oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. február 06. 06:42,  Spanyol kultúrsokk: sziesztázó macsók és gasztrocsodák 134 komment

2016. február 06. 06:42 Határátkelő

Spanyol kultúrsokk: sziesztázó macsók és gasztrocsodák

Mi jut az ember eszébe Spanyolországról? A szieszta, a fantasztikus ételek, a zene, a nők és persze a foci (már akinek). Pedig ez a nagyon izgalmas hely ennél sokkal több, ráadásul jóval bonyolultabb is, hiszen tulajdonképpen több országról beszélünk egyszerre. A nem is olyan régen Svédországgal indult sorozat mai részében azt nézzük meg (személyes példákon is keresztül), mire számítson az, aki az Ibériai-félsziget felé venné az útját.

Titeket mi lepett meg a legjobban, mi az, ami igazán furcsa vagy más abban az országban, ahol éltek? Írjátok meg a hataratkeloKUKAChotmail.com címre, titeket milyen kultúrsokk ért!

spanyolorszag_malaga_sajat.jpg

Bürokrácia és munka

Kezdjük rögtön azzal, hogy miért nagyon nehéz Spanyolországról, mint egységről beszélni. Talán elég annyit mondani, hogy nem nagyon neveznénk egy katalánt szemtől szembe spanyolnak, és körülbelül ugyanez a helyzet a baszkokkal is.

Ennek megfelelően a spanyol kormányzati struktúrában is komoly autonómiával rendelkezik a 17 régió, ennek része az is, hogy az ország egyes tájain nagyon eltérő kulturális és jogi környezetben találhatjuk magunkat. Ennek megfelelően a bürokrácia is fájdalmas lehet, főleg a déli területeken.

Ha már itt tartunk, a spanyolok hozzáállása a munkához erősen különbözik a közép-európai mentalitástól. Ők a maguk tempójában dolgoznak, és kifejezetten nem szeretik, ha sürgetik őket, mi pedig jobban járunk, ha elfogadjuk ezt a hozzáállást és alkalmazkodunk hozzá.

Tehát ha lassan szolgálnak ki, vagy nem akar megérkezni egy étteremben a számla, az nem azért van, mert nem foglalkoznak velünk, hanem egyszerűen ilyen a tempó.

„Egy spanyol nem sieti el a dolgokat, másrészt nem a munkában találja meg élete értelmét. Inkább általa igyekszik élvezni azt. Talán kívülről úgy tűnhet, hogy mindig mindenki a bárban van. De a bár egyfajta, valódi - nem virtuális - szociális hálóként működik.

Ott lehet ismerkedni, nemcsak társat, de lehetséges üzleti partnert is találni, kapcsolatokat kiépíteni, megtudni kivel mi van, ha bármilyen üzleted van, ott tudod reklámozni magad, ott tudsz találkozni a bankigazgatóval, a jegyzővel, a pappal, de még a magyar konzullal is. Egy spanyol nem igyekszik összetörni magát a munkában, de ha kell, igenis tud dolgozni" – írta korábban ArtBrigitta 15 év spanyolországi tapasztalatával (és egy spanyol férjjel) felvértezve.

Szieszta

A helyzet az a sziesztával is, mint sok más mindennel Spanyolországban: nem igaz az egész országra. Persze a legtöbb helyen még ma is bezárnak az üzletek déli 2 órától délután 5-ig, ugyanakkor a nagyvárosokban (mondjuk Madridban és Barcelonában) ez a hagyomány lassan eltűnni látszik, elsősorban azért, mert egyre többen gondolják úgy, hogy a rövidebb munkanap hosszabb esti szabadidővel jár.

Ezzel persze messze nem azt szeretném mondani, hogy a szieszta, mint jelenség eltűnt (mielőtt valaki félreérti), hanem hogy lassan átalakul. Azonban főleg a meleg déli országrészekben nem is nagyon lehet dolgozni az év nagy részében a legperzselőbb déli forróságban. Cserébe viszont este jó sokáig nyitva van a legtöbb üzlet.

Nyelv

Spanyol nyelvtudás nélkül ne induljunk el. Noha egyre több spanyol beszél valamennyit angolul, spanyol nélkül nem nagyon fogunk boldogulni (kivéve persze ha olyan helyre költözünk, mint például Malaga környéke, ahol rengeteg brit, holland és egyéb nyugdíjas él, mert ott általában minden üzletben beszélnek angolul, de a munkahelyen akkor is szükség lesz a spanyolra).

A spanyolt már csak azért is érdemes megtanulni, mert jelentősen enyhíthet a kulturális sokkon (és nem is olyan nehéz nyelv egyébként).

„Így érkezett el az első munkanapom. Már a bemutatkozáskor kiderültek a nyelvi problémák. Mi tagadás, eléggé lehervasztottak. De nem ez volt az egyetlen probléma. Arra számítottam ugyanis, hogy mivel a szakma nyelve az angol, a programokat még fogom tudni használni, ami már egy jó kapaszkodó, plusz mivel a szakszavak is angolok, azért ha a hétköznapi kommunikáció nem is tökéletes, de a munka menni fog.

Tévedtem. Mindenre volt spanyol szavuk, sőt, a programok is csak egy nyelven tudtak: spanyolul. Hát így nem fog menni... Szóval elkezdtem tanulni bőszen spanyolul. De a készüléskor elhanyagolt nyelvismeretet nem lehet behozni pár hét alatt. Így a kinn tartózkodásom végére már egész jól ment a hétköznapi kommunikáció, de ennyi és nem több"írta Gergely.

Roxi is a nyelvtudás fontosságát emelte ki: „Nem győzöm hangsúlyozni, hogy itt mennyire fontos tudni a nyelvet, még akkor is, ha esetleg a munkád során sosem kell majd használni - de a mindennapi életben igen, és ha csak nem vagy olyan szerencsés, hogy van spanyol tolmácsod, vagy valaki, aki ebben állandóan segít, akkor itt hamar elveszettnek fogod érezni magad".

Emberi kapcsolatok

A spanyolok (a többi mediterrán néphez hasonlóan) rendkívül családközpontúak, a család szent és mindenek felett áll – miként azt szintén Roxi írta korábban: „Nyilván ebben közrejátszik az is, hogy ez még mindig egy katolikus ország, még akkor is, ha rengeteg egyéb nemzetiség lakik itt nagyon nagy számban. A gyerekeknek mindig mindent megadnak. És pont. Ez éppen akkora előny, mint hátrány, ugyanis gyakorlatban ez azt jelenti, hogy elkényeztetik a gyerekeket, mindig, mindent szó nélkül megadnak nekik, és bármit csinálhatnak, minden rájuk van hagyva.

A nevelés itt a klasszikus „laisser faire", így a gyerekek üvölthetnek, rohangálhatnak, játszhatnak egészen hajnal 1-ig. Itt nem igazán találkoztam olyan esettel, hogy a gyereket lefektetjük fél nyolckor. Ugyan már! Azt még hozzá kell tenni, hogy mindez az első napos naptól kezdve az utolsó napig, amikor kint lehet lenni az utcán (nincs annyira hideg, bár egyes területeken nincs olyan nap, amikor hideg van), akkor mindig, minden az utcán zajlik".

A család fontosságát jelzi az is, hogy nagyon becsülik az időseket, akik aktívan részt vesznek a család életében, és az sem ritka, hogy több generáció él együtt. A hagyományok és a nehéz gazdasági helyzet miatt az is meglehetősen általános, hogy a fiatalok egészen sokáig, a házasságkötésig a szülőkkel laknak.

ArtBrigitta korábban már idézett posztjában egy érdekes kettősséget írt le, jelesül, hogy míg a spanyolok a nyüzsgést, hangoskodást meglehetősen lazán kezelik, az étkezés és az idősekkel szemben tanúsított tiszteletteljes viselkedés esetében nem ismernek pardont.

„Sok apró kulturális különbség előjöhet az együttélés folyamán. Nekem a párommal nem voltak nagy összeütközéseink emiatt. De családi szinten kicsit nehezebb. Például mikor hazamentünk eltölteni egy kis időt a szüleimmel, este 9-kor megkérdezte a párom, hogy akkor mi is lesz a vacsora, a szüleim meg csak néztek döbbenten: Mit akarunk mi ilyen későn enni?

A másik a cipőlevétel. A spanyolok nem veszik le a cipőt, ha elmennek valakihez vendégségbe. (Sőt néha a kabátot se.) Mikor a párom és egyéb barátaink először szembesültek azzal, hogy Magyarországon le kell venni a cipőt, ha valakihez bemegyünk csak hüledeztek, esetleg megkérdezték, hogy mi akkor most japánok vagyunk?"

Ádám szerint a spanyolok nagyon kedvesek, az utcán és a munkahelyen sem volt velük különösebb problémája: „Összességében közvetlenek és habár szeretnek panaszkodni, szerintem abban is jobban állnak, mint mi. Ezek miatt azt is mondhatnám, hogy tetszik az atmoszférája, a kisugárzása a helynek. Rengeteg lehetőség van szórakozni, és sokszor ingyenes a belépő a bárokba, klubokba. A spanyol ún. „bárkultúra”, azaz állandóan kiülnek kávézgatni".

Macsó-e vagy?

A spanyolokról az egyik dolog, ami beugrik az embereknek, az a macsó hozzáállás, és ennek azért történelmileg bőven van igazságtartalma. Ugyanakkor mint minden általánosítás, ez is sántít kissé.

A törvény előtt természetesen nincs különbség férfi és nő között, és a nagyvárosokban is eltűnőben van a macsóság, de vidéken azért még találkozhatunk vele. (Erre jobb felkészülni, ha valaki oda költözne.)

Az Expat arrivals oldal szerint sok helyen még ma is nemzeti sport a férfiak körében a nők megbámulása és egy-egy megjegyzés eleresztése, ugyanakkor ArtBrigitta úgy látja, a történelmi hagyományok ellenére mégsem teljesen igaz a dolog.

A Mária-kultusz és az ősi matriarchális társadalom miatt ugyanis ezzel párhuzamosan a nőket rendkívüli módon tisztelik is, és utóbbiakat sem kell félteni…

„Ha a spanyol férfi úr, akkor a nő igazi doña, magabiztos, büszke, szenvedélyes. Nem véletlen, hogy itt a nő nem veszi fel - és nem is tette soha - házasságkötéskor a férje nevét. Próbálná csak meg valaki egyáltalán felvetni, hogy egy nő veszítse el a vezetéknevét, jobb esetben körberöhögnék, de az is lehet, hogy kikaparnák a szemét.

Mihelyt a nő munkába áll természetes, hogy a férfi is szerepet vállal a házimunkában. Az a fajta hozzáállás, hogy a nő lehúz napi 8 órát, aztán még várja a házimunka meg a gyereknevelés itt ritka, a fiatalok között nem létező dolog."

Vallás

Ha már a vallás szóba került, Spanyolország természetesen erősen katolikus, a társadalom több mint kétharmada ma is római katolikusnak vallja magát, és 20 százalék körül van a rendszeresen templomba járók aránya. (Volt szerencsém egyszer egy spanyol családnál tölteni egy pár hetet, vasárnap reggel teljesen természetesen ébresztettek azzal, hogy megyünk a templomba, egyszerűen fel sem merült a lehetősége sem annak, hogy otthon maradjak.)

A vallásosság ellenére 2004 után legalizálták az azonos neműek házasságát, az állami iskolákban nem kötelező a hittan és 2010 óta bizonyos esetekben az abortuszt is engedélyezik.

Gasztronómia

Számomra a legnagyobb kultúrsokk kajaügyben az volt, hogy a spanyolok (legalábbis az általam ismert kör) mindent kenyérrel evett, és rengeteg édeset fogyasztottak. Nagyon édeset és nagyon sokat.

spanyolorszag_malaga_fagyi_sajat.jpg

A spanyolok a magyar szokásokhoz képest későn (inkább kora délután, mint dél körül) ebédelnek, ennek megfelelően a vacsora is este 8-9 óra körül kezdődik, és abszolút főétkezésnek számít.

„Habár az első fogás sokszor zöldség, és a halat meg a húst is salátával eszik, köret nélkül. Az első fogás bármi lehet, amiben nincs hal vagy hús, nemcsak leves. Első fogás lehet például spagetti, vagy makaróni, vagy lencse, vagy egy rizses étel, ami nekem kicsit furcsa volt.

A második fogás hal vagy hús. A spanyolok sok halat, de sokfajta húst is esznek, gyakori a borjú, a bárány, a nyúl is a csirke meg malac mellett. Kacsát viszont nem nagyon fogyasztanak.

Eleinte nem nagyon értettem, miért esznek reggelre mindig édeset, de egy végigbulizott éjszaka után, amikor beültünk hajnalban egy bárba reggelizni (lefekvés előtt, az éjjel lezárásaként), megvilágosodtam. Rendkívül jót tesz a vércukornak egy ilyen reggeli.

A spanyolok amúgy sokat buliznak, és sokat isznak. Persze ennek is megvan a hagyománya. Délelőtt bor vagy sör (kis adagban; itt nem nagyon adnak korsóban sört), ebéd előtt vermut, ebéd után konyak. Délután megint bor, sör, de este töményt isznak keverve (vodka narancs, gin tonik, cuba libre (Bacardi kólával)).

Persze ez most nem azt jelenti, hogy most mindenki végiginná a napot, hanem hogy így szokás kérni. Ha délelőtt kérsz egy cuba librét, az furcsa, de az is, ha este fröccsöt akarsz"írta ArtBrigitta.

spanyolorszag_malaga_hal_es_salata_sajat.jpg

Más kérdés, hogy a gasztronómia terén sem lehet uniformizálni az országot, hiszen más szokások vannak Madridban, Barcelonában vagy délen. A tengerparton értelemszerűen több herkentyűt és halat esznek, Madridban viszont a kolbászok és szalámik hódítanak.

„Miközben Madridban a tenger gyümölcsei mellett nagy volt a kínálat a chorizo (spanyol paprikás kolbász), flauta (kb. a mi téliszaláminknak felel meg, csak vékonyabb) vagy morcilla fronton (ez a mi májas hurkánk itteni megfelelője), addig a katalánoknál sokkal több a gamba (kicsi rák), gambón (ugyanez csak nagyobban), a mejillones (kagyló, legtöbbször a fekete tengeri kagyló), a calamares (tintahal), vagy a chipirones (bébi tintahal)” – írta Roxi, aki egy egész posztot is írt a gasztronómiáról, érdemes elolvasni!

És akkor a fociról még nem is beszéltünk… :)

A moderálási alapelveket itt találod. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: kultúrsokk Spanyolország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr468363774

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr Eggs · http://farmprojekt.blogspot.com/ 2016.02.06. 16:39:38

@Muscari: Akkor szerencsés voltál vagy én voltam szerencsétlen.

Hari Seldon 2 2016.02.06. 16:39:42

@adg:
Tiéd a választás: Mérges pókok, vagy Vitor. Itt a lehetőség! El ne hibázd!

2016.02.06. 16:51:25

"Próbálná csak meg valaki egyáltalán felvetni, hogy egy nő veszítse el a vezetéknevét, jobb esetben körberöhögnék, de az is lehet, hogy kikaparnák a szemét."

Ha ez embernek kalapács van a kezében, mindent szögnek néz, ha meg arra van késztetése, akkor mindent gender problémának. Így megy ez.

Fura, mennyire nem tudja levenni az ember a saját beépített kis szemüvegét, ha más dolgokkal találkozik -- persze nem csak ebben, és nyilván mindannyian így vagyunk vele.

Oké, ez most közhely volt. Fenébe is. Lapozzunk.

Muscari 2016.02.06. 17:14:59

@diggerdriver: persze, tudom. Sokszor jártam Olaszországban, Panyolban pont nem, de biztos hasonló. Nyugdíjasként nagyon jó lehet ott élni, akkor már az ember nem rohan sehova :-)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.02.06. 17:16:33

Jó kis összefoglaló.
:)
Nekem semmi bajom velük. Kicsit mediterrán, minek kapkodni feeling.
Két hónap múlva megyek, alig várom.

2016.02.06. 18:08:07

@Hari Seldon 2: Nem baj, az a szerencsere hogy a nemzeti dohanybolt-strategiarol nem szoltal semmit! Az maradjon a mi titkunk!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.02.06. 18:12:24

@Csodabogár:
Szerintem is az éghajlatból adódik a különbség csak én más megközelítést mondanék. Ha a skandináv az "élj a mának" elv szerint rendezné be az életét akkor simán belepusztulna. Ugyanis azok a népcsoportok tudnak túlélni akiknek az előregondolkodás képessége megvan. Azok amelyikek látják hogy téli tüzelőt kell gyűjteni hogy télre élelmet kell gyűjteni, hogy olyan házakat kell építeni amelyek dacolnak a hóviharokkal szóval akik ELŐRE dolgoznak. Ez a nagy különbség. Mindig azok a hadvezérek, azok a politikusok azok a népek a legsikeresebbek aki jó néhány lépéssel ELŐRE gondolkodnak. A mediterrán régiótól északra mindez alapkövetelmény a túléléshez.
Két elv két felfogás, két életmód.
Gondolj a holnapra és túléled.
Élj a mának hiszen a holnapi nap is olyan mint a mai.
Na EZ a különbség.

2016.02.06. 18:14:08

@adg: Koszi de nem kell ezzel toltened az idodet, eleg ha valamelyik vezeto politikus jovo evi vagyonnyilatkozataban viszontlatom az osszeget ('adomany adg-tol'). Tudod, muszaj kozvetlenul az o szamlajukra utalni, maskulonben azonnal lenyulja az EU meg mindenfele hulyeseget kitalalnak hogy mire kell kolteni (WC-papir a prolik altal latogatott kozkorhazakba, meg hasonlo keptelen dolgok).

M. Péter 2016.02.06. 18:39:13

@diggerdriver: Akkor miért voltak a rómaiak és görögök olyan sikeresek az ókorban?

Muscari 2016.02.06. 18:52:07

@diggerdriver: nagyon jól látod. Nem véletlenül tartanak a trópusi népek még hátrébb, náluk sose kellett tervezni, egész évben elérhető minden erőforrás.

DieNanny CH 2016.02.06. 18:52:54

OFF

Nálam akkora szélvihar van, hogy 20 perccel ezelőtt az áram is elment egy pillanatra, 5 perce meg az internet.
Mióta itt vagyok, ilyet még nem tapasztaltam...

Muscari 2016.02.06. 18:57:01

@M. Péter: szerintem 2_3 ezer éve még sokkal hűvösebb volt a mediterrán időjárás, mint most.

Muscari 2016.02.06. 18:59:09

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: itt is őrült szél van, csak úgy süvít egész nap .

DieNanny CH 2016.02.06. 19:01:03

@M. Péter:

Na, ez egy jó kérdés, annak ellenére, hogy Diggerrel is egyetértek.
Nem lehet, hogy a rabszolgaság miatt? (Jó, jó, a munkát az őshonos lusta nép fia adta ki...)
Szóval, akkor gondolkodjunk...

(Merthogy szerintem Svájcban is ez van, mint a skandinávoknál. A sok hegy miatt nem lehetett csak úgy a szomszédba átszaladni néhány szem tojásért...)

DieNanny CH 2016.02.06. 19:02:05

@Muscari:

Itt úgy 2 órája kezdődött.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.02.06. 19:04:29

@M. Péter:
Pontosan azért mert a tartalékok felhalmozása helyett a potenciáljuk nagy részét a hódításokra tudták felhasználni. Kicsit sarkíva de míg az északi népek emberének az volt a gondja hogy két fagyott jávorszarvast beállítson a fészerbe mert ha nem akkor éhenpusztul addig a rómaiak hódítottak. Számolatlanul vitték haza a rabszolgákat és pontosan ez vezetett a nép eltunyulásához majd a birodalom bukásához.
Persze aztán később mikor az északi népek áttértek az állattenyésztésre a kutyavacsorája vadászat helyett a kicsit délebbi de mediterrániumnál északabbi népek pedig a növénytermesztésre és megkezdődött a jól védett városállamok kiépítése fordult a kocka és már ők mentek hódítani.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.02.06. 19:10:34

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:
Beszélgethetünk róla. Éppen most írok egy posztot a HA felhívására a kultúrsokkról az itteni negatívumokról de közben azért itt vagyok.

viragszal 2016.02.06. 19:13:08

Orulok, hogy nem csak en latom igy ezeket. A gyerekek sztem is elkenyeztettek, es abban is van igazsag, hogy lustak es rosszul dolgoznak. En ezt a kb 10 kozvetlen kollegambol vonom le, meg abbol h reggeliznek egy orat, ebedelnek masfelet, es kb munkaidejuket se dolgozzak le (es akkor a hibakrol nem beszelek). Parom spanyol, o is nem kevesszer panaszkodik, hogy ujra kell csinalni a beosztottai munkajat. Mediterran eletmod Meg OK jol hangzik, imadom en is pl a gazpachot, Meg juj de egeszseges, de egy negy tanyernyi adaghoz egy pohar!!! olivaolaj kerul hozzaadasra. OK olivaolaj, de ne mondjak senki, hogy egy fel pohar olaj olyan hu de Jo :S azt, hogy a gyerekek hajnalig az utcan vannak az csak azert zavar, mert mar elore felek, hogy hogy fogom tudni legalabb egy kicsit a Magyar rendet belevinni a hetkoznapokba :S en nem tudom hany eves lehettem mikor eloszor nem aludtam be szileszterkor, itt egy het iskolaszunet es a gyereket nem lehet leloni ejfelkor sem, mert nem almos. Azert ha van koztetek ilyen vegyes kapcsolat, esetleg gyerekkel, kivancsi lennek nehany dologra , akar priviben is :)

kardio1 2016.02.06. 19:40:39

@diggerdriver: A romai seregek mégis sokàig legyûrték az északon élô barbàr népeket... :)

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2016.02.06. 19:42:58

@svájci sapka (ch): irigyellek. Bármikor mennék megint, azok a kaják, édes Istenem. S a dögös kávék... Un cortado, porfavor!

No, akkor már tudom, kollégának miért van két családneve.

fhdgy 2016.02.06. 19:43:51

@M. Péter: Van összehasonlítási alap? A görögök leginkább egymással háborúztak, ha már nagyon unták, akkor egy kicsit a perzsákkal is, de azok sem északi népek.

A rómaiak is kikkel harcoltak az elején? Punokkal ( még délebb ), görögök, egyiptomiak stb.

Aztán amikor már jöttek a hunok ( keletiek voltak, de nem déliek ), a vandálok, a longobárdok, meg úgy a germánok, akkor már történelmi léptékben nem sok lapot osztottak nekik.

A germánok meg is ásták Róma sírját. Ez a sír csúfosabb is lehetett volna, ha a keresztenységet nem használják időben mentőövnek a rómaiak.

kardio1 2016.02.06. 19:44:33

@diggerdriver: A barbàrok beözönlése, ami a birodalom vesztét okozta (àthallàs a mai helyzethez...) Nem a fejlett vàrosàllamaik létezése, meg a fejlett gazdasàguk miatt volt, hanem mert a gazdasàgi javakat a gazdag, de katonailag gyenge Romai Birodalomtol kivàntàk elvenni.

Csodabogár 2016.02.06. 19:45:55

@diggerdriver: Egyetértek, de azért a mediterán népek is elég jól túlélnek és valahogy sokkal vidámabbnak tünnek mint a skandinávok. Érdekes módon ha az ember skandinávokkal utazik, amint elhagyjuk az országot irtó lazák és kellemesek tudnak lenni. Haza fele a koppenhágai átszállás után ismét savanyú uborkává válnak. Ezt többször tapasztaltam ottani éveim során.
Szóval szerintem valahol itt Középeuropában van a középút. Nekem pl. az osztrákok igen szimpatikusak. Igaz ott nem éltem, csak sokat jártam és járok oda.

kardio1 2016.02.06. 19:47:25

@fhdgy: Azért ne dicsérd agyon agermànokat, évszàzadokig felmosorongy voltak a romai légioknak :)

fhdgy 2016.02.06. 19:51:38

@kardio1: Csak addig, amig működött az oszd meg és uralkodj!

Egyébként úgy tudom, hogy Frankhonban élsz, de akkor ne feledd, hogy a frankok is germánok! :-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.02.06. 20:07:16

@kardio1: @fhdgy: @M. Péter:
Nem akarok én most itt történelmileg belemélyedni hogy mi miért történt és mi minek volt a következménye.Lehet példálózni az ókori sikerekkel de én meg erre azt mondom hogy a világháborúban ugyanezek a déli népek paródiához sem hasonlítható katonai teljesítményt adtak elő.
A munkához való hozzáállásból indultunk ki.
Abból hogy ahol jelentősebb tél van ott már az éljünk a mának mentalitás életveszélyes.
A magyarországi délről betelepült etnikum tagjait te SOHA nem látod NYÁRON faágat tolni a biciklin hazafelé. Azért mert meg van győződve róla hogy a tél elmarad. hiszen MOST meleg van.
Aztán télen már hazatolja azt a faágat ami mellett nyáron elsétált.
@Csodabogár: Az életörömöt ne keverjük ebbe bele.
Többször mondtam már hogy az EU legnagyobb hibája hogy egységes Európát akar egy gazdaságilag kétpólusú Európában.
Ahogy a KGST sem tudta egy szintre hozni a német és a mongol életszínvonalat az EU sem tudja megcsinálni ezt Európában.
Mi történik jelenleg? A fejlett DOLGOZÓ északi államok tartják el a DOLGOZGATÓ déli államokat.

2016.02.06. 20:30:11

@diggerdriver:

Van ez a dolog az emberek gondolkodásában, hogy megpróbálják meghosszabbítani az aktuális trendvonalakat, és így megtudni valamit a jövőről.

Például: az európai fehér ember éppen most fogy, a közel-keleti arab meg nő, ergo a fehér ember tuti el fog tűnni, és európa muszlim lesz. Vagy az olaj egyre csak drágább, nyilván tíz év múlva még drágább lesz.

Ez bullshit. Ez egy érvelési hiba.

Az, hogy ebben a szent minutumban az északi népek tök menők, nem jelenti azt, hogy ez eleve elrendeltetett, és a jövőben is mindig így kell lennie.

Ahogy már előkerült mások hozzászólásában, voltak állati fejlett mediterrán, sőt afrikai birodalmak, amikor szerencsétlen skandinávok még azt sem tudták, a kultúrát eszik-e vagy isszák.

Nah man, ez csak pillanatnyi dolog. Vagy következik belőle valami, vagy nem.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.02.06. 20:33:21

@Th's child:
Ezzel e legteljesebb mértékben egyetértek. A beszélgetés itt arról zajlik hogy ezekbe a folyamatokba amiket felvázoltál a környezeti hatások milyen arányban játszanak közre.
Nagyon sokban.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.02.06. 21:28:58

@diggerdriver: most hogy öt éve ott vagytok már, ti is beadjátok akkor lassan az állampolgárságért a papírokat?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.02.06. 21:32:26

@Studiosus:
Milyen jól tud spárgázni. Akár balettozhatna is:))))))))))))))))))))

fhdgy 2016.02.06. 21:42:35

@diggerdriver: a Misi Mókus Afrikában is már erről szól?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.02.06. 21:48:45

@fhdgy: Valamikor láttam de már nem emlékszem miről szól.

fhdgy 2016.02.06. 21:53:50

@diggerdriver: Misi, a mókus, elmegy Afrikába, és az elhízott ottani mókusokat újra megtanítja fára mászni, hogy tudjanak mogyorót szedni.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.02.06. 22:08:31

@fhdgy: Nem értem. Ha nem tudnak mogyorót szedni akkor mitől híztak meg?
Ha a mogyorótól akkor minek nekik az hiszen elég kövérek. Ha meg nem tudnak fára mászni majd tudnak ha lefogynak és megint éhesek lesznek.
Hülye ez a Misi mókus...
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.02.06. 22:25:32

mire ideérek, már mindenki alszik :-(

kardio1 2016.02.06. 22:44:50

@fhdgy: A csàszàrkor elsô szàzadaiban rendszeresen hàborùztak a hatàron betörni kivàno barbàrokkal és simàn legyôzték ôket, nem volt ott semmi oszd meg és uralkodj. Akkoriban egy nagy vesztes csatàjuk volt, a teutoburgi erdônél 5Teutoburger Wald), ami azért az akkori hatàrtol messze északra feküdt, és alapvetôen hadvezéri hiba okozta.
A màsikrol meg annyit, hogy mi itt Occitàniàban élünk (langue d'oc), az északiak voltak a frank eredetûek (langue d'oïl). A mai irodalmi francia valoban az utobbibol alakult ki, de a frankok itt idegen hoditok voltak inkàbb.

kardio1 2016.02.06. 22:53:18

@diggerdriver: Azért ez nagyon sommàs àllàspont. Màrmint hogy a dolgozo északiak tartjàk el a délieket (meg persze ugyanezt mondjuk a keletiekre is, akik örüljenek, hogy befogadtàk ôket a klubba, ahova egyébként nem valok, csak a többiek olyan, de olyan jo fejek...). Piac nélkül mire mennének azzal a nagy termelésükkel?
Europàban szerintem inkàbb aszerinti törésvonal van, hogy mennyire nyert teret valahol annak idején a protestantizmus, és annak merkantilista szemlélete: dolgozz, mert abbol lesz a vagyon, illetve annyit érsz, amennyi vagyont fel tudsz halmozni. Ennek sarkitott vàlfaja lett az, ami az észak-amerikai angol gyarmatokon is teret nyert.

M. Péter 2016.02.06. 22:56:04

@fhdgy: A Római Birodalom a mai Walestől Irakig terjedt, csak voltak jó hadvezéreik és politikusaik, ha sikerült ekkora területet meghódítani és hosszú időn át megtartani. Az épületek, utak, vízvezetékek építéséhez is kellett előregondolkodás, ami Digger elmélete szerint meleg éghajlaton nincs, mert nincsenek rászorulva.

kardio1 2016.02.06. 22:56:22

@diggerdriver: Nem tudsz még megfelelô szinten, hogy az elég legyen hozzà? Itt B1-es szintet vàrnak el, azaz még középfookù szint sem kell.

kardio1 2016.02.06. 22:57:30

@M. Péter: "Mégis, mit adtak nekünk a Lomaiak?" :))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.02.06. 22:59:08

@kardio1:
Szerintem semmi köze ehhez a protestantizmusnak.
Én a különbségeket az éghajlatból adódó különbségekre vezetem vissza az pedig jóval régebbi mint bármely vallási irányzat.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.02.06. 23:04:45

@M. Péter: milyen előregondolkodás kell utak és vízvezetékek megépítéséhez? Körülbelül olyan mint a római polgárnak hogy házat kell építeni mert ha esik megázok.
Amiről én beszélek az a TARTALÉKOK gyűjtése. Ha nem gyűjt tartalékot akkor BELEHAL. Ez a lényeg. Ez a gondolkodásformáló erő. A mostoha körülményekhez való alkalmazkodás termelte ki az északi gondolkodást és mentalitást.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.02.06. 23:05:45

@kardio1: Nem tudok. A feleségemnek megvan a nyelvvizsgája hozzá de mire kelleni fog addigra pont elévül.

M. Péter 2016.02.06. 23:08:19

@BircaHang Média: At is mondják, hogy azért esznek olyan sok disznóhúst a spanyolok, mert a disznóhúsevéssel lehetett demonstrálni, hogy az ember nem zsidó vagy muzulmán.

kardio1 2016.02.06. 23:23:24

@diggerdriver: Tudom, hogy szerinted nincs köze. Pedig mindent csak egy tényezôre, jelen esetben az éghajlatra visszavezetni, nagy egyszerûsités.
Ami a tartalékokat illeti, a romaiak is ezért tartalékoltak nagy mennyiségben gabonàt, hogy ki lehessen osztani a szegényebb romai polgàroknak inségesebb idôkben.

A munkàd soràn nem szedsz fel annyi angoltudàst, ami elég lenne? Kàr, ha igy van. :(

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.02.06. 23:35:23

@kardio1:
Az éghajlaton kívül mi az ami meghatározó az ember életében az emberré válás óta? Az építkezésben, a földművelésben az állattenyésztésben de korábban a vadászó-gyűjtögető életformában is a létező legmeghatározóbb elem az életmódok kialakulásában az éghajlati tényező. Sokan szidják az angol házak minőségét. Olyanok szidják mint mi akik egy 60fokos téli nyári hőingadozású éghajlatról jöttünk egy 35fok hőingadozású éghajlatra. Nehéz felfogni hogy itt ez is elég.
Az éghajlat miatt alakult így. Persze ma már változtatnak rajta mint ahogy a magyarok is áttértek a B30-as tégláról a 38-as korszerű Wienerberger téglára.

kardio1 2016.02.06. 23:49:12

@diggerdriver: nem ismerem az angol házak minőségét. Csak hallom, hogy nem szigetelt eléggé, meg, hogy nedvesedik belülről. Márpedig ott óceáni éghajlat van, gondolom, relatíve széles is. Lehet, hogy nincs nagy hőingas, mégsem igazán a helyi körülményekhez adaptált a ház.
Az emberi társadalom fejlődését egyre kevésbé az éghajlat alakította, van sok más egyéb összetevő is.
Remélem, azért fogsz haladni nyelvileg is. Nyelvtanfolyam, társalgási csoport nincs a közelben ?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.02.07. 00:07:57

@kardio1: Pontosan ahogy mondod az éghajlati tényezőt az ember próbálta redukálni. Például tartalékok gyűjtésével.

Az hogy melyik ház milyen helyi körülményekhez van adaptálva az a helyiek évszázadok alatt kialakult szokása.
Ez körülbelül olyan hogy mi leszóljuk az angol házakat, az angol meg leszólja a fűkunyhót. pedig mindegyik évszázadok alatt kialakult BEVÁLT szokás.

Este későn érek haza. hova menjek már társalogni?:)))))))))))
Jobbára ide veletek.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.02.07. 00:19:27

Nem akarnám továbbgondolni vagy kovetkezteteseket levonni, csak a tény, hogy kint biztos h a top 5 idegesítő dolog között volt az előre gondolkodással kapcsolatos totális ellenállás.
(Viszont szerintem nagyon sokat dolgoznak. Ezt a multkorjaban lefikazta a tengernél lablogato Thaiföldi tudósító de itt stikaban a háttérben Th's child meg én egyetertettunk h ez baromság. )

Shanarey 2016.02.07. 03:20:04

Herr Gézának egy kis olvasnivaló, Iphone javítás ügyben.

www.bbc.co.uk/news/technology-35502030

Zaexx 2016.02.07. 08:50:36

Sziasztok, én kilenc hónapot töltöttem Észak-Spanyolországban, nekem vegyes benyomásaim voltak a spanyolokról. Ami engem a legjobban zavart az a folyamatos fikaszívásuk, a szakadt embertől az öltönyös bankárig mind szívták a taknyukat, eszméletlenül gusztustalan. Egyszer meguntam és adtam egy zsebkendőt az ismerősömnek, megköszönte, zsebrerakta, majd szívta tovább az orrát. Megjegyzem ez nem spanyol egzotikum, olaszok, portugálok ugyanúgy csinálják. Ugyanez igaz a publikus köpködésre, kortól, iskolázottságtól független, megjegyzem nőket köpködni nem láttam. A gyerekek többnyire tényleg szabadon vannak eresztve, van ennek jó meg rossz oldala is, nekem személy szerint tetszik, hogy nem üvölt vele a szülő, ha öt méternél messzebb mer menni tőle, és az se ritka látvány ha egy 5-6 év körülit egyedül látunk. Hozzáteszem ahol én voltam ott nem nagyon volt bűnözés, annak ellenére sem, hogy nagyon sok migráns élt ott, de azt muszáj megemlítenem, hogy a spanyol migránsok többsége a szíriai roham előtt évekkel-évtizedekkel ezelőtt jöttek át Spanyolországba és nem hordákban, hanem egyedül vagy kis csoportokban. Visszatérve a spanyolokra, amikben világbajnokok, az a szociális készségük. Engem a mai napig lenyűgöz, hogy milyen egyszerűen tudnak kapcsolatokat kialakítani vadidegen emberekkel érdekek és előítéletek nélkül. Egyszer egy telefontársaságnál vártam a soromra és ugyanitt várt egy tinédzser lány és egy középkorú nő. Ahogy vártak elkezdtek beszélgetni és mire sorra kerültek, úgy váltak el végül mintha évek óta ismernék egymást. Nagyon közvetlenek kommunikációban és gyakran tapogatják, ölelik, megveregetik az embert ismeretlenül is, amire nekünk magyaroknak egy "mit tapogatsz te buzi?" lenne a reakciónk, de náluk ez teljesen normális. A másik ami tetszett, hogy rengetegen sportolnak kortól függetlenül, joggingoló nagymamát, rózsaszín biciklis nagypapát, görkoris, kutyaszánnal húzott babakocsis apukát én eddig még nem láttam, és nagyon sokan űznek legalább egyfajta sportot. Munkájukkal kapcsolatban tényleg többnyire lazák, felelőtlenek és ineffektívek, főleg a hivatalokban futottam bele olyan ügyintézőkbe akiknek közük nem volt a munkájukhoz, ha papírokat kellett intézni, mindig le kellett ellenőrizni mit kaptál végül kézhez, mert nem figyeltek oda és elírták őket, buszjegyek vásárlásánál ugyanez volt a helyzet. Kajától én személy szerint nem dobtam hátast, a fűszerekkel abszolút nem tudnak bánni. A paella meg a tortilla de patata megjárja és tapasokból belefutottam egy-két nagyon kreativba, de összességében énnem voltam elájulva tőlük.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.02.07. 08:50:40

@M. Péter:

S főleg Dél-Spanyolországban, ahol a legtöbb ideig volt muszlim uralom.

kardio1 2016.02.07. 09:33:21

@diggerdriver: ne haragudj, de ha hűvös, csapadékos, szeles éghajlaton a ház úgy jó, ha nem kellően izolált, vagy nedves, penészes, akkor az a ház nem a helyi körülményekhez adaptált.
Hétvégén sincs időd a nyelvtudasodat fejleszteni? Nem lehet egyszerű a helyzeted. Azért remélem, idővel eljutsz oda, hogy ez ne legyen akadálya az állampolgárságnak!
Eleve sem csak az éghajlat alakította az emberi társadalom fejlődését. Mégiscsak Afrikában zajlott az emberi történelem jó része, volt haladás jó körülmények között is.

kardio1 2016.02.07. 09:37:55

@Zaexx: az orrszivás szerintem az egész nyugati világban, Svédországtól Portugáliáig divat, ahogy így elnézem.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.02.07. 09:55:54

@kardio1: Itt álljunk meg egy pillanatra.
Az éghajlat nem hűvös nem csapadékos és nem szeles.
A penész az pontosan az ablakcserélt házakra jellemző mert a penész legnagyobb ellensége a huzat. A penész a nedvességet szereti a huzat pedig szárít. Nedvesség pedig az úgynevezett hőhidaknál alakul ki. A legismertebb hőhíd az ablak, ami BELÜLRŐL párásodik. Na ugyanígy van a betonkoszorúknál és az ablak áthidalóknál. A szigeteletlen betonkoszorú és a szigetelt, jól záródó ablak a penészedés legkiválóbb feltétele. Ott ahol kicserélték az ablakokat jól záródóra egyből megjelent a penész. Ez egyébként a magyar lakásokra jobban jellemző mert az összes kádárkockának szigeteletlen koszorúja van. Az angolok nem használnak betonkoszorút. Az energiaárrobbanás óta ez a dilemma. Vagy olcsóért fűtünk vagy sokat szellőztetünk. A kettő együtt nem megy.

Az hogy a nyelvtudásom itt tart az csakis az én hibám. Bármennyit tanulok nincs sikerélményen belőle.

Nem állítottam hogy CSAK az éghajlat alakította az ember fejlődését, viszont az volt a legrégebb óta fennálló és legjelentősebb formáló tényező.
Afrikát mint az emberiség bölcsőjét szokták emlegetni, hát nem is jutott tovább.
kepkezelo.com/images/0e10esvb8vd43u78p282.jpg

kardio1 2016.02.07. 10:19:19

@diggerdriver: tehát nálatok nem óceáni éghajlat van? Meglepsz. Itt nálunk az óceáni és a mediterrán éghajlat keveréke van, és jóval többet esik, mint Magyarországon.
Azt az elméletet továbbgondolva, amiből kiindultál ( a mérsékelt övön a legnagyobb a fejlődés, mert a trópusokon mindent készen kapsz, a sarkvidéken meg minden energiát elvisz a fennmaradás), arra juthatunk, hogy idővel az eszkimók, majd később a világűrt meghódító embercsoportok lesznek a fejlődés vezetői. Lehet, hogy így lesz.

2016.02.07. 10:44:50

@kardio1: Annyira birom amikor az ilyen emberek akik eletukben nem voltak Angliaban, leszoljak az angolokat, az angol hazakat stb. Nekem kb. 15 ev alatt semmi problemam nem volt az angol hazakkal, pedig regi hazakban laktam de nem voltak hidegek vagy peneszesek (peneszes lakas egyebkent minden orszagban elofordul), annyi hogy sok berlemenyben nem cserelik ki az ablakokat mert az draga es aki nem tud eleget fizetni alberletert, az ugy is kiveszi. Ez a problema ugyanugy Mo.on is megvan a regi hazakban a regi ablakokkal. Ahol kicsereltek az ablakokat Angliaban, ott nincs ez a problema es nincsen semmi baj a hazakkal (bar teged ez ugysem fog meggyozni, te tudod biztosra hogy sz*ok a hazak).

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.02.07. 10:46:23

@kardio1:
Nem tudom hogy ezt az éghajlatot hogy nevezik, de az éves csapadékmennyiség megegyezik Budapestével. Viszont a maximum hőmérséklet +30fok körül van a minimum meg -5. Amiről beszélek az London és délkelet Anglia. A többiről nem nyilatkozom.

Az eszkimókat bekorlátozza élőhelyük nyersanyagszegénysége. A világűrt meghódító nemzeteknél van a technológiai fejlődés csúcsa tehát akár még igaz is lehet.

2016.02.07. 10:48:42

@diggerdriver: Abszolut igy van. Nemetorszagban az uj epitesu, tokeletesen szigetelt lakasban ahol lakni szoktunk, folyton megjelenik a penesz, akarmit csinalunk, folyton nyitva tartjuk az ablakot, telen is, szetfagyok, es meg mindig peneszes. Angliaban sose volt ilyen problemam.

©________ 2016.02.07. 10:54:12

@kardio1: tudtommal a brit szigetek az oceani éghajlat jellemzo kepviseloje....

2016.02.07. 10:55:33

@diggerdriver: En csak Manchestert ismerem jobban Londonon kivul, annyit tudok mondani hogy anyos regi hazban lakik es se nem peneszes, se nem huzatos vagy hideg telen. A masik pedig az hogy az angolok egy sokkal egeszsegesebb homerseklethez vannak hozzaszokva mint az atlag magyarok; telen nem futenek ki mindent 30 fokra. Ez lehet hogy egy ujonnan jott magyarnak 'hideg' (marmint hogy a lakasban 20-22 fok van telen) viszont egeszsegesebb mint a kinti es benti homerseklet kozotti nagy kulonbseg.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.02.07. 10:56:59

@Mirjam2: Mindenképpen a párát kell lecsökkenteni. A penész lételeme a hideg párás huzatmentes zug. Gondolj bele hogy még a mennyezet éleinél is lehet levegőáramlás de ahol a legkevésbé van légmozgás az a sarkok. A penész ennek megfelelően ott jelenik meg. A hőhidak a fő felelősek de új építésű házaknál ilyen már nincs. Viszont a lakásban van bőven páratermelő organizmus mint például az ember, a növények, a fürdőszoba, a konyha, Ha nem lakják akkor meg a szellőztetés hiánya. Bedunsztolódik. A csapda az hogy ha leviszed a páratartalmat a hőérzeted is lecsökken. Egy párásabb helységben a 20fok is elég de ha száraz akkor a 23-at is hűvösnek érzed. Ez egy ördögi kör, nincs jó megoldás. A rövid ideig tartó minden ablakot kinyitó intenzív RENDSZERES szellőztetés talán a leghatékonyabb.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.02.07. 11:02:32

@Mirjam2: Ez így igaz.
Most ahol ülök és gépelem ezeket a sorokat előttem egy szimpla üvegű régi ablak van, kint pedig nagyon erős szél. Néha érzem magamon a széllökéseket. Viszont nincs huzat és a belső hőmérséklet 22 a kinti meg 8fok. Penész sincs.

tanato 2016.02.07. 11:37:21

@kardio1: Ezt az elméletet én is ismerem:A jégkorszak indította el az ősember emberré válását mert,télire élelmet,tüzelőt,meleg ruhát szállást,kellett készítenie a túléléshez,nem volt elég máról holnapra élni,mint a meleg időszakban.És ez bizonyos fokú szerevezettséget kívánt amiből később kifejlődtek az emberi társadalmak a Föld több pontján, de paralel időszakban.

tanato 2016.02.07. 11:41:34

@Mirjam2: Én csak Manchesterben jártam,meg néhány környékbeli kisvárosban.nekem pl. nagyon tetszettek az egyforma vörös téglás munkáslakások a vonatablakból, tisztára mint a történelmi filmekben.Feleségemnek nem, ő nagyon egyhangúnak tartotta őket.
Egyébként meg küldtem neked egy orvosi szakcikket,magyarul is angolul is,a múltkori kérdésedhez kapcsolódóan a facebookodra.

adg 2016.02.07. 11:42:22

@diggerdriver: "A penész lételeme a hideg párás huzatmentes zug."
Hideg nem kell hozza. En csak tudom. :)

Sot, ha eleg paras az ido, akkor meg huzatmentes zug sem kell. Pl minden nyitva, es peneszednek a falak neha, vagy a padlo maga. Ehhez mondjuk nagyon tartos paras ido kell, pl monszun. Ha egesz nap megy a ventillator, akkor is. A klima az egyetlen megelozes, ha meg kialakult, akkor le kell torolni. Mi pl szegfuszegolajos vizet hasznalunk neha, nagyon hatasos, jo ideig nem jon vissza.

Ez a minden nyitva van pedig szo szerint ertendo, pl a mi ablakaink egy reszet nem lehet becsukni rendesen, uveg lamellekbol all, amik egymasra zarnak. Nincs szigeteles, semmi a ket uveg kozt. Idealis ide, mig az otthoniak hanyatt esnek tole, hogy micsoda egy szar. :) Uristen, egyretegu!!!!
www.awsaustralia.com.au/Content/cms/awscdn/images/others/hero-louvre-windows.jpg?width=940
Es sajnos nem a mi ablakunk. :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.02.07. 11:55:49

@adg: Jó de itt most nem a monszunról beszélünk. A hűvös csak azért lételeme mert a hűvös hőhidakon tud lecsapódni a pára.
Európai környezetben monszunhoz hasonló párásság csak a fürdőszobákban van(főleg ha a lányom lakik ott és naponta 18szor fürdik) és azért penészedik a csempe fugája.

Ilyen ablakot még nem láttam.

Igen általában szörnyűlködni szoktak a szimpla üvegen. Pedig ha megvizsgáljuk a kádárkockák gerébtokos dupla ablakait azok sem szigetelnek jobban mint az itteni szimplaüvegesek.

adg 2016.02.07. 12:11:37

@diggerdriver: Monszun nelkul is peneszedik, de akkor csak a zugokban.
Monszun alatt meg olyan az ido, mint a lanyod utan a furdoben, csak melegebb valoszinuleg.

Ez az ablak a leheto legjobb erre a klimara. Ugy lehet teljesen nyitva, hogy nem foglal helyet. Mondjuk parkanya nincs, nem tudom hova tenni a muskatlit. Mondjuk szerencse, meg is rothadna itt 3 perc alatt. :)
Ezen kivul meg toloablakok vannak, de azt ugye csak felig lehet kinyitni, ezt (louver/louvre ablak amugy) meg 100%-ban.
Itt nem lattam meg olyan otthoni fajta szarnyas ablakot.

Muscari 2016.02.07. 12:39:07

"Egyszer egy telefontársaságnál vártam a soromra és ugyanitt várt egy tinédzser lány és egy középkorú nő. Ahogy vártak elkezdtek beszélgetni és mire sorra kerültek, úgy váltak el végül mintha évek óta ismernék egymást. "
Na pontosan ez az a dolog, ami miatt én szeretnék egy déli országba költözni, (meg az időjárás persze) öregkoromban. Ez a mentalitás nagyon közel áll hozzám, szerencsére itt is lehet vele találkozni időnként, főleg idősebb embereknél. Szerintem ez nagyszerű dolog, könnyű kapcsolatokat kialakítani, jóban lenni a szomszéddal stb.

kardio1 2016.02.07. 12:42:40

@Mirjam2: én nem szólom le az angol házakat. Amíg ezen a blogon nem olvastam, hogy számos Angliában élő magyar szerint nem jó minőségűek a nem új építésű házak, erről nekem fogalmam se volt. Úgyhogy hátrébb az agarakkal.

2016.02.07. 12:46:25

@diggerdriver: "Az éghajlaton kívül mi az ami meghatározó az ember életében az emberré válás óta?"

Hat, peldaul a logisztika. :D Vagyis, ha az eroforrasok nem elerhetoek, akkor azok megkozelithetosege, es annak hatekonysaga, illetve ezen kivul meg a rendkivuli esemenyek, es a tobbi ember is szamit valoszinuleg. :D

A logikad alapjan az amerikai indianokat buzgo varosepites es reneszansz festmenykeszites kozben kellett volna, hogy talaljak az europai hoditok, sot, Oroszorszag kellene, hogy legyen a vilag legnagyszerubb allama, hiszen, ha van eghajlat, ahol szukseg van az elore tervezesre, az pont ez a 100as hoingadozas. A valosagban azonban ez annyira megterhelte az eroforrasokat, hogy meg tartalekolni se nagyon lehetett mibol, es akkor ez a hianygazdalkodas-szeruseg alakult ki a nagy boom helyett. Szoval ilyen is van, az eghajlat mellett, vagy peldaul olyan, hogy minden van, csak eppen neha jon egy foldrenges, amikor lehet mindent elorol kezdeni. Vagy egy pestisjarvany. Vagy a tatarok, Vagy a kiralynak nem fia, hanem lanya szuletik, es az uralkodo helyere egy paranoias elmebeteg jon a hagymazas ideologiajaval, aki generaciokra megvaltoztat mindent. Peldaul.

Abban egyetertek, hogy az ember, mint az evolucio "csucsa" (meg, ha errol meg is oszlanak a velemenyek :D), es igy a legalkamazkodobb faj, alapvetoen a termeszeti korulmenyeihez kepest alakitja az eletet es a kulturajat, es abban is egyetertek, hogy a protestans szemlelet is sokkal inkabb kovetkezmenye az eszaki mentalitasnak, mintsem okozoja, es ezeket a kulonbsegeket is valoszinuleg a termeszeti korulmenyekhez valo alkalmazkodas alakitotta ki ezekben az eltero kulturakban. De egyreszt ezek a "kulso korulmenyek" messze nem csak az eghajlatot jelentik, masreszt ez igy is csak az elszigeltsegre ervenyes, es amint lesz eleg hajo, kerek, szeker, stb, egymasra is hatni kezdenek ezek az elterotermeszetikorulmenyekhezalkalmazkodo nepsegek, sokmindent atvesznek egymastol, vagy eppen tiltakozasul ellenuk, stb.

kardio1 2016.02.07. 12:47:31

@diggerdriver: az eszkimókkal arra utaltam, hogy a technikai fejlődéssel egyre északabbra tolódik a fenti elméletben ideális zóna, mely kíván erőfeszítést, de nem lehetetlenül nehéz.
Régen ez a mediterraneum volt, most az atlanti térség. A rómaiak idejében Skandinávia nagyon nehéz megélhetést biztosító terület volt, most meg igen fejlett.

kardio1 2016.02.07. 12:50:13

@Mirjam2: relatív, hogy milyen hőmérséklet az egészséges. Értem én, hogy Nyugat-Europaban a 18 fok a divat, de nem kell ehhez feltétlenül ideológiát is gyártani.

Muscari 2016.02.07. 12:51:04

@diggerdriver: a mi előző lakásunk baromira penészedett. Szimpla üveg, vékony falak, villanyfűtés. Az összes sarok penészedett, még a parketta is, az ablakkereten konkrétan megjelent a moha, a fürdőszoba meg... Hát azt a képzeletedre bízom. A gardróbban megpenészedett a bőrkabát. Még jó, hogy csak egy telet töltöttünk el ott.
Az biztos, hogy a ruhasxárítás és a főzés nem tett jót, gyakorlatilag állandóan szellőzteteni kellett volna.

Muscari 2016.02.07. 12:53:33

@adg: nincs nagy por? Ha fúj a szél, akkor mindent beterít a házban, nem?

Muscari 2016.02.07. 12:57:29

@kardio1: amit én az előző kommentemben említettem, az saccra a hatvanas években épült tömbház, tipikus százéves sorházban egy pár hétig laktunk, de ott nem volt penész.

Muscari 2016.02.07. 13:06:11

@kardio1: azért az idősebbek igenis fűtenek rendesen, náluk jellemzően nem 18 fok van a lakásban. Ami szerintem is nagyon kevés, minden ideológia nélkül 22 kell. Ha a lányom hozzányúl a termosztáthoz, akkor meg egyből 24 fok van nálunk :-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.02.07. 13:07:22

@mojyo:
Csakhogy én végig Európáról beszéltem de bele lehet venni az orosz Európát is.
A 100fokos hőingadozás világa a tajga ahol a szúnyogok határozzák meg az életmódot vagyis rákényszerítenek egy folyamatosan vándorló életformát az emberekre. Viszont ez is az éghajlatra vezethető vissza.
Az indiánoknál a bölényvonulásokra. Nagy kultúrákat alkotni csak letelepedett népek tudtak. A vándorló népek elértek Európába és onnan nem volt tovább út. Ott muszáj volt megállniuk, letelepedniük és életmódot változtatniuk.
A ti logikátokat követve ahol az éghajlat nem befolyásolja a logisztikát az erőforrások tartalékolását ott miért nem alakult ki az észak európaihoz hasonló mentalitás?
Nézzük Egyiptomot. Ideális éghajlat. Évente kétszer aratnak. Jólét bőség minden szinten. Erre mit csinálnak? Az erőforrásaikat elpazarolják önnön nagyságuk monumentális kifejezéséhez. A piramisok építése helyett hány öntözőcsatornát lehetett volna építeni? Hány hektárt bevonni a termelésbe? Szép a piramis ok. És? Egy öncélú semmire sem jó erőforráspocsékolás. Bele is buktak. Az Észak Európai népek nem építettek piramisokat. Jól védhető városállamokat építettek és egy jól működő munkaalapú társadalmat. Háborúk voltak vannak és lesznek de ezeknek eddig még mindig a déli népek voltak a fő vesztesei. Jó példa Németország. Elvesztette a háborút de megnyerte a békét.

adg 2016.02.07. 13:26:20

@Muscari: Por? Mi a dzsungelben lakunk, nincs kulonosebb por. :) A mi kornyekunk konkretan egy erdo, egy park van elottunk, es az osszes kornyezo kert tomve van novennyel. A kert egy reszet nem tudom megkozeliteni, olyan suru a bozot. :)
Ez a kornyekunk a teraszrol:
kepkezelo.com/images/2gc52hspymu9c4a9ccom.jpg
kepkezelo.com/images/xwghauj5fr7n00wfj0m4.jpg
kepkezelo.com/images/obddw7lt5kacq3y85lio.jpg

Szoval ilyen novenyi eredetu porszeruseg van, ha parasabb az ido, akkor letapad a padlora. Az a homokos por az kevesebb, csak ha epitkezes van a kornyeken, de az meg a falon is atjonne. Otthon sokkal tobb volt az alfold kozepen, pedig rendes ablakunk volt.
Egyebkent be lehet csukni ezeket az ablakokat, pl ha megy a klima, vagy tul nagy vihar van, csak nem zar legmentesen. Annyi, hogy a ket uveglap egymasra fekszik, es kesz. Jo ablaknal van egy kis hezag koztuk, modjuk egy papirlap kozeferne, regi vacak ablaknal meg ki tudod dugni az ujjad. :)

2016.02.07. 13:27:36

@diggerdriver: Egyaltalan nem azzal vitatkozol amit en irtam, es nem tudom meg kirol beszelsz rajtam kivul, amikor a "mi logikank"-rol beszelsz, de en speciel nem azt mondtam, hogy az eghajlat *nem* befolyasolja a logisztikat (?), hanem, hogy a termeszeti korulmenyekhez valo alkalmazkodas az *nemcsak* az eghajlatot jelenti, hanem peldaul a foldrengeseket, az utvonalak megkozelithetoseget, stb. Azt irtam: abban egyetertek veled, hogy a kulso korulmenyek nagyban befolyasolja az ember kulturajanak alakulasat, de ez nem csak az eghajlat (hanem peldaul a foldrengesek), es nem csak egyedul, hanem a tobbi kultura is hat egymasra. Europaban is igy van ez, a deliek is hatottak az eszakiakra, lasd meg Nemetalfold vs spanyol uralom.

Egyiptomban amugy egyaltalan nem csak piramisokat epitettek, hatalmas kultura volt es elvoltak azert nehany szaz, vagy ezer (!) evig, mielott belebuktak :)

Muscari 2016.02.07. 14:10:28

@adg: akkor jó, ha nincs por :-) Csak eszembe jutott, hogy ha mindig minden nyitva van, akkor sok por lehet. Persze ti a trópusokon laktok, nem a sivatagban :-)

Hari Seldon 2 2016.02.07. 15:48:30

Én ezt a nagy cipő fenthagyást a lakásban nem értem.
Még a hálószobába is beviszik a kutyasz*t, vagy csak a konyhában trappolnak vele? (ha belelépnek)

DieNanny CH 2016.02.07. 16:41:12

@Muscari:

Ilyen, hogy sorban összehaverkodunk, velem is történt.
Egyszer réges-régen egy messzi-messzi... Akarom mondani, úgy '90-'91 környékén, Budapesten az Adidas boltba csak sorban állás után lehetett bemenni.
Kb 10 vevő volt bent, ha egy kijött, egyet beengedett a biztonsági őr. Na, ezalatt az 1 óra alatt, míg sorban álltam egy barátnőmmel, előttünk állt egy velünk egykorú lány, és olyan jól eldumáltunk, hogy a hangulata még mindig bennem van. Már nem tudom, miről beszélgettünk - csak azt akarom mondani, hogy bárhol előfordulhat.
:-)))

DieNanny CH 2016.02.07. 16:48:28

@Hari Seldon 2:

Hát, még ha csak a konyhába is trappolnak vele, utána a háziak esetleg mezítláb végigmennek a konyhán, aztán mennek a hálóba és fel az ágyra... :-(

kardio1 2016.02.07. 20:11:55

@diggerdriver: úgy látom, az az elképzelésed, hogy az éghajlat, és csak az határozza meg az emberi társadalom fejlődését, megingathatatlan. Nem próbállak meggyőzni. Azt meg hagyjuk, hogy Szibériában a szúnyogok határozzák meg a dolgokat...

kardio1 2016.02.07. 20:17:13

@diggerdriver: nem az öntözőrendszer helyett építettek piramisokat egyébként Egyiptomban. Akiknek a birodalma vagy háromezer évig fennállt, úgyhogy igyekeznünk kell, hogy ilyen sokáig meglegyenek az európai államok.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.02.07. 21:28:13

@diggerdriver: mondjuk azért nem mindegy, hogy az évi (csak mondok egy számot) 1500 mm csapadék úgy jön le, hogy minden héten egyszer szakad egy órát az eső, mintha dézsából öntenék, vagy telente de csak telente egyfolytában esik úgy tessék-lássék, vagy a az év 365 napjából 300-ban száll valami vizes permet, ami ellen esernyővel semmit se lehet csinálni :-) (nem azt mondom, hogy Angliában ez van pontosan, mert nem tudom, mi van pontosan, de attól tartok, ez a szitáló eső azért elég szép kis jelenség, a trópusi monszun egyébként meg tényleg nem tart tovább napi 3-4 óránál az év 3-5 hónapjában, de mégis lényegesen több lesz az évs csapadék).

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.02.07. 21:33:03

@adg:
nálam is ilyen ablak volt Thaiföldön :-) szeretem, hogy jól be lehet állítani, menyire legyen nyitva. mondjuk majdnem mindig nyitva volt, csak télen az éjjel 8 fokban nem. ott penészedett csak a lakás, ahol a födém megsérült és befolyt az eső az álmennyezet alá.
itt most perpill viszont borzalmas penész lett az egyik sarokban. semmi bútort nem lehet a hideg falra tolni, mert két nap alatt penészes lesz mögötte. marha vicces :-( nagyon régi ház pedig brutál módon szelelő ablakokkal, nem tudom mi lenne ha még a hőszigetelés is jó lenne.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.02.07. 21:34:44

@Muscari:
azóta van mindig minden nap valakinek ilyen ismerkedési mániája, mióta a Minisárkánnyal mászkálok. persze senki nem velem akar kommunikálni :-))))

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.02.07. 21:40:00

@Hari Seldon 2: pont ma láttam a facebook falamon egy cikket a cipő levétel / fenthagyás témában és el is akartam tenni kesőbbre, de nem találom. valami brittt tudósok kikutatták ezt a témát is. mondjuk nem hülyeség. én belerúgnék abba, aki cipővel végigmászik azon a tatamin, amit a gyerek mászni tanul (ie most még felnyalja). én még zoknit is cserélek, miután hazajövünk valahonnan.

LittleG (uk) 2016.02.07. 23:51:25

@Dragonlady (Bp, Hun): mire én ideérek, már másnap van :P
pedig szívesen megkérdeztem volna, hogy más is futott-e már bele olyanba, hogy összehaverkedett spanyolokkal, akik viszonzásul annyira barátságosak lettek, hogy már lassan zaklatják az embert, hogy mondd meg mikor érsz rá, találkozni akarok veled, mikor a magyar ember örül, ha néha van egy kis szabadideje, amikor a családjával lehet...

és a spanyol jól besértődik, hogy amikor nagyon meg akarja hívatni magát egy szűkkörű családi eseményre, de a magyarember nem hagyja magát..

csak mert én nagyon szeretem a Spanyol nyelvet, meg ismerkedek a kultúrával is, meg még nem voltam ott, de akarok menni, de ettől leesett az állam..

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.02.09. 16:13:31

@Hari Seldon 2: Hát ja, pont erre gondoltam én is.Az utcán lévő sok mocskot aki be akarná hozni a nappalinkba, kb páros lábbal rúgnám ki a lakásból...Kutyaszar, rágó, takony, olaj a kocsikból, sár, nem is folytatom.Bunkó dolog bemenni a lakásba utcai cipővel, na.
És az amerikai filmekben még az ágyba is befexenek vele, brrrr...

István Győri 2017.11.16. 08:01:05

@: a görögöknél lénxeges volt. hogy a táj nagyon termékeny. sok minden magától termett, a klasszikus kor előtt tényleg voltak gyümölcsfaerdők, ahol csak le kellett szedni a termést, pl olajfa, füge stb, nem kellett a talajt művelni, a juhtartás adott tejet, volt sok zöldség, mivel télen nincs fagy egész évben vannak szedhető züldségek, salátának való gyógynövénxek, az utazást megoldották a vízen, mivel télen nincs fagy, ezért alig kellett fűtés, vannak olyan kutatások, ami szeint íeurópa középső és északi részén a téli hideg és a nedves klíma okozta betegség, járvánxok miatt a lakosság negyede kihalt kb 20 - 30 évente, így nehéz stabik trsadalmakat, államot szervezni, mindez a mediterrán vidéken másképp van a transzhumációnak köszönhetően az emberek tovább éltek, a nagyszülők át tudták adni tapasztalataikat. s görögöknél a klasszikus korban 35 év volt a politikai nagykorúság korhatára, a germánok közt meg ez volt az átlagéletkor, ez sok mindenben igaz a rómaiakra is, hiszen átvették a hódítás után a teljes görög kulturát és a klíma is hasonló, sokat foglalkoztam a görögség történetével, hs van konkrét kérdés, szívesen válaszolok

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása