az egesz vilagot meghoditotta. Es nincs olyan sarga-fekete darazs sem.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.02.10. 06:46:11

@Th's child:

A -ba/-be és a -ban/-ben UGYANAZ a beszélt nyelvben kb, 200 éve. Ma már csak a tagolt, odafigyelős, szótagolós beszédben van különbség.

Akik kritizálják a kettő összeolvadását, azok IS így mondják nornál sebességű beszédben!

Az ikes ragozás pedig: felszólító módban és feltételes módban kihalt a XX. században. Ma már az átlag magyar HIBÁSNAK hiszi az ikes ragozást, a művelt beszélő is. Csak egy példa: mindenki tegye feltételes módba azt, hogy "alszom", és felszólító módban azt, hogy "alszom" és "alszik". Aki megtette ezt, az rá fog döbbeni pár dologra.

Nagyon sok művelt magyar meg van győződve róla, hogy ő bizonys ikesen ragoz. Ezért kell a fenti gyakorlat... :-)

Ami pedig az ikes ragozást illeti kijelentő módban:
- többes számban sosem létezett,
- egyes szám 2. személyben eltűnt a középkorban.

Egyes szám 1. személyben pedig éppen most van kihalóban. A 30 évnél idősebb értelmiségiek használják jellemzően, bár ők se minden szónál. Míg a fiatal nemzedék szinte nem is használja, sőt láttam már olyat, hogy 20-éves hibának minősítette. Neki ez annyira archaikus volt már, hogy hibásnak tűnt.

Csak egyes szám 3. személyben marad meg biztosan, ott ma is aktív az ikes ragozás, még új szavak is keletkeznek.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.02.10. 06:46:16

@Csodabogár:

Ez attól függ, mi az alapállásod.

Az áltudományos nyelvművelés számára ez elfogadhatatatlan, de ez az irányzat nem logikus, inkoherens.

A tudományos nyelvészet számára meg nincs "helyes" és "helytelen".

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.02.10. 06:46:24

@geegee:

Pont az bizonyítja az ikes ragozás eltűnését, hogy a legtöbben keverik az alanyi/tárgyas ragozással. Pedig a kettőnek egymáshoz SEMMI köze.

Evain 2016.02.10. 09:00:23

@adg: hát belegondoltam, hogy mi lenne, ha néhány őshonos ausztrál állatka elszaporodna máshol. Pl a golden webweaver.
Na ez az, ami méreg nélkül is ölne, mert a puszta látványától szívszélhüdést kapnék. :D
A kígyókról nem is beszélve. :)

DieNanny CH 2016.02.10. 09:02:46

@mojyo:

Én sem vagyok tisztában ezekkel, viszont észrevettem egy érdekes dolgot (szerintem mindhárom helyes!):
"Nem tudok odanézni, éppen iszok!"
"Éppen iszom a kávémat!"
"Éppen kávét iszok!"

Szóval, ha mégsem helyes, én már nem tudok átszokni, az biztos...

DieNanny CH 2016.02.10. 09:17:36

@Mrs. Clayton:

Te, várjál, te más oldalról közelítesz!
Mert oké, hogy felnőtt ember el tudja dönteni - na, de ha felnőtt, akkor vállaljon felelősséget a tetteiért, és ha bajba kerül, ne arra akarjon apellálni, hogy majd lesz valaki, aki kimenti.

Mert, ha telefonnal, pénzzel indul, aztán kizsebelik, és úgy marad pácban, akkor persze, segítséget kérhet (bár fontos telefonszámokat egy felnőtt ember nem csak a telefonjában tárol külföldön!).

Én amúgy úgy veszem ki, hogy kicsit agyilag zokni lehet ez a srác...

DieNanny CH 2016.02.10. 09:23:48

@Mrs. Clayton:

Tegnap reggel, mikor a neveltjeimhez megérkeztem, az apa pont tejbegrízt főzött. 3,5 éves kérdezi az anyját svícerdüccsül, hogy kevergetheti-e. Anyja mondja, kérdezd meg apádat. Gyerek odamegy és franciául megkérdezi az apját (tud németül is az apa, de a családi nyelv francia).
Aztán kevergetés közben meg beszél hozzám - hochdeutsch-ul...
Nem tudom, hány évesen fogja elkezdeni a nyelvkeverést...
:-)))

DieNanny CH 2016.02.10. 09:26:41

@mojyo:

Annyira szörnyű fordítások vannak interneten, hogy nem tudom, hogyan engedik ki őket a világhálóra. Szörnyű!!!!
Ugyanis, ahhoz, hogy valaki jól tudjon fordítani magyarra, nem az idegen nyelvet kell tudnia jól hanem a magyart!!!
De sajnos ezt egyre kevesebben tudják.

DieNanny CH 2016.02.10. 09:34:36

@Zsuzsi65:

Ezzel én is így vagyok! Olvastam mondjuk egy cikket, tök érdekes volt, később mesélem valakinek, de már nem emlékszem, milyen nyelven olvastam. Vagy, üzletben valamilyen árucikk használati utasítását még Mo-on is automatikusan németül olvasom - aztán később kapcsolok, hogy mellette ott van magyarul...

DieNanny CH 2016.02.10. 09:43:22

@pappito:

Miii? Ott a nagy nyugaton (keleten) is olyan rosszul fizetnek, hogy éjszakázni is kell a megélhetéshez???
:-)

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.02.10. 09:48:48

Még egy jutott eszembe, a magazodas masszív visszaszorulasa. Most jött épp egy mail az egyik csomag küldő től h "csomagod megkezdte útját". 20 éve ebből még botrány lett volna. Talán emlékeztek h mikor bejott az IKEA és elkezdtek tegezodni az is botrány volt. Facebookon meg itt is online mindenhol alap már. De az esetek felében tegez a pénztáros, eladó is, a postasunk is. Engem egyébként nem zavar, a magyar olyan nyakatekertr módon magazodik, a gyerekeknek meg még mindig megy a formedveny tetszikeles. Én örülnék neki ha mindenki tegezodne magyarul és kész. (4 éve angolul írtam inkább a magyar követségnek emailt mert annyira nem tudtam megfogalmazni magyarul. Most egy kicsit könnyebb de hát 10 évig nem magazodtam senkivel. ...)

adg 2016.02.10. 09:52:01

@BircaHang Média: Sose mondok ban/ben helyett ba/be-t. Megyek a boltba, vagy vettem valamit a boltban. Teljesen elkulonul kiejtve is, ritkan hallom rosszul.

@Evain: Az a pok nalunk eleg elterjedt, semmi baj nincs vele, szerintem egesz mutatos. A kis sunyikat kevesbe szeretem, plane, ha merges. A golden orb legalabb nagy, eszreveszed a halojaban, nem akadsz bele.
Miert ezeket az allatokat nevezted meg? Kepzeld el, hogy mondjuk a koala vagy a wallabi terjedne el mashol. Nem jobb lenne? :)

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.02.10. 10:04:53

@BircaHang Média: haho, én a ban ben ÍRÁSAROL beszéltem, ez szerintem új jelenség viszonylag. A kiejtést azt tudom. Ilyenek h "sziasztok, nem tudja vki, h az állatkertbe van-e víziló". Az emberek negyede kb már így használja! engem bosszant. És öregnek érzem magam miatta :-(

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.02.10. 10:09:41

@adg:

Igen, mindenki ezt hiszi... :-)

Nézz magadról felvétel, ahol hosszasan beszélsz, s nagyon meg fogsz lepődni...

Van erről egy nyelvész vicc, ami egyébként IGAZ eset.
A felháborodott hallgató betelefonál a rádióba: "Borzasztó, hogy maguk hová süllyedtek. Az Önök bemondói, újságírói már a -ban/ben és -ba/-be közt se képesek különbséget tenni! Hát miféle bunkókat alkalmaznak maguk ott a rádióBA???".

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.02.10. 10:09:50

@mojyo: @DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:

"Nem tudok odanézni, éppen iszok!" - ikes ige iktelenül ragozva
"Éppen iszom a kávémat!"- tárgyas ragozás
"Éppen kávét iszok!" - ikes ige iktelenül ragozva

Éppen az jelzi az ikes ragozás kihalását, a magyar anyanyelvi beszélők keveri az alanyi/tárgyas ragozással.

Pedig ez 2 egész más ügy.

Az alanyi/tárgyas ragozás NINCS kihalóban, minden magyar anyanyelvű következetesen használja, pl. SENKI se mondja azt, hogy:
- "Megcsinálok a házi feladatomat" - ez alanyi ragozás lenne tárgyas helyett,
vagy:
- "Megcsinálom egy feladatot" - ez tárgyas ragozás lenne alanyi helyett
ilyeneket élő magyar nem mond, minden magyar anyanyelvű tudja, hogy mikor kell alanyi, mikor tárgyas ragozás, s ezeket sosem keveri, sőt szükségét érzi a kettőnek.

Viszont az ikes ragozás kihalóban van, s pont az jelzi ezt, hogy a legtöbb magyar nem érzi mit jelent, keveri az alanyi/tárgyassal.

adg 2016.02.10. 10:14:11

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Szerintem is, valami (lehet, csak pillanatnyi) kattanas. Ilyen elofordulhat sajnos...

adg 2016.02.10. 10:35:49

@BircaHang Média: sajnos nem szoktam felvenni a beszedeimet. :)

De akkor miert tunik fel, ha valaki rosszul mondja?

Evain 2016.02.10. 10:56:03

@adg: pedig fontolgattam, hogy leírom, hogy jó, a kolaa jöhet, sőt, a wombat még eszembe se jutott. :) Sőt, még a Kea is jöhet, mert az annyira vicces madár :)

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.02.10. 11:13:15

@Dragonlady (Bp, Hun):

Az írás más kérdés.

A helyesírás nem demokratikus, hanem felülről adott diktatórikus intézkedés (bár persze így is hat rá a gyakorlat, éppen most lett az "árboc" "árbóc", mert szinte mindenki az utóbbit írta, pedig a helyes az előbbi volt, hát most a szabály is megváltozott).

A ly-t se ejti senki 300 éve (palóc nyelvjárást leszámítva), mégis írni kell a szabály szerint. Ugyanez a -ban/-ben.

adg 2016.02.10. 11:26:02

@BircaHang Média: ketlem. Azt mondod, mindenki ba/be-t mond. Kiveve, ha nagyon szotagol pl. Hha mindenki azt mondja, akkor miert tunik fel par embernel, hogy helytelenul mondta. Akar olyannal is, aki altalaban helyesen hasznalja, de egyszer elteveszti.
Nem szoktam oket megbelyegezni, beskatulyazni, nekem is megvannak a beszedhibaim, kuzdok vele eleget.

2016.02.10. 11:41:11

@BircaHang Média: Ertem, valahogy en is igy tudtam, sokaig tenyleg enis alanyi/targyasnak hittem, az ikes igeket tenyleg "nem erzem" annyira. Bar az igaz, hogy azt, hogy "alszok" meg ilyeneket, valoban szandekos stilisztikai bunkositaskepp szoktam mondani, ha muveltebbnek szeretnek latszani, akkor azert tudom erezni, ez erdekes, de meg sosem gondoltam igy bele. :D

2016.02.10. 12:14:02

@Dragonlady (Bp, Hun): Jaj ne, ne legyen altalanos a tegezodes... A tetszikelestol enis rosszul vagyok, de a magazodos dolgok jok tudnak lenni, a nyakatekert extra udvariassag kulonosen a frusztralt magyar mentalitassal egyutt jo, peldaul a karomkodasok, hogy legyen szives szopjon le, most komolyan megszabadulnal ezektol? :D Az egy dolog, hogy itt baratsagosak vagyunk egymassal es tegezodunk, de mas helyzetekben en kifejezetten kedvelem a magazodast :D

P.Elliot 2016.02.10. 13:20:53

@adg: Ausztraliaban teve? Most hallom eloszor. Hogy milyen oktato jellegu is ez a HA hozzaszolasok legtobbje.
Hol elnek a tevek? Vadon? Pedig az nem egy szapora allat ha jol sejtem. Mergezo bekak? Hogy milyen erdekeseket irsz!
Ami azt illeti itt is van eppen ellenseg, feketemedve eszakon, delen az alligator na meg kigyok. Aztan vannak aprobb dolgok is.
Igen tudom hogy Ausztralia nagy de keves a lakossaga a terulethez kepest de majd terjeszkedik.

Ginix 2016.02.10. 14:06:49

@mojyo: ó, erről eszembe jutott gyerekkoromból egy idős házaspár, akik magázták egymást és mikor veszekedtek, a néni azt mondta: "tivadarka, maga hülye!"

amúgy engem is zavar, amit említettél; a már meglévő szavak helyett az angolok használata, bár nem veszem fel, ha lustaságból v vicceskedésből használják, ld @Th's child példái. akkor bosszant, ha látványosan tudatlanság húzódik mögötte, mint még régen a tv újságban a "nézz vissza haraggal!" c film, bah!

gabuschka 2016.02.10. 14:09:15

@LittleG (uk):a két kommentem között dolgoznom kellett. :-) A némettanuláshoz fűznék annyit hozzá, hogy egyetértek a módszerrel, én is így csináltam. Nekem az a nehéz, bár gondolom ezzel nem vagyok egyedül, hogy ha tudok is egy szabályt jól, és szépen be is gyakoroltam, beszéd közben még mindig elbizonytalanodok, hogy hogyan is kell mondanom. Nekem a mumus a feltételes mód a németben, és pechemre sokat is kell használni. Kiakasztó a 'hatten müssen können' vagy 'wird gegessen werden' és egyéb hat kilométeres szókapcsolatok és mondatok helyes összeszerkesztése a fejemben kb egy századmásodperc alatt mielőtt kimondanám. De azzal nyugtatom magam mindig, hogy ha németül dolgozom, akkor rosszabb nem lesz a tudásom legalább. :-)

LittleG (uk) 2016.02.10. 14:16:18

@gabuschka: Nekem az a taktikám, hogy a nehezebb fordulatokat előbb összerakom fejben, ha meg nincs idő rá, mondom egyszerűbben - inkább beszéljek helyesen, mint komplikáltan de helytelenül. Ha már ilyenek aggasztanak, nagy baj nincs szerintem, idővel egyre cizelláltabb lesz az a tudás :)

LittleG (uk) 2016.02.10. 14:27:30

@Mrs. Clayton: Most nézek a Still Game-ből egy részt, és feliratozás a jutubon borzasztó vicces, egyszerűen nem tud mit kezdeni vele :)

www.youtube.com/watch?v=W6XN9iYQHHM

egyelőre értem is meg nem is, szerintem megnézem ugyanazt többször illetve kikeresem azt a wikis cikket hogy mit minek mondanak (egy párat tudok már :)

lehet valahol rendes felirattal nézni?

Mrs. Clayton 2016.02.10. 20:49:47

@LittleG (uk): en szerintem netflixen neztem, ott volt rendes felirat hozza, bar megjegyzem, h a bbc feliratai is sokszor elegge viccesek, sokszor hibas, de neha a feliratozo a dobbenetet is odairja, mint legutobb a nagyseggu hires no repper ferje nyilatkozatahoz, hogy szent szar ez mekkora baromsag mar, mivel azt mondta h o a legnagyobb elo rocklegenda :-)

ha nagyon kemeny skot akcentust akarsz es szeretned elvenni az egesztol a kedvedet, akkor nezz Frankie Boylet, en ot mar egesz jol megertem, viszont feszt olyan utalasai vannak a poenjaiban hires esetekre vagy szemelyekre, amikrol eletemben nem hallottam es az elkovetkezo 40-50 evem sem biztos h eleg lesz h mindrol halljak, igy ilyenkor atkapcsolok Russel Howardra, o legalabb angolul beszel es meg vicces is, mondjuk a ferjem szerint nem :-)

vagy ott van a Car Share sitcom az vicces is es ertheto is
meg a masik kedvencem a Man Down Greg Daviessel meg a szoke no Roisin Conaty is jo

LittleG (uk) 2016.02.11. 08:32:34

@Mrs. Clayton: Köszi a tippeket - te ajánlottad itt nemrég Frankie Boyle-t? mert rákerestem és tetszik :) találtam egy interjút, ahol Jimmy Car-ral beszélget, vagy 10 éve ismerik egymást, nagyon érdekes, hogy mennyire különbözik a hozzáállásuk (a szakmához), na mg a beszédük :)

tetszik

www.youtube.com/watch?v=XlZH-VmhSwE

mentem a többit is. nem elvenni akarom től a kedvem, hanem megtanulni megérteni :)

te Amerikában élsz ha kérdezhetem? vagy Skóciában? Az Outlandert is itt ajánlotta valaki, talán pont te?

rákeresek a többire is :) munkatársaim poénból a régi Rab C Nesbitt-eket ajánlották, az tényleg csak poénszinten jó a hozzám hasonlóknak, na abból tényleg öt perc szövegből értek 3 szót... Durva.

megkuksolom a többit is :) Russel Howard: ismertem a nevet, rákerestem, az arcot is, de nem tudtam társítani a kettőt és még nem nagyon néztem a srácot, meg fogom.

köszi a tippeket :)

Mrs. Clayton 2016.02.11. 09:06:54

@LittleG (uk): nagyon szivesen, az uttoro ahol tud segit :-)
jut eszembe, miert nem bbc iplayeren nezed ezeket, ott van rendes felirat es nincs reklam
egyebkent Angliaban lakom
ha a tortenelmi sorozatokat is szereted, akkor en epp a Last kingdomnak varom a kovetkezo szeriajat, iszonyat jo
vagy a sztori masik oldalat a vikingek felol bemutato Vikings is a nagy kedvencem

Taxomükke (UK) 2016.02.11. 11:35:43

@Zsuzsi65: "engem ki tud uldozni a vilagbol, mikor latom a rengeteg angol kifejezest/szot a magyar mediaban, amire siman van magyar megfelelo, vagy mondjuk cask egy icipicit kene a cikkironak a fejet tornie, hogy talaljon ra forditast, csak lusta ra..."

Bizony-bizony...

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.02.11. 20:19:07

@adg: egyébként a nagypapám pl hangsúlyosan hosszan mondja, bann, benn. nem tudom, hogy ez valami gyerekkori idomítás, tájszólás, vagy miért. jó rég feltűnt már, nem most. és tényleg hosszan mondja, nemcsak úgy "rendesen".

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.02.11. 20:22:00

@mojyo: bevallom nekem olyan szinten koncentrálni kell a elyes magázódási fordulatokra, mintha a portugál igeragozást kéne lefuttatni az agyamban egy helyes fordulathoz. amikor előre fogalmazom, mit fogok mondani, vagy áttekerem a kifejezést azért, ogy ne hangozzon olyan bénán a magázós része.... (bárcsak eszembe jutna egy példa) grrrrr.

Lőtéri Kutya 2016.02.11. 20:50:04

@adg: Mostanság a macskák irtásába fognak belekezdeni a hírek szerint, azok is túlszaporodtak. Erről hallottál már? www.washingtonpost.com/news/speaking-of-science/wp/2015/10/14/australia-defends-decision-to-put-down-2-million-feral-cats/

LittleG (uk) 2016.02.11. 23:46:58

@Mrs. Clayton: hm nem gondoltam volna, hogy ezek a régebbi sorozatok is fenn lennének, de majd megnézem

általában nem vagyok oda a történelmi filmekért, de pl. az Outlandert magába szippantott. Csak mivel másfél óráig néztem egy részt, leragadtam a 6. rész után, nem találok annyi szabadidőt egyben, csak egy kicsit nézni belőle meg kínzás :P

A Vikingek jó téma, voltam Vikingmúzeumban Dániában (emlékezetes, mert valahol ott veszítettük el a nem olcsó vonatjegyünket, amit aztán még egyszer meg kellett vegyünk...) amúgy klassz volt

szóval van már egy csomó terv, mit nézzek, csak időm legyen rá :)

adg 2016.02.12. 03:58:52

@Dragonlady (Bp, Hun): Mostmar tudjuk, ez stigmatizacio. Meg van mondva. :)

@Lőtéri Kutya: Ja, kivadult macskak. Irtjak oket egy ideje. Megolnek mindent, ami mozog. Ok is az angol macskamania reszekent jottek, aztan elleptek mindent. Lattam egy kis videot, egy ilyen macsat boncoltak, es 7 kulonbozo gyik maradeket talaltak benne. Komplett fajok tuntek el miattuk, mert az itteni allatok nincsenek felkeszulve a macskakra. Pl a keknyelvu skin, alig van mar belole. Ez egy nagyon tohonya, kifejezetten lassu gyik. Cammogva jar, nevetseges. :) Teljesen vedtelen a mcskaval szemben.

Probaljak a rendes hazimacskat is visszaszoritani, mert ugye nem lehet megakadalyozni, hogy vadasszon, hacsak nem folyton a lakasban van, de altalaban nincs.

A kivadult kutyak is komoly gond, helyenkent eleg sok van beloluk. Igazi veszely, nem olyan, mint a pok meg a krokodil. A kutya ellen nem tudsz felkeszulni igazan, es gyors es aggressziv, ha falkaban tamad, akkor meg a fegyvert is cseszheted. Ezeket is probaljak kiirtani.

Lőtéri Kutya 2016.02.19. 17:12:24

Ezek szerint ott is már csak akkor cselekszenek, amikor már kimutathatóan nagy a baj. Amit eddig Ausztráliáról olvastam, az alapján úgy tűnik már sokszor felborították az ottani ökoszisztémát a más kontinensekről behozott nem veszélyesnek tűnő állatokkal. Az ember sajnos ilyen, sokszor csak utólag okos.
A megvadult kutyákról az erdélyi biciklitúrák jutnak eszembe. Rendszerint szinte kivétel nélkül minden falu egyik vagy másik végén vannak legalább 4-5 egyedes kis "falkák", amelyek közül általában az egyik kisebb, fürgébb kutya szinte mindig utánunk szalad. Egyébként elég agresszívek, simán megkapják az embert, ezért gyorsan kell tekerni. Pedig szerintem ezek csak sima kóbor kutyák, vagy olyan háziállatok, amelyek nincsenek megkötve és kiszöknek. Viszont már ilyen kisebb csoportban is túl bátrak, és szemtelenek az emberrel, sok vadállattal ellentétben egyszerűen nem félnek az embertől. Ezért Erdélyben sem a medvétől, viperától, farkastól kell félni, hanem a kutyáktól, azok jelentik a valós(abb) veszélyt.

adg 2016.02.20. 10:14:36

@Lőtéri Kutya: nem teljesen. Ezek az allatok mar regen be lettek hurcolva, meg nehany noveny is. Ma mar pont ezek miatt nagyon szigoru szabalyok vannak. Meg saros cipot, sporteszkozt sem hozhatsz be, nem hogy uj allatot, novenyt. Igyekeznek vedeni a megmaradt elovilagot, megtisztitani az invaziv fajoktol es helyreallitani, amit lehet. Nem kis feladat, megis csak 7,5 millio km2. :)
Pl a mi varosunkban is probaljak kicserelni a behurcolt novenyeket a kozteruletekrol, pl a mahagonik jo reszet is kivagtak, es oshonosakkal potoljak.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása