oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. november 27. 06:44,  A harmadik kultúrájú gyerekek 222 komment

2015. november 27. 06:44 Határátkelő

A harmadik kultúrájú gyerekek

Noha elsőre olyan, mintha valami nagyon durva horror főszereplői lennének, messze nem erről van szó a harmadik kultúrájú gyerekek esetében, hanem egy olyan jelenségről, mellyel nekünk, magyaroknak is érdemes gyorsan megbarátkozni: gyerekekről, akik életük és eszmélésük egy jelentős részét nem szüleik hazájának kultúrájában élik meg és át.

gyerek_fold_fej_forras_skeptikai_com.jpg

A nyitókérdés rögtön adja magát: hogyan is jön össze a három kultúra? Nos, vegyünk példaként egy Németországban élő magyar családot, akik kisgyerekkel költöztek el Magyarországról.

Ebben az esetben az egyik kultúra értelemszerűen a szülőké, azaz a magyar. A második kultúra azé az országé, ahol élnek, ahol a gyerek eszmél, ahol beilleszkedik és melynek kultúráját magába szívja, azaz a német. A harmadik kultúra pedig az, ami ennek a kettőnek az ötvöződése, azaz a gyerek sajátos, kevert identitása.

A jelenséget elsőként egy amerikai szociológus, Ruth Hill Useem írta le az 1950-es években, amikor egy évig Indiában tanulmányozta az ott élő expatok életét. Arra jött rá, hogy azok, akik a saját kultúrájukból érkezve illeszkedtek be a helyibe, tulajdonképpen egy olyan sajátos életstílust és kultúrát alakítottak ki, ami mindkettőtől különbözött, azaz gyakorlatilag egyénre szabott.

Ezt nevezte el harmadik kultúrának, az ebben felnövő gyerekeket pedig harmadik kultúrájú gyerekeknek. Utóbbiban saját tapasztalatot is szerzett, hiszen 1958-ban visszatértek Indiába, de immár saját fiaikkal. (Ruth Hill Useem végül összesen 76 országban tanulmányozta a jelenséget.)

A leghíresebb harmadik kultúrájú gyerek egyébként alighanem (sőt, minden bizonnyal, sőt, biztos) Barack Obama amerikai elnök, és érdekes, hogy miközben politikusok, politológusok és mindenféle elemzők előszeretettel rugóztak a születésével kapcsolatos kérdéseken, arról jóval kevesebb szó esett, hogy gyerekkora és háttere milyen hatással volt kulturális világszemléletére. (Zárójel bezárva.)

Vegyünk egy másik konkrét példát, mondjuk egy olyan családot, amelyben az apa Jamaicából költözött az Egyesült Királyságba, ahol elvett egy már a szigetországban, de jamaicai szülőktől (akik nem mellesleg állandóan a szülőhazába való visszatérésről beszéltek) született nőt.

Aztán megszületett a lányuk, Elizabeth Dunbar, aki még egészen kicsit volt, amikor édesapját áthelyezték az Egyesült Államokba, onnan Venezuelába, majd megint vissza az USA-ba, ahol három különböző városban is éltek. Ami azért elég bonyolult gyerekkornak és rengeteg kulturális hatásnak (jamaicai, brit, amerikai, venezuelai) tűnik.

Egy ilyen élethez egy gyerek vagy könnyen és gyorsan alkalmazkodik, vagy komoly problémákat okozhat neki az életében. Úgyhogy gyorsan nézzük is meg, milyen előnyöket és hátrányokat jelenthet egy gyereknek, ha külföldön nő fel.

Előnyök

Nyelvtudás

Ezt nem nagyon kell részletezni, jelenleg a világon körülbelül ugyanannyi két- (vagy több-)nyelvű gyerek él, mint egyetlen nyelvet beszélő. A nyelvtudás (ráadásul az anyanyelvi szintű, az adott országban és nem iskolában elsajátított) rengeteg ér.

„A gyerekeink öt kontinensen nőttek fel, öt nyelvet beszélnek. Nem „látják” az emberek színét, nemét, etnikumát – mindenkire emberi lényként tekintenek. Ez egy nehezen megszerzett szívmelengető képesség, ami olyan tapasztalatokon alapul, mint amikor az ember például nem tud válaszolni arra a kérdésre, hogy „melyik országból származol”. Maradjon is így sokáig.” (Amelia Lantz)

Világszemlélet

A harmadik kultúrájú gyerekek gyorsan megtanulják, hogy minden egyes helyzetet lehet több szempontból nézni, többfélék az érdekek, másféleképpen látja és értékeli ugyanazt a dolgot két különböző világból érkezett ember. Mindez persze hátrányt is jelenthet akkor, ha például vissza kell térni egy olyan kultúrába, ahol ez a sokszínűség nem vagy csak nagyon módjával létezik.

„Én brit / ausztrál vagyok, a férjem egy Fülöp-szigeteken született francia / holland. Japánban találkoztunk. Az első lányunk Venezuelában született, a második Ausztráliában. Éltünk Venezuelában, Jemenben, Franciaországban, Angliában, Japánban és Angolában – a gyerekeim boldog, egészséges, közösségi gyerekek, akik még soha nem ünnepelték a karácsonyt kétszer ugyanabban az országban. Az egész világon vannak barátaink – ami persze jó, amikor az ember nyaralni megy, és nem olyan jó, ha szombat este ki szeretne mozdulni. A családban összesen 9 nyelvet beszélünk.” (J. Verbrugge)

A háromdimenziós világkép

Az egyik legjobb példa lehet a Papírsárkányok című könyv szerzője, az Afganisztánban született, de az Egyesült Államokban élő író, Khaled Hosseini. Ő iskolapéldája az olyan szerzőknek, akik egy adott világot (ez esetben gyermekkora Afganisztánját) egy másik kultúra lencséjén keresztül mutatnak be, amitől ez háromdimenziós lesz. Magyarul itt arról van szó, hogy egy élményt, tapasztalatot képesek egy másik kultúrán keresztül nézni (és ehhez még csak írónak sem kell lenni…).

Érzékenység a kapcsolatokban

Érthető módon, aki a saját sorsán keresztül érzi, milyen nehézségeket okozhat a beilleszkedés, milyen komplikált lehet elfogadtatni magát egy idegen kulturális környezetben, az valószínűleg sokkal nagyobb empátiával viszonyul majd másokhoz, inkább lesz képes saját érzelmei felmérésére, és a beilleszkedésben, a társadalmi normák elfogadásában is nagyobb rutint szerez.

„Én palesztin / brit vagyok, az Egyesült Államok és az Egyesült Arab Emirátusokban nőttem fel, tanultam Franciaországban és Japánban. Most az Egyesült Királyságban élek a szír férjemmel, aki egyébként Magyarországon tanult. A gyerekeink angolok (egyelőre), de még nem tudtuk eldönteni, hogy elköltözzünk-e az Egyesült Arab Emirátusokba, és belőlük is hozzánk hasonló harmadik kultúrájú gyerekeket faragjunk. Gyerekként mindig irigyeltem azokat a gyerekeket, akik tudták, honnan származnak. Most van esélyünk arra, hogy megadjuk a gyerekeinknek az identitás, a valahová tartozás érzését. Vagy megadhatjuk nekik a harmadik kultúra megismerésének élményét, aminek mindenképpen megvannak a maga előnyei. Nagyon nehéz döntés, talán néhány évbe is beletelik, mire meghozzuk, és még akkor is könnyen előfordulhat, hogy meggondoljuk magunkat. Ahogyan mondani szokták, a szomszéd fűje mindig zöldebb…”. (Amalia Ondik)

Kulturális intelligencia

Ezt sem kell sokat magyarázni, hiszen ez az a képesség, hogy valaki képes legyen más nemzetek, etnikumok kultúráját, szokásait elfogadni, azokhoz alkalmazkodni. Nyilván aki gyerekként ezen már keresztülment, az felnőttként is könnyebben boldogul majd.

Hátrányok

Beilleszkedési zavarok

Itt elsősorban arra gondolhatunk, amikor nagyon eltérő kultúrák között mozog egy család, és kénytelen mozogni egy gyerek. Nyilván kevesebb problémát jelent mondjuk Magyarországról Németországba vagy az Egyesült Királyságba költözni (ahol azért az európai alapnormák, a társadalmak működése nagyon hasonló), mint mondjuk Európából valamelyik ázsiai országba.

„A gyermekkoromat négy latin-amerikai országban és az Egyesült Államokban töltöttem, ami kétségtelenül ellátott olyan készségekkel és képességekkel, melyek a harmaduk kultúrájú gyerekeket jellemzik. Ezek jól jöttek, amikor már felnőttként több országban is munkát kerestem. Ugyanakkor viszonylag kevesen beszélnek arról, hogy milyen nehéz a beilleszkedés. A hozzánk hasonlók közül néhányan mindig kívülállók maradnak, aminek az évek során meg lesz a maga böjtje. Kétélű fegyver ez, és én a magam részéről gyakran azt kívántam, bárcsak könnyebben megválaszolhatnám a „honnan való vagy?” kérdést. De ha már itt tartunk, visszatekintve sem csinálnám másként.” (Geoffrey Cleaves)

A hazai kultúra hiányos ismerete

Ez az internet elterjedése óta nyilván kisebb probléma, de azért egy külföldön élő gyerek óhatatlanul (akár a szülők minden erőfeszítése ellenére is) kevésbé ismeri majd hazája kultúráját, akár magát az országot, és persze általában a családdal is kevésbé szoros a mindennapos kapcsolat. Érdekes, hogy több helyen is felemlegették ennél a kérdésnél a humor kérdését, jelesül, hogy egy harmadik kultúrájú gyerek sokkal kevésbé érti meg hazája humorát, ami persze érthető, hiszen híján van azoknak a közös élményeknek, melyekből a viccek kinőnek.

„Én angol vagyok, a férjem szicíliai, a kislányunk már itt, Észak-Olaszországban született és nevelkedik. A két kultúra közötti létnek vannak előnyei, de hátrányai is. A lányomnak például mindig gondot okoznak az iskolai fogalmazások, nem mintha nem menne neki jól a nyelv, de egyszerűen brit a mentalitása és az életszemlélete, amit tőlem örökölt. Képtelen mellébeszélni, nem tud dagályos körmondatokban fogalmazni, és a stílusát sem nagyon értékelik a suliban”. (Jacqueline Angela Cook)

A felnőtt élethez való alkalmazkodás

A többféle kulturális hatás megnehezítheti az identitás és a valahová tartozás érzésének kifejlődését. Magyarán könnyen előfordulhat, hogy az ilyen gyerekek felnőttként gyökértelennek és nyughatatlannak érzik magukat, ami megnehezítheti a felnőtté válás folyamatát.

„Bár már 28 éve visszatértem az Egyesült Királyságba, a mai napig flamandnak érzem magam. A középiskolai éveimet és két évet a főiskolából Belgiumban töltöttem, és ma is flamandul gondolkodom és álmodok. Ugyanakkor senkinek sem tudok erről beszélni anélkül, hogy ne mosolyognának meg, vagy ne ráncolnák a homlokukat.” (Lucy)

(A poszthoz forrásként felhasznált oldalak: The Daily Telegraph, Wikipédia, tckworld.com, tckid.com, cmhnetwork.org. Kép: skeptikai.com)

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: pszichológia beilleszkedés haramdik kultúrájú gyerek

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr748116220

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.11.27. 15:49:17

@maxval bircaman BircaHang Média:
Hogy tetszik vagy nem az egy dolog.
Szerintem elsőként meg kell határozni a kontinens fogalmát.
Mi a kontinens?
Szerinted?

Shanarey 2015.11.27. 15:49:59

@diggerdriver:

Nem csak te voltál tizedes.
:-)

vityo az Istenkiraly · http://viktor-kalandor.blogspot.co.at/ 2015.11.27. 15:50:20

@Zoole[uk]:
Ja detto...
Aztan a gep elott atvaltanak angolra, mert az Online játékot egy magyarral es egy némettel játszák...meg egymással...es teljes természetességgel közölték...de hát apa...az angol a kozos...
Hizzateszem amikor a játékokról beszelnek németül, Magyarul...az szamomra...kinai

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.11.27. 15:56:14

@Shanarey:
Viszont én nem voltam őrvezető.
:))))))))))))

Shanarey 2015.11.27. 16:01:47

@diggerdriver:

Én voltam, mert kitalálták hogy rádióállomás parancsnok leszek.
Persze nekem erről nem szóltak.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.11.27. 16:05:29

@Shanarey:
Nekem meg egyszerre két krumplivirágot nyomtak mert olyan szép voltam.
:)))))))))))))))

soad1221 2015.11.27. 16:24:07

@svájci sapka (ch): @adg: én még azt is hozzászoktam tenni, hogy barátja az embernek többnyire a 15-20 év kora közötti időszakból lesz, és max 3-4 ember.
Persze az is lehet, hogy nem így van :)

amit egyébként nem értek, hogy miért kell ellentétet állítani a határok nélküli kvázi világpolgár és a nemzeti identitás között...
Nekem simán megfér ez a két dolog egymással.

maxval bircaman BircaHang Média · http://bircahang.org 2015.11.27. 16:44:10

@diggerdriver:

Nagy szárazfölddarabok a világóceánban, ennyi, melyeket egymástól elválaszt a víz,

Azaz csak az Antarktisz és Amerika kontinens. Plusz még 1: az összes többi, hiszen Afrika, Európa és Ázsia egymással határos, Ausztrália meg nem nagy.

Simon Hasonmasa (TW) 2015.11.27. 16:50:03

@Muscari:

Az megvan hogy, mennyire jo az ajanlat, super a termek.... Definitely, "majd hivunk":)))

Anno, naivan evekig is tudtam varni egy ilyen hivasra. Soha nem hivtak.

SzZoole 2015.11.27. 17:00:00

@Simon Hasonmasa (Roch): nem ismered a mondast?
'Szegeny ember,aki igerni sem tud'
Ezert ilyen gazdagok az angolok:)))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.11.27. 17:00:31

@Ginix: az "otthon" nalunk is a kulcs szo. A lanyom 5 eves koraig elt Mo-n, igy ertheto, hogy neki a magyar "gyokerek" leszukulnek a mikrokornyezetre, ahol felnott, hiszen nemigen volt annyi lehetoseg es ido, hogy a tagabb kornyezetet megismerje, vagy emlekei legyenek rola. Ha mi Mo-t emlegetjuk, neki az inkabb szemelyes emlekek, mint kulturalis hatter...igyekszem azert meselni, tanitani neki dolgokat, de ehhez tobbet kene magyar kozegben lennie. O mar inkabb amerikainak erzi magat. De a magyar azert jol jon idonkent, mint "titkos" nyelv , es az europai szarmazasara mindig buszke:) (axert az valahogy "elokelobbnek" hangzik szamara:) minden rasszizmus nelkul :)

Határátkelő 2015.11.27. 17:09:49

@London2009: @P.Elliot: @rumitom: @mojyo: @Evain: Nem lenne kedvetek ezt kicsit hosszabban megírni egy-egy posztba? Annyira jó példákat hoztok, hogy szinte sajnálom, hogy a kommentfolyamban elvesznek. Nagyon örülnék, ha (akár a kommentjeiteket összeszerkesztve és kicsit kibővítve) megírnátok! Ez egy nagyon érdekes és fontos téma szerintem. (A felkérés vonatkozik természetesen mindenki másra is!)

Muscari 2015.11.27. 17:10:01

@diggerdriver: en annak idejen az iskolaban ugy tanultam, ahogy Birca mondja.

Határátkelő 2015.11.27. 17:10:21

@Zsuzsi65: Például te is megírhatnád a tapasztalataid, nagyon érdekes lenne!

Muscari 2015.11.27. 17:13:10

@svájci sapka (ch): mar errol is olvastunk itt, tul jo gyerek szindroma, vagy mi a neve.

Muscari 2015.11.27. 17:18:27

@diggerdriver: hogy 6 kontinens van, Europa es Azsia kulon szamit, Amerika viszont egybe. En meg igy tanultam.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.11.27. 17:24:49

@Muscari: ;

Meg tudnád mondani mi a logikai levezetése?

Muscari 2015.11.27. 17:28:41

@Golf2: ez nagyon szep volt, meg is mondom neki :-)

Muscari 2015.11.27. 17:29:59

@diggerdriver: nem, sosem gondolkodtam ezen.

Muscari 2015.11.27. 17:33:47

@Simon Hasonmasa (Roch): pontosan erre gondoltam en is :-)

London2009 2015.11.27. 17:36:46

@Határátkelő: lehet, hogy felreertheto volt, amit irtam. Nekem meg nincs gyerekem, ugyhogy nalam ez egyelore csak a gondolkozas szintjen halad. Szivesen beszallok, de nem latom, hogy ebbol hogyan kerekedhetne poszt. De a valodi erintettek a temaban (akiknek ez mar valos problema) tenyleg jo lenne, ha irnanak a tapasztalataikrol!

2015.11.27. 17:39:34

Ez azért komoly tud lenni, és mindenki a saját képességeihez és készségeihez mérten alkalmazkodik egy ilyen többnyelvű helyzethez. Nagyon nem egyszerű, amikor éltem pár évet Bukarestben, olyan szinten kevertem a magyart a románnal, hogy a környezetem 99%-a meg volt győződve arról, hogy direkt affektálásból teszem, pedig nem.
Tegnapelőtt meg átugrottam az útlevelemért Romániába, és úgy búcsúztam el a tisztviselőnőtől, aki kiadta, hogy "Danke, bis dann!". Kényelmetlen ez így utólag belegondolva, de rohadjak meg, ha direkt csináltam! Zsong az a 4 nyelv fejemben, és van, hogy a nem megfelelő bukkan elő :(.

2015.11.27. 17:49:01

Mellesleg, valami "kék madár" nevű tagot ismer valki itt behatóbban is?

London2009 2015.11.27. 17:52:03

@rumitom: Hmmm…en tenyleg nem vagyok arrol meggyozodve, hogy a magyar nyelv ismerete segitene barmilyen mas nyelv elsajatitasaban, illetve, hogy adna e barmifele elonyt az eletben. Ez egy csomoszor tenyleg a nagyszulok miatt fontos, illetve a szulonek a sajat maga megnyugtatasahoz kell.
Ettol fuggetlenul van egy magyar ebedelos csoportunk. Minden honapban egyszer egyutt ebedelunk es barki csatlakozhat aki a levelezolistara felkerul. Pont a heten volt az ebed es volt szerbiai magyar lany, szlovakiai magyar fiu es egy amerikai magyar fiu! Annyi a kozos bennuk, hogy mindegyikuknel az anyuka miatt tanultak meg a magyar nyelvet es tessek, ha ez nem igy lett volna, akkor nem ebedelgetnenk egyutt! Ami termeszetesen orok hiba lenne es nagy veszteseg lenne!

P.Elliot 2015.11.27. 17:53:16

@Határátkelő: Ujabban pokoli idohianyban szenvedek de azert majd elgondolkozom rajta. igazabol hogy erted? Szedjem elo a kulfoldi szarmazasu ismeroseimet akik keveredtek es irjam meg az eletuket? Vagy azt is mellekeljem hozza hogy en, mint a kivulallo hogy latom oket? Mert nem mindig nyiltak, ellentetben az amerikaival ritkan mondjak ki hogy hogy eltek at a dolgokat. A gyerekeik viszont mar megtanultak az itteni nyiltsagot es elmondanak mindent egymasnak meg masoknak is.
Tudod mit? A gyerekeik szemszogebol, velemenyebol probalom inkabb elmeselni.
Amikor a gyerem iskolas lett, arra kellett radobbennem hogy mindent elmesel rolunk ami itthon tortent a baratnoinek ugyanis azok is kitalaltak mindent, napi szinten. Egeszen el voltam kepedve viszont jol megismertem a kis baratnok csaladi dolgait, hehehe, es azota valahogy beletorodtem mert semmi rosszindulatot nem hallottam vissza soha, segitseget viszont igen ha volt olyan problemam, sot en is adtam, amikor a lanyom baratnojenek az anyja olyan allapotba kerult egy valoper kapcsan hogy mint a kislany mondta, munkaido utan beesik az ajton, csak ul es reszket, kuldtem nekik vacsorat minden heten egyszer hogy ne kelljen foznie, nagyon orult neki es nem is utasitotta vissza viszont amikor az automon volt valami problema varatlanul megjelent, megnezte, megjavitotta itt a helyszinen, nem kellett szerelohoz vinni, kicsi kis 150 centis no, a szel el tudja fujni de a lanyom szerint egy szuperno mert ert mindenhez/ kiveve a ferje megrendezesehez/, a valoper utan vett egy ocska hazat, felig lebontotta, ujraepitette a sajat es a gyerekei kezevel.
Errol is napi pontos beszamolot kaptam.....es el sem mertem gondolni hogy rolam milyen beszamolok vandorolnak tovabb mert a lanyom valahogy nem ertette hogy mire valo a titkolozas, nem oltunk embert, normalisan elunk, miert lenne olyan titok az eletunk.....furcsa.

London2009 2015.11.27. 17:55:29

@Pink Petsch: Na en ezt pont nem olyan reg eltem at Budapesten. A zebran mentem at zold lampa alatt, de ez baromira zavart egy autost es jo forman majdnem elutott. Termeszetesen nekem sem kellett tobb elkezdtem magasba emelve razni a kezemet es elorditottam magamat, hogy YOU FUCKER!!!
De, hogy ez miert pont angolul jott, azt nem tudom… :S

2015.11.27. 17:58:55

@P.Elliot: Mna, értem már, hogy miért annyira népszerű az USAban a twitter és az instagram. Ezek egyike sem lett átütő siker soha Európában. Max. a Facebook ugye, de az már ugye pontosabban szerkesztett, mint az előbbiek ;).

P.Elliot 2015.11.27. 18:04:12

@Pink Petsch: Nem tudom ezeket mert egyiknek sem vagyok a tagja, a Facebooknak sem ohajtok lenni, ilyen marhasagokra en nem pazarlok idot....

2015.11.27. 18:05:29

@London2009: Mert az rögződik bennünk, illetve azok a nyelvi kifejezések és fordulatok, amiket hosszabb távon megszoktunk. Nekem általában 3-4 nap kell, hogy átálljak teljesen a németről a magyar "automatikus" válaszokra. Pl. ha itt Pesten vásárolok a Müllerben (ami a leginkább "német" az összes lánc közül itt), akkor tuti, hogy a visszaérkezésem utáni 1-3 napon belül, azt mondom a kasszásnőnek, hogy "Vielen dank!", "Bis dann!" és hasonlók ... Persze, amikor kimondom, már tudom, hogy hoppá! wrong country! de olyankor sokat már nem segít semmi sem. Így teszem a németet :(.

Határátkelő 2015.11.27. 18:07:05

@P.Elliot: A gyerekek szemszöge jó ötlet!

2015.11.27. 18:11:49

@P.Elliot: Én sem, csak a trendek miatt tartom érdekesnek, hiszen elmondásod szerint a gyereked által egyfajta kirakatban éltek, és ott az a normális. Nos, a Twitter is kirakat, a megtörtént cuccok azonnali, mondhatni átgondolás nélküli posztolása, míg a Face ugye gondosan megszerkesztett ... Csak erre szerettem volna utalni, hogy a társadalmi berendezkedés, mennyire meghatározza, hogy milyen típusú, egyébként world wibe web közösségi oldal lesz népszerű egy-egy országban vagy földrészen.

London2009 2015.11.27. 18:13:07

@Pink Petsch: no igen, ezt is megtapasztaltam mar, hogy automatikusan jon a thank you, cheers, bye stb. Ez meg rendben is van. Viszont azt nem latom, hogy valaha is akcentusom legyen ha magyarul beszelek. Volt egy "angliai ocsike" a csaladunkban. 56-os Angliaba vandorolt nagybacsi szeruseg. Neki olyan durva akcentusa alakult ki ha magyarul beszelt, hogy meg mindig a fulemben van, ha ragondolok. Azt hiszem ez amiatt lehetett, hogy o tenyleg egy evben egyszer jott haza es a maradek idejet csak angolok kozott toltotte. Nem volt meg skype, sok angliai magyar, gyakori telefonhivasok stb. No de nekunk mar modern kivandorloknak ettol nem kell tartanunk! : )

2015.11.27. 18:20:49

@London2009: a tobbnyelvisegnek eleg szeles szakirodalma van, tok mindegy milyen nyelveket, de ha tobbet tanul a gyerek kicsi kora ota akkor olyen utvonalakat (ifrgpalyakat) alakit ki az agyaban, amik amugy nem jonnenek letre. Ez kesobbiekben segit mas nyelvek elsajatitasaban ill az absztrakt/elvont gondolkodast segiti, ami kesobb az iskolai tanulmanyai soran nagy elony a 'csak' egy anyanyelven beszelo gyerekekkel szemben. Jobbak a kognitiv kepessegei, ami annak koszonheto hogy maskent hasznalja az agyat. Egy gyereknek es nem megterhelo, viszont kesobb lepeselonyben lesz a tobbiekhez kepest. Sztem tok nagy elonytol fosztod meg a gyereked ha nem tanitasz neki egynel tobb nyelvet. A magyar kezenfekvo, hiszen anyanyelved, az agy edzesere az is tok megfelel, fuggetlenul a sajat erzelmi viszonyulasodtol a sajat anyanyelvedhez. Persze ha beszelsz mas nyelvet a magyaron kivul anyanyelvi szinten nyilvan a magyar elhagyhato.

2015.11.27. 18:40:20

@London2009: Igen, azt el tudom képzelni, hogy a ma 60-70 éves amerikás vagy éppen németes magyarok már erőteljes akcentussal beszéljék az anyanyelvüket pár évtized teljes vagy részleges (pár naponta összefutni egy ugyancsak beilleszkedni akaró magyarral kint, az más kérdés). Tulajdonképpen ezt hallom a szász nagybátyámon is, amikor ő disszidált Drezdába Romániából, akkor az főbenjáró államellenes cselekmény volt. Most már erőteljes német akcentussal beszéli a magyart, a fia meg még inkább ... de mivel ő kint született, már az is szép, hogy egyáltalán ért magyarul, és beszél.
No de, sokan vannak, akik rá is játszanak .. röhögtem már körbe pár ilyet, hogy eredj már innen, de kurvagyorsan, mielőtt tényleg idegesíteni kezdenél!

2015.11.27. 18:50:14

@Mrs Rumcajsz CA: Gyerekfüggő, illetve, egyénfüggő. Az öcsém például alig maradt meg anno, csecsemőkorában, mert egy félrediagnosztikált agyhártyagyulladás következtében, rohadt nagy problémái voltak később már az anyanyelve megtanulásával is, aztán a román nyelvvel külön megszenvedett szegény. Évekig járt logopédushoz, amatőröknek összefoglalva: gyorsabban gondolkozott, mint ahogy szóban kifejezhette magát, légzéstechnikát tanult éveken keresztül, mint a profi énekesek ... és hasonlók. A beszédközpontja sérült anno, amikor csecsemőként félrediagnosztizálták, apám be is perelte a kórházat és az illető szülészt. 4 évbe telt , de nyert. A sors iróniája, hogy az öcsém végül kénytelen volt román nyelven végezni az egyetemet, szerencsére reál irányultság volt, gyógyszerészeti, ahol a nyelvtudás nem sokat nyomott a latban ...

glorianna 2015.11.27. 19:31:39

@Határátkelő: A témában mintegy 60 év tapasztalatot gyűjtöttem. Négy ország, öt nyelv, harmincas szülők, egy 14 éves, egy ötéves és egy hároméves unoka, valamint a nagymama (ez volnék én) a szereplők. Ha úgy ítéled meg, hogy lehet hasznosítható a történetünkben, szívesen megírom.

Határátkelő 2015.11.27. 19:33:36

@glorianna: Persze, nagyon örülnék neki!

Fajankó 2015.11.27. 19:48:04

@Shanarey:
De nem Taszár környékén ugye?

tanato 2015.11.27. 19:56:37

@Muscari: Köszi,ha nem is pont ezt a cikket,de ugyanezt a témát már olvaSTam,tényleg érdekes.Viszont Bosznia tényleg nagyon közel van,mint iszlám állam.És utálják szerbeket a 20 évvel ezelőtti muzulmán népirtások miatt,pl. Srebrenica.Veszélyes szituáció.

Csodabogár 2015.11.27. 19:56:51

@London2009: Szerintem soha nem lehet tudni, hogy egy idegen nyelv hol lesz hasznos. A minimum pl. hogy tudsz egy bizonyos nyelven eredetiben olvasni könyveket. De van más is. Családi péla: Egy unokahugom férjhezment nagyon fiatalon egy svédhez. Kiment és ott élt. Született két gyereke aki tökéletesen tudnak magyarul. Ebben a nagyszülők is komoly szerepet vállaltak. A fia pont rendszerváltás idején került oda, hogy valmihez kezdenie kellene magával. Eljött Pestre és ő lett egy akkor még itt ismeretlen svéd cég képviselője. A dolog remekül bejött, ma az egyik legismertebb svéd cég itthon, fiunak jól megy, soha nem akar visszaköltözni. Megnősült magyar felesége van. Gyerekei tökéletesen beszélnek svédül.
Ez csak egy példa, de lenne még sok ilyen és hasonló.

Shanarey 2015.11.27. 19:58:57

@Fajankó:

Nem.

Kaposvár Füredi 1.

tanato 2015.11.27. 20:00:37

Külföldön felnőtt magyar gyökerű gyermekek estén azért lehet tudni mi várható,hiszen ha csekély számbaN de vannak 20-30-40 éve kint élő magyar családok.Az ő gyermekeiket kéne megkérdezni van-e még valamilyen magyar identitásuk?Akár tolmácsolásban is ha már nem bírják a nyelvet.Ami valószínű sajnos.

tanato 2015.11.27. 20:02:56

@Határátkelő: Az előző kommentemet neked/is/szántam.Próbálj/atok/ keresni 20-30-40 éve kint élő magyar szülőkkel bíró fiatalokat,és megszólaltatni őket itt.Tolmáccsal persze főleg.

tanato 2015.11.27. 20:04:49

@tanato: Ja és persze az nem ér hogy úgy él kint 40 éve hogy előtte mondjuk 35-öt itthon élt,úgy ér ha kint született vagy még ovis koráig költöztek ki.

2015.11.27. 20:12:08

@tanato: A szász unokatestvéreim (másod- vagy harmodok? a franc tudja, a nagyanyám testvére a családunk szász ágán ment ki). Ők most velem nagyjából egyidősek, nekik már vannak gyerekeik, de ők már nem tudnak magyarul, illetve, hát pár szót meg kifejezést, meg azt, hogy az Opa magyar szász, de ők már teljesen német identitásúak. Az unokatesóim még tudnak magyarul, de az identitásuk nekik is német (érthető, már kint születtek).

Fajankó 2015.11.27. 20:46:11

@Shanarey: Ott voltam rádiós. Reléállomás, minden reptérnél vélt.

Muscari 2015.11.27. 20:47:34

Totál off, de hátha érdel valakit. A Ryanair akciózik ma, fillérekért vannak jegyek januárra. Mi 3 héten keresztül rendezünk majd vendégséget.

Herr Géza 2015.11.27. 20:51:27

@Pink Petsch: Hali, ha jól rémlik kommentelt itt valaki ezzel a nickkel. Őrá gondolsz?
Nem a Nagy Kékség-re gondolsz, ugye?....
Bár részemről passz... :))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.11.27. 20:58:05

@maxval bircaman BircaHang Média:
Na tegyük rendbe egy kicsit ezt.
Azt mondod hogy:
"Nagy szárazfölddarabok a világóceánban, ennyi, melyeket egymástól elválaszt a víz,"

Induljunk ki ebből.
Amerika, Afro-eurázsia, Antarktisz, Ausztrália.
Hogy kerül oda Ausztrália? Nagyon egyszerű. Van már egy olyan meghatározásunk hogy Grönland a legnagyobb sziget. Akkor Ausztrália a következő földrajzi egység, nevezetesen földrész lenne ha valamelyik kontinensnek a része lenne. Mivel nem része ezért egyértelműen kontinens.

Európára tökéletesen ráillik a földrész meghatározás.

Amit én tanultam, hogy Amerika, Afrika, Eurázsia, Ausztrália, Antarktisz az azért nem jó mert nem veszi figyelembe a földnyelvet ami összeköti Afrikát Eurázsiával, viszont figyelembe veszi a közép amerikai földnyelvet.

Ha kulturálisan nézzük akkor sem stimmel Európa kontinenssé való kinevezése. Eleve akkor Antarktiszt kulturálisan hova tesszük. Ez az egyik de ha kijelölöm Európát kulturális alapon akkor létrehozhatok egy másik legalább Európa nagyságú kulturális közösséget mondjuk a Fekete tengertől Japánig, valamint Oroszország déli határától Indonéziáig. Ez is van olyan és akkora kulturális egység mint Európa. Ugyanúgy ki lehetne nevezni kontinenssé.
Vagy amekkora kukturális különbség van az Ural európai és szibériai oldala között, legalább akkora van Észak Afrika és Kelet-Nyugat-Dél Afrika között ha húzok egy határt a Szahara déli oldalán.
Mivel itt földrajzi alapfogalmakról van szó így a kulturális felosztás kiesik.
Két lehetőség marad. A földnyelveket figyelembe véve négy kontinens, vagy figyelmen kívül hagyva hat kontinens.
Az összes többi logikai úton kizárható.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.11.27. 20:58:45

@Muscari:
Késő megvettem már a jegyeket január nyolcra.

2015.11.27. 21:07:10

@Herr Géza: Jaja, rá gondoltam, mert figyelmeztetve lettem priviben. .. képzeld el! :DDD Ezért érdeklődöm most így nyilvánosan, hogy erről a BKV buszsofőrről Ugyanis ez, amit kihámoztam róla, ha minden igaz .... ), de mit lehet tudni? Ugyanis sokáig nem voltam itt, és nem tudom, ki az aktuális bohóc.
Hinta legalább állandó, sőt én még jókat szoktam dumálni vele úgy negyedévenként -.átlagban- priviben ;).

Herr Géza 2015.11.27. 21:20:03

@Pink Petsch: Na ez most nekem egy kicsit kínai...PN???

SzZoole 2015.11.27. 21:25:27

@Herr Géza: @Pink Petsch: a kel madar Es a Nagy kekseg ket kulombozo kommentelo.
Kek madar az USA-Bol kommentelt anno.
Nagy kekseget Meg nem kell bemutatni.

2015.11.27. 21:35:57

@Herr Géza: @Zoole[uk]: Mna, gyerekek, nekem egyik sem tiszta, és rohadtul nem szeretem a "privi jóindulatú figyelmeztetéseket". Szólt valaki, hogy "nem-tudom-kivel-kezdek-ki" és jött a kék, mint olyan! :DDD Én meg azt sem tudtam hirtelen, hogy egyrészt melyik blogban, másrészt meh ki-a-faszt-érdekel?
De csak kíváncsi lettem, és ezért kérdeztem.

SzZoole 2015.11.27. 21:37:16

@Herr Géza: OK,hogy Te tudod,mert te is itt baxod a legyet minden nap,de pinki nem tudja

2015.11.27. 21:38:28

Mna, de kékkel itt a blogon, csak a buszsofőr ismerősünkkel beszéltem, akkor is lényegében arról, hogy milyen vonalakon járkál, meg ilyenek ... akkor meg?
Mi a kurvaisten folyik itt, he?

SzZoole 2015.11.27. 21:39:05

@Pink Petsch: pontosan ki?
Kek madar(ra nem jellemzo ez) vagy Nagy kekseg?

2015.11.27. 21:48:10

@Zoole[uk]: A kékségről volt szó .. már a Nagy Kékségről, tudod az Ikarus a 86-os vonalán :P.
De tényleg, róla írt valaki nekem priviben -már a felhasználóról-, hogy ki az mindegy, azt úgysem fogom elárulni, de nem is az a lényeg.
Hanem az, hogy mi is a gáz akkor ezzel a Nagy Kékséges buszos gyerekkel? És miért kell engem rá külön priviben figyelmeztetni, amikor úgy kb. 2 hónapja még a fasorban sem volt az arc? Legalábbis én rohadtul nem emlékszem rá.

glorianna 2015.11.27. 21:49:07

@tanato: Ismerek ilyeneket, kb. 10 családot. A gyerekek - mai huszon-harminc-évesek - kb. addig használták a magyar nyelvet, míg éltek a nagyszülők, ill. míg akadt olyan a közeli rokonságban, aki nem beszélte az ő országuk nyelvét. De pl. egy ismertebb kanadai lány, Rebecca Soni (a római úszó vb-n nyert aranyat, már nem emlékszem, melyik számban) kifogástalanul beszél magyarul, a szülei - mindketten magyarok - 40+ éve keveredtek Kanadába. Személyes indíttatás kérdése, azt hiszem, hogy egy-egy második generációs "kivándorló" hajlandó-e energiát fektetni a magyar nyelv tanulásába-megtartásába vagy sem.

SzZoole 2015.11.27. 21:54:49

@Pink Petsch: Sejtem,hogy ki irhatott neked

Herr Géza 2015.11.27. 21:59:56

@Pink Petsch: Hát akkor jól nézd meg melyik buszra szállsz fel.... :)))))))
Mondjuk nekem sem tűnt fel, hogy lett volna vele valami konfliktusod, de ez nem jelent semmit, meg ha lenne is, akkor sem az én ügyem lenne. Ha jól emlékszem nagylány vagy már, tudsz magadra vigyázni ... :DDD
Van (volt) itt egy-két agyament, aki szeret ilyen jóindulatú privát maileket küldözgetni, Spaß muß ja sein... :)))

2015.11.27. 22:09:51

@Zoole[uk]: Höhöhöhöööhh! Megnevelő ember! Höhöhööööööh! Szegény Birca itt kínlódik már lassan egy évtizede, és neki sem megy (esetenként még jól körbe is van röhögve...), pedig nála aztán van eltökéltség, mint a szocialista beton, oly kemény! :DDD
Mi volt a másik nickje?

2015.11.27. 22:14:20

@Herr Géza:
Aber, mein Herr! Ordnung muß sein! Oder ...? :DDDDD
Nekem sem tűnt fel, éppen ezért lepődtem meg, hogy akkor most "hány óra is van délben?". Meg mire, és miért? Amikor még nézeteltérésünk sem volt, nemhogy vitánk ... Ha jad lesz, akkor lesz, de ez így falsch .... und warum?
Azt mindenesetre tisztáztuk már, hogy azokon a vonalakon nem jár, amiket én buszokban használok Pesten ;).

puhacica 2015.11.27. 22:15:12

@Pink Petsch: a kek madar korabban volt itt es meg azelott lelepett, mielott a buszsofor megjelent volna, ha jol emlekszem. tolem a madar akarki is lehet, de privatban szimpatikus figura, ha meg at vagyok verve, akkor at vagyok, ugyse tudok ellene tenni. :)

-----

a tobbnyelvuseghez: tegnap mondta az angol kolleganom, hogy milyen jo nekem, hogy magyarul is tudok, es o meg csak azt az unalmas angolt beszeli. :)

SzZoole 2015.11.27. 22:19:57

@Pink Petsch: nem tudom.Nyar korul megnevelo ember nick-el jelent meg.Rekaval ossze is ugrottak,de 'privatban'tisztaztak,hogy kicsoda is Ö valojaban,mert ismerik egymast egy fotos blogrol.
Ugyhogy kerdezd Rekat,hogy ki Ö valojaban,persze ha erdekel:)))

puhacica 2015.11.27. 22:20:18

@Pink Petsch: te amugy a Pannonia utca kornyeken vagy otthon Pesten? a 15-os buszrol gondolom, meg par mas dologrol, amiket emlitettel.

tanato 2015.11.27. 22:20:37

@glorianna: @Pink Petsch: Köszi az infót,valahogy én is így gondolom,a nagy átlagnak már csak emlék marad a nyelv meg a magyarság,de néhány esetben továbbélhet,erős kaRATTAL.

2015.11.27. 22:29:50

@Zoole[uk]: Annyira nem fontos, meg nem fogok utána nyomozni (milyen az már?). Még a privis levelezőm után sem megyek, pedig ő irl nevén írt, de ha ennyire megbízik bennem, és megtisztel, akkor pláne tuti nem mászok utána .... Csak szimplán kíváncsi voltam, mert nem értettem (és most sem értem) ezt a nagy felhajtást egy nick körül.

2015.11.27. 22:32:51

@puhacica: Én amúgy a körül, pontosabban a Balzacon. Holnapután hajnalig még tuti .. aztán zurück, und wieder in Deutschland :DDD

2015.11.27. 22:36:17

@tanato: Hm, igen, szerintem, a 3.-ik generáció (legjobb esetben, de szerintem átlagban már a 2.-ik is), csak akkor őrzi meg a magyar identitását, vagy ismeri a nyxelvet és kultúrát ilyen-olyan szinten, ha a nagyin-szülőkön kívül van más, személyes kötődése is valamilyen szinten.
És szerintem ez így van minden más nyelv és kultúra esetében is.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.11.27. 22:46:10

@London2009: a nyelv az, amit rosszul is érdemes tudni, ezt valami híresember mondta. és ha nem tud majd tökéletesen, hogy mi az a kovalens kötés meg dunántúli-középhegység? veled fog tudni beszélgetni.
tesóm mesélte most, hogy az egyik egyetemi évfolyamtársa kiment USA-ba egyetemre fél évre, ott is ragadt. a férje orosz. csak angolul beszélgetnek otthon. amikor mennek látogatóba a nagymamák évente, egyik nagymama se tud se az unokáival, se a menyével / vejével kommunikálni. ez is nagyon fura azért. és ráaádsul egy ekkor lehetősget kihayni, hogy 3 nyelven is beszélhetnének nagyon jól....

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.11.27. 22:59:52

@TilosazA (UK):
szerintem az angol írás, esszéírás nagyon is lényegretörő és abszolút nem tűri a felesleges köröket és a mellébeszélést. a magyarhoz képest is. olyan nincs, hogy egy mellékszálon elkezdesz másról beszélni pl.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.11.27. 23:11:00

@mojyo:
nekem soha eszembe nem jutott volna a magyarral nyüstölni a gyerekapját, fontosabb lenne nekem, hogy angolul fejlődjön, de ő afféle nyelvzseni, egy csomó nyelven pöntyörög, és direkt kérte. mondjuk nem biztos, hogy szalonképes legalább egy negyede a szókincsének ;-) perpill gyerekhez csak magyarul beszélek, én ettől is ki vagyok borulva, hogy hogy a fenébe tanul meg egy gyerek egy nyelven, amikor még a világot se tudja? mondjuk szerintem azt már érti, hogy lámpa. rajzfilm csak angolul lesz, ebben majdnem biztos vagyok, ismerek olyat, aki nagyon szépen megtanult csak így, mire oviba ment.
ehh most a babajelbeszédről akartam még értekezni, de felébredt és vigyorog és halandzsázik és nem akarom, hogy bulizzon itt :-)

macamuca [IHUN] 2015.11.28. 00:05:09

@London2009:
Elég lesz, ha csak te beszélsz vele Magyarul: hétköznapi / mindennapi szövegek, szavak, mesék, mondókák, stb.
Rokon család, apa magyar, anya német, utobbi egy szot nem tudott Magyarul, amikor az esküvő után Mo-ra költöztek. Gyerek Mo-on született, 11 eves koráig ott élt (ekkor váltak el a szülők, es költözött vissza az anya a gyerekkel együtt No-ba). Perfekt kétnyelvű, mármint a gyerek. Az anya is egesz jol megtanult Magyarul, de érthető módon németül beszélt a gyerekkel, ennek (es a magyar nyelvű közegnek /iskola, stb/ ) köszönhető az abszolút kétnyelvűség. Szóval csak bátran :)

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.11.28. 00:29:39

így jár az ember, ha jó későn jut ide, már úgyis mindent elmondott valaki :-)

DieNanny CH 2015.11.28. 07:14:06

@Dragonlady (Bp, Hun):

Bár csak a németet ismerem, de egyetértek. Egy egyszerű bizonyítás: tedd egymás mellé a német-magyar és a magyar-német szótárt.
Lehet látni, hogy amiben a magyar van elöl, az vastagabb.
Mert a magyar nyelvben pl az 'este' szóra van 10-féle szinonima, és mindegyik külön sorba kerül a szótárban, ami mellé odakerül a német megfelelője.
Valaki kipróbálhatná más szótárakkal is!
:-)

puhacica 2015.11.28. 07:50:20

@Pink Petsch: ooo, hat mi meg a Balzac es a Csanady kozott laktunk a Pannoniaban. nagyon szerettem azt a kornyeket. december elejen megyek is oda, a Balzacban van a fodraszom. :) kar, hogy elkeruljuk egymast.

©________ 2015.11.28. 07:57:06

@Pink Petsch: hat aki az utan alkot velemenyt, h masok mit mondanak neki, az annyit is er.
Meg aki irogat, az is.

De te nem olyan vagy:-)

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2015.11.28. 08:58:35

Én 10 évig éltem külföldön, de amikor erre a blogra tévedek mindig eszembe juttatjátok, hogy mennyire felesleges erről beszélnem.

2015.11.28. 08:59:39

a nemetorszagi kultura az nem gyokeresen mas, mint a magyar kultura
apro elteresek vannak meg a nyelv mas, de a kulturkor azonos

az expatok valoban nem illeszkednek be az uj orszag kulturajaba, hanem kialakitanak maguknak egy kis vedett buborekot, amibe csak azokat a hatasokat engedik be az uj orszag kulturajabol, amit ok akarnak
gyerekeiket nem jaratjak pl helyi iskolaba, ha annak szinvonala szerintuk nem megfelelo
a helyi szokasok kozul nem veszik fel azokat, amik
az expatok kb ug elnek, ahogy a regi brit gyarmati tisztviselok, elvezik az expatsaggal jaro elonyoket, de nem fogadjak el a helyi kulturat
ez teljesen rendjen is van, nem varhato el egy Kinaban, Japanban, Fulop-szigeteken elo ausztraltol, nemettol, hollandtol, hogy a helyiek eletet elje, majd 5 ev mulva elkoltozik Indiaba vagy Omanba es aztan ott is a helyiek eletet elje, ez nonszensz

A nyelvtudas nagy elony, a vilagszemleletrol annyit, hogy hamar megtanuljak, hogy a sajat szempontjukbol nezzek a vilagot, a kivulrol rajuk eroszakolt ertekek nem lesznek mervadok, sajat akaratukat fogjak ervenyesiteni, jol tudnak majd valogatni a nezopontok kozott, de a sajat erdekeiknek megfeleloen tudjak magyarazni oket, sikeresebbek, jobban fokuszalnak a sajat erdekeikre, nem aldozzak fel magukat masokert, jobban tudnak kivul maradni, nem fuznek erzelmeket dontesikhez, csak a sajat hasznuk szamit, de ezt jol be tudjak majd csomagolni, hogy masok is elfogadjak, a sajat csaladjuk es ertekeik fontosabbak lesz, mint a nemzet, vallas (a vallas akkor fontos, ha a csaladnak ez fontos)

A kapcsolataikban nem erzekenyebbek, csak sokkal polkorrektebben tudnak viselkedni, a sajat egyeni hasznukat maximalizaljak, mikozben masokkal is egyuttmukodnek. Kicsit szociopata lesz a gyerek, de jo ertelemben, erzelemmentesen tud donteni es mindig a sajat erdekeit tudja nezni, hiszen minden mas relativ a kornyezeteben. Igazi individualista lesz. Ha emiatt maganyossa valik es ezzel nem tud megkuzdeni, az egyetlen allando tamasz, a csalad nem all mellette, akkor pedig sajnos beleeshet a vallasi eltevelyedesekbe, greenpeace-vegan-onkenteskedo tevutakra mehet, kereshet maganak egy kapaszkodot az eletben, ami nem biztos, hogy tul pozitiv.

2015.11.28. 08:59:53

"egyszerűen brit a mentalitása és az életszemlélete, amit tőlem örökölt. Képtelen mellébeszélni, nem tud dagályos körmondatokban fogalmazni, és a stílusát sem nagyon értékelik a suliban"

hat, ize, azert a britek hiresek arrol, hogy mellebeszelnek
fogalmazasban, mondjuk egy IELTS vagy TOEFL esszeben kell lenyegretoronek lenni, megvannak a szempontok, kriteriumok, hogy hogyan kell megirni es hany karakternek kell lenni egy esszenek, de ez egy specialis vizsga szituacio, ezzel szemben a valo eletben, elo beszedben azert jellemzo a mellebeszeles

2015.11.28. 09:00:24

Barack Hussein Obama kulturaja egyertelmuen az anyja csaladjanak kulturaja. Nevelkedett muzulmankent es kommunista bahatasok is eretek, de a kulturaja az az anyai nagyszulok kulturaja, Afrikahoz annyi koze van, mint Arnold Schwarzeneggernek.
Obama igy harmadik kulturaju lett, mindenfele hatasok kevereke a kulturalja, ami eleteben erte, ezt pedig atszurte az anyja, es az anyai nagyszulok feher amerikai liberalis kozege. Ezzel a hatterrel remek multiceges jogasz, menedzser lehetett volna (kiveve a muzulman es kommunista behatast :), de egy nemzet vezetesehez ez a gyokertelenseg, ket szek kozt a padlora esett harmadik kultura sajnos nem egy jo kiindulopont. Az afroamerikaik ra szavaztak rasszista megfontolasokbol, mert hogy o is fekete, de valojaban semmi koze nincs a fekete amerikaiakhoz, osei sose voltak rabszolgak, liberalis feher emberek neveltek es kommunista, muszlim ideologiak hatottak ra. Az, hogy fekete a bore es jol nez ki a kepernyon (izles dolga) eleg volt ahhoz, hogy megvalasszak es Nobel bekedijat kapjon. Sikeres harmadik kulturaju ember, aki egy nemzet vezeteseben pont a nemzetet nem kepviselte, hiszen o nem hisz a nemzetekben.

midnight coder 2015.11.28. 09:00:53

Szerintem egyik európai ország vs másik európai ország alapvetően annyira nem más kultúra, max. a nyelv más. Egy Japán vagy egy Kína már más, de szerintem vállalható, ezek ezer éve is civilizációk voltak. India egyes részei is. Afrika, vagy a Közel-Kelet viszont más lapra tartozik. Aki oda megy, meg is érdemli.

svédnyugger 2015.11.28. 09:23:40

Ha valaki nem születik nyelvérzékkel, mint pl. én akkor felnôttként is beleszalad egy-két furcsaságba. Az idén találkoztam gyermekkori barátnômmel, akivel 48 éve találkoztam utóljára M.o-on. Ô Olaszországba ment férjhez még a 70-es években én pedig 35 éve Svédországban élek. Kölcsönösen meghívtuk egymást, ô volt itt nálam elöször a nyáron. Nos azt hallani kellett volna, hogyan társalogtunk az elsô héten! Vagy nekem nem jutott eszembe egy szó magyarul, vagy neki. Hozzáteszem, mind a ketten akcentus nélkül beszéljük a magyart, de új fogalmak (számításteknika, ügyintézések, bürokratikus-, jogi nyelv) sötét területek voltak számunkra. Akkor képzeljük el, hogy a gyerekeink, akiknek bár van kevés alapjuk a magyar anyanyelvbôl, de aztán évekig más nyelvü környezetben mozognak mennyire kopik a szókincse.
Más: Mikor elöször használtam bankautomatát M.o-on, nem értettem azt, hogy bevitel, mi az hogy bevitel? én kivenni akarok pénz, nem bevinni, szóval dolgok nem tünnek túl logikusnak.
Ettôl függetlenül fontosnak tartom a többnyelvûséget. Ne járjunk úgy, mint a viccben, amikor a külföldi tanácsért fordul János bácsihoz, akkor az öreg jogosan mordul, hogy látod ez is beszél öt nyelvet, aztán mire megy vele

Moin Moin 2015.11.28. 09:43:46

@London2009: Miért is kellene magyarul tudnia? Mit nyerne vele stratégiai téren?

Eredetiben olvashatna Fidesz-közleményeket?:-)

Magyarország az EU össz GDP-jének 0,8%-át adja és semmi sem utal arra, hogy ez a jövőben lényegesen változna. Ekként pedig alig-alig van annak realitása/szüksége, hogy felnőtt életében Magyarországon végezzen majd munkát. (...És akkor még nem is említettem az esetleges magyarországi gazdasági, tudományos, vagy épp kulturális tevékenység "nehezített voltát" a politika, illetve az általánosan jellemző magyar gondolkodásmód erre gyakorolt erősen negatív hatásait!)

glorianna 2015.11.28. 09:43:53

Hallottatok már róla?
hu.wikipedia.org/wiki/Lomb_Kat%C3%B3
:)

No, a legtöbb gyerekből nyilván nem lesz Lomb Kató, de Mrs Rumcajsz CA 2015.11.27. 18:20:49 hozzászólását érdemes megszívlelni minden két (vagy több) nyelven tudó szülőnek.

tanato 2015.11.28. 10:14:42

@Pink Petsch: Az a nagyon kevés,döntő többségben csak a nagyszülők,szülők miatt marad meg benne valamennyi magyarságtudat és nyelvismeret.Ha már a felmenők szép sorban eltávoznak ,elkopik mindkettő.Persze a tudat hogy magyar ősökkel rendelkezik megmarad még a 3.-4, generációnál is,főleg ha a név is marad magyar,George Pataki,Sarkozy,vagy a néhai paraguayi elnök Wasmosy.
Na de ez az itthon felnőtt külföldiekre is vonatkozik,nem magyar unicum.Most már itthon is van.sok ilyen idegen nevű de már teljesen magyar identitású fiatal,MOhamed,Mazrua,Gharad,Asseffa.Mengisztu, Al said Sahalam,AshaBER,MUNYOZ,LOPEZ stb akiket csak én ismerek hirtelen,akik tudják hogy nagyszüleik Etiópiában Jemeneben,SZíriában Peruban Bangladeshben stb. éltek valaha,de nekik személy szerint már nincs odavaló nyelvismeretük vagy identitásuk.
Nem is beszélve a történelmi Magyarországot idéző,jelenlegi magyar családi nevekeről,Muresán,Árgyelán,Padurán,Basics,Jankovics,Ungureán,Pijakovics.Ihracska stb nevekről.Néha meg szoktam kérdezni az ilyen nevű emberektől tudják e honnan ered a nevük,sokan nem tudják.

Muscari 2015.11.28. 11:16:27

@diggerdriver: hát bocs, hogy csak most szóltam :-)

Muscari 2015.11.28. 11:21:32

@puhacica: nekem azt mondta egy angol kollégám, hogy ő azért irigyellek minket, bevándorló kategória, mert mi milyen sokat utazunk külföldre.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.11.28. 12:21:47

@tiller foch: de hát az illető pont az iskolai fogalmazasokrol beszélt (stílus, kormondatok)

Muscari 2015.11.28. 12:26:17

@svédnyugger: ez olyan aranyos :-) Azért gondolom elboldogultatok egymással.

Muscari 2015.11.28. 12:27:50

@glorianna: igen, köszi, sokszor még volt már itt említve.

A posztodat meg várjuk ám!

glorianna 2015.11.28. 13:10:09

@Muscari: Lesz az is :) Pillanatnyilag Turbódédink meglepetéspartijára sütök-főzök (és néha idenézek) - lassan betölti a 93-at :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása