oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. szeptember 10. 06:48,  Egy idősotthon hétköznapjai 180 komment

2015. szeptember 10. 06:48 Határátkelő

Egy idősotthon hétköznapjai

Nyugat-Európában egyre nagyobb az igény az idősgondozásban dolgozókra, sokan választják ezt a lehetőséget, hiszen biztos munka, és bár senki nem fog meggazdagodni belőle, azért rendesen meg lehet élni az ott kapott fizetésből. Ezért is érdekes lehet törzskommentelőnk, Muscari mai írása, melyben egy ilyen helyet mutat be, abszolút bennfentesként.

idosgondozas_foto_flickr_com_cqc_press_office.jpgA kép illusztráció (fotó: flickr.com / CQC Press Office)

„Egyszer régebben megfogadtam, hogy sosem megyek idősotthonba dolgozni. A sors azonban úgy hozta, hogy egy ismerősöm ajánlott egyet, ahol ő is dolgozott és nekem is megtetszett az ötlet. Mivel úgy emlékszem, hogy angol idősotthonról átfogó poszt még nem volt, bátorkodom írni egyet.

Mindjárt azzal kezdem, hogy ez nem egy átlagos idősotthon, hanem egy egyházi alapítvány tartja fent, mégpedig egy zsidó alapítvány. Ebből kifolyólag ide csak zsidó lakókat vesznek fel, kóser konyhát visznek, és még van egy csomó minden, ami egy mezei idősotthonban nincs. A dolgozók persze nem kizárólag zsidók, nagyon sok nemzet és vallás képviselője megtalálható közöttünk.

Így épül fel

Szeretném először bemutatni az otthont és dolgozói struktúráját. Közel 70 lakónk van, ezek három osztályon vannak elhelyezve. A dolgozói ranglétra alján a takarító személyzet áll, illetve a konyhai kisegítők, de ők nem olyan érdekesek az én történetem szempontjából, minimálbért keresnek, jellemzően rosszul beszélnek angolul. Vannak aztán szakácsok illetve a konyhafőnök, és van egy karbantartónk is.

A dolgozói gárda alapját a gondozók (carers) adják, minden osztálynak van vezetője, több is (team leader). Rangban fölöttük állnak a care managerek, nálunk szám szerint kettő van, ennek a magyar megfelelőjét nem tudom. Ők állapítják meg a szükséges ellátás mértékét, hogy milyen segítségre van az egyes lakóknak szüksége. Felettük pedig az intézményvezető (manager, head of home) áll.

A műszakbeosztás úgy néz ki, hogy van nappalos és éjszakás, ezek állandóak, tehát nem igazán keverednek a dolgozók. Két csapat van éjszaka és nappal is, ezek váltakozva dolgoznak. 12 órás műszakok vannak, nyolctól nyolcig, egy órás fizetetlen szünettel. Lehetőség van persze túlórázni, sokat is, ha valaki bírja, az plusz pénz.

Kétféle státusz van, mint carer, az egyik az lehet állandó, ekkor egy meghatározott minta szerint dolgozik az ápoló, vagy lehet beugrós, állandó helyettesítő (bank staff). Ez utóbbinak az az előnye, hogy az ember maga választja meg, hogy mikor és mennyit dolgozik, kisgyermekes anyukáknak és diákoknak ideális.

Kereseti lehetőségek és kurzusok

A pénz, gondolom, mindenkit érdekel, carer-ként nem egy nagy durranás, 7,50 körüli órabérek vannak. Van viszont karrier lehetőség annak, aki hosszú távra tervez és van egy kis sütnivalója, illetve hajlandó tanulni. Team leaderként az ember már egész jól kereshet, 19-20 ezer fontot évente, a care manager-i fizetésekről meg csak sejtéseim vannak, de az nyilván még szebb összeg.

Ahhoz, hogy carer legyen valaki, nem kell semmiféle végzettség, viszont literacy teszt van, ezzel az angoltudást mérik fel, szerintem középfokú tudás nélkül az ember nem viszi át a lécet.

A team leader (csoportvezető) pozícióhoz már kérnek NVQ-t (National Vocational Qualification), ez olyasmi, mint az OKJ-s végzettség. Lehet iskolában is tanulni rendes diákként, de ha ezt elmulasztottuk, mert mondjuk nem itt jártunk iskolába, akkor tanfolyamok százai állnak rendelkezésünkre, a Health and Social Care Level2-t vagy Level3-t kell elvégezni, ez olyan 700 fontból ki is jön és simán lehet munka mellett csinálni. Ha szerencsénk van, ezt a cég átvállalja, de ez esetben sokszor várni kell.

Ha ez a végzettség megvan, sima carer-ként is egy kicsivel többet keres az ember. Hozzátenném, hogy a dolgozók jó része nem tud/akar feljebb lépni, félnek a felelősségtől és hát sokan nem is alkalmasak, az az igazság. Szóval ha valakinek van egy kis ambíciója, meg elég értelmes, a főnökség támogatni fogja.

Lehetőség van többféle kurzus elvégzésére a kötelezőeken (tűzvédelmi, munkavédelmi, stb.) kívül, mindet a cég biztosítja. Elsősegélynyújtás és a gyógyszer-adminisztrálás a két fő plusz, a gyógyszereket ugyanis nem adhatja be akárki.

Általában a team leaderek végik ezt, de ha egy ilyen tanfolyamot végzett ember csinálja, akkor azért az adott napra több pénzt kap. Nekem ez a kettő már ki van pipálva, most azon tanakodok, hogy várjak-e a cégre, hogy fizesse az NVQ-t, vagy vágjak bele magam.

A lakók

Szeretnék egy pár szót ejteni a lakókról. A legtöbbjük 80, de inkább 90 felett van, a legidősebb bácsi 101 éves. Sajnos kb 80%-uk a demencia különböző fázisaiban van, sokan csak kerekesszékkel vagy járókerettel tudnak közlekedni, van, akit emelő segítségével tudunk csak mozgatni.

Viszont mindegyikük egy egyéniség, a legtöbb igazán szerethető, igen kevés van közöttük, aki igazán problémás. Van köztük, aki megjárta Auschwitzot, többen a Kindertransporttal érkeztek. A legtöbben itt születtek Angliában, de sokuk szülője még Lengyelországban látta meg a napvilágot. Sajnos magyar származású lakónk nincs.

Egy nap

Hadd mutassam be, hogyan néz ki egy nap az idősotthonban. Reggel minden carer kap egy listát, hogy melyik embert kell a reggeli tisztálkodási feladatokban segíteni, aztán lekísérni a társalgóba.

Általában itt zajlik minden, itt vannak fotelok és asztalok székekkel, itt töltik az emberek a nap nagyobb részét. Van egy kis udvar is, ahova jó idő esetén ki lehet menni, illetve van, aki sok időt tölt a szobájában, vagy saját akaratából, vagy mert ágyban kell maradnia.

Először reggelit kapnak az öregek, ez szigorúan húsmentes, tea, pirítós dzsemmel, tojás, zabkása (porridge) és hasonlók. Szoktak tartani különféle foglalkozásokat azoknak, akik hajlandóak / képesek ezekben részt venni, illetve a háziorvos és a körzeti nővér is ilyenkor látogatja a lakókat.

Azután jön az ebéd, sokszor van csirke és hal, néha marha. Levessel kezdenek, ahogy mi azt otthon megszoktuk és mindig van desszert is. Itt jegyezném meg, hogy nagyon jól főznek, az ételek az én ízlésemnek tökéletesen megfelelnek, lévén kelet-európai (askenázi) eredetű konyhát visznek.

Ebéd után megint vannak foglalkozások, ezekért külön személy felel, hetente egyszer élőzene is van, olyan presszós-szintetizátoros fílinget képzeljetek el. Szoktak úgynevezett outing-okat is szervezni, sokszor a helyi zsinagógába mennek délutáni teára.

A vacsora elég korán van, szintén húsmentes, sokszor van hal, tészta, tojás, vagy szendvics, de leves és desszert ugyanúgy kerül az asztalra, mint délben. Ezután szépen egyenként felsegítjük a lakókat a szobájukba és átadjuk a stafétát az éjszakásoknak.

A péntekek és szombatok

Ami különbözik ettől a rutintól az a péntek és a szombat természetesen, mivel a sabbath pénteken naplementétől szombat naplementéig tart. Ekkor nincs tévé, zene, elvileg áramot sem lehetne használni, de persze ez egy ilyen helyen nem megoldható.

Péntek este először is meggyújtják a gyertyákat, majd jön a rabbi és áldást mond. A vacsora mindig fonott kalács tojáskrémmel, csirkehúsleves és sült csirke, a szombati reggeli szintén kalács, ebédkor meg nincs leves, hanem tojáskrém és májpástétom macesszal és utána valami húsétel. Ami még különleges, hogy szombat délelőtt istentisztelet van, egy közeli zsidó fiúiskola diákjai jönnek és tartják, ehhez a fő társalgót szokták ilyenkor átrendezni.

Az öregek többsége csak mérsékelten vallásos, de a hagyományokat szívesen követik. Az összes zsidó ünnepet méltóképpen megünneplik, de persze a világiakat is. Van néhány orthodox lakó is, általában próbál a vezetőség az ő igényeiknek is megfelelni.

Vannak a miénknél jóval szigorúbb otthonok is, de nekünk nem zsidóknak így is elég soká tartott megtanulni, hogy hogyan használjuk a konyhát, a terítéket és még rengeteg dolgot.

Nem a pokol

Sokszor emlegetik az idősotthoni munkát úgy, mintha a pokol bugyraiba kerülne valaki. Az én véleményem szerint csak jól kell kiválasztani a helyet, és máris egy szerethető munkahelyen találja magát az ember.

Ajánlom mindenkinek, aki szeret emberekkel dolgozni, nincs piacképes szakmája, amiben karriert tudna építeni, de van kitartása. Férfiak is jöhetnek, nagy az igény a férfi gondozókra, a lakók egyharmada férfi.

A közvélekedéssel ellentétben ez nem annyira nehéz munka, egy forgalmas kávézónál, amivel én össze tudom hasonlítani, mindenképpen jóval könnyebb. Emberileg viszont nagyon sok pluszt nyújt, nem is tudom szavakba foglalni azt a sok szeretetet, amit az idős lakóinktól kapok.

A végére szeretnék még néhány kiegészítő információt hozzátenni. Az idősgondozást egyszerűbb házi ápolóként kezdeni, azonban egyedülállóknak, illetve azoknak, akik pénzt szeretnének gyűjteni, a bentlakásos ápolás is ajánlom, bár az utóbbit hosszú ideig nem lehet csinálni.

Ha valaki idősek helyett inkább testi és/vagy szellemi fogyatékosokkal dolgozna, természetesen az erre szakosodott otthonok is tárt karokkal várják a jelentkezőket.”

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: egészségügy Anglia Nagy-Britannia idősápolás

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr407772092

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Muscari 2015.09.10. 14:59:14

@hatar.comment: nekunk nem kell takaritani vagy mosogatni, a ruharakas az viszont megvan. Na de az csak par perc, a mosodasok szetosztjak es leteszik a ruhakat az agyra. Egyedul az uvegpoharak elmosasara van egy kulon mosogatogepunk, mert azokart mindig harcol a harom osztaly :-)

Muscari 2015.09.10. 15:04:16

@Muscari: hat ha csak egy-ket evet kell varni, az nem sok, otthoni viszonylatban. Remelem jol fogja majd a szulod magat erezni ott es nem eli meg traumakent.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2015.09.10. 15:05:59

@tanato: erről jut eszembe. Itt Szegeden láttam kiplakátolva pár napja egy hirdetést, hogy németországi pékségbe keresnek embert nettó 200k forint körüli fizuért, ami a próbaidő után 310K lesz. Ezért ki megy ki? Ez kb annyit ér, mint itthon 100...

LittleG (uk) 2015.09.10. 15:14:58

@Muscari: Igen, így lenne ideális, de ez nem Angliában van. Anyósom is dolgozott egyházi idősek otthonában, más városban, ott is dettó ez volt... Felháborító, mennyire kihajtják a szuszt és veszélyeztetik a fizikai épségüket (derekukat pl.) és biztos ott is van valami törvény, amibe ez ütközik, de a törvények nem mindenhol azért vannak, hogy betartsák őket..

tanato 2015.09.10. 15:57:46

@Zka: Találnak rá fiatalt, ha másért nem kalandvágyból.Meg itteni fülnek azért szép összeg.

P.Elliot 2015.09.10. 16:12:04

@Muscari: Igen, itt az elet resze es ne hidd hogy az oregek olyan nagyon tiltakoznak hogy bemenjenek az oregotthonokba.
Egyreszt vegre nem nekik kell a mindennapokrol gondoskodni, szamlak, takaritas, fozes, a lakas vagy a haz karbantartasa, beosztani a nyugdijat ha ugyan eleg, mosni-fozni takaritani, van egy pont ahol mindenki belatja hogy ebbol eleg, az oregotthonokban ilyen feladatok nincsenek, nyugiban lehet elni. Unnepekre meg amikor akarjak a hozzatartozo kiviszi oket mert lehet, nincsenek szamuzve a csaladtol teljesen.
Vannak olyan oregotthonok ahonnal kijarnak az emberek a moziba, vasarolgatni, etterembe, kiserovel. Ez persze tobb dij.
Talan egyszer Magyarorszagon is megertik hogy idos korra jobb ha mar nyugiban el az ember es ezt csak oregotthonokkal lehet elerni. Es hogy erre erdemes gyujteni is ha van mibol.

©________ 2015.09.10. 16:27:00

@Muscari: vannak ápolási osztályok (régi nevén elfekvő), pár éve 1500 ft volt naponta, de semmi köze ahhoz, amit te csinálsz, vagy egy otthonhoz.:(

©________ 2015.09.10. 16:30:18

@hatar.comment: nehéz a művészek élete...

©________ 2015.09.10. 16:32:32

@Zka: jó neked, én sokszor találkoztam parkinson törvényével:)

Virago_1000 2015.09.10. 17:05:32

@Muscari: "Itt egyaltalan nem szegyen. Ha megnezed az amerikai filmekben is sokszor szerepel, hogy a szulo idosotthonban el, ez ott is az elet resze."

Hatigen. A penz fontosabb mint az legkozelebbi csaladtagok. Ezert tisztelem es becsulom sokkal jobban az azsiai kulturat. Naluk tisztes oregkor jut az oregeknek. A csaladi kapocs fontosabb

montroyal ( CAN qc) 2015.09.10. 17:08:06

OFF nem tudom ra lehet kattintani vagy masolni kell erdemes elolvasni
http://onlineshepherd.wix.com/shepherd?_ga=1.248181390.827975729.1436981340#!El-akarod-hajtani-Orb%C3%A1nt-%C3%A9s-a-haverjait-Biztos-Na-akkor-ezzel-legy%C3%A9l-tiszt%C3%A1ban/c10g1/55f113bb0cf23d0ff0000957

nyuszigonosz 2015.09.10. 17:21:18

@Virago_1000: Könnyü elítélni mindazokat, akik nem tudnak saját maguk otthon gondozni egy idös fekvöbeteget, járóképtelen családtagot vagy demens hozzátartozót.

Leegyszerüsíted, mert nem érint téged.

2015.09.10. 17:37:02

@Virago_1000: Persze, kiveve az oregeket akiket hagynak az utcan koldulni, meghalni, peldaul Indiaban. Es nem hiszem hogy csak ott fordul elo... Elmeletben mindig nagyon jol hangzanak az ilyen dolgok hogy pl. az azsiaiak tisztelik az idoseket, es ebben van is valami, de azert nem kell naivnak lenni. A masik oldala pedig az a dolognak hogy sok fiatal, foleg no, eletet keseriti az meg Azsiaban hogy muszaj otthon apolni az oregeket, akar akarjak, akar nem, mert ezt varja el toluk a kornyezetuk es / vagy nincs penz mas megoldasra. Es az idosek sokszor visszaelnek ezzel, erzelmileg zsaroljak a fiatalokat, pl. kenyszeritik a fiukat arra hogy meghazasodjon es a feleseget gyakorlatilag cseledkent hasznaljak. Nyilvan nem minden csalad ilyen, de elofordul.

Observer99 2015.09.10. 17:41:49

@Virago_1000:
"Ezert tisztelem es becsulom sokkal jobban az azsiai kulturat. Naluk tisztes oregkor jut az oregeknek. A csaladi kapocs fontosabb"

Csak azért, mert nincs más megoldás! Egyrészt pénzük sincs, hogy "megszabaduljanak tőlük", másrészt Ázsiában jellemzően nincs nyugdíj! Pl Kínában sincs!

2015.09.10. 17:56:41

@Observer99: Igy van, es a tarsadalom 'szexista', tehat elvarjak a fiatalabb noi csaladtagoktol - akik nagyon gyakran dolgoznak fizetett munkahelyen, csinaljak az osszes hazimunkat es meg gyerekekrol is gondoskodnak - hogy az idoseket is kiszolgalja es persze ne panaszkodjon.

Galaxhopen [Swe] 2015.09.10. 18:01:25

Nagyon tetszett az írás, köszönet érte!!! (Pláne azért is tetszett, mert a szakmai részébe én is egyre jobban belelátok, folyamatban lévő tanulmányaim miatt.)

Korrekt helynek tűnik, kíváncsi lennék, létezik-e hasonló Magyarországon (nyilván nem arra gondolok, hogy legyen zsidó irányultságú...). Nem tudom, ott mi a rendszer mostanában. Just wondering.

blackhairlady 2015.09.10. 18:06:45

@Ödenburger [Hu/At]: Altalaban az idosotthonok messszebb vannak a hozzatartozok lakhelyetol, nem megoldott a napi latogatas annak aki dolgozik. Szemelyzet es rokonsag is is lehet hulye, oda-vissza szidjak egymast altalaban.

blackhairlady 2015.09.10. 18:08:59

@Muscari: Nagyon jo posztot irtal, en magamat is el tudnam kepzelni ilyen munkakorben. Biztos vagyok benen, hogy teged szeretnek az orgjeid :) Remelem a team leader pozi is osszejon hamar!

blackhairlady 2015.09.10. 18:19:34

@Muscari: Otthon kihalasos alapon megy, ha meghal valaki akkor viheted a te hozzatartozodat. Mi nagyon sokat bejartunk 2 eve amikor anyut mar muszaj volt elhejezni valahol az Azheimer miatt.
Szerencsere egy 40 km-re levo faluban talaltunk neki helyet, mert az onkormanyzat bovitett a helyet valamilyen unios penzbol. Egyebkent a fene sem tudja mennyi idot kellett volna varnunk.

blackhairlady 2015.09.10. 18:27:30

@Muscari: Azert egy demens, alzheimeres idos embernel az 1-2 ev az sok szerintem. A csalad valamelyik tagjanak fel kell adnia a munkajat arra az idore.

2015.09.10. 18:28:28

@Galaxhopen [Swe]: Valoszinuleg vannak hasonlok, mert olvastam hogy nemet nyugdijasok Mo.ra mennek idosotthonba mert ott olcsobb mint Nemetorszagban. Feltetelezem hogy privat otthonokra gondoltak, nem allamiakra. Tud errol valaki valamit?

2015.09.10. 18:33:53

@Mirjam2: Tehat idos nemeteket exportalnak Kelet-Europaba es Azsiaba, mig fiatalokat importalnak Nemetorszagba ugyanezekrol a helyekrol es a Kozel-Keletrol - micsoda uzlet! :))) Elnezest, nem akartam ezt osszekapcsolni a mai temaval, de nem birtam kihagyni...

2015.09.10. 18:40:22

@Mirjam2: Errol jut eszembe, hogy vannak brit indiai idosek akik Indiaba koltoznek idosotthonba (egyreszt mert szeretnek Indiaban lenni, masreszt mert olcsobb mint Angliaban) es mar olyanrol is hallottam hogy nem-indiai idosek koreben is elofordul ilyen. Lehet hogy az a jovo utja, az idosgondozast 'outsourcing'-oljak nem-nyugati orszagokba. Persze ez mindig korlatozott lesz mert vannak akik latogatni szeretnek az idos csaladtagjaikat, akkor is ha mar otthonban elnek.

Galaxhopen [Swe] 2015.09.10. 18:40:27

@Virago_1000: Az ugye megvolt, hogy az itt lakók nagy része demens?... Namármost: Bárki, ismétlem, _bárki_ kerülhet olyan helyzetbe, hogy idős hozzátartozója demens lesz (pl. Alzheimer-kór), ugyanis "a demencia fő kockázati tényezője a magas életkor". Muscari összefoglalta, kb. mit is jelent, de csak egy pár tünet, ami jellemző: viselkedészavarok (pl. céltalan bolyongás!), emlékezetzavarok (ez minden betegnél van), beszédzavarok (akár beszédképtelenség is), tárgyak és személyek felismerésének zavara (igen, gyakran saját családtagjaikat sem ismerik fel!), cselekvészavarok, depresszió vagy éppen ingerlékenység, stb., stb.

Érdekelne, hogy ha te kerülnél ilyen helyzetbe, hogy egy családtagoddal ez történik (sose történjen!), akkor feladnád a munkádat, hogy 24 órában felügyeld őt? (Nyilván felmerül, hogy ki keresné akkor a pénzt.) Azért kérdezem, mert valahogy ezt veszem ki a kommentedből, hogy az ettől eltérő megoldási törekvések nagyon nem jönnek be neked.

Ajánlom mindenkinek a Still Alice (2004) c. filmet Julianne Moore főszereplésével. A főhős viszonylag fiatalon - 51 évesen - lesz Alzheimeres (nem gyakori, de van ilyen is). Ráadásul a tudományos pályán dolgozva abszolút tisztában van vele, mi vár rá...

Ui.: Az ázsiai családokról csak annyit, hogy Ázsia hatalmas földrész, rengetegféle emberrel, életstílussal, társadalmi berendezkedéssel. Ha csak egy országot írtál volna ezen belül, szerintem az is túl nagy halmaz lenne ehhez az általánosításhoz...

No és nem csak az a lényeg hogy a demens páciens szerető családban éljen, hanem az, hogy a hónapok, évek során folyamatosan sokasodó egészségügyi problémájára is legyen megoldás - ezt otthon nem biztos, hogy el lehet érni. Arról nem is beszélve, hogy egy személyiségét vesztett ember a szűk környezetének egészen tönkre tudja tenni a testi-lelki egészségét (persze akaratán kívül!). Erről - úgy sejtem - Muscari többet tudna mesélni...

Galaxhopen [Swe] 2015.09.10. 18:42:57

@Galaxhopen [Swe]: Upsz, korrekció: A Still Alice tavalyi film, azaz 2014-es.

létkoktél 2015.09.10. 18:47:51

@Muscari: uff, amit a demenciáról írtál, elgondolkodtató. Furcsa, hogy egyszer - már ha megérjük - visszakerülünk oda, ahonnan elkezdtük.
Mindenesetre le a kalappal, szép munkád van, ha szereted, ez nagyon klassz (élet)feladat. Nem tudom, tudnám-e csinálni, talán igen, hisz ahogy anno Rózamami olyan szépen írta, egyszer mi is befordulunk erre a folyosóra, az ember a saját jövőjével is szembenéz, és így felfogva még jobban megy az empátia. Kicsit olyan amit leírtál, mint egy nagy ovi, csak nagyon-nagyon bölcs, sokat látott "gyerekekkel", tulajdonképpen ha választanom kéne a kettő közül, alaposan el kéne gondolkodnom, melyiket is válasszam, de ha az utóbbit, mármint az idősotthont, azt csakis nyugaton. A sima ovit viszont inkább otthon.
Köszi a posztot, nekem ez most olyan volt, mint egy finom pohár langyos tej a nehéz, fűszeres vacsora után. :)

2015.09.10. 19:09:38

Szerintem amit @Virago_100 irt, az valasz volt @P.Elliotnak, es az idezett resz, marminthogy teljesen elfogadott, hogy az idosek otthonban elnek, meg, hogy az elet resze, tenyleg kicsit ugy hangzott, mintha automatikusan bekerulnenek ilyen otthonokba az emberek, miutan elertek egy bizonyos kort :D Nyilvan nincs igy, egyaltalan nem torvenyszeru, hogy aki oreg az beteg is egyben es keptelen magarol gondoskodni, es szerintem sokkal tobb aktiv, fuggetlen eletet elo oreg van nyugaton is, mint amennyi otthonokban, de az a rezignaltsag amivel megfogalmazta, tenyleg felreertheto volt. :D

Virago_1000 2015.09.10. 19:13:12

@Mirjam2: eltel mar azsiaban hogy ennyire tudod?

@Galaxhopen [Swe]: azsia oriasi sokfele emberrel. En azokrol beszeltem, akik a kornyezetemben elnek. Ok akar munkat is feladnak h az idos beteg csaladtagon gondoskodjanak. Tudjak a fontossagi sorrendet. ( meg )
Azert az vicces h a szulok felneveltek x gyereket es az x gyerek nem tud gondoskodni 1 szulorol. Az teljesen ertheto ha a szulo beteg es a gondozasahoz megfelelo szakkepzettseg kell de tobbnyire nem ez a helyzet. Az alkonyat eveit egyutt toltve mindenkinek jobb lenne.

Galaxhopen [Swe] 2015.09.10. 19:23:54

@Virago_1000: ...persze ez is egyéni (mint minden), mert ugye vegyük a határátkelők nem csekély tömegét - gondolok magunkra is -, nálam pl. a gyakorlatban egyik verzió sem műxik az alkonyat éveire: én nem szándékozom Mo.-ra visszaköltözni, és a szüleim sem költöznének ide. Ilyenkor - jó esetben - van az embernek (pl. nekem) egy tisztességes állása és anyagilag tudja a szülőket támogatni. És az sem biztos, hogy az összeköltözésnek csak pozitív hozadékai lennének (jegyzem meg, magamtól elvonatkoztatva is). De ez már egy másik téma lenne.

Ha pedig az adott szülő egészséges és önellátó, akkor általában szeretne az otthonában maradni, ez teljesen természetes (számomra legalábbis). Szóval nem tudom, nekem ez kb. úgy hangzik, mintha rá akarnám anyukámra erőltetni az ázsiai normákat - miközben ő csodálkozva néz rám, hogy tessék?

2015.09.10. 19:25:07

@Virago_1000: Igen, eltem. Es olyan dolgokat lattam idos emberekkel kapcsolatban ott, hogy nem irnam le ide, mert hatasvadasz lenne. Jo dolgokat is, rossz dolgokat is.

2015.09.10. 19:34:15

@mojyo: Nem, persze nem automatikusan kerulnek be. Pl. az anyosom elmult 80 eves es teljesen onallo, evente tobbszor utazik kulfoldre, vezet, stb., es a sajat hazaban lakik. Ra sem akarok gondolni hogy otthonba kene mennie, nagyon remelem hogy ilyen soha nem lesz, bar tudom hogy az otthonokban altalaban jol bannak veluk, mint ott is ahol @Muscari: dolgozik. Van egy koztes megoldas, az idosek szamara kialakitott lakokozossegek, specialisan felszerelt lakasokkal. A ferjem nagymamaja ilyenben lakott az utolso eveiben, nem messze az anyosom hazatol.

Bredpitt Monika 2015.09.10. 19:34:40

@Mirjam2: Pedig jó lenne ha leírnád, nem hisszük rólad, hogy hatásvadász lennél. Végre valami másról is beszélgetünk.

Muscari 2015.09.10. 19:36:52

@Signora con i capelli neri: az egyertelmu sajnos, nagy aldozatot kovetel a csaladoktol. Neked milyen tapasztalataid vannak az otthonnal kapcsolatban? Van eleg apolo, megfelelo az ellatas? Nagyon sajnalom anyukadat, en pontosan tudom, hogy milyen az Alzheimer :-( Kitartast kivanok az egesz csaladnak.

DieNanny CH 2015.09.10. 19:39:27

@Bredpitt Monika:

A minimális óradíjról: Ausztriában, Ném.o-ban dolgozó magyaroktól tudom, akik házi gondozást csinálnak ottlakással, hogy 2-3 hetes váltásban dolgoznak, ami azt jelenti, hogy ezidő alatt 0-24 óráig dolgoznak!!! És így hetente ugyan 500 eurót megkapnak, de még éjszaka sincs nyugtuk - vasárnap is csak akkor, ha valamelyik családtag az idős emberrel van.

2015.09.10. 19:43:12

@Mirjam2: En sem gondoltam komolyan, hogy automatikusan kerulnek be :D (En is ismerek idos nyugatiakat, egyik sem otthonban lakik.) Csak amit @P.Elliot irt, az hangzott kicsit furan, hogy termeszetes, hogy ott laknak, erre valaszolt @Virago_100 az azsiazassal, ami miatt pedig masok meg helyre akartak tenni. En csak tolmacsolok, de lehet, hogy nem jol. :D

Muscari 2015.09.10. 19:53:07

@Galaxhopen [Swe]: hajjaj, persze, hogy tudnek. Ezek a szegeny demens emberek sokszor veszelyesek onmagukra, nem lehet oket felugyelet nelkul hagyni. Az meg csak a kezdet, amirol mindenki hallott mar, hogy elindul otthonrol es nem talal haza, vagy nyitva hagyja a gazt.

Sokan inkontinensek lesznek, van, aki nem tud rendesen jarni, aztan mar egyaltalan nem tud, van, aki "csak " a ter-es idoerzeket vesziti el, nem ismeri meg a hozzatartozoit sem, aztan ezek kombinacioja. Aztan mar nem ereznek ehseget es nem akarnak enni, ilyenkor nagy turelemmel kell belejuk tukmalni az etelt, vagy a folyekony helyettesito taplalekot (itt Ensure a neve, otthon Nutridrink azt hiszem). Innen rendszerint mar nem tul sok idejuk van hatra, mert folyamatosan fogynak, de akar meg egy-ket evig elelhetnek.

A statisztikak szerint a hatvanas korosztalybol meg csak minden 20. ember demens, 80 folott viszont mar minden otodik. Ahogy egyre tovabb elunk, a szamuk sajnos egyre emelkedni fog, ha nem talalnak ra valami gyogymodot. Az esetek tobb, mint a feleert az Alzheimer kor a felelos, meg van meg egy par fajta betegseg, ami demenciat okoz.
Ahogy telik az ido, sajnos egyre tobb csalad fog ezzel a szornyu allapottal kapcsolatba kerulni.

Muscari 2015.09.10. 19:59:55

@Mirjam2: igen, van olyan, hogy az idosek amolyan apartman-feleben laknak, ugyanakkor van carer, aki segit nekik pl reggel a tisztalkodasban, foznek rajuk, siman independent living apartments, vagy valami ilyesmi a neve. Ez egy koztes megoldas, de talan ez a legdragabb.

Muscari 2015.09.10. 20:03:38

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: ez igy van mindenhol, altalaban par oras kimeno jar hetente, ha jol tudom.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.09.10. 20:05:10

Jó poszt jól megírva. Ha az én építőipari posztjaimnak helye van itt akkor ennek pláne.
Minden tiszteletem azoknak akik ilyen munkát végeznek.
Ki tudja milyen sors vár ránk öregként. Jókívánságként mindannyiunknak csak azt tudom mondani hogy legyen nekünk könnyű a halál.

Lehet hogy öregszem már mert mintha kezdő Parkinsonos tüneteket vennék észre magamon. Remeg a kezem és ha pisilek kétszer jó...
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

DieNanny CH 2015.09.10. 20:06:12

@Virago_1000:

"Hatigen. A penz fontosabb mint az legkozelebbi csaladtagok. "

Aha. Milyen pénz? Amit NEM kap meg, mert napi 24 órában az idős családtagra vigyáz?
Egész pontosan hogyan értetted ezt a hozzászólásodat?
(Kb ugyanilyen párhuzam az, ha valaki azért ítél el valakit, mert az illető külföldre ment dolgozni, ahelyett, hogy az idős családtagjaival lett volna...)

blackhairlady 2015.09.10. 20:22:14

@Muscari: koszi, nem egyszeru, a lelkiismeret meg egy atok ilyen esetben. Marmint hogy van es furdal.
A tapasztalat vegyes, jo is, rossz is. Sajnos nincs sok valasztasunk, igy el kell fogadni. Amig tudott mozogni addig sok gond volt, mert bolyonvott allandoan, aztan elesett, muteni kelltt a labat, azota tolokocsiban ul vagy fekszik, ahova teszik eppen.
Egyebkent a testverem szerint vannak nagyon lelkiismeretes apolok es vannak akik nem odavalok.

blackhairlady 2015.09.10. 20:25:41

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: egy nagyon kedves ismerosom dolgozik Ausztriaban ilyen bentlakasos munkat. Eloszor 3 hetes valtasban volt, de azt mo dta, az egy idegorlo dolog volt, szerencsere tudott valtani masik ceghez akik kethetes valtast csinalnak.

Muscari 2015.09.10. 20:32:18

@Signora con i capelli neri: igen, sajnos a ti esetetekben nincs jo megoldas :-( Amit meg az apolokrol irtal, az itt is igy van.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.09.10. 20:40:45

Családtag adja fel a munkáját -- namost itt Mo-n pár hónapja vonták meg azt a minimális kis segélyt is az olyanoktol, akik otthon családot ápolnak. Nem jár már viszonylag automatikusan értea havi 20-parezer plusz az eegészségügyi járulékot (havi 7ezer) is fizetniük kell. Ezzel mellesleg árokba rugtak nemcsak idosekrol hanem súlyos beteg gyerekekrol gondoskodó családokat is. Ennyit erről.

Muscari 2015.09.10. 20:50:52

@Dragonlady (Bp, Hun): igen, ez otthon sajnos igy van. A kijaros segitok is sokkal kevesebben vannak es nagyon felvittek a raszorultsagi kuszobot. Aki szegeny es beteg vagy oreg, az siman nyomorog :-(

Fruka1 2015.09.10. 22:07:04

@Virago_1000: ""Team leaderként az ember már egész jól kereshet, 19-20 ezer fontot évente, a care manager-i fizetésekről meg csak sejtéseim vannak, de az nyilván még szebb összeg."

Szerintem siralmasan keves ez a kereset tekintve 2 dolgot:"

Hát én is pont ezen morfondíroztam, hogy nem kevés ez Angliában? Ez ott egy JÓ fizu?
Csapatvezetőként gondolom jelentős felelősséggel , sok melóval ez havonta ha jól értem kábé 1500fontnál alig több, és ez gondolom ráadásul bruttó. Ja és erre a posztra még el is kell jutni, ami nem annyira egyszerü lehet. És azért Anglia sem az a híresen olcsó ország, de lehet tévedek.
Persze aki ezt (vagy más) a munkát itthon 70-80e HUF nettóért csinálta, annak mondjuk maga a paradicsom lehet.....

vándor madár 2015.09.10. 22:07:04

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:

500 Eurót hetente? Annyit még a szakképzett ápolók sem keresnek rendes kórházban. Az igaz, hogy nincs egy perc nyugtuk sem, amíg ott vannak, ezért nem folyamatos munka. 2-4 hét ott, ugyanannyi otthon.
Nekem vannak ismerőseim akik Németországban dolgoznak és 1.300 Eurót kapnak 4 hétre. Csak azt ne kérdezze senki, hogy és hol vannak bejelentve, mert azt nem árulják el. Gondolom nincsenek rendesen bejelentve, ha Mo-n fizetik a TB-t.
Egyszer találkoztam egy nővel, ő azt mondta, hogy 1.800 Eurót kapott Ausztriában, de valami miatt hazament, azóta az után a hely után sopánkodik, mert azóta sem talál semmit.

vándor madár 2015.09.10. 22:07:04

@Muscari:

Ebben az otthonban nem is dolgoznak szakképzett ápolók?

Muscari 2015.09.10. 22:32:02

@Fruka1: ebben a szektorban ennyi a fizetés. Nem sok, az NHS biztos jobban fizet, de oda nem lehet végzettség nélkül bekerülni

Muscari 2015.09.10. 22:35:41

@vándor madár: mit értesz szakképzett alatt? Ha az NVQ-t, az van sok mindenkinek.

Muscari 2015.09.10. 22:41:43

@Muscari: illetve segéd ápoló, meg ilyesmi van, de az se fizet jobban. Egy betgszállító is olyan 18 k körül kap. A nurse az igen, de ahhoz már diploma kell.

Galaxhopen [Swe] 2015.09.10. 23:00:32

@Muscari: Ha már ilyen szakmai kérdések vannak, akkor én is felbátorodtam: vannak nálatok esetleg occupational therapist-ek?... (akár csak esetileg is, azaz nem helyben alkalmazottak)

vándor madár 2015.09.10. 23:06:50

@Mirjam2:

A németek nem exportálnak időseket Európába, mindenki szabad akaratából megy oda. Sőt erről már volt film is a tv-ben, hogy szegény öregek kikerülnek a megszokott környezetükből olyan helyre, pl. Lengyelország, Magyarország, Szlovákia, amihez semmi nem köti őket és ahol ráadásul a személyzet is alig gügyög valamit németül.
A szabad akarat azért persze túlzás, többnyire anyagi okai vannak, de még az is lehetséges, hogy Kelet-Európában ugyananni pénzért, sőt még olcsóbban is, szebb-jobb körülményeket lehet kapni.
Németországban egy mezei öregotthoni hely is több ezer Euróba kerül, ami jó az meg akár 5000+ ba is. Most nem vagyok képben, de a Teuró bevezetése előtt úgy hallottam egy helyen, hogy 180 Márka a legolcsóbb ágy egy napra és ez a hely minden volt, csak jó nem.
Németországban van már elég régóta ápolási biztosítás, amit ugyan úgy levonnak a fizetésből, mint a betegbiztosítást. www.bmg.bund.de/fileadmin/dateien/Downloads/P/Pflegestaerkungsgesetze/Tabellen_Plegeleistungen_BRat_071114.pdf
Akinek ez a biztosítási díj meg a nyugdíja sem elég az öregotthonra, annak a gyerekeinek kell kipótolni, ha vannak és eleget keresnek. Ha nincsenek, akkor rámegy a ház, ha van. Ha az sincs meg más vagyon sem, akkor még fizet az állam, de a legócskább hely jut meg névtelen elföldelés a végén.
Magyarországon vannak ilyen öregotthonok a Balaton környékén, de máshol is. Pl.
www.seniorpalace.eu/de/alternative-osteuropa/

vándor madár 2015.09.10. 23:06:57

@Muscari:

Szakképzett ápolót értek rajta, RN-t,registered with the Nursing and Midwifery Council (NMC), nem NVQ-t vocational traininggel. Csak azért kérdezem, mert még Mo-n sincs olyan öregotthon, ahol nem dolgozik legalább 1-2 szakképzett ápoló.
Nem lehet, hogy filippínók ott szakképzettek, méghozzá főiskolai végzettséggel angol nyelven, csak esetleg nem kapják meg valami miatt a regiszrációt vagy nem veszik fel őket rendes kórházba dolgozni?
Még németekről is hallottam, hogy nem veszik fel őket kórházba. Állítólag nincs igazán hiány ápolókból. Mivel ott a képzésük ingyenes, míg más szakokon elég magas a tandíj, sokan mennek oda tanulni.

Galaxhopen [Swe] 2015.09.10. 23:31:19

@vándor madár: Igen, ez nekem is nagyon furcsa, hogy nincsenek szakképzett ápoló(nő)k ott... Már ha nincsenek.

Muscari 2015.09.10. 23:59:27

@vándor madár: nincsenek. A team leadereknek van NVQ level 2 vagy 3. A care managereket nem tudom, ahogy a managert sem, ott már lehet, hogy megkövetelik.

A filippínók közül a legtöbb, akiket tudok, állampolgár és régóta itt él. Az egyik TL-én szintén filippína, neki is csak NVQ-ja van. Én legalábbis így tudom, bár lehet, hogy mindegyikük hazudik nekem. Ahogy a care manager is, mikor megkérdeztem, hogy mi kell ahhoz, hogy TL legyek.

Muscari 2015.09.11. 00:04:16

@Galaxhopen [Swe]: nincsenek. Physiotherapist szokott jönni egy pár emberhez, de neki külön fizetnek.

LittleG (uk) 2015.09.11. 00:31:03

Ni, mibe botlottam:

ed.ted.com/lessons/how-speaking-multiple-languages-benefits-the-brain-mia-nacamulli

Angolosoknak.
A kétnyelvűségről beszél, a fajtáiról és hogy az milyen jó az agynak, sűrűbb lesz a szürkeállomány tőle stb.
Még akkor is, ha felnőtt korban tanulja az ember a második nyelvet, azt találták, hogy akár 5 évvel is kitolhatja az alzheimer és a demencia kezdetét.

Ez azt sugallja, hogy igazából ott "bújkál" abban, akiben ez elő fog jönni és csak az a kérdés mikor. Erről tudtok?
Említettétek az Alice c. filmet. Azt nem láttam, de az Iris Murdoch írónő életéről szólót igen, ami ugye igaz történetet dolgoz fel.
Alzheimeres lesz és egy írónál ez még nehezebb ha leheet ilyet mondani. Előttem van egy jelenet, amikor írni akar és nem találja a szavakat..

LittleG (uk) 2015.09.11. 00:45:34

@Fruka1: hagyjátok már megint ezt a rugózást, igen, 20 ezer font nem egy orvosi fizu, nem is mérnöki, és még sokminden nem, de nem olyan rossz. ha még valaki ennyit keres a családban, már egész okésan meg lehet élni belőle.

Luxusnyaralásra biztos nem telik belőle, de budget-nyaralásra igen.
És még lapostévére is vagy kinek mi a fétise.

montroyal ( CAN qc) 2015.09.11. 01:53:43

akit erdekel itt Canadaban az allami oldal az egeszsegugyi dolgozokrol a segedapoloktl lefele (az apoloknak egyetemi foiskolai vegzetseg kell az kulon categoria ) a vegen tablazat statistika kereset .. idosotthonokba felvesznek kepesites nelkul is de azok a legaljan vannak egyebkent 3ho-1ev tanfolyamok vannak .. de nem igazan kovetemezt a temat...

www.servicecanada.gc.ca/eng/qc/job_futures/statistics/3413.shtml

@P.Elliot: hat csak ennyije van egy ilyen idosotthon kiralynak aki azzal is hires volt hogy a csaladtagokat aki rosszat mondott a rossz ellatasrol beperelte ... nala mindenert fizetni kell ha benez 2x az apolo az ajton azt is szamlazza .. egyik toronyhazat nyitja a masik utan ... allitolag 1.5 milliardot ér ..
affaires.lapresse.ca/economie/quebec/201404/28/01-4761588-eddy-savoie-une-fortune-de-15-milliard.php

P.Elliot 2015.09.11. 02:22:10

Az biztos hogy nagy penzeket lehet ebbol beszedni es egyre tobbet. A nyugdijas idos szulokkel alig tud barki otthonmaradni hacsak nem all jol baromi jol anyagilag hogy megengedheti maganak hogy otthagyja a munkahelyet, mert kesobb lehet hogy meg sem talalja tobbet es egyaltalan, akkor o mibol el, mibol fizet szamlakat?
Regen amikor a feleseg altalaban otthon volt/ 40-50 eve/ soha nem volt problema az idos rokon apolasa, most meg szinte megoldhatatlan, azt nem lehet hogy egyedul hagyni az oreget otthon, netan razarni az ajtot, szoval en az oreg otthon hive vagyok, magam szamara is ha mar tehetetlen, magamat ellatni nem tudo szemely leszek. En nem talalom olyan borzasztonak, ott legalabb emberek vannak korulottem, ha baj van segitenek, utolvegre az utolso allomas mar a foldi eletben, ezt is ki kell tapasztalni en legalabbis ugy tartom mint az eletemben minden szakaszt amin keresztul kellett mennem.

Nalatok Kanadaban be lehet perelni a kifogasokat mondo hozzatartozot? Van ugyved akinek van kepe ilyen ugyet elvallalni? Es biro aki megiteli? Itt ilyenrol meg csak nem is hallottam.

P.Elliot 2015.09.11. 02:32:58

@mojyo: Jo alaposan felreertettetek. En csak egyszeruen azt mondtam hogy az az idos aki mar nem tud magarol gondoskodni, netan beteg vagy mozgaskorlatozott es keptelen ellatni magat annak a legjobb egy oregotthonban ha a csaladja dolgozik es nem tud vele lenni. Az itteni oregotthonok olyanok mint egy hotel, szepek, rendezettek, az ott lako oregeknek meg a szorakozasarol is gondoskodnak/ lasd a posztolo is amit irt/, kenyelemben elnek, tarsasagban, ennel tobbet nem is kivanhat senki. Azt semmi esetre sem hogy a gyerekei maradjanak mellette, mondjak fel a munkajukat es inkabb nyomorogjanak de mutassak meg hogy a szulot ok megbecsulik, barmi aron. Normalis szulo ilyet nem kivanhat toluk, nagyon nagy onzes lenne.

montroyal ( CAN qc) 2015.09.11. 02:38:08

@P.Elliot: ez a cikk arrol szol a tulaj beperelte a hozzatartozokat (akik a rossz ellatast kritizaltak nyilvanosan tehat rossz hir keltes)

a tulaj 400000 re perelte oket de a birosag ezt nem fogadta el sot egy eltulzott megfelemlito kovetelesnek nyilvanitotta... a csaladtagok is pereltek 150000 re ( a legmagasabb eddig50000 volt)
es az uriember nem fog jol jarni mert a birosag elfogadta az eljarast ellene es 500000 emeltek a karterites .. meg megy az ugy ..

P.Elliot 2015.09.11. 02:56:06

Akkor jol van! A rohadek! Nem hiszem hogy a hozzatartozok csak ugy reklamaltak volna bizonyitek nelkul.

montroyal ( CAN qc) 2015.09.11. 03:02:39

@P.Elliot: neha nem lehet elerni mindent penzzel ...

pappito · http://pappito.com 2015.09.11. 04:03:24

a poszt jó volt, kösz a szerzőnek

Taxomükke (UK) 2015.09.11. 06:54:48

@vándor madár: Szakkepzett apolobol (carer) van sok a care home-okban. Az ugynevezett nursing home-okban dolgoznak szakkepzett noverek is. OT es orvos csak kijar szukseg eseten. A care home-ba is, de oda korzeti nover (district nurse) is csak keresre megy ki.
A care managert en apolasi vezetonek forditanam.
Bentlakasos apolokent valoban jobban lehet keresni, de tobbet is kell dolgozni. Viszont szinte semmi koltseguk sincs.

DieNanny CH 2015.09.11. 07:24:52

@vándor madár:

"500 Eurót hetente? Annyit még a szakképzett ápolók sem keresnek rendes kórházban. "

Átszámolva órabérbe dehogyisnem! Ha heti 6 napot dolgoznak, éjjel-nappal, az 144 óra. Oszd el az 500-at 144-gyel...

DieNanny CH 2015.09.11. 07:32:52

@Galaxhopen [Swe]:

Azért arra is gondolni kell, hogy nem mindenki beteg, aki idősotthonba megy. Úgy értem, nem olyan beteg, ami kórházat kíván, ahova szakképzett ápoló kell. Talán emiatt nincsenek szakképzett ápolók.

Amúgy szerintem az intézményes ellátás olcsóbbnak kelljen hogy kijöjjön, mint a saját otthonban lévő, nem? Mert egy ápoló azért simán tud vinni 2-3 öreget. És akkor eloszlik az ár. (Párhuzamot állítottam a gyerekfelügyelettel, ahol 4-5, különböző családból jövő gyerekre vigyáz 1 ember, ami így gazdaságosabb.)

DieNanny CH 2015.09.11. 07:46:19

@P.Elliot:

Tényleg fura, mert én rögtön értettem, hogy gondoltad... :-D
Hogy ha BENT van, AZ természetes, nem pedig, hogy BEKERÜL.

Különben, úgy 20 éve nagymamám telekszomszédságában épült egy idősek otthona. Nagyon kis kulturált, semmi extra, és nagymamám még mondta is, hogy milyen jó ötlet majd idősként bent lenni. (Ő akkor volt 71.) Aztán pár éven belül meghalt nagypapám, és a mamámnak teljesen megváltozott a hozzáállása. Szellemileg ő egészséges, testileg is, bár már csak rövid sétákat tud tenni a bottal. Ugyanebbe az otthonba került a testvére, akinek a lányát elmondta mindennek, hogy nem igaz, hogy nem tud gondoskodni az anyjáról... Szóval, várd ki, hogy 80 éves korodra, nem változik-e meg a véleményed...
Mamám ugyanis unatkozik. Szeret beszélgetni, számon tartja a nagy család minden dolgát, szóval neki az otthon nagyon előnyös lenne, minden nap mással beszélgethetne... Minden nap látogatja valamelyik gyereke, unokája vagy dédunokája, mert a faluban laknak, de mégsem lehet új témákat kitalálni minden egyes találkozáskor...

Muscari 2015.09.11. 08:04:56

@Taxomükke (UK): jó, hogy jöttél. Az ápolási vezető jó fordítás, igen. :-)

Muscari 2015.09.11. 08:17:47

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: amíg el tudja látni magát, addig oké, az otthon akkor jön szóba, mikor már nem.

Taxomükke (UK) 2015.09.11. 08:38:25

@Muscari: Ja, meg irogattam volna biztosan, csak epp Budapesten vagyok, ugyhogy nem internetezessel toltom az idot... :) Szemerkelo eso, 14 fok.

Galaxhopen [Swe] 2015.09.11. 10:19:18

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Ennek azért erősen ellentmond, hogy maga Muscari írta, hogy a náluk lakók _nagy része_ demens (tehát emiatt is kerülnek be, ő is írt a betegségről fentebb, én is, ha nem olvastad volna).

Tehát igenis betegek, nem is kicsit... Az Alzheimer és társai az agyat degenerálják, sorvasztják, így az önellátás gyakorlatilag lehetetlenné válik. Emiatt egyéb járulékos veszélyek is vannak (tüdőgyulladás, fertőzések, elesések...).

Szóval ez az érv szerintem nem állja meg a helyét, ugyanakkor én készséggel elfogadom, hogy a személyzet így is jólképzett és képes jól ellátni a feladatát - a csodálkozásom annak szólt, hogy nem törvényi előírás-e a szakképzett ápoló(nő) alkalmazása.

Galaxhopen [Swe] 2015.09.11. 10:22:54

@LittleG (uk): Igen, én írtam, "Still Alice" a film címe, nagyon ajánlom! Egy másik, pár évvel korábbi film, szintén ebben a témában, ugyancsak nagyon ajánlom (Sarah Polley rendezte és aki ismeri őt, annak nem is kell semmit írnom): Away From Her.

Filmklub vége :-)

2015.09.11. 10:38:00

@P.Elliot: En ertettem, csak felhivtam a figyelmet, hogy a fogalmazasmod adhat okot felreertesre, azsiazasra, stb. :D

2015.09.11. 10:49:30

@Galaxhopen [Swe]: Angliaban kevesbe szamit a szakkepzettseg, a 'papir' - inkabb azt nezik hogy kepes-e valaki ellatni a munkat vagy nem. Ez igy van pl. az oktatasban is, es mas teruleteken is. Termeszetesen ha van valakinek papirja es az gyakorlattal es megfelelo hozzaallassal parosul, azzal ki lehet emelkedni azok kozul akiknek nincsen vegzettseguk, de sok munkahoz nem alapfeltetel a vegzettseg.

2015.09.11. 10:51:44

@mojyo: Nem biztos hogy ez az ok. Vannak kozottunk olyanok akik az idosotthon emlitesere csak ugy 'azsiaznak', mindenfele provokacio nelkul :).

szsuzsanna 2015.09.11. 12:05:08

-Bocs., nem akarok "visszaélni" ...-panaszkodni, stb.
-Az itthoni "helyzetről" az tud "érdemben" szólni, aki "benne" van...
-Nekünk, pl. van egy Alzheimeres Anyánk, -tőlem 320 km-re, -akit, az öcsém és családja gondoz, -egyelőre, még a saját otthonában, -naponta háromszor, odamenve...
-Arról ritkán írnak, hogy ebben a kórban, -az, a legszörnyűbb, hogy némelyik beteg, -pl., Ő is, -teljesen "tiszta aggyal" éli át, -és, szenvedi meg, azt, hogy "hülyül"...-évek óta...
-Ezt, sokáig próbálják "titkolni"...-de, természetesen, rettentően idegesíti, és ingerli őket...
-Az is szörnyű, amikor már be-bevallják: -látod, már nem tudom, mit mondtál, -már nem tudom miért indultam, -már nem tudom ki az...-stb-stb...-és látod a kétségbeesést, -és hozzáteszi, -el sem tudod képzelni, hogy ez milyen borzasztó...
-Emellett, -nagyon rosszul tűri, hogy: "elviszik" tőle a nyugdíját, elviszik a gyógyszereit, és adagolva hozzák, "ellenőrzik", hogy evett-e, ivott-e, stb-stb.
-a nyáron több mint két hónapig voltam vele: -amit "elétettem" szívesen megette, -a gyógyszereit adagoltam, -általában négyszer, ötször követelte újra...-(sajnos a legszörnyűbb problémája,+-ban, -az erős fülzúgás, -amin, nem tudnak segíteni)
-Mindenkitől elnézést kérek, hogy "visszaéltem"...
-Csak azért tettem, hogy "tudassam", -az Alzheimer kór, nagyon sokszor, NEM arról szól, hogy viszonylag gyorsan, -"se kép se hang"-...
-MÁS, mint, az "időskori lassú elhülyülés" = Ő, általában, ettől nem szenved, --csak a környezete...
-DE, az Alzheimeres, sajnos, sokszor, évekig!, -"ép ésszel" éli meg, a "meghülyülését"...
-Ja, és sokszor, fizikailag, egy "motoregér" aktivitásával rendelkeznek!..(pl. a "partvisnyél" Anyám is..)
-Van, egy gyerekkorától Svájcban elő barátném, aki, évtizedekig öregotthonban dolgozott, -náluk, az "ilyeneknek" pl. növénylabirintusokat, stb-ket csinálnak, -ahol, biztonságban kóborolhatnak...-(ő, nem nagyon értette, hogy miért nem keresünk egy otthont, a -"jövőre nézve")...
-nagy nehezen megértette, hogy itt, sok pénzért is, legföljebb olyan lenne, ahol, "benyugtatózva, elzombizva", elfektetik, hogy ne legyen vele gond...

Galaxhopen [Swe] 2015.09.11. 19:46:08

@szsuzsanna: Nem gondolom, hogy "visszaélés" lenne, hogy leírtad, anyukád hogyan éli meg az Alzheimert, sőt a magam részéről köszönet érte!

Bár amiről mi itt leginkább írtunk, azok a betegek, akik már állandó felügyeletre szorulnak, de igen, a betegség fokozatosan, sajnos igen alattomosan fejlődik ki. (Ezt a periódust nagyon jól bemutatja az általam látott/említett "Még mindig Alice" c. film is). Mivel minden ember egyedi, az érintett agyterületek degenerációja és így a betegség lefolyása is nagy szórást mutat.

Viszont egy korrekció: az "időskori lassú elhülyülés" valójában tényleg ugyanaz mint a demencia (pl. Alzheimer-kór). A különbség csak nyelvtani: a saját családtagra, jó viszony esetén nem szokták használni az "elhülyülés" szót... De szerintem nem méltányos senkivel szemben sem alkalmazni, szóval maradjunk inkább a "demencia" vagy "Alzheimer" kifejezéseknél.

Az Alzheimerről - és még nagyon sok betegségről - "nem szoktak beszélni" (sajnos!), de az internet nagyon jó információforrás, ajánlom az önképzést. Ez az oldal pl. a hozzátartozók számára hasznosnak tűnik: www.alzheimerweb.hu

Azt nem tudom, Mo.-n mi a helyzet az állami vagy magán idősotthonok terén, de nem akarom elhinni, hogy ezek csupán elfekvők lennének. Ez a zombis verzió saját tapasztalat vagy valaki ismer valakit, aki mondta?...

Akármit is hoz a jövő, kitartás az egész családnak!

©________ 2015.09.11. 20:09:16

@Galaxhopen [Swe]:

"Viszont egy korrekció: az "időskori lassú elhülyülés" valójában tényleg ugyanaz mint a demencia (pl. Alzheimer-kór)"

egészen pontosan, a demencia oka lehet az Alzheimer kór, de nem egyenlő vele.

Galaxhopen [Swe] 2015.09.11. 22:18:11

@Csupacsí (rendkívüli helyzetben): Én is így értettem, ezért írtam, hogy például. A demencia oka az esetek kb. 70%-ában az Alzheimer kór, a maradék %-ban más betegség okozza (pl. Parkinson-kór, stb.).

kardio1 2015.09.15. 18:20:50

Ez nagyon jo volt, Muscari! Tetszett a beszàmolod :)

Muscari 2015.09.15. 21:08:35

@kardio1: szia Kardio, köszönöm szépen, meg mindenki másnak is :-)

sandorzsuzsa 2016.09.16. 19:35:16

Sándor Zsuzsa vagyok, pszichológus. Szívesen kimennék bármilyen munkára ebbe az idősek otthonába. Tudnék neked privát írni? Az én e-mail címem: sandorzsuzsa60@gmail.com

sandorzsuzsa 2016.09.16. 23:00:58

@sandorzsuzsa: kedves Blogíró! Én Sándor Zsuzsa vagyok, pszichológus. Korábban idősekkel is foglalkoztam. De egy ideje már újságíró vagyok Budapesten.

Szívesen leveleznék Önnel, nekem Izland annyira szimpatikus hely. Ha megírja az e-mailjét, írnék önnek.

Sok szerencsét, és minden jót kívánok az "óhazából". :) Zsuzsa

2016.09.17. 00:06:08

@Virago_1000: Ajánlom ezt figyelmedbe:

www.youtube.com/watch?v=cYcEXCy4izY

Mondjuk a 15. perctől.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása